back to top
2025. július 07. 10:44
Kezdőlap Blog Oldal 49

Szívmelengető jelenet főszereplője volt a riválisát kiütő Moto2-es tehetség Jerezben (videó)

0

David Alonso egy nagyon kedves jelenet egyik főszereplője volt a Spanyol Nagydíj elején: egy neki szurkoló pár egyik tagja a jelenlétében kérte meg partnere kezét. Viszont a jerezi hétvége mégis rossz szájízzel zárult Alonso számára, hiszen a Moto2-es futamon elesett, és közben kiütötte Izan Guevarát, aki ráadásul meg is sérült.

A hétvégén rendezték meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság Spanyol Nagydíját, amelyen természetesen a MotoGP mellett a két kisebb kategória is versenyzett. A Moto2-es mezőny egyik újonca, David Alonso pedig kifejezetten bizakodóan várhatta a fordulót. A tavalyi Moto3-as bajnoknak döcögősen indult az év, rögtön kétszer is a legjobb húszon kívül zárt. Viszont aztán egy tizennegyedik, majd egy tizenegyedik hellyel jelentkezett. Ezt az előrelépést szem előtt tartva pedig joggal lehetett optimista a jerezi szereplésével kapcsolatban.

Már 2026-ban bemutatkozhat a MotoGP-ben a Rossi és Marc Márquez rekordját is megdöntő Alonso?

Így nem meglepő, hogy a kolumbiai tehetség jókedvűen érkezett meg a szokásos közönségtalálkozójára, amelyet pénteken tartottak. A bokszutcában több szurkolója is megjelent, köztük egy pár, amelynek egyik tagja az Aspar, tehát Alonso csapatának színeit is viselte. Viszont a férfi egy ponton eltért a megszokott menetrendtől, hiszen egy kis dobozkát húzott elő a zsebéből, amivel a partneréhez fordult, majd megkérte a kezét.

Ezzel mindenkit, köztük magát a hölgyet és Alonsót is láthatóan meglepte. „Azt akartam, hogy itt legyél velem, hogy együtt éljük át ezt a pillanatot. Különleges ember vagy, és így azt szerettem volna, hogy amikor megkérem a kezed, azt mások is lássák és felvegyék” – magyarázta meg kedvesének a férfi, hogy miért ezt a pillanatot választotta. A hölgy – aki a pólója alapján a Gresininek szorít – végül hezitálás nélkül „igent” mondott, amelyet követően spontán módon meg is éljenezték őket, Alonso pedig egy öleléssel gratulált. A 19 éves, érezhetően megilletődött pilóta ezután elismerte, hogy „ez volt az első alkalom, hogy ilyesmi történt vele”.

A felemelő élmény pedig szombaton is elkísérte Alonsót, aki idei második legjobb időmérőjével a nyolcadik rajthelyet szerezte meg. Viszont a vasárnapi futamra már nem tartott ki a lendülete. Előbb csapattársával, Daniel Holgadóval ért össze a Jorge Lorenzóról elnevezett 13-as kanyarban, majd egy ennél is komolyabb incidensben volt része ugyanott. A futam feléhez közeledve Izan Guevarát támadta a kilencedik helyért, amely a legjobb idei eredménye lehetett volna, de túlvállalta magát. A motorja megcsúszott, amivel kiütötte Guevarát is, akinek ráadásul a páros bukásban eltört a bal lába. Az esetet lényegében sértetlenül megúszó Alonso később az Instagram-oldalán külön bocsánatot kért spanyol vetélytársától.

Marc Márquez már eldöntötte, milyen rajtszámot fog jövőre használni, ha megnyeri a bajnokságot

0

Marc Márquez elárulta, hogyha behúzza az idei MotoGP-bajnoki címet, jövőre továbbra is a 93-as rajtszámot fogja használni. A spanyol pilóta emellett arra is válaszolt, hogy követni akarja-e Valentino Rossi útját a visszavonulása után az autósport irányába. Márquez arról is beszélt, hogy nem szereti a közúti sportautókat, és nincs is ilyesmije.

A téli holtszezon egyik legfelkapottabb témája volt, hogy Jorge Martín vajon idén a bajnoknak járó 1-es rajtszámot fogja használni vagy megtartja a 89-est. Ennek kapcsán többen, maga Martín is kifejtette, milyen sokat jelenthet egy-egy pilótának az a lehetőség, hogy az 1-essel indulhat csatába. Azonban Marc Márquez, akit a jerezi bukása ellenére a fogadóirodák továbbra is messze a legfőbb bajnoki esélyesnek tartanak, mégsem élne ezzel a lehetőséggel, ha a szezon végén őt koronáznák meg.

Marc Márquezt az austininál jobban aggaszthatja jerezi hibája?

„Nem, hiszen öt évig viselhettem volna az 1-es rajtszámot, mert hat bajnoki címet nyertem. Szóval nem váltanék, a 93-ast tartanám meg” – tette egyértelművé Márquez. Bár ez a döntés teljesen az adott pilótán múlik, nem lehet elmenni amellett, hogy a cerverai motoros ezzel megtörné a Ducatinál kialakult hagyományt. Ugyanis Casey Stoner, Bagnaia és Martín is az 1-est tetette fel a motorjával, miután a bolognai gyártóval felért a csúcsra a MotoGP-ben. Egyébként az elmúlt tíz év bajnokai közül Márquez mellett Jorge Lorenzo, Fabio Quartararo és Joan Mir is az eredeti számát tartotta meg.

Márquezt egy másik témával, méghozzá a visszavonulásával kapcsolatban is faggatták, amely 32 évesen valószínűleg már nincs tőle túlságosan messze. Konkrétan azt a kérdést tették fel neki, hogy korábbi nagy riválisát, Valentino Rossit követve ő is váltana-e két kerékről négy kerékre, tehát kipróbálná-e magát az autósportban. „Nem – válaszolta a spanyol Motorsportnak. – Ha most, ma kérdezed, akkor azt mondom, hogy nem. De sosem lehet tudni!”

