Délután lezajlott a Magny-Coursban rendezett Supersport 300 VB forduló második szabadedzése is.
A félórás edzés felszáradó pályán zajlott: a tréning elején még nedves volt a pálya, emiatt sokan csak későn merészkedtek ki az aszfaltcsíkra – ám amikor a mezőny nagy része megkezdte a köreit, már bevállalhatták a slick gumikat.
Az első tíz percben a görög Ioannis Peristeras volt az élen, ám tőle később átvette Alex Millan. Ő újabb tíz percig állt az első helyen, majd utána érkezett Mirko Gennai. Az utolsó percekben pedig Számadó Máté MTM Kawasakis csapattársai, Yuta Okaya és Victor Steeman, illetve az olasz yamahás Matteo Vannucci álltak az élen – mindannyian futamgyőztesek idén.
A kockás zászló lendülése előtt Kevin Sabatucci is átvette az elsőséget – de csak tíz másodpercig, amikor is Steeman odatett egy 1:54.530-as kört. Így a holland az első szabadedzés után a másodikat is megnyerte, igaz, az ideje elmarad a délelőttitől. Marco Gaggi már rögtön a kivezető körén bukott, így ő nem teljesített mért kört.
Számadó Máté a 20. helyen zárt, két másodperccel elmaradva a csapattársától.
Ahogy az várható volt, a VR46 Racing Team megerősítette versenyzője maradását jövőre is. Ezzel egy újabb hely elkelt 2023-ra, bár ez volt tlaán a legkevésbé kérdéses. Luca Marini helye szintén biztos, de még folynak a tárgyalások arról, hogy milyen specifikációt kaphat.
Marco Bezzecchi jelenleg a 14. helyen áll a bajnokságban, és az újoncok közül ő az egyetlen, aki szerzett már dobogós helyezést. Idén a gyári versenyzőkhöz hasonlóan ő is a 2022-es motorral mehetett, szemben Marini, aki a 2021-es Ducatit kapta. Kérdéses még, hogy jövőre is csak Bezzecchi, vagy már mindkét versenyző az aktuális évi technikával mehet majd.
„Örömmel erősítem meg a bejelentést, hogy a megállapodás szerint tavaly két évre írtam alá, így 2023-ban is a Mooney VR46 Racing Team csapatnál egy Ducatival fogok versenyezni. Büszkén hordom és képviselem a VR46 család színeit. A technikai személyzet és a szerelők is újoncok minden aspektusból, hiszen a Moto2-ből érkeztek, de teljesen elégedettek vagyunk azzal, amit eddig elértünk.”
Bezzecchi bejelentésével nézzük meg a már biztosan elkelt helyeket a jövő évi rajtrácson.
Forrás: MotoGP Media
Repsol Honda
Marc Marquez (2024-ig aláírva)
Joan Mir (2024-ig aláírva)
Monster Energy Yamaha
Fabio Quartararo (2024-ig aláírt)
Franco Morbidelli (2023-ig aláírt)
Lenovo Ducati
Francesco Bagnaia (2024-ig aláírt)
Enea Bastianini (2024-ig aláírt)
Aprilia
Aleix Espargaro (2024-ig aláírt)
Maverick Vinales (2024-ig aláírt)
Red Bull KTM
Jack Miller (2024-ig aláírt)
Brad Binder (2024-ig aláírt)
Gresini Ducati
Fabio Di Giannantonio (2023-ig aláírt)
Alex Marquez (2023-ig aláírt)
RNF (Yamaháról vált Apriliára)
Miguel Oliveira (2024-ig aláírt)
Raul Fernandez (2024-ig aláírt)
GASGAS Tech 3
Pol Espargaro
? (Augusto Fernandez esélyes a pletykák szerint)
Pramac Ducati
Johann Zarco
Jorge Martin
LCR Honda
Alex Rins (2024-ig aláírt)
? (Nakagami marad, esetleg Ogura érkezik a helyére)
A Supersport mezőny számára teljesen vizes pályán zajlott a szabadedzés. Bár a Superbike végén úgy tűnt, javulnak a körülmények, az edzés kezdetére ismét leesett az eső. A végén viszont itt is kezdett száradni a pálya, így rohamosan javultak a köridők a leintésig. Különösen az utolsó negyed órában, amikor szép sorban a szárazpályás gumik is előkerültek.
A Kawasaki spanyolja az utolsó gyors körével futotta meg a legjobb időt a már szinte teljesen száraz pályán. Ezzel az idővel 1,4 másodpercet adott az őt követő Vinalesnek. Két másodpercen belül is még Baldassarri tudott odaérni. Sebestyén Péter is remekül kezdte a hétvégét, hiszen a 9. helyen zárta az első szabadedzést.
Ezen a hétvégén nemcsak Supersport 600, hanem a Supersport 300-as kategóriában is indul magyar versenyző Magny-Cours-ban. A legkisebb kategóriának számító Supersport mezőnye megúszta eső nélkül a körözgetést, ám a különbségek viszonylag nagyok voltak az elején.
Az edzés során Lehmann is sokáig vezetett, ám ő leginkább az utolsó kanyaros mentésével hívta fel magára a figyelmet. Később többen nem voltak ilyen szerencsések, ugyanis Gonzales és Okaya is elestek, de egyikük sem sérült meg.
A végén a Kawasaki hollandja, Viktor Steeman idejét senki nem tudta megközelíteni, mindössze Geiger tudta egy másodpercen belülre megközelíteni. A magyar versenyző, Számadó Máté a 26. helyen kezdett, három másodperces lemaradással az elsőtől.
Nem sokat körözhettek száraz pályán a Superbike-osok az első szabadedzésen, miután 5 perc után leesett az eső, és már nem tudtak gyors köridőket futni.
Forrás: WSBK Media
Az első körök után Alex Lowes rendelkezett a legjobb idővel, ami jelen esetben elég is volt a végéig. Amint megjött az eső, mindenki igyekezett is vissza a boxba. Később persze a teljesen vizes pályán azért többen is próbálgatták a motorjukat. Locatellinek ez kicsit soknak is bizonyult, és egy kisebb esést is bemutatott.
A szabadedzés végére ugyan javulni kezdtek a körülmények, de az eredmény értelemszerűen nem változott. De mérvadónak sem mondható, hiszen például Jonathan Rea nem is ment mért kört szárazon. Az élmezőny többi tagja viszont igen, így Locatelli mögött Rinaldi, Razgatlioglu és Bautista maradt a sorrend.
Paul Denning szerint egyáltalán nem kudarc Toprak Razgatlıoğlu számára, hogy 2023-ra nem talált magának ülést a MotoGP-ben. Sőt.
Toprak Razgatlıoğlu tavaly karrierje első Superbike-világbajnoki címét ünnepelhette. Idei szezonja kifejezetten nehezen indult, de egy ideje szárnyal. A török először a misanói Superpole-versenyen tudott nyerni, a következő helyszínen, Doningtonban pedig karrierje során először triplázott. A legutóbbi hétvége Csehországban sem alakult rosszul számára, ott is meg tudott nyerni két futamot. Ennek a három hétvégének köszönhetően a gyengécske kezdés után most már csak 38 pont a hátránya Álvaro Bautista mögött.
A török nemrég a Yamaha MotoGP-gépét is tesztelhette, és nem titkolt célja az, hogy záros határidőn belül ott is versenyezhessen. Ez azonban 2023-ra a legvalószínűbb forgatókönyv szerint nem jön össze számára. Főnöke, Paul Denning szerint viszont ez egyáltalán nem szükségszerűen baj.
„Azt nyilván senki nem fogja tudni megmondani, milyen lehetőségei lesznek 2024-re vonatkozóan” – mondja Denning Razgatlıoğlu mozgásterével kapcsolatban. „Viszont az sem egy rossz opció, ha marad a bajnokságban. Jövő év végén tulajdonképpen azt csinálhat, amit akar. Ki tudja, talán még a gyártó is más lesz, ami majd lecsap rá. De remélem, több lehetősége lesz jövőre kipróbálni az M1-et, a Yamaha pedig megfontolja a leigazolását a gyári csapatba 2024-re. Óriási erősségünk, és a bajnokság egyik legnagyobb alakja. Azzal, hogy marad még egy évet, könnyen lehet, hogy jövő ilyenkor sokkal jobb lehetőségei lesznek.”
Amikor Denning arról beszél, hogy Razgatlıoğlu 2023 végén azt csinál, amit akar, arra utal, hogy versenyzőjüknek jövő ilyenkor jelen állás szerint lejár a szerződése a Pata Yamaha csapatával.
Gino Rea még a szuzukai nyolcóráson szenvedett súlyos fejsérüléseket, ami miatt egy ideig mesterséges kómában is volt.
A szuzukai nyolcórás hétvégéje során Gino Rea a verseny rajtjáig sem jutott el. A hamarosan 33. születésnapját ünneplő angol motoros még az edzéseken szenvedett olyan súlyos fejsérüléseket, hogy sokáig még az is kérdéses volt, egyáltalán túléli-e balesetét. Rea emiatt ideiglenesen még mesterséges kómába is került, hogy hatékonyabban gyógyulhasson.
Ezt követően aztán a lehetőségekhez képest volt már kommunikálni is, néhány nappal ezelőtt pedig szállítható állapotba került. A család posztja szerint jól persze még mindig nincs, de mostantól otthon, Nagy-Britanniában folytathatja a rehabilitációt. Ennek helyszíne a londoni Neurological Rehab Centre lesz.
„Szeptember ötödikén, hétfőn hosszú várakozás után végre hazaszállíthattuk Ginót az Egyesült Királyságba egy speciális repülőgép segítségével. Itt Gino egy intenzív rehabilitációba kezd a lehető legjobb gyógyulás érdekében. Óriási megkönnyebbülés számunkra, hogy otthon, családi körben folytathatja a felépülést. Amint sikerült mindent elrendeznünk vele kapcsolatban, jelentkezünk friss információkkal!” – áll a család által írt Instagram-posztban.
Előző hétvégén az ausztriai Spielbergben rendezték az IDM Superbike utolsó előtti fordulóját, ahol Számadó Máté ezúttal is rajthoz állt a Supersport 300 kategóriában. Nézzük meg, hogyan telt az ő és a Hungarian Racing Engineering Team hétvégéje.
Még egy magyar induló
A Red Bull Ring-i hétvégén nem Máté volt az egyetlen magyar induló: a HRE Team ugyanis benevezte szabadkártyával a MAMS OB-n induló versenyzőjüket, Luki Owent is.
Szabadedzések
A pénteki két szabadedzés felemásan alakult Máté és Luki számára. Az első tréningen Máté a harmadik, Luki a 26. pozíciót szerezte meg. A másodikon Máté volt a leggyorsabb, amivel a két szabadedzés összesített listáján is az első helyet szerezte meg! Luki a 28., összesítettben a 27. helyen végzett – ami jórészt amiatt is volt, hogy a második edzésen csak kevesebb kört tudott megtenni, mivel a sikánnál elesett.
Időmérő
Két időmérőt rendeztek a mezőnynek – egyet pénteken, egyet szombaton. Az első kvalifikáción Máté a hatodik, a másodikon az ötödik helyen végzett, amivel végül a hatodik rajtkockát szerezte meg.
Fotó: IDM / Dino Eisele
Ám Luki számára a hétvége csak péntekig tartott: az első időmérőn nagyot bukott, és megütötte magát. Még kórházba is szállították kivizsgálásra. Nem tartották bent, de a csapat elővigyázatosságból visszaléptette a hétvége további részétől.
Íme Luki szavai, illetve fénykép róla és videó a sérült sisakról:
A rajtelsőséget a világbajnokságon is induló német Dirk Geiger szerezte meg.
Első verseny
Az első verseny itt tekinthető meg, 0:21:00-nál kezdődik a rajt.
Máté a rajtnál veszített egy-két pozíciót, de a mezőnytől elszakadó kilenc fős élboly végén ott volt, folyamatosan tartva a tempót a többiekkel. Kiélezett csatákat követően a nyolcadik helyen futott be, ám egy utólagos büntetés miatt egy helyet előrelépett. A leintést követően ugyanis Marvin Siebdrathot és Dirk Geigert is hátrasorolták utolsó körös pályaelhagyásért, Geiger így Máté mögé került a végeredménylistán.
Végeredmény
Íme az első 10 helyezett, a teljes végeredmény itt látható.
1
Leo RAMMERSTORFER
AUT
Freudenberg KTM
KTM
2
Walid KHAN
NED
Freudenberg KTM
KTM
0.508
3
Lennox LEHMANN
GER
Freudenberg KTM
KTM
0.548
4
Scott DEROUE
NED
Freudenberg KTM
KTM
0.754
5
Marvin SIEBDRATH
GER
Füsport Kawasaki
KAWASAKI
0.713*
6
Oliver SVENDSEN
DEN
Füsport Kawasaki
KAWASAKI
0.883
7
SZÁMADÓ Máté
HUN
HRE Team
KAWASAKI
1.012
8
Dirk GEIGER
GER
Füsport Kawasaki
KAWASAKI
0.758*
9
Ferre FLEERACKERS
BEL
B.art Racing
KAWASAKI
1.752
10
Sven DOORNENBAL
NED
Molenaar Racing
KAWASAKI
13.050
Második verseny
A második futam itt nézhető meg, a rajt 4:04:20-nál kezdődik.
Máté ezúttal is visszaesett kicsit a rajtot követően, de a hamar visszazárkózott a hat fős élboly utolsó helyére: Geiger és a négy Freudenberg KTM mögé. Mátét később leelőzte Siebdrath és Jorke Erwig, így visszaesett a nyolcadik helyre.
Az utolsó körben a sikánnál összeütközött a két KTM-es csapattárs Leo Rammerstorfer és a címvédő Lennox Lehmann, így ők ketten kiestek Máté elől – igaz a bukásba belekeveredve ő is veszített a lendületéből. Végül a hatodik helyen látta meg a kockás zászlót, hivatalosan azonban csak kilencedik lett.
Számadó Máté (65) nagyot küzdött a gyári támogatású KTM-ekkel és Kawasakikkal. Fotó: IDM / Dino Eisele
Ennek az oka, hogy Máté (más versenyzőkkel egyetemben) hat másodperces időbüntetést kapott, mivel a változékony időjárás miatt nehezen tudták eldönteni, hogy milyen gumival vágjanak neki a versenytávnak, és a rajtrácson a háromperces jelzés után rakták fel a kerekeket – amiknek a szabály szerint addigra már a motoron kell lenni.
Végeredmény
Íme az első 10 helyezett, a teljes végeredmény itt látható.
Mindkét futamon az első csoportban küzdöttem. Ott voltam a nyakukon végig. Sajnos a kigyorsításokon összeszedett hátrányokat,a pálya stop and go jellege miatt éppen csak vissza tudtam dolgozni a pálya kevés technikás részén. Így előzésre elég kevés lehetőségem adódott. Ezen felül messze nem tudtam menni azt a köridőt amit tudok,mert a bolyban való motorozás során a kanyarokban feltartanak épp annyira,hogy a a lendület motorozást megakadályozzák! Ez pedig nem kedvező a motorom karakterisztikájának.
Dolgozunk tovább, hogy megtaláljuk a megoldást!
Köszönöm mindenkinek a szurkolást!”
Továbbá ezeket mondta még a csapat oldalán Máté és Lévai Károly csapatfőnök:
„Nagyon izgatottan vártam a hétvégét, mivel előtte egy sikeres teszten voltunk a Pannónia-Ringen, ahol megdöntöttem egyéni legjobb időmet. Csütörtökön érkeztünk a pályára, ahol felkészítettük a motort a futamra. Új rajtszámom volt a hétvégére, a 68-as, ami az apukám rajtszáma. Azért ezt választottam, mert neki köszönhető az, hogy ideáig eljutottam. Az első szabadedzésen próbáltam minél több kört menni, hogy szokjam a pályát és a sok versenyzőt. Második szabadedzésen sajnos gondok voltak a váltóval és a sóderben eldőltem. A sisakom nem ment át a vizsgán, ezért a tartalék sisakommal kellett az időmérőre mennem. A kvalifikáció első felében nem találtam semmilyen csoportot akikkel tudtam volna menni, ezért mentem egy boxutcát. Sikerült egy bolyba bekerülnöm, és elkezdtem a gyorskörömet. A 4-es kanyar előtt az előttem lévő versenyző jóval a féktáv előtt fékezett. Erre nem számítottam, nem tudtam nagyon hova menni, és eltaláltam a motorját hátulról. A motorról leestem, a motor átfordult a levegőben, és teljesen összetört. Nehéz levegővétel miatt bevittek a kórházba, röntgeneztetésre. Hála Istennek semmi sem tört, és még aznap este kiengedtek. Most hogy eltelt néhány nap, kezdek egyre jobban lenni, mély levegővétellel még vannak nehézségeim, de igyekszem amikor tudok pihenni és minél gyorsabban gyógyulni!”
A bajnokság utolsó fordulójára szeptember 23-25-én kerül sor Hockenheimben. Máté azonban a mostani hétvégén elindul a Supersport 300 VB Magny-Cours-i futamán!
Öt hetes nyári pihenő után Franciaországban folytatódik a Superbike- világbajnokság. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Sebestyén Peti a szünetet intenzív edzésmunkával töltötte, részt vett a 24 órás Totalbike robogóversenyen és az Országos Bajnokság Hungaroringen tartott fordulóján egy OB futamgyőzelemmel is gazdagodott.
Pénteken megkezdődik a világbajnokság második felvonása, 6 versenyhétvége elteltével még ugyanennyi van hátra a bajnokságból, a VB egyetlen magyar résztvevője pedig magabiztosan várja a soron következő kihívásokat:
„A szezon első felét a vállsérülésem és az ebből adódó lépéshátrány nagyon frusztrálttá tette. Keményen dolgozom és a csapat is, de nehéz volt ebből a szerencsétlen szituáció okozta hátrányból jó eredményeket hozni. Gyakorlatilag mindig volt valamilyen kisebb gondunk, ha nem fizikálisan, akkor technikailag. Bízom benne, hogy a nyári szünet elteltével a csapat és én is újult erővel vághatunk neki a kihívásoknak és egy sokkal jobb és erősebb második felvonást tudunk összerakni. Elég sok versenyhétvége van még hátra, azt gondolom, nem vagyunk elkésve azzal, hogy bizonyítsunk.”
A hétvégi program a péntek délelőtti szabadedzésekkel indul, a futamokat és a Superpole-t az Arena4 és az Eurosport 2 közvetítik.
Hétvégi menetrend és közvetítések:
Péntek:
Szabadedzés: 11:25 – 12:10 worldsbk.com Élő online közvetítés!
Szabadedzés: 16:00 – 16:45 Live Timing: worldsbk.com
A Honda gyári versenyzője, Marc Márquez azért érkezett Misanóba, hogy felkészüljön a MotoGP keddi és szerdai tesztjére. A spanyol leginkább a fizikai állapotára volt kíváncsi.
Marc Márquez 100 napos szünet után kedd reggel tért vissza a Honda RC213V-re. 39 kört teljesített, és lemondott a délutáni kifutásról. Szerdán aztán a nyolcszoros világbajnok volt az egyik legaktívabb versenyző a mezőnyben, hiszen újabb 61 kört tett meg a 4,226 km-es pályán. Korlátozta magát a rövidebb futásokra, mivel elfogyott az ereje, és a fájdalom uralta a testét.
„Jól ment. Nagyon boldog vagyok, mert nagyon fontos volt számomra, hogy a második napot is túléljem. Különösen reggel volt jobb érzés menni. Délután valóban akadtak problémáim a karommal, mert az izmok már a végét járták.” – magyarázta Márquez.
„Ennek következtében furcsa testhelyzetet vettem fel, ami fájdalmas volt. Aztán inkább kiálltam.”
„Minden a terv szerint halad. Pontosan úgy történt, ahogy az orvosok megjósolták. Számomra ez egy nagyon jó teszt volt. A Honda esetében én is sok mindent kipróbáltam a második napon, de még mindig sok a tennivaló.”
„Négy körös etapokat teljesítettünk. Mindig bemelegítettem két körrel, majd két gyors kör következett. Az utolsó próbálkozásom során hét kört tettem meg egymás után, hogy megértsem, hol van a határ. Rögtön észrevettem, hogy túl sok volt.” – mondta a Repsol Honda sztárja.
Ezért nem tudott döntést hozni arról, hogy indul-e az egy hét múlva esedékes Aragóniai GP-n.
„Most meg kell néznünk, hogyan viselkedik a karom a következő két-három napban. Két lehetőség van: A fájdalom vagy ott van, és ott is marad, vagy a fájdalom enyhül, és az izmok erősödnek.”– tisztázta.
„Tehát napról napra kell néznünk a dolgokat. Nyugodtnak kell maradnunk, és adnunk kell a karomnak még egy kis időt, hogy felépüljön.”
„Ahhoz, hogy gyorsak és versenyképesek legyünk, jobb motorra van szükségünk. A motoron természetesen szükség van egy bizonyos fizikai erőnlétre és következetességre is. Egy versenyhétvégén még inkább, mint egy teszten. Itt a bokszban néha-néha tudtam pihenni, ez a versenyen nem lehetséges. Ha készen állok, akkor újra versenyezni fogok.”