A Katari Nagydíjjal kezdődik a 2024-es MotoGP-világbajnokság, amellyel kapcsolatban még rengeteg a kérdőjel. Ezek egy részét a futamhétvége megválaszolhatja, de azért több szempontból is speciális versenyről van szó, így a továbbiakat illetően nem érdemes teljes mértékből a következő napok eseményeiből kiindulni.
Hamarosan végleg véget ér a téli szünet a MotoGP-ben, és kezdődik a 2024-es világbajnokság. Persze a rajongók szokás szerint a holtszezonban sem maradtak események nélkül, hiszen lezajlottak a csapatok motorbemutatói, és megrendeztek két tesztet, de ez csupán amolyan ízelítő volt azelőtt, hogy elkezdődnek az érdemi események.
Bagnaia történelmi magasságokba került a katari MotoGP-teszt második napján
A 2023-as idényhez képest egy változás van a mezőnyben, már ami a csapatokat illeti. A tavalyi szezonzáró után kiderült, hogy az RNF nem kap rajtengedélyt az idei szezonra, helyükre a NASCAR-ból ismert Trackhouse érkezik. Az amerikai istálló elődjéhez hasonlóan az Aprilia motorjait használja, ráadásul Miguel Oliveira már az év elejétől gyári csomaggal fog versenyezni. Az új alakulat mind a személyi állományt, mind az infrastruktúrát többé-kevésbé megörökölte, egy fontos változás viszont van: Razlan Razali helyére a Yamaha és a Suzuki korábbi sikerkovácsa, az F1-es kalandból visszatérő Davide Brivio érkezett.
Meglepő helyen tér vissza a MotoGP-be a Yamahát és a Suzukit is sikerre vezető szakember
A csapatokhoz hasonlóan a pilóták között is csupán egyetlen újonc van. A tavalyi szezon elsőévese, Augusto Fernández csapattársa már nem Pol Espargaró, hanem Pedro Acosta lesz. A 19 éves motorost generációja legnagyobb tehetségének tartják, és nem véletlenül, hiszen három év alatt a Mot3 és a Moto2 mezőnyében is felért a csúcsra. Ami az állandó mezőnyből kiszorult honfitársát illeti, ő a KTM tesztpilótájaként folytatja pályafutását, és ilyen minőségében minden bizonnyal őt is látjuk még versenyezni szabadkártyával.
Acosta merész kijelentése: már a szezonnyitón felvenné a versenyt leggyorsabb márkatársával
Acostán kívül hat helyen történt változás a mezőnyben, és mondhatni, ez a szextett két háromszöget alkot. Az egyetlen pilóta, aki csapatot váltott, de gyártót nem, az Fabio Di Giannantonio volt, aki a Gresinitől a VR46-hoz igazolt. Sokáig úgy tűnt, hogy az olasz versenyző kiszorul a MotoGP-ből, de a hajrája rendkívül erősre sikeredett: Indonéziában megszerezte pályafutása addigi legjobb nagydíjhelyezését, majd Ausztráliában életében először felállhatott a dobogóra, hogy aztán a katari győzelmével koronázza meg a feltámadást. Sőt, Valenciában is másodikként ért célba, de mivel a szezon során már másodszor megszegte a guminyomásra vonatkozó szabályt, időbüntetést kapott, és utólag a negyedik pozícióba sorolták.
Mérnöke már hónapokkal korábban látta Di Giannantonio váratlannak tűnő feltámadását
Di Giannantonio helyére a mezőny messze legsikeresebb versenyzője, Marc Márquez érkezett, miután hosszas hezitálást követően megelégelte a Honda gyengélkedését, és nehéz szívvel, de otthagyta legnagyobb sikerei helyszínét. Hogy mire mehet egy tavalyi Ducatin, az továbbra is jó kérdés: sokak szerint a mezőny (egyik) legjobb motorján ülve ismét harcba szállhat a vb-címért, de a teszten mind egy körön, mind a versenytempót tekintve voltak nála jobbak. Ugyanakkor az is felmerült, hogy nem ment a maximumon, és még van benne tartalék. A szezonnyitón nyilvánvalóan közelebb kerülünk az igazsághoz, de a valódi választ talán az év harmadik futamhétvégéje, az Amerikai Nagydíj fogja megadni, amelyet az egyik kedvenc pályáján rendeznek.
