Bár nem Maverick Viñales szerezte meg az Aprilia történetének első királykategóriás győzelmét, ő is nagyon örül. Szerinte hirtelen minden megváltozik ezzel.
Miután Maverick Viñales személyében egy kilencszeres futamgyőztesről beszélünk, a többség jóval inkább tőle várta a sikert az Aprilia motorosai közül. Ehhez képest mégis Aleix Espargaró volt az, aki karrierje kétszázadik MotoGP-futamán megszerezte az Aprilia történetének első királykategóriás győzelmét.
Viñales nem irigy csapattársára. „Aleix nagyszerűen dolgozik, megmutatta, hogy megvan bennünk a potenciál a győzelemhez” – dicsérte honfitársa Espargarót. „Nagyon örülök a sikerének, mert ezzel az eggyel is minden megváltozik a jövőben a megítélésünket illetően. Ez a legfontosabb. Ennek köszönhetően máshogy jelenünk majd meg a sajtóban, ha nyerünk, a rólunk alkotott kép is átalakul.„
Viñales őszintén tudott gratulálni. „Látszott már az időmérőn, hogy van benne valami plusz a többiekhez képest. Nagyon szurkoltam neki, hogy nyerni tudjon. Ez nagyon fontos volt a csapatnak és a szponzorainknak is. Nagyon boldog vagyok.„
Maga Viñales is legjobb apriliás eredményét érte el azzal, hogy hetedik lett. Lemaradása 6,5 másodperc volt Espargaróhoz képest. „Nagyon keményen küzdöttem, így hamar el is fogytak a gumik. Csatáztam a Ducatikkal, előbb megelőztem őket, aztán ők vissza. Ebben vesztettem jó 3-4 másodpercet. De nem panaszkodhatom, mert 20 másodpercet javultam Katarhoz képest. Szóval az érzés megvan. Fontos volt ez a verseny, mert itt megerősítést kaptunk, hogy a változtatásaink működnek.„
Viñales és Espargaró annak idején, még 2016-ban a Suzukinál voltak már egyszer csapattársak. Akkor Viñales szerezte meg az istálló első győzelmét. Most pedig a mezőny Termas után rögtön megy is tovább Austinba.
„Imádom, az egyik kedvenc pályám. Mindig nagyon jól tudok itt menni. De továbbra is ugyanúgy kell hozzáállnunk, mint eddig. Dolgozni, tanulni és építeni tovább a lehető legerősebb alapot. Szerencsére nem kell sietnünk, van időnk tanulni. Hosszú még a bajnokság.„
A címvédő, Fabio Quartararo nem aggódik amiatt, hogy jelenleg csak az 5. helyet foglalja el a világbajnoki tabellán.
A termasi futamot igyekszik elfelejteni a gyári Yamaha csapat, ugyanis a francia pilóta csak a 8. helyen zár, míg Morbidelli gumiproblémák miatt hamar visszakényszerült a bokszba. Quartararo jelenleg 10 ponttal van lemaradva az összetett pontversenyt vezető, Aleix Espargaro mögött, de úgy véli, a texasi pálya ugyanolyan fordulópontot jelenthet számára az idényben, mint tavaly. Azonban a pálya koronázatlan királya, Marc Márquez már dörzsöli a tenyerét, és alig várja, hogy visszatérése nyomán megszorongassa a riválisokat.
„Austin tavaly is egy fordulópont volt számomra a világbajnoki cím megszerzésében. Az akkori második helyem felért egy győzelemmel, és meccslabdát jelentett a misanói futamra, hogy ott bebiztosíthassam a világbajnoki címet. Tavaly azonban teljesen más beállításokkal érkeztünk a futamra. A helyzet és a kiindulópont is eltérő volt. 2021-ben minden nagydíjat meg akartam nyerni, aminek következtében elfáradtam, és nem is tudtam élvezni igazán a győzelem ízét. Most, hogy kicsit le vagyok maradva, így többet kockáztathatok, és fogok is. A legjobbat akarom kihozni magamból. A pályát szerencsére újraaszfaltozták, szóval nem kell aggódnunk a tavalyi huplik miatt, amik elviselhetetlenek voltak. Kíváncsi vagyok, mire jutunk vasárnap.”
