back to top
2025. május 11. 14:05
Kezdőlap Blog Oldal 790

Ezpeleta: „Valentino nem versenyezhet 60 éves koráig”

0

A Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta nem aggódik amiatt, hogy Rossi nélkül kevésbé lenne izgalmas a MotoGP. Elismeri a kilencszeres világbajnok eredményeit, de nem szeretné, hogy a 2015-ös eset megismérlődjön.

Az első szezon Valentino Rossi nélkül. El tudjuk ezt hinni? Az ember, aki mindenki otthonába eljuttatta a motorversenyzés fogalmát, aki negyed évszázadon át volt ezen sportág főszereplője, idén már nem áll rajthoz. Furcsa belegondolni.

Ezpeleta a következőképp fogalmazta meg gondolatait a témával kapcsolatban, szavait a spanyol Marca.com idézi:
„Valentino nem versenyezhet 60 éves koráig. A sportban a kor jelentős befolyásoló tényező, akár nagyobb mértékben, akár kevésbé. Rossi addig húzta a karrierjét, amíg fittnek érezte magát. Nem gondolom, hogy az utóbbi két év alapján kellene megítélni őt, mivel az emberek azt látták, hogy csak tizenegyedik. Valenciában azonban az időmérőn 10. lett, kevesebb, mint a másodperccel lemaradva egy olyan srác mögött, aki hihetetlen teljesítménnyel tudott nyerni és körrekordot ért el. Korábban lehetett volna harmadik, de most 15., 10., 18. Köszönettel tartozom Valentinónak azért, aki és nem kérhetem, hogy maradjon. Otthagyta lábnyomát a világbajnokságon a csapatával, amit alkotott az lenyűgöző. Megalapította az Akadémiát Tavulliában. Nem ez az első eset, hogy ilyen történik, hogy valaki visszavonul. Mindenki azt kérdezte: ’Mi történik majd ha az amerikaiak nem lesznek itt? Mi lesz, ha Doohan nem lesz itt.” Mindig csak előre kell mennünk, mert a világbajnokság a legfontosabb. Fontosabb, mint bármi más. Valentino hagyatékát számos versenyző örökli, akik nagyszerű motorokkal versenyezhetnek. Úgy gondolom, nagyon sokan nem lennének itt, ha ő nem lenne. Látom a srácokat, akik jönnek és azt mondják, hogy a példaképük Valentino, és ez az, ami arra ösztönzi őket, hogy kövessék.”

Ezpeleta a mindenki számára ismerős, és hatalmas port kavaró 2015-ös idényről is beszélt:
„Én ezt nem szeretném. Nem szeretném, ha egy MotoGP világbajnokság úgy végződne, mint ahogy a Forma 1-ben. Azt szeretném látni, hogy két pilóta küzd a címért az utolsó futamon. Ez az, amire az egész épül, és nem akarok senki ellen beszélni. Fantasztikus idény volt, egész évben zajlott a küzdelem, de végül vitához vezetett, és ez nem jó így. Azt a típusú bajnokságot szeretem, amikor egészen a végéig kiélezett a harc, de azt nem, amikor a lezárása után kétségek merülnek fel a győztessel kapcsolatban, és a második helyezett meg sem szólal. Ilyet biztosan nem akarok. Álmomban sem gondoltam volna, hogy lesz olyan, aki a média hatására ennyire fog örülni annak a katasztrófának, ami Rossi és Marquez között történt 2015-ben. Nem szeretem az ilyen dolgokat. Nem függtünk a médiától ebben a tekintetben. Azt kellett tennünk, ami a legjobb volt számunkra. Nem volt szükség megoldást keresni. Nagy rajongója vagyok minden sportnak. Mikor volt a legjobb korszaka a sportnak? Mikor dominált egy vagy akár több sportág is? Megéltük már mindkét szakaszt. Például a Tour de France fantasztikus volt azokban az időkben, amikor a spanyol Indurain nyert, de nyilván nem tett jót Franciaországnak. Dolgoznunk kell azon, hogy a világbajnokság egyforma lehetőséget biztosítson mindenki számára, hiszen különböző pilóták versenyeznek különböző motorokon, és annál nincs nagyobb öröm, ha egy privát versenyző nyer.”

Fotó: MotoGP Media

Nagyágyúkkal erősít a Ducati az Endurance VB-n

Az olasz márkáknak hagyományosan nem megy jól a hosszútávú versenyeken. Egy német csapat ezen kíván változtatni. A Ducati remekel a gyorsasági szakágban már évtizedek óta: a Superbike VB-n ők a csúcstartók futamgyőzelmek és bajnoki címek tekintetében, a MotoGP-ben pedig számos futamgyőzelem és egy világbajnoki titulus az övék – hogy a nemzeti bajnokságokban szerzett számtalan címről már ne is beszéljünk.

Ám ezek mind csak sprintfutamok – a hosszútávú versenyzés világában, az Endurance-ban egyáltalán nem értek el érdemi sikert eddig. Az Endurance Világbajnokság hagyományosan a japán márkák (és a francia versenyzők) vadászterülete: a tavalyi szezonzáró Most-i 6 órás futam volt az első, amelyen nem a négy japán gyártó valamelyike szerezte meg a győzelmet, hanem egy európai (pontosabban német) márka, a BMW.

Nemrég viszont színrelépett a hosszútávú világbajnokságon is a Ducati. A bolognaiak nem saját csapatot indítanak, hanem egy német alakulatot, a Hertrampf Racinget támogatják, akik Frank Hoffmann vezetésével ERC Endurance Ducati néven futnak.

Tavaly három francia versenyzővel vágtak neki a négy futamos szezonnak: Mathieu Gines, Étienne Masson és Louis Rossi – utóbbit két futam után az olasz Lorenzo Zanetti váltotta. Masson 2022-re átigazolt a gyári támogatású SRC Kawasaki istállóhoz, az ő helyére pedig nemcsak egy, hanem két spanyolt is igazoltak: David Checát és Xavi Forest! Mivel mind a négy név ismerősen csenghet, nézzük át, kikről is van szó:

Mathieu Gines: a francia motoros 2014-ben megnyerte az Endurance VB-t, 2020-ban és 2021-ben pedig a Francia Superbike Bajnoki címet is megszerezte (valamennyit Yamahával)

Lorenzo Zanetti: az olasz versenyző nyert futamot a Supersport VB-n, az elmúlt éveket pedig a Ducati nyergében töltötte az Olasz és Amerikai Superbike bajnokságokban győzelmeket is szerezve, de a világbajnokságra is beugrott.

David Checa: a spanyol motoros (aki mellesleg Carlos Checa öccse) négyszeres Endurance világbajnok (háromszor Yamahával, egyszer Kawasakival nyert), keveseknek van akkora rutinja, mint neki: már 2003 óta a FIM EWC mezőny tagja, rengeteg futamgyőzelemmel a tarsolyában.

Xavi Fores: az ő nevét ismerhetik a legtöbben, mivel pár éve a Superbike VB-n több dobogós helyet is szerzett a Barni Racing Ducatijával. 2014-ben pedig megnyerte az IDM Superbike Bajnokságot, szintén egy Ducatival. Az elmúlt három szezonban versenyzett Hondával, Kawasakival és BMW-vel a Brit és a Világbajnokságon, de egyikkel sem ért el átütő sikert. Tavaly már belekóstolt az Endurance világába a gyári BMW csapat színeiben. 2022-re visszatér ahhoz a márkához, amivel a legnagyobb sikereit elérte.

Ilyen neveket látva kijelenthető, hogy rajtuk nem fog múlni a csapat sikere. A 2022-es Endurance világbajnokság április 16-17-én, a Le Mans-i 24 órással fog elrajtolni.

Fotó: Hertrampf Racing, Discovery Sports Events

Crutchlow hosszabbított a Yamahával

0

A hangvillások meghosszabbították együttműködésüket Cal Crutchlow-val, így még két évig a csapat tesztpilótája lesz.

A háromszoros MotoGP futamgyőztes, Cal Crutchlow továbbra is színesíteni fogja a paddock világát. A brit pilóta a tavalyi szezonban pár versenyhétvégén éles körülmények között is pályára guríthatta a Yamahát, mikor a sérült Franco Morbidellit helyettesítette. A hangvillások továbbra sem engedik el a 36 éves motoros kezét, ugyanis további két évig fognak együtt dolgozni.

Cal Crutchlow nagyon örül a lehetőségnek, szavait a Speedweek.com idézi:
„Nagyon örülök, hogy az elkövetkezendő két évben is én lehetek a Monster Energy Yamaha MotoGP csapat hivatalos tesztpilótája. Mindannyiunk érdeke, hogy jól tudjunk együtt dolgozni, és én 100%-ot fogok nyújtani ennek érdekében.”

A brit versenyző 2011 és 2021 között összesen 172 nagydíjon vett részt, ebből hármat sikerült győzelemre váltania és 19 dobogós hellyel is gazdagodott.

Fotó: MotoGP Media

Sepang (ismerkedő) Teszt 1.nap – Raul Fernandez a rutinos Pirro és Kallio előtt

0

Gyakorlatilag is megkezdődött a Gyorsasági Motoros Világbajnokság legnagyobb géposztályának tesztidőszaka, azonban a malajziai „ismerkedő” teszten most még csak a gyártók hivatalos tesztversenyzői, valamint a MotoGP újonc pilótái vehetnek részt. Raul Fernandez zárt az élen.

Az ún. „shakedown” teszten – mint arról korábban már beszámoltunk – egyelőre koránt sem a teljes MotoGP mezőny gurul pályára, hiszen ezen az eseményen csak az egyes gyártók tesztcsapatai és tesztversenyzői, valamint a kategória újonc motorosai ülhetnek motorra. Idén a királykategóriában összesen öt „zöldfülű” van Remy Gardner, Raul Fernandez, Fabio Di Giannantonio, Marco Bezzecchi és Darryn Binder személyében. Négyen a Moto2-ből léptek feljebb: Az első kettő a Tech3 KTM-hez igazolt, Di Giannantonio a Gresini Racing Ducatijával teljesíti karrierje első MotoGP szezonját, míg Bezzecchi szintén Ducatival fog versenyezni, azonban ő a VR46 színeiben (Luca Marini csapattársaként). Mint tudjuk a maga idejében nagy port kavart Darryn Binder igazolása, hiszen az RNF Yamaha a Moto3-ból (átugorva a Moto2-t) emelte a dél-afrikait azonnal a legnagyobbak közé.
 

Ehhez képest Binder annyira nem is teljesít rosszul, hiszen teszt ide vagy oda, akadtak azért nála lassabb versenyzők is. Például kapásból sikerült Di Giannantonio előtt végeznie, amiért azért egy vállveregetést mindenképpen megérdemelne a Moto3-ból érkezett pilóta. Az újoncok sorában Remy Gardner második lett, közel egy másodperccel az első helyen végző csapattársa, Raul Fernandez mögött, azonban az ausztrál motoros kapcsán ne felejtsük el, hogy nemrég eltörte a csuklóját, ami miatt meg is kellett műteni, így aligha lehet rosszat mondani a mostani teljesítményére. A privátnak nevezhető teszt holnap folytatódik, arra pedig nem kell már sokat várni, hogy a teljes mezőnyt láthassuk motorozni, hiszen február 5-én, szombaton kezdődik az idei első hivatalos teszt, ahol már mindenki ténylegesen jelen lesz.

Versenyben futott leggyorsabb kör: 1’59.661 (Valentino Rossi, 2019)
Körrekord: 1’58.303 (Fabio Quartararo, 2019)

1 Raul Fernandez KTM Tech3 KTM 2’00.898
2 Michele Pirro Ducati Test Team Ducati 2’01.042 0.144
3 Mika Kallio KTM Test Team KTM 2’01.250 0.352
4 Lorenzo Savadori Aprilia Test Team Aprilia 2’01.676 0.778
5 Remy Gardner KTM Tech3 KTM 2’01.852 0.954
6 Marco Bezzecchi Mooney VR46 Ducati Ducati 2’02.012 1.114
7 Darryn Binder WithU Yamaha RNF Yamaha 2’02.146 1.248
8 Sylvain Guintoli Suzuki Test Team Suzuki 2’02.181 1.283
9 Fabio Di Giannantonio Gresini Ducati Ducati 2’02.596 1.698
10 Yamaha Test2 Yamaha Test Team Yamaha 2’03.442 2.544
11 Yamaha Test1 Yamaha Test Team Yamaha 2’03.616 2.718
12 Takuya Tsuda Suzuki Test Team Suzuki
 

Fotó: MotoGP Media

A Ducati felfedte 2022-es festését – egy videóban

0

A hivatalos bemutatóra majd csak február hetedikén kerül sor, de a ma kezdődő shakedown-teszt miatt már láthatjuk a Ducati idei színeit.

A Ducati gyári MotoGP csapata, a Ducati Lenovo Team eredetileg január 28-án tartotta volna a hivatalos prezentációt, azonban Jack Miller pozitív covid-tesztje miatt úgy döntöttek, elhalasztják azt. A leleplezésre az első sepangi teszt után, február hetedikén kerül sor majd, ahol – reményeik szerint – már teljes létszámban jelen fognak lenni.
A shakedown-teszt ma vette kezdetét Sepangban: ezen csak az újoncok és a gyári tesztpilóták vehetnek részt – valamint egyedüli gyártóként koncesszióval rendelkező Aprilia . Ennek apropójából a bolognaiak úgy döntöttek, hogy fotózás nélkül, egy videó formájában mutatják meg a 2022-es motorjaik festését:

Mint látható, tavalyhoz képest nem történt sok változás: a fekete és fehér szponzorlogók mellett természetesen a vörös szín dominál, abból azonban mintha több lenne benne a sötétebb árnyalat.
Az egy hét múlva esedékes hivatalos bemutatón már a versenyzők is jelen lesznek, és tűéles sajtófotók fognak készülni nagy örömünkre.

Fotó: Ducati Corse

Pit Beirer: „A lelkünket is kitesszük a versenyzőinkért” (1. rész)

0

A KTM csapatbemutatóján valamennyi vezető beosztású ember elmondta gondolatait, és ezalól a motorsportigazgató Pit Beirer sem volt kivétel. Beszélt a csapatfőnökváltásról, az új versenyzőikről, de Pedro Acostáról és Danilo Petrucciról is.

A múlt hét egyik legjelentősebb motorsporteseménye a KTM csapatbemutatója volt, ahol a gyári Red Bull, és a privát Tech3 alakulat is felfedte a motorjai festését (amely alig változott 2021-hez képest). A rendezvényen Pit Beirer, a KTM Motorsportigazgatója az olasz GPOne szaklapnak beszélt részletesen, amit két részben adunk közre.

A KTM a hatodik szezonját kezdi meg a MotoGP királykategóriájában, az eddigi öt év alatt öt futamgyőzelmet szereztek (hármat a gyári csapat, kettőt a Tech3).

Bár mindegyiket az elmúlt két évben szerezték, az aranyérmek nem győzték meg teljesen a menedzsmentet, emiatt úgy döntöttek, hogy Mike Leitner csapatfőnököt lecserélik Francesco Guidottira.

„Nem voltunk elégedettek azzal, amiket elértünk, és amerre a a projekt haladt, így változtattunk a csapat vezetésén. Mi építettük fel ezt az alakulatot a semmiből rövid idő alatt, az évek során pedig minden egyre jobb és profibb lett. A győzelmek miatt elveszítettük a gyártói koncessziót, így kevesebbet tesztelhettünk, és tavaly kénytelenek voltunk a versenyhétvégéken is fejleszteni a motort, ezáltal megváltozott az addig megszokott munkamenet. Így azt gondoltam, hogy itt az ideje előrelépni. Minden tesztelési munka a tesztpilótáinkra marad: Dani Pedrosa személyében nekünk van a legjobb tesztelőnk, Mika Kallioval együtt remek munkát végeznek, és kiválóan együttműködnek gyári részleggel, akik a fejlesztésért felelősek. A versenyhétvégék során így másokhoz hasonlóan csak a versenyzéssel kell törődnünk, és ehhez Francesco Guidotti a tökéletes személy. Vele a csapatunk a legtöbbet tudja kihozni a hétvégékből, és nem kell ezentúl a péntekeket tesztelésre fordítani.”

Az új csapatfőnök mellett az új versenyzőkről is beszélt Beirer: konkrétan Remy Gardnerről és Raul Fernandezről, akik a Tech3 csapatnál fognak menni.

A tavalyi szezon végén a bajnoki csata hevében Fernandez tett pár, nem igazán kedves megjegyzést a csapat felé, amivel bebizonyította, hogy forrófejű motoros.

„Van két fantasztikus versenyzők, akik ugyazért a célért küzdöttek tavaly, és ilyen esetekben, mint tudjuk, előfordulnak súrlódások, és ilyenkor mindketten a maguk oldalára akarják állítani a csapatot. Aki Ajo mindent helyesen tett, ilyenkor nem szabad mondani semmit, csak le kell nyugodni. De ez az évvégi nyomás és feszültség már a múlté: Ausztriában leültünk mind a négy versenyzővel és a csapatfőnökökkel, és megbeszéltük a dolgokat. Meglátjuk, mit hoz a jövő.”

Mennyire fontos a versenyzői hűség a KTM-nél? 

„A lelkünket is kitesszük a versenyzőinkért, és azt akarjuk, hogy boldogak legyenek. A KTM ezt más szakágakban is alkalmazza, és lényegében mindenütt nyerünk. Minden projektünket szenvedélyesen végezzük, és megpróbáljuk magunknál tartani a versenyzőket, de ez nem mindig lehetséges. Példának okáért itt van Raul Fernandez, aki egy fiatal és tehetséges srác, aki túl hamar nőtt fel és nagyon érzékeny. A mi dolgunk meggyőzni őt, hogy az a hely való neki, ahol most van.”

Ha már itt tartunk, Pedro Acosta 2023-as szerződéséért már most folyik a harc…

„Nagyon jó az utánpótlás-képzésünk, épp ezért kerül ki tőlünk rengeteg kiváló versenyző. Pedro nagyon tehetséges, ezért is van több évre szóló szerződésünk. Remélem, velünk akar majd maradni, ha a KTM-et jó partnernek tartja. Meglátjuk, ki akarja majd őt elvinni tőlünk jövőre. Nem láncolhatjuk magunkhoz, de meg akarjuk győzni a maradásról.”

Danilo Petrucci nagyon sokat tett a Dakar és a KTM népszerűsítéséért. Mi a helyzet vele most, hogy Ducatival fog versenyezni a MotoAmerica Superbike-ban? Ki a felelős ezért a „válásért”?

„Elképesztő volt, amit művelt. Amikor bejelentettük, hogy indul a Dakaron, mindenki azt hitte, hogy csak egy marketingfogás, de én tudtam, hogy jól fog menni. Ez volt az álma. Mivel emberileg nagyon szeretjük Danilot, és nem tudtunk neki helyet biztosítani a MotoGP-ben, megajándékoztuk a Dakarral. Nem volt szükségünk még egy versenyzőre a Dakaron, tehát ez mindenképpen egy ajándék volt részünkről. A tény, hogy nyert egy szakaszt, valami emberfeletti. Amikor megkötöttük a szerződést a Dakarra, megállapodtunk abban, hogy nem fizetünk bónuszt a helyezésekért, csak azért, ha teljesíti a versenyt. Erre azért volt szükség, hogy ne vállaljon felesleges kockázatot, csak élvezze a motorozást. Aszfaltra nem tudtunk neki ajánlani semmit, de jött ez a lehetőség, ő pedig élt vele. Nem tudom, hogy bele akar-e vágni a terepralizásba, miután láthatta, hogy mennyire veszélyes a Dakar, de ő a KTM barátja, és a jövőben mindenképpen beszélünk erről.”

A következő részben a csapatvezetés, a gyári és szatelit csapat közötti különbségek, valamint a költségvetés lesz a téma.

Fotó: KTM Media Library, Philip Platzer, Rob Gray (Polarity Photo), Rally Zone

Mir: „Nem a sebességemnek, hanem az intelligenciámnak köszönhetem, hogy nyertem”

0

A fiatal spanyol, Joan Mir pilóta furcsa módon nem elégedett 2020-as világbajnoki címe megszerzési módjával. Reméli, hogy az idei szezon új ajtókat nyit majd meg előtte.

Mir 70 ponttal kapott ki a 2021-es idényben a világbajnoki címet elhódító Fabio Quartararótól. Úgy véli, hiányzik egy csapatfőnök, aki megfelelően mozgatná a szálakat, és újra sikerre vinné a Suzukit.

A 24 éves versenyző szavait a Speedweek.com idézi:
„A csapat biztosan megváltozott egy kicsit, amikor Brivio elment. Saharának át kellett vennie azokat a feladatokat, amiket korábban ő látott el, ezen kívül a saját feladatát is el kellett végeznie. Ez valóban nehéz volt számára. Nyilván vannak más emberek is, akik ellátnak olyan feladatokat, ami nem az ő hatáskörük. Úgy vélem, jót tenne az istállónak egy csapatfőnök, mivel így minden a helyére kerülne. Biztos vagyok benne, hogy erre van szükségünk. Megosztottam a Suzukival a véleményem, de ez köztünk marad. Bízom bennük, mint mindig.”

A médiát azonban továbbra is az foglalkoztatja, hogy vajon a spanyol pilóta csapatot vált-e.
„Ez egy játék” – kezdi Mir – „Ha jó helyzetben vagy, van időd döntést hozni. Abban az esetben, ha nem, akkor amilyen gyorsan csak lehet alá kell írni. Minden pilóta máshogy közelíti meg. Szóval lényegében várni kell, és megnézni, mi történik. Az biztos, hogy én nem csak egy MotoGP világbajnoki címet szeretnék nyerni, más módon közelítem meg. Több versenyt szeretnék behúzni. A korábbi címem nem a sebességemnek volt köszönhető, hanem az intelligenciámnak. Egy voltam a legjobbak közül, de nem én voltam a legjobb. Így szeretném megtalálni a módját annak, hogy elnyerjem a címet. Majd látjuk, hiszen minden változhat.”

Fotó: MotoGP Media

Sziluett és hang (Videó) – Az Aprilia február 10-én fedi fel magát

0

Az Aprilia gyári istállója bejelentette, hogy mikor tartják a csapatbemutatójukat: a noaleiek közvetlenül az LCR Honda prezentációját követő napon rántják le a leplet idei motorjaikról.

Ne felejtsük el, hogy az Aprilia lényegében igen jelentős változásokan megy át eben a holtszezonban, hiszen az elmúlt években gyakorlatilag nem volt a a szó hagyományos értelmében gyárinak nevezhető csapatuk a MotoGP-ben. Az olasz márka a Gresini Racinggel szövetkezve állított két motort rajtrácsra, azonban ez nyilvánvalóan nem az a koreográfia volt, mint ahogy mondjuk a Yamaha, a Ducati, a Suzuki, vagy éppen a Honda szerepel a MotoGP-ben egy saját gyári istállóval. 2022-re ez az Apriliánál is megváltozott, hiszen véget ért az együttműködésük a Gresini alakulattal, a noaleiek pedig önálló csapat felállítása mellett döntöttek – akárcsak ellenfeleik esetében ezt az előbb említettük.
 

Ilyen tekintetben tehát abszolút újdonságként lehet tekinteni az Aprilia gyári gárdájára, mely nemes egyszerűséggel az „Aprilia Racing” nevet viseli majd. Versenyzőfelállásukat tekintve a tavaly év végén tapsztaltakhoz képest nem lesz változás, hiszen ugyanúgy az Aleix Espargaro – Mavercik Vinales kettőssel folytatják idén is. A színösszeállítás vonatkozásában meglepő lenne, ha nem a rájuk jellemző és egyben a márkától hagyományosa megszokott összeállításban láthatnának majd pompázni motorjaikat, viszont már nem kell sokat várni arra, hogy ez kiderüljön, hiszen az Aprilia február 10-én prezentál.

Alább olvasható a csapatbemutatók időpontjainak teljes listája, amelyről már csak a VR46 Ducati dátuma hiányzik. Alighanem hamarosan ők is közzéteszik majd, hogy mikor rántják le a leplet versenygépeikről.

Január 15. – Gresini Ducati
Január 24. – RNF WithU Yamaha
Január 27. – Red Bull KTM, Tech3 KTM
Február 2. – Pramac Ducati
Február 4. – Monster Energy Yamaha
Február 4. – Team Suzuki Ecstar
Február 7. – Ducati Lenovo Team (új időpont)
Feburár 8. – Repsol Honda
Február 9. – LCR Honda
Február 10. – Aprilia Racing

Fotó: Aprilia Racing

Pirro meglátogatta Simoncelli emlékhelyét

0

A Ducati tesztpilótája, Michele Pirro a közelgő sepangi teszt miatt utazott Malajziába, ahol nem csak a pályát vette szemügyre, hanem adózott honfitársa emléke előtt is.

Marco Simoncelli január 20-án töltötte volna be 35. életévét, Pirro ugyanennyi idős most. Ugyanúgy Gresini pilóták voltak 2011-ben, amikor Simoncelli halálos balesete történt. Pirro egy kategóriával lejjebb versenyzett, egy Moriwaki nyergében húzta a gázt.

A Gresini istállóra nem csak ez a tragédia vet árnyékot, hanem Daijiro Kato 2003-ban bekövetkezett halála is, illetve a csapattulajdonos, Fausto Gresini elvesztése is a tavalyi évből.

Pirro csak röviden nyilatkozott az emlékhelyen lerótt tisztelete kapcsán. Szavait a Speedweek.com idézi:
„Két éve nem jártam itt. Marco is alig néhány nappal ezelőtt lett volna 35 éves.”

Az olasz tesztversenyző 10 éve végez háttérmunkát a Ducatinál. A pályát nem csak motorral járta már körbe, hanem a napokban versenykerékpárral is.

 Fotó: MotoGP Media

Valentino Rossi: A felszín alatt – 1. rész

0

A kilencszeres világbajnok klasszist egy amerikai újságíró, Graham Bensinger faggatta különböző témákat illetően. Ezeket boncolgatva sosem hallott élményeket, titkokat, érdekességeket oszt meg velünk az olasz legenda.

Első részünkben Rossi a versenyek előtti stresszről, magáról a félelemről beszélt. Megosztotta velünk versenyzési stílusának rejtelmeit, emellett elárulta, milyen kabalák nélkül nem indul el egy futamra sem.

Korábban azt mondtad, minden versenyző fél egy-egy futam előtt. Te hogy vagy ezzel?
„Attól félsz leginkább, hogy hibát követsz el. Rosszul rajtolsz, hibázol az első kanyarban, elesel, és természetesen azért is félsz, mert ez az egész veszélyes. Különösen a rajt és az első kanyar, amikor együtt van a mezőny. Abban a pillanatban tényleg félsz, aztán ahogy haladsz tovább, már nem annyira. Természetesen rettenetesen nehéz egy teljes versenytávon keresztül kizárni mindent, ami körülötted történik, próbálod egy másik dimenzióba képzelni magad, ahol csak a versenyzés van. Nincs ott a család, feleség, barátnő stb., csak a versenyre koncentrálsz. Emellett a versenyek előtti előkészületek voltaképp olyanok, mint egy rituálé. Minden kis dolog hozzátartozik ehhez. Felveszed a bőrruhát, a csizmát stb. Aztán, amikor megérkezel a boxba, akkor tudatosul, hogy fél óra múlva kezdődik a verseny, nem aggódsz, hanem nagyon koncentrálsz. Ezek a pillanatok felejthetetlenek, szerintem. Miután felveszed a sisakot, kimész a pályára, mész egy kört, nyilván van rajtad egy nyomás, de pozitív értelemben, mert ezáltal erősebbnek érzed magad. Koncentrálsz, jól érzed magad, felkészültél. Ez olyan voltaképpen, mint a drog, ha nem érzed magad kényelmesen, de szereted azt a valamit, és ha nincs, akkor szükségletet von maga után.”

Látom rajtad, ahogy beszélsz erről az egészről, hogy vidám emlékeket hoz elő benned.
„A versenyek előtti két óra valóban csodálatos, felejthetetlen, egy másik embernek érzed magad. Maga az érzés, hogy vezeted a motort, gyorsan mész, nagyon mókás.”

