De tényleg mindent. Még felsőbb erők segítségét is kérték a helyszínen. Tulajdonképpen működött, ugyanis az eső többé-kevésbé elállt, és verseny is lett…
Európai szemmel egészen szürreális jelenetek zajlottak le a rossz idő miatt (monszun, villámlás…) halasztott indonéz MotoGP-verseny előtt.
Mandalika ugyanis még egy sámánasszonyt is bevetett a siker érdekében, amely a jövőben akár jó kis mémek alapja lehet majd a humorosabb követők részéről…
A Moto2-es futam versenytávját 16 körre csökkentették biztonsági okokból a magas hőmérséklet miatt. A rajtot a Honda Team Asia thai versenyzője, Somkiat Chantra kapta el a legjobban, aki hamar átvette az elsőséget – és aki tőle szokatlan módon meg is tartotta azt. Chantra nemcsak, hogy az élen maradt, hanem kényelmes, jó két másodperces előnyt motorozott ki, és ezt meg is tudta tartani a végéig! A pole-ból induló Jake Dixon a harmadik helyre csúszott vissza, ám kiesett, amikor épp visszavette volna a második helyet.
Még visszaállt a versenybe, később azonban behajtott a boxba. A második helyért a katari győztes Celestino Vietti és az ottani második Aron Canet küzdöttek, mögöttük újabb másodpercekkel lemaradva haladt Sam Lowes a negyedik pozícióba visszacsúszva – végül ebben a sorrendben futottak is be a (valljuk be őszintén: nem túl izgalmas) futamon.
Chantra érzelmes győzelmet szerzett önmagának: korábban még dobogóra sem állt, most pedig egyből a legfelső fokára.
Magyar idő szerint hajnali öt órakor rajtolt el a Moto3-asok versenye. Az események már a rajt előtt megkezdődtek, ugyanis a zseniális második rajthelyet szerző újonc brazil Diogo Moreira csak a boxutcából indulhatott el műszaki probléma miatt (pár kör után fel is adta a küzdelmet). A két másik első soros induló, Carlos Tatay és Mario Aji gyengén rajtoltak, az első helyekre Andrea Migno, Dennis Foggia, Sergio Garcia és Izan Guevara léptek fel. Foggia a negyedik kör végén átvette a vezetést, és a kockás zászlóig már nem adta ki azt a kezéből: fokozatosan ellépett a többiektől, több másodperc kényelmes előnyt kimotorozva magának. A második hely volt kérdéses csak: azért viszont kemény csata alakult ki: Guevara, Migno, Garcia, valamint Ayumu Sasaki, Deniz Öncü, Daniel Holgado és Jaume Masia egyaránt harcoltak érte.
The @AsparTeam riders are hammering each other here! ⚔️
Ez végül Izan Guevaráé lett, a dobogó legalsó fokára pedig a rajtelső Carlos Tatay állhatott fel, akinek ez volt élete első Moto3-as pódiuma – pedig még egy hosszú körös büntetést is le kellett töltenie a kilences kanyar levágásáért (ahogyan Matteo Bertellének is – aki viszont ezt nem töltötte le időben, így megduplázták a büntetését). A katari győztes Mignot Sasaki az utolsó körben ütötte ki, Joel Kelso és Stefano Nepa pedig az utolsó kanyarban akadtak össze. A helyi hős Aji végül két ponttal örvendeztette meg a hazai közönséget.
Múlt hét szombaton rendezték az Amerikai Egyesült Államok egyik legnívósabb motorversenyét, a Daytonai 200 mérföldes versenyt, vagyis a Daytona 200-at. A szervezést és a promóciót idéntől átvette az amerikai bajnokságot is szervező MotoAmerica, és a megújult Supersport szabályoknak megfelelő motorok indulhattak rajta – az amerikai bajnokságba azonban nem számít bele, éppen azért, hogy minél több „vendég” indulhasson rajta. Ez idén is így volt, mivel több MotoAmerica Superbike-menő is tiszteletét tette rajta, de európai motorosok is megmérették magukat – köztük a Supersport VB-futamgyőztes Sheridan Morais is.
A rajtelsőséget a Warhorse Ducati csapat V2-es Panigaléján induló Josh Herrin szerezte meg, a második helyet Sheridan Morais, a harmadikat pedig a MotoAmerica Superbike címvédő bajnoka, Jake Gagne. A második sorból a tavalyi Daytona 200-győztes Brandon Paasch, a 2020-as Supersport bajnok mexikói Richie Escalante, valamint a dél-afrikai Cameron Petersen rajtolhattak. Eredetileg a korábbi Superbike-bajnok Josh Hayes indulhatott volna a negyedik pozícióból, őt azonban utólag megbűntették, mivel a technikai ellenőrök nem engedélyezett hűtőfolyadékot találtak a Yamahájában (a szabályok szerint csak vízzel lehet hűteni), így a boxutcából kellett rajtolnia.
