back to top
2025. július 11. 03:35
Kezdőlap Blog Oldal 89

Martín megmutatta műtött kezeit – akár hosszú ideig is eltarthat a felépülés?

0

Jorge Martín közzétett egy képet, amelyen mindkét, a közelmúltban egyaránt megműtött keze látszik. Egy korábbi Superbike-világbajnok nem tartja kizártnak, hogy a teljes felépülés hosszú időt fog igénybe venni.

Finoman szólva sem úgy indult Jorge Martín idénye címvédőként, ahogyan azt szerette volna. Bár azt korábban ő maga is kijelentette, hogy 2025-ben nem tartja reálisnak, hogy ismét világbajnok legyen, de egyelőre esélye sem volt rá, hogy esetleg rácáfoljon saját magára, hiszen kénytelen volt kihagyni a Thai Nagydíj hétvégéjét.

A 27 éves pilóta először a sepangi teszt első napján bukott kétszer, és a második következtében a jobb kezében és a bal lábában is lett törés. Emiatt kihagyta az előszezon további részét, ám a burirami fordulóra vissza tudott volna térni. Csakhogy kevesebb mint egy héttel előtte edzésen ismét elesett, és ezúttal a bal keze sérült meg súlyosan.

Martín elképesztően balszerencsés: először motorozott a tesztbalesete óta, amikor újra megsérült

Martín tehát kénytelen volt otthonról szemlélni az eseményeket. A spanyol pilóta kedden adott némi tájékoztatást az állapotáról, bár ez a szóhasználat azért túlzás, mert érdemi információt nem közölt. „Halad a munka – fogalmazott az Instagram-történetében. – Köszönöm a támogatást. Alig várom, hogy visszatérjek.” Ehhez egy képet is mellékelt, amelyen mindkét, a közelmúltban egyaránt megoperált keze látszik.

Hogy mikor térhet vissza Martín, azt egyelőre nem tudni, csupán annyi a biztos, hogy a másfél hét múlva esedékes Argentin Nagydíjon még nem lesz ott. Ezt Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója erősítette meg Buriramban. Ennélfogva a címvédő legkorábban március végén, Austinban ülhet fel újra az RS-GP-re.

Martínnak „biztosan” nem csak a szezonnyitót kell kihagynia, Marc Márquez üzent is neki

Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy ha ez meg is történik, akkor a közönség százszázalékos Martínt láthat viszont. Bár Marc Márquez a csütörtöki sajtónapon elárulta, óva intette honfitársát az elhamarkodott visszatéréstől, de elképzelhető, hogy ez a folyamat még nagyon hosszú ideig el fog tartani, mire az érintett az út végére ér. A TNT Sports szakértőjeként dolgozó Sylvain Guintoli egy Moto2-es példát hozott fel.

Ez egy olyan sérülés, amelynek a gyógyulása sokáig eltarthat, és hosszú ideig fájdalmas lehet – jelentette ki 2014 Superbike-világbajnoka. – Joe Roberts keze még mindig nem egészséges. Ez egy hosszú távú sérülés, amellyel kapcsolatban nehéz jóslatokba bocsátkozni. Ez megmutatja, hogy milyen gyorsan rosszra fordulhatnak a dolgok, ezek a motorok nagyon tudnak harapni. Jorge számára pedig nem alakult jól a dolog.”

Martín vb-címe nem ért jelölést a rangos díjra, Marc Márquez viszont felkerült az egyik listára

Végleg távozik a KTM igazgatótanácsából a korábbi vezér

0

A KTM bejelentette, hogy Stefan Pierer távozik a vállalat igazgatótanácsából. Az osztrák üzletembernek ugyanakkor a céget birtokló Pierer Mobility AG-ben továbbra is vezető szerepe lesz.

Bő egy héttel ezelőtt kulcsfontosságú ülés zajlott le a KTM kapcsán, hiszen ekkor dőlt el, hogy a hitelezők elfogadják-e a cég szerkezetátalakítási tervét. Ez végül megtörtént, vagyis az osztrák vállalatnak a felhalmozott tartozás 30 százalékát kell visszafizetnie, emellett ebben a hónapban újraindulhat a gyártási folyamat.

Túl van a nehezén a KTM? – pozitívan zárult a kulcsfontosságú tárgyalás

A KTM ezzel talán már túl van a nehezén, ugyanakkor a változásoknak nincs vége. Most ugyanis bejelentették, hogy a mostanáig társ-vezérigazgatói szerepet betöltő Stefan Pierer távozik az igazgatótanácsból. Az is hivatalossá vált, hogy a 68 éves üzletember helyét a jogi osztály vezetője, Verena Schneglberger-Grossmann veszi át a vezetésben.

Pierer 1987-ben alapította meg a KTM-et jelenleg birtokló Pierer Mobility AG-t, amelynek egyébként továbbra is marad a társ-vezérigazgatója. 1992-től pedig a KTM részvényese lett, és egészen mostanáig tagja volt az igazgatótanácsnak. Sokáig vezérigazgatóként tevékenykedett, ám az év elején ezt a posztot átadta Gottfried Neumeisternek.

