back to top
2025. június 24. 23:21
Kezdőlap Blog Oldal 716

Razgatlıoğlu el volt ragadtatva a MotoGP versenygéptől

Toprak Razgatlıoğlu a 2021-es Superbike-világbajnokság megnyeréséért járó jutalomként kedden egy napig tesztelhette a MotoGP Yamahát Aragónban. A török nagyon el volt ragadtatva tőle!

A Yamaha szerette volna látni, hogy a 19-szeres Superbike-győztes milyen gyorsan alkalmazkodik a prototípus motorhoz. Razgatlıoğlu viszont ki akarta deríteni, hogy élvezi-e egy ilyen motor vezetését. A szurkolók pedig mindkét világbajnokságon várják, hogy kiderüljön, középtávon melyik sorozathoz húzza majd a török versenyző.

„Ez volt az első alkalom, amikor a Yamaha M1-en ültem. A MotoGP-motor teljesen más érzés volt, mint az R1-esem. Nagyobb teljesítmény, más elektronika, a folyamatos hajtást biztosító váltó… minden teljesen új volt számomra” mondta Razgatlıoğlu. „Minden egyes körrel többet tanultam, mert nem olyan könnyű hozzászokni a MotoGP-motorhoz. A motor jó érzés, különösen az egyenesekben, ahol nagyon gyors, és a karbon fékek is érdekesek.” A török  számára szintén újak voltak a Michelin gumik.

Razgatlıoğlu nem volt egyedül a teszten, hiszen egy régi MotoGP-s ismerős, a Yamaha tesztpilótája Cal Crutchlow a 40 kör alatt végig tanácsokkal és támogatással állt rendelkezésére.

„Szerencsére, mert sokat tudott segíteni nekem” – köszönte meg Razgatlioglu az angolnak. „Az idő ma nagyon meleg volt, így az első, tizenkét körös etap után öt-hat körre korlátoztuk a körözést, hogy először érezzük a motort. A MotoGP-t nézve itt Aragonban a tévében láttam, hogy egy kicsit hullámos a pálya, és ezt éreztem is. De nem olyan rossz, csak a gázon kell maradni, miközben átmegyünk a bukkanókon. Ha elveszed a gázt, a motor instabilabbá válik.”

Aragónban kedden vegyes volt az időjárás. Egész nap meleg volt, de délután egy rövid időre heves eső is esett.

„Összességében nagyon pozitív teszt volt, még akkor is, ha az eső miatt kevesebbet tudtam motorozni, mint szerettem volna” – zárta Razgatlıoğlu. „Nagyon jó volt a királykategóriás Yamahával motorozni. Nagyon köszönöm a lehetőséget.”

A MotoGP-rajongóknak, akik most már szeretnék látni Razgatlioglut a királykategóriában, türelmesnek kell lenniük. Razgatlioglu ugyanis 2023-ban is a Yamaha színeiben indul a Superbike-világbajnokságban, mert ő és menedzsere, Kenan Sofuoglu már a kezdeteknél megegyeztek, hogy a Superbike pilóta nem fog szatellit csapathoz igazolni. A gyári csapatban pedig jövőre Fabio Quartararo és Franco Morbidelli lesz a pályán.

Espargaró szerint nem nagy még Quartararo előnye

0

Aleix Espargaró szépen fokozatosan csúszik le Quartararo mögött. A pontmennyiség miatt nem aggódik, de van más problémája.

Aleix Espargaró kiválóan kezdte a 2022-es MotoGP-szezont, Argentína és Mugello között hatból öt futamon dobogóra tudott állni. Történelmi termasi győzelme sokáig elvitte őt összetettben is, nem olyan rég még karnyújtásnyira volt tőle Fabio Quartararo. A vb-címvédő és most is éllovas yamahás viszont egyre inkább kikerül Espargaró látóteréből. A mezőny talán legstabilabb teljesítményét nyújtó francia előnye a Német Nagydíj után már 34 pontra hízott.

Espargaró ezzel együtt nem aggódik a pontversennyel kapcsolatban. Más miatt mondjuk igen…

„A probléma nem a pontmennyiséggel van. 30 pont, az nem olyan sok. Ha pedig ő kiesik Assenben, én meg nyerek vagy második leszek, az máris csak 10. Nagyobb probléma ennél az, hogy vasárnap mindig gyorsabb nálam” – fogalmazott Espargaró szokásos őszinteségével.

