back to top
2025. június 08. 23:01
Kezdőlap Blog Oldal 720

Óriási magyar siker Spában! Kovács Bálint az ötödik helyen végzett a 24 órás vb-futamon!

A múlt hétvégén rendezték meg az Endurance világbajnokság újabb 24 órás viadalát, mégpedig a legendás belga pályán, Spa-Francorchampsban. Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője végig fantasztikus teljesítményt nyújtva az abszolút ötödik helyén végzett a lengyel Wójcik Racing Team csapatában, ami az elmúlt évek messze legjobb világbajnoki szereplését is jelenti a magyar motorsportnak.

Eddigi EWC-s pályafutása messze legjobb hétvégéjén van túl Kovács Bálint, ugyanis a H-Moto Team versenyzője a lengyel Wójcik Racing Team tagjaként nemcsak részt vett az idei Endurance-világbajnokság belgiumi Spa-Francorchampsban rendezett 24 órás vb-futamán, de sokáig még a dobogóért is harcban volt a csapatával. Ráadásul mindezt a Superbike-ban, ugyanis hiába nevezték a 20 éves motorost ezúttal is a Spa-i 24 óráson a Superstock 1000-es kategóriába, végül megint átkerült a királykategóriába a csapat egyik francia versenyzőjének, Mathieu Ginesnek a súlyos sérülése miatt. És ha már megkapta az újabb bizonyítási lehetőséget a legjobbak között, hát élt is vele.

Kovács Bálint, még zöld karszalaggal. Fotó: H-Moto Media

Maga a viadal június 4-én délután egykor indult, és több piros zászlós, valamint safety carral megszakított időszak után június 5-én, pünkösdvasárnap 13 órakor ért véget. Ráadásul fantasztikus nagy sikerrel, hiszen Bálint és két csapattársa, a portugál Morais Sheridan és a brit Dan Linfoot végül az ötödik helyen zárt, és az itt szerzett 33 pontnak köszönhetően a csapat a világbajnoki pontversenyben is feljött a 9. helyre.

Kanyarvadászat. Fotó: H-Moto Media

 „Annyi minden történt velem az elmúlt napokban, mintha legalább egy hónapon keresztül versenyeztünk volna Spában. Ezúttal is a Superstock csapatba neveztek, ráadásul nagyon jól ment a motor alattunk az edzéseken, így senki sem lepődött meg azon, hogy a csapat megszerezte a pole pozíciót a Stock kategóriában. Ám én ekkor már a Superbike csapatban voltam, ugyanis francia csapattársam, akinek ezúton is gyors gyógyulást kívánok, súlyosan megsérült. Harmadik pilótaként az első felmenetelemkor még szoktam a motort, és a köridőkben is nagy volt a szós. Ám amikor másodszor is pályára gurultam, már teljes volt a barátság köztem és a Yamaha között, így gyors és konstans körökkel már jól tartottam magam. A pálya világítása hagyott bőven kívánnivalót maga után, így a csapatvezetés úgy döntött, hogy valamennyien dupla etapot teljesítünk az éjjel, hogy többet tudjunk pihenni. Így rám is 38 kör várt, de a fizikai állapotommal nem volt gond, könnyedén bírtam a terhelést. A reggel érkező eső miatt egészen a harmadik helyig mentünk előre, ám azt tudtuk, a gyári alakulatok között ez nem reális. Bevallom, kicsit tartottam az esős felmeneteltől, hiszen régen versenyeztem már ilyen körülmények között, ám végül az egyik leggyorsabb Dunlop abroncsos versenyzőként zártam. Én voltam a befejező ember, és elárulhatom, semmihez sem hasonlítható az az érzés, amikor a huszonnégy óra elteltével az ötödik helyen célba viszed a motorod. Még most sem hiszem el, hogy ilyen jól szerepeltünk” – fogalmazott Kovács Bálint.

Bálint hozta be a célba a Yamahát. Fotó: H-Moto Media

A H-Moto Team tulajdonos-csapatvezetője szerint pilótája ismét emberfeletti teljesítményt nyújtott, és nem titkolja, számára ez az ötödik hely bizony győzelemmel ér fel.

„Emberfeletti. Ez az, ami eszembe jut erről a sikerről. Huszonnégy órát küzdesz magaddal, az elemekkel, a technikával és az ellenfelekkel! Viszont csak a célban derül ki, hogy mit kapsz az élettől cserébe a küzdelemért. Ez a világbajnoki ötödik hely felér a győzelemmel. Jó úton járunk, hogy újra nekünk szóljon a himnusz. Most élveznünk kell a sikert, feltöltődni, mert holnap újra azon dolgozunk majd Bálinttal, hogy sikereket hozzunk haza. Köszönöm mindenkinek, aki segített ebben nekünk” – jelentette ki Kelemen Krisztián.

