A BMW korábbi versenyzője, Tom Sykes szerint a német gyártónál minden adott ahhoz, hogy nyerjen. De ehhez erre kellene összpontosítani.
Tom Sykes kawasakis évei és vb-címe után utolsó Superbike-világbajnoki éveit a BMW kötelékében töltötte. Sykes aztán a németekkel első évében teljesített a legjobban, amikor nyolcadikként zárta az évet. BMW-nél töltött évei alatt néhány dobogó és pole-pozíció volt a csúcs a futamokra vonatkozó teljesítményt illetően.
Sykes tulajdonképpen belsős információkat is tud mondani arról, mi a baj a BMW háza táján, erről beszélt a GPOne kérdésére válaszolva. „Annál mélyebben nem akarok belemenni a BMW-s szezonjaim véleményezésébe, hogy nagyon jól éreztem magam a csapatnál. Az biztos, hogy minden erőforrás a rendelkezésükre áll ahhoz, hogy győztes motort rakjanak össze. Egyszerűen jobban az ottani problémákra kellene koncentrálniuk, hogy ezt elérjék. A BMW egy győzelemre alkalmas motor, ebben biztos vagyok.„
Korábban Scott Redding, a BMW jelenlegi motorosa beszélt arról, hogy nem hallgat rá eléggé a gyártó. „Azt hiszem, itt arra gondolt Scott, hogy hiába ad ő visszajelzéseket, a BMW mégis a saját útját járja. Érdekes lesz látni, hogy a szezonjuk hogyan alakult majd hosszabb távon.„
A Kawasaki és a BMW után, igaz, már a brit bajnokságban, Sykes jelenleg Ducatival versenyez. Egyelőre küzd a bajnokság jelentette kihívásokkal. „Az biztos, hogy nem egyszerű! De nagyon jól érzem magam a PBM-nél, sok jó csapattagot találtam itt. Jelenleg kicsit be vagyunk határolva, de dolgozunk a problémáinkon. Ahol jelenleg rengeteget vesztünk, az a kanyarkijárat. Dolgozunk ezen, és meg fogjuk találni a megoldást.„
A szombati időmérő edzések alapján a HUMDA támogatásával versenyző Görbe Soma a 17. helyről kezdhette meg a Valenciában rendezett első JuniorGP futamot. A mezőnynek nem volt könnyű dolga, ugyanis Spanyolországot éppen egy hőhullám sújtotta.
Bemelegítő edzés
A vasárnap reggeli warm-upon Soma a 23-ikként zárt, mintegy két másodperccel lemaradva az első Filippo Farioli mögött.
Első verseny
Az első futam felvétele ezen a linken tekinthető meg, a rajt 0:15:00-nál kezdődik.
A Soma a rajtnál visszaesett a 20. helyre, de szép lassan elkezdett felzárkózni. Nagyot csatázva a holland Veijerrel, a maláj Shahrillal, a spanyol Zurutuzával és az indonéz Abitamával végül pontszerző, 15. helyen zárt, így egy egységet gyűjtött.
A versenyt a Red Bull Rookies Cup tavalyi győztese, David Alonso nyerte meg, hajszállal megverve a rajtrács végéről indulni kénytelen Angel Piquerast, és négy tizeddel a husqvarnás David Salvadort.
Végeredmény:
1
ALONSO, David
ASPAR TEAM
GAS GAS
2
PIQUERAS, Ángel
ESTRELLA GALICIA
HONDA
0,030
3
SALVADOR, David
LAGLISSE ACADEMY
HUSQVARNA
0,432
4
RUEDA, José A.
ESTRELLA GALICIA
HONDA
0,484
5
BUASRI, Tatchakorn
HONDA THAILAND
HONDA
1,017
6
CRUCES, Adrián
CUNA DE CAMPEONES
KTM
1,183
7
AZMAN, Syarifuddin
SIC RACING
HONDA
1,894
8
RUDA, Marcos
FINETWORK MIR RACING
KTM
1,995
9
LLAMBIAS, Facundo
ESTRELLA GALICIA
HONDA
2,171
10
URIARTE, Marcos
LAGLISSE ACADEMY
HUSQVARNA
10,528
11
MOROSI, Alessandro
AC RACING TEAM
HUSQVARNA
16,322
12
ZURUTUZA, Xabier
ANGELUSS MTA TEAM
KTM
16,458
13
SHAHRIL, Danial
ASIA TALENT TEAM
HONDA
16,732
14
VEIJER, Collin
AGR TEAM
KTM
16,927
15
GÖRBE Soma
ARTBOX TEAM
HONDA
17,127
16
ADITAMA, Arbi
ASTRA HONDA RACING
HONDA
17,199
17
MUÑOZ, Daniel
SKX CARDOSO RACING
KTM
18,465
18
ROULSTONE, Jacob
ASPAR TEAM
GAS GAS
20,995
19
DETTWILER, Noah
CUNA DE CAMPEONES
KTM
30,603
20
ROSENTHALER, Jakob
LIQUI MOLY INTACT
KTM
30,686
21
GOURDON, Alex
LEOPARD IMPALA JUNIOR
HONDA
40,748
22
COLLINS, Torin
AGR TEAM
KTM
40,892
23
UCHIUMI, Kotaro
ANGELUSS MTA TEAM
KTM
41,069
24
ALFANO, Pasquale
SKX CARDOSO RACING
KTM
44,535
Nem értek célba
ALMANSA, David
FINETWORK MIR RACING
KTM
FARIOLI, Filippo
ASPAR TEAM
GAS GAS
VOLPI, Mattia
AGR TEAM
KTM
CARRARO, Nicola
CROSS & ROAD RACING
KTM
TONN, Phillip
LIQUI MOLY INTACT
KTM
HAMADA, Kanta
FAU55 TEY RACING
KTM
O’SHEA, Edward
BRITISH TALENT TEAM
HONDA
Nem rajtolt el
LUNETTA, Luca
AC RACING TEAM
HUSQVARNA
Második verseny
A második verseny felvétele ezen a linken tekinthető meg, a rajt 3:40:00-nál kezdődik.
A második futamnak Soma már a 19. helyről vágott neki, mivel Marcos Ruda és Angel Piqueras rajtbüntetése csak az első futamra vonatkozott. A verseny sajnos rosszul alakult Soma számára: a második kör végén, az utolsó kanyarban elesett és megütötte magát, így a folytatásra esélye sem volt. (A bukás a hivatkozott linken, 3:45:40-nél látható)
A verseny a géposztályra jellemző módon szoros csatában dőlt el, egy ötfős boly küzdött az elsőségért. Végül José Rueda húzta be a győzelmet Filippo Farioli és David Salvador előtt.
Végeredmény:
1
RUEDA, José A.
ESTRELLA GALICIA
HONDA
2
FARIOLI, Filippo
ASPAR TEAM
GAS GAS
0,118
3
SALVADOR, David
LAGLISSE ACADEMY
HUSQVARNA
0,546
4
AZMAN, Syarifuddin
SIC RACING
HONDA
0,615
5
PIQUERAS, Ángel
ESTRELLA GALICIA
HONDA
0,762
6
LUNETTA, Luca
AC RACING TEAM
HUSQVARNA
10,449
7
ALONSO, David
ASPAR TEAM
GAS GAS
11,000
8
CRUCES, Adrián
CUNA DE CAMPEONES
KTM
11,338
9
ZURUTUZA, Xabier
ANGELUSS MTA TEAM
KTM
13,877
10
ALMANSA, David
FINETWORK MIR RACING
KTM
14,225
11
MUÑOZ, Daniel
SKX CARDOSO RACING
KTM
14,267
12
O’SHEA, Edward
BRITISH TALENT TEAM
HONDA
14,327
13
RUDA, Marcos
FINETWORK MIR RACING
KTM
17,845
14
SHAHRIL, Danial
ASIA TALENT TEAM
HONDA
21,416
15
ADITAMA, Arbi
ASTRA HONDA
HONDA
21,937
16
DETTWILER, Noah
CUNA DE CAMPEONES
KTM
29,352
17
VOLPI, Mattia
AGR TEAM
KTM
36,719
18
CARRARO, Nicola F.
CROSS & ROAD RACING
KTM
36,851
19
HAMADA, Kanta
FAU55 TEY RACING
KTM
37,714
20
MOROSI, Alessandro
AC RACING TEAM
HUSQVARNA
38,319
21
UCHIUMI, Kotaro
ANGELUSS MTA TEAM
KTM
40,470
22
TONN, Phillip
LIQUI MOLY INTACT
KTM
42,510
23
ROULSTONE, Jacob
ASPAR TEAM
GAS GAS
54,457
Nem értek célba
VEIJER, Collin
AGR TEAM
KTM
BUASRI, Tatchakorn
HONDA THAILAND
HONDA
URIARTE, Marcos
LAGLISSE ACADEMY
HUSQVARNA
ALFANO, Pasquale
SKX CARDOSO RACING
KTM
COLLINS, Torin
AGR TEAM
KTM
LLAMBIAS, Facundo
ESTRELLA GALICIA
HONDA
GÖRBE Soma
ARTBOX TEAM
HONDA
ROSENTHALER, Jakob
LIQUI MOLY INTACT
KTM
GOURDON, Alex
LEOPARD IMPALA JUNIOR
HONDA
Íme Soma szavai a hétvége után (és fénykép a lábáról):
Soma a hat pontjával a bajnokság 18. helyén áll, hátránya 52 pont a tabellát vezető spanyol José Ruedához képest. A 2022-es JuniorGP állása itt tekinthető meg.
A következő fordulóra június 12-én kerül sor Barcelonában. Somának azonban addig is programja lesz, ugyanis hétvégén a mugelloi Olasz Nagydíj betétfutamaként a Red Bull Rookies Cupban fog indulni.
Senki nem szívesen távozik tőlük, és mindenki őket akarja. Ez a sportigazgató véleménye a Ducati kapcsán saját csapatáról és a szatelitekről.
A Ducati csapata a hírek szerint átalakul a 2023-as szezonra. Jack Miller kikerülhet a gyári istállótól, utódja Enea Bastianini vagy Jorge Martín lehet majd. A pletykák szerint eredetileg Martín pályázott jobb eséllyel Miller helyére, de az olaszok vezetősége egyre inkább gondolkodóba esik, látva a vb-esélyessé avanzsáló Bastianini teljesítményét.
Akármelyikőjük marad le végül erről, Paolo Ciabatti Ducati-sportigazgató szerint a döntés kárvallotja sem akar majd mindenáron távozni egy esetleges gyári ülésért.
„Kétszer meggondolják majd ezt” – elmélkedett ezen a Ducati szakembere a Motorsport.com kérdésére válaszolva. „És nem is csak amiatt, mert a motor nagyon versenyképes. Az összkép. A technikai támogatás, amit adunk. A tény, ahogy Gigi Dall’Igna a gyári csapat után mindenki mással is beszél. Ezt szerintem mindenki nagyon értékeli.„
Meg egyébként is, hova mennének, ha nem a Ducati motorján ülnének? „Másrészt pedig nincs is a miénken kívül olyan nagyon sok lehetőség. Legalábbis jó lehetőség. Persze megnézhetjük, hogy mit csinál majd a Honda a piacon. Úgy néz ki, ők nem folytatják Pol Espargaróval. Az Aprilia meg nem hiszem, hogy váltani akar. Ezzel pedig nagyjából el is fogytak a gyári opciók. Szóval akik jelenleg a Ducatinál vannak, azok ilyen helyzetben is először a Ducati ajánlatát fogják meghallgatni.„
Enea Bastianini a Gresini motorján a legjobb Ducati-versenyző a vb-tabella harmadik helyén. Ezzel a gyáriakat is előzi jelenleg, Miller ugyanis ötödik, Bagnaia hetedik. Köztük egyébként szintén egy ducatis, Johann Zarco, a Pramac versenyzője található.
A 2022-es szezonkezdés abszolút ideális a magyar csapat számára, akik magyar és nemzetközi bajnokságokban is képviseltetik magukat, gyorsasági és supermoto versenyeken is.
Lévay Károly csapatfőnök gondolatai
„Négy versenyzőnk, Máté, Barnus, Balu és Gergő már megkezdte a versenyzést, Lukinak majd csak június első hétvégéjén kezdődik a szezon. Eddig összesen 10 futamon álltak rajthoz a fiúk, Magyarország mellett Németországban és Csehországban is”– foglalta össze az eddigi versenyeiket Lévay Károly csapatfőnök. – „Büszke vagyok rájuk, mert a téli felkészülés eredménye egyértelműen látszik. 6 dobogónk van, mindhárom Supermoto-ban, Barnus negyedik lett egy számára teljesen új kategóriában, Máté pedig egyből képes volt a tavalyi második legjobb eredményét elérni az IDM-ben. Balu a Magyar Supermoto Bajnokság Open kategóriáját, Geri pedig az Osztrák Supermoto Bajnokság Amateure Beginner kategóriáját vezeti, ami főleg úgy nagy szó, hogy Gergő most ment először a piseki pályán.”
A HRE Team 2022-ben nem csak egy versenysorozatra koncentrál, mint 2021-ben, hanem
szinte minden versenyzőjük más-más bajnokságban, legalábbis kategóriában indul.
Számadó Máté
Számadó Máté maradt az egyedüli, aki továbbra is az Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft – IDM, azaz a Német Nemzetközi Bajnokság versenyzője maradt, SSP 300 kategóriában, a tavalyi Kawasaki Ninja 400 nyergében. Máté tavaly összetettben a 13. helyen zárt, célja idén a stabil TOP10-es szereplés és néhány dobogó. „Az idei IDM szezon talán még keményebb, még erősebb, mint az elmúlt évben. Szerencsére a motoron jobban érzem magam, mint tavaly, és emiatt bizakodva vágtam neki a szezonnak.”
Számadó Máté. Fotó: HRE Media
Máté bizakodása nem volt alaptalan, az első versenyhétvégén, a Lausitzringen megrendezett két futamból az elsőn a 11. helyen futott be, hosszú csata után, egy boly részeként, éppenhogy lemaradva a 8. helyről. A második futamot viszont egy szerencsétlen rajtbalesetet követően sajnos kénytelen volt feladni. A 300-as kategóriában való versenyzés mellett Máté már készül a kategóriaváltásra is, már több alkalommal edzett 600 köbcentis motorral. A gyakorlások sikeresnek mondhatók, hiszen egy felkészülési versenyt meg is nyert a nagyobb kategóriában! (Szerkesztői kiegészítés: a sajtóközlemény kiadása után rendezték a 2022-es IDM Supersport 300 bajnokság második fordulóját, ahol Máté megszerezte az első dobogós helyezését!)
Oláh Barnabás
Oláh Barnabás versenyzik rajta kívül továbbra is a gyorsasági versenyeken, viszont ő már
tovább is lépett a nagyobb kategóriába, 300-ról 600-ra váltott. A Gyorsasági Magyar Bajnokság Open 600-as kategóriában, indul és a Slovakiaringen rendezett első versenynapon egyből a 4. helyet szerezte meg. Barnus elégedett a kategóriaváltással, tetszik neki a 600 köbcentis Yamaha: „A motoron jól éreztem magam, igaz, még nem teljesen érzem a határokat. A nagyobb tempó nagyon tetszik, nem unatkozom a motoron.” – tette hozzá vigyorogva. „A 300-ashoz képest a motoron jobban elférek és ebből adódóan komfortosabbnak is érzem a 600-ast. Szeretnék nem csak dobogóra állni, de versenyt is nyerni idén a Magyar Országos Bajnokságban.”
Fotó: HRE Media
Barnus, bár a nagyobb motor nagyobb erőt és állóképességet is kíván, úgy érzi, ezzel sem lesznek gondjai idén. Csapattársaival együtt folyamatosan készültek edzőjükkel, Máriás Bencével, hogy azonnal a legjobbat tudják nyújtani, ne legyen megerőltető számukra a motorozás. „Bence nagyon sokat segít azon, hogy jobban bírjam erővel a motoron. Eddig azt tapasztaltam, hogy sokkal gyorsabb a reakcióidőm is, és nem fáradok el egy pályanap után sem.” Tapasztalataival Geri is egyetértett. „A reflexemen nagyon sokat segítettek a feladatai. Azt néztem, hogy szinte minden motorral, minden rajtnál én rajtolok el leghamarabb a magyarok közül.”
Fotó: Kőházy Tamás
A két másik HRE versenyző, akik tavaly szintén az IDM-ben versenyeztek, idén a Supermotoban folytatják.
Surányi Balázs és Kardos Gergő
Surányi Balázs már versenyzett ebben a szakágban is, mielőtt a német bajnokságban indult a HRE-vel, Kardos Gergő viszont még nem, így nem csak az első supermotos szezonja lesz ez a 2022-es, hanem egyből az első olyan, ahol nemzetközi bajnokságon próbálja ki magát, supermotoval. A Magyar Supermoto Bajnokságon, valamint az Osztrák Supermoto Bajnokságon mindketten indulnak, a magyar sorozatban egymás ellen is versenyezve az Open kategóriában, az osztrákoknál Balu az S3 Junior kategóriában, Geri pedig az Amateure Beginner kategóriában.
Kardos Gergő (164) és Surányi Balázs (199). Fotó: Kőházy Tamás
Azok számára, akik kevésbé vannak otthon supermotoban: az S1 számít a királykategóriának, az osztrák bajnokságban egyből utána következik az S3, nagyjából, mint a MotoGP, Moto2, Moto3 kategóriák. Az osztrák és magyar bajnokságok mellett Balu a Cseh Supermoto Bajnokságban is rajthoz áll, növelve a kihívásokat.
Surányi Balázs. Fotó: Tracksidemotorphotos.com
A Magyar Supermoto Bajnokság visontai fordulóján Balu kiváló szerepléssel egy első és két harmadik helyet szerzett, így összesítettben az első helyen zárta a hétvégét, jelenleg is vezetve a bajnokság ponttáblázatát.
Kardos Gergő. Fotó: Tracksidemotorphotos.com
Geri karsérüléssel küzdött, az első versenyt nem is tudta befejezni, így az összesített ötödik helyről várja a folytatást. Az osztrák bajnokság múlt hétvégi első fordulójáról már mindketten elégedetten jöttek el. Balunak a futamok a cseh bajnokság értékelésébe is beleszámítottak, így mondhatni kétszeres összpontosítást igényeltek, de sikerrel vette az akadályt, mindkétfutamon tudott javítani a rajtpozíciójához képest, így végül összesítettben az osztrák bajnokság S3 Junior kategóriájában a 3., cseh bajnokságban pedig a 4. helyen áll a pontversenyben.
Surányi Balázs. Fotó: Tracksidemotorphotos.com
„Az Osztrák és a Cseh Bajnokság egyértelműen sokkal nagyobb kihívás számomra, mint a Magyar, de talán pont ezért élvezetesebbek is. A pályák, amiket érintenek szerintem izgalmasabbak.” – értékelt Balu a három bajnokság első fordulója után. „Az IDM és a gyorsasági versenyzés is nagyon jó volt, mindkét szakágat nagyon szeretem, de a supermoto változatosabb, mint a gyorsasági, nagyon várom a további versenyeket.” Geri tarolt a számára idegen pályán és 100%-ot nyújtva nem csak az időmérőn szerezte meg az első helyet, hanem mindkét versenyen meg tudta védeni azt, így jelenleg vezeti az osztrák bajnokság Amateure Beginner kategóriáját!
Kardos Gergő. Fotó: Tracksidemotorphotos.com
„Nem tudom egyértelműen megmondani, hogy melyik verseny volt a nehezebb. A visontai azért, mert végig fájt a karom, a piseki pedig azért, mert teljesen ismeretlen volt számomra a pálya és kevés volt a tapasztalatom. Nehezebb, és biztosan nagyobb kihívás lesz az osztrák versenysorozat, mert ott még egyik pályán sem voltam, Magyarországon pedig már mindet ismerem, és ott sokkal több az off-road szakasz, ahol még nem vagyok magabiztos.” – szedte össze Gergő a bajnokságok közötti különbségeket. „Az IDM-et is nagyon élveztem, de itt is nagyon jól érzem magam, mindkettő másért jó. Az biztos, hogy számomra a több erőnlét kell még a supermotohoz. Úgy érzem, hogy a gyorsasági motorral sokkal többet tudtam menni, anélkül, hogy elfáradtam volna.”
A Hungarian Racing Engineering Team fantasztikus lendülettel vetette bele magát a versenyekbe, kívánjuk nekik, hogy tartson ki az egész szezonban, hiszen hat bajnokságban párhuzamosan versenyezni nem kis feladat. Sok sikert kívánunk a további versenyekre is!
Június első hétvégéjén rendezik meg az Endurance világbajnokság újabb 24 órás viadalát, mégpedig a legendás belga pályán, Spa-Francorchampsban. Mivel az aszfaltcsíkon két évtizede nem rendeztek motorversenyt, így a FIM hivatalos tesztet tartott a belga pályán, melyenKovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője is részt vett. A 20 éves motoros elmondta, maximálisan felkészült a versenyre, ahol ezúttal a Superstock 1000 kategóriában áll rajthoz.
Rövidesen új fejezet íródik az eredményekben igencsak gazdag eddigi pályafutásában Kovács Bálintnak, miután a H-Moto Team élversenyzője a lengyel Wójcik Racing Team tagjaként rajthoz áll az idei Endurance-világbajnokság következő, Spa-Francorchampsban rendezendő 24 órás vb-futamán. A Spa-i 24 órás június 4-én délután egykor indul, és június 5-én, pünkösdvasárnap 13 órakor ér véget.
Miután a legendás belga pályán 20 évvel ezelőtt rendeztek utoljára motoros vb-futamot, így a múlt héten hivatalos tesztet szerveztek a versenyzők számára, melyen szinte valamennyi csapat és motoros részt vett. Bálint is részt vett a közös gyakorláson, hiszen két hét múlva ő is rajthoz áll a lengyel csapat Superstock 1000-es csapatában. A teszten is már csapattársaival – Danny Webb, Kevin Manfredi és Marek Szkopek – együtt körözött a pályán. Noha ezúttal a pálya megismerése volt a fő feladat, azért a csapat odatette magát, és a kategória első helyén végeztek.
Kovács Bálint és Danny Webb. Fotó: Izsó Krisztián
Kovács Bálint: „Csak motoroztunk, a hangsúly a pálya megismerésén volt”
„Igazán tartalmas teszten vagyunk túl, ahol ezúttal nem a beállítások megtalálásán volt a hangsúly, hanem azon, hogy minél többet motorozva tökéletesen megismerjük a belga pályát. A gyakorlásra éppen ezért se telemetriást, se futóművest nem vitt a csapat magával. Csak motoroztunk, de természetesen az időre is elkezdtünk figyelni, mindez olyan jól sikerült, hogy a Superstock 1000-es kategóriában mi végeztünk az élen a nap végére. Hárman, Danny, Kevin és én nagyjából egyformán teljesítettünk, míg Marek kicsit elmaradt tőlünk. A hét és fél kilométeres pályán nagy szintkülönbségekkel és sok tempós kanyarral találkozhatunk, de szerencsére elég hamar fel tudtam venni a pálya ritmusát. Nagyon hasznos volt a teszt, nem véletlenül volt jelen valamennyi élcsapat. Nagyon bizakodva várjuk a versenyt, igaz, abban is reménykedünk, hogy a pálya világítása is elkészül. A szervezők megígérték, hogy mire eljön a vb-futam, minden készen lesz” – fogalmazott Kovács Bálint.
A kétnapos teszten végül a Superbike kategóriában induló BMW Motorrad csapata érte el a legjobb időt, miután a német Markus Reiterberger 2:20.344 alatt ment körbe a 7 és fél kilométeres pályán.
Éles kritikával illette Leon Haslam a Superbike-világbajnokság közegét. Szerinte a brit bajnokság most az, ami egyszer a vb volt.
2021-ig Leon Haslam a Superbike-világbajnokság mezőnyének tagja volt. Azóta már visszaszerződött hazája bajnokságába, a brit Superbike-sorozatba, a vb-n pedig csak beugró, illetve szabadkártyás szerepléseket vállal. Ez a beugrás egyelőre 2022-ben Hollandia volt, itt Haslam a harmadik futamon tizenharmadik lett.
A brit bajnokságban 2022-ben egyelőre egyszer állhatott dobogóra, összetettben jelenleg tizenharmadik. Legjobb hétvégéjét Oultonban teljesítette. Az, hogy Haslam a világbajnokságot háttérbe helyezte, nem véletlen. A veterán angol ugyanis az évek múlásával egyre kevésbé érezte jól magát. Erről a GPOne kérdésére válaszolva beszélt.
„Imádom a versenyeket, mindegyiket. Hosszú ideig versenyeztem a világbajnokság mezőnyében, hol jobb, hol rosszabb motorokkal. A világbajnokság és a BSB mezőnye is a legkomolyabb színvonal. Néha választani kell, melyik neked a legjobb opció. Ez pedig egy izgalmas projekt. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan nyerni fogunk. Nem hiányzik a világbajnokság.„
Haslam gyakorlatilag másfél évtizedet húzott le a vb-mezőnyben. Ebből voltak nagyon szép szezonok, de azért ki tud emelni egyet.
„A legjobb évem talán 2010 volt a Suzuki Alstare csapatával. Nem voltak magasak az elvárások, mert az azt megelőző évben nem volt túl jó a motor. Viszont rögtön nyerni tudtunk. Mindenki boldog volt a csapatnál, és ez akkor is így lett volna, ha hatodik-hetedikként zárunk. Olyan volt, mint egy nagy család, ennek a kötelékében tudtam másodikként végezni Max (Biaggi) mögött. Mindig szívesen gondolok vissza erre az évre.„
Idővel aztán Haslam kiszeretett a világbajnokságból. „Én annak idején nagyon fiatalon érkeztem, ezek voltak Colin Edwards utolsó évei. Nyitottabb volt mindenki a paddockban, barátságosabb mindenkivel. Mint ahogy most a BSB. Aztán ez idővel eltűnt, talán a Covid miatt is. A versenyzés pedig egyre inkább munka, a közösségi média miatt pedig folyamatosan megfigyelnek. Kicsit, mint egy börtön.„
Nem akármilyen bravúrt hajtott végre Jonathan Rea. Úgy nyert két futamot, hogy közben az egyiken párásodott a sisakja is.
A hatszoros WorldSBK-bajnok az idei szezonban eddig tulajdonképpen hibátlanul teljesített. Rea az első futamon nem tudta felvenni a versenyt Álvaro Bautista és Toprak Razgatlıoğlu párosával. Vasárnap viszont már egészen más volt a helyzet.
Rea a bemelegítés során azonnali javulást ért el, így pedig intenzív támadást intézhetett Razgatlıoğlu ellen. Hibára is kényszerítette a Yamaha versenyzőjét, amikor már csak négy kanyar volt hátra a Superpole futamból. Persze, a szerencsének is nagy szerepe volt Rea 2020 óta harmadik [immár negyedik] győzelmében Estorilban. A harmadik futam azonban mestermunka volt a Kawasaki versenyzőjétől.
Rea megmutatta Bautistának, hogy le tudja küzdeni a riasztó végsebességbeli lemaradást, és meg tudja verni a spanyolt. Jonathan Rea számára a kanyarok be- és kijárata hatalmas előnyt jelent. Sőt, ismét ez volt a fő tényező, amiért az utolsó körben meg tudta előzni Bautistát.
Rea kölcsönvette Bautista lapjait
Az első futam sikere után Bautista úgy fogalmazott, hogy „tökéletesen kijátszottam a kártyáimat”. Többek között a Panigale V4 R erejét használta ki, hogy megelőzze Razgatlıoğlut a célvonalon. A harmadik futamon aztán Rea más stratégiát használt, hogy szintén kijátssza a saját kártyáit.
„Különösen az utolsó körben adtam ki mindent. Én akkor játszottam ki a kártyáimat” – fogalmazott Rea a crash.net kérdésére. „A verseny elég stresszes volt. Az egész verseny alatt volt ez a tengeri köd, különösen a pálya utolsó szakaszán, a 7-es, 8-as, 9-es, 10-es, 11-es, 12-es kanyarokba érve. Szóval párásodott a sisakrostélyom. Néhány kör után Toprak mögött már volt tapadás, szóval csak meggyőztem magam, hogy száraz a pálya. Amikor Álvaro elment mellettem, hirtelen komolyra váltott a verseny. Tudtam, hogy ott kell lennem, hogy vele tudjak tartani.„
Rea szerint nemes küzdelem volt, amit Bautista ellen vívott. „Nagyon jó munkát végzett, és ki tudtam használni a szélárnyékát a célegyenesben. Ezzel vissza tudtam hozni valamennyit a hátrányomból, és bár ő elment, ez éppen elég volt ahhoz, hogy ott tudjak maradni. Jól vettem az 1-es kanyart, a 3-as kanyarra már ott voltam. Így pedig a pálya többi részén nyugodtabb tudtam lenni annak érdekében, hogy ott maradjak.„
„Amikor az utolsó körös manővert terveztem, két körrel a vége előtt hibáztam. Így pedig ismét meg kellett érkeznem. Nagyon nehéz volt. Arra gondoltam, hogy ‘tegyek egy bevállalós mozdulatot a hatosban?’, de olyan jó volt a tapadása a 4-es és 5-ös kanyarban és a hátsó egyenesben, hogy túl sok lett volna.„
A tapadás lehet a kulcs Rea újabb vb-címéhez
Akár Aragónia, akár Assen vagy akár Estoril kerül terítékre, Rea egy területen jelentős előnnyel rendelkezett két riválisához képest. A tapadás tette lehetővé Rea számára, hogy Razgatlioglu mellé kerüljön még a célvonal előtt az első futamon és a Superpole-versenyen. A harmadik futam során szintén ennek köszönhette, hogy Bautista szélárnyékában maradjon az egész versenytáv során.
Rea elmondta: „A mechanikus tapadásom a hatos kanyartól kezdve hihetetlen volt. Megcéloztam a hetes kanyarban a csúcspontot a motorral, ami aztán elfordult úgy, ahogy szerettem volna. A sikánban aztán ugyanez. Megint működött. Kanyarcsúcspont, kanyarodás. Ez végül elég volt, bár az utolsó kanyarban nagyot csúsztam. Azt hittem, hogy el fog kapni az ideális íven, ezért megpróbáltam minél kisebb ívben fordulni. Nagyon-nagyon izgalmas volt, főleg, amikor egy ilyen versenyen az élre állsz.„
Izgalmas hétvégét teljesített a Supersport 300 kategória mezőnye is. Az első futamon 0,041 másodperc választotta el a győztes Garciát a második helyezett Di Sorától. A második futamon Di Sora 30 helyet javítva, a mezőny végéről nyerte a versenyt.
Első futam
A WorldSSP300 első estorili futamán Marc Garcia mindössze 0,041 másodperccel előzte meg Samuel Di Sora-t a célban.
A Supersport 300 világbajnokság igazán izgalmasan kezdődött, ahol Marc Garcia megszerezte szezonbeli második győzelmét. Az egész futam alatt kiélezett csatát vívott Samuel Di Sora-val. Miután a duó el tudott nyúlni az üldözőktől, a futamgyőzelemért folytatott küzdelem az utolsó körben a célig tartott.
Garcia és Di Sora összedolgoztak, hogy elszakadjanak a mezőnytől: mindketten ügyesen használták a szélárnyékot – Di Sora a rajt- és célegyenesben, míg Garcia az 1-es kanyarban. Ez a séma egészen az utolsó két körig folytatódott, amikor Di Sora a 6-os kanyarban próbálkozott. Garcia az utolsó körben válaszolt az 1-es kanyarban, majd Di Sora a 3-as kanyarban átvette a vezetést. Az utolsó szektorban Garcia kihasználta Di Sora szélárnyékát, és a 12 körös verseny végén mindössze 0,041 másodperces előnnyel szerezte meg a győzelmet.
Garcia győzelme azt jelenti, hogy immár hat WorldSSP300-as győzelmet szerzett, amivel Scott Deroue-val és Adrian Huertas-szal egy szinten áll a kategória örökranglista harmadik helyén, valamint megszerezte a Yamaha 15. győzelmét és a spanyolok 28. győzelmét a WorldSSP300-ban. Di Sora második helyezése a Kawasaki 120. dobogós helyezését jelentette a Supersport300-ban, neki pedig a kilencediket, amivel egy szintre került a 2019-es bajnokkal, Manuel Gonzalezzel.
A lengyel Yuta Okaya a harmadik helyet szerezte meg hihetetlen Superpole teljesítménye után, ahol megdöntötte a körrekordot. Okaya előnye több, mint egy másodperc volt a negyedik helyen végző Victor Steeman előtt.
Bruno Ieraci lett az ötödik, mindössze 0,034 másodperccel Steeman mögött, míg Alvaro Diaz 0,006 másodperccel ért később célba. Lennox Lehmann végzett a 7. pozícióan, aki a 23. helyről küzdötte fel magát. Az újonc Matteo Vannucci ért be a célba a 8. pozícióban.
Ruben Bijmanra és Dirk Geigerre is szankciókat szabtak ki a versenyen: Bijman dupla, Geiger pedig hosszú körös büntetést kapott lassú motorozásért, ennek ellenére a 9. és 10. helyet tudták megszerezni a rendkívül szoros csatában kettejük között.
Estoril – WSSP300 1. futam végeredménye:
1
M. GARCIA
Yamaha MS Racing
Yamaha
2
S. DI SORA
Leader Team Flembbo
Kawasaki
0.041
3
Y. OKAYA
MTM Kawasaki
Kawasaki
1.418
4
V. STEEMAN
MTM Kawasaki
Kawasaki
2.951
5
B. IERACI
Prodina Racing
Kawasaki
2.985
6
A. DIAZ
Arco Motor Team
Yamaha
2.991
7
L. LEHMANN
Freudenberg KTM
KTM
3.294
8
M. VANNUCCI
AG Motorsport Italia
Yamaha
3.302
9
R. BIJMAN
MTM Kawasaki
Kawasaki
3.821
10
D. GEIGER
Fusport-RT
Kawasaki
3.860
11
A. MILLAN
SMW Racing
Kawasaki
3.872
12
K. SABATUCCI
Kawasaki GP Project
Kawasaki
4.264
13
A. ZANCA
Kawasaki GP Project
Kawasaki
4.371
14
M. GAGGI
Vinales Racing Team
Yamaha
4.498
15
D. BORGES
Rame Moto Racing
Kawasaki
5.155
16
F. SEABRIGHT
Vinales Racing Team
Yamaha
5.200
17
D. MOGEDA
Team#109 Kawasaki
Kawasaki
7.727
18
E. VALENTIM GARCIA
AD78 Team Bras
Yamaha
7.739
19
S. MARKARIAN
Leader Team Flembbo
Kawasaki
7.761
20
H. MAIER
AD78 Team Brasil
Yamaha
7.822
21
I. GARCIA ABELLA
Yamaha MS Racing
Yamaha
8.079
22
G. MASTROLUCA
ProGP Racing
Yamaha
8.103
23
T. ALBERTO
Fusport-RT
Kawasaki
16.373
24
I. PERISTERAS
ProGP Racing
Yamaha
16.428
25
M. GENNAI
Team BrCorse
Yamaha
20.038
26
P. SVOBODA
Accolade Smrz Racing
Kawasaki
20.297
27
H. DE CANCELLIS
Prodina Racing
Kawasaki
28.919
28
I. OFFER
Team BrCorse
Yamaha
46.678
29
Y. SAIZ MARQUEZ
Accolade Smrz Racing
Kawasaki
52.740
Nem értek célba:
H. KHOURI
Team#109 Kawasaki
Kawasaki
2 kör
I. IGLESIAS
SMW Racing
Kawasaki
8 kör
T. ALONSO
Quaresma Racing Team
Kawasaki
Második futam
Miután a rajtrács hátuljára sorolták vissza a guminyomás megsértése miatt, Di Sora felküzdötte magát az élre, és történelmi győzelmet aratott.
A 31. helyről indulva egy elképesztő felzárkózást vitt véghez Samuel Di Sora és pályafutása második győzelmét aratta az estorili forduló második futama során, három tizeddel megelőzve legközelebbi riválisait, amivel történelmet írt Portugáliában.
A 2. futam kezdete előtt a Leader Team Flembbo mindkét versenyzője, Di Sora és Sylvain Markarian is a rajtrács végéről volt kénytelen indulni a guminyomás megsértése miatt, de a francia Di Sora nem hagyta, hogy ez megakadályozza őt abban, hogy megszerezze második győzelmét és tizedik dobogós helyezését. Ezzel rekordot állított fel az SSP300 kategóriában a legalacsonyabb rajtpozícióból elért futamgyőzelem tekintetében. Di Sora gyorsan haladt előre, az első két és fél körben 23 pozíciót hozott, amivel az élcsoportba került. A futam végére 30 helyet ledolgozva nyerte a versenyt Di Sora.
Di Sora mögött Inigo Iglesias szerezte meg a második helyet, ami a negyedik dobogós helyezését jelentette a kategóriában. Mirko Gennai végzett a harmadik helyen, amivel az olasz pályafutása során másodszor állhatott ért célba az első háromban.
Kevin Sabatucci mindössze 0,089 másodperccel maradt le a dobogóról, őt követte Marc Garcia az ötödik helyen. Garcia a hatodik pozícióban látta meg a kockás zászlót, de egy pozíciót előrelépett, mivel Victor Steemant egy hellyel hátrébb sorolták, mert az utolsó körben elhagyta a pályát; ezzel a holland a 2017-es bajnok mögött a hatodik helyre került.
A francia Hugo De Cancellis lett a hetedik, mindössze két tizeddel lemaradva Steemantól. A poleból induló Yuta Okaya a nyolcadik, míg csapattársa Ruben Bijman a kilencedik helyen végzett. Az első tízbe a német Dirk Geiger fért még be.
Bár a a brit tehetségkutató sorozatról nem szoktunk tájékoztatást adni, de a hétvégi futam végeredménye mellett nem tudunk szó nélkül elmenni. A csapattársak, Johnny Garness és Carter Brown megosztoztak a győzelemben, mivel a Honda British Talent Cup futamán teljesen egyszerre szelték át a célvonalat – ez volt az első a sorozatban és az első a BSB paddockban 1995 óta.
A vasárnapi Donington Parkban megrendezett British Talent Cup futamon a két vezető pontosan egyszerre haladt át a célvonalon a futam után. Mivel egyértelmű győztest nem lehetett megállapítani, a végén ketten ünnepeltek.
Annak érdekében, hogy Nagy-Britanniában jelentősen javuljon a fiatal tehetségek támogatása, és a legnagyobb tehetségek felkészüljenek a Moto3-as világbajnokságra, néhány éve a Dornával együttműködve elindították a Brit Tehetségkupát. A sorozatban a fiatalok Honda NSF250R motorokkal versenyeznek, így minden versenyzőnek azonos a tárháza.
2018-ban az első szezont a Brist Superbike részeként rendezték meg. 12 és 17 év közötti gyerekek és fiatalok indulhatnak. Olyan versenyzők kerültek ki a sorozatból, mint Rory Skinner és Scott Ogden. Skinner lett az első pilóta, aki 2018-ban megnyerte a kupát – azóta a Brit Superbike bajnokságban is sikereket ért el. Ogden idén pedig már a Moto3-ban versenyez.
A brit tehetségkutató sorozat a múlt hétvégén nagy izgalmakat hozott. A Donington Parkban rendezett második futamon egy nagyobb csoport küzdött a győzelemért. A csapattársak, Johnny Garness és Carter Brown (MLav VisionTrack Academy) teljesen egyszerre hajtottak át a célvonalon.
A célfotó sem tudott dönteni: mindkét Honda-pilóta pontosan ugyanabban a pillanatban haladt át a célvonalon, és a sorozatban először két győztest avattak, a BSB paddockban pedig először 1995 óta.
Azért azt is jegyezzük meg, hogy a harmadik helyezett, Kiyano Veijer sem volt túl messze tőlük, mindössze 0,105 másodperccel követte a két győztest.
🤯 HISTORIC! 🙌 Johnny Garness & Carter Brown crossed the finish line at exactly the same time and both have become Donington National Race 2 winners! 🥇🥇
A McAMS Yamaha versenyzője, Jason O’Halloran dominálta a vasárnapi versenynapot a Brit Superbike mezőnyében.
A hétvége második futama
Jason O’Halloran húzta be a futamgyőzelmet a hétvége második Brit Superbike futamán a Donington Parkban. A McAMS Yamaha versenyzője szombaton mindössze 0,038 másodperccel maradt le Kyle Ryde-tól, vasárnap pedig megelőzte riválisait, így ő lett a szezon ötödik különböző futamgyőztese.
O’Halloran indult a pole pozícióból és a rajtnál sikerült megőriznie vezetp helyét Bradley Ray és Kyle Ryde előtt. A második körben Ray átvette a vezetést; míg mögötte Tommy Bridewell versenye a harmadik körben véget ért, miután a Mcleansnél bukott.
O’Hallorant ezután a szombati sprintfutam győztese, Ryde támadta, és a harmadik körben előre is lépett a második helyre, de futama a hatodik körben bukás miatt ideje korán véget ért.
A vezető trió ezután O’Halloran, Ray és Jackson sorrendben alakult. A verseny utolsó szakaszában a McAMS Yamaha versenyzőjének sikerült előnyt kimotoroznia Ray-el szemben, és megnyerte a futamot, megszerezve a McAMS Yamaha első győzelmét a tavalyi silverstone-i futam óta.
Ray-nek sikerült megőriznie a második helyet Jackson előtt. A vezető hármast üldözők között a negyedik helyért nagy csata zajlott egy öt fős bolyban. Peter Hickman három körrel a vége előtt tudta megszerezni a pozíciót, miután kihasználta a csoport pilótái közötti korábbi csatákat.
Hickman a záró szakaszban Leon Haslamot is megelőzte. A korábbi WSBK versenyző az ötödik helyen végzett, annak ellenére, hogy még mindig szenvedett a pénteki balesete során kificamodott bokájától.
Tarran Mackenzie is nagyot küzdött, a regnáló bajnok a hatodik helyet ünnepelhette, maga mögé utasítva Christian Iddont és Rory Skinnert. Az első tízbe még Ryan Vickers és Josh Brookes fértek be.
Donington Park – BSB 2. futam végeredménye:
1
Jason O’HALLORAN
McAMS Yamaha
Yamaha
2
Bradley RAY
Rich Energy OMG Racing
Yamaha
2.563
3
Lee JACKSON
FS-3 Racing
Kawasaki
6.398
4
Peter HICKMAN
FHO Racing BMW
BMW
13.913
5
Leon HASLAM
VisionTrack Kawasaki
Kawasaki
14.141
6
Tarran MACKENZIE
McAMS Yamaha
Yamaha
15.846
7
Christian IDDON
Buildbase Suzuki
Suzuki
16.288
8
Rory SKINNER
FS-3 Racing
Kawasaki
16.774
9
Ryan VICKERS
FHO Racing
BMW
17.492
10
Josh BROOKES
MCE Ducati
Ducati
18.929
11
Tom SYKES
MCE Ducati
Ducati
19.341
12
Chrissy ROUSE
Crowe Performance
BMW
26.523
13
Danny BUCHAN
SYNETIQ Motorrad BMW
BMW
27.737
14
Andrew IRWIN
SYNETIQ Motorrad BMW
BMW
35.196
15
Ryo MIZUNO
Honda Racing UK
Honda
36.970
16
Takumi TAKAHASHI
Honda Racing UK
Honda
37.039
17
Josh OWENS
Rapid CDH Racing
Kawasaki
37.402
18
Dan LINFOOT
iForce BMW
BMW
38.756
19
Dan JONES
iForce BMW
BMW
53.522
Nem értek célba:
Liam DELVES
Rapid CDH Racing
Kawasaki
13 kör
Glenn IRWIN
Honda Racing UK
Honda
14 kör
Luke HOPKINS
Black Onyx Security
Honda
15 kör
James EAST
NP Racing
Kawasaki
20 kör
Kyle RYDE
Rich Energy OMG Racing
Yamaha
21 kör
Storm STACEY
Team LKQ
Kawasaki
22 kör
Tommy BRIDEWELL
Ducati Oxford Products
Ducati
24 kör
Leon JEACOCK
Specsavers Suzuki
Suzuki
25 kör
Harmadik futam
Jason O’Halloran a Milwaukee King of Donington trófea megnyerését a harmadik futamon, és a McAMS Yamaha kettős győzelmével a második helyre lépett előre az összesített tabellán.
A futam elején Kyle Ryde átvette a vezetést csapattársa, Bradley Ray, Lee Jackson és Rory Skinner előtt.
Skinner ezután támadásba lendült, és a negyedik körre a második helyre került Ryde mögött, Ray és Jackson pedig szorosan követték. A negyedik körben Ray hihetetlen megmozdulása a Redgate-nél a harmadikról az első helyre repítette őt.
Leon Haslam hatalmasat bukott a Schwantznál, Glenn Irwint is vitte magával. A VisionTrack Kawasaki incidense miatt a biztonsági autó a pályára gurult.
— Bennetts British Superbike Championship (@OfficialBSB) May 22, 2022
A tizenegyedik körre a duó egy körön belül többször is pozíciót cserélt, amikor O’Halloran megpróbált elszakadni Skinnertől.
O’Halloran ezután felzárkózott Ray-re, majd a 17. körben egy határozott mozdulattal át is vette a vezetést, amit nem is adott már ki a kezéből. Ezzel kettős győzelmet szerzett a Donington Parkban, és feljött a második helyre az összesített tabellán Knockhill előtt.
Ray a második helyezésével 28 pontos előnyre tett szert a tabellán, a dobogó legalsó fokára Jackson állhatott fel.
Skinner megtartotta negyedik helyét Ryde előtt, aki a második futamban elszenvedett bukása után újabb erős pontszerző helyezést ért el. A hatodik helyen Christian Iddon ért célba, az MCE Ducati versenyzőpárosa a hetedik és nyolcadik helyen végeztek, Sykes – Brookes sorrendben. Danny Buchan végzett a 9. helyen, megelőzve Chrissy Rouse-t végzett, aki ezzel élete legjobb helyezését érte el a brit bajnokságban. A visszatérő MacKenzie nem tudta megismételni az előző két futamon teljesített top10-es helyet, 11. helyen látta meg a kockás zászlót.