back to top
2025. augusztus 12. 02:04
Kezdőlap Blog Oldal 517

Fél másodpercet adott riválisainak a japán versenyző a Le Mans-i kvalifikáción

0

A Q1 résztvevőinek utolsó gyors körét Colin Veijer hatalmas bukása törte derékba, majd érkezett Ayumu Sasaki, aki óriási idővel szerezte meg a pole pozíciót.

A Moto3-as pilóták számára az időmérő edzés volt az első olyan kifutás, ami száraz körülmények között zajlott a hétvége folyamán. Az eddigi programokon a vizes pálya nehezítette meg a versenyzők dolgát. A legmeglepőbb név a Q1-ben egyértelműen Tatsuki Suzukié volt, ám a japán versenyző nagyszerű körrel kezdte meg a kvalifikáció első szakaszát Le Mans-ban.

Végül Suzuki körét pályaelhagyás miatt elvették, így David Salvador állt az élre. A továbbjutók között szerepelt még Andrea Migno, Matteo Bertelle, valamint Scott Ogden is nyolc perccel a leintés előtt. Az utolsó szektor remekül sikerült Stefano Nepának, így átvette a vezetést, ám elsősége nem tartott sokáig, mert szinte azonnal érkezett Migno, aki keresztülhúzta honfitársa számításait.

Az edzés feléhez közeledve a versenyzők visszatértek a bokszba, ahol a többség a szokásos kivárásos taktikát alkalmazta. Végül Suzuki volt az, aki elsőként visszagurult a pályára, és számos versenytársa követte is őt. Az idő mindeközben lejárt, Colin Veijer hatalmas idővel érkezett, de bukott, ami sárga zászlós jelzést vont maga után, így lényegében nem történt változás a továbbjutókat illetően.

A kvalifikáció második szakaszában Xavi Artigas és Joel Kelso jött ki a pályára először, akik szépen kihasználták egymás szélárnyékát, mégsem jött össze egyiküknek sem a hétvége legjobb ideje. Helyettük Deniz Öncü állt az élre.

Artigasnak a második mért kör már sokkal jobban sikerült, feljött Öncü mögé, ám ez az eredmény sem tartott sokáig, érkezett előbb Ayumu Sasaki, aki átvette a második helyet Artigastól, majd Diogo Moreira utasított maga mögé mindenkit.

Hét perccel a leintés előtt Sasaki egy hiba ellenére mégis az élre tudott állni egy 1:42.073-as körrel. Az utolsó rohamot Holgado és Moreira kezdte a legjobban, de egyiküknek sem sikerült olyan gyors kört összerakni, hogy Sasakit megelőzzék. A japán három tizedes előnnyel érkezett saját magához képest, mellyel bebiztosította a pole pozíciót. Majdnem fél másodpercet vert a teljes mezőnyre.

Az időmérő edzés végeredménye: 

Bagnaiáé a pole, miután az utolsó másodpercekben megelőzte Marc Márquezt

0

Fabio Quartararót a kategóriaújonc szorította ki a Q2-es továbbjutók közül, majd a kvalifikáció második szakaszában a visszatérő Marc Márquez lepte meg a mezőnyt, de Pecco Bagnaia ellen neki sem volt ellenszere.

A Yamahára folyamatosan panaszkodó Fabio Quartararóval a résztvevők között gurult ki a pályára a MotoGP mezőnyének azon része, akik nem jutottak be egyenes ágon a Q2-be a pénteki eredmények alapján. Az időjárás eddig kegyes volt a versenyzőkhöz, de meglehetősen borús égbolt alatt vágtak neki az időmérő edzés első felének.

A legtöbb pilóta előre és hátra is a lágy opciót részesítette előnyben a gumiválasztást illetően. Luca Marini fejezte be először az első mért kört 1:33.637-es idővel. Az olasz versenyzőnél hét tizeddel volt gyorsabb mind Fabio Quartararo, mind Álex Rins. A francia végül több mint egy másodpercet vert olasz versenytársára.