Lin Jarvis is megszólalt a téma kapcsán:
„Próbálunk megoldást találni a végsebességet érintő problémára, és arra törekszünk, hogy megvédjük a címet. Úgy emlékszem, Mir 2020-ban egy győzelemmel a zsebében is képes volt világbajnokságot nyerni.”
1992-ben, egy esős suzukai futammal kezdetét vette egy olyan történelem, amely a mai napig meghatározza a MotoGP mindennapjait. Ez volt ugyanis az első futam a Dorna rendezésében. A hétvégi austini futam pedig már az 500. nagydíja lesz a MotoGP tulajdonosának.
Forrás: MotoGP Media
Amekkorát a Forma-1 népszerűségén lendített Bernie Ecclestone, nagyjából ilyen léptékű előrelépés volt a motorosok számára a Dorna érkezése. A világ legrégebb óta állandó versenysorozatában előtte nem volt állandó promótere. Az az időszak a kétütemű motorok kiaknázása volt, hiszen innentől számítva még 10 év kellett a váltásig, amikor 2002-ben szintén egy esős Suzukán bemutatkoztak az ezres motorok. A MotoGP érát lényegében innentől számoljuk, hiszen a kétütemű motorok kategóriáit még köbcentiben fejezték ki. Érdekes párhuzam, hogy mindkét említett suzukai futamot az évtized legmeghatározóbb versenyzője nyerte a Honda gyári csapatával. Előbbit Mick Doohan, utóbbit Valentino Rossi.
Forrás: Repsol Honda
A 10 Dorna rendezésű évet követő MotoGP éra első 10 éve a sorozat egészét tekintve átmeneti időszak volt. Később a kisebb géposztályokban is eljött a váltás, és 2012-től már mindhárom kategóriában négyütemű motorokkal versenyeznek. A híres Suzuka már régóta nem része a naptárnak, ami viszont a mai biztonsági követelményeket ismerve cseppet sem meglepő. Így viszont a jubileum helyszíne az a COTA, amely tulajdonképpen elmondhatja magáról, hogy az amerikai otthona lett az európai központú versenysorozatoknak, köztük a MotoGP-nek is. Ráadásul mindez egy olyan korszakban történik, amikor nem nagyon lehet megnevezni domináns versenyzőt, vagy csapatot. Már annyira sem, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező japán gyártókkal nemcsak a Ducati, hanem más európaiak is felveszik a versenyt. Hogy jogosan hívhatjuk-e majd akár az egész évtizedet a MotoGP aranykorának, arra majd csak az idő fog választ adni.
Az elmúlt 30 évben tehát összességében hat különböző géposztály küzdelmeit láthattuk, köztük rengeteg legenda felemelkedését, majd búcsúját. Ne feledkezzünk meg persze az élő és aktív legendákról sem, akik vélhetően rengeteg felejthetetlen futammal ajándékoznak még meg minket, és a jövő generációját.
500 Grands Prix of winning, losing and Racing Together! 🙌
Riders to legends, bikes to icons, rivalries to eras and yet, there's still so much more to come 👊#GP500pic.twitter.com/g4us5JCnaj
Április 5-én két napos aragóniai teszt után hivatalosan is véget ért a 2022-es felkészülési időszak. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Sebestyén Peti idén összesen 10 napot tesztelt csapatával, az Evan Bros. Racing Teammel. Az Aragóniában tartott szezonkezdés előtti 2 tesztnapon a teljes mezőny részt vett, a magyar pilóta összetettben a 10. helyen végzett.
Április 4-5 között a Supersport-világbajnokság teljes mezőnye – 30 pilóta – gurult pályára Aragóniában. A teszt kiemelt fontosságú volt, hiszen pénteken itt kezdődik majd a szezonnyitó. Mindkét nap három, 45 perces etap állt rendelkezésére a versenyzőknek, azonban a reggeli órákban a hűvös idő miatt nem sokat tudtak motorozni. A VB egyetlen magyar résztvevője pozitív érzésekkel zárta a teszteket, célja, hogy TOP10-es eredménnyel kezdje meg a szezont.
