back to top
2024. május 19. 09:25
Kezdőlap Blog Oldal 555

Új időszámítás veszi kezdetét a Supersport világbajnokságon

Rövidesen jönnek a teljesen új technikai szabályozások a Supersport világbajnokságon, hiszen a már korábban bejelentett hengerűrtartalomra vonatkozó szabályváltoztatásnak köszönhetően három gyártó új versenygépével találkozhatunk a rajtrácson, nevezetesen a Ducati (Panigale V2), a Triumph (Street Triple RS) és az MV Agusta (F3 800) csatlakozik az idei mezőnyhöz.

Nincs egyszerű helyzetben a Superbike műszaki igazgatója, Scott Smart, hiszen egy hatalmas kihívással járó feladatot kapott, miszerint a nagyon különböző versenygépeket hasonló teljesítményszintre kell hozniuk. A sportágban nem újdonság az egyensúlyszabály, ez korábban is létezett a két-, három- és négyhengeres változatoknál. Azzal, hogy a korábbi szabályon változtattak – 600 cm3 négyhengeres, 675 háromhengeres és 750 cm3 a kéthengereseknél – megadták a lehetőséget a fent már említett gyártónak, hogy beszálljanak a kategória küzdelmeibe. Vajon hogy tudják megoldani a különbségeket? Korábban már beszámoltunk a várható fordulatszámokról (nagyrészt új/belépő modellek esetén ez még nincs pontosan meghatározva), most az újabb lépéseket ismertette a brit technikai vezető.
Scott Smart szerint “a megengedett maximális sebességnek nagyon kicsi a szerepe”. “Sokkal inkább a nyomaték limitálásáról és arról van szó, hogy mi történik, amikor a versenyző gázt ad.” Egyelőre csak előzetes szabályozások vannak, ami még nem definiálja a maximálisan megengedett sebességet a három új gyártó versenygépeinek, várhatóan a március 16-17-én zajló misanoi teszt alkalmával már több részletet ismerhetünk meg, hiszen az istállók március 1-jén kapják meg a pontos specifikációkat. “Időközben minden motorkerékpár megfordult a tesztpadon, a végső tesztek maximum gázállással zajlanak.” – mondta el a szakember a Speedweek.com hírportálnak. “Ennek olyannak kell lennie, hogy a  motorok még megfelelően gyorsuljanak.” Elmagyarázta: ezt úgy kell elképzelnünk, hogy a versenyző 100%-on húzza a gázt, de a fojtószelepek csak 92%-ban nyílnak. Így tudják szabályozni, hogy az egyes versenygépek mikor és milyen helyzetben, hogyan reagáljanak. Ennek érdekében kifejlesztettek egy új “firmware”-t, ami közvetítő funkciót tölt be az ECU (elektronikus motorvezérlő egység) és a szoftver között.
Smart a következő lépésekről így nyilatkozott, arról, hogy mi fog történni miután a csapatok megkapják a specifikációkat: “Ezután megkezdhetjük az elemzéseket a versenypályán. Az új “firmware”-t, melynek segítségével könnyebben fel tudjuk állítani a szabályozásokat, fejlesztenünk kell, hogy tökéletesen kontrollálja a V2-es blokkokat. Ezután minden versenygépet maximum teljesítményen kell tesztelnünk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a motor mappingek tökéletesen működnek az adott területen. Így lépésről lépésre megtudjuk, hogy mikor és hol, milyen korlátozások szükségesek.“  paddock nem feltétlenül örül a közelgő szabályváltoztatások miatt, ahogy arról korábban már beszámoltunk, a Yamaha hangot is adott véleményének. Hogy mi lesz a következménye a „következő generációs” versenygépek érkezésének? A márciusi teszteken és a rövidesen rajtoló szezonban ki fog derülni mennyire teszi még izgalmasabbá a Supersport világbajnokság küzdelmeit. Az mindenesetre árulkodó, hogy a portimai privát teszten Nicolo Bulega a V2 Ducati nyergében 0,9 másodperccel gyorsabb tudott lenni a Jules Cluzel, Yamaha versenyző által versenyben felállított körrekordnál, de még a legjobb időmérős köridőnél is.

Fotó: Aruba.it Ducati, CM Racing, World Superbike Media

Martin a gyári Ducati színeiben folytatná

0

Bár az előző idényével is rendkívül elégedett lehet, a fiatal spanyol mégis a gyári ülésről álmodozik, de ha épp nem a Ducatitól jön az áhított lehetőség, más csapatok ajánlatait is szívesen meghallgatja.

Jorge Martin nagyszerűen indított az előző szezont. Számos pole pozíciót, dobogós helyezést és még futamgyőzelmet is szerzett. Így aztán nem véletlen, hogy a 24 éves spanyol lett az év újonca tavaly, most pedig gyári színekre vágyik.

