Marc Márquez elárulta, hogy öccsének, Álexnek kellett meggyőznie arról, hogy ne versenyezzen tavaly Mandalikában.
Marc Márquez az indonéziai futam bemelegítő edzésén hatalmasat bukott. Az ALL IN című dokumentum-sorozatából kiderül, hogy azt tervezte, hogy a rémisztő highside után rajthoz áll a versenyen, de testvére közbeszólt.
„Amikor visszatértem a pályára, még nem láttam duplán. Indulni akartam a futamon, de Álex azt mondta: ’Ne versenyezz, ember’„.
A bemelegítésen történt highside során a spanyol versenyző agyrázkódást szenvedett.
Az LCR Honda pilótája, Álex így emlékszik vissza: „Láttam, hol ütötte be a fejét. Rossz érzéssel töltött el, és a bemelegítés után feltételeztem, hogy nem fog versenyezni. Az irodájában voltam, és emlékszem, hogy a csapatfőnök, Santi Hernández bejött. Azt mondta, minden készen áll, de abban a pillanatban nem bírtam tovább és szembeszálltam a bátyámmal. Megmondtam neki, hogy nem versenyezhet. Versenyből sok van, de élete csak egy. Úgy tűnt, hogy nem akar versenyezni, de szüksége volt valakire, aki megnyugtatja, és azt mondja, hogy nem kell rajthoz állnia.”
Marc Márqueznek azóta is eszébe jutnak öccse szavai: „Azt mondta: ‘Nem mehetsz ki oda, hát hatalmasat estél, ez így kivitelezhetetlen’. Elfogadtam, és nem indultam.”
Az Aprilia Racing már nem tesztelhet kedvére, és 2023-ban először indít ügyfélcsapatot. Hogyan befolyásolja majd ez a teljesítményt? A csapat versenyigazgatója, Massimo Rivola nem számol visszaeséssel.
Aleix Espargaró öt és Maverick Viñales három dobogós helyezése után az Aprilia Racing elvesztette a „koncessziós” kiváltságait 2023-ra, így az állandó versenyzők már nem tesztelhetnek kedvükre, illetve most először a 2015-ös új belépése óta az Aprilia befagyasztotta a motorfejlesztést már az első nagydíjtól kezdve.
A csapat versenyigazgatója, Massimo Rivola azonban nem tart a teljesítmény csökkenésétől, és a sepangi teszt eredményei őt igazolják.
„Tavaly nem használtuk ki teljes mértékben a motorkvótát” – jegyezte meg Rivola a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.
„Azt hiszem, nyolc motorral megúsztuk. Ezért nagyon kevés teljesítményt veszítettünk 2023-ra, talán kevesebbet, mint a KTM két évvel ezelőtt. A KTM többet tesztelt és több motort használt. Nem beszélünk nagy különbségekről. Nem aggódunk ebből a szempontból, de most először van szatellitcsapatunk, és az utolsó napig fejleszteni fogunk. Ezért nem állunk egyelőre 100 százalékig készen a gyári csapattal.”
A Ducatival ellentétben, ahol a két csapat, a gyári (Bagnaia, Bastianini) és a Pramac (Martin, Zarco) egy-egy 2023-as gyári motort kap, a Mooney VR46 és a Gresini pedig Desmosedici GP22-esekkel versenyez, az Aprilia csak 2022-es anyagot ígért a CryptoDATA RNF csapatnak Oliveirával és Raúl Fernándezzel. Tehát két különböző „motorspecifikáció” lesz.
Vajon az ötszörös MotoGP-győztes Miguel Oliveira legalább aerodinamikai területen számíthat a legújabb fejlesztésekre?
„Nem. Az ügyfélcsapattal 2022-es motorokkal és a tavalyi utolsó aero-specifikációval indulunk. Az a szándékunk, hogy a szezon első felét ezzel is fejezzük be. Aztán majd meglátjuk, hogyan teljesítenek a versenyzők. Ha úgy látjuk, hogy egy kis segítség az aerodinamikában különbséget jelenthetne, akkor talán elgondolkodhatunk azon, hogy rendelkezésükre bocsátjuk. Ha a két versenyző közül valamelyik, különösen Miguel (mert neki több tapasztalata van) fontos eredményekért küzd, akkor biztosan elkezdjük támogatni őt.”
