back to top
2025. július 26. 02:18
Kezdőlap Blog Oldal 583

A Suzuki 2023-ban is a rajtrácson – vagy mégsem?

0

A Suzuki korábbi gyári versenyzője, Álex Rins Facebook oldalán tette közzé, hogy sikerült megállapodnia a Dornával és a Suzukival, bemutatva a 2023-as motorját. Természetesen ez csak egy vicc volt a spanyol részéről.

Álex Rins a Suzuki visszalépését követően Lucio Cecchinello LCR csapatában egy Hondával fog rajthoz állni, és átveszi spanyol honfitársa, Álex Márquez helyét, aki a következő szezonban a Gresini Ducati alakulatához csatlakozik.

Rins most ismételten bebizonyította, hogy van humora. A 27 éves katalán szerdán megosztott egy fotót a 2022-es MotoGP-s Suzuki részben piros fényezéséről. Azt is bejelentette, hogy megállapodott a Dornával és a Suzukival, hogy a következő, 2023-as szezonban ezzel a motorral fog rajthoz állni.

Ezt még tovább fokozta azzal, hogy a korábbi Suzuki csapatfőnök Livio Suppo az „AR42 Team” nevű privát Rins Suzuki csapatfőnökeként tevékenykedne. A bejelentéshez ráadásul egy fotó is társult, amelyen Livio Suppo egy piros Suzuki pólóban látható.

Rins ezután azt írta: „Köszönet minden partnernek, aki ezt lehetővé tette!”

Néhány perccel később következett a magyarázat: „Elnézést mindenkitől, aki ezt elhitte. Ma van Spanyolországban az Aprószentek ünnepe – ez olyan, mint április elseje, amikor meglepjük szeretteinket néhány viccel.”

Spanyolországban december 28-án is ünnepnap van, az El Día de los Inocentes, azaz Aprószentek napja. Ennek az ünnepnek vallási eredete van (Heródes ekkor rendelte el minden 2 év alatti, Betlehemben született gyermek megölését), valójában ez a nap a poénokról és a mókázásról szól.

Rins ezután visszatért a valóságba: „Bárcsak igaz lenne, de egy izgalmas projekt áll előttünk, és arra akarunk koncentrálni.”

A fiatal magyar tehetség Spanyolországban méretteti meg magát 2023-ban

0

Varga Tibor „Tibike” 2022-ben a Northern Talent Cup hatodik helyén végzett, szezonját balszerencsék sorozata sújtotta. 2023-ban a spanyol CIV bajonkság SSP600 kategóriájában szurkolhatunk a tehetséges ifjú magyar versenyzőnek.

Varga Tibor 2022-ben a Northern Talent Cupban versenyzett. Tehetségéhez kétség nem férhet, a balszerencse azonban nem könnyítette meg szezonját. Ennek ellenére futamgyőzelmet is sikerült bezsebelnie. Adottságaira azonban felfigyelt a European Talent Cupban induló KRT csapat is, akik lehetőséget adtak számára a valenciai zárófutamon való indulásra.

Varga Tiborért is szoríthatunk a European Talent Cup zárófutamán

Varga Tibor a MAMS díjátadóján is elismerésben részesült, mégpedig a Hungaroringen futott valaha leggyorsabb 600-as köridőért és az Országos bajnokság 600-as kategóriájának 3. helyezésért vehette át a díjakat.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Tibor Varga (@szikla44) által megosztott bejegyzés

Open600
Fotó: P1Race.hu

A szezon végeztével Tibike nem állt meg, folyamatosan edz és tesztel, hogy minél jobb formában kezdje meg a 2023-as évadot.

A karácsonyi előkészületek számukra másképp teltek, mint egy átlagos családnál, hiszen egy téli teszten vett részt a magyar versenyző Almeriában. Korábban Tibor édesapja elárulta lapunknak, hogy számukra ez egy közös családi projekt.

A teszt során Facebook oldalán nyilatkozott az ifjú tehetség a tapasztalatokról:

„Almériában vagyunk egy Winter teszten az MDR Team-el. Legfőképp a kommunikációt és a csapat munkáját szerettük volna megérteni. Jó környezet és profizmus fogadott ezen a két napon. A következő év még várat magára, de nagyon jól éreztem magam “ csapattagként” az MDR csapatnál.”

A következő szezon még odébb van, de az már bizonyos, hogy Varga Tibornak 2023-ban a spanyol CIV bajnokság (Campeonato Interautonomico de Velocidad) 600 köbcentis kategóriájában szurkolhatunk. A magyar az MDR csapat színeiben fog rajthoz állni a spanyol bajnokság fordulóin. Tibor ezen felül mindenhol indulni fog a következő szezonban, ahol a 600-as géposztályban fiatal kora ellenére ez lehetséges, hiszen még mindig csupán 15 esztendős.

A 2023-as évre vonatkozó bejelentés karácsonyi ajándékként érkezett Tibor és a szurkolók számra is, hiszen december 25-én, Facebook oldalán osztotta meg a jó hírt a magyar közönséggel:

„Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánok mindenkinek!❤️
Ebben az évben sok minden történt. Hosszú és kemény év volt.
Karácsony előtt Almériába utaztunk az MDR csapathoz, aki több sorozatban is érdekelt. Egy Yamaha R6-os motort teszteltem Michelin gumikon. A team komolyan vette a közös munkát és nagyszerűen sikerült a teszt. Ez arra enged következtetni, hogy a továbbiakban újra együtt dolgozhatunk. Az MDR csapat meggyőzött és köszönöm a bizalmukat.❤️
Szóval 2023-ban 600-as kategóriában a Spanyol CIV bajnokságban indulok. Ebben a kategóriában sokat kell tanulnom, de alig várom a kihívásokat! Köszönöm az egész éves támogatást”
Arról, hogy Tibike hogyan birkózik meg az új kihívásokkal, természetesen folyamatosan beszámolunk majd!

Autóbaleset lett a MotoGP-világbajnok és menyasszonya első randijából, de egyikük csak nevetett

0

Francesco Bagnaia barátnője beszélt az újdonsült MotoGP világbajnokról, kellemetlen pillanatokról és a kellemesebbekről is. Kapcsolatuk nem indult zökkenőmentesen…

Domizia Castagnini folyamatosan ott van a Ducati garázsában. Az olasz versenyzőnek inspirációt ad, részben neki is köszönhető, hogy Bagnaia idén világbajnok tudott lenni.

Karácsonykor pedig Bagnaia feltette legfőbb támaszának a nagy kérdést, így a jövőben már a Ducati versenyző feleségeként emlegetjük a divatszakmában tevékenykedő Domiziát.

A végső győzelemnél is fontosabb események örülhetett szenteste a MotoGP világbajnoka

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Domizia Castagnini (@domiziacastagnini) által megosztott bejegyzés

Kapcsolatuk azonban rázósan indult, szó szerint. Első randijuk ugyanis egy autóbalesettel végződött.

„Egy torinói étteremben vacsoráztunk – mondta Castagnini a La Stampának. „Emlékszem, hogy aznap este esett az eső. A vacsora után, a visszaúton Pecco talán jó benyomást akart kelteni azzal, hogy egy új autót vezet.  Hogy felvágjon, egy kicsit szlalomozott, és miután elvesztette az irányítást, nekimentünk egy oszlopnak: csak a keréknek lett baja, mi szerencsére nem sérültünk meg.

Úgy nevettem, mint egy őrült. Ő viszont elkeseredett.”

„A szüleim eddig nem tudtak erről a történetről, különben soha többé nem engedtek volna ki. Azt hitték, hogy Pecco nagyapja, Antonio volt az, aki tönkretette az autó kerekét.”

Bagnaiának nem ez az eset volt az utolsó, amikor meggyűlt a problémája a négy kerékkel.

Bagnaia ittasan szenvedett balesetet Ibizán

Bagnaia újdonsült menyasszonya először Carola Bagnaia, Pecco húgának a barátnője volt.

„Középiskola óta ismerjük egymást” – mondta Caroláról. „Együtt jártunk iskolába, és azonnal jó kapcsolatot alakítottunk ki. Pecco és én viszont két különböző csoporthoz tartoztunk, aztán a két társaság egyesült.”

Bagnaia a MotoGP történetének egyik legnagyobb fordulatát hajtotta végre, amikor 2022-ben világbajnok lett. Ő az első olasz Valentino Rossi óta, és az első Ducati-pilóta Casey Stoner után, aki megnyerte a bajnoki címet.

„Ez volt életünk egyik legjobb napja – idézte fel Castagnini. „Pecco nem volt túl jól az azt megelőző napokban felgyülemlett feszültség miatt. A legtöbb álmatlan éjszaka a valenciai hétvége előtt volt. Nem tudtunk igazán pihenni. Állandóan felébredtünk a stressztől, én pedig a versenyről álmodtam.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Domizia Castagnini (@domiziacastagnini) által megosztott bejegyzés

Arra a kérdésre, hogy melyek voltak Bagnaia pályafutásának legnehezebb pillanatai, Castagnini elmondta: „Nem volt különösebben rossz pillanat. Talán 2019-ben és 2020-ban, amikor a Pramacnál versenyzett.  Azok bonyolult hónapok voltak, mert nem jöttek az eredmények és nem volt nyugodt. De mindig támogattuk egymást, és talán ez volt a kulcsa annak, hogy átvészeljük azt a pillanatot.”

Castagnini egy kis betekintést is adott Bagnaia MotoGP-világtól távolabbi életébe: „Cipőket, tornacipőket gyűjt.

„Emlékszem, egyszer az év elején: ő Katarban volt, én pedig Pesaróban. Egy mobilalkalmazáson keresztül kapcsolta fel és le a villanyt a házban. Nagyon megijedtem, aztán rájöttem, hogy ő az, még ha mindig tagadta is!”

„Tetszik az elszántsága, amellyel legyőzi az akadályokat, és szembenéz az élet által elé állított kihívásokkal. Emellett törekszik a harmónia megteremtésére és nagyon tud szeretni.”

„Nagyon szeret a konyhában tevékenykedni. Általában főz otthon, mert mindig későn érkezem haza a munkából. Imádja a tésztát. Malajziából hazatérve ő készítette a tagliatelle szószt, és ez volt az egyik legjobb, amit kóstoltam!”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Francesco Bagnaia (@pecco63) által megosztott bejegyzés

Világbajnok F1-es csapat repítené az élre a MotoGP gyártóját

0

A KTM MotoGP projektje és az F1 bajnok Red Bull szakemberei szorosan együttműködnek az aerodinamikai csomag fejlesztésén 2023-ban.

A KTM 2022-ben két győzelmet aratott az immár az RNF Aprilia-hoz igazoló Miguel Oliveira révén, és a konstruktőri tabellán az összesítésben a negyedik helyen végzett. Azonban nem sikerült ugyanolyan előrelépést elérnie a motorjával, mint európai márkatársainak, a Ducatinak és az Apriliának. Beirer elismerte, hogy „nem tettünk eleget az aerodinamika terén”, ami az egyik oka volt annak, hogy nem volt olyan versenyképes.

Ennek enyhítésére a KTM a Red Bull Forma-1-es csapatával együttműködve az angliai Milton Keynes-i bázison az RC16 aero-csomagjának fejlesztésén dolgozott 2023-ra.

Az Autosportnak nyilatkozva Beirer elmondta, hogyan működött ez a kapcsolat: „Az integráció módja nagyon egyszerű: ők kifejlesztenek egy aerodinamikai csomagot, mi pedig felrakjuk a motorra.

Nem árulok el részleteket arról, hogyan dolgozunk, de annyit elárulhatok, hogy elképesztő élmény volt számunkra. Nagyszerű emberekkel dolgoztunk az ő oldalukról, és az együttműködés velük nagyon felüdítő, és hihetetlenül jó ötleteik vannak és profi munkastílusuk és a puszta tudásuk.

Szóval, nagyon élvezzük ezt a kapcsolatot. Ez nem azért van, hogy valamit gyorsan javítsunk, ez egyértelműen egy hosszú távú program, ahol segítenek nekünk fejleszteni a motor aeroját.

Nagyon boldog vagyok, és úgy érzem, hogy az, hogy mellettünk vannak, egy fontos része a jövőbeli kirakós játékunknak. A projekt neve Red Bull. Szóval, mi együtt vagyunk, de soha nem nyitottuk ki igazán az ajtót a technológia átadására ezen az oldalon. Szóval, ez igazán új, és jelenleg fantasztikus.”

Az elmúlt években az F1 szépen lassan belopta magát a MotoGP-be. Az Aprilia vezérigazgatója, Massimo Rivola korábban a Ferrari sportigazgatója volt. Vezetése alatt az F1-es paddockból hozott mérnököket az Aprilia projektjébe. A Yamaha pedig a korábbi Forma-1-es szakembert, Luca Marmorinit bízta meg azzal, hogy segítsen a 2023-ra tervezett motorjánál.

Olasz Forma-1-es szakembert igazolt a “nyitottabb” Yamaha

Hogy ezek a váltások és együttműködések mennyire lesznek gyümölcsözőek, az a jövőben fog kiderülni. Az F1-es autó és egy MotoGP gép fejlesztéséhez szükséges megközelítés ugyanis merőben más.

Beirer arra figyelmeztet, hogy a MotoGP-csapatok a költségek miatt nem feltétlenül meríthetnek a Forma-1-ből, illetve azt is leszögezte, hogy a MotoGP-nek meg kell őriznie az identitását.

„Óvatosnak kell lennünk, mert a Forma-1-ben minden projekthez legalább egy plusz nullát hozzá lehet tenni. Teljesen más költségvetéssel és munkaerővel dolgoznak. Vagyis ahol nekünk 10 emberünk van, ott nekik több mint 100. Tehát az eredmény nagyon más.

Nagyon óvatosnak kell lennünk, mert MotoGP-menedzserként áttekinteni egy F1-es projektre olyan, mint amikor egy gyerek beszabadul a cukrászdába. Minden, amit látsz, annyira menő és annyira profi, és át szeretnéd venni. De ha behozod, ahhoz, hogy minden részletet beépíts, tízszer akkora költségvetésre van szükséged. Szóval, ez nem reális. Ezért kell nagyon óvatosnak lennünk, hogy ne a Forma-1-et másoljuk a MotoGP-ben.

Ez egy más világ. A Forma-1 az Forma-1, és szerintem a MotoGP-nek nem szabad versenyeznie ezzel a sorozattal.

Élveznünk kell, hogy mi vagyunk az első számú sportág két keréken. Szóval, ezért harcolunk az egyik oldalon a szabályokkal, hogy ne menjünk túl messzire. De a szabályok olyanok, amilyenek, szóval ki kell használnunk, amit tudunk.

Szerintem üdítő, hogy van néhány F1-es ember a paddockban, de a motor nem autó, szóval másképp kell gondolkodni. Tehát olyan emberekre van szükséged, akik igazán nyitott gondolkodással alkalmazkodnak a motoros világhoz.

Mindannyian versenymániások vagyunk, ők imádják a motorversenyzést, mi pedig a Forma-1-et. Igen, jó, hogy ezek az F1-es emberek ott vannak a paddockban, de óvatosnak kell lennünk a pénzzel.” – zárta szavait Beirer.

Rossiék csapatigazgatója számára szinte felfoghatatlan az idei szezon

0

A Mooney VR46 csapat elégedetten tekint vissza a 2022-es szezonra. „Valentino is boldog” – árulta el Alessio „Uccio” Salucci csapatigazgató.

Az Avintiával való közös vállalkozás után a 2021-es szezonban a VR46 Racing Team a 2022-es MotoGP világbajnokságra saját struktúrával nevezett be: Luca Marini (25) mellé a feltörekvő Marco Bezzecchi (24) csatlakozott.

„Bez” meggyőző szereplésével kiérdemelte a legjobb újonc címéig a tavalyi GP21-essel, többek között Assenben dobogós helyezést ért el, Buriramban pedig pole pozíciót szerzett. A „Maro” néven ismert Marini nem tudott nagy sikert aratni a GP22-vel, de Valentino Rossi testvére tíz Top10-es eredményt gyűjtött, köztük két negyedik helyet.

Alessio Salucci a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában így értékelte csapatfőnöki tisztségét:
„Ha valaki idén februárban azt mondja nekem, hogy ilyen szezonunk lesz, mint ez, vérrel írtam volna alá. Nagyon elégedett vagyok. Minden fronton keményen dolgoztunk, különösen otthon. Büszke vagyok az embereinkre és a versenyzőinkre. Vale is nagyon boldog.” – hangsúlyozta a kilencszeres világbajnok régi cimborája és bizalmasa.

„A mérleg szuper pozitív: Bez az Év Újonca, de Maro is mindig nagyon gyors volt, különösen a szezon utolsó futamain. Bez is dobogós helyezést ért el, plusz néhányszor negyedikek lettünk. Csapatként nem sokkal lemaradva a gyári Suzuki csapat mögött és a Repsol Honda előtt végeztünk. Nagyon boldog vagyok, de ugyanakkor olyan fickó vagyok, aki soha nem tud egy ilyen helyzetet élvezni. Mert mindig meg kell próbálnod tovább dolgozni, fejlődni és találni valamit, hogy jövőre jobb legyél.”

„Köszönet illeti a Ducatit is, mert olyan motorokat kaptunk tőlük, amelyek igazán lenyűgözőek. Ha ilyen motorok vannak, amelyek ilyen gyorsak és – idézőjelben – ilyen könnyen vezethetők, akkor minden jobban megy.” – tette hozzá Salucci.

„A mi csapatunk is nagyon fiatal még, úgymond a Moto2-ből érkezett. Hiszünk a versenyzőinkben, mert ismerjük az értéküket, még akkor is, ha az elején a tapasztalat hiánya miatt kicsit küszködtünk. Ez egy igazán nagyszerű projekt, azért is, mert ők a mi versenyzőink, akikkel gyerekkoruk óta együtt dolgozunk. Kétnapos korában vettem először a kezembe Lucát. Ez teszi nagyon különlegessé. Mi a szárnyaink alá vesszük őket, amikor még fiatalok. Felépítjük a karrierjüket, és reméljük, hogy erősek lesznek… El sem tudják képzelni, mennyi munka van benne. Nem azt kritizálom, amit a többiek csinálnak, csak azt magyarázom el, hogy mi hogyan csináljuk.”

 

Pedrosa rámutatott a MotoGP egyik problémájának okára

0

2022-ben gyakran volt tapasztalható, hogy a MotoGP-géposztályban különböző tényezők megnehezítették az előzéseket. Dani Pedrosának az aerodinamikán és a túl nagy nyomáson kívül más magyarázata is van erre.

Dani Pedrosa a MotoGP történetének egyik legsikeresebb versenyzője. Bár a királykategóriában sosem ünnepelhetett bajnoki címet, de versenyzői tapasztalata pedig óriási, ezért is tudja megítélni a MotoGP jelenlegi előzési problémáit.

Pedrosa a KTM tesztpilótája, ezért jól ismeri az RC16-ost. A Cuatro Tiempos című dokumentumfilmben a következőket mondta a DAZN-nek:

„Az egyik problémát az előzéseknél látom: A motorok egyre gyorsabbak és gyorsabbak, egyre nehezebbek és nehezebbek, és sokkal nagyobb kihívás őket mozgatni. Nagy sebességnél nagy a leszorító erő. A pálya ezáltal egyre keskenyebbnek tűnik, ezt kívülről valószínűleg nehéz észrevenni. Vannak szélesebb pályák, mint Malajzia. Ott több előzést láthatsz, mert tényleg sok helyed van a motorozáshoz. Más pályák azonban olyan keskenyek, hogy szinte csak az ideális ív van. Ilyen nagy sebességnél pedig csak ezen az íven tudsz motorozni, nincs több helyed.”

 

Rossi versenyzője idén sporttörténelmet írt, jövőre világbajnok csapathoz igazol

A 2022-es újonc a következő szezonban új csapat színeiben áll rajthoz. Nem is akármelyik alakulatnál fog versenyezni, mint a világbajnok istállónál.

A Supersport világbajnokság 2023-as rajtrácsa továbbra sem teljes, de egy újabb puzzle darabka került a helyére. Stefano Manzi, VR46 Akadémiás társával, Baldassarrival ellentétben nem fog kategóriát váltani. Azonban szintlépésnek mindenképpen nevezhető, hogy a Triumph csapatától a Ten Kate Racing Yamahához igazolt. Itt Jorge Navarro csapattársaként egy Yamaha YZF-R6-os motort fog hajtani a következő idényben.

Manzi 2021-ben debütált az osztályban, majd 2022-ben visszatért egy teljes szezonra. Első évében egyből sporttörténelmet írt, hiszen megszerezte a Triumph első WorldSSP-győzelmét a Portugáliában rendezett 1. futamon. Most pedig átül egy Yamahára, egy olyan csapathoz, amely nemrég Dominique Aegertert a második egymást követő versenyzői bajnoki címéhez juttatta.

A WorldSSP pályafutását megelőzően Manzi 2017 és 2021 között a Moto2-ben versenyzett, ahol 2022-ben is vendégszerepelt három alkalommal. 2019-ben és 2021-ben a legjobb bajnoki helyezése a 19. hely volt. A Moto2-be való fellépése egy teljes Moto3-as idényt követően történt 2015-ben. Akkor 10 pontot szerzett, és a 27. helyen végzett a bajnokságban. 2016-ban háromszor állt rajthoz, és Silverstone-ban a negyedik helyen zárt, ami a legjobb eredménye volt a Moto3 és a Moto2 mezőnyében.

Októberi győzelmével és öt dobogós helyezéssel 2022-ben Manzi 209 világbajnoki ponttal a hatodik helyen zárta debütáló szezonját a Supersport kategóriában. A 2023-as lehetőségéről szólva Manzi így nyilatkozott: „Ez az egyik legjobb karácsonyi ajándék, amit egy versenyző kívánhat: fantasztikus, hogy szerződést írhatok alá a Ten Kate Racinggel. Nagyon bízom a Ten Kate Racing és a Yamaha projektjében. A Supersport Világbajnokságban eltöltött első év után úgy gondolom, hogy ez a tökéletes kombináció arra, hogy megmutassam a bennem rejlő lehetőségeket. Alig várom, hogy pályára gurulhassak és együtt dolgozhassak ezzel a csapattal.”

Kervin Bos, a Ten Kate Racing csapatmenedzsere üdvözölte Manzit a csapatnál: „Az idei év végén egy nagyszerű szezonra tekinthetünk vissza, amelyben mind a versenyzői, mind a csapatbajnoki címet megszereztük: ez egy olyan időszak, amelyre hihetetlenül büszkék vagyunk. Most előre tekintünk 2023-ra. Korábban már bemutattuk Jorge Navarrót, mint a csapatunk versenyzőjét. Most büszkén jelenthetjük be, hogy Stefano Manzi lesz a csapattársa a Ten Kate Racingnél a Supersport Világbajnokságban. A VR46 Riders Academy fiatal olasz versenyzője rengeteg nagydíj tapasztalattal rendelkezik, és már egy évet teljesített a WorldSSP bajnokságban, nem is sikertelenül.

„Nagyon büszkék vagyunk erre a 2023-as versenyzői felállásra. A Ten Kate Racing szeretné üdvözölni Stefanót, és sok sikert kíván neki. Alig várjuk, hogy január végén, a Portimaóban, az Autodromo Internacional do Algarve-ban megrendezésre kerülő előszezoni teszten először láthassuk a két versenyzőt együtt akcióban.”

Az olasz legenda elmondta, szerinte hol van Bagnaia hozzá és Rossihoz képest

0

Giacomo Agostini úgy véli, Francesco Bagnaia bizonyos értelemben közte és Valentino Rossi között áll. A királykategóriában nyolc vb-címet szerző egykori pilóta a Ducati gyári csapatának párosára, Jorge Martínra és az Apriliára is kitért.

Francesco idei végső győzelmével az 500 köbcentiméteres kategória, illetve a MotoGP hatodik olasz világbajnoka lett. A Ducati versenyzője ezzel többek között két olyan egykori motoroshoz csatlakozott, akiket a közvélemény egésze a történelem egyik, ha nem a legjobb pilótáinak tekint: Giacomo Agostiniről és Valentino Rossiról van szó.

Bagnaia az olasz motoros legendával találkozott

Természetesen Bagnaiát még közel sem lehet egy szinten emlegetni a két legendával, és az is erősen kétséges, hogy valaha felmerül-e mindez. A személyiségét viszont nyilvánvalóan össze lehet vetni Rossiéval és Agostiniéval, amit utóbbi meg is tett. „Bagnaia olyasvalaki, akit kedvelek – nyilatkozta a MARCA-nak. – Ő egy kicsit Valentino és köztem van. Rossi nagy showman volt, kedves és élénk személyiség. Pecco ennek az ellentéte, csendes és komoly. Jó trió vagyunk a különbözőségeinkkel, de ugyanazzal a szenvedéllyel.”

Könnyen lehet, hogy Bagnaia jövőre csapaton belül is óriási kihívással fog szembenézni, hiszen a Ducati gyári istállója Enea Bastianinit igazolta le a távozó Jack Miller helyére. A 25. születésnapját pénteken ünneplő versenyző tehetségéhez kétség sem férhet, hiszen a Gresini színeiben a harmadik pozícióban zárt az összetettben.

Két dudást egy csárdában tartani mindig bonyolult – válaszolta Agostini az erre vonatkozó kérdésre. – Az embernek a csapattársa az elsődleges riválisa, de végső soron mindenkit le kell győznie, ha bajnok akar lenni. Egy erős csapattárssal ugyanakkor nem jöhetnek szóba olyan kifogások, mint hogy a motor versenyképes-e vagy sem.”

Mivel a Ducati Bastianini mellett tette le a voksát, Jorge Martín 2023-ban is a Pramacnál fog versenyezni. Agostini úgy véli, érdemes lesz odafigyelni a spanyol pilótára. „A Ducati hisz Jorge Martínban, és amennyire csak lehetséges, segíteni fogja őt jelentette ki. – A Pramac csapatánál minden adott a győzelemhez, és nagyon közel áll a gyári istállóhoz.”

Embed from Getty ImagesA 80 éves exmotoros egy másik gyártóra, az Apriliára is kitért. A szintén olasz alakulat elsősorban Aleix Espargaró révén kiválóan kezdte az előző idényt, de miután elvesztették a koncessziós jogaikat, hullámvölgybe kerültek, ráadásul Maverick Viñales nem hozta csapattársa szintjét. Agostini bízik benne, hogy jövőre ismét ott lesznek az élmezőny környékén.

A problémák előtt ők jelentették a meglepetést – fogalmazott. – Senki nem számított erre a rajtra, Aleix Espargaró pedig remek versenyeket futott, míg Maverick Viñales kevésbé volt kiegyensúlyozott. [Képes volt] nagyszerű teljesítményt nyújtani, amely a visszafogottabb napokkal váltakozott. Kíváncsian várom a teszteket és az első versenyeket 2023-ban, remélem, hogy újra az élen láthatom őket.”

Nem ért egyet Lorenzóék kritikájával az elveihez ragaszkodó MotoGP-vezér

0

Carmelo Ezpeleta szerint a MotoGP-nek nincs szüksége olyan botrányokra, mint amilyen Valentino Rossi és Marc Márquez között történt a 2015-ös Malajziai Nagydíjon. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója nem a versenyzők közötti háborúskodással akar nézettséget szerezni.

Mostanában többször is felmerül, hogy a MotoGP-ben nincs akkora rivalizálás a versenyzők között, mint korábban. Legutóbb Jorge Lorenzo említette ezt meg kritikaként, akihez régi ellenfele, Dani Pedrosa is csatlakozott. A két spanyol exmotoros úgy véli, a jelenlegi mezőny tagjai túlságosan nagy barátságban vannak egymással, és nincs köztük valódi feszültség.

Lorenzo elmondta, mit hiányol a MotoGP-ből, Ayrton Sennával és Alain Prosttal példálózott

Ráadásul a logika is azt diktálná, hogy a kereskedelmi jogokat birtokló Dornának is ez állna érdekében, hiszen például Valentino Rossi és Marc Márquez emlékezetes, a 2015-ös Malajziai Nagydíjon kicsúcsosodó botránya óriási nézettséget hozott akkoriban. A cég vezérigazgatója azonban leszögezte, hogy nem akar ebbe az irányba elmenni.

Múlt héten kaptam egy díjat a bajnokságunk által közvetített értékek miatt – nyilatkozta Carmelo Ezpeleta a Motorsport.com spanyol kiadásának adott interjújában. – A versenyzők úgy rivalizálnak, hogy azt senki nem vitathatja, ugyanakkor tisztelik egymást. 2015-ben óriási kiugrást tapasztaltunk az érdeklődés terén a Valentino, Marc Márquez és Jorge Lorenzo közötti incidens után, de már akkor is azt mondtam, hogy nem tetszett. Lehet, hogy túl naiv vagyok, de szerintem a rivalizálásnak a győzelem iránt érzett vágyra kellene koncentrálódnia. A világbajnokság döntő [futamát] nem tartottam különösebben keménynek, nincs szükség arra, hogy a versenyzők összeverjék egymást ahhoz, hogy bevonzzuk az embereket.”

A spanyol szakember hangsúlyozta, hogy a sportszerű küzdelemben hisz. Nyilvánvaló, hogy idén, illetve az elmúlt években is voltak ütközések a pilóták között, de ezeket normális keretek között sikerült rendezni. Ellentétben az elmúlt évtizedekkel, amikor a hét évvel ezelőtti eseten kívül is előfordult, hogy egy-egy páros viszonya már-már toxikussá vált.

Őszintén hiszem, hogy ha nem vagyunk képesek átadni, hogy a sportnak ezeket az értékeket kell közvetítenie, akkor mi csináljuk rosszul – magyarázta Ezpeleta. – Idén Aleix Espargaró és Fabio [Quartararo] összecsaptak Assenben, és a rivalizálásnak ilyen feltételek mentén kell lezajlania. Ezen túlmenve olyan területre lépünk, amilyet nem szeretek. Nem tetszett, hogy Lorenzo és Dani Pedrosa nem beszéltek egymással, és az sem, hogy Rossi és [Max] Biaggi egymásnak estek a dobogó felé vezető lépcsőn Montmelóban. Szeretem a rivalizálást, mert ez jót tesz a sportágnak és a népszerűségének, de nem hiszem, hogy rossz lenne betartani ezeket a dolgokat.”

Más sportágakban gyakran előfordul, hogy egy-egy nem vagy alig létező rivalizálást felülről vagy éppen a médiában gerjesztenek. Ezpeleta azonban ragaszkodik az értékeihez, és egyértelművé tette, hogy amíg ő a MotoGP irányításának első számú felelőse, addig itt nem lesz ilyesmi. Az emiatt kieső bevételeket pedig más úton kell megszerezni.

Ez biztosan jó [lehetőség], de más [módszereket] kell találni – jelentette ki. – A bokszban egyértelmű, hogy a szervező azt akarja, hogy a bokszolók szidalmazzák egymást, sőt, le is köpjék a másikat a mérlegelésnél. Tökéletes, de a hátterem miatt én nem értek egyet ezzel. Számomra például a győzelem rendben van, de a vesztes kigúnyolása nem. Úgy vélem, ezeket az értékeket el lehet adni. Ha másokat kell eladni, akkor nem én vagyok a megfelelő ember.”

A versenyzők hozzáállásán is múlik, hogy a Forma-1 népszerűbb a MotoGP-nél?

0

Massimo Rivola szerint a MotoGP-nek meg kell vizsgálnia, hogy miért marad el ennyire a Forma-1-től népszerűségben. Az Aprilia Racing vezérigazgatója a sikertelen dokumentumsorozatról, a versenyzők pályán kívüli szerepléséről, a sprintfutamokról és a rádiózásról is beszélt.

Bár a két-, illetve a négykerekűek királykategóriája, azaz a MotoGP és a Forma-1 közül mindig is utóbbi volt a népszerűbb, manapság talán nagyobbra nyílt az olló a pár évvel korábbi állapotnál. Az F1 a 2010-es évek közepéig, Bernie Ecclestone vezetésével nem nagyon tudta megszólítani a fiatalokat, de az elmúlt pár évben jelentősen növekedett a sorozat nézettsége, jelentős részben a legifjabb generációnak köszönhetően, és már a koronavírus-járvány okozta gazdasági válságon is túl vannak.

Eközben a MotoGP nézettsége érezhetően visszaesett, amiben minden bizonnyal nagy szerepet játszik a sikeres és nagy rajongótáborral rendelkező versenyzők visszavonulása, illetve Marc Márquez sérülése és az azt követő kálváriája. Az Apriliának például még névadó szponzort sem sikerült találnia. A csapat vezérigazgatója összehasonlította a két szériát.

Helyrehozhatóak-e a Rossi, Lorenzo és Pedrosa távozása által okozott károk a MotoGP-ben?

A Forma-1 fantasztikus pillanatokon megy keresztül, ha megnézzük, hogy az emberek milyennek látják – nyilatkozta Massimo Rivola a Speedweeknek. – Nem hiszem, hogy össze lehet hasonlítani a Forma-1 varázsát a MotoGP-vel, az jóval nagyobb dolog. Azonban a show, amit nyújtunk, sokkal jobb, mint ami a Forma-1-ben van. Meg kell találnunk a módját, hogy több szponzort szerezzünk, és általánosságban több embert vonzzunk be. Ha számszakilag megnézzük, hogy a Forma-1 hány embert mozgat meg, az más [kategória]. Szóval nem lehetünk elégedettek azzal, amit elértünk, még akkor sem, ha Mugellót leszámítva a pályákon nem annyira rossz a fogadtatás. Úgy vélem, a körülmények miatt történt, hogy ez a futam nem igazán volt kiemelkedő a nézőszám szempontjából.”

Az egyik újítás, amiben a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna megpróbálta lemásolni az F1-et üzleti szempontból irányító Liberty Mediát, az az előző szezont feldolgozó dokumentumsorozat volt. Csak amíg a Netflixen 2018 óta futó Drive to Survive a kritikák ellenére a mai napig nagy sikernek örvend, addig a Disney+ streamingszolgáltatón idén debütáló Unlimited nem hozta a várt eredményt, és nem is készült második évad.

A Netflix akkora lökést adott a Forma-1-nek, amilyet a mi dokumentumsorozatunk nem – jelentette ki Rivola. – A hatás nem volt ugyanaz, úgyhogy szerintem a Dornának fel kell tennie a kérdést, hogy az miért alakult így. Mindkét sorozatot láttam, és véleményt alkottam róluk, de… Nem mondanám, hogy ez nem az én dolgom, kész vagyok beszélni a Dornával, ha úgy gondolják.”

Az olasz szakember a két sorozat főszereplőire, azaz a versenyzőkre is kitért. Úgy véli, a pilóták pályán kívüli élete, illetve az, hogy ebből mit mutatnak meg a világnak, szintén befolyásolja az adott széria nézettségét és népszerűségét. „Szerintem a Forma-1-es pilóták több csillogást mutatnak – fogalmazott. – A MotoGP versenyzői állandóan edzenek, bizonyítják, hogy szenvedélyesek a munkájuk iránt. A Forma-1-ben többet látunk az életstílusról, és ez talán segít abban, hogy a fiatalok kövessék.”

A Forma-1-ben tavaly vezették be a sprintfutamokat, amelyek jövőre a MotoGP-ben is debütálnak. Azzal az aprónak nem mondható különbséggel, hogy amíg az F1-ben 2023-ban is csak hat ilyen hétvége lesz, addig a kétkerekűeknél minden alkalommal lesz egy rövidebb verseny is. Rivola szerint ez üzleti szempontból jó döntés, mert növeli az érdeklődést.

Embed from Getty ImagesÚj ötleteket kell kitalálnunk – szögezte le. – Jövőre például negyvenkét futamunk lesz, ami az egész csapat számára intenzív, de különösen a pilótáknak az. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy a sprintversenyek nagyobb figyelmet fognak bevonzani. Úgy gondolom, hogy a pénteki nap is érdekesebb lesz, talán nem annyira a normál közönség, hanem az igazi rajongók számára. A MotoGP-ben van negyven látványos perc, de ezen kívül nincs sok minden. A Forma-1-ben sokkal több előkészületet látni: a futam felvezetését, magát a versenyt, ahol a stratégiai tényező [is] számít. A MotoGP-ben ez nincs meg, kivéve akkor, ha flag-to-flag viadalt rendeznek.”

Amiben a Forma-1 mindenképpen sokkal előrébb jár a MotoGP-nél, az a pilóták és a csapatok közötti rádiózás, illetve annak beépítése az élő közvetítésbe. Miközben az F1-ben ez már évtizedek óta megvan, a motorosoknál csak a tesztelésig jutottak el, ám nem találták kellően biztonságosnak. Rivola úgy véli, erre találni kellene valamilyen megoldást.

Ott vannak a rádióüzenetek, amelyek nagyon fontosak a show növelésének szempontjából – folytatta. – Még ha nem is vagyok meggyőződve [ennek szükségességéről], mert szerintem veszélyes a pilótákra nézve, meg kell találnunk a módját, hogy ezt behozzuk a MotoGP-be. Lehetne az, hogy csak a versenyző beszélhet, hogy ne zavarják. Valami, amit a motoros mond, nagyon fontos lehet, és jobban odafigyelnének rá. Úgy vélem, más szemszögből kellene néznünk az üzletet és a show-t a MotoGP-ben. Nem arról van szó, hogy lemásoljuk azt, amit a Forma-1 csinál, hanem arról, hogy feltegyük magunknak a kérdést, miért van nekik nagyobb sikerük, mint nekünk.”