A Q1 feléhez érkezve Quartararo és Marini szerepelt a két továbbjutó helyen, de Joan Mir és Franco Morbidelli is befért 1:32 alá. A francia jelentősen odapörkölt a versenytársainak, hiszen az 1:31.366-os idejével a hétvége eddigi legjobbját érte el, Marini lemaradása pedig majdnem fél másodperc volt hozzá képest.

Az edzés második etapját Marini kezdte a legjobban, de Rins és Mir is narancssárga szektorokkal érkezett. A Repsol Honda versenyzője végül nem tudott javítani, viszont Marini valamelyest csökkentette a hátrányát Quartararóval szemben. Mindenki meglepetésére Augusto Fernández érkezett, aki maga mögé utasította a francia versenyzőt.

Quartararo ismét futott egy nagyszerű kört, de nem volt elég arra, hogy megelőzze Fernándezt, mindössze 23 ezreddel maradt el a KTM versenyzőjétől. Marini érkezett két tizedes előnnyel a második szektorban, majd sikerült első helyre váltania nagyszerű körét. Így Marini és Fernández jutott tovább az időmérő edzés második szakaszába.

A kvalifikáció második szakaszát Maverick Viñales kezdte a legjobban, egy 1:31.588-as idővel, majd a következő körben ezt három tizeddel meg tudta javítani, mögötte Jack Miller, majd Aleix Espargaró érkezett.

Jorge Martín rögtön az első mért körén maga mögé utasította honfitársát, így átvette a vezetést. Elsősége azonban nem tartott sokáig, Viñales azonnal visszavágott.

Viñales mögé a visszatérő Marc Márquez érkezett meg a második helyre, majd a legtöbb versenyző kigurult a bokszba. Az Aprilia versenyzője épp a bokszutcát hagyta volna el, amikor leállt a motorja, így vissza kellett tolnia azt. Az eset ellenére három perccel a leintés vége előtt még mindig az élen állt a spanyol pilóta.

Eközben csapattársa az első szektorban hatalmasat esett, Bagnaia pedig feljött a második helyre. Marc Márquez Jorge Martín szélárnyékában érkezett piros szektorokkal, sikerült átvennie a vezetést, mögé pedig Jack Miller zárkózott fel. Majd Pecco Bagnaia érkezett, aki 58 ezreddel ugyan, de maga mögé utasította a spanyol klasszist.

A kvalifikáció végeredménye: 

Espargaró: Sejthettem volna, hogy Marc Márquez ilyen közel van

0

Pénteken Aleix Espargaró két újabb szárnnyal jelent meg a Le Mans-i pályán. A jerezi problémák után azonban az Aprilia versenyzője nagyon körültekintően vág neki a francia hétvégének.

A spanyol pilóta egy valóságos bukássorozatot nyitott meg délután, mivel csak a második edzés első 13 percében hat bukás történt.

„Nagyon jól érzem magam a motoron, viszont nem volt könnyű, mert a körülmények elég trükkösek voltak. Volt egy bukásom, mint sok más versenyzőnek közepes első gumival.”

Estére Espargaró szinte már el is felejtette a Marc Márquezzel való jelenetet, amikor mindketten széles ívet választottak, és a lassítás alapján úgy tűnt, hogy majdnem össze is értek.

„Nem lökött meg, csak a jobb oldalra húzódtam, és nem vettem be a sikánt. Nem tudtam, hogy követ, sejthettem volna mondjuk, hogy megpróbálja, de nem tudtam, hogy ilyen közel van” ─ kezdte Espargaró.

Marc Márquez motorja csúnyán összetört, a KTM maradt az élen a második edzésen

„Jerezben rendkívül gyors voltam, aztán a sprintversenyen nem tudtam tartani a lépést az olyan versenytársaimmal, mint Pecco vagy a KTM-esek. Remélhetőleg itt sikerülni fog. A sebességünk jó, de ez a versenyzésről szól. Remélem, egy jó kvalifikációt és egy jó versenyt tudok majd futni. Jól érzem magam, de az első gumival vannak problémáink. Ha valaki mögött mész, az nehéz egy versenyen. Nem tudom lelassítani a motort, a légnyomás és a gumihőmérséklet túlságosan megemelkedik. A Michelin szakemberei azt mondták, hogy tizenegy fokkal melegebbek az első gumik, mint abban az esetben, ha egyedül motorozunk. Ötfős bolyt alkottunk Jerezben, szóval rá kell jönnünk, hogyan lehet csökkenteni a gumihőmérsékletet, mert a motor már nem működött jól.”

A pénteki napon gyári Aprilián azonban már egy újítás is látható volt: két szárny a villa egyik eleméhez rögzítve.

„Egy kicsit jobban ellensúlyozza a kerékdőlést, és a motor egy kicsit jobban befekszik kanyarba. Az 1-es például mindig egy kicsit trükkös Le Mans-ban. Megint több szárny van a motoron, ami nem igazán tetszik, de ez van. Működik, és ezért fogjuk továbbra is használni őket.”

Ismét problémás lehet a tavaly számos balesetet okozó kanyar?

0

A Red Bull KTM gyári versenyzője, Jack Miller a Le Mans-i első edzésnapon a legjobb időt érte el, majd ezt követően a pályán tapasztalt pozitív és negatív élményeiről beszélt.

Jack Miller birkózott meg a legjobban a Le Mans-i körülményekkel pénteken. A többnyire felhős égbolt alatt Miller a második edzés utolsó szakaszában vette át a vezetést Aleix Espargarótól. Az ausztrál már délelőtt is a MotoGP mezőnyének leggyorsabb versenyzője volt.

„Jól érzem magam, élvezem ezt a pályát, és a motor fantasztikusan működik. Trükkös körülmények voltak délután. A szél nagyon felerősödött, különösen az 1-es szektorban” ─ számolt be Miller a körülményekről.

„Viszont a szél nem befolyásolja annyira a motorunkat, szóval ez egy kicsit megkönnyíti a helyzetemet, mivel a korábbi versenygépeimhez képest ez újdonság.”

Marc Márquez motorja csúnyán összetört, a KTM maradt az élen a második edzésen

„Elégedett vagyok a tempóval a használt gumikon. Néhány kicsit hosszabb etapot is tudtam teljesíteni, és meg tudtam figyelni, hogy milyen a gumik tartóssága, és hogyan alakul a kopás. A közepes első gumik jól működnek a kissé hűvösebb körülmények között. Elégedett vagyok, remekül indult a hétvége.”

„Le Mans egy furcsa, régi pálya. Valahogy nem tudsz mindenhol teljesen a határon menni. Néhány szakaszon elég rossz a tapadás. Kanyarról kanyarra kell haladni, és minden kanyart egy kicsit másképp kell kezelni. Ma nem esett az eső, de mindannyian tudjuk, hogy esni fog. Szóval fel kell készülnünk erre is.”

KTM-siker az első edzésen ─ a legnagyobb nevek a legjobb tízen kívül

A kritikus pontokról Miller így nyilatkozott:

„A 7-es kanyar mindig problémát okoz, ahogyan a 3-as is. Mindig ugyanott van a probléma, azt hiszem, tavaly 47 baleset volt az utóbbiban.”

Miller most az első rajtsorból való indulást tűzte ki célul szombatra:

„Egyértelműen ez a cél. Legutóbb Jerezben láttuk, hogy elég hektikus volt a futam eleje, ezért lenne fontos, hogy jó rajtpozícióból induljunk. A kvalifikáció természetesen fontos, de szombaton a sprintfutamra koncentrálunk elsősorban.”

