back to top
2025. július 23. 12:02
Kezdőlap Blog Oldal 270

Súlyos balesettel indult a Moto3 futama, Alonso ismét nyert az újraindítás után

0

David Alonso nyerte az Olasz Nagydíjat a Moto3-ban, Collin Veijer és Jamanaka Riuszej előtt. Xabi Zurutuza megsérült, miután bukott, és Filippo Farioli nekiment, aminek következtében meg kellett szakítani a futamot, és a Moto2-es verseny programját is át kellett alakítani.

Szokás szerint a Moto3-as versennyel kezdődött az Olasz Nagydíj utolsó napjának érdemi, tétre menő része. A pole pozícióból David Alonso indulhatott, aki viszonylag nagy különbséggel verte meg Iván Ortolát és José Antonio Ruedát. A bajnokságban a kolumbiai versenyzőhöz a legközelebb állók közül Collin Veijer a negyedik, míg Daniel Holgado az ötödik helyet szerezte meg, miután mindketten elestek.

Roberts körrekorddal nyerte a Moto2-es, Alonso hidegvérű motorozással a Moto3-as mugellói időmérőt

Alonso kiválóan jött el, Ortolá pedig rögtön besorolt mögé, és meglehetősen nagy előnnyel fordultak be a San Donatóba. A harmadik helyre Furuszató Taijó jött fel, míg Veijer maradt a negyedik pozícióban, Holgado viszont egészen a tizedik helyig zuhant vissza. A legkisebb kategóriában szokatlan módon már az elején eléggé szétszakadt a mezőny.

A 2. körben Holgado megelőzte Riccardo Rossit, így feljött a kilencedik pozícióba. Az elején két páros csata alakult ki, de a 3. kör elején csak Veijer tudott előzni, aki így megszerezte a harmadik helyet, miután szélárnyék segítségével elment Furuszató mellett. Ortolá ezt nem tudta megtenni Alonsóval szemben, akinek azonban nagyot kellett mentenie. A kör későbbi részében Rueda maga mögé utasította Jacob Roulstone-t, így övé lett az ötödik hely.

Ugyanebben a körben súlyos baleset történt, ugyanis Xabi Zurutuza bukott, Filippo Fariolinak pedig esélye sem volt kikerülnie az újoncot. Ennek következtében piros zászlóval megszakították a versenyt, és bár a következő körben Veijer megelőzte Ortolát, ez akkor nem tűnt fontosnak. Ellentétben azzal, hogy a spanyol pilóta nem veszítette el az eszméletét, sőt, a hüvelykujját is felemelte, mielőtt elvitte a mentőautó, de a sérülést nem úszta meg: az előzetes információk szerint a háta sérült meg.

Veijer előzése aztán feleslegesnek bizonyult, ugyanis az újraindításnál a 3. kör vége alapján határozták meg a sorrendet. A versenyirányítás döntése alapján a mezőny állva maradt tagjainak további 11 kört kellett még teljesíteniük (eredetileg 17 körre tervezték a futamot).Szuzuki Tacuki szintén felállhatott a rajtrács tizenharmadik helyére, miután a megszakítást követően bukott. A bokszutca megnyitása után Veijer került necces helyzetbe, mivel nem sokkal a zárás előtt lefulladt a motorja, de még időben sikerült újraindítani.

Alonso a második rajtot is jól kapta el, Veijer pedig hiába próbálkozott a külső íven, nem tudott előzni, így az első négy sorrendje nem változott. Mögöttük viszont igen, ugyanis a Rueda és Stefano Nepa összeütköztek. A spanyol motoros ugyan visszaállt, de a futamának érdemi része véget ért. Ahogyan Szuzukiénak is, aki nem sokkal később ismét bukott.

Az 1. kör végén Furuszató megelőzte Veijert, aki azonban a célegyenes végére nemhogy visszaszerezte a pozíciót, de a vezetést is átvette. A japán versenyző követte a Husqvarna pilótáját, sőt, a 2. körben meg is előzte őt, igaz, nem sokáig vezetett. Alonso egy időre a negyedik helyre esett vissza, de Ortolát végül maga mögött tudta tartani.

A következő kör elején a kolumbiai versenyző visszavette a vezetést, David Muñoz pedig feljött a harmadik pozícióba. Holgado eközben továbbra is a kilencedik helyen haladt, ráadásul a sportfelügyelők dupla hosszú körös büntetést osztottak ki neki, miután úgy ítélték meg, hogy ő okozta Rueda és Nepa balesetét.

A 4. körben Furuszató visszaelőzte Muñozt, a következőben pedig mindketten maguk mögé utasították Alonsót, miközben Ortolá szintén elment honfitársa mellett. A 6. kör elején azonban az Aspar pilótája simán visszaállt az élre, míg Muñoz Ortolát és Furuszatót is megelőzte, bár a japán versenyző hamar visszatért elé.

A 7. körben Alonso ismét elvesztette a vezetést, de ezúttal csak Veijerrel szemben. Egy körrel később viszont simán visszavette a pozíciót, miközben a holland motoros egészen a hatodik helyig zuhant vissza. A második helyre Jamanaka Riuszej jött fel, őt pedig honfitársa követte. Alonso ráadásul ellépett a többiek elől, így a 9. körben nem került veszélybe a vezetése.

Jamanaka szintén nem veszített pozíciót, ellentétben Furuszatóval, akit rajta kívül Ortolá és Veijer is megelőzött. Utóbbi aztán feljött a második helyre, és valamelyest közeledett Alonsóra, de nem tudta megelőzni. Harmadikként  az életében először dobogóra álló Jamanaka futott be, míg az utolsó körben Ortolá elesett, de így is befutott a hatodik helyre. Holgado a tizennegyedik, míg Rueda a tizenötödik pozícióban ért célba, így hátránya 37 pontra nőtt Alonsóval szemben, Veijer pedig 11 egységre megközelítette őt.

Szokás szerint a Moto2-es futam következik, de a megszakítás miatt 12:30-kor rajtol, ráadásul csak 12 körös lesz.

A Moto3 mugellói futamának végeredménye

„Mintha olyannal beszélgetnék, aki nem versenyzett” – most Quartararo állt bele a sportfelügyelőkbe

0

Fabio Quartararo élesen kritizálta a sportfelügyelőket, miután beszélt velük a Miguel Oliveirával történt baleset kapcsán. A francia pilóta ugyan úgy véli, ellenfele hibázott, de nem azért ment fel a döntéshozókhoz, hogy büntetésért kampányoljon.

Fabio Quartararónak nem sokáig tartott az Olasz Nagydíj sprintfutama. A 25 éves versenyző eleve nehéz helyzetben volt, hiszen az időmérőn mindössze a tizenötödik helyet szerezte meg. Ez pedig a 2. körben csúnyán visszaütött, ugyanis a Scarperiánál összeütközött Miguel Oliveirával, aminek következtében mindketten a kavicságyban kötöttek ki.

Bagnaia magabiztosan nyert Marc Márquez előtt, Martín a kavicságyban fejezte be a mugellói sprintet

Az egy pillanatig sem volt kétséges, hogy Quartararo teljesen ártatlan volt az incidensben, a kérdés az volt, hogy a portugál versenyző mennyire hibáztatható. A sportfelügyelők végül versenybalesetnek minősítették a történteket, a francia versenyző ugyanakkor felment a döntéshozókhoz, hogy megossza velük a gondolatait. Azonban amit ott tapasztalt, arról nincs túl jó véleménnyel.

„Beszélni akartam velük, csak hogy kicsit kifejtsem, de mintha a falnak beszéltem volna – nyilatkozta. – Amikor távoztam, jobban össze voltam zavarodva, mint amikor bementem. Úgy tűnik, mintha olyasvalakivel beszélgetnék, aki soha nem versenyzett. Szóval ez szomorú, és szerintem tapasztaltabb embereket kell szereznünk. Azért akartam találkozni a sportfelügyelőkkel, hogy ne büntessék meg Miguelt. Viszont rá kellett jönnöm, hogy nem végeznek jó munkát. Nem azért mentem oda, hogy megmondjam, hogy hosszú körös büntetést vagy három rajthelyet kell kapnia. Azonban semmilyen lépést nem láttam a sportfelügyelőktől. Szerintem Miguel hibázott. Előfordul, velem is megtörtént. Aleix [Espargaró] nem bukott, én pedig hosszú kört kaptam.”

Quartararo a 2022-es asseni esetre célzott, amikor az ütközésük után a gyári Aprilia pilótája ugyan motoron maradt, ellenfele mégsem úszta meg a büntetést. A Yamaha motorosa akkor a világbajnoki címért harcolt, és hangsúlyozta, hogy ha most is ez lenne a helyzet, akkor teljesen más megvilágításba kerülne az egész incidens.

