back to top
2025. július 04. 07:05
Kezdőlap Blog Oldal 151

A Ducatinak nem jelent problémát, ha Martín magával viszi az 1-es rajtszámot az Apriliához

0

Davide Tardozzi leszögezte, hogy nem jelent problémát nekik, ha Jorge Martín jövőre az Apriliánál használja majd a bajnoknak járó 1-es rajtszámot, ami egyéként egy történelmi cselekedet lenne a MotoGP-korszakot nézve. A Ducati gyári istállójának csapatfőnöke kiemelte, hogy amennyiben Martín valóban bajnok lesz, az az ő jó munkájukat igazolja.

Bár még bármi megtörténhet, a Maláj Nagydíj eseményei miatt most már elég valószínűnek látszik, hogy Jorge Martín lesz a királykategória 2024-es bajnoka. A Pramac pilótája Sepangban ugyanis 24 ponttal elhúzott riválisától, Francesco Bagnaiától. A győzelme esetén Martín lehet a MotoGP-korszak első olyan versenyzője, aki egy szatellitcsapattal ért fel a csúcsra. Egyébként erre legutóbb Valentino Rossi volt képes, aki 2001-ben a Nastro Azzurro Hondájával többek között a Repsol Honda duóját is megverte.

Őrültekházát hozott a MotoGP malajziai hétvégéje

Visszatérve az idei bajnoki küzdelemhez: Martín helyzetét nem csak a szatellitpilóta mivolta teszi különlegessé. Sokáig ő volt az első számú jelölt a Ducati gyári csapatának megüresedő motorjára, de a bolognaiak végül Marc Márquezt választották. Martín így jövőre már az Apriliát fogja erősíteni, ami miatt esetlegesen szintén feljegyezhet magának egy történelmi elsőséget.

A MotoGP-korszakban eddig csak egyszer történt meg, hogy valaki bajnokként gyártót váltott: Rossi a 2003-as trófeáját még a Hondával gyűjtötte, de egy évvel később már a Yamahával lett a mezőny legjobbja. Azonban a Doktor ezalatt végig az ikonikus 46-os rajtszámát használta. Így ha Martín a bajnoki cím megszerzése után úgy dönt, hogy lecseréli a 89-est az 1-esre – amely jelenleg Bagnaia gépén virít –, ő lesz az első, aki azt egy „másik” gyártó motorjára teheti fel. Ez persze akár zavarhatná is a Ducati vezetőit, azonban a gyári istállójuk csapatfőnöke szerint ez nem így lesz.

Bagnaia olyat tett, ami még senkinek nem sikerült a MotoGP-ben

„Az egyértelmű, hogy ha Jorge megszerzi a bajnoki címet, akkor valószínűleg jövőre használni fogja az 1-es rajtszámot, mivel erre ritkán van lehetősége az embernek – mondta Davide Tardozzi a TNT Sportnak Sepangban. – Szóval biztosan fel akarja majd tenni a motorjára. De az eredmények nagy könyvében az fog szerepelni 2024-nél, hogy »Jorge Martín – Ducati«. Tehát az első hely a versenyzőé, de az sem lesz elfeledve, hogy a motorja Ducati volt. Szóval nekünk ez nem probléma. Persze keményen próbáljuk majd visszaszerezni az 1-est 2026-ra. Tehát ha Martín bajnok lesz, akkor elviheti magával az 1-est [az Apriliához], de akkor is Ducatival szerezte meg. Szóval ez nem jelentene problémát számunkra.”

Martín a MotoGP-ben való 2021-es bemutatkozása óta a Ducati pilótája, pedig korábban a KTM kötelékébe tartozott, méghozzá a Moto2-ben, ahol a Red Bull KTM Ajónál versenyzett. A KTM akkori elképzelése szerint velük is lépett volna fel a királykategóriába, ám végül a pandémia miatt ki tudott ugrani a szerződéséből. Az pedig, hogy ezután a bolognaiakhoz került, nem véletlen. Tardozzi ezúttal is kiemelte, a spanyol pilóta bajnoki címe azt igazolná, jó munkát végeztek a megszerzésekor.

„Nyilvánvaló, hogy Jorge most hozzánk tartozik – jegyezte meg az expilóta. – Szóval bizonyos szempontból természetesen boldogok leszünk, ha megszerzi a bajnoki címet. Bár őszintén szólva, ami engem illet, én teljesen a gyári csapathoz tartozom. Szóval mi keményen fogunk próbálkozni, hogy Pecco nyerjen. De ismétlem, Martín egy olyan versenyző, aki a Ducatinál nőtt fel, és most lehetséges, hogy bajnok lesz a Ducatival. Szóval ezt megnézve jó munkát végeztünk azzal, hogy mi tudtuk felhozni a Moto2-ből a MotoGP-be.”

Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint

Nem lehet nagy különbség a teljesítményben – miért fejleszt V4-es blokkot a Yamaha

0

Massimo Bartolini elmagyarázta, hogy miért lehet előnyös nekik a V4-es blokk használata a mostani sornégyeshez képest. A Yamaha technikai igazgatója többek között arra is válaszolt, hogy biztosan be fogják-e vetni a még fejlesztés alatt álló új erőforrást.

Nagyjából két hónapja szellőztette meg először a nemzetközi szaksajtó, hogy a Yamaha szakíthat egy fontos hagyományával. Szeptember végén pedig Lin Jarvis, a hangvillások MotoGP-projektjének ügyvezetője megerősítette: valóban elkezdtek kifejleszteni egy V4-es motorblokkot. A japán gyártónál ezzel követik a mezőny többi részét, hiszen a Suzuki 2022-es távozása óta ők az egyetlenek, aki sornégyes erőforrással versenyeznek.

Hoppá, a Yamaha már az új korszak előtt szakíthat hagyományaival?

Azt pedig talán senkinek sem kell magyarázni, hogy miért kezdtek bele egy ilyen egyáltalán nem olcsó projektbe. Azután, hogy Fabio Quartararo megnyerte a 2021-es világbajnokságot, majd a 2022-es idény első felében is jól szerepelt, az Yamaha egyre inkább visszaesett az erősorrendben – jelenleg is csak a negyedik a gyártók tabelláján. Ám annyi biztos, hogy az iwataiak nagyon sokat tesznek a visszakapaszkodásért, például leigazolták a Ducatitól Massimo Bartolinit.

Bartolini hatalmas tapasztalattal érkezett meg a Yamahához, hiszen raliautókkal és a Forma–1-ben is dolgozott, mielőtt 2004-ben a Ducatihoz került volna. A bolognaiaknál előbb a Superbike, majd 2010-től a MotoGP-programban kapott helyet. A ranglistán végül a járműteljesítményért felelős mérnöki pozícióig jutott, amit aztán idén a Yamaha technikai igazgatói posztjára cserélt.

