Még el sem kezdődött a 2023-as MotoGP szezon, de a jövő évi pilótafelállással kapcsolatban már most találgatások indultak. A VR46 csapatfőnöke beszélt versenyzőiről.
Uccio Salucci elmondta, hogy Luca Marini vagy Marco Bezzecchi továbblépése a Ducatihoz csak azt jelentené, hogy a Mooney VR46 „nagyszerű munkát végzett”.
A két Rossi versenyző számára jól kezdődött az előszezon Sepangban, Bezzecchi pénteken, míg Marini vasárnap volt a leggyorsabb. A Ducati nyilvánvalóan felfigyelhet a két fiatal versenyző valamelyikére, amennyiben a pletykák igaznak bizonyulnak, hogy Jorge Martín a Yamahára vált, ahonnan Morbidellit elküldhetik. Az bizonyos, hogy a VR46 pilótáknak 2023 év végéig szóló szerződésük van a csapatnál.
„Először is azt kell mondanunk, hogy nagyon elégedettek vagyunk azzal, ahogyan ezek az első tesztek zajlottak. Bez [Marco Bezzecchi) és Maro [Luca Marini] is nagyon erősek voltak. Luca nem tudta kihasználni a lágy gumik extra tapadását, de az átlagos versenytempóval a leggyorsabbak közé tartozott. Marcónál ennek egy kicsit az ellenkezőjét láttuk, abban az értelemben, hogy hihetetlen időt ment az időmérőn, de a versenyszimulációban kicsit nehézkesebb volt. Mindent össze kell rakni, de van rá idő. A motor nagyon jó, és köszönetet kell mondanom a Ducatinak, mert mindig nagyszerű anyagot biztosít számunkra. Ha a Ducati vagy valamelyik gyári csapat valaha is ‘ellopja’ a versenyzőinket, nem aggódom, mert az azt jelenti, hogy nagyszerű munkát végeztünk.”
Salucci szavai után a crash.net máris spekulációkba kezdett, amiben lehet is némi ráció, bár a MotoGP mindig hoz meglepetéseket. Elméletük szerint egy lehetséges forgatókönyv, hogy Martín csatlakozik a Yamahához, amivel helyet teremtene a VR46 versenyzők valamelyikének a Pramac csapatánál. Morbidelli kötődése pedig nagyon erős a Mooney VR46 csapathoz, hiszen ő is Valentino Rossi tanítványa, így akár csatlakozhatna is a csapathoz. Hogy vajon lehetséges-e ez a felállás? Arra, hogy ez kiderüljön, még várnunk kell egy kicsit.
A Marc Márquez negyedik műtétjét végző sebész részletesen beszámolt az operáció körülményeiről. Dr. Joaquín Sánchez-Sotelo elmondta, bár kevesebb kockázatot vállalt, mint ahogyan azt kollégái javasolták, azért így is hihetetlenül stresszelt a beavatkozás előtt.
Marc Márquez karrierje 2020 nyarán vett 180 fokos fordulatot: az addig sikert sikerre halmozó versenyző a szezonnyitó Spanyol Nagydíjon balesetet szenvedett, aminek következtében eltört a jobb felkarja. Ezt követően három műtétet végeztek el rajta, kettőt Barcelonában, egyet Madridban. A harmadikra azért volt szükség, mert a második után karja elfertőződött.
Marc Márquez karrierjét a negyedik műtét mentette meg (Fotó: MotoGP Media)
Bár ezt a problémát sikerült orvosolni, a nyolcszoros világbajnok karja annyira eldeformálódott, hogy az jelentősen hátráltatta a versenyzésben. Tavaly nyáron egy újabb műtét mellett döntött, amely karrierje szempontjából is kulcsfontosságú volt, hiszen saját elmondása szerint ez volt az utolsó esély arra, hogy folytatni tudja karrierjét. Az ezt a beavatkozást elvégző orvos részletesen beszámolt a körülményekről.
„Elsődlegesen azt javasoltam neki, hogy adjon magának néhány hónapot, és próbáljon meg javulni, amennyire csak tud – nyilatkozta a Minnesotában dolgozó dr. Joaquín Sánchez-Sotelo a Motorsport.com spanyol kiadásának adott interjújában. – Miután letelt ez az idő, elmondta nekem, hogy a kanyarban még mindig nem tudja irányítani a motort, és fékezéskor is gondjai vannak. Nem tudta [rendesen] behajlítani a karját, mert az befelé fordult. Marc mindkét karjáról elküldte nekem a CT-felvételt. A 3D nyomtatásnak köszönhetően műanyagból reprodukáltuk a két felkarját: a balt és a sérültet, amely jelentős mértékben elfordult, Volt egy videohívásunk, megmutattam neki a csontokat, és azt mondta, »műtét lesz«.”
Balesete után Márquez hamar vissza akart térni, és a következő hétvégén meg is próbálkozott a motorozással, ami több szempontból is rosszul sült el. Egyrészt a fájdalmai miatt nem tudta teljesíteni a hétvégét, másrészt saját bevallása szerint ez okozta azt, hogy kálváriája ennyire hosszúra nyúlt. Orvosa kikötötte, hogy a negyedik műtétnél nem fognak hasonló hibát elkövetni.
„Megmondtam Marcnak, hogy ne veszélyeztessük azzal a negyedik műtétet, hogy sietünk – idézte fel dr. Sánchez-Sotelo a spanyol motorossal folytatott konzultációk egyikét. – Ő pedig azt mondta, hogy igen, nyilvánvalóan megérti. Sajnálta, ezzel együtt azt is világossá tette számomra, hogy amint engedélyt adok neki, teljes gőzzel halad előre.”
Az utolsó, szóban forgó műtét lényege az volt, hogy gyakorlatilag újból el kellett törni a csontot annak érdekében, hogy helyreállítsák, és miután összeforr, a normálishoz jóval közelebbi állapotban legyen. Mindez azonban igencsak félelmetesnek tűnik, és bizonyára sokan megrettennének a beavatkozástól, Márquez viszont eltökélt volt.
„Amikor meglátta a 3D-s képet a két felkarról, rájött, hogy a műtét a legjobb megoldás – magyarázta a sebész. – Ez meglehetősen jól látható bizonyíték. Amint egyértelművé vált számára, hogy van lehetőség a javulásra, azt mondta nekem, hogy repülőre száll, és azonnal idejön. Nagyon bátor volt, mert amikor egy beteggel, akinek eltört a karja, közlik, hogy újra fel fogják nyitni, a legtöbben azt mondják az embernek, hogy őrült. Ez volt az egyetlen módja [a javulásnak].”
Dr. Sánchez-Sotelo Márquez jobbján található a képen
Természetesen, ahogyan minden operáció esetében, itt is benne volt a pakliban, hogy valami rosszul sül el vagy valamilyen komplikáció lép fel. Dr. Sánchez-Sotelo éppen ezért a lehető legkevesebb kockázatot akarta vállalni, és kollégái tanácsaival is szembement. Persze még így is borzasztó módon stresszelt, mielőtt felvirradt a sorsdöntő nap.
„Sokat segített rajtam, hogy rendkívül gondosan és körültekintően terveztem meg az egészet – emlékezett vissza. – Más sebészek, akik korábban már látták, azt javasolták, hogy a csontot ugyanott törjem el, ahol korábban is eltört. Én ezt kockázatosabbnak láttam, mert a csont belsejénél fertőzés volt. Kerestem a módját, hogy a lehető legkevésbé hatoljak be, és a műtét a lehető legkisebb rizikót hordozza magában. A csont henger alakú, ezért úgy döntöttem, hogy kicsit feljebb töröm el, hogy csökkentsem a szövődmények kockázatát. Bár a műtőben mindig adódhatnak problémák, úgy éreztem, hogy sikerülni fog. Természetesen az operációt megelőző éjjel egy szemhunyásnyit sem aludtam. Arra gondoltam, hogy »ó, istenem, remélem, minden jól fog menni«.”
A Mooney VR46 Racing Team végre bejelentette, mikor rántja le a leplet a 2023-as szezonra készült versenygépeikről: Valentino Rossi csapata egy nappal az LCR Honda alakulata előtt mutatkozik be.
A kilencszeres világbajnok, Valentino Rossi csapatának hivatalos bemutatójára március 6-án kerül sor. A rajongók 11.30-tól élőben követhetik az eseményt a Mooney VR46 közösségi média csatornáin.
A tavulliai csapat, amelynek színeiben Rossi féltestvére, Luca Marini és olasz honfitársa, Marco Bezzecchi versenyez, kirobbanóan zárta a sepangi tesztnapokat.
Néhány csapat már a maláj teszt előtt bemutatkozott: A Yamaha gyári csapata január 17-én Indonézia fővárosában, Jakartában leplezte le a 2023-as motorokat, majd néhány nappal később a Gresini Racing Team Cerviában, de a gyári Ducati, a Prima Pramac, valamint a KTM gyári alakulatának versenygépeit is megcsodálhattuk már.
A Repsol Honda csapat február 22-én a Campus Repsolon mutatja be a 2023-as RC213V-t, majd március 4-én a Barcelona melletti Terrassában a Tech3 csapat bemutatója következik. Aleix Espargaró és Maverick Viñales új RS-GP-je csak március 10-én mutatkozik be – tehát nem sokkal a portimãói tesztvezetések előtt (március 11. és 12.). Az RNF új csapata, Miguel Oliveira otthonát, Estorilt választotta a csapatbemutató helyszínéül, amelyre csak március 16-án kerül sor.
Már egy ideje kering a hír, de csak tegnap, február 16-án tette hivatalossá a DAZN, hogy Dani Pedrosa leszerződött MotoGP-kommentátornak. A KTM jelenlegi tesztpilótája 2023-ban csatlakozik azokhoz a korábbi versenyzőkhöz, akik jelenleg kommentálják a futamokat: Álex Crivillé, Carlos Checa és a Jorge Lorenzo csapatát fogja erősíteni.
Dani Pedrosa amellett, hogy MotoGP-legenda, 125-ös (2003) és 250 köbcentis világbajnok (2004 és 2005), a MotoGP-ben is komoly pályafutást tudhat maga mögött (31 nagydíjgyőzelem és három összetett második hely). A Castellar del Vallés-ből származó spanyol a 2018-as szezon végén vonult vissza az aktív versenyzéstől, és új szakmai szerepet vállalt a KTM tesztpilótájaként a királykategóriában.
A mattighofeni székhelyű csapatnál töltött új kalandja lehetővé tette, hogy Pedrosa az elmúlt években továbbra is részese legyen a világbajnokság körforgásának, és a Hondánál felhalmozott összes tapasztalatával hozzájáruljon a KTM RC16-osának fejlesztéséhez, amellyel a 37 éves pilóta az idei Spanyol Nagydíjon szabadkártyásként indul majd.
Cambiar la katana por un micro. La pista por la cabina. Las curvas por las palabras.
„Pályafutásom során a legjobb pilóták ellen versenyezhettem, és első kézből tapasztalhattam meg, milyen érzés egy pályán motorozni.” – mondta Pedrosa a DAZN csapatának.
„Az, hogy olyan legendákkal ülhetek majd a kommentátori állásban, mint Jorge Lorenzo, Àlex Crivillé és Carlos Checa, páratlan lehetőséget kínál arra, hogy alaposan kielemezzük a bajnokság minden egyes kis részletét, és tapasztalatainkat megoszthassuk a MotoGP-rajongókkal.”
Carlo Pernat elárulta, a gyártók mutatnak némi hajlandóságot arra, hogy megegyezzenek a pilótákkal a sprintfutamokért járó bónusz ügyében. Enea Bastianini menedzsere a sepangi teszten látottakról is elmondta véleményét.
Az idei MotoGP-szezon kétségtelenül legnagyobb újítása a sprintfutam bevezetése lesz. Ennek lényege, hogy a mezőny tagjai szombaton is teljesítenek egy versenyt, amely a távot és a pontozást tekintve is körülbelül feleannyit ér, mint a vasárnapi futam. Ennek sokfajta következménye lehet mindenféle szempontból, de a pénzügyi részével nem számoltak, és most igyekeznek megegyezni a felek a botrány elkerülése érdekében.
A pilóták jelentős része ugyanis az új formátum bejelentésének időpontjánál hamarabb írta alá a jelenleg érvényben lévő szerződését. Most viszont azt követelik, hogy a sprint után is járjon bónusz, mégpedig feleannyi, mint a főfutamokért. A leghangosabban Carlo Pernat, Enea Bastianini menedzsere szólalt fel ennek érdekében, és korábban azt is belengette, hogy ha az idény harmadik futamáig nem lesz megegyezés, akkor hatalmas botrányt robbantanak ki. Most ismét megszólalt, és úgy tűnik, közelebb kerültek a megállapodáshoz.
„Dolgozunk rajta, meglátjuk, hogyan alakul – nyilatkozta a Corsedimoto.com-nak. – Van némi hajlandóság a gyártók részéről. Vannak kérdések a bónuszokkal és a biztosítással kapcsolatban, sok mindent kell majd megvizsgálni. [Carmelo] Ezpeleta [a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója – a szerk.] játssza a szerepét. Sokat köszönhetünk a Dornának, de ezt a döntést szerintem jobban ki kellett volna értékelni és meg kellett volna vitatni. A Ducati részéről van némi hajlandóság, úgyhogy szerintem meg fogunk egyezni.”
Az olasz sztármenedzser ezt követően a múlt heti malajziai tesztről is elmondta véleményét. Alighanem örömmel kísérte figyelemmel a három napot, hiszen nagyon úgy tűnik, hogy ügyfele a legjobb motorral rendelkezik. Az első ötben ugyanis négy, míg az első kilencben hét Ducati-versenyző végzett, és csak az Aprilia tudott valamennyire a közelükbe férkőzni.
„A Ducati mérlege nagyon jó, bebizonyosodott, hogy még mindig ez a legerősebb motor – jelentette ki. – Az új GP23-ast [Francesco] Bagnaia és Bastianini közé állítottuk be, és úgy tűnik, hogy az alap jó. Most kisebb fejlesztéseket fogunk végezni a portugáliai MotoGP-tesztre való tekintettel. A tavalyi motorok [szintén] jól mennek, lásd Luca Marini, Marco Bezzecchi, Álex Márquez és [Fabio] Di Giannantonio. Az Apriliát egy kicsit jobbnak látom [a tavalyinál], de még mindig nincs a Ducati szintjén. A Yamaha továbbra is küzd a gyorskörökkel, a KTM-től pedig többet vártam. Emellett a Honda nagy problémáit is látom, keményen kell dolgozniuk.”
Utóbbi helyzete valóban kétségbeejtőnek tűnik, és Marc Márquez, valamint Alberto Puig, a gyári istálló csapatfőnöke is kijelentette, hogy muszáj fejlődniük. „Marc Márquez egyre jobb [állapotban] van, [de] a motor még mindig le van maradva – fogalmazott Pernat. – Még szárnyak nélkül is teszteltek, és megérkezett Kavaucsi Ken [a Honda új technikai vezetője – a szerk.], aki mindent látni akar. Egy hónap viszont nem elég a motor újjáépítésére, ehhez idő kell. Úgy látom, nagyon elfáradtak.”
A Ducatinál ennél sokkal biztatóbb a helyzet, és még a tavalyi, három világbajnoki címmel végződő szezonnál is sokkal jobb alapokról indulnak. „Már Sepangban is jó dolgokat láttunk, Portimãóban pedig az aerodinamikai részleteken fog folytatódni a munka, nem az erőforráson – árulta el Pernat. – Tavaly voltak problémák az új motorral, úgy tűnik, idén sikerült megtalálni az egyensúlyt.”
Egy hét múlva indul a 2023-as Superbike-világbajnokság, most közzétettek néhány szabályváltoztatást.
A Superbike Bizottság, amely MM. Gregorio LAVILLA (Dorna, WorldSBK ügyvezető igazgató), Paul KING (FIM Circuit Racing Commission igazgatója), Biense BIERMA (MSMA főtitkára), Paul DUPARC (FIM Circuit Racing Commission vezetője – SBK Bizottság titkára) koordinálásával, Ludovic REIGNIER (FIM WorldSBK technikai igazgató), Dominique HEBRARD (FIM CTI technikai igazgató) és Roland BERGER (FIM CTI igazgató) jelenlétében az elmúlt hetekben számos alkalommal ülésezett, és az alábbi döntéseket hozta.
A legtöbbet vitatott kérdés lezárult: nem szabályozzák a versenyző / motor minimum súlyát
„A WorldSBK bajnokság már kiforrott. Biztosítani kell a kategória folytonosságát és meg kell tartani azokat a technikai szabályokat, amelyek a jelenlegi sikerét lehetővé tették. A minimális kombinált tömeg (versenyző/gép) kérdését egyelőre elvetették.” – állt a hivatalos közleményben. Ennek azonban valószínűleg nem minden versenyző örül. Scott Redding 2022-ben egyértelműen véleményt formált a témával kapcsolatban. Álvaro Bautista sikerét nagy részben alacsony testtömegének nyilvánítja.
„Kell-e 2023-ra minimális súlykorlátozás a versenyzők számára? A WorldSBK nagyszerű munkát végzett a világ legjobb motorversenyeinek létrehozásában, de miért nincs minimális súlykorlátozás? Én beszélhetek erről a témáról, mivel idén nem vagyok bajnoki esélyes, azok akik azok, nem fognak erről beszélni, mert kritizálják őket a rajongók és a közösségi média „szakértők” Ahogy látni fogjátok, amikor végiglapozod a videókat, látni fogod azt az egyértelmű előnyt, amit egy kisebb motoros nyer egy egyenesben, jellemzően 0,2-0,4 másodperc, ez nem tűnik soknak, de amikor 10 versenyző van 1 másodpercen belül, ez a „0,2” egy egyenesben egy biztonsági háló. A sebességnövekedés mellett egy könnyebb versenyző esetén kisebb a gumikopás, mint egy nehezebb versenyzőnél. Ezért a verseny végén, ami a legkritikusabb, a könnyebb versenyzőnek valószínűleg több tapadása lesz versenytársaihoz képest, ami nagyobb esélyt jelent a győzelemre. Tudok információkat a gumikopási számokról, de ez bizalmas információ. Nézd meg a 7. diát, és látni fogod a szektoridő-információkat, a 2. szektor 2 kanyarból és a San Juan-i hátsó egyenes 3/4 részéből áll, láthatod, hogy egyértelmű az előny, ami arra készteti a másik versenyzőt, hogy még jobban túllépje a határt, hogy megpróbálja visszaszerezni ezt a 0,2 másodpercet. Csak azt gondolom, hogy ennek a lehető legigazságosabbnak kell lennie minden versenyző számára. Valószínűleg sok gyűlölködő megjegyzést fogok kapni, ez rendben van, mert valakinek beszélnie kell” – írta posztjában 2022-ben.
A szókimondó poszt alatt több versenyző is véleményt nyilvánított, ki Redding érvelése mellett, ki ellene volt. A rendkívül magas pilóta, Loriz Baz osztotta honfitársa véleményét, míg Iker Lecuona és Michael Ruben Rinaldi a spanyol világbajnok védelmére kelt.
„Dühös vagyok amiatt, amit mond. Amit Redding az Instagramon, a közösségi médiában tesz Alvaróval, összehasonlít olyan dolgokat, amiket szerintem nem lehet összehasonlítani. Mint Xavi [Vierge] és én, ő bizonyos területeken nyer, én pedig bizonyos területeken veszítek, vagy éppen ellenkezőleg. 100 százalék, hogy Redding, amikor a dobogón áll, akkor nincs ilyen megjegyzése!” – nyilatkozta a Honda versenyzője.
Supersport világbajnokság – a technikai szabályok 2023-ra is megmaradnak
A 2022-es technikai szabályok egy további évre megmaradnak a Supersport kategóriában. Ez lehetővé teszi a jelenlegi gyártók számára, hogy az idei szezonban dolgozzanak a 2024-es ‘Supersport Next Generation’ technikai/kiegyensúlyozási szabályainak alapjául szolgáló, minden gyártó számára kötelezően alkalmazandó szabályoknak való megfelelésen. A 2023-as szezon végén a teljesítménykiegyenlítés eredményeit megállapító tanulmányt készítenek annak érdekében, hogy a 2024-es teljesítménykiegyenlítést meg lehessen határozni.
Tesztelési korlátozások: WorldSSP és WorldSSP300
A Supersport és a Supersport 300 kategóriában résztvevő versenyzők és csapatok számára mostantól tilos a FIM Superbike Világbajnokság valamelyik versenyének helyszínén tesztelni, gyakorolni vagy versenyezni az adott verseny első edzésnapját megelőző 11 napban.
Flag to flag verseny bevezetése a Supersport300 kategóriában
Tekintettel arra, hogy a WorldSSP300 versenyzőinek alsó korhatárát megemelték, ebben a kategóriában is bevezetik a Flag to flag versenyeket (ahogyan a WorldSSP-ben és a WorldSBK-ban már létezik). Ennek értelmében a versenyt nem szakítják meg időjárási okokból, kivéve a rendkívüli eseményeket. Azoknak a versenyzőknek, akik gumit akarnak cserélni vagy a beállításokon akarnak módosítani, be kell menniük a boxba.
Az összes FIM szakággal összhangban (a GP osztályok által kezdeményezve) a piros csíkos sárga zászló jelentése a következő lesz: a pálya ezen szakaszán az aszfalt valamely okból kifolyólag csúszóssá vált. Ilyen lehet egy száraz pályán lévő nedves folt, olaj, kavics, fű vagy egyéb törmelék.
Sisakhomologizáció
A FIM folytatja a versenyzők felszerelésének javítását és a sisakok fejlesztését. Ennek megfelelően csak a FIM által homologizált sisakok (érvényes FIM homologizációs címkével) lesznek engedélyezettek.
A mai napon ünnepli 30. születésnapját Marc Márquez, aki hét éven át szinte folyamatosan a MotoGP csúcsán volt, ám 2020-as balesete mindent megváltoztatott. Pár nap múlva jelenik meg a róla szóló dokumentumsorozat, amelyben a spanyol versenyző eddig nem látott oldalát ismerheti meg a nagyközönség.
30 éve született Marc Márquez, a jelenlegi MotoGP-mezőny egyértelműen legismertebb versenyzője. Afelől sincs vita, hogy a mostani pilóták közül ő rendelkezik a legnagyobb szurkolótáborral, de az is biztos, hogy neki van a legtöbb ellendrukkere is. Magyarán szólva így vagy úgy, de mindenképpen megmozgatja érzelmileg a sportág rajongóinak túlnyomó többségét.
Márquez jó úton haladt a rekordok átírása felé (Fotó: MotoGP Media)
Márquez akár már szinte minden rekordot átírhatott volna, és megelőzhette volna Valentino Rossit a világbajnoki címeket tekintve, akár csak a királykategóriáról beszélünk, akár az alsóbb kategóriákat is figyelembe véve, hiszen utóbbiból mindkettejüknek két elsősége van. Azonban ez csak feltételezés, ugyanis Márquez a csúcsról nagyon hirtelen zuhant a mélybe, és még mindig kérdéses, hogy végleg kimászott-e onnan.
A spanyol versenyző mindössze 17 évesen nyerte meg a 125 köbcentiméteres vb-t, majd második próbálkozásra a Moto2-ben is felért a csúcsra. 2013-ban így már a MotoGP-ben versenyezhetett, ráadásul rögtön a gyári Hondával, Dani Pedrosa csapattársaként. Egy nagyon szoros idényben már az első szezonjában világbajnok lett, és innentől kezdve szinte nem is volt megállás.
A következő hat idényből ötöt sikerült behúznia, ráadásul ezeknek a többségét végtelenül simán, érdemi ellenfél nélkül nyerte meg. Ezalatt a fontos örökranglistákon egyre feljebb kúszott, sőt, a pole pozíciókban már nagyon messze jár mindenki más előtt. Emellett meg kell említeni a 2014-es idényt is, amikor zsinórban tíz győzelmet aratott, amire utoljára 1997-ben volt példa Mick Doohan révén, vagyis a MotoGP-korszakban először fordult elő.
Azonban nem lenne teljes a kép, ha nem említenénk meg a 2015-ös évet, az említett időszak egyetlen szezonját, amikor nemhogy nem ő lett a világbajnok, de még csak nem is volt harcban a bajnoki címért. Amellett, hogy agresszív vezetési stílusa már korábban is megosztotta a közönséget, a legtöbb szurkolót ebben az évben haragította magára, főleg Valentino Rossi drukkereit.
2019 végén úgy tűnt, hogy Márquez és a Honda párosa egyszerűen megállíthatatlan, és sokan már elkönyvelték, hogy nemhogy Rossi, de Giacomo Agostini rekordjait is át fogja írni. Aztán jött a 2020-as szezonnyitó, és minden megváltozott: a címvédő akkorát bukott Jerezben, hogy eltört a jobb felkarcsontja. Azóta négy műtétet kellett elvégezni rajta, ami számos futam kihagyásával járt, és bár jelenleg biztatók a jelek az egészségi állapotát illetően, azt ő is elismeri, hogy a sérült testrésze soha nem lesz a régi.
A baleset, amely mindent megváltoztatott (Fotó: MotoGP Media)
Három nap múlva, azaz február 20-án, hétfőn érkezik egy dokumentumsorozat, amely elsősorban Márquez szűk három éve tartó kálváriáját dolgozza fel. A Marc Márquez: ALL IN öt részből fog állni, és az Amazon Prime Video streamingszolgáltatón lesz elérhető. Az Autosport újságíróinak lehetőségük volt megtekinteni az első három epizódot a megjelenés előtt, és a látottak alapján összegyűjtöttek öt okot, amiért érdemes megnézni a szériát.
Megmutatta, hogy ő is sebezhető
Az egész sorozat a balesettel kezdődik: Márquez a második helyen haladó Maverick Viñalest üldözte, amikor elesett, és mint kiderült, ez volt eddigi pályafutásának a legkomolyabb következményekkel járó bukása. Az akkor 27 éves pilótának ugyanis eltörött a felkarja, amit természetesen két nap múlva meg is műtöttek.
Ekkor hozta meg azt a döntést, amelyet saját bevallása szerint a legjobban bán a karrierje során: el akart indulni a szintén Jerezben esedékes Andalúz Nagydíjon. A negyedik szabadedzésen fel is ült a motorra, ám akkora volt a fájdalom, hogy később visszalépett. Márquez korábban úgy fogalmazott, hogy (magát a balesetet leszámítva) ez alapozta meg a hosszúra nyúlt borzalmas időszakot.
Korábbi riválisa, illetve csapattársa, az akkorra már visszavonult Jorge Lorenzo szintén megszólalt a sorozatban. Az ötszörös világbajnok úgy véli, honfitársa „hős akart lenni”. Mindez jól tükrözi Márquez minden áron győzni akaró mentalitását, és ez a sorozat egyéb pontjain is megjelenik. Ugyanakkor most más oldaláról is megismerhetjük őt.
Ami a fizikai korlátokat illeti, arról már korábban is szót ejtett, de a mentális tényezőről sokáig nem beszélt. Az ALL IN-ben Márquez érzelmei is nagy szerepet kapnak, amikor „megérti, hogy saját magának okozta” a hosszú küszködést. Az első epizódban könnyekben tör ki, amikor feleleveníti, hogy a visszavonulás gondolata is megfordult a fejében, mert úgy érezte, hogy nincs értelme ekkora szenvedésnek kitennie magát csak azért, hogy folytathassa karrierjét. A cikkben megemlítik, hogy mindez nagyon hitelessé teszi őt.
A család fontossága
Márquez soha nem a mozgalmas magánéletéről volt híres, épp ellenkezőleg, ezen a téren meglehetősen visszafogott. Sőt, nemrég azt is beismerte, hogy a pályán elért sikerek oltárán ezt lényegében feláldozta. Akikkel viszont körülveszi magát, abban teljes mértékben megbízik. Ebből valamennyit a nagydíjhétvégéken is lehet látni, de a sorozat ennél jóval részletesebben mutatja be.
Az első részben a Honda pilótája és öccse, Álex Márquez összepakolnak, hogy Madridba költözzenek, és ennek során a családjukkal is találkoznak. Megismerhetjük a két testvér nagyapját, akire az idősebbik fivér egész életében támaszkodhatott, és aki a visszavonulást tanácsolta neki, amikor kiderült, hogy a karja nem működik megfelelően.
A gondoskodás, amit kap, illetve az, hogy ez mennyire fontos neki, szintén sokat hozzátesz a hitelesség szempontjából. Az első epizódból az is kiderül, hogy tavalyi indonéziai balesetét követően öccse azt javasolta neki, hogy ne induljon el a futamon, miután kettős látásban szenvedett. Egy későbbi részben édesapjukat, Julià-t is megismerhetjük, aki versenyről versenyre kezébe veszi az irányítást fiai motorhome-jában. Az is kiderül, hogy a nyolcszoros világbajnok által lefektetett szabályok értelmében mi az, amit megtehet a paddockban, és mi az, amit nem.
Öccse elfogadta a helyzetét
Márquez tehát őszinte betekintést nyújtott családja életébe, de a testvérével való kapcsolata ezt még tovább viszi. A három évvel fiatalabb Álexnek már az alsóbb kategóriákban is meg kellett küzdenie azzal, hogy bátyja sikerei miatt sokkal jobban figyelnek rá, mint amekkora reflektorfényt normál esetben kapna. Bár a Moto3-ban és a Moto2-ben is világbajnok lett, tehát saját jogán is eljutott a MotoGP-be, sokan csak „Marc Márquez öccseként” tekintenek rá. Ő pedig megbékélt ezzel a helyzettel.
Portimao 2022, Marc and Alex Marquez were split by a mere 0.020 seconds across the line after duelling one another #MotoGPpic.twitter.com/r1zMa9N438
Minimális különbség volt a két fivér között a portimãóibefutónál
A második epizód feleleveníti a két fivér portimãói párharcát, amikor a futam végén a hatodik helyért vívtak ölöklő csatát. Végül Marc Márquez mindössze 2 századdal múlta felül Álexet, majd együtt repültek el a helyszínről. A hazaút során jó hangulatban viccelődtek egymással, és mindketten elmondták, mennyire fontos a másik mind a pályán, mind azon kívül. Hogy mennyire jól el tudják választani a versenyzést a magánélettől, azt jól mutatja, hogy otthon külön szobában játszottak egymással a Call of Duty nevű ismert videojátékon.
Egy „szemétláda” a pályán
Marc Márquez agresszív stílusával mind szurkolókat, mind ellendrukkereket szerzett magának. A sorozat készítői a test a test elleni csatákon keresztül mutatták meg, hogy a spanyol versenyző félelmet és irgalmat sem ismer. Ő maga ennek kapcsán megjegyezte, hogy a MotoGP-ben szerzett bajnoki címei közül az elsőt tartja a legkülönlegesebbnek, mert 2013-ban „nem voltak határok”, és már egy dobogós helyezés is jó eredménynek minősült a Lorenzo és Pedrosa elleni küzdelemben.
Márquez négyszer is bukott élete első MotoGP-tesztjén (Fotó: MotoGP Media)
Márquez elfogadja, hogy a pályán egy „szemétláda”, és nem szégyelli bevallani, hogy szeret kockázatot vállalni. Ennek illusztrálásaként megosztott egy történetet: 2013-ban életében először vett részt MotoGP-teszten, és nem kevesebb mint négy alkalommal bukott. A Honda akkori technikai igazgatója, Jokojama Takeo megmondta neki, hogy ez a stílus nem fog működni, és csak arra lesz jó, hogy folyamatosan törje a motorokat.
A következő évek azonban nem a japán szakembert igazolták, hiszen Márquez sorra nyerte a futamokat és a vb-címeket. A Honda motorosa rendszeresen hangsúlyozza a gyártó egykori mérnökének, hogy ő ugyanaz a pilóta maradt, aki akkor Sepangban volt. Hozzáállását még a sérülése sem változtatta meg alapjaiban, bár manapság azért valamivel jobban vigyáz magára.
Rossiról is szó esik
Ha van valaki, akivel Márquez kifejezetten rossz viszonyt ápol, az Rossi. Pedig fiatalon őt is a példaképének tartotta, és első két MotoGP-szezonjában még kifejezetten jó kapcsolatban voltak. A 2015-ös idényre azonban ez megromlott, és jó néhányszor volt incidensük a pályán, az olasz pilóta pedig azzal vádolta meg, hogy szándékosan hátráltatja őt a bajnoki csatában, amelyet végül el is vesztett Lorenzóval szemben.
A sorozatban Márquez valamelyest új megvilágításba helyezi a történteket. Az nyilvánvaló, hogy a 2015-ös ütközések vezettek oda, hogy manapság már egyikük sem kedveli a másikat. A Honda versenyzője azonban úgy véli, egy 2014-es futam adta meg az alaphangot. Nem a MotoGP-re gondolt, hanem Rossi akadémiájának, a VR46-nak a házi dirt track-versenyére, ahol megdöntötte az alapító által tartott rekordot.
#MotoGP | Imbasan kepada pertarungan #MalaysianGP 2015 antara dua #GOAT sukan ini, Valentino Rossi dan Marc Marquez.
Az ALL IN végig törekszik a kiegyensúlyozottságra ennél a kényes témánál, de „nem rejti el Rossi egójának törékenységét”. Márquez ennek kapcsán egyetért Lorenzóval, aki úgy fogalmazott, hogy ha egy versenyző meg van győződve arról, hogy nyerni tud, akkor nem kezdeményez nyilatkozatháborút, hogy megzavarja az ellenfelét. Ami pedig a Rossi-Márquez konfliktus csúcspontját, a 2015-ös Malajziai Nagydíjat illeti, egyiküknek sem változott a véleménye, de a sorozatból világosan kiderül, hogy ez utóbbira mekkora hatással volt.
Rossi máig úgy véli, hogy Márquez miatt nem sikerült megszereznie a tizedik vb-címét. Hogy a spanyol versenyző képes lehet-e erre (amivel egyébként a királykategóriában beérné a rekorder Agostinit), az a jövő zenéje, de egyelőre az is kétséges, hogy a kilencedikre lesz-e esélye idén. Állítólag az egészségével ezúttal nincsenek problémák, de a Honda egyelőre nem tűnik versenyképes motornak. Persze nem kizárt, hogy a következő években más gyártóval is megpróbál majd visszatérni a csúcsra, ha a japánokkal ez nem sikerül.
A Tech3 GasGas versenyzője, Pol Espargaró változtatott edzésén, szerinte az idei szezon másfajta izomzatot követel.
Pol Espargaró elárulta annak okait, hogy mi ösztönözte arra, hogy változtasson az edzésein. A sepangi teszt után beszélt erről, szavait a speedweek.com idézte. „A motorok fizikailag megterhelőbbek lettek, különösen mostanában a több eszközzel. Így a kategória fizikai szempontból is mást követel. Különösen a következő szezonban változik elég sokat a hétvégi két futammal. Az extra sprint az én esetemben azt jelentette, hogy eléggé megváltoztattam az edzésprogramot.” – mondta el Pol Espargaró. „Egy gyors kör már tavaly is fontos volt, de most a kvalifikáció kétszer olyan fontos, mert az a kör kétszeresen dönt a rajtpozíciódról azon a hétvégén. Ráadásul a verseny egy sprint, így nagyon gyorsnak kell lenned rövid idő alatt. Ezért változtattam az edzésemen, és megpróbáltam néhány kilóval több izomtömeget elérni annak érdekében, hogy gyorsabb legyek azon az egy körön.”
„Persze, jó az izomállóképesség növelése, ami segít a verseny 45 percében.”– folytatta gondolatmenetét a spanyol versenyző. „De mi nem olyan sportot űzünk, ahol nagyon hosszú állóképességre van szükség. Viszont különösen az egy körön jó, ha nagyobb izomtömeged van, hogy azt tudd tenni a motorral, amit szeretnél. Minél erősebbek az izmaid, annál jobban tudod mozgatni a motort a sok lóerővel és súllyal, különösen egy körön. Ez az, ami a leginkább foglalkoztat az előttem álló szezon szempontjából.”
A 31 éves versenyzőt azzal kapcsolatban is faggatták, hogy a kora miatt keményebben kell-e edzenie. „Igen, természetesen. Ez igaz. De azt is érzem, hogy minél idősebb leszek, annál inkább rájövök, hogyan lehetek jobb. Az a helyzet, hogy amikor fiatal vagy, akkor Malajziába jössz, és azt gondolod: ‘Lássuk, mi történik’. És a fizikai kondíció megvan, mert fiatal vagy, nagyjából minden helyzetet meg tudsz oldani. De ahogy öregszel – bár 31 vagyok, és nem 50, mégis érzek némi változást, különösen a regenerálódás esetében – sokkal komolyabban kell venned mindent: a folyadékbevitelt, a táplálkozást, a táplálékkiegészítőket is és a fizikai edzést. Szeretem évről évre jobban megismerni magam, és minden évben kipróbálni valami újat. Azért is szerencsés vagyok, hogy a Red Bull sokat segít nekünk az Athlete Performance Centerrel. Rengeteg eszközt adnak a kezünkbe, hogy fejlődhessünk.”
Újabb motorversenyzők kerülnek be a MotoGP-legendák illusztris társaságába: a 125 köbcentiméteres kategória 2004-es bajnoka és többszörös vb-második Andrea Dovizioso és a háromszoros 50 köbcentis bajnok német versenyző, Hans-Georg Anscheidt személyében.
Andrea Dovizioso nem mindennapi megtiszteltetésben részesül, hiszen bejelentették, hogy a MotoGP-legendák közé választották. Az olasz versenyző 2004-ben a 125 köbcentis kategória bajnoki címének elnyerésével hívta fel magára a figyelmet. A királykategóriában ugyan nem jutott fel a csúcsra, de rengeteg alkalommal bizonyította tehetségét. 15 futamon szelte át elsőként a célvonalat, míg a pódiumon 62-szer ünnepelhetett 2008 és 2022 között.
A 37 éves pilóta nagyban hozzájárult a Ducati megerősödéséhez, 8 szezonon keresztül motorozott Desmosedici versenygépeken. Kapcsolata 2020-ban megromlott a csapat néhány tagjával, így távoznia kellett az olasz márkától. Ezután rövid ideig az Aprilia tesztversenyzőjeként tevékenykedett, majd elérkezett pályafutása záróakkordja a Yamaha nyergében.
Andrea Dovizioso 2022-ben Misanóban vonult vissza az aktív versenyzéstől. Február 15-én érkezett a hír, miszerint a világbajnokságon nyújtott teljesítményét azzal ismerik el, hogy a MotoGP-legendák közé választják. Az olasz versenyző nagyon meglepődött, és természetesen nagyon boldog is volt a hír hallatán.
„Amikor elmondták, nagyon meglepődtem. A Legendák listáját olvasva jó érzés, hogy az én nevem is felkerül a listára. Hosszú pályafutásom volt, de nem számítottam arra, hogy egyszer majd legendává választanak – és főleg nem ilyen hamar –, de ez igazán megtisztelő. Alig várom, hogy visszatérjek a paddockba, és az, hogy az Olasz Nagydíjon avatnak, igazán különlegessé teszi a dolgot. Meglepett és nagyon boldog vagyok, örülök, hogy MotoGP-legenda lehetek. Szóval, köszönöm szépen!” – nyilatkozta.
A korábbi MotoGP-versenyzőt a 2023. június 9. és 11. Között megrendezésre kerülő mugellói nagydíjon fogják hivatalosan legendává avatni.
Andrea Dovizioso és Hans-Georg Anscheidt az alábbi Legendákhoz csatlakozik: Giacomo Agostini, Mick Doohan, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Anton Mang, Angel Nieto, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Marco Simoncelli, Freddie Spencer, Casey Stoner, John Surtees, Carlo Ubbiali, Franco Uncini, Marco Lucchinelli, Kenny Roberts Jr., Kork Ballington, Randy Mamola, Dani Pedrosa, Stefan Dörfinger, Jorge Martínez, Valentino Rossi, Hugh Anderson, Max Biaggi, Jorge Lorenzo, Luigi Taveri.
Álex Márquez a kilencedik legjobb időt érte el a sepangi teszten, mellyel még többszörös világbajnok testvérét is maga mögé utasította. A fiatal spanyol nagyon izgatott, örül a csapatváltásnak és mindenekelőtt nagyra értékeli azt a fogadtatást, melyet a Ducatitól kapott.
„Elégedett vagyok a tesztünkkel. Lépésről lépésre haladtunk és ez lehetővé tette, hogy javítsak a leggyorsabb körömön és a tempómon is. A csapat nagyszerű munkát végzett, és most már világos elképzeléseim vannak. Tudom, hol vagyok erős a Ducatival, hol szenvedek a legjobban, és hol kell javulnom.”
„A fékezés az, ami a legnagyobb problémát jelenti számomra jelenleg. A motor hátulja túl gyakran elemelkedik, így próbálom kevésbé terhelni az elejét.” – idézi a spanyolt a Todocircuito.com.
Malajziában a teszt során minden csapat felszerelte az új LDL szenzorokat, amelyek valós időben mérik a guminyomást. A Michelin biztonsági okokból azt ajánlja, hogy a versenyzők soha ne menjenek 1,9 bar alá, viszont ez sokak számára nem elégséges határérték, és bolyozás során problémákat okozhat, amikor a gumiabroncsok felmelegednek, és a nyomás 2,2 bar fölé emelkedik, ami tapadásvesztéshez vezet.
Az idén bevezetendő változtatásról kérdezve Álex Márquez azt mondta, hogy egyetért ezzel az új szabállyal a hátsó gumikra vonatkozóan, de elöl nincs sok értelme, mert ott nagyon kicsi a mozgástér a légnyomás növelésére és ez komoly balesetveszélyt jelent.
Álex Márquez az idei szezont teljesen új környezetben kezdi meg a Ducatinál. Természetesen erről is ejtett néhány szót:
„A Ducati-technikusok bejárnak a bokszunkba, és tanácsokkal és műszaki javaslatokkal segítenek nekünk. Nemcsak délutánonként, hanem ebédidőben is folyamatos az információcsere a gyárral. Különösen egy hozzám hasonló újonc számára értékes és hasznos ez a munkamentalitás. Nagyszerű, hogy Gigi Dall’Igna minden versenyzővel egyformán törődik”.
Végül a fiatalabbik Márquezt arról kérdezték, hogy hogyan látja testvére vívódását a nem túl versenyképes Hondával: „Remélem, nem cserélte le a zárat, mire hazaérek.” – mondta nevetve a spanyol, majd hozzátette: „Nagyon jól tudom, hogy a Honda megújította a személyzet egy részét, de a problémákat nem lehet egy ujjcsettintéssel megoldani.”