back to top
2025. július 08. 19:13
Kezdőlap Blog Oldal 762

Gardner: Ha a KTM nem hosszabbít velem, elgondolkozom a Superbike-on

0

A KTM szenvedése nem könnyíti meg az ausztrál dolgát. Gardner egy évre írt alá a gyártóval, az idény végén lejár a szerződése. Hogyan tovább?

Az osztrák gyártó azóta küszködik, mióta a mezőny megérkezett Európába. Oliveira esős mandalikai győzelme és Binder dobogós helyezése Katarban arra engedett következtetni még a szezon elején, hogy a KTM lesz az idény meglepetése. Ebben a pillanatban azonban úgy néz ki, hogy elhamarkodott lett volna ez a kijelentés. Nemcsak a két újonc, Raúl Fernandez és Remy Gardner szenved, hanem a gyári üléssel rendelkező pilóták, Miguel Oliveira és Brad Binder is.

Remy Gardner úgy érkezett a királykategóriába, hogy az előző szezonban uralta a Moto2-es géposztályt. Jelenleg azonban nem látja a fényt az alagút végén, és elgondolkozott azon, hogy ha a KTM nem hosszabbítja meg a szerződését, abban az esetben elképzelhető, hogy a Superbike-világbajnokságban folytatja pályafutását. Mivel szerződése az idény végén lejár, nincs könnyű dolga az ausztrál újoncnak:

„Nem élvezem a jelen helyzetet. Minden alkalommal újabb és újabb sérülés árnyékolja be a napjaimat. Ha megpróbálom keményebben húzni a gázt, a kavicságyban kötök ki. Remélem hamarosan érdemi változások következnek be a motor fejlesztését illetően.”

„Hét futam után, mindössze két tizeddel maradok le Oliveira mögött az időmérő edzésen. Nem gondolnám, hogy ez rossz teljesítmény lenne, de nem az én szavam dönt, hanem a csapaté. Ha ők úgy döntenek, hogy nincs rám szükségük, akkor elgondolkozom azon, hogy a Superbike-világbajnokságban folytatom majd.”

 

Felnéz Rossira és nem akarja otthagyni a Hondát Márquez

0

Marc Márquez karrierjének kulcsfiguráiról, valamint a küzdelmesebb jelenről beszélgetett a DAZN interjújában. Rossi, Pedrosa és a Honda is szóba került.

Azok után, hogy évekig bármihez nyúlt, az arannyá változott, Marc Márquez egy ideje jóval többet küzd a körülményekkel maga körül. 2020-ban tulajdonképpen a teljes szezont ki kellett hagynia, és tavaly, bár futamokat is nyert, kicsit el volt veszve a korábbi évekhez képest.

2022 sem alakul egyelőre a legfényesebben számára, ugyanis egyelőre még dobogóra sem állhatott. Legjobb eredménye egy negyedik hely, legutóbb, Le Mans-ban hatodikként intették le.

Tíz éve itt vagyok már. Ebből nyolc nagyszerű év volt és csak kettő küzdelmes. Ez az életem csapata” – tesz hűségesküt Márquez a Repsol felé az interjú elején. „Miért ne vonuljak innen vissza? Kellően motivált vagyok ahhoz, hogy visszatérjek a csúcsra. Ezt pedig nem máshol, itt akarom megtenni. Aztán ha ez három-négy év múlva sem valósul meg, azt fogom majd mondani, hogy valami hiányzik. Vagy a motor, vagy én, de valami hiányzik.

29 évével Márquez most már nem az újonc fiú, aki rögtön nyerni tudott, hanem a mezőny sztárja. Most már ő inspirál másokat, annak idején viszont neki is voltak ilyen versenyzők.

Két ember jelentette számomra a motorost a gyerekkoromban: Valentino Rossi és Dani Pedrosa. Dani posztere kinn is volt a falamon. Ráadásul hamar, gyerekként meg is ismerhettem. Egyszer, 2013-ban egy az egyben azt mondtam: tegyétek fel azt, ami Daninak is van. Valentino pedig az, aki a legjobban megmozgatott. Felnézek rá, nem is csak a címei miatt, hanem azért, ami ő a MotoGP-ben volt. Rengeteget tanított nekünk, akiknek felkerültünk.

Márqueznek nem derogált ott lenni Rossi búcsúztatóján sem. „Egyértelmű volt, egy dolog nem törli a másikat. Akármi is történt köztünk, attól még elvitathatatlan az, amit a motorsportért tett.

Sebestyén Peti megújultan érkezik Estorilba!

Három hét szünet után Portugáliába érkezik a Superbike-világbajnokság mezőnye. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével  versenyző Sebestyén Peti vállsérüléséből felépülve újult erővel várja a világbajnokság harmadik fordulóját.