Lorenzo elárulta, miért kételkedik abban, hogy Marc Márquez idén kiemelkedően fog teljesíteni
A nyolcszoros világbajnokot pont egykori riválisának, Valentino Rossinak a féltestvére, Luca Marini hivatott pótolni, már amennyire ez lehetséges. A 26 éves motoros egyesek számára meglepő módon otthagyta a VR46-ot, illetve a Ducatit, és a 2023-as konstruktőri tabellán utolsóként záró Hondához szerződött. Amikor erre fény derült, kiemelte, fontos szempont volt, hogy így gyári csapatnál versenyezhet, azt pedig mi tesszük hozzá, hogy alighanem pénzügyileg is jövedelmező döntést hozott. Hogy ez sportszakmailag is igaz-e, arra csak az idő ad választ, mindenesetre az új koncessziós szabályok lehetővé teszik a Honda számára, hogy gyorsabban fejlesszenek.
Marini elárulta, mi az, amit a Hondának el kell felejtenie a visszakapaszkodás útján
Ugyanez igaz a Yamahára is, amely kulcsfontosságú idény előtt áll, hiszen Fabio Quartararo többször is hangsúlyozta, hogy ha nem lát kellő mértékű előrelépést, akkor körülnéz a piacon. Kereslet pedig biztosan lenne rá, hiszen mindössze négy versenyzőnek biztosított a jövője 2025-re is. A tesztek után látott pozitívumokat, de az egykörös tempót illetően a jelek szerint továbbra is hátrányban vannak.
Quartararo nem viccel, megtette az első lépést, hogy elhagyja a Yamahát
A francia motoros csapattársa Álex Rins lesz, aki hiába nyert futamot tavaly az LCR Hondával, összességében valósággal elmenekült a csapattól. Esetében talán a legfontosabb kérdés az, hogy érezni fogja-e a tavaly elszenvedett súlyos sérülésének hatásait. Az viszont előny lehet számára, hogy a Suzuki után ismét sornégyes motorblokkal rendelkező gépet hajt, bár szerinte ennek nincs akkora jelentősége. Ugyan ennek jelenleg kicsi a valószínűsége, de meg kell említeni, hogy Maverick Viñaleshez és Jack Millerhez hasonlóan róla is elmondható, hogy ha főfutamot nyer (és a másik két versenyző közül egyikük sem teszi ezt meg előtte), akkor ő lesz a MotoGP-korszak első olyan pilótája, aki három különböző gyártóval is megteszi ezt.
Marc Márquez utolérheti, hárman viszont felül is múlhatják Rossiékat egy mutatóban
Rinst Johann Zarco váltotta a Honda szatellitcsapatánál, akivel kapcsolatban Marinihez hasonlóan szintén meglepetést okozott a váltás, sőt, esetében egyes szakértők tényleg megfogalmazták, hogy a pénzt választotta. A 33 éves motoros aligha lesz képes olyan eredményekre, mint a Pramacnál volt, ezzel együtt a tesztek után úgy fogalmazott, hogy rosszabbra számított.
Zarco dobogós helyekért harcolna a Hondával, ami még nem mutatta meg a „valódi potenciálját”
Ennek a háromszögnek a harmadik tagja Franco Morbidelli. Előzetesen azt lehetett gondolni, hogy a három versenyző közül ő jön ki a legjobban a körforgásból, hiszen a gyári Yamahánál szinte végig szenvedett, a Ducatinál viszont ismét rátalálhat a siker útjára. Ugyanakkor számára rémálomszerűen kezdődött a szezon, hiszen a Superbike-teszten elszenvedett bukása miatt mindkét tesztet ki kellett hagynia. Ez önmagában nagy érvágás lenne, hát még úgy, hogy új motoron ül. A jó hír, hogy a futamon már elindulhat, de így még nehezebb dolga lesz, és erre akár a MotoGP-karrierje is rámehet.
Megszületett a döntés, kiderült, hogy Morbidelli indulhat-e az idénynyitón
A többiek maradtak annál az istállónál, ahol tavaly is voltak. A huszonkét versenyzőből összesen négy királykategóriás világbajnok van a mezőnyben, és további kilenc olyan pilóta, aki valamelyik kisebb géposztályban ért fel a csúcsra. A mezőny tagjai között összesen 26 vb-cím oszlik meg, ami kettővel több, mint egy évvel ezelőtt. A MotoGP-ben tizenhatan ünnepelhettek már futamgyőzelmet, ami hárommal nagyobb a 2023-as szezon előtti állapotnál.
A hétvége menetrendje a MotoGP-ben nem változik a nyári szünet óta megszokotthoz képest, viszont a két kisebb kategóriában minimálisan igen. A most kezdődő idényben ugyanis az első tréning teljesen tét nélküli lesz, és nem befolyásolja, hogy kinek nem kell szerepelnie a Q1-ben, így az elnevezés edzésről szabadedzésre változik.
Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon
Ami a szabályokat illeti, a legnagyobb változás a guminyomásra vonatkozó előírást érinti. A 2024-es szezonban a Michelin 1,88-ról 1,80 barra csökkentette az első abroncs határértékét, kivéve a Sachsenringen, Phillip Islanden és Mandalikán, ahol ez 1,85 bar lesz. Cserébe viszont a főfutamon a versenytáv 60 százalékában afölött kell lenni, különben azonnali büntetés jön, hiszen idén nem lesz már figyelmeztetés.
A papírforma Bagnaiának, a sorozat Márquezéknek kedvez
A szezonnyitót idén Katarban rendezik. Mondhatni, a szokásoknak megfelelően, annak ellenére, hogy az elmúlt években kétszer is előfordult, hogy a MotoGP mezőnye nem Loszaílban kezdte meg az idényt. Tavaly a pálya felújítása miatt kellett a versenynaptár végére tenni, míg 2020-ban a koronavírus-járvány miatt csak a két kisebb kategória versenyzett ott.
A Losail International Circuit 2004-ben debütált a gyorsaságimotoros-vb-n, és 2008 óta villanyfényes futamoknak ad otthont. Összesen 21 alkalommal fogadta a legalább a kisebb kategóriák pilótáit. Aki jó fejszámoló, az rögtön rájöhetett, hogy nem jön ki a matek, hiszen 2004-től 2023-ig csak húsz év telt el. 2021-ben azonban két fordulót is tartottak a közel-keleti helyszínen, a másodikat Dohai Nagydíj néven.
Maga az aszfaltcsík 5,380 kilométer hosszú, és 12 méter széles. Összesen tíz jobb- és hat balkanyart tartalmaz, a célegyenes pedig 1068 méter hosszúságú. Tavaly mind az abszolút, mind a versenyben futott körrekordot megdöntötték: előbbi Marini 1:51.762-es pole pozíciós ideje, utóbbi pedig Enea Bastianini nevéhez fűződik 1:52.978-cal. A végsebességre vonatkozó csúcsot Zarco tartja 362,4 km/h-val még 2021-ből.
Domenica scatta il mondiale #MotoGP con Pecco #Bagnaia che andrà a caccia del tris iridato! Ecco tutti i segreti del #Lusail International Circuit, sede del #QatarGP 2024, nella preview di @brembobrakes! pic.twitter.com/wAumcy1l8w
— motorbox.com (@motorboxcom) March 5, 2024
Ami a múltat illeti, minden géposztályt figyelembe véve Jorge Lorenzo aratta a legtöbb győzelmet, szám szerint hatot, de csak a MotoGP-t nézve Valentino Rossi és Casey Stoner is eggyel felülmúlja az ő három diadalát. A jelenlegi mezőnyből Maverick Viñales a legeredményesebb két királykategóriás elsőséggel, rajta kívül Márquez, Quartararo, Bastianini és Di Giannantonio nyert egy-egy alkalommal.
Apropó Bastianini és Di Giannantonio: az előző két idényben egyaránt a Gresini valamelyik versenyzője nyerte meg a Katari Nagydíjat. Kérdés, hogy folytatódik-e a sorozat, mert ha igen, az akár azt is jelentheti, hogy Márquez már az első futamát megnyeri a csapatváltása után, de persze öccsét, Álex Márquezt sem szabad leírni. Az előző öt versenyt egyébként öt különböző pilóta nyerte, a két olasz és Quartararo előtt Andrea Dovizioso, majd Viñales állhatott fel a dobogó tetejére.
Ha ez a sorozat tovább íródik, az akár a nemrég a Ducatival szerződést hosszabbító Francesco Bagnaiának és Jorge Martínnak, a tavalyi világbajnokság első két helyezettjének is kedvezhet. A tesztek alapján a címvédő bombaformában van, hiszen mind Sepangban, mind a mostani helyszínen ő futotta meg a leggyorsabb kört, és a versenytempója is jónak tűnt.
Kiderült, hogy mekkora lehet Bagnaia fizetése a szerződéshosszabbítása után
„Izgatottan várom, hogy elkezdjem a negyedik szezonomat a Ducati Lenovo Teamnél – nyilatkozta. – Katarban kezdünk egy olyan pályán, amelyet kedvelek, és ahol korábban jó eredményeket értünk el. A tesztek során mind versenytempóban, mind gyorskörön versenyképesek voltunk. Sikerült remek időt futnom, de a körülmények is megfelelőek voltak. A futam más lesz: sok gyors pilótára számítok, és intenzív lesz a versengés. Ezzel együtt felkészültünk, és alig várom, hogy péntek délután újra pályára mehessek.”
A tesztek alapján úgy tűnt, hogy a Ducatinak ismét sikerült megújulnia, és az idei motorjuk jelentős előrelépésnek számít a tavalyihoz képest. Mindez Bagnaia és Martín mellett Bastianininek is kedvezhet, aki szintén jól szerepelt az előszezonban, és úgy tűnik, maga mögött hagyta a kálváriáját. Mindenesetre ez a pálya különösen kedves lehet neki, hiszen itt aratta karrierje első győzelmét a MotoGP-ben.
A tavalyi csalódás után Bastianini idén ismét bajnoki esélyes lehet?
„Végre újra pályára megyünk a szezon első versenyén, és nagyon örülök, hogy Katarban kezdünk, ahol 2022-ben megszereztem az első MotoGP-győzelmemet – kezdte. – A legutóbbi előszezoni teszten Loszaílban erősek és versenyképesek voltunk, így a körülmények kedvezőek az erős teljesítményhez. A versenyhétvége körülményei azonban különbözni fognak a teszteléséitől, így a földön kell maradnunk. Az eső fordulótól kezdve keményen fogunk dolgozni, hogy jól kezdjük a 2024-es idényt.”
A Ducati első számú üldözői minden bizonnyal idén is a KTM és az Aprilia lesznek. Előbbi viszonylag csendes előszezonon van túl, de az érintettek hangsúlyozták, hogy nem igazán mentek rá az egykörös tempóra. Ellentétben a noalei gyártóval, amely ebben a tekintetben a Ducatikat leszámítva a legjobb volt, de Aleix Espargaró hangsúlyozta, hogy az időmérőkön várhatóan szenvedni fognak, és inkább a versenytempójukban lehet bízni.
Soha nem látott magasságokban van az Aprilia, de ez sem elég
A Yamaha és a Honda a tesztek alapján nem reménykedhetnek abban, hogy máris felzárkóztak a többiekre, és már egy dobogó is óriási meglepetésnek számítana bármelyik márkától. Ugyanakkor náluk most az építkezés a legfontosabb, és ezzel kapcsolatban Marini optimistán fogalmazott. Az olasz motoros izgatottan várja az új kalandot.
„Eljött az idő, hogy újra versenyezzünk, és most a Repsol Honda csapatának tagjaként tehetem ezt meg – jelentette ki. – Ez egy újabb izgalmas mérföldkő azon az úton, amelyen tavaly év vége óta járok. Minden alkalommal, amikor csapatként együtt dolgozunk, képesek vagyunk találni valamit, és újabb lépéseket tenni előre. Ez az első hétvége lehetőséget ad arra, hogy véglegesítsünk néhány részletet a tesztről, és jobban megértsük, hogyan kell együtt dolgozni egy futamhétvége alatt. Van még tennivalónk, és alig várom, hogy elkezdhessem a gyári Honda versenyzőjeként [a szezont].”
A Katari Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
12:00–12:35 | Moto3 | Szabadedzés |
12:50–13:30 | Moto2 | Szabadedzés |
13:45–14:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
16:15–16:50 | Moto3 | Első edzés |
17:05–17:45 | Moto2 | Első edzés |
18:00–19:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
10:30–11:00 | Moto3 | Második edzés |
11:15–11:45 | Moto2 | Második edzés |
12:00–12:30 | MotoGP | Második szabadedzés |
12:40–12:55 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
13:05–13:20 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
14:50–15:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
15:15–15:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
15:45–16:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
16:10–16:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
17:00– | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
13:40–13:50 | MotoGP | Bemelegítés |
15:00– | Moto3 | Verseny |
16:15– | Moto2 | Verseny |
18:00– | MotoGP | Verseny |