Andrea Iannone továbbra is eltiltását tölti, ám az olasz versenyző elszánt, hogy visszatérjen büntetése után, így idejét edzésekkel tölti. Vallelungában azonban nem sikerült túl jól a gyakorlás számára.
Andrea Iannone doppingtesztje 2019-ben mutatott pozitív eredményt, azóta tölti büntetését. Több alkalommal nyilatkozta, hogy eltiltása után szeretne visszatérni a versenyzéshez a MotoGP vagy Superbike mezőnyébe.
Az olasz 2023-ban nagyon komolyan veszi az edzést, visszatért a vallelungai pályára is az Aprilia RSV4 nyergében. A hétvége folyamán a Ducati tesztversenyzőjével, Michele Pirróval együtt edzettek az aszfaltcsíkon. Nem nyomták keményen, nem teljesítettek erős köridőket. Ennek ellenére Iannone egy hajtűkanyart szélesen vett és a kavicságyban kötött ki. A bukás következtében a vállát fájlalta és arra gyanakodott, hogy eltörött a kulcscsontja. A röntgenfelvételek negatívnak bizonyultak, a korábbi MotoGP-pilóta nem szenvedett törést. Az olasz versenyző azonban nem folytatta az edzéseket, annak ellenére, hogy idei évben nagyon komolyan veszi azokat, az egész esztendőre kidolgozott edzésprogramja van.
„Egy komplett edzésprogramom van az évre.”– mondta Iannone. „Több tesztet is profin hajtottunk végre. Jól érzem magam és nem gondolom, hogy veszítettem volna a sebességemből az elmúlt években, de most nem tudok erről többet mondani. Amikor elérkezik az ideje, hogy beszéljek a terveimről, akkor megteszem. Sajnos ma ez történt: nem tettem sebességbe a hajtűkanyarban, szélesen fordultam, elestem és megütöttem a vállam. Nem mentünk gyorsan, 1:40-es idő körül motoroztunk és a következő körben kiálltam volna.” – nyilatkozott az esetről a GPOne.com oldalnak.
Az LCR Honda újonca, Álex Rins nyíltan beszélt a HRC mérnökeinek munkájáról és a Suzuki korábbi technikai vezetőjébe, Ken Kawauchiba vetett bizalmáról.
Álex Rins a 2022-es MotoGP-szezon utolsó három futamából kettőt megnyert (Phillip Island, Valencia), így a japán gyártó ragyogóan búcsúzott a világbajnokságtól. Rins az új szezon első hivatalos MotoGP-tesztjén, Sepangban a 19. helyen végzett az összesített időmérőn, egy másodperccel maradt el Luca Marini legjobb idejétől.
Rins 2023-ban Takaaki Nakagami mellett fog versenyezni az LCR-Hondánál. Januárban történt egy bejelentés, mely szerint a Suzuki korábbi technikai vezetője, Ken Kawauchi a HRC-hez igazolt, melynek a spanyol versenyző nagyon örül. Rins és Kawauchi 2017 óta ismerik egymást a Suzukinál eltöltött közös időszakuk révén.
„A Honda mindenképpen javítani akar a motoron. A tavalyi év nagyon kritikus volt számukra. Nehéz megmondani, hogy most jó munkát végeznek-e vagy sem. Majd a szezon után meglátjuk, de bízom Kawauchiban és a Hondában. Rendszeresen elmondtam a benyomásaimat Kawauchinak, és arra számítok, hogy az ő jelenléte hozzájárul majd a csapat sikeréhez. Nagy tapasztalattal rendelkezik, hosszú éveken át dolgozott a Suzukinál, 2015-től egészen a tavalyi év végéig ott volt. Ha most minden tudását át tudja adni a Hondának, az nagyszerű lesz. Nagyon jól ismer engem, és a vezetési stílusomat is, és fontos megjegyezni, hogy a Honda egészen más, mint a Suzuki.”
Marc Márquez a napokban interjút adott a Mundo Deportivónak, melyben továbbra is a hamarosan debütáló dokumentumfilm-sorozata volt a fő téma. A spanyol versenyző egyik meghívást fogadja a másik után, jövő héten például az El Hormiguero című műsorban látják vendégül.
Marc Márquez mozgalmas napokat él át. Nemcsak a sepangi teszt töltötte ki a mindennapjait mostanság, hanem ALL IN című dokumentumfilmjének beharangozó riportjai is. A spanyol versenyző médiakörútjáról hangsúlyozta, hogy mindezt nem azért teszi, hogy növelje népszerűségét, mivel szerinte az ismertség egyértelműen eredményeinek köszönhető. Márquez maga azt vallja, hogy nem kifejezetten szereti az ilyen típusú reflektorfényt, illetve az elmúlt pár évben igyekezett elzárkózni a média világától, mert nem érezte magát késznek a szereplésre. Most azonban megtört a jég, hiszen a 30 éves pilóta végre kilépett a komfortzónájából, és rengeteg információt megosztott rajongóival még dokumentumfilmje megjelenése előtt. Szerinte a film felépítése leginkább olyan, mintha egy barátjával beszélgetne, ami nem feltétlenül fog tetszeni mindenkinek, de Márquez leszögezte: ő ilyen.
Természetesen a szezon kezdete előtt felmerül a kérdés, hogy a kevésbé versenyképes Honda vajon mennyi kétséget ébreszt a 30 éves klasszisban. Már többször is elmondta, és Márquez most is ragaszkodik a kétéves szerződéséhez a Hondával. A spanyol pilóta még a legnehezebb percekben is élvezhette csapata rendkívüli támogatását:
„A célom a győzelem. Az álmom vagy illúzióm – mindegy, hogyan nevezzük – hogy ezt a Hondával érjem el. Sok tényező van a pályán és azon kívül is, de én és az egész csapat ugyanazt az elvet valljuk és egy irányba tartunk.”