A magyar pilótánál az első aragóniai hétvégén jelentkeztek először a vállproblémák, amik egyre jobban hátráltatták a versenyzésben. Bár Assenben az egykörös tempó bíztató volt, a versenytávot Peti nem tudta végig teljesíteni, vasárnap pedig már az orvosok sem engedték motorozni. Hollandiából visszatérve a csapat közreműködésével, Peti azonnal Olaszországba utazott, ahol Dr. Porcellini, az olaszok elsőszámú vállspecialistája instabilitást diagnosztizált a vállában. Az elmúlt hetekben fókuszált rehabilitáció zajlott, az indulás előtti vizsgálaton pedig jelentős javulást állapítottak meg.

„Hollandia után elég csalódott voltam, hiszen érezhető volt, hogy egy egészséges vállal, erős hétvégét futhattam volna. Igyekeztem minél gyorsabban átállítani az agyamat és a gyógyulásra koncentrálni. Nagyon szépen köszönöm a csapatnak a gyors közbenjárást, illetve a HUMDA-nak is, akik Magyarországon is segítettek, hogy minél komplexebb kezeléseken tudjak részt venni. Talmácsi Gáborral teszteltük kicsit a vállam az R3-ason, a csapatnál Ravennában pedig indulás előtt a 600-as edzőmotorommal is tudtunk egyet edzeni, így ki tudtam próbálni, hogy valóban sokkal jobban működik a vállam. Nagyon várom ezt a hétvégét, szeretem az estorili pályát, illetve nagy örömre szolgál, hogy Fekete Bálint mérnök is csatlakozik a csapathoz a hétvégére. Úgy gondolom itt az ideje, hogy összeálljanak a dolgok egy mindenki számára méltó eredményre!”mondta el a HUMDA pilótája.

A portugáliai fordulón pénteken kezdődnek a szabadedzések, az időeltolódás miatt, egész hétvégén a megszokottnál egy órával későbbi időpontban várható a program. A szombati időmérőt az Arena4-en, a versenyt az Eurosport 2-n, és a vasárnapi futamot az Arena4+-on lehet majd követni.

Hétvégi menetrend és közvetítések:

Péntek:

  1. Szabadedzés: 12:25 – 13:10
  2. Szabadedzés: 17:00 – 17:45      Streaming: worldsbk.com

Live Timing: worldsbk.com

Szombat:

Időmérő edzés: 11:25 – 11.45         ARENA 4 TV! ÉLŐ  

I. Futam 16:15     Eurosport 2  ÉLŐ

Vasárnap:

II. Futam 13:30     Arena4+

Gyönyörű győzelemmel tért vissza Szőke Márk a hétvégén

Egy év kihagyás és számos sérülés után Szőke Márk ismét magyar enduro versenyen indult, s bár a korona kicsit már kezdett lecsúszni a fejéről, megigazította, s újra fantasztikus eredményt nyújtott.

Miután a tavalyi évben sípcsonttörése után kényszerpihenőre tette magát, Márk kihagyta a magyar bajnokságot. Viszont hosszú lábadozás után elindult az Enduro GP-n, ahol három helyszínen is részt vett (Olaszország, Portugália, Franciaország). Maradék erejével még nekivágott itthon a Királyválasztónak, de sajnos a motor szűrője felmondta a szolgálatot verseny közben. Így az elsőről a harmadik helyre csúszott.

Az idei SuperEndurón szerzett sérülése még nem gyógyult meg, térde folyamatosan felvizesedik, a csontján lévő hajszálrepedések még nem hegedtek be. Mégis belevágott az idei kalandba nem kevés félelemmel, ami végig a fejében zajlott a verseny során.

Szőke Márk
Fotó: Gráf Orsolya

Már régóta a SuperEnduróra edzettem, teljesen átálltam arra az edzésmódra, s megdöbbenve értettem és éreztem meg azt, amit kölyökként felfogni sem tudtam” – kezd bele Szőke Márk. „Hogy ‘mi az a rutin?’ s hogy ‘a rutint egyáltalán hogyan lehet megszerezni?’ Azt hiszem valami furcsa elérhetetlen dolognak tartottam, misztikumnak, amikor kevesebb edzéssel magadhoz képest sokkal magasabb szintet érsz el. Aki régóta versenyzik biztosan megérti mire gondolok. Én most jutottam el idáig. Fejben persze tudtam mit kell tenni, sőt már jobban ment mint gyakorlatban, ezért nagyon tartottam attól, hogy átesek a ló túloldalára,
de szerencsére nem ez történt.