Quartararo: „A nehezebb versenyeken segít a plusz lóerő”

0

A Yamaha sosem a magas végsebességéről volt híres a MotoGP-ben, és amikor nem megy minden tökéletesen, akkor még Fabio Quartararo is tapasztalja ezt. A címvédő ennek ellenére a mugelloi verseny előtt elvetette, és többé vissza sem térne arra az új fejlesztésre, ami elvileg a végsebességet javítaná. Az ok pedig végtelenül egyszerű: sokkal többet veszít vele a kanyarokban, mint amennyit nyer. A barcelonai teszt sem a sok új fejlesztésről szólt nála.

Nem nagyon volt olyan, amit most mindenképp ki kellett próbálni. Visszatértünk a Jerezben használt lengőkarhoz, és összehasonlítottam két szett gumikeveréket, aztán volt elég időnk befejezni a munkát. Ezt követően kipróbáltunk egy új gyújtástérképet, hogy még több lóerőt nyerjünk, illetve néhány új Michelin gumin, és a beállításokon dolgoztunk. Nagyjából ennyi.

Kipróbáltad újra az új aerodinamikai fejlesztést, amit Mugellora hozott a Yamaha?

Nem fogom többet használni, maradok az eredetinél. Még ha kívülről nem is tűnik nagy változásnak, a motoron nagyon érezni a különbséget, és elbizonytalanít. Mugelloban vasárnap úgy döntöttem, hogy térjünk vissza az eredeti csomaghoz, és végül kiderült, hogy ez jobb. Az új idommal az volt a cél, hogy az egyenesben sebességet nyerjünk. Ezzel szemben mindössze 1 km/h-t nyertünk, miközben a kanyarokban jóval többet veszítettünk. Ezért döntöttem úgy, hogy térjünk vissza az év elejihez.

Nem kár érte, hogy ilyen gyorsan el is lett dobva az új fejlesztés?

2019-ben, 2020-ban, majd 2021-ben is ugyanazzal az idommal mentünk, pedig lehetett volna három generációt is legyártani belőle. Ki kellett próbálnunk valami újat, még ha ez végül nem is működött. Két új idom készült erre az évre, mert szerettem volna egy négyszárnyas megoldást is kérni, és ezzel már előreléptünk.

A Yamahának van egy mérnöke, Marmorini, aki korábban a Forma-1-ben a Ferrarival és a Toyotával is dolgozott. Ő is egyike azoknak, akiket kértél?

Igazából mindig, különösen most minél több lóerőt akartam, és biztos vagyok benne, hogy keményen dolgoznak a 2023-as erőforráson. Mindig ugyanazt mondtam, mert egyszerűen igaz. Ha mindent tökéletesen csinálsz, akkor nyersz, de egy nehezebb helyzetben a lóerő határozza meg a versenyt. Emlékszem, tavaly Portimaoban Bagnaia az első versenyen a 11. helyről rajtolva 2. lett. Gyors volt, ez logikus, de én hasonló helyzetben maximum 6-7. lettem. Nem tudtam előzni akkor sem, ha a tempóm jó lett volna akár ahhoz is, hogy Bagnaiaval harcoljak a győzelemért. Ezért nem gondolok mást, minthogy a lóerő a legfontosabb.

Vietti okos versenyzéssel nyert Barcelonában

0

Miután Joe Roberts az élen bukott, a Moto2-es világbajnoki címre aspiráló Celestino Vietti és Aron Canet küzdött a futamgyőzelemért Barcelonában. A problémák ellenére Vietti az élen végzett.

A Catalunya GP futamgyőzelmével úgy tűnt, hogy egy tökéletes hétvége ért véget Celestino Vietti számára. Addig azonban rögös volt az út a Mooney VR46 csapat Moto2-es versenyzője számára. „Pénteken nagy problémáink voltak. Egyszerűen nem tudtam gyors köridőket hozni” magyarázta Vietti, aki a pénteki edzésen a tizenkettedik helyen végzett.

A szombati időmérőn a Q1-ből indulva tudta megszerezni a pole-t, némi meglepetésre, az utolsó pillanatban. A rajtrács 1. helyéről a versenyen azonban nem indult jól, és a futam elején a 6. helyre esett vissza. „Miután elrontottam a rajtot, megpróbáltam nyugodt maradni és megóvni az első gumit” – kommentálta Vietti a verseny első felét.

A mezőny élén az amerikai Joe Roberts már 2,4 másodperces előnyt épített ki, mígnem a 11. körben hibázott és a kavicságyban fejezte be a verseny. Ekkor Vietti az 5. helyen állt. A VR46-os versenyző a 16. körben vette át először a vezetést. „Csak ott próbáltam előzni, ahol a leggyorsabbnak éreztem magam. Amikor megláttam Joe bukását, tudtam, hogy van esélyem.”

A verseny utolsó harmadában négyes csata alakult ki az élen a győzelemért, amelyben Canet és Vietti mellett Augusto Fernández és Jake Dixon is részt vett. A VR46-os versenyző az utolsó kört a második helyről kezdte, csak a 10-es kanyarban állt az élre egy bátor manőverrel. Vietti megtartotta a vezetést egészen a célig, és 0,081 másodperccel Canet előtt megnyerte a futamot.