A futam mintegy két órával később kezdődött a tervezettnél, mivel eleredt az eső, az oválon pedig még az autósok sem versenyeznek esőben, nemhogy a motorosok.
Íme a teljes verseny:
Jake Gagne már pár kör után feladta a viadalt, mivel a reggeli warm-upon megsérült, és nem bírta a fájdalmat. Az 57 körös versenyt a nyolcadikban piros zászlóval megszakították, mivel egy baleset miatt takarítani kellett a pályát. Szűk félóra után 50 körösre indították újra futamot, melyen a kawasakis Max Angles indult az élről, mellőle Cameron Petersen, illetve a magát pár kör alatt a harmadik helyre feltornászó Josh Hayes rajtoltak.
Angles egy elrontott kanyar miatt hátraesett az élbolyból, melyben Hayes, Petersen, Herrin és Escalante vívtak egymással nagy csatákat, akikre szép lassan felért Morais és Paasch is. Herrin versenye az első boxkiállásnál ment el: a csapat ugyanis elszámolta az üzemanyag mennyiségét, amely párszáz méterrel hamarabb fogyott el, mint kellett volna, ezzel több, mint egy percet veszített, hogy beguruljon a boxba – a Ducati utána pedig csak nehezen akart beindulni… A verseny hátralevő részében egy négyfős élmezőny alakult ki: Hayes, Petersen, Morais és Paasch – három Yamaha és egy Triumph.
Petersen (45), Hayes (4), Morais (113), és Paasch (96) Fotó: Brian J. Nelson / MotoAmerica
A suzukis Escalante nem tudta tartani a tempójukat, a korábban vezető kawaskis Angles pedig elesett – és bár tudta folytatni, a jó helyezéstől elbúcsúzhatott. Az utolsó boxkiállás után is ők álltak az élen: Petersen pár másodperc előnynel vezetett, mögötte a többiek szorosan hárman együtt. A végére aztán a dél-afrikai versenyző előnye elfogyott, a többiek utolérték. Az utolsó körökben egy öldöklő csata alakult ki közöttük, amelyet végül Paasch nyert meg: ahogyan tavaly Sean Dylan Kellyt, úgy idén is a befutónál, az előtte haladók szélárnyékát kihasználva ugrott az élre, és mindössze hét ezredmásodperccel előzte meg Petersent, 57-el Moraist és 126-al Hayest.
A dobogósok: Petersen – Paasch – Morais Fotó: Brian J. Nelson / MotoAmerica
Paasch két egymást követő évben nyerte meg tehát a legendás viadalt, két különböző márkával (tavaly Yamahával győzött), de le a kalappal Petersen és Morais előtt is, akik életük legelső Daytona 200-án rögvest a dobogóra állhattak.
Említsük meg a sorozat magyar érdekeltségét is: az Amerikában élő magyar Halász Antal idén is elindult a versenyen, és az előkelő 22. helyen zárt a Yamahájával.
Kimondottan erős volt mindkét Pramac az Indonéz Nagydíj időmérőjén. Ez mondjuk Jorge Martín esetében egy hajszálon függött…
Jorge Martín a pole-pozícióból indulhatott a szezonnyitó katari futamon, de végül kiesett, mindezt ráadásul önhibáján kívül. Így érthető módon fűtötte a bizonyítási vágy, hogy a második futamon hozzon, legalábbis kezdésként, egy újabb erős időmérőt. A pole ugyan nem jött össze, de az első sor igen. Ennek pedig döntő fontossága lehet Martín szerint.
Persze először be kellett fejezni a kört… „Kétszer is majdnem elszálltam, az egyesben és a 16-osban is elvesztettem a motor elejét” – ismeri el Martín. „De jó kör volt. Érdekes módon boldogabb vagyok, mint Katarban. Elértük a célunkat, és megvan az első sor. Ez itt nagyon fontos, ugyanis elég nehéznek tűnik az előzés. Így pedig mindenki nyilván nagyon nagyot akar majd rajtolni. Kell majd még találnunk néhány tizedet a versenytempóban, mert sok erős rivális van körülöttem. De azt gondolom, a legjobbakkal harcolhatok majd.”
Jól ment a csapattárs Johann Zarco is. A másik pramacos közvetlenül mögüle indulhat majd, a harmadik kockából. Zarco egy reménykeltő nyolcadik hellyel kezdte a szezont Katarban, megelőzve például a címvédő Quartararót is. Jorge Martín versenyét Pecco Bagnaia tette tönkre, aki esésekor magával sodorta a spanyolt is. Martín tavaly egy futamot nyert, és négyszer indulhatott az első rajtkockából.
A francia szerint nagyon fontos volt az első rajthely, kezdve például a pálya adottságaival. „Nem volt egyszerű pole-pozíció…” – kezdett bele a francia az időmérő után. „Ez a pálya nagyon kemény a hátsó gumikkal. Ráadásul úgy néz ki, elég nehéz lesz itt előzni, ugyanis elég nehéz ott maradni egy rivális mögött. Jó, hogy elöl vagyok, így pedig optimális esetben én diktálhatom majd a tempót.”
Na meg persze a gyenge szezonkezdést is lehetett ezzel kozmetikázni. Quartararo hozzállásán mindenesetre nem múlt.
„Amikor nehéz a helyzet, pontosan abból merítek erőt. Olyankor pont fordítva kezdtek hozzáállni a dolgokhoz, és a megoldásokat keresem, hogy visszakerülhessünk az élre. Ez az én mentalitásom.”
Több versenyző is felvetette aggályait Mandalika állapotával kapcsolatban, a gumikkal kapcsolatban még a Michelin is reagált a kihívásokra egy más borítású gumival. Ehhez egyébként Quartararónak is volt hozzáfűznivalója, ugyanis ő sem teljsen elégedett a körülményekkel. „Én a magam részéről jobban szerettem azt, amit a teszteken használtunk, mikor itt voltunk…” – kommentálta röviden.
Zarco Bastianini szélárnyékát használva az első sorban
A már bevett taktika Johann Zarco esetében is működött, aki márkatársa szélárnyékát kihasználva érte el a 3. legjobb időt ma reggel.
„Már a pénteki második szabadedzésen jó köridőt tudtam futni” – kezdi Zarco, szavait a Speedweek.com idézi.
„A negyedik szabadedzésen elszenvedett bukásom valószínűleg amiatt az olajfolt miatt történt, amit Alex Rins motorhibája okozott”
A suzukis pilóta versenygépe ugyanis hirtelen lángolni kezdett, a spanyol kénytelen volt leugrani a versenygépről, hogy ne sérüljön meg. Az időmérőt megelőző szabadedzést félbeszakították az eset miatt, és a pályamunkások igyekeztek eltávolítani a motorból kiömlött olajat a pályáról. Zarco egy ilyen olajfolton csúszott meg, mivel a piros zászlós megszakításra hosszú perceket kellett várni. Mindkét pilóta sértetlenül úszta meg a történteket.
„Szerencsére az eset után az edzést félbeszakították, így volt pár pillanat arra, hogy összeszedjem magam és fellélegezzek” – folytatja Zarco.
„Ettől függetlenül jól sikerült a végső kifutás, kipróbálhattam a kemény keverékű abroncsokat is, ami esetemben nagyon jól működött, ezért úgy gondolom, a versenyre is tökéletes választás lesz. Az első körökben még azt gondoltam, hogy nehéz lesz elérni az 1.31-es időt. Ezért a második szakaszban próbáltam más versenyzők mögé beállni, hogy húzassam magam, de nem én voltam az egyetlen, aki ehhez a cselhez folyamodott. Az utolsó körben Bastianini mögött voltam, tanulmányozhattam őt és sikerült mindent kihoznom ebből a helyzetből. Katarban nem kezdtem a legjobban a futamot. A februári tesztnapok jobban sikerültek, de ez a 3. hely egy nagyon jó kiindulópont arra, hogy jó rajtot tudjak majd venni.”
„Nincs meg a komfortérzet, majdnem minden kanyarban elesek. A határon motorozok, de így sem vagyunk erősek.”
Forrás: Team Suzuki
Mir utoljára a 2020-as portugál futamon teljesített ilyen rossz hétvégét, amikor a világbajnoki cím megszerzése után mindössze a 20. rajthelyet szerezte meg, majd célba sem ért a futamon. A probléma forrását még keresik.
„Nyilván a csomagunk nem a legjobb. De meg kell értenünk mi történik, mert még nem tudjuk. Ha így megyek, szerintem még célbaérni sem fogok tudni, szerintem esés lesz a vége. Komolyan, mivel minden kanyarban a határon megyek, ilyenkor könnyebb hibázni. Szóval nagyon kemény lesz, ha nem javulunk, de szerintem találni fogunk valamit, mert ha nem, akkor nagy baj lesz.”
Csapattársa, Rins ugyan eredményesebb volt, de a nap leglátványosabb esete is vele történt meg, amikor motorja kigyulladt menet közben, és a kifolyt olaj miatt piros zászlóval intették le a 4. szabadedzést. Rins végül a 8. helyről rajtolhat, ami a katari szerepléshez hasonló.
„Volt egy figyelmeztető jel a 10-es kanyarban, de először azt hittem, hogy a gumik, mert használt gumiknál több idő kell, míg működni kezd. Ledöntöttem a motort, megcsúsztam, kimentem a pályáról, hátranéztem, de nem láttam semmit. Szóval mentem tovább.
A 12-es kanyarban aztán valami furcsát éreztem. Megcsúszott a hátulja, és ahogy hátranéztem, láttam, hogy lángol. Szóval egyből lehúzódtam a saját és mások biztonsága érdekében, és próbáltam leugrani a motorról. Nem tudom mi történt, a srácok továbbra is próbálják kideríteni.”
A szokásosnál több nagy név is részt vett a Q1-ben: mindkét Repsol Honda, valamint Joan Mir és Francesco Bagnaia is gyengén muzsikáltak pénteken, így a „lassabbak” között kellett kvalifikálniuk magukat. Bár előtte is történt érdekesség, hiszen a negyedik szabadedzésen Alex Rins alatt kigyulladt a Suzuki.
Nem Marc Marquez napja volt a szombati: a Q1-ben elesett a 13-as kanyarban, és a motort hátrahagyva rohant vissza a boxutcába a tartalék motorért – hogy aztán azzal is elessen, ezúttal a 12-esben. Az eset videója itt tekinthető meg. De Marco Bezzecchi és Joan Mir is elestek. Végül két ducatis, Bagnaia és Fabio Di Giannantonio jutottak tovább a Q2-be.
Az időmérő második felében is estek a motorosok: először Franco Morbidelli
A rajtelsőséget végül a tegnapi szabadedzések győztese, a címvédő Fabio Quartararo szerezte meg Mandalikában. Az első sort a két Pramac Ducati, vagyis Jorge Martin és Johann Zarco teszi teljessé. A gyári KTM-es Brad Binder indulhat a negyedik helyről, mellőle a katari győztes Enea Bastianini, valamint a Q1-ből továbbjutó Bagnaia várhatják a rajtjelzést. A Repsol Hondák csúfosan szerepeltek az időmérőn: a kétszer is bukó Marc Marquez a 15., míg az előszezoni teszten leggyorsabb Pol Espargaro csak a 16. helyről rajtolhatnak. A Suzuki sem lehet elégedett, Alex Rins nyolcadik helye nem igazán jelent vígaszt Mir 18. rajtkockája mellett. Az utolsó sorból Remy Gardner, Darryn Binder és Takaaki Nakagami fognak rajtolni.
Indonéz Nagydíj – MotoGP időmérő edzés végeredménye:
A Moto3-hoz hasonlóan ezúttal is ideális körülmények voltak, de ettől még a versenyzőknek meggyűlt a bajuk a pályával. A Q1-ből Somkiat Chantra, Bo Bendsneyder, Jeremy Alcoba és Simone Corsi jutottak tovább. Nem sikerült viszont a Katarban kiválóan szereplő Ai Ogurának, aki így csak a 21. helyről rajtolhat.
Ezúttal is láthattunk bukást a kettes kanyarban, a Q2 elején Jorge Navarro volt az áldozata. Nem sokkal később Cameron Beaubier is ugyanott dobta el a motort egy akkor jónak számító mért kört követően. Még el sem takarították a motorját, amikor Albert Arenas is elesett – sárga zászló alatt, amiért Pedro Acosta a szabadedzéseken büntetést kapott. Arenas ideje viszont így is elég volt a második sor széléhez. Acosta már annak tudatában ment, hogy a versenyen egy hosszúkörös büntetést le kell töltenie, de ő is elesett – ugyanabban a kanyarban, nem először a hétvégén.
Jól ment viszont a Q1-ből bejutott Chantra, aki sokáig első sort érő helyen állt. A két brit, Jake Dixon és Sam Lowes végül megjavította az idejét, sőt Augusto Fernandez is bejött közéjük. Talán kevesen gondolhatták, hogy az Aspar csapat a középső kategóriában lesz erősebb, de ezúttal Dixon révén ez történt. A Moto3-hoz hasonlóan itt is első pole pozíciósunk van Dixon személyében, aki a két vb-aspiráns, Fernandez és Lowes előtt indulhat az első sorból. Utóbbi kettő között kisebb konfliktus is kialakult az utolsó körben a pályán, amiért Lowes feltartotta Fernandezt.
Chantra végül a 4. helyen végzett szintén egy Q1-es, Bendsneyder előtt, Arenas pedig a bukással együtt is 6. lett. A katari futamot uraló Celestino Vietti a 7. helyről várhatja a rajtot, az újonc Acosta pedig a 10. lett.
Indonéz Nagydíj – Moto2 időmérő edzés végeredménye: