back to top
2025. június 23. 18:29
Kezdőlap Blog Oldal 704

Miller: Minden javaslat előrébb visz minket

0

Mugellóhoz hasonlóan a Red Bull Ringet is Ducati pályának titulálják. Miller azonban másképp gondolja. Szerinte egy pálya a versenyzőtől függ.

Assenben a Ducati gyári versenyzőjét, Jack Millert az utolsó körben viccelték meg, így csak hatodik lett. Aleix Espargaró és Brad Binder az utolsó sikánban előzte meg az ausztrált. A Ducati sztárjától azonban erős eredményeket vártak Mugellóban vagy Barcelonában, amelyeken elméletileg a Desmosedicinek brillíroznia kellett volna.

„Azt hiszem, a ‘Ducati-pályákkal’ kapcsolatos tévhit már a múlté. Ha visszatekintünk, Mugello és Barcelona sosem volt a kedvenc pályám, Sachsenring viszont igen, ahogy Assen is.” – kezdi Miller.

„A múltban mindig sok problémánk volt a Sachsenringen a Ducatival, ez idén megváltozott. Attól függ, hogy a versenyző ki tudja-e hozni belőle azt a bizonyos valamit”

„Végül is mi egy gyári csapat vagyunk, és én vagyok a gyári versenyző, általában nem támaszkodunk másoktól származó információkra. Mi sem használunk videóelemzést, bár nagyon hasznos lenne látni az adatokat és javítani rajtuk. Minden kis javaslat előrébb visz minket.”

Egy ember, két bajnoki cím? Aegerter két fronton harcol

Dominique Aegerter egészen elképesztő bravúr felé halad öles léptekkel: két sorozatban, a Supersport-vb-n és a MotoE-ben is csúcsra érhet.

Ha Dominique Aegerter 2022-es szezonjára nézünk, a svájci motoros esetében jobbnál jobb teljesítményt találunk. A 32 éves versenyző idén két sorozatban is szerepel. Ez azonban egyáltalán nem sok számára, ugyanis mindkét sorozatban vezéregyéniség. A Supersport-világbajnokság eddigi futamain a megszerezhető 200-ból 195 pontot begyűjtött, nyolcból hét győzelemmel. Előnye ennek megfelelően tetemes, 54 pontos Lorenzo Baldassarri előtt, miután Misanóban is duplázni tudott.

Aegerter imponáló magabiztossággal abszolválja másik kötelezettségét, a MotoE futamait is. Ott a mezőny négy hétvégén eddig nyolc futamot teljesített, még négy van hátra: a Red Bull Ringen kettő, Misanóban pedig szintén kettő. A felállás nagyon hasonló, mint az SSP-ben: Aegerter vezet, csak az előnye kisebb kicsit. A brazil Eric Granado 31,5 ponttal jön mögötte.

Különleges kihívás, amivel szembesülök idén” – mondja Aegerter. „Eleve két külön bajnokság hétvégéiről van szó. Aztán ott van a két csapat, a Ten Kate Racing és a Dynavolt Intact MotoE Team, a két különböző motorjával. Ezekhez hozzá kell igazítanod a versenyzési stílusodat. A MotoE gépnél ez hosszabb idő, ott mindig több kör kell az alkalmazkodáshoz. De tavaly már csináltam ezt, így mostanra elég jól megy az átállás. Az eredmények jók, a csapatok pedig rengeteget segítenek nekem ebben. Ezért is megy mindkét helyen ennyire jól.

Olyan nagy különbség mégsincs?

Annyira azért mégsem más a két bajnokság Aegerter szerint. „A felkészülés például egész hasonló. A Supersportban nagyjából 35 perces versenyekről beszélünk, a MotoE-ben pedig ezek 12-13 percesek. De a felkészülés otthon, és még a pályán is egész hasonló. A dolog mentális része pedig egész könnyen megy.

Aegerter azért egyelőre még nem dőlhet hátra. „Jó dolog, hogy ennyivel vezetek a két sorozatban, de még hosszúak a szezonok. Rengeteg verseny van még hátra, ráadásul kettesével, szombaton és vasárnap. Az pedig óriási nyomás, hogy mindig ott kell lennem elöl. A csapatok, a szponzorok, a rajongók, az újságírók, és a barátaim is folyamatosan ezeket az eredményeket várják tőlem. De egész jól tudjuk ezt kezelni. Persze ha két ilyen csapat áll mögöttem, az nagyban megkönnyíti az életemet.

Checa: „Az elmúlt évek egyik legjobb bajnoksága”

0

A Ducati legutolsó Superbike-világbajnoka nyilatkozott hosszabban Bautista, illetve a Superbike-világbajnokság jelenlegi helyzetéről. A korábbi 125 köbcentis világbajnok 2019-ben berobbant a mezőnybe a Ducatival, amikor az első 10 versenyen nem talált legyőzőre. Akkor a végén mégis az addig is egyeduralkodó Rea örülhetett. Bautistára aztán két nehezebb Hondás év várt, mielőtt visszatért a jelenlegi csapatához, ahol eddig ott folytatja, ahol abbahagyta. 12 verseny után egyedül a spanyol mondhatja el magáról, hogy minden versenyen dobogós helyezést szerzett, ráadásul vezeti a világbajnoki pontversenyt.

„Amikor egy versenyző olyan gyorsan tud menni azon a motoron, ahogy Bautista 2019-ben tette, akkor jó eséllyel hasonlóan gyors lesz, amikor visszatér. Alvaro remek összhangban van a motorral. Nagyon magabiztosnak tűnik, és a Panigale teljesítményének a határáig el tud menni, amire más versenyzők nem képesek. Szerintem ez kicsit Jonathan (Rea) és Toprak (Razgatlioglu) számára is kisebb pofon. Azt tudták, hogy versenyképes lehet, de azt talán nem, hogy ennyire. Talán a motor is még jobb most, mint Alvaro első évében volt. Ez egy győzes kombináció. A szezonkezdet fantasztikus volt versenyzőnek és csapatnak egyaránt.

Végül a feladat mindig ugyanaz: kipróbálni a gumikat, megtalálni a fékpontokat, jobban fordulni, és gyorsabban kigyorsítani. Bizonyos beállítások egy módon teszik ezt lehetővé, más csomagok esetleg kicsit korlátoznak benne. Alvaronak most Ducatija van, ami nagyon jó kigyorsításokon és végsebességben. Ő egy alacsony versenyző, ami szintén kedvező, és nagyon jó a kigyorsításokon. Egy ilyen összeállítás még több magabiztosságot ad a versenyzőnek, így jobban meri nyomni a határokig a kanyarokban és a kigyorsításokon. Jelenleg úgy tűnik, hogy a legjobban Alvaro és a Ducati végzi a munkáját.”

Forrás: World Superbike Media

Persze ezt láttuk már 2019-ben, hogy ez még messze nem elég a bajnoki címhez. Talán az ott történtek miatt egyelőre senki nem meri odaadni ezt a bajnoki címet Bautistának. Rengeteg van még hátra a szezonból, és kísértetiesen hasonló lehet.

„Szerintem Alvaro nagyon tart attól, ami az első évben történt vele. Az egy nagyon komoly lecke volt, amiből soakt tanult. Emiatt nem fogják újra elkövetni azt a hibát, szerintem mindent meg fognak tenni, hogy megőrizzék ezt az egységet, még nyugodtabban dolgozzanak és biztosítsák egymást a folytatásra, mert egyértelmű, hogy egymásnak lettek teremtve. Nem kell nagyon messzire nézni. Ha még nem tették, csak meghosszabbítják a szerződést, amitől még nyugodtabbak lesznek, és előre tekintenek. A szezon kétharmada még hátravan, és ez kemény lesz, mert szoros a verseny, és bármi megtörténhet. A Superbike-ban mindne fordulón rengeteg pontot osztanak, és ha van egy rossz hétvégéd, a kedvező helyzet is a kukában végezheti.”

Bautista Misanoban kiegyenlített a futamgyőzelmek számában, így Checa-hoz hasonlóan ő is 22-t számlál már az olaszoknak, amivel a Ducati örökranglista 6. helyét foglalják el.

„Őszintén örülök a sikereinek. Alvaro az egyik legjobb versenyző, és mint ember nagyon kedves és barátságos. Nem mennék bele összehasonlításokba. Teljesen más korszakban versenyeztem, más motorokkal. Én egy privát csapatnál versenyeztem a Ducati támogatásával – ami a furcsa, hogy se előtte, se az elmúlt 11 évben nem ért el senki hasonlót. De végülis, vannak technikai döntések, csapatdöntések, amelyek ha nem elég jók, akkor nem lehet bajnoki címet szerezni.” 

Fotó: World Superbike Media

Tavaly is lehetett egy ideig reménykedni benne, de idén akár tényleg megvalósulhat az, hogy hárman küzdhetnek a bajnoki címért, ráadásul három különböző motoron.

„Toprak és a Yamaha érkezésével sokkal nagyobb lett a harc. Ő le tudta győzni Rea-t, aki uralta a bajnokságot. Azokban a hosszú években én is kicsit untam már, de Jonathan-nek most a maximumot kell nyújtania, hogy újra nyerni tudjon. Ami különösen jó, hogy Alvaro is megérkezett a Ducatival, így három versenyző három különböző márkájú motorral esélyes. Szerintem erre volt szüksége a bajnokságnak, amely most újra érdekesebb lett. Három nagyszerű versenyző hasonló szinten harcol az eredményekért minden futamon. Ez nagyon különleges, szeretem nézni, sok jó verseny volt. Egyértelmű, hogy a határon vannak. Sportszakmai szempontból szerintem az elmúlt évek egyik legjobb világbajnoksága ez köszönhetően a három versenyző közötti kis különbségnek. Ők hárman a MotoGP-ben is tökéletesek lennének.”

Viñales: Jobb kvalifikációs eredményekre van szükségünk

0

Maverick Viñales több mint egy év után tért vissza a MotoGP dobogójára Assenben, de a potenciál már jó ideje megvolt benne.

Az asseni pálya Maverick Viñales egyik kedvence. A spanyol pályafutása során már háromszor nyert itt, és további négy alkalommal állt dobogón.

„Ez a 3. helyezés a kemény munka gyümölcse. Egy pillanatra sem veszítettük el a hitünket.” – kezdi Viñales.

„Austinban nagyon erősek voltunk, de sajnos csak a 14. helyről indulhattam. Mugellóban, Barcelonában és a Sachsenringen is megvolt bennünk a lehetőség. Rájöttem, hogy képes vagyok jó pozíciókat elérni, de az időmérő edzéseken elért helyezéseken még javítanom kell.”

„Oké, az utolsó két futamon jól rajtoltunk, és gyorsan előre verekedtem magam, de ha jobb pozícióból indulnék, sokkal többet érhetnék el. A fő célunk tehát továbbra is az, hogy javítsunk a kvalifikáción. Versenytempóban már most is erősek vagyunk.”

„Valamilyen oknál fogva nem tudom kihozni a maximumot a motorból az időmérőn. Főleg, ha új hátsó gumit tetetek fel, mert akkor az első csúszkálni kezd. Ez nagyon lassúvá tesz a kanyar közepén. Úgy kell beállítanunk a motort, hogy gyorsabbak legyünk egy körön.”

Vierge: A Honda teszt pozitív volt – még nézőként is

0

Xavi Vierge a nemrég műtött kezét kímélve csak megfigyelőként volt jelen a kétnapos misanói Superbike-teszten. Miért is volt még a nézői szerep is tanulságos tapasztalat a Honda gyári versenyzője számára?

Xavier Vierge számára valószínűleg nehezen viselte, amikor a héten kedden és szerdán megrendezett misanói teszten levették a versenyszámát a Honda CBR1000RR-R-ről, és a HRC tesztpilótájának, Tetsuta Nagashimának a versenyszámára cserélték. Pedig az alternatíva az lett volna, hogy csak csapattársa, Iker Lecuona indul a kétnapos misanói teszten.

„Vegyes érzésekkel érkeztem Misanóba, mert természetesen jobban szerettem volna motorozni. De mivel nemrég műtöttek meg, úgy gondoltuk, hogy jobb, ha elkerülünk minden kockázatot” vallotta be a spanyol. „De így is eljöttem, mert ez az első évem a Superbike-világbajnokságban, és még soha nem volt lehetőségem arra, hogy a pályán figyeljem az eseményeket – és ez nagyon érdekes lehet.”

Vierge a két tesztnap során intenzív eszmecserét folytatott honfitársával és Nagashimával is, hogy megértse, az elektronikán, a geometrián és az egyensúlyon végrehajtott változtatások hogyan befolyásolják a motor viselkedését.

„Nagyon érdekes volt hallani Tetsu és Iker észrevételeit, megérteni a különböző beállításokat, és figyelni őket és a többi versenyzőt a pályán, hogy még többet megértsek és tovább fejlődjek” – magyarázta Vierge. „Örülök, hogy Misanóban lehettem, és a lehető legtöbbet használta, ki az időjárást motoros edzéssel. Úgy érzem, hogy napról napra javul a kondícióm, és ez nagyon pozitív. És persze mindig jó a csapattal tölteni az időt a garázsban, még ha nem is a megszokott szerepemben.”

Vierge a misanói forduló második futamán bukott, többszörös törést szenvedett a jobb kezében, és június 13-án Barcelonában megműtötték. A világbajnoki kilencedik helyezett várhatóan a július 16-17-én megrendezésre kerülő Donington Parkra már újra egészséges lesz.

Nakagami: Nem aggódom a csapatban betöltött helyem miatt

0

Takaaki Nakagami négy világbajnoki pontot szerzett Assenben, de a nyári szünetben inkább amiatt kell aggódnia japánnak, hogy a Hondánál maradhat-e. A balesetek és sérülések sem javítanak a helyzetén.

A barcelonai balesetet követően Takaaki Nakagami a sachsenringi hétvégén háromszor is bukott. A versenyen történt kicsúszása miatt ismét pont nélkül tért haza.

Assenben az LCR Honda versenyzője a Top10-ben haladt, de egy hosszú körös büntetés miatt nem sikerült jó eredményt elérnie. Végül 12. lett. Nakagami szerint a Honda RC213V egyértelművé tette, milyen korlátai vannak.

„Időt kell szakítanunk arra, hogy javítsunk a motoron. Egy versenyhétvége alatt lehetetlen érdemi változást végrehajtani.” – kezdi Nakagami.

„Ha nyomás alatt vagyok, elesek. Ki kell ismerni a határokat. Ha bekerülünk a Top 10-be, sajnos a következő lépést már elérhetetlen, hogy például az első 6-ban végezzünk. A mi vezetési módszerünk mindig nagyon közel van a maximumhoz. Ha egy kicsit túltolod, akkor fennáll a veszélye, hogy elesel.”

„Természetesen a lehető legjobb eredményt szeretném elérni. A HRC-ért, magamért és nyilván a jövőmért is. De ugyanakkor némi kockázatot is vállalni kell. Barcelonában nem kockáztattam túl sokat, de hibáztam. Azóta is küzdök a sérüléssel. 3 kemény futamon vagyunk túl, ennek ellenére nagyon motivált vagyok.”

„A nyári szünet nagyon fontos számomra és a Honda számára is, mert így elég idejük van a motor fejlesztésére, és további ötleteket gyűjtésére a szezon második felére vonatkozóan. Jót fog tenni a pihenés. Nem aggódom az ülésem miatt, csak a munkámra koncentrálok.”

Ezerrel pörög a tesztmalom a Superbike mezőnyben

0

A bajnoki küzdelemtől egy kis időre elvonulva négy gyár különböző helyszíneken dolgozott az apró részletek véglegesítésén.

Kiélezett csata zajlik a világbajnoki győzelemért a csapatok között a Superbike világbajnokságon, így az alakulatok minden lehetőséget megragadnak annak érdekében, hogy dolgozzanak a versenygépeken. Éppen ezért a Ducati, a Honda, a Kawasaki és a BMW gyári csapatai az elmúlt napokban és hetekben mindannyian akcióba léptek, hogy javítsanak a csomagjukon.

A Ducati Misanóban tesztelt – Rinaldi körrekord alatt teljesített

Rinaldi: „Arra koncentráltunk, hogy kipróbáljunk dolgokat… nagyon-nagyon pozitív nap!”

A Ducati és a bajnokságot vezető Álvaro Bautista Misanóban tesztelt. A spanyol megerősítette, hogy a teljesítmény helyett azoknak a dolgoknak a kipróbálására összpontosított, amit egy átlagos versenyhétvégén nem érdemes kockáztatni: „A mai egy fontos nap volt, mivel olyan teszteket akartunk végezni, amelyeket egy versenyhétvégén nem lehet, hogy ne veszélyeztessük a motorral való jó érzést. Volt néhány elképzelésünk a motoron végrehajtandó változtatásokkal kapcsolatban, kaptunk némi információt. Ma inkább arra koncentráltunk, hogy kipróbáljunk dolgokat, mint arra, hogy a teljesítményt hajtsuk. Kizártunk néhány kétséget, ami bennünk volt. Fontos teszt volt, főleg azért, hogy elkerüljük néhány dolog továbbgondolását.”

Ami csapattársát, Michael Ruben Rinaldit illeti, örült az előrelépésnek, amit a garázsban elértek az ő oldalán, és több mint három tizeddel a körrekord alatt teljesítettek: „A mai egy nagyon-nagyon pozitív nap volt. Nagyon jól dolgoztunk, és új dolgokat próbáltam ki a Ducatitól; megértettük, mire van szükségünk a jövőre nézve. A Pirelli különböző gumikat adott nekünk, amelyeket a jövőben használhatunk, és néhány nagyon jó volt. A nap végén megpróbáltam jobban nyomni, és eléggé le voltam nyűgözve, mert nagyon-nagyon gyors kört mentem; 1’32.963-as időt értem el, soha egyetlen WorldSBK motor sem ment 1’33 alatt Misanóban. Ez azt jelenti, hogy jó munkát végzünk, szóval nagyon elégedett vagyok. Nagyon jó motivációval megyünk a Donington Parkba. Alig várom, hogy elérjek oda, hogy úgy nyomjam, mint a teszten, és ismét így motorozzak. Szeretnék köszönetet mondani az egész csapatnak, azoknak, akik a keményen dolgoznak, és azoknak, akik velem együtt hajtanak.”

HRC teszt Donington Parkban és Misanóban:  „Sokat fejlődünk… sok japán jött a gyárból…”.

A HRC csapat egy Donington parki pályanapon is részt vett Iker Lecuonával, majd Misanóban a gyári Ducatik mellett ő is az aszfaltcsíkon volt.

„Sűrű hetek vannak számomra a Donington Park előtt. A múlt héten egy napra elmentünk az angol pályára. Nagyon boldog voltam, mert ez egy elég nehéz pálya; szórakoztató, de nehéz. Jól éreztem magam, és nagyszerű volt ott lenni, mert így gyorsabban tanulhatok; a versenykor közvetlenül a motorra tudok koncentrálni, nem veszítek időt a pálya begyakorlása miatt.

„Ezután két napot teszteltünk Misanóban, és nagyon elégedett vagyok. Sokat fejlődünk; a csapat nagyszerű munkát végzett. Itt is ott volt Tetsuta Nagashima a második napon, a boksz másik oldalán. Sok japán jött a gyárból, hogy megnézzék, mit kell változtatnunk a motoron, hogy tovább fejlődhessünk. Az, hogy Nagashima itt van, fontos számunkra, mert ő tesztpilóta Japánban, így most már tudja, mit kell változtatnunk. Általánosságban véve elégedett vagyok a második nappal, az összes japán sráccal és a magammal is. Nagyon keményen dolgoztunk, sok kört és két hosszú etapot teljesítettünk. Nagyon pozitív és gyors volt a versenyhez képest. Most már csak a Donington Parkra koncentrálunk.”

A misanói tesztnapról Nagashima így nyilatkozott: „Nagyon jó tapasztalat volt számomra, mert itt Misanóban volt lehetőségem megérteni a motort, a Pirelli gumikat és a CBR-rel való érzést. Ma teljesítettünk egy etapot Ikerrel, követtem őt, és jobban megértettem, hogy hol kell javulnunk a motoron. Japánban tesztelem a CBR-t, így ez a tapasztalat nagyon hasznos volt, mivel közvetlenebb információkat gyűjthettünk, és eszmét cserélhettünk Ikerrel és Xavival is. Nagyon keményen dolgoztunk ezen a két napon. A köridők végül nem voltak túl rosszak, és a versenyszimuláció is ígéretes volt. Japánban továbbra is keményen fogunk dolgozni, és remélem, hogy ez segíteni fogja a csapatot, valamint Xavit és Iker-t is.”

A gyári csapat mellett Leandro Mercado is fontos köröket teljesített és előre tudott lépni.

A Kawasaki Aragónban, míg a BMW a Donington Parkban tesztelt

A másik két gyártó visszafogottan tesztelt. A Kawasaki számára a barcelonai bázisukról egy rövid utazás volt Aragon. A teszten a hatszoros világbajnok Jonathan Rea mellett csapattársa, Alex Lowes is részt vett. Míg a csapat és a versenyzők visszafogottan nyilatkoztak, Rea egy Instagram-posztban kijelentette, hogy ő és csapata „fejlesztik a motort forró körülmények között” – ezzel a ZX-10RR 2021-ben és Misanóban az idei szezonban is egyes pontokon küszködött. Lowes 106 kört tett meg egy nap alatt, a brit versenyző kulcsfontosságú pályaidőt ért el. A BMW Scott Reddinggel és Loris Bazzal tesztelt új alkatrészeket a Donington Parkban tartott pályanapon, amely egy más versenyzőket érintő incidens miatt lerövidült.

BARNI Spark Racing: Bernardi és Bayliss Misanóban

A BARNI Spark Racing is Misanóban járt, és mind Luca Bernardi, mind a WorldSSP versenyzője, Oli Bayliss előre tudott lépni. Bernardi így nyilatkozott a gyakorlásról: „A teszt pozitívan alakult, még ha nem is az időkre koncentráltunk, javítottam a tempónkon a június közepén itt futott versenyünkhöz képest. Arra koncentrálok, hogy a vezetési stílusomat a Panigale V4 R-hez igazítsam, mert még mindig nem tudom kihasználni a teljes potenciálját. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak, amely támogat ezen az úton.”

A tesztről és a kulcsfontosságú pályabejárásról Bayliss ezt mondta el: „A misanói teszt hasznos volt arra, hogy lássam a motor viselkedését a hőségben megtett sok kör után. A misanói versenyen mindig a korai szakaszokban buktam, és ezek az adatok hiányoztak. Ha összehasonlítjuk a tesztünk tempóját a két héttel ezelőtti 1. és 2. futammal, a sebességünk egyáltalán nem volt rossz; amin mindenképpen javítanom kell, az a repülő kör. Ez a pályán töltött nap jó érzéseket hagy bennem a Donington Parkkal kapcsolatban.”

Rossi hazai pályán versenyez hétvégén

0

Ezen a hétvégén a GT World Challenge Europe a szezon hatodik versenyéhez érkezett. A helyszín Misano, Valentino Rossi felségterülete.

Tavullia mindössze 15 percre van az aszfaltcsíktól. A pálya néhai barátja, Marco Simoncelli nevét viseli. A kilencszeres világbajnok számára tehát nagyon különleges lesz a versenyhétvége.

„Számomra ez egy érzelmekkel teli hétvége lesz, mert nagyon közel lakom a pályához. Sokszor versenyeztem motorral Misanóban. Elég sok tapasztalatom van az autókkal is, mivel az évek során elég sokat teszteltem itt. Tavaly télen a Team WRT-vel például, és nagyon jó érzés volt. Ez egy nehéz pálya. Időbe telik, hogy megtaláljuk a legjobb ívet. Ezen kívül tikkasztó hőségre és nagy tömegre számíthatunk.” – jegyzete meg Rossi.

Frédéric Vervisch is megszólalt a hétvége kapcsán, aki szintén a csapat pilótája:

„Megpróbálunk tovább javulni és jobban teljesíteni, mint Zandvoortban. Vale otthon fog versenyezni, így nagyszerű lenne egy jó eredmény. A szezon korábbi tesztje jól sikerült. Remélhetőleg a versenyen sem alakul majd másképp.”

 

Vajon kaphat esélyt Aegerter a Superbike világbajnokságon?

Dominique Aegerter eddig 29 futamon indult a Supersport világbajnokságon, 17-szer nyert és 24-szer állt dobogóra. A Yamaha versenyfőnöke, Andrea Dosoli tudja, hogy ezeket az eredményeket el kell ismerni.

Domi Aegerter 2021-ben csatlakozott a Supersport-világbajnoksághoz, és sikerei aránya elképesztő: eddigi 29 futamának 58,62 százalékát megnyerte a Team Ten Kate Yamaha színeiben, és 82,76 százalékban dobogóra állt!

Tavaly a svájci versenyző 94 pontos előnnyel lett világbajnok, annak ellenére, hogy két futammal kevesebbet motorozott, mint a második helyezett Steven Odendaal. A 2022-es szezon nyolc futama után hét győzelemmel és egy második hellyel már 54 pont az előnye a második helyen álló Lorenzo Baldassarri előtt. Amennyiben ez nem lenne elég, párhuzamosan a MotoE mezőnyében is versenyez. Nem is akárhogyan: 8 futam után 3 győzelemmel, 4 második és egy negyedik pozícióval vezeti a világbajnoki tabellát 31.5 pontos előnnyel.

Aegerter kimondott célja 2023-ra: feljutni a Superbike világbajnoki mezőnybe. A 32 évesen elért kiemelkedő eredményei ellenére ez nehéz vállalkozás. Ugyanis az öt gyári csapat egyikében sincs számára hely. A svájcinak a Giansanti Racing Teamben (GRT Yamaha) vannak a legjobb esélyei, bár ez a gyárilag támogatott csapat a fiatal Yamaha-pilótáknak szól.

Idén Garrett Gerloff és Kohta Nozane (mindketten 26 évesek) áll szerződésben a GRT-vel. Gerloff az első két világbajnoki évében öt dobogós helyezést, valamint a 11. és 7. helyet szerezte meg összesítésben. Mióta 2021-ben Assenben kiütötte a későbbi világbajnok és Yamaha-márkatárs Toprak Razgatlioğlut, mentálisan nem a legjobb formáját nyújtja. Nozane, a 2020-as japán Superbike-bajnok pedig az eddigi 46 futamán mindössze két egyszámjegyű eredményt ért el, és soha nem végzett 7. helynél előrébb. Viszont miatta a Yamaha jelentős mértékben hozzájárul a GRT költségvetéséhez.

A Yamaha versenyigazgatója, Andrea Dosoli dilemmában van. Nozane túl lassú, de a Yamaha Japan támogatása jól jön. Gerloffnak pedig megvan a tehetsége és a gyorsasága ahhoz, hogy nagy dolgokat érjen el, de már majdnem egy éve nem képes erre.

A Supersport-világbajnok és vb-első Domi Aegerter (31), a vb-második Lorenzo Baldassarri (25) és a brit Superbike-bajnok Tarran Mackenzie (26) személyében három Yamaha tehetség is a Superbike-világbajnokságba vágyik.

„Az említett versenyzők rajta vannak a listámon, logikusan” – erősítette meg Dosoli a SPEEDWEEK.com-nak. „Jelenleg elemezzük a lehetséges forgatókönyveket, Aegerter megérdemelné az előrelépést. Mint mindig, most is túl sok jó versenyzőnk van, és túl kevés helyünk számukra. Tudjuk, hogy Domi mennyi idős, és ezzel ő is tisztában van. De a valóság az, hogy jól teljesít.”

Nem vetne jó fényt a Yamahára, ha a nagyon sikeres Aegertert azzal az indokkal utasítanák el, hogy túl öreg. Ezt Dosoli is tudja.

„A stratégiát kell szem előtt tartani”jegyezte meg a Yamaha versenyigazgatója. „Másrészt azonban tiszteletben kell tartanunk a sportértéket. Dominique jól teljesít, szóval figyelembe kell vennünk őt.”

Júliusban a Donington Parkban és Mostban rendeznek SBK-versenyeket, majd hosszú nyári szünet következik szeptember közepéig. Könnyen lehet, hogy Dosoli szeptember végéig vár a döntéssel, amikor a magny-cours-i és a barcelonai versenyeken is túl lesznek. „Még néhány futam erejéig meg akarom figyelni Gerloffot és Nozane-t” – mondte el.

Nem minden szakértő tanácsolja Aegerternek, hogy váltson a Superbike-világbajnokságra. A Supersport rekordbajnoka, Kenan Sofuoğlu például azt mondta: „Dominique már nem fiatal, és túl van pályafutása csúcsán. Nagyon sokáig volt a GP-paddockban, és most már elmúlt 30 éves. Amikor az ember elmúlt 35 éves, ez nehézzé. A Supersport osztályban találhat egy jó motort egy jó csapatnál, amellyel győzni tud. Mit tud még elérni a pályafutásában? Még öt jó év áll előtte – maximum. Ha átkerül a Superbike-ba, akkor még legalább két évre van szüksége. Talál majd egy gyári csapatot 33 vagy 34 évesen? Az nehéz. És meg fogja találni a motivációt ennyi versenyzői év után, hogy újra rendkívül keményen dolgozzon?”

Pol Espargaró: Nem csak én vagyok a ludas, a Honda is

0

Pol Espargaró egy interjúban nyíltan beszélt a fejlesztés során elkövetett hibákról. Kritizálja a Hondát a fejlesztés rendkívül lassú üteme miatt.

A statisztikák mindig tényeken alapulnak. Pol Espargaró esetében ebben a szezonban nem volt minden zökkenőmentes. A jó előszezon, amely nagy reményeket táplált a spanyolban, végül nem váltotta be azokat a reményeket, melyeket a hondás versenyző az idénytől várt. Volt ugyan egy harmadik helye Katarban, de ennél jobb pozíciót eddig még nem sikerült kiharcolnia magának.

„Igen, frusztrált vagyok.” – kezdi Espargaró.

„Argentínában a negyedik helyről estem ki. Aztán minden összejött: Bukások, technikai problémák, sérülések,  ki kellett hagynom néhány versenyt. Nyilván én is ludas vagyok ebben, mert ha nem is gyors a motor, legalább nekem ott kéne lennem. Marc számos futamon gyorsabb volt nálam. Jobb eredményeket kellett volna elérnem.”

„A szezon eleji motornak semmi köze a jelenlegi motorhoz. Sem vezetéstechnikailag, sem más tekintetben. Az egész előszezonban nem volt egyetlen balesetem sem. Amikor annyi bukást elszenvedsz, mint én, és mind akkor történik, amikor lassan mész, akkor valami egyáltalán nincs rendben. Ez egyértelmű jele ennek.  A versenygépen módosítani azonban nem olyan egyszerű feladat. Sok olyan alkatrész van a motoron, amit nem szabad módosítani. Ilyenek például a gumiabroncsok.”

„A gumik egy olyan kérdést vetnek fel, ami nem rajtunk múlik. Ez nem kritika, nem akarom, hogy így értelmezzék, ez egyszerűen tény. A gumiabroncsok a motor olyan részei, amelyekre nincs ráhatásunk. A gumiabroncsok karaktere 100 százalékban megváltozhat. Ez nem a Michelin-t teszi bűnössé, hanem minket, mert nem sikerül  úgy alkalmazkodnunk a meglévő gumikhoz, mint a többi gyártónak. Végül is a csapatok számára a gumik mind egyformák.”

„Marc ott volt a téli teszteken. Sokat beszélhettünk akkor. Nemcsak vele, hanem Nakagamival és Álex Márquezzel is. Ők ketten például a teszteken is nagyon gyorsak voltak. A motor nagyon jól működött. Persze Marc panaszkodott az elejére, mert az gondot okozott neki, de azt is mondta, hogy nagyon jól fogunk boldogulni ezzel a motorral. Abban a pillanatban ez tényleg így volt. Mindannyiunkat sokkolt, amikor a dolgok hirtelen rosszra fordultak.”

„Úgy vélem, hogy a szünet jót fog tenni a Hondának. Az összes probléma közül, amellyel a küzdünk, a legnagyobb az, hogy a fejlesztés során nem rendelkezünk elegendő reakcióidővel. Nagyon lassúak vagyunk. Vannak problémáink, ezek egyértelműek, de nem tudtak új alkatrészeket biztosítani. Szinte minden, amit teszteltünk, régi raktárkészletből származó alkatrész volt. Most próbáltuk ki őket újra. Katar óta teszteltünk egy másik vázat, amely nagyon hasonlított a meglévőhöz. Ugyanez vonatkozik a szárnyakra is.”

„Le vagyunk maradva a magasságállító rendszer és az aerodinamikai fejlesztés terén is, nincs tapadásunk. Nem tesztelünk semmit, ami segíthetne nekünk abban, hogy ezen javítsunk. Remélem, hogy a nyári szünet után történik valamiféle javulás a csapatnál ilyen tekintetben.”

„Azt hiszem, a MotoGP szintjét tekintve ez nem a helyes irány. Nem a vágy vagy az elkötelezettség hiánya miatt van ez, hanem a fejlesztések hiánya miatt. Azt hiszem, hogy a japán kultúrában túl erős a félelem attól, hogy az ember hibát követ el. Szerintem nekünk nincs okunk félni ettől.”

„A Honda számára a biztonság a legfontosabb. Nem akarnak semmi olyat kipróbálni, ami veszélyeztetné a versenyzők biztonságát. Én ezt nagyra értékelem, de ha valami elromlik, és úgy vezet egy pilóta, az sokkal veszélyesebb, mert az életét kockáztatja, csak azért, hogy egy gyors kört tudjon teljesíteni úgy, hogy közben tudja, hogy nincs rendben minden a motorral. Biztonságosabb lenne, ha valami újat próbálnánk ki.”