back to top
2025. július 25. 05:11
Kezdőlap Blog Oldal 539

A Ducati elárulta, mi volt a döntő fordulat a sikerhez vezető úton

0

A Ducati 2007 után egészen a 2022-es évig nem tudott világbajnoki címet nyerni. Az olasz márka szakemberei egy nagyon fontos dologra jöttek rá, ami hozzásegítette őket a hőn áhított korona elnyeréséhez.

A Ducati nagyon sok versenyzővel próbálkozott a hosszú évek alatt. Megfordultak náluk világbajnokok, akik mind azzal a reménnyel érkeztek a bolognaikhoz, hogy majd ők feljuttatják a vörös motort a csúcsra. Ezek a próbálkozások nem sikerültek, így a Ducati taktikát váltott és a fiatal versenyzők felé fordult. A Ducati feltámadása című dokumentumfilmben emlékeztek vissza azokra az időkre, amikor változtattak a hozzáálláson.

„Láttunk egy új generációt, akik a Moto2-ből érkeztek, olyan vezetési stílussal, ami talán segíthette a motorunk vezethetőségének fejlesztését” – emlékezett vissza Paolo Ciabatti, a gyári csapat sportigazgatója.

Egyik kiszemeltjük Francesco Bagnaia volt, akit az előtt már megkerestek, hogy Moto2-világbajnok lett volna. „Az első közeledés 2017-ben volt, és végül 2018-ban aláírtuk a szerződést. Felfigyeltek a tehetségemre és a teljesítményemre, és mindenáron azt szerették volna, hogy Ducati-versenyző legyek.” – mesélte Bagnaia. A későbbi MotoGP-világbajnok versenyző 2019-ben debütált a királykategóriában a Pramac színeiben.

Francesco Bagnaia még a Moto2-ben
Fotó: MotoGP Media

„Amit láttunk benne, arra az elhatározásra késztetett minket, hogy aláírjunk vele, amikor még nem volt Moto2-világbajnok.” – emlékezett vissza Tardozzi.

„A Ducati másképp látja a feltörekvő versenyzőit, mint más gyártók, sokkal strukturáltabban. A szatellit csapatainkban neveljük fel a versenyzőket.” – mondta el Dall’Igna az egyik fontos irányelvet, amit a Ducati követ. Ez a hozzáállás mindenképpen jelentheti az a pluszt, ami 2022-ben Bagnaia bajnoki címével beérett.

A szatellit csapatokban versenyző, fiatal pilóták számára nagy lökést adhat a Ducati mérnökeinek odafigyelése. Miller is elmondta, hogy: Egy szatellit csapatban versenyző pilótának hatalmas lendületet ad, amikor ezek a srácok piros ruhában odajönnek hozzád és figyelnek arra, amit mondasz és érdekli őket, hogy mit érzel a motoron.”

Jack Miller Jorge Martín
Jack Miller is ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, mellette Jorge Martín, szintén Ducati-versenyző Fotó: MotoGP Media

A Ducati felismerte azt, amit más gyártók talán még nem, hagyatkozni kell az összes versenyzőjük véleményére, nem csupán egy pilótára építeni a motort.

„Sok információhoz hozzájutunk azáltal, hogy különböző versenyzőkkel és vezetési stílussal dolgozunk együtt. Ha motort szeretnél építeni, nem teheted meg, hogy csak egy versenyzőt hallgatsz meg, mindenkire oda kell figyelni.” – tette hozzá Dall’Igna.

Nem csak a motor építésében jelent ez segítséget a több motor és különböző stílusú pilóta jelenléte, hiszen a versenyzők is sok mindent elleshetnek egymástól, ami személyes fejlődésükhöz vezet: „Ha megpróbálsz tanulni valamit másoktól, akik gyorsabbak vagy valamit jobban csinálnak, az segít abban, hogy fejlődj.” – mondta 2022 világbajnoka. A taktika bejött, hiszen fiatal versenyzőik is futamokat tudtak nyerni, az I”-re a pontot pedig Francesco Bagnaia tette fel világbajnoki címével.

