back to top
2025. július 23. 10:52
Kezdőlap Blog Oldal 549

A Superbike-világbajnokok elmondták, hogyan kezelték az emberpróbáló körülményeket Ausztráliában

0

Esős körülmények fogadták a Superbike-világbajnokság mezőnyét Ausztráliában. A dobogós versenyzők elárulták, hogyan birkóztak meg a pálya és az időjárás viszontagságaival.

Álvaro Bautista a második rajtkockából indult, míg a pole pozíciót Toprak Razgatlıoğlu szerezte meg, a harmadik helyre pedig a géposztály meglepetés újonca, Domi Aegerter küzdötte fel magát. A Ducati sztárja azonnal az élre állt, de Jonathan Rea már az első körben megelőzte.

„Néhány kör után rájöttem, hogy hasonló a tempónk a többiekkel, de meglehetősen veszélyesek voltak a körülmények, mert szinte semmit nem láttam az előttem motorozó versenyző hátsó lámpáján kívül, így megpróbáltam az élre kerülni, de nem számítottam arra, hogy el tudok majd húzni. Igyekeztem úgy állni a dologhoz, hogy ha elöl vagyok, akkor elkerülöm az extra kockázatot. A verseny közepétől egyre csúszósabb és nehezebb lett a pálya, több ijesztő pillanatom is volt. Szerencsém volt, hogy nem buktam és célba értem.”

Bautista nem vett tudomást a Rea előtt egyre növekvő előnyéről és húzta a gázt folyamatosan.

„Néha, mikor vezetsz, lazítasz, és emiatt hibázol, de ilyen körülmények között nem engedheted meg magadnak ezt. Az utolsó öt körben nem tudtam teljes gázt adni a negyedik fokozatból. Amikor a pálya felszárad, az esőgumi futófelületének annyi, és a motor csak csúszik. Ilyen helyzetben nem lassíthatsz, mert csak rontasz a helyzeten.”

Míg sokak arcára feszültség volt írva a rajt előtt, Bautista maga volt a megtestesült kiegyensúlyozottság.

„A bokszban mindenki őrjöngött az időjárás miatt. Serafino Foti csapatfőnök beszélt a Supersport-győztes Bulegával, és elmondta, hogy a pálya teljesen vizes. Mondtam Serafinónak, hogy maradjon nyugodt, mert én is az vagyok. Mindenki más próbált változtatni ezen-azon, állandóan az időjárás-előrejelzést nézegették, hogy mikor esik jobban vagy kevésbé. Egy ilyen esetben az a fontos, hogy  nyugodt maradj, és próbáld meg kihozni magadból a legjobbat.”

Phillip Island – A regnáló bajnok a 2023-as szezon első győztese, a nagy hármas ismét összeállt

A Supersport futam után Jonathan Rea a parc fermé felé vette az irányt, nemcsak azért, hogy gratuláljon John McPhee-nek a harmadik helyhez, hanem azért is, hogy megnézze az esőgumik állapotát.

„Meglepően jó állapotban voltak, de kevés volt a tapadás, kevesebb, mint mikor novemberben itt voltunk, így a teljes esős beállítás volt a helyes döntés.”

Rea a rajt után azonnal jól érezte magát, és az élre állt.

„Aztán elkezdődtek a problémák a gyorsváltóval. Lefelé váltáskor a kuplungot kellett használnom, felfelé váltáskor pedig kipörgött a hátsó kerék. Ami még bonyolultabbá tette a dolgokat, hogy a motorfékre is szükségem volt, amikor visszaváltottam, így tulajdonképpen egyáltalán nem tudtam használni a kuplungot. Beletelt néhány körbe, mire újra megtanultam, hogyan kell motorozni.”

„A második hely a körülményekhez képest jó eredmény, de Álvaro Bautista nagyon erős. Egyértelműen ott lesz a világbajnoki küzdelemben, minden pályán és minden körülmények között!”

Mivel a száraz körülmények között megrendezett Superpole-on ő érte el a leggyorsabb időt, Toprak Razgatlıoğlu pozitívan várta a futamot, de az eső őt is megviccelte.

„Tavaly sokkal jobb volt a tapadás és az érzés vizes pályán. Most egyik sem volt 100%-os, főleg a jobb kanyarokban. Az egyes, négyes, nyolcas és tízes kanyarokban lassú voltam és sok időt vesztettem. Ezért próbáltam a lehető legjobb pozíciót megszerezni. Közben kicsit közelebb kerültem Johnny-hoz és Álvaróhoz. Ráadásul a vizor mögé folyt a víz, és összegyűlt az alján, ezért alig láttam. Nem vagyok különösebben boldog a harmadik hellyel, de a körülményekhez képest jól sikerült a napom. Az évek során sokat fejlődtem vizes pályán, de még mindig ez a gyenge pontom. Egy nap majd képes leszek esős futamokat nyerni.”

„Nem voltam olyan gyors, mint Álvaro, de jobban éreztem magam, mint pénteken, vagy mint a teszten. Nem csináltam versenyszimulációt, illetve itt az SC0-t használtam, amit korábban még soha.”

Kevésbé segítik már egymást a Márquez testvérek, az ifjabbik „trónfosztást” akar

0

Marc és Álex Márquez számára ez lesz az első olyan idény a MotoGP-ben, amikor különböző márkájú motorokkal vágnak neki a szezonnak. A fiatalabbik testvér számára ez meglehetősen sok újdonságot tartogat.

A 2023-as MotoGP-világbajnokság március 24. és 26. között kezdődik, és a szezon először a portugál Algarve tartományban található Portimãóban kezdődik, nem pedig Dohában, mint korábban. A Márquez testvérek MotoGP-karrierjük során először más márkájú motorral indulnak majd.

Ebből következik, hogy megszűnik a két testvér között az az információcsere, mely korábban jellemezte kapcsolatukat. Eddig mindketten Hondával versenyeztek, ami ezt lehetővé tette, most viszont különböző gyártók színeit képviselik, így nem oszthatnak meg mindent egymással. Álex Márquez felidézett egy esetet, mikor bátyja rossz néven vette, hogy nem számol be részletesen tapasztalatairól, és csak tőmondatokban beszél.

„Amikor a valenciai teszt után együtt mentünk haza, egy szót sem szóltunk egymáshoz. Marc akkoriban pokolian dühös volt. Megkérdeztem tőle, hogy kipróbáltak-e új dolgokat. Azt mondta, hogy próbálkoztak új dolgokkal, de semmi sem vált be. A kommunikáció azonban korlátozott volt, nem osztottam meg vele mindent, csak annyit mondtam Marcnak, hogy a Ducati más.”

Marc Márquez öccse szerint a Ducatinál teljesen más a környezet

Álex Márquez azt is bevallotta az MCN-nek, hogy miért váltott Hondáról Ducatira:

 „Megkérdeztem magamtól, hogy még mindig gyors vagyok-e. Ez volt az oka, hogy váltani akartam, mert a Hondánál nem éreztem így, abszolút nem pénzkérdés volt a dolog, egyértelműen arról szólt, hogy egy Ducatin szerettem volna folytatni.”

„Emellett igaz, hogy Marc a testvérem, de én meg akarom verni őt. Már mondtam neki, hogy az egyenesekben meg fogom előzni, aztán majd meglátjuk, mi történik a kanyarokban.”

Lorenzóval állította párhuzamba új világbajnok versenyzőjüket a gyári Honda főnöke

0

Alberto Puig hangsúlyozta, a Honda gyári istállójánál mindkét versenyzőnek képesnek kell lennie a futamgyőzelemre, ami az utóbbi években nem történt meg. A Repsol Honda csapatmenedzsere elárulta, Joan Mirt hasonló okból szerződtették, mint anno Jorge Lorenzót.

Kis túlzással ki lehet jelenteni, hogy a Honda az elmúlt években egyenlő volt Marc Márquezzel. A spanyol versenyző még tavaly, összesen nyolc futamot kihagyva előrébb végzett minden márkatársánál. Ami pedig a korábbi éveket illeti, utoljára 2018-ban, Cal Crutchlow révén történt meg, hogy rajta kívül bárki más futamot nyert a japánok motorjával.

MotoGP, Joan Mir, Sepang teszt 1. nap, 2023
Idén Joan Mir lesz Marc Márquez csapattársa (Fotó: MotoGP Media)

Ami a gyári istállót illeti, még rosszabb a helyzet, hiszen Dani Pedrosának a 2017-es szezonzárón szerzett diadala óta kizárólag Márquez volt képes győzni. A nyolcszoros világbajnok még sérülése után, a 2021-es idényben is háromszor ünnepelhetett a dobogó tetején. A Honda csapatmenedzsere azonban kijelentette, hogy ez nem tartható állapot.

A történelem azt mutatja, hogy egy olyan csapatban, mint a Repsol Honda, mindkét versenyzőnek képesnek kell lennie futamot nyerni – nyilatkozta Alberto Puig a motorbemutatón. – Az elmúlt években viszont Marc volt az egyetlen, akinek ez sikerült, és legutóbb másfél karral tette meg ezt. Mindig azt szeretnénk, ha a pilótáink a lehető legelőrébb lennének, és csapaton belüli versengést akarunk. Rendszerint mindkét motorost támogattuk, hogy mindent beleadhassanak a csapatért és az eredményekért.”

A gyári Honda a 2020-as idény végső győztesét, Joan Mirt igazolta le a távozó Pol Espargaró helyére. Ennek következtében 2019 óta először fordul elő, hogy két MotoGP-világbajnok ugyanannál a csapatnál versenyez. Akkor Jorge Lorenzo volt Márquez csapattársa, és az amögött meghúzódó gondolatmenet hasonlított a mostani helyzetre.

Azért, amit ez a csapat képvisel – válaszolta Puig arra a kérdésre, hogy miért Mir mellett döntöttek. – Ugyanazért, amiért Jorge Lorenzót szerződtettük, az általa elért eredmények miatt, és mert úgy véljük, jól fog teljesíteni. Pol Espargaró esetében azt gondoltuk, hogy miután egy másik gyártónál volt, hozzá tud járulni [a csapat teljesítményéhez] a tapasztalatával. Sok információt gyűjthettünk, és hasznos volt a motorunk fejlesztése szempontjából.”

Lorenzo szerződtetése azonban borzalmasan sült el, és miután egyetlen futamon sem állhatott dobogóra, az ötszörös világbajnok visszavonult. Utódai, Álex Márquez és Espargaró sem nyújtottak sokkal jobb teljesítményt, de Puig úgy fogalmazott, hogy ez „néha jól sül el, máskor rosszul”. A Repsol Hondánál most nyilvánvalóan abban reménykednek, hogy Mir beváltja a hozzá fűzött reményeket.

MotoGP, Jorge Lorenzo, Honda, Amerikai Nagydíj 2019
Lorenzo leigazolása rosszul sült el (Fotó: Honda Racing Corporation)

Joant azért szerződtettük le, mert úgy gondoljuk, sok olyan tulajdonsággal rendelkezik, amely illik a mentalitásunkhoz – magyarázta a spanyol szakember. – Gyors és tapasztalt versenyző, oka van annak, hogy bajnok. A Suzukival nagyon átgondolt és megfontolt módon nyert bajnoki címet. Teljes mértékben bízunk a képességében.”

Még a legnagyobb ellenfelüknek ígérkező gyártó versenyzőjét is halálra rémítette a Ducati

0

Aleix Espargaró úgy véli, bár saját gyártója, az Aprilia is jó teljesítményt nyújtott a sepangi teszten, a Ducati egyenesen megrémisztette őt. A spanyol versenyző bízik benne, hogy a szezonnyitóra kicsit közelebb kerülnek riválisukhoz.

Aleix Espargaró, illetve az Aprilia volt a tavalyi MotoGP-szezon egyik nagy meglepetése. A spanyol versenyző megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét, és még két fordulóval a vége előtt is volt matematikai esélye a világbajnoki címre. Azonban az idény közben jó teljesítményük miatt elvesztették a koncessziós jogokat, ám Massimo Rivola, a gyári istálló versenyigazgatója nem aggódik emiatt.

Nincs már meg az előny, mégsem aggódnak a tavalyi MotoGP-szezon meglepetéscsapatánál

A sepangi tesztek alapján teljes joggal, hiszen az Aprilia kifejezetten jól szerepelt Malajziában. Maverick Viñales a harmadik, míg Espargaró a hatodik pozícióban zárta az ebből a szempontból leginkább mérvadó harmadik napot. Utóbbi kijelentette, normál körülmények között nagyon optimista lenne, de most van valami, ami óvatosságra inti.

Az új motor azonos szinten van az előzővel, sőt, azt merem mondani, hogy kicsit jobb is – nyilatkozta a Pecino GP nevű YouTube-csatornának. – Kényelmesen éreztem magam rajta. Talán egy másik évben izgatottabb lennék, de a tavalyi esztendő után, és figyelembe véve, hogy hol van a léc 2023-ban, óvatos akarok lenni, mert a Ducati tényleg halálra rémített. Ugyanakkor azt gondolom, hogy jó munkát végeztünk.”

A Ducati valóban rendkívül meggyőzően kezdett, és az is tény, hogy kizárólag az Aprilia tudta felvenni velük a versenyt: az első kilenc helyből előbbi hetet, utóbbi kettőt sajátított ki. Espargaró egyelőre nem akar messzemenő következtetéseket levonni, de azt ő is érzi, hogy a jelek szerint a Ducati lényegében minden téren kiemelkedik a mezőnyből.

Nem tudom, hogy merjek-e és jó lenne-e most értékelni – folytatta. – Ez még csak az első teszt, és egy olyan pálya volt, amelyen [Jorge] Martín szárnyalt [a tavalyi] futamon, amíg nem bukott, túl gyorsan ment. [Francesco] Bagnaia és [Enea] Bastianini szintén. Szóval óvatosnak kell lenni, és meg kell várni Portimãót. Azonban ez a szint, amit mutattak… Már nem a gyorskörön, mert a harmadik nap délutánján eleredt az eső, amikor az új gumit tettem volna fel, és azt gondolom, hogy harcolhattam volna azért, hogy az elsők között zárjak. A három nap során mutatott tempójuk és a stabilitásuk jobb volt a miénknél, remélem, Portimãóban kicsit javítani tudunk ezen.”

MotoGP, Ducati, Sepang teszt 2023
Másokhoz hasonlóan Espargaró is nagyon erősnek tartja a Ducatit (Fotó: MotoGP Media)

Az Apriliának és persze a többi gyártónak már csak egyszer van lehetősége igazán kísérletezni, és megtalálni a legjobb irányt, hiszen március 11-én és 12-én Portugáliában tesztel a mezőny. Két héttel később pedig, ha nem is minden, de sok minden kiderül, hiszen március 24-től 26-ig rendezik a szezonnyitó Portugál Nagydíjat, amikor már mindenkinek meg kell mutatnia valós tudását.

Phillip Island – A regnáló bajnok a 2023-as szezon első győztese, a nagy hármas ismét összeállt

0

Az izgalmasan induló esős versenyen Bautista magabiztos győzelmet aratott tavalyi riválisai előtt.

A Supersport kategória után a Superbike mezőnyét is eső fogadta a 2023-as első verseny rajtjánál. A középső kategória drámai versenyét követően a 22 körösre tervezett futamot 14 körre rövidítették, majd az indításkor mégis arról döntöttek, hogy teljes versenytáv vár a pilótákra.

Toprak Razgatlıoğlu jól kapta el a rajtot, de nála is jobban indult Bautista, aki az élre is állt. A török versenyző mellett Rea is el tudott menni, míg a kawasakis csapattársa Razgatlıoğlut támadta a harmadik helyért. Össze is értek egy pillanatra, de mindketten talpon tudtak maradni. Rea vette át az első helyet a második körben, őt követte Bautista és Lowes a top3-ban.

A 2. körben van de Mark a kavicságyban fejezte be a versenyt.

A vezető duó magabiztos előnyt dolgozott ki, míg a 3. pozícióért Razgatlıoğlu és Lowes csatáztak, a küzdelemből a török pilóta került ki győztesen. A 350. versenyén induló, a kategóriához visszatérő Tom Sykes műszaki hiba miatt feladni kényszerült a futamot az 5. körben.

A 7. körhöz érkezve Bautista folyamatosan lopta a távolságot Rea mögött, és egyre inkább közeledett riválisára. A verseny feléhez közeledve Bautista támadásba lendült, és meg is előzte a sebességváltóval és a féktávokon küszködő északír ellenfelét. A spanyol pilóta ezután el is tudott nyúlni Rea-től, akinek már hátrafele kellett figyelnie, hiszen Razgatlıoğlu is elkezdett közeledni rá. A Ducati-pilóta apró hibája után Rea megközelítette a regnáló bajnokot és néhány körön keresztül közelről követte, míg Razgatlıoğlu felzárkózása megtorpant, nem tudott közeledni a vezető duóra. Bautista összekapta magát hibája után és ismét elkezdett elnyúlni ellenfeleitől.

8 körrel a leintés előtt Alex Lowes dobta el versenygépét. A versenyző sántítva hagyta el a sóderágyat, majd az orvosi központba vitték további vizsgálatokra.

Akadtak a mezőnyben nagy visszaesések és felzárkózások a futam során. Rinaldi, Öttl és Aegerter visszaesett a mezőnyben, míg Bassani, Lecuona, Petrucci és Redding (a BMW-s a 6. helyen is motorozott, ám a futam utolsó harmadára visszaesett) helyezéseket tudtak javítani rajtpozíciójukhoz képest. Az utolsó körre érkezve Bautista megnyugtató előnnyel vezetett Rea és Razgatlıoğlu előtt, így magabiztosan húzta be a futamgyőzelmet, ami Spanyolországnak a 70. sikert jelenti a kategóriában. A top10-be Locatelli, Bassani, Lecuona, Vierge, Petrucci, Redding és Gerloff fértek be. Petruccit végül egy hellyel hátrébb sorolták miután összeakadtak Viergével.

A futam végeredménye: 
1 A. BAUTISTA Aruba.It Racing Ducati
2 J. REA Kawasaki Racing Team Kawasaki 3,471
3 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha Yamaha 6,168
4 A. LOCATELLI Pata Yamaha Yamaha 16,789
5 A. BASSANI Motocorsa Racing Ducati 20,918
6 I. LECUONA Team HRC Honda 27,015
7 X. VIERGE Team HRC Honda 30,625
8 D. PETRUCCI Barni Spark Racing Ducati 31,000
9 S. REDDING ROKiT BMW Motorrad BMW 37,447
10 G. GERLOFF Bonovo Action BMW BMW 42,591
11 P. ÖTTL Team GoEleven Ducati 44,142
12 R. GARDNER GYTR GRT Yamaha Yamaha 48,833
13 D. AEGERTER GYTR GRT Yamaha Yamaha 51,617
14 M. RINALDI Aruba.It Racing Ducati 55,010
15 H. SYAHRIN MIE Racing Honda 115,223
16 E. GRANADO MIE Racing Honda 117,459
17 L. BALDASSARRI GMT94 Yamaha Yamaha 120,226
1 L. BAZ Bonovo Action BMW BMW 1 kör
Nem ért célba:
A. LOWES Kawasaki Racing Team Kawasaki 8 kör
O. KONIG Orelac Racing Kawasaki 11 kör
T. SYKES Puccetti Racing Kawasaki 12 kör
M. VAN DER MARK ROKiT BMW Motorrad BMW 21 kör

Marc Márquez bevallotta, nem volt hajlandó megkockáztatni Rossi vb-címét

0

Marc Márquez elárulta, a 2015-ös MotoGP-szezonzáró végén szándékosan nem kockáztatott, mert véletlenül sem akarta, hogy Valentino Rossi szerezze meg a világbajnoki címet. A spanyol versenyző elmondta, ennek elsősorban az azt megelőző két hét volt az oka.

A héten mutatták be a Marc Márquez: ALL IN című dokumentumsorozatot az Amazon Prime Videó streamingszolgáltatón. Az epizódok elsősorban a spanyol versenyző 2020-as sérülése óta eltelt időszakot, azon belül is főleg a tavalyi évet dolgozzák fel, de amolyan kitekintésképpen néha kitértek a legnagyobb ellenfeleivel ápolt viszonyára is. Ebből pedig természetesen nem maradhatott ki Valentino Rossi és a 2015-ös év sem.

MotoGP, Valentino Rossi, Marc Márquez, USA Nagydíj 2013
Márquez első két MotoGP-s évében még felhőtlen volt a viszony (Fotó: MotoGP Media)

Márquez két évvel korábban mutatkozott be a MotoGP-ben, és akkor még felhőtlen volt a kapcsolata a kilencszeres világbajnokkal. Mindez nem véletlen, hiszen gyerekként ő volt az egyik példaképe, ám a 2015-ös évben minden megváltozott. Márquez azonban úgy véli, hogy ennek már korábban, 2014 szeptemberében voltak előjelei.

2014-ben, a misanói futam után elmentem a farmjára – emlékezett vissza. – Egy napig voltunk ott. Azon versenyeztünk, hogy ki tudja megdönteni a rekordot a pályáján. Azt hiszem, attól a naptól kezdve valami megváltozott. A kapcsolatunk kicsit hűvösebbé vált, nem tudom, miért. Talán zavarta, hogy megdöntöttem a pályarekordját, nem tudom. Az a hír járja, hogy ez volt az egyik ok.”

A következő évben már a szezon harmadik futamán összetalálkoztak a pályán, és az incidensben Márquez húzta a rövidebbet: míg ő elesett, Rossi megnyerte a futamot. A következő emlékezetes párharcukra Assenben került sor, amikor az utolsó sikánban szintén összeértek, és a Yamaha versenyzője a kavicságyon keresztül átvágta a pályát, majd megnyerte a futamot.

Három fordulóval a vége előtt Márquez a harmadik helyen, közvetlenül Rossi előtt kezdte meg az utolsó kört Phillip Islanden, hogy aztán a leggyorsabb kört megfutva Andrea Iannonét és az olasz pilóta bajnoki riválisát, Jorge Lorenzót is megelőzze, és megnyerje a futamot. Rossi ezt követően megvádolta a Honda versenyzőjét, hogy az honfitársát próbálja segíteni.

A 30. születésnapját nemrég ünneplő versenyző arra is visszaemlékszik, hogy amikor a malajziai rajtrácson bemondták a nevét, az egész lelátó kifütyülte, ő pedig nem értette, mi rosszat tett. Aztán jött az emlékezetes párharcuk, melynek során az egyik szurkolótábor szerint Márquez szándékosan feltartotta Rossit, míg a másik azzal érvel, hogy a kilencszeres világbajnok lerúgta ellenfelét a motorról. A spanyol versenyző szerint egyértelmű, hogy mi történt, ahogyan az is, hogy riválisa mit érdemelt volna.

A sepangi ütközés

Néhányan még mindig azt mondják, hogy nekidőltem a motorjának – jelentette ki. – »Nem rúgott meg, csak kicsit kirakta a lábát.« Mindegy, a pálya szélére szorított. Nem hagyott helyet, és amikor rám nézett, kitette a lábát. Szerintem ez a versenyigazgató hibája is volt. Ha nem Valentino Rossiról lett volna szó, fekete zászló és vége.”

Márquez ezzel arra utalt, hogy a Doktort ki kellett volna zárni a versenyből. Ez nem történt meg, de Rossit a rajtrács végére sorolták az idényzáróra. Amikor megjelent a sportfelügyelők előtt, Márquez már átöltözve várta őt a szobában, és az egyik fél részéről egy „bravó”, a másiktól egy „szép rúgás” hangzott el köszöntésképpen.

Rossi hiába vezetett a valenciai szezonzáró előtt, a mezőny végéről borzasztóan nehéz dolga volt, hiszen Lorenzo győzelme esetén neki a második helyre lett volna szüksége. Erre nem volt esélye, így a végén a két gyári Hondát vezető Márquezben, illetve Dani Pedrosában kellett bíznia, hogy mindketten megelőzik őt. Előbbi feltűnően agresszív volt csapattársával szemben, de másik honfitársát ezúttal az utolsó körben sem utasította maga mögé, így Lorenzo lett a világbajnok. Márquezt sokan a mai napig azzal vádolják, hogy szándékosan nyerette meg vele a vb-t Rossival szemben, amit most részben el is ismert.

MotoGP, Jorge Lorenzo, Yamaha, Marc Márquez, Honda, Valenciai Nagydíj 2015
Márquez nem előzte meg Lorenzót a szezonzáró végén (Fotó: MotoGP Media)

Kockáztathattam volna az utolsó kanyarban anélkül, hogy tudtam volna, mi fog történni? Igen – vallotta be. – A helyzet viszont az, hogy ez az ember mindezt csak azért tette velem, mert megelőztem. Segítsek neki megnyerni a bajnoki címet? Nem. Nem voltam motivált azért, amit ő előidézett, és amit abban a két hétben átéltem. Ezt senkinek sem kívánom, pláne huszonkét évesen. »Tudd, hogy Valentinónak nagy a hatalma a médiában, és sokan ellened fordulnak.« Ha valaki tiszteletlenül bánik velem, nekem megvan a személyiségem és a golyóim.”

Phillip Island – Drámai futam piros zászlóval, történelmi győzelemmel és tündöklő újoncokkal

A Supersport mezőnyének szezonnyitó futama igazán drámaira sikeredett bukások és a változó időjárás miatt. Bulega megszerezte első győzelmét 2 újonc versenyző előtt.

Superpole

A 2023-as Supersport Világbajnokság első Superpole-ja is drámaian alakult a Phillip Island Grand Prix Circuit-en, az eső nem kímélte a mezőny első kvalifikációját. Mivel a körülmények az edzés utolsó öt percében kezdtek javulni, Manzi 1:32.814-es időt motorozott a 20 perces gyakorlás végén, és ezzel megszerezte első pole pozícióját, új csapatával, a világbajnok alakulat Ten Kate Yamahával. A második helyen Can Öncü végzett 0,244-es hátránnyal. Yari Montellával egészült ki az első sor.

A kvalifikáció végeredménye:

1 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 1’32.814
2 C. ONCU Kawasaki Puccetti Racing Kawasaki 1’33.058 0.244
3 Y. MONTELLA Barni Spark Racing Team Ducati 1’33.076 0.262
4 N. BULEGA Aruba Racing  Ducati 1’33.090 0.276
5 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 1’33.729 0.915
6 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 1’33.866 1.052
7 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 1’33.904 1.090
8 A. HUERTAS MTM Kawasaki Kawasaki 1’33.952 1.138
9 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 1’34.069 1.255
10 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 1’34.102 1.288
11 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 1’34.156 1.342
12 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 1’34.191 1.377
13 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 1’34.659 1.845
14 A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 1’34.733 1.919
15 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 1’35.048 2.234
16 A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha 1’35.249 2.435
17 B. SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 1’35.571 2.757
18 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing  Yamaha 1’36.837 4.023
19 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Racing Honda 1’36.935 4.121
20 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Racing Kawasaki 1’37.114 4.300
Nem kvalifikálta magát:
7 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Racing Honda 1’38.157 5.343
4 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 1’38.183 5.369
Első futam

A Supersport mezőnyének idei első futama a Superpole-hoz hasonlóan izgalmasan kezdődött, hiszen a felvezető kör alatt eleredt az eső. Ennek ellenére elengedték a mezőnyt a száraz aszfaltra alkalmas gumikon.

Manzi indulhatott a pole pozícióból, a rajtja azonban Nicoló Bulegának sikerült a legjobban, azonnal az élre is állt az olasz. Az élmezőny teljesen átrendeződött az első kanyarokban, az egyre erősödő esőben. Néhány kanyar után már van Straalen motorozott az első helyen, a korábbi VR46 Akadémiás Bulega pedig folyamatosan esett vissza a mezőnyben. Az első kört van Straalen, Mantovani, Montella sorrendben zárta a mezőny.

A Moto3-ból érkező John McPhee számára szenzációsan indult a futam, 17 helyet javítva a harmadik helyen haladt a 2. körben, majd nem sokkal később az élre is állt.

Can Öncü jól rajtolt, de néhány kanyar után visszaesett a 11. pozícióba. A török innen kezdte meg a felzárkózást és a 3. körben átvette a vezetést. Kanyarról kanyarra változtak a pozíciók az élen, és folyamatos helycseréket láthattunk a top10-ben is.

A 4. körben Huertas és Montella buktak a mezőny elején. Néhány másodperccel később érkezett a piros zászló a 7-es kanyarban bekövetkezett dupla bukás következtében. A futamot azonnal le is rövidítették. Adrian Huertast mentővel kellett elszállítani az orvosi központba további vizsgálatokra. Később érkezett a hír, hogy Montella jobb kulcscsontja eltörött a bukás következtében, míg Huertas deréktáji zúzódást szenvedett.

A mezőny gyorsított rajtprocedúrával vághatott volna neki a 12 körnek. Can Öncü, Glenn van Straalen és John McPhee alkotta az első sort az újraindításnál. A szünetben alábbhagyott az eső, de a felvezető körben ismét belengették a piros-fehér, esőre figyelmeztető zászlót a mezőnynek. A versenyzők integettek, hogy az aszfalt nagyon vizes és teljes tanácstalansággal sorakoztak fel a rajtrácson. Gyakorlatilag minden pilóta felemelte a kezét az indítás előtt, aminek következtében jött is az üzenet, hogy a rajtot eltolják a körülmények miatt. A szerelők a rajtrácsra rohantak, hogy lecseréljék a motorokon az abroncsokat.

A gumiválasztás nagyon változatosan alakult a mezőnyben. Akadtak versenyzők, akik vizes aszfaltra alkalmas gumin, többen átmeneti esőgumin, míg a legbátrabbak (köztük az első sorból induló van Straalen) slick abroncsokon vágtak neki a futam hátralévő részének. A trükkös körülmények között Can Öncü a felvezető körön a kavicságyban is járt. A futamot ismételten nem tudták újraindítani, hiszen a pálya különböző részein más és más körülményekkel találkozott a mezőny, így ismételten kaptak 5 percet a csapatok a gumiválasztásra. Ezzel egyidejűleg további 2 kört faragtak a versenytávból, 10 körre rövidült a hátralévő táv. Továbbra is mindenféle gumival találkozhattunk a rajtrácson. A felvezető kör ismét drámaira sikeredett, a 4-es kanyarban Can Öncü eldobta a versenygépét, amin honfitársa, Sofuoğlu is átesett.

Az élről van Straalen jól rajtolt az újraindítás után, de hamar elkezdett visszaesni a mezőnyben a slick gumikkal. McPhee állt az élre, aki mögé Bulega sorakozott fel, majd a vezetést is átvette.

8 körrel a leintés előtt Bulega előnye közel 2 másodperc volt McPhee előtt. A 3. pozícióért egy hatos boly alakult ki: Spinelli, Schrötter, MacKenzie, Mantovani, Manzi és Tuuli jelentkeztek a dobogó legalsó fokára. Spinellinek kedvezett, hogy mögötte folyamatos pengeváltások alakultak ki, így egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutott az őt üldöző bollyal szemben. 5 körrel a leintés előtt Manzi azonban gyorsan utolérte honfitársát és átvette a 3. pozíciót. Az újonc Spinelli az ismét eleredő esőben nem hagyta magát és visszavette a dobogós helyet.

Bulega közel 5 másodperces előnye elkezdett olvadni az erősödő esőben McPhee-vel szemben, akit Spinelli vett célba a pódium második fokáért. Az utolsó körre érkezve Bulega előnye megnyugtató volt, Spinelli pedig levadászta McPhee-t. Nicoló Bulega első Supersport világbajnoki győzelmét szerezte, míg a Ducati 2005 után először ért oda az élre a kategóriában. A dobogóra Spinelli és McPhee állhatott fel végül. Őket követte Tuuli, MacKenzie, Manzi, Schrötter, Sarmoon, Navarró és Caricasulo a top 10-ben.

A FUTAM VÉGEREDMÉNYE:

1 N. BULEGA Aruba Racing  Ducati
2 N. SPINELLI VFT Racing Yamaha Yamaha 0,942
3 J. MCPHEE Vince64 by Puccetti Racing Kawasaki 2,965
4 N. TUULI Dynavolt Triumph Triumph 11,624
5 T. MACKENZIE PETRONAS MIE MS Racing Honda 15,838
6 S. MANZI Ten Kate Racing Yamaha 19,700
7 M. SCHROETTER MV Agusta Reparto Corse MV Agusta 20,756
8 A. SARMOON Yamaha Thailand Racing  Yamaha 22,331
9 J. NAVARRO Ten Kate Racing Yamaha 22,771
10 F. CARICASULO Althea Racing Team Ducati 39,760
11 H. TRUELOVE Dynavolt Triumph Triumph 46,209
12 A. NORRODIN PETRONAS MIE MS Racing Honda 54,872
13 V. DEBISE GMT94 Yamaha Yamaha 1 kör
14 G. VAN STRAALEN EAB Racing Team Yamaha 1 kör
15 A. WONGTHANANON Yamaha Thailand Racing Yamaha 1 kör
16 O. BAYLISS D34G Racing Ducati 1 kör
17 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura Ducati 1 kör
Nem ért célba:
RET A. MANTOVANI Evan Bros. Yamaha Yamaha 3 kör
RET A. HUERTAS MTM Kawasaki Kawasaki
RET SOFUOGLU MV Agusta Reparto Corse MV Agusta
RET Y. MONTELLA Barni Spark Racing Team Ducati
RET C. ONCU Kawasaki Puccetti Racing Kawasaki

Phillip Island – Yamaha pole pozíció a 2023-as világbajnokság első kvalifikációján, meglepetés pilóta a top3-ban

0

Megkezdődött a Superbike világbajnokság 2023-as szezonja Ausztráliában, Phillip Islanden, egyből születtek is meglepetések az edzések során.

Superpole

A kvalifikációra elvonultak az esőfelhők eltűntek a pálya fölül, így száraz időben vághattak neki a versenyzők az idei év első időmérésének, 24 fokos levegő-, és 27 fokos aszfalthőmérséklet mellett

Rea motorozta az első említésre méltó időt a kvalifikáción 1:29.715 perces eredményével. Az edzés vége előtt néhány perccel kezdtek el igazán javulni a köridők az élmezőnyben. 2 perccel a leintés előtt Dominique Aegerter vette át az első helyet.

Nem sokkal később érkezett a Pata Yamaha nyergében, Toprak Razgatlıoğlu, aki csapattársa, Andrea Locatelli szélárnyékában motorozva felugrott a lista élére.

A török pilóta idejét senki nem tudta felülmúlni az utolsó próbálkozásoknál. A regnáló bajnok, Álvaro Bautista tudott ugyan javítani idején, de ez most a második helyre volt elég a Ducati pilótájának. A spanyol az edzés utáni interjúban szóvá tette, hogy gyors körén némileg feltartották a lassabban motorozó versenyzők. Aegerter debütálása nagyon eredményesen kezdődött (bár a tesztek alapján a versenytempója elmarad a legjobbaktól), harmadik helyével az első rajtsorból kezdheti meg a rövidesen kezdődő első főfutamot.

A rajtrács második sorát Rea, Philipp Öttl és a Ducati gyári versenyzője, Michael Rinaldi alkotja, míg mögülük Remy Gardner, Alex Lowes és Andrea Locatelli kezdheti meg a szezon első versenyét. Danilo Petrucci zárta a top10-et Superbike-világbajnoki debütálásán.

A Honda némileg csalódást keltően kezdte a hétvégét, Iker Lecuona volt a legeredményesebb, 11. helyével. A BMW számára sem a legkecsegtetőbbek a rajtpozíciók, a német márka leggyorsabbja Michael van der Mark lett, aki a 12. pozíciót szerezte meg.

A mezőny rendkívül szoros, hiszen az első 13 versenyző 1 másodpercen belül teljesítette leggyorsabb körét.

Az időmérő végeredménye:

A MotoGP-szurkolók felülmúlják a Forma-1 rajongóit egy elemzés szerint

0

Bár jóval kevesebben vannak, a MotoGP szurkolói összességében jobban ismerik szeretett sportágukat, mint az F1-es rajongók, derül ki az RNF többségi tulajdonosának elemzéséből. A márka más sportágakon keresztül akarja népszerűsíteni a csapatot.

A MotoGP és a Forma-1 egyaránt a saját szakágának csúcskategóriája. Ennélfogva a két sorozat között van valamekkora rivalizálás, ami kívülről nem feltétlenül érzékelhető. Ugyanakkor mindkét széria vezetésének bizonyos szempontból hasonló érdeklődési körrel rendelkező szurkolókat kell elcsábítania, még akkor is, ha nyilvánvalóan nem teljes az átfedés.

MotoGP szurkolók
Összehasonlították a MotoGP szurkolóit az F1 rajongóival (Fotó: MotoGP Media)

A CryptoDATA ennek kapcsán készített egy elemzést. A kiberbiztonsággal foglalkozó vállalat helyzete azért érdekes ebben a tekintetben, mert mindkét sportágban jelen van. Ami a MotoGP-t illeti, ez a cég az RNF csapatának többségi tulajdonosa, míg az F1-ben az Alfa Romeo istállójának a technikai partnere. Az elemzésből kiderült, hogy a két szurkolótábor mérete hozzávetőlegesen hogyan aránylik egymáshoz.

A MotoGP jelenleg a Forma-1 harminc százalékánál van, ha reálisak akarunk lennijelentette ki Bogdan Mărunţiş, a CryptoDATA globális stratégiáért felelős szakembere. – A Forma-1-ben a Netflix miatt nőtt a rajongótábor. Most már kétféle felhasználójuk van: a tizenhét és huszonnégy év közötti fiatal srácok, valamint a huszonnégy év felettiek, akik a MotoGP [rajongótáborával] egyidősek. Az átlagos költségvetés, amit egy drukker a MotoGP-re fordíthat, nem olyan magas, mint a Forma-1-ben, de megvan az az előnyünk, hogy egy MotoGP-rajongó igazi szurkoló. Egy Forma-1-rajongó lehet, hogy a Netflixen látta a [sportágat], és jobban szereti az életstílust, mint a versenyzést. Azonban jó a marketing, működik a felhajtás, és nő a rajongótáboruk.”

Valóban, azok, akik hosszú ideje, bőven a Mărunţiş által említett Drive To Survive 2019-es megjelenése előtt követték a Forma-1-et, azok sokszor panaszkodnak a sportág rajongóinak felhígulására. Mindez abban nyilvánul meg, hogy az új drukkerek közül sokan nem annyira ismerik magát a sportágat, míg a MotoGP-ben ez azért jóval kisebb arányban van így.

Véleményünk szerint a MotoGP jóval szilárdabb szurkolótábororral rendelkezik – fogalmazott a CryptoDATA társalapítója és egyben vezérigazgatója, Ovidiu Toma. – Ez olyan rajongót jelent, aki valóban érti a sportágat. [Tudja] a versenyzők nevét, a számokat, a történelmet, a motorok márkáit és a csapatoknak legalább néhány sikerét [ismeri]. A másik oldalról, ha megnézzük a Forma-1-et, az újonnan kialakult rajongói bázis egy része a státusz miatt van ott.”

Felmerülhet a kérdés, hogy miért volt szükség erre az elemzésre. Nos, a cég szeretné növelni az RNF ismertségét. Erre persze több módszer létezik, ők pedig a keresztpromócióval akarnak próbálkozni. Mindez azt jelenti, hogy más sportágakon keresztül hirdetnék a csapatot. Itt nemcsak a Forma-1-re kell gondolni, hanem a MotoGP-től annál sokkal távolabb álló sportágakra is.

A többségi tulajdonos népszerűsítené az RNF csapatát (Fotó: MotoGP Media)

Egyértelműen azt vizsgáljuk, hogy miként lehetne összekapcsolni, mert a Forma-1 és a MotoGP szurkolói bázisa nem pontosan fedi egymást, csak egy kis részben – magyarázta Toma. – Már próbálták korábban, láttam néhány más kampányt, és azok sikeresek voltak. A tenisztornákat és más sportágakat is vizsgálunk, amelyek nem fedik egymást a MotoGP-vel. Ha az ember növeli a saját csapatának és a versenyzőinek [ismertségét], akkor a MotoGP-t is automatikusan népszerűsíti. Az egyik módszer, amellyel a CryptoDATA az RNF alakulatának ismertségét kívánja növelni, a keresztpromóció más sportágakkal, köztük az F1-gyel.”

Lorenzo „kiállhatatlannak” tartotta Rossit, amikor csapattársak voltak

0

Jorge Lorenzo a La Roca című spanyol tévéműsorban beszélt a MotoGP utáni életéről, illetve megjegyezte, hogy versenyzői múltját sosem fogja elfelejteni.

Jorge Lorenzo több spanyol városba is ellátogatott, hogy részt vegyen különböző média- és sporteseményeken. A 2023-as szezonban újabb lépést tesz versenyzői karrierjében, miután 2019-ben visszavonult a MotoGP-től. A mallorcai a Porsche Super Cupban fog versenyezni a Huber Racing csapat színeiben, de természetesen nem szabad elmenni királykategóriás sikerei mellett sem.

Forma-1-es hétvégéken fog versenyezni Jorge Lorenzo

18 szezon után úgy döntött, hogy visszavonul, tekintettel a Hondánál nyújtott eredménytelenségére és a folyamatos sérüléseire. A La Roca című műsorban az egykori MotoGP-pilóta újra megerősítette, hogy a nehéz és feszült évek után azért vonult vissza, hogy nyugodtan élvezze az életet. Korábban a világ egyik sarkából a másikba utazott, hogy nagydíjakon vegyen részt, manapság pedig szabadidős vagy szakmai elfoglaltságai miatt utazgat.

„Most többet utazom, mint amikor még versenyeztem. Szeretek utazni és új helyeket felfedezni. Amikor versenyeztem, a repülőtérről a pályára mentem, és három napig ott maradtam. Most, amikor utazom, akkor utazom. Két hétig maradok az adott helyen, hogy a lehető legjobban felfedezzem azt.”

„Hiányoznak azonban azok az érzések, amelyeket csak egy győzelem és egy verseny adhat, a várakozás adrenalinlökete, a lámpák kialvása előtti pillanatok, a határon való előzés érzése.”

„A legjobban természetesen a győzelem hiányzik. Hiszem, hogy az ember genetikailag versenyszellemmel születik. Az iskolában mindig kitaláltam játékokat, melyeket közösen játszottunk a barátaimmal, és igyekeztem legyőzni őket.”

Kétkedő tanár, kaland a rendőrökkel – 20 dolog, amit kevesen tudnak a születésnapos Rossiról

Mióta Jorge Lorenzo és Valentino Rossi elhagyta a MotoGP-t, úgy tűnik, egy másik korszak köszöntött be.

„Különböző típusú versenyzők vannak: olyanok, akik szimpatikusabbak és mindenkivel jól kijönnek, és olyanok, akik inkább a csapatcentrikusak. Néha nagy hibákat követtem el, de jobb híján mindig kimondtam, amit gondoltam. Másrészt nem volt könnyű ennyi éven át osztozni a bokszban egy olyan ‘kiállhatatlan’ figurával, mint Valentino Rossi… Ő tudta, hogyan kell a kamerák előtt kedvesen viselkedni, én nem.”