Emiatt van az, hogy sokkal inkább mentálisan vesz igénybe, mint fizikailag, ugye?
„Az utóbbi pár évben fizikai értelemben is, mivel a motorok nagyon extrémek. Fizikailag erősnek kell lenned, de a mentális egészség rettentően fontos. Amit megtanultam, hogy vannak napok, amikor fantasztikusan mész, és vannak, amikor kevésbé, de nincs meg az a bizonyos trükk vagy titok, ami meg tudja változtatni egy napodat, ez sajnos ilyen.”

Miért segíti elő a sikeredet, ha ismered a határaidat?
„A mi sportunkban az a jó pilóta, aki mindig a határon marad, de nem lépi azt át. Ez a határ azonban nagyon vékony. Sokkal könnyebb, ha nem vagy a határon, de abban a pillanatban, ahogy eléred azt, a kockázat is nagyobbá válik. Szóval, érted, a jó versenyző azon az egy vékony vonalon mozog.”

Azt mondtad a futamok alatt minden úgy történik, mint egy lassított felvétel. Hogy kell ezt érteni?
„Ha a motoron ülsz, egy másik dimenzióban vagy, mert be van dugva a füled, a zaj nem szűrődik át rajta. Olyan, mintha vízben lennél, alig van zaj, ez az, ami ijesztő számomra, ha kívülről nézem, mert hihetetlen a tempó. A motorról viszont minden sokkal lassabbnak tűnik.”

Úgy tudom, olyan az agyad, mint egy számítógép, ha versenypályákról van szó.
„Igen, mindenre emlékszem, ami a versenyzéssel kapcsolatos. Meg tudom mondani egy szám, név vagy a sisakfestés alapján egy képről, hogy az melyik pályán készült. Nyilván ez nem mindenre igaz, csak a motorversenyzésre.”

Mennyi időt kell töltened ahhoz egy pályán, hogy ezekre a dolgokra így emlékezz?
„A mi munkánk nagyon fontos része, hogy ismerjük a pályát. Ha gyorsan elsajátítod a pálya fortélyait, sokkal jobban jársz. Minden centiméter, minden kanyar rettentő fontos.”

Igaz vagy hamis? Hallottam, hogy a szoros befutókat szereted.
„Nos, nem igazán így van, vagy hogy mondjam, próbálok egyfajta stratégiát kiépíteni. Nem igazán szeretek elmenekülni a többiek elől a pályán. Sokkal jobban szeretek velük maradni és csatázni, és így megnyerni a futamot az utolsó körökben. Ez az én stílusom, jobban érzem magam így.”

Babonák. Miért maradsz késő estig a garázsban a versenyek előtt?
„A motoromon számos matrica van, amelyek nagyon sokat jelentenek nekem. Általában este nálam van a boksz kulcsa, bemegyek néhány barátommal, teszek pár újat a motorra.”

És mi van a Ninja Teknőcökkel?
„A teknőc voltaképp egy ajándék anyukámtól. Mielőtt az első versenyemet futottam volna, amit egy minimotorral teljesítettem, bent voltunk egy boltban és nagyon megtetszett ez a teknős, amit Michelangelónak hívtak és anyukám megvette nekem. Onnantól kezdve minden versenyemre viszem magammal a plüssállatot.”

Hogy állsz a pontossággal?
„Mindig is nehezemre esett. Anyukától örököltem, ő is mindenhonnan elkésik mindig.”

Volt rá példa, hogy a csapatod úgy viccelt meg, hogy azt mondták, hogy a meeting egy órával hamarabb van?
„Igen, volt ilyen. Abszolút.”

Ilyenkor elkényelmesedsz és jobb, ha sietsz inkább?
„Muszáj, hogy nyomás alatt legyek vagy csúszásban azért, hogy maximálisan tudjak koncentrálni.”

Ha valaki ezt most hallgatja, milyen tanáccsal látnád el, függetlenül attól, hogy most MotoGP rajongó-e vagy nem?
„Először is a legfontosabb, hogy találnod kell valamit, amit imádsz. A szenvedélyedet. Mindegy, hogy az golf vagy kerékpározás, az a lényeg, hogy élvezd. Mivel ahhoz, hogy sikereket érj el, keményen kell dolgoznod, és ehhez olyasmit kell találnod, amit szeretsz. Legyen tehetséged hozzá, dolgozz keményen, de mindenekelőtt próbáld meg élvezni.”

Fotó: Valentino Rossi Official Twitter