Enea Bastianini
Enea Bastianini nyerte a második legtöbb versenyt 2022-ben Fotó: MotoGP Media

Más MotoGP-pilóták is elismerően nyilatkoztak a Ducatinál elvégzett munkáról és fejlődésről. „A Ducati elképesztő munkát végez. A szatellit csapataikkal, azzal, ahogy törődnek a fiatal versenyzőikkel, nagyon jól működik. Ez nem szerencse kérdése, nagyon jól csinálják.” – ismerte el a vörös motor evolúcióját Aleix Espargaró.

2020 világbajnoka szerint a bolognaiaknak sikerült egy olyan motort fejleszteniük, ami a legtöbb vezetési stílusnak megfelel. „A Ducati egy olyan motor, ami több vezetési stílushoz megfelel és mindenki nagyon gyors.”

A korábbi MotoGP-világbajnok, Marc Márquez is elismerte azt a munkát, amit az olasz márka végez. „A Ducati most egy vagy több lépéssel a többiek előtt jár bizonyos területeken.” 

„Több Ducati is a top5-ben van, a motor nagyon jól megy. Pecco az, akit meg kell verni.” – figyelmeztetett Fabio Quartraro.

A hosszú várakozásnak végül vége szakadt és 15 év után sikerült ismét elnyerni a koronát. „Azt hiszem 3-4 ember ugyanaz 2007 óta a boxban, éreztem ezt a nyomást, a terhet a vállamon. Nem volt könnyű, de motivációt jelentett, hogy elérjem.” – emlékezett vissza Bagnaia az édes teherre, ami a vállást nyomta.

“Amikor Caseyvel dolgoztunk, túlságosan csak rá koncentráltunk, és valószínűleg ez hiba volt. Most egy könnyen kezelhető motorra fókuszálunk, és ezzel az eredmények érkezni fognak.” – ismerte el korábbi hibájukat Gabriele Conti, a Ducati elektronikai rendszerekért felelős vezetője

Ciabatti büszke arra, hogy ezen a fejlődésen keresztülmentek és bizonyítani tudták, hogy képesek egy nem csak gyors, de kezelhető versenygépet építeni. „Sok minden változott, nyilvánvalóan a legjobb irányba. Bebizonyítottuk, hogy képesek vagyunk az egyik legjobb, ha nem a legjobb motort megépíteni. Hosszú út volt, és Pecco bajnoki címe az elismerés oly sok ember erőfeszítésének, akik keményen dolgoztak és sosem adták fel.”

Tardozzi is  elismeri azt a munkát, amit a csapat és a mérnökök közösen véghezvittek. „A mérnökeink úttörő ötletei, vegyítve egyéb ötletekkel, megadta számunkra annak a lehetőségét, hogy a múltat és a jövőt vegyítsük.”

“Végül eljutottunk a célig, nagyon boldogAk vagyunk.” – zárták Dall’Igna szavai a dokumentumfilmet.

A Ducati elnyerte a versenyzői, csapat és gyártói világbajnoki címet is 2022-ben.

Ducati
A Ducati-csapat boldogsága a cím elnyerése után Fotó: MotoGP Media

Hogy az idei évben meg tudják-e ismételni ezt a teljesítményt? Rövidesen ki fog derülni. Mindenesetre az előszezoni teljesítmény meggyőző volt a Ducati és pilótái részéről.

A hibáit megbánó Marc Márquez elmondta, mikor jöhet el az az idő, hogy újra beszélő viszonyban legyen Rossival

0

Marc Márquez elvetette a Valentino Rossival való fegyverszünet reményét, és azzal viccelődött, hogy talán még három évtizedbe is beletelhet, mire újra beszélni fognak.

Rivalizálásukat Marc Márquez új Amazon Prime Video dokumentum-sorozata elevenítette fel, amely a spanyol karrierjének legnagyobb pillanatait veszi sorra a 2023-as MotoGP-szezon kezdete előtt.

Márquez Rossit hibáztatta, amiért 2015-ben Sepangban lerúgta őt a motorjáról, a 2018-ban Argentínában történt ütközésükért vállalta a felelősséget, és az is kiderült, hogy az olasz úgy döntött, nem mondja el a saját verzióját a dokumentumfilmben.

„A vele való csata más intenzitású volt, nagyon nagy horderejű. A mi kapcsolatunkban van előtte és utána fejezet. Talán 20-30 év múlva újra beszélünk majd egymással. Soha ne mondd, hogy soha, de tudom, hogy ez nem holnap fog megtörténni.”

