back to top
2025. július 22. 13:08
Kezdőlap Blog Oldal 544

Tartoltak az olaszok, de Yamaha győzelem még mindig nem született

A forró időben izgalmas versenyt futott a Supersport mezőnye Mandalikán. Az olasz versenyzők kisajátították a dobogót, de ezúttal sem Yamaha győzelem született. 

Bulega rajtja jól sikerült, mögé Caricasulo és az újdonsült futamgyőztes, Can Öncü sorakozott fel. Néhány kanyar után a török versenyző már Caricasulo előzésével a második pozícióba ért oda. Pár kör telt el, amikor Öncü már az élen motorozott, miután megelőzte Nicoló Bulegát.

Manzi óriási felzárkózást mutatott be, a néhány kör után már a harmadik helyen körözött, megelőzve a Phillip Island-i dupla győzelmet szerző Bulegát és célba vette Caricasulót. 9 körrel a leintés előtt Manzi egy bátor bevetődéssel honfitársa elé került és megkezdte a felzárkózást a megnyugtató előnyt kimotorozó Öncühöz.

Az első négyes, Öncü, Manzi, Caricasulo és Bulega teljesen leszakították magukról a mezőny többi részét.

6 körrel a leintés előtt Manzi már Öncüt támadta, de Carsicasulo is közelről követte riválisait. Manzi nem várt sokat az előzésre, néhány kanyarral azután, hogy utolérte a törököt, már az élre is állt és gyorsan előnyt épített ki az őt üldözőkkel szemben.

Öncü megkapta a nyakába Caricasulót is. Az Ducati-pilóta nem akarta elengedni Manzit, így gyorsan megelőzte a Kawasaki-versenyzőt. Öncü még mindig nem nyugodhatott meg, a negyedik helyen motorozó Bulega is nagyobb sebességre kapcsolt és elkezdte a felzárkózást a dobogós helyért.

3 körrel a leintés előtt Bulega el tudott menni a szombati futamgyőztes mellett, így 3 olasz haladt a dobogós helyeken, 2023-ban először Yamaha felvezetéssel.

Azonban Manzi sem lehetett még nyugodt, hiszen előnye gyorsan elolvadt Carisasulóval szemben és a Ducati-versenyző láthatóan a győzelemért ment, miközben Manzi küzdött az élen. Az utolsó kör kezdetén teljesen nyitott volt a győzelem sorsa. Caricasulo az utolsó kör felénél el is ment honfitársa mellett, Manzi nem tudott visszatámadni, így a Ducati-versenyzőé lett a futamgyőzelem, aki 4 év után tudott újra elsőként célba érni. A harmadik helyen Bulega látta meg a kockás zászlót Öncü előtt. A top10-ben Schrötter, Tuuli, De Rosa, Navarró, Spinelli és Sofuoğlu végzett a második futamon.

A futam végeredménye:

1 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati
2 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 0,325
3 N. BULEGA Aruba Racing Ducati 1,546
4 C. ONCU Kawasaki Puccetti Kawasaki 3,148
5 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto MV Agusta 6,199
6 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 8,453
7 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 10,365
8 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 18,320
9 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 22,487
10 B. SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 28,997
11 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Kawasaki 29,469
12 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 37,142
13 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Honda 53,175
14 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Honda 53,377
15 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing Yamaha 53,663
16 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 55,175
17 A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 104,761
18 T. ALBERTO MTM Kawasaki Kawasaki 127,057
Nem ért célba
RET A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha 1 kör
RET G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 17 kör
RET V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha

A győzelmi sorozatnak egy bukás vetett véget Bautista számára

0

Drámaira sikeredett a Superbike-világbajnokság sprintfutama, számos bukás után Razgatlıoğlu húzta be a győzelmet.

A Superpole-verseny nehezen indult, hiszen a 2. kör elején piros zászlóval le kellett inteni a futamot. Az 1. kör 2. kanyarjában Alex Lowes, Loris Baz és Danilo Petrucci ütközött, Lowes és Baz kiestek, de Petrucci folytatni tudta. Az esetet a versenyfelügyelőség kivizsgálta, további intézkedésekre nem került sor. Egy körrel később Jonathan Rea ugyanebben a kanyarban bukott, aminek következtében piros zászlóval leintették a futamot. Rea vissza tudott térni a boxba a motorján, hogy az újraindított versenyen rajthoz állhasson. Lowes és Baz is el tudtak rajtolni az újraindításnál, mivel még nem tett meg 3 kört a mezőny, ezért új futam kezdődött, ami lehetővé tette a kiesett versenyzők rajthoz állását.

Az újraindított versenyen Razgatlıoğlu és Bautista fej-fej mellett haladt a nyitó körben. A török versenyzőnek sikerült előnyre szert tennie, amit nem adott ki a kezéből és megszerezte a futamgyőzelmet.

Mögötte azonban zajlottak az események. A negyedik körben Rea felzárkózott Bautistára és Razgatlıoğlura. Alighogy Rea megelőzte a regnáló bajnokot, a kanyar kijáratánál megcsúszott, de menteni tudott, így elkerülte a bukást. A közvetlenül mögötte haladó Bautista pedig is letért a pályáról, ő nem tudott menteni, kiesett a versenyből, ami megszakította szenzációs győzelmi sorozatát.

Ez a dráma lehetővé tette Andrea Locatelli számára, hogy a második helyre lépjen előre, míg Lowes a harmadik helyet szerezte meg. Ez azt jelenti, hogy Razgatlıoğlu, Locatelli és Lowes indulhat az első sorból a második futamon, míg Bautista a tizedik helyről vághat neki a versenytávnak.

Rea végül a negyedik helyen ért be Kawasakijával, miután hárította Axel Bassani támadását a futam végén, a kockás zászlónál mindössze egy tized választotta el őket egymástól. A top 10-et Xavi Vierge, Michael Ruben Rinaldi, Michael van der Mark, Redding és Aegerter egészítette ki. Azonban a Supersport-világbajnokot később 1 hellyel hátrasorolták felelőtlen motorozásért.

Baz és Lowes az újraindított versenyen ismét összeütköztek, Lowes a 10-es kanyarban próbálta megelőzni a francia versenyzőt, amikor érintkezett Baz lábával. A francia vissza tudott menni a boxba, de óriási fájdalmai voltak, az orvosi központba vitték kivizsgálásra. Az első diagnózis szerint Baznak többszörös törése van – eltört a bokája és a szárkapocscsontja.

A futam végeredménye:

A világbajnok, aki a Ducatira született elárulta, mit tartott az olasz márka legnagyobb hibájának

0

Casey Stoner 2006-ban érkezett a MotoGP-be a Honda kötelékében. Ducatira váltása egy nagyon jó döntésnek bizonyult az ausztrál versenyző számára, hiszen a nehezen kezelhető motoron egyből bajnok tudott lenni. Hosszú ideig ő volt az egyetlen, akinek ez sikerült…

Casey Stoner és a Ducati „házassága” rendkívül sikeresen indult, hiszen a GP7-es nyergében, csupán második királykategóriás szezonjában máris világbajnoki címet ünnepelhetett. Sokan nem értették, hogyan lehetett az ausztrál ilyen sikeres egy nem kifejezetten jó motoron. 2007 volt az az év a királykategóriában, amikor a 990 köbcentis motorokat 800-asokra cserélték. A Ducati GP7 olyan volt, mint egy golyó. A bolognaiak új 800 köbcentis motorja könnyebb és még gyorsabb volt, mint 990 köbcentis elődje. A dupla L-twin motor 225 lóerővel és 330 km/h-s sebességgel bírt, az egyenesekben verhetetlennek bizonyult, szinte állva hagyta a többi versenygépet. A motornak azonban volt gondjai, főleg a kanyarokban. Itt jött a képbe Casey Stoner, aki flat track versenyzőként tudta, hogyan kell kezelni egy nehezen kanyarodó motort.

Casey Stoner váratlanul, a semmiből érkezve toronymagasan nyerte a 2007-es bajnokságot. 10 győzelmével, 2 második helyével és 2 harmadik pozíciójával 125 pontos előnnyel zárt az élen az összesített tabellán Dani Pedrosa előtt és 124 egységgel Valentino Rossit megelőzve.

A napokban bemutatott „The Resurrection of Ducati” (azaz a Ducati feltámadása) kisfilmben Stoner visszaemlékezett a 2007-es évre és arra, hogy milyen volt a GP7-es motort vezetni.

„Sokkal jobban nézett ki papíron és az eredmények tekintetében, mint ahogy mi éreztük. Amikor aláírtam a Ducatival természetesen minden izgalmas volt, egy gyári csapathoz igazoltam. A motorral megtett első körök után az volt az első gondolatom ‘mit csináltam? Óriási hibát követtem el.’” – emlékezett vissza az ausztrál bajnok. „Rengetegen úgy gondolták, ‘ok, 800 köbcenti, könnyen kezelhetővé tesszük a motorokat’. Főleg a japán gyártók mentek abban az irányba, hogy ‘egy könnyű motort akarunk, ami szépen kanyarodik’. A Ducati teljesen más úton indult el, ‘nem foglalkozunk most a vázzal, próbáljuk meg azt elérni, hogy nagyon gyors legyen az egyenesben’. Egész évben azzal küzdöttünk, hogy a motor jobb legyen a kanyarokban.”

Casey Stoner 2007
Fotó: MotoGP Media

Cristian Gabarrini, Stoner és Bagnaia versenymérnöke egy nehezen kezelhető motorra emlékszik abból az évből: „Abban az évben a motorunk nagyon nehezen kezelhető volt. Egy extrém versenygép volt, legfőkébb az extrém motor miatt. „

Casey Stoner csapattársa, Loris Capirossi 201 ponttal szerzett kevesebbet, mint ausztrál versenytársa és csupán a tabella 7. helyén végzett 2007-ben. Az olasz versenyzőnek meggyűlt a baja a GP7-essel, teljesen máshogy élte meg a szezont, mint Stoner. „Úgy tűnt Casey erre a motorra született. Attól a pillanattól kezdve, hogy felült a motorra, azt mondta:’ez jó, nagyon jó’. Tudom, mert a csapattársa voltam, 2 méterre volt tőlem. Hallgattam, amit mond. Nekem több problémám is volt a motorral, de ő nem így érezte.”

