back to top
2025. július 28. 01:43
Kezdőlap Blog Oldal 561

Már most látszik, mikor lesz nagy hátrányban a Yamaha a MotoGP-ben?

0

Franco Morbidelli megerősítette csapattársa, Fabio Quartararo szavait, és kijelentette, egy körön nagy a lemaradásuk az élmezőnyhöz képest. Ami viszont a versenybeállításokat illeti, továbbra is biztatóak a Yamaha kilátásai.

A Yamaha számára biztatóan indult az idei év, hiszen a shakedownon két napot is az élen zártak, és ami ennél is fontosabb, a tavalyinál jobbnak tűnt a motor végsebessége. Egy ideig a teszt sem alakult rosszul számukra, hiszen Fabio Quartararo a negyedik pozícióban végzett a második napon, de a vasárnap már korántsem volt ennyire biztató a japán gyártó szempontjából.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

Aznap, amikor szinte mindenki gyorsult, Quartararo ezt nem tette meg, és csapattársa, Franco Morbidelli is csak minimálisan. Ez részben annak is köszönhető, hogy a körülmények balszerencsésen jöttek ki számukra, de 2021 világbajnoka rémálomnak titulálta az egykörös tempót. Az olasz versenyző csatlakozott hozzá, még úgy is, hogy teljes katasztrófáról egyáltalán nincs szó.

A végsebesség rendben a Yamahánál, de mégis szenved a korábbi világbajnok

Sok-sok jó dolog volt, amit kipróbáltunkértékelt Morbidelli, aki a huszadik legjobb időt motorozta a teszten. – Az erőforrás jobb lett, aminek örülök. A csapat nagyszerű munkát végzett ezen a téren, és igyekeztünk kipróbálni, illetve megérteni a dolgokat. Szóval ez pozitívum, de van egy hatalmas negatív aspektusa is a napnak, ami a gyorskör. Sajnos csak egy gyorskört futottam, aztán elkezdett esni az eső, de szerintem nem mentem volna sokkal jobban. Ez a nap negatív aspektusa, de a csapat dolgozni fog, és a portimãói tesztre megpróbálunk ezen javítani.”

A háromszoros MotoGP-futamgyőztes kiemelte, hogy versenybeállításokkal nincs gond, tehát csak az egykörös tempóval vannak problémák. Mindezt az eredményjelző is visszaadja, hiszen míg Luca Marini 1:57.889 másodperccel végzett az élen, amivel mindkét Yamahát több mint 1 másodperccel megelőzte. Morbidelli ugyanakkor hozzátette, hogy nem ez a maximum a részükről.

A motor nem működik friss gumikkal és alacsony üzemanyagszinten – szögezte le. – Új abroncsokkal és versenyre való [üzemanyag-mennyiséggel] igen. Azonban új gumikon és könnyű motorral valahogy nem vagyunk képesek ’57-es körre, mint [Marini és Francesco Bagnaia]. Mi ’58-as kört tudtunk [futni], ami bosszantó. Tudjuk, hogy a potenciálunkat tekintve teljesen más [szinten vagyunk], és úgy érzem, hogy a motorban nem ennyi van. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy a mérnökök dolgozni és javítani fognak ezen.”

MotoGP, Franco Morbidelli, Yamaha, Sepang teszt 3. nap 2023
Morbidelli is az egykörös tempóra panaszkodik (Fotó: Monster Energy Yamaha)

Morbidelli egyébként egy új vázat is kipróbált, de elmondása szerint érdemben nem tudta tesztelni. Ennek következtében a március 11-én és 12-én esedékes portimãói teszten folytatja a kísérletezést a különböző alkatrészekkel. A 28 éves motoros elárulta, hogy már most eldőlni látszik, hogy koncepció terén melyik irányba mennek. Ugyanakkor a Yamahának már nincs sok ideje, és nem kizárt, hogy az idei szezonban élesen kontraszt lesz az időmérős és a futamokon mutatott teljesítményük között.

A Honda főnöke is tudja, nagyon kevés, amit a MotoGP-teszten nyújtottak

0

Alberto Puig elismerte, még nem tartanak ott, ahol szeretnének, de hozzátette, szerinte jó irányba haladnak. A Repsol Honda csapatfőnöke azt is elárulta, hogy Marc Márquez remek állapotban van, és Joan Mir is egyre jobban megbarátkozik a motorral.

A Honda tavaly katasztrofális szezont zárt a MotoGP-ben: egyetlen futamot sem nyertek, Marc Márquez a nyolc futam kihagyása ellenére is a márka legjobbja tudott lenni, és a Német Nagydíjon 40 év után az a szégyen is megesett velük, hogy egyetlen pontot sem szereztek. A japán gyártó részéről bíztak benne, hogy idén előreléphetnek, de a sepangi teszt eredménye alapján ez egyelőre nem történt meg.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

Márquez a tizedik helyen zárta az utolsó napot, amikor a mezőny nagy része saját maga legjobb idejét futotta. A spanyol versenyző 777 ezreddel maradt el az élen végző Luca Marinitől, és egyértelműen kijelentette, hogy ezzel a motorral nem lesz világbajnok. Alberto Puig egyetértett pilótájával abban, hogy még korántsem tartanak ott, ahol szeretnének.

Marc Márquez nem kertelt: Ezzel a motorral nem leszek világbajnok

Ez annak a továbbfejlesztése volt, amivel Valenciában próbálkoztunknyilatkozta a Repsol Honda csapatfőnöke. – Számunkra Portimãóban ér véget a tesztelés. Egyértelmű, hogy még nem tartunk ott, ahol lenni szeretnénk. Továbbra is próbálgatjuk a megoldásokat, sok ötletünk van, de be kell bizonyítanunk, hogy működnek. Ez az, amit most teszünk. Az egyik célunk a tapadás javítása, de nem ez az egyetlen, sok dolgot kell jobbá tennünk. Úgy gondoljuk, hogy jó irányba haladunk. Négy motorunk volt: ugyanolyanok, különböző beállításokkal, de teljesen új koncepciónk nincs. Nem gondoljuk, hogy elértük a célunkat. Az erőforrástól és a váztól kezdve vannak lehetőségeink, de több időre van szükségünk, ez egyértelmű.”

Puig ugyanakkor jó hírrel is szolgált a Honda, illetve legfőképpen Márquez szurkolóinak. A nyolcszoros világbajnok még a teszt első napja után elárulta, hogy jól érzi magát, és ezt most főnöke is megerősítette. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy többé-kevésbé maga mögött hagyta az elmúlt három évet, melynek során sérült karja hátráltatta őt. A spanyol szakember az istálló új pilótáját, Joan Mirt is méltatta.

Marc jól van, sokkal jobb az állapota a tavalyi évhez képest – szögezte le. – Képes köröket futni, és másnap reggelre nincs rosszul, nincsenek fájdalmai. Joan esetében is látjuk a fejlődést. Javul és megérti a motort. [Mi lesz] ha megadjuk [neki] azt a motort, amelyről azt gondoljuk, hogy meg tudjuk adni? Nem felejthetjük el, hogy Joan kétszeres világbajnok, ez az oka annak, hogy itt van.”

MotoGP, Marc Márquez, Honda, Sepang teszt 2. nap 2023
Főnöke szerint Márquez remek állapotban van (Fotó: Honda Racing Corporation)

A jelek szerint azonban a Hondának még rengeteget kell dolgoznia ahhoz, hogy a Puig által emlegetett versenygépet meg tudja adni versenyzőinek. Legközelebb március 11-én, illetve 12-én lesz lehetőségük felmérni, hogy pontosan hol tartanak, hiszen ekkor rendezik a portimãói tesztet. Ekkorra viszont már muszáj lesz előrelépniük, hiszen két héttel később már a szezonnyitó következik ugyanott.

Odaszúrt a szurkolóknak a MotoGP vezére

0

Carmelo Ezpeleta a sprintfutamok kapcsán megjegyezte, hogy a szurkolók nagy része a korábbi jelentős változtatásokat sem fogadta jól, de nekik muszáj törekedniük az újításra. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója ugyanakkor elismerte, hogy a bejelentés során ők is hibáztak.

2023-ban új korszakba lép a MotoGP, legalábbis ami a sportszabályzatot illeti. A királykategóriában ugyanis bemutatkozik a sprintfutamos formátum, de például a Forma-1-gyel ellentétben nemcsak a nagydíjhétvégék egy részén változik a lebonyolítás, hanem minden alkalommal az új rendszer lesz érvényben. Ennek lényege, hogy szombatonként rendeznek egy versenyt, amely a távot és a pontozást tekintve is körülbelül feleannyit fog érni, mint a másnapi viadal.

Hivatalossá vált a sprintfutamos menetrend a MotoGP-ben, változott a program

Ahogyan az más elitkategóriás sorozatokban is megfigyelhető volt, az újítást nem mindenki fogadta örömmel, legyen szó akár a versenyzőkről, akár a szurkolókról. Utóbbi csoporttal kapcsolatban azonban Carmelo Ezpeleta megjegyezte, hogy sokszor ragaszkodnak a régi, számukra jól bevált dolgokhoz. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója több példát is megemlített.

Legfőképpen arra számítunk, hogy a változtatások meghozzák a kívánt eredményeket – nyilatkozta az AS.com-nak adott interjújában. – Mindig van aggodalom, amikor bevezetünk valami újat. Hozzászoktunk a bírálathoz, amely a bejelentés óta jön. Kritikusok mindig vannak, ez normális. Mindig is azt mondtam, hogy az emberek hajlamosak arra, hogy nagyon konzervatívak legyenek. Az első nagy dolog, amit megtettünk, az volt, hogy 500 köbcentiméterről MotoGP-re váltottunk. Aztán jött a Moto2 és a Moto3, ami ugyanez volt, majd az egységes motorvezérlő-elektronikai szoftver. Minden változtatásunkat kritika fogadta, és eddig egyikből sem kellett kihátrálnunk. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ha azt látjuk, hogy ez nem működik, akkor problémát jelentene számunkra visszalépni. Próbálkoznunk kell az újítással, és gondolkoznunk kell azon, hogy miként javítsunk a dolgokon úgy, hogy az emberek szenvedélyessé váljanak a bajnokságunk iránt. Találnunk kell egy utat, és néhány hellyel kapcsolatban aggódunk a szurkolói figyelem miatt.”

A spanyol szakember arra utalt, hogy a MotoGP népszerűsége jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban, ami a helyszíni nézőszámban is megmutatkozott. Sokan úgy vélik, hogy mindez elsősorban Valentino Rossi, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa visszavonulásának, illetve utóbbi esetében tesztpilótává avanzsálásának tudható be. Ugyanakkor ha ez így is van, a lejtmenet nem folytatódik, legalábbis Ezpeleta szerint.

Ami Mugellót illeti, még nincsen pontos információnk, mert később esedékes a versenynaptárban, de tudomásom szerint Portimãóban és az Egyesült Államokban jobb lesz a helyzet a tavalyinál – árulta el. – A legutóbbi információm alapján jelentősen nő a látogatottság erre a szezonra. Nem tudom, hogy ez csak a sprintfutamok miatt van-e, de az igénylések és a foglalások száma egyértelműen növekszik a tavalyi évhez képest.”

Ami a sprintfutamot illeti, augusztusban vált hivatalossá, hogy idén változik a futamhétvége formátuma. Miután a sajtó megszellőztette a hírt, egy sajtótájékoztató keretében jelentették be a változásokat, ám a versenyzőket nem kérdezték meg előtte, amin sokan fel is háborodtak. Ezpeleta utólag már látja, hogy ezt másképpen is intézhették volna, de hozzátette, a csapatok és a közvélemény viselkedését sem érti.

Carmelo Ezpeleta
Ezpeleta elismerte, a bejelentés nem sikerült a legjobban (Fotó: MotoGP Media)

Elismerem, hogy a sajtótájékoztatónál rossz volt a megközelítésünk – fogalmazott. – Védekező módon álltunk hozzá, pedig nagyszerű hírt jelentettünk be. Nem értem, hogy miért volt ennyire rossz a fogadtatása valaminek, ami előnyt jelenthet a világbajnokságnak. Azt hittük, hogy a csapatok tájékoztatják a pilótákat arról, hogy miben egyeztünk meg velük, merthogy a gyári és a privát istállókkal is mindenben megállapodtunk, de nem tették.”

A sprintfutamok mellett és ellen egyaránt számos érvet lehetne felsorakoztatni. Utóbbi kategóriába tartozik a veszély növekedése, hiszen így a korábbihoz képest másfélszer annyit küzdenek adott esetben test a test ellen a motorosok. Mindez nyilvánvalóan nagyobb kockázatot jelent, de Ezpeleta erre is tudott mit reagálni. „Rizikó mindig van, és ez egy kétélű fegyver, mert megtörténhet, de remélem, nem fog – utalt arra az eshetőségre, hogy valakinek a sprintversenyen összeszedett sérülés miatt ki kell hagynia a főfutamot. – Egy versenyző a sprintfutamon és a bemelegítésnél is szenvedhet balesetet. Tavaly Marc [Márquez] a bemelegítés alatt bukott Indonéziában. A baleset és az abból származó sérülés kockázata mindig jelen van ebben a sportágban.”

A MotoGP újonca összetörte magát a teszt előtt, de így is keményen végigdolgozta a hétvégét

0

Augusto Fernández előszezonja mozgalmasan telik. Múlt héten részt vett a shakedown teszten, majd balesetet szenvedett a hivatalos teszt előtt Sepangban.

A 2022-es Moto2-világbajnok idén először léphetett pályára az idei versenyzőkkel az IRTA hivatalos tesztjén. Azonban a teszt előtt történt vele egy kis baleset a speedweek.com információi szerint. A shakedownt követő napon egy bérelt versenymotorral összeütközött a pályán egy másik versenyzővel, aminek következtében zúzódásokat és horzsolásokat szenvedett.

A GASGAS pilótája a hivatalos teszten a 22. helyen végzett, de ennek ellenére elégedetten távozott Malajziából.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

„A shakedownnak köszönhetően volt alapom a következő lépések megtételéhez. Megfigyelhettem a gyors pilótákat, és megtanulhattam néhány új ívet, amit korábban rosszul vettem.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Augusto Fernández (@augustofernandez37) által megosztott bejegyzés

A fiatal spanyol versenyző tudja, hogy rengeteget kell fejlődnie ahhoz, hogy a királykategóriában is olyan nagyszerű eredményeket tudjon elérni, mint a középső géposztályban. „A legnagyobb gyengeségeim még mindig a fékezési fázisok. A vezetési stílusomat is át kell alakítanom, ez egy hosszú tanulási folyamat lesz. Egyszerűen több időre van szükségem, hogy megszokjam a MotoGP-motort. Még sokat kell tanulnom, de elégedett vagyok az eddigi munkánkkal. Magamra koncentrálok, hogy a legtöbbet hozzam ki a motorból, és hogy minél közelebb kerüljek a legjobb KTM-pilótához, ez a célom.”

Bukott és „falnak ütközött” a MotoGP-rekordra készülő versenyző

0

Jack Miller nem sokkal az ebédszünet előtt bukott a sepangi teszt utolsó napján. Az ausztrál versenyző idén akár rekordot is dönthet, de ahhoz mindenképpen meg kell oldaniuk bizonyos problémákat a KTM-mel.

Nem indult biztatóan a KTM számára a MotoGP idei szezonja, ugyanis egyik versenyzőjük sem ért el kiemelkedő eredményt a sepangi teszten. Bár a köridőknek most még nincs akkora jelentőségük, azért az sokatmondó, hogy a gyári csapat pilótái egyszer sem zártak az élmezőnyben, és az ugyanolyan versenygépeket használó GasGas motorosai közül is csak Pol Espargaró mondhatta el ezt magáról a második nap után, de aznap még messze nem a legjobb köröket futották a mezőny tagjai.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

Mindez az eredmények alapján hatványozottan igaz a Ducatitól átszerződő Jack Millerre, aki egyszer sem végzett az első tizenötben, vasárnap pedig csak a tizennyolcadik helyen fejezte be a napot. Az ausztrál versenyző maga is elismerte, hogy küszködős volt a napja, ráadásul nem sokkal az ebédszünet előtt még bukott is egyet, ami bár nem járt súlyos következményekkel, de nyilvánvalóan nem jött jól.

Ez egy kemény harmadik nap volt, mondhatni, megpróbáltam megbirkózni ezzel a dologgalnyilatkozta még a harmadik tesztnap alatt. – Volt egy apró kihagyásom, miután felraktam az új gumikat, és nem jutottam túl az első kanyaron, ami nem volt ideális. Azonban vissza tudtam ülni a motorra, és mentem vele egy kört. Nem akartam visszajönni anélkül, hogy legalább egy kört megtettem volna.”

Millernek alighanem nehezebb dolga van a legtöbb pilótáénál, hiszen az előző öt évben a Ducati motorjával versenyzett, amely ráadásul az utóbbi időszakban egyértelműen kiemelkedett. A 28 esztendős motoros lehet az első, aki a 2002 óta tartó MotoGP-korszakban három különböző gyártóval is futamot tud nyerni, hiszen a bolognaiak mellett a Hondával is ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán. Ehhez azonban meg kell oldaniuk a mostani kihívásokat.

Próbálom megérteni, mire van szükségünk a motortól – jelentette ki Miller. – Kissé falnak ütköztünk, úgyhogy még mindig jobban meg kell értenem, hogy mit tudunk változtatni a geometrián, hogy jobban érezzem magam a KTM-en. Újabb lépést teszünk, hogy felmérjük a határt, illetve azt, hogy hol tartunk az egyensúly tekintetében.”

A négyszeres MotoGP-futamgyőztes hozzátette, az adatok alapján egyértelmű, hogy leginkább a kanyarok közepén küszködik, és ott veszít tempót a többiekhez képest. Ennek oka, hogy az RC16-os fordulékonysága egyelőre nem elég jó, aminek hátterét meg kell érteniük. A problémák ellenére azonban az ausztrál versenyzőnek pozitívumot is sikerült találnia.

Jack Miller (Fotó: Gold & Goose/Red Bull Content Pool)

Úgy tűnik, minden nap találok valami újat, ami jó – fogalmazott. – Számomra ez is izgalmas, és próbálok alkalmazkodni, mert annyi minden más [a Ducatihoz képest]. Az ember tényleg lát néhány pozitívumot. Csupán arról van szó, hogy megértsem, hogyan kell vezetnem ezt a motort, hogy kihasználjam az erősségeit. A kanyarokban elég sokat veszítünk a sebességből, ami általánosságban az erősségem, úgyhogy próbáljuk úgy beállítani a motort, hogy elégedett legyek vele, és az egyensúly is megfelelő legyen ahhoz, hogy elforduljon.”

Rossi versenyzője veszélyesnek tartja a MotoGP szabálytervezetét

0

Marco Bezzecchi úgy véli, hogy veszélyes lehet a MotoGP-versenyzők számára túllépni azt a guminyomás-határt, melyet a Michelin előre meghatározott.

Mikor a sepangi teszten szóba került a téma, Bezzecchi elsősorban a versenyzők biztonsága miatt aggódott, mintsem az alacsony guminyomás esetén kiszabott büntetések miatt:

„Számomra nagyon-nagyon veszélyes nagyon magas guminyomással motorozni, mert nagyobb kockázatot jelent. Remélem, hogy nem lesz hivatalos szabály belőle, hogy így versenyezzünk, mert szerintem ez veszélyezteti a versenyzők testi épségét. Meg kell próbálnunk megtalálni az egyensúlyt a Michelin elképzelése és a pilóták akarata között.” – idézi Bezzecchi gondolatait a Crash.net.

A gumiabroncsokkal kapcsolatos aggályokat félretéve, Bezzecchi a sepangi teszt harmadik napján ismét rendkívül meggyőző volt:

„Meglehetősen elégedett vagyok a három nap alatt elvégzett munkánkkal. Különösen a vasárnappal, mert új dolgokat próbáltunk ki a motoron, de igazából az alapbeállítással sem volt probléma. Gyűjtöttünk olyan információkat is, melyek más pályákon is segíthetnek majd. Természetesen volt pozitív és negatív tapasztalat is, de ez így van jól. Versenyszimulációt viszont nem futottam, majd csak a következő teszten fogok. Egyelőre az új eszközök kipróbálását helyeztük előtérbe.”

Rossi testvére elmondta, minek nem lesz helye a sprintfutamokon

0

Valentino Rossi féltestvére, Luca Marini a valenciai teszt után Sepangban is bezsebelte a legjobb időt. Felkészülése elvárásai szerint alakul, most elárulta mit vár majd a 2023-as új sprintversenyektől.

Luca Marini számára a szezon előtti felkészülés eddig a tervek szerint alakul. Valencia után Sepangban is a leggyorsabb tudott lenni, így érthető módon nagyon elégedett volt a három napos gyakorlással. „Fantasztikus teszt volt.” – mondta az olasz versenyző. A VR46 csapat pilótája mindössze 0.099 másodperccel volt lassabb, mint Jorge Martín 2022-ben felállított pole pozíciós rekordja.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

Marini nagyon elégedetten nyilatkozott a téli szünetben és Sepangban végzett munkával kapcsolatban. „Nagyon jól dolgoztunk, javítottunk a motorfékezésen, a tapadáson, a beállításokon, az első kerékkel kapcsolatos érzésen és sok más részleten.”

A Mooney VR46 versenyzője egy sprintfutam szimulációt is végig csinált, amiről meg is osztotta érzéseit.

„A tempóm jó volt, folyamatosan alacsony 1:59-es időket tudtam motorozni. Az utolsó körökben néhány fiktív előzési manővert is kipróbáltam, mert úgy gondolom, hogy a sprintversenyek nagyon kiélezettek lesznek.”

A sprintversenyen nem lesz helye taktikázásnak az olasz versenyző szerint: „A tíz kör alatt nem kell sokat gondolkodni a gumikezelésen vagy a taktikán. Minden arról szól, hogy minden kanyarban mindent bele kell adni. Biztosan kialakul majd egy nagy, talán nyolc-tíz versenyzőből álló csoport, ahol a versenyzők egymás ellen küzdenek majd. Talán még a gyengébb motorokkal rendelkező pilóták is az élre kerülhetnek a lágy gumival.”

Marini megkapta jól megérdemelt jutalmát is a teszt végén a csapattól:

1600 tonna föld, több mint 5000 perc folyamatos munka

0

Telt házzal rendezte meg a TRP Hungary a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóját február 4-én. Az esemény minden szempontból sikeresnek bizonyult, ehhez több fronton is kőkemény munkára volt szükség a lebonyolításban résztvevő ügynökségek és szakemberek részéről.

Február 4-én rendezték meg a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóját a Papp László Sportarénában. Az esemény több szempontból is sikeresnek bizonyult: már hetekkel korábban elfogytak a jegyek és a lebonyolítás is gördülékenyen zajlott. Emellett ráadásul magyar sikernek is örülhetett a közönség, hiszen Szőke Márk futamot nyert az Európa-kupában, Zsigovits Norbert pedig az eddigi legjobb eredményét érte el a Prestige-kategóriában.

A sikeres rendezés ugyanakkor természetesen nem magától jött, hiszen ehhez számos ember, illetve cég kemény munkájára volt szükség. Az elmúlt évekkel ellentétben ezúttal mind a szervezési, mind a promóteri feladatokat a TRP Hungary, pontosabban a vállalatcsoport rendezvényszervezésre specializálódott tagja, a TRP Events látta el. Ez hatalmas felelősséget is jelentett, de a Doppio, a Mitko Magyarország, a MAMS és ifj. Németh Kornél közreműködésére ezúttal is lehetett számítani.

Az előkészületek már nyár végén megkezdődtek: a TRP Hungary munkatársai számára nem volt ismeretlen a sportág, mert a korábbi rendezővel, a Race4U Promotionnel is együttműködtek az előző versenyek kapcsán, de akadtak változások is: a TRP Hungary belső marketingcsapatának ez volt az első próbatétele, a versenyt ezúttal a Sport TV közvetítette, ehhez a technikai hátteret az Antenna Hungária biztosította a minden korábbinál nehezebb és látványosabb pályán.

Így zajlottak a munkálatok

Maga a pályaépítés a verseny előtti csütörtökön, éjjel 2 órakor kezdődött, és a munkálatok a verseny másnapján 22 órakor, az Aréna visszaadásával értek véget. A két időpont között 92 óra telt el, vagyis a rendezőknek 5520 percen át kellett folyamatosan dolgozniuk. Ennek csúcspontja természetesen a szombati nap, azon belül is az este volt, amikor a döntők zajlottak.

Superenduro GP of Hungary 2023
Fotó: MGR Images

Ahhoz, hogy a munkálatok időben elinduljanak, már jóval korábban el kellett kezdeni a szervezést, hiszen a nagy kihívást jelentő, ugyanakkor élvezetes pálya óriási mennyiségű alapanyagot igényelt. Körülbelül 1200 köbméter nedves földre volt szükség, ami nagyságrendileg 1600 tonnát jelentett. Ezt 30 centiméter vastagon terítették el, leszámítva természetesen az ugróakadályokat, amelyek 1-2 méter magasra nyúltak. Emellett pedig 40-40 tonna követ és faanyagot, valamint 3,2 tonna üvegszálas csőelemet is be kellett szállítani a Sportaréna területére. Miután ez megtörtént, három, egyenként 3 tonnás Bobcat munkagép, valamint egy 1,7 tonnát nyomó Kubota minikotró állt rendelkezésre. A korábbi évekhez hasonlóan külön nehézséget jelentett, hogy az Arénában a játéktér alatt a jégpálya hűtőcső rendszere található, amelyre az alapanyagokat szállító 84 kamion és 3 teherautó nem hajthatott rá.

Superenduro GP of Hungary 2023
Fotó: MGR Images

Ami magát a versenynapot illeti, az eseményre összesen háromszázan akkreditáltak. Ahhoz, hogy minden tökéletesen működjön, ötven rádióra, 3 kilométernyi kábelezésre, kétkamionnyi eszközre, valamint számtalan kollégára volt szükség. Hogy a szervezésben résztvevőknek mekkora erőpróbát jelentett ez a szűk négy nap, azt jól mutatja, hogy naponta 300 kávé és összesen 270 doboz kóla fogyott el.

Superenduro GP of Hungary 2023
Fotó: MGR Images

Az mindenképpen bebizonyosodott, hogy a magyar közönségben van igény a Superenduro-világbajnokságra, így a TRP Hungary még nagyobb tervekkel készül a jövőre nézve. Mivel Jorge Viegas, a Nemzetközi Motorsport Szövetség elnöke is megtisztelte jelenlétével a viadalt, a további lehetőségekről való egyeztetésre is alkalom nyílt. Ami tény, hogy az elmúlt években jelentősen megnőttek a vidéki terepen megrendezett események költségei, ezért olyan formátumokra van szükség, amelyekhez már megvan az infrastruktúra, és nem mellesleg a szurkolóknak is testközeli élményt jelent. Az biztos, hogy a Superenduro GP of Hungary minden szempontból megfelel ennek.

Superenduro GP of Hungary 2023
Fotó: MGR Images

Marc Márquez nem kertelt: Ezzel a motorral nem leszek világbajnok

0

Marc Márquez egyáltalán nem volt elégedett a Hondának a sepangi teszten mutatott teljesítményével, és kijelentette, a vb-címhez muszáj fejlődni. A spanyol pilóta azt is elmondta, Portimãóban már csak egy versenygépet fog használni.

Vasárnap véget ért a MotoGP idei első tesztje Sepangban. A Hondáról egyelőre nem látszik, hogy megtörtént volna a versenyzők által remélt fejlődés: a japánok egyik napot sem zárták az élmezőnyben, legutoljára a tizedik hely volt a legjobbjuk Marc Márquez révén. Ami pedig ennél is riasztóbb lehet számukra, hogy a nyolcszoros világbajnok 777 ezreddel maradt el Luca Marini legjobb idejétől.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

A spanyol pilóta az első nap után azt nyilatkozta, hogy még mindig messze vannak az élmezőnytől. A következő napokban sikerült kiválasztania azt a koncepciót, amelyet a legjobbnak tart, ám ez nem jelenti azt, hogy elégedett lenne. A novemberi, valenciai tesztelés után úgy fogalmazott, hogy a Hondának javulnia kell ahhoz, hogy győzelmekért harcolhassanak, és véleménye az elmúlt napok után sem változott.

Négy motorral kezdtük a tesztet, a második napon három motorunk volt, ma két motorral kezdtünk, délután pedig csak egy voltnyilatkozta vasárnap, közvetlenül a tesztet követően. – Szóval már eldöntöttem, hogy ez az a motor, ez az az irány. Azonban ez nem az a motor, amelyre szükségem van a bajnokság megnyeréséhez, kell még egy lépés.”

Márquez leszögezte, arra nincs már idő, hogy Portugáliában is három versenygépet próbálgasson, ezért fontos volt kiválasztani a legjobbnak ítélt motort, illetve irányt. Ami szintén nem túl jó előjel, hogy a 30. születésnapját e hét péntekjén ünneplő motoros nem érzett nagy különbséget a motor mostani, illetve novemberi változata között, de azért valamelyest tudott fejlődni a három nap során.

Alapvetően nagyon hasonlít a valenciai motorra – jelentette ki. – Nincs nagy különbség, a koncepció ugyanaz, és ugyanazokkal a gondokkal küzdünk. Szóval most itt az ideje, hogy megoldjuk ezeket a problémákat. Nem tudom, miként, én csak az észrevételeimet mondom el, hogy hogyan javítsunk a köridőn. Számomra ez elég jó volt, mert könnyű volt megérteni. Persze az ember gyorsabb vagy lassabb, de nekem fontos volt, hogy tudjam, mikor akarok gyors lenni, és mikor lassú. Ha megnézik a ma délelőtti köreimet, akkor kiegyensúlyozottabbá váltam, mert elkezdtünk [ezen] dolgozni. Amikor jól motoroztam, a köridők nem voltak rosszak, de még mindig messze voltak az első öt helyen álló srácétól.”

MotoGP, Marc Márquez, Honda, Sepang teszt 3. nap 2023
Márquez szerint a Hondának muszáj fejlődnie (Fotó: Honda Racing Corporation)

A többi gyártóhoz hasonlóan a Hondának szűk egy hónapja van, hogy legalább valamennyire orvosolja a meglévő problémákat, és versenyképes motort tegyen Márquez, illetve a többi versenyző alá. Ezt követően március 11-én és 12-én jönnek a portimãói tesztek, és az az utolsó lehetőség az érdemi előrelépésre, hiszen két héttel később már a szezonnyitót fogják megrendezni ugyanott.

A végsebesség rendben a Yamahánál, de mégis szenved a korábbi világbajnok

0

Fabio Quartararo a téli szünetben sokat panaszkodott a Yamahára. A sepangi teszt sem sikerült a legjobban számára. Elárulta, hogy mi okozza a legnagyobb problémát jelenleg.

Fabio Quratraro csupán a 17. Helyen zárta a malajziai három napos tesztet. Ez az eredmény nyilvánvalóan kiábrándító a francia számára, aki világbajnoki címének visszaszerzéséért hajt 2023-ban. Bár korai még megállapítani a valós erőviszonyokat, az már látszik, hogy ez nem less egyszerű vállalkozás a Yamaha nyergében. Egy hónapja van a japán márkának, hogy rájöjjön, mi okozza a problémát. Quartararo vegyes érzésekkel zárta a tesztet, a MotoGP stábjának el is mondta, mi okozta a legnagyobb problémát számára.

Ismét a Ducati az élen, Rossi versenyzője a teszt legjobb idejével zárt, a Honda szenved

„Ez egy vegyes érzés.” – kezdte gondolatait a 2021-es világbajnok. „Elégedett vagyok a végsebességgel használt abroncson. A tempón sem olyan rossz. De az új gumin katasztrófa. Nem értjük, miért vagyunk olyan messze. Megpróbáltunk gyors kört menni, ez a legnagyobb probléma. Portimaoban teljesen újra kell kezdenünk. Tavaly itt éppen bekerültünk a Q2-be és végül a 12. helyen végeztünk a kvalifikáción. A tempó jó volt, de meglátjuk tudunk-e egy nagy lépést tenni előre.”

Quartararo egyelőre nem tudja mi okozza a problémát, és lesz-e megoldás gondjaikra az elkövetkezendő hónapban. Tisztában van azzal, hogy az egy körös tempó mennyire fontos lesz az idei szezonban.

„Ki kell találnunk mi a probléma. A kvalifikáció minden évben egyre fontosabb lesz, nekünk meg minden évben egyre több gondunk van a gumikkal. Legfőképp a sprintfutamokon lesz ez lényeges, meglátjuk, hogy előre tudunk-e lépni.”

Ezután arról kérdezték, hogy mennyire tart attól, hogy nagy a különbség a Ducatik idejéhez képest. A francia versenyző tudja, hogy vannak gondok, de bízik a jó tempójában.

„Legfőképp a gyorskört tekintve vagyunk lemaradva, de a tempómat nagyon erősnek érzem. Ha nem teljesítesz jó kvalifikációt és az történik, ami ma, akkor nem tudsz a győzelemért, de még a legjobb 5 pozícióért sem harcolni. Ezen kell dolgoznunk Portimãóban és rá kell jönnünk hogyan tudjuk javítani az egy körös tempónkat.”

Quartararo alig várta, hogy végre visszatérjen a Yamaha nyergébe: