Jorge Lorenzo a La Roca című spanyol tévéműsorban beszélt a MotoGP utáni életéről, illetve megjegyezte, hogy versenyzői múltját sosem fogja elfelejteni.
Jorge Lorenzo több spanyol városba is ellátogatott, hogy részt vegyen különböző média- és sporteseményeken. A 2023-as szezonban újabb lépést tesz versenyzői karrierjében, miután 2019-ben visszavonult a MotoGP-től. A mallorcai a Porsche Super Cupban fog versenyezni a Huber Racing csapat színeiben, de természetesen nem szabad elmenni királykategóriás sikerei mellett sem.
18 szezon után úgy döntött, hogy visszavonul, tekintettel a Hondánál nyújtott eredménytelenségére és a folyamatos sérüléseire. A La Roca című műsorban az egykori MotoGP-pilóta újra megerősítette, hogy a nehéz és feszült évek után azért vonult vissza, hogy nyugodtan élvezze az életet. Korábban a világ egyik sarkából a másikba utazott, hogy nagydíjakon vegyen részt, manapság pedig szabadidős vagy szakmai elfoglaltságai miatt utazgat.
„Most többet utazom, mint amikor még versenyeztem. Szeretek utazni és új helyeket felfedezni. Amikor versenyeztem, a repülőtérről a pályára mentem, és három napig ott maradtam. Most, amikor utazom, akkor utazom. Két hétig maradok az adott helyen, hogy a lehető legjobban felfedezzem azt.”
„Hiányoznak azonban azok az érzések, amelyeket csak egy győzelem és egy verseny adhat, a várakozás adrenalinlökete, a lámpák kialvása előtti pillanatok, a határon való előzés érzése.”
„A legjobban természetesen a győzelem hiányzik. Hiszem, hogy az ember genetikailag versenyszellemmel születik. Az iskolában mindig kitaláltam játékokat, melyeket közösen játszottunk a barátaimmal, és igyekeztem legyőzni őket.”
Mióta Jorge Lorenzo és Valentino Rossi elhagyta a MotoGP-t, úgy tűnik, egy másik korszak köszöntött be.
„Különböző típusú versenyzők vannak: olyanok, akik szimpatikusabbak és mindenkivel jól kijönnek, és olyanok, akik inkább a csapatcentrikusak. Néha nagy hibákat követtem el, de jobb híján mindig kimondtam, amit gondoltam. Másrészt nem volt könnyű ennyi éven át osztozni a bokszban egy olyan ‘kiállhatatlan’ figurával, mint Valentino Rossi… Ő tudta, hogyan kell a kamerák előtt kedvesen viselkedni, én nem.”
A Repsol Honda csapatfőnöke, Alberto Puig beszélt az új együttműködésekről, amelyekkel a Honda felzárkózhat a Ducatira.
A héten a Marc Márquezzel és Joan Mirrel tartott hivatalos csapatbemutatón Alberto Puig világossá tette, hogy a Repsol Honda célja az, hogy mindkét versenyzője alá versenyképes motort tegyen, mellyel képesek lehetnek győzni a királykategóriában. A csapatfőnök ugyanakkor azt is elismerte, hogy tetemes hátrányban vannak a többi gyártóhoz képest.
A 2022-es szezonban egyértelműen a Ducati volt az etalon, tizenkét győzelemmel, összesen 32 dobogós helyezéssel és 16 pole pozícióval.
Puig így nyilatkozott a legnagyobb konkurenciát jelentő gyártóval kapcsolatban a SPEEDWEEK.com-nak: „Erről a versenyzőket kellene megkérdezni, mert én csak kívülről látom, de szerintem jelenleg egyértelmű a különbség a Ducati javára. Rengeteg potenciáljuk van egy gyors körön, nekünk ott kell javulnunk. Tavaly láttuk, hogy az edzéseken nagyobb volt a különbség, mint a versenyen. Igyekszünk napról napra fejlődni.”
A lemaradás csökkentése érdekében a Honda az új technikai vezetőt szerződtetett, Ken Kawauchi személyében, illetve új partnerekkel is bővült a csapat.
„A csapat szempontjából egy kicsit megváltoztattuk a munkamódszerünk dinamikáját, de technikai szempontból is, mondjuk úgy, nyitottak vagyunk az új lehetőségekre az új partnerekkel, akiknek nagy tapasztalatuk van a szakmában, mint például az Akrapovic és a Kalex.”