Marc Márquez szerint nem lett volna jó üzenete, ha le kell töltenie a büntetését

0

A Repsol Honda sztárja, Marc Márquez a csütörtöki sajtótájékoztatón ismét beszélt a Portugál Nagydíjról, és elmondta véleményét a semmissé nyilvánított büntetés ügyében.

Marc Márquez kénytelen lesz átgondolni a szezonra kitűzött céljait, mivel a kézközépcsonttörés miatt 80 pont hátrányba került a világbajnoki tabellát vezető Pecco Bagnaia mögött.

„Kár, mert végre, hosszú évek után, sérülések és műtétek nélküli telet tudhattam magaménak. Az első nagydíjra rendesen fel tudtam készülni. Bár a teszteken küszködtünk, és a portimãói hétvégén nem ment minden rögtön simán, de aztán a kvalifikáción és a sprintfutamon bizonyítottunk. A vasárnapi verseny első két körében is erősnek éreztem magam, de sajnos jött a bukás, és megsérültem. Nem könnyű ilyen balesetek után motiváltnak maradni, de igyekeztem gyorsan összeszedni magam, és most itt vagyok. Keményen fogok dolgozni azon, hogy megtaláljam a ritmust és a jó versenytempót.”

A FIM Fellebbviteli Bírósága a héten megerősítette, hogy Márqueznek nem kell letöltenie a portugál hétvégén begyűjtött dupla hosszú körös büntetést.

„Számomra a büntetés eltörlése normális” ─ ismerte el Márquez.

Sokakat felháborító döntés született Marc Márquez büntetésének ügyében

„Amikor Portugáliában megkaptam, teljesen egyetértettem a sportfelügyelőkkel, mert nagy hibát követtem el, de a büntetés egyértelműen az Argentin Nagydíjra szólt. Aztán valaki megváltoztatta a leiratot. Nem az én hibám volt… Úgy néz ki, hogy ezt a szabályt megváltoztatják a jövőre nézve. Nem hiszem, hogy ez a legjobb megoldás, mert ez a változtatás azt eredményezheti, hogy a versenyzők a jövőben több kockázatot vállalnak. Elvégre Jerezben a sérülésem ellenére is indulhattam volna, a versenyen teljesíthettem volna a büntetést, és rögtön utána kiállhattam volna. Az ilyen trükköket a szabályzatnak el kellene kerülnie, szóval az illetékeseknek gyorsan ki kell találniuk valamit.”

Apropó: a sajtótájékoztatón feltűnt, hogy Marc Márquez leragasztotta az Estrella Galicia 0,0 logóját a pólóján. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az alkoholmentes sör gyártója kiszállt volna szponzorként.

A francia törvények tiltják az alkoholreklámokat, még alkoholmentes sört sem lehet reklámozni. Ezért Álex Rins és Álex Márquez is kénytelen elfedni az Estrella Galicia logóját.

Marc Márquez motorja csúnyán összetört, a KTM maradt az élen a második edzésen

0

Rengeteg bukást, és igazi tűzijátékot tartogatott a MotoGP második edzése pénteken Le Mans-ban. A KTM a délutáni edzést is behúzta.

A pénteki nap második edzését Aleix Espargaró szinte azonnal a bukótérben kezdte. A spanyol versenyző a kilences kanyarban dobta el a motort, majd alig pár másodperccel később Franco Morbidelli is bukott a négyes szektorban. Egymást követték a sárga zászlók: Joan Mir, Lorenzo Savadori, Augusto Fernández ás Álex Márquez is meglátogatta a kavicságyat.

Egyre erősebb lett a szél a pálya környékén, ami jelentősen megnehezítette a versenyzők dolgát, sokan nem is tudták egyelőre megjavítani a délelőtti idejüket az edzés első harmadához érkezve. Marco Bezzecchi rendre piros szektorral kezdte a köreit, de a pálya második szakaszára minden alkalommal elveszítette az előnyét, így nem tudott javítani. Az edzés feléhez érkezve kezdett beborulni az ég.

A gyári Ducati csapat sem úszta meg bukás nélkül. Húsz perccel a leintés előtt Danilo Petrucci dobta el a motort. Quartararo indított el egy ígéretes kört, de a francia belehibázott az egyik kanyarban, így nem tudott javítani, ám a következő köre már rendkívül eredményesen sikerült. Jorge Martín szintén megrántotta a gyeplőt, aki a harmadik helyre jött fel, míg a hazai hős az ötödikre.

A KTM folytatta délelőtti szereplését, Brad Binder állt az élre. Pecco Bagnaia nem szerette volna élvezni a mögötte érkező Marc Márquez társaságát, így gyorsan visszatért a bokszba.

Jack Miller majd Bezzecchi is megelőzte Bindert. Hét perccel a vége előtt Bagnaia, Marc Márquez  és Mir is a legjobb tízen kívül szerepelt. Quartararónak sikerült javítania, és feljött a hetedik helyre, majd a következő körét is piros szektorral kezdte, de a második mérési pont előtt ismét rontott a francia.

Az edzés utolsó perceire fordulva szinte másodpercenként változott a tabella. Marc Márquez feljött a negyedik helyre. Bagnaia továbbra sem volt az első tízben, Quartararo pedig a veszélyzónába került. Álex Márquez jött fel a nyolcadik helyre, így egyelőre a Q1-be kényszerítette a franciákat.

A délelőtti győztes, Jack Miller érkezett egy nagyszerű idővel, ami elég volt ahhoz, hogy átvegye a vezetést. Az utolsó pillanatban Marc Márquez ismét bukott, Bagnaiának pedig sikerült javítani, így kiütötte Luca Marinit az első tízből.

Az edzés végeredménye:

KTM-siker az első edzésen ─ a legnagyobb nevek a legjobb tízen kívül

0

Rendkívül mozgalmas péntek délelőttöt tudhat maga mögött a MotoGP mezőnye. A KTM-ek ott folytatják, ahol abbahagyták, míg a Yamahák továbbra is szenvednek, Marc Márquez pedig bukással kezdte a visszatérést.

Az időjárás kegyes volt a MotoGP mezőnyéhez péntek délelőtt Le Mans-ban. Az első mért körök alapján Marco Bezzecchi kezdte a legjobban az edzést, a visszatérő Marc Márquez mindössze a 19. idővel indított. Miguel Oliveira azonban egyelőre még kényszerpihenőjét tölti, helyette Lorenzo Savadori ugrott be az Apriliához, Enea Bastianini helyettesítésére pedig Danilo Petrucci érkezett a gyári Ducati csapatba.

A négyes szektorban hirtelen sárga zászló jelent meg, a címvédő, Pecco Bagnaia látogatta meg a kavicságyat, de szerencsére sérülés nélkül megúszta az esetet. Nem sokkal később a sérüléséből visszatérő Marc Márquez is bukott, de ő sem sérült meg.

Rendkívül szoros volt az állás az első etap végén, 18 versenyző volt egy másodpercen belül. Az edzés feléhez közelítve Luca Marini állt az élre 1:32.785-ös idővel. Húsz perccel a vége előtt Takaaki Nakagami motorja füstölt el, majd Di Giannantonio bukott a hármas szektorban.

Az edzés utolsó harmadára fordulva Pecco Bagnaia vette át a vezetést, így már négy Ducati szerepelt az első öt között. Meglepetésre Augusto Fernández jött fel a harmadik helyre, de a többi versenyző sem aprózta el az edzés végét, egyre biztatóbb időkkel érkeztek. A spanyol képzeletbeli dobogója nem tartott sokáig, ugyanis Aleix Espargaró robbantani tudott, és átvette honfitársától a pozíciót. Marc Márquez is kezdett magára találni, a hatodik helyre jött fel.

A helyi hős, Fabio Quartararo kezdte egy meglehetősen erős idővel az edzés utolsó öt percét, és tíz pozíciót javítva átvette a második helyet. Marc Márquez már az új vázzal gurult ki a pályára, és sikerült robbantania. Quartararo állt az élen, mögötte Márquez, majd Joan Mir.

Bezzecchi azonban nem hagyta annyiban a dolgot, ahogyan Miller és Marini sem, azonnal maguk mögé utasították a japán gyártók versenyzőit. A KTM gyári duója állt az élre, de Marini belerondított az osztrák csapat örömébe, átvette a második helyet. Végül az első tízből kiszorult mindkét Yamaha, valamint Marc Márquez is.

Az edzés végeredménye: 

Agostini, Rossi, Márquez ─ legendák győzelmét hozták az eddigi jubileumi futamok

0

100., 200., 300. és így tovább ─ vajon mely versenyzők álltak a dobogó legfelső fokán minden századik világbajnoki futamon? Most leleplezzük őket!

100 ─ 1962-es Spanyol Nagydíj (Montjuïc)

A 100. futamot Barcelonában rendezték meg, ahol 50, 125 és 250 köbcentis gépek alkották a rajtrácsot. Hans Georg Anscheidt, a ma már MotoGP-legenda nyerte az 50 köbcentis versenyt, míg Japán első GP-győztese, Takahasi Kunimicu a 125-es futamot. Jim Redman, egy másik MotoGP-legenda diadalmaskodott a negyedlitereseknél.

200 – 1970-es Belga Nagydíj (Spa-Francorchamps)

A híres Spa-Francorchamps adott otthont a 200. versenynek, amikor Giacomo Agostini a csúcson volt. Nem meglepő módon az olasz legenda nyerte az 500 köbcentis belgiumi futamot, és ezzel megszerezte ötödik világbajnoki címét zsinórban. Rodney Gould és Ángel Nieto nyerte a 250-es, illetve 125 köbcentis versenyeket, ez volt a spanyol első győzelme a kategóriában.

200
Fotó: MotoGP Média

300 ─ 1978-as Svéd Nagydíj (Karlskoga)

A 300. futamot Svédországban rendezték meg, ahol a kétszeres világbajnok Pierpaolo Bianchi a 125 köbcentisek versenyében győzött, míg Gregg Hansford kettős győzelmet aratott a 250-es és a 350-esek versenyében. Barry Sheene nyerte az 500 köbcentis futamot.

300
Fotó: MotoGP Média

400 ─ 1986-os Francia Nagydíj (Le Castellet)

A franciaországi Le Castellet-ben az olasz Luca Cadalora legyőzte Fausto Gresinit, és a 125 köbcentisek között az első helyen végzett. A venezuelai Carlos Lavado megnyerte a 250-esek futamát, és ezzel megszerezte második bajnoki címét, míg az 500-asoknál Eddie Lawson állt a dobogó legfelső fokára.

400
Fotó: MotoGP Média

Hatalmas mérföldkőhöz érkezik a világbajnokság, jön a jubileumi futam ─ hétvégi menetrend

500 – 1993-as Európa Nagydíj (Circuit de Barcelona-Catalunya)

Ueda Noboru szerezte győzött a legkisebb géposztályban, Max Biaggi a 250 köbcentiseknél, míg Wayne Rainey pályafutása utolsó előtti 500-as győzelmét aratta.

500
Fotó: MotoGP Média

600 ─ 2000-es Katalán Nagydíj (Circuit de Barcelona-Catalunya)

Később ismét Barcelonán volt a sor, hogy otthont adjon a legújabb mérföldkőnek. Simone Sanna és Olivier Jacque a 125, illetve a 250 köbcentis versenyeken remekelt, míg a későbbi világbajnok Kenny Roberts Jr. a szezonbeli harmadik győzelmét szerezte meg a királykategóriában.

600
Fotó: MotoGP Média

700 ─ 2006-os Német Nagydíj (Sachsenring)

Németországban rendezték meg a 700. futamot, ahol Mattia Pasini a 125 köbcentiseknél Álvaro Bautistát utasította maga mögé. Takahasi Juki Alex De Angelist győzte le a középső kategóriában, míg a legnagyobbak között Valentino Rossi diadalmaskodott.

700
Fotó: MotoGP Média

800 ─ 2012-es Francia Nagydíj (Le Mans)

Louis Rossi hazai pályán aratott győzelmet a Moto3-as géposztályban, ami egy valóra vált álom volt a fiatal versenyző számára. Tom Lüthi és Jorge Lorenzo voltak a Moto2, illetve a MotoGP győztesei, utóbbi ráadásul második bajnoki címét szerezte a királykategóriában.

800
Fotó: MotoGP Média

900 ─ 2017-es Aragóniai Nagydíj (MotorLand Aragón)

A 900. futamon három nagyon ismerős név szerepelt a győztesek között: Joan Mir, Franco Morbidelli és Marc Márquez. Mindhárman megszerezték a bajnoki címeket a saját géposztályukban. Vajon az 1000. verseny első helyezettje is közülük kerül majd ki?

900
Fotó: MotoGP Média

A hazai hősök vezetésével rendeztek látványos felvonulást millenniumi hétvége előtt (képek)

0

Egy igazi motoros felvonulás a francia hősökkel. Kell ennél több? Fabio Quartararo és Johann Zarco Le Mans központjából indult útnak, hogy felvezesse a történelmi jelentőségű nagydíjat.

Rendőrségi kísérettel és számos szurkolóval az egész útvonalon, a konvoj Fabio Quartararóval és Johann Zarcóval az élen érkezett meg a Bugatti pályára szerda délután. A tekintélyes csoport egy tiszteletkörrel zárta a felvonulást a Le Mans-i aszfaltcsíkon, amely a hétvégén a világbajnokság történetének 1000. nagydíjának ad otthont.

A francia szurkolók, akik évről évre remek hangulatot biztosítanak (tavaly három nap alatt összesen 225 ezer néző özönlött a pályára), természetesen egy helyi hős sikerében reménykednek.

Egyébként már öt francia győzelem született Le Mans-ban: Jean Auréal (1969), Guy Bertin (1979), Patrick Fernandez (1979), Mike Di Meglio (2008) és Louis Rossi (2012). MotoGP-győzelem azonban még nem született.

Az egyetlen francia hazai győzelmet a „királykategóriában” Pierre Monneret szerezte 1954-ben, bár akkor még Reimsben.

Zarco 2017-ben és 2021-ben második lett Le Mans-ban, Quartararo pedig a 2021-es világbajnoki szezonjából egy harmadik helyet tudhat magáénak a Bugatti pályán. Christian Sarron (harmadik 1987-ben) és Raymond Roche (második 1985-ben) korábban szintén állt már dobogóra a hazai közönség előtt a legmagasabb géposztályban.

Hatalmas mérföldkőhöz érkezik a világbajnokság, jön a jubileumi futam ─ hétvégi menetrend

0

1949 júniusában a Man-szigeten rendezték meg az első világbajnoki futamot, ezen a hétvégén pedig a Le Mans-i pályán a motoros világbajnokság történetének immáron 1000. nagydíja következik. Ebből az alkalomból tekintsük át, mi történt az elmúlt 74 évben.

1949-ben került sor az első hivatalos világbajnoki szezonra négy különböző kategória részvételével (500cc, 350cc, 250cc és 125cc) és hat nagydíjjal. A világbajnokság első pontozásos futama a 350 köbcentisek versenye volt 1949. június 13-án, hétfőn a Man-szigeten. Az első győztes Freddie Frith volt egy Velocette-tel.

Még a kazah futam törlése után is összesen 20 versenyt terveznek a jelenlegi szezonra. A hétvégi Francia Nagydíj különleges helyet foglal majd el a világbajnokság történetében, hiszen ekkor éri el a gyorsaságimotoros-világbajnokság az 1000. nagydíj mérföldkövét.

(Apropó: a királykategória 48 versenyhétvégén nem volt jelen. Ez magyarázza azt is, hogy a MotoGP-géposztály 900. futamát miért csak 2020-ban, Spielbergben ünnepelték.)

Tények és számok a mérföldkőről:

817 – A Honda a legeredményesebb gyártó összesen 817 győzelemmel, őt követi a Yamaha (520), az Aprilia (295), az MV Agusta (275), a Kalex (165) és a Suzuki (162).

432 – Valentino Rossi az a pilóta, aki a legtöbb futamon részt vett (432), ami azt jelenti, hogy a valaha megrendezett összes nagydíj több mint 43 százalékán indult.

393 – Az 1949-es első világbajnoki futamtól a 2023-as Spanyol Nagydíjig 393 különböző versenyző állt a dobogó legmagasabb fokára.

235 – Valentino Rossi a legtöbb dobogós helyezéssel rendelkező versenyző, 235 pódium fűződik a nevéhez, megelőzve Giacomo Agostinit (159), Dani Pedrosát (153), Jorge Lorenzót (152), Ángel Nietót (139) és Marc Márquezt (139).

125 – Ennyi különböző versenyzőt koronáztak világbajnokká és osztoztak összesen 284 bajnoki címen. A rekordot Giacomo Agostini tartja 15-tel, őt követi Ángel Nieto (12+1), Mike Hailwood (9), Valentino Rossi (9) és Carlo Ubbiali (9).

122 – Agostini 122 győzelemmel az a versenyző, aki a legtöbb futamot nyerte, megelőzve Rossit (115) és Nietót (90). Marc Márquez 85 győzelemmel a negyedik, megelőzve a 76 győzelmet arató Hailwoodot.

73 – Assen az a helyszín, ahol a legtöbb nagydíjat rendezték. A világbajnokság 1949-es indulása óta 2019-ig minden évben rendeztek ott versenyt. A 2020-as holland TT-t aztán a koronavírus miatt törölték, így a 73. nagydíjat 2022-ben Assenben rendezték meg.

30 – 1949 óta 30 különböző gyártó nyert világbajnoki címet. A Honda vezet 72 címmel, megelőzve a Yamahát (37), az MV Agustát (37), az Apriliát (19) és a Suzukit (15).

29 – Ennyi országban rendeztek 74 év alatt legalább egy nagydíjat. Spanyolország vezet 143-mal, megelőzve Olaszországot 103-mal. 29 nemzet versenyzői nyertek eddig GP-futamot. Olaszország vezet 876 győzelemmel, Spanyolország a második (700) és az Egyesült Királyság a harmadik (413).

19 – Az 1949 óta megkoronázott 125 világbajnok között 19 nemzet képviselteti magát. Olaszország vezet 80 világbajnoki címmel, megelőzve Spanyolországot (57) és az Egyesült Királyságot (45).

1 – A 125 világbajnok közül 70-en csak egy címet nyertek, de 55-en többszörös világbajnokok.

Íme a történelmi Le Mans-i hétvége menetrendje:

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 1. edzés
9:50 – 10:30 Moto2 1. edzés
10:45 – 11:30 MotoGP 1. edzés
13:15 – 13:50 Moto3 2. edzés
14:05 – 14:45 Moto2 2. edzés
15:00 – 16:00 MotoGP 2. edzés
SZOMBAT
08:40 – 09:10 Moto3 3. edzés
09:25 – 09:55 Moto2 3. edzés
10:10 – 10:40 MotoGP Szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP 1. időmérő
11:15 – 11:30 MotoGP 2. időmérő
12:50 – 13:05 Moto3 1. időmérő
13:15 – 13:30 Moto3 2. időmérő
13:45 – 14:00 Moto2 1. időmérő
14:10 – 14:25 Moto2 2. időmérő
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
9:45 – 9:55 MotoGP Warm up
11:00 Moto3 Verseny
12:15 Moto2 Verseny
14:00 MotoGP Verseny