A hétvége mindkét napján egy-egy verseny zajlott, s keményen be is ütött a
nyári meleg. A pálya tempós, nehéz és veszélyes volt a sérültek miatt, de
Mackó hiba nélkül teljesítette, kategóriájában és abszolútban is fölényes győzelmet aratott. Gyenes Emanuel 1 perc 55 másodperccel ért be mögötte, Jager István 3 perc 7 másodperccel ért célba.

A térde persze estére felvizesedett és bedagadt.

Szőke Márk
Fotó: Gráf Orsolya

Második nap egyenletes, stabil tempóval teljesítette a távot, összeszedettnek tűnt és láthatólag vissza-vissza tért a régi ereje, magabiztos győzelmet aratott. Így tehát a 2 nap is abszolútban és kategóriájában újra győztesen gurult be a hibátlanul működő Sherco 300 SE Factory motorján. Gyenes Emanuel 2 perc 28 másodperccel ért be mögötte, Jager István pedig 3 perc 54 másodperccel ért aznap célba.

Abszolútban a két nap összetett eredménye alapján 59 másodperccel nyert. Pontszáma az első és második versenyen a maximum 25+25 lett.

Hétvégi menetrend – Estoril és magyar dömping

Az előttünk álló hétvégén szünetet tart a MotoGP, de lesz azonban számtalan más néznivaló a magyar motorsportrajongóknak. Nézzük meg a kínálatot:

Superbike világbajnokság: a portugáliai Estorilban folytatódik a szériaalapú sportmotorok világbajnoksága. Idén eddig Jonathan Rea és Alvaro Bautista dominálnak. Mi magyarok azonban a Supersport VB-n induló Sebestyén Petire vagyunk elsősorban kíváncsiak. Az előző forduló igencsak felejtős volt számára, ahol egy vállsérülés is hátráltatta. Mostanra azonban remélhetőleg helyrejött, és újra 100%-osan fog az R6-os Yamahára ülni. A Supersport 300-as világbajnokság is jelen lesz Portugáliában.
A versenyhétvége nagy részét az Arena4-en láthatjuk, a szombati Supersport futamot pedig az Eurosport 2-n. Ám a Darts EB, valamint a Roland Garros miatt több versenyt csak felvételről láthatunk. Ha élőben akarjuk látni a futamokat, azt fizetős platformokon tehetjük meg (Arena4+, Eurosport Player, illetve a sorozat saját weboldalán)

JuniorGP: Valenciában, a Ricardo Tormo versenypályán rendezik a spanyol utánpótlás-sorozat, a JuniorGP második fordulóját, amelyben hazánk fia, Görbe Soma is részt vesz. Soma pontszerzéssel debütált az estorili szezonnyitón – ezúttal két futamon is gyarapíthatja az egységeit.
Mind a két futamot élőben közvetíti a sorozat YouTube csatornája.

Northern Talent Cup: a németországi Oscherslebenben folytatódik az öt magyar srácot is felvonultató népszerű utánpótlássorozat. A múlt hétvégi Le Mans-i forduló magyar szempontból a lehető legjobban indult, ugyanis a szombati, és a vasárnapi versenyen is magyar győzelem született. A sorozat ezúttal nem a MotoGP, hanem a német bajnokság, vagyis az IDM Superbike betétfutama lesz.
A versenyeket a MOTORRAD YouTube csatornáján közvetítik élőben.

IDM Supersport 300: ha már IDM és Oschersleben: természetesen a sorozat Supersport 300-as géposztálya is jelen lesz a hétvégén, így a HRE Team magyar motorosa, Számadó Máté is. Máté a nyitóforduló első versenyén pontot szerzett, a másodikon viszont már a rajtnál kiesett. Ezúttal remélhetőleg több szerencséje lesz.
A versenyeket a MOTORRAD YouTube csatornáján közvetítik élőben.

IDM Superbike: az előbb említett két utánpótlás-sorozat a Német Nemzeti Bajnokság, az IDM Superbike vendége lesz. A lausitzringi nyitófordulón a korábbi bajnok és Endurance VB-menő Markus Reiterberger aratott duplagyőzelmet, és ezúttal is ő számít fő esélyesnek.
A versenyeket a MOTORRAD YouTube csatornáján közvetítik élőben.

Brit Superbike: a brit bajnokság a harmadik hétvégéjéhez érkezett. A mezőny a Donington Park rövidített nyomvonalán fog versenyezni. Glenn Irwin triplázó nyitánya után legutóbb már vegyes eredmények születtek.
A három futamot televízióban nem, csak a fizetős Eurosport Playeren láthatjuk.

MotoAmerica Superbike: a tengerentúli bajnokságban szintén a harmadik forduló következik, amelynek a Virginia International Raceway ad otthont. Az eddigi négy futamból hármat Danilo Petrucci nyert, a negyediken pedig műszaki hiba miatt kiesett, így a címvédő Jake Gagne is rendelkezik idén győzelemmel.
A futamokat csak a sorozat saját fizetős platformján, a MotoAmerica LivePlus-on láthatjuk.

Mégegyszer, összesítve:

Superbike VB Estoril, Portugália
JuniorGP Valencia, Spanyolország
Northern Talent Cup Oschersleben, Németország
IDM Supersport 300 Oschersleben, Németország
IDM Superbike Oschersleben, Németország
Brit Superbike Donington Park, Egyesült Királyság
MotoAmerica Virginia Intl Raceway, USA

 

A hétvége programjában az átláthatóság kedvéért csak a világbajnokságok, valamint a magyar érdekeltségű sorozatok esetében tűntettük fel a szabadedzéseket. A többi nemzeti sorozatnál csak a futamok időpontjai láthatóak. A WSBK programjait vastag, a magyar érdekeltségű sorozatokat pedig zöld betűvel szedtük.

A hétvégi program, magyar idő szerint:

PÉNTEK
09:25 – 09:55 Northern Talent Cup 1. szabadedzés
10:30 – 10:50 IDM Supersport 300 1. szabadedzés
10:45 – 11:15 Supersport 300 VB 1. szabadedzés
11:30 – 12:10 JuniorGP 1. szabadedzés
11:30 – 12:15 Superbike VB 1. szabadedzés TV: Arena4
12:25 – 13:10 Supersport VB 1. szabadedzés Online: worldsbk.com
13:15 – 13:45 Northern Talent Cup 2. szabadedzés
14:20 – 14:40 IDM Supersport 300 2. szabadedzés
14:50 – 15:30 JuniorGP 2. szabadedzés
15:15 – 15:45 Supersport 300 VB 2. szabadedzés
16:00 – 16:45 Superbike VB 2. szabadedzés TV: Arena4 (ism. 18:15)
17:00 – 17:30 Northern Talent Cup 1. időmérő
17:00 – 17:45 Supersport VB 2. szabadedzés
SZOMBAT
08:30 – 08:55 IDM Supersport 300 1. időmérő
10:00 – 10:30 Superbike VB 3. szabadedzés TV: Arena4
11:10 – 11:40 Northern Talent Cup 2. időmérő
11:30 – 12:10 JuniorGP 1. időmérő
10:45 – 11:05 Supersport 300 VB Superpole TV: Arena4
11:25 – 11:45 Supersport VB Superpole TV: Arena4
12:10 – 12:25 Superbike VB Superpole TV: Arena4
12:30 – 12:55 IDM Supersport 300 2. időmérő
13:40 Supersport 300 VB 1. verseny TV: Arena4 (ism. 17:00)
14:50 JuniorGP 2. időmérő
15:00 Superbike VB 1. verseny TV: Arena4 (ism. 23:00)
15:15 Northern Talent Cup 1. verseny Online: YouTube
16:15 Supersport VB 1. verseny TV: Eurosport 2
16:50 IDM Supersport 300 1. verseny Online: YouTube
17:30 Brit Superbike 1. verseny
21:10 MotoAmerica Superbike 1. verseny
VASÁRNAP
09:00 – 09:10 JuniorGP Warm-up
09:00 – 09:10 IDM Supersport 300 Warm-up
10:00 – 10:15 Superbike VB Warm-up
10:25 – 10:40 Supersport VB Warm-up
10:50 – 11:05 Supersport 300 VB Warm-up
11:00 IDM Superbike 1. verseny Online: YouTube
11:00 JuniorGP 1. verseny Online: YouTube
12:00 Superbike VB SP verseny TV: Arena4
13:15 IDM Supersport 300 2. verseny Online: YouTube
13:30 Supersport VB 2. verseny TV: Arena4 (ism. 17:00)
14:00 JuniorGP 2. verseny Online: YouTube
14:05 Northern Talent Cup 2. verseny Online: YouTube
14:15 Brit Superbike 2. verseny
15:00 IDM Superbike 2. verseny Online: YouTube
15:00 Superbike VB 2. verseny TV: Arena4 (ism. 22:45)
16:15 Supersport 300 VB 2. verseny TV: Arena4 (ism. 18:00)
17:30 Brit Superbike 3. verseny
21:10 MotoAmerica Superbike 2. verseny

Spában tesztelt az Endurance VB mezőnye

Az FIM Endurance Világbajnokság két hét múlva a legendás belga pályán, Spa-Francorchampsban rendez 24 órás versenyt – több, mint 20 év után először! A belga pálya egyértelműen az autósok számára volt kiépítve, a motorversenyt nagyon veszélyes volt rendezni rajta, így csupán kisebb, regionális bajnokságok utaztak el oda.