Lemondott a csődvédelem alatt álló KTM vezérigazgatója

Ez a döntés aligha lesz közvetlen hatással a KTM versenyrészlegére, különös tekintettel a MotoGP-projektre, amellyel kapcsolatban december óta nem érkeztek olyan hírek, hogy beszántanák. Ezzel együtt jelenleg ott sem rózsás a helyzet: a Thai Nagydíjon legelőrébb végző Brad Binder is csak nyolcadik lett, Pedro Acosta pedig elesett.

A dühös Acosta versenyéből „teszt”, a boldog Bastianini „tesztjéből” verseny lett

A leköszönését bejelentő közleményben Pierer támogatásáról biztosította utódját. „Tiszta szívemből kívánok minden jót Gottfried Neumeisternek – jelentette ki az osztrák üzletember. – Az ő személyében megtaláltam a tökéletes utódot, és szilárd meggyőződésem, hogy sikeresen el fogja vezetni a vállalatot a jövőbe.”

Rajta kívül Neumeister is mondott néhány szót. „Szeretném megköszönni Stefan Pierernek a bizalmat, hogy lehetővé tette, hogy folytassam az életművét – fogalmazott a vezérigazgató. – Megtiszteltetésnek és kötelességemnek tekintem, hogy tovább írjam a KTM történetét, és nagyszerű munkatársainkkal új utakat járjunk be.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Aldeguer úgy véli, előbb-utóbb muszáj lesz elesnie

0

A Gresini új igazolása, Fermín Aldeguer értékelte élete első MotoGP-hétvégéjét. Összegezte versenyét, de kitért az előzetes céljaira, csapattársára, és arra a kérdéskörre is, hogy vajon eljött-e már annak az ideje, hogy megtalálja a saját határait.  

A MotoGP 2025-ös újoncai közül eddig egyértelműen Ai Ogura vitte el a show-t, miután a Thai Nagydíj sprintversenyén a negyedik, főfutamán pedig az ötödik helyen ért célba. Mögé felzárkózhatott Somkiat Chantra, bár elsősorban nem eredményessége miatt beszéltek róla sokat, hanem sokkal inkább azért, mert hazai környezetben debütálhatott a királykategóriában, honfitársai legnagyobb örömére.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

A harmadik „zöldfülű”, Fermín Aldeguer kevesebb rivaldafényt kapott, de ő is becsülettel tette a dolgát. A két versenyre a tizenötödik helyre kvalifikálta magát, és mindkét viadalon két-két pozíciót tudott javítani, utóbbiért három világbajnoki pont ütötte a markát. A mezőny legfiatalabbja elégedetten tekintett vissza élete első MotoGP-hétvégéjére.

„Jobban éreztem magam, mint tegnap [szombaton – a szerk.]. Több helyet javítottam a rajt után, és versenyképesnek éreztem magam. A tizedik kör környékén éreztem, hogy csökken a tapadás, és a meleg miatt is stresszeltem. De ott tudtam maradni a tizenegyedik-tizenkettedik hely körül, ugyanis volt, aki elesett, de volt, aki szélesre futott. Én nem hibáztam, tanultam a tegnapból. Nem szerettem volna túlterhelni magamat, kemény verseny volt” – értékelt Aldeguer.

A spanyol hozzátette, az volt a célja a hétvége előtt, hogy minél gördülékenyebben tudjon motorozni, anélkül, hogy a határokon táncolna. Elárulta, ez volt az idény egyik legnehezebb futama a forgalom és a hőség miatt. Úgy fogalmazott, hogy majdnem sikerült elérnie a célját, ezért egy tízes skálán hat és fél-hét pontot adna magának a teljesítményére.

A Ducati újonca elárulta, mit tart a „legőrületesebbnek” a MotoGP-ben

A Gresini versenyzője a hiányosságaira is kitért. Szerinte elsősorban abban kell sokat fejlődnie, hogy nyugodtabb maradjon, és versenyképesebbé váljon. Elárulta, az is fontos számukra, hogy előrébb végezzenek, mert nem volt jó érzés hátul kullogni. Felfedte, hogy csapattársa, Álex Márquez adatai rendkívül sokat segítettek neki, hiszen olyan tényeket fedezett fel, amelyeket a pályán adott esetben nem értett meg. Elmondása szerint sokat kell még dolgoznia az elektronikával, és ez fog abban segíteni, hogy fejlődjön a továbbiakban.

Aldeguer a jövőképét is érintette: „A határ jóval messzebb van, mint ahol most állok. Legalább fél másodperces javulásra van szükségem. Jelenleg még nem találtam meg, hogy hol van pontosan ez a határ. Ehhez el kell esni, és akkor fogom megismerni. De ennek még nincs itt az ideje, most annyi kilométert kell teljesítenem, amennyit csak tudok. A verseny alatt néhányszor a bukás közelében voltam, de a további méterek segítettek.”

Az Argentin Nagydíjat március 14. és 16. között rendezik meg.

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Aki miatt ellenfelei „széttépték a licencüket” – 50 éves lenne az egyik legtehetségesebb motoros

0

50 éves lenne Anthony Gobert, a valaha volt egyik legtehetségesebb motorversenyző, aki azonban személyisége és életvitele miatt csak néhány győzelmet ért el ezekkel az adottságokkal. Ugyanakkor így is szolgáltatott legendás pillanatokat, azoknak pedig pláne, akik testközelből látták ezeket.

Bő egy év telt el azóta, hogy a motorsport-társadalom egy korábbi kiválóságát gyászolta Anthony Gobert személyében. A néhai ausztrál pilóta nem egész 49 évesen távozott az élők sorából, ezen a napon pedig az 50- születésnapját ünnepelné. Ebből az alkalomból felidézzük egy veterán olasz újságírónak, Silvano Di Giovanninak a levelét, amelyet a GPOne.com-nak juttatott el néhány nappal a tragédia után.

Meghalt az egykori Superbike-futamgyőztes és 500-as versenyző, Anthony Gobert

Sokakhoz hasonlóan őt is mélyen érintette Gobert halála, még úgy is, hogy akkor már néhány napja borítékolható volt, hogy ez hamarosan bekövetkezik. Ő személyesen ismerte az exversenyzőt, hiszen többször is készített vele interjút pályafutása elején. Azt is felidézte, hogy amikor 1994-ben mindössze 19 esztendősen megnyerte a második Phillip Island-i futamot, egy üveg sörrel a kezében ünnepelt, miközben hawaii inget és Bermuda-nadrágot viselt, és Troy Corserrel viccelődött.

Ez mindössze a második hétvégéje volt a Superbike-világbajnokság mezőnyében. Az elsőre néhány hónappal korábban, Szugóban került sor a gyári Honda színeiben. Gobert soha korábban nem versenyzett azon a pályán, ráadásul a Michelin gumijait sem ismerte, ennek ellenére az első futamon nyolcadikként ért célba, márkán belül pedig harmadik lett. Másnap aztán hatodik lett, és a Hondán belül nem talált legyőzőre, igaz, ehhez az is kellett, hogy lehajrázza Aaron Slightot. A japán márka ezt nem díjazta, hiszen az új-zélandi versenyző lőtávolon belül volt a vb-címért folytatott csatában. Ez is hozzájárult a felek szakításához, na meg az ausztrál pilóta „őrült, tiszteletlen és irányíthatatlan” személyisége, amely egyáltalán nem volt kompatibilis a Honda szigorú vezetőségével.

Aztán jött a már említett idényzáró Phillip Island-i hétvége, amelynek versenyeit a harmadik, illetve az első helyen zárta, utóbbit 15 másodperccel nyerte meg a világbajnoki címet megszerző Carl Fogarty előtt. Azonban a legelképesztőbb megmozdulását nem a futamok valamelyikén, hanem még az egyik edzésen hajtotta végre. Emiatt is mondta rá Di Giovanni, hogy nyers tehetségben ő volt a legnagyobb, pedig ő Jarno Saarinentől kezdve mindenkit látott.

Gobert azon a gyakorláson az elnyújtott 3-as kanyar külső ívén megérkezett két vetélytársa mellé. A következő forduló egy hajtűkanyar, amely előtt úgy fékeztek, hogy a motor szinte még döntött állapotban volt. Az akkor 19 éves versenyző olyan mélyet fékezett, hogy „úgy tűnt, szétesik a villa”. A motor hátulja 20-30 centiméterrel megemelkedett, a Kawasaki jobbra-balra csúszkált, ráadásul az első kereket is füstölősre blokkolta. „Jézusom, mondtam magamban, a földre fog kerülni” – idézte fel az olasz újságíró.

Drága Anthony – búcsú Anthony Goberttől, akiért még egy fesztivált is érdemes volt otthagyni

Azonban, mintha mi sem történt volna, Gobert bevette a kanyart. A csúcspontra „elszabadult lóként” érkezett meg, hogy aztán a gázadást követően a motor oldalra csússzon. „Soha korábban nem láttam ilyet (és már mindent láttam) – emlékezett vissza Di Giovanni. – Basszus… Ránéztem a többiekre, akik velem voltak. Ez a srác egy jelenség! A tévés társaságból egy ausztrál elvigyorodott: »Szerintem a többiek visszamennek a bokszba, és széttépik a licencüket.«”

Ezután Di Giovanni felidézett két hihetetlen előzést, amelyeknek egyaránt John Kocinski volt az „áldozata”. Misanóban, még a maihoz képest fordított irányú vonalvezetésen a Curvone külső ívén ment el az amerikai pilóta mellett, miközben egy ilyen manővert korábban mindenki lehetetlennek gondolt. Ráadásul ezt a verseny előtt már a tréningen is megcsinálta. „Emlékszem, hogy Kocinski az előzés okozta szégyen miatt azonnal visszatért a bokszba, és nagyon dühös volt.”

Laguna Secában pedig szintén szembement a fizika törvényeivel, amikor a Corkscrew-kanyar utáni balosban ment el riválisa mellett, amit szintén senki nem gondolt lehetségesnek. „Emlékszem, hogy az őt hátulról vevő amerikai operatőr felkiáltott, hogy »el fog repülni«. De nem. Belül maradt, és a féktávon megelőzte Kocinskit.”

Ekkor egyébként először versenyzett a legendás amerikai helyszínen, de ez nem akadályozta meg abban, hogy ezt a futamot megnyerje, másnap pedig másodikként érjen célba. Di Giovanni úgy véli, csak Saarinentől és Freddie Spencertől látott hasonlót, ráadásul egy olyan korszakban, amelyben „meg kellett erőszakolni a motort” ahhoz, hogy a megfelelő irányba menjen.

Hogy ennek ellenére miért nem nyert bajnoki címeket? Nos, ez leginkább a már taglalt személyiségének, illetve életvitelének tudható be, amelytől az alkohol és a drogok sem álltak távol. Ugyanakkor talán ez is okozta hihetetlen népszerűségét a szurkolók körében, ráadásul a szeretet kölcsönös volt, hiszen Gobert is rendre lázba jött, amikor találkozhatott velük.

És hogy milyen adottságai is voltak valójában? „Kétségtelenül Anthony Gobert volt a legnagyobb született tehetség, akit pályafutásom során valaha láttam versenyezni – jelentette ki Colin Edwards, aki olyan személyiségek ellen versenyzett a MotoGP-ben, mint Valentino Rossi, Casey Stoner, Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo vagy éppen Marc Márquez. A brit Superbike-bajnokságban összetettbeli második helyig jutó, míg a kategória világbajnoki sorozatában egy futamgyőzelmet szerző James Whitham szintén méltatta korábbi ellenfelét. „Amikor követtem őt a pályán, és a legjobb formáját hozta, nem tudtam két kanyarnál tovább követni, mielőtt a fák közé dobtam volna [a motort] – fogalmazott. – Nagyon különleges tehetség volt a motoron.”

„Kicsoda?” – Acostát korábbi megszólalása miatt támadják a rajongók rosszul sikerült futama után

0

Pedro Acostára számos rajongó ráolvasta korábbi megnyilvánulását, miután a spanyol pilóta bukott a Thai Nagydíjon. Többségük feltehetően Marc Márquez szurkolója, akinek nem tetszett a 20 éves versenyző nyilvánvalóan viccnek szánt reakciója egy kérdésre.

Finoman szólva sem kezdte ideálisan a MotoGP 2025-ös idényét Pedro Acosta. A kétszeres világbajnok a Thai Nagydíj sprintjén ugyan hatodikként futott be, amivel a legjobb eredményt érte el a KTM-en belül, ám másnap már ő ért célba utolsóként a mattighofeniek versenyzői közül. Ennek oka, hogy a főfutam elején bukott, így esélye sem volt a pontszerzésre.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

A 20 éves motoros a leintés után közzétett egy bejegyzést az Instagramon, és röviden leírta a gondolatait. „Az eredmény nem tükrözi az általános érzést a hétvégét illetően, de sokat kell még javulnunk, és meg kell értenünk, mi történt – fogalmazott a királykategóriában másodéves motoros. – Ideje Argentínán gondolkodnunk.”

A posztot pedig elárasztották a kommentek. Cikkünk írásának pillanatában nem kevesebb mint 2171 hozzászólás érkezett, közel háromszor annyi, mint Acostának a főversenyt megelőző bejegyzésére, és közel hatszor annyi, mint a szombatira. Ezek többsége pedig a gyári KTM versenyzője ellen irányult, ami egy korábbi megszólalására vezethető vissza.

Acosta ugyanis nemrég egy spanyol televíziós műsor, a ’La Ravuelta’ vendége volt, amelyben a többi pilótával ápolt kapcsolatáról kérdezték. Először Jorge Martín került szóba. „Martínnal jobban kijövök, de igyekszem minél kevesebbet érintkezni vele – nyilatkozta. – Jó volt a kapcsolatunk… amíg nem versenyeztem ellene. Te jól kijössz Pablo Motosszal [spanyol kritikus – a szerk.]?”

A dühös Acosta versenyéből „teszt”, a boldog Bastianini „tesztjéből” verseny lett

Természetesen elkerülhetetlen volt, hogy a mezőny jelenlegi legeredményesebb tagja, a szintén spanyol Marc Márquez is szóba kerüljön. Amikor a műsorvezető megemlítette a nevét, Acosta visszakérdezett: „Kicsoda?” Egy pillanatra a házigazda is lefagyott, de nem sokkal később az ötszörös királykategóriás dobogós elvigyorodott, majd hozzátette, „magamra koncentrálok, van nekem elég problémám”.

Ez az oka, hogy rengeteg felhasználó, akiknek a többsége a tökéletes hétvégét teljesítő Márqueznek szurkol, negatív megjegyzést tett Acostára, kihasználva a fiatal versenyző hibáját. Olyan hozzászólások születtek, mint hogy „ki esett el?”, „ki nullázott?”, „kinek kell még rengeteget fejlődnie?”, illetve „Marc két győzelmet és egy pole-t hozott, Pedro a kavicságyban kötött ki… Kicsoda?”.

Olyan kommentet is írtak, miszerint Acostából hiányzik az alázat, ám ez a fajta reakció nyilvánvalóan túlzó, hiszen teljesen egyértelmű, hogy a 20 esztendős motoros csak viccelt. Természetesen azért számos olyan felhasználó akadt, aki megvédte őt. Ugyanakkor az is biztos, hogy ezekre a kritikákra a pályán nyújtott teljesítményével reagálhat a legjobban.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Kidobták a 2025-ös Ducatit az ajtón, majd visszamászott az ablakon – kicsit más köntösben

0

GP25? GP24? GP24.9? Motorblokk? Váz? Aerodinamika? Kicsit rendet raktunk, hogy most tulajdonképpen mi a helyzet a Ducati idei konstrukcióival kapcsolatban. 

A Ducati szempontjából ott kezdődött a 2025-ös szezon, ahol a 2024-est befejezték. A Thai Nagydíj főfutamán kisajátították az első négy helyet, csupán Fabio Di Giannantonio és Fermín Aldeguer „szürkültek bele” a mezőnybe, de még mindkettőjük teljesítményét meg lehet magyarázni a hátráltató körülmények miatt. A többiek (Marc és Álex Márquez, Francesco Bagnaia, valamint Franco Morbidelli) hozták a kötelezőt, és azonnal megmutatták a mezőnynek, hogy ki az úr a háznál.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Az olaszok számára az előszezon is izgalmasan indult. Alapkoncepciójuk úgy nézett ki, hogy a hat motorból három a legfrissebb konfigurációt használja (ez a Desmosedici GP25), a maradék pedig a 2024-es, de kissé átalakított változatot (ez a Desmosedici GP24). A tesztek azonban nem hozták a várt eredményeket, és a GP25-öt kukázták. A motorblokkok terén már biztosan nem lesz változás, az aerodinamika és a váz még egy utolsó esélyt kap a jerezi, szezon közbeni gyakorláson. Az pedig szintén továbbra is él, hogy az a három versenyző (Marc Márquez, Bagnaia, Di Giannantonio) kapja meg előbb a fejlesztéseket, aki eredetileg is az új koncepciót vezette volna. De most akkor tulajdonképpen mi a helyzet a Ducatinál? Mik a különbségek, mik a hasonlóságok a konstrukciók között? Most tényleg egy „GP24.9” lépett a GP25 helyébe? Cikkünkben ezeknek járunk utána.

Még mielőtt a mélyére ásnánk a témának, hadd szúrjunk be egy kis kiegészítést. Ezt a GP 24.9 elnevezést nem mi találtuk ki, hanem egyenesen Bagnaia fogalmazott így a burirami tesztet követően. Az olaszt a Thai Nagydíj csütörtökjén is megkérdezték az idei koncepcióról: „Az alapok ugyanazok, azonban van néhány részlet, amin módosítottunk. Hasonló a motor, de – és ez nem titok – új a lengővillánk. Kicsit más, de tényleg hasonló, mint a GP24” – magyarázta Bagnaia a The-Race.comnak.

Abban Marc Márquez és csapattársa is megingathatatlan, hogy a tavalyi konstrukció még mindig tudott volna hová fejlődni. Ez egy jóval konzervatívabb megközelítést eredményez, melyből az következett, hogy inkább dobták az idei motorblokkot. Ennek ellenére – a már fentebb említett elemeken túl – további vérfrissítést is kapott a GP24, ugyanis már új váltó dolgozik a motorokban.

„A szívem majd’ kiugrott a helyéről” – Márquezék édesapja is megszólalt a történelmi siker után

A GP24 kontra „GP24.9” tekintetben nem sok információ áll rendelkezésünkre. Erre több magyarázat is él. Egyrészt a pontos, specifikáción belüli különbségek nem nyilvánosak, másrészt Álex Márquez is csak morzsákat hintett el a sajtónak. A 28 éves versenyző elárulta, a mostani motorblokk a 2024-es Osztrák Nagydíj környékéről származik. Kifejtette, hogy számos olyan eszköz áll rendelkezésükre, melyeknek köszönhetően az élmezőnnyel csatázhatnak. Elmagyarázta, hogy egy körön eltörpülnek a koncepciók közötti különbségek, és hosszabb távon is minimális előrelépés figyelhető meg. Hozzátette, tavaly is hasonló szisztéma szerint működtek, de akkor a szezon eleji motort kapták meg a 2023-as konfigurációhoz.

Di Giannantonio a tavalyi idényben még régebbi gépet használta, azonban ebben az évben már az újabb változatot vezetheti. Az olasz sérülése ellenére remek tempót diktált, és nem győzte dicsérni a motort. Elmondása szerint a GP23-hoz képest most fényévekkel van előrébb. Gyorsabb, jobb a kigyorsítási tapadás, de a kanyarodása is összehasonlíthatatlan. Az ügyben rá tudott kapcsolódni Álex Márquezre, hogy a verseny alatt sokkal látványosabban kijönnek az előnyök.

Jelenleg tehát így áll a Ducati a verziók garmadájában. Arra, hogy lesz-e lényeges változás a közeljövőben, legkésőbb a jerezi teszten (melyet április 28-án rendeznek) választ kapunk. Ha és amennyiben ott rendezik a felkészülést…

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Brutális vihar után újabb spanyolországi pálya került víz és ezúttal jég alá (videók)

0

Jégeső csapott le a jerezi pályára, aminek következtében jelenleg víz és jég borítja be a helyszínt, helyenként akár több mint egyméteres magasságban. A térségben riasztást adtak ki.

Alighanem mindenki emlékszik a tavalyi szezon végét beárnyékoló spanyolországi eseményekre. Mint ismert, az ország délkeleti régióját óriási árvíz sújtotta, aminek következtében több százan életüket vesztették, és rengetegen váltak otthontalanná. Mindez a MotoGP-t is érintette, hiszen az idényzárót Valencia helyett Montmelóban rendezték.

A vihar tépázta valenciai pálya igazgatója elmondta, hogyan haladnak a felújítással

Nos, bár a helyzet jelenleg messze nem ennyire súlyos, de a természet, illetve az időjárás ezúttal egy másik spanyolországi helyszínre csapott le. Hétfő délután ugyanis óriási jégeső volt Jerezben, amelynek a pálya igencsak áldozatául esett. A közösségi médiában terjedő videók tanúsága szerint az Ángel Nietóról elnevezett aszfaltcsíkot jelenleg nemcsak folyékony víz, hanem helyenként jég is beborítja.

Ráadásul mindez akár több mint egy méterre is rúghat, különösen a bokszokban kialakult helyzet aggasztó. A történtek következtében több jármű is víz, illetve jég alá került. Mostantól kezdve nyilvánvalóan megkezdődnek a javítási munkálatok, hogy a létesítményt időben olyan állapotba hozzák, hogy az versenyzésre alkalmas legyen.

Bár a helyzet ebből a szempontból sem annyira súlyos, mint amilyen a valenciai volt, de az üzemeltetőknek azért nincsen túlságosan sok idejük. A jerezi pálya ugyanis kevesebb mint három hét múlva, március 22-én és 23-án az ESBK, vagyis a spanyol Superbike-bajnokság idénynyitó fordulójának ad otthont.

Arról nem is beszélve, hogy kevesebb mint két hónap múlva a MotoGP mezőnye is a helyszínre látogat a Spanyol Nagydíj hétvégéjének keretében. A helyszín ráadásul különleges mérföldkőhöz érkezik, hiszen ez lesz a negyvenedik alkalom, hogy otthont ad a gyorsaságimotoros-vb mezőnyének. Jerez 1987-ben mutatkozott be a versenynaptárban, azóta minden évben ellátogat oda a sorozat, a matek pedig úgy jön ki, hogy a 2020-as idényben a koronavírus-járvány miatt elhalasztott futamok kompenzálása gyanánt ezt kétszer is megtette. Ekkor a második forduló hivatalos elnevezése Andalúziai Nagydíj volt, ezt leszámítva egyszer, 1988-ban fordult elő, hogy Jerez nem a Spanyol Nagydíjat rendezte meg, akkor az Expo 92 Nagydíjat tartották ott.

A jégeső természetesen nemcsak a pályát, hanem az egész térséget érintette. Több utat is le kellett zárni, amelyek közül néhány a helyszínt köti össze különböző településekkel. A jerezi városi tanács narancssárga riasztást adott ki, és aktiválta a vészhelyzeti tervet, melynek keretében a rendőrség, a polgári védelem és az önkormányzat is készenlétben áll.

Rea: Nagyobb volt a sérülés, mint amire eredetileg számítottunk

0

Jonathan Rea kijelentette, súlyosabb volt a sérülése, mint ahogyan azt elsőre látták, és örül, hogy túl van az egyébként sikeres műtéten. A hatszoros világbajnok sajnálja, hogy így kezdte az idényt, de bízik a sikeres visszatérésben.

Jonathan Rea számára rémálomszerűen kezdődött a Superbike-világbajnokság 2025-ös idénye. Pontosabban még el sem kezdődött, hiszen az utolsó, Phillip Island-i teszt első napján sérült meg, miután bukott, motorja pedig ráesett a bal lábára. Az hamar egyértelművé vált, hogy műteni kell, ahogyan az is, hogy kénytelen kihagyni a szezonnyitót.

Azóta pedig az is kiderült, hogy a március végi, portimãói fordulón sem lesz ott, hanem Augusto Fernández helyettesíti. A 38 esztendős motoros operációja óta most már több mint egy hét telt el, ő pedig úgy döntött, hogy videóban tájékoztatja szurkolóit az állapotáról. Ebben elárulta, hogy a károsodás súlyosabb volt, mint amit elsőre gondoltak.

Megvan a műtéten áteső Rea helyettese, korábbi MotoGP-pilóta debütál a Superbike-vb-n

Azt hiszem, kicsit nagyobb volt a sérülés, mint amire eredetileg számítottunk – jelentette ki a YouTube-csatornájára a napokban feltöltött videóban. – Lemezekkel és csavarokkal rögzítették egymáshoz az első, a második és a harmadik lábközépcsontot. Eléggé fáj. Sikeres volt, örülök, hogy megvolt a műtét, mert nagyobb volt a sérülés, mint amire számítottunk.”

Rea azóta természetesen a rehabilitációs fázisban jár, és igyekszik minél hamarabb, ám egyben a lehető legóvatosabban visszatérni a pályára. A brit pilóta arra is kitért, mennyire sajnálja a történteket, már csak azért is, mert a teszteken úgy tűnt, hogy sokkal jobb évnek nézhet elébe, mint amilyen a tavalyi esztendő volt.

Főnöke elárulta, számíthatnak-e a sérült Rea-re a második fordulóban

Egy hét telt el a műtétem óta, és ez egy utazásnak bizonyult fogalmazott. – Voltak magasságok, illetve mélységek, és szerettem volna, ha mindannyian velem tartotok ezen az utazáson, hogy a lehető legtranszparensebb legyek. A lábam még mindig gipszben van, de próbáltam kimozdulni a házból. Ezen a héten továbbra is sebkezelésen esem át, és próbálom elkerülni a fertőzéseket, valamint a visszaesést. A minap érkezett egy hiperbárkamra, körülbelül hat órát töltöttem benne. Mindent megteszek, hogy minél gyorsabban és biztonságosabban visszaülhessek a motorra. Az idei szezon előtt csendben dolgoztunk, de van okunk az optimizmusra. Úgy érzem, tavaly csapatként megpróbáltunk optimizmust kreálni. Idén viszont, amikor Urival [Oriol Pallares, Rea új versenymérnöke – a szerk.] dolgozunk, teljesen más dinamika alakult ki az istállón belül. Mindenki nagyon izgatottan várta az évkezdetet, valóságos csapásnak érzem, hogy így indítjuk az esztendőt. Azonban bízunk benne, hogy amikor visszatérek, jól fogom érezni magam a Yamahán.”

A Yamaha Rea nélkül közepesen kezdte a szezont. A márka legjobb eredményét mindhárom versenyen a gyári alakulat második pilótája, Andrea Locatelli produkálta, aki a főfutamokon a hetedik, míg a Superpole versenyen a hatodik helyen ért célba. Ennek következtében a japán márka jelenleg a harmadik helyen áll a konstruktőri tabellán.

Így áll a Superbike-tabella a Phillip Island-i forduló után

„A szívem majd’ kiugrott a helyéről” – Márquezék édesapja is megszólalt a történelmi siker után

0

Marc és Álex Márquez édesapja boldogan nyilatkozott fiai kettős győzelmet után, és kijelentette, tudta, hogy az idősebbik fivér erős lesz új csapatánál. A királykategóriában soha nem látott sikert elérő testvérpár az édesanyának is üzent a leintés után.

Mostanában mind a MotoGP-vel, mind a Superbike-világbajnoksággal kapcsolatban szokás „Ducati-kupát” emlegetni, utalva ezzel a bolognaiak fölényére. Nos, a Thai Nagydíj hétvégéjén akár ez is megállná a helyét, hiszen az első három helyet mind a három, komoly téttel bíró pályaeseményen kisajátították, ám ezt a fordulót akár „Márquez-kupának” is lehetne titulálni.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Marc és Álex Márquez ugyanis az időmérőn, a sprinten és a főfutamon is kisajátították az első két helyet, mindannyiszor ebben a sorrendben. Édesapjuk, Julià Márquez szokás szerint jelen volt, így volt alkalma együtt ünnepelni fiaival. Később pedig a Sky Sports meg is szólaltatta őt. „A szívem már szombaton is majd’ kiugrott, vasárnap pedig ismét – nyilatkozta. – Csodálatos érzés, nagyon boldog vagyok.”

Hogy a legidősebb Márquez mit érzett, amikor elsőszülött fia a 7. körben hirtelen lelassított, arról nem szól a fáma, mindenesetre megszólalásának pillanatában még fogalma sem volt, hogy mindezt azért tette, hogy megfeleljen a guminyomásszabálynak. „Nem tudom, hogy Marc miért döntött úgy, hogy a futam nagy részében Álex mögött marad – fogalmazott. – Ezzel együtt apaként ez hihetetlen örömet jelent.”

Marc Márquez nem volt messze a „katasztrófától”, öccse először egészen mást sejtett a lassítás láttán

A nyolcszoros világbajnok minden pályaeseményen a leggyorsabbnak bizonyult (persze a Q1-ben nem vett részt, az edzésen pedig elvették a legjobb körét), és Casey Stoner 2007-es katari győzelme után ő lett a második, aki megnyerte bemutatkozó futamát a gyári Ducatival. Julià Márquezt ez egyáltalán nem érte váratlanul. „Tudtam, hogy Marc erős lesz a gyári Ducatinál, mert a motor versenyképes, ő pedig megint erősen tért vissza” – jelentette ki.

A két testvér édesanyja, Roser Alentà nem volt a helyszínen, de gyermekei róla sem feledkeztek meg. Közvetlenül a dobogós ceremónia előtt, a „lihegőben” üzentek neki. „Mi a helyzet Anyuval? Most biztosan zokog a kanapén” – mondta Marc Márquez, mire Álex leszögezte, „ehhez nem férhet kétség. Aztán öccse mellett állva a 32 éves versenyző közvetlenül anyjának címezte mondandóját: „Ne aggódj, Anyu! Jól vagyunk, ne aggódj!” A Gresini motorosa megerősítette, hogy „rendben vagyunk”.

A tavaly még síró kisfiúval ünnepelte a győzelmet Marc Márquez, aki Bagnaia szerint „játszadozott”

A harmadik helyen záró Francesco Bagnaia végignézte a jelenetet, majd megkérdezte, hogy most sajátították-e ki először az első két helyet. A válasz igen, hiszen korábban egyszer álltak együtt dobogón, de a tavalyi Német Nagydíjon az olasz pilóta nyert a két Márquez előtt. Ilyenre már korábban is volt példa a királykategóriában, de arra nem, hogy egy testvérpár kettős győzelmet arasson.

A technikai sportokban a legismertebb példát a Forma–1-es Schumacher testvérek, Michael és Ralf szolgáltatják. Ők összesen négyszer értek célba az első, illetve a második helyen. A 2001-es Kanadai Nagydíjon az ifjabbik fivér győzött, a 2002-es interlagosi, a 2003-as montreali, valamint a 2004-es szuzukai futamon viszont ismertebb bátyja nyert. Érdekesség, hogy az első alkalommal Michael Schumacher korábbi riválisa, Mika Häkkinen lett a harmadik – most pedig Marc Márquez bajnoki ellenfelének gondolt Bagnaia állt fel a dobogó legalsó fokára.

Legendás pilóták rekordjait állította be Marc Márquez – de vajon érdemes készülni a dominanciára?

Miller attól félt, hogy bőven háromszáz felett leesik a burkolata, ő maga próbálta a helyén tartani

0

Jack Miller elárulta, a Thai Nagydíjon kioldott burkolatának egyik rögzítője, és az egyenesben ő próbálta a helyére illeszteni az alkatrészt, nehogy lerepüljön. Annak viszont ő és a Pramac csapatmenedzsere, Gino Borsoi is örül, hogy a probléma előtt tartotta az élmezőny tempóját.

Bár ilyen téren egyértelműen Ai Ogura vitte a pálmát, Jack Miller is a Thai Nagydíj pozitív meglepetései közé tartozott, legalábbis ami a tempóját illeti. Ezt azonban nem tudta igazán sok pontra váltani, hiszen azok után, hogy az időmérőn negyedik lett, a sprinten elesett, míg a főversenyen csak tizenegyedikként ért célba.

Miller figyelmen kívül hagyta a baljós jeleket a bukása előtt, de az önbizalmát nem törte meg a kiesés

Pedig egy ideig vasárnap is remekül tartotta magát a hatodik helyen, ám a 8. körtől kezdve visszaesett a tempója. Először Marco Bezzecchi előzte meg, majd Johann Zarco, Brad Binder, Enea Bastianini és Fabio Di Giannantonio is maga mögé utasította. Azonban az előző nappal ellentétben ezúttal nem az ausztrál pilóta volt a ludas.

Szokatlan taktikázás után újabb kettős Márquez-győzelem született, Bagnaiának nem volt sansza

Volt egy kis problémám a burkolattal, amikor leszakadtam az első bolyról – nyilatkozta Miller. – Az egyik rögzítő kioldott, és az egész burkolat elkezdett meglazulni. Az aerodinamika manapság kulcsfontosságú, én pedig küzdöttem a kanyarodással és azzal, hogy sebességet vigyek át a kanyaron, különösen a legerősebb szektoromban, a négyes és az ötös kanyarban. Ráadásul közben megfőttem, mert az összes forró levegő egyenesen felém irányult ahelyett, hogy a motor hátulján távozott volna. Ez még forróbbá tett egy amúgy is meleg futamot.”

Ahogyan arra Miller is utalt, és amiről mi is beszámoltunk, a magas hőmérséklet igencsak nagy kihívás elé állította a versenyzőket, akik közül jó néhányan égési sérüléseket szenvedtek. Zarco beszámolója alapján Millernek a vádlija sérült meg ilyen módon, ám nem úszta meg ennyivel, hiszen a karja belső részét is égette a motor, mivel a probléma következtében nem a megszokott pozícióban tartotta.

Megégett lábak és kezek – változtatni kellett volna az eredeti terveken a MotoGP futama előtt?

Igen, pusztán attól, hogy megpróbáltam a helyére rakni a burkolatot az egyenesben – erősítette meg ezt a tényt. – Amikor nagy sebességre kapcsoltam, még jobban kijött. Kezdtem idegeskedni, hogy háromszázharminc kilométer per órás sebességgel haladva esetleg teljesen kiold a hátsó egyenesben. Szóval próbáltam egyben tartani, amennyire csak tudtam. Néhányszor letértem a pályáról, miután a burkolat kioldott, a térdem folyton beakadt, amikor a négyes kanyarban be akartam fordulni. Szóval mentettem, ami menthető, de [előtte] nagyon jól éreztem magam az élboly mögött. Aztán kitartottunk, összeszorítottuk a fogunkat, és sikerült hazahoznunk néhány pontot.”

Miller 769 ezreddel Di Giannantonio mögött ért célba. A hajrában akár meg is támadhatta volna, ám ettől inkább eltekintett. „Rajta voltam Diggián, próbáltam üldözni őt, és egészen az utolsó körig, a hetes kijáratáig nagyon jól jöttem [ki a kanyarokból] – magyarázta. – Ekkorra már az elfogyasztott gumi miatt is óvatosságra intettem magamat.”

A 30 éves versenyző hozzátette, a kerék kipörgött, és a hangjából is meg lehetett ítélni, hogy már nagyon elkopott. Azonban még így is ő lett a Yamaha legjobbja, megelőzve a tizennegyedik Miguel Oliveirát, a tizenötödik Fabio Quartararót és a tizenhetedik Álex Rinst. Ráadásul úgy gondolja, hogy a következő három helyszínen, Termasban, Austinban és Loszaílban is jók lehetnek.

Természetesen a Pramac csapatmenedzsere, Gino Borsoi is értékelte a látottakat, és bár sajnálja, hogy így alakult, ő is kiemelte, hogy a futam eleje igencsak biztatóan nézett ki. „Igazán kár érte, hogy Jacknek gondja akadt a burkolattal, különben lényegesen jobb eredményt érhetett volna el – jelentette ki. – Amíg viszont minden simán ment, megmutatta, hogy nagyon versenyképes, és remek tempót produkált, aminek köszönhetően az élmezőny közelében tudott maradni.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után