back to top
2025. május 15. 02:09
Kezdőlap Blog Oldal 178

Itt az újabb bizonyítéka, hogy a BMW a MotoGP-be tart?

0

Sajtóértesülések szerint a BMW megegyezett a Suzukival, hogy megvásárolják a japán gyártó leállított MotoGP-projektjének adatait. A müncheni márka komoly összeget fizethet, de így is bőven megtérülhet a befektetésük.

Jó ideje terítéken van a téma, hogy a BMW vajon beszáll-e a MotoGP-be, és a hőskor után visszatér-e a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájába. Markus Flasch, a BMW Motorrad nem olyan régen kinevezett vezérigazgatója nem zárta ki az esetleges beszállást, és könnyen lehet, hogy most efelé tettek komoly lépést.

A Motor Sport Magazine ugyanis úgy értesült, hogy a német gyártó megegyezett a Suzukival, és 18 millió euróért, azaz több mint 7 milliárd forintért megvásárolják a japánok leállított MotoGP-projektjének minden adatát. Annak a gyártónak az adatairól van szó, amely 2020-ban az egyéni és a csapatvilágbajnoki címet is megnyerte, 2022-ben viszont elhagyta a sorozatot, de utolsó három futamukból kettőn diadalmaskodtak.

Első látásra az összeg komolynak tűnhet, de könnyedén megtérülhet, hiszen, ahogyan a technikai sport bármilyen válfajának csúcskategóriájában, úgy manapság a MotoGP-ben is kis túlzással az adat jelenti a mindent. Ez határozza meg a tervezés és a fejlesztés folyamatát, ahogyan a hétvégékre történő felkészülést, valamint a motor beállításait is.

A MotoGP az egyik szenvedélye a BMW igazgatójának, aki felvetette a gyártó beszállásának lehetőségét

Éppen ezért a BMW rengeteg pénzt és munkaórát megspórolhat, miközben beindítja a MotoGP-projektjét. A GSX-RR pedig egy jó motor volt, így a mérnökök láthatják, hogy mire lesz szükségük. Persze hozzá kell tenni, hogy ez nem feltétlenül bizonyítja, hogy a müncheni márka valóban be fog szállni a királykategóriába, de arra alighanem igen, hogy komolyan tanulmányozni akarják a lehetőséget.

Persze lehet azzal érvelni, hogy jelenleg 2024-et írunk, és a Suzukinak csak 2022-ig vannak adatai, hiszen utána már nem voltak a mezőnyben, és bár kétségtelen, hogy voltak lényeges változások, elég csak a Michelin első abroncsára gondolni, de a technikai szabályrendszer alapja nem módosult Ez csak 2027-ben fog megtörténni, és szinte biztos, hogy ennél korábban egyébként sem fognak csatlakozni.

Mivel egy projekt kiindulópontja minden esetben a motorblokk, tekintve, hogy a Suzukival egyeztek meg (legalábbis az információk szerint), könnyen lehet, hogy a BMW soros négyhengeres erőforrással tervez rajthoz állni. Ez első látásra megint csak nem feltétlenül hangzik jól, látva a Yamaha mostani szenvedését, de két tényezőről nem szabad megfeledkezni. Egyrészt a németek minden nagy teljesítményű gépét ilyen blokk hajtja, így egyszerűbb lenne a közúti és a versenyzési részleg közötti marketing, másrészt 2027-ben 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken az erőforrások mérete.

Ez pedig a soros négyhengeresek malmára hajthatja a vizet, hiszen a méret és a súly mellett a nyomaték is kisebb lesz. Ez pedig azt jelenti, hogy nem lesz annyira jó a kanyarokból történő kigyorsítás, ellenben a kanyarsebességre jobban lehet építeni. A soros négyhengeresek pedig íves kanyarvételt igényelnek, miközben az 1000 köbcentis formulának inkább a V alakú fordulás kedvez, de ez utóbbinak három év múlva már nem lesz relevanciája.

A BMW feje megnevezte az egyik „elengedhetetlen” feltételét annak, hogy beszálljanak a MotoGP-be

Ami a többi aspektust illeti, a leszorítóerő tekintetében biztosan nem a Suzuki az ideális „tanítómester”, mivel nekik volt a legkevésbé fejlett aerodinamikájuk. Más kérdés, hogy ennek mennyi jelentősége van, hiszen 2027-től jelentősen korlátozzák az ilyen alkatrészeket a MotoGP-ben. Azt pedig nem tudni, hogy a két gyártó közötti megállapodás magában foglalja-e a számítógépes modellezést, amely szintén kulcsfontosságú, és amelyben évek óta a Ducati jár a legelőrébb.

A BMW szempontjából az is fontos lehet, hogy saját, meglévő mérnöki gárdájuk mellett a MotoGP-ben kipróbált és tapasztalt szakembereket alkalmazzanak a projekt beindításához. A Suzuki például 2017-ben vakvágányra került került, amikor megnövelték a főtengely tömegét, hogy a kanyarkijáratokon vezethetőbbé váljon a motor. Ehelyett viszont a gép nehezen megállítható és befordítható lett, ami körönként körülbelül 3 tizedmásodperces veszteséget jelentett, aminek eredményeképpen a japánok abban az évben egyszer sem álltak dobogóra.

Ennek kapcsán a hivatkozott cikk szerzője, Mat Oxley körbekérdezett a paddockban az egyes gyártóknál, hogy elindult-e már a toborzás a BMW részéről, de meglepődve tapasztalta, hogy minden irányból nemleges választ kapott. Az viszont biztos, hogy ha a müncheniek 2027-ben már valóban ott szeretnének lenni a rajtrácson, akkor hamarosan meg kell tenniük az ilyen jellegű lépéseket.

