back to top
2025. július 10. 10:26
Kezdőlap Blog Oldal 395

Bagnaia felségterületén (?) kell újabb felzárkózást kezdenie Martínnak – hétvégi menetrend

0

A Thai Nagydíjjal zárul a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéje. Jorge Martínnak minden bizonnyal muszáj csökkentenie a jelenlegi hátrányát, ha harcban akar maradni a világbajnoki címért, de Francesco Bagnaia többször is elmondta, hogy kedvező számára ez a helyszín.

A mandalikai és a Phillip Island-i forduló után következik a MotoGP utolsó előtti tripla hétvégéjének zárófelvonása. A mezőny visszatér az ázsiai kontinensre, és a pilóták a Thai Nagydíjon mérik össze ismét a tudásukat. Ezután egy szabad hétvége következik, hogy aztán ráforduljanak a véghajrára, de ennyire ne szaladjunk előre!

A pálya Buriram tartományban, azon belül is az azonos nevű városban (a név egyébként magyarul annyit tesz, hogy „a boldogság városa”) található, Bangkoktól mintegy 410 kilométerre. Ahogyan az az újkori aszfaltcsíkok esetében megszokott, Hermann Tilke tervei alapján építették 2014-ben, de a királykategória csak 2018-ban látogatott el először a helyszínre. Eddig három futamot rendeztek, hiszen a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben elmaradt a verseny. Ebből kettőt Marc Márquez nyert, így ő a legeredményesebb versenyző ezen a pályán, a tavalyi, esős körülmények között rendezett viadalt Miguel Oliveira nyerte.

Ami a vonalvezetést illeti, a hét jobb- és öt balkanyart tartalmazó pálya 4,554 kilométer hosszú, és 12 méter széles. A körrekordot Marco Bezzecchi tartja 1:29.961 másodperccel, amellyel tavaly megszerezte a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör ennél régebbi, hiszen Márquez 2019-ben érte el az 1:30.904-es kört. A sebességrekordot Johann Zarco tartja szintén 2022-ből. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a célegyenes, illetve a 3-as és a 4-es kanyar közötti szakasz sem túl hosszú, ám az 1-es és a 3-as kanyar közti pályarész már 1 kilométeres. Itt ugyan hivatalosan van egy kanyar, de valójában csak egy törésről van szó, és a versenyzők ezen a ponton nem fékeznek, hanem teljes gázon mennek át.

Az időjárás ezúttal sem fogja megkönnyíteni a pilóták dolgát, igaz, most másfajta kihívásokat fog támasztani eléjük, mint Phillip Islanden. Bár már jócskán benne vagyunk az őszben, arrafelé ilyenkor is rendkívül magas a hőmérséklet: az előrejelzések szerint végig 35 fok felett lesz a hőmérséklet, a páratartalom pedig az indonéziai hétvégéhez hasonlóan rendkívül magas lesz. Esőre leginkább a pénteki napon lehet számítani, ami adott esetben megnehezítheti a csapatok, illetve a gyártók felkészülését.

Ami a bajnoki címért folytatott harcot illeti, Francesco Bagnaia 27 ponttal vezet Jorge Martín előtt. A gyári Ducati versenyzője korábban kijelentette, hogy most két olyan pálya következik, amely szerinte neki kedvez. Ami a Buriram International Circuitet illeti, 2018-ban még Moto2-es pilótaként nyert ezen a helyszínen, tavaly pedig az időmérőn és a futamon is harmadik lett.

„Boldog vagyok, hogy újra itt lehetek Thaiföldön, ahol a közönség lelkesedése és szenvedélye mindig hihetetlen – jelentette ki. – Japán, Indonézia és Ausztrália, [vagyis] olyan pályák után, ahol tavaly is küszködtünk, most jó újra olyan helyszíneken versenyezni, ahol általában gyorsak voltunk. Tavaly nehéz, esős körülmények között versenyeztünk, és versenyképesek voltunk, a dobogó harmadik fokán végeztünk. Az időjárás idén is bizonytalan lesz, de bízom benne, hogy minden körülmények között jól tudok teljesíteni. Alig várom, hogy pályára mehessek Buriramban.”

Bagnaia figyelmeztet a következő futamokat illetően, de egyvalamin változtatnia kell

Bagnaia érvelése, miszerint ez az ő „felségterülete lehet”, ott bukik meg, hogy a tavalyi időmérőn kikapott Martíntól, és bár a futamon legyőzte, az esős körülmények miatt ez nem reprezentatív. A Pramac motorosának most is muszáj lesz megvernie a címvédőt, hiszen az előző két hétvégén fontos pontokat dobott el ilyen-olyan hibák miatt. Az elmúlt hetekben mutatott tempója alapján viszont neki állhat a zászló, és egyszer már bebizonyította, hogy 66 pontos lemaradást is képes megfordítani.

Arra persze még várni kell, hogy az egyéni bajnokság matematikailag is eldőljön, mint ahogyan arra is, hogy bármilyen versenyen teljes legyen a mezőny. Álex Rins ugyanis ismét bevállalt egy műtétet, miután a sikeres indonéziai visszatérést követően Ausztráliában ismét visszalépett a pénteki nap után. A spanyol versenyző elmondása szerint azonosították a fájdalmat kiváltó okot, és egy kisebb beavatkozás miatt ki kell hagynia a mostani fordulót.

A MotoGP-ben minden bizonnyal matematikailag is eldől, hogy ismét a Ducati valamelyik versenyzője nyeri az egyéni bajnokságot. Ez már a sprintfutamon is előfordulhat, amennyiben Brad Binder nem szerez legalább 11 ponttal többet Bagnaiánál. Ami viszont ennél sokkal fontosabb, hogy a Moto2-ben már most eldőlhet az egyéni világbajnoki cím, és Pedro Acosta előnye behozhatatlanná válhat Tony Arbolinóval szemben. Ehhez az alábbi forgatókönyvek egyikének kell megvalósulnia:

  • Acosta nyer, Arbolino legfeljebb tizedik.
  • Acosta második, Arbolino legfeljebb a tizenötödik.

A Thai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
4:00 – 4:35 Moto3 1. edzés
4:50 – 5:30 Moto2 1. edzés
5:45 – 6:30 MotoGP 1. szabadedzés
8:15 – 8:50 Moto3 2. edzés
9:05 – 9:45 Moto2 2. edzés
10:00 – 11:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
3:40 – 4:10 Moto3 3. edzés
4:25 – 4:55 Moto2 3. edzés
5:10 – 5:40 MotoGP 2. szabadedzés
5:50 – 6:05 MotoGP 1. időmérő
6:15 – 6:30 MotoGP 2. időmérő
7:50 – 8:05 Moto3 1. időmérő
8:15 – 8:30 Moto3 2. időmérő
8:45 – 9:00 Moto2 1. időmérő
9:10 – 9:25 Moto2 2. időmérő
10:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
4:40 – 4:50 MotoGP Warm up
6:00 Moto3 Verseny
7:15 Moto2 Verseny
9:00 MotoGP Verseny

 

Elhagyták Zsigovits Norbert teleszkópjait a Los Angeles-i reptéren (videó)

0

Zsigovits Norbertnek gondterhelt hete volt, hiszen élete első amerikai versenyén balszerencsés módon bukott, így nem tudta kvalifikálni magát a döntőbe, ráadásul a reptéren eltűnt az a táska, amelyben a motor teleszkópjai voltak. Ez hatalmas problémát jelent a fiatal versenyző számára, nemcsak azért, mert így a gyári rugókkal kell mennie a versenyeken, hanem mert a táskával körülbelül kétmillió forint körüli érték veszett el.

Volt már utolsó fordulós dráma, de Razgatlıoğlunak soha nem látott csoda kell a fordításhoz

0

Ezen a hétvégén rendezik a Superbike-világbajnokság idényzáróját Jerezben, ahol kiderül, ki lesz az idei év végső győztese. Korábban négyszer történt fordítás az utolsó helyszínen, de Toprak Razgatlıoğlu minden korábbi tettet felülmúlna, ha ez sikerülne neki Álvaro Bautistával szemben.

A MotoGP 2023-as idényéből még négy forduló van hátra, a Superbike-világbajnokságban viszont ezen a hétvégén rendezik a szezonzárót Jerezben. Bár az egyéni világbajnoki cím matematikailag még nem dőlt el, valóságos csoda kellene ahhoz, hogy a végén ne Álvaro Bautista ünnepeljen, hiszen 60 pont az előnye Toprak Razgatlıoğluval szemben.

Mindez azt jelenti, hogy a török pilóta csak abban az esetben búcsúzhat vb-címmel a Yamahától, ha mindhárom futamot megnyeri, miközben riválisa legfeljebb egyetlen pontot szerez. Valljuk be, erre nincs túlságosan sok esély, de ennek kapcsán összeszedtük azokat az éveket, amikor az utolsó hétvégén fordítás történt. Hozzá kell tenni, hogy ezekben az esetekben az utolsó forduló előtt még hátrányban lévő, de végül diadalmaskodó versenyzők mindegyikének a saját kezében volt a sorsa, vagyis helyzetük ebből a szempontból össze sem hasonlítható Razgatlıoğluéval.

Csodálatos csata után Bautista legyőzte Razgatlıoğlut, karnyújtásnyira került a címvédéstől

A Superbike-világbajnokság 1988 óta íródó történelmében 18 olyan alkalom volt, amikor a szezonzáró hétvége előtt a tabella első két helyezettje között kisebb volt a különbség, mint a maximálisan megszerezhető pontszám. A kissé bonyolult megfogalmazásra azért volt szükség, mert 2000-ben Haga Norijuki ugyan lőtávolon belül volt, de doppingolás miatt nem indulhatott Brands Hatch-ben, így már a hétvége előtt eldőlt, hogy Colin Edwards lesz a világbajnok. Maradt tehát 17 eset, és ezek közül négyszer fordult elő, hogy a hétvége végére változott az éllovas személye.

1988 – Tardozzi helyett Merkel

Az első szezon rögtön kifejezetten izgalmasan alakult, hiszen az utolsó, új-zélandi hétvége előtt négy versenyzőnek is volt matematikai esélye a vb-címre. Mai szemmel meglehetősen furcsa volt a pontozás, hiszen az első, doningtoni hétvége két futamának idejét összeadták, és az alapján hirdettek végeredményt. A győztes pedig 20 pontot kapott, a második 17-et, a harmadik 15-öt, a többiek pedig ugyanannyit, mint manapság. Utána viszont a jelenlegi rendszerhez hasonlóan futamonként pontoztak, csak éppen mindenki a fent felsorolt pontszámoknak a felét kapta meg.

Így érkeztek meg a mezőny tagjai a szezonzáróra. A manapság a Ducati gyári MotoGP-istállójának csapatfőnökeként ismert Davide Tardozzi 86 ponttal vezette az összetettet, de Fred Merkel és Fabrizio Pirovano is csak 2,5 egységgel maradt el tőle. Stéphane Mertensnek szintén volt sansza, de nem túl nagy, hiszen ő csak 75,5 ponttal rendelkezett.

Az első verseny után mind az amerikai pilóta, mind honfitársa megelőzte Tardozzit, hiszen Merkel nyert, Pirovano lett a második, a Bimota motorosa pedig csak az ötödik helyen gurult célba. Ráadásul a korábbi listavezető a második futamon el sem tudott indulni, így kétesélyessé vált a párharc. Bár Merkel is csak az ötödik lett, Pirovano nem tudott feljebb kapaszkodni a tizenharmadik pozíciónál, így a Honda versenyzője örülhetett. Érdekesség, hogy ha Doningtonban nem térnek el a későbbi pontozási rendszertől, akkor Tardozzi lett volna a világbajnok: az olasz pilóta megnyerte a sportág történetének első futamát, a másodikon viszont kiesett, így nyilvánvalóan az összetett értékelésben sem lehetett ott a neve.

1998 – Corser helyett Fogarty

A következő ilyen alkalomra tíz évet kellett várni, és ebben az évben következett be a sorozat történetének egyik legnagyobb drámája. Troy Corser immáron a jelenleg is érvényben lévő rendszerben fél ponttal vezetett Aaron Slight előtt a Japánban rendezett szezonzáró előtt, de Carl Fogarty lemaradása is csak 6 egység volt. A bajnoki éllovas megszerezte a pole pozíciót, ám a bemelegítő körön elesett, és mivel több bordája is eltört, egyik viadalon sem vehetett részt.

Innentől kezdve kétesélyesre szűkült a csata. Az első versenyen Haga elesett az élről, így a brit pilóta a harmadik, az új-zélandi pedig a hetedik pozícióban fejezte be a versenyt, vagyis a tabella első hés harmadik helyezettje helyet cserélt. A második versenyen Haga javította a hibáját és nyert, ám ennek a bajnoki csata szempontjából természetesen nem volt jelentősége. Annak már inkább, hogy Fogarty ismét riválisa előtt végzett, hiszen ő a negyedik, Slight a hatodik pozícióban ért célba, így 4 és él pontos előnnyel megnyerte a vb-t.

2004 – Laconi helyett Toseland

2004-ben ismét négyesélyes volt a világbajnoki küzdelem az utolsó, magny-cours-i forduló előtt. A hazai pályán szereplő Régis Laconi 4 ponttal vezetett James Toseland előtt, és további 9-cel az újonc Chris Vermeulennel szemben. Haga lemaradása ennél már jóval nagyobb, 41 egység volt, így ő nem nagyon reménykedhetett a sikerben.

Az első utamon Toseland már a harmadik kanyarban átvette a vezetést Corserrel szemben, aki később technikai hiba miatt fel is adta a versenyt. Két kanyarral később viszont már Haga állt az élen, míg Verneulen a harmadik, Laconi a negyedik helyen haladt. Utána Toseland visszaállt az első helyre a japán pilóta hibája után, de a 3. körben ismét pozíciót cseréltek.

Végül aztán addig csatáztak, amíg Laconi utol nem érte őket, és Hagát mindketten megelőzték. Ezt követően az első kettős elhúzott, de mivel a francia pilótának gondja akadt a motor elejével, márkatársa visszajött rá, és egy oda-vissza előzgetést hozó csata után ellépett tőle. Végül ez maradt az első három sorrendje, ami azt jelentette, hogy Haga matematikailag is kiszállt, ahogyan a kieső Vermeulen is.

Bár Toseland átvette a vezetést, Laconinak még mindig a saját kezében volt a sorsa, hiszen győzelem esetén mindenképpen ő lett volna a világbajnok. Csakhogy a vezetést ellenfele szerezte meg, majd ismét Hagával csatázott, a francia versenyző pedig mögöttük haladt. A csatát végül Miguel Praia döntötte el, aki lekörözöttként feltartotta Toselandet, miután Hagát elengedte. A második helyet viszont nem engedte ki a kezéből Laconival szemben, így végül 9 pontos előnnyel megnyerte a világbajnokságot.

2009 – Haga helyett Spies

Haga az előző két alkalommal is főszereplője volt a záróhétvégének, 2009-ben viszont ez még inkább így volt, hiszen a portimãói idényzáró előtt 10 ponttal vezetett Ben Spies előtt. Az első futamon viszont nagyon is fordult a kocka: míg az amerikai versenyző rögtön az élre állt, a végén pedig visszaverte Max Biaggi támadásait, így elsőként haladt át a célvonalon, addig riválisa ugyan a tizedik helyről rajtolva felzárkózott, de Jonathan Rea és Shane Byrne üldözése közben a hajtűkanyarban elvesztette a motor elejét, és elesett.

A különbség így 15 pontra nőtt, csak éppen már Spies javára. A második versenyen futamon az élen motorozó Byrne mögött haladt, de aztán Biaggi és Rea is elment mellette. A későbbi hatszoros világbajnok aztán a vezetést is átvette, de amikor Marco Fabrizio utolérte, lesodródott a pályáról, és rengeteget vesztett, miközben az olasz versenyző megnyerte a viadalt. Haga eközben sokáig a hatodik helyen ment, és bár utána Spiesr, Byrne-t és Biaggit is megelőzte, Rea pedig kikerült előle, ez már késő volt. Igaz, Spies sokáig nem nyugodhatott meg, hiszen a kimerült Biaggi rendkívül agresszívan védekezett ellene, de végül mindketten motoron maradtak, és a Yamaha motorosa megszerezte a vb-címet.

A jelenlegi tervek nem alkalmasak rá, de a Hungaroring nem zárkózik el a MotoGP-től

0

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, jelentős átalakítások kellenek ahhoz, hogy a pálya alkalmas legyen a MotoGP mezőnyének fogadására. Hozzátette, ennek ellenére sem zárkóznak attól, hogy megvizsgálják ezt a lehetőséget.

Néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a MotoGP mezőnye a hajdúnánási pályán tér vissza Magyarországra. Az elmúlt hónapok eseményei alapján azonban valószínűvé vált, hogy ebből a projektből nem lesz semmi. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a magyar kétkerekűmotorsport-rajongók hazai futam nélkül maradnak.

A MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna ugyanis nemrég bejelentette, hogy a tervek szerint utóbbi már 2024-ben hazánkba látogat, előbbi pedig a Kazah Nagydíj újbóli kiesése esetén szintén megteheti ezt. Ezeknek a helyszíne még az újonnan épült Balaton Park Circuit lenne, ám az elképzelés az, hogy a királykategória 2025-től a Hungaroringen szerepel.

A MotoGP bejelentette, Magyarország akár már jövőre fogadhatja a mezőnyt

A pályát – ahol 1990-ben és 1992-ben már megfordult a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye – nemrég kezdték el felújítani, ezzel kapcsolatban szerdán sajtótájékoztatót rendeztek, amelyen a P1race.hu is jelen volt. Az eseményen természetesen szóba került az esetleges MotoGP-rendezés, ám a jelenleg érvényben lévő tervek alapján ez megvalósíthatatlan lenne.

Legendás versenyzők hatalmas felzárkózását hozták az eddigi motoros Magyar Nagydíjak

„Ismerjük a MotoGP-nek a történetét, illetve azt, hogy alapvetően ’25-ben már kell nekünk, Magyarországnak MotoGP-t rendezni, hiszen vállaltuk – jelentette ki Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Úgy néz ki, a hajdúnánási pálya nem épül meg, ezt sajnáljuk, Ez a pálya alapvetően a Forma–1-re lett tervezve. Sok részletben természetesen eltér a MotoGP-pálya [szabványaitól], hiszen a kombipályákon sokkal nagyobbak a bukóterek. A tizennégyes kanyarnál például teljes mértékben el kéne tolni a fél hegyet, vagy a depószélesítésnél át kellene tervezni azt a fajta támfalat, hiszen ha ott a tizenkettes-tizenhármas kanyar megváltozik, akkor a bukótere beleér a depóba.”

A MotoGP fogadásához tehát jelentős átalakítások kellenének, ám ez nem jelenti azt, hogy a Hungaroring teljesen elzárkózik a rendezéstől. Ehhez azonban mindenekelőtt meg kell vizsgálni, hogy pontosan mire van szükség. Ha pedig esetleg összejönne, az pénzügyi szempontból is remek lenne a pálya üzemeltetőinek, hiszen a négy-, illetve a kétkerekűek legnépszerűbb és legismertebb kategóriáját is fogadhatnák.

„Kaptunk egy felkérést, hogy vizsgáljuk meg annak a lehetőségét, hogy hogyan lehet ezeket a terveket úgy átalakítani, hogy a későbbiekben MotoGP-re is alkalmas legyen – folytatta Gyulay. – Mi ennek örülünk. Azt gondolom, és ez nem egy nagy titok, hogy nemzetközileg a Forma–1 és a MotoGP az, ahol jegyet lehet eladni. Ha két lábon áll egy cég, akkor sokkal stabilabban tud számolni a jövőben, és sokkal kevésbé szorul rá a tulajdonosok jóindulatára. Ilyen formában a jövőben meg fogjuk vizsgálni ennek a lehetőségét, hogy hogyan lehet fejleszteni, hogyan lehet építkezni úgy, hogy ne zárjuk ki azt a lehetőséget, hogy a MotoGP később ide tudjon jönni.”

Fontos hozzátenni, hogy az eredeti kommunikáció alapján 2026-ig, vagyis a felújítás tervezett befejezéséig kizárólag a Forma–1-es futamot rendezik meg a Hungaroringen. Ennek tudatában arra azért talán nem érdemes fogadni, hogy a MotoGP már 2025-ben ellátogat a mogyoródi aszfaltcsíkra, de a későbbiekben ennek már valamivel nagyobb a valószínűsége.

Stoner megvédte a Hondát és elmondta, mit tett volna Marc Márquez helyében

0

Casey Stoner úgy véli, a Honda nem annyira rossz, mint amilyennek tűnik, és arra a kérdésre is válaszolt, hogy ő Marc Márquezhez hasonlóan elhagyta volna-e a gyártót. A kétszeres világbajnok szerint a 30 éves pilóta felérhet a csúcsra a Ducatival, a japánoknak pedig azt az utat érdemes járniuk, amelyet az ő visszavonulásakor is követtek.

Casey Stoner most már több mint tíz éve visszavonult a MotoGP-től, de nyilvánvalóan követi a sorozatot, és időről időre kifejti a véleményét az aktualitásokkal kapcsolatban. Az ausztrál exversenyző köztudottan nincs jó véleménnyel a sportág jelenlegi állapotáról, most viszont nem erről kérdezték, hanem a Honda és Marc Márquez helyzetéről.

Marc Márquez nem biztos benne, hogy jó döntést hozott

Azóta, hogy a japán gyártó 2019-ben még triplázott, vagyis az egyéni, a csapat- és a gyártói világbajnokságot is megnyerte, egy-két kivételtől eltekintve csak szenved. A tavalyi szezonról is úgy tűnt, hogy az a mélypont, de idén azt is sikerült alulmúlni a pontok tekintetében (figyelembe véve, hogy most már sprintfutamok is vannak). Ha a Honda idén elkerüli a konstruktőri utolsó helyet, az kizárólag annak lesz köszönhető, hogy a Yamaha szintén küszködik, ráadásul ők kettővel kevesebb motorral rendelkeznek.

„A Honda néhány éve szenved – nyilatkozta Stoner. – Kívülállóként könnyű mondani, hogy »a csapat nem végez jó munkát«. Valójában viszont nem a csapatról van szó, ez sokkal messzebbre vezet. Nem tudjuk, mekkora erőfeszítést tesznek a versenyzésbe. Tudom, hogy Japánban volt néhány pozíciócsere, és úgy tűnik, hogy ez hatással van az istállóra. Úgy néz ki, hogy a két japán gyártó egy-két lépéssel le van maradva. Az európai gyártók kicsit gyorsabban jutottak el a csúcsra, ők előrébb járnak. Zavarba ejtő, hogy a japán gyártók egyformán az európaiak mögött vannak.”

Pedig az idei szezon álomszerűen indult a Honda számára, hiszen Portimãóban Márquez megszerezte a pole pozíciót, Austinban pedig Álex Rins váratlan futamgyőzelmet aratott. Azóta viszont nemhogy az eredmények nem jönnek, de a négy állandó versenyzőből három is megsérült. Stoner azonban nehezen tudja elképzelni, hogy azóta ennyit romlott volna a versenygép.

„Láttuk Álex Rins austini diadalát, uralta azt a versenyt – jelentette ki, bár hozzá kell tenni, hogy kieséséig Francesco Bagnaia vezetett. – A motor nem válik győztesből versenyképtelenné. Véleményem szerint nem olyan rosszak ezek a motorok. Ha a szezon elején meg tudnak nyerni egy futamot, szinte mindenkit megsemmisítve, akkor a többi fordulóban sem lehetnének a legjobb tízen kívül. A versenyzésben néha sajnos elveszik az ember, és kell valaki, aki megmutatja, hogy mire képes. A KTM-ekkel is ezt láttuk, Dani Pedrosa felül rá Jerezben, és mindenkit felemel, aztán Misanóban megint megcsinálta. Néha szükség van egy vezércsillagra, aki megmutatja, mire képes, és mindenkinek önbizalmat ad. Könnyű ott ülni és azt gondolni, hogy [máshol] zöldebb a fű. Meg kell nézni, hogy mit csinálnak a többiek. A Ducati legyőzte a legtöbb motort, és jó munkát végeztek. Könnyű elveszíteni a bátorságot, a motivációt és az önbizalmat. Ezek a dolgok együttesen lefelé lökik az embert a lejtőn.”

Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint

A 38 éves exmotoros mindezt Márquez kapcsán is mondta, aki idén mindössze egyszer állhatott dobogóra vasárnap. A nyolcszoros világbajnok az idei év végén távozik a Hondától, és jövőre a Gresini színeiben Ducatin fog versenyezni. Ehhez fel kellett bontani a 2024-ig szóló szerződését, amit Stoner nem tett volna meg a Honda helyében.

„Annak tudatában, hogy szerződéssel rendelkezett, ez egy meglepő lépés – fogalmazott a TNT Sports műsorában. – Meglep, hogy a Honda elengedte. Én minden erőmmel ragaszkodtam volna hozzá. Nagyon nehéz lesz bármilyen nagy tehetséget átcsábítaniuk a Repsol Hondához. Marc számára ez kevésbé nagy veszteség, elmehet a Ducatihoz, és kaphat egy képet arról, hogy mennyire képes [még] motorozni. A Honda számára [viszont] ez egy nagy csapás. Nehéz lesz új tehetséget magukhoz vonzaniuk, ha ennyire rossz színben tüntetik fel őket.”

Márquez azóta elmondta, hogy a szíve mindig is a Hondához húzta, de az esze, illetve a sikeréhsége azt diktálta neki, hogy váltson, és végül ez utóbbi győzött. Stonernek feltették a kérdést, hogy ő hogyan döntött volna a 30 éves pilóta helyében, ám válaszából az derül ki, hogy kívülről rendkívül nehéz megmondani, hiszen látni kellene a japánoknál zajló folyamatokat.

„Nem, ha a gyártó azt mutatja, hogy mindent megtesz – felelte. – Ha az ember mindent belead, és ők is mindent beleadnak, akkor együtt nyerünk, együtt veszítünk és együtt öregszünk meg. Ha viszont nem tanúsítanak olyan erőfeszítést, mint ő, talán azt látja, hogy túl lassan jönnek a dolgok, és nem mutatnak ambíciót ennek felgyorsítására, akkor tényleg ki kell szállni, mivel egy pályafutás nem tart örökké. Jobb továbblépni, legalább egy évre, és megnézni, hogyan mennek a dolgok.”

Sokak szerint azzal, hogy Márquez felül a Ducatira, ismét harcolhat a világbajnoki címért, de vannak, akik ennél is tovább mentek. A legszélsőségesebb véleményt talán Cal Crutchlow fogalmazta meg, aki még a bejelentés előtt úgy vélekedett, hogy a többieknek nem is lesz érdemes rajthoz állniuk, ha mindez bekövetkezik. Stoner nem ennyire radikális, de ő is optimistán látja az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes jövőjét.

Mindenki más lehúzhatja a rolót, ha Marc Márquez tényleg Ducatira ül?

„A bajnokság? Ez nehéz kérdés – fejtegette. – Azt mondanám, hogy még mindig ő a leggyorsabb versenyző a mezőnyben, de talán úgy gondolkozik a Ducatikról, hogy túlbecsüli őket. Láttuk, hogy Rins nyert [a Hondával], mielőtt megsérült. Tudjuk, hogy az év elején rendben volt a motor, de aztán a jelek szerint küszködtek. Kétségtelenül jó esély van [Márquez bajnoki címére].”

Stonert arról is faggatták, hogy szerinte a Hondának kivel érdemes pótolnia a távozó Márquezt. A pletykák alapján Miguel Oliveira az első számú jelölt, rajta kívül leginkább Maverick Viñales került szóba, bár ő állítólag nem kapott konkrét megkeresést. A kétszeres világbajnok azonban úgy véli, hogy a japánoknak ugyanazt az utat érdemes járniuk, mint amikor az ő visszavonulása után Márquezt szerződtették: motivált és sikerre éhes pilótát igazolni. Hozzátette, „meglepő, milyen messzire vezethet”, ha valaki mindenét beleadja, amije van, és megfelelő a hozzáállása.

„Valószínűleg megpróbálnék felhozni egy tehetséget a Moto2-ből – mondta. – Mindenki az érettségről és a tapasztalatról szeret beszélni, de az esetek felében ezzel együtt jár egy teher: megvan a saját elképzelésük, hogy mit akarnak. Ha van valaki, aki fiatal, gyors, éhes, és bármit hajlandó megtenni, akkor szerintem ezt a lehetőséget kell választaniuk. Nem kell a csapatnak vezér, ha az nem a megfelelő vezér. Könnyű mondani, hogy »szükségünk van egy tapasztalt pilótára, aki irányt szab a fejlesztésnek«, de ha az embernek nincs olyan versenyzője, aki hajlandó mindent megtenni azért, hogy a megfelelő irányba terelje a csapatot, akkor nagyon könnyű önzőnek lenni, és azt mondani, hogy »nem azt csinálják, amit szeretnék«. Egy motorban sokszor több motor rejlik. Mindenen lehet módosítani, rengeteg aspektusa van ezeknek a dolgoknak, amit fel kellene fedezniük. Ha találnak valakit, aki hajlandó kimozdulni a komfortzónájából…”

Quartararo szerint a Yamahának „tizenöt tél” kellene, hogy utolérje a Ducatit

0

Fabio Quartararo szerint hosszú időre lenne szükség, hogy a Yamaha teljesen utolérje a Ducatit, és számára nem is ez a cél 2024-re vonatkozóan. A francia versenyző hangsúlyozta, hiába fejlesztenek, a lemaradásuk csak egyre nő.

A Yamaha hanyatlása jól érzékelhető volt az elmúlt három évben. 2021-ben Fabio Quartararo megszerezte a világbajnoki címet, majd tavaly is egészen az utolsó előtti futamig vezette az összetettet, végül azonban kikapott Francesco Bagnaiától. Valójában viszont a második félévben már egyértelmű volt a Ducati fölénye a japán gyártóval szemben.

Ez a szezon pedig már tényleg borzalmasan alakul számukra. A 24 éves pilóta mindössze háromszor állhatott fel a dobogóra, annak is a legalsó fokára, és egy alkalommal lett harmadik a sprintfutamon. A Yamaha pedig már nemcsak a Ducatitól, hanem a legtöbb esetben a KTM-től és az Apriliától is messze van. Quartararo szerint rengeteg időbe telik, mire utolérik a bolognai gyártót.

„Tizenöt télre van szükségünk ahhoz, hogy tényleg olyanok legyünk, mint ők – nyilatkozta. – Azonban, ahogyan mondtam, nekem nem az a célom, hogy olyanok legyünk, mint ők. A cél az, hogy közelebb kerüljünk hozzájuk. Minden évben teszünk talán egy lépést egy területen, de egy másikon kettőt visszalépünk. A korábbi váz varázslatos volt, az ember azt csinálhatott a motorral, amit csak akart. Lassú volt, de pokoli módon kanyarodott. Most lassú, de nem fordul.”

Quartararo figyelmeztette a Yamahát: ha nem teljesítik az akaratát, megfontolja a távozást

A Yamaha egyik legnagyobb problémája a motorblokk, bár erről is megoszlanak a vélemények Quartararo és a gyártó tesztpilótája, Cal Crutchlow között. A sepangi előszezoni teszten a motor biztató végsebességet produkált, ám aztán a teljesítmény nem érte el a várakozásokat. A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes szerint jövőre mérsékelni kell a lemaradást.

„A motorblokk természetesen gyorsabb, de a többiek is fejlesztették az erőforrásukat, szóval ugyanakkora a különbség – fogalmazott. – Emellett rengeteget javítottak a vázon, [illetve] nem tudom, hogy a vázon vagy az aerodinamikán. Minden évben egyre nagyobb a differencia, még akkor is, ha néhány területen javulunk. 2024-re viszont csökkenteni kell a különbséget, ez a fő célom.”

Quartararo az Ausztrál Nagydíjon mindössze a tizennegyedik helyen ért célba, több mint 20 másodperccel lemaradva honfitársától, az élete első királykategóriás győzelmét megszerző Johann Zarcótól. A bajnokságban eddig 134 pontot gyűjtött, ami mindössze a tizedik pozícióra elég, amely a legrosszabb helyezése lenne, amióta 2019-ben bemutatkozott a MotoGP-ben.

Bagnaia főmérnöke odaszúrt Martínnak: Könnyű egy szatellitcsapatnak álcázott gyári istállónál

0

Francesco Bagnaia főmérnöke kijelentette, Jorge Martínnak jár az elismerés, de leszögezte, hogy a Pramac valójában gyári csapatnak tekintendő. Cristian Gabarrini arról is beszélt, milyen a viszony a spanyol versenyzőt segítő kollégájával.

Nagyon úgy tűnik, hogy Francesco Bagnaia és Jorge Martín között fog eldőlni a MotoGP idei világbajnoki címe. Marco Bezzecchi hátránya már 73 pont a címvédő mögött, Brad Bindernek pedig már tényleg csak matematikai esélye maradt. Amennyiben a spanyol pilóta nyer, történelmet ír, legalábbis papíron mindenképpen.

A 2002 óta tartó MotoGP-korszakban ugyanis még senki nem nyert szatellitcsapattal világbajnoki címet. Hivatalosan mindez Valentino Rossinak sikerült utoljára, de valójában minden szükséges támogatást megkapott a Hondától. Kicsit hasonló a helyzet Martín esetében is, hiszen a Pramac az idei Ducatikat használja, és erre Francesco Bagnaia főmérnöke fel is hívta a figyelmet. „Könnyű egy szatellitcsapatnak álcázott gyári istállónál lenni, és élvezni annak minden előnyét, hátrányok nélkül – nyilatkozta Cristian Gabarrini a La Gazzetta dello Sportnak. – Bármi is történik, Martín jól teljesített. A Pramac azonban egy gyári alakulat.”

A dühös Martín fájdalmas módon tanulta meg a leckét: Innentől ugyanolyan fegyverekkel megyünk

Ami a világbajnoki csata hevességét illeti, a pályán egyelőre nem történt komolyabb összetűzés a felek között, és némi üzengetést leszámítva azon kívül is normális mederben folyik a küzdelem. Nyilvánvalóan nem kizárt, hogy a hátralévő hétvégék során ez változik, ám a két főmérnök között aligha romlik meg az egyébként jó viszony.

„Daniele és én autóval szoktunk kirándulni, sokat beszélgetünk zenéről és más dolgokról, nagyon jól kijövünk egymással – utalt kollégájára, Daniele Romagnolira, Martín főmérnökére. – A versenyzők azok, akik megmérkőznek egymással, mi, főmérnökök megpróbáljuk a legjobbat nyújtani. A legjobb fog nyerni.”

Ami a tempóját illeti, Martín kiváló formában van, más kérdés, hogy Indonéziában és Ausztráliában is eldobta a győzelmet. Az olasz szakembertől megkérdezték, hogy mi lehet a 25 éves motoros gyenge pontja. „Nem tudom, és ha tudnám, akkor sem mondanám el – válaszolta. – Az adatait látva helytelen és kissé gonosz lenne [ilyesmiről beszélni].”

Bagnaia figyelmeztet a következő futamokat illetően, de egyvalamin változtatnia kell

A két pilóta között jelenleg 27 pont a különbség, amely még bőven ledolgozható, hiszen négy forduló, illetve – ha az időjárás is úgy akarja – nyolc futam van hátra. A formát tekintve a közelmúltat látva talán Martínnál az előny, de a pontok mellett Bagnaiának tapasztalatból is több van ezen a szinten. „Aki nyugodtabb, higgadtabb és koncentráltabb, az fog nyerni” – fogalmazott Gabarrini.

Világbajnoki futamon indul Valenciában Farkas Kevin

0

Farkas Kevin szabadkártyával részt vesz a JuniorGP-világbajnokság valenciai hétvégéjén. A magyar versenyző jövőre a Red Bull Rookies Cup mellett ebben a sorozatban is teljes szezonon át fog szerepelni.

Farkas Kevin a magyar motorsport fiatal tehetséges versenyzője óriási előrelépést tett a 2023-as szezonban. Az idei évet a Red Bull MotoGP Rookies Cupot 31 ponttal zárva, az összetettbeli 17. helyet szerezte meg. Ilyen szenzációs eredményt eddig még egyetlen magyar versenyzőnek sem sikerült elérnie a történelemben ebben a nívós versenysorozatban. Mindezek által a 2024-es szezonra is meghívást kapott a MotoGP betétfutamaira, hogy a 26 fős mezőnyben, a világ számos országából érkező pilótáival versenyezhessen.

A Red Bull Rookies Cup sorozat a gyorsaságimotoros-világbajnokság Moto3-as kategóriájának előszobája. Farkas Kevinnek minden adott, hogy az előre látható fejlődése után 2024-ben ismét egy nagyobb előrelépésre lesz képes, így 2025-ben, amikor a 18. életévét is betölti, már szerepelni tudjon a világ legjobbjai között. Ez Magyarország számára 2010 óta nem adatott meg a gyorsasági motorsportban. A HMA (Hungarian Motorsport Academy) versenyzője előtt rendkívül fontos szezon áll, és eredményeivel szeretne bizonyítani.

 

A MotoGP betétfutamain kívül meghívást kapott a JuniorGP-világbajnokság mezőnyébe is. Ebben a bajnokságban is 15 éves kortól lehet részt venni, és a világ valamennyi országából kerülnek fel pilóták a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyébe. A 2023-as évet tekintve például a JuniorGP mezőnyének 30 százaléka tud továbblépni a Moto3-as világbajnokságra a 2024-es szezonra.

Farkas Kevinnek célja a két bajnokságban való eredményes részvétel, hogy a magyar motorsport éppen fellendülésben lévő projektjei révén 2025-ben adott esetben már magyar versenypályán a gyorsaságimotoros-világbajnokság Moto3-as mezőnyében szerepeljen hazai közönség előtt. A két bajnokság összesen 14 futamból áll. Mindenekelőtt azonban idén november első hétvégéjén vár még rá egy fontos megmérettetés: a JuniorGP-világbajnokságon fog részt venni szabadkártyával. Ezt a lehetőséget kimagasló eredményei miatt kaphatta meg. A spanyol nemzetiségű Husqvarna Laglisse csapatának versenyzőjeként fog debütálni a bajnokság utolsó, valenciai versenyhétvégéjén.

Acosta: Ez volt pályafutásom legnagyobb hibája

0

Pedro Acosta bukott a Moto2-es Ausztrál Nagydíj rajtját megelőző kivezető körön. Az esés után még időben megjavították a motorját, és végül a kilencedik helyen tudta befejezni a versenyt, de így is fontos pontokat veszített el. A fiatal tehetség utólag nem próbálta másra hárítani a felelősséget, elismerte a hibáját. A Moto2-es világbajnokság tabelláját vezető spanyol és csapatfőnöke értékelte a történteket.

Nehéz versenye volt Ausztráliában a Moto2-es bajnokság tabelláját vezető Pedro Acostának. A rossz időjárási körülmények között megrendezett futamon már a kivezető körben beütött a baj a spanyol versenyző számára, aki a Jack Miller nevét viselő 4. kanyarban bukott, aminek következtében ráadásul a motorja is megsérült. „Ez volt a legbutább hibám a karrierem alatt” – ismerte el később az Instagramon.  A Red Bull KTM Ajo csapata a márka többi szerelőjével kiegészülve időben ki tudta javítani a gépet, Acostának viszont így is az utolsó, 31. helyről kellett indulnia, ráadásul felzárkózását az eső is nehezítette.

Már a rajt előtt dráma volt a Moto2-ben, Arbolino nyerte a félbeszakított futamot

„Az év elején nem ment jól nekünk a nedves pályán való versenyzés. Kemény volt a [futam] eleje, a probléma, hogy ha hátul vagy, akkor nem látsz semmit. Az első öt-hat körben fel kellett állnom ahhoz, hogy érzékeljek valamit az előttem történő dolgokból. Amikor 17. vagy 18. voltam, már többet láttam, és gyorsabb is tudtam lenni, de azt, hogy ilyen sokan voltak előttem, nehéz volt kezelni” – mondta el verseny után.

A 19 éves versenyző hibájával kapcsolatban Aki Ajo, a KTM Moto2-es alakulatának csapatfőnöke is megszólalt. „Amennyire vissza tudok emlékezni, ez volt az egyik legnehezebb verseny amióta a Moto2-ben vagyunk. Ilyen vizes és szeles körülmények között nagyon trükkös a gumikat a megfelelő működési tartományba hozni. A versenyirányítás jó döntést hozott a piros zászló belengetésével. Sajnos Pedro bukott a bemelegítő körben, de az egész csapat – beleértve a Moto3-as és KTM-es brigádot is – keményen dolgozott azért, hogy részt vehessen a futamon.”

A futam délelőttjén 12 fok volt a hőmérséklet a pálya környékén, és ezen a korábban említett erős szél csak rontott. Jól leírja az akkori helyzetet az, amit Tony Arbolino – a verseny győztese – mondott humorosan a sajtónak, miszerint „ezek között a körülmények között nem fél-, hanem dupla pontokat kellet volna kapnunk”.

„A bukás befolyásolta a versenyemet. Az igaz, hogy nem volt olyan sok víz a pályán, de a szél elég erős volt, közel az 50-60 km/h-hoz. Pályafutásom talán legnevetségesebb hibáját követtem el, soha nem gondoltam volna, hogy a kivezető körben fogok egyszer elesni, de hát az élet már csak ilyen. Sikerült mérsékelnünk a veszteséget a visszajövetel után. Így [legalább] kiderült, hogy versenyképesek vagyunk vizes körülmények között, és sok pozíciót, illetve fontos pontokat sikerült szereznem a bajnoki címért folytatott küzdelemhez. Köszönöm a csapat minden tagjának, hogy helyrehozták a motoromat. Egyszerűen csodálatosak vagytok. Most itt az idő Thaiföldre és a következő versenyre gondolni” – nyilatkozta a KTM bajnokesélyes pilótája.

A MotoGP-ben szerepel jövőre az egyik legnagyobb tehetség, Pedro Acosta

Acosta eredetileg az 5. helyről indult volna a versenyen, de a bukás miatt csak a mezőny végéről próbálhatott meg felzárkózni az elöl haladókra. Öt kör letelte után már pontszerző pozícióban volt, amikor pedig az időjárás miatt félbeszakították a versenyt, akkor a 9. helyen motorozott, ezzel 3,5 pontot szerzett. Azért csak ennyit, mert a kényszerű korai leállás miatt csak a teljes futamra vonatkozó pontok felét osztották ki a pilótáknak. A hétvégét megelőzően a 2021-es Moto3-bajnoknak 65 pont előnye volt Arbolinóval szemben, ez mostanra 56 egységre zsugorodott. Azonban a hibája ellenére is már Thaiföldön esélye lesz bebiztosítani újabb bajnoki címét Acostának, aki jövőre a MotoGP-ben szereplő Tech3 GasGas versenyzője lesz.

Három sorozatban is bajnoki címet szerzett a magyar tehetség, Számadó Máté

0

A mindössze 18 éves Számadó Máté kitartó munkájának és tehetségének köszönhetően folyamatosan lépdel előre a motorsportok ranglétráján. Idén a Hungarian Motorsport Academy támogatásával több sorozatban is megmérettette magát, ezek közül háromban bajnok is lett. A magyar bajnokság, az Európa-kupa és az Alpok-Adria motoros sorozatok idei győztese több dolgot is megtanult a szezon alatt.

„Ez a szezon nekem felemás volt” – kezdte önkritikusan az értékelést Számadó Máté a Career Brand Management számára, annak ellenére, hogy a 18 éves motoros a hétvégén az Alpok-Adria és az Európa-kupa idei kiírásának bajnoka lett. A fent említett bajnokságokkal párhuzamosan a német bajnokságban (IDM) is indult, ahol a tavalyi bíztató eredmények után komolyabb célokért akart küzdeni. Azonban az első futamok még nehezen indultak a fiatal pilótának, nem akartak jönni az eredmények, nem alakultak úgy a dolgok, ahogy tervezte, bukások, betegségek is hátráltatták. Talán pont a legjobbkor kattant át valami, hiszen nyár közepétől kezdve már eredményesebben ment a futamokon, és ezért is sajnálja, hogy a szezont a csapat nem tudta befejezni az IDM-ben.

Az ifjú tehetség igyekszik a realitás talaján maradni, ami a nyilatkozataiból is érezhető. „Az IDM-ben nyújtott teljesítményemmel nem vagyok teljesen megelégedve, de tudom, hogy nagyon erős mezőny volt, és a körülményekhez képest szerintem helytálltam. Ennek ellenére többet vártam magamtól” – fogalmazott.

„Az Alpok-Adrián és az Európa-kupában nyújtott teljesítményemmel elégedett vagyok, nyilván van pár dolog, amit máshogy csinálnék, de azért ez így jó volt” – emelte ki közvetlenül azután, hogy szombati második helyével a sorozat bajnokává vált.

Az utolsó versenyhétvégét a horvátországi Grobnik versenypályáján rendezték, a magyar versenyző jelentős előnyből várhatta a fordulót. A kétfutamos, változó időjárással nehezített záróeseményen magabiztosan hódította el a bajnoki címeket.

Számadó Máté, 2023
Fotó: Career Brand Management

Azonban a következő időszakban sincs megállás a magyar motorosnak, az elkövetkezendő hetekben igyekszik majd magát minél jobban felkészíteni a következő szezonra. Mind mentálisan, mind fizikálisan szeretne fejlődni és kiegyensúlyozott maradni, ahogy az utóbbi hónapokban sikerült. „Szeretnék az új bajnoki rajtig a mostaninál jobb formába kerülni, szeretném elhagyni a 300 köbcentis kategóriát és fellépni a 600-asba” – emelte ki Számadó Máté. Az még nincs letisztázva, hogy melyik bajnokságban indul, de a következő hónapok erre a kérdésre is választ adnak majd.

Ami pedig a hosszú távú ambíciókat illeti, az egyik célja, hogy eljuthasson a Superbike-világbajnokság égisze alá tartozó Supersport sorozat mezőnyébe. Ez hatalmas kiugrási lehetőség lenne, ahol, ha valaki jól szerepel, akkor megfelelő szponzori támogatással akár a Superbike-vb-részvétel is megvalósítható. Igen jó úton halad tehát az álmai megvalósításához a 18 éves Számadó Máté, aki a sikerek mellett is igyekszik a lehető legtöbbet tanulni a versenyhelyzetekből, hogy minél tovább fejlődhessen.