back to top
2025. szeptember 23. 14:30
Kezdőlap Blog Oldal 879

Reagált a Michelin Mandalika aszfaltproblémáira

0

Átalakulnak a Michelin gumijai a hétvégi Indonéz Nagydíjra. A gumiszállító ezzel követi le a csak részben megvalósult újraaszfaltozást.

Érdekes módon csak nagyságrendileg a pálya negyedén valósult meg a teszteken látottakhoz képest az újraaszfaltozás a Mandalika Street Circuit pályáján. Az ezzel kapcsolatos ellenérzéseiről beszélt nemrég például Marco Bezzecchi is.

Az korábban is felmerült már, hogy a Michelin részéről nem feltétlenül a legjobb választás a közepes gumi. „Nehéz megmondani, ki volt a leggyorsabb, mert a közepes ide a létező legrosszabb gumiválasztás. De ez van, ezzel kell beérnünk, mert a lágyat (a Michelin) nem fogja elhozni” – fogalmazott még a tesztek után Pecco Bagnaia.

A gumiszállító most reagált erre, és saját megfogalmazása szerint „átalakított” gumikat biztosítanak majd a MotoGP mezőnye számára.

A tesztnapok rendkívül hasznos információkkal szolgáltak, az viszont nagyon hamar kiderült, hogy változtatnunk kell a gumikínálaton” – kezd bele az indoklásba Piero Taramasso a Michelin részéről. „A pálya új mivolta, a gyors tempó és a magas hőmérsékletek miatt változtatnunk kelllett. Ezeknek köszönhetően ugyanis a gumik nagyon hamar túlmelegedtek. A keverékeket illetően marad az eredeti kiosztás, ezek azonban kapnak egy speciális borítást. Ennek köszönhetően a gumik könnyebben tudják majd kezelni a pálya nyújtotta kihívásokat.

Az időjárás-előrejelzések szerint a hétvége során igen nagy eséllyel kerülhetnek majd elő a Michelin esőgumijai is.

Komoly összeggel segíti Ukrajna háborús védekezését a Yamaha

0

Sokadik nagyvállalatként segít az orosz-ukrán háborúban a Yamaha. A japán gyártó majdnem egymillió dollárral járul hozzá Ukrajna megsegítéséhez. 

Február vége óta tart a háborús konfliktus Oroszország és Ukrajna között. Az állásfoglalást illetően a technikai sportok sem maradtak ki a sorból, ez a Forma-1-ben általában az orosz szponzorok, így pedig közvetve az orosz versenyzők szankcionálásában valósult meg. Ebbe a sorba illeszkedik egyébként a nemzetközi motorsport-szövetség, vagyis a FIM döntése is. Eszerint egyrészt törölt minden, az égisze alá tartozó orosz eseményt, valamint sem az orosz, sem a belarusz versenyzők nem versenyezhetnek ilyen licensszel.

A MotoGP mezőnyéből a Yamaha további vállalást is tett. A japán gyártó hétszázezer dollárt ajánl fel humanitárius segítségként Ukrajna háborúkezeléséhez. Ezt csütörtökön, néhány nappal az Indonéz Nagydíj hétvégéje előtt jelentették be.

A Yamaha Motor Co., Ltd. úgy döntött, hogy hétszázezer dollárt adományoz Ukajna és a környékbeli régió számára. Ez a Japan Platform koordinálásával valósul meg. A Japan Platform egy nonprofit szervezet, amelyet pontosan az ilyen helyzetekben nyújtandó segítségre hoztak létre. A Yamaha kifejezi legmélyebb együttérzését Ukrajna népével, és minden egyes áldozattal, valamint reméli, ez a krízis a lehető leghamarabb megoldódik.

A MotoGP mezőnye még a Katari Nagydíj során állt össze egy fotóra egy óriási, „United for Peace”, vagyis „Együtt a békéért”-molinó mögé. Több csapat motorján, illetve versenyzők, így például Franco Morbidelli sisakján is feltűnt valamilyen formában egy Ukrajnát támogató üzenet.

Hétvégi menetrend – Mandalika

0

Elérkezett a 2022-es MotoGP világbajnokság második futama, az Indonéz Nagydíj, melyet egy újonnan épített pályán, a Lombok szigetén található Mandalika Street Circuit-ön fognak rendezni. A szigetországban korábban 1996-ban és 1997-ben rendeztek nagydíjakat, akkor még a Jakarta melletti Sentul pályán.

Az új aszfaltcsíkon a holtszezonban három napot tesztelt a királykategória mezőnye, akkor a gyári hondás Pol Espargaro lett a leggyorsabb. A középső és legkisebb géposztály számára azonban ismeretlen lesz a pálya. Jóllehet a legnagyobbak számára is lesz újdonság, mivel a teszt után újra kellett aszfaltozni, és azzal sem lett mindenki elégedett.

Az Arena4 tévécsatorna a warm-upok kivételével mindent élőben közvetít,  azonban korán kell kelnie azoknak, akik mindent élőben szeretnének látni, ugyanis hét óra eltérés van Közép-Európa és Indonézia között.

Íme a hétvégi menetrend MAGYAR IDŐ SZERINT:

PÉNTEK
01:50 – 02:30 Moto3 1. szabadedzés TV: Arena4
02:50 – 03:30 Moto2 1. szabadedzés TV: Arena4
03:50 – 04:35 MotoGP 1. szabadedzés TV: Arena4
06:05 – 06:45 Moto3 2. szabadedzés TV: Arena4
07:05 – 07:45 Moto2 2. szabadedzés TV: Arena4
08:05 – 08:50 MotoGP 2. szabadedzés TV: Arena4
SZOMBAT
01:50 – 02:30 Moto3 3. szabadedzés TV: Arena4
02:50 – 03:30 Moto2 3. szabadedzés TV: Arena4
03:50 – 04:35 MotoGP 3. szabadedzés TV: Arena4
05:25 – 05:40 Moto3 1. időmérő TV: Arena4
05:50 – 06:05 Moto3 2. időmérő TV: Arena4
06:25 – 06:40 Moto2 1. időmérő TV: Arena4
06:50 – 07:05 Moto2 2. időmérő TV: Arena4
07:25 – 07:55 MotoGP 4. szabadedzés TV: Arena4
08:05 – 08:20 MotoGP 1. időmérő TV: Arena4
08:30 – 08:45 MotoGP 2. időmérő TV: Arena4
VASÁRNAP
03:00 – 03:10 Moto3 Warm up
03:20 – 03:30 Moto2 Warm up
03:40 – 04:00 MotoGP Warm up
05:00 Moto3 Verseny TV: Arena4
06:20 Moto2 Verseny TV: Arena4
08:00 MotoGP Verseny TV: Arena4

Bagnaia nem hibáztatja a Ducatit a rossz kezdésért

0

A Ducati MotoGP versenyzője, Francesco Bagnaia elmondta, hogy csapatának „nem kell bocsánatot kérnie tőlem” a 2022-es idény katasztrofális katari rajtja miatt.

Finoman szólva sem sikerült a Ducati számára túl fényesen a szezonnyitó versenyhétvége. A regnáló konstruktőri világbajnok márka nehéz hétvégén van túl.  A katari hétvégén jelentették be azt is, hogy a gyári alakulat a 2021/2022-es specifikációjú hibrid motorra vált.  Mindkét Pramac Ducati versenyző és a VR46-os Luca Marini megtartották a korábbi motort.

Fokozva az időmérőn elért gyenge eredményt, Bagnaia a versenyen kiesett, miután összeütközött Jorge Martinnal, míg Miller versenye egy GPS-probléma miatt ért véget idejekorán.

