Az Amerikai Egyesült Államokban, Austinban rendezik meg a 2024-es MotoGP-idény harmadik fordulóját a most következő hétvégén. A COTA-n a Ducati utolérheti a Hondát a sorozatban megszerzett legtöbb futamgyőzelem számában.
Három héttel a portimãói versenyhétvége után az Amerikai Nagydíjjal folytatódik a 2024-es MotoGP-szezon. Biztosan kiemelt figyelem övezi majd az eseményt, mivel az argentínai történések miatt idén ez lesz az egyetlen forduló a kontinensen.
A helyszín a Circuit of the Americas nevű versenypálya lesz, amely Texas állam fővárosa, Austin közelében fekszik. A gyakran csak a COTA rövidítéssel megnevezett aszfaltcsík 2013 óta ad otthont az Amerikai Nagydíjnak. Az pedig elég egyértelmű, hogy melyik MotoGP-pilótának fekszik legjobban: az itt megrendezett tíz futamból hatot Marc Márquez nyert meg. A másik négy viadalból egyszer a bukás, máskor pedig egy korábbi sérülés akadályozta meg az itteni jó szereplésben a nyolcszoros világbajnokot.
Utóbbira éppen tavaly került sor, ami magadta a lehetőséget a pálya másik specialistájának, Álex Rinsnek a megvillanásra. Ő pedig élni tudott ezzel, és megszerezte a Honda egyetlen futamgyőzelmét a szezonban. Rinsnek kétségkívül nagyon megy Austinban, a MotoGP-ben kétszer, a Moto2-ben és a Moto3-ban egyszer-egyszer állhatott fel itt a dobogó tetejére. Rajta és Márquezen kívül Enea Bastianininek van még innen királykategóriás győzelme, amelyet 2022-ben szerzett. Az első itteni sprintet 2023-ban Francesco Bagnaia tudta behúzni.
Nem mindennapi versenyzőkhöz csatlakozott Rins, miután húzott egy váratlant Austinban
Egyébként korábban az Amerikai Egyesült Államokban található pályák közül az Indianapolis Motor Speedway, a Laguna Seca Raceway és a Daytona International Speedway is vendégül látta a gyorsaságimotoros-világbajnokságot. Érdekes, hogy az első kettő szintén nagyon feküdt az idősebb Márquez testvérnek, aki több győzelmet is aratott rajtuk.
Ami magát a pályát illeti, a nyomvonal 5513 méter hosszú és kilenc jobb-, valamint tizenegy balkanyarból áll, a vezetési irány pedig ellentétes az óramutató járásával. Jelentős, 41 méteres szintkülönbség található benne, ikonikus része a célegyenes végén található emelkedő, amelyet egy éles balkanyar követ. Összességében az egyik legváltozatosabb asztalcsík a naptárban, gyors egyenesek és szűk hajtűkanyarok alkotják. Mind az abszolút pályacsúcs, mind a versenyben futott körrekord tavalyról datálódik: előbbit Francesco Bagnaia tartja 2:01.892 másodperccel, utóbbit Rins 2:03.126-tal. A sebességrekord is 2023-ban dőlt meg utoljára: Maverick Viñales akkor 356,4 km/h-val repesztett.
Touchdown in ATX.#KTM #ReadyToRace #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/kMnV38Lsgy
— Red Bull KTM Factory Racing (@KTM_Racing) April 10, 2024
A hétvége egyik izgalmas témája, hogy a Ducatinak sikerül-e beállítania a sorozatban megszerzett legtöbb MotoGP-futamgyőzelem rekordját – ebben az esetben a sprinteket nem veszik számításba –, amelyet a Honda tart 12-vel. A japán gyártó a 2014-es szezon elején állt az élre. A 12-ből 1-et kivéve mind Márquez nevéhez kötődött, a cerverai versenyzőt csapattársa, Dani Pedrosa „segítette ki” a Cseh Nagydíjon.
A Ducati mostani sorozata a tavalyi misanói versenyhétvégén kezdődött, azóta az összes főversenyt a bolognaiak valamelyik pilótája zárta az élen. Bagnaia mellett Jorge Martín, Marco Bezzecchi, Johann Zarco, Bastianini és Fabio Di Giannantonio is feljegyezhetett magának egy vagy több futamgyőzelmet. A COTA-n pedig a Ducatinak minden esélye megvan arra, hogy beérje a Hondát, hiszen az idei viadalok közül a portimãói sprintet kivéve mindet ők vitték el, ráadásul már Márquez is őket erősíti.