Télen azonban jelentősen átalakították a pályát, hogy ne csak az FIA, hanem az FIM legmagasabb szabványainak is megfeleljen. A munkálatokról itt tekinthető meg egy összefoglaló videó:

Mivel a jelenleg aktív versenyzők közül alig indult bárki is FIM versenyen Spában, így a hét folyamán rendeztek egy kétnapos hivatalos tesztet. Ezen a BMW Motorrad csapata érte el a legjobb időt: a német Markus Reiterberger 2:20.344 alatt ment körbe a mintegy hét kilométeres pályán. Ők csupán 5 századdal előzték meg a Le Mans-i győztes Yoshimura SERT Suzukit, és két tizeddel a YART Yamahát és az F.C.C. TSR Hondát. Az ötödik helyezett ERC Endurance Ducati (amelyen Chaz Davies is ült a teszt során) már egy másodpercen túli hátránnyal zárt, míg a hatodik helyezett SRC Kawasaki már majdnem két szekundummal maradt el a győztes BMW-től.
Hat márka az első hatban!

Természetesen a rajtpróba sem maradhatott el:

A teszten részt vett a lengyel Wójcik Racing Team, így hazánk fia, a H-Moto Team pártfogásában részt vevő Kovács Bálint is. Ő a 777-es Stock csapatban vett részt a teszten. Ott rajta kívül még a legnyel Marek Szkopek, az olasz Kevin Manfredi és az angol Danny Webb indultak. A 77-es EWC motoron pedig a portugál Sheridan Morais, az angol Dan Linfoot és a francia Mathieu Gines húzták a gázt.
A Le Mans-ban pórul járó csapat jól szerepelt a teszten, Bálinték lettek a legjobb Superstock-os csapat! Bálint így nyilatkozott az első nap után:
„Pár éve nem sokan gondolták volna, hogy ezen a különleges pályán a motorosoknak is megadatik, hogy újra versenyezhessenek, de hála az átalakításnak idén megrendezik Spa-ban a 24 órás versenyt. A verseny előtt, mivel a legtöbb versenyző nem ment még a pályán(köztük én sem), hivatalos teszt van ma és holnap. A 7,5(!!) kilométeres pályán nagy szintkülönbségekkel és sok tempós kanyarral találkozhatunk, így igazán különleges.
Szerencsére elég hamar fel tudtam venni a pálya ritmusát és a 777-es pilóták közül (4) a második leggyorsabb tudtam lenni ma a csapatunk pedig a stock kategóriában az első helyen végzett. Várom a holnapi napot!”

Szeretnétek látni, hogy milyen egy kör egy ezres sportmotorral? Az alábbi videóban megnézhetjük, Kovács Bálint hogyan teljesít egy kört Spában:

A kétnapos Spa-i FIM EWC teszt összesített végeredménye:

1 BMW MOTORRAD EWC EWC BMW 2:20.344
2 YOSHIMURA SERT MOTUL EWC SUZUKI 2:20.396 0.052
3 YART YAMAHA OFFICIAL EWC YAMAHA 2:20.560 0.216
4 F.C.C. TSR HONDA FRANCE EWC HONDA 2:20.591 0.247
5 ERC ENDURANCE DUCATI EWC DUCATI 2:21.637 1.293
6 WEBIKE SRC KAWASAKI EWC KAWASAKI 2:22.192 1.848
7 TATI TEAM BERINGER EWC KAWASAKI 2:23.142 2.798
8 MOTO AIN RACING  EWC YAMAHA 2:23.587 3.243
9 WOJCIK RACING TEAM 77 EWC YAMAHA 2:23.853 3.509
10 VILTAIS RACING IGOL EWC YAMAHA 2:23.911 3.567
12 TEAM LRP POLAND EWC BMW 2:24.405 4.061
13 WOJCIK RACING TEAM 777 STK YAMAHA 2:25.071 4.727
14 OG MOTORSPORT  STK YAMAHA 2:25.444 5.100
15 SAPEURS POMPIERS STK YAMAHA 2:25.502 5.158
16 BMRT 3D MAXXESS NEVERS STK KAWASAKI 2:25.603 5.259
17 TEAM BOLLIGER EWC KAWASAKI 2:25.724 5.380
18 NATIONAL MOTOS HONDA STK HONDA 2:25.880 5.536
19 TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO STK KAWASAKI 2:25.915 5.571
20 MACO RACING TEAM EWC YAMAHA 2:26.289 5.945
21 FALCON RACING STK YAMAHA 2:26.911 6.567
22 NO LIMITS MOTOR TEAM STK SUZUKI 2:27.507 7.163
23 NORMANDIE MOTORSPORT ? ? 2:27.619 7.275
24 ITEM 17 EXP KAWASAKI 2:27.933 7.589
25 MOTOBOX KREMER RACING EWC YAMAHA 2:28.131 7.787
26 ADSS 97 LIMITED STK KAWASAKI 2:28.454 8.110
27 MOTOTECH ? ? 2:29.102 8.758
28 TRT 27 STK SUZUKI 2:29.438 9.094
29 MOTOSTAND ENDURANCE EWC KAWASAKI 2:30.551 10.207
30 TEAM202 STK YAMAHA 2:35.973 15.629

A Spa-i 24 órás június negyedikén 13 órakor kezdődik, és június ötödikén, pünkösdvasárnap 13 órakor ér véget.