„Nagyszerű párharc volt, szinte tökéletes időzítéssel. A verseny során gondjaim voltak a turbulens levegővel, mivel az első gumim túlságosan felforrósodott és nem működött megfelelően. De nagyon erős voltam a 10-es kanyarban, ezért ott megtámadtam Canet-t, aki ott egy kicsit szélesre ment”

A bajnoki tabellán az olasz a szezonbeli harmadik győzelmével növelni tudta előnyét Ai Ogurával szemben – jelenleg 16 ponttal vezet a japán előtt.

Dovizioso: Ha a Yamaha helyében lennék, talán én is ugyanezt a döntést hoznám

0

„Ha a Yamaha helyében lennék, talán én is ugyanezt a döntést hoznám” – vallotta be Andrea Dovizioso a hétfői hivatalos  MotoGP-teszt során Barcelonában.

Andrea Dovizioso vasárnap Montmelóban hét körrel a futam vége előtt kénytelen volt feladni a versenyt az első gumival kapcsolatos problémái miatt. „Csalódott vagyok, mert az érzés egy kicsit jobb volt ezen a hétvégén. Sajnos Bradl a 10-es kanyarban a futam elején bukott, emiatt négy helyet veszítettem. Ezután nem tudtam előzni. Nem gyorsultam jól, a fékezésnél pedig a motor elejével voltak gondjaim” – mondta. „Blokkoltam az első kereket, és ennek következtében két nagy hibát vétettem. Katasztrófa volt.”

„Három kör után olyan magas volt a guminyomás, hogy nem tudtam irányítani a motort. Nagyon furcsa érzés volt. Ha a fékezés közben blokkol az első kereked, és bármelyik irányban majdnem elesel, akkor nem tudsz motorozni. Szinte vezethetetlen volt, így nem lehet versenyezni. Rossz volt” – erősítette meg „Dovi”.

Hétfőn újra pályára gurult az egynapos teszten. „Kipróbáltunk egy másik pozíciót a motoron, a fékezés egy kicsit jobb volt. Egy kicsit többet tudtam elöl játszani, ami pozitív volt. Aztán kipróbáltuk a másik lengőkart, ami a gyári versenyzőknek van, és egy kicsit másnak tűnik. Bár egy nehéz volt különbséget megállapítani. Kipróbáltam azt a burkolatot is, amivel Morbidelli itt versenyzett. De nem hiszem, hogy jobb lenne. Mert a leszorítóerő egy kicsit alacsonyabb, és szerintem amit az egyenesekben nyersz, az kevesebb, mint amit fékezéskor veszítesz.”

A jelentős változtatások, amelyekre Dovizioso szerint szükség lenne ahhoz, hogy javuljon a hátsó kerék tapadásának hiánya, amire panaszkodik, nincsenek láthatáron. Dovizioso azonban most megértőnek tűnik: „A Yamaha megpróbál javítani azon, amit Fabio kért. Ez normális és helyes, mert vezeti a világbajnokságot, és tavaly meg is nyerte azt. Ez a prioritás és teljesen normális. A helyzet az, hogy ő olyan dolgokat kér, amelyek eltérnek attól, amire a legtöbb versenyzőnek szüksége lenne. Mert ő képes kihasználni a motorban rejlő lehetőségeket azokon a területeken, ahol jó – a többi versenyző viszont nem. Tehát más dolgokat kérünk. De amire nekem szükségem van, azt nagyon nehéz megvalósítani. Nagyon nehéz megérteni, hogy mit kell megváltoztatni. Ehhez idő és pénz kell. Ha a Yamaha helyében lennék, lehet, hogy ugyanezt a döntést hoznám.”

A Yamaha olyan helyzetben van, mint a Ducati Casey Stonerrel vagy a Honda Marc Márquezzel, ahol kockázatos más irányba menni, mert esetleg a győztes versenyzőjük veszíthet teljesítményéből? – kérdezték tőle. „Szerintem több ok közül az egyik, hogy félnek ettől. Ezt meg tudom érteni. Mert ha valamit megváltoztatunk, senki sem tudja előre mi fog történni. Ki kell próbálnod. Ez veszélyes – az ő helyzetükben. Nehéz. „ – ismerte el Dovizioso.

„Követned kell a stratégiádat. Ha ez a célod, akkor rendben van. De mindig jobb, ha olyan motorod van, ami több versenyzőnél is működik. Akkor neked, mint gyártónak nagyobb a mozgástered. De nem könnyű ezt a helyzetet megteremteni – és ezt most nem is tapasztaljuk.”

Azt is megkérdezték az olasztól, hogy lát-e esélyt arra, hogy a nyári szünet után újabb új alkatrészeket kap a gyári specifikációjú M1-eséhez? „Nem hiszem” – legyintett.

Dovizioso reagált azokra a pletykákra is, hogy a nyári szünet után már nem tér vissza a királykategória küzdelmeibe. Arra a kérdésere, hogy látjuk-e őt Sileverstone-ban, ezt válaszolt: „Azt hiszem, igen.”