Espargarónak tulajdonképpen mindkettőben igaza van. A versenyeken, főleg az utóbbi időben, tényleg Quartararo a gyorsabb, viszont tényleg nem olyan nagy még a francia előnye. De hol fogja ezt megfordítani? Ha a tavalyi szezonból indulunk ki, az égvilágon sehol.

Quartararo ugyanis nagyon jó abban, hogy kell beosztani az előnyt. Tavaly ilyenkor féltávnál ugyanígy 34 pontos előnyből indult, aminek a megtartásáért annyira még csak meg sem kellett izzadnia. Bagnaia gyorsabb volt ugyan nála, mégis őt koronázták világbajnokká.

Persze 30 pont feletti hátrányból is bizakodva tekinthet még az előtte álló versenyekre Aleix Espargaró. 2020-ban ugyanis Joan Mir nem kevesebb, mint 48 pontos hátrányban állt a nevezett Quartararóhoz képest három futam után. Mégis ő lett a világbajnok, ráadásul egy futammal korábban. 2017-ben Marc Márquez lemaradása 37 pont volt Maverick Viñales mögött. A végén ő zárt 37 ponttal mindenki más előtt.

Ezek a számok viszont mindig a szezon elejére vonatkoztak. Ennél nagyobb féltávi előnyt a jelenlegi pontrendszer érvénybe lépése (1993) óta csak Nicky Hayden adott le. De így is világbajnok lett 2006-ban.

Kisebb kilengések Quartararónál

Aleix Espargaró a józanság mintapéldánya, és tökéletesen látja a helyzetét. Espargaró ugyanis azzal hozhatná a legkönnyebben ismét helyzetbe magát, ha yamahás riválisa kiesne. Ebben bízni viszont pont Quartararo esetében komoly optimizmusra vallana. A világbajnok ugyanis a mezőny egyik legstabilabb versenyzője.

Ebben egyébként Espargaró sem rossz, de Quartararo esetében elismerésre méltó statisztika az, hogy legrosszabb eredménye egy kilencedik hely idén. Mindezt a katari szezonnyitón nyújtotta, amihez hasonlóan „rossz” eredmény termasi nyolcadik és austini hetedik helye. Ezen kívül viszont folyamatosan top 4-es helyezéseket ér el.

Kőkemény feladat áll Aleix Espargaró előtt.

Az LCR-rel is tárgyal még a Suzukitól búcsúzó Álex Rins

0

A MotoGP-pilótapiac két legkelendőbb portékája a két Suzuki-motoros, Joan Mir és Álex Rins lehetnek. Hivatalos még egyikőjükkel kapcsolatban sincs.

Azt már tudjuk, hogy Joan Mir és Álex Rins számára nincs maradás a Suzuki kötelékein belül. Utóbbi arról is beszélt, hogy nem az igazi a hangulat a japánok bejelentése óta, miszerint kiszállnak a MotoGP-ből. Búslakodni viszont nincs idő, egyrészt a szezont is be kell fejezni a Suzukival, másrészt pedig zajlik a lázas álláskeresés.

Nemrég a speedweek már arról számolt be, megvan a megállapodás Álex Rins és az Apriliákra váltó RNF között, ezt azonban még csak pletykaként kezelhetjük, miután hivatalos bejelentés egyelőre nem történt. Rins ugyanis a Motorsport.com értesülései szerint még nem hogy meg nem állapodott senkivel, hanem nagyban tárgyal. A nyilván erős RNF-Aprilia-opció mellett a suzukis egyelőre nyitva tartja a kaput az LCR Hondával is. Itt ráadásul egy második körös tárgyalásra is sort keríthetnek majd a felek.

Rins csapattársa, Joan Mir ráadásul a gyári csapatnál köthet ki, így duplán is érdekesek a Suzukitól távozó spanyolok a Honda számára. „Beszélt a Honda mindkettejükkel, ugyanis mindketten megkerestek minket a csapatukat érintő döntés után” – fogalmazott sejtelmesen a Repsol-csapatfőnök Alberto Puig a portál kérdésére.

Rins esetleges tényleges érkezése esetén Álex Márquez is távozhatna az LCR-től. Az istálló ugyanis a hírek szerint komplett versenyzőcserét tervez. A másik LCR-Hondára a sokat hibázó Takaaki Nakagami helyére a Moto2-es honfitárs, Ai Ogura érkezhet.

Lecuona is megy a suzukai nyolcórásra

0

A HRC Superbike-újonca, Iker Lecuona is ott lesz a japán endurance-futamon, a suzukai nyolcórás versenyen augusztusban.

Superbike-világbajnoki bemutatkozása óta kiválóan alakul Iker Lecuona szezonja. A korábbi KTM-pilóta pedig augusztusban megint egy új műfajban, az endurance-versenyzés világában próbálhatja ki magát a suzukai nyolcóráson. A versenyen olyan nagyágyúk is ott lesznek majd, mint például Jonathan Rea. Lecuona csapattársai a 33-as rajtszámú CBR1000RR-R Fireblade Hondán Nagasima Tecuta és Takahasi Takumi lesznek.

Bár kellett hozzá Rea és Razgatlıoğlu ütközése, a tény attól még tény: Lecuona Assenben már dobogós helyezést is ünnepelhetett. A HRC újonca jelenleg ötödik összetettben, alig valamivel lemaradva a gyári yamahás Andrea Locatelli mögött. A fiatal spanyol nemrég tesztelt is Suzukában, a versenyt magát majd augusztus hetedikén rendezik.

Izgatottan várom a suzukai 8 órás versenyt a Team HRC-vel” – fogalmazott Lecuona. „Ez lesz az első alkalom, hogy egy hosszútávú versenyen indulok. Tudom, hogy a suzukai verseny fizikailag nagyon kemény a versenyző számára a magas hőmérséklet, az extrém páratartalom és a sok előzés miatt. De nagyon tetszik a pálya, és alig várom, hogy belekezdhessek. Csapattársaimmal és a technikai stábbal együtt mindent megteszek majd azért, hogy a dobogó legfelső fokára állhassak.

Lecuona csapattársai közül Takahasi Takumi jelenleg a brit Superbike-bajnokságban versenyez. A japán az évek során háromszor nyerte már meg a versenyt. A másik japán, Nagasima Tecuta a HRC tesztpilótája. Célja az, hogy hozzásegítse a HRC-t 2014 óta az első győzelemhez a versenyen. Akkor Takahasi csapattársai Michael van der Mark és Leon Haslam voltak.

Mir szerint óriási kihívás lenne a Repsol Honda

0

A 2020-as világbajnok Joan Mir esetében a legtöbben tényként kezelik következő munkaadóként a Repsol Hondát. Erről kérdezték.

Joan Mir 2020-ban világbajnoki címet szerzett a MotoGP-ben a Suzuki nyergében. Hiába nyert ugyan csak egyetlen futamot, kiegyensúlyozott teljesítménye nagyban hozzájárult az összetett elsőséghez. Kiegyensúlyozottnak kiegyensúlyozott volt tavaly is, de a 2021-es szezon végén „csak” harmadikként zárt. Szép eredményeket hozott tehát kékben, azonban a Suzuki tavasszal bejelentette, kiszáll a MotoGP-ből.

Mir alól tehát évek stabilitása után kihúzta a Suzuki a talajt, ez pedig meglátszik az eredményeken is. Mir például a maga részéről a legutóbbi hat versenyből négyszer kiesett, és csak kilencedik összetettben, és a sérült csapattárs sem áll jobban nála. A jövőbe tekintve viszont nincs helye a siránkozásnak, a mallorcai motoros célja tehát az új csapat megtalálása.

Ezzel kapcsolatban sokan nyílt titokként kezelik, hogy következő állomáshelye a Repsol Honda lesz, most pedig erről kérdezték Rinset.

A Repsol Honda kötelékében történő versenyzés óriási kihívás lenne. De nagyjából mindenkinek a paddockban. De nem lenne ez egy rossz opció, Marctól ugyanis rengeteget lehet tanulni. Meglátjuk, mi lesz ebből.

Azért Mir valószínűleg elég nehezen tudja elengedni a Suzukit lélekben – még ha kénytelen is lesz. „Lélekben én mindig Suzuki-versenyző maradok.

A Mir által említett kihívással kapcsolatban érdekes statisztikai tény, hogy legutóbb a Honda 40 év után először nem tudott egyetlen pontot sem szerezni egy adott MotoGP-futamon.

Gardner: A gumik 15 kört bírtak csak

0

Negyedik alkalommal szerzett pontot MotoGP-s pályafutása alatt Remy Gardner a Német Nagydíjon. A hőség az ő gumijait sem kímélte.

Az ausztrál versenyző a 21. rajtkockába kvalifikálta magát szombaton. Eredményével maga mögé utasította csapattársát, valamint Darryn Bindert is. A 30 körös futam azonban nemcsak a versenytáv miatt volt megterhelő Gardner számára, hanem a rekkenő hőség miatt is. A fiatal pilóta a 15. helyen fejezte be a versenyt, több, mint 30 másodperces lemaradással a futamgyőztes, Fabio Quartararo mögött.

„Hihetetlenül meleg volt, meggyűjt a bajom a hátsó gumival. Ha az ember a verseny elején elhagyja a pályát, az sem sokat segít természetesen. Az első kanyarra utolsóként fordultam. 15 kör után teljesen elfogytak a gumijaim.” – kezdi Gardner.

„Nem volt már meg a tempóm, oldalazva vezettem. A kanyarsebességem egyesen szörnyű volt. Az egész futam a túlélésről szólt. Az utolsó körökben harcolnom kellett a motorral, hogy nehogy elessek. Tapasztalatnak jó volt, van mit elemeznünk, még egyszer nem követhetünk el ilyen hibát.”

„Összességében örülök, hogy előrébb tudtunk lépni. Pozitívan zártam a hétvégét, végig meg volt bennünk a lendület. Még ha egy-egy futam nem is sikerül túl jól, tanulópénznek tökéletes.”

Bastianini: Félig-meddig elégedett vagyok

0

Két nullázást követően Enea Bastianini bizonyára örül a Top10-es eredménynek. Az időjárás okozta nehéz  körülmények között meg pláne.

„Félig-meddig elégedett vagyok.” – kezdi Bastianini.

„A motor eleje elemelkedett a rajnál, úgyhogy igyekeznem kellett felvenni a ritmust. Kímélnem kellett a gumikat, ami szintén nem volt egyszerű feladat a nagy melegben. Próbáltam jó eredményt szállítani a csapatnak, de nem kifejezetten éreztem jól magam a motoron. Ez a 10. hely nem olyan rossz. A legfontosabb, hogy végre célba értem. Nem ért sok negatívum a futamon.”

„Ha kicsit előkelőbb rajthelyről indultam volna, képes lettem volna harcolni az 5. vagy 6. helyért, de a dobogó szerintem nem volt elérhető ezen a hétvégén számunkra. Ilyen szavakkal, hogy ‘ha’ meg ‘de’ nem vagyunk előrébb. Most Assenre koncentrálunk.”

„A másik, ami megnehezítette számomra a hétvégét, hogy a csapatfőnököm nem volt jelen.”

Alberto Giribuolának sajnos pozitív lett a koronavírus-tesztje, így kénytelen volt Olaszországban maradni.

„Ha minden a megszokottól eltérően zajlik, és mással kommunikálok a fülhallgatón keresztül, akkor valóban szembeötlő Alberto hiánya. Lassabbak voltunk, és jobban el is fáradtam. Nem kifogásokat keresek, de ezt éreztem. Sikerült végre pontot szereznem, ami kezdetnek jó.” – nyilatkozta Bastianini.

Orvosai pozitívan nyilatkoznak Márquez állapotáról

0

Lassan 3 hete annak, hogy a spanyol világbajnokot negyedszerre is megműtötték. Marc Márquez orvosai úgy látják, minden terv szerint halad.

Míg a mezőny többi tagjai Sachsenringen rótta a köröket, addig a 29 éves spanyol Madridban kontrollvizsgálatokon esett át.

„Szombaton részt vettem a szükséges vizsgálatokon. Az orvosok elégedettek voltak. Szerencsére nincsenek fájdalmaim, ami nagyon fontos.” – kezdi Márquez.

„Követem az orvosi utasításokat: pihenek, egészségesen táplálkozom, sok vizet iszom és igyekszem minél több időt a kutyusaimmal tölteni. Az enyhe testmozgás is nagyon fontos. A legfontosabb tanács, amit az orvosaimról kaphattam, hogy maradjak nyugodt és türelmes.”

Nakagami: Borzalmas érzés volt a motorral

0

Takaaki Nakagami nem ért célba vasárnap a Sachsenringen. Az LCR Honda csapat japán versenyzője a verseny elején bukott. A Honda számára 40 év után először maradt világbajnoki pont nélkül a királykategóriában.

Takaaki Nakagami 7. körben történt bukása mellett Pol Espargaró és Alex Márquez is műszaki problémákkal küszködött a Hondával a Sachsenringen rendezett MotoGP futamon. A német GP-n csak Stefan Bradl látta meg a kockás zászlót a japán márka képviselői közül – az utolsó helyen és pont nélkül. Nakagaminak viszont nem volt magyarázata a 8-as kanyarban történt kicsúszására.

„A hétvége jó volt, de a verseny nagyon rosszul sikerült” mondta a verseny után a pilóta „Nagyon csalódott vagyok, hogy ismét a kavicságyban végeztünk. Egész hétvégén a tempónkon dolgoztunk. Sikerült egyenletes időket motoroznunk, jól felkészültünk a hosszú versenyre. Tudtam, hogy a futam a  befejezéséről és a túlélésről szól.”

A Honda versenyzője a német nagydíj után csak a 16. helyen áll a tabellán. „Sajnos az első körtől kezdve nem volt tapadás a hátsó gumimon. Borzalmas volt. Nem tudtam rendesen fékezni, nem tudtam bevenni a kanyart – egyszerűen borzalmas érzés volt a motorral” – jellemezte rövid futamát Nakagami. „A 7. körben a 8-as kanyarban az első abroncs miatt buktam. Érdekes esés volt, mert nem hibáztam. A kanyar csúcspontjánál voltam, megérintettem a gázt és elvesztettem az első kereket. Még az adatelemzéssel együtt sem érthető számunkra.”

Stefan Bradl a nagydíj után égési sérülésekre panaszkodott a kezén és a lábán. Hogyan érzékelte Nakagami ezeket a jelenségeket? „Nekem is voltak problémáim a jobb lábammal. Nagyon forró volt. A problémák azonban nem voltak olyan súlyosak, mint Stefané. Az FP4-ben küszködtünk vele, aztán ragasztószalagot tettünk rá, hogy elkerüljük ezt a problémát. Sajnos a versenyen csak a 7. körig jutottam” – mondta a versenyző.

A vállam rendben van, mert balra estem. Ez a pozitívum. Most szükségem van néhány nap pihenőre. Egy kis pihenés jót fog tenni nekem, hogy Assenre újra eészséges legyek” – zárta szavait Nakagami.

Fernández: A verseny rajtja előtt füstöt láttam a motorból

0

A Tech3 KTM mindkét pilótája világbajnoki pontokat zsebelt be a Sachsenringen rendezett MotoGP-futamon. Raúl Fernández a tizenkettedik helyet szerezte meg a német nagydíjon – ez az eddigi legjobb eredménye a királykategóriában.

Raúl Fernández a szabadedzések alatt igencsak hátul volt, a futamot a 22. helyről kezdhette meg, azonban nagy felzárkózást mutatott. Végül a 12. helyen látta meg a koclás zászlót, 3 pozícióval megelőzve csapattársát, a 15. Remy Gardnert.

„Ez volt a szezon legjobb versenye. Úgy élveztem, mint egy gyerek. Akárcsak a tavalyi futamokon” mondta boldogan a MotoGP újonca. „A bemelegítő edzésen találtunk valamit a motoron, azután sokkal jobban éreztem magam a gépen. A verseny rajtja előtt füstöt láttam. Azt gondoltam magamban: b*ssza meg! Szerencsére nem volt nagy probléma.”

Fernández így folytatta: „A versenytempó jó volt. Még akkor is, ha az első öt-hat körben sok időt vesztettem. Nem volt könnyű tartani a megfelelő hőmérsékletet az első gumiabroncs a jobb oldalán. Aztán egyre gyorsabb lettem, ugyanolyan tempót mentem, mint Miguel.”

„A verseny nagyon kemény volt, de a legrosszabb a hőmérséklet volt” – mondta el a verseny utáni interjúban. „Különösen, amikor egy csoportban motoroztam, nagyon nehéz volt. Az aszfalt forró, a motor nagyon meleg, ráadásul a többi motor még több hőt termelt. Katasztrófa volt, de fizikailag nagyon jól ment nekem.”

Vajon a bemelegítésen elért fejlődés hasznos lehet a következő, asseni versenyen? – kérdezték tőle „Remélhetőleg! Kíváncsi vagyok, hogy ez a változtatás segít-e abban, hogy Assenben gyors legyek. A csapat módosított valamit, nem tudom pontosan mit, de ez csak egy apróság volt. Jó emlékeim vannak Assenről a tavalyi évről. Kevés „stop and go” szakasz van ott, ami jó lehet nekünk” – fejezte be nyilatkozatát Fernández.