Dovizioso: Razalinak nincs elég tapasztalata

0

A szezon kezdete óta reménykedik az RNF Yamaha csapat abban, hogy Dovizioso dobogós helyezéseket szállít majd. Egyelőre a közelében sincs.

A tizenötszörös MotoGP- futamgyőztes egyelőre próbál hozzászokni a számára még „ismeretlen” Yamahához. Razali szerint, ennek a folyamatnak már meg kellett volna történnie.

„Nem gondoltuk, hogy ez Andreának ilyen nehezen fog menni, tekintve, hogy az előző szezonban már futott 5 versenyt és a teszteket is végigcsinálta. Úgy véltem, hogy az ő tapasztalata elegendő ahhoz, hogy megszokja az új motort. Kevesebbet kellene analizálnia magát, egyszerűen a motorozásra kéne összpontosítania, és kihozni magából a maximumot. Nem azzal foglalkozni, hogy mi nem működik. Nagyon sok hasonlóság van közte és Valentino között. Mindketten mérnökök is akarnak lenni a versenyzői szerep mellett, pedig csak versenyezni kellene. Egyszerűbb, ha fiatalabb versenyzők vannak a csapatnál, mert ők tényleg csak motorozni akarnak. Ez a különbség egy újonc és egy tapasztalt versenyző között. Vale és Dovi nagyon körülményesek ilyen téren, elfelejtik, hogy ez a versenyzésről szól.”

Dovizioso természetesen reagált Razali kijelentésére:

„Nem ismerem Razalit eléggé, annyit tudok, hogy rendes fickó. Úgy vélem, nem ismeri eléggé a motorsport világát és a paddock-ot sem. Továbbá azt sem tudja, hogyan viselkedne ebben a helyzetben, mivel tavaly is előfordult, hogy egy-egy ötletét véghezvittük és nem jött be. Ez egyszerűen azért lehetséges, mert nincs elég tapasztalata, ami egyébként nem probléma. Ez az ő meggyőződése, az ő véleménye. Rendes ember tényleg és jó a kapcsolatunk. Ahogy említettem is, részemről nem probléma, hogy így vélekedik. Igyekszünk a technikára koncentrálni és próbálunk versenyképesek lenni. Én tartom a kapcsolatot a mérnökökkel, Razali inkább a menedzsmenttel foglalkozik, de nincs ezzel semmi baj.”

Scott Redding szerint nem hallgat rá a BMW

0

Scott Redding szerint nem minden az adat, és a BMW-nek meg kellene hallgatnia azt is, amit ő ad: az emberi tényezőt.

Nem kezdte éppen acélosan a BMW a 2022-es Superbike-világbajnokságot. A németek versenyzői egyelőre esélytelenül sóvároghattak a dobogós helyek után, a legjobb eredményt Scott Redding hozta a harmadik asseni futamon, amikor ötödik lett. Összetettben Loris Baz áll a legjobban a Bonovo Action BMW-jén, de 28 pontjával ő is csak tizedik.

A gyári BMW-t hajtó Scott Redding szerint hosszú út áll még előttük. És hogy ez kevésbé legyen döcögős, sokat segítene a jobb kommunikáció csapat és közte. Ez ugyanis jelenleg nincs meg.

Megvan a véleményem, megvannak az ötleteim, hogy lehetne javulni, de úgy néz ki, ezt nehéz összefésülni az ő elképzeléseikkel” – fogalmazott Redding a BMW-vel való kommunikációjáról a Motorsport.com kérdésére. „Ez az, amit nehezen fogadnak el. Nem arról van szó, hogy harcolnánk, egyszerűen túl messze állnak a gondolataink azzal kapcsolatban, hogy mit gondolunk jónak.

Úgy néz ki, két korszak feszül egymásnak Redding és a BMW úgynevezett harcában. „A számítógép persze rengeteg adatot szolgáltat. De a számítógép nem fog felülni a motorra és húzni a gázt. A projekt persze eléggé eltér az általam eddig tapasztaltaktól. Így valahol értem, miért kételkednek a szavaimban. Viszont győztes motorokról ültem át a BMW-re, és tudom, hogy lehetne jobb. Tudom, hogy kellene éreznem magam a motoron. Ez az, amit én adni tudok ehhez. A tapasztalatom.

Érdekesség, hogy a Ducatinál Redding helyére kerülő Álvaro Bautista már most több futamot nyert, és hosszabb távon is nagy esélyese lehet a világbajnoki harcnak.

Amikor először ültem fel a motorra, elmondtam, hogy ez, ez, ez és ez nem jó. Aztán persze ezek jönnek, de időbe telik. Viszont én nem vagyok türelmes, hiszen öregszem. De tudom azt is, hogy megvannak a javuláshoz a források és a szakemberek is.

Binder KTM-je olyan volt, mint egy bevásárlókocsi

0

Brad Binder elvesztette az egyik szárnyát, miután Johann Zarcóval találkozott. Innentől a motorja féloldalas lett, pont, mint egy bevásárlókocsi.

Hét teljesített futam után a MotoGP 2022-es szezonjában Brad Binder jelenleg a nyolcadik helyen áll. Legjobb eredménye a szezonnyitó Katari Nagydíjon összehozott második hely, azóta nem állhatott dobogoóra. Legutóbb Le Mans-ban pontosan ott, a nyolcadik helyen végzett, ahol a tabellán is található. A futamár talán a „küzdelmes” a legpontosabb jelző, méghozzá egy furcsa ok miatt.

Olyan volt, mint amikor megfogsz egy rossz bevásárlókocsit” – kezd bele a furcsa hasonlatba. „Egy olyat, amit akárhogy próbálsz jó irányba fordítani, mindig rosszfelé akarna menni.

Az elkövető, Johann Zarco végül hárommal Binder előtt, ötödikként zárta a Francia Nagydíjat. 56 szerzett pontjával jelenleg ő a legjobb KTM-es. Miguel Oliveira 43-mal tizenegyedik összetettben.

Márquez szerint súlyos probléma az előzések hiánya

0

Marc Márquez úgy véli, valamit kezdeni kell azzal, hogy a MotoGP-ben egyre kevesebb az előzés. Jelenleg szerinte ez majdhogynem lehetetlen.

A MotoGP-ben talán a valaha volt legversenyképesebb mezőny jött össze 2022-re. Ebben a szezonban ugyanis már tizenegy különböző versenyző és mind a hat gyártó felállhatott legalább egyszer a dobogóra. És mégis, a MotoGP-ben az előzés egyre inkább az ellenfél hibáján múlik. Néhány versenyző, mint például a regnáló bajnok Fabio Quartararo, úgy véli, hogy ezért részben a motorjaik tulajdonságai a hibásak, mivel a gyorsulás és/vagy a végsebesség hiánya miatt túl messze vannak a féktávon.

Ez kisebb-nagyobb mértékben mindig is így volt. Ugyanígy az a panasz is régóta létezik, hogy más versenyzők szoros követése miatt az első gumiabroncsok hőmérséklete megemelkedhet, ami növeli a nyomást és csökkenti a tapadást. Mások azonban, köztük a nyolcszoros világbajnok Marc Marquez, úgy érzik, hogy az elmúlt szezonokban a szárnyak és a különböző elektronikai eszközök, így például az összeültető bevezetése miatt érezhetően rosszabb lett a helyzet az előzéseket illetően.

De miért?

Hogy pontosan miért, az nem világos, de az egyik elmélet szerint az első gumiabroncsot a fékezés és a kanyarodás közbeni nagyobb terhelés miatt a korábbinál keményebb munkára kényszerítik. Emellett pedig a szárnyakból származó kavargó levegő is hozzájárul a túlmelegedéshez. Az elmúlt két versenyen történt erre több példa is. Jerezben Fabio Quartarato egyetlen alkalommal sem tudta még csak megpróbálni sem megelőzni Francesco Bagnaiát. Jack Miller és Marc Marquez pedig egészen egy késői hibáig tartották maguk mögött az egyébként sokkal gyorsabb Aleix Espargarót.

Vasárnap Le Mans-ban Quartararo a 2. körtől a célba érkezésig Aleix Espargaro mögött ragadt. Luca Marini a 13. körtől a kockás zászlóig sakkban tartotta Maverick Viñalest.

Márquez szerint a nézők előzéseket akarnak

Az aktuális motorokkal, illetve a kategória helyzetéből adódóan, ahhoz, hogy most valakit megelőzzünk, nagyon agresszív mozdulatra van szükség” – magyarázta Márquez. „A holeshot (összeültető – a szerk.), az aerodinamika és ezek a dolgok miatt most nagyon nehéz előzni. Már korábban is mondtam a biztonsági értekezleten, hogy ebbe az irányba megyünk. Gyorsabb köridőket érünk el, de az emberek nem veszik észre, ha fél másodperccel gyorsabban vagy lassabban mész. Ők előzéseket akarnak látni!