Marc Márquez: Néha még én is felteszem a kérdést, miért folytatom

Ennek kapcsán felmerült, hogy Márquez amúgy sem ápol szoros kapcsolatot az autókkal, például más hozzá hasonlóan sikeres sportolókkal szemben nem szokott drága sportkocsival, „szuperautóval” feltűnni. „Nekem nincs is ilyesmim” – mondta erre a spanyol pilóta.

„Két autót vettem életem során. Egy Porsche Turbo S-t, de az a vásárlás olyan volt, mint egy fogadalom. Miután 2021-ben visszatértem a sérülésemből, azt mondtam a csapatnak, »ha megnyerek egy futamot…« A Hondánál ugyanis mindig viccelődtek velem: »Te sosem költesz pénzt autókra! Ha idén, a sérülésed után nyersz egy versenyt, vegyél egy autót!« Szóval aztán megvettem [2021-ben három futamot nyert – a szerk.]. De csak egy vagy másfél évig volt meg, aztán váltottam. Lett egy Audi RS6-om. Nem szeretem a szuperautókat. Lehet, hogy a jövőben szeretni fogom őket, de most egy Audi RS6-om van.”

Több mint 50 millió forintot érő Audit kapott Marc Márquez (kép)

Sérüléshíradó: Acosta váratlan műtéten esett át, Morbidelli elájulhatott a jerezi bukása után

0

Pedro Acosta kedden este egy műtéten esett át, amelyre „krónikus kompartment szindróma” miatt volt szükség. Eközben kiderült, hogy Franco Morbidelli vasárnapi esése komolyabb következményekkel járhatott a feltételezetteknél.

Bár a sprinten még – saját magát bosszantva – nullázott, a jerezi főfutamon már értékes pontokat szerzett Pedro Acosta, hiszen vasárnap hetedikként zárt. A kétszeres világbajnok aztán a hétfői teszten is sokat dolgozott, és a tempója is bíztatónak tűnt. Viszont tegnap kiderült, hogy ezalatt végig nem volt tökéletes egészségügyi állapotban. Ennek ékes bizonyítéka, hogy át kellett esnie egy komoly beavatkozáson.

Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt

„Pedro Acosta este sikeres műtéten esett át a jobb alkarján a krónikus kompartment szindróma kezelésének érdekében. Ezután 24 órán át megfigyelés alatt marad, de várhatóan a jövő heti a Francia Nagydíjon visszatérhet, az orvosi vizsgálattól függően” – jelentette be kedden a KTM az X-oldalán. A Le Mans-i Francia Nagydíjra május 9. és 11. között fog sor kerülni, tehát Acostának egy bő hete van a felépülésre a 8-án, csütörtökön esedékes orvosi vizsgálatig.

A kompartment szindróma vagy a népszerű angol kifejezéssel élve „arm pump” egy a motorversenyzőknél nagyon gyakran előforduló egészségügyi probléma. A pályafutása alatt szinte minden pilóta átesik egy ezzel kapcsolatos műtéten, a mostani mezőnyből legutóbb tavaly Raúl Fernándeznél végeztek el egy ilyen beavatkozást, de korábban Acosta esetleges érintettsége is felmerült.

A probléma lényege röviden, hogy az alkar vérellátása nem megfelelő, ami nagy fájdalommal jár vezetés közben. A kialakulásáért pedig a versenyzőket fékezés közben érő nagy erőhatások tehetőek felelőssé. Egyébként Acosta esete a két lehetőség közül talán a rosszabb, ugyanis a jobb alkar különösen kritikus egy pilótának, mivel ezzel vezérli a gázkart és az első féket is.

Sajnos nem Acosta volt az egyetlen, akinek a hétvégén meg kellett látogatnia a jerezi egészségügyi központot, bár Franco Morbidellinek akutabb volt a problémája. Az olasz pilóta 15 kört tett meg a főfutamon, mielőtt elesett a 11-es kanyarban. A bukást nem mutatták meg a közvetítésben, így nem tudjuk, pontosan hogyan történt.

Morbidelli „nyaki agyrázkódást” szenvedett jerezi balesetében

Viszont az gyorsan kiderült, hogy az esés nem maradt következmények nélkül. A VR46 részéről először agyrázkódásról kommunikáltak, ami különösen aggasztó lett volna Morbidelli esetében, aki tavaly egy emlékezetkieséssel is járó, nagyon komoly fejsérülést szenvedett el. Ezt végül aztán „nyaki zúzódásra” finomították, de a hétfői teszten így sem tudott motorra ülni. Azóta a csapat nem közölt friss információkat az állapotáról.

Ellenben Simon Pattersonnal, a The-Race.com elismert újságírójával, aki többször is megnyilvánult a témában. Patterson azt írta az X-oldalán, hogy „helyszíni nézők” köztük „egy ember, akiben megbízik”, beszámolói szerint Morbidelli elvesztette az eszméletét a bukás után, amely során „több ütés” érte a fejét. Az északír újságíró végül arra is rámutatott, hogy a közvetítésben sem jelent meg az ilyenkor szokásos „Rider OK” vagyis „Pilóta Rendben” felirat. Reméljük, hogy mindennek nem lesz hatása a továbbiakban a római versenyzőre, de az semmiképp sem megnyugtató, hogy ismét ilyen problémája adódott.

