back to top
2025. július 07. 10:24
Kezdőlap Blog Oldal 73

Megkapta az orvosi engedélyt, rajthoz áll Portimãóban a szezonnyitón megsérült Honda-pilóta

Iker Lecuona csütörtökön megkapta az orvosi jóváhagyást, így elindulhat a hétvégi portimãói fordulóban. A Honda-pilóta elmondta, hogy mostanra nemcsak a szezonnyitón elszenvedett töréséből, hanem korábbi sérüléseiből is sikerült felépülnie.

Kifejezetten rosszul indult Iker Lecuona idénye, hiszen a Superbike-világbajnokság szezonnyitóján, annak is rögtön az első igazi megmérettetésén, a Superpole-on nagyot bukott. Az esésben, amelyet a Phillip Island-i pálya híres Lukey Heights kanyarjában szenvedett el, eltörte a bal lábának negyedik lábközépcsontját, így kiesett a forduló további részéről. Ráadásul mivel tavaly ugyanezen lábának ötödik lábközépcsontját is eltörte, fennállt a veszélye, hogy komolyabb komplikációk lépnek fel. Ezt végül elkerülte, sőt még műtétre sem volt szüksége, de a portimãói tesztet azért ki kellett hagynia.

Razgatlıoğlu ismét tarolt, és a körrekordnál is jobb időt ment a Superbike-vb tesztjén, Bulega bukott

Azonban a vártnál gyorsabb felépülése során mostanra eljutott oda, hogy motorra tud ülni. Csütörtök délután pedig megkapta az orvosi jóváhagyást is, így rajthoz fog állni a hétvégi fordulóban, amelynek szintén Portimão ad otthont. Az persze jó kérdés, hogy ilyen előzmények után mire lesz képes, de Lecuona általában jól szokott szerepelni a portugáliai pályán, tavaly itt szerezte meg a második dobogóját a sorozatban.

„Nagyon boldog vagyok, hogy Portimãóban visszatérhetek –olvashatóak Lecuona szavai a Honda közleményében. – Őszintén mondhatom, hogy mind fizikailag, mind mentálisan jobban érzem magam, mint az első forduló előtt. Az elmúlt négy hétben nemcsak az Ausztráliában elszenvedett lábsérülésemből volt lehetőségem felépülni, hanem más problémáimból is, például a bordáim és a vállam, amelyek egy hónapja még nem voltak százszázalékos állapotban, szintén meggyógyultak. Az orvosok elégedettek a csontom gyógyulásával és az általános állapotommal is. Mindez mentálisan is sokat segített, mert most fizikailag jobban érzem magam, annál, ahogy néhány hónapja éreztem.”

„A sérülések miatt a tél folyamán elég kevés időt töltöttem motoron – mutatott rá. – Gyakorlatilag az ausztráliai volt az első alkalom, amikor komolyan motoroztam, és a Superpole-on történt bukásom előtt kezdtem újra megtalálni a sebességemet. Szóval tudom, hogy időre lesz szükségem ahhoz, hogy teljesen visszanyerjem a tempómat és a motorral való összhangomat, ami igazi kihívást jelent.

„Ami a pályát illeti, nagyon szeretem Portimãót – tette hozzá. – Ez egy szórakoztató pálya, amely a múltban jó versenyeket hozott számunkra, gyorsak voltunk rajta. Meglátjuk, hogy idén hogy megy majd, mindenesetre én jól érzem magam, és készen állok a visszatérésre.”

Így áll a Superbike-tabella a Phillip Island-i forduló után

Legendás gyártót érhet be a Ducati a hétvégén, a rekordtartó is a láthatáron van

0

Az Amerikai Nagydíjon a Ducati beérheti az MV Agustát az egymást követően megnyert futamok számában. Amennyiben vasárnap folytatódik a bolognai márka sorozata, a rekordtartó Hondához is nagyon közel fog kerülni.

Az előző szezonok után senkit sem érhetett meglepetésként, hogy milyen jól kezdte a Ducati a 2025-ös idényt. Az olasz gyártó három sorozatban behúzott MotoGP-bajnoki címmel vágott neki a szezonnak, amelyet Marc Márquez révén 2 sprint- és 2 főfutamgyőzelemmel indított be. Arra pedig minden esélye megvan a márkának, hogy a hétvégi Amerikai Nagydíjon tovább növekszik ez a szám. Az austini ugyanis Márquez egyik legjobb pályája, valamint a többi gyártó eddig nem igazán tudta felvenni a versenyt a bolognaival.

Marc Márquez egy „sebzett vad”, aki erősebb, mint valaha?

Ráadásul az Amerikai Nagydíj, pontosabban annak vasárnapja egy további szempontból is különleges lehet a Ducatinak, ha akár Márquez, akár más pilóta révén ismét egy Desmosedici ér célba először. Ezzel a bolognai gyártó utolérné az MV Agustát az egymás után megnyert királykategóriás viadalok számában (az összehasonlíthatóság érdekében csak a főfutamok „számítanak”, hiszen a sprinteket csak 2023-ban vezették be).

A legendás márka az 1968-as Német Nagydíjtól kezdve az 1969-es Ulsteri Nagydíjig sorozatban 20 alkalommal maradt veretlen – mindannyiszor Giacomo Agostini ült a győztes gépen. A Ducati jelenleg 19 egymást követő vasárnapi diadalnál tart, a szériája a tavalyi Spanyol Nagydíjtól az előző fordulóig, az Argentin Nagydíjig húzódik. Egyébként a gyártó legutóbbi „elveszített” főfutama pont Austinban volt, ahol az előző évben Maverick Viñales nyert az Apriliával.

A Ducati vezére bízik Bagnaiában: „Más bajnokságot fogunk látni”

Amennyiben a Ducati folytatja a sorozatát, a rekordtartóhoz, a Hondához is nagyon közel fog kerülni. A japán gyártó az 1997-es Maláj Nagydíj és az 1998-as Holland TT között 22 győzelemig jutott el. Ezek közül 11-et Mick Doohan, 4-et Àlex Crivillé aratott, illetve Tadayuki Okada, Max Biaggi és Carlos Checa is hozzájárult fejenként 1 sikerrel a szériához. A Ducati tehát esetlegesen a Spanyol Nagydíjon érheti be a Hondát, majd a május 11-i Francia Nagydíjon állhat az élre.

Beteljesül Razgatlıoğlu álma? – jövőre végre MotoGP-pilóta lehet az új pletyka szerint

Egy, több sajtótermék által is közölt pletyka szerint Toprak Razgatlıoğlu jövőre csatlakozhat a MotoGP mezőnyéhez, ha elfogadja a Honda szerződésajánlatát. Razgatlıoğlu korábban többször is elmondta, hogy nagyon szeretné megmérettetni magát a királykategóriában.

Talán az senki számára sem kérdéses, hogy Toprak Razgatlıoğlu korunk egyik legnagyobb formátumú gyorsasági motorversenyzője. Azonban a török pilóta ennek ellenére nem a csúcskategóriában, a MotoGP-ben, hanem „csak” a második legrangosabb sorozatban, a Superbike-világbajnokságon villoghat. Ebben a szériában a technikai hátránya ellenére két bajnoki címig jutott, legutóbb tavaly sikerült felülnie a trónra (mellékesen az idei szezon egyelőre inkább rosszul alakul neki).

Razgatlıoğlu pályafutása során már számtalan alkalommal, legutóbb idén januárban, elmondta, hogy az elsődleges célja a MotoGP-be való bekerülés. Annyit viszont ő maga is elismert, hogy erre minden bizonnyal 2026 szolgáltatja az utolsó alkalmat. Októberben ünnepelte ugyanis a 28. születésnapját, tehát közeledik ahhoz az időponthoz, amikor „kiöregedik” a királykategóriából.

Razgatlıoğlu elsődleges célja a MotoGP, azt reméli, hogy újra Martínnal fog csatázni

Egy friss szóbeszéd szerint pedig lehetséges, hogy rövidesen teljesül az álma. A Motosprint írt arról a pletykáról, mely szerint a Honda MotoGP-szerződést ajánlott Razgatlıoğlunak, méghozzá egy két szezonra, valamint két további opciós idényre szólót. Ehhez fontos hozzátenni, hogy az olasz lap is a pletyka szót használta, tehát ennek megfelelően érdemes kezelni a történetet. Mindenesetre erről az általában megbízhatónak tartott Crash.net is beszámolt. A brit újság kiemelte, hogy az eredeti cikk szerint „megalapozott alapokon nyugszik” az értesülés.

A Honda pilótái közül Luca Marininek és Johann Zarcónak is lejár az idei szezon végén a szerződése. Azt persze nehéz lenne elképzelni, hogy az asakai márka azonnal a gyári csapatához tegye be Razgatlıoğlut, tehát feltehetően Marini ülését ő nem fenyegeti. Zarco esete viszont annyiban is más, hogy a királykategória körelnöke júliusban már 35 éves lesz, így nem biztos, hogy hosszabbítani akar vele a gyártó. Persze arról sem szabad elfelejtkezni, hogy Zarcónak idén eddig nagyszerű idénye van. Összetettben a szinte hihetetlen ötödik helyet foglalja el, magasan kiemelkedve a Honda kötelékéből, szóval az ő lecserélésével a jelenlegi élversenyzőjét dobná el a márka.

A maradék két Honda-pilótának, Joan Mirnek és Somkiat Chantrának egyaránt 2026 végéig szól a kontraktusa. A 2020-as bajnok Mir elküldését amúgy is nagyon nehéz vizionálni, ám Chantrával már nem feltétlenül ez a helyzet. Bár a thai újonc szintén nem fut rossz szezont, különösebben nem is villog. Ráadásul többek szerint csak az „útlevele” miatt kapta meg az LCR egyik motorját, ami pedig általában nem jelent sérthetetlenséget.

Razgatlıoğlu egyszer már, legalábbis látszólag, komolyan elindult a MotoGP felé vezető úton. A 2021-es Superbike-világbajnoki címe után a Yamaha két alkalmat is biztosított neki, amikor tesztelhette a gyártó királykategóriás gépét. Viszont ezek a tesztek nem sikerültek különösebben jól, majd valamelyest meg is romlott a kapcsolat a felek között.

MotoGP-tesztje után lett elege a Yamahából Razgatlıoğlunak, be sem akarta fejezni a programot

Ez a rossz szájízt hagyó próbálkozás is szerepet játszott abban, hogy az alanyai pilóta tavaly átigazolt a BMW-hez, amellyel aztán megszerezte második trófeáját. A váltás jelen esetben azért érdekes, mert a bajorok régóta fontolgatják a MotoGP-hez való csatlakozást. Az pedig adná magát, hogy ezt a lépést Razgatlıoğluval együtt tegyék meg. Ám a BMW érkezésére legközelebb 2027-ben, az új szabályok érvénybe lépésekor kerülhet sor, ami saját maga szerint már túl késő lenne a török motorosnak.

Hamarosan eldőlhet, hogy a BMW végre beszáll-e a MotoGP-be

Orvosa visszavonulásra szólította fel a motorozás „Tarzanját”, de ő inkább felállított egy rekordot

0

Nem versenyzői pályára készült, de mégis az lett belőle. Félt mindentől, de mégis úrrá lett saját testén és szembenézett a halállal. Európai volt, de mégis egy meghatározó figurájává vált az akkor ausztrál-amerikai tengelyt alkotó királykategóriában. A lojalitás akkori megtestesítője. Ma 70 éves Christian Sarron.

Christian Sarron 1955. március 27-én látta meg a napvilágot a Lyontól nyugati irányban autóval kétórányira fekvő, szintén franciaországi Clermont-Ferrand-ban. Elmondható róla, hogy nem a szokványos utat járta be ahhoz, hogy eljusson a 500 köbcentis kategóriáig, mivel már 14 éves volt, amikor „szerelmessé vált” a motorozásba. Ekkor kapott szüleitől egy mopedet, előtte teniszezett, valamint a kerékpározásban próbált szerencsét.

Már 20. életévét is betöltötte, amikor először ült motorra versenykörülmények között: „Soha nem voltam előtte a pályán, egy ideges fiatalember voltam. Mindentől féltem, de elutasítottam ezt a félelmet. Épp ellenkezőleg, uralkodni szerettem volna felette, hogy a saját sorsom alakítójává váljak” – mesélte a MotoGP-nek még 2018-ban. Sarron végül 1976-ban debütált a 350 köbcentis géposztályban. Az ekkor még Csehszlovák Nagydíjon egy Sonauto-Yamahán ülve a tizedik helyen futott be. 250-es nyitására a Nemzetek Nagydíján került sor, ott tizennegyedik lett. Első győzelmére sem kellett sokat várnia, ugyanis az 1977-es Nyugatnémet Nagydíjon, mindössze a harmadik versenyhétvégéjén diadalmaskodott, már ami a 350 köbcentit illeti.

Különleges rekordot tart a Rossi előtti utolsó olasz 500-as bajnok, akit menekülés közben ütöttek el

Az 1977-es Jugoszláv Nagydíj is emlékezetesen alakult a karrierjében, de nem feltétlenül az eredményei miatt. Az abbáziai versenypályán két kategóriában is indult: a 350 köbcentis géposztályban nem ért célba, viszont a kisebb, 250-es mezőnyben a tizenegyedik helyet csípte el. A versenyhétvégét két horrorbaleset is beárnyákolta, később mindkét érintett belehalt sérüléseibe. Nyilvánvaló, hogy a vasárnap nagyon feszültté vált: „A rajtprocedúra más volt, mint manapság. Várakoznod kellett néhány percet a rajtrácson, és nem futhattunk felvezető kört. Nagyon meleg volt, és levettem az overálomat a vállamról. Egy-két perccel a start előtt próbáltam visszaöltözni, de nem tudtam visszacipzározni, mert valami útban volt a vállamon. Megkértem a szerelőmet, hogy nézze meg, és kiszedett egy vállfát a ruhámból. Ez akkor kifejezetten mókásnak hatott, mert nagy volt a stressz” – vallotta be a racesport.nl-nek.

Ezt követően viszont egy elképesztő negatív spirálba keveredett. Egy olyan sérüléshullámba esett bele, amelyből egyhamar nem kecmergett ki. Bár elindult a versenyeken, de összesített eredménylistája az első éveiben elég „lyukas”, annak ellenére, hogy 1979-ben és 1981-ben a királykategóriában is indulhatott. Karrierje során több mint ötven (!) csontja tört el a kezében, valamint számos alkalommal szenvedett agyrázkódást: „1986-ban az orvosom azt mondta nekem, hogy »Christian, azt akarom, hogy fejezd be a versenyzést«. Nincs más választásom. Rengeteg agyrázkódásod volt már, lehet, hogy a következő végzetes lesz” – olvasható a motorcyclenews.com hasábjain. A francia természetesen nem akasztotta szögre a sisakot, hiszen ebben az időszakban meghatározó alakja volt a sportágnak.

Sérülései azonban így is eltörpültek a francia motorsport tragédiáihoz képest. 1980-ban és 1981-ben négy gall versenyző (Patrick Pons, Michel Rougerie, Olivier Chevalier, Christian Leon) is életét vesztette. Nemcsak nemzetiségük adta a közös nevezőt, hanem az is, hogy mindannyian remek barátságot ápoltak Sarronnal. A visszaemlékezésekből kiderült, hogy a halálesetek hatására a visszavonulás lehetősége is komolyan felmerült a clermont-ferrand-i versenyzőben. Ezeket a gondolatokat végül elhessegette, mert Pons fejével gondolkozott. Elmesélte, hogy megbeszélték azt, hogy élet, versenyzés, halál. Azt is elárulta, biztos benne, hogy fordított esetben halott társai is folytatták volna a versenyzést.

Első nagyobb skalpját 1983-ban szerezte meg. Ezt a szezont bár borzalmasan kezdte – három kieséssel –, de később felszívta magát, és egészen a második helyig repítette fel magát összetettben. Ezen egy évvel később tovább javított, és elhódította a világbajnoki címet a 250 köbcentisek között, amely az akkori másodosztálynak feleltethető meg. Innentől egyenes út vezetett számára a királykategóriába, és 1985-ben ismét a legerősebb mezőny tagjává vált.

Könnyekig hatódott a motoros legenda, aki 40 év után ismét felülhetett régi Hondájára (videó)

Visszatérése egyáltalán nem sikerült rosszul: harmadik versenyén, a szakadó esővel tarkított Nyugatnémet Nagydíjon meg is szerezte első győzelmét. Nem véletlen, hogy később ráaggatták a „az eső királya” becenevet, mivel vizes pályán, zordabb körülmények között mindig gyors volt, bár ezeket az ominózus versenyt követően soha nem tudta már győzelemre váltani. Ennek ellenére, franciaként egy üde színfoltjává vált a mezőnynek – a hat szezonból három kiírásban is a legjobb európaiként zárt, nyitószezonjában pedig a harmadik helyet kaparintotta meg az összetettben  –, mivel ekkor inkább az amerikaiak és az ausztrálok uralták a sorozatot, nem véletlenül: „Az amerikai és ausztrál versenyzők egytől egyig született tehetségek voltak. Volt egyfajta iskolájuk, ahol minden pilóta földön és krosszon is versenyzett, hogy jobban tudják kontrollálni a motorjukat, amikor megcsúsznak” – magyarázta.

Hosszasan kitért riválisaira is: „Freddie [Spencer] tehetséges volt, szinte természetes módon volt gyors. Mindig el akarta szigetelni magát [a többiektől], de ugyanúgy megvoltak a barátai, köztük én is. Jól kijöttünk egymással, gyakran beszélgettünk. Eddie [Lawson] egy igazi munkás és egy harcos volt. Emlékszem, el akartam kapni az esőben, mert egy másodperccel gyorsabb voltam nála. Megelőztem, de a következő kanyarban azonnal visszavágott. Nem tudta elfogadni, hogy egy kis francia srác utasítsa őt maga mögé a verseny alatt! Agresszív volt, miközben volt egy nagyon finom vezetési stílusa. Nagyon kedveltem őt a tehetsége miatt, és azért, amit nyújtott a sportágunknak. Rendkívül érdekes az ő személyisége.”

„Ostoba” előzéssel lett világbajnok, majd megismételhetetlen teljesítménye tette tönkre karrierjét

„A többi amerikai, például Kevin Schwantz vagy Wayne Rainey, sokkal nyitottabbnak és viccesebbnek bizonyult. Kevin egy fantasztikus versenyző volt. Amikor támadott, mindig látványosan tette. Wayne lenyűgözött, ő is a barátom. Csodálom őt, az emberi és a versenyzői kvalitásaiért egyaránt. Sajnálom, hogy volt neki az a szerencsétlen esete [1993-ban egy bukás következtében mellkastól lefelé lebénult – a szerk.]. Ő volt az egyik legjobb pilóta, aki a sportágunkban szerepelt.” Legnagyobb ellenfeleit egyébként két csoportra tudná osztani Sarron. 1976-ban és 1977-ben olyan versenyzők ellen mehetett, mint Giacomo Agostini, Steve Baker, idősebb Kenny Roberts vagy éppen Johnny Cecotto. A második etap gerincét pedig a fent említett nevek adják olyan nagyágyúkkal kiegészülve, mint Wayne Gardner vagy Mick Doohan.

Bár versenyt mindössze egyet tudott nyerni, rajtelsőségekből hatot is szerzett, ebből zsinórban ötöt az 1988-as idényben, az Osztrák, valamint a Francia Nagydíj között. Ezzel ő szerezte a legtöbb egymás utáni időmérős első helyet a királykategóriában úgy, hogy ezek közül egyiket sem váltotta győzelemre. Legemlékezetesebb pole pozícióját Belgiumban érte el, amikor közte és a második helyezett Gardner között 2,1 (!) másodperc volt a differencia. Ez azonban – bár teljes joggal gondolhatja az olvasó – nem a valaha volt legnagyobb különbség a kvalifikációkon. Ezen a versenyen bár Sarron kiesett, de egyik kedvenc pályájaként emlékszik vissza a spái aszfaltcsíkra.

Utolsó nagyobb villanása az 1989-es szezonra tehető. Ekkor még szerzett három dobogót (egy második és két harmadik hellyel), valamint az egyéni összetettben is a harmadik pozícióban zárt. 165,5 pontot gyűjtött, felülmúlva minden addigi 500-as idényét. Persze, a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy ebben az esztendőben már az első tizenöt kapott pontot, míg a korábbi években a tizedik kapta az utolsó egységet. 1990-ben már nem jött össze a pódium, és a szezon végeztével „Tarzan” (ez is egy beceneve volt, miután szívvel versenyzett, valamint sokkal kisebb testalkattal és kevesebb izomzattal rendelkezett, mint az átlag) be is fejezte karrierjét az 500 köbcentis kategóriában.

Egyvalami azonban örök maradt számára: a Yamaha. Teljes karrierje alatt a hangvillásokat erősítette, úgyhogy magától értetődő, hogy a Yamaha YZR500 a kedvenc konstrukciója. Visszavonulását követően a japánok csapatmenedzserévé és nagykövetévé vált. Bár a királykategóriában nem sikerült behúzni a végső győzelmet, 1994-ben öccsével, Dominique Sarronnal és Yasutomo Nagai-jal karöltve megnyerték az óriási presztízsű, 24 órás Bol d’Or versenyt – természetesen Yamahát hajtva.

23 évvel első királykategóriás vb-címe után ismét kétütemű 500-as motort vezetett Rossi (videó)

De vajon mit tanult a versenyzéstől? „Sosem ismerjük igazán a saját korlátainkat, és mindig nyomhatjuk tovább. Mindig arra törekedtem, hogy feszegessem a határaimat, mert ez a karrierem kulcsa. Nem gondoltam arra, hogy majd egyszer majd versenyző vagy világbajnok válik belőlem, de mindig igyekeztem. Annak ellenére, hogy azt hittem, hogy a versenyzés megölhet, miután túléltem, nem félek a haláltól. 69 éves vagyok, és teljes életet éltem.” 

„Talán, ha nincsenek itt, világbajnok lehettem volna, de ez nem számít. Inkább azt preferálom, hogy volt lehetőségem olyan tehetséges és erős karakterek ellen versenyezni, mint ők, és nem lehettem világbajnok az 500 köbcentiben, mint hogy ne ismertem volna meg őket. Szóval számomra ez egy jó időszak volt” – zárta gondolatait.

Melandri és Stoner, avagy a sisakdobálás lélektana

0

Marco Melandri számot vetett a 2008-as szezonról, amikor Casey Stoner oldalán versenyzett. Az olasz beszámolt egykori csapattársa hihetetlen tudásáról, de az emberi oldaláról is megközelítette a nem mindennapi idényt.

Elképesztő várakozások előzték meg a 2008-as szezont a gyári Ducati részéről. Az előző kiírást Casey Stoner óriási fölénnyel húzta be, és természetesen az új idényt is első számú favoritként kezdhette meg. Számításait azonban a csapat, valamint a gumik is keresztülhúzták. Bár 2008-ban hat alkalommal is az ausztrált intette le elsőként a kockás zászló, a sorozatos hibák és az esések miatt Valentino Rossi el tudta csenni előle a világbajnoki címet.

Stoner kemény szavakkal illette 2007-es bajnoki Ducatiját: Igazán semmire sem volt jó

Stoner csapattársa ebben az évben Marco Melandri volt, aki a Hondától érkezett a Ducatihoz. Házon belül nagyon kikapott kollégájától, és összesítésben is csak a tizenhetedik helyet szerezte meg, így nem meglepő, hogy egy szezon után lapátra tették. Az olasz viszont csodálattal figyelte az ausztrál teljesítményét, valamint egy senkihez sem hasonlítható karakterképet formált belőle.

„Mindig is mondtam, hogy Stoner olyan, mint egy kódfejtő, de utána nem emlékezhetett mindenre – állapította meg Melandri a Moto.it-nek. – Azt tette, ami működött neki, de arra már nem tudott választ adni, hogyan csinálta. Ha tudta, hogy több motorfékre van szüksége, akkor leváltott, és utána vissza. De közben nem ment oda a mérnökéhez, hogy azt mondja neki, hogy »azért tettem, mert több motorfékre lenne szükségem«. Született tehetség volt ösztönös szinten.

A 42 éves expilóta részleteket is elárult a technikai paraméterekről, amelyekben a legtöbb versenyző megbízik. Elmagyarázta, hogy míg ő két milliméternyi tengelytáv-módosítást már megérzett, addig Stonernek a húsz milliméter sem tűnt fel, azzal is ugyanolyan gyors volt.

Két futam után leszűrt tanács: nem számít Stoner fizetése, mindent meg kell neki adni

„Futamgyőzelmekből a kemény időkbe esett át, sok balesete volt. Nehéznek bizonyult ez számára, mérges volt. Láttam, ahogyan repültek a sisakok a bokszban” – számolt be Melandri Stoner emberi oldaláról, majd ezt a történetet egy további, érdekes adalékkal is kiegészítette.

„Megsértődött, amikor azt mondtam, hogy ő is ugyanúgy dobálja a sisakját, amikor dühös. Minden versenyző, aki magas szinten szeretne szerepelni, ugyanilyen intenzitással éli meg azt, amikor haragossá válik. Ez nem arról szól, hogy eldobod a sisakod, behajítod a sarokba vagy püfölöd belülről. Ez teljesen normális, ha van egy technikai problémád, elkövetsz egy hibát, amelyről tudod, hogy elkerülhető lett volna, mert ezzel nemcsak egy versenyt, hanem akár a teljes bajnokságot kockára teheted” – magyarázta Melandri.

„Azt mondtam neki, hogy »nézd, nem azt mondtam, hogy különös dolgokat teszel, hanem azt, hogy megértik a szurkolók, hogy te is emberből vagy«. Azt gondolom, hogy amit csinált ezen a motoron, arra senki nem lett volna képes” – zárta gondolatait.

Rossi „dörzsölt”, Bagnaia „számító” – Stonernek egy szóval kellett jellemeznie versenyzőket

Meglehet Viñalesnek, ami még senkinek sem sikerült? – szerinte ez még messze van

0

Maverick Viñales megemlékezett a tavalyi austini mesterhármasáról az Amerikai Nagydíjat megelőzően. A spanyol arról is beszélt, hogy vajon mikor ünnepelhet hasonló sikert új csapatával, mi az, amiben még fejlődnie kell, és milyen célokat tűzött ki maga elé.

A 2024-es szezon Amerikai Nagydíja egy kivételes eset volt. Ez volt az egyetlen olyan forduló a tavalyi kiírásban, melynek főfutamát nem a Ducati nyerte meg. A bolognaiak hibátlan idényébe az Aprilia, illetve Maverick Viñales köpött bele a levesükbe, olyannyira, hogy a spanyol versenyző egész hétvégén érinthetetlen volt, mert nemcsak vasárnap diadalmaskodott, hanem az időmérő edzést, valamint a sprintversenyt is megnyerte.

Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet

A MotoGP stábja egy kis ajándékkal kedveskedett a 30 éves versenyzőnek: „Ez egy győzelmi ereklye, egy nagyon fontos pillanatról. Ezután a gyermekeim Batmannek hívtak – mesélte Viñales, miután átnyújtottak neki egy Batman-maszkot, ahhoz hasonlót, amelyet tavaly a pódiumon viselt. – Nagyon különleges volt, mert már hosszú ideje kerestük önmagunkat az Apriliánál. Rengeteg olyan lehetőségünk volt, amelyről tudtuk, hogy megnyerhetjük. Csak be kellett bizonyítanunk, és rendkívül felemelő volt”

Sokáig azonban nem örülhetett a noaleiekkel. Néhány héttel később hivatalossá vált, hogy a spanyol 2025-től a KTM szatellitcsapatánál folytatja pályafutását. A tízszeres királykategóriás futamgyőztes ezzel már a negyedik különböző gyártót erősíti. Korábbi kenyéradóiban (Suzuki, Yamaha, Aprilia) az a közös, hogy mindenhol tudott legalább egy alkalommal a dobogó tetején ünnepelni. 

Hivatalos: Bastianini mellett Viñales is a KTM-nél folytatja

De vajon összejöhet az osztrákokkal is a hőn áhított siker? „A KTM már hosszú ideje nem nyert [legutóbbi főfutamos győzelmüket Miguel Oliveira jegyezte a 2022-es Thai Nagydíjról – a szerk.]. Jól fogok teljesíteni, de ez még messze van. Nem szeretnék erre sokat gondolni, mert biztosan frusztrálttá tenne. Az elejét [utolérni] óriási kihívás, talán az eddigi legnagyobb, de én készen állok rá”. Amennyiben sikerül neki, egyedüli csúcstartóvá válik ebben a tekintetben. 

„Mindig is ott voltam az elejében, szóval nem könnyű átélni a szenvedést. Tudom, hogy ez rengeteg időt fog felemészteni, úgyhogy ebben az évben a türelmemen és a magabiztosságomon kell dolgozni, mert ezek mindig fontosak. Ami pedig a többit illeti, optimista és boldog vagyok” – folytatta.

A spanyol nem tudja megmondani, mennyi időre van szüksége a KTM-nek ahhoz, hogy felzárkózzanak az élmezőnyre, és versenyképesebbé váljanak. Az is előfordulhat, hogy egyes elemekre a jövő évig kell várnia. Továbbá fájdalmas pillanatnak nevezte, hogy hiába dolgoznak, úgy tűnik, nem jönnek a kellő eredmények, de szerinte egy ponton hirtelen minden megváltozhat.

Viñales pályafutása mélypontján van túl – nem kellett volna követnie tapasztaltabb márkatársait?

„A fékezés az a terület, ahol leginkább szenvedek. Bele kell merülnöm a technikájába, de amit megértem, gyorsulni fogok” – ígéri. Szerinte még túl korai bármit is mondani a teljesítményéről, mivel mindössze egy hónapja van a csapatnál. Az európai szezonkezdetet, valamint a jerezi tesztet mindenképpen megvárná, mivel akkor már pontosan látni fogják, hogy mi az, amit tudnak, és mi az, amit nem.

Viñales azt is elárulta, hogy mik az idei céljaik. Elsősorban azt emelte ki, hogy egy szinten legyen márkatársaival, és próbáljon meg előttük végezni. Ezt ugyanakkor nehéznek titulálja, mivel kollégáit tapasztaltnak és gyorsnak tartja. A jövőről pedig annak függvényében határoz, hogy mikor jön el a KTM ugrásszerű fejlődése.

Újabb bizonyíték, hogy a KTM egyelőre hosszú távon sem tett le a MotoGP-ről

Kiderült, ott lesz-e Martín helyettese az Amerikai Nagydíjon

0

Bár nem százszázalékos, de ott lesz az Amerikai Nagydíj rajtrácsán Lorenzo Savadori. Marco Bezzecchi is megszólalt, aki motiváltan várja a soron következő versenyhétvégét.

Ideális esetben Jorge Martín és Marco Bezzecchi párosával állt volna ki a gyári Aprilia az idei szezonra. Ezzel szemben a valóság az, hogy a címvédő megsérült a malajziai, szezon előtti teszten, és egy újabb baleset miatt azóta sem tudott visszatérni. Martín pótlására a noaleiek a hivatalos tesztpilótájukat, Lorenzo Savadorit nevezték meg.

Az Argentin Nagydíj alatt viszont a 32. születésnapját a jövő héten ünneplő versenyző feje felett is elkezdtek gyülekezni a fellegek, hiszen a termasi időmérőn egy szerencsétlen eset miatt kificamodott a bal válla. Bár a sprinten rajthoz állt, de fájdalmai miatt fel kellett adnia, a főfutamtől pedig visszalépett. A rajongókban jogosan merülhetett fel a kérdés, hogy milyen forgatókönyvvel rukkol elő az Aprilia, ha Savadori is harcképtelen lesz az austini fordulóra. Erre – jelen állás szerint – nem fogunk választ kapni, ugyanis az olasz motoros ott lesz a rajtrácson: „Az argentínai sérülésem után továbbra sem vagyok tökéletes állapotban, de mindent bele fogok adni” – jelentette ki.

Újabb csapás érte az Apriliát, Martín helyettese is kihagyja a termasi főfutamot

„Ugyanúgy, mint Termas, Austin is egy olyan pálya, ahol még sosem versenyeztem. Köztudott, hogy ez egy nehéz és fizikailag megterhelő helyszín. Alig várom, hogy kipróbálhassam ezt a remek aszfaltcsíkot, és tudjam folytatni az RS-GP25 fejlesztését, hogy még tovább javuljunk” – tette hozzá.

Honfitársával szemben Bezzecchinek már jóval több tapasztalata van a Circuit of the Americason, bár eddig sok babér nem termett ott neki. Dobogót egyedül 2018-ban, még a Moto3-as karrierje alatt szerzett Austinban, a legjobb királykategóriás eredménye egy hatodik hely, még 2023-ből. A 26 éves versenyzőre az eddigiekhez képest minden bizonnyal több szempár fog szegeződni. A 2024-es szezonban ugyanis Austin volt az egyetlen helyszín, ahol legyőzték a Ducatit, pont az Aprilia, Maverick Viñales vezetésével.

A történelmet író Viñales nem tudta megjegyezni, hogy „hányat előzött” az austini futamon

„Boldog vagyok, hogy mehetünk Austinba, különösképpen azért, mert szeretném jóvátenni az előző futamot” – utalt az argentin hétvégére Bezzecchi. Mint ismeretes, a főfutam első körében az olasz elmérte az első kanyar féktávját, és majdnem Fabio Quartararót is kigolyózta, azonban megúszta egy figyelmeztetéssel.

„Trükkös pálya lesz, fizikálisan a legmegterhelőbb a MotoGP versenynaptárában. Reendkívül motivált vagyok. Nagyon várom már ezt a hétvégét a csapattal. Egyre jobban összeszokunk egymással, és a dolgok is a jó irányba haladnak” – összegzett Bezzecchi.

Az Amerikai Nagydíjat március 28. és 30. között rendezik meg.

Bezzecchi elmondta, mit gondol Martín újabb halasztásáról, Ogura szerint most kihívásra van szüksége

Ekkor rendezhetik meg a Brazil Nagydíjat

0

Dél-amerikai sajtóértesülések szerint már meg is van a Brazil Nagydíj időpontja a 2026-os versenynaptárban. A döntés értelmében a jövőre visszatérő goiâniai fordulót március utolsó hétvégéjén rendezhetik meg.  

2024 decemberében mi is beszámoltunk arról, hogy visszatér Brazíliába a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye. A dél-amerikai országban legutoljára 2004-ben rendeztek versenyt (ekkor a versenyhétvégét Riói Nagydíjra keresztelték el), míg Brazil Nagydíj 1992-ben volt utoljára.

A bejelentés óta természetesen aktívan zajlik az élet az Autódromo Internacional Ayrton Senna elnevezésű pálya körül. Egyebek mellett az előző hét során egy teszteseményt is rendeztek Goiâniában, ahol a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezetősége, valamint néhány pilóta is tiszteletét tette. A versenyzők – élükön Franco Morbidellivel és Luca Marinivel – összességében jól érezték magukat, de Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója azt is kiemelte, hogy még rengeteg a tennivaló, hogy 2026-ban fogadni tudják a mezőnyt.

Remekül sikerült a „bemelegítés”, de még sok a tennivaló Brazíliában a tényleges visszatérésig (videók)

Most pedig egy újabb jó hírt kaptak a szervezők. A brazil Granpremio portál a Dorna vezetőségére hivatkozva már az esemény pontos dátumát is közölte – olvasható a SPEEDWEEK.com-on. Ennek tükrében elmondható, hogy a Brazil Nagydíjat március 27. és 29. között rendezhetik meg.

Ez a datálás több irányba is elviheti a jövő évi versenynaptárat. Könnyen előfordulhat, hogy a Dorna már tisztában van azzal, hogy jövőre nem lesz Argentin Nagydíj, és a március végi időpont ezt az eseményt hivatott pótolni. De az is megeshet, hogy sikerül kiegyenesíteni a kérdőjeleket az argentínai forduló kapcsán, és az Autódromo Óscar y Juan Gálvez rekordidő alatt átesik a ráncfelvarráson, valamint a kötelező homologizációs körökön. Az időpontból az is kiolvasható, hogy minden bizonnyal helyet cserél az Amerikai Nagydíjjal, esetleg egy páros hétvégét alkotva Austinnal.

Az idei volt az utolsó Argentin Nagydíj a jelenlegi formájában?

Természetesen a 2026-os versenynaptár kapcsán még nagyon minimálisak az ismereteink. Annyi biztos, hogy jövőre is a Thai Nagydíjjal kezdődik a pontvadászat, illetve a tervek szerint az Indiai Nagydíj is visszatér a körforgásba. Ezpeleta azt is hangsúlyozta, hogy huszonkettő versenyhétvégével terveznek, ezeket pedig minél jobban el szeretnék osztani. A pontos menetrendet minden bizonnyal szeptember végén véglegesítik.

Az elmúlt hetekben egyébként több pálya is szerződést hosszabbított a MotoGP-vel. A bejelentések értelmében Barcelonába 2031-ig biztosan ellátogat a sorozat, de a Valenciai Nagydíj is biztos jövővel rendelkezik. Magyarország helyzete is kecsegtető a következő évekre. Még 2024 szeptemberében a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy tíz évre szóló kontraktust írt alá a Dornával, ennek értelmében 2034-ig biztosan ellátogat hazánkba a gyorsaságimotoros-világbajnokság. Bár a balatonfőkajári aszfaltcsík szerződése három évre szól, de a jövőben azt az eshetőséget is megvizsgálják, hogy át lehet-e költöztetni az eseményt a Hungaroringre. Az 1992 után visszatérő Magyar Nagydíjra augusztus 22. és 24. között kerül sor.

Hivatalos: Magyarországra látogat a MotoGP és a Superbike-világbajnokság

Quartararo: Rossi volt a példaképem, de itt jöttem rá, hogy kicsoda valójában Marc Márquez

0

Fabio Quartararo felidézte karrierje legjobb és legrosszabb emlékét, valamint Marc Márquezt is hosszasan méltatta.

Még hétfőn írtunk Fabio Quartararo egy nyilatkozata kapcsán. 2021 királykategóriás világbajnoka többek között arról is beszélt, hogy milyen feltételeket szabott a Yamahának a szerződéshosszabbítás érdekében, valamint mivel nyugtatja magát, amikor bosszankodik az elmúlt évek koncepciója miatt. Kijelentette, hogy 2026 után nem biztos, hogy a hangvillások kötelékében fog maradni, de a későbbi gondolkodásmódjára is finoman utalt.

Quartararo nem feltétlenül lesz örökké hűséges a Yamahához: „Oda megyek, ahol a legjobban járok”

Ezeken felül később a francia további témákat is feszegetett, ahol egyebek mellett pályafutása legjobb és a legrosszabb pillanatait is felidézte: „A legboldogabb az, amikor aláírtam a MotoGP-be. A legtöbb ember azt mondta, hogy nem állok készen a királykategóriára. És csak szereztem az első sorokat, a rajtelsőségeket és a dobogókat – az első évemben” – mesélte a GP Racingnek.

A legrosszabbnak a Yamaha folyamatos számonkérését említette, külön kihangsúlyozva a 2023-as évet. A hangvillások problémái már a 2022-es idény végén elkezdődtek, a legmélyebb gödör viszont a következő két évben jött. A francia teljesítménye is jelentősen visszaesett, és azonnal a középmezőnyben találta magát. Pedig ő személy szerint azt érezte, hogy jól teljesít (olykor jöttek is az eredmények, elsősorban 2023-ban), de olyan dolgok hátráltatják, melyekre neki nincsen ráhatása.

Ebben az évben több alkalommal is nyilvánosan támadta a japánokat, ami minden bizonnyal elindította a fogaskerekeket Ivatában, hogy valamit muszáj tenni. A sikertelenség és a tehetetlenség miatt mentális problémákkal is küzdött ebben az időszakban. „Túl agresszív szavakkal illettem őket. Nehéz időn mentem akkor keresztül, de nem szabadott volna így viselkednem” – vetett számot a múlton Quartararo.

Quartararo elismerte, kész volt elhagyni a Yamahát, mentális gondjai is voltak

A 25 éves versenyző Marc Márquezről is beszélt: „[Valentino] Rossi volt a gyerekkori példaképem, de amióta itt vagyok, rájöttem, hogy kicsoda Márquez valójában. Őszintén, ő egy lenyűgöző srác. Emlékszem a 2019-es Thai Nagydíjra. Annyit kellett csak tennie, hogy befusson [Andrea] Dovizioso mögött, hogy világbajnokká váljon [valójában az olasz pilóta előtt kellett végeznie – a szerk.]. Ehelyett mindent beleadott, hogy legyőzzön és megnyerje a versenyt, hogy egy újabb sikert gyűjtsön be a többi mellé.”

„Az elszántsága figyelemre méltó, ahogyan az az akaraterő is, amelynek köszönhetően a sérülésekkel és a Hondával való küszködésekkel teli évek után visszajött. Marc egy olyan versenyző, akire mindannyian fel tudunk nézni” – osztotta meg véleményét, amely ráerősített Quartararo egyik régebbi nyilatkozatára. A francia versenyző már korábban is úgy tekintett spanyol kollégájára, mint a történelem legjobbjára.

Quartararo: Kedvelem Valentino Rossit, de számomra Marc Márquez a történelem legjobbja

A gyári Ducati főnöke felelevenítette az esetet, amikor Lorenzót félrevezette egy „külsős”

0

Davide Tardozzi felidézte a 2018-as burirami tesztet, amelyen Jorge Lorenzo katasztrofálisan szerepelt. Mint kiderült, a spanyol pilótát egy Ducatin kívüli személy rossz tanácsa vitte tévútra, és bár az együttműködés az idény végén be is fejeződött, a gyári Ducati csapatmenedzsere méltatta az ötszörös világbajnokot.

Jorge Lorenzo 2017-ben igazolt a Ducatihoz, annak is a gyári istállójához, ám az első éve finoman szólva sem úgy alakult, ahogyan szerette volna. Miközben csapattársa, Andrea Dovizioso a szezonzáróig harcolt a világbajnoki címért, addig ő mindössze háromszor állhatott fel a dobogóra, az összetettben pedig csupán hetedikként zárt.

A következő év viszont kifejezetten biztatóan indult számára, hiszen a sepangi teszten remekül szerepelt. Aztán viszont jött a feketeleves, Buriramban ugyanis csak a tizenhatodik legjobb kört futotta meg a három nap során, és őt, valamint a csapatot is kétségek gyötörték. Az akkor 30 éves pilóta elárulta, nem érzi jól magát, nincsenek meg az idők, és bár a motor jó, messze elmarad a legerősebbektől, különösen Marc Márqueztől. Pedig mindent kipróbált, az előző évi alkatrészektől kezdve a különböző üzemanyagtankokon át az alternatív vázakig.

Davide Tardozzi az eset kapcsán egy érdekes adalékot árult el. „Az első teszten rossz tanácsot kapott egy kívülállótól, aki valamit elültetett a fejében – nyilatkozta a GPOne.com-nak a gyári Ducati csapatmenedzsere, aki konkrét nevet nem említett, de hangsúlyozta, nem a bolognaiak emberéről volt szó. – Gigi [Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója] Jorge kedvében akart járni, mert vele kezdtünk, ám ez hiba volt. Ezt később ő maga is megértette.”

Lorenzo világbajnok lehetett volna a Ducatival Marc Márquez súlyos sérülésének évében?

Akkoriban még Fabiano Sterlacchini is a Ducati fedélzetén dolgozott technikai koordinátorként, azóta viszont megjárta a KTM-et, jelenleg pedig az Aprilia technikai igazgatója. „Vicces módon nemrég beszéltem erről Fabianóval – idézte fel Tardozzi. – Szóba került a thaiföldi teszt, és eszünkbe jutott Jorgénak az a tesztje. Ezért is nevetek, mert azon a teszten minden megtörtént.”

Lorenzo aztán pont Thaiföldön sérült meg, így végül pontban és helyezésben is rosszabbul zárt az előző szezonjához képest. Pedig 2018-ban összesen három győzelemig jutott, más kérdés, hogy már az első, mugellói siker előtt eldőlt, hogy év végén távozik a Ducatitól. Annak ellenére, hogy az együttműködés nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, Tardozzi méltatta egykori versenyzőjét.

Ki kell emelnem, hogy Jorge rengeteget segített a motor fejlesztésében, mert nagyon fontos információkkal szolgált, amelyek a ma használt koncepciók egy részének alapját képezik – fogalmazott, utalva arra, hogy ekkor tették le a későbbi sikerek alapjait. – Két fontos év volt ez számunka, egy ötszörös világbajnokkal nem is lehetett volna ez másképp.”

Marc Márquez azért akarta a Hondánál tudni Lorenzót, hogy utóbbi ne lehessen sikeres a Ducatinál