back to top
2025. július 10. 03:05
Kezdőlap Blog Oldal 394

Tényleg ingyen fog versenyezni Marc Márquez a Ducatinál? – itt a válasz

0

Az év átigazolása – vagyis Marc Márquez a Repsol Hondától a Gresinihez való távozása – sok pletykát indított el a szurkolók között. Ezek közül az egyik az volt, hogy a spanyol pilóta ingyen fog versenyezni új csapatánál azután, hogy több évig övé volt a legmagasabb fizetés a MotoGP-versenyzők között. A nyolcszoros bajnok legutóbbi interjújában tisztázta a jövő évi fizetése körül keringő kérdést, és azt is elmondta, hogy mi az elsődleges célja a karrierjében.

Marc Márquez nagy áldozatot vállalt be azért, hogy jövőre újra egy versenyképes motoron – egy Ducatin – üljön. Azt már korábban is tudni lehetett, hogy az elmúlt években övé volt a legnagyobb fizetés a MotoGP-mezőnyben, és mindenki biztos lehetett abban, hogy a Repsoltól a Gresinihez történő igazolásakor ez csökkeni fog, hiszen a kis, szatellitcsapatnak nincsenek olyan anyagi lehetőségei, mint az egyik legpatinásabb, gyári háttérrel rendelkező istállónak.

Marc Márquez az élen, utána jön a meglepetés – ennyit kerestek tavaly a MotoGP versenyzői

A hatszoros MotoGP-bajnok a Thai Nagydíj helyszínén, Buriramban adott interjút a Crash.net-nek. Ekkor beszélt többek között arról, hogy mennyire érintette meg a fizetése jövő évi csökkenése, mi az elsődleges célja a karrierjében, és azt is megerősítette, hogy eddig ő kapta a legtöbb pénzt a MotoGP-pilóták közül.

„Néha az életem során [is], de a karrierem tekintetében az elsődleges célom mindig a minél jobb teljesítmény volt, nem a pénz, bár az állandóan fontos. Aki azt mondja, hogy neki nem az, az hazudik. Azonban van úgy, hogy hinned kell magadban és követned a szíved.”

„A pályafutásom során mindig az volt a prioritásom, még az az életstílusom – odahaza és itt, a pályán – is azt szolgálta, hogy a lehető legjobban teljesítsek a versenyeken. Az igaz, hogy [most] enyém a legnagyobb fizetés a MotoGP-ben, de azzal is ki vagyok békülve, amit jövőre fogok kapni.”

A nyolcszoros világbajnok lemondásának mértéke azonban nem volt egyértelmű, hiszen korábban arról is szóltak pletykák, hogy a pilóta akár fizetés nélkül is testvére csapattársa lehet. Az újságíró feltette Márqueznek a sokakat foglalkoztató kérdést: igaz, hogy jövőre ingyen fog a Gresininél versenyezni?

Mi lesz veled, Marc Márquez?

„Nem, ez nem igaz. Soha nem szoktam belemenni [a részletekbe] ezzel kapcsolatban, mint tudjátok. Senki sem tudja, hogy mekkora a fizetésem a Hondánál, de tényleg senki. Sok számot hallottam már, de nincs ember, aki a pontos összeget ismeri. Azonban én azzal is nagyon boldog leszek, amennyi jövőre lesz a fizetésem” – válaszolta a spanyol pilóta.

Martín kezdett a legjobban Thaiföldön, Bagnaia megint csak a középmezőnyben nyitott

0

Jorge Martín zárta az első helyen a Thai Nagydíj első szabadedzését Maverick Viñales és Pol Espargaró előtt. Francesco Bagnaia már-már szokásos módon a középmezőnyben kezdte a hétvégét, míg Marc Márquez a mezőny hátsó részében nyitott.

A Moto3 és a Moto2 után a MotoGP mezőnyének is megkezdődött a Thai Nagydíj hétvégéje. Az már a forduló előtt biztossá vált, hogy ezúttal sem lesz teljes a mezőny a futamokon, hiszen Álex Rins nincs ott a helyszínen. Miután múlt héten fájdalmai voltak, orvosaival együtt úgy döntöttek, hogy egy kisebb műtétet elvégeznek.

Bagnaia felségterületén (?) kell újabb felzárkózást kezdenie Martínnak – hétvégi menetrend

Az első mért kört Fabio Di Giannantonio teljesítette 1:34.574-gyel, de csapattársa, Álex Márquez hamar felülmúlta őt 863 ezreddel. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az idők hamarosan javultak, és Márquez hamarosan már 1:21.030-cal állt az élen, 242 ezreddel megelőzve Jorge Martínt.

A spanyol pilóta aztán 7 ezredet javított, majd Franco Morbidelli állt az élre, mindössze 1 századdal megelőzve Márquezt. A Yamaha versenyzőjét hamarosan megelőzte csapattársa, Fabio Quartararo, de mindössze 5 ezreddel bizonyult gyorsabbnak nála. Maverick Viñales aztán 271 ezreddel felülmúlta a francia pilótát, majd 1:31.486-tal ismét átvette a vezetést.

Pár perccel később az Aprilia gyári pilótája ismét felugrott az eredményjelző tetejére, igaz, csak 2 ezredes előnnyel, míg Martínnak is mindössze 11 ezredes hátránya volt. Ezután sokáig nem változott a sorrend, hiszen a mezőny tagjai inkább a versenytempót szimulálták, így maradt az élmezőny sorrendje.

Bő 10 perccel a vége előtt aztán megkezdődött a hajrá, amit Aleix Espargaró jelzett: az állandó mezőny legidősebb versenyzője 313 ezredes előnnyel átvette a vezetést. Néhány perccel később honfitársa, Martín 1:31.025-tel állt az élre, míg Morbidelli 245 ezredes lemaradással feljött a harmadik pozícióba.

A Pramac versenyzője szűk 5 perccel a vége előtt szintet lépett, és két közepes gumin 651 ezredre növelte előnyét Espargaróval szemben. Viñales aztán 238 ezredes lemaradással feljött a második helyre, míg a legvégén Pol Espargaró a harmadik pozícióba ugrott fel, miután 492 ezreddel bizonyult lassabbnak a bajnokság második helyezettjénél. Mögöttük Aleix Espargaró, Morbidelli, Augusto Fernández, Di Giannantonio, Raúl Fernández, Álex Márquez és Francesco Bagnaia lett az első tíz sorrendje. Quartararo a tizenkettedik, Marc Márquez pedig csupán a tizennyolcadik lett.

A MotoGP első thaiföldi szabadedzésének végeredménye

Mintha épített lenne, mégis gyári

Nyáron már írtunk a Goodwood-ban bemutatott Yamaha DB40-ről, ami túlságosan jól kidolgozott volt egy prototípushoz képest. Nem kellett sokat várni a szériaváltozatra, a félidomos XSR 900 GP már 2024 tavaszától a boltokban lesz.

Fotó: Yamaha

A nyolcvanas évek versenymotorjait idéző dizájn és a feliratot nélkülöző Marlboro fényezés egy kiválóan használható sportmotort takar. A kifejezetten nyomatékos és kulturált háromhengeres 119 lóereje mindenre elég, de még nem sok. A nem túl mélyen elhelyezett kormánycsutkáknak és méretes fél-idomnak köszönhetően minden bizonnyal hosszabb távokon megtételére is sokkal alkalmasabb a csupasz változatnál, és végsebessége is deklaráltan magasabb lesz. Akár tekinthetjük ezt a modellt a pletykák szerint jövőre érkező R9-es kevésbé hardcore előzetesének is.

Fotó: Yamaha

A megnövelt méretű, 5 collos digitális műszerfal analóg műszercsoportot vetít, a széria tempomat-ot és menürendszert végre a Tracer 9 GT+-on is megismert joystick-os kormánykapcsolóról vezérelhetjük. A különleges Spinforged eljárással öntött alufelniken a Bridgestone legújabb fejlesztésű S23-as sport-abroncsai feszülnek, a KYB futómű minden paraméterében állítható.

Fotó: Yamaha

Az XSR 900 GP-nek ezekkel egy paraméterekkel nem csak a városi kávézók előtt van keresni valója – a megfelelő pilótával akár egy pályanap gyors csoportjában is okozhat majd meglepetést.

Fotó: Yamaha

Marc Márquez elárulta, mi okozza neki a legnagyobb nehézséget az idei évben

0

A Repsol Honda pilótája, Marc Márquez számos nehézséggel küzd ebben az évben, a spanyol versenyző például a motorja határait sem ismeri eléggé. A Thai Nagydíj előtt azonban reménykedni is van oka a nyolcszoros világbajnoknak, hiszen – ahogyan ő is elismerte – jobb tempója van esős körülmények között, mint másoknak, és a távol-keleti országban bármikor leszakadhat az ég.

Marc Márqueznek nincs jó éve, többek között az Ausztrál Nagydíjat sem tudta gondtalanul befejezni. A hatszoros MotoGP-bajnok a többséggel ellentétben lágy hátsó gumit tetetett fel, amely a verseny elején még jól működött – ekkor az élmezőnyben harcolt –, de nem bírta végig a futamot, és ez a Repsol versenyzőjének visszaesését okozta. Az év során számos alkalommal bukó pilóta már korábban nyilatkozott arról, hogy nincs elég önbizalma, a Thai Nagydíj előtt pedig arról beszélt, hogy még mindig nem ismerte ki eléggé a motorját.

Marc Márquez elismerte, hogy nem elég magabiztos

Márquez arra a kérdésre is válaszolt, hogy mi hiányzik neki ebben az évben. „Az érzet, nehezen emelek ki bármit, de az érzet mindenképpen hiányzik. Nehéz megérteni a motor határait, néha minden figyelmeztetés nélkül esel vele. Ez csökkenti az ember önbizalmát, és jó érzetét. Phillip Islanden eléggé nyomtam, ha már kockázatot kell vállalnod, akkor azt a lassú kanyarokban fogod megtenni, hiszen, ha a gyorsakban csinálod, akkor bukni fogsz, nem igaz?”

„Az teljesen általános, hogy könnyű megsérülni, szóval úgy fogunk nekimenni, ahogy Phillip Islanden is tettük: támadó hozzáállással. Azonban a támadó hozzáállás nem eredményez automatikusan kiváló eredményt, ez annyit jelent, hogy jó mentalitással nyomod az elejétől fogva. Meglátjuk, hogy jó úton indulunk-e el, remek lenne a [legjobb] tízben végezni.”

Az indiai volt Márquez számára az idei év egyik legjobban sikerült fordulója, a sprintfutamon a dobogó legalsó fokára is felállhatott, és a főversenyen is a legjobb tízben tudott végezni. A most hétvégén következő Thai Nagydíjnak ezért az ott használt beállításokkal fog nekivágni a jövőre már a Gresininél vezető pilóta.

„Nagyjából úgy fogjuk elkezdeni, mint Indiában, hiszen a burkolat hátsó része olyan [lesz a következő hétvégén], mint amilyen ott volt. Korábban küszködtem ezzel, de Indiában sikerült kezelnem. Az viszont igaz, hogy ezzel a burkolattal Joan [Mir] valamivel jobban tudott motorozni. Az első szabadedzésen azonnal fel tudod mérni, hogy jó-e a sebességed, vagy szükséged van valami változtatásra a beállításokban.”

Martín nyerte a történelmi sprintversenyt, Marc Márquez végre a dobogón

A spanyol pilótát a mezőny egyik legjobb esőmenőjeként ismerik, így nem meglepő, hogy nagyobb esélyt lát a győzelemre ilyen körülmények között, mint egy száraz futamon. A Honda idei teljesítménye miatt a márka versenyzői az átlagos hétvégéken nem tudnak dobogós helyezésekét harcolni, így valóban az időjárás lehet az egyik kulcsa annak, hogy egy diadallal tudjon búcsúzni egymástól a japán márka és a nyolcszoros bajnok versenyző.

„Ha nedvesek a körülmények, akkor jobbak a lehetőségeink. Ebben az évben vizes pályán valóban jól mentem, de nem motoroztam szépen. Nem látom a módját, hogy hogyan tudnék gyors lenni. Ez néha vizes pályán azért megy jól, mert tudom, hogy hol kell fékezni, hol kell gázt adni, és hol kell bedőlni, de ez nem a motor visszajelzéseiből fakad. Az előző évben jó érzéseim voltak, idén a vizes pályán rendben vannak a dolgok, de egyáltalán nem úgy érzem magam, mint tavaly. Ez volt az oka, hogy például Silverstone-ban sokat szenvedtem.”

Fogynak a lehetőségek, vajon ki lesz Marc Márquez utódja a Hondánál?

0

Marc Márquez 11 év után hagyja ott a Repsol Hondát. A japán alakulat még mindig nem jelentette be, hogy ki fog a nyolcszoros világbajnok helyére érkezni, ezzel lehetőséget adva a sajtónak a folyamatos találgatásokra. Azt, hogy ki fogja elfoglalni az egyetlen üresen maradt ülést, még mindig nem tudjuk, de több pilótáról is biztosan kiderült, hogy nem lesz Joan Mir csapattársa a jövő évben.

A 2024-es szezonra az összes MotoGP-ülésnek van már gazdája, kivéve azt, amely Marc Márquez távozásával vált szabaddá. A spanyol pilóta eligazolását már a bejelentést megelőzően is sejteni lehetett. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a Repsol Honda nem rendelkezett kész tervvel a pótlására, a csapat több pilótát is megkeresett az elmúlt időszakban, azt azonban még mindig nem tudjuk, hogy ki próbálhatja meg elfeledtetni velük a nyolcszoros világbajnok hiányát.

Az istálló vezetése több opció közül is választhat, egyelőre annyi biztos, hogy az Ausztráliában karrierje első MotoGP-futamgyőzelmét megszerző Johann Zarco nincs és nem is volt ezek között. Már augusztusban hivatalosan megerősítésre került, hogy a francia pilóta az LCR-nél, és nem a gyári csapatnál fog egy Hondára felülni. Ennek ellenére nem hallgattak el teljesen azok a hangok, amelyek szerint mégiscsak a Repsolnál fog kikötni a 33 éves versenyző.

„Én nem tudom, hogy ezek a történetek honnan származnak. Mi sohasem közeledtünk Zarcóhoz, és nem is folytattunk vele megbeszéléseket egy lehetséges ülésről a csapatunk kötelékében” – mondta Alberto Puig, a Repsol csapatfőnöke a Paddock-GP-nek. A spanyol szakember kijelentésével szemben a pilóta állítása szerint azonban igenis folytak tárgyalások a felek között, de azok az istálló hozzáállása miatt értek véget.

Zarcónak nem tetszett a Honda hozzáállása, ezért mondott le a gyári csapatról

A Honda „minden elképzelhető jelöltet” megvizsgált a Speedweek szerint. A Puig vezette alakulat Miguel Oliveirát, Maverick Viñalest és Aleix Espargarót is megkereste, annak ellenére, hogy mindannyian rendelkeznek élő szerződéssel a 2024-es évre valamelyik Apriliával versenyző csapatnál. A spanyol szakembert megkérdezték arról, hogy a kontraktussal bíró pilóták részt vettek-e az átigazolásokról szóló tárgyalásokon. „Igen, de ez bonyolult, nagyon bonyolult” – válaszolta a csapatfőnök.

Az Aprilia gyári istállójának versenyzői az elmondások alapján egyáltalán nem tárgyaltak komolyabban a japán csapattal, pedig korábban az is felmerült, hogy kivásárolják valamelyiküket. Az RNF színeiben szintén az olasz márka motorját használó Oliveria szerint ő ki tudna szállni mostani szerződéséből, de a portugál három évre szeretné lekötni magát a Repsolhoz, viszont a csapat csak egy évre köteleződne el mellette.

Iker Lecuona – aki korábban szintén számon volt tartva mint lehetséges alternatíva – mostanra kiesett a versenyből: „nem jöhet szóba” az LCR vezetőségénél, miután öt MotoGP-be való beugrása alatt sem sikerült pontot szereznie.

A Marc Márquez miatt távozó Di Giannantoniónak van egy ajánlata, de azzal nem sokra megy

Fabio Di Giannantonio – aki a jövő évi ülését pont Márquez érkezése miatt vesztette el a Gresininél – viszont még mindig a komoly jelöltek között van. Az olasz pilóta, aki korábban még arról beszélt, hogy egyelőre csak a „versenypálya bárjától van ajánlata”, most bizakodóbb lehet a jövőjét illetően, hiszen a sajtó beszámolója alapján „egyre több jel mutatkozik” arra, hogy ő lehet a hatszoros MotoGP-bajnok utódja. Az ügynöke „már nem is titkolja a tárgyalásokat”, és Buriramba is elutazik, hogy elmélyítse a kapcsolatokat a Honda felsővezetésével.

Auto Bild teszt: a Continental téli és négyévszakos gumija is kiemelten sikeresen vizsgázott

0
  • A Continental legújabb téli gumija, valamint az AllSeasonContact 2 négyévszakos abroncsa is példamutató eredményt ért el a teszteken
  • A WinterContact TS 870 P téli gumiabroncs a legjobb pontszámot zsebelte be az Auto Bild szerkesztőitől

A Continental több gumiabroncsa is kiemelkedő eredményt ért el a nagynevű német Auto Bild magazin idén októberben publikált téli, valamint négyévszakos gumitesztjein. Mindkét típus esetében több tucat európai, ázsiai és amerikai gyártó termékét vették górcső alá a tesztelők: a téli gumik esetében 54, az egész évben használható abroncsoknál pedig 35 vizsgált modell közül értek el figyelemreméltó eredményt a Continental termékei.

Kiegyensúlyozott teljesítmény, dinamikus irányíthatóság és rövid féktáv – ez a tesztnyertes WinterContact TS 870 P

Az átfogó téli gumiabroncsteszten az Auto Bild tesztelői 225/45 R 18 méretű termékeket tettek próbára egy 3-as BMW tesztautó segítségével. A Continental WinterContact TS 870 P összesítésben példamutató minősítést ért el. Havas, nedves és száraz utakon nyújtott teljesítménye a legjobb osztályzatot kapta, valamint jó minősítést szerzett a futásteljesítmény és a gördülési ellenállás tekintetében is, ami a költséghatékonyságra is befolyást gyakorol. Ez a gumiabroncs bármilyen időjárási körülmény között kiegyensúlyozott teljesítménnyel, nedves és száraz útviszonyok esetén is dinamikus irányíthatósággal és rövid féktávval bír – foglalták össze benyomásukat az Auto Bild szerkesztői.

A WinterContact TS 870 és WinterContact TS 870 P a Continental legújabb téli gumiabroncsai. A WinterContact TS 870-et mini- és középkategóriás járművekhez fejlesztették ki, emellett azonban a sportosabb kompakt autók is biztonsággal támaszkodhatnak az abroncsra a hideg hónapokban. Nagyobb méretű autók és nagy teljesítményű SUV-k számára pedig a tesztnyertes WinterContact TS 870 P az ideális választás.

AllSeasonContact 2: biztonságos kezelhetőség és lenyűgöző tapadás minden időjárási körülmény között

Az Auto Bild szerkesztősége a Continental legújabb négyévszakos abroncsának 1,3-as összpontszámmal a második helyezést ítélte meg, példamutató értékeléssel. A teszt során 225/45 R 17 méretű termékeket elemeztek, egy középkategóriás Volkswagen Golf modellel.

A tesztelők véleménye szerint az AllSeasonContact 2 univerzális gumiabroncs meggyőző téli tulajdonságokkal, dinamikus irányíthatósággal és nedves utakon rövid fékúttal, halk haladási zajjal, nagy futásteljesítménnyel rendelkezik. Az előző verzióhoz képest a legújabb modell gördülési ellenállása 6 százalékkal mérséklődött, futásteljesítménye pedig 15 százalékkal növekedett – anélkül, hogy a biztonsági szempontok bármilyen mértékben csökkentek volna. Az AllSeasonContact 2 15–21 colos termékpalettával már elérhető az idei téli abroncscsere szezonjára.

Gumiabroncscsere: nyakunkon a téli szezon

Mivel az optimális téli gumi jelentősen befolyásolja a kényelem mellett a biztonságot és az üzemanyag-hatékonyságot is, így nem érdemes megfeledkezni az abroncscseréről – ami ráadásul épp mostanság, ősz közepe táján válik időszerűvé. Azok pedig, akik Continental márkájú gumit választanak aktuális abroncscseréjük során, most még jobban járnak! 2023. október 1. és november 15. között ugyanis jutalomban részesülnek a vásárlók: ajándék jár minden négy abroncsot tartalmazó szett beszerzése után, legyen szó téli vagy négyévszakos, személygépkocsikra, SUV-okra vagy kisteherautókra alkalmas modellekről. A 14-16 colos abroncsok új tulajdonosa egy 10.000 Ft értékű vásárlási utalványt kap, a 17-23 colos gumik vásárlása esetén pedig egy 25.000 Ft-os vásárlási utalvány a jutalom. További információk a Continental weboldalán olvashatók.

A promócióban ráadásul bármely hajtástípusú járművel rendelkező autótulajdonos is részt vehet. Ugyanis a Continental legújabb téli gumijai – a WinterContact TS 870 és WinterContact TS 870 P –, valamint frissített négyévszakos abroncsa – az AllSeasonContact 2 – bármilyen gépkocsi esetében biztonsággal használhatók, legyen szó klasszikus belső égésű motorral szerelt modellekről, dízelautókról, hibrid, vagy akár teljesen elektromos járművekről.

Hivatalos: Magyarország is része a Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptárának

Hivatalosan bejelentették a Superbike-világbajnokság jövő évi előzetes naptárát. A pilóták két új pálya mellett – amely közül az egyik a Magyarországon található Balaton Park Circuit lesz – a klasszikusnak számító helyszíneket is meglátogatják majd, a menetrend pedig részben megváltozik az elmúlt évekhez képest.

2024 izgalmasnak ígérkezik a Superbike-világbajnokság mezőnye számára. Az év eleji tesztet követően Ausztráliában fog versenyezni a mezőny, majd március végén a barcelonai forduló következik, amely a korábbi évektől eltérő időpontot foglal el a naptárban. A szezon tavaszi szakasza áprilisban Hollandiában, Assenben fog lezárulni.

A május futam nélkül fog telni a Superbike-rajongók számára, akik júniusban, Misánóban láthatják majd újra kedvenceiket. Júliusban két egymás követő hétvégén is európai pályákon – a Donington Parkban és a csehországi Mostban – fognak versenyezni a pilóták.

A szezon második fele augusztusban veszi majd kezdetét, Portugália után a régóta várt magyarországi fordulóval. A hazai rajongóknak az augusztus 23-25-i hétvégét kell bevésniük naptárjaikba, ekkor fogják először birtokba venni a Balaton Park Circuitet Jonathan Rea-ék.

A szeptember sem marad verseny nélkül, ezt a hónapot Franciaországban, a Circuit de Nevers Magny-Courson kezdi meg a mezőny, majd következik a másik új helyszín, az olaszországi Cremona. Az évet két spanyol verseny zárja, Aragon után október 13.-án a jerezi pályán fog zárulni az idény.

Fontos tudni, hogy mindkét először meglátogatandó pályát még homologizáltatni kell, így csak ennek az időben való befejezése után rendezhetnek itt futamot.

A Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptára

Időpont Ország Helyszín
Február 23-25. Ausztrália Phillip Island
Március 22-24. Spanyolország Circuit de Barcelona-Catalunya
Április 19-21. Hollandia TT Circuit Assen
Június 14-16. Olaszország Misano World Circuit “Marco Simoncelli”
Július 12-14 Egyesült Királyság Donington Park
Július 19-21. Csehország Autodrom Most
Augusztus 9-11. Portugália Autodromo Internacional do Algarve
Augusztus 23-25.* Magyarország Balaton Park Circuit
Szeptember 6-8. Franciaország Circuit de Nevers Magny-Cours
Szeptember 20-22.* Olaszország Cremona Circuit
Szeptember 27-29. Spanyolország MotorLand Aragón
Október 11-13. Spanyolország Circuito de Jerez – Ángel Nieto

*Homologizáció szükséges.

Kitálalt a súlyos sérülést szenvedő versenyző, akinek nem segít a spanyol szövetség

0

Carlos Tatay a Moto2 Európa-bajnokság egyik futamán szenvedett súlyos sérülést, aminek következtében hosszas kórházi ellátásra szorul. A spanyol pilóta családjára kezelhetetlenül nagy anyagi terhet ró a rehabilitáció, hiszen sem a spanyol, sem a valenciai szövetség nem segíti ki őket. Ez a helyzet egy régi jogszabálynak köszönhetően áll fent, amelyben nem frissítették a kötelező biztosítások összegét az évek során. Tatay legutóbbi interjújából megtudhatjuk, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznie a fennálló körülmények miatt.

Carlos Tatay nagyon nehéz helyzetbe került az elmúlt időszakban. A fiatal spanyol versenyző súlyos balesetet szenvedett a nyáron – szerencsére a felépülése jól halad –, és családjának nincs elég pénze a kórházi számlák kifizetésére. A spanyol törvények szerint a szövetségnek kellene gondoskodni a pilóták biztosításáról, azonban ezt a jogszabályt közel harminc éve nem újították meg, így a benne megnevezett összegek ma már nem fedezik az ellátás költségeit. A húsz éves pilóta esetét tovább nehezíti, hogy a két illetékes szervezet, a valenciai és a spanyol szövetség nem tud kiegyezni arról, hogy melyikük feladata lenne a ráfordítások megtérítése.

Szívszorító helyzetben van a kerekesszékbe került versenyző, édesapja elsírta magát a kórházban

Tatay, aki ideje nagy részében a toledói Nemzeti Paraplegikus Központban – valenciai otthonától négyórányira – tartózkodik, most a The Race újságírójának, Simon Pattersonnak számolt be az őt és családját érő megpróbáltatásokról.

„Minden spanyol versenyzőnek megvan a saját szövetsége. Nekem itt a valenciai és a spanyol, tehát kettő van, ahogy a többieknek is. Napjainkban minden pilótának rendelkeznie kell biztosítással mindkét szövetség részéről, ezt egy 1993-as törvény kötelezővé teszi. Ez pedig egy nagyon régi szabály, és ezért, amikor kórházba kerülsz összesen 6000 eurót kapsz ezekből a biztosításokból, a többit pedig neked kell fedezned. A probléma az, hogy 6000 euróval manapság nem lehet semmit kezdeni” – mondta lemondóan a Red Bull Rookies Cup korábbi győztese.

„Én így versenyeztem, a többi spanyol pilóta is így versenyez, egy 1993-as biztosítással. Akkoriban nem is euróban volt megadva az összeg, hanem pesetában. Próbálták kijavítani a törvényt, ami sikerült is, csak a spanyol szövetség nem alkalmazta ezt a korrekciót. Szóval a szövetségnek – és nem tudom, hogy melyiknek, a valenciainak vagy a spanyolnak – gondoskodnia kellene rólam, de most nagy bajban vagyok a kórházzal kapcsolatban. Egy olyan kerekesszékben ülök, amely nem az enyém, a kórháztól van, és majd vissza kell adnom. Beszéltünk tegnap arról, hogy meg kell csináltatni a sajátomat, mert ezt nem tarthatom meg, de 10 ezer euróra lenne szükségünk ahhoz, hogy új széket kaphassak.”

„Néhány hétvégén hazamegyek – de nem mindegyiken –, hogy egy kicsit a családommal legyek és eltereljem a gondolataimat, de a nagymamám házába kell mennem, mivel a miénkbe négy lépcsőfokon keresztül lehet bejutni, és máshol is van benne lépcső, szóval oda nem tudok. Megpróbáljuk eladni most a házat, és ha eladjuk, akkor tudunk venni egy másikat, de ebben a pillanatban semmit sem tudunk tenni. Egy új autó vásárlására is kellene a pénz, mert a jelenlegit nem lehet átalakítani, nagy szükségünk lenne a pénzre, de édesapám és édesanyám nem tudják ezt megoldani, mivel lehetetlen.”

Tatay helyzete sokakat megérintett, többek között Aleix Espargarót, aki a szívén viseli honfitársa sorsát. „Sokat beszélek vele. Mindenképpen fogunk neki segíteni, most igyekszünk megérteni, hogy hogyan tudunk. Talán ebben az esetben nem csak annyinak kell lennie a megoldásnak, hogy pénzt adunk, mivel jövőre lesz egy másik Carlos Tatay” – mondta az Aprilia-versenyzője.

„Azt gondolom, hogy elég erős a hangom ennek a problémának a megoldásához, és beszélek Carmelo és Carlos [Ezpeletával, a Dorna vezér-, illetve sportigazgatójával], hogy megpróbáljunk rájönni, miként lehetne javítani a helyzeten. Ebben a konkrét esetben természetesen segíteni fogunk, de ez arról [is] szól, hogy az egész rendszer működésképtelen. Az első dolog, hogy igyekeznünk kell abban, hogy vele legyünk, mivel ez a helyzet az egyik legnehezebb, amelyet egész pályafutásom alatt láttam, de ez az eset nem csak róla szól.”

„Ez nagyon lehangoló, egyáltalán nem vidám, az egész egyszerűen csak szomorú, először is a sérülése, másodsorban pedig a következmények miatt is. Sajnálatos, hogy ilyen helyzetben találta magát ő és a családja azután, amin keresztülment” – csatlakozott testvéréhez Pol Espargaró, aki maga is megtapasztalta, hogy milyen egy súlyos sérülés. A jelenleg a GasGasnál versenyző pilóta idén Portugáliában bukott egy nagyot, és az akkor elszenvedett sérülésekből csak hosszú felépülést követően tudott visszatérni.

„Libabőrös leszek csak attól, ha arra gondolok, hogy pénzügyi téren ez történt vele. Nemrég én is jártam ebben a cipőben. Sokat aggódsz, és ráadásul még ezért is kell izgulnod, el sem tudom képzelni, hogy hogyan érezhet. Megoldást kell találnunk, ez nem maradhat így, a spanyol és a valenciai szövetség, valamint az új versenyzői szakszervezet számára is. Nem tudom, hogy mit, de valamit tennünk kell Carlos ügyében, és ezen dolgozni is fogunk.”

Ijesztő balesete után kórházba szállították a MotoGP pilótáját (videó)

Az Espargaró testvéreken kívül Joan Mir, a MotoGP 2020-as világbajnoka is támogatásáról biztosította a sérült fiatalt, aki mellett azonban nem csak a pilóták álltak ki. Carlos Ezpeleta is elmondta, hogy mindent meg fog tenni az ügy megoldása érdekében.

„Azt gondolom, hogy volt némi bürokrácia, mármint a regionális és nemzeti szövetségek részéről. Azt tehetnek, amit csak akarnak, amíg ez a probléma megoldódik, de jelen esetben a spanyol és valenciai szövetségről van szó, és mi rendezünk ott versenyeket. Amennyiben a belgákról lenne szó, akkor nehezebben lenne megoldható, de ebben a helyzetben tudunk valamennyi nyomást gyakorolni rájuk” – mondta a spanyol szakember.

„Szükség van arra, hogy a FIM elbeszélgessen a nemzeti szövetségekkel. Ma már nem elég, hogy leírják egy papírra, hogy ennek meg ennek kell megtörténnie. Egy szinttel feljebb kell lépni, és ellenőrizni, hogy a másik fél valóban végrehajtotta-e, és ezt a FIM-nek kell megcsinálnia. Ez egy világbajnokság, tehát meg kell bizonyosodniuk arról, hogy mindent megtettek. Ha a spanyol szövetség ezeket a felelősségeket a regionális szövetségre hárítja át, az is rendben van, csak valakinek gondoskodnia kell róla, hogy az előírások be legyenek tartva.”

A The Race megkereste mind a spanyol, mind a valenciai szövetséget, hogy tisztázzák a versenyző ügyének részleteit. Az újság egy konkrét kérdéslistát küldött az illetékeseknek. Ezekre Jorge Torrecillas, az spanyol szövetség kommunikációs igazgatójának nyilatkozata nem adott választ, de levelében legalább tisztázta az álláspontjukat. Velük ellentétben az valenciaiak nem reagáltak a megkeresésre.

„Mi mint a szövetség gyorsan és hatékonyan teljesítettük kötelezettségeinket és feladatainkat, mindent megtettünk, ami a hatalmunkban állt, és még többet, hogy segítsük a versenyzőt ebben a nehéz folyamatban. Folyamatosan kapcsolatban álltunk Tatay csapatával, hogy megmutassuk a követendő lépéseket, miközben aggódva készen állunk a további együttműködésre” – szögezte le Torrecillas.

Bagnaia felségterületén (?) kell újabb felzárkózást kezdenie Martínnak – hétvégi menetrend

0

A Thai Nagydíjjal zárul a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéje. Jorge Martínnak minden bizonnyal muszáj csökkentenie a jelenlegi hátrányát, ha harcban akar maradni a világbajnoki címért, de Francesco Bagnaia többször is elmondta, hogy kedvező számára ez a helyszín.

A mandalikai és a Phillip Island-i forduló után következik a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéjének zárófelvonása. A mezőny visszatér az ázsiai kontinensre, és a pilóták a Thai Nagydíjon mérik össze ismét a tudásukat. Ezután egy szabad hétvége következik, hogy aztán ráforduljanak a véghajrára, de ennyire ne szaladjunk előre!

A pálya Buriram tartományban, azon belül is az azonos nevű városban (a név egyébként magyarul annyit tesz, hogy „a boldogság városa”) található, Bangkoktól mintegy 410 kilométerre. Ahogyan az az újkori aszfaltcsíkok esetében megszokott, Hermann Tilke tervei alapján építették 2014-ben, de a királykategória csak 2018-ban látogatott el először a helyszínre. Eddig három futamot rendeztek, hiszen a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben elmaradt a verseny. Ebből kettőt Marc Márquez nyert, így ő a legeredményesebb versenyző ezen a pályán, a tavalyi, esős körülmények között rendezett viadalt Miguel Oliveira nyerte.

Ami a vonalvezetést illeti, a hét jobb- és öt balkanyart tartalmazó pálya 4,554 kilométer hosszú, és 12 méter széles. A körrekordot Marco Bezzecchi tartja 1:29.961 másodperccel, amellyel tavaly megszerezte a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör ennél régebbi, hiszen Márquez 2019-ben érte el az 1:30.904-es kört. A sebességrekordot Johann Zarco tartja szintén 2022-ből. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a célegyenes, illetve a 3-as és a 4-es kanyar közötti szakasz sem túl hosszú, ám az 1-es és a 3-as kanyar közti pályarész már 1 kilométeres. Itt ugyan hivatalosan van egy kanyar, de valójában csak egy törésről van szó, és a versenyzők ezen a ponton nem fékeznek, hanem teljes gázon mennek át.

Az időjárás ezúttal sem fogja megkönnyíteni a pilóták dolgát, igaz, most másfajta kihívásokat fog támasztani eléjük, mint Phillip Islanden. Bár már jócskán benne vagyunk az őszben, arrafelé ilyenkor is rendkívül magas a hőmérséklet: az előrejelzések szerint végig 35 fok felett lesz a hőmérséklet, a páratartalom pedig az indonéziai hétvégéhez hasonlóan rendkívül magas lesz. Esőre leginkább a pénteki napon lehet számítani, ami adott esetben megnehezítheti a csapatok, illetve a gyártók felkészülését.

Ami a bajnoki címért folytatott harcot illeti, Francesco Bagnaia 27 ponttal vezet Jorge Martín előtt. A gyári Ducati versenyzője korábban kijelentette, hogy most két olyan pálya következik, amely szerinte neki kedvez. Ami a Buriram International Circuitet illeti, 2018-ban még Moto2-es pilótaként nyert ezen a helyszínen, tavaly pedig az időmérőn és a futamon is harmadik lett.

„Boldog vagyok, hogy újra itt lehetek Thaiföldön, ahol a közönség lelkesedése és szenvedélye mindig hihetetlen – jelentette ki. – Japán, Indonézia és Ausztrália, [vagyis] olyan pályák után, ahol tavaly is küszködtünk, most jó újra olyan helyszíneken versenyezni, ahol általában gyorsak voltunk. Tavaly nehéz, esős körülmények között versenyeztünk, és versenyképesek voltunk, a dobogó harmadik fokán végeztünk. Az időjárás idén is bizonytalan lesz, de bízom benne, hogy minden körülmények között jól tudok teljesíteni. Alig várom, hogy pályára mehessek Buriramban.”

Bagnaia figyelmeztet a következő futamokat illetően, de egyvalamin változtatnia kell

Bagnaia érvelése, miszerint ez az ő „felségterülete lehet”, ott bukik meg, hogy a tavalyi időmérőn kikapott Martíntól, és bár a futamon legyőzte, az esős körülmények miatt ez nem reprezentatív. A Pramac motorosának most is muszáj lesz megvernie a címvédőt, hiszen az előző két hétvégén fontos pontokat dobott el ilyen-olyan hibák miatt. Az elmúlt hetekben mutatott tempója alapján viszont neki állhat a zászló, és egyszer már bebizonyította, hogy 66 pontos lemaradást is képes megfordítani.

Arra persze még várni kell, hogy az egyéni bajnokság matematikailag is eldőljön, mint ahogyan arra is, hogy bármilyen versenyen teljes legyen a mezőny. Álex Rins ugyanis ismét bevállalt egy műtétet, miután a sikeres indonéziai visszatérést követően Ausztráliában ismét visszalépett a pénteki nap után. A spanyol versenyző elmondása szerint azonosították a fájdalmat kiváltó okot, és egy kisebb beavatkozás miatt ki kell hagynia a mostani fordulót.

A MotoGP-ben minden bizonnyal matematikailag is eldől, hogy ismét a Ducati valamelyik versenyzője nyeri az egyéni bajnokságot. Ez már a sprintfutamon is előfordulhat, amennyiben Brad Binder nem szerez legalább 11 ponttal többet Bagnaiánál. Ami viszont ennél sokkal fontosabb, hogy a Moto2-ben már most eldőlhet az egyéni világbajnoki cím, és Pedro Acosta előnye behozhatatlanná válhat Tony Arbolinóval szemben. Ehhez az alábbi forgatókönyvek egyikének kell megvalósulnia:

  • Acosta nyer, Arbolino legfeljebb tizedik.
  • Acosta második, Arbolino legfeljebb a tizenötödik.

A Thai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
4:00 – 4:35 Moto3 1. edzés
4:50 – 5:30 Moto2 1. edzés
5:45 – 6:30 MotoGP 1. szabadedzés
8:15 – 8:50 Moto3 2. edzés
9:05 – 9:45 Moto2 2. edzés
10:00 – 11:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
3:40 – 4:10 Moto3 3. edzés
4:25 – 4:55 Moto2 3. edzés
5:10 – 5:40 MotoGP 2. szabadedzés
5:50 – 6:05 MotoGP 1. időmérő
6:15 – 6:30 MotoGP 2. időmérő
7:50 – 8:05 Moto3 1. időmérő
8:15 – 8:30 Moto3 2. időmérő
8:45 – 9:00 Moto2 1. időmérő
9:10 – 9:25 Moto2 2. időmérő
10:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
4:40 – 4:50 MotoGP Warm up
6:00 Moto3 Verseny
7:15 Moto2 Verseny
9:00 MotoGP Verseny

 

Elhagyták Zsigovits Norbert teleszkópjait a Los Angeles-i reptéren (videó)

0

Zsigovits Norbertnek gondterhelt hete volt, hiszen élete első amerikai versenyén balszerencsés módon bukott, így nem tudta kvalifikálni magát a döntőbe, ráadásul a reptéren eltűnt az a táska, amelyben a motor teleszkópjai voltak. Ez hatalmas problémát jelent a fiatal versenyző számára, nemcsak azért, mert így a gyári rugókkal kell mennie a versenyeken, hanem mert a táskával körülbelül kétmillió forint körüli érték veszett el.