Morbidelli elmagyarázta, miért volt a szokásosnál több bukás a Spanyol Nagydíj első napján

Leállított gyártás, tőkehiány, zuhanó árfolyam – a KTM felett újra gyülekeznek a sötét fellegek

0

Újra rossz hírek láttak napvilágot a KTM-mel kapcsolatban, amelyek miatt látványosan esett a cég részvényeinek értéke. Az anyagi és termelési problémákkal is küzdő motorgyártónak még mindig óriási összegekre van szüksége, hogy meg tudjon felelni a hitelezőivel kötött megállapodásnak. Eközben a mattighofeni üzemben ismét leállt a gyártás, és majd csak csökkentett munkaidővel indul újra hamarosan.

Az idei MotoGP-szezon elindulásával párhuzamosan úgy tűnt, hogy végre elhárult a KTM-csőd fenyegető réme. Az osztrák motorgyártó, amelyet a motoreladások bezuhanása mellett a felelőtlen gazdálkodás lökött a tönk szélére, tavaly novemberben kért fizetésképtelenségi eljárást maga ellen. A 90 napos eljárás végén, 2025. február 25-én aztán a hitelezők jóváhagyták a vállalat átstrukturálási tervét, amely szerint a több mint 2 milliárd eurónyi tartozás 30 százalékát, körülbelül 680 ezer eurót kell törlesztenie május 23-ig. Bár ez is egy hatalmas összeg, de legalább a KTM, illetve pontosabban annak tulajdonosa, a Pierer Mobility AG látszólag már túl volt a nehezén.

Túl van a nehezén a KTM? – pozitívan zárult a kulcsfontosságú tárgyalás

Azonban nemrég újra sötét fellegek kezdtek el gyülekezni az osztrák cég fellett. Először is kiderült, hogy a közel 700 millió euró előteremtése sem olyan könnyű feladat. A KTM részben azért szervezte át a termelését, hogy könnyebben tudjon nemzetközi befektetőket bevonni. Legalább két ismert globális befektetési vállalat, az Apollo Global Management és a BlackRock Asset Management is leült a tárgyalóasztalhoz, de arról még nem érkezett hír, hogy sikerült-e megállapodni velük, pedig a május végi határidő vészesen közelít (egyébként ebben a folyamatban a Citigroup, egy amerikai befektetési bank segíti az osztrák vállalatot).

Ráadásul a fizetésképtelenségi eljárás alatt leállt gyártás újraindítása magában is 150 millió euróba került, amit a KTM a stratégiai partnere, a Bajaj és egy meg nem nevezett befektető segítségével teremtett elő. A második legnagyobb indiai motorgyártó ezért részvényeket kapott, amivel a legnagyobb résztulajdonossá lépett elő. Viszont szó volt arról is, hogy a KTM újabb részvények kibocsájtásával vonna be tőkét, valamint, hogy a Bajaj további 200 millió euró bocsájtana a rendelkezésére szintén részvényekért cserébe. Viszont egyelőre ezeket a lépéseket „a változó körülményekre” hivatkozva elhalasztották.

Újabb bizonyíték, hogy a KTM egyelőre hosszú távon sem tett le a MotoGP-ről

Az egyik ilyen körülmény pedig a termelés újabb kényszerszünete lehetett, amelyről a GPOne.com számolt be. Az eredeti tervek szerint a március 17. újraindítástól számítva az év végéig 230 ezer motort akart legyártani a cég a különböző márkanevei alatt (összehasonlításképp: 2023-ban Európa legnagyobb motorgyártójaként nagyjából 382 ezret készített el). Azonban gyorsan rádöbbentek Mattighofenben, hogy ez a cél túl optimista, ugyanis az első hetekben alig pár száz gépet tudtak összerakni, illetve csak 4200-hoz elegendő alkatrészt tudtak beszerezni.

Jelenleg a legnagyobb problémát pont az alkatrészek hiánya jelenti. A fizetésképtelenségi eljárás alatt elmaradt megrendelések után ugyanis sok beszállító vonakodik újra gyártani, mivel félnek tőle, hogy majd nem fizetik ki őket, illetve egyesek már új partnerek után is néztek. Egyébként ennek a következményeit a hazai KTM-tulajdonosok is megérezhették, hiszen jelentősen, körülbelül 20 hétre nőtt egyes pótlólagos alkatrészek szállításának ideje is.

Mindennek köszönhetően pedig hétfőn, április 28-án újra leálltak a gyártósorok. Ez közvetlenül is több ezer munkavállalót érint, viszont a KTM szeretné elkerülni az újabb elbocsájtásokat. Emiatt május 1. és július 31. között egyes munkavállalók csak heti 30 órában dolgoznak, mások pedig otthon maradnak, de a fizetést megkapják. Ugyanakkor a béreket mindenkinél csökkentik, hogy így vágjanak a költségeken. A tervek szerint július végén indulhat majd ismét újra a termelés teljes kapacitással, de ennek feltétele, hogy a fentebb tárgyal hitelezői megállapodásnak eleget tegyen a cég. Mellékesen a dolgozókat a munkaidő- és fizetéscsökkentésről már az új vezérigazgató, Gottfried Neumeister tájékoztatta egy videóüzenetben.

Végleg távozik a KTM igazgatótanácsából a korábbi vezér

Ezek a kellemetlen hírek persze a KTM anyavállalatának, a Pierer Mobility AG-nak a részvényárfolyamára is rossz hatással voltak. A cég részvényeinek értéke folyamatosan csökkent az elmúlt időszakban, kedden este már csak 12,10 eurón jegyezték a bécsi tőzsdén a YahooFinance szerint. Pedig a februári megállapodáskor az árfolyam egyszer még a 24 eurót is elérte, tehát lényegében azóta megfeleződött. És amennyiben ez a folyamat tovább tart, elképzelhető, hogy a decemberi mélypontot, a 7,9 eurót is megközelítheti. Összehasonlításképp érdemes megjegyezni, hogy tavaly ilyenkor az árfolyam még 37 és 40 euró között ingadozott…

Bagnaia a tavalyi önmagát látja Álex Márquezben, akinek bátyjával szerinte hasonló gondjaik vannak

0

Francesco Bagnaia felidézte a Marc Márquezzel folytatott csatáját, majd kijelentette, nem elégedett a Spanyol Nagydíjon nyújtott teljesítményével, mivel ugyanazzal a problémával szembesült, mint korábban. A háromszoros világbajnok ugyanakkor a teszten a nehéz körülmények ellenére is talált pozitívumot.

