back to top
2025. július 09. 20:20
Kezdőlap Blog Oldal 393

Martín simán nyerte a sprintet, jelentősen faragott a hátrányán a rosszul rajtoló Bagnaiával szemben

0

Jorge Martín könnyedén győzött a Thai Nagydíj sprintfutamán, és 18 pontra csökkentette hátrányát a rosszul rajtoló és mindössze a hetedik helyen célba érő Francesco Bagnaia mögött. Marc Márquez nagy hajrával a negyedik pozíciót szerezte meg.

Jorge Martín indulhatott a pole pozícióból a Thai Nagydíj sprintfutamán, miután pályacsúcsot döntve ő bizonyult a leggyorsabbnak az időmérőn. A spanyol versenyző mellől Luca Marini, valamint Aleix Espargaró rajtolhatott, A bajnokságban vezető Francesco Bagnaia csupán hatodikként várhatta a piros lámpák kialvását. A mezőny tagjai Jack Miller kivételével közepes gumikon mentek, az ausztrál pilóta hátulra lágyat választott.

Martínt ezúttal sem lehetett legyőzni az időmérőn, Bagnaia csak a második sorból indul Thaiföldön

Marini lerajtolta Martínt, ám a spanyol pilóta el tudott menni a külső íven, így megtartotta a vezetést. Marco Bezzecchi két helyet is bukott Brad Binderrel és Marc Márquezzel szemben. A rajt egyik legnagyobb vesztese Bagnaia volt, aki egészen a kilencedik helyig esett vissza, sőt, ideglenesen Fabio Quartararo is elment mellette.

Martín aztán elkezdte kiépíteni az előnyt, míg Binder megelőzte Espargarót, így feljött a harmadik helyre. A mezőny rangidősét Marc Márquez is megtámadta, de maradt az ötödik pozícióban. Álex Márquez csak átmenetileg ment el Bezzecchi mellett, míg hátrébb Nakagami Takaaki bukott a 12-es kanyarban.

A 4. kör végén Bagnaia kihasználta Johann Zarco és Álex Márquez csatáját, és mindkettőjüket megelőzte, amivel feljött a hetedik helyre. Ugyanakkor hátránya több mint másfél másodperc volt az időközben Bezzecchivel szemben pozíciót vesztő Marc Márquezzel szemben.

Féltávhoz közeledve Binder közel maradt Marinihez, és a 6. körben meg is támadta, ám hiába előzte meg, lecsúszott a pályáról, így a VR46 motorosa visszajött elé. Egy körrel később aztán viszont sikerült a manőver, így a gyári KTM versenyzője feljött a második helyre. Eközben Augusto Fernández is eldobta a motort, Nakagamihoz hasonlóan a 12-es kanyarban, és ő a japán pilótával ellentétben nem folytatta a futamot.

A 10. körben Marc Márquez visszaelőzte Bezzecchit, míg Binder összegyűjtötte maga mögött a mezőnyt. A Vr46 pilótája jelentősen lelassult, így Bagnaia utolérte őt. Hátrébb Fabio Di Giannantonio technikai hiba miatt feladta a versenyt, míg a szörnyen rajtoló Maverick Viñales hosszú körös büntetést kapott.

Martín végül közel 1 másodperccel nyert Binder előtt, a harmadik helyen pedig Marini ért célba. Az utolsó körben Marc Márquez és Aleix Espargaró vívtak csatát, és a nyolcszoros világbajnok meg is előzte hibázó honfitársát. A gyári Aprilia pilótája aztán egyszer még visszabújt, de a hajrá a Honda motorosának jött ki jól. Mögöttük Bezzecchi, Bagnaia, Álex Márquez és Zarco lett a pontszerzők sorrendje. Martín ezzel 18 pontra csökkentette hátrányát a címvédővel szemben, és mivel Binder a matematikai esélyét is elveszítette a vb-címre, eldőlt, hogy ismét a Ducatié lesz a végső győzelem az egyéni tabellán.

A MotoGP thaiföldi sprintfutamának végeredménye

Eldőlt, hogy már idén kipróbálhatja-e a Ducatit Marc Márquez

0

Marc Márquez ott lehet a november végén esedékes valenciai teszten, immáron a Gresini színeiben. Mindezt Alberto Puig, a gyári Honda csapatfőnöke jelentette be.

Marc Márquez nevéhez nemhogy az idei év, de a sportág történetének egyik, ha nem a legnagyobb horderejű átigazolás fűződik: a 30 éves versenyző tizenegy év után otthagyja a jelenleg szenvedő Hondát, és jövőre a Gresini Ducatinál fog versenyezni. Ezzel felül a mezőny egyértelműen legjobbnak tartott motorjára, igaz, nem a legújabb, hanem a 2023-as változatra.

Ahhoz, hogy mindez létrejöjjön, a japán gyártó nagyvonalúságára is szükség volt, hiszen Márquez szerződése 2024-ig szólt. Ezt közös megegyezéssel felbontották, ugyanakkor egészen mostanáig volt még egy kérdés: ott lehet-e a spanyol pilóta a szokásos, idény végi valenciai teszten? Ehhez ugyanis a Honda külön engedélyére volt szükség.

A nyolcszoros világbajnok kezdettől fogva optimistán fogalmazott ebben a kérdésben, de biztosat ő és más sem tudott mondani. Most viszont maga Alberto Puig, a Repsol Honda csapatfőnöke öntött tiszta vizet a pohárba, és közölte, hogy a japánok nem gördítenek akadályt történetük legsikeresebb pilótája elé, aki így már idén felülhet a Desmosedicire.

Marc Márqueznek megengedi a Honda, amit Rossinak nem tett lehetővé

„Ez minden versenyző számára fontos, amikor csapatot váltanak – válaszolta a Thai Nagydíj második szabadedzése alatt a MotoGP hivatalos honlapját képviselő Jack Appleyard kérdésére. – Az ilyesmi megesik, és a dolognak továbbra is úgy kell zajlania, ahogyan általában megy, szóval a Honda részéről nincs ellenvetés.”

A szóban forgó tesztet november 28-án, két nappal a szezonzáró Valenciai Nagydíj után rendezik. A gyártók ekkor ismét kipróbálhatják a következő évre szánt motor prototípusát. Persze a Gresini idén és jövőre is az előző évi versenygépet használja, ettől függetlenül Márquez számára nyilvánvalóan fontos, hogy már ebben az évben megízlelje a Ducatit. Ő maga korábban annyit mondott, hogy ha már most felülhet a bolognaiak motorjára, az egy nyugodtabb telet jelent számára.

A Honda ezzel tulajdonképpen csak beállt a sorba, hiszen a gyártók általában lehetővé teszik az őket elhagyó pilótának, hogy már Valenciában felüljön az új motorjára. Igaz, a legismertebb kivétel éppen a japánok nevéhez fűződik, akik 2003 végén ragaszkodtak ahhoz, hogy Valentino Rossi csak a következő esztendőben mehessen a Yamahán. Hozzá kell tenni, hogy akkor jóval később derült fény a szakításra, és a felek sokkal rosszabb viszonyban váltak el, mint most.

Martínt ezúttal sem lehetett legyőzni az időmérőn, Bagnaia csak a második sorból indul Thaiföldön

0

Jorge Martín szerezte meg a pole pozíciót a Thai Nagydíj időmérőjén, Luca Marinit és Aleix Espargarót megelőzve. Francesco Bagnaia csupán a hatodik helyen végzett, így a második sorból rajtol a sprint-, illetve a főfutamon.

Magyar idő szerint kora reggel rendezték a Thai Nagydíj időmérőjét. A pénteki edzés eredménye alapján Jorge Martín, Maverick Viñales, Aleix Espargaró, Johann Zarco, Luca Marini, Marco Bezzecchi, Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo, Brad Binder és Augusto Fernández a Q2-ben kezdett, vagyis nekik nem volt jelenésük a kvalifikáció első szakaszában. A második szabadedzésen ugyanaz volt az első három sorrendje, mint az edzésen, utánuk pedig a címvédő volt a leggyorsabb.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

Az első mért kör Fabio Di Giannantonióé volt, aki 1:30.517 másodperccel kezdett, de csapattársa, Álex Márquez 32 századdal gyorsabb volt nála. Az első próbálkozások során senki nem tudta megelőzni a két Gresinit, így maradtak az élen. A következő körben az ifjabbik Márquez 1:29.892-es, míg az olasz versenyző ennél 254 ezreddel gyengébb időt futott. Ekkor viszont már Marc Márquez és Pol Espargaró is bejött közéjük, előbbinek 166, utóbbinak 232 ezred volt a lemaradása.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a pilóták behajtottak a bokszba, hogy aztán új gumikon ideális esetben még kétszer próbálkozzanak. A hajrá első körében Raúl Fernández mindössze 22 ezredes hátránnyal feljött a második helyre, míg a többiek nem javítottak, és a harmadik szektorban sokan elvették.

Utána viszont Marc Márquez és Di Giannantonio is gyorsult: előbbi 1:29.830-cal vette át a vezetést, 22 ezreddel megelőzve utóbbit. Álex Márqueznek viszont még volt válasza, és 87 ezreddel felülmúlta bátyja idejét, elütve csapattársát a továbbjutástól. Az olasz versenyző mögött Fernández, Jack Miller, Nakagami Takaaki, Espargaró, Franco Morbidelli, Joan Mir, Miguel Oliveira és Enea Bastianini volt a sorrend.

A Q2 elején a teljes mezőny két közepes gumin ment ki, kivéve Álex Márquezt, aki később hagyta el a garázst. Az első gyorskört Fabio Quartararo motorozta, a Yamaha pilótája 1:30.503-mal kezdett, de többen is megelőzték. Az első próbálkozások után Bezzecchi volt a leggyorsabb 1:30.114-gyel, 186 ezreddel megelőzve Bindert.

Ezt követően megérkezett Martín, aki pont a VR46 versenyzőjének körrekordját megdöntve 1:29.491-gyel állt az élre, amivel 208 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Bindernél. Bezzecchi aztán 167 ezredes lemaradással bejött közéjük, míg mögöttük Aleix Espargaró, Quartararo, Bagnaia, Zarco, Viñales, Marini és Fernández volt a sorrend, míg a két Márqueznek ekkor még nem volt mért ideje. A címvédő egyébként a 3-as kanyarban követett el egy kisebb hibát.

A mezőny tagjai a hajrában is a közepes abroncsok mellett döntöttek. Az első körben Bezzecchi 8 ezreddel átvette a vezetést, míg Bagnaia 36 ezreddel maradt el Martíntól, így feljött a harmadik pozícióba. Binder aztán megelőzte a címvédőt, Álex Márquez pedig egészen az ötödik helyig ugrott.

Itt azonban még nem volt vége, ugyanis Martín 1:29.287-tel visszavette a vezetést. Sőt, Bezzecchit Marini és Espargaró is felülmúlta, előbbi 138, utóbbi 174 ezreddel. Mögöttük Bezzecchi, Binder, az ismét egy kisebbet rontó Bagnaia, Álex Márquez, Marc Márquez, Viñales, Quartararo, Zarco és Augusto Fernández volt a sorrend.

A MotoGP thaiföldi időmérőjének végeredménye

A megkönnyebbült Bagnaia a pole pozícióért harcolna, kiderült, mi állt a fékprobléma hátterében

0

Francesco Bagnaia a Thai Nagydíj pénteki edzését a legjobb tíz tagjaként zárta, így nem kell majd részt vennie az Q1-ben, ellentétben az előző két fordulóval. Az olasz pilóta elégedetten értékelte a sajtónak a nap történéseit, és azt is kiemelte, hogy ilyen körülmények mellett az Aprilia nagyon versenyképes tud lenni, ezért nehezen megjósolható, hogy mit hozhat még ez a hétvége.

Megkönnyebbülten zárta a Thai Nagydíj pénteki edzését Francesco Bagnaia, aki a Q2-be való bejutása mellett a motorjával is elégedett lehetett. Az olasz pilóta – a szintén jól teljesítő Quartararót megelőzve – a hetedik helyen zárt, így nem kell részt vennie az időmérő első szakaszában, szemben az előző két – az indonéz és az ausztrál – hétvégével. „Végre, ez nagy megkönnyebbülést jelent, de nemcsak a Q2-ben jutás, hanem az is, ahogy a motoron éreztem magam. Tudok keményen fékezni, és a motor leköveti, ez egészen gyönyörű, hiányzott már ez az érzés” – nyugtázta mosolyogva az olasz pilóta.

Kiderült, mi lehet a megoldás a Yamaha problémáira

„Nagyon boldog vagyok, még annak ellenére is, hogy nem volt minden ugyanolyan, mint a délelőtt során, az edzések első felvonása közben. Közepes hátsó gumival menni nem volt a legjobb, problémáim voltak a tapadással a jobb oldalon. Azonban amikor az első gyors körhöz felraktunk egy másik közepest, megint nagyszerű volt minden. Sajnos a sárga zászló miatt, ami Jorge [Martín] bukását követte, nem volt lehetőségem új kört futni a második próbálkozás alkalmával, de már korábban elég jól mentem ahhoz, hogy 1:29-es idő körül teljesítsek. Elégedett vagyok a mai nappal.”

Az edzés alatt a címvédőnek be kellett iktatnia egy előre nem tervezett bokszutcai látogatást amikor fékproblémák léptek fel a motorján. Azonban a tavalyi világbajnok szerint erre nem egy meghibásodás, hanem inkább az ő vezetési stílusa miatt volt szükség. „Ez inkább rólam szólt, jobban szeretem, ha az elején elég agresszívak a fékek, és akkor nem éreztem ezt. Azért, hogy ne veszítsek időt, inkább úgy döntöttem, hogy bemegyek a bokszba és kicseréltetem őket.”

Martíné volt a legjobb idő az edzésen, a képzeletbeli dobogó többi fokára azonban nem Ducatit terelgető pilóták, hanem a másik olasz márka, az Aprilia gyári versenyzői értek oda, Maverick Viñales a 2., Aleix Espargaró pedig a 3. helyet szerezte meg. Bagnaiát ezután az eredmény után arról kérdezték, hogy előnyös volna-e a bajnoki küzdelemben, ha ez utóbbi két versenyző ahhoz is elég gyors lenne, hogy az élmezőnyben harcoljanak a futam során is.

Ismét gyors az Aprilia, de továbbra is van egy gondjuk

„Nem tudom, sosem egyszerű előre megmondani. A barcelonai versenytől eltekintve mindig nehéz eldönteni, hogy ki a leggyorsabb a pénteket alapul véve. Különböző stratégiák vannak az egyes edzéseket tekintve, de az Aprilia biztosan versenyképes, ahogy szerintem a KTM is. Ha sikerülne javítanunk a kanyarbejáratok utolsó szakaszán, akkor még mi is gyorsabbak lehetünk, mint amilyenek voltunk.”

„Azt hiszem, hogy az Aprilia – azzal a tapadással, amit ebből a gumiból ki tudnak hozni – nagyon versenyképes lesz. Az első sor jó eredmény lenne a számunkra, de úgy gondolom, hogy a pole pozícióért is harcban lehetünk, erősnek érzem magunkat” – tette hozzá a bolognaiak versenyzője, már az időmérőre gondolva.

Ismét gyors az Aprilia, de továbbra is van egy gondjuk

0

Aleix Espargarót meglepte, hogy az Aprilia mennyire jól teljesített a Thai Nagydíj pénteki napján, de hozzátette, egyvalamit továbbra sem tudtak megoldani. A 34 éves versenyző a Marc Márquezzel történt furcsa incidensről is beszélt.

Biztatóan kezdte a Thai Nagydíj hétvégéjét az Aprilia, legalábbis ami a gyári alakulatot illeti. Maverick Viñales a második, Aleix Espargaró a harmadik helyen végzett a pénteki edzésen, így mindketten simán bejutottak a Q2-be. Előbbi 98 ezreddel, utóbbi 16 századdal maradt el Jorge Martín legjobb körétől a szoros mezőnyben.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

A noalei gyártó mostanában jól szerepel egy körön: Indonéziában mindkét gyári versenyző az első sorba kvalifikálta magát, és Phillip Islanden is ott voltak a Q2-ben. Espargaró szerint főleg a múlt heti és a mostani szereplés meglepő annak fényében, hogy 2022-ben hogyan szerepeltek, különösen Buriramban.

„Ez kicsit bonyolultabb – kezdte az értékelést. – Tavaly az ausztráliai és a burirami volt a két legrosszabb pályánk. Még száraz körülmények között sem voltunk pontszerző helyen. Úgy tűnik, idén sokkal több erőt, több motorféket tudunk használni, és a jelek szerint jóval nagyobb a mechanikai tapadásunk. Nehéz megérteni, hogy miért, egyelőre nincs igazán egyértelmű válaszom. Mindenesetre a lényeg az, hogy mindkét gumin versenyképesek vagyunk. Ez még csak a péntek, de meglepően pozitívan [alakult].”

Az Aprilia legnagyobb erőssége a kanyarsebesség, illetve az onnan való kigyorsítás volt az idei szezonban, különösen az alacsony tapadású helyszíneken. A fékezés viszont egyáltalán nem sorolható ide, és ebben egyértelműen alulmaradnak a Ducatival vagy akár a Yamahával szemben. Espargaró szerint továbbra ez is a gyenge pontjuk.

„Egyértelmű, hogy a megállás az egyik legnagyobb gyengeségünk – jelentette ki. – Nem a megfelelő pozícióban ülünk. Nem helyezünk elég súlyt a hátsó részre ahhoz, hogy megállítsuk a motort. Próbálom közelebb vinni a testemet a hátsó gumihoz, mert ha még változtatnak is a 2024-es motoron a geometria vagy a súly tekintetében, az a súly, amelyet a versenyző a motorra tud helyezni, mindig tízszer nagyobb a mérnökök változtatásainál.”

A csalódott Marc Márqueznek fájdalmat okozott a Martín motorjáról leszakadt darab (videó)

Az állandó mezőny legidősebb tagja Marc Márquez incidensével kapcsolatban is megszólalt. A nyolcszoros világbajnok jobb vállát egy szárnyelem találta el, amely Jorge Martín versenygépéről vált le. „Ha az ember eltör egy [darabot], az elrepülhet – fogalmazott. – Ez mindig meg fog történni. Idén már sokszor eltörtem a szárnyakat, és egy szárnnyal versenyeztem, mint Assenben. Ha a szárny elszáll, eltalálhat egy másik pilótát.”

Kiderült, mi lehet a megoldás a Yamaha problémáira

0

Fabio Quartararo a nyolcadik helyen zárta a Thai Nagydíj pénteki edzését, ezzel egyenes úton bejutott a szombati Q2-be. A francia versenyző elégedetten értékelt a motorról leszállva, hiszen a Michelin új fejlesztésének köszönhetően a Yamaha közelebb tudott kerülni a többi motorhoz, mint egy átlagos versenyhétvégén.

Derűsen nyilatkozott Fabio Quartararo a Thai Nagydíj pénteki edzését követően, hiszen egyenes úton sikerült bekerülnie a Q2-be. A Michelin az átlagostól eltérő gumiabroncsokat hozott a távol-keleti országba, amelyek merevebb a szövetvázzal (karkasszal) rendelkeznek. A már korábban Ausztriában és Indiában is bevetésre került fejlesztés közelebb hozta a Yamahát a többi motorhoz, mivel a japán márka jobban tudott alkalmazkodni ehhez az újdonsághoz, mint a többiek.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

„Ezzel a szövetvázzal az M1 egy teljesen másik motornak tűnt” – mondta El Diablo a sikeresen zárt pénteki napon. A francia pilóta nagyon várta a Buriramban rendezett futamot, és az, hogy pont ezen a helyszínen sikerült azonnal a kvalifikáció második szakaszába kerülnie, mosolyt csalt az arcára. „Ez volt a fő célunk [a bejutás a Q2-be], és sikerült is jól megcsinálnunk, szóval boldog vagyok. A tempó jó volt, ahogy van egy olyan szövetváz, ami eltérő a szokásostól, máris jobban szórakozunk. Nekünk ugyanolyan a két változat, de a többiek nem tudják kihasználni az erejüket, ami pedig kitűnő a számunkra” – nyilatkozta a 2021-es MotoGP-bajnok.

„Mintha egy teljesen másik motoron ülnék, mintha teljesen megváltoztattam volna a stílusom… összehasonlítottam azt a kört, amit 2019-ben teljesítettem, a tavalyival és az ideivel, és már négy év alatt is szemmel látható az eltérés, egyáltalán nem hasonlítanak egymásra! Jobban fordult a motort, most erősebbet tudok fékezni, mindenesetre a legnagyobb különbség az, hogy amíg egy márkánál ragadtam, addig a motor teljesen megváltozott, de nem szükségszerűen jó irányba, inkább csak más lett.”

Quartararo azonban a szép eredmény ellenére is borúsnak látja a jövőt, hiszen a Yamaha teljesítménye egy átlagos hétvégén jelentősen elmaradt a vetélytársakétól. Az edzésen a nyolcadik helyen – az első pozíciót elhozó Jorge Martíntól kevesebb mint három tizeddel lemaradva – végző pilóta akkor lenne elégedett, ha nem csak az újdonságok tesztelésekor tudnának előrelépni.

„Szebb jövőben reménykedni? Nem tudom. Mindig azt kell várnunk, hogy különleges gumikat hoznak, hogy meg tudjuk mutatni, hogy mire vagyunk képesek, úgy, ahogy ma. Arról van szó, hogy a többiek nem tudják azt csinálni az abroncsokkal, amit általában szoktak, számunka pedig – a gumitípustól függetlenül – egyre megy a dolog. Azt hiszem, hogy meg kell értenünk, hogy az átlagos gumikból miért nem tudunk jobb teljesítményt kihozni.”

A nizzai pilóta motorja lehangoló teljesítménye ellenére hisz abban, hogy a legjobbak között lehetnek a hétvége folyamán, ám szerinte ez nagyban a körülményeken múlik. „Az időjárástól függ, de azt hiszem, hogy ha jó időmérőt teljesítünk, akkor harcban lehetünk a legjobb ötért, vagy akár a dobogóért, miért is ne” – mondta reménykedve Quartararo, aki a gumistratégiáját is felfedte a sajtó előtt.

„Jó volt a gumikopás, aminek nagyon örülök. Ma délelőtt a közepes nagyon kopott, de délután a lágy már jobban működött, ez pedig nagy pozitívum számunkra. Ha most kellene versenyeznem, akkor a lággyal rajtolnék, de még többet kell tudnunk, alaposan ki kell elemeznünk az adatokat. Egyelőre úgy néz ki, hogy a sprintre a lágy kell, a hosszú versenyre pedig még meglátjuk.”

Martín kezdett a legjobban Thaiföldön, Bagnaia megint csak a középmezőnyben nyitott

A Yamaha nem adta fel a fejlesztési versenyt, a thaiföldi nagydíjhétvége pénteki edzéseit tesztelésre is felhasználták, ami a francia versenyzőnek nem feltétlenül nyerte el a tetszését. „Már három vagy négy alkalommal kipróbáltuk az új kipufogót, de a japán mérnökök újra fel akarták tenni. Nem tudom, hogy miért, de végül megcsináltuk. Mindenesetre ez a fejlesztés nem eredményezett nekünk semmi előnyt” – nyilatkozta a 11 MotoGP-futamgyőzelemmel rendelkező pilóta, aki az első szabadedzést csak a 12. helyen zárta.

Mint tanyára a villany

Pont ennyire van szükség a 200 lóerős crossoverre, de a BMW Motorrad jóvoltából most már egyenes háttal lehet 270-nel veretni. A négyhengeres M1000 XR ugyanis megkapta a változó vezérléses technikát, de az alapjául szolgáló S1000 XR is átesett egy kisebb frissítésen.

Fotó: BMW

Így már hypertúragépnek hívják a gyáriak, és valóban eléggé szokatlan specifikációval rendelkező gépet alkottak. Mert mondhatni, kevés túramotor forog akár tizennégyezer fölé, és a karbonfelni sem tartozik a kategóriában szokásos extrák közé. Igaz, ez utóbbi kiegészítő az egyéb szénszálas elemeket is tartalmazó M Competition csomag része. Közúton a minimális rugózatlan tömeg ellenére tényleg értelmetlen a sérülékeny karbon-felnin közlekedni, versenypályán viszont a 220 kilós tömeg és magas üléspozíció miatt sem tűnik ideális motornak a hosszú lábú M. De olyan minőségű futómű és fékrendszer dolgozik alatta/benne a legmodernebb elektronikákkal karöltve, hogy biztosan komoly meglepetéseket fog okozni az első teszteken.

Fotó: BMW

Alapból kovácsolt kerekeken gördül az M XR, a menetstabilitásról az akár 12 kilónyi leszorítóerőt generáló oldalsó szárnyak mellett változtatható rugó-előfeszítéssel is operáló Dynamic Damping Control, illetve az állítható kormánylengés-csillapító gondoskodik. A boxutcalimiter, a rajtprogram vagy kontrollált keresztbe csúszást engedő brake slide control csak hab a tortán.

Fotó: BMW

Az alapváltozat is erősödik némileg, az S1000 XR a 2025-ös modellévtől már 170 lóerő leadására képes. Új színek és fényezett orridom jelzi a frissítést, és itt is elérhető lesz extraként a karbonfelni. Már ez a teljesítmény is súrolja közúton az észszerűség határát, azonban a BMW XR szériája csodálatosan egyesíti a túragépek használhatóságát a nagy köbcentis sportmotorok menetdinamikájával.

Fotó: BMW

A csalódott Marc Márqueznek fájdalmat okozott a Martín motorjáról leszakadt darab (videó)

0

Marc Márquez elárulta, először nem tudta, hogy Jorge Martín motorjáról vált le a darab, amely eltalálta a jobb vállát a Thai Nagydíj edzésén. A nyolcszoros világbajnok csalódott, hogy nem jutott be a Q2-be, a futamokon pedig nem sok jóra számít.

Marc Márquez nem jutott be a Q2-be a Thai Nagydíj pénteki napján, így a Q1-ben kell kezdenie a szombati napot. A gyári Honda pilótája a lehető legbosszantóbb módon maradt le a legjobb tízről, hiszen a tizenegyedik helyen végzett a magyar idő szerint délelőtti tréningen, amelyen egy furcsa incidensnek volt az elszenvedője.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

Körülbelül félidőnél Jorge Martín mögött motorozott, amikor eltalálta őt egy, a Ducatiról leszakadt aerodinamikai elem. Az első keréknél található alkatrész akkor vált le, amikor a Pramac megcsípte a bokszbejáratot jelző táblát. Nem véletlen, hogy először a MotoGP közösségi oldalán is rossz információ jelent meg, és Márquez sem tudta, hogy mi ütközött a jobb vállának, amely aztán egy kis ideig fájt is neki.

„A gyorskörök előtt bementünk a bokszba, és valami eltalálta a vállamat – nyilatkozta Márquez. – Abban a pillanatban nem vettem észre, hogy az ő motorjának egy darabja volt, azt hittem, valami a pályáról, talán a bokszutcajelző [tábla]. Fájt, és a következő két percben is fájt, de aztán nem korlátozott a gyorskör során.”

A 30 éves pilóta aztán valóban harcban volt a továbbjutásért, és mindössze 369 ezreddel maradt el az élen végző honfitársa idejétől. Azonban ez csak a tizenegyedik helyre volt elég, miután a közvetlenül előtte záró Augusto Fernández 65 ezreddel gyorsabbnak bizonyult nála. A hatszoros MotoGP-világbajnok érthető módon nem volt boldog emiatt.

„Amikor feltettem az új gumit, nem volt elég nyomaték – magyarázta. – Ezért voltam kicsit… nem dühös, hanem csalódott. Volt némi bosszúság, mert az ember úgy érzi, hogy nem használja ki teljesen az új abroncsot. Emellett néhány ponton gyenge volt a motor. Holnapra orvosoljuk, de inkább azért voltam csalódott, mert csupán hatvan ezredmásodperccel maradtam le a Q2-ről. A Q1 pedig rémálom, a világ legrosszabb edzése.”

Ezzel együtt a pénteki eredmények alapján Márquez továbbjutási esélyekkel vág neki az időmérő első szakaszának, és a Phillip Island-i kvalifikáció után ismét kiharcolhatja a Q2-es szereplést. Ami viszont a sprint- és a főfutamot illeti, a spanyol versenyző kicsit sem optimista, és úgy véli, nem fognak tudni beleszólni a legjobb helyekért folytatott küzdelembe.

„Nem tudom, hogy a sprintfutam nagyon szoros lesz-e, de messze leszünk az élmenő srácoktól – fogalmazott, és egy példával szemléltette, hogy miért gondolja ezt. – Egyszer [Maverick] Viñales megelőzött, és egy kör alatt talán egy másodpercet buktam. A tempónk tehát nincs meg. Az élmezőny talán szoros lesz, de mi messze leszünk.”

Márquez aztán konkretizálta, hogy mire számít: úgy véli, hogy a tizedik és a tizenötödik pozíció között lehetnek valahol. Joan Mir és Nakagami Takaaki szereplése alátámasztja, hogy a Hondánál valóban nem lehetnek optimisták. Előbbi a tizenhatodik, utóbbi a huszadik helyen zárt, és márkatársukhoz hasonlóan mindkettőjüket az elektronika hátráltatta: nem tudtak rálelni a kerekek kipörgése és a kipörgésgátló túlzott használata közötti megfelelő egyensúlyra.

Martín a korábbinál lassabban ment az esése előtt, most nem érzi magát annyira kiemelkedőnek

0

Jorge Martín furcsa bukást szenvedett el a Thai Nagydíj edzésének hajrájában, hiszen korábban fékezett, mint az előző körökben. A Pramac versenyzője optimistán várja a hétvége folytatását, még úgy is, hogy most nem érzi magát annyira erősnek a többiekhez képest.

Jorge Martín mind az első szabadedzést, mind az edzést az élen zárta a Thai Nagydíj hétvégéjének pénteki napján. A spanyol pilóta ennek ellenére nem lehetett maradéktalanul elégedett, hiszen nem sokkal azután, hogy a magyar idő szerint délelőtti tréning hajrájában átvette a vezetést, elesett. Hozzá kell tenni, hogy ezzel a többieket is megakadályozta a javításban, hiszen a sárga zászló miatt nem tudtak érvényes módon javítani.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

Martín elárulta, hogy a bukás miatt nem aggódik különösebben, hiszen pilótaként az ilyesmi megesik az emberrel. Azt viszont elsőre nem tudta megmondani, hogy pontosan mi okozta a balesetet. „Az az igazság, hogy a határon voltam, és benne volt a bukás – nyilatkozta. – Megmagyarázni viszont nem tudom, mert nem tudom, mit csináltam abban a kanyarban, meg kell néznem az adatokat.”

A spanyol pilóta ezt meg is tette, és olyasmire lett figyelmes, ami némileg talán ellentmond az első mondatának, miszerint a határon motorozott. A 25 éves motoros természetesen mindent megtesz annak érdekében, hogy mindez ne ismétlődjön meg. Ezt leszámítva viszont optimistán várja a hétvége további részét, hiszen a versenytempója is biztató volt.

„Javítani akartam, mert az ember soha nem tudhatja, hogy az első tízben vagy azon kívül lesz – fogalmazott. – Itt nagyon közel vagyunk [egymáshoz]. Megnéztem az adatokat, és kicsit korábban fékeztem, így lassabban értem be [a kanyarba]. Talán egy hupli volt ott. Ezt meg kell értenem holnap a pályán, hogy ne ismétlődjön meg ugyanez. Azonban voltam nem a határon. Mindkét edzésen első voltam, és új gumikon könnyű. Délután viszont használt abroncsokon is igazán versenyképes voltam. Amikor mindenki új gumikon volt kint, akkor is az első ötben, első hatban voltam, szóval ez nagyszerű a holnapi és a vasárnapi napra nézve. Ez egy olyan pálya, ahol az első és a hátsó abroncs is nagyon elfogy. Ezt nehéz lesz megérteni vasárnapra, de mindenki számára ugyanolyan [a helyzet].”

Martín úgy véli, a sprintfutamra a közepesek lesznek az ideális versenygumik. A szombati versennyel kapcsolatban szokás szerint bizakodó lehet, ám másnap óvatosabbnak kell lennie. Főleg azok után, hogy az Ausztrál Nagydíjon elszámította magát, és a lágy gumikon egészen az ötödik helyig zuhant vissza az utolsó körben.

„Úgy érzem, inkább a sprintre állok készen, mintsem a vasárnapi napra – árulta el a bajnokság második helyezettje. – Úgy gondolom, hogy a vasárnapi egy nagyon hosszú futam lesz. Azzal az érzéssel, hogy Phillip Island nem lett meg, nem könnyű idejönni, és látni, hogy a gumik nagyon visszaesnek. Remélhetőleg jó döntést hozunk.

Bár az utóbbi két hétvégén ez a pontokban nem látszott meg, Martín kiváló formában van az elmúlt időszakban, és többször is előfordult, hogy egyértelműen a mezőny felett állt. Bár eddig Buriramban sem tudták megelőzni, mégis úgy véli, hogy itt nincs akkora fölénye, mint például múlt héten volt. „Itt kicsit kevésbé vagyok kiemelkedő, mint az előző nagydíjhétvégén” – jelentette ki.

Martín bukott, de ismét ő volt a leggyorsabb, Marc Márquezt eltalálta egy lerepülő alkatrész

0

A Thai Nagydíj edzésén is Jorge Martín volt a leggyorsabb, megelőzve a két gyári Apriliát, Francesco Bagnaia pedig szintén ott volt a legjobb tízben. A spanyol pilóta azonban a hajrában elesett, korábban pedig az ő motorjáról szakadt le egy elem, amely eltalálta a továbbjutásról éppen lemaradó Marc Márquezt.

Az első szabadedzés után az edzéssel folytatódott a Thai Nagydíj hétvégéje a MotoGP-ben. A mezőny tagjai számára ezúttal már volt tét, hiszen az első tíz helyezett már most továbbjutott a szombati időmérő második szakaszába. Erre Jorge Martín pályázott a legnagyobb eséllyel, aki a magyar idő szerint hajnali gyakorláson a leggyorsabbnak bizonyult.

Martín kezdett a legjobban Thaiföldön, Bagnaia megint csak a középmezőnyben nyitott

Az első mért kört ezúttal is Fabio Di Giannantonio teljesítette 1:31.389-cel, és a többiek messze nem is kezdtek ennyire gyorsan. A Gresini versenyzője aztán tovább javított, és 1:30.945-re módosította a leggyorsabb kört, 14 századdal megelőzve csapattársát, Álex Márquezt. Mindeközben Francesco Bagnaia visszatért a bokszba, és láthatóan nem volt elégedett valamivel, hiszen rázta a fejét. Később kiderült, hogy fékproblémái voltak.

Nem sokkal később Fabio Quartararo állt az élre 1:30.835-tel, 99 ezreddel megelőzve a valamennyit szintén gyorsuló Di Giannantoniót. Pár perc elteltével aztán ismét egy Gresini vezetett, de ezúttal Márquez személyében, aki 107 ezreddel bizonyult gyorsabbnak a Yamaha pilótájánál. Utóbbi szintén javított, de csak a hátrányát tudta csökkenteni, egészen pontosan 79 ezredre, majd további 3 ezredet faragott a különbségből.

Szűk 20 perc után Brad Binder feljött a második helyre, mindössze 4 ezredes hátránnyal, miközben Bagnaia kétszer is kiváló első szektort motorozott motorozott, de egyszer sem tudott javulni, így maradt a hetedik pozícióban, majd visszaesett a nyolcadikba, miután Luca Marini felugrott a hatodik helyre. A VR46 pilótája aztán Nakagami Takaakit is megelőzte.

Nem sokkal később Raúl Fernández náluk is gyorsabb volt, így a negyedik pozícióban találta magát. Márkatársa, Maverick Viñales ennél is jobbnak bizonyult, és 115 ezredes előnnyel átvette a vezetést. Honfitársa, Martín csupán a hetedik helyre jött fel, Bagnaia pedig ezzel egészen a tizenkettedik pozícióig zuhant vissza.

Körülbelül félidőnél érdekes közjáték történt: Martín motorjáról lerepült egy apró elem, amely eltalálta Marc Márquez jobb vállát. A nyolcszoros világbajnok kicsit fájlalta azt a testrészét, de komolyabb baj szerencsére nem történt. A gyári Honda motorosa egyébként csupán a tizennegyedik pozícióban állt, de nyilvánvaló volt, hogy az utolsó percek számítanak majd.

23 és fél perccel a vége előtt Di Giannantonio feljött a második helyre, miután 91 ezreddel bizonyult lassabbnak Viñalesnél. Aleix Espargaró szintén javított, és 176 ezredes hátránnyal feljött az ötödik pozícióba. Szűk 15 perccel a vége előtt aztán megkezdődött a hajrá: Binder 1:30.247-tel átvette a vezetést, mindössze 7 ezreddel megelőzve az ugyancsak javító Viñalest. A harmadik helyre Franco Morbidelli jött fel, de csak ideiglenesen.

A gyári Aprilia versenyzője 1:29.924-gyel visszaállt az élre, 11 századdal megelőzve Marco Bezzecchit, és további 76 ezreddel Johann Zarcót. Martín az ötödik helyre ugrott fel, míg Quartararo a hatodik, Marc Márquez a tizedik pozíciót foglalta el, mindössze 4 ezreddel megelőzve Bagnaiát.

A címvédő aztán tovább javított, és feljött a hatodik helyre, míg Jack Miller a tizedik pozícióba ugrott fel. Ezután mindenki felkészült az utolsó rohamra, így volt pár perc csendesebb időszak. Ezt követően Martín 2 perccel a vége előtt Martín 98 ezredes előnnyel átvette a vezetést, Aleix Espargaró pedig feljött a harmadik helyre. A Pramac versenyzője nem sokkal később aztán összehozta a hétvége első bukását a MotoGP-ben, miután a 3-as kanyarban elvesztette a motort.

A sárga zászlónak köszönhetően véget ért az edzés érdemi része. Martín 1:29.826 másodperccel végzett az élen, megelőzve Viñalest és Aleix Espargarót. Mögöttük Zarco, Marini, Bezzecchi, Bagnaia, Quartararo, Binder és Augusto Fernández lett az első tíz sorrendje, vagyis ők jutottak be a Q2-be. Marc Márquez a tizenegyedik lett, 65 ezreddel maradt le a továbbjutásról.

A MotoGP thaiföldi edzésének végeredménye