Spa 24H – A BMW győzött, Kovács Bálinték ötödikek!

A második fordulójához érkezett a 2022-es FIM Endurance Világbajnokság. Egy újabb 24 órás versenyt rendeztek, amelynek a naptárba több, mint 20 év után visszatérő legendás belga aszfaltcsík, Spa-Francorchamps adott otthont. A versenyen természetesen jelen volt a H-Moto Team protezsáltja, Kovács Bálint is, aki a lengyel Wójcik Racing színeiben indult.
Ahogyan szintén jelen volt Bulcsú Rezső, az FIM Gyorsasági Bizottságának delegáltja, aki az FIM EWC futamok rendszeres tisztségviselője. Nem ők voltak azonban az egyetlen magyar résztvevők az Ardennekben: a hétvégén 23 magyarországi sportbíró teljesített szolgálatot (19 fő a Hungaroringről, 4 fő a Pannóniaringről), akik a 10-es és 15-ös kanyarokban látták el sportszakmai feladatukat.

Ahogyan a címben is írtuk: Kovács Bálint a Wójcik Racing 77-es számú EWC-s Yamahája nyergében, az angol Dan Linfoot és a portugál Sheridan Morais társaként az ötödik helyen ért célba a Spa-i 24 órás versenyen, egyúttal ők lettek a legjobb yamahások! Bálint ezzel élete legjobb EWC-eredményét érte el.

Nézzük meg azonban, hogyan jutott el a magyar fiú idáig.

Szabadedzések

Kovács Bálintot a 777-es számú Stock brigád színeiben nevezte a Wójcik Racing a Spa-i 24 órásra, ahol zöld karszalagos, vagyis tartalékos versenyzőként indult. Két szabadedzés volt számukra csütörtökön: egy nappali, és egy éjszakai. A nappalin Bálinték összetettben a 15., stockban a 3. helyet szerezték meg. Ezt az edzést a YART csapat nyerte meg. Az éjszakai edzésen Bálinték az összetett 16., a stock kategória 5. helyén zártak. Ekkor a BMW Motorrad csapat volt a leggyorsabb.

Időmérők

Az első kvalifikációra péntek délután, a két szabadedzés között került sor, a versenyzők színkategóriáiként bontva. A zöld karszalagos versenyzők első időmérőjén Kovács Bálint az összetett ötödik leggyorsabb lett, a stockosok között pedig az első!
Ezután azonban jött egy csavar a hétvége alakulásában: a Wójcik Racing 77-es EWC motorján versenyző francia Mathieu Gines nagyot bukott az első időmérő edzésen. Ennek következtében úgy megsérült az ujja, hogy nem tudta folytatni a hétvégét, így Bálint vette át az ő helyét.

A második időmérőn Bálint már az EWC-s motor piros karszalagos versenyzőjeként vett részt. Ezen az összetettben a 17., az EWC-ben a 11. pozícióban zárt.
Összességében a 77-es számú Yamaha az időmérőn a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a pole-ból a YART Yamaha indulhatott.

Kovács Bálint ezeket nyilatkozta a futam előtt:

Verseny

A Spa-i 24 órás szombaton 13 órakor vette kezdetét, 38 motorral a rajtrácson. Az első boxkiállásig mintha csak egy sprintversenyt láttunk volna: az öt gyári csapat (Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, BMW Motorrad, SRC Kawasaki, F.C.C. TSR Honda) versenyző úgy előzték oda-vissza egymást, mintha csak egyetlen órából állt volna a viadal.

Ahogyan a 24 órás versenyeken lenni szokott, mindig vannak vezéráldozatok. Az SRC Kawasaki nyitotta a sort: az első másfél óra folyamán többször is elestek, így végül a teljes mezőnyt tekintve is ők lettek az elsők, akik feladták a spái viadalt.

Az éjszaka folyamán a SERT Suzukiban váltót kellett cserélni:

A hajnali órákban pedig az F.C.C. TSR Hondáról leszakadt a lánc:

Ők azonban némi szerelés után tudták folytatni, sőt: a tempós körideik miatt később újra a dobogóért küzdöttek. A győzelemért ekkor a BMW Motorrad és a YART Yamaha küzdöttek. A BMW vezetett, a Yamaha azonban szép lassan levadászta a bajor márkát, és átvették a vezetést.

Reggel fél nyolckor elkezdett esni az eső – és vele együtt a motorok is. Több csapat is bukott, így a SERT Suzuki és a TSR Honda is:

Gregg Black naked bike-ká alakította a GSX-R-t, de vissza tudta hozni a boxba, ahol a suzukis szerelők kisebb csodát téve újra működőképessé tették a fekete-vörös masinát. A TSR Honda Fireblade-je kisebb károkat szenvedett, de ők is folytatták. Elképesztő, de még ezzel együtt is tudtak harcolni a dobogóért!

A drámák folytatódtak. Az élen álló osztrák YART csapat tragédiája reggel nyolc óra után jött el, amikor is Nicolo Canepa alatt elfüstölt a Yamaha, a versenyüknek így vége lett.

A BMW ekkor már a zsebében érezhette a győzelmet, mivel nyolc kör előnye volt a második helyezett Tati Team Beringer csapat Kawasakijával szemben. Egyetlen dolguk volt csupán: talpon maradni délután egy óráig.

A versenyt szűk három órával a vége előtt piros zászlóval félbeszakították, mivel a 121-es számú Falcon Racing csapat motorja bőségesen felolajozta a vizes pályát.

A takarítás és a szárítás sokáig tartott, és közeledett a délután egy óra. A versenyirányítás hosszasan tanakodott, hogy újraindítsák-e egyáltalán a versenyt, és ha igen, akkor csak Safety Car mögött tennének meg pár kört, vagy sem.
Végül az a döntés született, hogy az utolsó tíz percre elengedik a mezőnyt. Ekkor a SERT Suzuki és a TSR Honda ádáz csatát vívott a dobogó legalsó fokáért, egy sprintversenyhez hasonlóan oda-vissza előzték egymást.

A küzdelmüket végül a Honda nyerte meg, így ők állhattak fel a dobogó legalsó fokára. Az első két hely sorsát azonban ez nem befolyásolta: a BMW Motorrad World Endurance Team megnyerte a Spa-i 24 órást, amely ez a bajor márka első 24 órás EWC győzelme! Ráadásul a gyári BMW-t egy belga csapat versenyezteti, így ez hazai győzelem is számukra!

A győztes BMW csapat: Ilya Mikhalchik, Markus Reiterberger, Jeremy Guarnoni, jobboldalt a csapatfőnök Werner Daemen. Fotó: Discovery Sports Events

A francia privát Tati Team Beringer Kawasaki szerezte meg az ezüstérmet, az F.C.C. TSR Honda pedig a bronzot. A Yoshimura SERT Suzuki pedig csak fél másodperccel, de lecsúszott a dobogóról.

Kovács Bálint és a Wójcik Racing

És hogy miért nem írtunk eddig Kovács Bálintról, és az őt versenyeztető lengyel Wójcik Racing 77-es számú EWC alakulatáról? Azért, mert velük nem történt semmi rendkívüli! A szerencse ezúttal melléjük állt, nem buktak a versenyen (ellentétben a 777-es Stock brigádjukkal, akik többször is estek), és műszaki problémájuk sem volt! Kovács Bálint, valamint két versenyzőtársa, Dan Linfoot és Sheridan Morais azt tették, amit az endurance műfajban tenni kell: talpon maradni, és hozni a stabil köridőket! Az alakulat a TSR Honda és a SERT Suzuki balszerencséinek idején egy darabig a harmadik helyen is állt, a két gyári istállóval és versenyzőivel azonban nem volt bírás. De így is elképesztő teljesítmény, amit műveltek: 24 órán át ilyen erős mezőnyben az ötödik helyet hozni több, mint remek teljesítmény! Hibátlanul dolgoztak, íme egy éjszakai kerékcseréjük:

A mögöttük befutó francia Viltais Racing Igol csapat egy körön belül, de bő két perc hátránnyal szelte át a célvonalat. Kovács Bálintnak jutott a megtiszteltetés, hogy ő hozza be a motort a célba, így neki erre a pár körre csak annyi volt a dolga, hogy talpon maradjon. Ezt meg is tette, így Bálint szállította az Endurance VB egyik legkiválóbb magyar eredményét! És hogy mik a korábbiak?

  1. A néhai Bitter Sándor hatodik lett a SAT 76 Suzuki csapattal a 2005-ös Oschersleben-i 24 óráson
  2. Kispataki Viktor harmadik lett az RMT Racing 21 Honda csapattal a 2010-es Bahrein-i 8 óráson

A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál az ötödik helyezéshez!

Bálintról és a csapatról ezen a linken lehet képeket találni.

A 2022-es Spa-i 24 órás végeredménye:

1 BMW MOTORRAD WET BMW EWC 508
2 TATI TEAM BERINGER  KAWASAKI EWC 501 7 kör 7 kör
3 F.C.C. TSR Honda  HONDA EWC 500 8 kör 1 kör
4 Yoshimura SERT Motul SUZUKI EWC 500 8 kör 0.538
5 Wójcik Racing EWC 77 YAMAHA EWC 497 11 kör 3 kör
6 VILTAIS RACING IGOL YAMAHA EWC 497 11 kör 2:38.055
7 TEAM MOTO AIN YAMAHA EWC 495 13 kör 2 kör
8 TEAM LH RACING YAMAHA SST 491 17 kör 4 kör
9 Team Bolliger Switzerland KAWASAKI EWC 490 18 kör 1 kör
10 Team LRP Poland BMW EWC 490 18 kör 1.399
11 SAPEURS POMPIERS YAMAHA SST 489 19 kör 1 kör
12 OG MOTORSPORT YAMAHA SST 488 20 kör 1 kör
13 NORMANDIE MOTOSPORT KAWASAKI SST 485 23 kör 3 kör
14 MACO RACING Team YAMAHA EWC 480 28 kör 5 kör
15 ITeM 17 KAWASAKI EXP 479 29 kör 1 kör
16 No Limits Motor Team SUZUKI SST 477 31 kör 2 kör
17 PITLANE ENDURANCE YAMAHA SST 477 31 kör 36.094
18 Team Aviobike YAMAHA SST 476 32 kör 1 kör
19 FALCON RACING YAMAHA SST 474 34 kör 2 kör
20 RAC41-CHROMEBURNER HONDA SST 474 34 kör 2:35.654
21 ENERGIE ENDURANCE 91 KAWASAKI SST 467 41 kör 7 kör
22 BMRT 3D MAXXESS KAWASAKI SST 466 42 kör 1 kör
23 TRT 27 SUZUKI SST 463 45 kör 3 kör
24 MANA-AU COMPETITION SUZUKI SST 462 46 kör 1 kör
25 Wójcik Racing STK 777 YAMAHA SST 461 47 kör 1 kör
26 MOTOSTAND ENDURANCE KAWASAKI SST 457 51 kör 4 kör
27 TEAM 202 YAMAHA SST 454 54 kör 3 kör
28 ADSS 97 KAWASAKI SST 451 57 kör 3 kör
29 JLD CITYBIKE YAMAHA SST 432 76 kör 19 kör
30 Motobox Kremer Racing YAMAHA EWC 425 83 kör 7 kör
31 JMA RACING ACTION SUZUKI SST 403 105 kör 22 kör
Nem értek célba
32 YART – Yamaha Austria YAMAHA EWC 454
33 LOUIT APRIL MOTO KAWASAKI SST 445
34 3ART BEST OF BIKE YAMAHA SST 329
35 ERC Endurance Ducati DUCATI EWC 280
36 PLAYERS KAWASAKI SST 186
37 NATIONAL MOTOS HONDA HONDA SST 148
38 SRC KAWASAKI FRANCE KAWASAKI EWC 66

A zseniális ötödik helyezéssel, valamint a 8 és 16 órási pozíciójukért kapott pontjaik révén a Wójcik Racing 77-es EWC alakulata a világbajnokságon 33 egységgel a kilencedik helyre jöttek fel – mivel Le Mans-ban nulláztak.

A 2022-es FIM EWC világbajnokság állása:

1 Yoshimura SERT Motul JPN SUZUKI 106
2 F.C.C. TSR Honda France JPN HONDA 91
3 YART – Yamaha Official Team EWC AUT YAMAHA 76
4 TATI TEAM BERINGER RACING FRA KAWASAKI 75
5 BMW MOTORRAD WET BEL BMW 64
6 Team Bolliger Switzerland #8 SUI KAWASAKI 56
7 Team LRP Poland POL BMW 42
8 VILTAIS RACING IGOL FRA YAMAHA 38
9 Wójcik Racing Team EWC 77 POL YAMAHA 33
10 MACO RACING Team SVK YAMAHA 26
11 ERC Endurance Ducati GER DUCATI 23
12 WEBIKE SRC KAWASAKI FRANCE FRA KAWASAKI 23
13 TEAM MOTO AIN FRA YAMAHA 21
14 TEAM GT ENDURANCE FRA YAMAHA 15
15 Motobox Kremer Racing #65 GER YAMAHA 12
16 Kingtyre Fullgas Racing Team FRA YAMAHA 10
17 TECMAS FRA BMW 1

A világbajnokság következő fordulójára augusztus hetedikén kerül sor, amely a legendás Suzukai 8 órás futam lesz. Viszont a hírek szerint csupán kevés európai csapat fog részt venni azon, mivel a logisztikai költségek több, mint százezer euróra rúgnak istállónként.

Mégsem lesz ott Misanóban szabadkártyával Haslam

0

Leon Haslam a beugrás után ezúttal hivatalosan szabadkártyásként lett volna ott a WSBK aktuálisan hétvégéjén. De nem fér össze a naptárjával.

Leon Haslam idén eredetileg már csak szabadkártyával indult volna Superbike-világbajnoki futamokon, miután a hangsúlyt 2022-re a brit bajnokságra helyezte át. Haslam egyébként is az idő előrehaladtával kiszeretett a bajnokságból. Saját értékítélete szerint a WSBK egyre inkább olyan, mint egy börtön, ez pedig még meg is könnyítette a döntését.

Haslam szezonja aztán jelentősen máshogy alakult, miután a Pedercini Kawasaki megvált Loris Cressontól. A veterán angol ekkor beugróként szerepelt a belga (ideiglenes) utódjaként, és szerzett összesen három pontot.

Hogy még tovább bonyolítsa a naptárát, Leon Haslammel kapcsolatban nemrég kiderült az is, hogy ő lesz a Kawasaki gyári csapatának egyik motorosa az endurance-vb suzukai nyolcórás futamán. Az most derült ki a szereplők számára, hogy a misanói WSBK-szabadkártyás beugrás és az endurance-világbajnoki felkészülés nem fog összeférni a 39 éves motoros számára. Haslam helyére így Alessandro Delbianco kerül, aki annak idején, 2019-ben még teljes szezonban a vb-mezőnyt erősítette. Ezen kívül pedig tavaly Mostban indult még.

Nagy örömmel üdvözölhetjük Alessandrót a csapatunkban a misanói fordulóra” – mondta el a helyettesítéssel kapcsolatban a csapatfőnök Lucio Pedercini. „Korábban már beszéltünk vele közös munkáról, de akkor egyszerűen nem volt megfelelő az időzítés. Az viszont, hogy egy Alessandro Delbianco-kaliberű motorost köszönthetünk az istállónál a hazai futamunkon, egy valóra vált álom.

A Haslam helyére beugró Alessandro Delbianco legjobb eredménye egy kilencedik hely a 2019-es donington parki hétvégéről.

Nagyon örülök, hogy visszatérhetek a Superbike-vb paddockjában” – mondja a lehetőséggel kapcsolatban Delbianco. „24 éves vagyok, sokkal több tapasztalattal a korábbiakhoz képest. Sokkal felkészültebben vágok bele ebbe a lehetőségbe. Mindezt ráadásul Misanóban tehetem meg, ami az otthonom. Így csak a csapattal és a motorral kell megismerkednem, nem kell majd pályát tanulnom. Így minden sokkal egyszerűbb lehet majd.

Man-szigeti TT: Davy Morgan az idei harmadik áldozat

Mark Purslow és Olivier Lavorel után sajnos újabb halálesetről kell beszámolnunk a Man-szigeti TT kapcsán.

A hétfőn rendezett első Supersport futam harmadik, egyben utolsó körében a veterán Davy Morgan halálos balesetet szenvedett. A bukás a pálya hegyi szakaszán, a 27. Mérföldkőnél történt. A versenyt piros zászlóval megszakították, de az első három helyezett ekkora már áthaladt a célvonalon.

Davy tapasztalt TT versenyző volt, minden Tourist Trophy-n részt vett a 2002-es debütálása óta – ez volt a 80. versenye. De nemcsak a Man-szigeten indult: a védjegyévé vált élénk pink színű sisak szinte valamennyi utcai versenyen, így a NorthWest 200-on és a Macau GP-n is rendszeres látvány volt.

Az 52 éves északír versenyző 49-szer ért célba a 80 TT-jén, ezekből 25-ször az első 20-ban. A két legjobb eredménye egy hetedik hely a 2006-os Senior TT-n, és egy ötödik hely a 2008-as Lightweight TT-n. A Man-szigeti TT szervezőinek közleménye szerint Morgan nem tervezett visszavonulni.
A végzetes futam rajtja előtt készült ez a fotó róla:

A P1Race.hu szerkesztősége osztozik a család és a barátok gyászában.

Zarco: Nakagami minden hitelét elvesztette

0

Míg általános közvélekedés szerint Mugellóban nem ő volt a hibás, Takaaki Nakagami renoméja sokkal rosszabbul áll Barcelona után. Zarco is beleszállt.

Mugello után másodszor akadt össze a Katalán Nagydíj során Álex Rins és Takaaki Nakagami. Azonban míg az elsőt a japán és Rins is megúszta, ráadásul nem is varrták a nyakába a felelősséget, ez már jóval kényesebb kérdés. Noha a versenyigazgatás versenybalesetnek nyilvánította Nakagami hibáját, a versenyzők jóval markánsabb véleményt fogalmaztak meg ezzel kapcsolatban. Ilyen volt például Johann Zarco vagy éppen Jorge Martín is.

Objektívebbnek kell lenniük (a versenybíráknak)” – szögezi le Martín. „Az nem működik, hogy néhány versenyzőt megbüntetünk, néhányat meg nem. Engem például Mugellóban valami csipcsup hülyeség miatt büntettek meg. Úgy tűnt, meg is értik ott, mit akarok mondani, de nem változtattak a döntésükön. Most viszont itt van egy nagy baleset, ami nem csak másokra volt veszélyes, hanem Nakagami maga is rosszul járhatott volna, és nem büntették. Ugyanolyan szabályok kell, hogy vonatkozzanak mindenkire.

Johann Zarco még sarkosabb véleményt fogalmazott meg Nakagami kapcsán. „Mugellóban Rins kikérte a véleményünket, hogy ott mi történt közte és Nakagami között. Gyakorlatilag mindannyian egyetértettünk abban, hogy ott nem volt mit büntetni. Most viszont minden korábbi hitelét elvesztette a szemünkben.

Újabb balesetének köszönhetően Álex Rins immár három egymást követő futamon nem tudott célbaérni. A suzukis jelenleg hetedik összetettben, pontosan ugyanannyi ponttal, mint csapattársa, Joan Mir.

Barcelona – Quartararo volt a leggyorsabb a hivatalos teszten

0

Hétfőre Barcelonában maradt a MotoGP mezőnye egy hivatalos tesztre. Fabio Quartararo a vasárnapi futamon elért győzelme után a teszten is a leggyorsabbnak bizonyult.

Huszonkét versenyző vett részt a hétfői montmelói MotoGP-teszten, hogy fejlessze a motorokat, új alkatrészeket teszteljen. Nyolc óra elteltével a Yamaha pilótája, Fabio Quartararo állt az időmérőlista élén. A francia 67 kört tett meg, és 1:39.447-es köridőt ért el, ami ezen a napon a legjobb időt jelentette.

Összehasonlításképpen: Aleix Espargaró szombaton Barcelonában a Q2-ben 1:38.742-es körrekordot állított fel. Quartararo legjobb versenykörideje vasárnap pedig 1:40.186 volt.

A francia mögött Pecco Bagnaia szerezte meg a második helyet, mindössze 0,004 másodperccel Quartararo mögött. A Ducati gyári versenyzője 84 kört teljesített. Hétfőn 93 körrel Johann Zarco tette meg a legtöbb kört a pályán, ő végzett a harmadik helyen. A francia mögött Aleix Espargaró, Pol Espargaró és Jack Miller végeztek az első hatban.

Mind a hat motorgyártó hozott valami újat tesztelni.

Quartararo a frissített lengőkar verzió és az év eleji változat között váltogatott, mivel a Yamaha továbbra is a nagyobb hátsó tapadást keresi. A tesztet követően Quartararo és a csapatfőnök, Maio Meregalli megerősítette, hogy az El Diablo végleg visszatért az eredeti, 2022-es aero-csomaghoz, és a szezon hátralévő részében nem használja az először Mugellóban látott fejlesztést.

A WithU Yamaha RNF versenyzője, Andrea Dovizioso szintén a legújabb lengőkarral, valamint az aerodinamikai frissítéssel volt látható, mivel próbálják kényelmesebbé tenni az olasz számára a Yamaha M1-et.

Az Aprilia egy radikálisan új oldalsó burkolatot mutatott be. Ezt Maverick Viñales és Aleix Espargaro is kipróbálta a nap folyamán. Espargarót tesztelte az új hátsó szárnyat is, amelyet Lorenzo Savadori használt először Mugellóban. Viñales egy kissé eltérő futóművet próbálhatott ki a nap folyamán, emellett a páros egy továbbfejlesztett motoron dolgozott. Romano Albesiano technikai igazgató megerősítette, hogy reményeik szerint az Osztrák Nagydíjon már ezt használni tudják majd.

Aprilia
Fotó: MotoGP Media

A Ducatinál Zarco egy teljesen megújult futóművet tesztelt. Jack Miller és Francesco Bagnaia, valamint a Gresini versenyzője, Enea Bastianini pedig egy kissé módosított aerodinamikai csomagot teszteltek, mivel a bolognai gyár még nem használta ki a 2022-es évre engedélyezett egyetlen fejlesztést.

Enea Bastianini
Fotó: MotoGP Media

A KTM három motorral dolgozott Miguel Olivera garázsában. Az osztrák gyár reméli, hogy a katalán teszten sikerült előrelépniük, bőven volt mit kipróbálniuk. Francesco Guidotti csapatfőnök megerősítette, hogy új alkatrészeket próbálnak ki, tovább dolgoznak a jelenlegi alkatrészeken, sőt, még a tavalyi alkatrészeket is újraértékelik. Kisebb változtatások a futóművön és az aero csomagok közötti váltás volt a legfőbb, amit kipróbáltak.

Joan Mir két különböző aerodinamikai csomagot is kipróbálhatott a nap folyamán. Az egyikhez oldalsó podokat adtak a jelenlegi változathoz, a másik pedig egy teljesen új konstrukció volt. A 2020-as világbajnok megerősítette, hogy a Német Nagydíjtól kezdve az egyiket használni fogja.

Rins ugyan ott volt a boxban csapattársával, de csukló– és kéztő törése miatt tesztelni nem tudott a mai napon.

A hétfői gyakorlásról Rins mellett Takaaki Nakagami és a Modenában műtéten átesett Jorge Martin hiányoztak még.

A teszt végeredménye: 

David Muñoz: Az eredmény voltaképp mindegy

0

Nevezhetjük akár az új Pedro Acostának a fiatal spanyol versenyzőt, aki mindössze a 2. világbajnoki futamán dobogós helyezést ért el.

David Muñoz nem mindennapi ellenfelekkel volt körülvéve a vasárnapi futamon, és abszolút szokványos, bolyozós, vérre menő Moto3-as verseny volt a barcelonai. A 16 éves versenyző mégsem rettent meg a kihívástól, és sorra gyűrte le az ellenfeleket. Talán még Guevarát is megszorongathatta volna a nagydíj végén, de addigra honfitársa már messze járt.

„Nem számoltam azzal, hogy ennyire elöl végzek.” – kezdi a fiatal spanyol.

„Abszolút nem gondoltam volna, hogy dobogós helyen zárok, hihetetlen érzés. Szeretnék lépésről lépésre haladni, az eredmény voltaképp mindegy. Egyelőre az a célom, hogy tudjak együtt haladni az élmezőnnyel.”