Jack Miller számára nagyon jól kezdődött a futam, csapattársával haladt az élen. Végül azonban be kellett érnie az 5. hellyel. „Nyitva hagytam az ajtót Brad és Aleix előtt”– bosszankodott.
„Ez egy elfogadható nap volt” – jegyezte meg Jack Miller, „A tempóm nagyjából olyan volt, amilyenre számítottam. Már korán belekeveredtem a Brad és Aleix elleni csatába. De sosem tudtam igazán támadni. Az egyenesek végén nagyszerű volt a végsebességem, de a kanyarokból kijövet mindig vesztettem néhány motorhosszat. Képes voltam tartani a lépést. De nem tudtam ellentámadásba lendülni. Nem akarok panaszkodni. Nem hibáztam, és reméltem, hogy Brad és Aleix keményen küzd majd a végén, akkor előrébb kerülhettem volna. Az 1-es kanyarban majdnem összejött, amikor Aleix egy kicsit túl korán fékezett. Próbáltam belülről elmenni, de nem sikerült.”
Miller így folytatta: „A rajtnál megpróbáltam egy kicsit kímélni a gumikat, legalábbis az első szektorban. Ezzel nyitva hagytam az ajtót Bradnek, aki megelőzött. Kétszer is megelőzött a 3. és 4. kanyar között. Nem tudom, hogy az elején kevésbé kellett volna-e vigyáznom a gumikra… Mert úgy tűnt, hogy mindannyiunknak egyszerre esett le a guminyomása. Szóval talán a gumikímélés nem segített. Ettől eltekintve jó verseny volt. A tempó mindig gyors volt, A-tól Z-ig. Elégedett vagyok az eredménnyel.”
„Itt teljesen más volt a helyzet, mint Misanóban. Ott nagyon magabiztos voltam. Itt más volt a helyzet: Pecco mögé álltam be a sorba, és elég kényelmesen éreztem magam. De amikor Binder bejött belülről, az egy kicsit kizökkentett. Nem tudtam, hol fog fékezni a következő kanyarban. Így egy kicsit túl korán fékeztem, ami nyitva hagyta az ajtót Aleix előtt. Így ő bepréselte magát belülről; aztán Enea is elrobogott mellettem – majomsebességgel. A végén nagyon próbálkoztam, hogy tartsam a lépést a srácokkal. De az utolsó körökben sokat csúszott az első kerekem, így nem tudtam előzni. Megcsúsztam az 1-es kanyarban, a 10-es kanyarban és a célegyenesben. Talán túl sokáig mentem szélárnyékban, talán túlmelegedett az első gumi.”
Az Aprilia gyári pilótáját, Aleix Espargarót meglepte a versenytársak teljesítménye. Különösen a KTM-es Brad Bindert dicsérte, akit a harmadik helyért folytatott küzdelemben legyőzött.
Aleix Espargaró nagy reményekkel érkezett Aragónba.
„A célom az volt, hogy ismét a dobogóért harcoljak” – erősítette meg a 33 éves versenyző, aki az idei szezonban eddig ötször állt dobogón.
A pénteki két bukás ellenére az Aprilia sztárja nem csüggedt, és a szombati kvalifikáción a második sorba állította RS GP22-es versenygépét.
„A hétvége elején voltak problémáim. Megvolt a sebességem, de hiányzott a következetesség. Pénteken kétszer is buktam, így a szombati nap nagyon nehéz volt számomra. Végül sikerült a negyedik helyre kvalifikálnom, ami nagyon fontos volt.” – mesélte Espargaró.
„Ami a futamot illeti, le a kalappal Binder előtt, számomra kétségtelenül a MotoGP három legjobb versenyzője közé tartozik. Megdöbbentem, mert soha nem gondoltam volna, hogy ilyen elöl lesz. Alig tudtam megelőzni, annyira jól ment.”
A verseny utolsó szakaszában Espargarónak sikerült egy támadás, amivel megszerezte a 3. helyet. A célba érkezésig nem is engedett ki.
Mivel Fabio Quartararo idő előtt kiesett a versenyből, a második helyen álló Bagnaia és Espargaró is nagyot lépett előre a világbajnoki tabellán. Bagnaia már csak tíz ponttal van lemaradva a franciától, Espargaró pedig 17-tel.
„A bajnokság lassan a végéhez közeledik, az élen hárman vagyunk közel egymáshoz. Peccónak van a legjobb motorja közülünk, jelenleg nagyon magas szinten motorozik. Biztos nem lesz könnyű, de a MotoGP-ben vagyunk. Soha nem tudhatod, mi fog történni.”
Elképesztően drámaira sikeredett a százéves jubileumát ünneplő francia hosszútávú verseny, a Bol d’Or. A viadal 85. kiírásán számos élcsapatot sújtott műszaki probléma, így a győzelem végül egy privát alakulaté lett. Mi magyarok is elégedettek lehetünk, hiszen Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője a zseniális hatodik helyen zárta a 24 órás viadalt. Nézzük meg, hogy mi is történt az FIM Endurance Világbajnokság zárófutamán.
Kovács Bálint versenye
A szabadedzést és az időmérőket Bálint a lengyel Wójcik Racing Team színeiben futotta, ám a versenyen már egy szlovák istálló, a MACO Racing Yamahája nyergében láthattuk. Bálint zöld karszalagos, vagyis „tartalékos” versenyzőként van jelen a Wójcik Racingnél, hiszen előfordulhat, hogy valamelyik versenyzőjük nem tud elindulni, és Bálintnak be kell ugrani (ahogyan az Le Mans-ban és Spában is történt). A Bol d’Oron erre nem volt szükség Wójcikéknál, de a Maco Racingnél igen – és a két csapat megállapodott abban, hogy Bálintot „kölcsönadják” a versenyre. A magyar srác ezt a következőképp jelentette be:
Ez mindkettejüknek előnyös volt (szép angol kifejezéssel „win-win szituáció”), hiszen Bálintnak nem a boxból kellett végignéznie a futamot, a MACO Racing pedig kapott egy gyors versenyzőt. Az is közös nevező, hogy mindkét csapat Yamahával versenyzik – bár a Maco Racing 14-es számú motorja az EWC géposztályban indult, Bálint pedig egy Superstock felkészítésű R1-essel teljesítette az edzéseket. A HUMDA által is támogatott fiú csapattársai a francia Enzo Boulom, valamint a korábbi Grand Prix-győztes ausztrál Anthony West lettek.
A MACO Racing legénysége: Anthony West, Kovács Bálint és Enzo Boulom. Fotó: Izsó Krisztián
Bálinték küzdelmes 24 órát követően a kitartásuk révén a hatodik helyen futottak be. Pedig nekik sem volt ám sétagalopp: őket is sújtotta műszaki probléma, valamint Bálint hajnali fél kettő körül el is esett a Yamahával! Szerencsére nem lett baja, mintegy másfél perc veszteséggel, de vissza tudott jönni a boxba, ahol némi szerelést követően folytatni tudták a küzdelmet.
Bálint éjszaka. Fotó: Izsó Krisztián
Kovács Bálint, Anthony West és Enzo Boulom kitartásának és gyorsaságának köszönhetően a hatodik helyen látták meg a kockás zászlót – pedig volt, hogy egészen a 19. helyig is visszacsúsztak. Az utolsó órákra azonban feljöttek a hatodik helyig, amelyet meg tudtak tartani a végéig. Azonban nem kényelmesedhettek el, hiszen a mögöttük érkező hondás RAC41 Chromeburner alakulat (akik végül megnyerték a Superstock kategóriát) egy körön belül voltak hozzájuk képest.
A spái ötödik hely után egy hatodik. Fotó: Izsó Krisztián
A hatodik hellyel a MACO Racing a bajnokságban is előrelépett, és végül a 12. pozícióban zárták az évadot. Így örült a csapat a leintés után:
Bálint egyelőre nem nyilatkozott a leintést követően, csupán szűkszavúan ennyit posztolt a facebook-oldalára:
A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál Bálintéknak a hatodik helyhez!
Az élcsapatok drámái
Az Endurance-világbajnokság élmenői – de különösen a gyári csapatok – mintha el lettek volna átkozva a Bol d’Oron.
Az első órában nem történt semmi különös – leszámítva, hogy a YART Yamaha ezúttal is beragadt a rajtnál, és hogy a Bolliger Kawasaki már az első körben elesett. A hat gyári támogatású csapat (F.C.C. TSR Honda, BMW Motorrad, Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, SRC Kawasaki, ERC Endurance Ducati) sprintversenyt idéző módon csatázott egymással, miközben leépítették magukról a mezőny többi részét. Már rögtön az első órákban kiállni kényszerültek a boxba műszaki hibával, és többen már nem tudtak visszajönni. A sort a bajnoki címvédő és listavezető Yoshimura Suzuki nyitotta, utánuk következett nem sokkal a BMW Motorrad, majd a YART Yamaha. Utóbbiak több órányi szerelés után visszaküldték a pályára a 7-es rajtszámú R1-est, de egyetlen kört sem tudott teljesíteni, így ők is lehúzták a garázsajtót. Az F.C.C. TSR Honda és az SRC Kawasaki szintén hosszú perceket töltöttek a boxban, jelentős időveszteséget elszenvedve – de ők legalább folytatni tudták. A kálváriát az alábbi videó foglalja össze.
Vagyis az első négy órában a hat gyári csapatból öt súlyos műszaki hiba miatt kiállni kényszerült vagy a versenyből, vagy jobb esetben csak a győzelemért vívott harcból. Az élen így nagyon sokáig a gyári Ducati, valamint két privát csapat: a kawasakis Tati Team Beringer, valamint a yamahás Wójcik Racing Team haladtak, egymáshoz képest legfeljebb két körön belül – de szinte végig a Ducati állt az élen. A Tati Teamnek egy esetleges győzelem nemcsak a dicsőséget, hanem a világbajnoki címet is jelentette volna. Ám a vasárnap délelőtti órákban őket is elérte a műszaki hiba, és ők is hosszú órákat kényszerültek a garázsban tölteni.
Ekkor úgy tűnt, hogy megtörténik a csoda: a nem éppen a megbízhatóságáról híres Ducati megszerezheti első Endurance-világbajnoki futamgyőzelmét, ráadásul rögtön a Bol d’Oron – ahol utoljára 1971-ben fordult elő, hogy nem japán márka nyert (akkor a Percy Tait – Ray Pickrell páros egy Triumph-al diadalmaskodott). Ám másfél órával a vége előtt a Panigale kuplungja megadta magát, a kényszerű csere miatt pedig az ötödik helyig estek vissza.
A kuplung megfosztotta a Ducatit az első győzelmétől. Fotó: Izsó Krisztián
De privát istállók is áldozatul estek. Három yamahás gárdát: a Moto Ain-t, a Saupers Pompiers-t, valamint Bálint eredeti csapatát, a Wójcik Racing 777-es brigádját is műszaki hiba fosztott meg egy előkelő helyezéstől. Utóbbi kettő be tudott érni a célba, de csak jelentős lemaradással. A Sapeurs Pompiers-nek létfontosságú volt, hiszen a komoly hátránnyal együtt is szereztek annyi pontot, hogy megszerezzék a Superstock bajnoki címet – ehhez viszont át kellett szelniük a célvonalat leintéskor.
A privát csapatok sikere
Ekkor Kovács Bálint „anyacsapata”, a Wójcik Racing vette át az első helyet – ám náluk az utolsó órában elszakadt a lánc… az elsőséget a szintén yamahás Viltais Racing Igol vette át, akiket azonban már nem sújtott probléma, így végül meg tudták nyerni a 85. Bol d’Ort!
A Steven Odendaal – Erwan Nigon – Florian Alt alkotta trió kitartása révén a Viltais Racing Igol megszerezte az első EWC-győzelmét – ráadásul 2005 óta ők az első privát csapat, akik 24 órás VB-futamot nyernek! A második helyen a Wójcik Racing Team személyében szintén egy privát yamahás csapat végzett, nekik is ez a legjobb EWC-helyezésük a fennállásuk óta. A dobogót a műszaki hiba miatt a 30-on túli helyig visszaeső SRC Kawasaki tette teljessé – az egykoron szebb eredményeket is elért istálló egy bronzéremmel búcsúztatta a visszavonuló csapatfőnökét, Gilles Staflert.
A dobogósok: 2. Wójcik Racing Team – 1. Viltais Racing Igol – 3. SRC Kawasaki. Fotó: Discovery Sports Events
A negyedik helyen futott be a Honda gyári csapata, az F.C.C. TSR – bár idén nem nyertek futamot, az itt szerzett pontjaik révén hozzájuk került a 2022-es Endurance világbajnoki cím! Ezt – nem meglepő módon – a Suzukában súlyosan megsérülő Gino Rea-nek ajánlották.
thank you for thinking of Gino who's still fighting hard to recover. We also would like to thank all the people for the support with the fundraising to help him! We are world champions!! 🏆🙏🏻🧡 pic.twitter.com/lR7jcoL26Z
Ötödik lett a győzelemtől eleső ERC Endurance Ducati, a hatodik pedig – ahogy már írtuk – a Kovács Bálintot is soraiban tudó MACO Racing Team.
Végeredmény
Íme a 85. Bol d’Or végeredménye: az első tíz helyezettet – illetve Bálint eredeti csapatát – láthatjátok itt, a teljes lista, amely mind a 43 indultó tartalmazza, itt tekinthető meg (kattintásra letöltés indul).
A Gresini versenyzője, Enea Bastianini az utolsó körben döntött úgy, hogy bezsebeli szezonbeli negyedik győzelmét Aragóniában.
A Gresini Ducatival Enea Bastianini szezonbeli negyedik győzelmének örülhetett a leendő csapattárs Pecco Bagnaia előtt, és öt futammal a szezon fináléját megelőzően 48 pontra megközelítette a világbajnokságot vezető Fabio Quartararót, aki ma kiesett.
„Nagyon boldog vagyok, hogy nyertem. Nehéz verseny volt számomra, az Aleix-szel való kontatkt után vesztettem néhány pozíciót. A verseny közepén, a 9. körben elkövetett hibám után úgy döntöttem, hogy nyugodt maradok, és megpróbálok felzárkózni Peccóhoz. Nagyon keményen nyomtam.” – kezdte Bastianini.
„Az utolsó körben szorosan Pecco mögött voltam. Végül úgy döntöttem, hogy az első helyért megyek. A 7-es kanyarban előztem meg, miután nagyon jól jöttem ki az 5-ösből.”
A „Bestia” azonban nem tudott a világbajnokságot vezető Quartararo kieséséről:
„A csapat csak a verseny után közölte velem, hogy Fabio az első körben bukott. A tabellán így közelebb vagyok hozzá, de 48 pont őszintén szólva túl sok.”
Görbe Soma számára a Red Bull Rookies Cup aragóniai hétvége nem (pontosabban: az sem) indult jól. A 14. rajthelyről indulva a szombati futamon elesett, így nem látta meg a kockás zászlót. A vasárnapi verseny azonban már jobban alakult számára.
Vasárnapi verseny
A futam felvétele itt nézhető vissza, a rajt 8:45-nél kezdődik.
Görbe Soma az első körökben ismét tartotta a pozícióját, de a harmadik körre már hátrébbesett, egészen a 17. helyig. Ott egy bolyban csatázott korábbi Northern Talent Cup-os riválisaiva: Jakob Rosenthalerral, Lorenz Lucianoval, valamint Demis Mihailával és Fadillah Aditamával. Soma volt, hogy a 16., volt, hogy a 18. pozícióban volt a futamon. Három körrel a vége előtt már csak a 19. volt, és az utolsó kört is ebben a pozícióban kezdte meg.
Ám először ekkor leelőzte egyik vetélytársát, majd a tegnapi győztes Rico Salmela is kiesett előle. Egy ötfős bollyal küzdött az utolsó pontokért – aminek végén ő futott be elsőként, így az övé lett a két pontot jelentő 14. pozíció! Mindössze egyetlen ezreddel (!) előzte meg Lucianot, kilenccel Rosenthalert és tizenöttel Jacob Roulstone-t! Ez a siker némi vígaszt jelenhet Somának az elmúlt időszakért.
Az élmezőnyben ezúttal is egy elképesztő adok-kapok alakult ki, és a befutó rettentően szoros volt: az első kilenc helyezett fél másodpercen (!) belül végzett! A győzelmet ezúttal a holland Collin Veijer szerezte meg Angel Piqueras és Máximo Quiles előtt – ám Piquerast utólag hátrébb sorolták egy pozícióval.
Végeredmény
1
Collin VEIJER
NED
30’57.027
2
Máximo QUILES
SPA
0.049
3
Angel PIQUERAS
SPA
0.009
4
Luca LUNETTA
ITA
0.053
5
Filippo FARIOLI
ITA
0.101
6
José Antonio RUEDA
SPA
0.183
7
Casey O’GORMAN
IRL
0.351
8
Tatchakorn BUASRI
THA
0.381
9
Marcos RUDA
SPA
0.491
10
Ruché MOODLEY
RSA
2.564
11
Harrison VOIGHT
AUS
2.750
12
Cormac BUCHANAN
NZE
2.823
13
Danial SHAHRIL
MAL
3.004
14
GÖRBE Soma
HUN
11.346
15
Lorenz LUCIANO
BEL
11.347
16
Jakob ROSENTHALER
AUT
11.355
17
Jacob ROULSTONE
AUS
11.361
18
Demis MIHAILA
ITA
11.609
19
Fadilla Arbi ADITAMA
INA
14.700
20
Alex VENTURINI
ITA
15.342
21
Guillermo MORENO
MEX
1’11.281
Nem értek célba
Rico SALMELA
FIN
1 kör
Gabin PLANQUES
FRA
1 kör
Freddie HEINRICH
GER
9 kör
Soma véleménye
Soma röviden ennyit írt ki a facebook-oldalára a cikket követően:
A bajnokság állása
Egy fordulóval a vége előtt eldőlt, hogy a 2022-es trófea vagy José Ruedáé, vagy Collin Veijeré lesz. A jelenleg harmadik helyezett Máximo Quilesnek már matematikai esélye sincs a végső győzelemre. Rueda és Veijer között azonban csupán 11 pont a különbség, miközben még 50 egység szerezhető.
Görbe Soma egy elképesztően balszerencsés szezont tudhat magáénak: a ma gyűjtött két pontjával együtt már hat egységgel rendelkezik, amivel jelenleg a pontvadászat 22. helyén áll.
1
José Antonio RUEDA
SPA
202
2
Collin VEIJER
NED
191
3
Máximo QUILES
SPA
148
4
Angel PIQUERAS
SPA
144
5
Tatchakorn BUASRI
THA
124
6
Luca LUNETTA
ITA
109
7
Rico SALMELA
FIN
101
8
Casey O’GORMAN
IRL
98
9
Filippo FARIOLI
ITA
93
10
Harrison VOIGHT
AUS
77
11
Marcos RUDA
SPA
64
12
Lorenz LUCIANO
BEL
46
13
Danial SHAHRIL
MAL
45
14
Eddie O’SHEA
GBR
38
15
Jakob ROSENTHALER
AUT
33
16
Gabin PLANQUES
FRA
32
17
Fadilla Arbi ADITAMA
INA
31
18
Ruché MOODLEY
RSA
31
19
Demis MIHAILA
ITA
23
20
Cormac BUCHANAN
NZE
21
21
Jacob ROULSTONE
AUS
13
22
GÖRBE Soma
HUN
6
23
Alex VENTURINI
ITA
5
24
Freddie HEINRICH
GER
3
25
Amaury MIZERA
FRA
2
26
Guillermo MORENO
MEX
0
A Red Bull Rookies Cup mezőnyére most hosszú pihenő vár: az utolsó, szezonzáró fordulóra mintegy két hónap múlva kerül sor Valenciában, a MotoGP idei utolsó versenyhétvégéjének betétfutamaként. Soma viszont októberben még két JuniorGP állomáson fog elindulni Aragónban és Valenciában.
A Ducati gyári pilótája, Francesco Bagnaia csak egy hajszállal maradt le sorozatban ötödik MotoGP-győzelméről a MotorLand Aragónban. Az olasz ennek ellenére jelentősen csökkentette hátrányát a világbajnoki éllovashoz képest.
Francesco Bagnaia a szombati pole pozíciója után jó rajtjának köszönhetően korán az élre állt. A gyári Ducati versenyzőjét azonban jövő évi csapattársa üldözte a futam során és az utolsó körben el is ment mellette, Bagnaia pedig már nem akart visszatámadni. A célban egy hajszál választotta el őt Bastianinitől, utóbbi javára.
„Rendben van így, mert a legjobbamat nyújtottam. Próbáltam nem hibázni az egész verseny során. Amikor az utolsó körben megelőzött, az ellentámadás ellen döntöttem. Sokkal fontosabb volt, hogy kihasználjam a lehetőséget és sok pontot hozzak Fabión” – utalt Pecco a Yamaha pilóta, Fabio Quartararo kiesésére. „Emellett a határon voltam, és egy előzési kísérlet nagy kockázatot jelentett volna. Teljesen elégedett vagyok az eredménnyel.”
„Éreztem, hogy nagyon közel van mögöttem, és biztos voltam benne, hogy megpróbálja, én pedig felkészültem erre. Mert már a verseny előtt is azt mondtam, hogy ha valaki megelőz, akkor nem kockáztatok. A hiba gyorsan megtörténik, a biztos pontok fontosabbak voltak, mint egy esetleges győzelem.”
Quartararo kiesése az első körben történt Bagnaia mögött, a Ducati legénysége természetesen a következő körben megmutatta ezt Bagnaiának. Japánban mindössze 10 pontos hátránnyal érkezik az olasz az összesített lista tekintetében.
„Most megint nagyon szoros a helyzet az összesített tabellán, és beszélhetnénk a világbajnoki esélyeinkről, de nem akarom ezt tenni. Japánban úgy folytatjuk, ahogy a szezon második felében teljesítettünk” – fogadkozott a ducatis. „Tudom, hogy hatalmas a potenciálunk, de még mindig nehéz lesz. Meglátjuk, mi fog történni.”
A jelenlegi állás szerint a jövő hétvégi Japán Nagydíjat megtartják. A négy teherszállító gép a tervek szerint időben felszáll Zaragozából.
A Dorna, a csapatszövetség IRTA és a világszervezet FIM ma órákon át tárgyalt arról, hogyan kezeljék a tájfun figyelmeztetést Japánban. A csapatoknak azt mondták, hogy délután 5 óra körül lesz döntés arról, hogy a Japán GP-t megtartják-e vagy sem. Fel kellett mérni, hogy a négy teherszállító repülőgép időben le tud-e szállni Japánban, hogy péntekig eljuttassák az anyagot a Twin Ring Motegi boxába. Pénteken kivételesen nem lesz edzés, mert a légi szállítmányt egyébként is nagy időveszteséggel tudják Spanyolországból Ázsiába szállítani.
Midori Moriwaki, a MIE Honda Superbike csapatfőnöke ma a paddockban ült a Honda-SBK csapatfőnökével, Leon Camierrel, és teljesen nyugodt volt. „Az ukrajnai háború miatt Oroszországon nem lehet átrepülni, így az út Japánba most 14 órát vesz igénybe. De ez nem egy hatalmas tájfun. Bízom benne, hogy a felszerelést és a személyzetet időben el lehet vinni Japánba a nagydíjra. A hét közepére a tájfun továbbáll.”
A Husqvarna Moto3-as versenyzője, Ayumu Sasaki, aki a mai aragóniai Moto3-as futamon Izan Guevara mögött második lett, szintén nem aggódik. „Japánban hozzászoktunk a tájfunokhoz” – mondta a versenyző. „Már kisgyerekként is meg kellett tanulnom együtt élni vele. Meggyőződésem, hogy a Japán GP-t meg lehet tartani.”
„A spanyol ellenfeleimnek mindig négy hazai futamuk van egy évben, nekem az elmúlt két évben nem volt egy sem. De a legtöbb ázsiai GP-pályát már ismerem az Ázsiai Tehetségkutató Kupából, ellentétben sok világbajnoki ellenfelemmel. Ezt szeretném kihasználni”– jelentette ki Sasaki.
Nem sokkal délután 3 óra előtt a Japán Nagydíj megkapta a zöld lámpát. A MotoGP három osztályának csapatai már megkezdték a tehercsomagok pakolását, és mivel a tájfun várhatóan keddre, legkésőbb szerdára elvonul, a GP-anyagot szállító négy teherszállító repülőgép időben el tud indulni.
A MotoGP aragóniai futama hatalmas káoszt hozott – a világbajnokságot vezető Fabio Quartararo volt a verseny egyik szenvedő alanya.
Fabio Quartararo az aragóniai futam korai szakaszában Márquez motorja hátuljának ütközött. A francia előnye a világbajnoki tabellán így tíz pontra olvadt Pecco Bagnaia előtt. Aleix Espargaró pedig csak 17 ponttal van lemaradva.
Ez azonban még nem minden: a paddockba való visszaúton a pályabíró, aki Quartararót szállította, újabb hajmeresztő balesetet szenvedett.
„Kár – hosszú évek után először éreztem jól magam Aragóniában. Persze a 3-as kanyarban történt kiesés nem volt a legjobb dolog” – bosszankodott Quartararo.
„Nagyon kemény versenyeken vagyok túl, de motivált vagyok a következőket illetően!”
A bokszba való visszatéréskor történt incidensről is szó volt.
„A pályabíró összeütközött egy másik robogóval, én pedig másodszor is ütköztem. Elég gyorsak voltunk ráadásul, szerencsére még nem vettem le a sisakomat. Szerencsére nem történt velem semmi baj. A sebeim az első balesetből származnak. A pályabíró, azt hiszem, egy kicsit megsérült.”
Így is van. A pályabíró az ütközés után a földön maradt, és orvosi ellátásra szorult.
Quartararo tudja: „Sok versenyző hibázott már. Erre nem számítottam Marc esetében. A sérülések mind a pályán történt ütközésből származnak. A probléma a mellkasomon lévő terület lesz gyógyulás szempontjából, a csípőm valószínűleg három nap múlva rendben lesz.”
„Az utóbbi időben mindig gyors voltam, de nem igazán voltam következetes. Szóval nagyon örültem az FP4-nek – egyenletes és gyors voltam. A versenytől eltekintve ez egy pozitív hétvége volt. Most már nagyon várom azokat a pályákat, ahol már régóta nem voltunk. Japán az egyik kedvencem, Thaiföld szintén. Továbbra is keményen fogunk dolgozni.”
A Repsol Honda sztárja, Marc Márquez volt az egyik főszereplője a MotoGP aragóniai futamának első kanyarokban kialakult káoszának. A spanyol elmesélte a szerencsétlen körülmények láncolatát, és nem hibáztatja Quartararót és Nakagamit.
Hogyan történt az első körben Marc Márquez és a világbajnokságot vezető Fabio Quartararo ütközése?
„A hátsó kerekem egy kicsit megcsúszott a 3-as kanyarban” – mesélte Marc.
„Nem volt nagyon kemény csúszás. A probléma az volt, hogy Fabio szuper-szuper közel volt mögöttem. Talán az volt a szándéka, hogy ott előzzön meg, amikor irányt vált, ahogyan ez már korábban is megtörtént. A gumiabroncs még hideg volt, és Enea és Aleix voltak előttem az ideális íven, nem akartam támadni őket, de én voltam jobb helyzetben. Ez egy versenybaleset volt. Így történt az ütközés.”
„Ez volt az az incidens, ami magával hozta a következőt. Mivel befordultam az 5-ös kanyarba, valami furcsát éreztem, és megkérdeztem magamtól: „Mi történik?”. Gázt adtam, és a 6-os kanyarba érve jól éreztem magam. Aztán Nakagami megelőzött a 7-es kanyarban belülről, majd szélesre került, és aktiválta a hátsó ülésmagasság-szabályozót. Ekkor ismét egy kicsit előtte voltam. Aztán hirtelen az az érzésem támadt, hogy a hátsó kerék beragadt. Valahogy blokkolt. Amikor balra akartam váltani, már nem éreztem nyomatékot. Akkor megálltam, de nem a Nakagamival történt incidens miatt, hanem a Fabióval történt ütközés következtében. Mindkét eset nagyon szerencsétlen volt.”
It was certainly a dramatic return for @marcmarquez93! 🥵
Elkerülhető lett volna a Nakagamival történt incidens egy holeshot-berendezés nélkül?
„Sosem lehet tudni. A Fabióval való ütközés eszközök és szárnyak nélkül is megtörtént volna. Taka nagyon közel volt. Ezért történhet ilyesmi. Szárnyak nélkül azonban elkerülhető lett volna az ütközés vele.”
Miután a Sterilgarda Husqvarna Max két szerelője szombaton megkapta jogos büntetését, este folytatódott a vita.
A Max Racing Team két szerelője és a Fernández család közötti vita szombat este sem ért véget. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a két szerelő a kvalifikáció alatt a szomszédos Red Bull Tech3 KTM boxa elé sétált, és az első fék megragadásával megakadályozták Adrián Fernándezt abban, hogy elhagyja a boxot. A feltételezések szerint azt szerették volna megakadályozni, hogy a spanyol Ayumu Sasaki szélárnyékában motorozzon a pályán.
A FIM MotoGP felügyelőbizottság ki is osztotta a büntetést – egyenként 2000 eurós pénzbírságot kaptak, és eltiltották őket az ausztrál és malajziai nagydíjakról. A Speedweek.com értesülései szerint a vita azonban este folytatódott, a beszámolók azonban ellentmondásosak.
Tény: A Max Racing két szerelője közül az egyiket a Husqvarna Moto3-as csapatfőnökének, Peter Öttlnek este kórházba kellett vinnie. Állítólag este fél tíz körül fejbe verte őt Carlos Fernández, Adrián édesapja, aminek következtében felrepett a szája és megduzzadt az arca.
A testvérek, Raúl és Adrián Fernández másként nyilatkoztak a történtekről. Elmondásuk szerint a két szerelő este fél tíz körül érkezett Raúl Fernández lakóautójához, megszólította a két testvért és a szülőket, és mindenekelőtt az édesanyjukat méltatta illetlen módon.
Vasárnap reggel a hatóságok a paddockban minden érintettől jegyzőkönyvet vettek fel, elvégre büntetőjogi szempontból releváns bűncselekményekről van szó, például testi sértésről.
„Nem voltam ott, csak azt láttam, hogy az egyik szerelőm megsérült. Ezért vittem be a kórházba”– magyarázta Peter Öttl.
Mivel azonban jelenleg tanúvallomás áll tanúvallomás ellen, nem lehet megítélni, hogy miért történt újra a veszekedés szombat este. Talán a rendőrök egyszer majd azonosítják a valódi tettes(eke)t.