A spanyol versenyzőnek nincsenek kétségei afelől, hogy a HRC milyen erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy maga mögött hagyja gyenge formáját:
„Beszéltünk a japánokkal, volt egy átszervezés, új alkatrészek, új koncepciók, egy sokrétű tesztet végeztünk Malajziában, ahol sok furcsa dolgot próbáltunk ki, ez tény, de ezekre volt szükség a projekthez. Ez a lista olyan dolgokat tartalmaz, amelyek arra bátorítanak, hogy pozitívan álljak az idei szezonhoz.”
„Amikor az első előszezoni teszten a koncepció annyira más, és ilyen tesztelést végzel, az hatalmas versenyfutást jelent az idővel, ezért is van az, hogy nem végeztünk mindennel és számos dolog a portugál tesztre marad. 2014-ben emlékszem, hogy délután 14:00-kor indultam el a malajziai pályáról, minden készen volt. Most nem, 18:00 volt, esett az eső, és én még mindig motoroztam, mert muszáj volt.” – foglalta össze Márquez azt a hatalmas mentalitásbeli változást, amivel a Honda a legutóbbi malajziai teszthez hozzáállt.
A KTM gyári csapata Millerrel kiegészülve keményebb kihívások elé néz, hiszen az eredményeknek érkeznie kell. Pit Beirer beszélt a csapatfelállásról.
Jack Miller 4, míg Brad Binder 2 MotoGP győzelemmel rendelkezik. Az idei esztendőben cél a győzelmek számának növelése mindkét versenyző esetében. Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója beszélt arról, hogy mit vár 2 versenyzőjétől a 2023-as szezonban.
„Az idő csak úgy repül. Őrület, hogy már a hetedik szezonban járunk.” – mondta Beirer. „A hat év elképesztő volt, ahogy felépítettük ezt a projektet. Most már nem az az idő van, amikor azt mondhatjuk, hogy mi vagyunk a legfiatalabbak! Nem, mi már tapasztaltak vagyunk. Most a nyomás növekszik. Tehát eredményeket kell szállítanunk. Nem elég, ha csak ott vagyunk. Nem, eredményekre van szükségünk. Nagy a nyomás.”
Jack Miller Ducatis pályafutása után csatlakozik a KTM alakulatához, a német szakember egyértelműen megbízik választottjukban.
„Ő egy nagyon különleges karakter.”– mondta Beirer. „Számára ez a hazatérés. De ez nem elég. A MotoGP legfelső szintjéről beszélünk. Ő egy kiemelkedő versenyző. Brad és Jack különbözőek, de egy dologban hasonlítanak – nagyon keményen hajtanak. Jack pozitív, harcos szellemet hoz a csapatba. Ezek a fiúk jól illenek egymáshoz. Most be kell bizonyítanunk, hogy stabilan ott tudunk lenni az élen. Bradnek olyan társakra van szüksége, akik nem adják fel, akik egy nehéz napból is kicsikarnak valamit.”
Binder kilenc éve a KTM család tagja – az elmúlt szezonban háromszor állt dobogóra.
„Fantasztikus személyiség és barát. Amikor új szerződésekről beszéltünk, mindig egyértelmű volt, hogy maradni akar, és mi is azt akartuk, hogy velünk maradjon. Ő egy álmodozó kisgyerek volt Dél-Afrikából, és most a legjobb gyári versenyzőnk a MotoGP osztályban. Nagyon jó szellemiséget hoz a csapatba. Ő egy harcos. A nehéz pillanatokban nem azt mondja, hogy ‘a dolgok nehezek’. Amikor a csapat küszködik, vagy én küzdök, azt mondja ‘ne aggódj, főnök! Elkötelezett és bizalommal teli versenyzőkre van szükségünk. A legjobb gépet fogjuk szállítani. Ezt a bizalmat érezzük tőle.”
A KTM számára nem csak a főállású versenyzők, de a tesztversenyzők is fontosak. Dani Pedrosához és Mika Kallióhoz egy újabb tesztpilóta csatlakozott, hogy segítse a gyári csapat munkáját.
Kerek István, az Arena 4 kommentátora 2022-ben vette át a MotoGP közvetítést a csatornán. Miközben a csapatok már a szezonzáró futam másnapjától 2023-ra készülnek, mi ezúttal a jelen helyett a novemberben magunk mögött hagyott szezonról beszélgettünk.
Milyen volt először belecsöppenni ebbe a sportágba?
A superbike-os tapasztalataimat tudtam elsősorban a szezon első néhány versenyhétvégéjén elővenni, mert megtanultam azt, hogyan kell egy szabadedzést leközvetíteni jó ritmussal, és azt már el tudtam helyezni. De mennyiség tekintetében a MotoGP más, sokkal több. A Superbike szombatja például nagyjából ugyanolyan hosszú, mint a MotoGP-ben, de teljesen más a dinamikája. A MotoGP-ben a péntek és a szombat délelőtt egyfajta előétel, amíg eljutsz az időmérőig, és a vasárnapi futamokig. Nagyon jól egymásra épülnek az elemek, majd jön a katarzis. Érdekes volt, hogy mennyire gyorsan eltelt egy hétvége, és különösen a szezon végén derült csak ki, hogy mennyire sok munka ez. Egészen másképp kell készülni egy versenyhétvégére, mint mondjuk egy NFL-re, vagy egy focimeccsre. A MotoGP-ben péntekre le kellett zárni a felkészülést, onnantól csak mész az események után. Egyik szabadedzés épül a másikra mindegyik kategóriában. Egészen vasárnapig tornyosul ez az építmény, vasárnapra pedig elkészül a vár, akkor pedig csak azt várod, hogy kialudjanak a piros lámpák, és elinduljanak a versenyzők.
