back to top
2025. július 30. 03:24
Kezdőlap Blog Oldal 567

A nagy meglepetést okozó Pedrosa sokáig szeretne még maradni a MotoGP-ben

0

A Red Bull KTM 37 éves tesztpilótája, Dani Pedrosa nem akarta kiteregetni a kártyáit a mai shakedown teszten Sepangban, ezért a spanyol időmérő jeladó nélkül ment – és a nap nem hivatalos legjobb idejét érte el egy 2:00,4-es körrel. Ezzel a 31-szeres MotoGP-győztes hatalmas meglepetést okozott.

Pedrosa 2019-ben, négy évvel ezelőtt kezdett dolgozni a KTM-nél tesztpilótaként, és most ötödik szezonját kezdi az osztrákoknál. Ebben az időszakban eddig csak egy versenyen indult – a 2021. augusztus 8-ai Stájer Nagydíjon, melyet a 10. helyen fejezett be.

A SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában Dani Pedrosa elárulta, hogy még jó ideig szeretne motorozni. Van esély rá, hogy 42 éves koráig szerepeljen, mint Rossi?

„Nem tudom. Valójában továbbra is jól érzem magam a motoron. Számomra ez a legszebb dolog a világon. Amíg képes vagyok gyors lenni, és amíg a KTM mérnökeinek megfelelő észrevételeket tudok adni, addig folytatom. A KTM emberei azt akarják, hogy folytassam, és meg vannak győződve róla, hogy hasznos, amit csinálok. Szeretnék még sokáig velük maradni, de a legfontosabb az, hogy továbbra is jól teljesítsek, formában legyek, és mindent kézben tartsak, főleg most, az új formátum miatt.”

A Yamaha zárt az élen, a Ducati nagyon lemaradt a MotoGP-szezon első hivatalos napján

„A sprintversenyek nagymértékben megváltoztatják majd a hétvégéket. Amikor tesztelek, akkor például felteszünk egy garnitúra gumiabroncsot, és addig vezetek vele, amíg az el nem kopik. Így legtöbbször használt gumikon körözök egy-egy teszt során. Ahhoz, hogy jobban megértsem, milyen tapasztalatokra van szükség egy 2023-as nagydíjon az új formátum miatt, és milyen változásokat hoz a sprintverseny a törzsversenyzők számára, mindenképpen több információra van szükségem.”

Sérüléséből visszatérve ért el történelmi sikert a Sportarénát felrobbantó magyar versenyző

Az Európa-kupában futamgyőzelmet szerző, az összetettben a második helyen végző Szőke Márknak sérülésből kellett felállnia egy olyan sportágban, amelyet csak pár éve kezdett el. A 27 éves versenyző számára azonban így is bizonytalan a jövő.

Ahogyan mi is beszámoltunk róla, szombaton rendezték a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóját a Papp László Sportarénában. Az Európa-kupában két magyar versenyzőnek, Szőke Márknak és Liszka Rolandnak is reális esélye volt az összetettbeli győzelemre, rajtuk kívül Tádics Dániel is döntőbe jutott.

Zsigovits eddigi legjobbját hozta, szenzációs magyar győzelem a budapesti Superenduro-vb-fordulón

Liszka az első futamon dobogót szerzett, de Szőke volt az, aki a legszebb pillanatot szolgáltatta a magyar közönségnek, az egész napot figyelembe véve. A második versenyen ugyanis sikerült felzárkóznia a második helyre, és az utolsó pillanatban a hibázó Grzegorz Kargult is megelőzte, amit a közönség természetesen hatalmas ovációval fogadott. A 27 éves pilóta a célba érés után szintén óriási ünneplésben tört ki, és látszott rajta, hogy sokat jelent neki ez a pillanat, hiszen több szempontból is nagy utat járt be.

Három éven keresztül csináltuk a pályát magunknak – nyilatkozta a P1race-nek. – Az én fő sportágam a motokrossz, nem a Superenduro. Három évvel ezelőtt elkezdtem csinálni ezt a versenyt, és nagyon sok időt, energiát tettem bele. Tavaly volt egy sérülésem, Németországban kificamodott a térdem, és onnan kellett felállnom. Ezért volt ekkora az öröm, mivel nagyon sok energiát, pénzt és időt fektettem bele. [Mindezt] kis költségvetésből, én nem tudtam kimenni Spanyolországba vagy ehhez hasonló helyekre. Nagyon örülök ennek az eredménynek, hiszen történelmi magyar siker született: magyar ember még nem fejezte be úgy az Európa-kupát, hogy az összetettben második helyezést ért el.”

Ami az első futamot illeti, Szőke az elején rengeteg időt vesztett a mátrixnál, vagyis a keresztbe lefektetett farönksornál. Ez meg is pecsételte a sorsát, bár a hatodik helyig azért így is vissza tudott zárkózni. A második versenyen viszont már sokkal jobban átment ezen az akadályon, így a végén ott tudott lenni, hogy lecsapjon a kínálkozó lehetőségre.

Superenduro GP of Hungary 2023, Szőke Márk
Szőke Márk (Fotó: TRP Hungary/Makai Gergely/MGR Images)

A mátrix nevezetű akadály volt a legnehezebb a mai nap folyamán, és az első futamon nagyon sok időt eltöltöttem ott, azért lettem hatodik – magyarázta. – A másodikon viszont már nem akadtam el annyiszor, és az egy nagyon jó verseny volt, látszott is, hogy végigbírom. Az utolsó pillanatban pedig fordítani tudtam, és megnyertem.”

Amit az első futamon elvett a mátrix, azt a másodikon bizonyos szempontból visszaadta, hiszen Szőke a győzelem szempontjából kulcsfontosságú előzést hajtott végre azon a szakaszon. A verseny második felében hatalmas tumultus lett ott, sokan elakadtak, és bár a magyar versenyzőnek is várnia kellett néhány másodpercet, végül tisztán teljesítette a kritikus szakaszt, amivel feljött második pozícióba. Én ott a szélét céloztam meg, átmentem, és nem vártam a többiekre – idézte fel ezeket a pillanatokat. – Szerencsém is volt, de ehhez az is kell.”

Szőkének a végén nem volt esélye az összetettbeli győzelemre, hiszen az utolsó futamon 10 pontos hátrányt kellett volna ledolgoznia, és a listavezető Dan Peace közvetlenül mögötte haladt, amíg a legvégén nem változott a sorrend. Az újdonsült futamgyőztes szerint a döntő első versenyén ment el a végső diadal. Ha az első futamon nem hibázom annyit, akkor megvan, de sajnos ilyen ez a sport – fogalmazott. – Sok-sok hiba, sok-sok lehetőség van, a lekörözöttek, meg minden. Nagyon nehéz nap volt, de sikerült teljesítenem.”

Ami a jövőt illeti, felmerül a kérdés, hogy ez a siker magasabb szintre is elrepítheti-e a magyar versenyzőt. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor több nehezítő tényező is van, bár ezek közül az egyik valójában édes tehernek számít, hiszen Szőke nemrég családapa lett. Emellett viszont a mostani gazdasági környezet sem segíti őt, illetve a többi pilótát.

Szeptemberben megszületett a gyerekem, és nem tudom, hogy mi lesz a jövőt illetően – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Még nem tudom, mik az irányok, milyen lehetőségek nyílnak meg ezzel az eredménnyel. Most válsághelyzet is van, hiszen olyan brutálisak az árak, hogy nagyon nehéz bennmaradni a sportban. Ez az eredmény nagyon kellett most, mert szerintem nagyot fog szólni.”

A Yamaha zárt az élen, a Ducati nagyon lemaradt a MotoGP-szezon első hivatalos napján

0

A Yamaha végzett az élen a MotoGP sepangi shakedownjának első napján. Cal Crutchlow volt a leggyorsabb a nedves pályán, de az idény egyetlen újonca nem sokkal maradt el tőle. A Ducati jelentős hátrányban végzett.

Elérkezett a várva várt pillanat, elindult a 2023-as MotoGP-szezon, legalábbis abban az értelemben, hogy a motorok pályára gurultak. Vasárnap ugyanis elkezdődött a shakedown, melynek során a gyári csapatok tesztpilótái, valamint az újoncok körözhetnek a sepangi aszfaltcsíkon. Igaz, idén csak egyetlen versenyző fog debütálni Augusto Fernández személyében.

Pályán a MotoGP motorjai, bemutatkozott az újonc

A csapatok több motort is használhattak a nap folyamán. A legjobb időt a Yamaha 2-es számú tesztmotorjával futották, amelyet hárman, is vezettek Cal Crutchlow, Nakaszuga Kacujuki és Nozane Kóta személyében. Sajtóértesülések szerint nem meglepő módon a brit pilóta volt az, aki 2:01.146 másodperc alatt ért körbe. Délután a felszáradó pályán mentek, akkor már senki nem javított.

Fernández nem sokkal, mindössze 185 ezreddel maradt el tőle a Tech3 Gasgasra átcímkézett, KTM RC16-osán. A spanyol versenyző emellett fontos kilométereket tett meg: az első számú motorján összesen 28-szor, míg a másikon további 6 alkalommal ment körbe. Mondani sem kell, hogy számára rendkívül fontos, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsön a jövő hét második felében esedékes tesztekig.

A harmadik helyen a Yamaha 3-as számú tesztmotorja végzett, míg Stefan Bradl a negyedik pozíciót szerezte meg a Hondával. A német pilóta összesen 57 kört tett meg a két motoron, így ő volt a nap legszorgalmasabb versenyzője, és a japánok szerezték a legtöbb információt. Szükségük is van rá, hiszen tavaly győzelem nélkül, az utolsó helyen zártak a konstruktőri bajnokságban.

Ami a Ducatit illeti, Michele Pirro mindössze a hetedik helyet szerezte meg, és lemaradása 969 ezred volt a legjobb Yamahához képest. Lorenzo Savadori az ötödik pozíciót érte el az Apriliával, míg az újonnan szerződtetett Jonas Folger a tizenkettedik lett, 2,540 másodperces hátrányban. A német pilóta mindössze 12 kört tett meg a két motoron, de rajta kívül Dani Pedrosa is ment, csak ő éppen jeladó nélkül. A 37 éves versenyző ráadásul a nap nem hivatalos legjobb idejét is megfutotta.

Természetesen ezekből az eredményekből még nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, már csak azért sem, mert vizes volt a pálya. Emellett a gyártók folyamatosan tesztelik az új alkatrészeket, így csak később kaphatunk pontosabb képet a várható erőviszonyokról. A shakedown hétfőn folytatódik, és kedden ér véget, magyar idő szerint mindkét napon éjjel 3-tól délelőtt 11 óráig tart a program.

A shakedown első napjának végeredménye

Zsigovitsot lenyűgözte a magyar közönség, és már nem érné be kevesebbel legjobb eredménye után

Zsigovits Norbert a közönségről és Szőke Márk Európa-kupában aratott győzelméről is elismerően beszélt. A 23 éves versenyző saját bevallása szerint elkapkodta az első futamát, de a másik kettőn stabilan motorozott, és a továbbiakban ezt a szintet szeretné fenntartani.

Zsigovits Norbert túl van a szezon legfontosabb versenyén, a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulóján. A MOTAM által támogatott versenyzőnek az első futama nem sikerült jól, ám a másodikon a szezonbeli legjobb eredményét hozta, amit aztán meg is tudott fejelni. Ennek következtében 17 ponttal a tizedik helyen zárta a napot, az összetettben pedig feljött a tizenegyedik pozícióba a Prestige kategóriában.

Zsigovits eddigi legjobbját hozta, szenzációs magyar győzelem a budapesti Superenduro-vb-fordulón

Zsigovits természetesen élvezte a Papp László Sportaréna közönségének támogatását, és hallható volt, hogy a nézők jelentős része együtt él a versennyel. A 23 éves pilóta előzéseinél hangos éljenzés volt hallható, amikor pedig elakadt, csalódott moraj volt a jellemző. A HUMDA Academy versenyzője érezte a szurkolást, és az Európa-kupa döntőjének második futamán utolsó pillanatos győzelmet arató Szőke Márk sikerének is örült.

Nagyon jó volt, hogy újra itthon tudtunk versenyezni, ráadásul telt ház előtt, ez tényleg felemelő érzésnyilatkozta a P1Race-nek. – Azt gondolom, hogy a nézők is kitettek magukért, hiszen nagyon szurkoltak, ezt motorozás közben is lehetett hallani. Emellett pedig Szőke Márk nyerni tudott, ami fantasztikus dolog, hiszen ettől megy előre a sportág, és örülök, hogy mindenki egyre jobban versenyez. Azt gondolom, hogy lehet jövője a Superendurónak.”

Az első futam nem ment végig a tervezett módon, ugyanis Eddie Karlsson súlyos balesetet szenvedett. A csonka viadal nem sikerült jól Zsigovitsnak, végül nem is rangsorolták, így pont nélkül maradt. A második és a harmadik versenyen viszont sokkal összeszedettebbnek bizonyult, és szezonbeli legjobb eredményeit elérve nyolcadikként, majd hetedikként ért célba.

A magam részéről úgy érzem, hogy versenyről versenyre tudtunk fejlődni, úgyhogy most már egy igazán jó helyezést tudtam elérni, aminek nagyon örülökfolytatta. – Az első futam egy kicsit kaotikus volt számomra, nem igazán jött össze, elkapkodtam a versenyt. Utána sikerült egy kicsit lehiggadnom, és azt gondolom, hogy a másik két futamon stabilan motoroztam. Nyilván voltak kis hibák, de úgy vélem, ezen a pályán sokan hibáztak. Ezt nyilván ki kell elemezni, meg kell nézni, de azt gondolom, hogy a második és a harmadik futam egész jó volt, és ezzel tudunk fejlődni. Emellett a köridőkön is látszik, hogy már közelebb vagyok a középmezőnyhöz, és lassan odaérünk, illetve most már nagyjából odaértünk.”

Zsigovits tavaly részt vett a Hard Enduro-világbajnokság izraeli fordulóján, ezt leszámítva viszont idén versenyzett először együtt a nemzetközi mezőny elitjével. Az első hétvégéken kicsit megilletődött volt, de most már érezhető a javulás, még úgy is, hogy a jó eredményben Karlsson sérülése mellett az is szerepet játszott, hogy Taddy Blazusiak nem tudta befejezni a harmadik futamot. A magyar versenyző most már nem is akarja ennél lejjebb adni.

Zsigovits Norbert, Superenduro GP of Hungary 2023
Zsigovits Norbert (Fotó: TRP Hungary/Makai Gergely/MGR Images)

Az első futamokon eléggé izgultam, mert ilyen gyors pilótákkal [korábban] még nem volt szerencsém együtt versenyeznimagyarázta. – Kicsit túlizgultam, végig azt figyeltem, hogy mikor jönnek, nehogy feltartsam őket. Most már viszont kezdem megszokni. Nyilván kell hozzá pár verseny, hogy ezt a hangulatot át tudja érezni az ember, és a Prestige nagyobb küzdelmet jelent, mint a Junior, ahol azért tudtam menni az élmezőnnyel. Szóval azt gondolom, hogy folyamatosan fejlődünk, és az a cél, hogy minél előrébb végezzünk. Erre akarok minél jobban rágyúrni. A középmezőnyben szeretnék végezni. Úgy vélem, most már merhetünk nagyot álmodni, és a mostani verseny alapján akár a legjobb nyolc, legjobb hét is összejöhet. Ezek a tervek, és ezt szeretném hozni az idény folyamán.”

Hihetetlen hiba fosztotta meg Rossiékat az újabb dobogó esélyétől

0

Valentino Rossi egysége a hatodik helyen végzett a Bathursti 12 órás versenyen. Az olasz versenyző csapatának akár a dobogóra is lehetett volna esélye, ám egy kényszerű javítás miatt körhátrányba kerültek.

Valentino Rossi a Dubaji 24 órás után ezúttal a Bathursti 12 órás versenyen indult. Az olasz pilóta Augusto Farfusszal, valamint Maxime Martinnal alkotott egy triót a legendás Mount Panorama versenypályán, ahol eredetileg a nyolcadik helyre kvalifikálták magukat. Azonban két előttük végző riválisuktól is elvették a köridőt, így végül a hatodik pozícióból indulhattak.

Rossi csapata ismét bekerült az első tízbe a rekordot hozó időmérőn

A rajtnál a brazil pilóta ült a volán mögött, és rögtön javított is egy pozíciót, majd belga csapattársa még egyet. Rossi 130 perc után, egy biztonsági autós fázis közben vette át a WRT 46-os számú autóját. A kilencszeres gyorsaságimotoros-világbajnok a kiállások miatt a harmadik helyre is feljött, majd a másik WRT-t vezető Charles Weertset sikeresen maga mögött tartotta.

Rossi szűk másfél órán át ült a volán mögött, majd ismét Farfus jött, aki azonban a kiállások következtében visszacsúszott a hatodik helyre. Rossi 5 óra elteltével ült vissza ebben a pozícióban, de később ő is visszacsúszott, miután elengedte a csapat másik autójával versenyző Dries Vanthoort. A 43 éves versenyző ezúttal elég sokáig 2 órán át volt az autóban.

Itt nézhető vissza a Bathursti 12 órás verseny első fele

Ekkor Martin következett, Rossinak pedig véget ért a napja, legalábbis ami a vezetést illeti. Utána ugyanis ment interjút adni, majd autogramot osztogatott a szurkolóknak, és beszélgetett is velük, hiszen nyilvánvalóan sokan voltak rá kíváncsiak. Az olasz versenyző így már csak kívülről élhette át azt a drámát, amely egységét sújtotta a futam háromnegyede után.

Bő 2 és fél órával a vége előtt Farfus az ötödik helyen haladt, de a dobogó még teljes mértékben lőtávolon belül van. A versenyirányítás azonban észrevette, hogy a kocsin nem működik a hátsó lámpa, ezért arra kötelezték a csapatot, hogy javítsák meg azt. Ennek következtében visszaestek a hetedik pozícióba, és ami ennél is nagyobb gond volt, hogy körhátrányba kerültek.

Itt nézhető vissza a Bathursti 12 órás verseny első fele

Martin aztán visszaszerzett egy helyezést, de innentől kezdve nem volt esély arra, hogy a dubaji viadal után Rossi ismét felálljon a pódiumra. A célvonalat Farfus szelte át a hatodik helyen. A győzelemért rendkívül szoros csata zajlott, hiszen az első három helyezettet kevesebb mint másfél másodperc választotta el a 12 óra végén. Végül a Sun Energy1 Mercedes-AMG GT3-asa diadalmaskodott, Kenny Habullal, Jules Gounonnal és Luca Stolzcal a volán mögött.

Zsigovits eddigi legjobbját hozta, szenzációs magyar győzelem a budapesti Superenduro-vb-fordulón

Billy Boltot ünnepelte a Papp László Sportaréna 9000 fős közönsége, a brit szupersztár ugyanis elképesztő tempót diktálva, szenzációs teljesítménnyel nyerte meg mindhárom budapesti futamot. A Prestige-kategória magyar újonca, Zsigovits Norbert legjobb helyezését szerezte hazai pályán (hetedik lett), míg az Európa-kupa mezőnyben vitézkedő Szőke Márk a második futamon aratott parádés győzelmével harmadik helyen zárta a napot.

De ne szaladjunk ennyire előre!

Először is mindenképp meg kell említenünk, hogy korábbi motokrossz vb-menőnk, Németh Kornél olyan pályát épített az arénába, hogy még az igazi ínyencek is megnyalták utána mind a tíz ujjukat. Az ugratók látványosak voltak, a mátrixba olykor még a legjobbak bicskája is beletört, a sziklás szakasz pedig elképesztő erőt és összpontosítást kívánt. Ahogyan egyébként az egész verseny, amelyen sajnos történtek hatalmas bukások is, ami nem ritka ebben a sportágban – valaki viccesen meg is jegyezte: a depóban az emberek többsége vagy a futamára készül beöltözve, vagy sántít. Esetleg mindkettő.

Az esélyesek közül először Taddy Blażusiak kötött közelebbi ismeretséget az aréna talajával, szerencsétlenül földet érve a cél-ugrató után, de szerencsére neki nem lett baja, a svéd Eddie Karlssont azonban további kivizsgálásra kórházba kellett szállítani egy hasonlóan peches földet érés után.

Superenduro GP of Hungary 2023
Taddy Blażusiak (Fotó: TRP Hungary/Makai Gergely/MGR Images)

Billy Bolt ezzel szemben úgy motorozott, mintha rá nem is hatna a gravitáció, ennél tökéletesebben nem is alakulhatott volna a versenye: megnyerte a superpole-t, majd pedig mindhárom futamot, ami azt jelenti, hogy maximális pontszámmal fejezte be a magyar viadalt.

Nem volt könnyű győzelem, de nagyon örülök neki. Akciódús napon vagyunk túl, a második futam különösen izgalmasan alakult számomra, de minden jó, ha jó a vége – a három győzelemmel elégedett lehetek” – értékelt Bolt, aki Jonathan Walkert és Cody Webbet utasította maga mögé Budapesten. Az összetett pontversenyben pedig növelte előnyét.

Zsigovits Norbertnek ez a tanulóéve a superenduro-vb királykategóriájában, így számára minden megtett méter elképesztően hasznos. A budapesti viadalon pedig hazai közönség előtt érte el eddigi legjobb döntős helyezését – a harmadik futamon hetedikként ért célba.

Az első futamot elkapkodtam, túlságosan ideges voltam, a második és a harmadik azonban egész jól sikerült, magabiztos, jó tempót diktáltam – mondta Zsigovits. – A hetedik helynek örülök, persze tudom, hogy a sok sérült miatt is sikerült megszereznem, mégis jó érzés, hogy éppen hazai közönség előtt jött össze. Az előzéseknél hallottam, hogy biztatnak, nagyon jólesett.”

Szőke Márk: „Egész nap feszült voltam, aztán a második futam rajtja előtt úgy döntöttem, ideje elkezdeni élvezni a versenyt. Úgy mentem át a mátrixon, amelybe sokak bicskája beletört, mint kés a vajon, és amikor az utolsó métereken az emberek elkezdtek éljenezni, minden stressz lement rólam. Elképesztő érzés volt ott állni a magyar közönség előtt, amely engem ünnepelt.” Szőke ezzel az eredménnyel az Európa-kupa összetett második helyén végzett, míg a szintén hatalmasat küzdő Liszka Roland pontazonossággal lett harmadik. „A koncentrációmmal volt egy kis gond, ebben mindenképpen fejlődni kell, és akkor talán még futamot is nyerhetek. A mátrixszal többször is meggyűlt a bajom, összességében nagyon küzdelmes napon vagyok túl” – mondta Liszka, akit az első futamon harmadikként intett le a kockás zászló (állva ünnepelte a közönség) a másodikon pedig hetedik lett.

A Prestige 1. futamának végeredménye

1. Billy Bolt

2. Jonathan Walker

3. Cooper Abbott

Zsigovits Norbert nem ért el helyezést

A Prestige 2. futamának végeredménye

1. Billy Bolt

2. Cody Webb

3. Jonathan Walker

8. Zsigovits Norbert

A Prestige 3. futamának végeredménye

1. Billy Bolt

2. Jonathan Walker

3. Cody Webb

7. Zsigovits Norbert

A Prestige összesített végeredménye

1. Billy Bolt (63 pont)

2. Jonathan Walker (51 pont)

3. Cody Webb (42 pont)

10. Zsigovits Norbert (17 pont)

A Prestige tabellájának állása

1. Billy Bolt (184 pont)

2. Jonathan Walker (158 pont)

3. Cody Webb (124 pont)

11. Zsigovits Norbert (41 pont)

Az Európa-kupa 1. futamának végeredménye

1. Alessadro Azzalini

2. Dan Peace

3. Liszka Roland

6. Szőke Márk

12. Tádics Dániel

Az Európa-kupa 2. futamának végeredménye

1. Szőke Márk

2. Grzegorz Kargul

3. Dan Peace

7. Liszka Roland

10. Tádics Dániel

Az Európa-kupa összesített eredménye

1. Alessandro Azzalini (33 pont)

2. Dan Peace (32 pont)

3. Szőke Márk (30 pont)

5. Liszka Roland (24 pont)

11. Tádics Dániel (10 pont)

Az Európa-kupa tabellájának végeredménye

1. Dan Peace (66 pont)

2. Szőke Márk (61 pont)

3. Liszka Roland (54)

14. Tádics Dániel (10 pont)

Pályán a MotoGP motorjai, bemutatkozott az újonc

0

Elkezdődött az idei MotoGP-szezon első hivatalos eseménye, a shakedown. A tesztpilóták mellett az idény egyetlen újonca is szerepet kapott, és egyelőre nem áll rosszul. Jelenleg a Ducati áll az élen.

Öt csapat már bemutatta idei motorfestését, de a 2023-as év során először jött el a pillanat, hogy az összes gyártó egyszerre van a pályán a MotoGP-ben. Magyar idő szerint éjjel 3 órakor ugyanis elkezdődött a shakedown, ahol a gyári tesztpilóták mellett hagyományosan az újoncok kapnak lehetőséget Sepangban. Ezúttal azonban utóbbi kategória csak egy versenyzőt jelent.

A szabályok szerint minden gyártó, illetve Augusto Fernández esetében a Tech3 több motort is indíthat a nap során. Az eseményről nincsen közvetítés, így csak a helyszínen tartózkodó újságírók információira hagyatkozhatunk, ami az aktuális állást illeti. Cikkünk írásának pillanatában a legfrissebb információ alapján nincs meglepetés.

Augusto Fernández, 2022
Augusto Fernández az idény egyetlen újonca (Fotó: MotoGP Media)

Az előzetes várakozások alapján továbbra is a Ducatié lesz a legjobb motor, ahogyan az tavaly is volt. Az egyéni, valamint a csapatok és a gyártók közötti bajnokság címvédőjének motorját Michele Pirro vezetheti, és az olasz versenyző egyelőre igazolja a várakozásokat. A Desmosedici GP23-assal 2:02.115 másodperces időt futott. Hozzá kell tenni, hogy ez 4,325 másodperccel lassabb, mint Jorge Martín tavalyi pole pozíciós köre ugyanezen a helyszínen.

Pirro, aki egyelőre csak egyetlen versenygépet vezetett, 248 ezredmásodperccel előzi meg a Yamaha 3-as számú motorját. A japán gyártó esetében többen is motorra ültek: nemcsak Cal Crutchlow, hanem két japán pilóta, Nakaszuga Kacujuki, valamint Nozane Kóta is lehetőséget kapott. A Yamaha összességében egyelőre nem szerepel rosszul, hiszen a 2-es számú egység a negyedik pozícióban található, további 124 ezredes lemaradásban. Arról nincs információ, hogy melyik időt ki motorozta.

Ami Fernándezt illeti, a spanyol versenyző a harmadik helyen áll, 362 ezredes lemaradással Pirro mögött. A Moto2 tavalyi bajnoka nyilvánvalóan fontos három nap előtt áll, hiszen minél jobban bele kell rázódnia a MotoGP-be. A február 10-én kezdődő teszten ugyanis már fel kell vennie a versenyt a mezőny állandó pilótáival is. A másik motorral egyébként a nyolcadik pozíciót foglalja el.

Stefan Bradl az ötödik helyet foglalja el a gyorsabbik Hondával, hátránya 719 ezredmásodperc, ami nem túlságosan jó jel a japánoknak. Lorenzo Savadori a hetedik az Apriliával, míg Jonas Folger a tizedik a KTM-mel. A német pilótát nemrég szerződtette az osztrák gyártó, melynek előzetes tájékoztatása szerint Dani Pedrosa, valamint Mika Kallio kapott volna lehetőséget. A shakedown magyar idő szerint 11:15-ig tart, utána természetesen jelentkezünk az összefoglalóval.

Új versenyzőt szerződtetett a KTM gyári csapata

Rossi személye döntött a MotoGP-címvédő javára a többiekkel szemben?

0

Valentino Rossi szerepe Francesco Bagnaia mentoraként olyan akadállyá vált, melyet riválisai nem tudnak leküzdeni – állítja a világbajnok.

A VR46 Akadémia oszlopos tagja így nyilatkozott a GQ-nak:

„Valentino állandó jelenléte számomra nagyon fontos volt, és még mindig az. Sőt, azt hiszem, azt mondhatom, hogy ő jelenti a különbséget az ellenfeleimmel szemben. Vale a mentorom, aki az idő múlásával barátom lett, de mindenekelőtt ő jelentette a követendő példát számomra. Mivel versenyző volt, pontosan meg tudja mondani, hogy mit kell tennünk és hogyan kell fejlődnünk minden tekintetben a munkánk során. Még ma is, ha szükségem van rá, tudok hozzá fordulni, és ő mindig tudja a választ a kérdéseimre.”

Így segített Rossi csúcsra érni a csapatnak, amelynél karrierje legrosszabb időszakát töltötte

„A motorversenyzés egy ciklikus sportág: a nagyon erős olaszok után, akik a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején uralták a pályákat, megérkeztek a spanyolok. Most azonban, mi olaszok visszatértünk, újra sokan vagyunk és nagyon gyorsak: én, Bastianini, Franco Morbidelli, Luca Marini, Marco Bezzecchi, Fabio di Giannantonio, mindannyian felnőttünk és nagyon erősek vagyunk. Azért is, mert mindig is nagy volt bennünk a versenyszellem, és igyekeztünk egymást is tanítani. Vannak más fiatalok is, akik feljövőben vannak és nagyon magas szintre juthatnak. Természetesen elég nagy a daráló, de ők is túl fognak rajta jutni, ahogy korábban nekünk is sikerült. A spanyolok például továbbra is rendelkeznek az ifjúsági referenciabajnoksággal, amely a legversenyképesebb és legfontosabb a világon, és ez egy kicsit megkönnyíti az életüket. A lényeg az, hogy a világ megváltozott, és változni is fog, nekünk pedig meg kell tanulni kezelni ezt.”

Az olasz legenda elmondta, szerinte hol van Bagnaia hozzá és Rossihoz képest

Ami Rossit a MotoGP-n túlmutató szupersztárrá tette, az nem csak a hét bajnoki címe és a hosszú pályafutása, hanem a maga a személyisége is.

„Önmagadnak lenni a legnehezebb dolog. Talán azért, mert olyan környezetben élünk, ahol az emberek mindig a karaktert keresik, és én személy szerint úgy gondolom, hogy ez elég nagy hülyeség. Nagyon gyakran hallom, hogy azt mondják valakiről, hogy jó versenyző, de nem elég karakteres. Ebben az esetben számomra ez azt jelenti, mintha olyan pilótát keresnének, aki nem evilági. Én például bizonyos tekintetben zárkózott vagyok. Ez azonban nem akadályozhat meg abban, hogy úgy használjam a közösségi médiát, ahogy én azt helyesnek tartom, pl. megosszak egy bejegyzést a magánéletemről.”

Bagnaia visszagondolt a tavalyi szezon sikereire is:

„Olaszként és olasz motorral nyerni gyönyörű dolog volt, 50 éve nem történt ilyen. Aztán valóra vált egy álom, melyet mindig is magamban hordoztam. Mindig arra gondolok, hogy a MotoGP-ben egy olasz versenyző utolsó világbajnoki címe 2009-ből származik. Az, hogy Valentino Rossi után én vagyok az első, aki ezt megteszi, nagyon boldoggá tesz. Felejthetetlen volt, ahogyan elértük ezt a sikert, pedig voltak gondjaink. Assen előtt volt egy megbeszélésünk, mindannyian ott ültünk, hogy elemezzük a problémáinkat. Ez egy szükséges, döntő váltás volt. Erre volt szükségünk. Hollandiától kezdve teljes bizonyossággal állíthatom, hogy minden tökéletes volt. És így hihetetlen visszatérést produkáltunk, mi tettük ki a különbséget mindenki máshoz képest. Számomra hatalmas, kimeríthetetlen büszkeséggel tölt el, hogy ilyen szezont éltem meg: soha nem fordult még elő, hogy egy MotoGP-pilóta ekkora hátrányból fel tudjon zárkózni, és megnyerje a világbajnoki címet. Talán még az egész sporttörténelemben sem fordult elő ilyen elő.”

Bagnaia elmondta, kiknek köszönheti, hogy az álomból valóság lett

Bagnaia megnevezte azon erősségeit is, melyek szerinte egy újabb világbajnoki cím felé fogják vezetni: „Az erősségeim fékezés közben mutatkoznak meg, abban, hogy nagyon szűken tudom venni a kanyarokat. Az elmúlt két évben ez jelentette a különbséget, különösen a riválisaimhoz képest. Emellett rendkívül elszánt vagyok, mindig megvan bennem a vasakarat, hogy minden versenyt be tudjak fejezni. A gyorsaság olyasmi, ami hozzám tartozik. Mindig is bennem volt. Az, hogy hogyan kell kezelni, természetes számomra, soha nem kellett küzdenem azért, hogy gyorsan menjek. Sokat kellett dolgoznom a fejemen, ezt a saját hibámként könyvelem el. Mivel önkritikus vagyok, sosem vagyok igazán elégedett azzal, amit csinálok, ahogy a pályán a motorozom, ugyanakkor mindig is küzdöttem azzal, hogy a megfelelő módon fogadjam a kritikát. Amikor mások elmondják, hogy mi a baj, megpróbálok hallgatni rájuk, de nem mindig sikerül. Meg kell tanulnom, hogy bizonyos szavakat tanácsnak, javaslatnak tekintsek. Még mindig fiatal vagyok, még rengeteg időm van tanulni, és nagyszerű útmutatásokban részesültem eddig.”

Új versenyzőt szerződtetett a KTM gyári csapata

0

A 2023-as MotoGP-szezon hamarosan kezdetét veszi, melynek apropójából a KTM új tesztpilótát szerződtetetett Dani Pedrosa és Mika Kallio mellé.

Az ötszörös futamgyőztes, Jonas Folger már késő ősszel elkezdte tesztelni az RC16-ot, és mostantól ő is a KTM hivatalos MotoGP-tesztpilótája. Ezt az osztrák gyártó egy nappal a sepangi shakedown teszt (február 5-7.) kezdete előtt erősítette meg.

„Nem sokan látják, hogy ezek a srácok milyen fontos munkát végeznek számunkra.” – hangsúlyozta Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak, a tesztpilótáira utalva.

„Ezért döntöttünk úgy, hogy Jonast is bevesszük a csapatba Mika és Dani mellé, akik mindketten nagyon sokat tudnak a motorunkról. Jonast elég jól ismerjük, korábban rövid időre vezette is a versenygépünket. Tudja, mi kell ahhoz, hogy megnyerjünk egy nagydíjat. Danihoz és Mikához képest más a testfelépítése és a stílusa is, ami mindenképpen segíteni fogja a fejlődésünket.”

A KTM motorsport-igazgatója kulcsfontosságú tényezőnek nevezte a tesztcsapatot, még ha munkájuk nagyrészt a háttérben történik is.

„Egy motort fejleszteni kell. A tesztcsapat tehát kulcsfontosságú az egész program szempontjából, és ehhez a megfelelő embereket kell összehozni. Ez egy csapat, tehát fantasztikus versenyzőkre van szükséged, és nagyszerű szereplőkből álló alakulatra. Ez nagyon fontos, és azt kell mondjam, hogy a háttérben első osztályú munkafolyamatok zajlanak.”

Dani Pedrosa szabadkártyás lehetőséget kapott a Spanyol Nagydíjra, Beirer pedig nagyon örül ennek:

„Ő egy erős srác, erős mentalitással, nem kényszeríthetjük őt arra, hogy induljon egy-egy futamon, de amennyiben lehetőséget kap, annak természetesen nagyon örülünk és támogatjuk őt. Természetesen most több mint elégedettek vagyunk, mert a teszten korlátozott számú gumiabroncs áll rendelkezésre, és a pályán a gumikopási körülmények is kicsit mások. A tökéletes teszt tehát természetesen egy versenyhelyzet. A jövő évi fejlesztések szempontjából nagyon előnyös, hogy Dani részt vehet egy futamon a többiekkel. Bizonyára nem élt volna a lehetőséggel, ha a motort nem találná versenyképesnek.”

Itt vannak a világ legjobbjai, elkezdődött a Superenduro-vb budapesti fordulója (képek)

0

Elindult a Superendurp-világbajnokság budapesti fordulója a Papp László Sportarénában. Az esti döntőkre telt ház várható, hiszen minden jegy elkelt az eseményre.

Szombaton délelőtt, a szabadedzésekkel kezdetét vette a Superenduro-világbajnokság budapesti fordulója, a Papp László Sportarénában. A döntőket a szokásos menetrendnek megfelelően este rendezik, és ebben az időszakban minden bizonnyal megtelik a létesítmény, hiszen minden jegy elkelt az eseményre, amelyen akár komoly magyar siker is születhet.

Az elitnek számító Prestige kategóriában Billy Bolt számít a legnagyobb esélyesnek, aki a lengyelországi és a németországi fordulót is megnyerte. A brit pilóta ennek köszönhetően 14 ponttal vezet Jonny Walker előtt. Rajta kívül alighanem Taddy Błażusiak, valamint Cody Webb lehet veszélyes Bolt győzelmére, akinek nyilvánvalóan a győzelem a célja.

A magyarokat ezúttal is Zsigovits Norbert képviseli a legjobbak között: a MOTAM által támogatott versenyző Krakkóban a tizenharmadik, míg Riesában a tizenkettedik helyet szerezte meg összesítésben, így jelenleg a tizenharmadik helyet foglalja el a tabellán. A 23 éves versenyző nyilvánvalóan szeretné megörvendeztetni a hazai közönséget egy jó eredménnyel.

Ami a többi kategóriát illeti, az Európa-kupában akár egy nagy magyar siker is születhet. Itt mindössze két fordulót rendeznek összesen, és a nyitóhétvégén Szőke Márk a második, míg Liszka Roland a harmadik legtöbb pontot gyűjtötte. Előbbi 3, utóbbi 4 ponttal marad el a győztes Dan Peace-től, így mindkettejüknek reális esélye van arra, hogy elhódítsa a bajnoki címet.