„A célunk az, hogy az ügyfélcsapat jó teljesítményével lökést adjunk a gyári csapatnak. Minél előrébb végeznek az RNF versenyzői, az annál jobb fényt vet a gyári csapatra. Így működik a játék. Minden versenyzővel beszéltünk, és elmagyaráztuk nekik, mi a célunk. Folyamatosan fejlődni akarunk és egymást hajtani.”
Lin Jarvis úgy véli, Valentino Rossi visszavonulása és Marc Márquez sérülése mellett a Forma-1 népszerűségnövekedése az oka, hogy a MotoGP ebben a tekintetben visszaesett az elmúlt időszakban. A Yamaha ügyvezető igazgatója bizonyos szempontból szurkol rivális gyártónak.
A MotoGP népszerűsége érzékelhetően csökkent a közelmúltban. Hiába hozott a tavalyi szezon rendkívül izgalmas világbajnokságot, amely matematikailag még két futammal a vége előtt is négyesélyes volt, a nézettség minden szinten csökkent. Bizonyos helyszíneken sokkal kevesebben voltak kíváncsiak a királykategória mezőnyére, mint korábban, ami már-már kétségbeejtő.
Valentino Rossi visszavonulása és Marc Márquez sérülése sem tett jót a MotoGP-nek (Fotó: MotoGP Media)
Hogy ennek mi az oka? Nos, minden bizonnyal a 2000-es, illetve 2010-es évek legnagyobb sztárjainak visszavonulása, amiről nemrég Álex Márquez is beszélt. Különösen Valentino Rossi hagyott óriási űrt maga után 2021-es távozásával, hiszen az ő nevét nem csak a motorsport világán belül ismerik. Persze Marc Márquez nem hagyta abba, de az elmúlt három évben ő sem volt a csúcson, és Lin Jarvis szerint ez is közrejátszott a számok csökkenésében.
„Kétségtelen, hogy Valentino Rossinak megvolt az egyedülálló vonzereje, története és karizmája – nyilatkozta a Yamaha ügyvezető igazgatója, aki hosszú éveken át dolgozott együtt az olasz exmotorossal. – Ő az egész világon egy közismert név, és Valentino hiánya egyértelműen negatív hatással volt a világbajnokságra. Azonban Marc Márquez hiánya, aki Valentino távozásával egy időben fizikai problémákkal küzdött, szintén tényező volt. Ha visszagondolunk, az azt megelőző években a MotoGP Marc Márquez és Valentino Rossi [párharcáról] szólt. Marc pedig ugyancsak egy jelenség. Ő egy nyolcszoros világbajnok, aki már két [valójában három – a szerk.] éve nem volt versenyben [az elsőségért].”
Persze ott volt még Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa távozása is, de a brit szakember nem ezt emelte ki harmadik okként. Jarvis egy, a MotoGP-ben zajló eseményektől teljesen független tényezőt említett meg: a négykerekűek csúcskategóriája, a Forma-1 népszerűsége igencsak megnőtt az elmúlt években, és ez alighanem szintén negatív befolyással van a MotoGP-re.
„Először is ott volt a Valentino-féle tényező, másodszor a Marc Márquez-féle tényező, harmadszor pedig, úgy gondolom, hogy a Forma-1 nagyon jó munkát végzett az elmúlt években, és sok új néző érdeklődését keltette fel, részben a Netflix sorozata és közösségimédia-használatuknak a változása miatt – magyarázta Jarvis. – A Forma-1 »divatossá« vált.”
A Forma-1 kereskedelmi jogai 2017 elején kerültek új tulajdonoshoz, és a Liberty Media sok szempontból más megközelítést alkalmazott, ráadásul a MotoGP-ével ellentétben az ő dokumentum-sorozatuk hatalmas sikert aratott a szélesebb réteget figyelembe véve. A 64 esztendős szakember szerint náluk is változásra van szükség, és ebből a szempontból a rivális gyártónak kell szurkolnia.