Razgatlıoğluék „tényleg szeretik” a BMW-t, de azért az megviselte, hogy „bezárták a MotoGP-aktát”

A Yamaha átesett a ló túloldalára? – Quartararo mostanában tesztpilótának érezte magát

0

Fabio Quartararo szerint a Yamaha rengeteg kísérletezésének az lett az eredménye, hogy az utóbbi időszakban nagyon gyakran kellett váltogatnia teljesen különböző motorok között. Ennek következtében mostanában inkább tesztpilótának érzi magát, mintsem versenyzőnek.

Bár a pályán ez egyelőre eredmények tekintetében nem látszik, a Yamaha MotoGP-projektje jelentős változásokon ment keresztül az utóbbi időszakban. Több európai szakember is érkezett a mérnöki gárdába, többek között a Ducatitól megszerzett Massimo Bartolini is, aki jelenleg a technikai igazgató pozícióját tölti be.

A személyi változásoknak köszönhetően pedig a szemléletmód is változott. Korábban ugyanis meglehetősen lassan haladt a fejlesztési folyamat, most viszont folyamatosan új alkatrészeket próbálnak ki. Korábban a gyártó vezérpilótája, Fabio Quartararo is ezt a kérést fogalmazta meg, de úgy tűnik, kissé átestek a ló túloldalára, mivel a 25 éves motorosnak teljesen különböző specifikációkkal kell kísérleteznie, és nincs elég idő az értékelésre.

„Közvetlenül a sprint előtt túl sok mindent próbáltunk ki, egyik motorról a másikra [váltottunk], és referencia nélkül mentem az időmérőre – utalt a Brit Nagydíj hétvégéjére. – Az egyik motort egy bizonyos módon kellett vezetnem, a másikat másféleképpen. Szóval teljesen elveszett voltam. Már így is sokkal többet küszködünk, mint általában, de nagyon elvesztem. Azt mondtam, hogy szeretnék egy olyan alapot, amelyet nagyjából ismerek, és a sprinten sokkal jobb volt. Még mindig nem túl jó, de legalább nem végeztünk nagyon messze Jack [Miller] mögött.”

Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett

Quartararo hozzátette, nem önmagában a sok új elemmel van gondja, hanem azzal, hogy túlságosan nagy az eltérés az általa vezetett motorok között. Példának okáért az egyik versenygép nehéz, de jól lehet vele fékezni, a másik pedig könnyebb, de kevésbé jól áll meg. Emiatt pedig bizonyos szempontból nem is tud hatékony munkát végezni.

„Nem a sok alkatrészről van szó hanem a túl sok különböző motorról minden egyes edzésen – magyarázta. – Négy kör, motorcsere, négy kör, motorcsere. Gyorskört [teljesítünk], de melyik motorral? Szóval ez elég bonyolult. Két évvel ezelőtt [végig] ugyanazzal a motorral mentünk. Még a tavalyi szezon végén is tudtuk, hogy nem ugyanolyan a motor, de az alapot megtartottuk, és én voltam az, aki feszegette az extrém határokat a motorral. Most nem igazán tudjuk ezt megtenni, mert fogalmam sincs, hol van a motor határa.”

Persze az normális, hogy egy-egy új elemtől mind a csapat, mind a versenyző azt várja, hogy vagy növeli a motor teljesítményét, vagy segít megoldani bizonyos problémákat. Ugyanakkor az is természetes, ha nem minden újítás váltja be a hozzá fűzött reményeket. Quartararo elmondta, mostanában nem elsősorban versenypilótának érzi magát.

„Ez túl sok, de az ember néha azt várja, hogy javuljanak a dolgok, és nem azt, hogy romoljanak – fogalmazott. – Vagy mondjuk néha vannak új alkatrészeink, és azt várjuk, hogy sokkal jobbak legyenek. Előfordul, hogy az az alkatrész, amelytől a legtöbbet várjuk, nem igazán hoz pozitívumokat. Most, az elmúlt futamokon szerintem inkább voltam tesztpilóta, mint versenyző. Momentán inkább arra koncentrálnék egy kicsit jobban, hogy megpróbáljak a lehető leggyorsabb lenni, mert már régóta nincs két olyan egymást követő nap, amikor ugyanazt a motort használom.”

„Nevetséges” – többen is kifakadtak a MotoGP legutóbbi hétvégéjén lezajlott események miatt

0

Francesco Bagnaia és Aleix Espargaró is nevetségesnek titulálta, hogy az elmúlt időszakban többen is nagyon lassan mennek a pályán az időmérőkön, hogy bevárják a gyorsabb versenyzőket, és beálljanak mögéjük. Marc Márquez felvetett egy alternatívát, de rögtön hozzátette, hogy a nézők számára az sokkal kevésbé lenne szórakoztató.

Nem új keletű jelenség a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban, hogy az időmérőn számos versenyző lelassít a pályán annak érdekében, hogy bevárják a náluk gyorsabbakat, és a gyorskör során próbálják kihasználni az általuk nyújtott szélárnyékot. A Brit Nagydíj kvalifikáción azonban a szokásosnál is látványosabban előjött ez a probléma.

Francesco Bagnaiát sokszor érinti ez a jelenség. Persze nem ő áll be mások mögé, hanem ő az, akit követni szoktak, hiszen a motorjával együtt a mezőny egyik leggyorsabb csomagjáról volt szó. Így történt ez Silverstone-ban is, és bár a pole pozíciót nem emiatt bukta el, de a címvédő így is kifejezte nemtetszését ezzel kapcsolatban.

