Nem azzal számolt sem a GoEleven, sem Xavi Forés, hogy a katalánnak be kell ugrania. Ha viszont beugrott, kiválóan sikerült.
Szedte az áldozatait rendesen Estoril, a portugál Superbike-világbajnoki hétvégét ugyanis többen feladni kényszerültek sérülés miatt. Az egyik ilyen a kulcscsontját törő Philipp Öttl volt. Pénteken tehát a német a hétvége hátralévő részére kiírta magát a küzdelmekből, így pedig sürgős megoldás kellett.
Ez végül Xavi Forés lett, aki egyébként az endurance-vb-n is Öttl csapattársa a Team ERC Endurance-nál. Forés először a szombati harmadik szabadedzésen ülhetett motorra, a beugrás mégis kiválóan sikerült. Az első futamon, a 17. helyről rajtolva, tizenegyedikként intették le. A Superpole-versenyen erre is rátett egy lapáttal és kilencedik lett. A hétvégét végül a harmadik futamon egy tizedik hellyel zárta. Az, hogy mindhárom alkalommal pontszerzőként zárjon, 2020-ban, amikor utoljára itt versenyzett, egyetlen alkalommal sem fordult vele elő.
„Őrült hétvége volt” – kezd bele a körülötte zajló anarchiába Forés. „Egyébként is itt voltam, de teljesen más szerepben, szakkommentátorként. Amikor sétáltam a paddockban, odajött hozzám a csapat és megkérdezte, akarok-e versenyezni. Azt mondtam: miért is ne? Szóltam az unokatestvéremnek, hogy menjen el hozzám, pakolja fel a bőrruhát és a sisakomat, és amint lehet, pattanjon autóba. Szegény egész éjjel vezetett, reggel hatra ért oda hozzánk. Aztán megcsináltuk a technikai ellenőrzést, és már kinn is voltam a pályán. Őszintén szólva nem számítottam arra, hogy én itt most versenyezni fogok, de szép tapasztalat volt.„
Mugello különleges helyszín, főleg ha az ember olasz. Bastianini eddigi szezonja csak akkor lenne teljesebb, ha dobogóra állhatna hazai közönség előtt.
Annyi már bizonyos, hogy a nézőszám elmarad majd attól 225.000 főtől, akik a legutóbbi francia nagydíjra kilátogattak. A tömeg, és a számos megtelt tribün azonban a mostani hétvégén sem marad majd el Mugellóban.
„Csodálatos érzés itt lenni, hazai közönség előtt, itthon, a barátok és rajongók körében” – kezdi Bastianini.
„Biztosan több néző látogat majd ki a pályára, mint tavaly. Sokat kell még bizonyítanom futamról futamra, az az igazság. 3 győzelmet szereztem eddig, de voltak közepesen sikerült versenyeim is. Mindenképpen eredményes szeretnék lenni, és igyekszem nem elkövetni több hibát.”
„Nagyon fontos a szélárnyék ezen a pályán. A Moto3-ban még 2017-ben az utolsó előtti körben második voltam, majd végül 18. lettem. Egy kategóriával feljebb 6. tudtam lenni, ami azért nem rossz eredmény. 2020-ban elmaradt a futam, tavaly pedig nem indultam.”
„Nehéz futam elé nézünk, ahol nem feltétlen a sebesség lesz a döntő. Konstans és tiszta köröket kell futnunk. Ami a kanyarsebességet illeti, Fabio és a két Aprilia biztosan odateszi majd magát. Mi ducatisok pedig mindig a tűz közelében vagyunk.”
Johann Zarco és Jorge Martin Ducatija az új szponzor érkezésével lilába öltözik Mugellótól.
Az új szponzori megállapodás értelmében a Pramac Ducati gépei, amelyeket jelenleg Johann Zarco és Jorge Martin vezet, 2024 végéig új festéssel versenyeznek majd. Az olasz Prima Assicurazioni biztosítási ügynökség érkezésével a csapat hivatalosan is „Prima Pramac Racing” néven fog szerepelni a világbajnoki küzdelmekben.
„A mai nappal új fejezet kezdődik a Pramac Racing történetében” – mondta Paolo Campinoti, a Pramac vezérigazgatója. „Büszkén jelentem be itt a Mugellói Nagydíjon, hogy fontos együttműködés kezdődik a Pramac Racing és a Prima Assicurazioni között.
„Ma változnak a Pramac Racing színei, és először kerül be a lila szín a történelmünkbe.
„Prima Pramac Racing lesz a csapatunk neve a következő három évben, remélve, hogy ez csak egy nagyszerű és izgalmas kaland kezdete lehet, biztosak vagyunk benne, hogy együtt nagyon elégedettek leszünk.
„Köszönöm [a Prima vezérigazgatójának] George Ottathycalnak, hogy velünk együtt hisz ebben a nagyszerű projektben.”
Zarco és Martin azon tíz különböző versenyző között van, akik idén eddig a MotoGP dobogójára állhattak.
Zarco jelenleg a gyári Ducati versenyzőjével, Jack Millerrel holtversenyben az ötödik helyen áll a világbajnokságban. Martin – aki történelmet írt a Pramac első királykategóriás győzelmével a tavalyi szezonban, és a MotoGP eddigi legjobb kvalifikációs versenyzője az idei szezonban – a 15. helyre csúszott vissza, miután sorozatos kudarcokat szenvedett.
A legújabb Desmosedici gépekkel rendelkező Pramac még nem jelentett be versenyzőket a 2023-as MotoGP-szezonra.
Martin nem titkolta, hogy szeretne feljebb lépni és a gyári csapatban versenyezni, de – ahogy azt Francesco Bagnaia jelenlegi gyári csapattársa, Jack Miller is elismerte – papíron a Gresini háromszoros futamgyőztese, Enea Bastianini tűnik az egyértelmű favoritnak az ülésre.
A MotoAmerica közleményt adott ki Danilo Petrucci virginiai bukása kapcsán, amikor a személyzet nem siette el, hogy az olasz versenyző segítségére siessen.
Pillanatokkal azután, hogy a második futam kockás zászlójánál a harmadik helyet szerezte meg, Petrucci 280 km/h sebességgel bukott. Az esést „pályafutása egyik legsúlyosabb” baleseteként írta le. Az incidens az olasznak „többszörös égési sérüléseket, vérömlenyt és egy mély vágást okozott a bokáján.”
A legmegdöbbentőbb azonban Petrucci nyilatkozata volt, miszerint „több mint két percig feküdt segítség nélkül, hallva a mellettem elhaladó motorokat, amíg magamtól fel nem [álltam] és egyedül nem mentem az orvosi központba.„
Mi történt a szervezők szerint?
TV-felvételeken látszott, hogy Petrucci a célba érkezés után körülbelül egy perccel a balesetből gyalogosan távozott. Az események pontos lefolyása és az, hogy mikor kapott először orvosi segítséget, még mindig nem tisztázott. Az esetet a kamerák sem rögzítették.
Így a MotoAmerica szervezői kedden megbeszélést tartottak a baleset tényeinek tisztázására, ami után az alábbi közleményt adták ki:
„Sajnos maga a baleset kamerán kívül történt. A versenyigazgatóság szemtanúja volt a bukás végének, és azonnal cselekedett. Ennek megfelelően sárga figyelmeztető zászlót helyeztek ki. Ekkorra a nyolcadik helyezett Ashton Yates már áthaladt a célvonalon, 27 másodperccel Petrucci mögött. Körülbelül 17 másodperccel később a versenyirányítás láthatta, hogy Petrucci talpon van, és úgy tűnik, nem sérült meg súlyosan. Bár Petrucci balesete a versenypálya egy gyors szakaszán történt, ez egy olyan terület is, ahol a MotoAmerica futamai közül a legtöbb a bukás. A megcsúszó Petrucci egy könnyű szponzortáblának is nekicsapódott, amely ennek következtében megadta magát, ahogyan azt tervezték.
Petrucci felállt és továbbment, és addig állt a pálya mellett, amíg úgy nem ítélte meg, hogy biztonságosan át lehet menni az aszfalcsíkon. Ezután a MotoAmerica munkatársai fogadták, és egy járművel a pálya melletti orvosi központba kísérték, amely mintegy 200 méterre volt az incidens helyszínétől. Ekkor nagyjából három perc telt el, és Petruccit ellátták a sérülései miatt.”
„A részletekre való odafigyelés a legfontosabb, ha a biztonságról van szó, és a versenyzőink biztonsága az első számú prioritásunk”– mondta Wayne Rainey, a MotoAmerica elnöke. „A MotoAmerica nyolcéves fennállása alatt még soha nem hanyagoltunk el egyetlen olyan versenyzőt sem, aki megsérült volna.
„Tisztelem Danilot (Petrucci) és az ő biztonságát, valamint minden versenyzőnk biztonsága a legfontosabb. Soha nem fogjuk lekicsinyelni egy versenyző sérülését, sem a megtörtént incidenssel kapcsolatos nézeteit. Gyorsabban kellett volna Danilohoz érnünk, és megvizsgáljuk az esetet, szükség esetén változtatásokat fogunk eszközölni.
„A helyzetet tovább nehezítette, hogy bár a baleset a kockás zászló után történt, a pálya még mindig tele volt, a versenyzők még mindig gyorsan mentek, így a pályamunkások mozgósítása nehezebbé vált.
„Ráadásul a versenyigazgatóság nagy hangsúlyt fektet arra, hogy mit látnak egy versenyző cselekedeteiből egy incidenst követően. Petrucci a saját erejéből állt fel és sétált, és ez ez csökkenti a reakció gyorsaságát.
„Reméljük, hogy Danilo sérülései gyógyulnak és jobban érzi magát. És alig várjuk, hogy találkozzunk vele a Road Americán.”
Hogy látja Petrucci a hétvégi eseményeket?
A MotoGP-ből a tavalyi szezon végén kiszorult Petrucci a Dakar szakaszgyőzteseként írt történelmet. Ezután a 2022-es szezonban a MotoAmerica Superbike osztályban újabb új kihívások elé nézett.
Petrucci álomszerűen kezdte amerikai karrierjét Texasban, majd a Road Atlanta-i futamokon zsinórban három győzelmet aratott. Az olasz azonban ideges lett, amikor a második futam előtt egy áramszünet miatt a motorja felforrt:
„Egyszerűen kínos, ami ma történt. 25 évnyi versenyzés alatt még sosem láttam, hogy azért állítják le a versenyt, mert a pálya kameráinak nincs áram. Több mint 5 percet álltunk a rajtrácson, és a motorunk szinte felrobbant, mert a víz felforrt.”
A bukásáról is beszélt, Instagram oldalán osztotta meg, mi történt vele tulajdonképpen.
„280 km/h-val buktam a célvonal után, ami egy hatodik sebességes kanyarban történt, hogy elkerüljem egy másik versenyző érintését” – írta Petrucci a közösségi médiában. „Három szponzortáblát találtam el a testemmel, többszörös égési sérüléseket, többszörös vérömlenyt és egy mély vágást a bokámon, amit öt öltéssel varrtak össze.
„Több mint 100 métert gurultam, talán az egész pályafutásom egyik legrosszabb bukása volt. És több mint két percig feküdtem segítség nélkül, hallva a mellettem elhaladó motorokat, amíg magamtól fel nem álltam, és egyedül mentem az orvosi központba.”
A bajtársiasság és a sportszerűség szerencsére még mindig meglévő erények a MotoGP-ben. A KTM például nem fukarkodott a Ducati dicséretével.
Egyelőre a legkevésbé sem a KTM-ről szól a 2022-es MotoGP-szezon. Bár a szezon elején Brad Binder dobogójával kezdtek, majd Miguel Oliveira futamgyőzelmével folytatták, azóta viszont egyszer sem értek el még csak hasonlót sem. Binder jelenleg nyolcadik összetettben, Oliveira tizenegyedik. A Tech 3 motorosai közül Raúl Fernández még csak pontot sem tudott szerezni, Remy Gardner is csak hárommal rendelkezik.
A KTM szezonja tehát küzdelmes, Pit Beirer csapatmenedzser viszont elismeri, ha valaki jobb náluk. Még akár tanulhat is tőlük. Így tett most a Ducati esetében.
„Meg kell emelnünk a kalapunkat és gratulálni a kollégáknak Bolognában” – mondta el rém korrekten Beirer a Ducati kapcsán. „A Ducati ugyanis jelenleg kiváló alappal rendelkezik. Emellett pedig lett egy nagyon erős motorjuk, amihez négy csapat nyol motorosa szolgáltat adatokat. Ez nyilván valamennyire el fogja billenteni a mérleg nyelvét az ő irányukba. De ez van, ezzel jelenleg együtt kell élnünk. Nagyon jó munkát végez minden egyes ducatis csapat.„
Nincs mit tenni, még többet dolgozni. „Össze kell dugni a fejünket, és azon agyalni, hogy lehet megtörni ezt a Ducati-hegemóniát.„
Beirer és a KTM számára akár kapóra is jöhetne, hogy a Dorna elővette a Ducati guminyomás-anomáliáit. A szakember viszont az olaszok oldalára állt. „Teljesen egyetértek Gigi Dall’Ignával, nagyon jól összefoglalta, mi ezzel a probléma. Az biztos, hogy senki nem akar ilyen miatt büntetést, de egyszerűen túl pontatlanok erre vonatkozóan a mérések. Ebben együtt vagyunk benne, együtt kell megoldanunk is.„
Az olasz aszfaltcsík elvileg a Ducatinak kedvez, ám a francia világbajnok nyert már itt 2021-ben. A 2-es és a 3-as szektort érzi leginkább magáénak.
Fabio Quartararo a világbajnoki pontverseny éllovasaként érkezik Mugellóba. A papírforma szerint azonban meg fog gyűlni a baja az olasz pályával, illetve a soron következő versenyhelyszínnel, Barcelonával is, mivel a hosszú egyenesekben továbbra sincs meg a Yamaha tempója.
Tavaly sikerült elhappolnia a győzelmet Miguel Oliveira elől, de vajon idén is sikerül-e neki a bravúr.
„Nem tudom megmondani, mi számít jó eredménynek számomra ezen a pályán „ – kezdi a francia.
„50% esélyem van, nyilván minden a beállításoktól és az időmérő edzéstől függ. Ha ezeken a területeken minden rendben, akkor jó kilátásokkal érkezhetünk a vasárnapi futamra. Mugello nem egy rossz pálya számunkra,, meglátjuk, mi lesz. Nem ámítom előre magam. Annyi biztos, hogy nehéz hétvége áll előttünk.”
„Úgy gondolom, hogy a sebességünk 2021-hez képest nem sokat változott, viszont a többiek sokat javultak. A 2. és 3. szektor az, ahol ki tudjuk játszani a kártyáinkat. Ezen a két szakaszon valóban versenyképesek lehetünk, jól érzem magam a kanyarokban, ahol a határon mehetek, ami mindenképpen nagy segítség.”
„Új a bőrruhánk is, amivel képesek vagyunk néhány tizedet nyerni. Semmi mást nem kell tennem, csak a legjobbat nyújtani magamból, és voltaképpen ezt is teszem a szezonnyitó óta. Olyan keményen húzom a gázt, amennyire csak lehet. Nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz a futam. Bizakodó vagyok. Mugello az egyik kedvenc pályám. Vasárnap megmutatjuk majd, mire vagyunk képesek.”
A gyengébb szezonkezdés után Jake Gagne magára talált, és zsinórban három győzelmet szerzett. A virginiai versenyhétvégét uralva duplázni tudott. A kedélyeket Danilo Petrucci célba érkezés utáni balesete borzolta, ami némi botrányt is okozott, hiszen a személyzet nem sietett segítségére.
Első futam
A MotoAmerica soron következő fordulóján, a VIRginia International Raceway-en Jake Gagne aratta az első futamon a győzelmet.
Gagne a sorozatban ötödik pole pozíciójából indulhatott. Az ex-MotoGP versenyző, Danilo Petrucci és Mathew Scholtz tartotta nyomás alatt az első körökben, de megelőzni nem tudták Gagne-t.
Scholtz utasítja maga mögé Petruccit:
In @Medallia Superbike race one at @VIRNow, @Petrux9 was in second with @Scholtzm20 closing fast and looking for a small opening. He got his wish and overtook Petrucci who also ran wide in the turn, which prevented the Italian from making a counter-move. #GreatRacingpic.twitter.com/ZTQ4Va9ms0
Gagne végül megszerezte pályafutása 19. MotoAmerica Superbike-győzelmét, 2022-ben pedig zsinórban a másodikat, és egészen a harmadik helyre ugrott előre a bajnoki pontversenyben. Scholtz végül második lett, és a bajnokságban a második helyen állt az első futam után – mindössze nyolc ponttal Petrucci mögött. A harmadik helyen Gagne csapattársa, Cameron Petersen látta meg a kockás zászlót, a dél-afrikai versenyző Petruccit megelőzve zárkózott fel Scholtz mögé. Petersen végül majdnem két másodperccel maradt le honfitársa, Scholtz mögött, de a dobogó legalsó fokára elég volt a teljesítménye.
Petrucci lett a negyedik, mintegy 10 másodperccel Petersen mögött és 10 másodperccel az ötödik helyen végző Jake Lewis előtt.
A hatodik helyért három versenyző vívott nagy csatát. Végül a küzdelmet a Tytlers Cycle Racing versenyzője, Hector Barbera szerezte meg 0,149 másodperccel csapattársa, PJ Jacobsen előtt, míg Aston Yates ért célba a nyolcadik helyen BMW-je nyergében, mindössze fél másodperccel lemaradva a két Tytlers BMW versenyző mögött.
Hayden Gillim a kilencedik ért célba, míg a top10-et Travis Wyman zárta.
Teljes Yamaha-dobogó az első futamon. Fotó: Yamaha Racing / Brian J. Nelson
Gagne nyilatkozata a futam után:
„Cam (Petersen) remekül kezdett. Már az első lendületes körömtől kezdve sokkal csúszósabb volt, mint amire számítottam, azt hiszem, a legtöbbünknek. Elöl, hátul… Az első, második körben már úgy éreztem, mintha 10-15 kört mentünk volna a gumikon. Szóval a célom rögtön az volt, hogy pár százalékot visszavegyek, és olyan tempót diktáljak, hogy ne tudjak hibázni, mert ma ilyen csúszós és forró körülmények között nagyon könnyen hibázhatok. Hallottam a Ducatit (Petruccié) mögöttem. Gondoltam, hogy ő az, mert hallani lehetett azt a dolgot. A lassú kanyarokban hallod, ahogy felpörög mögötted. Gondoltam, hogy Mat (Scholtz) és Cam is ott van. Csak hiba nélkül akartam végigcsinálni a verseny első felét, aztán majd meglátjuk, hogy hova jutunk. Féltáv környékén volt egy kicsivel több mint egy másodperces előnyöm, vagy valami ilyesmi. Egyre keményebb lett. Az utolsó pár körben a gumik nagyon elkoptak, és egyre melegebb és melegebb és melegebb lett. Szóval, örülök, hogy hazahoztam a motort. Ahogy mondtam, keményebb verseny volt, mint amire számítottam. Azt hiszem, csak a hőség és a gumik miatt. De ez a Yamaha nagyon, nagyon jól ment. Azt hiszem, a játék lényege az volt, hogy egyenletes legyek és ne hibázzak, mert ilyen kemény körülmények között könnyen előfordulhatnak hibák. Le a kalappal a csapat előtt. Holnap még van mit tennünk. Mindenki gyorsabb lesz. Azt hiszem, mindenki tanulhat a mai napból. Alig várom a holnapot.”
MotoAmerica – SBK Virginia 1. futam végeredménye:
1
Jake Gagne
USA
YAMAHA
2
Mathew Scholtz
ZAF
YAMAHA
2.960
3
Cameron Petersen
ZAF
YAMAHA
4.867
4
Danilo Petrucci
ITA
DUCATI
15.565
5
Jake Lewis
USA
SUZUKI
25.080
6
Hector Barbera
SPA
BMW
30.729
7
PJ Jacobsen
USA
BMW
30.878
8
Ashton Yates
USA
BMW
31.441
9
Hayden Gillim
USA
SUZUKI
42.264
10
Travis Wyman
USA
BMW
49.174
11
David Anthony
AUS
SUZUKI
52.221
12
Geoff May
USA
HONDA
1:03.919
13
Max Flinders
USA
YAMAHA
1:12.107
14
Brandon Paasch
USA
SUZUKI
1:20.539
15
Nolan Lamkin
USA
BMW
1 kör
16
Jeremy Coffey
USA
SUZUKI
1 kör
17
Danilo Lewis
BRA
BMW
2 kör
Nem értek célba
Ezra Beaubier
USA
BMW
DNF
Hunter Dunham
USA
YAMAHA
DNF
Michael Gilbert
USA
SUZUKI
DNF
Richie Escalante
MEX
SUZUKI
DNF
Andy DiBrino
USA
KAWASAKI
DNS
Maximiliano Gerardo
URU
KAWASAKI
DNS
Luie Zendejas
USA
HONDA
DNS
Jason Waters
USA
HONDA
DNS
Második futam
Tavaly a VIRginia International Raceway-en Jake Gagne hatalmas fölénnyel nyerte mindkét futamot. A két VIR-futam volt a legnagyobb különbségű győzelme abban a szezonban, amelyben 17 futamot nyert.
Gagne ismét két győzelemmel távozhatott Virginiából, ami az egyik kedvenc versenypályája, de ezúttal a győzelmi különbség sokkal kisebb volt, mint a 2021-es évadban. Elismeri, hogy riválisai némi előnyre tettek szert, de ez egyáltalán nem zavarja, sőt.
„Már nincsenek azok a nagy nyolc másodperces előnyök”– mondta Gagne a győzelem után. „Ezek a srácok idén mind jobban teljesítenek. Izgatott vagyok. Azt hiszem, mindannyian izgatottak vagyunk. Jó kis csata lesz. Szerintem jó kis show-t fogunk csinálni. Kicsit izgalmasabb lesz, mint néhány tavalyi verseny. Bármennyire is szeretek az élen menni, a csatákat is szeretem. Szeretek versenyezni ezekkel a fiúkkal.”
Gagne megnyerte a második futamot vasárnap, és ezzel teljessé tette tökéletes hétvégéjét, Mathew Scholtz pedig ismét a második helyen végzett. Scholtz nem volt túlságosan csalódott az idei ötödik második helyezésével. Az első számú motorjával a délelőtt folyamán bukott, amivel feladta a leckét a csapatnak, hiszen a második motoron villámgyorsan meg kellett találniuk a megfelelő beállításokat.
Scholtz bukása a Twitteren:
It wasn't easy like a Sunday morning for @Scholtzm20 or his @westby_racing team as Scholtz suffered a high-speed crash that left him a little bruised and the bike in need of repairs. Nothing that the team and his rider can't handle, and team manager Chuck Giacchetto shook it off. pic.twitter.com/biXWzJR2H2
A harmadik helyet a MotoAmerica Medallia Superbike bajnokságot vezető Danilo Petrucci szerezte meg, mindössze 0,020 másodperccel Scholtz mögött haladt át a célvonalon. Hogy mi történt ezután? Petrucci a célegyenes után 280 km/órás sebességgel bukott a gyors egyes kanyarban a Panigale V4 R-rel. Az esés során csúnya sérüléseket szerzett. Habár lábra tudott állni egyedül, igencsak nehezményezte, hogy a pálya melletti személyzet nem sietett a segítségére. A bukás elég nagy volt ahhoz, hogy az orvosi központba kelljen mennie, így Petrucci lemaradt a dobogós ceremóniáról.
A bukást később „pályafutása egyik legrosszabbjának” nevezte. Miután az orvosi központból elengedték, Petrucci a közösségi médiában közleményt adott ki, melyben a következőket írta: „Csak hogy tájékoztassalak titeket, 280 km/h-val buktam a célegyenes alatt, ami egy hatodik sebességes kanyarban történt, hogy elkerüljem egy másik versenyző érintését.
„Három szponzortáblát találtam el a testemmel, többszörös égési sérüléseket, többszörös vérömlenyt és egy mély vágást a bokámon, amit öt öltéssel varrtak össze.
„Több mint 100 métert gurultam, talán egész pályafutásom egyik legrosszabb bukása volt. És több mint két percig feküdtem segítség nélkül, hallottam a mellettem elhaladó motorokat, mígnem magamtól felálltam, és egyedül mentem az orvosi központba.”
A második helyért folytatott küzdelem az egész versenyen át tartott, és Scholtz, Petrucci és Gagne csapattársa, Cameron Petersen küzdöttek meg egymással. Petersen az utolsó körökben kiesett a csatából, és végül a negyedik helyen ért célba, 1,5 másodperccel lemaradva a Scholtz – Petrucci párostól.
PJ Jacobsen lett az ötödik a BMW M 1000 RR-rel, az egész futamon szoros csatát vívva a suzukis párossal, Richie Escalantével és Jake Lewis-al. Escalante végül 0,270 másodperccel maradt le Jacobsen mögött a hatodik helyen, és 0,257 másodperccel előzte meg a hetedik helyezett Lewist.
Ashton Yates látta meg a kockás zászlót a nyolcadik helyen, megelőzve a spanyol Hector Barberát. A tizedik helyet Travis Wyman szerezte meg.
Három forduló (és hat futam) teljesítése után a 2022-es szezonban Petrucci előnye 4 pontra csökkent Scholtz előtt, 104 és 100 ponttal állnak az élen. Gagne eközben a harmadik helyre ugrott a bajnoki címért folytatott versenyben, 13 ponttal lemaradva az olasz mögött. Petersen a negyedik, 13 ponttal lemaradva Gagne mögött. Barbera az ötödik – és még mindig ő az egyetlen versenyző az első ötben, aki minden fordulóban pontot szerzett.
Jake Gagne ismét a tavalyi formáját hozta. Fotó: Yamaha Racing / Brian J. Nelson
A futamgyőztes így nyilatkozott a verseny után:
„Azt hiszem, legalábbis az elején kicsit gyorsabb volt a tempó. Úgy gondolom mindenkinél, de legalábbis nálam biztosan. Kicsit meglepett, hogy a tegnapi tempó nem az volt, amit reméltem. Nem változtattunk sokat. Azt hiszem, tegnap egy kicsit rossz volt a guminyomásunk. Ezt biztosan tudtuk. Így a guminyomás beállításával egy kicsit könnyebben tudtam futni a kívánt időket az elején. Az első öt, hat, hét, nyolc kör elég erős volt. Nem hibáztam. Láttam, hogy egyre közelebb kerülök a srácokhoz. A négyes vagy ötös kanyarban vagy akárhol is van az a nagy képernyő, és néha átfutottam, és láttam, hogy Mat (Scholtz), Danilo (Petrucci), Cam (Petersen), mindannyian jó csatát vívtak a második helyért. Akárcsak tegnap, a hibák könnyen előfordulhatnak, ha a vége felé ilyen csúszós a pálya, de ezek a Dunlopok jól bírták, és ez a Yamaha… egyszerűen csak örülök, hogy minden hétvégén ezzel a motorral versenyezhetek. A legjobb csapat áll mögöttem, amit csak kívánhatok. Örülök, hogy ma sikerült egy kicsit előrelépnünk, mert tudtam, hogy szükségünk van rá. Mindenki fokozza a tempót. Jó érzés egy újabb győzelmet szerezni.”
Az Olasz Nagydíj helyszíne, Mugello tradicionálisan nem kedves helyszín az olasz motorosok számára. Ebben néhány kósza sikertől eltekintve csak egy rövid időszak a kivétel.
Mugello 1976 óta látja vendégül a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyét. Az akkor még Nemzetek Nagydíja néven futó versenyt addig kizárólag Monzában és Imolában rendezték. Ebbe a rotációba került bele a hetvenes évek közepén Mugello, de idő kellett, mire stabil helyszín lett a naptárban. Nemzetek Nagydíja innentől kezdve volt Imolában, Misanóban és Monzában is, ebbe a körforgásba Mugello csak 1978-ban és ’85-ben tudott odaférni.
A versenyt 1991 óta hívják Olasz Nagydíjnak, az elsőt ilyen néven még szintén Misanóban rendezték. Mugello 1992-ben került ismét sorra, majd 1994 óta kizárólag itt randevúzik a mezőny.
Mugello első meghódítója a királykategóriában 1976-ban Barry Sheene volt, két évre rá Kenny Roberts tudott nyerni. 1985-ben az 500-asok (illetve a negyedliteresek) versenyét Freddie Spencer tudta megnyerni. 1992-ben megszületett négyből a harmadik amerikai siker is Kevin Schwantz révén. 1994-től a korszaknak megfelelően az Olasz Nagydíjat is Mick Doohan uralta, 1998-ig sorozatban öt versenyt nyert.
A kisebb kategóriákban rendszeresek voltak az olasz sikerek Pier Paolo Bianchi, Walter Villa, Eugenio Lazzarini, Ezio Gianola vagy éppen Luca Cadalora révén. Az első királykategóriás győzelemre viszont egészen 2000-ig kellett várni Mugellóban. Igaz, annak az olaszok megadták a módját, Loris Capirossi ugyanis másik két olasszal, Valentino Rossival és Max Biaggival küzdött meg ezért. Ám Rossi az utolsó előtti, Biaggi az utolsó körben esett el, így végül Capirexé lett a győzelem.
2001 még Alex Barros győzelmét hozta, ezt követően viszont következett a következő egyeduralkodó Mugello aszfaltcsíkján. Ki más, mint Valentino Rossi. A Doktor 2002 és 2008 között minden egyes versenyt megnyert, ez pedig zsinórban hét sikert jelent. Ezzel párhuzamosan pedig rendszeresek voltak az olasz sikerek a 125-ben és a 250-ben is. 2008-ban mindhárom kategóriában olasz diadalmaskodott, 125-ben Simone Corsi, a negyedliteresek között pedig Marco Simoncelli nyerte a futamot.
Újabb szűk esztendők
Az ekkor már hosszú évek óta MotoGP-nek hívott legnagyobb géposztályban Rossi 2008-as sikerével újabb korszakváltás következett, amelyben megint az olaszok voltak a kárvallottak. Andrea Iannone és Romano Fenati révén született ugyan három győzelem az évek során, a következő, olasz szempontból igazán sikeres évre egészen 2017-ig kellett várni.
Ekkor a hazai publikum megint úgy ünnepelhetett, mint 2008-ban, miután mindhárom kategória olasz győztest adott az Olasz Nagydíjon. A Moto3-ban ráadásul Migno és Di Giannantonio révén kettős olasz siker született. Kettejük között egyébként mindössze 37 ezredmásodperc döntött. A Moto2-ben Mattia Pasini szintén minimális különbséggel, 52 ezreddel előzte meg Lüthit a győzelemért. Andrea Dovizioso ehhez képest kifejezetten kényelmes különbséggel, több mint egy másodperccel szerezte meg a győzelmet Viñales előtt.
Az utolsó siker a MotoGP-ben 2019-ben született, amikor Danilo Petrucci tudta megörvendeztetni győzelemmel Mugello fanatikusait. A Moto3-ban legalább az utolsó két versenyt (2019, 2021) olasz nyerte: Tony Arbolino és Dennis Foggia.
A jelenlegi sztároknak sem megy Mugellóban
Egyöntetű vélemények szerint Pecco Bagnaia a vb-cím egyik legnagyobb esélyese (kellene, hogy legyen), Enea Bastianini pedig jelenleg a tabella harmadik helyén áll. Ez akár reménykeltő is lehetne az olasz drukkerek számára, azonban egyikőjüknek sem megy igazán hazai pályán.
Enea Bastianini legjobbja egy ötödik hely 2015-ből, tavaly ráadásul el sem tudott indulni, miután a felvezető körön ütközött Johann Zarcóval. Bagnaia legalább már dobogóra állhatott 2016-ban, amikor harmadik lett a Moto3-ban Mahindrájával. Tavaly a verseny elején vezetni már tudott, de mindössze két kör elteltével kiesett.
„Bár alapvetően jól érzem magam Mugellóban, soha nem adatott meg, hogy egyáltalán dobogóra állhassak” – fogalmaz a korábbi évekkel kapcsolatban Bastianini. „Talán idén végre megfelelő az időzítés ehhez.„
A Suzuki tervezett kivonulásával az a kérdés is felmerült, hogy akkor vajon melyik gyártó lesz az utód. A Kawasaki biztosan nem.
Az elmúlt lassan egy hónap legnagyobb beszédtémája az volt a MotoGP-paddockban és a bajnoksággal foglalkozó sajtóban (így nyilván nálunk is), hogy a Suzuki 2022 végeztével kivonul a MotoGP-ből. Több név is felröppent azzal kapcsolatban, hogy kik kaphatják meg a japánok által üresen hagyott helyeket, a Leopard például szívesen beszállna a királykategóriába évek alacsonyabb kategóriás szerepvállalása után. Járható út lehet természetesen az is, hogy a Suzuki által üresen hagyott helyet valamelyik most meglévő gyártó jövőbeli szatelitcsapatával töltik fel.
A crash.net információi szerint egy csapat biztosan nem jön. Ez pedig a Kawasaki. A Superbike-világbajnokságban a gyártó az utóbbi években igazi erődemonstrációt tartott. 1988 óta szerzett nyolc világbajnoki címükből hat akkorra datálódik, amikor Jonathan Rea ülhetett a bajnokság trónján. A Kawasaki a MotoGP-ből még 2009-ben szállt ki, az akkori kommunikáció szerint anyagi okok miatt. Nem most fognak visszatérni.
„Minden egyes gyártónak megvan a maga stratégiája, így nem lenne korrekt, ha azokat véleményezném” – fogalmazott a Kawasaki csapatmenedzsere, Guim Roda a Suzuki kivonulása kapcsán. „Az biztos, hogy a világ és az üzleti élet is változik. Ezekhez pedig a cégeknek alkalmazkodnia kell. A Suzuki kivonulásának is biztosan megvannak az okai, ezeket viszont, még egyszer mondom, nekem nem tisztem véleményezni.„
A Kawasaki szerepvállalása kapcsán Roda így beszélt: „A KMC Japan szempontjából a fókusz néhány éve a Superbike-világbajnokság lett. Az akkori indokok pedig továbbra is fennállnak. A befektetett munka a médiajelenléten keresztül jelenleg itt nagyon jól megtérül. Ezzel meg tudjuk mutatni azt, ahogy a Kawasaki dolgozik. Itt tudunk a leghatékonyabban hozzájárulni ahhoz, hogy a Ninján kívül más modelleket is eladhassunk. Technikailag a Superbike tömeggyártású motorokat használ, ennek több értelme van, mint a MotoGP-ben újakat építeni.„
A mugellói versenyhétvége közeledtével szeretnénk bemutatni nektek, drága olvasóinknak, hogy miért is érdemes egy motorversenyt kedvelőnek ellátogatnia a toszkán versenypályára. Az olasz fieszta hangulat örök élmény marad mindenkinek, aki átéli.
A tények
Mugello 1976-ban adott először otthont nagydíjnak. A gyönyörű, fákkal szegélyezett völgyben természetes módon hullámzó toszkán pálya elrendezése azóta gyakorlatilag változatlan maradt. A pályát 1988-ban vásárolta meg a Ferrari. Nem sokkal később a saját magas színvonalú szabványaiknak megfelelően felújították – kiváló létesítményekkel és világszínvonalú biztonsági berendezésekkel. A pálya 1991-től állandó MotoGP helyszínné vált.
Olaszország kapcsolata a motorversenyzéssel hosszú időkre nyúlik vissza és tartós. Az olyan gyártók, mint a Mondial, Moto Guzzi, Gilera, MV Agusta, Morbidelli, Garelli, Cagiva és most az Aprilia és a Ducati mind szerepet játszanak, olyan nagyszerű versenyzők mellett, mint Giacomo Agostini és Valentino Rossi.
A pálya 5,2 kilométerével a hosszabb pályák közé tartozik. A rendkívül gyors kanyarokkal, de kemény fékezési zónákkal és egy több, mint 1,1 km hosszú rajt-cél egyenessel Mugello a világbajnoki naptár egyik legigényesebb pályája.
Amit a közvetítésben nem látsz…
A technikai részletek és a nagyon izgalmas versenyek mellett van egy olyan faktor a mugellói pályán, amit valószínűleg kevesen tudnak, akik nem jártak még ott, talán nem is sejtik. Így volt ez velünk is, amikor ellátogattunk a toszkán aszfaltcsíkhoz megtekinteni egy versenyt néhány évvel ezelőtt. Az első furcsaság az volt, amikor a megszokott versenyhétvégés pólókon az alábbi felirattal találkozol: Al Mugello non si dorme (magyarul: Mugellóban nem alszol). Ezt nehezen értelmeztük, de viszonylag gyorsan rájöttünk arra, hogy ez a szlogen honnan is táplálkozik. A mugellói pálya mellett nincsenek kempingek, de nincs erre szükség, hiszen a belépőjegyed – legalábbis korábban így volt – egyben arra is feljogosít, hogy a versenypálya területén töltsd az éjszakát. Amikor az edzéseknek vége, akkor indul be még inkább az élet az olasz versenypályánál, tagadhatatlan olasz fieszta hangulatban.
Sok leleményes megoldással is találkozhatunk, hogy a megfelelő kényelemben, kvázi a fotelból nézzük a versenyt:
Drága az étel a versenypálya mellett? Ez se gond, ha sütögetni támad kedved, hát a szurkolóknak erre is van megoldása. A lankás területen a kerék nyilvánvalóan nagy segítség, cipelni sem kell.
Amikor leszáll az este, úgy érezheted magad, mintha egy nemzeti ünnepen lennél és bámulnád a tűzijátékot, ami a településed bármely szegletéből az ég felé veheti az irányt. Bárhova fordítod a fejed, a gyönyörű fényeket látod. Ez valóban egy óriási ünneplés, de nem a szervezők, hanem a szurkolók részéről, akik így éltetik a motorsport szeretetét.
Nyilvánvalóan a versenygépek szerelmeseinek egy idő után a mindenhol felcsendülő zene ellenére hiányzik a motorhang is. A motorsport rajongók azonban ezt is megoldják, rengeteg leleményes módszerrel. Meglepően közel áll a láncfűrész hangja is a motoréhoz, de szórakoztatás gyanánt mindenképp megfelelő eszköz. Azt, hogy saját maguknak, vagy a többi nézőnek, mindenki döntse el magában.
Egy MotoGP rajongó számára ez egy tökéletes motoros fesztivál, nagyszerű edzésekkel, versenyekkel, kiváló hangulatban. Rendkívül multikulturális a nézősereg, más és más versenyzőknek szurkolnak, de ebben a három napban egy nagy családként éltetik a motorsport iránti szenvedélyüket.
Amikor felkel a nap, minden úgy folytatódik, mint egy átlagos MotoGP hétvégén, minden szurkoló belebújik az általa favorizált versenyzőjének mezébe és felszáll a sárga köd.
Fotó: MotoGP Media
Ez az idei évtől valószínűleg kicsit másképp lesz, de az garantálható, hogy a hangulaton keveset változtat a tény, hogy Valentino Rossi már nem szerepel a mezőnyben. A mostani mugellói hétvégén biztosan ott lesz, hiszen rajtszáma visszavonultatásra kerül az edzések után.