Jarvis szerint a Hondának vissza kell térnie az élmezőnybe (Fotó: MotoGP Media)
„Öt évvel ezelőtt ennek az ellenkezője volt a helyzet – folytatta. – A Forma-1 bajban volt, sok tekintetben mi jelentettük a referenciát. Újra aktívabbnak kell lennünk. Valentino nem fog visszatérni, ehhez hozzá kell szoknunk. Szükségünk van egy egészséges Marcra és arra, hogy a Honda ismét versenyben legyen. A Honda szintén fontos referencia, és jelenleg nem igazán vannak ott [az élmezőnyben]. Egyértelműen nem ott vannak, ahol lenniük kellene. Rengeteg tényező van, de szerintem pozitívum, hogy nagyszerű a versenyzés, és a tévében továbbra is nagyon jó a show. Keményebben kell dolgoznunk azon, hogy változtassunk a sportág népszerűsítésének módján, hogy újra fontos legyen. A sportnak és az iparnak össze kell fogniuk. Együtt kell dolgoznunk, le kell ülnünk, és meg kell vizsgálnunk minden olyan szempontot, amin dolgozhatunk.”
Február 20-án debütált a Marc Márquez ALL IN című dokumentum-sorozat. Feszült figyelemmel vártam, mit tartogat az öt epizód, és milyen következtetést vonok majd le a megtekintés után.
Estoril, 2010 ─ talán az első emlékem Marc Márquezről. Egy szupertehetséges 17 éves srác, aki bukik a felvezető körben, majd a rajtrács végére sorolják, és 40 perc múlva futamot nyer. Nem sok pilótától láttam ilyet korábban, de ő az elmúlt 13 évben bizonyította, hogy érdemes volt aznap felfigyelnem rá. Nem tagadom, emlékeztetett valakire, de bármennyire is szembeötlő volt a hasonlóság, számos rekordja és az évek alatt nyújtott hihetetlen teljesítménye ellenére sem kedveltem meg igazán Márquezt. Az ALL IN című dokumentum-sorozatának hála viszont egy számomra teljesen új oldaláról ismertem meg a kíméletlen, „szemétláda”, agresszív Marc Márquezt, ezért az élményért pedig hálás vagyok.
Alighogy kiírják a főcímet az első epizód elején, a spanyol versenyző egy rideg, szürke szobában ül, tettetett magabiztossággal, majd könnyekben tör ki. A film elkalauzol minket Cerverába, Márquez szülővárosába, ahol az egész történet kezdődik, emellett a 30 éves pilóta jelenlegi, madridi otthonába is betekintést nyerhetünk, ahol testvérével és két kiskutyájával él. Márquez hetekkel ezelőtt lenyilatkozta, hogy a versenyzésnek szentelte életét, így magánélete nem nagyon volt. Ha megnézzük versenytársait, a legtöbben már családos emberek, házasságban vagy tartós párkapcsolatban élnek, neki viszont ez egyértelműen kimaradt. Helyette számtalan sérüléssel kellett megküzdenie az utóbbi időben, de családja támogatására végig számíthatott. Nincs egyedül, de mégis. Édesanyját rajongásig szereti, édesapja a kezdetektől minden versenyen ott van vele, testvérével elválaszthatatlanok, nagypapája pedig elmondta, hogy addig nem szeretne elmenni, amíg nem látja unokáját újra a csúcson.
Ha van valaki, aki ismeri milyen érzés a csúcson lenni, az Marc Márquez. A sors azonban úgy rendelkezett, hogy az a bizonyos jerezi bukás ezt az idilli pályafutást egyik pillanatról a másikra darabokra törte. Valentino Rossi pár évvel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy „a pályán mindenki fél, kivéve talán Márquezt”. A filmet nézve, nem kimondottan félelmet láttam, inkább kilátástalanságot, és a hatalmas kérdőjeleket, hogy mi van akkor, ha ez ennyi volt, vége. „Ismerjük” Márquezt, nem az a típus, aki feladja, de ez esetben benne volt a pakliban, hogy hiába minden igyekezete, kudarcot vall majd, és a teste megálljt parancsol neki. A mentális megsemmisülésről nem is beszélve, mert egy esetleges kényszerből történő visszavonulást bizonyára hosszú idő lett volna feldolgozni. A film végigkíséri Márquezt a balesettől a felépülésig, és akár kedveljük őt, akár nem azt el kell ismernünk, hogy ez a fiatalember hatalmas akaraterővel rendelkezik. A legtöbb ember beletörődik a kudarcba, elfogadja, hogy nem tud mit tenni, és belekényelmesedik az új helyzetébe. Bizonyára lenne olyan pilóta, aki úgy kezelte volna az adott szituációt, hogy „már mindent megnyertem, hova tovább”, de Márquez van annyira makacs, hogy már csak azért sem. Nem hagyta, hogy legyőzze a fájdalom, a tehetetlenség, a sorra elé gördülő akadályok, a kettős látás, egyik műtét a másik után.
A film kitér Márquez kapcsolatára is a többi versenyzővel. Amikor Aleix Espargaró meglátogatja őt a lakóautójában még a negyedik műtéte előtt, vagy amikor Jorge Lorenzo várja a boksz hátsó bejáratánál, hogy üdvözölje, pedig a sorozatból kiderül, hogy a két versenyző sosem találta igazán a közös hangot. Akivel pedig kezdetben jó volt a kapcsolata, majd az évek során fokozatosan romlott meg, az Rossi. 2015-ben a Doktor elmondta, kizártnak tartja, hogy Márquez valaha is rajongott érte, illetve hogy a szobája fala az ő posztereivel volt kitapétázva. Roser Alentá, Marc Márquez édesanyja kedves emlékként idézi fel a filmben, hogy kisfia mindig Rossi-replika játékmotorokkal játszott, és tényleg az olasz klasszis volt a spanyol pilóta példaképe. Nem szeretném firtatni a 2015-ös eseményeket, de bizonyára az sem lehetett könnyű Márqueznek, hogy a nézők kifütyülték a rajtnál, ami egyébként számos más futamon is előfordult, mivel a legnagyobb rajongótáborral mégiscsak Rossi rendelkezik, és nehéz vele felvenni a versenyt ilyen téren. Teljesen lényegtelen, hogy mi történt a futam alatt, Márquezt már jóval korábban ellenségként könyvelték el. A spanyol az incidensről annyit mond a filmben, hogy „ha nem Rossi lett volna, azonnal kiintették volna a futamból fekete zászlóval ezért a húzásért”. A két versenyző alapvetően pont annyira különböző, mint amennyire hasonlítanak.
Az a heg Márquez karján egész életében emlékeztetni fogja az elmúlt három év eseményeire. Szerintem ő az az ember, aki úgy néz tükörbe minden nap, hogy „igen, ez kellett ahhoz, hogy újra itt állhassak és versenyezhessek”. A karján lévő seb azonban közel sem hagy akkora nyomot az életében, mint amivel lelkileg meg kell küzdenie minden áldott nap. Feladott mindent a versenyzésért, és egy nap arra ébredt, hogy talán már ez sincs. Egy élet munkája tört volna darabokra, ha ez az ember nem ennyire erős. Ereje pedig valódi hőssé, példaképpé teheti rajongói számára. Álex Márquez szerint Marc imádja boldognak látni az embereket, de őt vajon ki látja boldognak? A család, a barátok, a csapat, a Honda mellette állnak, és bebizonyosodott, hogy Marc Márquezt csak önmaga képes legyőzni.
Joan Mir megtiszteltetésnek érzi, hogy a Honda versenyzője lehet, és úgy véli, Marc Márquez személyében a világ legjobb versenyzőjével kell megküzdenie csapaton belül. A 2020-as MotoGP-világbajnok szerint azonban ez mindkettőjüknek jót tehet, és optimista a következő idényt illetően.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Repsol Honda szerdán délelőtt bemutatta motorjának idei festését, valamint a versenyzők ruházatát. Az eseményen szokás szerint részt vett a két versenyző, Marc Márquez és Joan Mir is. A nyolcszoros világbajnok csapattársának személye öt év alatt már negyedik alkalommal változott, és Jorge Lorenzo óta először ismét egy MotoGP-világbajnokot kapott maga mellé.
Az ifjabbik spanyol pilóta 2020-ban ért fel a csúcsra, mindössze egyetlen futamgyőzelemmel. Mivel a királykategóriában előtte és azóta sem ünnepelhetett a dobogó tetején, ezért esetében az az érdekesség áll fenn, hogy ugyanannyi vb-címmel és nagydíjgyőzelemmel rendelkezik úgy, hogy ez a szám nem nulla. Mir 2019 óta a Suzukinál versenyzett, ám mivel tavaly ők elköszöntek a MotoGP-től, új csapat, illetve gyártó után kellett néznie.
„Nagy megtiszteltetés ez a számomra – nyilatkozta a bemutatón. – Rendkívül izgatott vagyok, hogy viselhetem ezeket a színeket. Alig várom, hogy elkezdjük a szezont, és hálás vagyok, hogy tagja lehetek ennek a nagy múltú csapatnak. Ez egy friss változás, és egy olyan versenyző csapattársának lenni, mint Marc, a legjobb módja annak, hogy az ember megmérettesse magát. A világ legjobb pilótájával vetem össze magam.”
Az biztos, hogy Márquez minden idők egyik legeredményesebb pilótája, a jelenlegi mezőnyből pedig messze kiemelkedik ezen a téren. Kérdés, hogy mennyire sikerült leküzdenie a sérülése jelentette hátrányokat, de ezzel kapcsolatban egyelőre biztató hírek érkeznek. Amennyiben pedig ős és újdonsült csapattársa is magas szinten fog szerepelni, akkor még többet hozhatnak ki egymásból.
„Amikor a két pilóta [egyaránt] nagyon versenyképes, mindketten arra késztetik a másikat, hogy még jobban teljesítsen – magyarázta Mir. – A teszten nagyon hasonlóak voltak a visszajelzéseink, szóval úgy tűnik, egy irányba haladunk, ami megkönnyíti a mérnökök dolgát. Alkalmazkodnom kell ehhez a motorhoz, amelyben más az erőforrás [beállítása]. Teljesen eltér attól, amit korábban vezettem, így idomulnom kell hozzá, valamint különböző alkatrészeket kell tesztelnem. Nem volt könnyű, de már elértünk egy versenyképes szintet, és további visszajelzések, valamint a csapat munkája révén nagyszerű eredményekre lehetünk képesek.”
Marc Márquez és Joan Mir (Fotó: Honda Racing Corporation)
Nyilvánvaló, hogy a nagyközönség messze nem rendelkezik minden információval, de a sepangi teszten látottak alapján a Hondánál aligha vak ok ekkora optimizmusra. A három nap során egyszer sem tudtak az élmezőnyben végezni, és Márquez, valamint a csapatmenedzser, Alberto Puig is kijelentette, hogy ennél több kell. Az viszont Mir szempontjából biztató, hogy a harmadik napon nem volt messze honfitársától.
Bemutatta idei motorfestését a Repsol Honda, vagyis a japán márka gyári MotoGP-csapata. Alábbi galériánkban az RC213V-ről, valamint a két versenyzőről, Marc Márquezről és Joan Mirről készült képeket lehet megtekinteni.
Hosszabb szünet után folytatódott a bemutatók sora a MotoGP-ben. Ezúttal a sepangi teszten halványan szereplő, de elsősorban Marc Márquez révén a csúcsra igyekvő Repsol Honda leplezte le idei festését.
Eddig öt csapat mutatta be idei motorját, illetve általában inkább csak annak festését a MotoGP-ben, köztük három gyári istálló. Azonban a legutóbbi is már szűk négy hete volt a Red Bull KTM révén, hiszen időközben megrendezték a shakedownt, majd az év első tesztjét Sepangban. Szerdán délelőtt viszont folytatódott a leleplezések sora, és egy sokak által várt esemény következett.
A gyári Honda a madridi Repsol Campusban, vagyis a névadó szponzor központjában mutatta be az RC213V idei festését, a japán közönség miatt magyar idő szerint a délelőtti órákban. A japánok mindenképpen szeretnének javítani a tavalyi eredményen, amikor a csapatok között a kilencedik, míg a gyártóknál a hatodik, azaz utolsó helyen végeztek az összetettben.
A teszten látottak azonban nem feltétlenül adnak okot a bizakodásra, hiszen a Honda egyik napon sem tudott az élmezőnyben zárni, ráadásul a lemaradásuk is igen nagy volt a Ducatihoz képest. Több érintett is kijelentette, hogy ennél mindenképpen több kell ahhoz, hogy futamgyőzelmekért és a világbajnoki címekért szálljanak harcba riválisaikkal szemben.
A japán alakulat alighanem elsősorban Marc Márquezben bízik, aki 2022-ben annak ellenére is a legtöbb pontot gyűjtötte a gyártón belül, hogy nyolc futamot kihagyott. A spanyol versenyző 2020-as sérülése óta próbálja minél inkább visszanyerni az egészségét, ennek érdekében tavaly nyáron negyedszer is kés alá feküdt. Bár a teszten ő sem tudott igazán villantani, saját állapotáról pozitívan nyilatkozott.
A Honda idei teljesítménye a nyolcszoros világbajnok jövője szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Márquez 2024 végéig rendelkezik szerződéssel a Hondával, de már most megkezdődtek a találgatások, hogy meddig maradhat ott. Ő maga úgy fogalmazott, hogy az az álma, hogy a jelenlegi csapatával, illetve gyártójával térjen vissza a csúcsra, de ha úgy látja, hogy ez nem lehetséges, akkor keres magának más lehetőséget.
Itt lehet megnézni a Repsol Honda bemutatóját
Márquez hat év alatt már az ötödik csapattársat kapja, hiszen a másik motoron Joan Mir váltotta Pol Espargarót. A 2020-as világbajnok a tavalyi idény végén távozó Suzukitól érkezett. A szintén spanyol pilóta a teszten nem sokkal maradt el Márquez idejétől, és úgy fogalmazott, hogy kezdik megérteni, mire van szüksége a számára új technikán.
A KTM szeretné, ha Dani Pedrosa nemcsak a Spanyol Nagydíjon venne részt a 2023-as MotoGP-szezonban, hanem még legalább egy futamon, amitől a spanyol motoros sem zárkózik el. Ami a többi gyártót illeti, esetükben még nincs hivatalos megerősítés, de valószínűleg ők is több lehetőséget fognak felhasználni.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Dani Pedrosa idén visszatér a MotoGP-be, legalábbis egy futam erejéig. A 31-szeres MotoGP-futamgyőztes a Spanyol Nagydíjon fog részt venni szabadkártyával, így a 2021-es első ausztriai hétvége után fog ismét motorra ülni futamon. Akkor egy emlékezetes balesetbe keveredett, aminek látványos tűz lett a vége, de az újraindítás után a tizedik helyen ért célba.
A spanyol motoros 2018-ban hagyott fel az állandó versenyzéssel, de tesztpilótaként még maradt a királykategóriában, igaz, immáron nem a Honda, hanem a KTM színeiben. Eleinte azonban elzárkózott a versenyzéstől, aztán másfél éve megtört a jég. Az akkori incidens után viszont úgy fogalmazott, hogy soha többet nem akar futamon indulni, de idén ezt már biztosan nem fogja betartani.
„Igen, igaza van – válaszolta nevetve a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában arra a kérdésre, hogy mindez a rövid memóriájának köszönhető-e, de aztán megadta a valódi magyarázatot. – Az új nagydíjformátum teljesen átalakítja a világbajnokságot, úgyhogy egy kicsit fel kell zárkóznunk, hogy ugyanazt a nyelvet beszéljük, mint a versenyzők. Meg akarom érteni ennek az új formátumnak a dinamikáját, hogy megértsem a pilóták szemszögét, amikor bizonyos dolgokról beszélgetnek a mérnökökkel. Ez a teszteken is segíteni fog nekem. Mint tudják, minden évben csak korlátozott számú abroncs áll rendelkezésünkre tesztelési célokra.”
Pedrosa az idén debütáló sprintfutamra célzott, melynek révén a mezőny tagjai másfélszer akkora versenytávot fognak megtenni egy hétvégén, mint eddig, hiszen szombaton is lesz egy viadal. Ennek és a technikai fronton való versenynek köszönhetően az idei évre nagyon fontossá váltak a szabadkártyás lehetőségek, és könnyen lehet, hogy Pedrosa nem is csak Jerezben fog elindulni.
A szabályok szerint egy gyártó egy idényen belül legfeljebb háromszor adhat szabadkártyás lehetőséget valamelyik tesztpilótájának, és a kérelmet legalább 90 nappal az adott verseny előtt be kell nyújtani. Ezt hivatalosan eddig csak a KTM tette meg a már említett Spanyol Nagydíjra, de az osztrák gyártó alighanem többször fog élni a joggal. Franesco Guidotti csapatmenedzser a MotoGP.com-nak elmondta, elképzelhető, hogy Pedrosa később is fog versenyezni.
Ez pedig minden bizonnyal a szeptemberben esedékes San Marinó-i Nagydíj lesz, mivel utána két napig Misanóban maradnak tesztelni, ami kulcsfontosságú lesz a 2024-es motor fejlesztésének szempontjából. A többi gyártó esetében még nincs hivatalos megerősítés, de minden valószínűség szerint ők is több alkalommal fognak élni a szabadkártyával.
Michele Pirro vélhetően Mugellóban és Misanóban fog versenyezni a Ducatival, de Davide Tardozzi csapatmenedzser azt sem tartja kizártnak, hogy Assenben is motorra ül. Lorenzo Savadori az Olasz Nagydíjon, a Holland TT-n és a spielbergi viadalon vehet részt. A Honda és a Yamaha részéről még nem nyilatkoztak arról, hogy Stefan Bradl, illetve Cal Crutchlow mikor versenyezhet. Utóbbiról Massimo Meregalli csapatigazgató csak annyit mondott, hogy akár mindhárom lehetőséget kihasználhatják, mivel az idei évben nincs ügyfélcsapatuk.
Sebestyén Péter bejelentette, szinte biztosan nem lesz ott a Supersport-világbajnokság szezonrajtján. A korán kelők azonban így is találkozhatnak vele az idénynyitó hétvégén.
A tél folyamán nagy volt a csend a jelenlegi első számú magyar gyorsaságimotor-versenyző, Sebestyén Péter körül. A 28 éves pilóta a Supersport-világbajnokság mezőnyében töltötte az elmúlt hat idényt, még ha nem is mindig versenyzett teljes szezonon át. Ami viszont a mostani idényt illeti, nem érkezett bejelentés azt illetően, hogy hol folytatja a pályafutását, ha egyáltalán marad a sorozatban.
Sokáig azonban már nem lehetett volna tovább hallgatni, ugyanis ezen a hétvégén elindul a Superbike-, valamint a Supersport-világbajnokság az ausztráliai Phillip Islanden. A magyar pilóta végül kedden este törte meg a csendet, és fontos bejelentést tett közzé saját Facebook-oldalán. Ebből kiderült, hogy szinte biztosan nem lesz ott a szezonnyitóm, de azért egy jó hírt is közölt rajongóival.
Sebestyén Péter (Fotó: PS56 Team)
„Van egy jó és egy rossz hírem! – fogalmazott. – Kezdem a rosszal… Így pár nappal a WorldSBK 2023-as szezonjának nyitóhétvégéje előtt szinte biztosra kijelenthetem, hogy nem leszek ott a rajtrácson Ausztráliában. A jó hír, hogy azért érdemes lesz felkelni korán, vagy inkább le sem feküdni, mert viszont az Aréna 4-en megtaláltok mint szakkommentátor!”
Ami a magyar közvetítéseket illeti, a csatorna a pénteki szabadedzéseket nem sugározza, de a szombati és a vasárnapi eseményeket igen. Előbbi napon a Superbike harmadik szabadedzése, valamint mindkét sorozat időmérője és első futama lesz látható, míg a hét utolsó napján a Superbike Superpole versenyét, valamint a két második futamot adják le élőben, majd ismétlésben is.
Sebestyén 2017 óta versenyzett a Supersport-világbajnokság mezőnyében az SSP Hungary by Pedercini Racing, a CIA Landlord Insurance, a Team Tóth és az Evan Bros színeiben, aminek során Kawasakit, Hondát és Yamahát vezethetett. Legjobb összetettbeli eredménye a 2019-ben elért tizenegyedik pozíció, míg a futamokat tekintve a 2021-es argentínai hétvége második versenyén szerzett ötödik hely az egyéni rekordja.
Ami a tavalyi szezont illeti, a HUMDA által támogatott versenyző 40 ponttal a tizenkilencedik pozícióban végzett a tabellán, miközben csapattársa, Lorenzo Baldassarri a második helyen zárt 388 egységgel. Az idény végén csalódottan értékelt, és szavai alapján arra lehet következtetni, hogy nem volt megelégedve csapatával. Azt egyelőre nem tudni, hogy a továbbiakban mi várható, mindenesetre Sebestyén az idézett bejegyzésében csupán a Phillip Island-i idénynyitóról jelentette ki, hogy szinte biztosan nem lesz ott.
Lezárult a szezonnyitány előtti utolsó teszt a Superbike kategória számára. Az első napon még a Yamaha-pilóta, Toprak Razgatlıoğlu zárt a legjobb idővel, de Álvaro Bautista visszatért az élre, az újoncok is igen jól szerepeltek a főpróbán.
A Superbike előszezoni hivatalos teszt nagyon szorosra sikerült, amit a számok is elárulnak, hiszen 16 versenyzőt csupán 1.5 másodperc választotta el egymástól. Bautista erősen kezdte a második napot Phillip Islanden, a délelőtti etapon 1’30.272-es idővel nyitott, ami a teszt addigi leggyorsabb ideje volt, ami elég volt arra, hogy a ranglista első helyén végezzen. A regnáló bajnok a hétvégére való felkészülésre és a beállításokra összepontosított.
Csapattársa, Michael Ruben Rinaldi előszezonja is nagyon sikeresnek bizonyult, a 27 éves olasz ismét nagyot lépett előre, és a nap folyamán többször a lista elején tűnt fel, végül a kombinált eredmények alapján a harmadik helyen fejezte be a két napos gyakorlást.
Meglepetésre nem Toprak Razgatlıoğlu, hanem csapattársa, Andrea Locatelli lett a legjobb Yamaha versenyző, aki összesítésben a második helyen végzett, és mindkét kétórás etap során rövid versenyszimulációkat is végrehajtott. Toprak Razgatlıoğlu tovább dolgozott a hátsó tapadás javításán. A török versenyző a versenyszimulációkra fókuszált, így délelőtt az ötödik lett, míg délután a tizedik helyen találhattuk meg nevét a listán, összesítésben pedig a hatodik legjobb időt érte el a teszten.
Az első nap vegyes érzései után Jonathan Rea ismét a Kawasaki legjobb versenyzője lett negyedik helyével, a nap folyamán sok kört tett meg. Arra összpontosított, hogy kezelhetővé tegye a motort, a hármas szektor volt a gyenge pontja, miközben a gumik hosszabb élettartamán is tovább dolgozott. Az északír pilóta az első tesztnaphoz hasonlóan, ismét bukott a 4-es kanyarban.
A kategória-újonc Dominique Aegerter jó formában motorozott, a délutáni edzésen a második lett, a kombinált eredmények alapján pedig az ötödik pozíció volt a svájci pilótáé.
Csapattársa, Remy Gardner is sikeres előszezonon van túl. A délutáni etapon az ötödik legjobb időt tudhatta magáénak, ami összesítésben a kilencedik pozícióra volt elég az ausztrál számára.
Volt egy ütközés is a teszten, Axel Bassani és Danilo Petrucci érintkeztek, aminek következtében a 4-es kanyarban buktak. Mindketten fel tudtak állni, de az orvosi központba szállították őket kivizsgálásra. Szerencsére egyik versenyző sem sérült meg.