Drasztikus lépésre szánta el magát a Honda Marc Márquez érdekében a totális kudarc után

Márquez immár teljesen egészsége, hetedik királykategóriás bajnoki címéért száll harcba idén, amivel utolérné Rossit.

„Visszatértem arra a szintre, amit korábban nyújtottam, most már csak az utolsó lépés hiányzik: a versenyen nyújtott teljesítmény javítása, ezt az első 4-5 futam után tudjuk majd kiértékelni. Megnyerni a bajnoki címet? Nehéznek látom, de továbbra is ez a célom. A visszavonulás gondolata a baleset óta könnyeket csal a szemembe. Egy hónapig folyt erről a tanácskozás a családdal és egy barátommal, Joséval, aki egyben az asszisztensem is, de mivel sportoló és ambiciózus ember vagyok, kerestem egy utolsó esélyt a negyedik műtéttel. A motorsport mindig is szuperhősöket akart látni a porondon, megbántam sok mindent és megtanultam a leckét.”

Veszélyben az egyik MotoGP-versenyhétvége helyszíne?

0

A szeptember 22-24-re tervezett első indiai MotoGP-versenyt megelőző pályakorszerűsítéseket számos jogi és technikai komplikáció miatt késedelem fenyegeti.

A Buddh International Circuit először adhat otthont a MotoGP mezőnyének, ám úgy tűnik, hogy nehézségekbe ütköztek, ami veszélyeztetheti az indiai futam megrendezését.

MotoGP: két új helyszín is a 2023-as versenynaptárban

A The Times of India beszámolója szerint a MotoGP-verseny szervezője, a Fairstreet Sports levélben fordult a Yamuna Expressway Industrial Development Authority (YEIDA) hatósághoz annak tisztázása érdekében, hogy hogyan lehet elvégezni a szükséges változtatásokat az indiai aszfaltcsíkon, amivel megfelelnek a MotoGP követelményeink. A YEIDA lezárta a pályát, mivel a Jaypee Infratech Limited, amely a Forma-1 pályát építette, nem egyenlítette ki a pénzügyi kötelezettségeit. Az ügy még mindig nem zárult le, ezért nem világos, hogy a YEIDA, az építtető vagy a szervezők fogják elvégezni a MotoGP számára szükséges építési munkálatokat, amelyek magukban foglalják a pálya bukótereinek bővítését és némi újraaszfaltozást.

„Próbáltuk kitalálni, hogyan lehetne időben elvégezni a munkát, ezért küldtük a levelet” –  mondta Pushkar Nath Srivastava, a Fairstreet Sports COO-ja. „Megtudtuk, hogy még mindig a Jaypee Group tartja karban a pályát, míg a YEIDA még mindig a tulajdonosa. Mivel magántulajdonról van szó, megkérdeztük, hogy a YEIDA elvégezheti-e a javítási munkálatokat, vagy mi végezzük el a nevükben. Az idő döntő fontosságú. Vannak bizonyos kanyarok a pályán, amelyeket ki kell szélesíteni. Jelenleg úgy tervezték őket, hogy az autóknak megfelelő legyen. Ezeket meg kell változtatni. Emellett néhány elektronikus változtatásra is szükség van, és  bizonyos szakaszok újraaszfaltozására is.”

A Dorna korábban már közel egy évtizeddel ezelőtt megpróbálta meghódítani az indiai piacot, amikor a Buddh Circuit 2013-ban csatlakozott a Superbike-világbajnokság naptárához, csakhogy a futamot „működési kihívások” miatt törölték. Amennyiben nem sikerül megoldani ezt a helyzetet, úgy India rengeteg turistától és bevételtől esik el.

A Yamaha még mindig nem tudott dönteni egy fontos kérdésben

0

Egy hét múlva kezdődik a MotoGP 2023-as szezonja, de a Yamaha csapata még nem tudott döntést hozni egy elég fontos kérdésben…

A Yamaha csapatfőnöke, Massimo Maregalli megerősítette, hogy még mindig nem született döntés arról, hogy milyen aero csomagot használnak a 2023-as MotoGP-szezonban.