„Azt kell mondanom, hogy jelenleg elég nevetséges a helyzet az időmérőn, figyelembe véve, hogy tíz MotoGP-versenyző is képes ennyire lassan menni, hogy követni tudjon más pilótákat – nyilatkozta. – A sportágunk csúcsán vagyunk. Azért vagyunk itt, mert egyedül is meg tudjuk csinálni a dolgokat. Elég nevetséges ez a helyzet. Amíg senki nem mond semmit, ez így fog folytatódni.”

Espargaró jött ki a legjobban Viñales bukásából, Bagnaia a fóliája miatt bukta el a pole pozíciót

Aleix Espargaró ezúttal semmilyen módon nem keveredett ilyesmibe, és végül ő szerezte meg a pole pozíciót. A gyári Aprilia pilótája csatlakozott Bagnaiához, és leszögezte, nem híve az ilyen jellegű taktikázásoknak. A 35 éves versenyző emellett azt is kiemelte, hogy az ilyen típusú motorozás egyáltalán nem biztonságos.

„Az időmérőn kétféle kockázatot vállalhat az ember – kezdte. – Az egyik az, hogy elsőként megy ki [a pályára], mert mindenki őt fogja követni, mindenkivel együtt van. A második, hogy vár, és utolsóként megy, de ha sárga zászló van, az elrontja a körét. Én a másodikat választottam. Nem szeretek mások mögött menni, egyedül szeretek menni. Egyetértek Peccóval. Szerintem nevetséges, hogy a versenyzők állandóan a garázsban várnak, hogy meghúzassák magukat. Nevetséges látni a pálya közepén öt-hat versenyzőt, akik a többiekre várnak, [miközben] teljesen megállnak, és ezek mindig ugyanazok a pilóták. Az ember [az ellenfeleit] is veszélybe sodorja, mert a többiek nem akarnak hajtani, vagy kihűlnek a gumik, ez pedig veszélyes. Azonban megtehetik, a szabályok lehetővé teszik számukra. Szóval ilyen a versenyzés, de Peccóhoz hasonlóan ez szerintem is nevetséges.”

Marc Márquez korábban előszeretettel alkalmazta a szélárnyékozást, és a legutóbbi időmérőn is Bagnaia mögött szeretett volna menni. Ez azonban a legvégén nem sikerült neki, ugyanis a VR46 pilótái keresztülhúzták a számításait, és besoroltak a gyári Ducati motorosa mögé. A nyolcszoros világbajnok felvetette azt a lehetőséget, hogy a mezőny tagjai egyenként fussák meg a gyorskörüket, de úgy véli, ezzel más jellegű probléma van.

„A versenyzés ilyen volt és ilyen is lesz, ha nem változtatnak az időmérős formátumon, és nem vezetnek be olyasmit, mint a superpole – fogalmazott. – Azonban, ahogyan korábban láttuk, a superpole unalmas. Semmi bajom nincs vele, de a Superbike-világbajnokságon egyenként mentek [a kvalifikáción], és nem volt show. Végső soron azonban, ha az ember követ egy motort, akkor bizonyos szempontból nyer, más területen veszít. Ahogyan most is láttuk a második próbálkozások során, a Q2-ben mindenki a leggyorsabb srácokra vár.”

Egy másik lehetőség, amihez nem kell az egész időmérős formátumot megváltoztatni, azok a maximális szektoridők, a Forma–1-hez hasonló módon. Mindez azt jelentené, hogy – hacsak nincs rá alapos indok – senki nem motorozhat egy bizonyos szintnél lassabban. Márquez azonban úgy véli, aki akarja, így is meg tudná oldani a másikra történő ráakaszkodást.

„Lehet változtatni, de akkor az lesz a stratégia, hogy a bokszutcában maradnak, mint most a Moto3-ban – vélekedett. – Végső soron vannak különböző stratégiák, hogy ezt meg lehessen tenni. Ez a hétvége az első, ahol szélárnyékot kerestem. Nem szívesen teszem, a korábbi futamokkal ellentétben, de a szabály az szabály, és nem én hozom a döntést.”

Pedro Acosta szintén csatlakozott a Bagnaia által elindított „kampányhoz”. „Teljesen egyetértek Peccóval – jelentette ki. – Azzal semmi bajom nincs, ha a bokszutcában vagy a kivezető körben, egy megfelelő helyen kicsit lelassítanak. Szándékosan tönkretenni egy másik versenyző gyorskörét viszont elfogadhatatlan. Egyikünk sem hülye, pontosan tudjuk, hol kell ezt megtenni. Ez egyszerűen rendkívül veszélyes.”

Bezzecchit felbosszantotta Morbidelli manővere, majd kis híján újabb nagy balesetet szenvedett

0

Marco Bezzecchit felbosszantotta Franco Morbidelli akciója, amelynek következtében mindketten buktak a Brit Nagydíj sprintfutamának rajtja után, de elfogadta honfitársa bocsánatkérését. A VR46 versenyzőjének másnap ki kellett kerülnie a technikai gondokkal küszködő Brad Bindert, ami jelentősen visszavetette.

Meglehetősen eseménydúsan alakult Marco Bezzecchi számára a Brit Nagydíj hétvégéje, de nem a pozitív értelemben. A szombati sprintfutamon az első kanyart sem tudta bevenni, ugyanis Franco Morbidelli egy finoman szólva is optimista féktávval nekiment, és mindketten elestek. A VR46 pilótája ráadásul meg is sérült.