Martin az alábbi gondolatokat fogalmazta meg a témával kapcsolatban a Sport.es oldalon keresztül:
„Ha a MotoGP-be érkezel, először nehéz felfogni azt, hogy a példaképeiddel versenyzel, mint például Marquezzel vagy Rossival. Először minden a tanulásról szól, utána ahogy jönnek az eredmények, egyre inkább más célokon kezdesz el gondolkodni. Én lettem az év újonca, de egy versenyző mindig több akar lenni, így természetesen én is magasabbra teszem a mércét idén. A célom az, hogy a szezont a Top5-ben vagy a Top4-ben zárjam úgy, hogy minden versenyen a dobogóért tudjak küzdeni. Ha az ember eléri ezeket a pozíciókat, sikert könyvelhet el, akkor az a logikus lépés, hogy gyári csapatban folytassa. A maximumot fogom nyújtani – ehhez kétség sem fér – annak érdekében, hogy jövőre vörösbe öltözhessek. Az elsődleges cél ez, és amilyen gyorsan csak lehet, el szeretném érni, de más ajánlatokra is nyitott vagyok. Versenyzőként mindig azt szeretnéd, ami sportolói szempontból a legjobb opció számodra.”

Fotó: MotoGP Media

Fernandez: “Én akarok lenni a KTM első MotoGP világbajnoka”

0

Raul Fernandez, még tavaly, amikor első ízben a szeptemberi misanói teszten kipróbálhatta a KTM MotoGP motorját mondta azt, hogy ő szeretne lenni a márka első királykategóriás bajnoka. A spanyol csapatfőnöke, Herve Poncharal szerint Fernandez nem is a MotoGP mezőnytöltelékének érkezett a legnagyobbak közé.

Raul Fernandez MotoGP-be kerülésének története mondhatni kissé hektikusan kezdődik, hiszen a sokat emlegetett KTM-es szerződés egy ideig kissé beárnyékolta a felhőtlen örömöt. Úgy tűnik azonban, hogy még ha volt is olyasmiről szó, amit rebesgettek a spanyol motoros és az osztrák gyártó közötti tárgyalásokról, azok mostanra elsimultak és mindkét fél teljes erőbedobással a siker érdekében dolgozik. Amihez kétség sem fér, hogy Fernandez MotoGP-s csapatfőnöke a királykategória paddockjának egyik legszimpatikusabb és gyakorlatilag mindenki által elismert alakja, Herve Poncharal, aki dörzsölheti a tenyerét erre az évre. Megkapta ugyanis (a KTM-nek köszönhetően) a Moto2 2021-es világbajnoki pontversenyének első két helyezettjét Remy Gardner és Raul Fernandez személyében. Természetesen mégiscsak előbbi a regnáló Moto2-es világbajnok, azonban ne felejtsük el, hogy a rutinos Gardnert úgy tudta alaposan megszorongatni Fernandez, hogy ő tavaly újonc volt a Moto2-ben. A 21 éves motoros számára bár nem jött össze a világbajnoki cím, azonban ezt a hiányosságot szívesen pótolná a MotoGP-ben a KTM-mel, ráadásul feljebb említett csapatfőnöke is úgy véli, hogy csak idő kérdése, hogy Ferrnandez feljusson a csúcsra a legnagyobbak között.
„Raul fiatal, heves és tehetséges motoros.” – kezdte Poncharal a speedweek.com-nak adott nyilatkozatát. „Amikor Misanoban az első tesztjét teljesítette velünk, akkor azt mondta a menedzserének, nekem és a többieknek is, hogy ’hé, képes vagyok ezzel a motorral megnyerni a világbajnokságot’. Ezt pedig komolyan is gondolta. Tisztában vagyunk vele, hogy Raulnak versenyzőként milyen felfogása van. Nem azért jött, hogy csak feltöltse a mezőnyt. Azért lépett fel a MotoGP-be, mert győzni akar. Így működik ő, ez a stratégiája. Hamarosan pedig azt is láthatjuk, hogy az első MotoGP-s évében mire lesz képes. Vitathatatlan, hogy Raul egy leírhatatlan tehetség egy jókora adag önbizalommal megáldva. Természetesen a Remy és Raul közötti ádáz rivalizálásnak is szemtanúi lehetünk 2022-ben. Ez azonban a lehető legjobb dolog, ami velünk történhetett, hiszen ha valamire szükség van egy csapaton belül, akkor az az, hogy mindkét pilóta motiválja a másikat. Nem lesz azonban köztük háború, ahogyan az korábban előfordult már. Remy és Raul nem lesznek ugyan a legjobb barátok és talán nem is beszélnek majd egymással, de ez számomra rendben van. Így volt ez 2021-ben a Moto2-ben Aki Ajonál is: Mindegyik pilótának megvan a maga csapata.” – magyarázta Poncharal.
A francia csapatfőnök egyébként felidézte azt is, hogy 2000-ben, a 250-es géposztályban két versenyzője, Nakano és Jacque harcolt a világbajnoki címért, amely szintén egy történelmi rivalizálásnak mondható a Tech3 istálló históriás könyvében. Poncharal ugyanakkor hozzátette, hogy egy csapat számára rendkívül fontos, hogy két erős lábon álljon, ez pedig Gardner és Fernandez jóvoltából véleménye szerint biztosítva van számukra erre az évre.

Fotó: MotoGP Media

KTM: „Nem kényszeríthetjük a versenyzőinket, így Acostát sem”

0

A KTM Motorsportét felelős igazgatója, Pit Beirer arról beszélt, hogy természetesen szeretnék hosszútávon megtartani Pedro Acostát, azonban érthető módon nem kényszeríthetik a spanyolt arra, hogy velük maradjon.

Azóta, hogy múlt nyáron felröppentek a hírek, miszerint a KTM csúnyán fogalmazva kisajtolta Raul Fernandezből, hogy aláírjon a Tech3-hez, igen körültekintő módon kommunikál az osztrák gyártó a versenyzői szerződésével kapcsolatban. A mattinghofeniek az utóbbi időben több ízben is cáfolták ezeket az információkat, továbbá rendszerint hangsúlyozzák, hogy ők nem szeretnék és nem is tudják magukhoz láncolni egyik versenyzőjüket sem, amennyiben az távozni szeretne tőlük, még akkor is, ha élő szerződése van. Most éppen a tavalyi Moto3-as világbajnok, Pedro Acosta kapcsán merült fel hasonló téma, hiszen bár a 17 éves versenyző még egyetlen versenykilométert sem tett a Moto2-ben, már most azt találgatja mindenki, hogy vajon mikor igazol a fiatal szupertehetség a MotoGP-be és ha ezt megteszi, akkor vajon a KTM-mel debütál-e majd. Valószínűleg nem kell sokat várni arra, hogy a spanyol motorost a legnagyobbak között láthassuk, hiszen az előszezoni teszteken bravúrosan teljesít az Ajo Motorsport Moto2-es Kalex motorján, így már csak az a kérdés, hogy élesben is ott tud-e lenni az élmezőnyben.
Pit Beirer, a KTM Motorsportét felelős igazgatója a következőképpen beszélt a speedweek.com motoros portálnak Acosta jövőjével és szerződésével kapcsolatban. „Rengeteget dolgozunk az utánpótlásnevelésen, és azon, hogy jó versenyzőket neveljünk ki. Az számunkra elismerés, hogy ezeket a versenyzőket akarják más gyártók megszerezni. Amikor egy új szerződést kötünk, az mindig egy teszt. Az első, amit így visszakapunk a motorostól, az a bizalom. A MotoGP-ben szereplő versenyzőink közül mindegyiküknek volt már legalább egy szerződése velünk. Mi nem kényszerítettük őket erre, ők írták alá. Ugyanez a helyzet Pedroval is. Fiatal, szuper tehetséges, így természetes, hogy mások is akarják őt. Nem tudom pontosan, hogy meddig is szól a szerződése, de azt hiszem pár évre még. Nem akarom azonban, hogy csak emiatt maradjon velünk. Azt szeretnénk, ha egy jó partnert látna bennünk és bízom benne, hogy ezt is fogja érezni a szezon során, amikor a többi gyártó és csapat elkezdi őt rohamozni. Mi azonban nem kényszeríthetjük a versenyzőinket, mindössze annyit tehetünk, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy komfortosan érezzék magukat. Ezért keményen dolgozunk.”
A tél folyamán már beszámoltunk róla, hogy Pedro Acostának lehetősége lett volna akár azonnal a MotoGP-be igazolni – kihagyva így a Moto2-t – viszont a spanyol úgy döntött, hogy inkább igyekszik minél több tapasztalatot gyűjteni a középső géposztályban, hogy aztán minél sikeresebben debütálhasson a királykategóriában. Acosta korábban arról beszélt, hogy mivel a Red Bull Rookies Cup és a Moto3 bajnoki címét is egy KTM-en ülve szerezte meg, ezért szívesen menne velük a MotoGP-be, azonban természetesen erre nem lehet mérget venni, hogy így is történik majd. Nem mindegy például az sem, hogy a KTM MotoGP motorjai milyen formát mutatnak idén és mennyire tűnnek versenyképesnek majd, hiszen talán magyarázni sem kell, hogy egy gyengébb technikán senki sem kezdené meg őszinte mosollyal az arcán MotoGP-s karrierjét.

Fotó: Ajo Motorspot Team

A Mooney VR46 Racing is bemutatkozott

0

A MotoGP mezőnyéből utolsóként Valentino Rossi alakulata is felfedte a 2022-es színeit.

A MotoGP királykategóriájából már csak egyetlen csapat volt, amelyik még nem tartotta meg az idei bemutatóját. A mai nap azonban ez is megtörtént: a Mooney VR46 Racing Team is leleplezte a 2022-es motorjait. Az alakulat nemcsak a MotoGP-ben, hanem a Moto2-ben is érdekelt, így nemcsak a Ducatikról, hanem a Kalexekről is lerántották a leplet. A többi gárdához hasonlóan ők is az interneten közvetítették a prezentációt, amelyet egy színházban tartottak. Itt lehet megtekinteni:

Az istálló Valentino Rossi nevét viseli, az irányítást azonban az ő személyes jóbarátja, Alessio ’Uccio’ Salucci végzi. A csapat tavaly még az Avintia Esponsorama alakulattal együttműködésben indult, és egyedül Rossi féltestvére, Luca Marini viselte a VR46 színeit – akkor még a Sky televíziós csatorna volt a főszponzor. Idénre azonban már kétfősre bővült a gárda, Marini mellé a szintén olasz Marco Bezzecchi érkezett a Moto2-ből, az Avintia Esponsorama pedig megszüntette a királykategóriás programját, és csak a Moto3-ban vannak jelen. A főtámogató is megváltozott: bár sokat beszéltek arról, hogy a szaúdi nemzeti olajvállalat, az Aramco érkezik a Sky helyére, ez az üzlet azonban végül kútbaesett, és a szaudiak inkább a Forma1-es Aston Martin csapatot választották. A VR46 névadó szponzora egy olasz pénzügyi cég, a Mooney lett végül, amely nem hagyományos értelemben vett bank, hanem különféle elektronikus fizetési megoldásokat kínál.
A Moto2-ben is két olasz versenyzővel indulnak (ami nem meglepő, hiszen a csapat alapításának egyik célja direkt az olasz tehetségek felkarolása): a csapatnál marad Celestino Vietti, míg a géposztályt váltó Marco Bezzecchi helyére a Moto3-ból érkezik Niccolo Antonelli.
A motorok festése némileg megváltozott: az eddig hangsúlyos fekete helyett a motorok már sötétszürke alapúak, és több lett bennük a sárga és narancssárga a főszponzor végett.

Íme a csapat hivatalos képei:

 

Fotó: Mooney VR46 Racing Team

Hivatalos: Livio Suppo a Suzuki új csapatfőnöke

0

A Suzuki MotoGP alakulata egy év elteltével talált megfelelő embert Davide Brivio által hátrahagyott csapatfőnöki pozícióba, melyet a Ducati és Repsol Honda egykori csapatmenedzsere, Livio Suppo tölt be.

A hírek szerint az egyetlen, a pozícióra valóban alkalmas személy a Ducati, valamint a Repsol Honda korábbi csapatvezetője, Livio Suppo volt, mint gyakorlatilag kizárólagos jelölt. Az olasz szakember 2017 végén távozott a Honda gyári alakulatától, azóta pedig nemigen dolgozott a MotoGP berkein belül, sokkal inkább befektetőként tevékenykedett egyéb, motorokhoz köthető vállalatok vonatkozásában. Mint tudjuk a Suzuki háza tájáról a világbajnoki címet jelentő 2020-as szezont követően távozott Davide Brivio, aki a Forma1-es Alpine csapathoz szerződött. A kékek lénygében azóta csapatfőnök nélkül működnek, így a tavalyi évben az ehhez a pozícióhoz köthető feladatokat egy külön erre a célra felállított menedzsmenti csapat tagjai között osztották szét.
Nyilvánvaló volt azonban, hogy ebben a formában hosszútávon nem túl hatékony a működésük, ezért érthető módon szerettek volna visszatérni a hagyományosnak nevezhető csapatszerkezethez és újfent egy csapatmenedzsert alkalmazni. Miként azt feljebb már említettük, Livio Suppóra esett a választás, akinek köszönhetően egy kétségkívül igen nagy tapasztalattal rendelkező szakember akadt a Suzuki horgára. Ne felejtsük el, hogy Suppo 2007-ben a Ducatival és Stonerrel világbajnoki címet nyert, majd a Repsol Hondánál is hasonló sikereket ért el.

Fotó: Suzuki Racing

A világbajnokot korábban egy csapat sem akarta

0

A királykategória 2020-as világbajnoka, Joan Mir hiába volt tehetséges, számára nem volt olyan könnyű bekerülni a MotoGP világába, mint más pilótáknak. 7 évvel ezelőtt egy csapat sem akarta leszerződtetni a Red Bull Rookies-Cup után.

A 24 éves spanyol mindenkit meglepett, amikor két évvel ezelőtt világbajnoki címet szerzett a MotoGP-ben. Mindezt úgy sikerült véghezvinnie, hogy a szezonban állt először dobogón ebben a géposztályban. A mallorcai versenyző 2014-ben még a Red Bull Rookies Cup-ban rótta a köröket, de amikor szóba került a Moto3-ba való fellépés, egy csapat sem érdeklődött utána. Hozzá hasonlóan Johann Zarco is ebben a cipőben járt még 2007-ben.

Mir menedzsere, Paco Sanchez a következőképpen emlékszik vissza azokra az időkre, szavait a Speedweek.com idézi:
„Nehéz volt népszerűsíteni őt. Először talán 2013 nyarán vagy őszén próbálkoztam. Akkoriban felhívott engem egy ismerősöm, aki mallorcai volt, és mesélt nekem egy tehetséges srácról, akit a Red Bull Rookies Cup-ba szeretne juttatni. Fogtam a telefont, felhívtam Alberto Puig-ot, aki a tehetségek beosztásáért volt felelős. Az ismerősöm megkérte, hogy vessen Joan Mirre egy pillantást. Utána, amikor Puig felhívott engem, elmondta, hogy abszolút pozitív benyomást tett rá Mir és úgy gondolta, tehetséges.”

Mir ettől függetlenül Moto3-as szerződést nem kapott.

„A 2014-es szezon végén minden Moto3-as és Moto2-es csapathoz elmentem, próbáltam Mirt 2015-re leszerződtetni valahova. Senki nem akarta őt. Még a Supersport világbajnokságon sem. A szüleinek nem volt pénze, csak a tehetségére hagyatkozhattunk. Végül sikerül előteremtenem akkora összeget, hogy az egyik legszegényebb alakulathoz bejuttassam a Moto3-ban: a CEV-Moto3 csapathoz. Olyan csapatok ellen kellett versenyeznie egy 2012-es versenygéppel, mint az Alsamora-Monlau vagy az Ajo Motorsport. Ennek ellenére Mir az első két versenyt megnyerte, így már senki számára nem volt kérdés, hogy milyen gyors pilóta is ő. 2016-ban a Leopard Racing-hez szerződtünk és ott is maradtunk a következő idényben is.”

2017-ben a mallorcai pilóta megnyerte a Moto3-as világbajnokságot úgy, hogy a 18 megrendezett futamból 10-et az első helyen zárt.
Mint azt minden MotoGP-rajongó tudja, ezután következett a Moto2, és végül Mir is csatlakozhatott a legjobbak közé.

„Mir 18 évesen érkezett a világbajnokság körforgásába, 21 évesen már MotoGP pilóta volt. Ezt példaértékűnek tartom. Hagyjuk a fiatalokat megélni a gyerekkorukat, kitombolni magukat és hadd járjanak iskolába. Ne a szülőkkel kelljen egyeztetnünk, hanem legyenek olyan versenyzőink, akik már nagykorúak és döntésképesek. Onnantól kezdve ők nem gyerekek többé, és tisztában vannak vele, hogy ez a sport rengeteg veszélyt tartogat.”

Fotó: MotoGP Media

Változik a MotoGP piros zászlós eljárása

0

Az FIM ma kiadott közleménye szerint ezentúl máshogyan állapítják meg a versenyek végeredményét, amennyiben azok nem kockás, hanem piros zászlóval érnek véget.

A mai napon, február 22-én a Nemzetiközi Motorkerékpáros Szövetség, vagyis a FIM egy hivatalos sajtóanyagban tájékoztatott a piros zászlós szabályváltozásról. A szabály azonnali hatállyal érvénybe lép, tehát már a jövő hétvégi Katari Nagydíjon is alkalmazni fogják. Erről még a február negyediki online megbeszélésükön döntött az FIM Grand Prix bizottsága, vagyis az alábbi személyek:
– Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnöke
– Paul Duparc, az FIM Gyorsasági Bizottságának sportmenedzsere
– Hervé Poncharal, az IRTA, vagyis a Nemzetközi Versenycsapatok Szövetségének elnöke
– Biense Bierma, az MSMA, vagyis a Motorkerékpársport Gyártói Szövetségének főtitkára
Az új szabály értelmében változik a verseny végeredményének megállapítása, amennyiben piros zászlóval meg kell azt szakítani. Eddig, ha a versenynek a piros zászló vetett véget, akkor azt a kört vették figyelembe eredményül, amelyikben minden versenyző utoljára áthaladt a célvonalon. Ha egy, vagy akár több versenyző messze le volt maradva az élen állótól, akkor az ő utolsóként teljesített körük számított, hiába kezdett már meg a mezőny nagy része egy új kört, és történtek helycserék.

A tavalyi austini Moto3-as futam is piros zászlóval ért véget

Ezentúl azonban ez másképpen lesz: ketté fogják bontani a mezőnyt annak tekintetében, hogy ki hanyadik körében haladt, amikor elrendelték a piros zászlót. Akik az élen álló versenyzővel azonos körben haladnak, az fog számítani, hogy milyen sorrendben szelték át legutoljára a célvonalat. Akiket viszont még az előző körükben ért a piros zászló, nekik az egy körrel előtti állapot fog számítani. Az így kapott két eredménylistát összesítik, és az határozza meg a végeredményt. Eddig is ezt a rendszert alkalmazták, amennyiben az utolsó körben jött a piros zászló, és az élmezőny már áthaladt a kockás zászló alatt.
MAGYARRA LEFORDÍTVA, EGY EGYSZERŰ PÉLDA:
– Az első 12 versenyző teljesíti a 17. kört, átszelvén a célvonalat
– A 18. körben jön a piros zászló
– A többi versenyző csak ezután szeli át a célvonalat a 17. kör végén
ABBAN AZ ESETBEN
– Az első 12 versenyző eredménye az a sorrend lesz, ahogyan áthaladtak a 17. körben a célvonalon
– A többi versenyző eredménye az a sorrend lesz, ahogyan a 16. körben haladtak át célvonalon

Bár ez a számítási rendszer sem tökéletes, és előfordulhatnak fejvakarásra késztető helyzetek (pl. ha valaki vezet, ám elvétve egy kanyart visszaesik a mezőny végére, és rögtön a következő körben jön a piros zászló), sokkal kevesebb pozícióharc vész kárba, mint a korábbi rendszerben, amikor a mindenki által teljesített utolsó kör számított.

Fotó: Repsol Honda

Felkészülés helyett felépülés a Brit Superbike bajnok előszezoni programja

0

Bátran kijelenthetjük, hogy nem indult ideálisan a regnáló bajnok, Tarran Mackenzie felkészülése a Brit Superbike Bajnokságban, hiszen január 18-án egy előszezoni edzésen súlyos sérülést szedett össze.

A skót versenyző egy öthetes edzésre indult Cartagenába, ahol a Yamaha R1-ével körözve szenvedett balesetet, így másfél napot tudott csupán teljesíteni hosszabb távú terveiből. Sérülése olyannyira súlyosnak bizonyult, hogy műtéten is átesett Spanyolországban: eltörött jobb lábának sípcsontja és kificamodott a válla is. A McAMS Yamaha motorosa számára nem ismeretlenek a sérülések, a tavalyi évben begyűjtött egy ujj- és kartörést is, ennek ellenére bajnokként zárta az esztendőt.
Mackenzie elmondta, hogy milyen tervekkel kezdte meg az idei felkészülést és hol tart most a rehabilitációja: „Nagy terveim voltak az év elejére. Elindultam Spanyolországba Taylorral (Taylor Mackenzie, Moto3-as csapatfőnök, Tarran Mackenzie testvére – a szerk.) és egy teljes öthetes edzéstervet készítettem vele és néhány más versenyzővel arra az időre, amíg ott vagyunk, de ebből másfél napot sikerült teljesítenem. Elvégre ez a motorversenyzés; megkapod a csúcsokat és a mélypontokat is. Elértem pályafutásom egyik legnagyobb sikerét, amikor megnyertem a brit bajnokságot, és nagyon vártam ezt az évet. Szóval nem hazudhatok, frusztráló volt egy buta kis baleset Cartagenában, és most megfizetem az árát! Nem ez a legjobb módja a szezonkezdetnek, most is kint kellene lennem az öthetes kemény edzés zárásán, de e helyett az első öthetes rehabilitációm végéhez érek!”
[kép=32426]
„Soha nincs megfelelő alkalom a sérülésre, de ami a mi oldalunkon áll ebben a helyzetben, hogy rengeteg időm van, hogy felépüljek a szezon kezdete előtt. Ha az idény közben sérülsz meg, rohansz, hogy felépülj, törött csontokkal motorozol stb., viszont, ha majdnem kilenc hét van a sérülés és a versenyzés időpontja között, azt jelenti, hogy a rehabilitációt megfelelően csinálhatod, és a lehető legerősebb lehetsz az évad kezdetére. Egy hónapja kezdődött a rehabilitációm, és sokkal jobban érzem magam, további egy hónapom van hátra a tesztekig, úgy gondolom, hogy rendben leszek. A hónap elején jöttem vissza Spanyolországból, tolószékben ültem, a karom pedig fel volt kötve. Kicsit sajnáltam magam, de most már tudok mankó illetve rögzítő nélkül járni és a kötés is eltűnt a karomról. Ha meglátsz, nem tudnád, hogy történt valami, ami egy lépés a jó irányba!”
[kép=32427]
„Újra képes vagyok járni, és bírja a bokám a terhelést, valamint tudom mozgatni a karomat, így az elmúlt héten újrakezdtem az edzést. Minden nap járok fizioterápiára, hétfőtől péntekig, majd van néhány gyakorlat és más dolgok, amiket otthon végezhetek, hogy segítse a felépülésemet. Minden nap folyamatosan csinálok valamit, hogy jobb formában legyek. Semmi intenzív edzés még, csak könnyű gyakorlatokat végzek, azonban ahogy javulok, egyre többet tudok dolgozni. Múlt héten mentem vissza először a Loughborough Egyetemre, és ha a vállam kicsit jobb állapotban lesz, a következő héten emelem az edzőtermi munka mennyiségét. Még nem vagyok 100%-os, van egy kicsi hátra, de az a tény, hogy edzek és tudok valamit csinálni, kicsit megizzadni, jobb a fejemnek, mint bármi!”
[kép=32429]
„Nagyon szerencsés voltam eddig abból a szempontból, hogy mindig is úgy tűnt, hogy elég gyorsan képes vagyok felépülni. Elég jól tudom kezelni a sérüléseket. Az elején nagyon kellemetlen volt, mivel tolószékben ültem, illetve rögzítő kötéseim voltak, és nem tudtam sok mindent csinálni, de most sétálok, egyértelmű fejlődést tapasztalok, úgymint a bicegéstől az út odáig, hogy most már viszonylag normálisan járok. Jól haladunk előre, azt is mondanám, hogy valószínűleg még az ütemterv előtt is. Ahogy mondtam, az idő a mi oldalunkon van. Az elején voltak pontok, amikor aggódtam, azonban mióta hazaértem, és újra elkezdtem járni illetve edzeni, és láttam az elmúlt hónapban elért fejlődésemet, azt érzem, hogy rendben leszek a tesztekig. Még ha nem is leszek 100%-os formában a gyakorlásra, utána további két hét lesz az első forduló előtt, így ebben a szakaszban nem hiszem, hogy bármi arra utalna, hogy ne állnék készen az szezonkezdetre, ráadásul a silverstone-i első hétvégében az is kedvező, hogy fizikailag nem olyan megterhelő, tavaly nyerni tudtam ott kéztöréssel!”
[kép=32428]
„Nincs nyomás a tesztelés terén sem, ez nem olyan, mintha új motort kaptunk volna, vagy gyökeresen más dolgokat kellene kipróbálnunk. A tél folyamán a csapat nagyon keményen dolgozott a versenygép fejlesztésén, de sok új alkatrész közvetlenül a Superbike-ból érkezik, tehát bizonyos értelemben már tesztelték őket, így „csak” fel kell szerelnünk. És az egyik pozitívum a sok közül, ha valaki olyan gyors és tapasztalt, mint Jason a garázs másik oldalán, azt jelenti, ha van bármi új, amit kipróbálhatunk, ő tudja tesztelni, és bízhatok az ítélőképességében és képességeiben. Általában ha valami beválik neki, az mindkettőnknél működik, lehet, hogy neki most több részt kell kivennie ebből a munkából, míg nekem arra kell koncentrálnom, hogy felépüljek! A fejemben van az első teszt időpont, és arra törekszem, hogy fizikailag a lehető legjobb állapotba kerüljek, illetve minél mozgékonyabb legyek és onnantól kezdve tudunk tervet készíteni a továbblépésre. Összességében a dolgok sokkal jobban állnak, mint egy hónappal ezelőtt, még egy hónap van előttünk, úgy érzem, jó úton haladunk.”

Fotó: McAMS Yamaha Team

MotoGP-s mintára mutatkozik igény a Superbike-ban

0

A Superbike résztvevői közül többen is – bár más megközelítésből – hangot adtak véleményüknek, miszerint kedvezőbb lenne a MotoGP mintájához hasonló tesztelési rendszert felépíteni.

A Superbike mezőnye nagyrészt a csapatok által szervezett privát teszteken vesz részt, aminek eredményeképpen a különböző gyártók alakulatai, más-más időpontokban köröznek a versenypályákon. A 2020 decemberében bevezetett változtatások nyomán, a Superbike világbajnokság mezőnyének tíz teljes napja van tesztelni az évad vége és a következő szezon befejezése között (a jelenlegi szabály nem vonatkozik a Dorna által szervezett hivatalos eseményekre). Ezen felül korlátlanul edzhetnek a csapat jelenléte nélkül Superstock versenygépeken. A változtatás előtti időszakban nem volt ilyen mennyiségi kitétel a gyakorlási napokat tekintve, a holtszezonban limit nélkül tesztelhettek a csapatok, míg az évad közben további 8 nap állt rendelkezésére az istállóknak. A tíz nap korlátozás több problémához is vezethet, úgy, mint rossz időjárási körülmények esetén a versenyzőknek nyilvánvalóan meg kell állniuk, azonban ezzel elveszítenek fél vagy akár egy teljes gyakorlásra szánt napot.
Ennek okán tette szóvá a hatszoros világbajnok Jonathan Rea a portimaoi privát edzés alkalmával, hogy jobb megoldás lenne egy a MotoGP-hez hasonló szezonközi felépítés, ahol is a Dorna szervezésében hivatalos tesztnapokat tartanak minden csapat részvételével. Így nem fordulhat elő olyan, hogy bizonyos alakulatok több gyakorlási lehetőséghez jutnak (a “koncessziós” istállók kivételével, mint a királykategóriában az Aprilia). A Superbike 2022-es előszezonjának egyetlen, Dorna által szervezett hivatalos tesztje áprilisban lesz, napokkal az évadnyitó előtt. A Kawasaki versenyzőjének nyilatkozatát a Speedweek.com idézi: “Véleményem szerint a Dornának bele kellene folynia a tesztprogramba, akárcsak a MotoGP-ben. Bizonyos dátumokon a szezon kezdete előtt, amelyeken minden csapat részt vesz. A jelenlegi szabályozás pénzkidobás. Arra kényszerítenek bennünket, hogy megálljunk, amikor rosszabbak a körülmények, csak hogy ne veszítsünk el egy tesztnapot.”
Nem kizárólag Rea adott hangot elégedetlenségének a gyakorlásokkal kapcsolatban, a Honda csapatfőnöke hasonlóképpen, a MotoGP mintájára felépített tesztelési rendszert tartaná megfelelőnek, bár ő más megfontolásból. A Superbike-ban nem teszik lehetővé a kategóriában újonc gyártók számára a korlátlan számú tesztelést – úgy, mint a MotoGP-ben jelenleg az Aprilia esetén –  így nehezen tudnak felzárkózni az élcsapatokhoz. Habár 2018 óta bizonyos engedményeket kapnak, de ezek kizárólag motorfejlesztésre és fordulatszám-határokra vonatkoznak, nem pedig a tesztnapok számára. Leon Camier úgy érzi, előnyös lenne a géposztályhoz visszatérő Hondának vagy BMW-nek, ha további gyakorlási napokat biztosítanának számukra.
A Honda csapatfőnöke így nyilatkozott: “Nagyon nehéz előrelépést elérni ebben a kategóriában a szigorú szabályok mellett, és úgy gondolom, hogy a bajnokságba érkező új gyártóknak és csapatoknak egy kicsit nagyobb szabadságot kellene adni a tesztelésre. Meglátjuk, mi történik, ha egyáltalán változik valami, de ez egy olyan dolog, ami biztosan segítség lenne. Szeretnénk a lehető legtöbbet pályán lenni, de a valóság az, hogy nem lehet edzeni a hét minden napján. Ha nyílt tesztelésünk lenne, az nem csak a motorkerékpározás kedvéért történne, hanem akkor zajlana, amikor konkrét alkatrészeket kell kipróbálnunk, és azon alapulna, hogy Japánban mit tudnak gyártani. Kell, hogy legyen adott célja a gyakorlásnak, de az biztos, hogy több tesztelést szeretnénk.”
Jonathan Rea és Leon Camier véleménye mellett az sem elhanyagolható, hogy a szabályok változtatása más gyártókat is ösztönözne a Superbike irányába, nevezetesen a Suzukit és az MV Agustát. A Suzuki 2015 óta nem képviselteti magát a géposztályban, azonban úgy tűnik királykategóriás sikerei meghozták a márka kedvét a visszatérésre, mindemellett ők tudják a legjobban, hogy a koncessziós szabályozások milyen különbséget jelentenek. Az MV Agusta háza tájáról is felröppentek már olyan hírek, miszerint visszatérnének F4-es sportmotorjukkal sorozatba.
A szabályok változtatása tehát igencsak jól jönne a Superbike mezőnyének és a nézőknek egyaránt, hiszen a „friss” csapatok felzárkózásával és új gyártók érkezésével még izgalmasabb futamokat követhetnénk.