back to top
2025. augusztus 02. 06:37
Kezdőlap Blog Oldal 527

A világbajnok óriási hibája után véget ért a Honda 539 napja tartó nyeretlensége

0

A rengeteg bukással tarkított austini MotoGP-futam végén a hétvége hőse, Álex Rins ünnepelhetett, aki véget vetett a Honda nagyon hosszú nyeretlenségi sorozatának. 

Álex Rins és Francesco Bagnaia rajtja jól sikerült, a regnáló bajnok azonnal az élre állt. Luca Marini is jól jött el a startnál, de a 10. helyről rajtoló Jack Miller hamar levadászta a VR46-os versenyzőt, majd Fabio Quartararo is el tudott menni mellette.

Az első körben rögtön voltak bukások, először Jorge Martín hibázott, csúszó motorja pedig elkaszálta Álex Márquezt, akit az eset következtében az orvosi központba szállítottak kivizsgálásra.

Nem sokkal később Aleix Espargaró is hasonló sorsa jutott.

A futam korai szakaszában Bagnaia nem tudta leszakítani magáról Rinst, az LCR Honda versenyzője tapadt a gyári Ducati pilótájára. A vezető duó egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutott a harmadik helyen motorozó Millerrel szemben, akinek szintén megnyugtató volt az előnye Quartararo előtt. A francia versenyző légüres térben motorozott, ami elmondása szerint kedvez a Yamahának. 

A hátsóbb traktusban Johann Zarco vezetett egy három versenyzőből álló bolyt, a Pramac pilótája a rajtot elrontó Maverick Viñalest és Miguel Oliveirát húzta maga mögött, akik néhány kör után bedarálták a Ducati versenyzőjét.

A 7. körben Miller számára jött a dráma. Az ausztrál versenyző a harmadik helyről dobta el versenygépét, így idő előtt ért véget számára a futam. Ezzel Quartararo megörökölte pozícióját.

Ezután fokozódott a drámák sorozata, amikor az élről Bagnaia búcsúzott, a regnáló bajnok a második kanyarban dobta el versenygépét.

Rins így hirtelen az élen találta magát, 2 másodperces előnnyel Quartararo előtt, akit Marini követett. Joan Mir sem fogja szívébe zárni az amerikai nagydíjhétvégét, 2020 világbajnoka is a kavicságyban fejezte be a futamot. A versenytáv felénél Rins továbbra is megnyugtató előnnyel motorozott az élen, miközben a bukások sorozata még mindig nem ért véget, ezúttal Brad Binder dobta el motorját, ahogy Takaaki Nakagami is.

8 körrel a leintés előtt Marini a Ducati erejét is kihasználva állva hagyta Quartararót, és a második helyre zárkózott fel. A francia versenyző nem tudott visszatámadni, Valentino Rossi pilótája azonnal elkezdett elnyúlni. A negyedik helyen motorozó csapattársát, egyben a tabella éllovasát, Marco Bezzecchit eközben Viñales és Oliveira utasította maga mögé, aki ezzel a hatodik helyre csúszott vissza.

Rins végül hatalmas előnnyel nyerte a futamot Marini (aki első dobogóját szerezte főfutamon) és Quartararo előtt. Az LCR Honda utoljára 2018-ban tudott versenyt nyerni, akkor Cal Crutchlow diadalmaskodott. Rins győzelme az LCR 100. dobogóját is jelenti. Az említett év óta ez volt az első Honda-győzelem, amit nem Marc Márquez húzott be.

A futam végeredménye: 

1 Álex RINS LCR Honda CASTROL HONDA
2 Luca MARINI Mooney VR46 DUCATI 3.498
3 Fabio QUARTARARO Monster Energy Yamaha YAMAHA 4.936
4 Maverick VIÑALES Aprilia Racing APRILIA 8.318
5 Miguel OLIVEIRA CryptoDATA RNF APRILIA 9.989
6 Marco BEZZECCHI Mooney VR46 DUCATI 12.049
7 Johann ZARCO Prima Pramac Racing DUCATI 12.242
8 Franco MORBIDELLI Monster Energy Yamaha YAMAHA 20.399
9 F. DI GIANNANTONIO Gresini Racing DUCATI 27.981
10 Augusto FERNÁNDEZ GASGAS Tech3 KTM 28.217
11 Michele PIRRO Ducati Lenovo DUCATI 32.370
12 Jonas FOLGER GASGAS Tech3 KTM 1’08.065
13 Brad BINDER Red Bull KTM KTM 1’23.012
Nem ért célba
Stefan BRADL Repsol Honda HONDA 2 kör
Takaaki NAKAGAMI LCR Honda IDEMITSU HONDA 9 kör
Joan MIR Repsol Honda Team HONDA 12 kör
Francesco BAGNAIA Ducati Lenovo DUCATI 13 kör
Jack MILLER Red Bull KTM KTM 14 kör
Raúl FERNÁNDEZ CryptoDATA RNF APRILIA 14 kör
Nem fejezte be az első kört
Aleix ESPARGARÓ Aprilia Racing APRILIA
Álex MÁRQUEZ LCR Honda CASTROL HONDA
Jorge MARTÍN Prima Pramac Racing DUCATI

 

A pontversenyt továbbra is Marco Bezzecchi vezeti:

Elképesztő, Bagnaia ezúttal az élről esett ki Austinban (videó)

0

A MotoGP Amerikai Nagydíjának a feléhez közeledve Francesco Bagnaia az élről esett ki. A címvédő zsinórban a második futamon dobta el a motort.

Elképesztően szoros csata után újabb KTM-siker született a Moto2-ben

0

Pedro Acosta óriási csatát vívott Tony Arbolinóval, amiből a spanyol került ki győztesen, így megszerezte idei második futamgyőzelmét

A Moto2-es futam el sem indult még, máris véget ért Jake Dixon számára, aki a felvezető körön bukott, és nem tudott ezután rajthoz állni.

Jól kapta el a rajtot Pedro Acosta, a spanyol versenyző fordulhatott elsőként az egyes kanyarban, de egyből érkezett López, aki az élre tört. A pole pozícióból induló Celestino Vietti azonban elrontotta a startot, a hatodik helyig csúszott vissza rögtön a verseny kezdetén.

A futam korai szakaszán Acosta és López között ment az oda-vissza előzgetés, majd csatlakozott hozzájuk Arbolino is, aki szintén beszállt a pengeváltásokba. Rövidesen megérkezett a bolyba Canet, aki Arbolinóval kezdett csatába a harmadik helyért, aminek következtében az élen Acosta és López el tudtak nyúlni a mezőnytől. A KTM-es versenyző azonban üresbe váltott, a hiba pedig pozíciókba került számára, a negyedik helyig csúszott vissza. Acosta azonban nem illetődött meg, hamar visszazárkózott.

López hibázott, de óriásit mentett, azonban ennek következtében elkezdett visszaesni a mezőnyben, 10 körrel a leintés előtt csupán a hatodik helyen haladt.

Eközben az élen Acosta üldözte Arbolinót az első helyért. Barry Baltus nagyszerű futamot teljesített, de menetelésének egy bukás vetett véget.

A futam felénél a vezető duó, Arbolino és Acosta több mint 2 másodperccel vezetett az őket követő Canet előtt, aki mögött Aldeguer, Alcoba és Salač haladt a bolyban. Canet mellett Aldeguer és Alcoba is elment, a spanyolnak ezután hátrafele kellett figyelnie, ahol érkezett Salač.

5 körrel a leintés előtt Acosta megkezdte a nézelődést Arbolino mögött. A KTM-pilóta elkövetett egy apró hibát, amivel olasz riválisa egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutott. A spanyol azonban gyorsan visszazárkózott ellenfelére, és folyamatosan nyomás alatt tartotta őt. A taktika bejönni látszott, hiszen 3 körrel a futam vége előtt Arbolino hibázott, amit Acosta egyből ki is használt. A sorrend változása után az olasz vette üldözőbe Acostát, rövidesen a spanyol hibázott, amivel visszakerült a második pozícióba. Az élen haladó versenyzők láthatóan a határon motoroztak, apró hibák csúsztak be mindkét pilótánál. Az utolsó kör kezdetén teljesen nyílt volt a verseny Arbolino és Acosta között. Az első próbálkozást ki tudta védeni Arbolino, de Acosta nyomás alatt tartotta ellenfelét. Eközben a harmadik helyért is nagy csata alakult ki Canet, Aldeguer és Alcoba között, aminek következtében Bendsneyder felzárkózott rájuk.

Az utolsó körben, a 12-es kanyar bejáratánál Acosta átvette a vezetést. Arbolino szeretett volna visszatámadni, az utolsó szektorba érve az olasz közelről követte riválisát, de nem talált fogást rajta. Végül Acosta meg tudta tartani pozícióját, és megnyerte a futamot. A harmadik helyen meglepetésre Bendsneyder szelte át a célvonalat, aki ezzel első Moto2-es dobogóját szerezte és egyben az első dobogót a középső géposztályban 1994 óta Hollandiának (akkor Wilco Zeelenberg állhatott a pódiumon).

Moto2 futam végeredménye: 

1 Pedro ACOSTA Red Bull KTM Ajo KALEX
2 Tony ARBOLINO Elf Marc VDS KALEX 0.146
3 Bo BENDSNEYDER Pertamina Mandalika SAG KALEX 5.851
4 Jeremy ALCOBA QJMOTOR Gresini KALEX 6.049
5 Filip SALAC QJMOTOR Gresini KALEX 7.462
6 Fermín ALDEGUER Beta Tools SpeedUp BOSCOSCURO 7.668
7 Alonso LOPEZ Beta Tools SpeedUp BOSCOSCURO 7.715
8 Aron CANET Pons Wegow Los40  KALEX 8.078
9 Celestino VIETTI Fantic Racing  KALEX 11.114
10 Manuel GONZALEZ Yamaha VR46 KALEX 12.561
11 Somkiat CHANTRA Team Asia KALEX 13.607
12 Albert ARENAS Red Bull KTM Ajo KALEX 14.001
13 Sam LOWES Elf Marc VDS KALEX 20.054
14 Dennis FOGGIA Italtrans Racing KALEX 22.990
15 Ai OGURA Team Asia KALEX 28.820
16 Joe ROBERTS Italtrans Racing KALEX 31.893
17 Zonta VD GOORBERGH Fieten Olie Racing KALEX 34.734
18 Sean Dylan KELLY American Racing KALEX 34.934
19 Rory SKINNER American Racing KALEX 42.540
20 Borja GOMEZ Fantic Racing KALEX 49.973
21 Izan GUEVARA GASGAS Aspar KALEX 51.470
22 David SANCHIS Forward Team FORWARD 1’05.224
23 Soichiro MINAMIMOTO Yamaha VR46 KALEX 1’44.447
Nem ért célba
Sergio GARCIA Pons Wegow Los40 KALEX 7 kör
Marcos RAMIREZ Forward Team FORWARD 8 kör
Barry BALTUS Fieten Olie Racing  KALEX 9 kör
Lorenzo DALLA PORTA Pertamina SAG  KALEX 13 kör
Lukas TULOVIC Husqvarna Intact GP KALEX
Nem rajtolt el
Jake DIXON GASGAS Aspar KALEX

Óriási bravúr – hihetetlen mentés és felzárkózás után szerezte első futamgyőzelmét Ortolá

0

Ivan Ortolá egyértelműen a futam hőse volt. Az első körben kis híján bukott, majd a nagy felzárkózás után behúzta első futamgyőzelmét. 

A 14 körös futam rajtját Diogo Moreira kapta el legjobban, de Ivan Ortolá is nagyon jól jött el. Utóbbi kis híján bukott, de óriási mentés mutatott be, és talpon tudott maradni. A mezőny végére csúszott vissza, de hamar megkezdte a felzárkózást.

A futam korai szakaszában Moreira mögé Sasaki és Nepa sorakozott fel a vezető trióba. A pole-ból induló Masiá visszacsúszott a 4. pozícióba, de hamar Nepa elé került. Az első körökben ment a helyezkedés az egész mezőnyben, így az élen is. Sasaki vette át a vezetést, akit Masiá és Moreira követett. A Moto3-hoz híven, a mezőny eleje nem szakadt szét, így a japán nem nyugodhatott meg az élen.

Az ötödik körben Suzuki mutatott be egy óriási high-side-ot, a motorja kevésbé úszta meg az esetet, de a versenyző látszólag nem sérült meg komolyan a bukás következtében. Később érkezett az információ, hogy vizsgálatokra az orvosi központba szállították. A vizsgálatok bal lábfejtörést állapítottak meg a japán versenyzőnél.

A top5 pilóta ekkorra egy kicsit el tudott nyúlni a mezőnytől: Sasaki, Masiá, Moreira, Holgado és Artigas alkotott egy vonatot. A bolyhoz hamarosan csatlakozott az első körben hatalmasat mentő Ortolá is. A spanyol pilóta nagyon motiváltan versenyzett, Artigas és Holgado előzésével már a negyedik pozícióban haladt, majd célba vette a dobogós helyen haladó Moreirát. Nem kellett sokat várni az előzésre, a brazil pilótát is maga mögött tudta hagyni. Az Angeluss MTA versenyzője Masiát szerette volna becserkészni, amire a spanyol előre menekült és megelőzte Sasakit. A pengeváltás következtében a hatos boly ismét összeállt, így 3 körrel a leintés előtt bármelyikük esélyes volt a győzelemre.

Sasaki hibázott egy óriásit, aminek bukás lett a vége az élről. A japánt Masiának is ki kellett kerülnie, aki így visszacsúszott az 5. helyre. Ezzel Ortolá ugrott a vezető helyre, Moreira és Artigas előtt.

Masiá gyors felzárkózásba kezdett, néhány kör után ismét dobogós helyen haladt. Az utolsó körhöz érkezve Artigas előzte meg Ortolát. Rövid ideig Moreira is vezette a versenyt, de Ortolá visszavette a pozíciót, Artigas pedig visszacsúszott a negyedik helyre. Az utolsó kanyarokban ment a helyezkedés, végül Ivan Ortolá az után, hogy az első körben majdnem bukott, végül megnyerte a futamot Masiá és Artigas (aki Moreirát előzte meg az utolsó métereken) előtt.

Az utolsó kanyarokban történt egy ütközés, aminek következtében Nepa lábtörést szenvedett.

A Moto3 futam végeredménye: 

1 Ivan ORTOLÁ Angeluss MTA Team KTM
2 Jaume MASIA Leopard Racing HONDA 0.457
3 Xavier ARTIGAS CFMOTO PruestelGP CFMOTO 0.558
4 Diogo MOREIRA MT Helmets – MSI KTM 0.567
5 Daniel HOLGADO Red Bull KTM Tech3 KTM 0.657
6 Deniz ÖNCÜ Red Bull KTM Ajo KTM 9.493
7 David SALVADOR CIP Green Power KTM 9.547
8 David ALONSO GASGAS Aspar M3 GASGAS 9.663
9 Ryusei YAMANAKA GASGAS Aspar M3 GASGAS 9.975
10 José Antonio RUEDA Red Bull KTM Ajo KTM 10.085
11 Kaito TOBA SIC58 Squadra Corse HONDA 12.430
12 Mario AJI Honda Team Asia HONDA 15.789
13 Collin VEIJER Husqvarna Intact GP HUSQVARNA 15.967
14 Scott OGDEN VisionTrack Racing HONDA 16.179
15 Riccardo ROSSI SIC58 Squadra Corse HONDA 16.214
16 Romano FENATI Rivacold Snipers Team HONDA 23.833
17 David ALMANSA CFMOTO PruestelGP CFMOTO 24.204
18 Filippo FARIOLI Red Bull KTM Tech3 KTM 24.401
19 Andrea MIGNO CIP Green Power KTM 24.676
20 Taiyo FURUSATO Honda Team Asia HONDA 24.913
21 Ana CARRASCO BOE Motorsports KTM 35.940
Nem ért célba
44 David MUÑOZ BOE Motorsports KTM 1 kör
82 Stefano NEPA Angeluss MTA Team KTM 1 kör
71 Ayumu SASAKI Husqvarna Intact GP HUSQVARNA 2 kör
18 Matteo BERTELLE Rivacold Snipers Team HONDA 8 kör
63 Syarifuddin AZMAN MT Helmets – MSI KTM 9 kör
24 Tatsuki SUZUKI Leopard Racing HONDA 10 kör
Nem rajtolt el
Joshua WHATLEY VisionTrack Racing Team HONDA

Quartararo kíméletlen őszinteséggel nyilatkozott a Yamaháról – mi lehet a megoldás?

0

Fabio Quartararo továbbra is küzd a Yamahával. A szombati sprinten előrébb tudott lépni, de küszködött, aminek bukás lett a vége.

2021 világbajnoka, Fabio Quartararo nem ilyen szezonkezdést képzelt el magának a 2023-as évben. A tesztek alatt is sokat panaszkodott motorjára, de voltak pillanatok, amikor úgy tűnt, nem olyan rossz az a Yamaha. A francia versenyző azonban 2 forduló után csupán a 12. helyet foglalja el a tabellán, összesen 18 pontot szerezve. Az amerikai versenyhétvégére ambiciózus célokkal érkezett a Yamaha alakulata, de eddig nem úgy alakultak a dolgok, ahogy szerették volna.

Quartararo a sprint után erős kritikát fogalmazott meg munkaadójával kapcsolatban, véleménye szerint hatalmas változtatásra van szükség, hiszen szinte minden területen akadnak gondjaik.

A szombati sprintfutam rajtjánál a hetedik helyről előre tudott ugyan menni a negyedik pozícióig, de ott megtorpant, problémái voltak az előzéssel. A motor egykerekezése hátráltatta a kigyorsításokban, de ha ez nem lett volna elég, a végsebessége is elmaradt riválisaitól. Egyetlen eszköze a késői fékezés volt, azonban kicsit túlment a határon, ami bukáshoz vezetett.

A sikertelen sprintfutam

„Nagyon frusztráló, mert amikor egyedül megyek, sokkal könnyebb és gyorsabbnak érzem magam. Normális esetben, amikor követsz valakit, ahogyan azt mások is csinálják a kvalifikáción, könnyebb, de mi teljesen máshogy motorozunk, így ez nem segít. A verseny elején néhány pilóta mögött haladtam, akiket nem tudtam megelőzni. Esélyem sem volt harcolni velük. A bukás után értem el a legjobb köridőket, pedig nem mentem a határon, és amikor utolsó vagy, az nem ugyanaz a motiváció. Egyedül gyorsak tudunk lenni, de a többiek mögött küszködünk. A fékezés az egyetlen pont, ahol időt tudunk nyerni. Amikor határon kell menned, hibázhatsz, és ez történt most is.” – nyilatkozta a francia a sprintfutam után.

A Yamahának drámát, míg a Ducati és a Honda számára örömet hozott a sprint

Quartararo tudja, hol veszíti a legtöbb időt, és hiába próbálja ezt máshol kompenzálni, ez nem elég ahhoz, hogy az első helyekért tudjon harcolni.

„Az egyenesben a kigyorsításnál nagyon sokat veszítettünk, és sajnos az egyetlen pont, ahol harcolni tudtam, az a féktáv volt. Tegnap követtem Peccót. Teljesen másképp éri el a gyors kört – olyan, mintha sokkal több erőt használnának, kevesebb egykerekezéssel, ugyanazzal a tapadással, és elhúznak tőlünk. Nekem pedig fokoznom kell a kanyarsebességet, mert a kigyorsításnál alacsonyabb sebességről több az egykerekezés. Amikor valaki mögött megyek, próbálom másolni, amit az előttem lévő csinál, de a motor egykerekezik és egyszerűen otthagynak.” – mondta el a fájó tényeket a Yamaha-versenyző.

A Yamaha-versenyző teljesen tanácstalanul áll problémáik előtt, elárulta mi a legnagyobb gondjuk

Nagy változtatásra van szükség, ami nagyobb mint apró alkatrészek cserélgetése

A francia pilóta azt nem tudja, mit és hogyan, de kerek-perec elmondja, hogy nagy változtatásokra van szükség, a fejlődés évek óta nem halad megfelelően a japán márkánál.

„Természetesen változtatni kell. Nem tudom, hogyan, de…. Négy éve nem érzek nagy fejlődést a motoron. Egyre több a tapasztalatom a versenygépen, de nem látok masszív javulást.” hangoztak el az őszinte szavak szájából.

Quartararo mindent megtesz annak érdekében, hogy pozitív irányba mozduljanak el a dolgok a Yamahánál. Jelenleg az új erőforrást párosítja a régebbi vázzal és aero alkatrészekkel. A jövő hónap elején fejlesztések vannak tervben, de a Yamaha-pilóta tudja, hogy ennél sokkal többre lenne szükség. „A dolog, amin változtatnunk kell, sokkal nagyobb, mint egy kipufogó vagy egy apró dolog a motoron. Nagy változtatásra van szükségünk, ami nehéz lehet. De ha garantálni tudjuk a javulást, akkor szerintem meg kell tennünk.” – mondta a 11-szeres futamgyőztes. „Ma még a végsebesség sem volt olyan jó, mint az első futamokon, szóval meg kell fejtenünk, hogy mi okozza, és meglátjuk, hogy találunk-e megoldást.”

Itt az ideje a V4-nek?

Többször szóba került már, hogy a Yamahának drasztikus változtatásra lenne szüksége, hiszen a mezőnyben a Suzuki távozása után jelenleg ők az egyetlen csapat, akik soros négyhengeres motorral versenyeznek. Úgy tűnik, itt az ideje feladni hűségüket ezzel a kontrakcióval kapcsolatban.

„Soha nem ültem V4-esen. Mindig Yamahán versenyeztem, és nem akarok olyasmit kérni, amit még sosem próbáltam. De végül is az összes többi ezt használja, szóval…”

A francia versenyző azonban azzal is tisztában van, ha ezt meglépi a Yamaha, akkor az alapoktól kell újra építkezniük, ami kezdeti visszaeséssel járhat. „Azt hiszem, ha erre váltunk [a V4-esre] – úgy gondolom a jövő évi terv nem ez –, akkor megint messziről fogunk indulni.”

Quartararo viszont azzal is tisztában van, hogy erősebb motorra van szükségük. „A probléma az, hogy ilyen mennyiségű aeróhoz [mint ami a Ducatin és az Aprilián van], jobb erőforrásra van szükségünk. Az idei motor valamivel jobb, de nem tudjuk kihasználni…. A többi versenygép nem is motornak néz ki. Olyanok, mint egy rakéta. Szárnyuk van felül, alul, középen, hátul. Szóval ha ezt akarod alkalmazni, akkor sok motorerő kell, és úgy kell használnod, hogy a kigyorsításnál több leszorítóerőt adjon, de a kanyarodásban is segítsen, és szerintem ezen a területen évekkel vagyunk lemaradva.”

Quartararo érzi, hogy több versenyképes pilótának kellene szerepelnie a rajtrácson  a Yamaha színeiben. Miután a szatellitcsapatot is elveszítette a japán márka, még kevesebb tapasztalatot tudnak szerezni és megosztani egymással a márkán belül. A francia azonban úgy gondolja, hogy igazán nagy előnyt nem adott a fiókalakulat, hiszen nem a megfelelő pilóták ültek a motorokon.

„Frankie [Morbidelli] szerintem tett egy lépést, különösen Argentínában, de alapvetően az, hogy egy olyan szatellitcsapatunk volt, mint tavaly, nem volt nagy segítség. Mert Darryn [Binder] a Moto3-ból érkezett, Dovi pedig egy évet kihagyott. Amikor látom, hogy a Pramac és a gyári Ducati különböző burkolatokat használ, nagyon jól dolgoznak, és szerintem ez az, amire szükségünk van.” – zárta őszinte nyilatkozatát Fabio Quartararo.

A Superbike-vb a realitás a magyar motorsport egyik nagy reménységének ─ interjú Talmácsi Gáborral

0

Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője idén az Endurance-világbajnokság mellett a német IDM-ben is versenyezni fog, méghozzá a BMW gyári színeiben. Talmácsi Gábor szerint számos előnye van a párhuzamos szereplésnek.

A magyar tehetség nem mindennapi kihívás elé néz ebben a szezonban, hiszen két sorozatban is megméretteti magát, ezenkívül tanulmányaira is igyekszik odafigyelni. Kollégánk, Majer Dániel a 2007-es év 125 köbcentis világbajnokát, Talmácsi Gábort kérdezte Bálint esélyeiről, illetve jövőbeli terveiről.

Az első, és talán a legfontosabb dolog, amivel Bálintnak szembe kell néznie, hogy két teljesen különböző motorról van szó. Talmácsi elmagyarázta, mi a különbség a két gép között vezetéstechnikailag, ám azt is megjegyezte, hogy a fiatal magyar versenyző számára ez akár előnyös is lehet.

„A német bajnokságban való részvétel az gyakorlatilag egy sprintfutam, egy nagyon magas szintű csapattal, amelynek sok tapasztalata van, mert a Superbike-világbajnokság miatt motorokat is építenek, és az egy teljesen másfajta kihívás. A gyors tempó a fontos, míg az EWC-n (lényegében ez egy hosszútávú megmérettetés, ami ebben az évben 3 alkalommal kerül megrendezésre Európában, egy futam pedig Japánban lesz), amikor nyilván nem mennek lassan, bár nem úgy kell elképzelni, mint egy sprintversenyt, egészen más a stratégia.”

„Az egyiken Bálint egy BMW-n ül, a másik esetben pedig egy Yamahán, ami nem hiszem, hogy probléma, mert egy jó versenyző ezt meg tudja oldani. Én is számos motormárkával versenyeztem, a fejlesztések oda-vissza működhetnek, mert ami az egyiken jó, az a másikon is jó lehet. Stratégiájában szerintem nagyon jó döntés, hogy egyik versenysorozat támogatja a másikat, és ez egy nagyon jó felkészülés is, mert egy endurance futamon nagyon sokat lehet motorozni. Néha egy ilyen versenyen valaki annyit motorozik, mint más összesen egy bajnokságban. Hatalmas lehetőség, versenykörülmények között egy tapadós pályán, kemény ellenfelekkel. Nagyon jó stratégiai lépésnek tartom ezt Bálinttól. Ha fiatalon már ilyen sikeres, ez egy nagyon jó döntés, hogy párhuzamos bajnokságban versenyez. Ha én lehettem volna ebben a helyzetben anno, mikor még versenyeztem, akkor ezt én is így tenném.”

Elkerülné a pofont, amely sok pályatársára várhat – interjú Kovács Bálint motorversenyzővel

Kollégánk arra is kíváncsi volt, hogy vajon Talmácsi korábban részt vett-e olyan teszten, ami nem gyorsasági motorral történt, illetve mennyire válik ez a versenyző előnyére adott esetben.

„Mindenkinél egyéni, nincsenek szabályok. A közösségi médiában látjuk manapság, hogy más csapatok hogy csinálják. Mindenkinek megvan a saját metodikája, ismerni kell a versenyzőt, hogy milyen feladat elé lehet őt állítani. A jelenlegi piaci helyzetben szerintem ez egy jó irány.”

Milyen céllal tekinthet Bálint a jövőre? Szóba jöhet esetleg a Superbike-világbajnokságon való részvétel, vagy MotoGP-s szereplés?

„Inkább a realitás. Jó dolog álmokat megcélozni, de jelenleg a kisebb kategóriákban sincs versenyzőnk, akit mondjuk a MotoGP-ben tudnánk indítani, sem anyagi szempontból, sem a testi adottságokat figyelembe véve. Bálint számára egy ezres motor lenne a legmegfelelőbb, én úgy gondolom, így inkább a Superbike-ot részesítjük előnyben. Az ő tehetsége és kapacitása elegendő ahhoz, hogy ez egy reális cél lehessen.”

Bálint ugyan még nagyon fiatal, de kollégánk arra is kíváncsi volt, mi történik egy versenyzővel, ha eljár felette az idő, és a visszavonulás mellett dönt.

„Az autó- és motorsport az egy szakasz az ember életében. Amikor Rossi 43 évesen visszavonult, az tényleg egy óriási szám volt az életkorát tekintve. A pilóták 6 évesen kezdik, rendszerint 30-32 évesen már váltanak, és kisebb bajnokságokban indulnak inkább. Bálintnak így van 10 komoly éve, amikor világszinten versenyezhet. Van az a váltás a sportolók életében, ami tervezett és nem robbanásszerű, természetesen van különbség a kettő között. A tanulmányait szerencsére nem befolyásolja olyan mértékben a motorozás, hogy bármilyen problémája is adódna.”

Álex Márquez kellemetlen pillanatokat élt át a sprinten, elárulta mi volt a problémája

0

Álex Márquez számára nem lesz a legkellemesebb emlék a MotoGP szombati sprintversenye. A futam közben lett rosszul, majd bukott.

Álex Márquez rajtja nagyon rosszul sikerült a sprintfutamon, az indulás után a kilencedik helyre esett vissza.  A verseny felénél már az ötödik pozícióban haladt és a negyedik helyért Jorge Martínt szerette volna megelőzni, amikor elment a motor eleje és bukott a a 13-as kanyarban, így végül pont nélkül maradt a futamon. A spanyol pilóta elárulta, hogy bukását kellemetlen pillanatok előzték meg, rosszul lett és hányt is a küzdelem közben.

A Yamahának drámát, míg a Ducati és a Honda számára örömet hozott a sprint

„Próbáltam nyugodt maradni, de a verseny felénél a gyomrommal történt valami, és fékezés közben hánytam. Olyan volt, mintha összeomlott volna a testem. Nem is tudom. Valamitől rosszul lettem, talán az ételtől, pedig ugyanazt ettem, mint mindig.  Bármilyen okból kifolyólag, de hánytam. Aztán amikor visszaértem a garázsba, megint, de most már jól vagyok. Valamitől rosszul éreztem magam.” árulta el a Gresini versenyzője a sprintfutam után. „Nem tudom, hogy felállhattam volna-e a dobogóra, de az ötödik helyen álltam és tovább harcoltam. Szóval talán igen.  Nagyon rosszul mentem. Az első kanyarban többé-kevésbé javítani tudtam, aztán megpróbáltam nyugodt maradni és lépésről lépésre haladni. Nehéz itt előzni.”

Márquez próbálja maga mögött hagyni a szombaton történteket és előre nézni, hiszen vasárnap a főfutamon újra harcba kell szállnia. „Most pihennem kell. – mondta.Hosszú és kemény verseny lesz. Megvan a tempónk. Elfogyott az erőm, de tudtuk tartani a lépést, aminek örülök. Javítanom kell a rajtokon, ami a legfontosabb pont.”

A 27 éves pilóta úgy véli, hogy vasárnap jobban teljesíthet, a hosszabb versenytáv jobban fekszik neki és Ducatijának. „Ahogy a 3. edzésen megfigyeltük, a hosszú futam mást hozhat nekünk. A rajt ezzel a motorral nehezebb nekem, mert más a kuplungja, mint a Hondának. Ha valamin változtathatnék ezen a motoron a Hondával hasonlítva, az a rajt lenne, de nem lehet minden jó.”

Az amerikai legenda szerint most könnyebb a MotoGP-ben, azt is elárulta, miért

0

Kevin Schwantz, a MotoGP-legenda kilátogatott Austinban a MotoGP-paddockba, hogy hódolhasson a motorozás és versenyzés iránt szenvedélyének.

Kevin Schwantz kilátogatott az amerikaiak hazai versenyére, Austinba, a MotoGP idei harmadik fordulójára. A korábbi versenyző beszélt arról, hogy mennyiben változott a királykategória visszavonulása óta. „Minden megváltozott, abszolút. Ez alapvetően még mindig ugyanaz a sport, amelyben versenyeztem, amelyben felnőttem és amelyben harcoltam, mindig is őrülten szerettem. De minden megváltozott: a motorok, a ruhák, a biztonság, minden. Azt gondolom a motorversenyzést nézni mindig jobb, mint azt nézni, ahogy valaki egy autóban ülve csak a kormányt mozgatja. A motorok számomra mindig azok maradnak, amelyeket gyerekkoromban megszerettem, még mindig szeretek motorozni, amikor csak tudok. A MotoGP-ben minden fejlődik és változik, néha jobb lesz, néha rosszabb, ez kicsit olyan, mint az életben. Van amikor a dolgok jól mennek, van amikor nem.”

Schwantz idejében kevés domináns versenyző volt, akik hőssé tudtak válni, mint Rainey vagy Lawson. Manapság bárki nyerhet egy futamon. „Most már 22 hősöd lehet. Azt mondanám, nyilvánvaló, hogy a motorok sokat fejlődtek, ahogy a versenyzők is. Valószínűleg jobban képzettek és erősebbek, mint mi voltunk annak idején. A motorok is sokkal kifinomultabbak lettek, csak annyi a követelmény, hogy ne hibázz rajtuk. Nem mondom, hogy ez könnyű, de azt biztos, hogy könnyebb, mint az én időmben. Ezért fordult az elő annak idején, hogy 6 másodperces különbségek alakultak ki körönként, manapság az első és utolsó között gyakran csak 1 másodperc van. Emlékszem, hogy akadt olyan, hogy az időmérőn 2 másodpercet kaptam, majd állítottam valamit a motoron és másnap megnyertem a versenyt. Ma ez nem lehetséges, ha utolsó helyről indulsz és nem vagy Binder a sprinten, akkor ez lehetetlen. Azt mondanám, hogy kívülről ez a sport jobban néz ki, mint valaha, de belülről, hát nem tudom…” – fejtette ki őszinte véleményét.

Kevin Schwantz sikereit a Suzuki nyergében érte el. A japán márkák motorjai akkoriban uralták a mezőnyt, ami mára megváltozott. A Suzuki visszalépett a motoros bajnokságok küzdelmeitől, a Honda és a Yamaha pedig küszködik a királykategóriában. „Úgy gondolom, hogy a japán módszereken változtatni kell. Az európaiak mindig is rugalmasabbak voltak, választanak egy utat, de hajlandóak változtatni rajta. Különböző új dolgokat próbálnak ki. A japánok mások, ők ragaszkodnak az álláspontjukhoz. A Suzuki nagyszerű motort készített, de a mérnökeik sokat kísérleteztek az európai módszerek szerint. Úgy gondolom, most Olaszországban tudják, hogyan kell a legjobb motorokat készíteni, ehhez kétség sem férhet.” – mondta a legenda.

A GPOne újságírója azt is megkérdezte az amerikai ex-versenyzőtől, hogy kipróbálna-e egy MotoGP-versenygépet. „Nagyon szeretném kipróbálni Pecco Ducatiját. A Ducatinak nyolc motorja van a pályán, így természetesen rengeteg adatuk van, amivel dolgozhatnak, és a legjobb motorjuk. Az Aprilia is nagyszerű munkát végzett, és most négy versenyzővel még jobbak lesznek. Az első futamon tényleg azt hittem, hogy az RS-GP nyerhet.” – árulta el vágyát.

Végül arról faggatták, hogy milyen esélyei vannak most az amerikai versenyzőknek a MotoGP mezőnyében. Jónéhány éve nincs a királykategóriában pilóta az Egyesült Államokból. Utoljára erre Joe Robertsnek lett volna lehetősége néhány évvel ezelőtt, akit az Aprilia szeretett volna szerződtetni, azonban a Moto2-es pilóta maradt kategóriájában. „Úgy gondolom, hogy az amerikai versenyzőknek nehéz manapság Európában versenyezni, mivel nincsenek közvetlenül érintett gyártók az Államokban. Persze, vannak Yamahák, Hondák, de ezek privát csapatok és nincsenek kapcsolataik Japánnal. Nincs összeköttetés a gyártókkal, ezért nagyon nehéz egy fiatalnak eljutnia a Moto2-be vagy Moto3-ba, tapasztalatot szereznie, hogy aztán a MotoGP-ről álmodozhasson. Ha a gyártók elköteleznék magukat, akkor itt is találnának tehetségeket, akiket elvihetnének az SBK-ba vagy a MotoGP-be. De e nélkül ez nagyon nehéz. Edzősködtem a Red Bull Rookies Cup-ban, ahol voltak nagyon gyors versenyzők, mint Gagne, aki tavaly szinte az összes MotoAmerica versenyt megnyerte. De erős szponzorok és a gyártók támogatása nélkül lehetetlen előrelépni.” – zárta gondolatait.

Az amerikai legenda Randy Mamolával együtt szeptemberben újra motorra pattannak a sebesség katedrálisában, Assenben.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Kevin Schwantz — Official (@kschwantz34) által megosztott bejegyzés

Három versenyző – három kiemelkedő teljesítmény, íme a véleményük a sprintről

0

A szombati sprintfutamon három nagyon elégedett versenyzőt láthattunk a pódiumon. A dobogós pilóták elmondták véleményüket szombati teljesítményükkel kapcsolatban. 

Francesco Bagnaia, a sprintfutam győztese „Először érzem jól magam ezen a pályán”

Francesco Bagnaia tetemes előnnyel nyerte a sprintfutamot, amit az első körök összecsapásai után végig dominálni tudott. Az olasz pilóta rendkívül boldog volt a leintés után.

„Az biztos, hogy ez volt az egyik legjobb napom a MotoGP-ben, figyelembe véve az egész napos teljesítményünket. Péntek reggeltől kezdve nagyszerűen dolgoztunk, egyre jobb az érzésem a motorral. Most először érzem magam remekül ezen a pályán.” mondta Bagnaia. Ezután a sprintfutam tapasztalataival folytatta: Jól kezdtem, és csak próbáltam nyomni és a saját tempómat motorozni. Ez elég volt ahhoz, hogy el tudjak nyúlni. A körülmények elég trükkösek voltak a magas hőmérséklet miatt, nagyon csúszós volt a féktávokon. Természetesen boldog vagyok, de most már a vasárnapra kell koncentrálnunk, ami sokkal nehezebb lesz.”

A regnáló bajnok tudja, hogy vasárnap teljesen más taktikát kell alkalmaznia, a versenytávon a sprintfutam duplája lesz, illetve az időjárási körülmények is változni fognak.

„Először is 20 kör sok, ma már a tíz körrel is elég hosszúnak tűnt. Szerintem vasárnap nem lehet az elejétől kezdve nyomni, mint a sprinten. A verseny első része biztosan egy kicsit lassabb lesz. Utána majd meglátjuk, hogy tudok-e egy kicsit javítani a tempón, és hogy ez elég-e ahhoz, hogy újra az élre álljak. Mindenesetre nyugodtnak kell maradnunk. A körülmények változni fognak, most láttam, hogy állítólag hűvösebb lesz. Szóval könnyebb lesz versenyképesnek lenni, de majd meglátjuk.”

Álex Rins, a sprint ezüstérmese – egy emberként viszi a hátán a Hondát

Álex Rins megszerezte első dobogós helyét új alakulatával, az LCR Hondával. A spanyol versenyző kiemelkedő teljesítményt nyújtott szombaton a COTA-n, ahol mindhárom géposztályban sikerült már a dobogó legfelső fokára állnia. Annak ellenére, hogy Rins erős az amerikai aszfaltcsíkon, második helye mégiscsak meglepetésnek számít a gyengélkedő japán márka motorjával. A spanyol után a legjobb Hondás pilóta, a gyári csapat versenyzője, Joan Mir lett 12. helyével, míg Nakagami a 13., Bradl pedig a 18. helyen fejezte be a sprintfutamot.

„Más körülmények voltak a sprintversenyen, mint az edzéseken. Sokkal melegebb és naposabb volt, így az elektronika nem volt tökéletesen beállítva. A szokásosnál többet kellett dolgoznom a  kipörgésgátlóval. De nem panaszkodom, végtelenül boldog vagyok. Boldog vagyok az egész csapat miatt.”

A holnapi futam azonban nehezebb lesz, hiszen a mai versenytáv dupláját kell megtenni. „Igen, így van, vasárnap 20 kör lesz. Koncentráltnak kell maradnunk, és talán optimalizálnunk kell a beállításokat. Ismét 100 százalékot fogunk nyújtani.”

A spanyol versenyzőnek akadtak problémái is a sprintfutamon. „Tönkretettem a lágy hátsó gumit. Nehéz volt fékezni a motorral, az első kerék nagyon blokkolt. De sikerült a dobogón végeznünk…” nyilatkozta a hétvége az LCR Honda versenyzője.

Jorge Martín, a sprint harmadik helyezettje – a betegség sem állíthatta meg

Jorge Martín egész héten lázas betegséggel küzdött, amire antibiotikumokat is kapott, így nem volt száz százalékos sem pénteken, sem szombaton. Ennek ellenére az elrontott kvalifikáció kivételével kihozta a maximumot eddig hétvégéjéből, a sprintfutamon a 13. helyről a dobogó legalsó fokáig küzdötte fel magát.

Mindent beleadtam. Igazából három-négy kör után már levegőt sem kaptam. Nagyon nehéz volt tartani a srácok tempóját. Tudtam, hogy Aleix gyorsabb. Ezért a fontos helyeken kicsit belehúztam. Azt is tudtam, hogy ezen a ponton megpróbálja majd, ezért védtem a pozíciót és egy kicsit keményebben fékeztem. Jó húzás volt, kihasználtam a tapasztalatomat. Remélem, vasárnapra javul az állapotom, mert ma tényleg voltak problémáim. Azt hiszem, most szükségem van egy jó vacsorára, hogy visszanyerjem az erőmet a hosszú versenyre.” mondta a kimerült versenyző.

A Yamahának drámát, míg a Ducati és a Honda számára örömet hozott a sprint

0

Kicsit higgadtabb körülmények között zajlott a sprintfutam Austinban, de így is rengeteg izgalmat tartogatott. Fabio Quartararo drámája után Francesco Bagnaia domináns győzelmet aratott. 

A MotoGP sprintfutamának kezdetére 30 fok körül alakult már a levegő hőmérséklete, míg az aszfalt 46 fokos volt, ami új szituációt jelentett a mezőny számára, hiszen a hétvége kezdete óta nem volt ennyire meleg Austinban.

Bagnaia és Rins nagyon jól kapták el a rajtot. A spanyol fordult el elsőként az egyes kanyarban, de méterekkel később már Bagnaia motorozott az élen. Az LCR Honda versenyzője ezt nem hagyta annyiban és újra a regnáló bajnok elé került, azonban a Ducatis ismét visszavette a pozíciót.

Fabio Quartararo rövid időre harmadik helyre lépett fel a rajt után, de Aleix Espargaró megelőzte francia riválisát. A VR46-os versenyzők rengeteg pozíciót veszítettek a startnál, Bezzecchi a 11., míg a 3. helyről rajtoló Marini a 14. helyig csúszott vissza. Jorge Martín az elrontott kvalifikáció után (2 alkalommal is bukott) 7 helyet javítva már az ötödik helyen haladt a sprintfutam második körében.

Rins hibája után Aleix Espargaró lépett előre a második helyre, Francesco Bagnaia pedig ellógni látszott az élen. Közben Zarco is bakizott, aminek következtében Álex Márquez megelőzte.

A betegségéből lábadozó Martín Quartararo előzésével már a 4. helyen körözött a pályán. Az élen ekkor 6 tizedes előnnyel haladt Bagnaia, akit Aleix Espargaró vett célba, és úgy tűnt egyre közelebb tud kerülni riválisához, de felzárkózása megtorpant.

Az ötödik körben érkezett a dráma Fabio Quartararo számára, az egyes kanyarban eldobta versenygépét.

A versenytáv feléhez érve Espargaró és Rins között bontakozott ki csata, az LCR Honda versenyzője szeretett volna a második helyre fellépni, de spanyol riválisa visszaverte a támadását.

Rins azonban ezt nem hagyta annyiban, újra megpróbált egy előzést, ami ezúttal össze is jött neki. Nem sokkal később Rins és Espargaró is hibáztak. Az Aprilia megingását Martín ki is használta és megelőzte honfitársát. Eközben mögöttük Álex Márquez bukott, akinek ez futama végét jelentette.

A VR46-os versenyzők kart-karba öltve szép lassan lopakodtak előre a rajtot követő visszaesésük után, 2 körrel a leintés előtt már Brad Bindert üldözték az ötödik pozícióért. Eközben Aleix Espargaró Martínt szerette volna becserkészni. Az utolsó körben még nyílt volt a csata kettejük között, az Aprilia-versenyző nagyon akarta azt a dobogós pozíciót. Az utolsó szektorba érve Martínnak minden erejét fel kellett használnia a védekezésre. Espargaró rövid ideig a Pramac-pilóta elé került, de besokallt, így Martín szerezte meg a harmadik helyet Francesco Bagnaia és Álex Rins mögött.

A dobogón boldog versenyzőket láthattunk, mindegyikőjük nagyon elégedett volt az eredményével. A hétvége abszolút hősei álltak a pódiumon – Bagnaia az első kanyaroktól eltekintve dominálta a futamot, míg Rins életben tartja a Honda reményeit, egy személyben viszi a hátán jelenleg a japán márka motorját. Martín a futam végére teljesen elkészült az erejével, gyakorlatilag kifogyott a levegőből betegsége következtében, így még értékesebb ez a harmadik hely számára.

A sprintfutam végeredménye: 

1 Francesco BAGNAIA Ducati Lenovo DUCATI
2 Alex RINS LCR Honda CASTROL HONDA 2.545
3 Jorge MARTIN Prima Pramac Racing DUCATI 4.706
4 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing APRILIA 5.052
5 Brad BINDER Red Bull KTM KTM 8.175
6 Marco BEZZECCHI Mooney VR46 DUCATI 8.877
7 Luca MARINI Mooney VR46 DUCATI 9.453
8 Miguel OLIVEIRA CryptoDATA RNF APRILIA 10.768
9 Jack MILLER Red Bull KTM KTM 12.448
10 Maverick VIÑALES Aprilia Racing APRILIA 12.739
11 Johann ZARCO Prima Pramac Racing DUCATI 14.251
12 Joan MIR Repsol Honda Team HONDA 14.988
13 Takaaki NAKAGAMI LCR Honda IDEMITSU HONDA 15.592
14 Franco MORBIDELLI Monster Energy Yamaha YAMAHA 16.534
15 Raul FERNANDEZ CryptoDATA RNF APRILIA 19.290
16 Augusto FERNANDEZ GASGAS Tech3 KTM 23.128
17 Fabio DI GIANNANTONIO Gresini Racing DUCATI 25.626
18 Stefan BRADL Repsol Honda HONDA 25.787
19 Fabio QUARTARARO Monster Energy Yamaha YAMAHA 27.169
20 Jonas FOLGER GASGAS Tech3 KTM 46.973
Nem ért célba
Alex MARQUEZ Gresini Racing DUCATI 4 kör
Michele PIRRO Ducati Lenovo DUCATI 5 kör