back to top
2025. május 13. 18:21
Kezdőlap Blog Oldal 795

A KTM csendre inti a Ducatit – „Nem kéne panaszkodni”

0

A KTM Motorsportét felelős igazgatója a Ducati egy korábbi, az osztrák márkával szemben megfogalmazott kritikákra válaszolt. Davide Tardozza, a Ducati csapatfőnöke még tavaly azt mondta, hogy szerinte a KTM valósággal magához láncolja a versenyzőit.

Még 2021 szeptember végén számoltunk be a „Láncra vert (KTM-es) fiatalok és kényes utánpótlás kérdés” c. cikkünkben arról, hogy Tardozzi szerint lényegében a KTM monopol helyzetben van a kisebb géposztályokban, amellyel információ szerint az osztrák márka tulajdonképpen úgy él vissza, hogy rögtön hosszútávú, 5 éves szerződéseket köt fiatal motorosaival. (Már a Red Bull Rookies Cup-ban.) Ez az infó azóta ugyan nem nyert megerősítést, azonban leginkább azt követően került előtérbe a téma, miután felröppentek olyan pletykák, hogy a rossz nyelvek szerint a KTM gyakorlatilag kikényszerítette Raul Fernandezből a királykategóriás szereplést. A spanyol ugyanis elvileg szívesebben debütált volna a legnagyobbak között a Yamaha szatellit csapatával (sőt a hangvillások ki is vásárolták volna őt élő szerződéséből), azonban a KTM ezt megakadályozta – legalábbis ez a hír járja. Az, hogy ebből (is) mi igaz ténylegesen, valószínűleg nem mostanában tudjuk majd meg, mindenesetre Pit Beirer a KTM Motorsportét felelős igazgatója nemrég reagált Tardozzi korábbi kritikáira.
„Először is, nekünk nincsenek beugratós szerződéseink. Másodszor pedig nem kényszeríthetsz egy versenyzőt arra, hogy álljon le, ha csapatot akar váltani. Ezért is teljesen nonszensz olyat állítani, hogy nekünk átejtős szerződéseink vannak. A Red Bull Rookies Cup-ba mi szállítjuk a motorokat, azonban nem szerződünk a versenyzőkkel, hiszen nincsenek az ehhez legális korban.” – magyarázta Beirer a tehetségkutató sorozatban versenyző fiatal pilóták kapcsán. Az ő esetükben egyébként maximum a szülőkkel szerződhetnek, azonban ezek a kontraktusok, érvényüket vesztik, amint a versenyzők nagykorúak lesznek. „Nem tudom, hogy a Ducatinál lévő úriemberek mit ettek reggelire, amikor azt mondták amit. Hogyha Tardozzi úr valamit állít az unfair versenyzés kapcsán, akkor csakis invitálni tudom a Ducatit az utánpótlás nevelésbe. Nem emlékszem azonban, hogy láttam volna Moto3-as motort a Ducatinál. Mi a KTM-nél 2013 óta készítjük el a saját Moto3-as produkciós motorunkat a Red Bull Rookies Cup számára. Az utánpótlásnevelés relatíve nagy összegekbe kerül, ami éves szinten milliókat jelent.” – mondta Beirer, majd hozzátette, hogy a versenyzőiket egy kis extra pénzért bármely gyártó el tudja csábítani, hiszen általában ez történik. „A Ducatinak inkább azon kellene gondolkoznia, hogy hogyan legyen érdekelt az utánpótlás nevelésben.”
„Hogyha a Ducati mostantól rendszeresen szerez versenyzőket Valentino Rossi  VR46-os Akadémiájáról, akkor az egy okos lépés. Ezt kellene azonban tenniük, nem pedig a mi komplex utánpótlás programunkra panaszkodni. A KTM ilyesfajta kritizálásával igen vékony jégre lépett a Ducati.” – figyelmeztetett a KTM Motorsportét felelős igazgatója, majd egy igen egyszerű pénzügyi kalkulációval mondott egy példát. „Egy profi kétversenyzős Moto2-es istálló éves költsége 3 millió euró (több mint 1 milliárd Ft). Hogyha ezt versenyzőnként nézem, akkor 1,5 millió euró egy pilótaülés. A KTM, még ha nincs is már saját motorja a géposztályban, amennyiben ilyet tesz, akkor is két helyet fenn kell tartania a MotoGP-ben annak érdekében a versenyzőit továbbra is magánál tudja tartani. Jorge Martint két évre alkalmaztuk az Ajo csapattal a Moto2-ben. Volt érvényes szerződése 2021-re, azonban ő a Ducatihoz akart igazolni. Elengedtük aztán 80.000 euróért (nagyjából 29 millió forint) egy másik gyártóhoz.”
„Ebben a kontextusban megkérdezném a Ducatit, hogy egy mennyire volt illő vagy nem illő dolog. Jorge Martin éves fizetést kapott tőlünk, amely természetesen több volt, mint 80.000 euró. Nem akart azonban velünk maradni az első MotoGP-s szezonjára is. Harcoltunk ezért, de ha ő nem akarja, akkor el kell engedni. Ez nem is kérdés. A Moto3-as és a Moto2-es paddock tele van olyan csapatokkal, melyek financiálisan szenvednek. Mindössze oda kell menned valamelyikhez, garantálni a csapatnak az éves büdzsét, onnantól pedig hozzáférsz a két versenyzőjükhöz. A csapat boldog, a versenyzők is, neked pedig gyártóként bejárásod van hozzájuk.” – magyarázta Beirer.

Fotó: MotoGP Media

Filmajánló minden MotoGP rajongónak!

0

A 2011-ben tragikus körülmények között elhunyt MotoGP versenyző, Marco Simoncelli életéről a közelmúltban dokumentumfilm készült. Az alkotásban megszólal édesapja, Paolo, akkori barátnője, Kate, vagy éppen riválisa és barátja, Valentino Rossi is.

A mai napig nehéz szavakkal kifejezni azt veszteséget, ami 2011. október 23-án a motorsport világát érte. Marco Simoncelli, a langaléta olasz, a bohókás frizurájú cattolicai srác minden rajongó számára örök emlék marad. Idén január 20-án ünnepelte volna 35. születésnapját, melynek apropójából a Sky, olasz televíziós csatorna lehetővé tette a róla készült film megtekintését, melynek premierjére a csatornánál  január 22-én éjjel került sor. A versenyző életét feldolgozó alkotás a helyi mozikban hatalmas sikert aratott.

A film a 2008-as 250-es világbajnokról egy intenzív és izgalmas képet ad a nézők számára. Egy történetet mesél el egy kisgyerekről, aki a határait feszegetve követte az álmait és mindent megtett azért, hogy megvalósítsa azokat. Egy történet a bátorságról, a motorozás iránti szenvedélyről, és azokról a kihívásokról, melyekkel ez az olasz fiatalember nap mint nap szembenézett.

Barátja, Valentino Rossi az alábbi gondolatokkal emlékszik vissza honfitársára:
„Marco volt Romagna bohóca. Mindig hülyeségekről beszéltünk, nagyon kedves figura volt. A külseje tette leginkább szerethetővé. Furcsa egy jelenség volt. Hosszú lábai voltak, de alapjáraton abszolút normális ember volt, csak úgy nézett ki, mint Goofy (Walt Disney antropomorf kutya karaktere, Gofi kutya – a szerk.) , és úgy mozgott, mint egy nagy macska.”

A ’SIC’ című dokumentumfilm Alice Filippi rendezésében készült. Írói: Vanessa Picciarelli és Francesco Scarrone.

Fotó: Sky Italia

Bayliss már tavaly elkezdett tesztelni és versenyezni a Ducati Supersport gépével

A legendás Troy Bayliss fia, Oli Bayliss, aki idén már a Supersport világbajnokságon versenyez majd nem igazán vesztegette az időt és mihamarabb elkezdte magát hozzászoktatni a Ducati 955-ös V2-eséhez.

Oli Bayliss még korábban hazájában, az úgynevezett „Pirelli Summer Night Series” egyik fordulóján indult el, melynek lényege az, hogy gyakorlatilag világosban kezdődik a verseny és sötétben, reflektorfénynél fejeződik be. A fiatal ausztrál versenyző két negyedik és egy harmadik helyet jegyzett a Ducati Supersport gépével, amelyre próbál minél jobban ráérezni annak érdekében, hogy minél felkészültebben vágjon neki a Supersport világbajnokság idei szezonjának. Ne feledjük, hogy Bayliss tavaly is Ducatival versenyzett az Ausztrál Superbike-ban, azonban annyi különbséggel, hogy ott a V4 Panigale-t használta, most pedig immáron a V2-es verzióval megy. Azt ő maga is elmondta, hogy most még inkább azon van a hangsúly, hogy minél több kört megtegyen új motorjával ezáltal pedig a lehető legjobban megismerje azt.
Oli Bayliss-nek első ízben a február 8- án és 9-én megrendezésre kerülő portimaói teszten lesz lehetősége viszonyítania saját teljesítményét a világbajnoki mezőny többi ducatis résztvevőjéhez. Az említett gyakorláson ott lesz ugyanis az Aruba Ducati versenyzője Nicolo Bulega, aki mint tudjuk a Moto2-ből szerződött át a Supersportba, valamint Max Kofler, a CM-Racing motorosa. Az osztrák versenyző nemkülönben a MotoGP-ből érkezik, azonban ő a Moto3-ban húzta eddig a gázt. Az egyébként továbbra sem tudni, hogy a Ducati kéthengeres 955-öse pontosan milyen erőt is képvisel majd például a Yamaha négyhengeres 600-asával szemben, dacára annak, hogy fordulatszámkorlátozással próbálják kiegyenlíteni a mezőnyt.

Fotó: Oli Bayliss official facebook