back to top
2025. július 29. 02:58
Kezdőlap Blog Oldal 565

Rossiék a mai MotoGP-t már nem tudnák olyan könnyen letarolni?

0

Valentino Rossi, Marc Márquez, Jorge Lorenzo és Casey Stoner ─ négy név, és összesen 18 bajnoki cím. Azonban az olasz klasszis két versenyzője a jelenlegi rajtrácson úgy véli, hogy a „Fantasztikus Négyes” a múltban sikereket érhetett el, de ma meggyűlne a bajuk az új, versenyképesebb generációval.

„Most minden más szintet képvisel.”– mondta a Mooney VR46 versenyzője, Luca Marini a Sky-nak.

„Igaz, hogy ha megnézzük a Vale vagy Lorenzo által megnyert világbajnokságokat, az rengeteg, illetve számos ellenfelük volt, de úgy vélem, hogy a mai mezőny sokkal erősebb és legalább 10 pilóta esélyes a világbajnoki címre. Minden megváltozott, beleértve a motorokat is, és a 2023-as rajtrács valószínűleg minden idők legerősebbje lesz. Nagyon boldog vagyok, hogy a MotoGP-ben motorozhatok, és remélem, hogy nem reked meg a fejlődésünk és esélyesek lehetünk.”

Marini csapattársa, Marco Bezzecchi hozzátette: A „Fantasztikus Négyes” korában a gyári és a privát csapatok motorjai között is nagyobb volt a különbség, mint manapság. Anélkül, hogy bármit is elvennék az olyan emberektől, mint Vale, Lorenzo, Dani Pedrosa, Stoner vagy Márquez, fontos megjegyezni, hogy most minden sokkal kiegyenlítettebb. Most már mindannyiunknak versenyképes technikai csomagja van.”

Bezzecchi véleményét bizonyítja, hogy a MotoGP az elmúlt négy évben négy különböző bajnokot avathatott, négy különböző csapatot képviselve.

Márquez (Honda) 2019-ben, Joan Mir (Suzuki) 2020-ban, Fabio Quartararo (Yamaha) 2021-ben és Francesco Bagnaia (Ducati) 2022-ben.

Bagnaia és új csapattársa, Enea Bastianini elméletileg a legjobb motorból profitálhat, de a Yamaha sem volt rest, figyelembe véve a shakedown teszt eredményeit. Marc Márquezt pedig sosem szabad leírni.

Nem volt minden ideális, de a MotoGP egyetlen újonca és főnöke így is elégedett

0

Augusto Fernández elárulta, sikerült letennie az alapokat, és megértenie bizonyos folyamatokat a MotoGP shakedownján. Az idény egyetlen újoncával főnöke, a Tech3 GasGas csapatmenedzsere is elégedett.

Augusto Fernández túl van a második MotoGP-tesztjén, hiszen részt vett a vasárnaptól keddig zajló shakedownon. A spanyol versenyző volt az egyetlen állandó pilóta, aki ott lehetett az idei év első hivatalos eseményén, hiszen 2023-ban nincs más újonc rajta kívül a királykategóriában. A Moto2 tavalyi bajnoka beszámolt a tapasztalatairól.

Fernández az első két napot a harmadik, az utolsót a negyedik helyen zárta, de csak azért, mert Michele Pirro két Ducatival is gyorsabbnak bizonyult mindenki másnál. Ennél azonban jóval fontosabb, hogy összesen 107 kört sikerült megtennie, ami értékes tapasztalatnak számít. Annál is inkább, mert ez a teszt már jóval több volt számára, mint amit a 2022-es szezonzáró helyszínén teljesített.

Az első, valenciai teszt csupán arról szólt, hogy MotoGP-motort vezessek anélkül, hogy túl sokat gondolkodtunk volna a beállításváltoztatásonértékelt a harmadik ap után. – Szóval s shakedown célja logikusan az volt, hogy rendesen elkezdjem a munkát, és felépítsem az alapokat. Örülök, hogy három napom volt megszokni a MotoGP-motort, és már most úgy érzem, hogy kezdem megérteni, mi miért történik, és hogyan kell vezetni ezt a gépet. Rengeteg információt gyűjtöttünk az elmúlt három napban, száraz és nedves körülmények között egyaránt. Nagyon fontos lesz megértenem, mit kell tennem ahhoz, hogy a következő napokban gyorsabb legyek. A csapat remek munkát végzett, ezért szeretnék köszönetet mondani nekik. Már nagyon várom a pénteki sepangi tesztet.”

Az első két napon eleredt az eső, így a versenyzőknek jó néhány órán át a vizes vagy felszáradó pályán kellett körözniük. Ez alapesetben közel sem ideális, hiszen így a gyártók kevésbé tudják felmérni, hogy az új fejlesztések hogyan működnek. Fernández, illetve a Tech3 GasGas alakulata sem feltétlenül örült ennek, de az istálló csapatmenedzsere megtalálta a pozitívumot a körülményekben.

Augusto Fernández a novemberi valenciai első teszt után itt, Sepangban találkozott újra a motorjával – kezdte Nicolas Goyon. – Ez a háromnapos shakedown teszt igazán értékes volt, bár az időjárás nem volt a segítségére. A pozitívum az, hogy már sokféle körülmény közepette tudott motorozni, ami egy újonc számára kulcsfontosságú: esőgumikon teljesen vizes pályán, esőgumikon száraz pályán, slick gumikon félig száraz pályán, és természetesen slick gumikon száraz pályán. Is vezetett.”

A híradások egyetlen esésről sem számoltak be, vagyis Fernándezzel sem történt ilyesmi. Mindez kulcsfontosságú, nemcsak a 25 éves motoros önbizalma szempontjából, hanem azért is, mert így semmilyen erőforrásnak nem kell elmennie a javításra. Emellett ráadásul a tempója is biztatónak tűnt, így optimistán várják a péntektől vasárnapig tartó hivatalos tesztet.

A harmadik nap volt a legintenzívebb, mivel az teljesen száraz volt, és nagyon érdekes köridőket ment – folytatta a francia szakember. – Egyáltalán nem bukott, ami azt jelenti, hogy jó lehetőségünk van a javulásra. Nagyon jó a hozzáállása, a megjegyzései pozitívak és építő jellegűek, így a bokszban és a Pierer Mobility Groupnál mindenki elégedett vele. Alig várjuk, hogy a pénteki sepangi teszten folytassuk a munkát Augustóval.”

Újra bűncselekménnyel gyanúsítják a családon belüli erőszak miatt elítélt egykori MotoGP-pilótát

0

Okirat-hamisítással vádolják, és akár hároméves börtönbüntetéssel is sújthatják Héctor Barberát, aki korábban évekig versenyzett a MotoGP -ben. A spanyol pilótának már többször volt dolga a rendőrséggel, egyszer családon belüli erőszak miatt ítélték el, később egy magyar csapat lopással vádolta meg.

Héctor Barberá jelen állás szerint a brit Superbike-ban, a TAG Racing színeiben fog versenyezni az idei szezonban, ám nagyon úgy tűnik, hogy ha lehetőséget is kap, egy rendőrségi ügy mindenképpen elvonhatja a figyelmét. Az andorrai altaveu.com ugyanis arról számolt be, hogy a helyi igazságszolgáltatás vizsgálatot indított ellene, mivel okirat-hamisítással gyanúsítják.

Moto2, Héctor Barberá, Pons HP40, Le Mans teszt 2018
Barberá újabb ügybe keveredett (Fotó: MotoGP Media)

A 36 éves motoros 2014-ben költözött a Spanyolország és Franciaország között található miniállamba, és egészen 2019-ig kapott tartózkodási engedélyt. Ezt nem hosszabbította meg, és manapság vélhetően ismét szülőföldjén, a valenciai autonóm közösség területén él. Ugyanakkor egyrészt feltehetően nem rögtön hagyta el Andorrát, másrészt amikor megtette, alapos indoka lehetett rá.

A lap jelentése szerint Barberá 2020-ban vásárolt egy furgont. A spanyol pilóta bemutatta a használt-autó kereskedőnek a 13 500 euróról (mai árfolyamon több mint 5 millió forint) szóló banki átutalás bizonylatát, a pénz soha nem érkezett meg az eladóhoz. A rendőrség nyomozása alapján nem véletlenül, ugyanis Barberá meghamisította a dokumentumot.

Ennek következtében okirat-hamisítás gyanújával vizsgálat indult ellene, de természetesen az ártatlanság vélelme őt is megilleti. Ha azonban bebizonyosodik a bűnössége, a helyi törvények alapján akár kétéves börtönbüntetést is kaphat. A spanyol motorosnak egyébként messze nem ez az első rendőrségi ügye, hiszen korábban számos alkalommal volt összetűzése a hatóságokkal.

2019-ben a Supersport-világbajnokság mezőnyében szereplő Team Tóth csapatánál kapott helyet, amikor az aragóniai verseny előtt pár órával eltűnt a Yamaha R6-osa. Tóth Imréék azzal gyanúsították, hogy ő lopta el a motort, és ezt tárgyaláson is be akarták bizonyítani. Ez azonban a koronavírus-járvány miatt csúszott, és az ügyet azóta sem zárták le.

Egy évvel korábban a Moto2-es csapata, a Pons HP40 azért rúgta ki, mert 0,67 ezrelék véralkoholszintet mértek nála, miután vezetés közben lekapcsolták. 2014-ben szintén a közutakon volt konfliktusa, akkor jogosítvány nélkül vezetett, mert korábban bevonták a vezetői engedélyét. 2013-ban pedig féléves szabadságvesztésre ítélték családon belüli erőszak miatt, miután fizikailag bántalmazták egymást barátnőjével, akit szintén elítéltek. Igaz, ezt előbb 14 hónapos közmunkára konvertálták át, majd fel is függesztették.

MotoGP, Héctor Barberá,  Reale Avintia, Valenciai Nagydíj 2017
Fotó: MotoGP Media

Barberá 2002-től 2018-ig indult a gyorsaságimotoros-világbajnokság valamelyik kategóriájában, és a 125 köbcentiméteresek között hat, míg a 250-eseknél négy futamot nyert. Mindkét géposztályban az összetettbeli második helyig jutott. 2010-től 2017-ig versenyzett a MotoGP-ben, de ott még a dobogós helyezés sem jött össze neki. Az előző két évben a MotoAmericában szerepelt, ahol előbb a hetedik, aztán az ötödik pozícióban zárt a tabellán.

Rossi egykori csapattársa elárulta, visszatérhet-e a Yamahához

0

Maverick Viñales elégedett az Apriliánál elért teljesítményével, ezért nem lát okot arra, hogy fontolóra vegye a Yamahához való visszatérést.

Viñales a 2021-es MotoGP-szezon közepén szakított a Yamahával, mivel úgy érezte, hogy a gyártó nem támogatta eléggé és nem hallgatott rá, így a spanyol versenyző úgy ítélte meg, hogy az Apriliánál lel biztos jövőre.

Annak ellenére, hogy az eredményei nem érték el az elvárt szintet, a noalei gyártó mégis bizalmat szavazott Viñalesnek, és úgy tekintettek rá, hogy ő lehet az a versenyző, aki képes lesz megszorongatni a visszatérő Marc Márquezt.

Viñales még mindig nem nyert az Apriliával, bár egy abszolút pozitív példa áll előtte Aleix Espargaró személyében, aki 2022-ben sokáig esélyes volt a világbajnoki címre.

„Mindketten azért harcolunk, hogy az Aprilia világbajnok legyen, ez teljesen egyértelmű.” – mondta Viñales a Corsedimoto.com-nak nyilatkozva.

„Úgy gondolom, hogy a csapatban nagyszerű az összhang, ez alapján abszolút van esélyünk.”

Miután Viñales távozott a Yamahától, Franco Morbidelli került a helyére, Quartararo pedig hiába lett világbajnoki második a tavalyi évben, nagyon sok problémája volt a motorral, amit számtalan alkalommal szóvá is tett.

„Nem tudom, mit mondott Quartararo, mert évek óta nem próbáltam ki a motort. Ami a Yamahához való visszatérést illeti, nem mennék vissza. Nem azok miatt mondom ezt, akikkel jó volt a kapcsolatom, egyszerűen úgy éreztem, hogy váltanom kell.”

Az ellenfelek teljesen lemásolták a Ducati motorját, véli annak tesztpilótája

0

Michele Pirro úgy véli, a riválisok lemásolták a Ducati motorját a sepangi shakedownra. Az olasz gyártó tesztpilótája éppen ezért a tavalyinál is szorosabb küzdelemre számít, de hozzátette, még ők sem játszottak ki mindent.

Vasárnaptól keddig rendezték az idei MotoGP-szezon első hivatalos eseményét, a seoangi shakedownt. A legjobb időt a Ducati futotta Michele Pirro révén, aki egyedüliként ment be 2 perc alá a malajziai aszfaltcsíkon. Ennél viszont jóval fontosabb, hogy kipróbálhatták az új alkatrészeket, amelyeket erre az idényre terveztek, legalábbis azoknak egy részét.

A Ducati duplán élre állt az eddigi legfontosabb napon Sepangban

Az előző két napot azonban erősen befolyásolta az eső, ami nyilvánvalóan mindenkit hátráltatott. Éppen ezért a gyári csapatok és az idény egyetlen újoncát, Augusto Fernándezt foglalkoztató Tech3 még annyira sem a köridőt célozták meg, mint később. Éppen ezért nem is derült ki igazán a motorok nyers tempója, így a Ducati tesztpilótája ezen a téren még nem tudott információval szolgálni az állandó versenyzőknek, Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek.

Igen, írtunk egymásnak – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre a GPone.com-nak adott interjújában Michele Pirro még a második nap után. – Mondtam nekik, hogy nyugodjanak meg, mert a teljesítménnyel kapcsolatban még nem dolgoztunk. Még nem mindenhol végeztük el az összevetéseket, mert ebben az időjárásban inkább megbízhatósági teszteket csináltunk. Megpróbáltuk megérteni néhány új dolog [működését], és beletenni a kilométereket az új alkatrészekbe, de ezeket akkor kell kipróbálni, ha az ember nyomhatja.”

A 2022-es idényben egyértelműen a Ducati rendelkezett a legjobb motorral, elsősorban az aerodinamika terén mutatott fölényüknek köszönhetően. A riválisoknak így adott volt a feladat: az idei évre utol kell érni, vagy legalábbis minél jobban megközelíteni a bolognaiakat. Pirro úgy véli, ezt úgy oldották meg, hogy lényegében ugyanolyan motort építettek, de hozzátette, ők sem mutattak meg mindent.

Nehéz elkerülni a mellébeszélést, hogy ne legyünk biztosak abban, hogy amit érzünk, az tényleg jobb vagy tényleg rosszabb, mert mindenképpen jó alapokról indulunk – magyarázta. – A legjobban az lepett meg, hogy gyakorlatilag teljesen lemásoltak minket. Számos [új] aerodinamikai megoldással érkeztek meg, úgyhogy biztosan kemény lesz a világbajnokság. Azonban nem játszottuk ki az összes kártyánkat, máskülönben mire az első futam jönne, már lemásolnának minket.”

MotoGP, Michele Pirro, Ducati, Sepang shakedown 2. nap
Pirro a tavalyinál is szorosabb idényre számít (Fotó: MotoGP Media)

Persze ez nem jelenti azt, hogy a Ducati ne készült volna fejlesztésekkel a shakedownra, többek között új burkolattal, valamint szárnyelemekkel álltak elő. Ugyanakkor semmit nem akarnak elkapkodni, már csak azért sem, mert idén vélhetően minden korábbinál fontosabb lesz az, hogy hosszú távon is jól tudjon működni a motor.

Nincsenek látható dolgok, többek között azért sem, mert még a szezon során is lehet fejlődni – mondta Pirro a fejlesztésekről. – A burkolatot még mindig van lehetőség [fejleszteni]. Biztosak akarunk lenni [a dolgunkban], mivel kemény világbajnokságnak nézünk elébe, és szombaton is lesz futam, szóval inkább arra akarunk koncentrálni, hogy megtaláljuk a módját, hogyan legyünk hatékonyak fél versenytávnál. Ennek a tesztelése érdekes, mert a szombatok is kulcsfontosságúak lesznek.”

Bár tavaly az egyéni világbajnokságban egészen a végéig nagy volt a csata, a csapatok közötti pontversenyt viszonylag simán húzta be a Ducati, a gyártóknál pedig már öt fordulóval a vége előtt bebiztosította az elsőségét. Pirro arra számít, hogy a többiek fejlődni fognak, így 2023-ban még nehezebb dolguk lesz, mint az előző idényben.

Az ember soha nem éri el a tökéletességet a versenyzés során – fogalmazott. – Amikor nyer, akkor is találnia kell valamit, amiben fejlődhet, mert mások sem tétlenkednek. Ez nem egy könnyű sportág, kihívást jelent. Szerintem még keményebb év lesz, mint a tavalyi, mert a Honda fejlődött, [Marc] Márquez pedig visszatér [az élmezőnybe]. A Yamaha előre fog lépni, a KTM-nél pedig vannak olyan pilóták, illetve technikusok, akik jól ismerik a motorunkat. Az Aprilia szintén nagyot ugrott előre az aerodinamika terén, szóval még nagyobb elégedettségre ad okot, ha ismét megnyerjük a világbajnokságot.”

A Ducati duplán élre állt az eddigi legfontosabb napon Sepangban

0

A Ducati két motorja végzett az első két helyen a sepangi MotoGP-shakedown harmadik, utolsó napján. Bár a Yamaha most lemaradt, de jelentősen javult a végsebessége, míg a Honda ezúttal sem tudott az élmezőnyben végezni, de nem feltétlenül kell aggódniuk. Az eső ezúttal egyáltalán nem érkezett meg.

Véget ért a 2023-as MotoGP-idény első fontosabb eseménye, a Malajziában rendezett shakedown. Azok után, hogy vasárnap és hétfőn is eleredt az eső, így a versenyzők nem tudtak végig érdemi időket motorozni és tesztelni az új alkatrészeket, a csapadék ezúttal elmaradt. Ami pedig szintén fontos változás, hogy a Ducati letaszította az élről a Yamahát.

Ismét eleredt az eső, a Yamaha újabb „csonka” napot zárt az élen Sepangban

Mivel az időjárás most volt a legközelebb az ideálishoz, a köridők is ezen a napon lettek a legjobbak. Michele Pirro egyedüliként ment 2 perc alá, egészen pontosan 1:59.803 másodperces idővel zárt az első helyen. A második pozícióban szintén ő zárt, hiszen a másik tesztmotoron 315 ezreddel volt lassabb. Az olasz tesztpilóta összesen 51 kört tett meg a versenygépen, amelyen új szárnyelemek voltak felfedezhetők.

MotoGP, Michele Pirro, Ducati, shakedown Sepang 2023, 2. nap
Az egész shakedownt tekintve is a Ducatié lett a legjobb idő (Fotó: MotoGP Media)

A harmadik helyre az előző két napot az élen záró Yamaha ért oda, amelyet ezúttal is többen vezettek, de a korábbiakhoz hasonlóan most is Cal Crutchlow-é lett a legjobb idő. A brit pilóta 55 századdal maradt le Pirro jobbik idejétől. Ez elsőre soknak tűnhet, de egyrészt a köridőknek egyelőre nincs akkora jelentőségük, másrészt az új burkolatot tesztelő japánok számára akadt pozitív jel is.

Crutchlow ugyanis 335,4 km/h-ra volt képes a mérési ponton, ami mindössze 1 km/h-val lassabb Pirro hasonló adatánál, de ami még fontosabb, 4 km/h-val jobb, mint amit Fabio Quartararo produkált a tavalyi sepangi időmérőn. A háromszoros MotoGP-futamgyőztes szerint viszont mindebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. „Ne tulajdonítsunk akkora jelentőséget a végsebességeknek! – idézi őt Peter McLaren, a Crash.net újságírója. – A mérési pont a féktávnál van, így [a tempó] sokszor változik. Ugyanakkor gyors a motorunk.”

A legjobb Yamaha mögött az idény egyetlen újonca, a Tech3 csapatát erősítő Augusto Fernández zárt 679 ezredes lemaradásban. Az idei év eddigi legizgalmasabb újításával előrukkoló Apriliának Lorenzo Savadori révén már közel 1 másodperc volt a hátránya, a Hondának pedig annál is több. Igaz, a beszámolók szerint Stefan Bradl egyetlen korábban még nem látott elemet sem tesztelt.

Az F1-es Ferrari betiltott megoldására hajaz az izgalmas újítás a MotoGP-ben

Ugyanez igaz a KTM-re is, legalábbis Jonas Folgerére, akinek már 3,820 másodperc volt a lemaradása, de ez nyilvánvalóan nem tükrözi a valóságot. Már csak azért sem, mert Dani Pedrosa ismét időmérő jeladó nélkül ment. Arról ezúttal egyelőre nincs információ, hogy milyen időre volt képes, de arról igen, hogy a valenciaihoz hasonló burkolattal ment.

A shakedown ezzel véget ért, és most kétnapos pihenő következik. Pénteken aztán elkezdődik a teszt, amelyen már a tesztpilóták és az újonc mellett a többi állandó versenyző is részt vesz. Ahogyan a shakedown, úgy ez is három napon keresztül fog zajlani: a körözés minden nap magyar idő szerint éjjel 3 órakor indul, és 11:15-kor ér véget.

A sepangi shakedown harmadik napjának végeredménye

A Ducati versenyzője elmondta, miért jelenthet hátrányt neki a MotoGP új formátuma

0

Az idei szezonra a Ducati nem akármilyen versenyzőpárossal készül. Enea Bastianini és Pecco Bagnaia hatalmas csatákat vívtak 2022-ben. Sokan úgy vélik, nem lesz egyszerű a közös munka egy csapaton belül. Bastianini elmondta, hogy egyelőre nem tisztázódtak a szerepek közte és világbajnok honfitársa között.

„Még nem beszéltünk a szerepekről, annyi viszont biztos, hogy együtt kell működnöm Peccóval, mert ő sokkal jobban ismeri a motort, mint én. Reméljük, hogy jó munkát végzünk majd együtt, aztán meglesznek az alapok, melyekből külön-külön is tudunk meríteni.”– kezdi Bastianini, szavait a Crash.net idézi.

„Nagyon örülök, hogy megkaptam a gyári ülést, mert számomra ez azt jelenti, hogy valamit jól csináltam. Az első tesztek már nincsenek messze, nagyon izgatott vagyok, hogy végre vörösbe öltözhetek, és 100%-ot fogok nyújtani, ahogy tavaly is tettem. Mindenki sokat vár tőlem, ahogyan a csapattól is, igyekszem majd nem megismételni a tavalyi szezon hibáit, amelyek megakadályozták, hogy megszerezzem a bajnoki címet.”

„Az volt az álmom, hogy egy gyári motort vezethessek. Jött a Ducati, egy vörös motor, pont olyan vörös, mint egy Ferrari, és csak rajtam múlik, mit hozok ki ebből a lehetőségből. Meg kell majd ismerkednem a csapattal, mert minden új, kivéve egy technikust, akit a Gresinitől hoztam magammal.”

„A célom az, hogy ne kövessem el újra ugyanazokat a hibákat. A sprintversenyek mindenesetre gondot jelenthetnek számomra, mert én inkább a futamok második felében vagyok erős. Megpróbálok majd alkalmazkodni. A cél a győzelem, már csak azért is, mert a Ducatinál ehhez vannak szokva.”

A sikersorozatát és sérülését is másképp kezelné ma már Marc Márquez

0

Marc Márquez bevallotta a GQ-nak, hogy szíve szerint visszamenne az időben, hogy kicsit helyre tegye 20 éves önmagát, és előre figyelmeztesse arra, hogy a rossz döntéseknek, milyen komoly következményei lehetnek.

2013-ban Marc Márquez újonc évében megnyerte a világbajnoki címet a királykategóriában. A fiatal spanyol tehetség olyan neveket utasított maga mögé, mint Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, vagy épp Dani Pedrosa. Ma azonban Márquez úgy gondolja, kissé elbízta magát, és természetesnek vette, hogy csak győz, győz és győz, így nem is igazán élvezte ezt a szezont, mert nem látott benne kihívást.

„A 2013-as szezonnal kapcsolatban azt mondanám 20 éves önmagamnak, hogy élvezze ki minden pillanatát. Nem arról van szó, hogy nem élveztem, de úgy könyveltem el, hogy a győzelem magától értetődő dolog.”

A másik fontos dolog, mely miatt a fiatal Márquez egy jó adag fejmosással gazdagodna, az az elmúlt három év eseménysorozata, kezdve a jerezi bukással, mely kis híján derékba törte a spanyol versenyző karrierjét. Túlságosan makacs volt, azonnal vissza akart térni, ami újabb és újabb sérülésekhez vezetett. Számos futamot ki kellett hagynia, egyik műtét követte a másikat, és Márquez komolyan fontolóra vette a visszavonulást.

„A 20 éves Marcnak azt tanácsolnám, hogy inkább üljön otthon 2 hónapot, töltse pihenéssel. Ne térjen vissza túl korán, mert abból két év kényszerpihenő lesz, és nagyon nehéz lesz visszaszokni. A további sérülésekről és műtétekről nem is beszélve.”

A 2023-as évet új fogadalommal kezdi, mely szerint innentől minden másképp lesz. Győzelem iránti vágya azonban továbbra is csillapíthatatlan.

Az F1-es Ferrari betiltott megoldására hajaz az izgalmas újítás a MotoGP-ben

0

Az Aprilia állt elő a MotoGP idei shakedownjának eddigi legizgalmasabb újításával. A megoldás a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as megoldására emlékeztet, de egyelőre nem világos, hogy a kétkerekűek között milyen előnnyel járhat.

Vasárnap és hétfőn megrendezték a MotoGP 2023-as idényének shakedownját. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a csapatok, illetve gyártók nem elsősorban a köridőre koncentrálnak, hanem arra, hogy a lehető legtöbb információt gyűjtsék. Erre elsősorban azért van szükség, mert most van lehetőségük kipróbálni az idei szezon fejlesztéseit.

MotoGP, Lorenzo Savadori, Aprilia, Sepang shakedown 1. nap 2023
Eddig nem látott megoldással rukkolt elő az Aprilia a motor burkolatán (Fotó: MotoGP Media)

Nyilvánvalóan mindenki készült újításokkal, amelyek közül az eddigi legizgalmasabb az Aprilia nevéhez fűződik. Az olasz gyártó a MotoGP-ben eddig nem látott megoldással kísérletezik, ám máshol egyáltalán nem számít újdonságnak a dolog. A noaleiek fejlesztése egy olyan megoldásra hajaz, amely szűk másfél évtizede jelent meg az F1-ben.

Na de miről is van szó? Az Aprilia új burkolattal rukkolt elő, amelynek két oldalán egy-egy fordított légbeömlő található. Ilyesmit először lehet látni a MotoGP-ben, és meglehetősen izgalmasnak tűnik. Lorenzo Savadori nem ért el kiemelkedő eredményt, ami persze nem jelent semmit az újítás hatékonyságát illetően, a körülmények ismeretében pedig pláne nem.

Mindez a Forma-1-ben szereplő Ferrari 2008-as, akkoriban rendkívül innovatívnak számító megoldására hajaz. A maranellói istálló F2008-as kódjelű autóján, egészen pontosan az orrkúp alján megjelent egy légbeömlő nyílás az az évi Spanyol Nagydíjon. A levegő innen felgyorsítva az orrkúp tetejére áramlott (az útvonal alakjáról S-csatornának nevezték el a szerkezetet), aminek következtében a pilótafülke körüli légáramlat megtisztult. Emellett kevesebb levegő szorult be az autó alá.

Ennek következtében csökkent az autó légellenállása anélkül, hogy leszorítóerőt vesztett volna. Mindez lehetővé tette a Ferrarinak, hogy kisebb leszorítóerős beállításokat alkalmazzon, amivel Barcelonában 5-6 km/h-t nyert a végsebességet tekintve. A megoldást a következő évre betiltották, ám 2012-ben egy módosított és így kevésbé hatékony formában visszatért, azzal az indokkal, hogy az eszköz elsődlegesen a pilótafülke hűtését szolgálja.

Embed from Getty Images

Ezen a képen jól látszik a Ferrari 2008-as újítása

Az, hogy az Aprilia a Ferrari 2008-as megoldásából merített ihletet, egyáltalán nem véletlen. Marco de Luca akkoriban már hosszú ideje a Ferrari aerodinamikai részlegén dolgozott vezető pozícióban, és ez az újítás elsősorban az ő ötlete volt. Az olasz szakember manapság az Apriliánál tevékenykedik, így bizonyos értelemben csak újra kellett hasznosítania saját korábbi találmányát.

Az olasz gyártó fejlesztését Franco Nugnes, a Motorsport.com spanyol kiadásának szakírója elemezte ki, arra viszont ő sem tudott válaszolni, hogy mindez milyen hasznot hajthat a MotoGP-ben. Nem kizárt, hogy az Aprilia új irányt nyitott a királykategóriában egyre fontosabbá váló aerodinamikai fejlesztéseknek, és a mostani csak egy kezdetleges verzió ahhoz képest, amivé a jövőben ez alakulni fog.

Csapatfőnöke elismerően nyilatkozott a hibátlanul teljesítő Rossiról

Valentino Rossi és csapata a hatodik helyen végzett a bathursti 12 órás futamon. Bár egy technikai hiba megfosztotta őket a dobogó lehetőségétől, az olasz klasszis mégis pozitívan értékelte a hétvégét.

A trió körülbelül két és fél órával a verseny vége előtt még versenyben volt a dobogós helyekért. Ezután azonban az autót behívták a bokszba, ugyanis a BMW hátsó lámpája nem működött. Ez természetesen egy biztonsági szempontból fontos tényező. A WRT jól összeszokott szerelői rendkívül gyorsan orvosolni tudták a problémát, de a dobogó ezután már nem volt elérhető közelségben Rossi és két csapattársa számára. Végül a hatodik helyen végeztek.

A MotoGP-legenda a futamot követően így nyilatkozott: „Úgy gondolom, hogy a sebességem és a teljesítményem jó volt. Kényelmesen érzem magam az autóban, nagyon jó volt vezetni. Nagyon meleg volt, ami jelentősen megnehezítette a körülményeket. Először szerepeltem itt, nagyon pozitív élmény volt. Kerülhettünk volna az első ötbe is, de ezzel az eredménnyel is elégedett vagyok.” – idézi Rossi gondolatait a SPEEDWEEK.com.

A WRT csapatfőnöke, Vincent Vosse is hasonlóan vélekedik. „A legkisebb hibát sem követték el, és mindannyian hasonló sebességgel autóztak. Vale első bathursti versenyéhez képest nagyon magas színvonalon teljesített.”

A következő IGTC-versenyre Dél-Afrikában kerül sor, Valentino Rossi azonban nem fog indulni. A jelenlegi állás szerint a következő futama a BMW M4 GT3-mal április végén lesz a GT World Challenge Europe szezonnyitóján, Monzában.