„Ami az egyik legnagyobb siker volt, hogy végre megfelelő volt az időjárás a motorozáshoz és ki tudtuk próbálni száraz körülmények között is a beállításokat. Az egykörös tempóm egészen bíztató, de a ritmuson és a versenytempón még dolgoznunk kell. Van egy kisebb sérülésem a vállamban, ezzel is nagyon sokat foglalkozom, hogy a legkevésbé hátráltasson majd a versenyen. Nagyon erős a mezőny, de úgy érzem felkészültek vagyunk, így magabiztosan várom a hétvégét.” – mondta el a HUMDA pilótája.
A spanyol fordulón pénteken kezdődnek a szabadedzések, a szombati időmérőt, versenyt és a vasárnapi futamot az Arena4 TV-n és az Arena4.hu oldalán lehet majd nyomon követni.
A hétvégén elkezdődik a Superbike világbajnokság 2022-es szezonja a spanyolországi Motorland Aragon versenypályáján. Hosszú idő után Jonathan Rea ismét 65-ös rajtszámmal fog elindulni, mivel tavaly Toprak Razgatlioglu elhódította azt tőle. Rajtuk kívül a bajnoki címért folytatott csatának várhatóan ismét a gyári Ducati csapat vezérpilótája lesz még részese – akit idén már nem Scott Reddingnek hívnak, hanem Alvaro Bautistának. A korábbi MotoGP-menő két, Hondával töltött év után tér vissza a bolognai márkához.
A Supersport VB-n mi magyarok elsősorban az Evan Bros Racingnél versenyző Sebestyén Petire figyelünk. A HUMDA által támogatott versenyző az alábbi gondolatokat osztotta meg a közösségi médiában:
Történelmi lesz a nyitóhétvége: ugyanis az egykori 600-as géposztályban idéntől lép életbe a Supersport Next Generation korszaka. Ennek értelmében már megnövelt lökettérfogatú gépek is versenyezhetnek, közülük a legversenyképesebbnek a 955 köbcentis V2-es Ducati Panigale tűnik.
A hétvégén a Supersport 300-as világbajnokság is kezdetét veszi. A népszerű utánpótláskategóriában biztosan nem lesz címvédés, hiszen a tavalyi bajnok Adrian Huertas idén már a Supersport VB-n indul.
Betétfutamként jelen lesz még egy másik, kamaszoknak szóló széria, a Yamaha R3 Cup is.
A versenyhétvége nagy részét az Arena4 közvetíti, a szombati Superbike és Supersport VB futamokat azonban az Eurosport 2-n láthatjuk élőben.
Superbike világbajnokság Aragon forduló menetrendje:
Motoroskarrierje befejeztével Jorge Lorenzo is kipróbálja magát versenyautó, méghozzá egy Porsche volánja mögött.
Valentino Rossi és Dani Pedrosa után Jorge Lorenzo immár a sokadik motoros az elmúlt évek toppilótái közül aki karrierje befejezése után autóversenyzőként próbálja ki magát. A spanyol nevét innentől az olasz Porsche Carrera kupa mezőnyében kell keresnünk.
„Egy új és izgalmas időszak következik az életemben. Ezért óriási köszönettel tartozom a Q8 Hi Perform csapatának, amelynek köszönhetően az olasz Porsche Carrera kupában versenyezhetek. Erős, egységes és amibiciózus istálló vagyunk, és alig várom már, hogy bebizonyíthassam, hogy négy keréken is versenyképes tudok lenni” – fogalmaz Lorenzo Instagram-posztjában.
Az olasz Porsche Carrera kupának 2022 lesz a tizenhatodik szezonja. A mezőnyre még vár egy utolsó teszt Monzában a jövő hét során. A 2022-es szezon a május 7-8-i hétvégén kezdődik majd Monzában. Ezt követően Misano, Mugello, Vallelunga, Franciacorta, majd megint Monza aszfaltcsíkján méretik meg magukat.