Márquez egyébként egy másik szempontból már a Portugál Nagydíjon is főszerepbe került. A leintés előtt néhány körrel Bagnaiával harcolt az ötödik helyért, amikor összeértek, és mindketten elestek. A hivatalosan versenybalesetnek minősített esetről eltérő véleménye volt a két érintettnek. Érdekes kérdés, hogy a mostani hétvégén lehet-e majd folytatása ennek.
Bagnaia többet tehetett volna a balesetük elkerüléséért, mint Marc Márquez?
Bagnaia a nyilatkozatai alapján nem is nagyon gondolhat már erre. „Az Amerikai Nagydíj az egyik kedvencem a naptárból – mondta a címvédő. – Motiváltan érkeztem meg Amerikába, és kész vagyok a javításra: tavaly az egész hétvége során elég versenyképesek voltunk, és ha nincs a baleset, akkor a főfutamot is megnyerhettük volna.”
Csapattársának, Bastianininek a tavalyi Amerikai Nagydíjat sérülés miatt ki kellett hagynia, de így is „szép emlékeket őriz” a pályáról. Ez nem is csoda, hiszen 2022-ben itt szerezte meg karrierje második királykategóriás futamgyőzelmét. Bastianini, aki jól szerepelt Portimãóban, hiszen vasárnap második lett, egy „vad” hétvégére számít. A legnyugodtabban azonban talán nem ő, hanem Martín várhatja az austini eseményeket. A Pramac versenyzője fölényesen nyerte meg a Portugál Nagydíj főversenyét, és így összetettben is átvette a vezetést.
A Ducatin kívül a portimãói hétvége másik főszereplője az Aprilia volt, főleg Viñales révén. A 29 éves pilóta megnyerte a sprintet, a főfutamon pedig az utolsó körig tartotta a második helyet. Akkor azonban egy technikai probléma miatt kiesett, aminek következményeképp egyesekben felmerült, hogy a noaleieknek mindenképpen javítaniuk kellene a megbízhatóságon. Austinban már esetleg ki is derülhet, hogy az elmúlt három hétben sikerült-e előrelépniük ezen a téren.
Nem lehet elmenni amellett sem, hogy az Aprilia egyetlen ügyfele, a Trackhouse Racing első hazai fordulójára készül. Az amerikai istálló a tavalyi idény után kitiltott RNF helyét vette át MotoGP-ben, a csapat tagjai pedig már nagyon készülnek az austini fordulóra. „Ez az az esemény, amelyet azóta várok, hogy bejelentettük a MotoGP-be történő beszállásunkat – árulta el Justin Marks, az alakulat tulajdonosa. – Nagyszerű dolog a MotoGP-t a hazánkban üdvözölni.”
A Trackhouse hosszú idő után repítheti vissza Amerikát a motorversenyzés legmagasabb szintjére
A KTM-nél nagyon elégedetten zárhatták a Portugál Nagydíjat, hiszen mindkét gyári pilótájuk a legjobb ötben végzett a főfutamon. Az osztrákok azonban leginkább Pedro Acosta teljesítménye miatt örülhettek, hiszen a mazarróni cápa csodálatos versenyzéssel megszerezte első dobogóját a MotoGP-ben, amivel egy rekordot is megdöntött. Ilyen eredmények után pedig bármire képesek lehetnek az előttünk álló hétvégén.
A szezon eddigi történései alapján valószínű, hogy a két japán gyártó pilótái már megint nem tudnak majd odaérni az élmezőnybe. A Yamahánál abban bízhatnak, hogy Fabio Quartararo a szerződésének meghosszabbítása után már teljesen a versenyzésre tud majd koncentrálni. A hangvillások persze abban is reménykedhetnek, hogy Rins újra meg tud villanni a COTA-n. A Honda kilátásai kevésbé rózsásak, az aszakaiak leginkább Luca Marinire figyelhetnek. Az olasz versenyző ugyanis tavaly második lett az austini főfutamon, bár akkor még a VR46 színeit képviselte.
Az Amerikai Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
16:00–16:35 | Moto3 | Szabadedzés |
16:50–17:30 | Moto2 | Szabadedzés |
17:45–18:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
20:15–20:50 | Moto3 | Első edzés |
21:05–21:45 | Moto2 | Első edzés |
22:00–23:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
15:40–16:10 | Moto3 | Második edzés |
16:25–16:55 | Moto2 | Második edzés |
17:10–17:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
17:50–18:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
18:15–18:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
19:50–20:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
20:15–20:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
20:45–21:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
21:10–21:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
22:00– | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
16:40–16:50 | MotoGP | Bemelegítés |
18:00– | Moto3 | Verseny |
19:15– | Moto2 | Verseny |
21:00– | MotoGP | Verseny |