Francesco Bagnaia ugyan közeledett Marc Márquezre a világbajnoki tabellán, de mégsem lehet elégedett a Spanyol Nagydíjon történtekkel. Még úgy sem, hogy az 1. körben kanyarokon át tartó test test elleni csatát vívtak egymással, amelyből végül ő jött ki győztesen. Az olasz pilóta felidézte, hogyan zajlott a küzdelem az ő szemszögéből.

Marc Márquez bukott, Álex első MotoGP-győzelmével írt történelmet a Ducati Jerezben

Tudtam, hogy Marc megpróbál megelőzni a nyolcas kanyarban, de idén szerencsére [eddig] versenyképesebb voltam az ilyen fordulókban – nyilatkozta a futam utáni sajtótájékoztatón. – Elég biztos voltam benne, hogy nem számít rá, hogy a kilencesben be fogok menni [mellé], így ott próbálkoztam, aztán keresztezte az ívet, és a tízesben kicsit szélesre ment. Picit én is kereszteztem az ívet, és akkor összeértünk, mert elemelkedett a kereke, így nehezebben irányította az elejét. Ugyanakkor nagyon rövid [csata] volt. Sajnos nem az utolsó két körben, az első két helyen zajlott.”

Bagnaiának ezután már nem kellett maga mögött tartania csapattársát, ugyanis Márquez a 3. körben elesett, aminek következtében csak tizenkettedikként ért célba. A háromszoros világbajnok azonban ezt nem tudta kellőképpen kihasználni, hiszen csak harmadik lett, miután nemhogy Álex Márquezzel, de Fabio Quartararóval sem tudott mit kezdeni, hiába érte utol a gyári Yamaha motorosát.

Nem vagyok boldog az ilyen futamokkal – fogalmazott. – Megint semmit nem tudtam csinálni. Az első három-négy körben igencsak elégedett voltam, nagyon jó volt a tempóm, kifejezetten jól éreztem magam, de amint megérkeztem Fabióra, nem volt esélyem az előzésre. Minden alkalommal, amikor a hetes, nyolcas, tizenegyes, illetve tizenkettes kanyarba értem, sokat veszítettem, az eleje nagyon blokkolt, és mindenhol veszítettem. Szóval kár, hogy így alakult, de ez van.”

Bagnaia annyit azért megemlített pozitívumként, hogy a főfutammal elégedettebb, mint a sprinttel, de bosszantja, hogy hétvégéről hétvégére ugyanazokkal a gondokkal szembesül. Sőt, elmélete szerint ezeket a problémákat most Marc Márquez is megtapasztalta, miután ezúttal nem sikerült hamar átvennie a vezetést.

Marc Márquezt az austininál jobban aggaszthatja jerezi hibája?

Most jobb voltam, mint szombaton – jelentette ki. – Legalább megelőztem valakit, szóval jobban alakult. Mindig ugyanaz a gond ebben az idényben: amikor valaki mögött vagyok, elkezdem érzeni, hogy az eleje mindenhol blokkol, és ez problémát jelent. Az első alkalommal, amikor Marc nem vezetett a rajtnál, és valaki mögött ment, aki hasonló tempót diktált, elvesztette az elejét, mivel ilyen helyzetben mindig elveszítjük az elejét, amikor felengedjük a féket. Ehhez kezdek hozzászokni, mert az első versenytől kezdve ilyen szituációban vagyok, és most is sokszor elvesztettem az elejét a nyolcas kanyarban, a tizenegyesben és a tizenkettesben, illetve a négyesben és az ötösben. Nem tudjuk, miért. Próbáljuk megérteni a helyzetet, mert Marc őszintén szólva mindenen nagyon jól megy, én [viszont] nem tudom megcsinálni.”

A 28 éves versenyző azt is hangsúlyozta, hogy számára újdonság ez a jelenség, hiszen az előző szezonban nem élt át ilyesmit, idén viszont nem tudja megcsinálni a gyors kanyarokban mindazt, amit egy éve meg tudott. Az ő 2024-es motorjával megegyező gépet használó Álex Márquez viszont magára talált. „Álexet nézve [azt láttam, hogy] rendkívül erős, mint én tavaly – árulta el. – Szóval talán változtatnunk kell valamit a motoron, hogy módosítsuk az egyensúlyt.”

Álex Márquez csak egy pillanatig sajnálta bátyját, győzelme után felidézte a mélypontokat

Bagnaia ezzel együtt hangsúlyozta, az idei motorjában nagyobb a potenciál, hiszen jobban gyorsul a tavalyinál, nagyobb a sebessége, valamint a fékezések során és az egyenesekben is jól működik. A váz viszont ugyanolyan, így nem tudja, mi a szenvedés oka, hiszen 2024-ben legfeljebb csak a sprinteken okozott neki gondot mások követése. A 30-szoros királykategóriás futamgyőztes egy konkrét példát is felhozott, amikor megemlítette, hogy egy éve Jerezben több mint tíz körön át ment közvetlenül Jorge Martín mögött, és nem voltak ilyen jellegű gondjai.

A hétfői nap viszont jó lehetőséget jelentett számára, hogy megoldást találjon ezekre a problémákra, hiszen ezen a napon rendezték a jerezi tesztet. Az időjárás azonban nem könnyítette meg a mezőny dolgát az erős széllel, és Bagnaiáéknak is változtatniuk kellett a terveken. Végül a beállítások helyett azokkal az alkatrészekkel kísérletezett, amelyeket Marc Márquez idén előszeretettel használ.

Hosszú volt a listám – utalt teendőire a GPOne-nak. – Próbáltunk a beállításokra koncentrálni, hogy a gyors kanyarokban elégedettebb legyek az érzésemmel a motoron. A nagy szélben viszont nehéz volt tökéletesen felmérni a különbséget. Nem könnyű ilyenkor a beállításokon dolgozni, ezért úgy döntöttünk, hogy visszatérünk az alaphoz, és kipróbáljuk azokat az elemeket, amelyeket Marc már az év eleje óta használ. Én azért távolíttattam el őket, mert a thaiföldi teszt kicsit zűrösen alakult.”

Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt

Valóban, Bagnaia több problémával is szembesült az utolsó előszezoni felkészülésen, és akkoriban hangsúlyozta, hogy emiatt hátrányba került csapattársával szemben. A mostani teszten viszont számos ilyen elemet kipróbálhatott, amelyek közül néhány elnyerte a tetszését, és akár már a Francia Nagydíj hétvégéjén is igénybe veheti éles körülmények között.

Van, amivel elégedett vagyok, és Le Mans-ban kezdettől fogva használni fogjuk – árulta el. – Más dolgokat újra kipróbálok, talán ha napos lesz az első nap, esetleg a lengővillát. Mindenesetre örülök, mert két olyan alkatrészt is találtunk, amelyek szerintem segíteni fognak. Nehéz megmondani, de nem a vázról van szó. Marc, aki a legjobban érezte magát, kipróbálta [az előszezoni teszteken], míg én nem, mert nem voltam a megfelelő állapotban hozzá. Helyesen jártunk el, hogy ő kísérletezett velük, én pedig másra koncentráltam.”

Így áll a MotoGP-tabella a Spanyol Nagydíj után

Hamarosan pályára mehet az első MotoGP-s Pirelli – máris feszültség van a gyártó és a csapatok közt?

0

Sajtóértesülések szerint a Pirelli nyáron „öszvérmotorokkal” megrendezi az első MotoGP-s gumitesztjét, és már a helyszín is megvan. Ennek költségeit még az olasz gyártó állja, ám a jövő évre nézve már nem ez a terv, és állítólag ez kisebb súrlódási pontot jelent a csapatokkal.

Ahogyan arról annak idején mi is beszámoltunk, a Michelin 2026 végén távozik a MotoGP-ből és a MotoE-ből, a helyét pedig a Pirelli veszi át az azt követő idénytől. A Moto2-ben és a Moto3-ban már tavaly óta az olasz márka a gumiszállító, így 2027-től már a gyorsaságimotoros-világbajnokság teljes palettáját ők fogják lefedni.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

A váltás időpontja azért is tűnik logikusnak, mert a királykategóriában ebben az évben változnak meg jelentősen a technikai szabályok, többek között a motorblokk mérete 1000-ről 850 köbcentiméterre csökken. Ezek a gépek még nyilvánvalóan nem készültek el, ennek ellenére Giorgio Barbier, a Pirelli motorsport-igazgatója hangsúlyozta, már idén el akarják kezdeni a tesztelést.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését

Olyannyira, hogy a spanyol Motorsport.com értesülései szerint már megvan az első teszt helyszíne. A tervek szerint a MotorLand Aragónon gurul pályára a Pirelli első olyan prototípusa, amely már a MotoGP-re készül, hogy a mérnököknek meglegyen az első benyomásuk, és minél több információt gyűjthessenek. A pontos dátum még nem ismert, de a portál információi szerint nyáron, valamikor az Aragóniai Nagydíj június 6-a és 8-a között esedékes esedékes hétvégéje, illetve az egy nappal későbbi kollektív teszt után tartanák meg ezt az eseményt.

Persze a cél, hogy a motorok minél közelebb legyenek a 2027-es állapotukhoz, még ha ezt csak kis mértékben is lehet megvalósítani. A motorblokk méretén jelenleg természetesen nem lehet változtatni, viszont a gépek egyfajta „öszvérmotorok” lesznek, ugyanis nem lesz rajtuk magasságállító, valamint csak alap aerodinamikai konfigurációval lesznek felszerelve.

Marc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli érkezésétől

Ami a résztvevőket illeti, a szóban forgó eseményen a MotoGP-ben induló öt gyártó, vagyis a Ducati, a KTM, az Aprilia, a Yamaha és a Honda tesztpilótái vesznek részt. Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet a költségekkel. Nos, ennek a tesztnek az operatív kiadásait a Pirelli állja, ám a beszállító elképzelései szerint ez a jövőben nem így lesz.

A Pirelli ugyanis jövőre meghonosítaná a Forma–1-ben jól bevált módszerét, és számos különböző pályán rendezne gumitesztet, rendszerint néhány csapat állandó pilótáinak részvételével, annak érdekében, hogy finomhangolják a keverékeket. Ennek kapcsán viszont állítólag kisebb súrlódás alakult ki a felek között, ugyanis az istállóknak egyelőre nem akaródzik beépíteni mindezt a költségvetésükbe.

A Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

„Kell az egyes rajtszám a pályára” – ellenfelei jókívánságokkal árasztották el a sérült Martínt

0

A MotoGP készített egy videót, amelyben számos más pilóta üzen Jorge Martínnak. Barátok, egykori és jelenlegi csapattársak, honfitársak és más ellenfelek küldtek csupa jókívánságot a címvédőnek.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Jorge Martín a hétvégén hazatérhetett Madridba, ahol folytatja a vélhetően hónapokig tartó felépülését. A spanyol versenyző állapotáról kifejezetten jó hírek érkeztek, hiszen a tizenegy bordatöréséből nyolc begyógyult, ahogyan a tüdeje is rendbe jött. Mindeközben, még a Spanyol Nagydíj hétvégéjén jó néhány ellenfele küldte el neki a jókívánságait vagy éppen a tanácsait, és ezt a MotoGP meg is osztotta a közösségi médiában. Az alábbiakban ezek a megszólalások olvashatóak.

Martín hazatérhetett, remek hírek érkeztek az állapotáról

Fabio Quartararo: Tudom, hogy ez nagyon nehéz időszak számodra, de minden erőmet küldöm neked, hogy erősebben térjél vissza, és remélhetőleg még sok közös csatában lesz részünk.

Francesco Bagnaia: Lehetetlenség megérteni, hogy jelenleg mit érzel. Csak próbáld meg megmutatni, miért a tiéd az egyes rajtszám!

Marc Márquez: Légy nyugodt, rendkívül fiatal vagy, rengeteg év van előtted. Ezt tapasztalatból tudom, és meg tudom érteni, min mész keresztül momentán, meg tudom érteni, mire gondolsz, de csak annyit mondok neked, hogy sok időd van.

Aleix Espargaró: Nem kell kapkodnod. Egy bajnok vagy, ezt ne feledd. Csodálatos csapatod van, amely vár rád, egy igazán versenyképes motor vár téged, úgyhogy csak nyugodtan, és hamarosan találkozunk a pályán.

Pedro Acosta: Tudjuk, hogy rendkívül erős vagy, és rengeteg ilyen sérülésen túllendültél a pályafutásod során. Erősebben fogsz visszatérni, mint valaha.

Marco Bezzecchi: Nagyon nehéz időszakon mész át, tudom. Szeretném, ha itt lennél a bokszban, hogy együtt nevessünk egy kicsit és eltöltsünk némi időt közösen. Remélem, nagyon hamar jobban leszel. A legjobbakat kívánom neked, és alig várom, hogy találkozzunk a pályán.

Fabio Di Giannantonio: Szia, Jorge, gyógyulj meg hamar! Gyere vissza, mi várunk téged, kell az egyes rajtszám a pályára.

Maga is tudja, hogy nem tehetett róla, Di Giannantonio mégis elnézést kért Martíntól az ütközésért

Maverick Viñales: Jorge, hatalmas ölelést küldök neked. Biztosan vissza fogsz térni. Nagyon erős leszel.

Franco Morbidelli: Mindannyian tudjuk, hogy erős vagy. Legyen jó a felépülésed!

Martín édesanyja kiborult, szerinte átverték és sértően semmibe vették a fiát

Quartararo óvatosságra intett jerezi dobogója után, a Yamaha újításával viszont elégedett

0

Fabio Quartararo kijelentette, néhány lépést kihagytak a fejlődésben, ez vezetett a Spanyol Nagydíjon szerzett dobogójához. A gyári Yamaha pilótája elégedett a jerezi teszten kipróbált új motorblokkal, amelyről csapattársa, Álex Rins, valamint az istálló csapatigazgatója, Massimo Meregalli is pozitívan vélekedett.

Hosszú idő után a legjobb hétvégéjét produkálta Fabio Quartararo, illetve a Yamaha. A francia pilóta a 2022-es Indonéz Nagydíj után szerzett ismét pole pozíciót, megszakítva ezzel Marc Márquez sorozatát, és bár a sprinten elesett, a főfutam ismét jól sikerült. Álex Márquez tempójára ugyan nem volt válasza, ám Francesco Bagnaiát már maga mögött tudta tartani, így másodikként ért célba, és a 2023-as mandalikai viadal óta először ért el dobogós helyezést.

Marc Márquez bukott, Álex első MotoGP-győzelmével írt történelmet a Ducati Jerezben

Nem mondhatni, hogy ennek az eredménynek semmilyen előjele nem volt, de összességében meglepetésnek minősíthető. Quartararo már pénteken is biztatóan szerepelt, ám akkor még nem értette, hogy miért jó a tempója a jerezi pályán. A futam után pedig mindenkit óva intett a túlzott bizakodástól, és figyelmeztetett, a későbbiekben aligha tudják folyamatosan fenntartani ezt a teljesítményt.

Korábban, amikor futamokat nyertem, szerettem az élen lenni és vezetni a versenyt – nyilatkozta. – Most is ezt tettük. A tempó viszont nem volt elég ahhoz, hogy megtartsuk az első helyet és harcoljunk Álexszel. Azonban azt gondolom, hogy, miként azt mindig is mondom, lépésről lépésre kell haladnunk, és most már úgy vélem, ezek közül kihagytunk néhányat ezen a hétvégén, mert [eddig] egyszer sem végeztünk a legjobb ötben. Rögtön a dobogóra, a második helyre kerültünk. Szóval a következő futamokra nyugodtnak kell maradnunk, hogy ha még nem jönnek az eredmények, akkor készen kell állnunk arra, hogy kicsit hátrébb legyünk.”

Quartararo második helye abból a szempontból mindenképpen váratlan, hogy idén eddig a katari hetedik hely volt a legjobb eredménye, ráadásul Fabio Di Giannantonio és Maverick Viñales is ilyen-olyan okból kikerült előle. Ami a Yamaha korábbi legjobb főfutamos szereplését illeti, Jack Miller ötödik lett Austinban, de ketten előle is kiestek. A 26 éves versenyző jó szereplésének egyik kulcsa, hogy az Amerikai Nagydíj óta nem nyúltak érdemben a motorjához, így tudott találni egy jó alapot, miközben addig folyamatosan változtatgatták.

Quartararónak elege van az eddigi megközelítésből, a korábbiaktól eltérő módszert fog alkalmazni

Ahogyan mondtam, ez ugyanaz a motor, mint Austinban – szögezte le. – Egyszerűen csak nem [módosítottunk] sokat a beállításokon a hétvége során, próbáltunk nem változtatni mindenen, hanem igyekeztünk megtartani ugyanazt a motort, én magam pedig próbáltam a határon menni. Jelenleg nincs semmi, amivel előreléphetnénk. Ezen a hétvégén, azt hiszem, a második körtől kezdve 1:37.6-ot futottunk. Szóval rögtön jól éreztük magunkat.”

Quartararo akkor hozzátette, a teszten „remélhetőleg” bevetnek olyan alkatrészt, amellyel előreléphetnek. Hétfőn meg is rendezték az eseményt, és úgy tűnik, hogy a francia pilóta örülhet. A Yamaha ugyanis új motorblokkal állt elő, és bár természetesen nem a V4-esről van szó, így is kifejezetten bizakodásra adhat okot.

Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt

Új motorblokkot teszteltünk, és pozitívnak tűnik – jelentette ki. – Le Mans-ban valószínűleg használni is fogjuk, de a mérnököknek előtte jól ki kell elemezniük az adatokat. Az egyenes itt rendkívül rövid, de az volt a legfontosabb, hogy lássuk, ugyanolyan agilisak vagyunk-e az új erőforrással, mint az alappal. Az érzés jó volt. Ugyanakkor még kell egy kis idő, hogy megértsük ennek a blokknak a valódi előnyeit. Ezzel együtt van pár pozitívum, ami szerintem nagyszerű. Készen állok Le Mans-ra.”

A blokkról Massimo Meregalli, a gyári Yamaha csapatigazgatója is pozitívan nyilatkozott, és megerősítette, hogy már a Francia Nagydíjra homologizáltathatják. Ez ugyan már a harmadik specifikációjuk lesz, de mivel a D kategóriában szerepelnek, akárhányszor módosíthatnak rajta. Az olasz szakember hangsúlyozta, meggyőződésük, hogy ezzel jobb lesz a motor, míg az istálló másik versenyzője, Álex Rins szerint az erőforrás 2 km/h-s sebességnövekedést jelent. A spanyol pilóta egyébként a többi tesztelt elemmel is elégedett, amelyek elmondása szerint a kanyarokban segítenek neki.

Marc Márquez túlságosan is magabiztos, ezért hibázik „időnként”?

0

Claudio Domenicali kijelentette, Marc Márquez a túlzott magabiztosság miatt követ el olykor hibákat, ám úgy véli, ezek beleférnek. A Ducati vezérigazgatója Francesco Bagnaia, Álex Márquez és Fabio Quartararo jerezi teljesítményéről is elmondta véleményét.

Tíz sprint- és főfutamot rendeztek a MotoGP idei szezonjában, és egyelőre még nem lehet kijelenteni, hogy Marc Márquezt tiszta küzdelemben legyőzték volna. A nyolcszoros világbajnok ugyanis nyolcszor nyert, kétszer pedig bukott. Az Amerikai Nagydíjat be sem fejezte, legutóbb Jerezben a tizenkettedik helyen ért célba.

Marc Márquez bukott, Álex első MotoGP-győzelmével írt történelmet a Ducati Jerezben

A spanyol motoros nemrég elárulta, olykor nincs meg benne a veszélyérzet, mert túlságosan is biztos magában, és Claudio Domenicalinak is hasonló a véleménye. „Marc rendkívüli, nagyon jól motorozik, megmutatja, hogy uralja a motort – nyilatkozta a Ducati vezérigazgatója a GPOne-nak. – Időnként elkövet egy-egy apró hibát a túlzott magabiztosság miatt. Mondjuk úgy, hogy időnként előfordulhat egy kis hiba. Reméljük, hogy egy darabig nyugtunk lesz.”

Marc Márquezt az austininál jobban aggaszthatja jerezi hibája?

Azonban hiába a bukás, Francesco Bagnaia így is csupán a dobogó legalsó fokára állhatott fel a Spanyol Nagydíjon. „Pecco az előző három versenyt megnyerte itt, Jerezben, ez a harmadik hely pedig kevésnek tűnhet számára – fogalmazott az olasz üzletember. – Sajnos a motor nem adja meg neki azt az érzést az előzéshez, amelyet szeretne, ahogyan azt tavaly megszokta. Ezért dolgoznak a helyzet megoldásán.”

A futamot Álex Márqueznek sikerült megnyernie, aki így először diadalmaskodott királykategóriás főversenyen. A 29. születésnapját múlt héten ünneplő motoros ezzel vissza is vette a vezetést a bajnoki összetettben. „Már bizonyította, hogy képes szép versenyeket futni – jelentette ki Domenicali. – Remekül motorozott itt, Jerezben, bravó!”

Álex Márquez csak egy pillanatig sajnálta bátyját, győzelme után felidézte a mélypontokat

Ezzel pedig a Gresini versenyzője az, aki megszerezte a Ducati történelmi diadalát. A bolognaiak ugyanis zsinórban a huszonkettedik főfutamon nem találtak legyőzőre, amivel beállították a Honda csúcskategóriás rekordját. „Ez a mérföldkő gyönyörű pillanat – mondta Domenicali. – Egy olyan munka eredménye, amely már régóta elkezdődött, jó motorral és erős versenyzőkkel kiegészülve.”

A második pozícióban viszont nem egy Ducati, hanem Fabio Quartararo ért célba, és Maverick Viñales katari eredményével ellentétben ő meg is tarthatta ezt, ténylegesen megszakítva az olasz márka makulátlan dobogós mérlegét. Domenicali szerint ez előjele egy későbbi fejleménynek. „Quartararo erősnek bizonyult, ami azt jelenti, hogy a többiek keményen dolgoznak és egyben élvezik a kedvezményeket – jelentette ki. – Úgy gondolom, hogy ennek eredményeképpen csökkenni fog ez a különbség, és más márkák is felzárkóznak mellénk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Spanyol Nagydíj után

Marc Márquez volt a leggyorsabb a jerezi teszten Viñales és Quartararo előtt

0

Marc Márquez viszonylag jelentős előnnyel zárta az élen a MotoGP jerezi tesztjét Maverick Viñales és Fabio Quartararo előtt, az első hétben pedig mind az öt gyártó képviseltette magát. A Yamaha és a Honda is új motorblokkot tesztelt, ám előbbi esetében nem a V4-esről van szó.

A hétvégi Spanyol Nagydíj után a MotoGP mezőnye túlórázott Jerezben, hiszen hétfőn rendezték a tesztet. Az állandó mezőnyhöz képest volt néhány változás: Jorge Martín és Miguel Oliveira természetesen ezúttal sem voltak jelen, őket továbbra is Lorenzo Savadori, illetve Augusto Fernández helyettesítette. Emellett a vasárnap megsérült Franco Morbidelli is kihagyta az ebédszünetet is beleszámítva nyolc órán át tartó körözést, a kompartment szindrómára panaszkodó Somkiat Chantra pedig csak délután csatlakozott. Azonban a KTM-et Dani Pedrosa, a Hondát pedig Takaaki Nakagami képviselte tesztpilótaként, így összesen huszonhárman gurultak pályára.

Morbidelli „nyaki agyrázkódást” szenvedett jerezi balesetében

Előzetesen arra lehetett számítani, hogy a pilóták, a csapatok és a gyártók dolgát jelentősen megnehezíti az erős szél. Hogy ez mennyire befolyásolta a felkészülést, azt persze nem tudni, mindenesetre nem történt túlságosan sok bukás, csak Fabio Di Giannantonio, Pedro Acosta és Chantra kerültek a földre. Ami pedig szintén jó hír, hogy a Spanyolország-szerte tapasztalt áramkimaradás a helyszínt csak minimálisan érintette, de csak rövid időre okozott gondot.

A Ducatin belül Marc Márquez messze kiemelkedett a többiek közül, már ami a leggyorsabb kört illeti, sőt, az egész mezőnyt tekintve ő lett az első. Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere úgy fogalmazott, hogy a nyolcszoros világbajnok motorján „fejlődést” próbálnak elérni, míg Francesco Bagnaiával azon dolgoznak, hogy magabiztosabb legyen. Az olasz pilóta egyébként csupán tizenkilencedikként fejezte be a napot, ám ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Ahogyan Álex Márquez tizenegyedik pozíciójából sem: a vasárnapi győztes, illetve csapata, a Gresini az ünneplés után elsősorban az elektronikán és a beállításokon dolgozott.

Az idősebbik Márquezhez Maverick Viñales végzett a legközelebb, a Tech3 pilótájának lemaradása 361 ezred volt. Acosta szintén viszonylag magas pozícióban, a hatodik helyen zárt, de ami jelenleg ennél fontosabb, hogy ismét előkerült a „salátás doboz”. Ezúttal Brad Binder motorjának hátulján volt látható, idősebbik márkatársa pedig vasárnap megerősítette, amit sejteni lehetett: az eszköz valóban a rezgéscsillapítás célját szolgálja. Ami Pedrosát illeti, a 38 éves veterán huszonharmadikként zárt.

A harmadik helyen a nézők által a főfutam legjobbjának megválasztott Fabio Quartararo végzett 477 ezredes hátránnyal, és Álex Rins is ötödik lett. A Yamaha elsősorban az új motorblokkra helyezte a hangsúlyt, ám itt nem a V4-es erőforrásra kell gondolni, hiszen azt továbbra is privát eseményeken akarják próbálgatni. A most tesztelt blokkot viszont akár már a soron következő Francia Nagydíjon is bevethetik, és ha minden a hangvillások tervei szerint megy, akkor jelentősen megnövelheti az M1-es végsebességét.

Bizonyos szempontból hasonló cipőben jár a Honda, amelynek legjobbja, Johann Zarco még délelőtt futotta meg a leggyorsabb körét, amely 524 ezreddel volt lassabb Marc Márquezénél. A különbség annyi, hogy a hétvégén szabadkártyásként induló Aleix Espargaró már kipróbálta az új erőforrást, amelyről Joan Mir pozitívan nyilatkozott.

Aleix Espargaró bevetése után újabb szabadkártyáját használja fel a Honda a következő hétvégén

Marco Bezzecchi pedig szintén optimistán értékelte az Aprilia új lengővilláját. A 739 ezredes lemaradással a hetedik pozícióban végző versenyző emellett számos új aeroelemmel kísérletezett, hogy a noaleiek potenciálisan bevessék második idei aerodinamikai csomagjukat. Savadori ellenben inkább a fékezés és a stabilitás javításán dolgozott.

A MotoGP jerezi tesztjének végeredménye

# Név Gyártó Idő
1 Marc Márquez Ducati 1:35.876
2 Maverick Viñales KTM +0,361
3 Fabio Quartararo Yamaha +0,477
4 Johann Zarco Honda +0,524
5 Álex Rins Yamaha +0,631
6 Pedro Acosta KTM +0,676
7 Marco Bezzecchi Aprilia +0,739
8 Fermín Aldeguer Ducati +0,854
9 Raúl Fernández Aprilia +0,881
10 Fabio Di Giannantonio Ducati +0,912
11 Álex Márquez Ducati +0,957
12 Ai Ogura Aprilia +0,985
13 Jack Miller Yamaha +1,101
14 Brad Binder KTM +1,179
15 Enea Bastianini KTM +1,350
16 Joan Mir Honda +1,369
17 Augusto Fernández Yamaha +1,568
18 Luca Marini Honda +1,571
19 Francesco Bagnaia Ducati +1,585
20 Somkiat Chantra Honda +2,041
21 Takaaki Nakagami Honda +2,303
22 Lorenzo Savadori Aprilia +2,316
23 Dani Pedrosa KTM +2,515