Marquez hozzátette: „Fabio például nagyon gyors volt, de ma ‘bezárták’ Aleix Espargaró mögé. Ugyanez volt a helyzet Aleix-sel Jerezben. Ha az elöl haladó versenyző nem hibázik, akkor szinte lehetetlen előzni.

A többiek hibáit kihasználva Marquez végül egy halovány hatodik helyet szerzett Le Mans-ban. „Tegnap azt mondtam, hogy az 5. és 7. hely között volt a pozíciónk. Három versenyző (Rins, Mir és Bagnaia – a szerk.) előttem bukott, így végül elértük a célunkat” – mondta a Repsol Honda versenyzője a futam után. „Nem tudtam gyorsabb lenni, csak megpróbáltam befejezni a versenyt.

Luca Marini: Hátul maradsz és vársz egy hibára

Luca Marini ugyan még csak a második MotoGP-szezonját kezdi, de a VR46 Ducati versenyzője már eleget látott ahhoz, hogy úgy gondolja, valamit változtatni kell. Az olasz reméli, hogy a jövőbeni első gumiabroncs-fejlesztés kifejezetten a más versenyzők követése közben növekvő nyomás ellensúlyozására irányulhat.

A mostani gumikkal nagyon-nagyon nehéz előzni, mert az első nyomás megemelkedik más motorok mögött. Aztán fékezéskor sem olyan könnyű, mert mindenki nagyon későn fékez. Ezek a MotoGP motorok hihetetlenek. A gumik is hihetetlenek. Véleményem szerint a Michelin hihetetlen munkát végzett a hátsó gumival. Most már az első gumikra kell koncentrálniuk, hogy még több show-t tudjanak produkálni. Így most csak az elöl haladó versenyző mögött maradsz és várod, hogy hibázzon. Ha nem hibázunk, akkor lehetetlen előzni.

Marini, aki vasárnap a kilencedik helyen végzett, miután a verseny második felében Maverick Vinalest tartotta maga mögött. Viccelődött is ezzel:

Biztos én vagyok az a versenyző, akit (Maverick Viñales) most a legjobban utál! Minden alkalommal, amikor mögöttem van, megpróbálom magam mögött tartani. Sokkal gyorsabb a versenytempóját tekintve, de nem tud megelőzni. Szerintem az első érzés, az első guminyomás miatt. Ha nem követsz el hibát, a mögötted lévő versenyző nem tud előzni. Illetve csak akkor, ha sokkal nagyobb sebességed van az egyenesben, de most ez nem így van.

Segítene-e a helyzeten egy versenyző+motor minimumsúly?

A kanyarokban a növekvő első guminyomás miatt nehéz egy másik versenyzőt szorosan követni. Ezért az egyenesekben a gyorsulás még fontosabbá vált az előzési lehetőségek megteremtéséhez. Ez rossz hír pont a fentebb idézett Marini számára, aki 184 centijével és 69 kilójával a MotoGP egyik legnagyobb testű motorosa.

A kigyorsítás után a következő fékezésnél túl sok méterrel hátrébb érkezem meg. Így pedig lehetetlen más versenyzőket megelőzni, anélkül, hogy beléjük ütközék” – mondta Marini. „Talán azért, mert magasabb vagyok, vagy mert több a súlyom, mint más versenyzőknek. Lehetőség lehet arra, hogy egy minimális súlyt szabjunk meg. Számomra ez lenne a legjobb, ha Carmelo és a Dorna ezt akarná. Tudom, hogy Petruccinál ugyanez volt a helyzet. Igazságosabb lehet a minimális súly. Más sportágakban és más kategóriákban is így van.

Egy másik versenyző, aki a kigyorsításokkal küzdöttküzdött, de Quartararóhoz hasonlóan inkább technikai, mint fizikai okok miatt, Márquez csapattársa, Pol Espargaró volt.

Az egyik legnagyobb problémám jelenleg ezzel a motorral az, hogy nem tudok előzni. Nem érzem, hogy van kellő tempóm és erőm a többi versenyzőt támadni. Elég sokat veszítettem a kigyorsításon a puszta tapadás miatt, aztán az előzéshez vissza kellett nyernem a vesztett időt, ráadásul sokkal később kellett fékeznem. A verseny során körülbelül hatszor próbáltam megelőzni a KTM-eseket, és ez a hatszor lett széles a vége. Amint beragadok valaki mögé, nem tudok előzni. Tudom, hogy az első gumi melegedésével kapcsolatos helyzet egyre inkább problémává válik. Ráadásul, ha ehhez hozzávesszük, hogy rosszul gyorsulunk, akkor sokkal többet kell visszanyerni a fékeken, hogy megpróbáljunk előzni.