Morbidellit megbüntették, de szerinte nem volt felelőtlen az akció, amellyel kiütötte Bezzecchit

A Pramac pilótája dupla hosszú körös büntetést kapott, de persze ez honfitársán nem segített. Az eset további pikantériája, hogy nemcsak márkatársakról van szó, hanem mindketten a VR46 Akadémia növendékei. Nem véletlen tehát, hogy Morbidelli később felkereste a dühös Bezzecchit, hogy elnézést kérjen tőle.

„A futam után meglátogatott – nyilatkozta az ifjabbik olasz motoros, aki nem bizonyult haragtartónak. – Bocsánatot kért. Ez egy hiba, amely természetesen felbosszantott. De mit mondhatnék? Már megtörtént, úgyhogy elfogadom a bocsánatkérését, és biztos vagyok benne, hogy nem szándékosan tette. Szóval végső soron minden rendben van.”

Bezzecchinek másnap nagyon résen kellett lennie, hogy ne legyen részese egy másik, potenciálisan a szombatinál is nagyobb balesetben. A hatodik helyről induló Brad Binder ugyanis technikai gondokkal küszködött, ezért nagyon lassan jött el a rajtrácsról, a VR46 versenyzője pedig csak az utolsó pillanatban tudta kikerülni. „Majdnem eltaláltam Bradet, akinek gondja volt a motorjával – idézte fel. – Jack [Miller] az utolsó pillanatban tért ki, én pedig majdnem elütöttem. Szóval kicsit visszaestem.”

Teljesen elkerülhető hiba okozta Binder vesztét a Brit Nagydíj rajtjánál

Bezzecchi így annak ellenére is csak tizenharmadikként fejezte be az első kört, hogy a két Trackhouse kiesett előle. Ezután Fabio Quartararót, Morbidellit, Maverick Viñalest, Millert és Pedro Acostát is megelőzte, így nyolcadikként intették le. A háromszoros MotoGP-futamgyőztes szerint a sérülése ellenére is benne lett volna a potenciál egy jobb eredményre, ha a rajt nem jön ki ennyire rosszul számára.

„A futam alatt, az elején nem volt túl nagy a fájdalom az adrenalin miatt – fogalmazott. – Az utolsó hat-nyolc körben viszont elkezdtem érezni, mintha az egész lábamban, de különösen a lábfejemben csökkent volna az érzékenység. Szóval nagyon nehéz volt megérteni, mennyi hátsó féket használtam, úgyhogy ez kicsit a határon volt. Ettől eltekintve viszont jó verseny volt. A sérülés fájdalmas volt, de tudtam menedzselni. Inkább a rajt okozott gondot, mert a Braddel történt [eset] nélkül valószínűleg előrébb lehettem volna. Szerintem ez volt a legnagyobb probléma. A sérülés nem segített, de megpróbáltam túlélni.”

Grafikai Kánaánt és tudatos küzdelmet hozott a hétvége – a MotoGP Silverstone-ban vendégeskedett

Megdönti-e Razgatlıoğlu Rea és Bautista rekordját az egyedi futamhétvégén? – menetrend

0

Portimãóban indul a Superbike-világbajnokság idényének második fele, ahol az év egyik, ha nem a legkülönlegesebb hétvégéjét rendezik, hiszen az első és a második futam is naplementében fog zajlani. Toprak Razgatlıoğlu azonban nem ezek valamelyikén, hanem a Superpole versenyen írhat történelmet.

Mostban lezárult az idei Superbike-világbajnokság első fele, hiszen ezen a hétvégén már a szezon hetedik fordulóját rendezik meg. A helyszín nem más, mint a portimãói Algarve International Circuit, amelyet 2008 októberében adtak át, és már novemberben ott rendezték a szezonzárót. Azóta 2016 kivételével minden évben ellátogatott ide a mezőny.

A motorosok számára kialakított aszfaltcsík 4,592 kilométer hosszúságú, és kilenc jobb-, valamint hat balkanyart tartalmaz, aminek ismeretében az sem meglepő, hogy a vonalvezetés iránya megegyezik az óramutató járásával. A helyszín különlegessége a lényegében folyamatos szintváltozás, ezért is szokták gyakran hullámvasúthoz hasonlítani. Az abszolút pályarekordot Jonathan Rea 2022-es, 1:39.610 másodperces pole pozíciós köre jelenti, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Toprak Razgatlıoğlu nevéhez fűződik tavalyról: a török versenyző 1:39.826-os időt futott.

A pályán eddig harmincöt futamot rendeztek, és tizenkét különböző pilóta tudott rajta diadalmaskodni, ami összesen hat eltérő csapatot jelent. A Superpole meglehetősen fontos szokott lenni, hiszen a versenyek öthetedében a győzelem az első sorból született. Az utolsó hat viadal ugyanakkor abból a szempontból nem volt változatos, hogy az első két helyet ugyanazon két versenyző sajátította ki, és könnyen lehet, hogy az egyikük ezúttal is tarolni fog.

Természetesen Toprak Razgatlıoğluról van szó, aki az asseni második futam óta zsinórban tíz győzelemnél tart. Mindez azt jelenti, hogy ha az első futamot és a Superpole versenyt is megnyeri, akkor megdönti a 11 viadalból álló rekordot, amelyet Jonathan Rea 2018-ban, míg Álvaro Bautista 2019-ben és tavaly tudott elérni. A BMW versenyzője eddig háromszor szelte át elsőként a célvonalat Portimãóban, emellett további hét dobogót szerzett a helyszínen.

„Nagyon örülök, hogy visszatérhetek Portimãóba, mert ez az egyik abszolút kedvenc pályám, és nagyon szeretek ott motorozni – nyilatkozta. – Olyan, mint egy hullámvasút. Általában nagyon erős vagyok ott, de most a BMW-vel egy másik szinten vagyunk. Ugyanakkor majd a hétvégén meglátjuk. Mindig száz százaléknál is jobban próbálkozom, mert ott ismét három győzelemre van szükségünk. Boldog vagyok, és a csapat is nagyon boldog, mindenki rendkívül keményen dolgozik, most pedig meglátjuk, mire leszünk képesek Portimãóban.”

Amennyiben Razgatlıoğlu megnyeri az első futamot, úgy a BMW feljön az örökranglista harmadik helyére az egyazon gyártó által sorozatban megszerzett győzelmek terén. Ilyesmire korábban öt alkalommal is volt példa, legutóbb a Ducatinak sikerült: Bautista a tavalyi magny-cours-i második versenytől kezdve megnyerte a 2023-as idény utolsó tíz viadalát, amihez Nicolò Bulega hozzátett még egyet idén Phillip Islanden.

Razgatlıoğlu már a következő ünneplését tervezgeti, legközelebb medencébe ugorhat

Alighanem nekik kettőjüknek van a legnagyobb esélyük arra, hogy megakadályozzák a török pilótát a rekordbeállításban, illetve -döntésben. A címvédő ráadásul szintén fontos mérföldkőhöz érhet, hiszen a következő dobogója a századik lesz neki ebben a sorozatban. Ezzel ő lehet a hetedik versenyző, aki eljut idáig. Csapattársa újonc lévén még nem versenyzett ott Superbike-motorral, de tavaly egy-egy győzelemmel és második hellyel jól szerepelt a helyszínen a Supersport-vb keretein belül.

Bár idén aligha szólhat bele a győzelem kérdésébe, de attól még tény, hogy a pálya messze legeredményesebb versenyzője Rea. A brit motoros tizenháromszor diadalmaskodott, aminél csak Assenben volt sikeresebb, összesen huszonöt alkalommal állhatott fel a dobogóra, és hat pole pozícióig jutott. 2008-ban pont Portimãóban mutatkozott be a szériában, és ő az egyetlen, aki mind a harmincöt ottani futamon részt vett.

A mezőny többi tagja közül a másik gyári BMW-t vezető Michael van der Mark volt a legutóbbi olyan versenyző, aki életében először nyert az Algarve International Circuiten, miután behúzta a változó körülmények között rendezett 2021-es futamot. A holland pilóta azóta nem is állhatott fel a dobogó tetejére. Az összetettben nála sokkal álló, Razgatlıoğlu és a gyári Ducatik mögött a bajnokság negyedik helyét elfoglaló Alex Lowes ellenben csupán egyszer, a 2019-es Superpole versenyen állhatott fel a dobogóra ezen a helyszínen, még a Yamahával.

Ami az utóbbi időszakban megsérült versenyzőket illeti, Tarran Mackenzie és Adam Norrodin egyaránt ott van a rajtlistán, de csütörtökön mindkettőjüknek részt kell venniük egy orvosi vizsgálaton, és ennek az eredménye dönti el, hogy valóban elindulhatnak-e. Sam Lowesnak a Mostban elszenvedett kulcscsonttörése után viszont biztosan ki kell hagynia a fordulót, de ez nem jelenti azt, hogy nem lesz hat Ducati a rajtrácson. A jelenleg az ázsiai gyorsaságimotoros-bajnokságban szereplő Hafizh Syahrin ugyanis szabadkártyát kapott a hétvégére, és az ottani csapatának, a JDT Racing Teamnek a színeiben áll rajthoz.

A hétvége különlegessége, hogy ezúttal nem a Magyarország és Portugália közötti egyórás időeltolódással kell számolni, mivel a teljes menetrendet jóval későbbre csúsztatták. Mindez annak érdekében történt, hogy az első és a második versenyt naplementében rendezhessék meg. Ennek köszönhetően a főfutamok nem a legnagyobb hőségben zajlanak majd, bár a levegő hőmérséklete az előrejelzések szerint így is 30 fok körül lesz majd. Ami az esőt illeti, azt teljes mértékben ki lehet zárni.

A Superbike-vb portimãói hétvégéjének menetrendje

Péntek
12:00 – 12:25 Női világbajnokság Első szabadedzés
12:40 – 13:05 Supersport 300 Első szabadedzés
13:20 – 14:00 Supersport Első szabadedzés
14:15 – 15:00 Superbike Első szabadedzés
16:25 – 16:50 Női világbajnokság Superpole
17:10 – 17:35 Supersport 300 Superpole
17:55 – 18:35 Supersport Superpole
19:00 – 19:45 Superbike Második szabadedzés
Szombat
12:00 – 12:10 Női világbajnokság Bemelegítés (első)
12:20 – 12:30 Supersport 300 Bemelegítés (első)
12:40 – 12:50 Supersport Bemelegítés (első)
13:10 – 13:30 Superbike Harmadik szabadedzés
14:45 – Női világbajnokság Első verseny
15:45 – 16:00 Superbike Superpole
16:30 – Supersport 300 Első verseny
17:30 – Supersport Első verseny
19:00 – Superbike Első verseny
Vasárnap
12:00 – 12:10 Női világbajnokság Bemelegítés (második)
12:20 – 12:30 Supersport 300 Bemelegítés (második)
12:40 – 12:50 Supersport Bemelegítés (második)
13:00 – 13:10 Superbike Bemelegítés
14:45 – Női világbajnokság Második verseny
15:45 – Superbike Superpole futam
16:30 – Supersport 300 Második verseny
17:30 – Supersport Második verseny
19:00 – Superbike Második verseny

Aleix Espargaró édesapja hazudott, hogy „szenvedélyes” fia elindulhasson élete első motorversenyén

0

Aleix Espargaró édesapja elárulta, korábban hazudott fia életkoráról, hogy elindulhasson élete első motorversenyén. Genís Espargaró arra is kitért, hogy miért keresett menedzsert gyermekei mellé.

Egy csodálatos pályafutást fog lezárni a mostani idény végén Aleix Espargaró, a MotoGP állandó mezőnyének körelnöke ugyanis visszavonul az egész szezonos versenyzéstől. Egyébként a királykategóriától nem távolodik el teljesen, hiszen jövőre már a Honda tesztpilótája lesz. Viszont édesapja – aki két elit pilótát nevelt fel, hiszen természetesen Pol Espargaró is a fia – elmesélése alapján még az ő karrierje sem problémamentesen indult.

Öccse szerint a családjuk minden tagja „ünnepli” Aleix Espargaró visszavonulását

„Az első versenyén Aleix négy évesen és pár hónaposan vett részt – emlékezett vissza Genís Espargaró a Motosan kérésére. – De mi hazudtunk annak a szövetségnek, azt mondtuk, hogy már öt éves lett abban az évben. Pedig ez októberben történt, amikor ő négy éves volt, hiszen júliusban töltötte be a negyedik életévét. Két és fél évesen kezdett el segédkerékkel szerelt benzines – akkoriban ugyanis még nem voltak elektromos motorok, mint manapság – gépekkel motorozni. De ez főként azért alakult így, mert nagyon szenvedélyes volt. Ez a szenvedély pedig nem tőlem, hanem tőle jött. Én korábban szintén versenyeztem motorokkal, szóval megtapasztaltam az ezzel járó örömöt, de a szenvedést is. De ez már csak ilyen.”

„Azt viszont el kell mondanom, hogy erre [a gyerekek motoroztatására] Granollers az egyik legjobb hely – tette hozzá. – És mi otthon biztosan másképp csináltunk egyes dolgokat [mint mások]. Amikor úgy gondoltam, hogy ebből lehet valami, az volt az első dolgom, hogy kerestem melléjük egy menedzsert. Neki azt mondtam, hogy »jó szerelő vagyok, és azt hiszem, hogy jó apa is, de nem vagyok menedzser«.”

„Mert nem kérhetem egyszerre azt a fiamtól, Aleixtől, aki nagyszerű srác volt, hogy ne beszéljen evés közben, válaszoljon az anyjának, tanuljon… és azt is, hogy mit csináljon a pályán. Ezek összeegyeztethetetlen dolgok, és szerintem sok szülő ebben hibázik. Én mindig is úgy gondoltam, hogy nem az én kezemben van a gyerekeim sportolói pályafutása. Nekem nem az volt a feladatom, hogy megéljek a pénzükből. Egy gyerek nem befektetés, nem üzlet.”

Lorenzo szerint apjának köszönheti, hogy nem kellett kockáztatnia a bénulást karrierje végén

Augusto Fernández valóban a Yamahához kerülhet – de nem versenyzőként számítanának rá

0

A KTM-től kiszoruló Augusto Fernández megerősítette, lehetséges, hogy a Yamaha tesztpilótájaként folytatja a pályafutását. A japán gyártó egy fiatal motorost szeretne igazolni a tesztcsapatába, hogy a lehető legjobban kihasználják a koncessziós jogokat.

Ahogy az elmúlt években, úgy idén is eléggé küszködik a Yamaha. Ez tavaly már a MotoGP-nek is feltűnt, így az iwatai gyártó a Hondával együtt engedményeket kapott a koncessziós jogok területén. Ennek az az egyik eleme, hogy jóval többet tesztelhetnek, mint a vetélytársaik. Ám ezt a lehetőséget pillanatnyilag nehezen tudják kihasználni, mivel a tesztpilótájuk, Cal Crutchlow egy elhúzó sérülés miatt már jó ideje nem tud olyan munkát végezni, amilyenre szükség lenne tőle. Így nem meglepő, hogy ezt a jövőben szeretnék elkerülni.

A műtéten áteső Crutchlow mégsem tud rajthoz állni a Brit Nagydíjon, már a helyettese is megvan

„Meg akarjuk erősíteni a tesztcsapatunkat, és emiatt szerződtetni szeretnénk egy pilótát, de nem egy veteránban vagy egy már visszavonult versenyzőben gondolkodunk – nyilatkozta Massimo Meregalli, a Yamaha gyári alakulatának csapatmenedzsere az Autosportnak. – Egy olyan fiatalt szeretnénk, aki sok kört akar megtenni, és akivel a legtöbbet hozhatjuk ki az extra tesztelési lehetőségekből, amelyeket a koncessziós jogok tesznek lehetővé nekünk. Ez nem azt jelenti, hogy Crutchlow már nem lesz velünk, hiszen ő továbbra is a csapat tagja marad, és amint felépül, visszatér majd a pályára.”

A brit lap szerint első körben Remy Gardnert nézték ki erre a szerepre, de neki nem fűlik a foga ahhoz, hogy tesztpilóta legyen. Így az újság értesülései alapján a Yamaha mostani jelöltje nem más, mint Augusto Fernández. A 2022-es Moto2-es világbajnok Enea Bastianini és Maverick Viñales együttes leigazolása miatt kiszorult a KTM-től, és úgy tűnik, hogy eddig máshol sem talált magának MotoGP-ülést. Fernández így elsősorban a Superbike-világbajnokság egyik motorját szeretné megszerezni, de saját bevallása szerint nem zárkózik el a teszpilótaságtól sem.

A Yamahánál köthet ki a nehéz helyzetben lévő Augusto Fernández, aki nem hajlandó visszalépni

„Tényleg beszélek velük [a Yamahával]. Ha semmilyen [lehetőség] nem merül fel ebben vagy a Superbike-vb paddockjában, amik most nehézkesnek tűnnek, akkor ez jó kilépés lehet nekem – erősítette meg Fernández. – Mindig elgondolkozom az olyan lehetőségeken, amelyek révén versenyzőként úgy fejlődhetek, hogy a jövőben teljes munkaidős versenyzőként térhessek vissza egy csapathoz.”

Egyébként a korábbiakkal szemben most már egyáltalán nem lenne meglepő, ha egy MotoGP-programban egynél több tesztpilóta kapna szerepet. Így van ez a KTM-nél, ahol Dani Pedrosa, Pol Espargaró és Jonas Folger viseli ezt a címet. Jövőre pedig már a Hondánál is ez lesz a helyzet, hiszen az aszakaiaknál Stefan Bradl mellé Aleix Espargaró fog becsatlakozni.

Hivatalossá vált a legrosszabbul őrzött titok: Di Giannantonio marad a VR46-nál

0

Hivatalosan is bejelentették, amit Davide Tardozzi már pénteken „kikotyogott”: Fabio Di Giannantonio két évvel meghosszabbította a szerződését, így a tervek szerint 2026-ig marad a VR46-nál. Ezzel együtt azt is nyilvánosságra hozták, hogy valóban az övé lesz a csapathoz kerülő egyetlen gyári Ducati.

A Ducati pénteken tette hivatalossá, hogy a Pramac távozása után a VR46 kap majd gyári támogatást. Valentino Rossi csapata azonban már csak egy aktuális specifikációjú motorral lesz ellátva, mivel a bolognai gyártónál szeretnék csökkenteni a költségeiket. Ekkor Davide Tardozzi, a Ducati gyári istállójának csapatmenedzsere azt is elárulta a sajtónak, hogy a 2025-ös gépet Fabio Di Giannantonio, míg a 2024-est Franco Morbidelli fogja vezetni.

Kikotyogták Rossi csapatának jövő évi versenyzőit, egyikük gyári motort kap a Ducatitól

A VR46 és a Ducati ezután már nem is várt sokáig, és szerdán formálisan is bejelentették, hogy két évvel meghosszabbítják Di Giannantonio szerződését. Egyben azt is nyilvánosságra hozták, hogy jövőre valóban ő fogja megkapni a csapat egyetlen GP25-ös motorját. Az olasz pilóta így a tervek szerint 2025-ben és 2026-ban is Rossi alakulatát fogja képviselni.

Di Giannantonio hatalmas utat járt be az elmúlt egy évben. Amikor tavaly Marc Márquez érkezése miatt elveszítette a helyét a Gresininél, úgy tűnt, hogy távoznia kell a MotoGP-ből. Végül azonban a VR46-tól kapott egy esélyt, amellyel eddig élt is, hiszen a tabellán a nyolcadik helyet foglalja el, amíg csapattársa, Marco Bezzecchi, csak tizenegyedik az összetettben. Jövőre pedig már egy legújabb verziójú Ducatin ülve mutathatja meg a tudását.

„Kilenc hónappal ezelőtt olyan helyzetben találtam magam, hogy nem volt motor, amellyel folytatni tudtam volna az álmaim megvalósítását – kezdte Di Giannantonio. – Ma pedig szerződést írtam alá a MotoGP két legfontosabb entitásával, amit nehéz elhinni. Nagyon boldog vagyok, hogy a következő két szezonban a Pertamina Enduro VR46 Racing Teammel és a Ducati Corséval együtt folytathatom ezt a csodálatos utazást. Szinte véletlenül kerültem ide, de azonnal otthon éreztem magam, és a csapattal nagyon jól megy a közös munka.”

„Két évig egy gyári Ducatival leszek a pályán – egy ilyen motorral ambiciózus eredmények elérésére lehet és kell is törekednünk – tette hozzá. – Ez egy hatalmas projekt, amelynek száz százalékig a részének érzem magam, és így a dobogó legfelső fokát célozhatjuk meg.”

Di Giannantonio nem Marc Márqueznek akar bizonyítani, inkább a bajnoki cím motiválja

Aldeguer feledtetni tudja Marc Márquezt? – Álex szerint remek csapattárs lesz jövőre az újonc

0

Davide Tardozzi közvetetten elárulta, hogy jövőre Fermín Aldeguer lesz Álex Márquez csapattársa a Gresininél. Márquez úgy gondolja, hogy a Moto2-ből érkező honfitársa nem fog a tanácsaira szorulni, és jól tudnak majd együttműködni.

Pénteken jelentette be a Ducati, hogy a Pramac távozása után a VR46 fog gyári támogatást kapni. Davide Tardozzi, a bolognaiak gyári istállójának csapatmenedzsere ekkor véletlenül (?) azt is elárulta a sajtónak, hogy Valentino Rossi alakulatának egyik motorját Fabio Di Giannantonio, míg a másikat Franco Morbidelli vezetheti majd.

Kikotyogták Rossi csapatának jövő évi versenyzőit, egyikük gyári motort kap a Ducatitól

Ez pedig egyben azt is jelenti, lényegében borítékolható, hogy Fermín Aldeguer jövőre a Gresini versenyzője lesz. A Ducati ugyanis már korábban megállapodott vele arról, hogy jövőre velük debütálhat a királykategóriában. A Pramac váltása miatt nyolcról hatra csökken a motorjaik száma, amelyek közül így már ötnek ismerjük a gazdáját. Az már hivatalos, hogy a gyári alakulat a Francesco Bagnaia – Marc Márquez duóval vág majd neki a következő szezonnak, ahogy már a Gresini is bejelentette Álex Márquez szerződésének meghosszabbítását. Tardozzi pedig ugye a VR46 pilótafelállását is felfedte.

Az idén még a Moto2-es mezőnyben villogó Aldeguer így tehát minden bizonnyal a Gresinihez fog kerülni, ahol Álex Márquezzel kell majd együtt dolgoznia. Viszont a 28 éves pilóta idén még a fivérével, Marc Márquezzel osztja meg a garázst. A testvérek pedig nagyon jól érzik magukat ebben a helyzetben, ami tökéletesen látszott, amikor a Német Nagydíjon együtt állhattak fel a dobogóra. Így nem lenne meglepő, ha Álex nagyon bánná Marc távozását, de ennek nem adta jelét, amikor a feltételezhető új csapattársáról kérdezték.

„Igen, úgy néz ki, hogy ez fog történni – mondta Aldeguer érkezéséről a fiatalabb Márquez fivér. –  Az biztos, hogy [Aldeguer] nagyon gyors lesz. Ő egy nagyon tehetséges pilóta, és remélhetőleg nagyszerű munkát tudunk majd együtt végezni. Úgy gondolom, hogy remek csapattárs lesz, és előrefelé tudjuk majd hajtani egymást.”

„Ő azonnal gyors lesz – tette hozzá. – Nem lesz szüksége a tanácsaimra. Úgy értem, hogy ő rögtön ott lesz [az élmezőnyben]. Mindenesetre én szeretem azt, ha van egy újonc [a csapatnál], aki a Moto2-ből érkezik… Nekik mindig elég jó a kanyarsebességük, meg minden ilyesmi. Szóval remélhetőleg ebből tudunk majd profitálni.”

Hatalmas kártérítést kell fizetnie a Ducatinak, ha mégsem adnak motort Aldeguernek

Az Aprilia fontos újítással érkezett meg Silverstone-ba, de a nagy problémájukat ez sem oldja meg

0

A Brit Nagydíjon használhatták először éles körülmények között az Aprilia pilótái a gyártó új aerocsomagját. Aleix Espargaró elismerte, hogy ezzel mozgékonyabbá vált a motor, de szerinte a túlmelegedéssel kapcsolatos problémájukat nem fogja megoldani.

Az Aprilia egyik csapata sem maradt újdonság nélkül az ünnepi Brit Nagydíjon. A Trackhouse pilótái mindjárt kettőt is kaptak: az új festésük mellett a noaleiek új aerodinamikai csomagját is kipróbálhatták, persze a gyári istálló versenyzői csak az utóbbit élvezhették. A nyári szünet utáni első fordulóban használta ki az olasz gyártó a szezononként engedélyezett egy ilyen frissítését. Szerencsére ezt a változtatást nem hagyták magyarázat nélkül.

Új festést kapott a Trackhouse a szezon második felére, az amerikai zászlót „magukra” cserélték (képek)

„A versenyzők panaszkodtak a motor kezelhetőségére – magyarázta Paolo Bonora, a gyári alakulat csapatmenedzsere. – Több könnyedséget akartak az irányváltások terén, de úgy, hogy közben a motor továbbra is képes legyen megállni az egykerekezést [wheelie-t], hogy ne veszítsenek sokat a kigyorsításokon. A szimulációkból, a számításokból láttuk az új konfiguráció előnyeit. Hogy mik a fő különbségek? Az oldalsó szárnyak nagyobbak, a burkolat pedig nagyobb és hosszabb lett. A szimulációkat szélcsatornában végeztük el, mindenféle körülmények között kipróbálva [a csomagot], még dőlés közben is.”

A gyártó azt is elárulta, hogy több mint húsz burkolati elemet módosítottak vagy terveztek át. Mindennek a fő célja a hatékonyság, tehát az aerodinamikai leszorítóerő és az különböző aeroelemek által keltett áramlatok „arányának” növelése. Szerintük ezzel a kanyarban bedőlő gép esetén javult a ground effect hatása, és csökkent a motor oldalról fújó szélre való érzékenysége is.

A versenyzők azt is remélik, hogy a burkolat oldalsó részének módosítása miatt kevésbé fognak szenvedni a forró levegőtől, amely tavaly leginkább a Délkelet-Ázsiában található pályákon nehezítette meg az életüket. A Brit Nagydíjon az új csomagot már éles körülmények között is kipróbáló – a pilóták közül Silverstone-ban csak Maverick Viñales használta a régit, mivel neki az új „nem vált be” – Aleix Espargaró erről a kérdésről is szót ejtett.

Viñales nem kertelt, úgy látja, hogy nem az ellenfeleik léptek előre, hanem az Aprilia maradt le

„Én [az újat] használtam – mesélte Espargaró. – A motor így egy kicsit mozgékonyabb, ami nagyon fontos. A motort ugyanis korábban nehéz volt mozgatni, ami nehézzé tette annak a megértését, hogy hol van a határ. Ezzel az új burkolattal viszont sokkal agilisabb a motor. Nem teljesen más [mint a régi], de nem rossz.”

„Olyankor a páratartalom az igazi probléma – tért át a túlmelegedés kérdésére. – Amikor [magas a páratartalom], mi emberek sem tudunk lélegezni, ahogy a motorok sem tudnak lélegezni! És amikor a motor nem tud lélegezni, hihetetlenül felmelegszik, és ezt mi fizetjük meg. De ezzel kapcsolatban nem vagyok annyira bizakodó. Alaposan megnéztem az új burkolatot. A teljesítmény szempontjából jónak tűnik, de a hőmérséklet szempontjából nem jelent előrelépést.”