back to top
2025. július 04. 10:39
Kezdőlap Blog Oldal 777

Újabb változások jönnek a királykategóriában

0

A GP Bizottság legutóbbi ülésén döntést hoztak néhány változtatásról a MotoGP tesztelésével, a hosszú körös büntetés nyomvonalával és a jövő üzemanyagával kapcsolatban. 

A Carmelo Ezpeleta (Dorna, elnök), Paul Duparc (FIM), Herve Poncharal (IRTA) és Biense Bierma (MSMA) urakból álló GP Bizottság, Jorge Viegas (FIM elnöke), Carlos Ezpeleta (Dorna), Mike Trimby (IRTA, az ülés titkára) és Corrado Cecchinelli (technológiai igazgató) jelenlétében, a Portimaóban tartott ülést 2022. április 22-én. A megbeszélés folyományaként változásokat jelentettek be, amelyek részben azonnali hatályúak, részben pedig a jövőre vonatkoznak. Íme a regula változások!

Azonnali hatályú változtatás

Hosszú körös büntetés nyomvonala

Változás történt, amely tisztázza, hogy a hosszú körös büntetés sávját minden pályán festetlen aszfalton kell vezetni, és nem lehet felfestve, még akkor sem, ha a körülötte festett bukótér van.

Sportszabályzat változás – Hatályos 2023-as szezontól

Tesztkorlátozások a MotoGP géposztályban

Felismerve a versenyszámok növekedésének hatását, jóváhagyták a csapatok és a Michelin között létrejött megállapodást a MotoGP géposztálya számára engedélyezett hivatalos tesztnapok számának csökkentéséről.

A módosított tesztprogram a következő:
  • Egy 1 napos hivatalos teszt a 2022-es szezon utolsó versenyét követően, ugyanazon a pályán, ahol az utolsó versenyt rendezik.
  • Egy 3 napos „shakedown” teszt a téli tesztelési tilalmi időszakot követő első hivatalos teszt előtt. Kizárólag a gyári tesztpilóták és a MotoGP-osztály újoncai számára.
  • Egy 3 napos hivatalos teszt a tesztmentes időszak után és a szezon első versenye előtt.
  • Egy 2 napos hivatalos teszt a tesztmentes időszak után és a szezon első versenye előtt.
  • Két 1 napos hivatalos teszt a GP-versenyt követő hétfőn vagy kedden, a csapatok és a Dorna/IRTA által egyeztetett pályákon és időpontokban.

Technikai szabályzat

Nem fosszilis üzemanyagok

Amint azt a GP Bizottság már bejelentette, 2024-től minden GP kategóriában kötelező lesz legalább 40%-ban nem fosszilis eredetű üzemanyagot használni. Ez az arány a 2027-es szezonra 100%-ra emelkedik.

A FIM MotoGP 2024-től legalább 2026-ig terjedő időszakra vonatkozó pontos specifikációkat már elfogadták és később közzéteszik. A FIM, az IRTA, az MSMA és a Dorna megköszönte a MotoGP üzemanyag-beszállítóinak együttműködését: BP, ETS Racing Fuels, Repsol S.A., Shell, TotalEnergies/ELF és Petronas, akik mind részt vettek a jellemzők meghatározásában.

A 2021-es év legjobb nagydíja

A Bizottság egyetértett abban, hogy a 2021-es év legjobb nagydíja címet a valenciai Ricardo Tormo versenypálya kapja. A szezonzáró futam mindig nagy népszerűségnek örvend, és 2021-ben az eseményen ismét korlátlan nézőszámmal lehetett részt venni, miután hosszú ideig a Covid korlátozások miatt nézők nélkül rendezték a futamot.

Aleix Espargaró nyomás nélkül tud versenyezni

0

Miután saját elmondása szerint sem számoltak vb-címmel, Aleix Espargaró szerint semmilyen tét nem nyomja a vállát az Apriliánál.

Kétszer állatott már dobogón Aleix Espargaró a 2022-es MotoGP-szezon során. Argentínában mindezt futamgyőztesként tette, legutóbb Portugáliában pedig harmadik lett. Ezzel az apriliás összetettben is ebben a pozícióban található, lemaradása ráadásul csak három pont Quartararóhoz képest.