Az idő vészesen fogy, így a japán márkának gyorsan kell döntenie. A kétnapos teszten kipróbálta saját, Aprilia-stílusú hátsó szárnyát. Fabio Quartararo először használta ezt M1-esén, de a teljesítmény és a tapadásbeli különbség minimális volt.

Fabio Quartararo
Az a bizonyos szárny… Fotó: MotoGP Media

Meregalli elmondta, hogy a Yamaha még mindig bizonytalan az aero csomaggal kapcsolatban: „Őszintén szólva nem tartunk ott, ahol szeretnénk a sebesség és a tesztelendő elemek ütemezése tekintetében. Amiről döntenünk kell, az az aero csomag. Két különböző elképzelésünk van, és közvetlenül a verseny előtt fogunk dönteni. Az új formátummal alapvető fontosságú, hogy nagyon gyorsak tudjunk lenni az időmérőn, mert a sprintverseny 12 körös lesz, és ha nem az első két sorból indulunk, akkor az befolyásolja az eredményt.”

Várhatóan a Quartararo által az utolsó napon használt 2022-es és a 2023-as burkolat között fog eldőlni ez a kérdés. A hátsó ülésszárny nem tartozik az „aero homologizációs” szabályok hatálya alá, ezért bármikor lecserélhető.

Fabio Quartararo a portimãói teszt szombatján nagyon küszködött, de vasárnapra sikerült nagyot javulnia és végül a harmadik helyen zárnia a főpróbát. Franco Morbidelli felkészülése gyengén sikerült, Portugáliában csupán a 19. helyet szerezte meg a számára sorsdöntő szezon előtt. 

A Ducati űridőt ért el, miközben a Yamaha megtalálta azt, amit a Honda régóta keres

A Yamaha összehasonlította Quartararo és Francesco Bagnaia köridejét.

„Fabio esetében jó utat választottunk Megítélésem szerint a Fabio és Bagnaia közötti tempó nem volt olyan messze.”

Az Aprilia újonca szerint egyvalami egyik márkatársának sem jön össze egyelőre, ami aggodalomra adhat okot

0

Miguel Oliveira a 11. helyen zárt a vasárnapi portimãói teszten, ennek ellenére megpróbálta pozitívan értékelni ezt a eredményt.

Az RNF Aprilia új versenyzője, Miguel Oliveira visszafogott optimizmust tanúsított a vasárnapi portimãói teszten elért tizenegyedik helyezése után, de a portugál pilóta mindazonáltal egyértelműen tisztában volt azzal, hogy ez az eredmény nem az, amit elvárt. A helyezéstől függetlenül az ötszörös MotoGP-győztes nem vesztette el az önbizalmát a következő szezonra nézve.

„Talán egy kicsit féltékeny voltam arra, amit Raúl nyújtott. Egyszerűen csak úgy éreztem, hogy még mindig van néhány tizedmásodperc a zsebemben, és szerettem volna az ebédszünet előtt újra igazán gyors lenni.”

Az Aprilia pilótája elárulta, mi lehet a hátránya a mezőny több tagjával szemben

A portugál pilóta vasárnap egy versenyszimulációt is kipróbált, teli tankkal. A várakozásokkal ellentétben azonban a köridők itt sem sikerültek a várakozásoknak megfelelően.

„A motor határozottan jobb volt, mint szombaton, de fontos megjegyezni, hogy mind a négy Aprilia-versenyző belebukott abba, amikor próbálta kifacsarni az utolsó tizedeket is a motorból. Nem tudom, hogy ez elég lesz-e a dobogóhoz a másfél hét múlva esedékes első versenyhétvégén, de egészen biztos vagyok benne, hogy akkor készen állunk majd. Jelenleg inkább csak a legjobb öt mögött látom magunkat. Sajnos nem volt harmadik edzésnapunk itt Portugáliában. Az jó lett volna, és biztosan segített volna” ─ zárta le Miguel Oliveira az edzéshétvégéről szóló gondolatait a SPEEDWEEK.com-on.

A régi rajtszámához visszatérő spanyol leiskolázta a mezőnyt Jerezben

0

Pedro Acosta a Moto2 privát tesztjén, Jerezben egyértelművé tette, hogy 2023-ban ő a bajnoki cím legfőbb várományosa, ezt követően pedig beszámolt érzéseiről.

A sérült Moto2-es második helyezett Ai Ogura távollétében Pedro Acosta érte el a legjobb időt a jerezi teszt mindkét napján. Arón Canet és Alonso López már közel három tizedet veszített a honfitárshoz képest.

„Természetesen boldog vagyok, de tovább kell dolgoznunk, mert vannak területek, amelyeken javítanunk kell, de ugyanolyan érzésünk van, mint novemberben Valenciában, szóval nagyon örülök” ─ kezdte a 18 éves versenyző a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.

Emlékeztetőül: a 2022-es szezonzárón Valenciában a 2021-es Moto3-as világbajnok a harmadik Moto2-es győzelmét ünnepelhette. Akkor még az 51-es rajtszámmal versenyzett, de Augusto Fernández MotoGP-s előléptetése után Acosta visszatért a jól bevált 37-eshez.

„Négy hónap után alig vártam, hogy újra motorra ülhessek, és azt hiszem, nagy lépést tettem előre. Ki is próbáltunk néhány dolgot. Fontos volt, hogy bizonyos szempontokat javítsunk a tavalyi évhez képest, szerintem ez sikerült is.”

Acosta hozzátette, most már az IRTA-teszt következik Portimãóban (péntektől vasárnapig).

„Megpróbálunk megoldást találni a még fennálló hibákra. Az időjárástól is függ, hogy tudunk-e úgy dolgozni, ahogyan szeretnénk.”

A korábbi Honda-versenyző mesélt a kilátástalanságról a csapatnál Marc Márquez sérülése után

0

Pol Espargaró nehéz éveken van túl a gyári Honda színeiben. Nagy álma volt bajnoknak lenni a japán márkával, ám pályafutása legrosszabb évei közé számított ez a két esztendő.

Pol Espargaró nem érte el azokat az eredményeket, amelyeket a Repsol Honda versenyzőjeként kitűzött maga elé, így a KTM-családba való visszatérése a GASGAS színeiben, igazi megkönnyebbülés a korábbi Moto2-es bajnok számára.

A 2023-as szezon kezdete előtt Espargaró a L’Esportiu de Catalunya című oldalnak adott interjút, amelyben a GASGAS-szal való indulásról beszélt, és arról is, hogy személyes szinten is megtapasztalta a frusztrációt, hogy nem sikerült elérnie az álmát, hogy MotoGP-bajnok legyen a Hondával.

„Frusztráló és nagyon nehéz volt. A Repsol Hondánál lenni kiváltság, nagyon kevés versenyzőt választanak ki arra, hogy ezeket a színeket viselje. Kötelességemnek éreztem, hogy én legyek az, aki Marc Márquezzel egy ilyen projektet vezet, de nem így alakult. Csodálatos élmény volt, és nagyszerű szakemberekkel találkoztam.”

A második szezon úgy tűnt, hogy jobban indul számára, pályafutása legjobb előszezonját teljesítette. „Azt hittem, hogy az évad nagyon jó lesz. Az előszezon volt profi pályafutásom legjobbja, mind Thaiföldön, ahol én voltam a leggyorsabb, mind Malajziában, ahol én és a Honda még soha nem teljesítettünk ilyen jól. Katarban az első futamon sokáig vezettem, Argentínában pedig az élről indultam. Ezután jött egy visszaesés, ami fájdalmas eredményekhez, bizalmatlansághoz és sok bukáshoz vezetett.”

Espargaró nem tudja, hogy mi okozta a hatalmas visszaesést, de az biztos, hogy Marc Márquez kiválása után – amikor a világbajnok átesett negyedik műtétjén – a Honda leállította a munkát a motorral.

„Technikailag ez a mérnökök és műszaki szakemberek dolga, hiszen ők azok, akik tudják, hogy egy alkatrész miért működik vagy nem működik. Mi nem tudtuk, hogyan oldjuk meg, vagy nem voltak meg a szükséges eszközeink hozzá. Marc Márquez sérülése után a japán Honda csapat úgy döntött, hogy leállítja a motor fejlesztését. Emellett ott vannak azok a problémák, amelyek már korábban is megvoltak, és amelyeket a többi márka tovább fejlesztett. Mindez a mérnökök vágyának és munkájának hiányára vezethető vissza, akiknek akkor kellett volna megoldaniuk a helyzetet.”

A katalán elmondta, hogy nem érzi, hogy a Honda rosszul bánt volna vele 2022-ben, bár a helyzet frusztráló volt számára. „Nem bántak rosszul velem de nagyon frusztrált a helyzet. Látod, hogy nem megy jól, hogy rengeteg az elvárás, és hogy nem tudsz semmit sem tenni, mert senki sem segít, és meg van kötve a kezed. A dolgok nem javulnak, nincs semmi újdonságod, amivel megfordíthatnád a helyzetet, és ez kétségbeejt, mert nem látsz kiutat. Sok nyugalmat és lazaságot láttam a válság és az irányítás hiányának pillanatában, és ez nagyon zavart.”

A spanyol versenyző tanult ebből az időszakból, mégpedig azt, hogy minden helyzetből lehet erőt meríteni. „A fájdalmas pillanatokból erőt merítesz. Könnyebben felismered a hibáidat, azt, hogyan viselkedsz a nehézségekkel szemben, és jobban értékeled a jó pillanatokat. Megtanulod, kiben bízhatsz és kiben nem” – mondta Espargaró.

A spanyol versenyző megnevezte kategóriánkként favoritjait az idei esztendőre: „A Moto3-ban szerintem David Muñoz fog nyerni, a Moto2-ben Pedro Acosta, a MotoGP-ben pedig Enea Bastianini.”

Pol Espargaró a KTM-családhoz való visszatéréséről is beszélt. „A Suzuki világbajnokságból való távozásával sok volt a botrány. Két versenyző csapat nélkül maradt, és a helyek még szűkösebbek lettek. Nagy volt a mozgás a paddockban. Mindenki számára nagyon nehéz időszak volt, és még mindig az. Szerencsére mindig több lehetőségem is volt az asztalon, és soha nem éreztem azt a veszélyt, hogy csapat nélkül maradok. Kiválaszthattam, hogy hova akarok menni.”

Arra a kérdésre, hogy milyen érzéssel megy egy csapathoz, amely nem volt oly sikeres az elmúlt időszakban, a spanyol egyértelmű választ adott. „Két új versenyzőjük volt a kategóriában. Idén gyári támogatásunk van, és hivatalos csapat leszünk. Ez azt jelenti, hogy minden alkatrész a legújabb generációból lesz, és nagy változások lesznek. A csapat teljesen új, és nagyon várjuk már. Bizalmat kell szavaznunk neki. Jelenleg az az álmom, hogy MotoGP világbajnok legyek. Kétéves szerződésem van a márkával, és ha idén nem sikerül, akkor tapasztalatot szerzünk, és jövőre újra megpróbáljuk. A hétvégék formátuma sokat fog változni a sprintfutamokkal, és nekünk ugyanolyan szinten kell lennünk. Talán meglepjük magunkat, és meglátjuk, hogy harcolhatunk a bajnoki címért.”

Drasztikus lépésre szánta el magát a Honda Marc Márquez érdekében a totális kudarc után

0

Az egykor dicsőséges Honda a sok kudarc után most a Kalex első MotoGP futóművére vár. Kijelenthetjük, hogy a csapat minden eszközt bevet, hogy mentse a menthetőt. 

Kicsit több mint három éve kezdődött a Honda Racing Corporation kálváriája. Akkor, február végén Marc Márquez és Cal Crutchlow, a Honda két legjobb MotoGP-pilótája úgy találta, hogy sem az aerodinamikai fejlesztések, sem pedig a futómű nem felelnek meg az elvárásoknak. Márquez már a 2020-as sepangi teszten is alig jutott be a legjobb tízbe.

Azóta teljes a káosz a HRC-nél, még a csapatfőnök, Alberto Puig is kijelentette júniusban, hogy a Honda az elektronikától a futóműig minden téren le van maradva. Ami utóbbit illeti, Marc Márquez már 2019-re olyan megoldást szeretett volna, ami segít elkerülni az évi 30-35 bukást, miközben a futómű hiányosságait határtalan kockázatvállalással próbálta elfedni. A 2022-es indonéz futamon azonban Márquez négyszer bukott 48 óra alatt, melyből az egyik olyan súlyosra sikeredett, hogy a spanyol versenyző kettős látása kiújult.

A Hondának három éven át nem sikerült a futóművet a Michelin gumikhoz igazítani, és az új lágy gumikat a lehető legjobban kihasználni az időmérő edzéseken. Márquez egy ideig olcsón megúszta a sorozatos bukásokat, egészen az emlékezetes 2020. július 19-ei jerezi versenyig.

A Hondától évente mintegy 15 millió eurót kaszáló szupersztár kitartásáról szóló szlogenek egyre hiteltelenebbnek tűnnek. A hatszoros MotoGP-világbajnok 2022 novemberében Valenciában rájött, hogy a 2023-as prototípussal nem fog versenyeket nyerni.

Bár a gyártó az elmúlt három évben a konstruktőri világbajnokság hatodik helyét foglalta el, és „amúgy sem érdekel senkit ez az elavult japán technológia”, a HRC illetékesei szigorítottak a titoktartási szabályokon. A csapat tagjai még az időjárásról sem beszélhetnek a médiának, nemhogy arról, hogy az új 2023-as lengőkar is a bobingeni Kalex mérnököktől vagy Japánból érkezik-e. A SPEEDWEEK.com azonban úgy értesült, hogy a Kalex szállítja idén is az RC213V lengőkarjait.

Miután tavaly ősszel felröppent a HRC és a Kalex együttműködésének híre, a SPEEDWEEK.com októberben megkérdezte a Kalex ügyvezető igazgatóját, Alex Baumgärtelt, hogy csapata most egy komplett vázat készít-e az RC213V számára.

„Nem mondhatok semmit a Hondáról” – magyarázta Alex Baumgärtel öt hónappal ezelőtt. Ő ugyanis aláírta a HRC-vel a titoktartási szerződést.

Általános kérdésekre azonban válaszolt. Azt mondta, nem lehet csak úgy előhúzni a kabátujjából egy MotoGP-s futóművet, mert még soha nem terveztek ilyet. Arra a kérdésre, hogy mennyi idő telik el egy ilyen projekt kezdetétől a tervezés, fejlesztés befejezésétől a pályára gurulásig, Baumgärtel nem adott egyértelmű választ.

„Nem tudom megbecsülni, mennyi időre lenne szükségünk egy MotoGP-s futóműhöz. Ez mindig attól függ, hogy mennyire megy jól a kommunikáció. Persze, mivel egyetlen gyár sem ad át egy komplett motort, csak tapogatózunk. A Moto2-ben körülbelül alig háromnegyed évet vett igénybe a dolog 2010-ben. 2009 februárjában kezdtük el, és novemberre fejeztük be.”

A SPEEDWEEK.com értesülései szerint a HRC már a 2022. november 15-ei valenciai teszt előtt megrendelést adott le a Kalexnek az új RC213V alumínium vázváltozatainak elkészítésére.

Mégpedig azért, mert Marc Márquez a csalódást keltő misanói és valenciai tesztek után kifakadt, és megoldást követelt. A Hondánál Japánban házon belül gyártott vázak az elmúlt három évben mind kudarcnak bizonyultak.

Malajziában, három nap tesztelés után Márquez letörten nyilatkozott: „A motorunk elég erős, de nincs tapadásunk, ezért az egyenesekben később érjük el a végsebességet, mint a versenytársak, ezért nem tudunk előzni.”

Marc Márqueznek azonban türelmesnek kell lennie. Információk szerint csak május 1-jén, a jerezi futam után próbálhatja ki először az új Kalex futóművet, és hasonlíthatja össze a japánokéval.

A Yamaha csapatfőnöke elmondta, mi az elvárás küszködő versenyzőjével szemben

0

Franco Morbidelli egyre nagyobb nyomás alatt áll. Vagy bizonyít 2023-ban, vagy elengedi a kezét a Yamaha. Vajon mennyi ideje maradt az olasz versenyzőnek a bizonyításra?

Franco Morbidelli katasztrofális szezonokon van túl. 2020 óta gyakorlatilag nem találja a helyét a Yamaha nyergében. Az idei év vízválasztó lesz 2017 Moto2 világbajnokának. Drasztikusan javulnia kell az olasz pilótának, nincs több ideje arra, hogy összeszokjon a japán márka motorjával. Valentino Rossi pártfogoltja hatodik MotoGP-szezonját kezdi meg 2023-ban, ebből az ötödiket a hangvillások versenygépén. A tavalyi összetettbeli 19. helyezésén jócskán van mit faragnia…

Míg csapattársa, Fabio Quartararo komoly áttörést ért el a portimãói teszt utolsó napján, addig Morbidelli ismét nehezen boldogult. A tesztet csupán a 19. helyen fejezte be, kicsivel több mint 1 másodperces lemaradással Bagnaia mögött. Csapattársa a 3. helyen tudott végezni a Ducati-pilóták gyűrűjében. Ezzel együtt Morbidelli úgy érzi, hogy kicsi javulással is feljebb ugorhatna a sorrendben.

A Ducati űridőt ért el, miközben a Yamaha megtalálta azt, amit a Honda régóta keres

„Sűrű tesztnapok voltak. Sok mindent kipróbáltunk, sok mindent csináltunk, és sokat teszteltünk – erre való a tesztelés, szóval örülök ennek. Fontos lesz, hogy jól kielemezzük az összegyűjtött adatokat, és a megfelelő döntéseket hozzuk meg a versenyhétvégére. A tabellára nézve rossznak tűnhet az eredményünk, de a valóságban nem olyan nagy a lemaradás, és egy kisebb javulással is előrébb kerülhetünk a sorrendben.”mondta az olasz pilóta.

Morbidellinek el kell kezdeni közeledni világbajnok csapattársához, hiszen helyére többen is sorban állnak, többek között a Superbike-világbajnok Toprak Razgatlıoğlu és a Ducati pilótája, Jorge Martín is úgy tűnik bejelentkezett az ülésre. Mostantól a rendszeres top tízes helyezés az elvárás az olasz felé, annak ellenére, hogy a Ducati és az Aprilia látszólag előnyben van a mezőny többi tagjával szemben.

Arról, hogy a japán gyártó mit szeretne látni Morbidellitől, Massimo Meregalli, a Yamaha csapatfőnöke elmondta: „Alapvető és fontos lesz számára, hogy bizonyítsa, hogy gyors. Mert mindannyian tudjuk, hogy mire képes. Tavaly Sepangban jó teljesítményt nyújtott. Ezt várjuk az idei szezonban is. Láttam, hogy sokkal agresszívabb volt. Remélem, hogy olyan helyzetben lesz, amilyenben lennie kell.”

Marc Márquez megnevezte a 2023-as szezon legnagyobb esélyesét

0

A Repsol Honda gyári versenyzőjének, Marc Márqueznek semmi oka nem volt az örömre a téli teszteken. Most elmagyarázza, miért a világbajnok, Pecco Bagnaia a favorit számára.

A háromnapos sepangi teszten elért csalódást keltő 13. hely és a kétnapos portimãói teszten elért lesújtó 14. hely után Marc Márqueznek nincsenek illúziói a portugáliai szezonkezdetre. Hacsak nem történik csoda, a szezon első harmadában nem lesz képes dobogós helyekért vagy győzelmekért harcolni.

Mivel a Honda az elmúlt három évben nem tudta megoldani a tapadási problémákat, így áttörés a következő hónapokban sem várható. Ráadásul a HRC egyértelműen lemarad a Ducati és az Aprilia mögött az aero fejlesztésben, hiányoznak a saját ötletek, ezért a gyártó a konkurencia elképzeléseiből merít.

Már az idénynyitó előtt feladta a küzdelmet Marc Márquezék főnöke

Portimãóban négy gyártó (Ducati, Aprilia, Yamaha és KTM) volt gyorsabb a Honda legjobb versenyzőjénél, Joan Mirnél.

Marc Márquez azonban egyértelműen látta, hogy ki a favorit.

„Pecco Bagnaia volt a legerősebb versenyző a téli teszteken, nagyon meggyőzően motorozott. Nagyon jó köröket ment. A következő szezonban pedig nagyon fontos lesz, hogy jól teljesítsen a kvalifikáción, mert már sprintfutamok is lesznek. A Ducati versenyzői nagyon erősek, és ebből a csoportból Bagnaia kiemelkedik.”