A Porsche Carrera Cup olasz kiírását 2019-ben és a 2020-as szezon végén is a hazai Simone Iaquinta tudta megnyerni. A 2021-es szezon bajnoka végül harmadszorra már nem ő, hanem Alberto Cerqui lett.
Az ötszörös világbajnok Instagram-posztja a bejelentésről:
Rory Skinner uralta a Bennetts Brit Superbike Bajnokság R&G hivatalos tesztjének nyitónapját Silverstone-ban, a címvédő Tarran Mackenzie nagyot bukott.
Az első 22 versenyzőt mindössze 0,949 másodperc választotta el a nap végére, tehát láthatjuk mennyire szoros a mezőny a brit bajnokságban. Skinner az utolsó edzésen még tovább tudta fokozni a tempót, és végül az első helyen fejezte be a teszt kezdő napját. Bradley Ray egyre inkább felzárkózott skót riválisához. Továbbra is fejlődést mutat, amióta a Rich Energy OMG Racing Yamaha csapat a télen gyártót – a BMW-ről a Yamahára – váltott.
Skinner így nyilatkozott: „Egy szuper napunk volt, és egyből megtaláltuk a tempót. A körülmények ma kicsit változatosak voltak, délután esett az eső, és a szél is erős volt egész nap, így ez egy némileg megnehezítette a napot de sikerült néhány hosszabb etapot futnunk.
„A vége felé összeállt néhány gyors kör, és nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy a napom alakult, a csapat pedig igazán nagyszerű teljesítményt nyújtott. Az FS-3 Racing egy nagyszerű motort adott nekem a tesztre, és már alig várom a holnapi edzést.”
Ray 0,069 másodpercen belül volt Skinnerhez képest, amikor a nap végső etapja az utolsó öt perchez közeledett. Tarran Mackenzie nagy sebességű bukása miatt viszont sajnos előkerült a piros zászló. A McAMS Yamaha versenyzője feltételezhetően bal bokatörést szenvedett, és további vizsgálatokra kórházba szállították. Ez egy nagyon szerencsétlen eset, hiszen korábban már beszámoltunk arról, hogy a regnáló bajnok a holtszezon alatti bukása következtében eltörte jobb lábának sípcsontját, és válla is kificamodott. Korábbi sérülése után Snettertonban bizakodásra adott okot teljesítménye. A pontos diagnózist még nem tették közzé, de az eset következtében nagy valószínűséggel WSBK asseni szabadkártyás debütálása is veszélybe kerülhet.
Íme videón a brit bajnok balesete:
The Race Direction CCTV view of @tarranmac95 crash in the final session
Taz has a suspected left ankle fracture and will be transferred to hospital for further checks pic.twitter.com/4sVDCrKPyj
— Bennetts British Superbike Championship (@OfficialBSB) April 6, 2022
Dan Linfoot pozitívan kezdte a kétnapos tesztet az iForce BMW csapatával, és a harmadik legjobb időt érte el, mindössze 0,001 másodperccel megelőzve Tommy Bridewell-t az Oxford Products Racing Ducatival, míg az első ötöt Kyle Ryde zárta.
Josh Owens szintén jó nyitónapot teljesített, és a hatodik helyen végzett a Rapid CDH Racing Kawasaki csapatának színeiben, megelőzve Danny Buchant és Leon Haslamot, akik még befértek a legjobb nyolc versenyző közé.
Ryan Vickers az utolsó edzésen bukott, de így is a kilencedik helyen zárta a napot az FHO Racing BMW nyergében, míg Josh Brookes az MCE Ducati versenygépén a tizedik helyen fejezte be a gyakorlás első napját. Csapattársa, Tom Sykes szintén bukott az utolsó edzésen, így a 18. helyen zárt.
A snettertoni teszt elsője, a címcédő McAMS Yamaha versenyzője, Jason O’Halloran csupán a 12. helyen végzett.
A múlt heti logisztikai prolémák után korántsem lehetünk nyugodtak a speedweek.com-n elhangzott információk miatt. Az oldal ugyanis azt tette közzé, hogy két teherszállító repülőgép is késik a Texas GP előtt Austinban. A dolgok jelenlegi állása szerint azonban az edzés pénteken időben elkezdődhet.
A MotoGP teherszállítása Argentínából a texasi Austinba a múlt heti események után szintén nem tűnik kecsegtetőnek. A Tucumánból induló öt charter teherszállító repülőgép közül néhánynál nem várt fennakadások történtek. Az első repülő már leszállt az austini Bergstrom nemzetközi repülőtéren, és a teherszállító rakományok már a paddockban vannak. Az útvonal mindössze 20 percre van a repülőtértől.
A második gép késett, mert a rakományt vezető személyzet fő tagja pozitív COVID-19 tesztet produkált. Ennek következtében a rakodás a szokásosnál tovább tartott, amiért ez a gép a kedd reggel fél nyolc helyett csak este, helyi idő szerint fél hatkor száll le.
A harmadik charter, egy kisebb Boeing 777-es eddig nem késett, és a tervek szerint helyi idő szerint szerdán 17 órakor érkezett.
A negyedik gépet egy meghibásodás miatt azonban cserélni kellett. A cseregép eredetileg szerda délután szállt volna le Austinban. Ez a Boeing 747-es üzemanyag-utánpótlás nélkül is el tud repülni Texasba. Az érkezési időt ezért helyi idő szerint szerda délelőttre számították.
Mivel azonban néhány teherszállító dobozt az ötödik gépre kellett szétosztani, az ötödik és egyben utolsó géppel csak csütörtök reggel fél nyolc előtt érkezik meg Austinba néhány felszerelés. Míg legutóbb Argentínában a MotoGP, a Moto2 és a Moto3 szatellit csapatai voltak a leginkább érintettek, ezúttal a gyári csapatok vannak leginkább veszélyben: a Yamaha, a Ducati, a Honda, az Aprilia és a KTM várakozik a repülőgépek érkezésére, míg a VR46 Ducati, a Tech3 KTM és az RNF Yamaha csapatainak szintén adódhatnak problémái.
A következő csapatok érintettek:
Mooney VR46 MotoGP: 3 doboz hiányzik.
Monster Yamaha MotoGP: 9 doboz hiányzik
Ducati Lenovo: 3 doboz hiányzik
Repsol Honda: 6 doboz hiányzik
Tech3 KTM MotoGP: 4 doboz hiányzik
WithU RNF Yamaha: 4 doboz hiányzik
Aprilia Racing: 1 doboz hiányzik
A Termasból Austinba tartó járatok már 2016-ban is késtek. Santiago del Esteroban 2016-ban egy vihar miatt hétfőn egyetlen repülőgép sem tudott le- és felszállni. Így olyan MotoGP-versenyzők is, mint Cal Cruchlow, csak csütörtökön érkeztek meg Austinba. A szállítmányok egy része szintén aznap érkezett meg a paddockba.
Akkoriban az edzéseket időben meg tudták kezdeni, késésekre ezúttal sem kell számítani, feltéve, hogy nem történnek újabb incidensek. Tekintve, hogy az elmúlt hétvégén számos csapat 8 óra alatt rakta össze a felszerelését, a csütörtöki reggeli érkezés már „nem” is tűnik akkora kihívásnak, habár a szerelők valószínűleg máshogy nyilatkoznának erre a kérdésre…
2002. április hetedikén rendezték az 500-as királykategóriát leváltó MotoGP-korszak első versenyét az új, négyütemű 990-es gépekkel Japánban.
2001-ben lezárult egy 1949 óta tartó korszak, ugyanis ez volt az utolsó év, amikor a gyorsaságimotoros-világbajnokság legnagyobb géposztályában 500 köbcentiméteres motorokkal versenyeztek. Az utolsó 500-as szezon olasz diadalmenetről szólt. Valentino Rossi rögtön egy győzelemmel kezdett Szuzukában, majd meg sem állt a világbajnoki címig. Befejezni csak egy versenyt nem tudott, a többin pedig kettőt leszámítva kivétel nélkül dobogós pozícióban intették le. Mögötte is olaszokat találtunk az összetettben, ugyanis a szezont másodikként Max Biaggi, harmadikként pedig Loris Capirossi zárta.