Dovizioso, aki 2013 és 2020 között versenyzett a Ducatinál, örül annak, hogy azt a motort nem kellett kipróbálnia. „Casey nagyon gyors volt egy furcsa motorral és megnyert néhány futamot, de az a motor nem volt jó. Boldog vagyok, hogy nem próbáltam ki azt a motort.” – mondta nevetve az újdonsült MotoGP-legenda.

Stoner azt is elárulta, hogy abban az időben nem volt meg a megfelelő anyagi háttér az év közbeni változtatásra, ami megnehezítette a munkát. „Nem volt büdzsénk, azzal a motorral kellet végigcsinálnunk az évet, amivel elkezdtük. Nem kaptunk új vázat, új alkatrészeket, motort, semmit.”

Ducati
Fotó: MotoGP Media

Gabriele Conti, a Ducati elektronikai rendszerekért felelős vezetője már tudja, hogy hibát követtek el annak idején. „Nem ismertük fel, hogy a motor túl agresszív vagy túl nehezen kezelhető volt. 2008-ban és 2009-ben még mindig elől voltunk, de nem nyertünk bajnokságot. 

A kezelhetetlen motort Stoner valamennyire tudta irányítani, de rajta kívül senki nem volt erre képes, ami nagy terhet rakott a versenyzőre, így végül a közös történet is véget ért. „Általában mi voltunk az egyetlen Ducati, amelyik elől tudott lenni, vagy az egyetlen melynek volt esélye a győzelemre vagy a pódiumra. Így éreztem a vállamon a terhet.” mondta Stoner. 

Nem volt egyszerű döntés számára, de az ausztrál 4 év közös munka, 1 bajnoki cím, 1 második helyezés és 2 negyedik pozíció után úgy érezte mennie kell és visszatért a Hondához. „Sokáig tartott és nem volt egyszerű meghozni a döntést, egyértelműen nagyon érzelmes is volt számomra. Csodálatosan teljesítettünk a Ducatival és sok szép percet éltünk meg együtt.” – mondta a sajtótájékoztatón, amikor bejelentették távozását.

Casey Stoner
Fotó: MotoGP Media

Claudio Domenicali, a Ducati vezérigazgatója szerint későn jött a felismerés a Ducati részéről, miszerint hibákat követtek el. „Nem voltunk elég közel hozzá. Hibákat követtünk el, ez főleg a mi felelősségünk. Csak akkor jöttünk rá, amikor Casey elment, hogy nagy problémáink vannak.”

Stoner távozásával a Ducati sikerszériája is megszakadt egy időre….

Fabio Quartararo továbbra is kétségek között ─ a Yamaha az utolsó tesztig vár a döntéssel

0

A MotoGP malajziai tesztjén a Yamaha két különböző aerodinamikát próbált ki. Vajon megtalálják a helyes irányt?

A Yamaha úgy dolgozott az aerodinamikán, mint még soha. A malajziai MotoGP-teszten két különböző konfigurációt, valamint két motorspecifikációt láthattunk az YZR-M1 2023-as modelljéhez. Az első aero-csomagban láthatunk lapos szárnyakat, míg a megszokott oldalsó elemek kissé megnőttek. A második verzió esetében ugyanazok az oldalsó szárnyak vannak, mint korábban, de felül duplázódtak az elemek.

Hogy Fabio Quartararo és Franco Morbidelli mit választ, azt csak Portugáliában fogjuk megtudni, de az új soros négyhengeres motor átvételére vonatkozó elképzelések már egyértelműbbek. Quartararo a sepangi három nap végén kissé tanácstalannak tűnt, hogy vajon jobb-e az új aerodinamika vagy sem. Az egyenesekben biztosan növelte a végsebességet, de a kanyarokban maradtak kétségei. A mai aerodinamika nemcsak kerék kipörgésének csökkentését szolgálja a kanyarokból kifelé, hanem azt is, hogy segítse a motort a kanyarodásban és a kanyarsebesség megtartásában.

Nem minden ment a tervek szerint, de így is javított a legutóbbi kisikláson a Yamaha

A kanyarokban az M1-nek soha nem voltak problémái. A soros négyhengeres motor, amelynek hosszabb a tengelye, stabilitást biztosít a kanyarokban. Ezért az aerodinamika, amit más gyártók V4-es motorjainál látunk, nem biztos, hogy ugyanúgy működik a Yamahánál.

Mindenesetre a MotoGP téli tesztjei Sepangban pozitívan alakultak a Yamaha számára a végsebesség tekintetében. Fabio Quartararo 335,4 km/órás végsebességet ért el, ami csak két km/h különbséget jelent az élmezőnyhöz képest. Az előző évben a különbség körülbelül a duplája volt. Egy ponton nagyot léptek előre a japán mérnökök, akiket a Luca Marmorini által vezetett csapat támogat. Portugáliában talán végleges választ kapunk az YZR-M1-et még mindig övező kételyekre.

Lucio Cecchinello figyelmeztette új versenyzőjét ─ ez nem egy gyári csapat

0

Az LCR Honda 2018 óta nem nyert MotoGP-futamot. Ez Álex Rinsszel 2023-ban megváltozhat. „Már egy sprintversenyen elért siker is nagyszerű lenne” – mondta Lucio Cecchinello csapatfőnök.

Lucio Cecchinello csapatának a 2022-es MotoGP-világbajnokságban Álex Márquezzel és Takaaki Nakagamival nem sikerült a 17. és 18. helynél előrébb végezni. A 2023-as szezonra a spanyol helyére honfitársa, Álex Rins került. A 2020-as szezon után a Repsol-Hondától érkező Álex Márquezzel az LCR csapat az elmúlt években már adott menedéket egy gyári csapatból érkező versenyzőnek. A kétszeres világbajnok akkor többször is panaszkodott arra, hogy az LCR-nél kevesebb technikai személyzet foglalkozik az igényeivel, mint a Repsolnál.

„Természetesen megbeszéltük Rinsszel, hogy az előző gyártójánál eltöltött hat év alatt hozzászokott a gyári csapat előnyeihez” – mondta Lucio Cecchinello a SPEEDWEEK.com-nak.

„Most egy szatellitcsapatban versenyez, bár gyári motorral. elég tisztességes és intelligens ahhoz, hogy megértse, hogy most más helyzetbe került, de ez nem jelenti azt, hogy nem teszünk meg mindent annak érdekében, hogy támogassuk őt. Talán már látta, hogy kétszer annyi órát dolgozunk, mint mások, ráadásul 2022-ben javítottunk a struktúráinkon. Beefy Bourguignon mostantól mindkét versenyző technikai igazgatójaként tevékenykedik. Ez mindenképpen sokkal erősebb struktúrát ad nekünk a bokszban, így közelebb érzem magunkat a gyári csapathoz.”

Vajon Álex Rins, aki tavaly az utolsó három futamból kettőt megnyert a Suzukival, újra harcba szállhat a győzelmekért az LCR-nél?

„Természetesen az egyik célunk, hogy ismét versenyeket nyerjünk, még egy sprintversenyen elért siker is nagyszerű lenne. Mindenképpen van esélyünk, mert 21 sprint és 21 teljes távú versenyünk lesz. A meteorológiai körülmények is a kezünkre játszhatnak néha. Mindenképpen arra összpontosítunk, hogy újra az első helyek valamelyikén végezzünk.”

A veterán olasz szerint ezt adja a Ducati a versenyzőinek

0

Miután tavaly minden megnyert, amit csak lehetett, a Ducati nem mutatja a lendületvesztés jeleit. Mattia Pasini nem kételkedik abban, hogy a Borgo Panigale-i gyártó 2023-ban is nagyon erős lesz.

A GPOne.com weboldalnak nyilatkozva Mattia Pasini elmondta, hogy a Ducati a mindenkori privát csapatok között is jól teljesít, ami azért fontos, mert a versenyzők így fő feladatukra tudnak koncentrálni:

Még a legnagyobb ellenfelüknek ígérkező gyártó versenyzőjét is halálra rémítette a Ducati

„A Ducati már évek óta az a motor, amit meg kell verni, és több erős versenyzőből álló csapattal és több gyári motorral érkezik a pályára. A tavalyi évvel ellentétben, amikor a GP22-es motorral voltak nehézségek, különösen [Luca] Marini, [Jorge] Martín és [Johann] Zarco esetében, az idei szezonban a gyári csapattól a privátokig, véleményem szerint 95%-os beállítású motorokkal rendelkeznek, és egy versenyző számára ez fontos, mert akkor csak a motorozásra tud koncentrálni.”

A Ducati továbbra is hibátlan teljesítményt nyújt, miközben a Kawasaki hihetetlenül szenved

0

Vannak versenyzők, akik gyorsan szeretnék elfelejteni a mandalikai versenyhétvége szombati napját. Közöttük nem szerepel Álvaro Bautista, aki továbbra is tökéletes teljesítményt hoz a 2023-as szezonkezdeten.

Superpole

A Yamaha mandalikai sikerszériája folytatódni látszott az időmérő edzésen, 13 év után először indulhatott két Yamaha az élről a Superbike-világbajnokságon.

Ausztráliával ellentétben Indonéziában a Superbike-pilótáknak a versenyeken a lágy hátsó SCX abroncs és a kvalifikáción az SCQ is a rendelkezésükre áll. A délelőtti 2. szabadedzésen nem javultak az idők a pénteki eredményekhez képest, azonban a Superpole-on gyorsan túlszárnyalták a délelőtt motorozott köridőket.

Toprak Razgatlıoğlu állt az élre a kvalifikáció elején, de Álvaro Bautista már a következő körben átvette a töröktől a pozíciót. Azonban amikor az SCQ abroncsok felkerültek, Razgatlıoğlu ismét az élre állt és nem engedte ki a kezéből az első rajtkockát. Razgatlıoğlut követte csapattársa, Andrea Locatelli, míg a regnáló bajnok a harmadik helyet kaparintotta meg a kvalifikáción. A második rajtsorba Michael Ruben Rinaldi, Jonathan Rea és Loris Baz ért oda.

Jonathan Rea 2023-as szezonja nem úgy kezdődik, ahogy ő azt elképzelte. A nem túl sikeres kvalifikáció után jött a következő rossz hír az északír számára, 3 rajthelyes büntetést kapott a Superpole-ban való lassú motorozásért, így végül a 8. pozícióból kezdhette meg az első futamot. 2019 óta először fordul elő a hatszoros világbajnokkal, hogy egymást követő versenyeken nem szerepel az első rajtsorban.

Remy Gardner és Eric Granado gyomor-bélhurut miatt a szombati futamot kihagyja.

Az időmérő végeredménye:
1 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha Yamaha 1’32.037
2 A. LOCATELLI Pata Yamaha Yamaha 1’32.106 0.069
3 A. BAUTISTA Aruba.It Racing Ducati 1’32.202 0.165
4 M. RINALDI Aruba.It Racing Ducati 1’32.542 0.505
5 J. REA Kawasaki Racing Team Kawasaki 1’32.550 0.513
6 L. BAZ Bonovo Action BMW BMW 1’32.638 0.601
7 A. BASSANI Motocorsa Racing Ducati 1’32.638 0.601
8 D. PETRUCCI Barni Spark Racing Ducati 1’32.709 0.672
9 A. LOWES Kawasaki Racing Team Kawasaki 1’32.797 0.760
10 M. VAN DER MARK ROKiT BMW Motorrad BMW 1’33.002 0.965
11 S. REDDING ROKiT BMW Motorrad BMW 1’33.005 0.968
12 D. AEGERTER GYTR GRT Yamaha Yamaha 1’33.035 0.998
13 X. VIERGE Team HRC Honda 1’33.094 1.057
14 G. GERLOFF Bonovo Action BMW BMW 1’33.094 1.057
15 P. OETTL Team GoEleven Ducati 1’33.387 1.350
16 I. LECUONA Team HRC Honda 1’33.943 1.906
17 T. SYKES Puccetti Racing Kawasaki 1’34.197 2.160
18 L. BALDASSARRI GMT94 Yamaha Yamaha 1’34.308 2.271
19 H. SYAHRIN MIE Racing Honda 1’34.678 2.641
20 E. GRANADO MIE Racing Honda 1’34.940 2.903
21 O. KONIG Orelac Racing Kawasaki 1’35.544 3.507
Nem kvalifikált:
87 R. GARDNER GYTR GRT Yamaha Yamaha
Futam

A 21 körös futamnak száraz körülmények között vághatott neki a mezőny. Razgatlıoğlu jól jött el a rajtnál, de Rinaldinak is remekül sikerült a start, azonban az első kör elején hibázott és bukott, ami futama végét jelentette, kis híján vitte magával csapattársát is. A Yamaha-pilóta mögé Bautista és Bassani sorakozott fel, akikre Petrucci zárkózott fel. Jonathan Rea indulása nem sikerült jól, pozíciókat veszített, így még nehezebb helyzetbe került, a 11. helyről kellett megkezdenie a visszazárkózást.

Razgatlıoğlu nem tudta lerázni magáról Bautistát, aki közelről követte riválisát. A regnáló világbajnok az 5. körben elment török vetélytársa mellett, akit Bassani is maga mögé tudott utasítani.

Bautista gyorsan kezdett elnyúlni az élen, míg mögötte egy nagyobb boly alakult ki Bassani vezetésével. Azonban érkezett Razgatlıoğlu, aki visszavette a második helyet Bassanitól és elindult Bautista után, ám a Ducati-versenyző még gyorsabb tempóra kapcsolt és szórta a leggyorsabb köröket. Jonathan Rea fel tudott zárkózni az 5. helyig, de Locatellivel nem tudta tartani a tempót és megérkezett mögé csapattársa, Alex Lowes. Rea már ekkor látványosan küszködött, Lowes meg tudta előzni és érkezett mögötte Petrucci is.

A verseny feléhez közeledve Locatelli lépett fel a dobogóra Bassani előzésével, miközben Rea-t Petrucci támadta a 6. helyért. Locatelli el tudott nyúlni a harmadik helyen, amit az is segített, hogy mögötte Bassani és Lowes között alakult ki csata.

Tom Sykes kapcsolata a Kawasakival továbbra sem alakul gyümölcsözően, ismét technikai probléma miatt kényszerült kiállni a boxba. Redding szintén műszaki gond miatt fejezte be a futamot a fél versenytávnál, érzéseit nem rejtette véka alá, jól artikulálva kritizálta versenygépét.

Danilo Petrucci maga mögé tudta utasítani a Kawasakikat, Alex Lowes előzésével már az 5. helyen motorozott. Rea vesszőfutása tovább folytatódott, amikor Vierge is elment mellette, így az északír a 8. helyig esett vissza 5 körrel a leintés előtt. A hatszoros bajnok kálváriája azonban még itt sem ért véget, van der Mark is megelőzte. Az északír azonban visszavágott, az előzés közben össze is értek, és a pengeváltásnak köszönhetően Dominique Aegerter is megérkezett a duóra.

A BMW-s ezután újra a Kawasaki versenyző elé került, majd Rea mögé megérkezett a kategória-újonc Aegerter is.  A Kawasaki-pilóták látványosan szenvedtek, Alex Lowes is folyamatosan esett vissza, miközben van der Mark szépen lépkedett előre BMW-je nyergében. Az utolsó körökben Rea előzte csapattársát, amit Aegerter kihasznált és mindkettőjüket megelőzte.

Álvaro Bautista megtörte a Yamaha győzelmi szériáját Indonéziában, nagyon simán nyerte a futamot. Mögé Razgatlıoğlu és Locatelli ért oda a dobogóra. Bassani lett a negyedik, míg Petrucci nagyszerű teljesítmény nyújtva az 5. helyen látta meg a kockás zászlót. Van der Marknak a 6. pozícióig sikerült menetelnie, mögötte Vierge, Aegerter, Rea és Lowes egészítette ki a top10-et.

A futam végeredménye: 
1 A. BAUTISTA Aruba.It Racing Ducati
2 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha Yamaha 4,809
3 A. LOCATELLI Pata Yamaha Yamaha 6,586
4 A. BASSANI Motocorsa Racing Ducati 8,871
5 D. PETRUCCI Barni Spark Racing Ducati 11,667
6 M. VAN DER MARK ROKiT BMW Motorrad BMW 12,685
7 X. VIERGE Team HRC Honda 13,610
8 D. AEGERTER GYTR GRT Yamaha Yamaha 13,961
9 J. REA Kawasaki Racing Team Kawasaki 14,454
10 A. LOWES Kawasaki Racing Team Kawasaki 14,590
11 L. BAZ Bonovo Action BMW BMW 16,431
12 I. LECUONA Team HRC Honda 16,793
13 P. OETTL Team GoEleven Ducati 26,167
14 G. GERLOFF Bonovo Action BMW BMW 30,580
15 L. BALDASSARRI GMT94 Yamaha Yamaha 35,520
16 H. SYAHRIN MIE Racing Honda 102,195
17 O. KONIG Orelac Racing Kawasaki 109,875
18 T. SYKES Puccetti Racing Kawasaki 4 kör
Nem ért célba:
RET S. REDDING ROKiT BMW Motorrad BMW 9 kör
RET M. RINALDI Aruba.It Racing Ducati

Már leintették a futamot, így szenvedte el az életét tönkretevő horrorbalesetet kora egyik legjobbja

0

Talán minden idők legsúlyosabb bukását élte túl, orvosai 10% esélyt adtak neki a túlélésre. Hat héttel később mégis felébredt a kómából. A sors még bő 30 évvel ajándékozta meg. Ma lenne 70 esztendős Reinhold Roth, rá emlékezünk.

Reinhold Roth, akit széles körben a legjobb európai motorosok között tartottak számon egy olyan korszakban, amikor az amerikaiak és az ausztrálok nagyrészt uralták az 500 köbcentis géposztályt, 1979 és 1990 között szórványosan versenyzett különböző kategóriákban. A negyedliteresek között volt a legkiemelkedőbb, ahol a német Anton Mang, Helmut Bradl, Martin Wimmer és Peter Öttl mellett az egyik legmeghatározóbb versenyzővé vált. Roth az 1980-as évek nagy részében a bajnoki címért küzdött. 1986-ban csatlakozott a HB-Honda csapathoz, és a következő évben a Le Mans-i Bugatti pályán megrendezett Francia Nagydíjon megszerezte első győzelmét. 96 indulásából háromszor diadalmaskodott, 15 dobogós helyezést, két pole pozíciót, három leggyorsabb kört, és kétszer volt világbajnoki második, 1987-ben és 1989-ben.

Utóbbi évben megnyerte a Holland és a Csehszlovák Nagydíjat, és négy második helyet is szerzett, végül a szezont ismét második helyen fejezte be, ezúttal a spanyol Sito Pons mögött, aki szintén egy Honda NSR 250-essel versenyzett a Campsa Honda Team színeiben.

1990-ben újra nekivágott a 250 köbcentis géposztály világbajnoki címért folytatott küzdelemnek, de karrierje ebben az évben tragikus módon véget ért egy szörnyű baleset miatt, amelyet 1990. június 17-én a rijekai Automotodrom Grobnikban (ma Horvátország területe) megrendezett Jugoszláv Nagydíjon szenvedett el.

Reinhold Roth a Hondájával a verseny utolsó köreiben az első öt helyért küzdött egy hétfős, szoros mezőnyben, amikor a heves esőzés miatt a versenybírók leállították a versenyt. Sajnos a pályabírók nem tették ki időben a romló időjárási körülményekre figyelmeztető zászlókat az élmezőny számára, aminek következtében Roth nekiment egy lassan haladó riválisának, az ausztrál Darren Milnernek, aki éppen a pálya elhagyására készült. Egy balra ívelő kanyarban, még mindig teljes sebességgel haladva, Roth látóterét elzárták, és körülbelül 170 km/h-s sebességgel Milner Yamahájának ütközött. Az ütközés erejétől Roth koponyaalapi törést és harmadfokú agysérülést szenvedett.

A sors iróniája, hogy Roth a hatodik helyen végzett a versenyen, amelynek eredményei az előző kör állása alapján születtek.

A pályán szolgálatot teljesítő mentőautóban, amely nem szállított életmentő felszerelést, nem tartózkodtak sürgősségi orvosok. Reinhold Rothot csak a mobilklinikán tudták újraéleszteni, a baleset után tíz percet oxigén nélkül töltött és súlyos agykárosodást szenvedett. Hat hétre kómába esett, majd hét évre volt szüksége ahhoz, hogy visszanyerje beszédképességét. Bár egyik lábát amputálni kellett, haza tudott térni, de élete hátralévő részében folyamatosan ápolásra szorult.