A Repsol Honda csapatfőnöke ugyanakkor hangsúlyozta: „Természetesen a Honda ragaszkodik saját rendszeréhez, de nyitottak vagyunk arra, hogy meghallgassuk és kipróbáljuk az új koncepciókat a motor fejlesztése érdekében.”
A 2023-as Moto2-es világbajnokságban Alonso Lópezt tartják a világbajnoki cím egyik legnagyobb várományosának. Pletykák szerint a Yamaha máris felfigyelt a feltörekvő spanyol tehetségre, és 2024-től helyet is biztosítanának számára a királykategóriában.
Alonso López kétségtelenül az elmúlt szezon felfedezettje volt: A 2022-es szezonnyitót azonban még otthon, a tévé előtt élvezhette csak, majd Le Mans után lehetőséget kapott Luca Boscoscuro csapatától. A 21 éves spanyol versenyző a legjobb újonc címmel hálálta meg a belé vetett bizalmat a középső kategóriában.
Nem csoda tehát, hogy a MotoGP-gyártók érdeklődést mutatnak a Moto2-es versenyző iránt. Az Autosport.com munkatársai most arról számolnak be: a Yamaha versenyfőnöke, Lin Jarvis már a 2022-es világbajnokság valenciai döntőjén találkozott Lópezzel, hogy a közeljövőben történő MotoGP-s feljutás lehetőségéről beszéljen vele.
A SPEEDWEEK.com kérdésére Jarvis a következőket mondta: „Ő egy kedves srác és egy jó versenyző. Érdeklődéssel figyeljük a fejlődését. Ennyi az egész.”
Emlékeztetőül, a Yamaha gyári csapatában a 23 éves Fabio Quartararo, 2021 világbajnoka 2024 végéig szóló szerződéssel rendelkezik. Franco Morbidelli viszont a csalódást keltő 2022-es szezon után bajban lehet, mivel szerződése az idei szezonban lejár. Az, hogy meghosszabbítják-e az együttműködést, valószínűleg Valentino Rossi pártfogoltjának eredményeitől függ majd.
Ideális esetben azonban a Yamaha 2024-től ismét egy ügyfélcsapatot szeretne, és így összesen négy versenyzőt indítana a mezőnyben, jó eséllyel López a szatellitalakulatban kapna helyet.
„Mindannyian tudjuk, hogyan működik ez a világ. Az én feladatom az is, hogy ismerjem az alternatívákat, amelyeket a piac kínál. Ez vonatkozik a versenyzőkre, a mérnökökre és így tovább, a versenyzők esetében pedig úgy gondolom, hogy jó képet tudok alkotni a rendelkezésre álló lehetőségekről.”
Nem szabad megfeledkezni róla: Toprak Razgatlıoğlu, a 2021-es Superbike-világbajnok egy ideje már szerepel a Yamaha jelöltjeinek listáján.
A Marc Márquezről szóló dokumentumfilm betekintést engedett azokba a percekbe, amikor a spanyol versenyző bejelentette a Honda gyári csapatánál dolgozóknak, hogy újabb műtétje miatt jó néhány versenyt ki fog hagyni. Ebből kiderül, hogy mit mondott nekik, és az is, hogy a régi csapattagok miért rettegtek ennél is rosszabb hírtől.
Ahogyan mi is beszámoltunk róla, a héten jelent meg a Marc Márquezről szóló dokumentumsorozat, a Marc Márquez: ALL IN. Az öt epizódból álló széria kétségtelenül egy másik, a nagyközönség számára eddig nem ismert oldalát mutatja be a nyolcszoros világbajnoknak, és nem mellesleg jó néhány olyan részlet is kiderül belőle, ami korábban nem volt ismert a nyilvánosság számára.
Ezek közé tartozik az a jelenet, amikor a spanyol versenyző elmondja a Repsol Honda munkatársainak, hogy az Olasz Nagydíj után újabb műtétje lesz, ezért jó pár futamot ki fog hagyni. Ezt hivatalosan csak a mugellói hétvége előtt jelentette be, de a csapattagoknak már az azt megelőző Le Mans-i versenyt követően a tudtukra adta. Mindez a második részben látható.
„Ezelőtt semmit nem mondtam nektek, mert a hétvégét teljesítettem, és próbáltam koncentrálni, illetve a lehető legjobb eredményt elérni – kezdte Márquez az összehívott megbeszélésen, miután a hatodik helyen fejezte be a franciaországi viadalt. – Még vizsgálják Amerikában a Mayo-klinikán, de minden valószínűség szerint lesz még egy karműtétem.”
Az akkor még csak 29 éves motoros azt is elmagyarázta, hogy miért jutott erre a döntésre, amelynek folyamatát a nézők ennél sokkal részletesebben végigkövethetik. A sérült karja továbbra sem jött teljesen rendbe, mivel a korábbi operáció miatt annyira eldeformálódott a csont, hogy Márquez nem tudta normálisan behajlítani, és ez hátráltatta a versenyzésben.
„Így befejezni a szezont… – folytatta. – Ma az első körök nem voltak rosszak, de utána hetven százalékon vezettem, és a karomra gondoltam. Így nem tudom jól beállítani a motort, az elektronikát… nem tudok vezetni. »Persze, a motor«, mert az elején arról volt szó, hogy »nem, a motor…«, de [így] nem tudok vezetni. Ezzel a motorral gyorsabb tudnék lenni. Nem egy világverő motor, de gyorsabb tudnék lenni.”
Bár 2021-ben három futamot is nyert, összességében az eredményein is megmutatkozott, hogy Márquez nem a régi. A tavalyi idényben pedig addig a pontig egyszer sem állhatott fel a dobogóra, amivel azon a hétvégén még úgy is beállította MotoGP-karrierje leghosszabb pódium nélküli sorozatát, hogy csak azokat a futamokat vesszük figyelembe, amelyeken ténylegesen elindult. Ezt pedig hosszú távon nem akarta elviselni.
„Jelen körülmények között most inkább leállok, mert ha nem… – állt meg sokat sejtetően a mondat közepén. – Látjátok, hogy elfogadom a hatodik, hetedik, nyolcadik helyet, de ez nem az én stílusom. Ugyanakkor elfogadom, mert ha nem, akkor máshol is megsérülök, mert többször fogok bukni. Most rendre próbálok kialakítani egy ritmust, vagy jobban nyomni, mint amennyire érzem, és baleset, baleset és baleset [a vége].”
Márquez ezt követően kifejtette, hogy körülbelül három hónapot fog kihagyni, majd az utolsó futamokra és a valenciai tesztre visszatér, és a téli szünetet már a megszokott módon tölti el. Még viccelődni is volt kedve, hiszen az egyik csapattag kijelentette, hogy azt hitte, gyereke lesz, mire azt válaszolta, hogy „olyan nincs, akiről tudnék”.
A Repsol Honda egyes csapattagjai nagyon megrémültek a bejelentés előtt (Fotó: MotoGP Media)
Ezt követően minden jelenlévővel lepacsizott, akik jókívánságokkal látták el. Bár nyilvánvalóan rossz hírt közölt velük, de alighanem voltak néhányan, akiknek még így is nagy kő esett le a szívükről, főleg azok közül, akik már legalább tíz éve ott voltak a csapatnál. Ők ugyanis végignézhették Casey Stoner visszavonulását, amiről ehhez nagyon hasonló felvezetéssel értesültek.
„Számukra ez egy pofon, mert tudják, min megyek keresztül – fogalmazott Márquez immáron csak a kamerának. – Két olasz csapattag mondta nekem, hogy »megrémültünk, amikor megtudtuk, hogy lesz egy verseny utáni megbeszélés. Amikor utoljára volt futamot követő megbeszélésünk egy kamionban, akkor Casey Stonerrel dolgoztunk, és elmondta nekünk, hogy visszavonul.« Ha ezt gondolták, képzelhetjük, hogyan vélekedhetnek [az állapotomról].”
Vége a motorversenyzést nélkülöző téli időszaknak, pénteken kezdődik a 2023-as Superbike-világbajnoki szezon, így jöjjön az idei év első hétvégi menetrendje.
2023.02.24-én ismét hihetetlen izgalmak várják a motorversenyzés szerelmeseit, hiszen a rövid téli szünet után a Superbike mezőnye ismételten rajthoz áll az ausztráliai Phillip Islanden. A regnáló bajnok Álvaro Bautista, akit az 1-es rajtszámmal láthatunk versenyezni, az idei esztendőben címvédésre készül, ami azonban elmondása szerint nehezebb lesz, mint a korona elnyerése volt 2022-ben. A duplázás az elmúlt években csupán Jonathan Rea-nek sikerült. „Nem hiszem, hogy én vagyok a favorit. Sok nagyon gyors versenyző van a bajnokságon. Úgy érzem, hogy az 1-es rajtszám motiváció, személyes kihívás, így erősnek érzem magam, hogy megvédjem a címemet. A bajnoki cím megvédése sokkal nehezebb” – nyilatkozta Bautista.
A tavalyi vezető trió másik két tagja, Toprak Razgatlıoğlu és Jonathan Rea nem fogják megkönnyíteni a spanyol dolgát, hiszen ők bajnoki címük visszahódítására törekszenek 2023-ban. A kiemelkedő hármashoz még több pilóta csatlakozhat a korona elnyeréséért folytatott harcban, soha ennyi világbajnok nem állt még egyszerre rajthoz a bajnokságban, mint az idei szezonkezdeten.
378 – Jonathan Rea következő rajtjánál beállítja a WorldSBK futamokon való részvételek számának új rekordját, ez lesz a 378. indulása , amivel Troy Corser (377) elé kerül.
350 – a visszatérő Tom Sykes 350. alkalommal áll rajthoz. Ő lesz a harmadik versenyző a történelemben, aki eléri ezt a számot.
330,3 – Phillip Island sebességrekordja 330,3km/óra, amit Chaz Davies állított fel 2020-ban.
70 – Még egy győzelemmel Spanyolország 70. diadalát ünnepelheti az örökranglistán. Ezekből 67 elsőség mindössze három versenyzőtől származik: Álvaro Bautista 32; Carlos Checa 24; Rubén Xaus 11; Fonsi Nieto és Jordi Torres pedig 1-1 győzelmet szereztek.
64 – Phillip Islanden rendezték eddig a legtöbb Superbike-világbajnoki futamot, szám szerint 64-et. A pálya 1990-ben szerepelt először a versenynaptárban.
29 – A Ducati a legsikeresebb gyártó Phillip Islanden 29 győzelemmel. Tavaly két győzelmet szereztek Álvaro Bautista révén.
26 – Toprak Razgatlıoğlu 26 futam óta folyamatosan pontot szerzett. További hárommal bejut az örökranglista első tíz helyezettje közé, megelőzve Doug Polen (1991-1992), Simon Crafar (1994-1995), Chaz Davies (2015-2016) és Alex Lowes (2019-2020) 28 futamos szériáját.
18 – Phillip Island az izgalmas befutók pályája: összesen 18 futamot döntöttek el itt kevesebb mint 0,1 másodperces különbséggel.
16/8 – A rajtrácson lévő pilóták összesen 16 világbajnoki címet szereztek, ami több, mint eddig bármikor. Nyolc különböző világbajnokkal ez a 2017-ben és 2021-ben felállított rekordot állítja be.
15 – Tavaly Rea ugrott az élre a Phillip Islanden elért dobogós helyek számának tekintetében – eddig 15 dobogót szerzett itt, míg a második helyen álló Troy Corser 12 alkalommal ünnepelhetett a pódiumon.
14,983 – 2019-ben Álvaro Bautista elképesztő módon debütált a WorldSBK-ban, 14,983 másodperces különbséggel nyerte meg első futamát Jonathan Rea előtt, ami a legnagyobb különbségű győzelem eddig száraz versenyen Phillip Islanden.
7-7 – A legtöbb Phillip Island-i győzelmek számán Jonathan Rea és Troy Corser osztozik, mindketten hét győzelemmel. A többi jelenlegi versenyző közül Bautista ötnél jár.
7 – Eddig hét gyártó indult pole pozícióból Phillip Islanden. A rekordot a Ducati tartja, 12 pole pozícióval, utoljára tavaly Álvaro Bautista indulhatott az első rajtkockából.
0,004 – A WorldSBK történetének legszorosabb befutója 2010-ben volt Phillip Islanden az 1. futamon, amikor Leon Haslam 0,004 másodperccel verte meg Michel Fabriziót.
Az elmúlt évek legjobbjai
2022-es futamgyőztesek:
Jonathan Rea (Kawasaki, 1. futam)
Álvaro Bautista (Ducati, Superpole futam és 2. futam)
A legutóbbi három pole pozíciót megszerző versenyző Phillip Islanden:
2022: Álvaro Bautista (Ducati) 1’29.815
2020: Tom Sykes (BMW) 1’29.230
2019: Jonathan Rea (Kawasaki) 1’29.413
Gyártói dobogós helyek (és győzelmek) a WorldSBK-ban Phillip Islanden:
A 2023-as Superbike mezőny Fotó: World Superbike Media
Hétvégi menetrend:
A hétvége eseményeinek nagy része nyomon követhető a televízióban, a tavalyi Supersport-világbajnoki résztvevő, Sebestyén Péter pedig ott lesz a közvetítéseknél mint szakkomentátor.
Aleix Espargaró figyelmeztette Marc Márquezt arra, hogy nehéz dolga lesz idén versenyképes motor nélkül, és emlékeztetett mindenkit saját lenyűgöző gépére.
Aleix Espargaró a tavalyi szezon korai szakaszában abszolút esélyes volt a királykategória világbajnoki címének megszerzésére, végül az idény második felében nem jött ki neki a lépés, de a sepangi teszt pozitívan alakult számára, így reméli, hogy idén is jó esélyekkel indul.
Márquez ezzel szemben hátrányból kezd, mivel a Hondánál továbbra is gondok vannak.
„Számomra Marc a legtehetségesebb versenyző, akivel valaha versenyeztem. Most meglehetősen kiegyenlítettek az erőviszonyok a mezőnyben, mindenki nagyon magas szinten teljesít. Korábban négy-öt versenyző uralta a futamokat, és rendkívül nehéz volt elérni egy Top10-es helyezést.” – idézi Espargarót a Crash.net.
„Ha a Honda nem ad neki egy jó motort, akkor Márquez számára nehéz lesz a küzdelem. Az Aprilia és a Ducati hihetetlen munkát végez. Szóval egy tucat olyan versenyző van, aki megnyerheti a bajnokságot. Vajon mivel több futam van, többet lehet kockáztatni, mert több esély van a pontok visszaszerzésére? Nem tudom megmondani. A cél a bajnoki cím, de nincs rajtam nyomás, és nyugodt vagyok. Tudom, hogy megvannak az eszközeim és a tapasztalatom, amivel a tavalyi év elején még nem rendelkeztem. Érettebb lettem mint versenyző, és az elmúlt két évben nemcsak én tanultam sokat, hanem az egész Aprilia is.”
Marc Márquez elárulta, hogy öccsének, Álexnek kellett meggyőznie arról, hogy ne versenyezzen tavaly Mandalikában.
Marc Márquez az indonéziai futam bemelegítő edzésén hatalmasat bukott. Az ALL IN című dokumentum-sorozatából kiderül, hogy azt tervezte, hogy a rémisztő highside után rajthoz áll a versenyen, de testvére közbeszólt.
„Amikor visszatértem a pályára, még nem láttam duplán. Indulni akartam a futamon, de Álex azt mondta: ’Ne versenyezz, ember’„.
A bemelegítésen történt highside során a spanyol versenyző agyrázkódást szenvedett.
Az LCR Honda pilótája, Álex így emlékszik vissza: „Láttam, hol ütötte be a fejét. Rossz érzéssel töltött el, és a bemelegítés után feltételeztem, hogy nem fog versenyezni. Az irodájában voltam, és emlékszem, hogy a csapatfőnök, Santi Hernández bejött. Azt mondta, minden készen áll, de abban a pillanatban nem bírtam tovább és szembeszálltam a bátyámmal. Megmondtam neki, hogy nem versenyezhet. Versenyből sok van, de élete csak egy. Úgy tűnt, hogy nem akar versenyezni, de szüksége volt valakire, aki megnyugtatja, és azt mondja, hogy nem kell rajthoz állnia.”
Marc Márqueznek azóta is eszébe jutnak öccse szavai: „Azt mondta: ‘Nem mehetsz ki oda, hát hatalmasat estél, ez így kivitelezhetetlen’. Elfogadtam, és nem indultam.”
Az Aprilia Racing már nem tesztelhet kedvére, és 2023-ban először indít ügyfélcsapatot. Hogyan befolyásolja majd ez a teljesítményt? A csapat versenyigazgatója, Massimo Rivola nem számol visszaeséssel.
Aleix Espargaró öt és Maverick Viñales három dobogós helyezése után az Aprilia Racing elvesztette a „koncessziós” kiváltságait 2023-ra, így az állandó versenyzők már nem tesztelhetnek kedvükre, illetve most először a 2015-ös új belépése óta az Aprilia befagyasztotta a motorfejlesztést már az első nagydíjtól kezdve.
A csapat versenyigazgatója, Massimo Rivola azonban nem tart a teljesítmény csökkenésétől, és a sepangi teszt eredményei őt igazolják.
„Tavaly nem használtuk ki teljes mértékben a motorkvótát” – jegyezte meg Rivola a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.
„Azt hiszem, nyolc motorral megúsztuk. Ezért nagyon kevés teljesítményt veszítettünk 2023-ra, talán kevesebbet, mint a KTM két évvel ezelőtt. A KTM többet tesztelt és több motort használt. Nem beszélünk nagy különbségekről. Nem aggódunk ebből a szempontból, de most először van szatellitcsapatunk, és az utolsó napig fejleszteni fogunk. Ezért nem állunk egyelőre 100 százalékig készen a gyári csapattal.”
A Ducatival ellentétben, ahol a két csapat, a gyári (Bagnaia, Bastianini) és a Pramac (Martin, Zarco) egy-egy 2023-as gyári motort kap, a Mooney VR46 és a Gresini pedig Desmosedici GP22-esekkel versenyez, az Aprilia csak 2022-es anyagot ígért a CryptoDATA RNF csapatnak Oliveirával és Raúl Fernándezzel. Tehát két különböző „motorspecifikáció” lesz.
Vajon az ötszörös MotoGP-győztes Miguel Oliveira legalább aerodinamikai területen számíthat a legújabb fejlesztésekre?
„Nem. Az ügyfélcsapattal 2022-es motorokkal és a tavalyi utolsó aero-specifikációval indulunk. Az a szándékunk, hogy a szezon első felét ezzel is fejezzük be. Aztán majd meglátjuk, hogyan teljesítenek a versenyzők. Ha úgy látjuk, hogy egy kis segítség az aerodinamikában különbséget jelenthetne, akkor talán elgondolkodhatunk azon, hogy rendelkezésükre bocsátjuk. Ha a két versenyző közül valamelyik, különösen Miguel (mert neki több tapasztalata van) fontos eredményekért küzd, akkor biztosan elkezdjük támogatni őt.”
„A célunk az, hogy az ügyfélcsapat jó teljesítményével lökést adjunk a gyári csapatnak. Minél előrébb végeznek az RNF versenyzői, az annál jobb fényt vet a gyári csapatra. Így működik a játék. Minden versenyzővel beszéltünk, és elmagyaráztuk nekik, mi a célunk. Folyamatosan fejlődni akarunk és egymást hajtani.”
Lin Jarvis úgy véli, Valentino Rossi visszavonulása és Marc Márquez sérülése mellett a Forma-1 népszerűségnövekedése az oka, hogy a MotoGP ebben a tekintetben visszaesett az elmúlt időszakban. A Yamaha ügyvezető igazgatója bizonyos szempontból szurkol rivális gyártónak.
A MotoGP népszerűsége érzékelhetően csökkent a közelmúltban. Hiába hozott a tavalyi szezon rendkívül izgalmas világbajnokságot, amely matematikailag még két futammal a vége előtt is négyesélyes volt, a nézettség minden szinten csökkent. Bizonyos helyszíneken sokkal kevesebben voltak kíváncsiak a királykategória mezőnyére, mint korábban, ami már-már kétségbeejtő.
Valentino Rossi visszavonulása és Marc Márquez sérülése sem tett jót a MotoGP-nek (Fotó: MotoGP Media)
Hogy ennek mi az oka? Nos, minden bizonnyal a 2000-es, illetve 2010-es évek legnagyobb sztárjainak visszavonulása, amiről nemrég Álex Márquez is beszélt. Különösen Valentino Rossi hagyott óriási űrt maga után 2021-es távozásával, hiszen az ő nevét nem csak a motorsport világán belül ismerik. Persze Marc Márquez nem hagyta abba, de az elmúlt három évben ő sem volt a csúcson, és Lin Jarvis szerint ez is közrejátszott a számok csökkenésében.
„Kétségtelen, hogy Valentino Rossinak megvolt az egyedülálló vonzereje, története és karizmája – nyilatkozta a Yamaha ügyvezető igazgatója, aki hosszú éveken át dolgozott együtt az olasz exmotorossal. – Ő az egész világon egy közismert név, és Valentino hiánya egyértelműen negatív hatással volt a világbajnokságra. Azonban Marc Márquez hiánya, aki Valentino távozásával egy időben fizikai problémákkal küzdött, szintén tényező volt. Ha visszagondolunk, az azt megelőző években a MotoGP Marc Márquez és Valentino Rossi [párharcáról] szólt. Marc pedig ugyancsak egy jelenség. Ő egy nyolcszoros világbajnok, aki már két [valójában három – a szerk.] éve nem volt versenyben [az elsőségért].”
Persze ott volt még Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa távozása is, de a brit szakember nem ezt emelte ki harmadik okként. Jarvis egy, a MotoGP-ben zajló eseményektől teljesen független tényezőt említett meg: a négykerekűek csúcskategóriája, a Forma-1 népszerűsége igencsak megnőtt az elmúlt években, és ez alighanem szintén negatív befolyással van a MotoGP-re.
„Először is ott volt a Valentino-féle tényező, másodszor a Marc Márquez-féle tényező, harmadszor pedig, úgy gondolom, hogy a Forma-1 nagyon jó munkát végzett az elmúlt években, és sok új néző érdeklődését keltette fel, részben a Netflix sorozata és közösségimédia-használatuknak a változása miatt – magyarázta Jarvis. – A Forma-1 »divatossá« vált.”
A Forma-1 kereskedelmi jogai 2017 elején kerültek új tulajdonoshoz, és a Liberty Media sok szempontból más megközelítést alkalmazott, ráadásul a MotoGP-ével ellentétben az ő dokumentum-sorozatuk hatalmas sikert aratott a szélesebb réteget figyelembe véve. A 64 esztendős szakember szerint náluk is változásra van szükség, és ebből a szempontból a rivális gyártónak kell szurkolnia.
Jarvis szerint a Hondának vissza kell térnie az élmezőnybe (Fotó: MotoGP Media)
„Öt évvel ezelőtt ennek az ellenkezője volt a helyzet – folytatta. – A Forma-1 bajban volt, sok tekintetben mi jelentettük a referenciát. Újra aktívabbnak kell lennünk. Valentino nem fog visszatérni, ehhez hozzá kell szoknunk. Szükségünk van egy egészséges Marcra és arra, hogy a Honda ismét versenyben legyen. A Honda szintén fontos referencia, és jelenleg nem igazán vannak ott [az élmezőnyben]. Egyértelműen nem ott vannak, ahol lenniük kellene. Rengeteg tényező van, de szerintem pozitívum, hogy nagyszerű a versenyzés, és a tévében továbbra is nagyon jó a show. Keményebben kell dolgoznunk azon, hogy változtassunk a sportág népszerűsítésének módján, hogy újra fontos legyen. A sportnak és az iparnak össze kell fogniuk. Együtt kell dolgoznunk, le kell ülnünk, és meg kell vizsgálnunk minden olyan szempontot, amin dolgozhatunk.”
Február 20-án debütált a Marc Márquez ALL IN című dokumentum-sorozat. Feszült figyelemmel vártam, mit tartogat az öt epizód, és milyen következtetést vonok majd le a megtekintés után.
Estoril, 2010 ─ talán az első emlékem Marc Márquezről. Egy szupertehetséges 17 éves srác, aki bukik a felvezető körben, majd a rajtrács végére sorolják, és 40 perc múlva futamot nyer. Nem sok pilótától láttam ilyet korábban, de ő az elmúlt 13 évben bizonyította, hogy érdemes volt aznap felfigyelnem rá. Nem tagadom, emlékeztetett valakire, de bármennyire is szembeötlő volt a hasonlóság, számos rekordja és az évek alatt nyújtott hihetetlen teljesítménye ellenére sem kedveltem meg igazán Márquezt. Az ALL IN című dokumentum-sorozatának hála viszont egy számomra teljesen új oldaláról ismertem meg a kíméletlen, „szemétláda”, agresszív Marc Márquezt, ezért az élményért pedig hálás vagyok.
Alighogy kiírják a főcímet az első epizód elején, a spanyol versenyző egy rideg, szürke szobában ül, tettetett magabiztossággal, majd könnyekben tör ki. A film elkalauzol minket Cerverába, Márquez szülővárosába, ahol az egész történet kezdődik, emellett a 30 éves pilóta jelenlegi, madridi otthonába is betekintést nyerhetünk, ahol testvérével és két kiskutyájával él. Márquez hetekkel ezelőtt lenyilatkozta, hogy a versenyzésnek szentelte életét, így magánélete nem nagyon volt. Ha megnézzük versenytársait, a legtöbben már családos emberek, házasságban vagy tartós párkapcsolatban élnek, neki viszont ez egyértelműen kimaradt. Helyette számtalan sérüléssel kellett megküzdenie az utóbbi időben, de családja támogatására végig számíthatott. Nincs egyedül, de mégis. Édesanyját rajongásig szereti, édesapja a kezdetektől minden versenyen ott van vele, testvérével elválaszthatatlanok, nagypapája pedig elmondta, hogy addig nem szeretne elmenni, amíg nem látja unokáját újra a csúcson.
Ha van valaki, aki ismeri milyen érzés a csúcson lenni, az Marc Márquez. A sors azonban úgy rendelkezett, hogy az a bizonyos jerezi bukás ezt az idilli pályafutást egyik pillanatról a másikra darabokra törte. Valentino Rossi pár évvel ezelőtt azt nyilatkozta, hogy „a pályán mindenki fél, kivéve talán Márquezt”. A filmet nézve, nem kimondottan félelmet láttam, inkább kilátástalanságot, és a hatalmas kérdőjeleket, hogy mi van akkor, ha ez ennyi volt, vége. „Ismerjük” Márquezt, nem az a típus, aki feladja, de ez esetben benne volt a pakliban, hogy hiába minden igyekezete, kudarcot vall majd, és a teste megálljt parancsol neki. A mentális megsemmisülésről nem is beszélve, mert egy esetleges kényszerből történő visszavonulást bizonyára hosszú idő lett volna feldolgozni. A film végigkíséri Márquezt a balesettől a felépülésig, és akár kedveljük őt, akár nem azt el kell ismernünk, hogy ez a fiatalember hatalmas akaraterővel rendelkezik. A legtöbb ember beletörődik a kudarcba, elfogadja, hogy nem tud mit tenni, és belekényelmesedik az új helyzetébe. Bizonyára lenne olyan pilóta, aki úgy kezelte volna az adott szituációt, hogy „már mindent megnyertem, hova tovább”, de Márquez van annyira makacs, hogy már csak azért sem. Nem hagyta, hogy legyőzze a fájdalom, a tehetetlenség, a sorra elé gördülő akadályok, a kettős látás, egyik műtét a másik után.
A film kitér Márquez kapcsolatára is a többi versenyzővel. Amikor Aleix Espargaró meglátogatja őt a lakóautójában még a negyedik műtéte előtt, vagy amikor Jorge Lorenzo várja a boksz hátsó bejáratánál, hogy üdvözölje, pedig a sorozatból kiderül, hogy a két versenyző sosem találta igazán a közös hangot. Akivel pedig kezdetben jó volt a kapcsolata, majd az évek során fokozatosan romlott meg, az Rossi. 2015-ben a Doktor elmondta, kizártnak tartja, hogy Márquez valaha is rajongott érte, illetve hogy a szobája fala az ő posztereivel volt kitapétázva. Roser Alentá, Marc Márquez édesanyja kedves emlékként idézi fel a filmben, hogy kisfia mindig Rossi-replika játékmotorokkal játszott, és tényleg az olasz klasszis volt a spanyol pilóta példaképe. Nem szeretném firtatni a 2015-ös eseményeket, de bizonyára az sem lehetett könnyű Márqueznek, hogy a nézők kifütyülték a rajtnál, ami egyébként számos más futamon is előfordult, mivel a legnagyobb rajongótáborral mégiscsak Rossi rendelkezik, és nehéz vele felvenni a versenyt ilyen téren. Teljesen lényegtelen, hogy mi történt a futam alatt, Márquezt már jóval korábban ellenségként könyvelték el. A spanyol az incidensről annyit mond a filmben, hogy „ha nem Rossi lett volna, azonnal kiintették volna a futamból fekete zászlóval ezért a húzásért”. A két versenyző alapvetően pont annyira különböző, mint amennyire hasonlítanak.
Az a heg Márquez karján egész életében emlékeztetni fogja az elmúlt három év eseményeire. Szerintem ő az az ember, aki úgy néz tükörbe minden nap, hogy „igen, ez kellett ahhoz, hogy újra itt állhassak és versenyezhessek”. A karján lévő seb azonban közel sem hagy akkora nyomot az életében, mint amivel lelkileg meg kell küzdenie minden áldott nap. Feladott mindent a versenyzésért, és egy nap arra ébredt, hogy talán már ez sincs. Egy élet munkája tört volna darabokra, ha ez az ember nem ennyire erős. Ereje pedig valódi hőssé, példaképpé teheti rajongói számára. Álex Márquez szerint Marc imádja boldognak látni az embereket, de őt vajon ki látja boldognak? A család, a barátok, a csapat, a Honda mellette állnak, és bebizonyosodott, hogy Marc Márquezt csak önmaga képes legyőzni.