Miben más egy MotoGP-, mint egy Superbike-közvetítés?
Sokkal több információt kell átadni, ráadásul több időd is van rájuk, mivel hosszabbak az üresjáratok, amiket ki kell tölteni. Egy első szabadedzés például 45 perc a MotoGP-ben (a kisebb kategóriákban 40), és ha belegondolunk, akkor érdemben történés legfeljebb az utolsó 5-10 percben történik, amikor már mennek az időmérős szimulációk, és a Q2-es helyekért küzdenek.
Fotó: Arena 4 Facebook
Az interjú során végigmentünk szakértői szemmel mindhárom kategórián, és a jövőbeni kilátásokon.
Moto3
Ha egy szóval kéne jellemezni minden évben a Moto3-at, akkor az a káosz és a kiszámíthatatlanság – ez rögtön kettő, de egybevág. Voltak versenyzők igen komoly hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel egyaránt. A szezon elején mindenki arra számított, hogy ez Sergio García és Dennis Foggia külön párharca lesz a világbajnoki címért, és az első néhány versenyhétvégén úgy tűnt, ez meg is fog valósulni. Aztán jött Jaume Masià hirtelen rengeteg dobogós hellyel – ő volt az első, akinek egymás után négy versenyen sikerült. A végén pedig érkezett Izan Guevara, utolsóként belépve ebbe a küzdelembe, de mégis ő volt, aki a leghuzamosabb időn keresztül tudott a legjobban teljesíteni. Ennek köszönhetően a nyári szünet után dominálta nemcsak a csapattársát, hanem a teljes mezőnyt. És sok olyan futamot nyert, hogy bár szoros volt a befutó, de Guevara volt elöl, és képtelenek voltak megelőzni. Nagyon érett volt, és emiatt a legjobb helyre került a bajnoki cím.
Guevara és García is már a Moto2-ben folytatja, mit lehet várni tőlük?
Nehéz kérdés, mert láttuk Pedro Acostánál is, aki generációja csúcstehetsége, hogy a saját mércéjével sok időbe telt megszoknia a kategóriát. Mindkettejükben benne van, hogy a jövőben MotoGP-pilóták lesznek, de itt a legfontosabb kérdés, hogy az első néhány versenyhétvégét hogyan fogják megugrani. Nem kizárt, hogy már az első évükben harcolhatnak a vb-címért.
Moto2
Augusto Fernández sosem volt az a szupertehetség, aki egy nap Moto2-es világbajnok lehet. Nem őt tartották a jövő nagy bajnokának, és 2022-ben sem ez látszott. De nagyon bejött neki a csapatváltás, hogy a Marc VDS-től Aki Ajo csapatához igazolt, ahol jó dolgok szoktak történni a versenyzőkkel. Bekerült egy győztes környezetbe és ez elég volt ahhoz, hogy megmutassa, képes kiegyensúlyozottan teljesíteni, ami ebben a Moto2-es szezonban bőven elég volt. Sem ő, sem Ogura nem emelkedett ki, rengeteg futamgyőztes volt, a szezon elején pedig sehol nem voltak például Celestino Viettihez képest. Emellett az újonc külön párharc is különleges volt. Alonso López sztorija elképesztő, hogy parkolópályán kezdte az idényt, és csak azután kapott lehetőséget, hogy Fenatit kirakták a Boscoscuro-csapatból. Emellett felcsillantak olyan tehetségek, mint Fermín Aldeguer, bár dobogóra még nem állt, de a következő szezonban érdekes lehet. Arón Canet is sok beszédtémát szolgáltatott, részben azzal, hogy adott hétvégén épp engedik-e versenyezni, és ha igen, akkor milyen állapotban, de neki is az egyetlen hiányérzete a futamgyőzelem hiánya miatt lehet. És ha ehhez feljön Foggia, García, Guevara, akkor ez egy rettenetesen erős mezőny lesz, mivel csak Augusto Fernández lépett fel, míg a többi esélyes marad.
MotoGP
Augusto Fernández lesz az egyetlen újonc, viszont ő eddig sem arról volt híres, hogy egyből berobbant a kategóriákba.
De itt most lehet, hogy erre lesz szüksége, mert egyéves szerződést kapott csak a GASGAS-tól. Nyilván azzal számolnak, hogy 2024-re érkezik egy bizonyos Pedro Acosta, akinek akárhol, de kell a hely. Akár a GASGAS, akár a gyári KTM, de ott eléggé tisztességes pilótafelállás lesz, a Miller-Binder páros az egyik legjobb dinamikájú lehet. Ebben a szezonban kevés volt a jó hely, így kevés Moto2-es pilóta tudott fellépni, amit nyilván borított a Suzuki kiszállása. Emiatt egyrészt kettővel kevesebb motor maradt, másrészt a pilóták számára is borítékolható volt, hogy lesz helye Mirnek és Rinsnek is.
Kicsit visszaugorva a tavalyi szezonra, ami még Katarban kezdődött, már ott több meglepetés történt, ez mennyire vetíthette előre a szezon kimenetelét?
Katart mindig külön kell kezelni csillagozva, mert annyira az ismeretlenbe érkezik meg mindenki. A téli tesztek után mindenki arra számított, hogy a Honda jó lesz, és az első versenyen még jó is volt, de aztán óriási földbeállás következett. Igaz volt megint, hogy onnantól lehet érdemi tanulságot levonni, hogy Európába megérkeznek. Az elején láttunk nagyon jó futamokat, amelyek akár az időjárás, akár a logisztika miatt káoszba fulladtak. Ott volt minden, de igazából senki nem lett okosabb. Aztán megérkeztünk Európába, és minden megváltozott. Onnantól lehetett látni, hogy az Aprilia versenyképes, hogy Quartararo ismét minden előzetes várakozást felülmúlva harcban lehet a vb-címért. A Ducatiról tudtuk, hogy erős, de hozták a szokásos olaszos szezont, hogy keresztbeverték egymást, és emiatt igazán egyik versenyzőjük sem volt esélyes. Aztán jött a nyári szünet, vagyis Assen, és minden megváltozott.
Fotó: MotoGP Media
Valentino Rossi visszavonulása után bár Fabio Quartararo és Francesco Bagnaia harcolnak a bajnoki címért, mégis a legtöbb embert Marc Márquez mozgatja meg, és ahogy ő nem tudott versenyezni, a Honda is eltűnt a süllyesztőben.
Ebben semmi meglepő nincs, ezt a Hondát csak ő tartja vízfelszín fölött. Összehasonlíthatatlan a műtét előtti és utáni Márquez, és hihetetlenül gyorsan visszatért. Sokan találgatták, hogy érdemes-e már 2022-ben visszatérni, nem elég csak Valenciában az év végi teszten, hiszen Márquez is 2023-ra koncentrált, és nem éri meg kockáztatni az egészségügyi állapotát. Ehhez képest már Aragónban visszatért, és minden hétvégén volt egy olyan elem a motorozásában, amelyben már felfedezhető volt a régi Márquez. Bár a Honda a többiektől el van maradva, Márquez többször is futamgyőzelemért harcolt, és 2023-ban is nyilván számolni kell vele.
Mi történt Quartararóval?
Ahhoz, hogy versenyképes legyen, a határon túl kellett motoroznia, mert a Yamaha nem volt a Ducati szintjén. A szezon első felében sokáig kellett győzködni, hogy írjon alá 2023-ra. Az év elején a körülmények is segítették, de azokon a pályákon ment jól, amelyek alapból feküdtek a Yamahának és neki. Ahogy haladtunk előre időben, úgy kezdte arcul csapni a valóság, és elfogyott a 91 pontos előny. Míg a Ducati hétvégéről hétvégére állt össze, a Yamahánál nem volt javulás. Jól ment pénteken, a szabadedzéseken, aztán az időmérőn már nem tudott első sorba kvalifikálni. A legnagyobb probléma, hogy ez a motor péntekre és szombatra volt építve, és nem a futamra. Lehet, hogy versenyszimulációban jó volt, de ez forgalomban semmit nem ér, és az egyenes szakaszokon megették Quartararót. Már 2021-et is úgy fejeztük be, majd 2022-ben is egyértelműen a Desmocedici volt a legjobb motor. A fejlesztési versenyben is a legjobbak, mindenki őket másolja, a Yamaha pedig képtelen megújulni. Minden fejlesztés, amivel csökkenthették volna a hátrányt, a visszájára fordult. És végül ez volt Quartararo veszte, hiszen bár előnyben volt, végig ott lebegett a kérdés, hogy vajon meddig, mert ha a Ducati összeáll, akkor ezzel a dominanciával vége a dalnak.
Fotó: MotoGP Media
Szerinted mennyire volt nagy nyomás Bagnaián és a Ducatin?
A Sachsenringen 91 pontos hátránynál úgy tűnt, mintha el is engedte volna. Aztán volt egy óriási fordulat, és akkor az volt a kérdés, hogy mi történik akkor, ha esetleg megérkezik. A szezon végén eljött az a pillanat, és sorra kiállta a próbákat. Nagyon éretten versenyzett és felnőttként állt hozzá. Bagnaia egészen elképesztő volt, de a Ducati azért megnehezítette saját magának a dolgot. Ha tényleg ennyire fontos a vb-cím, akkor lehetett volna hamarabb csapatutasítást alkalmazni. Volt egy ilyen kettősség, hogy nagyon akarja az egyéni világbajnoki címet, amire 15 éve vágyott, de közben támadhatatlan akart lenni, és a nézőknek is meg akart felelni a gyártó, hogy ne lehessen azt mondani, hogy 8 motorral a rajtrácson még a végső sorrendet is előre meghatározzák. Nem akartak beleszólni, de végül Bagnaia versenyzése volt az, ami minden hasonló kérdést eloszlatott. 2022-ben ezzel a Ducatival egy tökéletes csillagállás legnagyobb kedvezményezettje volt.
Sokáig esélyes volt az Aprilia és Aleix Espargaró is, hogy láttad az ő szezonjukat?
Három dolog pecsételte meg Aleix Espargaró sorsát. Barcelonában benézte az utolsó kört, amivel rengeteg pontot vesztett. Silverstone-ban lehetősége lett volna átvenni a vezetést a pontversenyben, de akkor bukott egy hatalmasat, így sérülten teljesítette a vasárnapot, és nem tudta kihasználni Quartararo büntetését. És végül ott van Japán, ahol a csapat rontott. Összességében viszont az Aprilia egy nagyon jó szezont zárt, ott volt a hajráig a világbajnoki dobogón. Többször közel álltunk az Aprilia futamgyőzelemhez az argentin győzelmen kívül is. Furcsa, hogy a szezon végén Espargaró és Viñalesis frusztrált volt, mert érezték, hogy ebben még több van, az év végén pedig már konstans sehol nem jöttek az eredmények. Idén lesz négy motorjuk, az RNF azt a két motort kapja meg, amit Valenciában letett a két gyári versenyző. Raúl Fernández szerintem rettenetesen örülhet annak, hogy új környezetbe kerül, Miguel Oliveira pedig egy jó konstrukcióval nem csak esőben harcolhat a futamgyőzelemért. És persze ott van Espargaró és Viñales.
Mennyire fog hiányozni a Suzuki?
Nagyon katartikus volt a valenciai hétvége. Jártuk a paddockot, többször is bementünk hozzájuk, és bár mosolyogva fogadtak mindenkit, érződött az alkalmazottakon, hogy utoljára. Ennél tökéletesebb lezárást nem lehetett volna összehozni, ráadásul óriási bulit csaptak szombaton és vasárnap is. Egy gyártó önmagában is színesíti a mezőnyt, a Suzuki viszont egy sikeres csapat volt. 2020-ban ez még egy világbajnoki konstrukció volt Joan Mir alatt, Álex Rins még az utolsó évben is 2 futamot nyert. Az idény elején úgy tűnt, hogy ezzel a motorral akár bajnokságot is lehet nyerni. A végsebessége sokat javult az előző évhez képest, és Rins is kiegyensúlyozott volt. Jerezben aztán váratlanul terjedni kezdtek a pletykák, és amikor valósággá váltak, onnantól egy óriási törés volt megfigyelhető. Estek-keltek a pilóták, és habár próbálták azt mutatni kifelé, hogy az a cél, hogy minél szebbé tegyék a lezárást, érződött, hogy őket is megviseli. Miren érződött ez jobban, így Rins hozta inkább az eredményeket. Így végül felemás szezonjuk lett, de a lezárás az hibátlan volt.
Fotó: MotoGP Media
Az év versenye mindenki számára Phillip Island volt, neked mitől különleges az a pálya?
A világ legjobb motorversenypályáján bármi megtörténhet. Nincsenek rajta azok a stop and go részek, amik jellemzik az újonnan épített pályákat. Itt menni kell, ahogy csak tudsz. Van benne minden. Hajnali 5-kor volt a futam, este pedig még műsorváltozást is eszközöltünk, hogy ezt a futamot bizony minél többször, ahányszor csak lehet, mutassuk meg.
Milyenek voltak a hajnali közvetítések? Mennyire vagy éjszakázó típus?
Alapvetően nekem nem nehéz átállni, mert sok éjszakai tartalmat közvetítek. Onnantól, hogy adásban van az ember, sodródik az eseményekkel, és azzal foglalkozik, ami előtte van. Ilyenkor a nézőt sem tisztelnéd azzal, ha behoznád, hogy fáradt vagy. Még egy adott szabadedzésre is felkészülten kell megérkezned, hogy képes legyél fenntartani a néző figyelmét, hogy ő is úgy érezze, azzal, hogy megnézte ezt a közvetítést, több lett, mint volt előtte. Nekünk kommentátoroknak az is feladatunk, hogy a néző számára közelebb hozzuk és érthetőbbé tegyük a pályán történteket. Az pedig egy másik kérdés, hogy még egy szabadedzés is nagyon pörgős és hipp-hopp eltelik. Az éjszakázás pedig nem okoz különösebb gondot, könnyen át tudok állni.
Mit vársz a sprintfutamoktól?
Még több izgalom lesz a teljes versenyhétvégén, hiszen így a királykategóriában mindhárom napnak lesz valamilyen tétje. Pénteken a második szabadedzés végén eldől, ki jut be a Q2-be, szombaton időmérő és sprintverseny, vasárnap pedig a nagydíj. Ebből a szempontból a néző még többet kap, ami szerintem jó. Hogy a futamok milyenek lesznek, azt nem tudjuk, de a gyártók is külön készülnek erre. Mivel kevesebb üzemanyagot kell használni, a Ducati például már próbálgatott kisebb tankot. Összességében szerintem a sprintfutam még jobban megbolygathatja a mezőnyt. Nem kell spórolni a gumikkal, lehet végig húzni a kart. Ahogyan ezt bejelentették és tálalták, az nem a legideálisabb volt, de hosszú távon szerintem kifizetődő lesz. A legfontosabb, hogy hozzon egy olyan plusz dimenziót a MotoGP-be, ami még izgalmasabbá és népszerűbbé teszi. Ha ez megtörténik, azzal mindenki csak nyer.
A Yamaha összességében pozitívan értékelte a sepangi tesztet, bár nem sikerült minden alkatrészt tesztelniük, így a munka oroszlánrésze Portimãóra marad. Lin Jarvis versenyigazgató az eddigi tapasztalatok alapján meg van győződve arról, hogy az M1 2023-ban ismét versenyképes lesz.
A három japán MotoGP-gyártó a 2022-es szezon 20 futamából csak ötöt nyert meg, az európaiak 15-öt. A Yamaha gyári csapata tavaly Fabio Quartararónak köszönhetően három győzelmet zsebelt be, a Suzuki kettőt, a Honda viszont egyet sem.
„Ez egy fontos teszt volt számunkra, de az eső miatt nem tudtuk kiértékelni és ellenőrizni az összes új alkatrészt” – magyarázta Massimo Meregalli, csapatigazgató. „Szerencsére a legfontosabb elemeket ki tudtuk próbálni. Az aero-csomag és a futómű egyes komponenseit azonban nem tudtuk véglegesen kiértékelni Malajziában. Ezeket Portimãóban újra ki kell próbálnunk.”
„Elégedettek vagyunk a végsebesség terén elért fejlődéssel. Sajnos az alkatrészlista túl hosszú volt, a száraz pályán töltött idő pedig túl rövid, így nem fért bele minden ebbe a három napba. A következő hetekben minden adatot alaposan kielemzünk, és igyekszünk felkészülni a márciusi portimãói zárótesztre.”
A Yamaha gyári csapata a szeptemberi misanói teszten elégedett volt azzal a 2023-as prototípussal, mellyel Fabio Quartararo szerepelt. Novemberben Valenciában azonban két nappal a világbajnoki döntő után ismét hiányzott az erő.
„Akkor hiba volt a rendszerben” – mondta a csapat egyik tagja Sepangban. Sumi projektvezető már a jakartai csapatbemutatón elmagyarázta, hogy elemezték az adatokat, és megtalálták a hibát.
Természetesen senki sem akarta elárulni, hogy pontosan mivel is magyarázható a gyenge teljesítmény a valenciai teszten.
„Szükségünk volt egy kis időre, hogy kiderítsük az okokat” – mondta Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója Sepangban a SPEEDWEEK.com-nak nyilatkozva.
„Azt mondanám, hogy a tesztre való felkészülés során nem fordítottunk elég figyelmet a részletekre. Alapvetően nem volt semmi baj, de ahhoz, hogy a motorok tökéletesen működjenek, sok elemnek kell illeszkednie egymáshoz, és azt hiszem, ott hibáztunk, hogy nem készültünk fel eléggé a tesztre.”
Lin Jarvis meg van győződve arról, hogy a Yamaha továbbra is képes lesz az élmezőnyben versenyezni egy soros motorral, még akkor is, ha a Suzuki kivonulása után az utolsó gyártóként teszi ezt meg.
„A soros motorok az utolsó három futamból kettőt megnyertek 2022-ben. A Yamaha pedig az elmúlt három évben második, első és ismét második lett a világbajnoki összetettben. Ettől függetlenül nem szabad túlértékelnünk ennek a tesztnek az eredményeit, mert az eredmények nagyban függtek attól, hogy melyik nap melyik pontján mit próbáltunk ki. Persze, szinte minden versenyző a jobbnál jobb köridőkért ment, de egy MotoGP-futamot nem lehet megnyerni egy téli teszten futott nagyszerű körrel.”
Franco Morbidelli katasztrofális két évet tudhat maga mögött. Az idei esztendőnek nagyon elszántan megy neki.
Morbidelli 2020-as vb-második helyezését sérülésekkel és problémákkal teli két esztendő követte. A Yamaha versenyzője mindent megtesz annak érdekében, hogy ismét az élmezőnyben motorozhasson, még ha ez arról is szól számára, hogy az alapvetően nyugodt versenyzési stílusát átalakítja. A sepangi teszt első napja után már elmondta, hogy: „A motor DNS-e megváltozott 2020-ról 2021-re. Ha gyors akarok lenni ezzel az új koncepcióval, akkor változtatnom kell. Ez rajtam múlik.” A motor karakterisztikájának változása nagyban hátráltatta az olasz versenyzőt, hiszen az ő vezetési stílusa teljesen más. Azt is hozzátette, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy alapvetően megváltoztassa mentalitását a siker érdekében. „Ez egy soha véget nem érő folyamat. Mint az életben, emberként is mindig fejlődhetsz, versenyzőként is mindig változtathatsz.”
Az agresszív motorozás nem Morbidelli stílusa, de a tél folyamán igyekezett megkeményíteni önmagát. „Az én DNS-em az, hogy nyugodtan és lazán motorozzak. De ha egy világbajnok stílusában akarsz gyors lenni, mindig és mindenhol, akkor kaméleonnak kell lenned. Nem várhatod el, hogy a motor alkalmazkodjon a vezetési stílusodhoz, neked kell a vezetési stílusodat a motorhoz igazítanod, és változtatásra hajlamosnak lenned – mint egy kaméleon.”
Franco Morbidelli még Instagram-fiókját is a szerint változtatta meg, amit a versenypályán szeretne nyújtani. „Most már nem vagyok egy ‘puha’ motoros többé. Ezért is távolítottam el ezt a mondást az Instagram-biómból.”
Morbidelli felismerte, hogy az M1-es egy sokkal agresszívebb vezetési stílust követel, így kénytelen változtatni mentalitásán a siker érdekében. „Annak ellenére, hogy ez egy sor négyes, elég agresszívan vezetjük a motort. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy a szűk kanyarokban éles ívet használjunk, és a gyors, széles kanyarokban magas kanyarsebességet tartsunk fenn, de talán túl optimista vagyok. A gyorsulási fázis utolsó részében a motor agresszívabb, mint elődje, de a mérnökök ezt kontrollálni tudják, és egy kicsit simábbá tudják tenni.”
Maverick Viñales szeretne közelebb kerülni szurkolóihoz, így testközelből mutatta be sepangi napjait egészen onnan, hogy elindult otthonról.
Viñales nagyon személyes videót készített rajongói számára, betekintést engedett abba, hogy hogyan zajlott a sepangi tesztelés a kulisszák mögött. Az Aprilia versenyzője nem most tette ezt először, előszezoni felkészülése során RSV4-esével edzett, amit szintén megmutatott a szurkolóknak.
A cartageniai edzések után a spanyol versenyző saját autójával indult a barcelonai repülőtérre, ahonnan Sepangba utazott az IRTA-tesztre. A hivatalos tesztnapok bemutatóval és dedikálással kezdődtek a spanyol versenyző számára. Ezután testmozgás következett egy futóedzéssel a sepangi pálya körül, majd máris a boxban találtuk magunkat az Aprilia versenyzővel: „Már a boxban vagyunk. Készítik elő a motort, már nagyon várom, hogy kipróbálhassam az új verziót, ez lesz az első napom a motoron. Sokat készültem az előszezon során. A mai nap egy fontos nap. Bemutatjuk az új motort” – mondta el az apriliás.
A spanyol pilóta bemutatta privát szekrényét is, amelyben minden felszerelését tárolja. A katalán versenyző elárult néhány érdekességet, például azt, hogy négy versenyruhát tárol a szekrényben, amiből kettő Alpinestars, akik minden biztonsági eszközt ellenőriznek a ruhákon. Az Aprilia pilótája azt is elmondta, hogy az év során két-három versenyenként cseréli a kesztyűit, és egy év alatt akár 20 pár kesztyűt is elhasznál. A fiókok nyitogatása közben bemutatta a mágnesterápiás eszközeit is, amelyeket legfőképp a bemelegítés során alkalmaznak. Hátvédőjét nem cseréli olyan gyakran, mint a kesztyűket, 2016 óta használja ugyanazt az eszközt. Csizmái is sorra kerültek, 4 szettet tárol, de elmeséli, hogy normál esetben csak egy csizmabelsőt használ a szezon során, csak a külső borítást cserélik, amiből egy fogy versenyenként. A szekrénybemutató közben azt is elmondja, hogy ezek az eszközök normális esetben Európában a lakóautóban vagy az Aprilia trélerén vannak.
A háromnapos tesztelés során a boxból az edzőterembe vezet Viñales útja, ahol erőnléti edzéseket végez, hogy minél jobb formában ülhessen RS-GP-je nyergébe.
A napi munka után első útja a Media Centerbe vezet, ahol a kötelező interjúkörök következnek. Lépten nyomon szurkolókba, pályamunkásokba botlik, akik mind fényképet szeretnének az Aprilia egyik ászával.
Végül a harmadik tesztnap végén, a szállodájában pihenve a spanyol versenyző röviden összefoglalta a sepangi történéseket: „A háromnapos tesztelés mindig fárasztó, de nagyon élveztem, elvégeztük a munkát. Az Aprilia tett egy lépést előre. Ez a motor jobban illik a vezetési stílusomhoz, és ez mindig jó. De ez az első teszt, ott van még Portimão, az első versenyek… Már nagyon várom, de ugyanakkor okos akarok lenni, türelmesen és sok pozitivitással szeretném ezt végigcsinálni. Megpróbáljuk még jobban nyomni, legközelebb kipróbálunk más beállítást. Ezekben a napokban Sepangban több alkatrészt is teszteltünk, most Portimãóban a motor beállításaira akarok koncentrálni, amin még tudunk fejleszteni”– foglalta össze első tapasztalatait Maverick Viñales.
Még el sem kezdődött a 2023-as MotoGP szezon, de a jövő évi pilótafelállással kapcsolatban már most találgatások indultak. A VR46 csapatfőnöke beszélt versenyzőiről.
Uccio Salucci elmondta, hogy Luca Marini vagy Marco Bezzecchi továbblépése a Ducatihoz csak azt jelentené, hogy a Mooney VR46 „nagyszerű munkát végzett”.
A két Rossi versenyző számára jól kezdődött az előszezon Sepangban, Bezzecchi pénteken, míg Marini vasárnap volt a leggyorsabb. A Ducati nyilvánvalóan felfigyelhet a két fiatal versenyző valamelyikére, amennyiben a pletykák igaznak bizonyulnak, hogy Jorge Martín a Yamahára vált, ahonnan Morbidellit elküldhetik. Az bizonyos, hogy a VR46 pilótáknak 2023 év végéig szóló szerződésük van a csapatnál.
„Először is azt kell mondanunk, hogy nagyon elégedettek vagyunk azzal, ahogyan ezek az első tesztek zajlottak. Bez [Marco Bezzecchi) és Maro [Luca Marini] is nagyon erősek voltak. Luca nem tudta kihasználni a lágy gumik extra tapadását, de az átlagos versenytempóval a leggyorsabbak közé tartozott. Marcónál ennek egy kicsit az ellenkezőjét láttuk, abban az értelemben, hogy hihetetlen időt ment az időmérőn, de a versenyszimulációban kicsit nehézkesebb volt. Mindent össze kell rakni, de van rá idő. A motor nagyon jó, és köszönetet kell mondanom a Ducatinak, mert mindig nagyszerű anyagot biztosít számunkra. Ha a Ducati vagy valamelyik gyári csapat valaha is ‘ellopja’ a versenyzőinket, nem aggódom, mert az azt jelenti, hogy nagyszerű munkát végeztünk.”
Salucci szavai után a crash.net máris spekulációkba kezdett, amiben lehet is némi ráció, bár a MotoGP mindig hoz meglepetéseket. Elméletük szerint egy lehetséges forgatókönyv, hogy Martín csatlakozik a Yamahához, amivel helyet teremtene a VR46 versenyzők valamelyikének a Pramac csapatánál. Morbidelli kötődése pedig nagyon erős a Mooney VR46 csapathoz, hiszen ő is Valentino Rossi tanítványa, így akár csatlakozhatna is a csapathoz. Hogy vajon lehetséges-e ez a felállás? Arra, hogy ez kiderüljön, még várnunk kell egy kicsit.
A Marc Márquez negyedik műtétjét végző sebész részletesen beszámolt az operáció körülményeiről. Dr. Joaquín Sánchez-Sotelo elmondta, bár kevesebb kockázatot vállalt, mint ahogyan azt kollégái javasolták, azért így is hihetetlenül stresszelt a beavatkozás előtt.
Marc Márquez karrierje 2020 nyarán vett 180 fokos fordulatot: az addig sikert sikerre halmozó versenyző a szezonnyitó Spanyol Nagydíjon balesetet szenvedett, aminek következtében eltört a jobb felkarja. Ezt követően három műtétet végeztek el rajta, kettőt Barcelonában, egyet Madridban. A harmadikra azért volt szükség, mert a második után karja elfertőződött.
Marc Márquez karrierjét a negyedik műtét mentette meg (Fotó: MotoGP Media)
Bár ezt a problémát sikerült orvosolni, a nyolcszoros világbajnok karja annyira eldeformálódott, hogy az jelentősen hátráltatta a versenyzésben. Tavaly nyáron egy újabb műtét mellett döntött, amely karrierje szempontjából is kulcsfontosságú volt, hiszen saját elmondása szerint ez volt az utolsó esély arra, hogy folytatni tudja karrierjét. Az ezt a beavatkozást elvégző orvos részletesen beszámolt a körülményekről.
„Elsődlegesen azt javasoltam neki, hogy adjon magának néhány hónapot, és próbáljon meg javulni, amennyire csak tud – nyilatkozta a Minnesotában dolgozó dr. Joaquín Sánchez-Sotelo a Motorsport.com spanyol kiadásának adott interjújában. – Miután letelt ez az idő, elmondta nekem, hogy a kanyarban még mindig nem tudja irányítani a motort, és fékezéskor is gondjai vannak. Nem tudta [rendesen] behajlítani a karját, mert az befelé fordult. Marc mindkét karjáról elküldte nekem a CT-felvételt. A 3D nyomtatásnak köszönhetően műanyagból reprodukáltuk a két felkarját: a balt és a sérültet, amely jelentős mértékben elfordult, Volt egy videohívásunk, megmutattam neki a csontokat, és azt mondta, »műtét lesz«.”
Balesete után Márquez hamar vissza akart térni, és a következő hétvégén meg is próbálkozott a motorozással, ami több szempontból is rosszul sült el. Egyrészt a fájdalmai miatt nem tudta teljesíteni a hétvégét, másrészt saját bevallása szerint ez okozta azt, hogy kálváriája ennyire hosszúra nyúlt. Orvosa kikötötte, hogy a negyedik műtétnél nem fognak hasonló hibát elkövetni.
„Megmondtam Marcnak, hogy ne veszélyeztessük azzal a negyedik műtétet, hogy sietünk – idézte fel dr. Sánchez-Sotelo a spanyol motorossal folytatott konzultációk egyikét. – Ő pedig azt mondta, hogy igen, nyilvánvalóan megérti. Sajnálta, ezzel együtt azt is világossá tette számomra, hogy amint engedélyt adok neki, teljes gőzzel halad előre.”
Az utolsó, szóban forgó műtét lényege az volt, hogy gyakorlatilag újból el kellett törni a csontot annak érdekében, hogy helyreállítsák, és miután összeforr, a normálishoz jóval közelebbi állapotban legyen. Mindez azonban igencsak félelmetesnek tűnik, és bizonyára sokan megrettennének a beavatkozástól, Márquez viszont eltökélt volt.
„Amikor meglátta a 3D-s képet a két felkarról, rájött, hogy a műtét a legjobb megoldás – magyarázta a sebész. – Ez meglehetősen jól látható bizonyíték. Amint egyértelművé vált számára, hogy van lehetőség a javulásra, azt mondta nekem, hogy repülőre száll, és azonnal idejön. Nagyon bátor volt, mert amikor egy beteggel, akinek eltört a karja, közlik, hogy újra fel fogják nyitni, a legtöbben azt mondják az embernek, hogy őrült. Ez volt az egyetlen módja [a javulásnak].”
Dr. Sánchez-Sotelo Márquez jobbján található a képen
Természetesen, ahogyan minden operáció esetében, itt is benne volt a pakliban, hogy valami rosszul sül el vagy valamilyen komplikáció lép fel. Dr. Sánchez-Sotelo éppen ezért a lehető legkevesebb kockázatot akarta vállalni, és kollégái tanácsaival is szembement. Persze még így is borzasztó módon stresszelt, mielőtt felvirradt a sorsdöntő nap.
„Sokat segített rajtam, hogy rendkívül gondosan és körültekintően terveztem meg az egészet – emlékezett vissza. – Más sebészek, akik korábban már látták, azt javasolták, hogy a csontot ugyanott törjem el, ahol korábban is eltört. Én ezt kockázatosabbnak láttam, mert a csont belsejénél fertőzés volt. Kerestem a módját, hogy a lehető legkevésbé hatoljak be, és a műtét a lehető legkisebb rizikót hordozza magában. A csont henger alakú, ezért úgy döntöttem, hogy kicsit feljebb töröm el, hogy csökkentsem a szövődmények kockázatát. Bár a műtőben mindig adódhatnak problémák, úgy éreztem, hogy sikerülni fog. Természetesen az operációt megelőző éjjel egy szemhunyásnyit sem aludtam. Arra gondoltam, hogy »ó, istenem, remélem, minden jól fog menni«.”