Pályafutása végét jelentő balesete után felesége, Elfried, a tágabb családja és egy ápolókból álló csapat ápolta a következő 31 évben. Sajnos Reinhold Roth többszörös szervi elégtelenségében, 2021. október 15-én, pénteken, 68 éves korában elhunyt. Nem sokkal halála előtt fia, Matthias felesége életet adott Reinhold első unokájának.

Razgatlıoğlu védence első futamgyőzelmét szerezte a szeszélyes indonéziai időjárásban

Sötét felhők gyülekeztek a pálya felett a Supersport-kategória első futamán, de végül nem csapott le a vihar. Can Öncü magabiztos motorozással húzta be a versenyt, megszerezve első futamgyőzelmét. 

Időmérő edzés

Pénteken a világbajnokságot vezető Nicoló Bulega volt a leggyorsabb, csak kevéssel maradt le mögötte Can Öncü, Niki Tuuli és Marcel Schrötter.

A korábbi évekkel ellentétben, amikor a Yamaha dominálta a Supersport kategóriát, 5 gyártót láthattunk a top5-ben a kvalifikáción: a Ducati, a Kawasaki, a Triumph, az MV Agusta és a Yamaha is képviseltette magát az élmezőnyben.

Az időmérő száraz körülmények között zajlott, de a a páratartalom nagyon magas volt. Öncü érte el az első említésre méltó időt, ami több, mint 7 tizedmásodperccel gyorsabb Bulega pénteki idejénél. Az igazán gyors köröket az utolsó nyolc percben láthattuk, először Tuuli állt az élre. Ezután érkezett Bulega, aki 0,003 másodperccel volt gyorsabb, mint Federico Caricasulo. Öncü a harmadik helyre kvalifikálta magát. Tuuli, Schrötter és De Rosa alkották a második rajtsort.

A Team MTM Kawasaki Timothy Albertóval állt rajthoz Indonéziában a Phillip Islanden megsérült Adrian Huertas (csigolya- és több bordatörés) helyett; a Barni Ducati nem pótolta a kulcscsonttörést szenvedett Yari Montellát.

1 N. BULEGA Aruba Racing Ducati 1’35.520
2 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 1’35.523 0.003
3 C. ONCU Kawasaki Puccetti Kawasaki 1’35.612 0.092
4 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 1’35.915 0.395
5 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto MV Agusta 1’35.927 0.407
6 R. DE ROSA Orelac Racing  Ducati 1’36.031 0.511
7 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 1’36.065 0.545
8 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 1’36.127 0.607
9 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 1’36.196 0.676
10 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 1’36.421 0.901
11 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Kawasaki 1’36.952 1.432
12 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 1’37.113 1.593
13 B. SOFUOGLU MV Agusta Reparto  MV Agusta 1’37.153 1.633
14 A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 1’37.339 1.819
15 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 1’37.579 2.059
16 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Honda 1’37.892 2.372
17 A. WONGTHANANON Yamaha Thailand  Yamaha 1’38.094 2.574
18 A. SARMOON Yamaha Thailand  Yamaha 1’38.194 2.674
19 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 1’38.536 3.016
20 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Honda 1’39.199 3.679
Nem kvalifikálta magát
NQ T. ALBERTO MTM Kawasaki Kawasaki

Futam

A futam előtt sötét felhők gyülekeztek a pálya felett, ami erős szél kíséretében érkezett a mandalikai pálya felé. A felvezető körön eleredt az eső, így nagy izgalmakra számíthattunk a középső géposztályban. A dráma azonban elmaradt, az esőfelhők eltűntek a pálya fölül, de így is izgalmas futamot teljesített a mezőny.

Bulega jól kapta el a rajtot, de az első kanyarból már Caricasulo ért ki az első helyen, majd Öncü vette át a vezetést.

Bulega óvatosan kezdett, folyamatosan esett vissza a mezőnyben a nyitókörben – Tuuli, Spinelli és De Rosa is maga mögé utasította. Öncünek sikerült előnyt kimotoroznia a futam korai szakaszában, őt követte Tuuli, aki mögött olasz házicsata alakult ki Spinelli és Caricasulo között a harmadik helyért. A 10. pozícióból rajtoló Stefano Manzi szépen lépkedett előre, a 4. körben már az ötödik pozícióban motorozott és üldözőbe vette honfitársát, Spinellit. A Ten Kate versenyzője azonban hibázott és a 8. helyig esett vissza a következő körben.

A Supersport-világbajnoksághoz méltóan rengeteg előzést láthattunk a mezőny minden részén. 12 körrel a leintés előtt Öncü megnyugtató előnnyel vezette a futamot. A török mögött azonban egy csata volt kialakulóban, Carsicasulo érte utol a második helyen haladó Tuulit. Az olasz nem várt sokáig az előzésre, átvette a második helyet finn riválisától.

10 körrel a leintés előtt két bukást is láthattunk, Mantovani Phillip Islandhez hasonlóan ismét elesett. Honfitársa, Spinelli pedig a negyedik helyről bukott.

Marcel Schrötter nagy felzárkózást követően a negyedik helyre lépett fel De Rosa előzésével. Az olasz mellett el tudott menni Bulega és Van Straalen is. Az olasz és a holland versenyző azonban összeért, ami Van Straalen bukásához vezetett. De Rosa pedig az utolsó körben defekt miatt kiállni kényszerült.

Can Öncü magabiztos motorozással behúzta a futamgyőzelmet, orvosolva a Phillip Islanden bemutatott óriási hibáját, amikor a felvezető körön esett ki a versenyből. Niki Tuuli végül nem próbálkozott több előzéssel, így Caricasulo húzta be a második helyet a finn pilóta előtt. Schrötter végül a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót, megelőzve Bulegát, Debise-t, Manzit, Baylisst, Sofuoğlut és McPhee-t az első tízben.

Toprak Razgatlıoğlu honfitársa és védence, Can Öncü első győzelmét aratta a kategóriában.

A futam végeredménye: 
1 C. ONCU Kawasaki Puccetti Kawasaki
2 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 3,305
3 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 4,172
4 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto MV Agusta 7,813
5 N. BULEGA Aruba Racing Ducati 11,558
6 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 20,218
7 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 35,418
8 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 39,987
9 B. SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 41,431
10 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Kawasaki 42,621
11 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 46,092
12 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 46,595
13 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing Yamaha 54,197
14 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Honda 56,861
15 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Honda 1’16.156
16 T. ALBERTO MTM Kawasaki Kawasaki 1’27.344
17 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 1’27.819
Nem ért célba:
RET R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 1 kör
RET N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 10 kör
NS A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha
DSQ A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 10 kör

A kétszeres világbajnok versenyző még azt is megkérdőjelezte korábbi csapatánál, hogy egyáltalán tud-e még motorozni

0

Álex Márquez két alkalommal tudott dobogón állni a gyári Honda csapatával, amit az LCR-el nem tudott megismételni. Érthető módon kétségei lettek saját kvalitását illetően.

Marc Márquez öccse, Álex, aki nem mellesleg maga is világbajnok a Moto3-as és Moto2-es kategóriában, 2 éven keresztül zajló vesszőfutása után úgy döntött, hogy elhagyja a Honda kötelékét és Ducatira vált, mégpedig a Gresini alakulattal. A spanyol versenyző a valenciai teszt után már elmondta, hogy rögtön otthon érezte magát a motoron. A sepangi teszt alapján is úgy tűnik (kilencedik helyen zárta a tesztet, minden Hondát maga mögé utasítva), hogy ez egy jóval gyümölcsözőbb kapcsolat lehet számára, mint a japán márkánál töltött évek.

A versenyző elárulta, hogy azt érezte korábbi munkaadójánál, hogy „talán elfelejtett motorozni”. Ez a kósza gondolat nyilvánvalóan önbizalomvesztést is jelentett, amiből talán a váltással ki tud lábalni Álex Márquez. Arról faggatták a motorsport.com hírportálon, hogy kételkedett-e önmagában az elmúlt gyötrelmes 2 évben.

„Természetesen” – érkezett a válasz. „Igen, voltak kérdőjelek, de sosem kételkedtem abban, hogy gyors tudok lenni. De bizonyos pillanatokban úgy érzed, hogy ‘oké, talán elfelejtettem, hogyan kell motorozni’. Igazán kemény pillanatok voltak, de úgy gondolom, hogy ezek a kemény pillanatok segítenek majd a jövőben, hogy erősebb és jobb versenyző legyek.”

Sepangban az is egyértelművé vált, hogy a Honda még messze van a közvetlen élmezőnytől, ami Álex Márquez számára nem okozott meglepetést.

„Igen, úgy értem, nem meglepetés, hogy ott látom őket, ahol vannak, mert többé-kevésbé tudom, hogy mi a helyzet. Ez nem egy olyan pont, amin [gyorsan] változtatni lehet. Időre lesz szükségük. Új emberekkel mennek tovább, meg minden, de az új emberek nem tudnak ilyen dolgokon változtatni. Időre van szükségük, de jobb, ha előttük vagyunk!”

A Ducati nyolc motorkerékpárt indít a MotoGP-ben, és bár Márquez 2023-ban nem gyári szerződéssel és nem teljes gyári motorral versenyez, elmondta hogy az olasz márka továbbra is szorosan együttműködik vele és a Gresinivel. A spanyolnak kifejezetten kedvére való a Ducati munkamódszere.

Álex Márquez
A Ducati csapata munka közben Fotó: MotoGP Media

„Úgy értem, minden versenyzőt figyelembe vesznek, és ez jó. Meghallgatnak téged és sok tippet adnak. Nekem, aki új vagyok, és ez az első igazi teszt, amit ezzel a motorral teszek, nagyon fontosak a tippek és a javaslatok, amiket a technikai oldalt is figyelembe veszik. Minden nap [a teszten] elmentek az összes box mellett, és jegyzeteltek. Szóval, ez egy másféle hozzáállás a munkához.”

A tavalyi szenvedés után kihasználná a Ducati filozófiáját Marc Márquez öccse

Ezek mindenképpen bíztató mondatok Márquez részéről, hiszen a Hondánál az egyik legnagyobb problémája az volt,  hogy úgy érezte, a csapat néha nem értékelte a visszajelzéseit, amikor a motorfejlesztésről volt szó.