Espargaró tehát most vb-esélyessé lépett elő, rövid távon mindenképp. Hogy hosszabb távon így lesz-e, azzal kapcsolatban a legkevésbé sem idegeskedik.

Nem, egyáltalán nem” – fogalmazott Espargaró azzal kapcsolatban, számolt-e ilyen erős szezonkezdettel. „Viszont öt verseny alapján tényleg esélyesek vagyunk a vb-címre. Elvégre a lemaradásunk is csak három pont. Számítottam egy jó szintre, de talán nem ennyire jóra. Jó formában vagyok, de jó formában versenyeztem tavaly is.

Egymaga persze kevés lenne ehhez. „Ehhez a teljesítményhez kellett persze az Aprilia versenyképes motorja. Ezt megadták idén, amihez ráadásul passzol a vezetési stílusom. Bebizonyítottam, hogy erős tudok lenni ezzel a motorral. Így pedig nincs semmilyen nyomás rajtam. Nem gondolok a vb-címre, egyszerűen csak élvezem a pillanatokat, amelyek megadatnak. Sokáig tartott, mire eljutottam ide.

Amennyiben az Aprilia akár csak még egyszer dobogóra áll, elveszti a privilégiumát arra, hogy gyengébb csapatként egyrészt több erőforrást használhasson, másrészt pedig korlátlanul tesztelhessen. Az olaszok már eleve így készülnek 2023-ra azzal, hogy idén sem használják ki a rendelkezésükre álló erőforrás-mennyiséget. Espargaró egyébként sem szerette ezt a rendszert, és ezzel sincs semmilyen problémája.

Talán néhány mérnök aggodalmasabb nálam ott Noaléban, de én egyébként sem szerettem ezt. Nem vagyok hülye, tudom, hogy ezek a koncessziók segítenek nekünk. De nem szeretem ezt. Ráadásul az Aprilia jó szintre jutott el. Enélkül nem érhetnénk el eredményeket. Remélhetőleg már Jerezben elveszítjük a koncessziós jogunkat.

Bautista szerint várható volt Rea és Razgatlıoğlu balesete

0

Miután ennek a kockázata már tavaly is fennállt, Álvaro Bautista szerint csak idő kérdése volt, mikor üti ki egymást Rea és Razgatlıoğlu.

Álvaro Bautista nagy haszonélvezője volt annak, hogy az asseni harmadik futamon, amelyet meg is nyert, Rea és Razgatlıoğlu összeütköztek és kiestek. Hármójuk különmeccse így most elért az első döccenőhöz a 2022-es szezonban. A csattanásnak köszönhetően Bautista Rea-hez képest 18 pontos előnyre tett szert, Razgatlıoğlu lemaradása pedig már most 45 pont. Ez a baleset még aranyat érhet a spanyol számára.

A vb-éllovas szerint a két rivális esésének voltak előjelei már 2021-ben is. Akkor ez többször a hajszálon múlt, de mivel csak kétszereplős volt a vb-csata, ez belefért. Most viszont már ő is itt van. Igaz, neki sem kellett sok, hogy belekeveredjen…

Az én nézőpontomban Toprak szélesen ment, és leszaladt a rázókőre” – kezd bele Bautista a riválisok ütközésének elemzésébe. „Nem a pályáról, csak a rázókőre. Johnny pedig kereste a maga természetes ívét belül. Toprak is jött volna vissza ide, ahol Johnny volt, de ketten akartak egyszerre ott lenni. Ott viszont két motorosnak nem volt hely, és összeértek.

Egy ilyen ütközés csak idő kérdése volt Bautista szerint. „Találkoztak már ők többször a tavalyi év folyamán is, most viszont olyan történt, ami akkor még nem. Várható volt egy ilyen incidens, csak idő kérdése volt az egész. Ráadásul engem is majdnem magukkal vittek, alig volt helyem. Engem Iker (Lecuona) talált el az eset során. Jókora ütést kaptam a bordáimon. Szerencsés voltam.

A vb-cím felé vezető úton a kiegyensúlyozottság lehet majd a kulcs. „Igen, ez lesz a legfontosabb. Johnny és Toprak nagyon gyorsak, nem gondolnám, hogy annyi versenyt nyerhetek majd, mint 2019-ben tettem. Az ilyen hétvégék számíthatnak majd rengeteget.

Acosta és Gardner máshogy értelmezték a lóerő fogalmát

A MotoGP mezőnye Andalúziába érkezett a hétvégére a szezon hatodik fordulójára. A tradícionális jerezi versenyhétvégét nem akárhogy vezette fel Pedro Acosta és Remy Gardner. Mutatjuk!

Jerez sherry borairól és pincéiről ismert. Nem is indulhatott volna máshonnan a mókázás, mint egy ilyen borászatból. A két motoros vegyítette a város tradícióját és a kétkerekű versenysport világát. Ezúttal kicsit másképp értelmezték a lóerő fogalmát és egy hintót húzva vezettek körbe hölgyeket a város utcáin.

A két versenyző láthatóan jól szórakozott, a programról el is mondták véleményüket azonnal.

„Ez jó móka volt, körbevittünk néhány hölgyet” – mosolygott Gardner. „Gyönyörű hely, nem tudtam sokat róla, és jó volt kicsit jobban felfedezni Jerezt. Nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek. Jól éreztem magam a hétvégén. Múlt héten szereztünk két pontot, remélhetőleg erre tudunk építeni. A tavalyi teszteken elég gyorsak voltunk itt.”

„Mindig jó szórakozás Remyvel lenni, és sikerült egy kicsit kikapcsolnom”mondta Acosta. „Igyekszem nem túl sokat gondolni a versenyre, és egyszerűen csak élvezni. Nincsenek elvárásaim a hétvégével kapcsolatban, csak tovább szeretnék tanulni, és apránként közelebb kerülni a csúcshoz.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pedro Acosta (@37pedroacosta) által megosztott bejegyzés

A regnáló bajnok, Mackenzie visszatérne Oulton Parkban

0

Tarran Mackenzie a Bennetts Brit Superbike Bajnokság második fordulójában, az Oulton Parkban szeretne visszatérni ezen a hétvégén. Amint arról beszámoltunk, az utolsó előszezoni teszten bukott és bokatörést szenvedett, ami miatt nem tudott részt venni a silverstone-i szezonnyitón.

A 2021-es bajnoknak a BSB orvosi csapatának vizsgálatán kell részt vennie a verseny előtt, és amennyiben megkapja a jóváhagyást az indulásra, a nyitó szabadedzésen szeretne visszatérni.

Mackenzie így nyilatkozott: „A bokám már néhány nappal azután, hogy levették a gipszet, jobb lett, kicsit jobban mozgok, mint amire számítottunk. Minden nap járok a fizioterapeutámhoz, és egy kis könnyű edzésen is részt veszek.

„Oulton egy fizikailag megterhelő pálya, de ha egészségesnek nyilvánítanak, akkor kimegyek edzésre, és onnantól meglátjuk, hogy érzem magam.”

A regnáló bajnoknak nem ez volt az egyetlen sérülése a holtszezonban, hiszen januárban egy gyakorlás során eltörött jobb lábának sípcsontja és kificamodott a válla is. Hogy ilyen kezdet után milyen szezon vár rá, az visszatérése után ki fog derülni…

Mint kés a vajon – a bravúros Rins-rajt Portimaóból

0

Egészen elképesztő felzárkózást láthattunk Álex Rins jóvoltából a Portugál Nagydíj rajtjánál. Néhány kanyar, rengeteg nyert pozíció.

Miután nem jutott be a Q2-be, Álex Rins a mezőny legvégéről volt kénytelen nekivágni a Portugál Nagydíjnak.

Ettől azonban a suzukis egyáltalán nem esett kétségbe. Már az első kanyarig rengeteg pozíciót fogott a mezőnyön, aztán pedig az első kanyarokban tovább kapaszkodott egyre feljebb és feljebb. Az első öt kanyarban egészen pontosan tizenhárom pozícióval találtuk őt előrébb Portimaóban.

Az érintett korábban úgy fogalmazott, hogy még a közvetlen környezete is hitetlenkedve nézte a felzárkózást, aminek a végén negyedik lett.

A bravúros Rins-rajt:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

MotoGP™ (@motogp) által megosztott bejegyzés

Elveszettnek érzi magát az első körökben Maverick Viñales

0

Míg Aleix Espargaró a vb-tabella harmadik helyén áll, már futamgyőztesként, Maverick Viñales egyelőre küzd az elemekkel. Ebben Portimao sem segített.

Megint ugyanaz a nóta: Maverick Viñales gyenge szombaton, így hiába jó a tempója, vasárnap ezzel már csak a kármentést tűzheti ki célul. Így volt ez a Portugál Nagydíjon is, ahol az időmérőn nem jutott be a Q2-be, innentől kezdve pedig csak tizedik helyre tudott felzárkózni.

Nagyon csalódott vagyok” – kezd bele Viñales. „Megvolt ugyanis a tempónk ahhoz, hogy elöl lehessünk. Viszont sajnos lassúak voltunk az FP3 során, így ugrott a Q2. Így pedig minden sokkal bonyolultabbá válik. Ilyen tempóval nincs más opció, mint hogy be kell menni a Q2-be. Valami nem jó, és nagyon hamar meg kell találnunk, hogy mi az.

Nagyon messze lehet még, mire Viñales teljesen megbarátkozik a motorral. „Nem érzem jól magam a motoron. Nem vagyok magabiztos. Viszont legalább gyors tudok lenni akkor is, ha egyébként nem érzem jól magam. Ez egyrészt jó, másrészt annyira azért mégsem. Aleixsel sem lehet összehasonlítani a teljesítményünket direktben, mert teljesen máshogy motorozik. Ő ezzel ki tudja hozni a legjobbat az Apriliából, én nem.

Ezt pedig nem úgy akarja elérni, hogy ő változik. „Nem akarok változtatni ehhez a stílusomon. Ez juttatott el idáig, ezzel tudtam annyit nyerni. Olyan motort szeretnék, amin kényelmesen érzem magam, mert az első körökben semmit nem értek. El vagyok veszve. Aztán persze tudok alkalmazkodni, de még az 50 százalékán sem vagyok a potenciálomnak. Azt kell elérni, hogy úgy lehessek gyors, hogy azt az én stílusomban teszem. Mire egy versenyen gyors tudok lenni, már régesrég vége a versenyemnek.

Maverick Viñales jelenleg a tabellán mindössze a tizennegyedik helyen található 25 szerzett pontjával. Legjobb eredménye az Argentínában elért hetedik hely.

Hétvégi menetrend – Jerez és Oulton Park

A tömény múlt hétvégi program után most már nem kell megosztani a figyelmünket egyszerre a MotoGP és a Superbike világbajnokság prorgamjai között, de most is lesz néznivalójuk a motorsport szerelmeseinek.

MOTOGP: Portimao után nincs szünet, a Gyorsasági Motoros Világbajnokság mezőnye a hétvégén a napfényes Andalúziában található Jerez de la Frontera aszfaltcsíkján száll harcba a pontokért.
A Moto2 időmérő edzéseit (és a warm-upokat) leszámítva az Arena4 televízió élőben közvetít mindent – az említett két programot pedig az online fizetős platformjukon láthatjuk.

MOTOE: Jerezben kezdetét veszi az FIM elektromos világkupája, a MotoE. Az idei lesz azutolsó évad, amelyben még Energica motorokkal állnak rajthoz a versenyzők, jövőre ugyanis már a Ducati lesz a beszállító.
Az elektromos világkupa immáron két versenyt rendez hétvégenként – a versenyeket várhatóan az Arena4 online fizetős felületén láthatjuk majd.

RED BULL ROOKIES CUP: szintén Jerezben folytatódik Görbe Soma részvételével a nívós utánpótlás-sorozat. A múlt hétvégi versenyek nem alakultak jól számára – remélhetőleg Jerezben már megszerzi idei első pontjait.
A két futamot a sorozat facebook-oldalán, illetve az ingyenes Red Bull TV alkalmazáson lehet élőben nézni.

BRIT SUPERBIKE: az Egyesült Királyság bajnokságának második állomását az Oulton Park-i pályán rendezik. A forduló érdekessége, hogy nem péntek-szombat-vasárnap, hanem szombat-vasárnap-hétfőn rendezik, mivel a szigetországban a május másodika munkaszüneti nap.
A versenyeket csak a fizetős Eurosport Playeren láthatjuk.

Mégegyszer, röviden:

MotoGP Jerez, Spanyolország
MotoE Jerez, Spanyolország
RB Rookies Cup Jerez, Spanyolország
Brit Superbike Oulton Park, Egyesült Királyság

 

 

 

A hétvégi menetrend – magyar idő szerint:

PÉNTEK
08:25 – 08:45 MotoE 1. szabadedzés
09:00 – 09:40 Moto3 1. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 1. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 1. szabadedzés TV: Arena4
11:50 – 12:20 RB Rookies Cup 1. szabadedzés
12:35 – 12:55 MotoE 2. szabadedzés
13:15 – 13:55 Moto3 2. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:55 MotoGP 2. szabadedzés TV: Arena4
15:10 – 15:50 Moto2 2. szabadedzés TV: Arena4
16:05 – 16:35 RB Rookies Cup 2. szabadedzés
16:50 – 17:00 MotoE 1. időmérő
17:10 – 17:20 MotoE 2. időmérő
17:35 – 18:00 RB Rookies Cup Időmérő
SZOMBAT
09:00 – 09:40 Moto3 3. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 3. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 3. szabadedzés TV: Arena4
12:35 – 12:50 Moto3 1. időmérő TV: Arena4
13:00 – 13:15 Moto3 2. időmérő TV: Arena4
13:30 – 14:00 MotoGP 4. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:25 MotoGP 1. időmérő TV: Arena4
14:35 – 14:50 MotoGP 2. időmérő TV: Arena4
15:10 – 15:25 Moto2 1. időmérő TV: Arena4 (felv.: 22:30)
15:35 – 15:50 Moto2 2. időmérő TV: Arena4 (felv.: 22:55)
16:15 MotoE 1. verseny
17:15 RB Rookies Cup 1. verseny Online: Facebook
VASÁRNAP
09:00 – 09:10 Moto3 Warm-up
09:20 – 09:30 Moto2 Warm-up
09:40 – 10:00 MotoGP Warm-up
11:00 Moto3 Verseny TV: Arena4
12:20 Moto2 Verseny TV: Arena4
14:00 MotoGP Verseny TV: Arena4
14:35 – 15:05 Brit Superbike Időmérő
15:30 MotoE 2. verseny
16:30 RB Rookies Cup 2. verseny Online: Facebook
17:00 Brit Superbike 1. verseny
HÉTFŐ
14:30 Brit Superbike 2. verseny
17:30 Brit Superbike 2. verseny

 

Zarco szerint még mindig nem épp kezesbárány a Ducati

0

Hiába szerzett pole-t és végzett másodikként a Portugál Nagydíjon, Johann Zarco szerint a Ducati még mindig egy nagyon nehezen kezelhető motor.

A téli tesztek alapján egyöntetű vélemény volt, hogy a Ducati a MotoGP-rajtrács legjobb motorja. Az olaszok uralták a teszteket, aztán viszont megérkezett a tényleges szezon. A változtatásokhoz a ducatisok számára a vártnál tovább tart hozzászokni, például kigyorsítani kimondottan nehéz a Desmosedicivel.

A szezonkezdet során Enea Bastianini bizonyult a Ducati legjobbjának, igaz, ő Portugáliában kiesett. Portimaóban Johann Zarcónak jött ki a legjobban a lépés, aki azután, hogy a pole-ból indulhatott, végül második lett a futamon. Ettől viszont szerinte még nem szűntek meg a problémáik Borgo Panigaléban.

Értem azt, hogy miért szoktuk mondani, hogy Európa vízválasztó, és ilyenkor derül ki, ki lehet jó és kinek lehetnek problémái innentől” – gondolkodott el Zarco a mezőny és saját helyzetén. „De most egyszerűen túl sokan vagyunk dobogós helyezésekre. Még saját magamtól sem számíthattam ilyen erős versenyre. Mondjuk azt, hogy én is egyike vagyok ennek a csoportnak, aki a győzelmekre, de minimum a dobogós helyezésekre esélyes lehet. Aki viszont Portimaóban tökéletesen csinált mindent, az Fabio (Quartararo). Ezzel egyébként még nem kaptuk meg az idei képet az európai szezonról. Egyszerűen Fabio ennyire jó volt itt már tavaly is, és ezt megint meg tudta csinálni.

Szép az eredmény, jó az eredmény, de Zarco szerint bőven van még munka a Ducati háza táján. „Néha még mindig nagyon nehéz bánni a Ducatival. De ha erre megtaláljuk egyszer a megoldást – és vagyunk nyolcan – akkor idővel többen lehetünk ott a Ducati motorjain az első helyek valamelyikén.

Második helyének köszönhetően Johann Zarco jelenleg ötödik, 51 szerzett ponttal.

Erőforrás – ki mennyit használt eddig?

0

A MotoGP pilóták számára meghatározott mennyiségű motorblokk áll rendelkezésre, amelyet be kell osztani a teljes szezonra. Ez a darabszám 2022-ben 7 blokk minden versenyzőnek. Egy kivétel van ez alól – az Aprilia versenyzői a koncessziónak köszönhetően 9-cel gazdálkodhatnak. Nagy eséllyel viszont jövőre egyik márkának sem lesz már kedvezménye, hiszen a kiegyenlített mezőnyben szinte bárki odaérhet az elejére, és Aleix Espargaro révén már nekik is van futamgyőzelmük.

Forrás: Repsol Honda

A 21 futamos versenynaptárral számolva tehát átlagosan 3 hétvégét kellene kibírni erőforráscsere nélkül. Ez persze a gyakorlatban nem mindig működik, hiszen 5 futam után már van olyan pilóta, akinél a harmadik blokkot is bevetették. Olyan viszont nem meglepő módon nincs, akinél még a másodikra sem volt szükség. A portugál versenyen viszont többen visszatértek az első motorblokkhoz. A Repsol Honda és a Tech 3 versenyzői mellett a gyári KTM-mel Miguel Oliveira is azzal versenyzett.

Az első pilóta, akinél plombálni kellett a harmadik blokkot, az az idén már kétszeres győztes Enea Bastianini volt. A Gresini Ducatin már az argentin futamon szükség volt rá, 1 héttel később pedig a Ducati pilóták többsége is követte a példáját Austinban. Portimaoban viszont már további 6 pilótánál látták az idejét bevetni a harmadik erőforrást. Közéjük tartozott a későbbi futamgyőztes Fabio Quartararo, csapattársa Morbidelli, a Suzukik, illetve Aleix Espargaro és Bezzecchi is. 8 versenyző egyelőre csak 2 blokkot használt csak el ebben a szezonban, de náluk is csak idő kérdése a következő.

Forrás: Monster Energy Yamaha

16 futam van még hátra a szezonból, erre kell beosztani a meglévő erőforrásokat. Ha a szükség úgy kívánja, természetesen vissza lehet térni a már használtakhoz is, ahogy arra legutóbb is volt példa. A teljesítmény viszont bizonyos mennyiségű kilométer után számottevően csökkenni kezd, tehát nem éri meg a végtelenségig sem nyúzni. A  szabályok komoly megbízhatóságot követelnek, és ez például a Yamahának különösen a 2020-as szezonban fájhatott. A koronavírus miatt rövidített szezonra eleve kevesebb erőforrást engedtek, ráadásul a forró nyitóhétvégéken Jerezben sorra füstöltek el a motorok. Ezeket a blokkokat már később sem lehetett bevetni, így a szezon vége felé idő előtt kifogytak, és Maverick Vinalesnél egy boxutcás rajtot is be kellett vállalni az egyik futamon.