Fontos szakember hagyta el a Ducatit a Yamaha kedvéért

Nemrég pont az olasz szakembert faggatták a V4-es blokk fejlesztéséről. Így derült ki, hogy Bartolini nem tudott a projektről, amikor megkeresték. Viszont persze főleg az érdekelte a kérdezőt, hogy szerintük miért lehet előnyös a váltás. „A V4 esetében mindenki magára az erőforrásra gondol. De szerintem a legnagyobb előnye inkább a motor kialakításából, elrendezéséből fakad, nem a blokkból – állapította meg a Crash.net-nek. – Ami a puszta teljesítményt illeti, őszintén szólva, a motorblokkrészlegünket hallgatva, nem lehet nagy a különbség. De a motor kialakítását tekintve vannak olyan lehetőségek, amelyek a V4-es blokkal egy kicsit könnyebbek lesznek.”

„Ahogy az is, hogy jobban elmenjünk a gumikkal egy irányba, hiszen arról mindig szó van, hogyan lehet a gumikat működésbe hozni – emelt ki egy másik szempontot. – A Yamahának [sornégyes blokkal] elég jól ment a Bridgestone-nal, és persze biztosan sok jó versenyük volt a Michelinnel is. De a Michelin egyre inkább a hátsó gumi használatára helyezi a hangsúlyt. Ebben pedig a [V4-es] blokk segíthet, szóval az lesz a kihívás, hogy a blokk köré építsük a motort a hátsó gumi »irányába«. Őszintén szólva, bár persze a [V4-es] blokkot nehéz megépíteni, de szerintem sokkal fontosabb, hogy a motort majd jól a [V4-es] blokk köré építsük.”

Teljesen új motorral áll elő a Yamaha, amennyiben ténylegesen beveti új erőforrását

Az általa felhozott érvekre kapcsolódva megkérdezték Bartolinit, hogy a V4-es blokk jobban beleillik-e egy a mostaninál hosszabb és alacsonyabb motorba. „A [V4-es] blokknak 10-15 centiméterrel keskenyebbnek kell lennie, és ez általában sokat segít az aerodinamikán – magyarázta a szakember. – Aztán a súlyelosztás szempontjából a motor elrendezése egy kicsit »hátrébb« tud kerülni. Így pedig könnyebben kezelhető lesz. Ez a két dolog pedig nagy segítséget jelenthet.”

„És általában egy V4-es blokk egy kicsit könnyebb, mint egy sornégyes – tette hozzá. – Szóval minden abba az irányba mutat, hogy talán előnyt jelent a V4-es. De ez nem jelenti azt, hogy automatikusan ez lesz a legjobb. Hiszen még mindig el kell készítenünk egy blokkot, majd be kell bizonyítanunk, hogy gyorsabb, mint a mostani! Mindenesetre ha a többiek V4-est használnak, akkor legalább meg kell néznünk, hogy az milyen. Nem lenne okos dolog, ha ezt nem tennénk meg.”

Bartolini mindezeken túl elárulta, „még mindig nyitott” kérdés, hogy a többi gyártóhoz hasonlóan az ő V4-es blokkjuk is 90 fokban elforgatott lesz-e. A technikai részletek után leszögezte, „nem garantált”, hogy valaha is bevetik az új erőforrást. Erre szerinte csak akkor fog sor kerülni, ha a köré épített, így szinte teljesen új motor jobbnak bizonyul a mostaninál a pályán. Azt viszont nem hiszi, hogy egyszerre mindkét blokkot, illetve motort versenyeztetni fogják, mivel az nagyon drága és bonyolult lenne, még ha a Pramac „megszerzése” elméletileg lehetőséget adna erre. Végül a távolabbi jövőbe tekintve azt is elmondta, még nem döntötték el, hogy a 2027-es szabályrendszer alapján építendő 850 köbcentis blokkjuk V4-es vagy sornégyes lesz.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Az idei vb-címet Martín érdemli, a jövő évi Marc Márquezé lesz – legalábbis Stoner szerint

0

Casey Stoner úgy véli, az idei világbajnoki címet Jorge Martín érdemli meg jobban, a 2025-ös szezonban pedig szerinte Marc Márquez visszatér a csúcsra. Az ausztrál exmotoros ismét felemelte a szavát az elektronika ellen.

Már csak egyetlen forduló van hátra a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es idényéből, és a három klasszikus kategória kilenc vb-címéből nyolc már eldőlt. A legfontosabb kérdés viszont továbbra is megválaszolatlan, hiszen arra csak Montmelóban kapunk választ, hogy a MotoGP egyéni elsősége Jorge Martíné vagy a tőle jelenleg 24 ponttal lemaradó Francesco Bagnaiáé lesz.

Ahogyan z ilyenkor lenni szokott, rengetegen elmondják a véleményüket a párharcról. Így tett Casey Stoner is, aki ellátogatott az idei EICMA-ra, azaz a milánói motorkiállításra. A Honda és a Ducati egykori királykategóriás versenyzőjének szavaiból kiderül, hogy a spanyol pilótát látná szívesebben ünnepelni a finálé után.

Bagnaia és Martín egy szinten van a csúcson lévő Rossival, Stonerrel és Lorenzóval?

Az elmúlt két-három évben mindig ott voltak az élmezőnyben – nyilatkozta a Motosannak a kétszeres világbajnok, akinek érintettként nem volt része olyan párharcban, amely az utolsó futamig tartott. – Tavaly Jorge Martín néhányszor hibázott, idén pedig Pecco volt az, aki kulcsfontosságú pillanatokban rontott. Peccónak meg kell nyernie a futamot, aztán kiderül, mi történik Jorgéval. Nagyon remélem, hogy Jorge Martínnak lesz egy kis szerencséje. Várjuk meg az utolsó versenyt, hogy lássuk, mi lesz. Szerintem Jorge megérdemli, hogy idén bajnok legyen.”

Akármit is hoz a következő hétvége, Martínnak a közeljövőben aligha lesz még egy dobása, hiszen jövőre már a gyári Apriliánál fog versenyezni. Bagnaia helyzete viszont nem ennyire egyszerű, hiszen bár marad a gyári Ducatinál, csapattársa Marc Márquez lesz, akit sokan még mindig a mezőny legjobbjának tartanak, többek között Stoner is.

Nagyon nehéz felmérni a 2023-as és a 2024-es modellek közötti különbségeket – utalt a Desmosedici GP23-asra, illetve GP24-esre. – Mondhatják, hogy volt néhány változtatás a motoron, de amikor jövőre megérkezik Marc Márquez, szerintem a motor nem lesz annyira más, és biztos vagyok benne, hogy Marc komfortosan fogja érezni magát. Meglátjuk, mi lesz, de őszintén szólva úgy vélem, Márquez fogja megszerezni a MotoGP 2025-ös bajnoki címét, mert jelenleg ő a legjobb pilóta. Persze csak addig, amíg a szabályzat vagy az elektronika nem avatkozik bele túlságosan a motorokba, hiszen a versenyző egyre kevésbé fontos a motorhoz képest.”

Ezen a ponton pedig eljutott a beszélgetés a 39 esztendős exversenyző vesszőparipájához, a jelenlegi MotoGP technikai adottságaihoz. Stoner köztudottan nem kedveli a motorokon az elmúlt években megjelent aerodinamikai elemeket, nem beszélve a rendkívül fejlett elektronikáról. Nem véletlen, hogy ezt említette, amikor arról kérdezték, hogy min változtatna, bár ezt sem irtaná ki teljesen.

Stoner szerint a MotoGP egyre inkább a Forma–1-re hasonlít, ezért nem kéne könnyebbé tenni a vezetést

Sok mindenen módosítanék a jelenlegi szabályokat, illetve motorokat illetően – fogalmazott. – Manapság az elektronika jelenti a különbséget. Nem arról van szó, hogy teljes mértékben el kell távolítani az elektronikát, hiszen a kerékelemelkedés-gátlóra szükség van, ahogyan valamilyen kipörgésgátlóra is. Ugyanakkor egyértelműen ez lenne az első, amit tennék. Az ilyen értelemben vett segédeszközöknek egyértelműen a biztonságot kell szolgálniuk, nem pedig az előnyszerzést. Már nem a legtehetségesebb versenyző a leggyorsabb, hanem az, aki a legtöbb vagy a legjobb elektronikus segítséggel rendelkezik. Minden motorsportbajnokságban, legyen az a MotoGP, a Superbike-vb vagy a Forma–1, a legtehetségesebb pilóták a legnehezebben kezelhető gépeket vezették, de manapság már a legjobb pilótáknak van a legkönnyebb dolguk vezethetőség terén.”

Razgatlıoğlu nem akar leállni, jövőre tovább javítaná saját elképesztő rekordját

0

Toprak Razgatlıoğlu jövőre ismét megdöntené a legtöbb zsinórban aratott futamgyőzelem csúcsát a Superbike-világbajnokságban. A gyári BMW versenyzője elárulta, egyelőre nem volt alkalma tesztelni új motorját, és a törökországi ünneplést is felidézte.

Toprak Razgatlıoğlu idén visszatért a Superbike-világbajnokság trónjára, és 2021 után ismét a tabella élén végzett. Mindezt úgy, hogy az első évét teljesítette a BMW-vel, miután 2023 végén elhagyta a Yamahát. Azonban a felek meglehetősen gyorsan egymásra találtak, így a török pilóta lett a sorozat történetének harmadik pilótája, aki két különböző gyártóval felért a csúcsra.

Ez lett a végeredménye a Superbike-vb 2024-es kiírásának

Ráadásul ezt nem akárhogyan tette: sérülés miatt lényegében két teljes hétvégét ki kellett hagynia, a maradék harminc versenyből pedig tizennyolcat megnyert. Ráadásul ebből tizenhármat zsinórban, amivel megdöntötte Jonathan Rea és Álvaro Bautista rekordját. Razgatlıoğlu azonban itt nem akar megállni, és 2025-ben tovább javítana a csúcson.

Bautista meglepődött, Rea nem találja a szavakat – így méltatták Razgatlıoğlut legnagyobb riválisai

Mi következik számomra? – tette fel a költői kérdést. – Zsinórban tizenhárom győzelmet arattam, jövőre újra meg kell dönteni a rekordot. Ez egy jó cél, egy nagyon magas cél, de ismét mindent meg fogok próbálni.” A 28 éves motoros előtt már csak gyártók vannak: az ő győzelmi szériájához csapattársa, Michel van der Mark hozzátett még egyet, így a BMW tizennégy diadalnál állt meg, míg a Ducatinak egy tizennyolcas és egy jó eséllyel megdönthetetlen harmincötös sorozata is van.

Mindezt a BMW M1000 RR legújabb változatán teheti meg, hiszen a bajor márka jelentős módosításokkal várja a következő idényt. Az első verziót Aragóniában már tesztelhette volna, ám az esőzés nem tette lehetővé, hogy pályára guruljon. Éppen ezért technikai szempontból egyelőre nem sok újdonsággal tud szolgálni.

Az első [változás] az, hogy az egyes rajtszámot használjuk – jelentette ki. – Ez ismét szép lesz. Még nem teszteltem, mert Aragóniában az időjárás kicsit megnehezítette, ezért töröltük a tesztet. Az alapmotor csodálatos, de a versenymotort nem ismerjük. Lesz egy tesztünk, de nem tudom, mikor, mindenesetre gyönyörűnek tűnik. Ahhoz viszont vezetnem kell a motort, hogy meg is értsem.”

Aragóniában a BMW tesztpilótájaként tevékenykedő Sylvain Guintoli vezette a motort, de az eső miatt nem sok releváns információt gyűjtött. A szezonzárót követő jerezi teszten Markus Reiterberger is csatlakozott a korábbi világbajnokhoz, az állandó versenyzők viszont nem ültek motorra. Ami Razgatlıoğlut illeti, ő éppen hazájában fiesztázott a bajnoki cím megszerzése után.

A Bimota már a második napon kisajátította az első két helyet a Superbike-vb jerezi tesztjén

Törökországban sokan kijöttek a repülőtérre ünnepelni, hihetetlen volt – idézte fel az utolsó futamhétvégét követő napokat. – Most már egyre híresebb vagyok, amit megértek, mert sokan ismernek. Amikor elmegyek Isztambulba, a forgalomban mindenki elkezd dudálni, ami nagyon jó. Rendkívül boldog vagyok, mert mindenki támogat.”

Razgatlıoğlu továbbra is a MotoGP-ben akar versenyezni, de Marc Márquez példáját nem követné

Acosta több százezer forintnyi összeget fizetett a jobb eredmény elérésének esélyéért

0

Johann Zarco elárulta, a Maláj Nagydíj időmérőjén próbálta követni Pedro Acostát, ám a 20 éves újonc szándékosan szabálytalankodott, így erre nem volt esélye. Könnyen lehet, hogy a versenyzőknek jövőre már nagyobb árat kell fizetni egy ilyen kihágásért.

Bár ez a nézők számára nem feltétlenül volt észrevehető, érdekes jelenet játszódott le a Maláj Nagydíj királykategóriás időmérőjén, annak is az első szakaszában. Johann Zarco a végén örülhetett, hiszen a legjobb körrel jutott tovább a Q2-be, pedig a hajrában nem jött össze az, amit előzetesen eltervezett, és nem tudta követni Pedro Acostát.

Bagnaia ki tudta használni Martín hibáit az űridőket hozó sepangi kvalifikáción

A spanyol pilóta ugyanis szintén szélárnyékot szeretett volna szerezni, így elhúzott tőle, ám ezt nem a pályán, hanem még a bokszutcában tette meg. A GasGas újonca alighanem tökéletesen tisztában volt vele, hogy ezzel szabályt szeg, ám hajlandó volt megfizetni cselekedetének árát. Más kérdés, hogy utólag teljesen feleslegesnek bizonyult az akció, hiszen Brad Bindertől 39 ezreddel elmaradva csupán harmadikként zárt, így lemaradt a kvalifikáció második felvonásáról.

Az első próbálkozásom után nem tudtam, hogyan tudnék gyorsabban menni, és követni akartam valakit – nyilatkozta Zarco. – Azonban nem tudtam utolérni Pedrót, mert nagyon gyorsan hajtott a bokszban. Szerintem kikapcsolta a bokszutcai sebességkorlátozást. Kétszer is megtette, Ausztráliában és itt is. Tudja, hogy ezért ezerötszáz euró büntetés jár. Szóval tisztában van vele, hogy ha utol akar érni valakit, az ezerötszáz euró lesz. Ez a MotoGP-stílus.”

Acosta tanult korábbi kálváriájából, és futamának „kukázása” helyett inkább visszavett

Valóban, a jelenlegi szabályok lehetővé teszik az effajta trükközést, és a pilóták adott esetben nem is riadnak vissza tőle, hiszen az 1500 euró, vagyis több mint 600 ezer forint számukra nem egy magas tétel. Az előírások szerint egy adott forduló során elkövetett első kihágásért ennyit kell fizetniük, amennyiben nem lépik át túlzottan az egyébként megengedett 60 km/h-s sebességhatárt.

Az egyazon hétvégén elkövetett újbóli szabálysértések minden egyes alkalommal magasabb bírságot vonnak maguk után, és az egy hétvégén 3 kihágást elkövető versenyző további büntetéseket is kaphat – szól a szabályzat vonatkozó része. – A túlzottan nagy sebesség, valamint a szezon során többször elkövetett szabálysértés magasabb pénzbírságot vonhat maga után, és további szankciók is kiszabhatóak a FIM MotoGP-sportfelügyelőinek megítélésétől függően.”

Ugyanakkor könnyen lehet, hogy jövőre bezárul ez a kiskapu, pontosabban már nem lesz érdemes bevállalni a szabálytalanság következményeit. Simon Crafar, a MotoGP pályaszéli riportere ugyanis elhintette, hogy 2025-re megváltoznak a nem túlzott sebességátlépésre vonatkozó büntetési tételek, ami minden bizonnyal szigorítást jelent. Az új-zélandi expilóta hozzátette, ennek semmi köze ahhoz, hogy a következő idénytől Freddie Spencert váltva ő lesz a Sportfelügyelői Bizottság elnöke.

Távozik posztjáról a sokat kritizált világbajnok, új vezetője lesz a MotoGP sportfelügyelőinek

Marini szerint a Ducati tönkreteszi a MotoGP-t, de a Honda felzárkózhat mögéjük

0

Luca Marini úgy véli, a Ducati tönkreteszi a MotoGP-t a brutális fölényével. Az olasz pilóta szerint ugyanakkor a Hondából hamarosan második erő lehet, és azt is elárulta, hogy a szenvedés ellenére mindig szívesen vezette a japán márka motorját.

A Ducati folyamatosan fejlődött az elmúlt években, és az előző két szezonban már brutális volt a márka fölénye a MotoGP-ben. Azonban, ha lehet, az idei évben még tavalyhoz képest is szintet léptek: 2023-ban 28 pontot vesztettek a gyártók bajnokságában a maximálisan elérhető mennyiséghez képest, idén viszont ez mindössze 18 egység. Arról nem is beszélve, hogy a második helyezett KTM kevesebbnél tart, mint egy éve, ami annak a jele, hogy a bolognaiak átlagosan több motorral sajátítják ki az első helyeket.

Ha valamelyik pilóta elesik, és a versenygép nem sérül meg túlságosan, akkor sokszor így is pontszerző helyen ér célba. Ezt legutóbb Luca Marini a saját bőrén tapasztalta meg Marc Márquezzel és Franco Morbidellivel szemben, és el is mondta, hogy a Hondák ilyenkor leginkább mozgó akadályra hasonlítanak. Az olasz versenyző ekkor humorosan fogalmazott, ugyanakkor komolyan azt gondolja, hogy ez nem tesz jót a sorozatnak.

„Olyanok vagyunk, mint a bowlingbábuk” – Marini mozgó akadályhoz hasonlította a Hondákat

Jelenleg minden tekintetben olyan, mintha másik bolygóról jönnének – utalt a Ducatira. – Javítanunk kell a saját teljesítményünkön, de annak is meg kell találnunk a módját, hogy valamit elvegyünk tőlük, mert úgy vélem, momentán teljesen tönkreteszik a bajnokságot. Szóval ki kell találnunk valamit. Meg fogjuk próbálni, hiszen szerintem most a Yamaha nagy lépést tett előre. Fantasztikus hétvégét teljesítettek [Sepangban]. Éppen ezért fontos, hogy hamar visszajöjjünk, és javítsunk a teljesítményünkön, amilyen gyorsan csak tudunk, mert most már lehetséges. A többi gyártó küszködik, és ha ügyesebbek és okosabbak vagyunk náluk, akkor úgy vélem, második erő lehetünk a bajnokságban, ha a következő évben megtesszük a megfelelő lépéseket.”

Marini szájából azért hangzik érdekesen ez a mondat, mert az előző három évet még egy Ducatin töltötte, a VR46 színeiben. Ebben az időszakban pedig nem adta jelét annak, hogy zavarná az olasz márka fölénye, pedig legkésőbb tavaly már igencsak nyomasztó volt. Igaz, akkor nem volt maradéktalanul elégedett a saját teljesítményével, és most a szenvedés ellenére összességében boldogabb.

Nagyon jól tudom, hogy ha képes leszek megtenni a megfelelő lépéseket, illetve a megfelelő fejlesztéseket végrehajtani magamon, valamint a projekten és a motoron is, akkor jönni fognak az eredmények – fogalmazott még korábban a MotoGP hivatalos podcastjában. – Nekem jelenleg nem számít, hogy két pontot, nullát vagy tízet szereztem. Tavaly nyolcadik lettem, de nem voltam elégedett. Szóval idén a huszadik [valójában jó eséllyel a 22. – a szerk.] helyen fogok végezni, de boldogabb vagyok, mert tudom, hogy egy olyan projekt részese vagyok, amely a jövőben nagyszerűvé válhat, és a következő években megérkezhet a bajnoki harcba. Szóval nagyon jó és fényes az itteni jövőkép, én pedig továbbra is így akarok dolgozni, és minden nap javulni a motoron töltött időnek köszönhetően, mert remek munkát végezhetünk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Maláj Nagydíj után

A MotoGP mezőnye rendkívül intenzív időszakon van túl, hiszen hét hétvége alatt hat fordulót teljesítettek. A Hondánál ráadásul korábban is gyakran gurultak pályára, hiszen az év folyamán rengeteg privát tesztet bonyolítottak le, amelyeken az idén életbe lépett koncessziós szabályok értelmében már az állandó versenyzők is részt vehettek. Marini azonban nem sokallt be a rengeteg munkától.

Nem fáradtan, de kimerülten érkeztem meg az idény utolsó szakaszába, mert a vége felé szerintem minden vagy majdnem minden héten a motoron ültem – jelentette ki. – Szóval elég kemény, de minden alkalommal mosolyogva [szállok fel], és próbálom a legjobbat kihozni magamból, mert végső soron rendkívül szerencsés vagyok, hogy MotoGP-motoron ülhetek, még úgy is, hogy ezt minden héten megteszem, mert mindig élvezem a vezetést. Szóval ez egyszerűen remek érzés. Igyekszem élvezni ezt az egészet. Az biztos, hogy a futamok befejezése és a minél több információ gyűjtése nagyon fontos a mérnökök számára, hogy legyenek elemezhető adataik, mert amikor az ember csak egy rövid etapot teljesít az edzésen, akkor csupán két-három kört lehet kielemezni. Egy teljes futamon huszonhétszer megy körbe, ami más mennyiségű adatot jelent.”

Őrültekházát hozott a MotoGP malajziai hétvégéje

0

Jorge Martin és Francesco Bagnaia ütötték-vágták egymást Sepangban. A kérdés csak az: valóban így volt?

Nehéz lenne bármit is idéznem, így maradnak a megboldogult Motörhead frontemberének, Lemmy Kilmisternek a szavai: „I don’t believe a word”, vagyis „egy szót sem hiszek el”… hiszen a hétvégi MotoGP-futam után egyetlen szavát sem hiszem el a világbajnoki aspiránsoknak.

Lehetett volna ez egy nyugodt hétvége is, kiegyensúlyozott teljesítményekkel, mégsem volt az. Míg a sprinten Pecco Bagnaia szolgáltatta az izgalmakat, a futamon már Jorge Martínnal együtt vitték pályára az őrületet. Azt követően, hogy az első körben olyan piros zászlót érő tömegbukást láthattunk, amelyet elemezni talán nem is, inkább csak elfelejteni szeretnénk. Egy biztos, Jack Miller mellett többen is voltak, így amikor feleségével és barátjával félmeztelenül sétált vissza az orvosi központból a garázsba, hirtelen nem tudtam, hogy az őrangyaloknak vagy inkább az Alpinestarsnak köszönjem a megható pillanatokat.

Miller lábán még át is mentek a rajtbaleset után, az „elkövető” Mir pokoli perceket élhetett át

Az új rajt után pedig másra sem vágytam, minthogy egy rémunalmas, nagyon nyugodt versenyt láthassunk. Mert arról mindenkit biztosíthatok, versenyzőként nincs rosszabb, mint azok után újra visszaülni a motorra, hogy a pályán öt perce még két mentőautó túlórázott, a vörös zászlót lengető pályabírók pedig dermedt arccal figyelték a történéseket.

Vérfagyasztó nézői videón a sepangi rajtbaleset, Miller először nyilvánult meg a történtek óta

Ilyen képsorok után pedig a legkevésbé sem arra számítottam, hogy az évtized első három körét pont attól a két versenyzőtől látjuk majd, akik a legtöbbet veszíthetik. Pontosabban ez inkább csak Martínra volt igaz, mert miután a címvédő a szombati sprinten bukott, 29 pontos hátrányba került spanyol riválisával szemben, ez pedig akár azt is jelenthette volna, hogy már vasárnap bajnokot avatnak.

Bagnaia szenzációs csata után odázta el a bajnokavatást az ijesztő balesettel induló sepangi futamon

De az túl unalmas lett volna, és a statisztika bizony azt is mutatja, hogy eddig, amikor Bagnaia bukott a szombati sprinten, vasárnap legtöbbször kíméletlenül dominált. Ehhez társult még az is, hogy az itáliai már a hétvége korábbi szakaszaiban is leiskolázta a mezőnyt, és olyan köridővel szerezte meg a pole pozíciót, amelynek láttán mindenki felvonta a szemöldökét.

Martín főnöke tíz évet öregedett a Bagnaiával vívott csatája alatt, a Ducati vezére nem merte nézni

A sprinten is ártalmatlan hibát követett el, de már tudjuk, hogy a jelenkori MotoGP-ben a legártalmatlanabb hibák is olykor bukással zárulhatnak. Ez történt vele is. A mumus kilences kanyar fogott ki rajta, amelyről már a futam is előtt is ódákat zengtek a szakértők. A versenyzők nagyjából kétszázötven kilométeres sebességről lassítanak itt ötvenöt, hatvan körüli tempóra, és bármennyire is furcsa, az esetek túlnyomó részében akkor végzetes a hiba, amikor túlfékezik a motort, és egy hajszállal lassabban érkeznek a kanyarba. Bagnaiával az elmondottak alapján pont ez történt. Mint megtudtuk, a motorjának eleje előtte minden körben izgett-mozgott, ezért úgy döntött, nem forszírozza tovább a tempót, és elengedi Martínt. Ebben a pillanatban pedig bukott.

Eldőlhetett a bajnoki cím sorsa, Bagnaia drámai bukása után Martín győzelmével zárult a sprint

A másnapi futam után Martín is hasonló jelenségről számolt be. Bár ő sokkal inkább azt emelte ki, a hibát leginkább az okozza, hogy a futam közben mérlegelni és mérsékelni kezd, ez pedig koncentrációvesztéshez vezet, amely könnyen egy bukás kiváltó oka lehet.

Bagnaia a szombatokra panaszkodott, Martín neki hálálkodott, kiderülhetett egy fontos információ

A spanyol egyébként a futam előtti sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: leginkább mentális okai vannak, hogy a bajnokság állása még a szezon végén is ennyire szoros. Mint elmondta, a teljesítményük Bagnaiával közel azonos, de a döntő pillanatokban valamelyikük mindig hibázott, így nem tudtak meglógni egymás elől. Véleménye szerint a nyomás irgalmatlanul nagy. Ugyan mindketten próbálnak százszázalékosan összpontosítani, de ilyen körülmények között ez nagyon nehéz.

A sors fintora, hogy szombaton épp Bagnaia bukott. Bár tény, hogy a szezon utolsó előtti versenyén ponthátrányban lenni minden, csak nem megnyugtató.

Bagnaia elmagyarázta, miért bukott, majd leszögezte, továbbra is teljes erőbedobással fog versenyezni

Talán ezért is volt szokatlan a gigászi csata, amit vasárnap vívtak ők ketten. Bár Bagnaia tudta, más esélye nem maradt a címvédésre, mint a futamgyőzelem, így szinte mindent egy lapra tett fel, és a szombati fiaskó után megpróbált hinni önmagában.

Martín viszont nem adta magát egykönnyen, és a páros folyamatosan oda-vissza előzgette egymást. Heroikus küzdelem volt, pont olyan, mint amilyet elvárunk a világbajnoki címért, de talán a szívünk mélyén mégis aggódtunk a két versenyzőért.

Martín egyszer majdnem elvitte Bagnaia lábát, máskor a célegyenesben értek össze közel háromszázas tempónál, ilyenre pedig csak akkor képes két versenyző, ha maximálisan tisztelik egymást. Talán mondanom sem kell, hogy ez volt a legtetszetősebb különbség az ominózus 2015-ös sepangi csata és a vasárnapi futam között. Akkor igazán egyik versenyző sem tisztelte a másikat, most viszont a legfegyelmezettebb küzdelmet láthattuk, még úgy is, hogy kívülről teljesen mást feltételeztünk. Azt is pontosan tudjuk, hogy ha két versenyző nincs egy szinten, és annak ellenére kezd hasonló viaskodásba, annak könnyedén dráma lehet a vége. Itt viszont erről nem volt szó, még úgy sem, hogy a promóter tavaly szinte mindent megtett azért, hogy egymásnak ugrassza a feleket.

Bagnaia: Nem értem, miért kellene ellenségeknek lennünk Martínnal

Hiszen kevés meghatóbb pillanat létezik annál, amikor egy ilyen csetepaté után a parc fermében Bagnaia apja megöleli Martínt, vagy amikor Martin édesanyja magához szorítja Bagnaiát. Mert ez a két fiú bizony együtt nőtt fel, a szülők között pedig – tetszik vagy sem – kialakult már egyfajta véd- és dacszövetség, legyen bármi is a végkimenetele ennek a szezonnak: ők biztosan fogadott gyermekükként tekintenek vér szerinti fiuk legnagyobb vetélytársára. Hiszen másban nem bízhatnak, csak abban, hogy ők ketten a végsőkig vigyáznak majd egymásra.

Bagnaia bölcsességét soha nem vontam kétségbe, de a tavalyi Martín sok esetben még elég heves volt. Ebben viszont rengeteget fejlődött az elmúlt évhez képest. Sokkal nyugodtabb, és úgy tűnik, a pillanatnyi kudarcokat is megtanulta kezelni. Ez pedig mindennek a kulcsa.

A megfontoltság pedig a számokon is jól látszik. Míg Bagnaia idén nyolc versenyen nullázott, addig Martin csak négyszer. Így hiába nyert a spanyol csupán három nagydíjat, Bagnaia bámulatos tíz főfutamon szerzett diadalával szemben, a talponmaradási rátája sokkal jobb volt.

Így áll a MotoGP-tabella a Maláj Nagydíj után

Persze utólag kár azon agonizálni, hogy Bagnaiának valamiért nem mentek a sprintfutamok, mert egyrészt ezt mindenki láthatta, másrészt így is nyert belőlük hatot. Egyszerűen voltak helyszínek, ahol később találta meg a helyes egyensúlyt, és csőbe húzták az extra tapadós hátsó abroncsok. Mert a bukásai szinte kivétel nélkül erre mutatnak.

De már ezen a ponton is bőven túl vagyunk. Elemezni pedig lassan felesleges, hiszen egyetlen futamhétvége választ el bennünket attól, hogy megtudjuk, ki lesz 2024 világbajnoka.

A valenciai áradások és annak tragikus következményei miatt a zárófutamot jelen állás szerint az eredetileg tervezett hétvégén, de Barcelonában rendezik. Bár tény, hogy erre a helyszínre is heves esőzéseket jósolnak a következő néhány napra.

Hivatalos: megszületett a döntés a MotoGP-szezonzáró helyszínéről, különleges nevet kap a nagydíj

Így, ha mégis változna a helyzet, és bármilyen okból kifolyólag egy nem várt forgatókönyv lépne életbe, egészen biztos vagyok benne, hogy bár matematikai esélye ugyan még van a címvédésre, Bagnaia gáláns módon elfogadná a dolgok alakulását.

A bajnokesélyesek csatáján kívül viszont egyéb meglepetéseket is tartogatott a hétvége. Például, hogy Pedro Acosta betartotta ígéretét, és nem motorozta túl a KTM-et. Így a dobogótól ugyan messze volt vasárnap, mégis sikerült célba érnie az ötödik helyen.

Acosta tanult korábbi kálváriájából, és futamának „kukázása” helyett inkább visszavett

Őt pedig az a Fabio Quartararo követte, aki az egész hétvégén csodát tett, miután a szombati sprinten is ötödikként intették le. És ugyan tudjuk, hogy a Yamahák általában jól mennek Sepangban, azt is tudjuk, hogy az idei évben ez azért nem volt ennyire egyértelmű. Ezért Álex Rins vasárnapi nyolcadik helye szintén arra utalt, hogy a hangvillások talán jó irányba indultak el.

Quartararo: Pár nap alatt nagy lépést tettünk előre

Johann Zarco most viszont némi lépéshátrányba került a Hondával, bár tény, hogy sokáig az első tízben harcolt.

Marc Márquez ugyan szédületes tempót motorozott, még a futam első felében bukott, ezzel pedig óriási szívességet tett a két világbajnok-aspiránsnak, amiért nem avatkozott bele a futamgyőzelem kérdésébe.

Marc Márquez: Az első sorba vettem jegyet, és drágán megfizettem érte

Andrea Iannonétól pedig talán a motorsport legnagyobb visszatérését láthattuk. Bár mindkét napon az utolsó előtti helyen ért célba, hajszálpontosan öt évvel azok után ülhetett MotoGP-motorra, hogy 2019-ben Sepangban megbukott a futam utáni doppingvizsgálaton.

Nem akárki írt elismerő üzenetet Iannonénak: „Ember, hogyan motorozol?!”

A gyártól a szezon végén elköszönő apriliások pedig ismét sokakban azt az érzést keltették, hogy végképp elment a kedvük a versenyzéstől, és inkább csak külső megfigyelőként vesznek részt a hétvégéken.

Hiába a „hazainál is hazaibb” pálya, Marc Márqueznek nem tetszik a MotoGP terve

Ha valaki pedig úgy érzi, szívesen adományozna a valenciai régiónak, az ezen a linken teheti meg.

Lorenzo apja szerint fiát nem érdekelte Rossi pszichológiai háborúja, mivel a pályán legyőzte a Doktort

0

Chicho Lorenzo elmondta, hogy a fiának, Jorge Lorenzónak meg kellett változtatnia a vezetési stílusát, amikor a Yamahához került. Chicho azt gondolja, hogy Jorgét nem viselte meg Valentino Rossi mentális hadviselése, mivel a pályán gyorsabb tudott lenni riválisánál.

Jorge Lorenzo 2008-ban, közvetlenül két 250 köbcentis világbajnoki cím begyűjtése után érkezett meg a MotoGP-be. A spanyol versenyző látszólag könnyedén felvette a királykategória ritmusát, hiszen már a harmadik futamát megnyerte, és a negyedik helyen zárta a szezont. Azonban az apja szerint valójában nem volt könnyű neki a váltás a 250-es Apriliáról a gyári Yamahára. Chicho Lorenzo emellett arra is kitért, hogy fia miért nem tudta hozni az eredményeket a Ducatival, amikor 2017-ben a bolognaiakhoz igazolt.

Lorenzo szerint apjának köszönheti, hogy nem kellett kockáztatnia a bénulást karrierje végén

„A Yamahánál a fiam megváltoztatta a stílusát, a referenciáit, mindent másképp csinált annak érdekében, hogy korábban tudjon gázt adni a kanyarkimeneteken – magyarázta Chicho Lorenzo a saját YouTube-videójában. – Valamivel korábban fékezett, és már a kanyarban húzni kezdte a gázt. Viszont a Ducatival ez nem volt lehetséges, így amikor odaigazolt, ismét meg kellett változtatnia a vezetési stílusát. Ám a Yamahánál eltöltött kilenc év után nem volt könnyű változtatni a motorozásán.”

Jorge Lorenzo Yamahánál eltöltött éveinek egyik főszereplője kétségtelenül Valentino Rossi volt. A két kiválóság több periódusban összesen hét évig egymás csapattársai voltak a MotoGP-ben. 2008 és 2010 között, illetve 2013 és 2016 között képviselték ugyanannak az istállónak – az új szponzorok érkezése miatt folyamatos névváltoztatáson áteső gyári Yamahának – a színeit. A két versenyző a bajnoki címért is folyamatosan harcban volt – egymással és másokkal is –, 2008 és 2016 között minden évben legalább az egyikük, de öt alkalommal mindkettőjük a tabella első három helyének valamelyikén végzett.

Rossi felidézte a rivalizálását Lorenzóval, aki szerinte egy nem kedves, de zseniális versenyző volt

A kapcsolatuk mindenesetre nem volt kimondottan baráti, amit jól mutat a fal-ügyként elhíresült eset. 2008-ban annyira elmérgesedett közöttük a viszony, hogy egy fal épült a boksz két oldala közé, hogy még kommunikálniuk se kelljen a másikkal. Az ügy hátterében az állt, hogy Rossi megkérte a Yamahát, hogy térjenek át a Bridgestone abroncsok használatára, azonban Lorenzo nem volt erre hajlandó.

Chicho úgy látja, hogy ezért főleg Rossi volt a felelős, ám szerinte a Doktor ezzel nem törte meg a fiát. „Rossi megpróbált minden lehetséges módon pszichológiai háborút vívni Jorgéval – jegyezte meg. – Még falat is emeltetett. De Jorgét mindez nem érdekelte, mert a pályán legyőzte Rossit.”

Nélküle még több vb-címe lehetne, de Lorenzo szerint így is profitált Rossi jelenlétéből

Amennyiben pusztán az összetettbeli eredményeket nézzük, akár úgy is tűnhet, hogy Chichónak igaza van. A MotoGP-ben közösen eltöltött éveik alatt, ha nem számoljuk azokat a szezonokat, amikor a legjobb négyen kívül zártak, feltételezve, hogy akkor a motorjuk nem volt eléggé versenyképes, Lorenzo épp csak, de tényleg megelőzte Rossit. A spanyol pilóta három bajnoki cím mellett háromszor lett második, kétszer harmadik és egyszer negyedik. Olasz riválisa két bajnoki cím mellett három második, két harmadik és egy negyedik helyet szerzett, a különbség tehát pontosan egy trófea volt. Azonban Rossi jóval idősebb korában tudta hozni ezeket az eredményeket, így nehéz lenne azt állítani, hogy valóban markáns különbség lett volna kettejük teljesítménye között (ha csak ezt az időszakot vesszük alapul).

Martín főnöke tíz évet öregedett a Bagnaiával vívott csatája alatt, a Ducati vezére nem merte nézni

0

A Pramac és gyári Ducati csapatfőnöke, illetve a bolognai gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója is kiemelte, hogy mennyire nagyszerű csatát vívott Francesco Bagnaia és Jorge Martín a Maláj Nagydíj főfutamának első köreiben.

Bár az idei MotoGP-szezon is Francesco Bagnaia és Jorge Martín bajnoki küzdelméről szól, a két nevezett pilóta valójában kevés alkalommal csapott össze egymással a pályán. Azonban a Maláj Nagydíj főfutamának első köreiben szinte mindent bepótoltak, hiszen egy nagyon emlékezetes csatát vívtak az első helyért, oda-vissza előzgették egymást. A viadalt egyébként végül Bagnaia nyerte meg, de a barcelonai idényzáró előtt így is 24 pont a hátránya Martínnal szemben. Mindenesetre az összecsapásukkal sokak tetszését elnyerték.

Így áll a MotoGP-tabella a Maláj Nagydíj után

„Tényleg egy hihetetlen verseny volt, nagyon szórakoztató volt az elején – mondta Gino Borsoi, a Pramac csapatfőnöke a MotoGP hivatalos honlapjának. – De nekünk persze ezzel együtt is nehéz volt nézni a csatát. Tehát ők ketten hihetetlenül jól kezdték a versenyt. Öröm volt látni, ahogy végig harcoltak minden kanyarban és egyenesben. Ezt egy igazán különleges eseményként fogom látni, amikor majd visszatekintek a pályafutásomra. Pedig egy ilyen verseny alatt könnyen öregedik akár tíz évet is az ember, de azért jó volt látni őket.”

Jelenleg még Bagnaia és Martín is a Ducati pilótája, így a bolognai gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója, Gigi Dall’Igna kétszeresen volt érintett a küzdelemben. Az olasz szakember pedig ennek megfelelően nagyon izgult. „Nehéz jól leírni az ilyenkor feltörő érzelmeket – magyarázta Dall’Igna. – Az első három körben fantasztikus munkát végeztek a srácok, lenyűgöző versenyzést láthattunk, de én szinte nem is mertem odanézni a képernyőre. Úgy motoroztak, mintha ez lett volna a szezon első versenye. Hihetetlen volt. Az biztos, hogy Jorgénak most nagy előnye van az összetettben. Így Peccónak nehéz dolga lesz, végig oroszlánként kell küzdenie, ahogy ezen a futamon is tette.”

A párviadal Davide Tardozzit, a Ducati gyári istállójának csapatfőnökét is lenyűgözte. Ráadásul az expilóta szerint a két pilóta ezzel bebizonyította, hogy nem akkor a baj a mai MotoGP-vel. „Ezzel csattanós választ adtak azoknak, akik azt gondolják, hogy a mostani MotoGP-ben lehetetlen előzni – jelentette ki Tardozzi. – Egyébként úgy gondolom, hogy Pecco és Jorge nagyszerű reklámot csinált a sportágunknak, szerintem csodálatosak voltak az első három körben.”

„Úgy hiszem, hogy ezzel megmutatták: mindketten igazi bajnokok – tette hozzá. – Bárki is nyeri a bajnokságot, meg fogja érdemelni, aki pedig második lesz, az szintén egy bajnok. A csatájuk megérintette a szívemet, hiszen nagyon magas lett a pulzusom. És azt hiszem, meg kell tapsolnunk Jorgét, mert az ő helyzetében nem mindenki csinálta volna ugyanezt. Jorge egy valódi harcos, és teljesen megérdemli, hogy vezesse a bajnokságot, tényleg egy nagyszerű pilóta.”

Rálép-e Bagnaia Lorenzo útjára? – a címvédő elárulta, meddig hajlandó elmenni a bajnokságért

Bastianini nem érdemelné meg, hogy a Ducatinál maradjon – állítja a korábbi Superbike-bajnok

0

A 2003-as Superbike-világbajnok, Neil Hodgson szerint ilyen eredményekkel teljesen természetes, hogy Enea Bastianini kikerül a Ducati kötelékéből. Az egykor a MotoGP-ben is megforduló Michael Laverty úgy látja, az a legfőbb baj az olasz pilótával, hogy egy versenyhétvégén belül általában nem teljesít konzisztensen.

Enea Bastianini 2021-ben friss Moto2-es világbajnokként érkezett meg a MotoGP-be, és már az első szezonjában két dobogóval vétette észre magát. 2022-ben aztán bravúros módon harmadik lett az összetettben a Gresini Ducatijával, amely akkor sem a legfrissebb technika volt. A bolognaiak így 2023-ra felvitték a gyári csapatukhoz, ám sérülések miatt az idény nagy részét kihagyta, a végén pedig a csalódást keltő tizenötödik pozícióban zárt.

Idén szerencsére eddig elkerülték a sérülések, és az egész jó eredményeket is folyamatosan tudta szállítani. Azonban ez nem volt elég a Ducatinak, így jövőre már a KTM második számú alakulatát fogja erősíteni. Annyi biztos, hogy csapattársával szemben már nincs harcban a bajnoki címért, bár a harmadik hely még meglehet neki. A barcelonai szezonzáróra Marc Márquezhez – aki mellékesen az utódja lesz a piros motoron – képest 1 pontos hátrányban érkezik majd meg. Várhatóan így ők ketten parázs küzdelmet fognak vívni a dobogóért. Nem kérdés, Bastianininek fontos lesz, hogy megpróbálja megverni a márkatársát, aki vele ellentétben nem az idei, hanem a tavalyi Desmosedicivel versenyez.

Hivatalos: megszületett a döntés a MotoGP-szezonzáró helyszínéről, különleges nevet kap a nagydíj

„Ő az, aki elhagyja a Ducatit, szóval talán van mit bizonyítania – magyarázta a 2003-as Superbike-világbajnok, Neil Hodgson a TNT Sports adásában. – Nincs örökbérlete a Ducatinál, hogy két évnél tovább maradjon. Negyedik a bajnokságban, úgy, hogy két GP24-essel versenyző pilóta van az élen, tehát nem érdemli meg, hogy maradjon. És egyáltalán nem bántak vele durván. Volt két szezonja, amelyekben a csapattársa csúnyán lenyomta. Ráadásul most Marc is megelőzi, aki egy GP23-assal megy. Nem mindenki biztosíthatja, hogy az első számú csapatnál legyen.”

A ma már szintén szakértőként dolgozó Michael Laverty úgy látja, leginkább az a baj az olasz pilótával, hogy egy versenyhétvégén belül nem teljesít konzisztensen. A korábban a brit Superbike-bajnokságon, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságon is megforduló Laverty szerint emiatt nem tud igazán a tűz közelébe kerülni.

„Ez jellemzi Enea karrierjét: nem akarok kegyetlen lenni, de pénteken szinte mindig álmos – jegyezte meg Laverty. – Így szombaton kezdi megtalálni a ritmusát, majd vasárnap tud teljesíteni. Ez pedig elég ahhoz, hogy a tabella első három helyezettje között legyen, de nem elég ahhoz, hogy megszerezze a bajnoki címet.”

Bastianini szabadon versenyezhet Bagnaia ellen, Morbidelli „meglepetéssel” készül

A Ducati pilótapolitikájának másik nagy vesztese Jorge Martín, aki valószínűleg a MotoGP-bajnoki címmel a zsebében érkezik majd meg az Apriliához. Hodgson kiemelte, amikor Martínt kikosarazta a bolognai gyártó, egyértelművé vált, hogy jövőre már nem Bastianini lesz Francesco Bagnaia csapattársa.

„Visszautasították Martínt, így természetesen utána Bastianinit is elutasították – mondta Hodgson. – De az az általános megérzés a paddockban, hogy a Ducati jól csinálta, mivel Marc jövőre nagyon jó lesz, és három vagy négy bajnoki címet is nyerhet velük. Azt nem hiszem, hogy bármit is tehettek volna azért, hogy Martín ne igazoljon el, mivel úgy érezte, hogy cserbenhagyták. Keményen játszott, ahogy Marc is. Egyébként, ha nem őt választják, valószínűleg Marc is az Apriliához ment volna.”

Martín odaszúrt a Ducatinak: Olyan helyre megyek, ahol tényleg akarnak engem