2002-re érkezve tehát egy új korszak kezdődött, a motorosok alatt ugyanis 990 köbcentiméteres, négyütemű motorok dolgoztak. A négyütemű gyári motorok mellett egyébként ekkor még ott lehettek a mezőnyben a régi, kétütemű gépek is, 9-12 arányban.
A 2002-es szezon gyári motorjai. Fotó: MotoGP Media
Az ismerkedés során a sors rögtön be is dobta a mezőnyt a mélyvízbe, ugyanis az első futamot rögtön a csuromvizes japán pályán futották. A szezon aztán pontosan úgy indult, ahogy a 2001-es befejeződött: Valentino Rossi-győzelemmel. A Doktor a Repsol Honda motorján már eleve a pole-pozícióból is indulhatott, igaz, kimondottan gyengén rajtolt, így volt mit ledolgoznia az első méterek után.
Kiválóan kezdtek a japánok, a rajt után ugyanis Shinichi Itoh vezetett a Suzuki-tesztpilóta Akira Ryo előtt, akit aztán Olivier Jacque követett. Rossi mellett, aki ekkor csak ötödikként haladt, ugyancsak rajtavesztett az induláson Capirossi és Biaggi is. Capirex végül a második rajtkockából indulva kilencedik lett, Biaggi pedig nagyon hamar ki is esett.
A verseny későbbi szakaszában aztán egy három-négy, néha hatfős boly küzdött a győzelemért. Ez Ryo, Rossi, Itoh, Checa, Ukawa és Abe között zajlott, különféle leosztásban.
A végeredmény
A végére aztán Ryo és Rossi tudott kiemelkedni ebből a vonatból, és ők küzdöttek meg a győzelemért. A szabadkártyás Ryo kiválóan versenyzett, de végül meg kellett hajolnia Suzukiján Rossi teljesítménye előtt. A 16. körben aztán Rossi az élre állt, és onnantól már nem is adta át a vezetést Ryónak. A japán végül 1,5 másodperces hátrányban futott be a második helyen – szabadkártyásként. A dobogót végül Carlos Checa tette teljessé, aki két japánt, Shinichi Itót és Norifumi Abét tartotta maga mögött ezért a pozícióért.
Barros és Nobuatsu Aoki még körön belül fejezték be a futamot, azonban Laconitól lefelé mindenki kört kapott. Összesen tizenketten fejezték be a versenyt. A versenyt pedig teljes egészében meg is tekinthetitek a MotoGP Facebook-oldalára feltöltött felvételen, angol kommentárral.
A zseniális Argentín Nagydíj után máris folytatódik a MotoGP 2022-es szezonja. A mezőny az amerikai kontinens déli feléről átrepül az északira: a helyszín ezúttal az Amerikai Egyesült Államok lesz. Egész pontosan a Texas állam fővárosa, Austin mellett található Circuit of the Americas. A pálya egyértelműen Marc Márquez felségterülete: az eddig nyolc futamból hét alkalommal tudott győzedelmeskedni. Ma reggel jelentették be a hírt, hogy az indonéziai sérülés után mégis elindul a futamon.
A világbajnokságnak lesz egy betétfutama is: itt veszi kezdetét a 2022-es MotoAmerica Superbike bajnokság, amelyben egy Ducati Panigale V4 nyergében el fog indulni a közönségkedvenc olasz Danilo Petrucci is:
A közvetítésről: az Arena4 televízió a Bundesliga mérkőzései miatt csak az első szabadedzéseket és a vasárnapi futamokat fogja élőben közvetíteni. A második szabadedzéseket és az időmérőket felvételről fogják leadni, a többit a fizetős online platformjukon lehet megtekinteni. A MotoAmerica Superbike futamait a sorozat saját fizetős online csatornáján, a MotoAmerica Live+-on lehet élőben nézni.
Figyelem! Ezúttal megváltozik a kategóriák sorrendje: a szokásos szekvencia helyett ezúttal a Moto2 – MotoGP – Moto3 sorrendben követik egymást az edzések és a versenyek is.
MotoGP Amerikai Nagydíj hétvégi menetrendje – magyar idő szerint: