back to top
2025. június 24. 11:28
Kezdőlap Blog Oldal 714

Nem lesz péntek délelőtti edzés Japánban

0

Bár a tengerentúli idény még csak 3 hónap múlva lesz a MotoGP-ben, a logisztikának már most is foglalkozni kell vele. A világban zajló események miatt ez ráadásul sokkal komplikáltabb feladat most, mint volt 3 évvel ezelőtt, amikor legutóbb utaztak a Távol-Keletre.

A Japán Nagydíj a legsűrűbb helyre került a naptárba, hiszen a három egymást követő futamok sorozatának közepén található. Ráadásul amitől még nehezebb a szállítás, hogy a spanyolországi Aragonból érkeznek a felszerelések. A FIM, az IRTA és a Dorna részéről erősen tartanak attól, hogy az Ukrajnában zajló háborúk miatt járattörlések lehetnek még szeptemberben is, ezért úgy döntöttek, hogy péntek délelőtt nem lesz szabadedzés Motegiben.

Forrás: Repsol Honda

A változtatás azt jelenti, hogy Japánban mindössze két szabadedzés összeadott eredményei alapján fog kialakulni, hogy kik jutnak tovább a Q2-be. Az első program így helyi idő szerint 13:15-kor a Moto3-asok első szabadedzése lesz. Őket követi a Moto2 14:10-kor, majd 15:10-kor a MotoGP. A királykategória számára egyúttal az eredeti 45 perc helyett 75 perc lesz a pénteki gyakorlás, a másik két kategória viszont nem kap extra időt az elmaradt edzés helyett.

Agostini szerint az ő idejében Márquez már ötször meghalt volna

0

Nagyon szurkol, hogy Marc Márquez újabb műtétje után rendbejöjjön, de ezzel párhuzamosan nagyon aggódik is a spanyol miatt Giacomo Agostini.

Évekig dacolni tudott minden fizikai határral Marc Márquez. 2020-ban aztán már gyakorlatilag a teljes szezont ki kellett hagynia, és 2021 sem volt az igazi az egészség szempontjából. Idén pedig megint hosszabb kihagyásra számíthat. Az olasz futamot még a 10. helyen teljesítette, Katalóniában viszont már nem indult, hiszen negyedszer is kés alá feküdt jobb karjával.

A nemrég 80. születésnapját ünneplő legenda, Giacomo Agostini aggódik érte.

Sajnos rengeteget bukott már” – mondja Agostini a spanyol Marca kérdésére. „Egyszer mondtam is neki: ilyen bukásokkal az én időmben ötször meghalt volna.

De Agostini ennél a mondatnál is a legnagyobb jóindulat hangján igyekezett szólni. Ez nagyon jól hallatszik minden egyes Márquezzel kapcsolatos megnyilvánulásából.

Ő ilyen, egyszerűen minden egyes alkalommal 100 százalékot ad magából. Marc az, aki a leginkább megmozgatja a fantáziámat a mezőnyből. Remélem, vissza tud még térni erre a szintre.

Agostini számára pedig Márquez magánemberként is más polcon áll a többiekhez képest. „Ő és Fabio (Quartararo) az a két ember, aki mindig megtalálja a módot arra, hogy legalább odaköszönjön nekem, akkor is, ha már a rajtrácson a versenyre készülnek.

Agostini elismeri, a változatosság is érdekes lehet a publikum számára, de úgy véli, kellene a bajnokságnak megint egy kiemelkedő versenyző. „Az emberek olyan főszereplőket fognak követni, akik olyat tudnak, amit a többiek nem. Cassius Clay, Giacomo Agostini, Eddy Merckx, Diego Maradona, Valentino Rossi… Ezek az emberek vonzóak a rajongók számára.

Könyvajánló – Fausto Gresini: Egy álmodozó története

0

A kétszeres 125-ös világbajnok már több, mint egy éve nincs közöttünk. Lehetőségünk nyílik azonban közelebbről megismerni életét és munkásságát Marco Masetti, Enrico Borghi és Stefano Saragoni könyve nyomán.

Fausto Gresini 1961. január 23-án született Imolában. 1978-ban kezdett versenyezni, majd 1983-ban mutatkozott be a gyorsasági motoros világbajnokságban, ahol 1985-ben és 1987-ben is világbajnok lett a 125-ös kategóriában Garellijével. 21 győzelmet szerzett, ennek köszönhetően a géposztály egyik legsikeresebb pilótája volt.

1994-ben vonult vissza, csapatfőnökként és csapattulajdonosként folytatta pályafutását.

Alakulata 1997-ben debütált a világbajnokságon, 2001-ben Daijiro Katóval zsebelték be a koronát a 250-es kategóriában, 2010-ben pedig Toni Elíasszal. Ebben az évben indult útjára a Moto2-es kategória. A legkisebb géposztályban Jorge Martín diadalmaskodott 2018-ban Gresini színekben. A MotoE-ben Matteo Ferrari szintén a Gresini Racing versenyzőjeként lett világbajnok 2019-ben.

Sikerei vitathatatlanok, azonban az évek alatt 2 versenyzőjétől is végső búcsút kellett vennie. Daijiro Kato 2003-ban vesztette életét, majd a tragédia után 8 évvel Marco Simoncelli is végzetes balesetet szenvedett.

Fausto Gresini egy hónappal 60. születésnapja után, 2021. február 23-án hunyt el koronavírus okozta tüdőgyulladásban.

Quartararo: Sokkal jobban érzem magam

0

A Német Nagydíjon nem volt 100%-os egészségi állapotban a francia versenyző, de hétvégi holland futamra valószínűleg meggyógyul.

A sachsenringi futam után, Fabio Quartararo elmondta, hogy bár 30 fok felett volt a hőmérséklet, ő mégis megfázással küzdött. Végigköhögte a futamot a sisak alatt. A tikkasztó hőség sem tehetett jót a franciának, csak még jobban lefárasztotta a betegség miatt kissé legyengült szervezetét.

Tapasztalt pilótához méltóan, felül tudott kerekedni a nehézségeken, és megnyerte a múlt hétvégi futamot.

„Nagyon boldoggá tesz a sachsenringi győzelem.” – kezdi Quartararo.

„Barcelonában is jól mentem, de a német futam teljesen más volt. Sokkal jobban sikerült, függetlenül attól, hogy nem voltam teljesen jól.”

„Néhány nap pihenés azért kellett Assen előtt. Jó emlékeink vannak erről a pályáról. Úgy gondolom, az egyik kedvencem a holland aszfaltcsík. Szerintem jó eredményt fogunk elérni a hétvégén.”

„Tudom, hogy van még min dolgoznunk, mert az újonnan felrakott puha gumikkal meggyűlik a bajunk, függetlenül attól, hogy egyébként konstans tempóra vagyunk képesek. Nem egyszerű, mert csak korlátozott számban állnak rendelkezésünkre az abroncsok, de mindent meg fogunk tenni, hogy tegyünk egy lépést előre.”

Razgatlıoğlu főmérnöke: Toprak bármit vezethetne

0

Mióta Toprak Razgatlıoğlu átkerült a Superbike-világbajnokságra, Phil Marron a főmérnöke. Először a Puccetti Kawasakinál, 2020 óta a Yamaha gyári csapatánál. Már évekkel ezelőtt beszéltek a MotoGP-ről.

Marron azóta vigyáz a törökre, hogy Toprak Razgatlıoğlu 2018-ban a Puccetti Kawasakival beszállt a Superbike-világbajnokságba. 2020-ban közösen kerültek a Yamaha gyári csapatához, és tavaly együtt nyerték meg a világbajnokságot.

Amikor Razgatlıoğlu kedden Aragónban tesztelte a Yamaha MotoGP-motorját, Marron nem volt ott. Korábban ők ketten már beszéltek a MotoGP-ről.

„Amikor először megkérdeztem őt a MotoGP-vel kapcsolatban, az a Puccettinél volt, a közös munka első néhány hónapjában. Izgatottan vártam, hogy lássam, mire képes egy ilyen motoron. Szóval megemlítettem a lehetőséget, és megkérdeztem tőle, hogy fontolóra venné-e a GP-paddockba való szerződést”mondta Marron a WorldSBK-nak. „Akkor ugyanazt a választ adta, amit egy héttel ezelőtt is adott volna: szereti a Superbike-paddockot. Ha így dönt, akkor marad a WorldSBK-ban, akkor azért mert szereti ezt a paddockot. Hiszek neki, amikor ezt mondja, mert a Rookies Cupban megismerte a paddockot, és élvezi a barátságosabb, nyugodtabb légkört a Superbike-világbajnokságban. Ezzel nem akarom lebecsülni a MotoGP-t, én is dolgoztam abban a paddockban, és nagyon élveztem. Mindig is azt mondta, hogy a WorldSBK az ő paddockja”.

Hivatalosan azonban Razgatlıoğlu és mentora, Kenan Sofuoglu csak azt zárta ki, hogy egy MotoGP-s szatellitcsapathoz szerződjön. Ha a 2023-as szezon után lejár a Yamaha szerződése, Razgatlıoğlu nyitott bármelyik gyártó felé.

„Ha a csillagok együtt állnak és megkapja a lehetőséget, biztos vagyok benne, hogy élni fog vele” – mondta Marron. „Toprak nagyon alkalmazkodó, így szerintem bármit vezethetne. Gyorsan tanulna. Az első abroncshoz való érzéke hihetetlen. Biztos vagyok benne, hogy rájönne, hogyan hozhatja ki a legtöbbet a csomagból, ha lehetőséget kapna.”

Mit tesz a Kawasaki Rea megtartásáért?

0

A Kawasaki nyolcszor nyerte meg a Superbike-világbajnokságot, hatszor Jonathan Rea-vel. A japán gyártó természetesen mindent megtesz azért, hogy 2022 után is meghosszabbítsa a szerződést az északírrel.

A Kawasaki 1993-ban szerezte meg először a Superbike világbajnoki címet az amerikai Scott Russellel. Húsz évnek kellett eltelnie, mire Tom Sykes 2013-ban megismételte ezt a bravúrt. 2015 és 2020 azoban a Kawasaki volt e legerősebb, Jonathan Rea hatszor lett bajnok egymás után, és ez idő alatt a legtöbb fontos rekordot is megdöntötte.

Tavaly Rea mindössze 13 ponttal maradt le hetedik bajnoki címéről Toprak Razgatlıoğluval és a Yamahával szemben, és a 2022-es szezon négy versenye után az északír a második helyen áll, 36 ponttal lemaradva a ducatis Álvaro Bautista mögött.

Rea időközben 225 dobogós helyezést, 117 győzelmet, valamint 36 pole pozíciót ért el, emellett 97 alkalommal könyvelhetett el leggyorsabb versenykört. Rea az idei szezon után is szívesen folytatná a Kawasakinál, de feltételeket szab. „Több motorerőre van szükségünk” – hangsúlyozza.

Ezt az igényt a jelenlegi ZX-10RR-rel nem lehet kielégíteni, a Kawasakinak 2023-ra egy új homologizációs modellt kellene hoznia. Ezt Steve Guttridge, a Kawasaki európai top versenyigazgatója is tudja.

„Beszélünk arról, hogy ez megvalósítható-e és hogyan” – mondta Guttridge a SPEEDWEEK.com-nak egy személyes interjúban Rea kéréseiről. „Megvizsgáljuk, hogyan lehet elvégezni a frissítést. Ugyanakkor a csapat technikusai nagyon jó munkát végeznek, és vannak ötleteik a fejlesztésekre.”

Jelenleg a Kawasaki motorjának maximális fordulatszáma a szabályok miatt a legalacsonyabb, 14 600 fordulat/perc, a Kawasaki Rea folyamatos sikerei miatt nem építhet be teljesítménynövelő alkatrészeket sem.

A Kawasaki egy új homologizációs modellt hozott 2021-re, de a FIM motoros világszervezet nem minősítette újnak a motort. „Csak azért, mert egy gyártó más dugattyút épít a motorjába, az számunkra nem új motor – az csak egy új alkatrész” – mondta annak idején Scott Smart, a FIM technikai igazgatója.

A Kawasaki illetékesei és Rea lenyelték ezt a keserű pirulát, és azóta „a technikai szabályok értelmezésében történt félreértésről” beszélnek. Nem fognak másodszor is ilyen hibát elkövetni egy új homologizációs modellel.

„Nagyon fontos számunkra, hogy Jonathannal hosszabbítsunk – mondja Guttridge. „Nagyszerű, hogy folytatni akarja a versenyzést, és mindannyian mögötte állunk. Versenyképesebbnek tűnik, mint valaha, és elégedett a motorral és a csapattal, tettünk egy újabb lépést az idei évre. Hoztunk egy motorfrissítést, de ennek semmi köze a maximális fordulatszámhoz. A futóműben is találtunk fejlesztéseket. Szeretné velünk folytatni – ha továbbra is győzni tud”.

Természetesen Rea menedzsere, Chuck Aksland tárgyal más gyártókkal, ez a dolga. De csak a Ducatinak és a Yamahának van olyan motorja, ami ugyanolyan jó vagy jobb, mint a Kawasaki. A Yamaha gyári csapatánál 2023-ra Razgatlıoğlu és Andrea Locatelli már fixen maradnak; a Ducati pedig közel áll a szerződéshosszabbításhoz a világbajnok Bautistával, és vagy Rinaldival folytatja, vagy Danilo Petruccit hozza a csapatba az amerikai Superbike bajnokságból. Emellett egyetlen más Superbike versenyző sem keres annyi pénzt, mint Rea a Kawasakinál.

„Bármi lehetséges” – mondta Guttridge, de aztán komolyabban folytatta: „Jonathan jól érzi magát nálunk, a csapat olyan számára, mintha a családja lenne. És a velünk elért sikerek után egy váltás nagy lépés lenne számára. Tudjuk, hogy nagy különbség van a motor teljesítményében. A Kawasaki dolga, hogy ezen változtasson. Világos, hogy Jonathan mit kér.”

Guttridge arra a kérdésre, hogy a Kawasaki is Rea-vel akarja-e folytatni, ezt válaszolta: „Igen, ő van a listánk élén. Mindent megteszünk, ami csak lehetséges számunkra, hogy megtartsuk őt. Remélhetőleg ez egy újabb együttműködéshez vezet majd.”

Aegerter következő állomása Assen, MotoE

0

Egy hónapos szünet után Assenben folytatódik a MotoE világbajnokság. Dominique Aegerter 29 pontos előnnyel és nagy önbizalommal érkezik a holland TT-re.

Dominique Aegerter áprilisban kettős győzelmet ünnepelhetett Assenben – igaz, a Supersport világbajnokságon. A svájci versenyző a következő hétvégén a Yamaha R6-ról visszavált az elektromos Energica Ego Corsára.

„Assenben már idén egyszer sikeres voltam a Supersport-világbajnokságon, két győzelemmel. A Supersportban az elmúlt hét versenyt megnyertem. Fitt vagyok, mentálisan és fizikailag is jó szinten állok” hangsúlyozta Aegerter. „Assenben rengeteg rajongóm van, természetesen a Ten Kate csapat révén is. Már nagyon várom ezt a pályát.”

A 2021-es asseni MotoE futamon azonban nem a tervek szerint alakultak a dolgok: „Tavaly sajnos nem volt szerencsém, hibáztam az első körben. A sikánban rámentem a fehér vonalra, és elestem. Idén biztosan nem fogom ezt újra elkövetni.”

Az Intact versenyzője ebben a világkupa-szezonban eddig hat versenyen ötször állt a dobogón, kétszer győzött. „Pozitív energiával és 29 pontos előnnyel érkezem Assenbe a világbajnoki tabellán.”

Aegerter így folytatta: „Természetesen én is figyelemmel kísértem az Intact GP csapatát az elmúlt hetekben, és szorítottam Marcel futamán a Sachsenringen. Nagyon örülök, hogy újra láthatom a csapatom. Felépültem és eredményesen edzettem. Svájcban nagy meleg van. Remélem, hogy Assenben az időjárás jobb lesz az előrejelzéseknél, és megfelelő körülmények között kezdhetjük meg a hétvégét. Természetesen megpróbálok majd a szombati és vasárnapi két futamon a dobogóért harcolni, és növelni az előnyömet.”

Elviselhetetlen fájdalomról beszélt Pol Espargaró

0

Csapattársa hátul ugyan, de legalább befejezte a Német Nagydíjat. Pol Espargaró viszont erre képtelen volt.

A Honda negyven éve nem látott rossz eredménnyel zárta a Német Nagydíjat. A négy japán motorból három el sem jutott a kockás zászlóig, de a negyedik, Stefan Bradl is csak a 16. helyen. A németnek ráadásul istenigazából esélye sem volt a pontszerzésre, akkora lemaradásban volt még a közvetlen előtte záróhoz képest is.

A kiesők táborát gyarapította a Repsol versenyzője, Pol Espargaró is. Helyzetét nem műszaki hiba, hanem konkrét fizikai fájdalom nehezítette. Méghozzá nem is akármilyen szinten.

Kőkemény hétvége volt, benne a vasárnappal is” – elemezte a vele történteket Espargaró. „A bordáimnak időre lenne szüksége a regenerációhoz. Ebben pedig nem segít az, hogy minden egyes nap komoly terhelésnek teszem ki őket.

Mindezek mellett pedig Pol Espargaró nem jutott sokáig. „Megpróbáltam, megnéztem, mennyit bírok. A fájdalom viszont egyre nagyobb és nagyobb lett. Ehhez ráadásul hozzáadódott az extrém meleg is, ami miatt levegőt is alig kaptam. Ráadásul óriási hőhatások érték a jobb lábamat is. Ez így együtt túl extrém volt, így pedig ki kellett állnom. Most van néhány napom a regenerációra. Volt már ilyenem, ez a sérülés nagyon hasonló a tavalyi valenciaihoz. Nincs sok idő Assenig, de ez van.

Pol Espargaró a legutóbbi három futamból kétszer is kiesett, és közte a Katalán Nagydíjon is csak a 17. helyen ért célba. A szezont még dobogóval kezdő repsolos egyre hátrébb csúszik a mezőnyben és a tabellán, utóbbin 40 szerzett pontjával már csak 15.

Hétvégi menetrend – Assen

0

Sachsenring után sincs megállás, a Gyorsasági Motoros Világbajnokság, vagyis a MotoGP szezonja a hollandiai Assenban áll rajthoz. De nemcsak a Grand Prix mezőnyének szurkolhatunk a Katedrális becenevet viselő pályán.

MotoGP: Mivel a Finn Nagydíjat (ismét) törölték, így ez lesz a hosszú nyári szünet előtti utolsó nagydíj. Tavaly Fabio Quartararo diadalmaskodott, és a világbajnoki címvédőnek ezúttal is jó esélye van futamgyőzelemre. Johann Zarco viszont az előző négy futamon rendre 5., 4., 3., és második helyeken futott be – ha követi a sormintát, akkor megszerezheti pályafutása első királykategóriás győzelmét.
A vasárnapi bemelegítő edzések kivételével valamennyi edzést és versenyt élőben közvetít az Arena4 televízió.

MotoE: az FIM elektromos világkupája is folytatódik, számukra ez lesz a negyedik forduló, a hetedik és nyolcadik versennyel. A tabellát a svájci Dominque Aegerter vezeti, de egyetlen hiba elég ahhoz, hogy a brazil Eric Granado vagy az olasz Matteo Ferrari utolérje.
A két versenyt nem láthatjuk televízióban, csak az Arena4+ fizetős online platformon lesz látható.

Northern Talent Cup: a magyarok számára oly kedves utánpótlás-sorozat is rajthoz áll Hollandiában. Az eddigi hat futamból ötöt magyarok húztak be: hármat Rossi Moor, kettőt pedig Farkas Kevin nyert meg, és jó esély van arra, hogy ismét felcsendüljön a magyar himnusz a szombati és a vasárnapi futamokon is.
Mindkét versenyt élőben közvetítik a sorozat YouTube-csatornáján.

Holland Nagydíj hétvégi menetrend

PÉNTEK
08:25 – 08:45 MotoE 1. szabadedzés
09:00 – 09:40 Moto3 1. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 1. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 1. szabadedzés TV: Arena4
11:50 – 12:20 NTC 1. szabadedzés
12:35 – 12:55 MotoE 2. szabadedzés
13:15 – 13:55 Moto3 2. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:55 MotoGP 2. szabadedzés TV: Arena4
15:10 – 15:50 Moto2 2. szabadedzés TV: Arena4
16:05 – 16:35 NTC 2. szabadedzés
16:50 – 17:00 MotoE 1. időmérő
17:10 – 17:20 MotoE 2. időmérő
17:35 – 18:05 NTC Időmérő
SZOMBAT
09:00 – 09:40 Moto3 3. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 3. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 3. szabadedzés TV: Arena4
12:35 – 12:50 Moto3 1. időmérő TV: Arena4
13:00 – 13:15 Moto3 2. időmérő TV: Arena4
13:30 – 14:00 MotoGP 4. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:25 MotoGP 1. időmérő TV: Arena4
14:35 – 14:50 MotoGP 2. időmérő TV: Arena4
15:10 – 15:25 Moto2 1. időmérő TV: Arena4
15:35 – 15:50 Moto2 2. időmérő TV: Arena4
16:15 MotoE 1. verseny
17:15 NTC 1. verseny Online: YouTube
VASÁRNAP
09:00 – 09:10 Moto3 Warm-up
09:20 – 09:30 Moto2 Warm-up
09:40 – 10:00 MotoGP Warm-up
11:00 Moto3 Verseny TV: Arena4
12:20 Moto2 Verseny TV: Arena4
14:00 MotoGP Verseny TV: Arena4
15:30 MotoE 2. verseny
16:20 NTC 2. verseny Online: YouTube

Wayne Rainey újra GP-motoron! +VIDEÓ

Korábban már megírtuk, hogy a Gyorsasági Motoros Grand Prix legendája, a háromszoros 500 köbcentis világbajnok Wayne Rainey hamarosan újra GP-motorra fog pattanni – nos, ez a pillanat eljött.

Az autó-motorsport számtalan legendáját felsorakoztató angliai rendezvény, a Goodwood-i Sebességfesztivál (Festival of Speed) keretében az amerikai sztár felül arra az YZR500-as Yamahára, amellyel 1992-ben megnyerte a harmadik, egyben utolsó világbajnoki címét.
Mint ismeretes, Rainey az 1993-as, Misanoban rendezett Olasz Nagydíjon bekövetkezett bukása révén olyan súlyos gerincsérülést szenvedett, hogy mellkastól lefelé lebénult, így élete végéig tolószékben kényszerül élni.

Rainey már többször is ült speciális, teljesen kézzel irányított motorkerékpáron, versenymotoron azonban most ül először a 29 évvel ezelőtti bukása óta.

A fesztivál csütörtöktől vasárnapig tart, a korábbi világbajnok azonban már megkezdte az (újra)ismerkedést a masinával:

Maga szűkszavúan ennyit írt csak: „Nagyszerű első nap a goodwood-i teszten! Alig várom, hogy újra a mehessek a Grand Prix-motorommal a héten!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Wayne Rainey (@wrainey60)

Íme egy rövid videó, amint beindítják a számára átalakított motort – és amint pár métert meg is tesz vele:

Itt megtekinthető egy másik, rövid videó is, ahogyan Rainey az YZR500-ast vezeti.