Brad Binder, a Red Bull Ring tavalyi győztese sűrű, de sikeres első edzésnapot teljesített pénteken. Ideiglenesen a Q2-ben van.
A KTM alakulat pénteken Spielbergben két bukást is elszenvedett Miguel Oliveira és Raúl Fernández jóvoltából. Így mindkét versenyző a MotoGP mezőnyének hátsó szekciójában találta magát. Brad Binder, aki 20 futamból 13 után a 7. helyen áll az összesített tabellán, ideiglenesen bejutott a mindent eldöntő Q2-be. Ha a jelek szerint szombat délelőtt esik az eső, a KTM gyári csapata máris részsikernek örülhet.
„Nem rossz nap. Reggel a vizes pályán volt egy kis problémám, ezért azonnal vissza kellett mennem a bokszba. Aztán futottam néhány kört esőgumikon, minden jól működött. Még akkor is, amikor slickre váltottunk, többé-kevésbé minden rendben volt” – számolt be a dél-afrikai a pénteki interjúban.
„A délutáni második edzésre néhány apró változtatást eszközöltünk. Most már azt is tudjuk, hogy mit kell javítanunk szombatra. Mindössze 0,2 másodperccel vagyunk lemaradva az élmezőnytől, ami nagyon fontos. Még kell találnunk néhány tizedet a gyors, gördülékeny szakaszokon, és akkor jók leszünk.”
„Azt hiszem, sokkal szerencsésebbek voltunk a vártnál. Először is, tiszta szerencse volt, hogy az FP1-ben még tudtunk néhány száraz kört tenni. Az is nagyon fontos volt, hogy délután teljesen száraz körülmények között – néhány esőcseppet leszámítva – kint lehettünk. Soha nem tudhatod, mi fog történni az időjárással ezen a helyen. Meg kell várnunk az FP3-at.”
„Ami az új sikánt illeti: Szeretem. Reggel még az elején kicsit csúszós volt, de körről körre jobb lett. Azt hiszem, ez egy új, érdekes szakasz, ami hozzáadódott a pályához. Az egész egy kicsit nagyobb kihívást jelent, és az egyik hosszú egyenest több kanyar váltja fel. Ezt jobban szeretem.”
Az LCR Honda versenyzője, Takaaki Nakagami volt a mezőny legjobb Honda-pilótája a Red Bull Ring pénteki szabadedzésén, ez azonban nem volt elég a Top 10-es helyezéshez.
Taka Nakagami számára az Osztrák GP pénteki edzésnapja sokkal jobban sikerült, mint a legutóbbi, brit MotoGP-hétvége. A japán versenyző az első két szabadedzés után a 12. helyen végzett, de különösen elégedett volt.
„Sokkal jobban ment, mint Silverstone-ban. A különbség 0,4 másodperc az élmenőhöz képest. Egyes kanyarokban és szektorokban elég jól érzem magam, de máshol elég rosszul. Még mindig van hova fejlődnünk, különösen az elektronikával és a saját vezetésemmel kapcsolatban” – mondta a Honda versenyzője.
„Mégis, egy pozitív nap. Sajnos a Top10-en kívül vagyunk. Vannak apró részletek, amiken javíthatunk, nem szabad hibáznunk az FP3-ban. Remélem, hogy jó kvalifikációt tudunk futni.”
Nakagami még mindig nem tudja, hogy 2023-ban a királykategórában versenyezhet-e majd a Hondával. Világossá teszi azonban, hogy a japán gyártónak hol kell még fejlődnie.
„Az elektronikát, a futóművet és különösen az aerodinamikát kell javítani. A Ducati és az Aprilia egy lépéssel előttünk jár. Nem koncentrálhatunk csak a leszorítóerőre, mert a motor nem kormányoz befelé. Az aerodinamikai csomagunk sajnos nem segít a bekanyarodásban, ott valamit változtatni kell.”
„A Hondának jó mérnökei vannak, és nagy a potenciál. A Ducati és az Aprilia azonban sokkal előrébb jár. Apró, különleges dolgok hiányoznak.”
Mit gondol Nakagami a Red Bull Ring 1-es és 3-as kanyar közötti új sikánról?
„Reggel nem szerettem a sikánt, mert utálom az ilyen szűk kanyarokat. Aztán az FP2-ben, a száraz pályán és sok kör után megszoktam” – ismerte el.
„Végül is nem rossz, de a régi elrendezés jobb volt. Ott érezni lehetett a sebességet, de talán így több esélyünk lesz az előzésre.”
A Red Bull Ring új vonalvezetése „biztosan jobb” a Yamaha versenyzője, Fabio Quartararo számára. Ez önmagában viszont nem elég ahhoz, hogy a különösen erős Ducati-armadával szemben megállja a helyét Spielbergben.
Fabio Quartararo nem csak a hétfős Ducati-falkát robbantotta szét az élen pénteken Spielbergben, a Yamaha-sztár a negyedik helyével azt is biztosította, hogy az összesített időmérőn legalább egy japán motor legyen az ideiglenes Top 10-ben.
„Mint mindig: mindenhol a határon vagyok. Azt hiszem, a legjobb módja az, ha semmire sem gondolok, és a végsőkig kitolom a határokat. Remélhetőleg a jövő évi motor segít majd nekünk.”
Ami a tempót illeti, a világbajnoki éllovas biztosan gyorsnak tűnt.
„A tempó jónak tűnik.” – erősítette meg Quartararo.
„Tudjuk, hogy saját magunknak mindig jó a tempónk, de a versenyen ez megváltozik. A jó dolog az, hogy legalább tudjuk, hogy megvan a sebességünk.”
„Volt egy kis félreértés a csapattal is, sokáig tartott, amíg kicserélték az első gumit az edzésen. A leggyorsabb köridőmet a 3. és a 4. körben teljesítettem, szóval úgy gondolom, van még hova fejlődnünk.”
Az új sikánnal kapcsolatban is megosztott néhány gondolatot a francia versenyző:
„Ha az első szektort nézzük, ott életemben először vagyok a Top3-ban, szóval ez biztosan jobb az új sikán. Jobban tetszett a másik elrendezés, de számunkra ez az első sebességfokozatú a jobb. Erre nem számítottam, de nekünk abszolút pozitív csalódás.”
A tavalyi győztes Jorge Martín jól kezdett pénteken a Red Bull Ringen, és elégedett volt a harmadik hellyel. A Ducati versenyzője kevésbé örült az új sikánnak és a jövő évi sprintverseny szabályainak.
„A reggeli változékony pályaviszonyok miatt ez a nap kihívást jelentett. Ennek ellenére versenyképes voltam, és a tempóm a használt gumikon is jó volt.”
Martínnak sok jó emléke van a Red Bull Ringről, ahol tavaly első MotoGP-győzelmét ünnepelhette. A vasárnapi 28 körös futamra előretekintve a világbajnoki tizenegyedik helyezett pilótának volt néhány gondolata:
„A közepes hátsó gumi általában a versenygumim, de ezen a pályán nem működik olyan jól. Tehát a versenyre ki kell derítenünk, hogy a kemény vagy a lágy gumi jobb-e.”
A 4,348 kilométeres pálya új sikánja állítólag nagyobb biztonságot nyújt, de Martín újabb potenciális veszélyt lát benne:
„Én voltam a leggyorsabb ezen a szakaszon, szóval tetszik. Azt hiszem, most már kevésbé veszélyes a hely, ha elesik az ember. Maga a sikán azonban nagyobb esésveszélyt jelent, mert sok bukkanó van rajta.”
A 24 éves versenyző azt a most bejelentett szabályt sem nézte jó szemmel, hogy 2023-tól szombaton egy sprintversenyt rendeznek majd:
„Nem örülök különösebben ennek a bejelentésnek, mivel ez mindenki számára nagyon fárasztó és stresszes lesz. A show és a MotoGP szempontjából mindenképpen ez a helyes lépés.”
Jack Miller pénteken Spielbergben kihúzta a gesztenyét a tűzből a Lenovo-Ducati számára. A nap második helyezettje lelkesedését fejezte ki a 2-es kanyar új sikánját illetően.
Jack Miller mindössze 0,024 másodpercet veszített Johann Zarco legjobb idejéhez képest az Osztrák Nagydíj pénteki második szabadedzésén. Hihetetlen, de pénteken hét Ducati is a Top8-ban végzett.
„Igen, a motorok jól működnek itt, így nagyon jó itt motorozni” – jegyezte meg az ausztrál.
„A sikán egy új, hozzáadott előny ezen a pályán. A fékezési zóna után teljesen beláthatatlan a rész. Ezért az FP1-ben sok versenyző kiment a kavicságyba vagy elesett.”
„Mostanra már jól érezzük ezt a sikánt. Nagyon szórakoztató. Különböző felületek vannak, amelyek másképp jönnek az ívek. Ezért mozog ott a motor elég sokat. Az erős irányváltások előtt a hátsó fékkel kell rávennem a gépet a csúszásra. Kifelé menet van néhány bukkanó az úton. A következő 3. kanyarban nagyobb esélyed van az előzésre. Ez az egész rész most sokkal biztonságosabb. Az új sikán mindenképpen pozitív dolog.”
Miller egy rövid pillanatra sokkot érzett Miguel Oliveira bukásakor.
„Nem tudtam elképzelni, hogy a motorja merre fog csúszni. Először a fékbe kapaszkodtam. Aztán rájöttem, hogy jobb lenne, ha felgyorsulnék mellette. Így megelőzhettem, és elkerülhettem az ütközést. Egy pillanatra úgy tűnt, hogy a motorja átcsúszik előttem.”
Vajon a nagy teljesítményű Ducati Desmosedicinek gondot okoz majd az üzemanyag-fogyasztás a sok gyorsulási fázis miatt vasárnap Spielbergben a 28 versenykör alatt?
„Nincsenek hatalmas problémáink az üzemanyaggal. Nem olyan sok, mint a múltban. A végén a gumik jobban korlátoznak minket…. Van ökotérképünk az üzemanyagra, ha szükség van rá, ha szorul a helyzet. Természetesen mindig több energiát akarunk. A Ducati mérnökei azt mondják nekünk: „A határon vagyunk, nem tudunk több teljesítményt adni”.”
A Ducati versenyzője, Johann Zarco szerezte meg a első helyet a kombinált eredmények alapján pénteken Spielbergben.
Már a legutóbbi brit hétvégén is Johann Zarco motorozott az élen a szabadedzéseken, a pole pozíció is a franciáé lett. A versenyen a Ducati versenyzője az élen haladva bukott, amit mindenképpen szeretne elkerülni Ausztriában. A Red Bull Ring első napján Jack Miller és Jorge Martín végzett a második és harmadik helyen.
„Közvetlenül az első napon sikerült újra bíznom a motorban. Az új sikán pontosan olyan, amilyennek gondoltam: Nagyon lassú. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy fékezéssel és egy jó kigyorsítással megőrizzük a Ducati előnyeit, sőt, talán még javíthatunk is rajtuk.” – számolt be a világbajnoki ötödik helyezett.
„Első fokozatban megyünk át a kanyaron. Ez a változtatás sokkal könnyebbé teszi a 3-as kanyart, mert sokkal lassabban érsz oda, így több lehetőséged van.”
„Remélem, hogy száraz körülmények között lépést tudunk tenni előre, csak egy kicsi változtatás, hogy versenyképesek legyünk.”
Pénteken kiszivárgott, hogy a következő szezontól minden szombaton lesz egy sprintfutam a MotoGP számára. Mit gondol a kétszeres Moto2-es világbajnok erről a változásról?
„A jövő évi sprintversenyek igazi kihívást jelentenek majd. Nagyon érdekes, mindig jó műsor, és jó a nézőknek. A Superbike-világbajnokságban szórakoztató nézni ezeket a futamokat, miért ne lehetne a MotoGP-ben is? Úgy gondolom, hogy változtatnunk kell a versenyzéshez való hozzáállásunkon, ez nagyon izgalmas munka lesz számunkra”.”
„Majdnem mindannyian nagyon okos versenyzők vagyunk, így tudnunk kell kezelni ezt az új helyzetet. Talán nagyon nehéz lesz az újoncoknak, mert a sprintversenyen szerzett tapasztalat nagyon fontos lesz a jövőben. Előny azoknak a versenyzőknek, akik már régóta gyorsak ugyanazon a motoron.”
„Véleményem szerint teljes pontszámot kellene kapnia, mert az erőfeszítés olyan, mint egy normál versenyen. Rövidebb, de ez idő alatt sokkal megerőltetőbb. Ugyanolyan nagy hangsúlyt fektetek erre a versenyre, így ugyanannyi pontnak kell lennie.”
A Forma-1 mintájára, illetve inkább abból inspirálódva a MotoGP is sprintversenyek bevezetését tervezi, mindezt ráadásul már a következő, 2023-as szezontól.
A sprintversenyek 2021-ben debütáltak a Forma-1-ben, Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban. A vezetőség sikeresnek értékelte a formátum első három fecskéjét, így 2022-ben újabb hármat rendeznek. Idén Imolában, a Red Bull Ringen és ismét Brazíliában randevúzik a mezőny versenykörülmények között már szombaton is.
A sprintversenyek ötlete a MotoGP illetékeseinek fejében is ott motoszkál, sőt, ezek már 2023-tól jöhetnek. Az F1-gyel ellentétben viszont a motorosok minden hétvégén sprintversenyen méretnék meg magukat, és ez egy külön entitás maradna a főversenyektől.
A MotoGP-s sprintversenyek távja feleannyi lenne, mint a rendes versenyeké, ezek pedig feleannyi pontot érnének. A rajtrácsot továbbra is egy időmérő döntené el. Azért, hogy a sprintversenyek beleférjenek a hétvége programjába, egy szabadedzést és a vasárnapi warm-upot áldoznák be, illetve utóbbit esetleg tennék máshová.
A tervek szerint sprintversenyek egyelőre csak a MotoGP-ben lesznek, a Moto2-ben és a Moto3-ban nem.
A MotoGP-ben jelenleg három, 45 perces szabadedzés alapján dől el az, hogy az időmérőn ki kezd a Q1-ben, és ki jut egyből a Q2-be. Közvetlenül az időmérő előtt még van egy FP4, valamint egy 20 perces bemelegítő edzés a verseny reggelén.
Ugyancsak (immár hivatalos) újdonság 2023-mal kapcsolatban a GASGAS érkezése. A csapat Pol Espargaró személyében már az egyik versenyzőjét is megnevezte.
GASGAS Factory Racing néven lép házasságra 2023-tól a márka és a Tech3 csapata. Az egyik versenyző is megvan Pol Espargaró személyében.
2023-ban egy új névvel kell majd megismerkednünk a MotoGP paddockjában, ez pedig a Gasgas Factory Racing lesz. Az istálló a Tech3-vel kötött együttműködési megállapodásból születik, és megvan már az egyik versenyzője is – ez Pol Espargaró lesz.
A bejelentésre hol máshol, mint az anyacég KTM hazai futamán, az Osztrák Nagydíj péntekjén került sor. Az eredetileg spanyol márka 2019 óta tartozik az osztrákok égisze alá. A Tech3 ezzel bíborvörösbe öltözik. Pol Espargaró csapattársát egyelőre nem jelentették be.
Fotó: MotoGP Media
A GASGAS eredetileg a trial-, valamint az enduromotorozásban ért el komoly sikereket, néhány éve viszont már jelen voltak a gyorsasági versenyzésben is – igaz, csak a kis kategóriákban, a Moto3-ban és a Moto2-ben. Itt a márka partnere az Aspar. A kicsiknél a tabella első két helyen ők állnak, Sergio García és Izan Guevara összesen hat futamot nyertek már meg. A Moto2-ben a GASGAS Aspar Team Jake Dixon révén, bár futamokat nem tudott még nyerni, dobogókat szintén begyűjtött már. Csapattársa, Albert Arenas az esetek többségében szintén stabil pontszerző.
2023-tól pedig jöhet a következő lépés: a MotoGP.
A GASGAS belépésével kapcsolatos gondolatok
„A GASGAS egy győztes márka, amely az évek során egészen elképesztő magasságokat ért el olyan vállfajokban, mint az MXGP, az enduro, a trial vagy a supercross. Itt futamgyőzelmek, világbajnoki címek és kategórigyőzelmek szegélyezték az istálló útját” – mondta el a márka 2023-as belépése kapcsán Pit Beirer. „Ez egy viszonylag új brand számunkra, amellyel új céljaink vannak. Remélhetőleg minden szurkolónk élvezni fogja, amit lát. Másik erős partnerünknek, az Aspar Teamnek köszönhetően a GASGAS név már ott van a Moto3 és a Moto2 élmezőnyében. Nagyszerű lenne valami hasonlót látni a legkeményebb kategóriában is. Köszönettel tartozom Hervének és a Tech3-nek is, hogy partnerek voltak ebben az átalakulásban.„
„Nagyon sokféleképpen volt sikeres az, ahogy a GASGAS nevét szélesebb körben igyekeztünk ismertebbé tenni. Azok után, hogy láttuk, mire vagyunk képesek a Moto3-ban és a Moto2-ben, a következő kérdés az volt, érdemes-e belevágni a MotoGP-projektbe is. Nagy örömünkre szolgál, hogy ez a lépés most lehetővé válik. Biztos vagyok benne, hogy a GASGAS brand rögtön az elején ki fog már tűnni” – tette hozzá Hubert Trunkenpolz igazgatósági tag.
A csapatfőnök
A GASGAS Factory Racing a Hervé Poncharal vezette Tech3-ből növi majd ki magát.
„Karrierem legszebb évei azok, amelyek során a Pierer Mobility Group része voltunk. Amikor olyan emberekkel dolgozol, mint Stefan, Hubert vagy Pit, mindig nagyon magas célok lesznek kitűzve. Emellett viszont nagyon szívesen töltök velük időt magánemberként is. Nagyszerű hír, hogy egy európai gyártó projektjének részese lehetek. A teljesen gyári GASGAS csapat részének lenni pedig óriási büszkeség. Jó dolog lesz ez a KTM számára is, hiszen így több adat vándorolhat majd a narancs és a piros motorok között is a Pierer Mobility Group házán belül. Köszönettel tartozom az idáig vezető úton nyújtott szerepükért az Asparnak is. Ők nyitották meg nekünk az utat a nagyszerű munkájukkal, ami azóta is tart. Minden tiszteletet megérdemelnek.”
A csapat egyik versenyzője tehát Pol Espargaró lesz. „Néhány évvel ezelőtt egy fiatalember egy Moto2-es vb-cím után csatlakozott hozzánk. Az ő neve Pol Espargaró volt. Együtt töltöttünk néhány évet, együtt fedeztük fel a MotoGP-t. Mindig tudtam, hogy ő egy óriási harcos, így jó őt ismét a köreinkben üdvözölni. Nagyszerű nagykövete lesz a GASGAS brandnek. Mint egy tündérmese. Üdv ismét, Pol. A fellegekben járok a projekt miatt, ehhez pedig Polnál jobb embert nem is találhattunk volna. Ez egy nagyszerű hír.„
Akárcsak délelőtt, ezúttal is a Moto2-eseket fogadták a legideálisabb körülmények Spielbergben. A bajnoki vezetést az előző futamon elveszítő Vietti viszont ezúttal sem találta a formáját, és az Apriliások által sokat látogatott sóderbe ő is kiment.
Remek formát mutatnak a Honda Team Asia versenyzői. Először Ogura, majd Chantra is a lista élére verekedte magát, ahonnan nem is nagyon engedték át másnak. A thaiföldi versenyző végül kevesebb, mint 10 perccel a vége előtt vette át az első helyet csapattársától. Az edzés végén többen is elestek, így a sárga zászlók kicsit bezavartak a köridőkbe, de sem Kuboo, sem Skinner nem sérültek meg.
A Honda Team Asia pilótái végül maradtak 1-2-ben Chantra-Ogura sorrendben megelőzve a bajnokságot vezető Augusto Fernandezt. A délelőtti edzés legjobbja, Dixon némi meglepetésre nem tudott javítani délután, Vietti pedig csak a 15. helyen, tehát egyelőre nem Q2-es pozícióban.
Ducati fölény a második MotoGP szabadedzésen, hiszen az első 8-ból egyedül Quartararo nem az olaszok motorján ül. A pálya teljesen száraz volt, tehát úgy tűnik, az új sikán nem sokat csorbított az itt hagyományos Ducati fölényen. Egyelőre a várakozásokon alulteljesít az Aprilia, a 4-es kanyar mindkét pilótájukon kifogott. Vinales itt nem először látogatta meg a sóderágyat.
Bő 10 perccel az edzés vége előtt úgy tűnt, hogy idő előtt lehet eredményt hirdetni, hiszen elkezdték lengetni a fehér piroscsíkos zászlót, ami az jelentette, hogy esik az eső. Néhány pilóta gyorsan kiszaladt még gyors körökre, és a végén a csapadék is alábbhagyott. Miguel Oliveira viszont még a csúszós körülmények között elesett, így a végén ő sem tudott már kint lenni a pályán.
Nem úgy Zarco, aki a végén repesztett egy leggyorsabb kört. Ami még megdöbbentőbb, hogy a nyolc Ducatiból hét is ott van a legjobb 10-ben, tehát jelen állás szerint Di Giannantonio lenne az egyetlen Ducatis a Q1-ben. Az első nyolcba egyedül Quartarro fért oda más márkával, rajta kívül pedig még Vinales és Brad Binder fért a legjobb 10-be. Nincs tehát Q2-es helyen Aleix Espargaro, ahogy egyetlen Suzuki és Honda sem. Persze egy száraz harmadik szabadedzés sokat változtathatna, hiszen a különbségek nagyon kicsik: az első tízet három tized választja el, és összesen 19-en fértek nyolc tizeden belülre.