A futam után az olasz versenyző elmondta, hogy „nem nyúl többé semmihez” a Ducatiján, mivel úgy érezte, túl sok mindent tesztelt, és nem tudott a saját vezetési stílusára koncentrálni, míg a csapat vezetősége később bocsánatot kért tőle.

A hétvégi Indonéz Nagydíj előtt így nyilatkozott erről a Motorsport.com-nak: „Úgy gondolom, hogy a Ducatinak nem kell bocsánatot kérnie tőlem.

„Egy csapat vagyunk, és együtt dolgozunk. Egyeztettünk a boxban, és minden világos volt.

„Szóval, nem kell bocsánatot kérnünk semmiért. Úgy gondolom, hogy ez a hétvége egy másik történet lehet.

„Volt időm otthon kikapcsolódni, az előző hét nem volt könnyű.

„Sokat dolgoztunk, de élveztem az edzéseket Mugellóban és szombaton a ranch-en.

„Szóval volt időm gondolkodni és kikapcsolódni a barátnőmmel, a kiskutyámmal és a barátaimmal”.

Bagnaia visszavonta azon megjegyzéseit is, amik a motor fejlesztésével kapcsolatosak. Elismerte, hogy ezek frusztrációból hangzottak el. Megérti, hogy mint, gyári versenyző, a munkájához tartozik a tesztelés is.

„Először is, tisztáznunk kell, azt mondtam, igen, hogy túl sokat teszteltem, azzal az üzenettel, hogy nem akarom ezt újra csinálni.”

„De ez nem így van. Egy gyári csapatban világos, hogy ezt kell tenni.

„A kijelentésem talán azért volt, mert dühös voltam a sok kérdés miatt számos dologgal kapcsolatban.”

„Szóval, talán túl ideges voltam a verseny után, így mondtam dolgokat, de ez nem volt helyes.”

„Mindenesetre ez a hétvége más lehet. Az lesz a feladatom, hogy ráérezzek a körülményekre, megértsem a gumik működését és előrelépjek a motorom elektronikájával.

„A beállítások már rendben vannak, nem akarok semmin sem változtatni, ahogy tavaly – klasszikus munka”

Valentino Rossi visszatér a paddockba

0

Valentino Rossi, a kilencszeres világbajnok legenda 2022-ben is jelen lesz a MotoGP paddockjában, hiszen VR46-os istállója az idei évtől a királykategóriában is versenyez testvérével, Luca Marinivel és az újonc Marco Bezzecchivel a nyeregben.

A Motorsport.com Luca Marini szavait idézi a gyenge első versenyhétvégével és testvérének esetleges későbbi jelenlétével kapcsolatban.

Arra a kérdésre, hogy szerinte segítség lett volna-e, ha Rossi ott van Losailban, Marini elmondta, hogy nem biztos benne, hiszen a csapata tudása magas szinten van.

„A katari egy katasztrofális versenyhétvége volt. Túl sok gonddal szembesültünk, és nem dolgoztunk eleget a versenyen.

“Szóval nehéz volt. Őszintén szólva nem tudom, hiszen a MotoGP-ben vagyunk. Az itt dolgozók hozzáértése nagyon magas színvonalat képvisel.

„Az biztos, hogy a tapasztalata hihetetlen, talán ő a legtapasztaltabb srác ebben a paddockban.

„Rengeteg dologgal tisztában van, de az én tudásom és a csapatom felkészültségi szintje is nagyon magas.”

Megjegyezte azonban azt is, hogy az olasz világbajnok 2022-ben jelen lesz néhány versenyen, és reméli, hogy „egy kis varázslatot hoz” majd a boxba.

„Nem is tudom. Majd eldől, mikor jön. Az biztos, hogy idén három, négy futamra ellátogat – talán többre is.

„Meglátjuk, hogy már csak a jelenléte a garázsban, a boxban tartogat-e valami különlegeset, és hoz-e nekünk valami varázslatot, ami mindig is ott volt a pályafutása során.”

Az Indonéz Nagydíj 1997 után tér vissza idén, bár nem a Sentul versenypályára, ahol a korábbi futamokat rendezték. Érdekesség, hogy 25 évvel ezelőtt Valentino Rossi megnyerte a 125 köbcentisek versenyét Indonéziában.

A múlt hónapban a Mandalika pályán megrendezett előszezoni teszten Luca Marini a második nap legjobbja volt a VR46-os Ducatival, így bizakodhatunk egy jó eredményben részéről a mostani hétvégén.

Sergio García: Minden adott a világbajnoki cím megszerzéséhez

0

Sergio García jó pozícióban, másodikként kezdte az idényt. 2009 óta mindig az a pilóta nyerte a vb-t, aki az első futamon dobogón állt.

A tavalyi idényt az összetett harmadik helyén záró spanyol pilóta második helyen végzett a szezonnyitó katari nagydíjon. Hogy hogyan is emlékszik vissza a futam eseményeire García, a Speedweek.com idézi:

„Nehéz verseny volt. Eleinte nem éreztem jól magam, csak a verseny előrehaladtával javult a helyzet. Képes voltam elöl küzdeni utána, és megpróbáltam Migno motorozását tanulmányozni. Szerettem volna az utolsó közben megelőzni őt, de sajnos nem sikerült. Az utolsó kanyar bejáratánál túl későn adtam gázt, ami miatt lendületet vesztettem a célegyenesben, így hiányzott az a sebesség, amivel megnyerhettem volna a versenyt.”

A tavalyi évhez képest, Garcíának most valóban az a határozott elképzelése, hogy megszerzi a Moto3-as világbajnoki trófeát:

„Tavaly nem az volt a cél, hogy a címért harcoljak, hiszen nem tudtam végig konstans eredményeket hozni. Ebben a szezonban a múlt év tapasztalatai birtokában látom magam és a csapatom, mint bajnoki címre esélyes istálló, mert minden eszközünk megvan ahhoz, hogy megnyerjük a világbajnokságot. Mint az Katarban is látható volt, a címre többen esélyesek, köztük Dennis Foggia, Jaume Masia vagy Andrea Migno.”

 

Bezzecchi nem elégedett Mandalika újraaszfaltozásával

0

Ad neki egy esélyt, szemre még szép is a pálya szerinte, de Marco Bezzecchi fenntartásokkal viseltet az indonéz MotoGP-pálya iránt.

A 2022-es szezon második futamára készül a MotoGP mezőnye Indonéziában. A világbajnokság mezőnye negyedszázad után tér vissza az országba, ennek alkalmából egy utcai parádét is rendeztek. A mezőny nemrég tesztelt is a Mandalika Street Circuit aszfaltcsíkján, azóta viszont a pálya nagyságrendileg negyedét újraaszfaltozták.

Ez nem aratott osztatlan sikert, Bezzecchi is megfogalmazta néhány aggodalmát.

Az újraaszfaltozott rész nagyon szép, emellett viszont rettenetesen sötét is. Így valószínűleg sokkal inkább felmelegszik majd, mint a többi rész. Nem lesz egyszerű tapadást találni. Így biztos, hogy máshogy kell majd dolgoznunk. Még akkor is, ha csak kevesebb mint a pálya felét aszfaltozták újra. Eredetileg ennél többről volt szó, így az nem valósult meg, amit kommunikáltak felénk. De ettől még ott lesz a tesztes alapbeállítás, aztán majd azt faragjuk.

Bezzecchi a tizenötödik helyről indult Katarban, célba végül nem ért. „Pedig egyébként nagyon pozitív volt a hétvége, kiváló munkát végeztünk. Mindig megtaláltuk a módot, hogy hogyan tudjunk javulni. Az esés ellenére azt gondolom, jól indult a szezon. De ezt a hibát betudhatjuk a rutintalanságomnak. Inkább most jöjjön ez elő, mint a szezon későbbi szakaszában.”

Ahogy a Moto3-Moto2 váltása során, Bezzecchi most is egy harmadik helyet követően került fel a királykategóriába. Itt következhet tehát második futama.

Espargaro optimistán tekint a MotoGP 2022-es szezonjára

0

Az Aprilia csapata Aleix Espargaro-val a 2014-es MotoGP indulása óta az idei esztendőben bízik leginkább a sikerben.

A 2021-es év áttörést jelentett az olasz istállónak, hiszen történetük első dobogóját sikerült elérniük a szezonban. A KTM 2020-as sikerei után az Aprilia maradt az egyetlen olyan „koncessziós” gyártó a mezőnyben, akik a 2021-es szezon előtt a többi alakulattal ellentétben fejleszthették RS-GP versenygépüket. Ennek eredményeképp nagy lépést tettek az élmezőny felé. Ezt az irányt szeretnék követni a 2022-es évadban is, joggal lehetnek bizakodóak a jó eredmények tekintetében. A téli teszteken is sikerült már bizonyítaniuk. A malajziai tesztet az összetettbeli második, míg az indonéziai gyakorlást a negyedik helyen zárták.

A katari szezonnyitó versenyhétvégén is nagyszerűen teljesített a csapat. Aleix Espargaro jóvoltából az időmérőt az ötödik, míg a futamot az előkelő negyedik helyen zárták.

Az első verseny után optimistán nyilatkozott a spanyol versenyző:

„Tudom, hogy minden hétvége vizsga lesz az Aprilia számára.

De sikerült megmutatnunk a maláj és indonéz teszten is, illetve itt Katarban is nagyon erős hétvégét teljesítettünk.

Egyedül motoroztam az időmérő edzésen és csak 0.3 másodperccel maradtam le a rajtelső időtől, ezután a versenyen is az egyik legerősebb tudtam lenni.

Sajnos a rajt nem sikerült jól, időt vesztettem és nem tudtam – nem azt mondom, hogy az első, de második vagy harmadik helyért harcolni.

De a versenyek már csak ilyenek. Nagyon élveztem.

Nagy megtiszteltetés, hogy a legjobb srácokkal fel tudom venni a versenyt, hogy vannak eszközeim a küzdelemre. Pályafutásom során először érzem azt, hogy ezekkel rendelkezem, szóval ez egy jó szezon lesz.

Nem vagyok nagyon csalódott.

Igen, a dobogóért hajtottam. A helyzet azonban az, hogy amiket tapasztaltam a verseny alatt, először fordult elő velem.

Úgy éreztem a legerősebb vagyok tempó tekintetében. Ugyanakkor talán túl megfontolt voltam a Marc (Marquez – a szerk.) és Joan (Mir – a szerk.) mögött megtett körök alatt.

Nem számítottam arra, hogy ennyire visszaesik a tempójuk (a versenyt vezető hármasnak), majdnem egy-egy teljes másodpercet veszítettem Joan és Marc mögött az élmezőnyhöz képest.

Mindenesetre meg tudtam csinálni a gyors körömet és sikerült utolérnem a vezető bolyt, de túl későn érkeztem meg és hiányzott egy kör, hogy elkapjam a testvéremet.

A versenyek ilyenek, ez elég jó egy szezonnyitó futamnak, de a legfontosabb az elért tempónk. Sok kört tettem meg 1:54.5-s időn belül, ami csodálatos volt.

Láttuk, hogy a szint elképesztő, a verseny nagyon gyors volt. Nagyon örülök annak, hogy azt mondhatom, hogy mi voltunk az egyik legerősebbek.”

Elhunyt az első vb-futamgyőztes japán motoros

0

A japán versenyző, Kunimitsu Takahashi a hatvanas években futotta karrierje legszebb éveit, később autóversenyzőként is sikereket ért el. 82 éves korában érte a halál.

Kunimitsu Takahashi az 1960-as nyugatnémet futamon mutatkozott be a ma MotoGP-ként ismert világbajnokság 250-es mezőnyében Honda-gyári versenyzőként. A korszaknak megfelelően egy hétvégén több géposztály versenyein is részt vett, így volt ez például rögtön következő szereplésekor, az Ulster Nagydíjon.

Takahashi 1961-ben aztán már futamokat tudott nyerni, kezdésként például rögtön az első futamán, Hockenheimben. Ezzel ő lett az első japán, aki akár két, akár négykerekű világbajnoki versenyen az élen végzett. Takahashi aztán a szezon során még megnyerte a 125-ös Ulster Nagydíjat is. A nyolcadliteresek között végül ötödikként zárta a szezont, eggyel feljebb negyedik lett.

1962-ben az 50-es és a 125-ös mezőnyben összesen indult öt futamon, ebből viszont kettő (a 125-ösöknél) futamgyőzelemmel végződött. Ez egy újabb negyedik helyhez segítette év végén. Utolsó futamgyőzelmét az 1962-es Francia Nagydíjon aratta Clermont-ban.

A hatvanas évek második felétől Takahashi az autóversenyzésre koncentrált. A japán ebben is szép eredményeket ért el, 1977-re például odáig jutott, hogy a japán F1-es futamon kilencedikként ért célba. Legnagyobb sikere autóversenyzőként az 1995-ös Le Mans-i 24 órás, ahol GT2-es kategóriagyőztes lett Keisuke Tsuchiya és Akira Iida társaságában.

Az utóbbi években a Team Kunimitsu csapatfőnökeként tevékenykedett, amellyel a japán Super GT-bajnokságban 2018-ban és 2020-ban bajnoki címet ünnepelhetett. Előbbi évben az istálló egyik versenyzője Jenson Button volt.

Először hagy ki sérülés miatt futamot John McPhee

0

A Moto3 rutinos skót versenyzője, John McPhee egy edzésbaleset miatt kénytelen kihagyni a szezon második futamát Mandalikán.

A háromszoros futamgyőztes és tizenötszörös dobogós dobogós John McPhee jól kezdte a 2022-es Moto3-as szezont is. Szezonkezdő ötödik helyénél tavaly csak kétszer végzett jobb pozícióban, így mindenképp fájlalhatja, hogy ki kell hagynia a szezon második futamát Indonéziában.

McPhee egy edzésbaleset során szedett össze sérülést, amelyben két csigolyája sérült. Csapata, a Sterilgarda Husqvarna Max elmondása szerint viszont állapota kielégítő, és nincs szükség műtétre.

Érdekesség, hogy McPhee 2010-es 125-ös bemutatkozása óta csak azért hagyott ki futamot, mert szabadkártyásként első három szezonjában még nem egész éves szerződéssel rendelkezett. Ez a sorozat most 168 futam után szakad meg. Miután a skót sérülése az utolsó pillanatban jött, így a Max nem talált helyettest a hétvégén rendezendő futamra. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint így az istállót egyedül Szaszaki Ajumu képviseli majd Indonéziában. Az istálló és a versenyző elmondása szerint is a cél az, hogy McPhee Argentínában már ismét motoron ülhessen.

A MotoGP-vel ellentétben a kis kategóriák, így a Moto2 és a Moto3 nem teszteltek Mandalikán. A pálya negyedét ráadásul nem olyan rég még újra is aszfaltozták, így tavalyhoz képest jelentős változást tapasztalhatnak majd a versenyzők. McPhee japán csapattársa, a fentebb említett Szaszaki Katarban kiesett, így jelenleg egy futam után pont nélkül áll. Katarban Andrea Migno diadalmaskodott Sergio García és Toba Kaito előtt.