„Azt mondták, hogy versenybaleset volt, amikor pedig én csináltam, akkor túl optimista volt [a manőver] az előzéshez – folytatta. – Szóval kicsit játszanak a szavakkal. Semmilyen büntetést nem akarok Miguelnek. Csak észre kell vennünk, hogy ha a bajnokságért mennék, ez történne velem, és valaki nem kapna büntetést, az nem lenne ugyanaz. Jelenleg ez bonyolult. Nincsenek adataink a futamról, amúgy sem szereztem volna pontot. Csak javítanunk kell azon, ahogyan működik a rendszer, és ezen a hétvégén semmilyen lépést nem tettünk ennek érdekében.”

Quartararo hozzátette, hogy a sportfelügyelők szerinte „nem végeznek jó munkát”. Az eset kapcsán Massimo Meregalli is megszólalt, aki szintén nem tette le a voksát egyértelműen a büntetés mellett, ugyanakkor Oliveirát tette felelőssé a balesetért. „Eléggé határeset ez az ütközés – kezdte. – Úgy gondoljuk, hogy Miguel kissé ambiciózusan cselekedett.”

A sprinten először nullázó Martín szerint „valami nincs rendben”, Bastianini bukását észre sem vette

0

Jorge Martín elárulta, annak ellenére esett el az Olasz Nagydíj sprintfutamán, hogy lassabban ment be a San Donatóba, mint az előző körben. Az Enea Bastianinivel történt incidens kapcsán mindketten elmondták a véleményüket.

Jorge Martín számára rémálomszerűen alakult az Olasz Nagydíj sprintfutama. Az időmérőn ugyan megszerezte a pole pozíciót, de Francesco Bagnaia és Enea Bastianini is lerajtolta. Utóbbi aztán egy ütközés következtében elesett, viszont a második helyet így is elveszítette, hiszen a címvédő mellett Marc Márquez is jobb tempót produkált, mint ő.

Bagnaia magabiztosan nyert Marc Márquez előtt, Martín a kavicságyban fejezte be a mugellói sprintet

Sőt, már Pedro Acosta is közeledett rá, amikor a 8. kör elején, a San Donato-kanyarban elesett. Ennek következtében először nullázott a sprintfutamon, ami annak ismeretében egészen döbbenetes, hogy már a huszonhatodikat rendezték ebben a műfajban. Bagnaia győzelmének köszönhetően pedig 27 pontra csökkent az előnye a világbajnoki tabellán.

„Összességében nehéz nap volt, már délelőttől kezdve – nyilatkozta. – Meg tudtam csinálni a gyorskört, de messze vagyunk az élmezőnytől. A sprinten már kézben volt a dobogó, de egyszerűen hiányzott az első tapadás. Három kör után úgy éreztem, hogy a gumi nagyon elhasználódott. Rendkívül furcsa érzés volt, de ez van. Meg kell értenünk, [hogy miért történt], és biztos, hogy változtatnunk kell a [motor] elején, mert ha nem, akkor vasárnap nehéz lesz. A bukásnál kicsit korábban fékeztem, mint az előző körben. Még lassabb voltam, próbáltam nyugodt lenni abban a kanyarban, mert az előző körben szélesre mentem. Még így is elestem, úgyhogy valami biztosan nincs rendben, és holnapra meg kell oldanunk.”

Néhány körrel korábban Enea Bastianini próbálta visszaelőzni Martínt, ám kicsit szélesre ment, így a spanyol versenyző vissza tudott vetődni. A gyári Ducati pilótája azonban nem akarta annyiban hagyni, aminek következtében összeértek, és ő húzta a rövidebbet. „Megelőzött, szélesre ment, én pedig lezártam az ívet – idézte fel az esetet a Prama motorosa. – Egyáltalán nem láttam őt. Szerintem nagyon necces volt, de szélesre ment, ezért mentem belülre. Nem is vettem észre, hogy bukott, csak a tévében láttam.”

A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, de végül versenybalesetnek minősítették az incidenst, és a legtöbb kameraállás alapján alighanem ez volt a jó döntés. Bastianini ugyan visszaült a motorra, de aztán a bokszba hajtott, és feladta a futamot, amivel egyrészt nőtt a hátránya Bagnaiával és Márquezzel szemben, másrészt aligha növelte az esélyét arra, hogy jövőre megtartsa jelenlegi ülését.

„Amikor láttam, hogy Jorge kicsit a határon motorozik, megpróbáltam megelőzni, és picit szélesre mentünk, aztán bevetődött, és ekkor mentünk össze – magyarázta. – Sajnos a futam túlságosan hamar véget ért [számomra], ami nagy kár, mert megvolt bennünk az, ami a jó szerepléshez kellett volna. Úgy vélem, elkerülhető lett volna az incidens, de a lényeg, hogy vasárnapra koncentrálunk, tudván, hogy megvan a tempónk ahhoz, hogy jól szerepeljünk.”

„Felőlem jöhet akár Burkina Fasoból is, csak gyors legyen” – interjú a gyári Ducati csapatfőnökével

0

Egyre nagyobb a nyomás a Ducati gyári csapatán a jövő évi pilótafelállást illetően. Mind a szakma, mind a rajongók mielőbb tudni szeretnék, kit láthatnak jövőre a másik piros motoron, miután az csaknem biztossá vált, hogy Enea Bastianinitől búcsúznak. A két nagy esélyes természetesen a másodvirágzását élő Marc Márquez és a listavezető Jorge Martín.

Márquez ugyan tetszetős teljesítményt nyújt, viszont, ha csupán az eredményekre koncentrálunk, honfitársa és riválisa, Jorge Martín jobban áll. A jelenleg a Pramac gyári specifikációs motorján ülő spanyol neve mellett szerepel már néhány futamgyőzelem, és az összetett pontállást is vezeti. Amely azért is megsüvegelendő, mert a tavalyi fiaskó után nem összeomlott, hanem igyekszik bizonyítani mind a világnak, mind a Ducatinak, hogy egy szatellitcsapatban is lehetnek valós világbajnoki esélyei. A helyzet egyébként sportpolitikai szempontból is megváltozott. Míg tavaly a legtöbbek szerint ez elképzelhetetlen lett volna, addig idén már a legnagyobb összeesküvés-elmélet hívők is úgy vélik, történhetett valami a Ducatinál házon belül, és nem kizárt, hogy mindenki rábólintott: győzzön a jobb. Ugyanakkor Martín és a címvédő, Francesco Bagnaia mellett nem zárhatjuk ki a sorból a nyolcszoros világbajnok legendát, Márquezt sem, aki annak ellenére művel csodál hétvégéről hétvégére, hogy egy tavalyi motorral próbál beleszólni a küzdelembe. Márquez tíz hondás év után ült át a Ducatira, amellyel szinte újra kell tanulnia mindent, amit eddig a motorkezelésről gondolt, ezért is kiemelkedő a teljesítménye. Elég volt néhány hétvége, hogy ismét a régi formáját mutassa, azzal a különbséggel, hogy vagabundból lassan bölcs versenyzővé avanzsálódott.

A Martín kontra Márquez gyári ülésért folyó csata körül azóta már megannyi pletykát hallottunk, legutóbb például azt, hogy az Audi, a bolognai gyártó tulajdonosa inkább utóbbit szeretné a piros motoron látni, leginkább a marketingértéke miatt. Az érme másik oldala viszont, hogy a Ducati sportvezetése azért továbbra is egy eredménycentrikus csapat, amely hisz abban, hogy a lehető leggyorsabb és legjobban teljesítő versenyzőre van szükségük. Ez pedig jelenleg Martín. További bonyodalmakat okozhatna, hogy Márquez évek óta exkluzív szerződésben áll a Red Bullal, míg a gyári csapat energiaital-gyártó partnere a Monster. Ez alapvetően nem szokott gondot okozni, kivéve, ha ez egy olyan szerződés, mint Márquezé. Emellett pedig azt sem szabad elfelejtenünk, hogy amikor Márquez megvált korábbi menedzserétől, akkor utódjául pont a Red Bull egyik spanyol felsővezetőjét kérte fel segítőnek maga mellé.

Marc Márqueznek nagy lemondásokkal járhat, ha a Ducati gyári csapatához igazol

A fentiek tükrében nehéz lesz a választás, ez egészen biztos, a Ducati pedig tovább húzza az időt. Olyannyira, hogy a mugellói forduló előtt már az érintettek is kénytelenek voltak megszólalni. Martín jelezte, hogy megtörtént az első hivatalos tárgyalása a gyári csapattal, és pozitív volt annak végkimenetele, Márquez pedig a gyári motort firtató kérdésekre úgy reagált: számára nem opció a Pramac. Még úgy sem, hogy Martín jelenlegi alakulata gyári motorokat használhat. Hogy ezzel mire célzott, pontosan még nem tudjuk, de cáfolva az olasz sajtóértesüléseket, úgy tűnik, hogy még nem írt alá senki senkihez. Ugyanakkor bennfentesek, megerősítve ezzel az olasz média híreit, szintén arról adtak hangot, hogy a jelenlegi legvalószínűbb forgatókönyv ugyan Martín leigazolása, Márquez viszont megkapná a gyári motort a Gresininél, miután továbbra sem kizárt, hogy a Pramac elhagyja a gyártót az év végén. Hogy kicsit tisztába tegyük a dolgokat, és megértsük a gyári csapat filozófiáját, nemrég interjút készítettünk a vörösök csapatfőnökével, Davide Tardozzival. Szó esett természetesen a jelenlegi pilótáikról, Pecco Bagnaiáról és Enea Bastianiniről, illetve arról, hogy mi alapján döntenek a versenyzők között.

 

Guld Péter: Mit gondol, mi változott meg leginkább Peccóban az elmúlt években?

Davide Tardozzi: A versenyző teljes lénye, talán így a legegyszerűbb megfogalmazni. Pecco a regnáló világbajnok, és ez biztosít egyfajta lelki békét számára. Mostanra nemcsak a titulusát tekintve, hanem teljes egészében egy igazi bajnokká fejlődött. A bukásai általában mindig fordulópontot jelentenek, mert ezek azok az esetek, amikor végül belátja, hogy nem nyerhet meg minden futamot egy szezonban.

A tavalyi austini eset volt erre talán a legjobb példa, az az értetlenség, amelyet az emberek tanúsítottak felé, amikor annyit mondott: túl jó volt a motor. Miközben teljesen egyértelműen annyit akart mondani: a motor annyira kiforrott és közel tökéletes, hogy így lehetővé tette számára, hogy azt némileg túlvezesse. A bukás pedig ezért következett be. Ezek ilyen pofonegyszerű dolgok, de természetesen ilyenkor mindig mindenki be akart képzelni valamit a dolgok mögé. Ettől függetlenül Pecco a legjobb versenyző, és ezt nagyjából mindenki tudja.

Davide Tardozzi, Ducati, 2024
Fotó: Guld Péter

GP: A MotoGP az utóbbi években megváltozott. Kívülről úgy tűnik, sokkal kifizetődőbb hosszútávú projektekben gondolkodni, mind a gyártó, mind a versenyző részéről, mert annyira aprólékosan épül fel minden.

DT: Valóban, ez így van. 2020 után mi is egy új programba kezdtünk, amelynek célja a fiatal versenyzők felkutatása, és hosszútávú megtartása volt. Pecco közéjük tartozott, és közülük emelkedett ki. Továbbra is ő az első számú versenyzőnk, hiszen mégis vele szereztük meg a második világbajnoki címünket. Ennek a folyamatnak volt a része Enea és Martín is, tavaly pedig úgy véltük, még [Marco] Bezzecchi is részese lehet az együttműködésnek hosszútávon. Persze Márquez érkezése mindent felkavart, de ő egy teljesen más úton érkezett a gyártóhoz. Ettől függetlenül az elsődleges céljaink között szerepel, hogy a fiatal, általunk felépített tehetségek minél tovább a gyártó kötelékén belül maradjanak.

GP: Mi a véleménye Eneáról?

DT: Ő egy csodálatos versenyző, aki 2022-ben megmutatta, mekkora potenciál rejtőzik benne, és hogy valójában mire képes. A 2023-as szezon viszont nagyon szerencsétlenül alakult neki, kezdve a sérüléssel, majd azzal, hogy nem találta a közös nevezőt az akkori motorral. Leginkább a kanyarbejáratoknál voltak gondjai, mi pedig próbáltunk segíteni neki, mert szerettük volna, hogy 2024-re ismét formában legyen, és megtalálja a régi önmagát. Sajnálom, hogy ez eddig nem sikerült.

GP: Okozott bármi feszültséget a múltban, hogy a szatellitcsapataik versenyzői ennyire jól szerepeltek, és sokszor a gyári pilóták fölé kerekedtek?

DT: Azt gondolom, hogy senkinek nincs joga szomorkodni, amíg három Ducati van az első három helyen. Ez teljes mértékben nonszensz lenne. Így legfeljebb boldogok lehetünk, hogy mi vagyunk az egyetlen gyártó, amely képes olyan szatellitmotorokat adni, amelyekkel könnyedén lehet futamot nyerni.

A gyári Ducati főnöke szerint soha nem vetemednének arra, amitől tavaly sokan tartottak

GP: A sportdiplomácia szempontjából van-e esetleg bármilyen követelmény, amelyet szem előtt kell tartani egy versenyzőválasztásnál?

DT: Alapvetően nincs, a legfontosabb az, hogy győztes versenyzőt igazoljunk. Persze olasz gyártóként az viszont fontos, hogy az egyik versenyző legalább olasz legyen. Ugyan nem elvárt, de azért fontos. Viszont, mint mondtam, győztes versenyzőket keresünk, és egy ilyen pilóta esetén a nemzetiségére nem koncentrálunk. Felőlem jöhet akár Burkina Fasóból is, csak gyors legyen.

GP: Mit gondol, adott esetben mennyire nehéz megérkezni a gyári csapatba, és mekkora extra nyomást jelent?

DT: Nem könnyű, ebben egészen biztos vagyok, ahogy abban is, hogy nagyobb a nyomás a piros motoron, illetve az edzés végén a piros széken ülve, de ez a munka része. Ezzel jár, és ez mindenütt így van. Egy professzionális versenyzőnek, aki bekerül a gyári csapatba, el kell viselnie a nyomást, és azt, hogy győzelmet várnak tőle. Így van ez minden gyári csapatnál, nemcsak nálunk, hanem például a  Yamahánál és a Hondánál is. Ezért nem gondolom, hogy extra terhet pakolnánk egy versenyzőre.

GP: Mi inspirálja leginkább az életben?

DT: Hogy minél tovább itt legyek a paddockban, hiszen ez az életem. Persze biztosan eljön majd a nap, amikor valaki átveszi a helyem, mert jobban csinálja, vagy mert már túl öreg vagyok, de ezt próbálom minél inkább eltolni.

GP: A futamok végén az ön ünneplései, illetve érzelmei sokat mutatnak, és belátást engednek ennek a sportnak az esszenciájába.

DT: Azt hiszem, ezt talán csak azok érthetik, akik maguk is versenyeztek. Sokan gyanúsítottak már azzal, hogy ezt a kameráknak csinálom, de aki ismer, pontosan tudja, nem így van. Ez mind-mind belülről jön, egyszerűen átérzem a versenyzők minden mozzanatát, minden fájdalmát és szenvedését. Ez a szenvedély ösztönösen robban ki belőlem. Néha a versenyzők azzal is viccelődnek, hogy azért lassabbak, mert utasként ott ülök mögöttük a motoron.

Roberts körrekorddal nyerte a Moto2-es, Alonso hidegvérű motorozással a Moto3-as mugellói időmérőt

Joe Roberts szerezte meg a Moto2-es pole pozíciót az Olasz Nagydíj időmérőjén Sergio García és Alonso López előtt. A mezőnyben egy egészségügyi probléma miatt nem volt ott Fermín Aldeguer. A mugellói Moto3-as versenyen sorrendben David Alonso, Iván Ortolá és José Antonio Rueda alkotják majd az első sort.

A MotoGP időmérője és sprintfutama mellett a két kisebb kategória kvalifikációját is szombaton rendezték meg Mugellóban. A pilótákat felhős időjárás, 22 fokos levegő és 42 fokos pálya fogadta az Olasz Nagydíj helyszínén.

Bagnaia magabiztosan nyert Marc Márquez előtt, Martín a kavicságyban fejezte be a mugellói sprintet

Moto2

A középső kategória időmérőjén nem vett részt Fermín Aldeguer, ugyanis egészségügyi problémája adódott, pontosabban megfájdult a nyaka. A csapata azt közölte, hogy ez nem valamelyik bukása miatt lépett fel nála. A tervek szerint Aldeguer szombat délután látogatott el a helyi kórházba, de cikkünk megjelenésekor még nem lehetett tudni, hogy mi lett a vizsgálat eredménye. Elméletileg a Speed Up Racing csak a kvalifikációról „kérte ki”, tehát amennyiben jól érzi majd magát, a vasárnapi futamon rajthoz állhat. Ha pedig így tesz, akkor a tizennyolcadik helyről fog indulni.

A tabella első tíz helyezettje közül Albert Arenasnak és Jeremy Alcobának volt jelenése a Q1-ben. Viszont kettejük közül csak Alcobának sikerült tovább mennie, de neki elég magabiztosan, hiszen ő motorozta a legjobb, 1:50.583-as időt. Rajta kívül Darryn Binder, Marcos Ramírez és Zonta van den Goorbergh jutott be az időmérő második szakaszába.

A Q2 első perceiben Alonso López ragadta magához a vezetést. Viszont nála előbb Manuel González, majd Sergio García is jobbnak bizonyult, utóbbi 1:49.955-tel állt az élre. Azonban a hajrában Joe Roberts őket is lenyomta, az amerikai pilóta 1:49.877-et futva új körrekordot állított fel, és megszerezte pályafutása ötödik, az idei szezonban pedig az első pole pozícióját. A sorrend a végén már csak annyit változott, hogy López feljött García mögé a harmadik helyre.

A Moto2 mugellói időmérőjének végeredménye

Moto3

A legkisebb géposztály mezőnyét tekintve David Muñoz, Joel Kelso és Ángel Piqueras szolgáltatta a negatív meglepetést azzal, hogy nem jutott be azonnal a Q2-be. Piquerasnak végül ez egyáltalán nem is sikerült, ellentétben a Boé Motorsports duójával. Rajtuk kívül az utolsó pillanatban hatalmasat javító Scott Ogden és Filippo Farioli mentek még tovább. A legjobb, 1:55.667 másodperces idő Ogden neve mellé került.

Az időmérő második felében sokáig Collin Veijer állt az élen egy 1:54.982-es körrel. Viszont őt aztán David Alonso és Iván Ortolá is megverte. Az utolsó percekben előbb Veijer, majd Daniel Holgado is bukott, így Alonso és az őt közvetlen közelről követő Ortolá harcoltak a pole pozícióért. Végül a kolumbiai pilóta bizonyult a legjobbnak, hidegvérű motorozással, 1:54.194 másodperces idővel megnyerte a kvalifikációt, idén már a negyedik alkalommal.

A Moto3 mugellói időmérőjének végeredménye

Bagnaia örült, hogy végre befejezett egy sprintet, Marc Márquezéknek a rajtolással kell foglalkozniuk

0

Az mugellói sprintfutamának dobogósai, Francesco Bagnaia, Marc Márquez és Pedro Acosta értékeltek a leintés után.

Feszült versenyt hozott az Olasz Nagydíj sprintfutama. Francesco Bagnaia a második pozícióból vágott neki a viadalnak, de az első kanyarban már ő vezetett. Az olasz pilótát pedig senki sem tudta igazán megszorongatni, az utolsó körökben Marc Márquez közel ért hozzá, de támadásra már nem maradt ideje. Az izgalmakat azonban nem annyira az első, mintsem a második hely sorsa okozta. Utóbbiért ugyanis Márquez és az időmérőt körrekorddal megnyerő Jorge Martín küzdött. Ez a csata viszont négy körrel a leintés előtt véget ért, mivel Martín bukott.

Bagnaia magabiztosan nyert Marc Márquez előtt, Martín a kavicságyban fejezte be a mugellói sprintet

Bagnaia ezzel a tavalyi Osztrák Nagydíj óta először nyert sprintet, idén pedig első alkalommal állhatott dobogóra egy szombati napon. „Hihetetlen volt, minden egyes kört élveztem – mondta a címvédő az őt hangosan bíztató olasz közönségre utalva. – Bár őszintén szólva a verseny utolsó része [amikor Márquez közeledett] elég kemény volt. De összességében nagyon élveztem, a motor tökéletesen működött, de ezt a teljesítményt holnap nehéz lesz megismételni. Mindig jó befejezni egy spintfutamot, ez ugye az előző három fordulóban nem sikerült nekem. Csodálatos volt újra vezetni és nyerni itt, ezelőtt a nagyszerű közönség előtt, imádom őket.”

Marc Márquez a negyedik helyről rajtolt, de az első kört ötödikként fejezte be. Onnan kapaszkodott vissza egészen a második pozícióig, eközben több előzést is bemutatott, Martín mellett még a bukása előtt elment. „Nagyon jó volt a tempónk, de úgy néz ki, hogy Pecco egy kicsivel gyorsabb, mint mi – jegyezte meg Márquez, akit eközben kifütyült a helyi közönség. – De eddig az egész hétvégén ott voltunk a második-harmadik helyeken. Ma a negyedik pozícióból rajtoltunk, és az indulás nem volt túl jó. Az eddigi rajtpróbák egyáltalán nem sikerültek jól, de remélem, hogy ezzel holnapra tudunk valamit kezdeni. Viszont a versenytempónk jó volt, és jól is éreztem magam a motoron, szóval meglátjuk, hogy holnap tudunk-e megint a dobogós helyekért küzdeni.”

Pedro Acosta a hetedik helyről rajtolva tudott odaérni a dobogó legalsó fokára. Ebben persze segítették az esések, de ő végig magabiztosan motorozott, többeket meg is előzött, például azt a Brad Bindert, aki jövőre valószínűleg a csapattársa lesz. „Ma megint bebizonyítottuk, hogy nagyon versenyképesek tudunk lenni a sprinten és az időmérőn is – kezdte Acosta. – A rajtnál elég sokat sikerült előrelépnünk, és utána közel voltunk a legjobbakhoz. Nagyon boldog vagyok a csapat miatt is, mivel ők éjjel-nappal azon dolgoznak, hogy ilyen király motort rakjanak össze. Egyre közelebb vagyunk [a győzelemhez], ezen a versenyen közelebb voltunk, mint ahogy arra számítottunk. Mind a KTM, mint a Tech3 központjában nagyon sokan dolgoznak azon, hogy ilyen versenyképesek legyünk, és már úton is vagyunk.”

Hivatalos: Acosta jövőre a KTM gyári csapatának pilótája lesz

Bagnaia magabiztosan nyert Marc Márquez előtt, Martín a kavicságyban fejezte be a mugellói sprintet

0

Francesco Bagnaia nyerte az Olasz Nagydíj sprintfutamát Marc Márquez és Pedro Acosta előtt. A viadal során előbb Enea Bastianini, majd Jorge Martín is az élmezőnyben motorozva bukott.

A megszokott módon a MotoGP sprintfutama volt az Olasz Nagydíj szombati programjának csúcspontja. A pole pozícióból az időmérőn új körrekordot felállító Jorge Martín indulhatott, az első sort Francesco Bagnaia – akinek a rajtbüntetése csak a főfutamra vonatkozik – és Maverick Viñales egészítette ki. A mezőnyt felhős időjárás fogadta Mugellóban, a levegő hőmérséklete 23, a pályáé 40 fokos volt. Az összes versenyző az előre közepes – hátulra lágy gumikiosztással vágott neki a 11 körös viadalnak.

Marc Márquez bukott, így senki sem tudta veszélyeztetni Martín pole pozícióját a mugellói időmérőn

Az élmezőnyből Bagnaiáé volt a legjobb rajt, a címvédő azonnal átvette a vezetést Martíntól, aki visszaesett a harmadik helyre, a második pozícióba Enea Bastianini zárkózott fel. Brad Binder tizenharmadikként elrugaszkodva egészen a negyedik helyig jött előre. Mögötte ekkor a Marc Márquez, Viñales, Pedro Acosta sorrend alakult ki, az Aprilia pilótájának ugyanis elég rosszul sikerült az elindulás.

Még az 1. körben Martín visszavette a második helyet, Márquez pedig elment Binder mellett. Fabio Quartararo és Miguel Oliveira közösen buktak a hármas szektorban, Oliveira próbálta volna megelőzni Quartararót, de aztán megcsúszott, és kiütötte. A 3. kör legelején Bastianini és Martín kezdett újra csatázni, a Pramac motorosa visszabújt az őt megtámadó márkatársa mellé, majd összeértek, és az olasz pilóta elesett. Ezután egy időre még visszaállt a versenybe, de végül a bokszban fejezte be a viadalt. Később mindkét esetet versenybalesetnek minősítették.

A lassuló Bindert előbb Acosta, majd Franco Morbidelli is megelőzte. Eközben Bagnaia kissé ellépett az egymással küzdő Martín – Márquez párostól. A nyolcszoros világbajnok több próbálkozás után végül a 6. kör elején tudott elmenni a bajnoki éllovas mellett. Joan Mir technikai hiba miatt kiállt a bokszba, így nem fejezte be a versenyt.

Persze ezen a viadalon sem maradtunk drámai esemény nélkül: a 8. kör elején Martín bukott. A spanyol pilóta ezzel először nullázott sprintversenyen a formátum tavalyi bevezetése óta. Bagnaiát ezután még inkább üldözőbe vette Márquez, akiről eléggé leszakadt Acosta, aki Morbidellit hagyta faképnél. Innentől már nem sok minden változott, így idén először Bagnaia dobogóra állhatott szombaton, a győzelmét pedig még édesebbé tette, hogy azt hazai közönség előtt sikerült elérnie. Mögötte sorrendben Marc Márquez, Acosta, Morbidelli, Viñales, Binder, Fabio Di Giannantonio, Álex Márquez, Aleix Espargaró értek be a pontszerző helyeken.

Hosszabbított az ikonikus pálya, még évekig biztosan a MotoGP naptárának része marad

0

A MotoGP-t irányító Dorna 2030-ig meghosszabbította a szerződését a Red Bull Ringgel, amely 2016 óta minden évben otthont ad az Osztrák Nagydíjnak.

Ausztriában mindig is szerették a motorsportot. A gyorsaságimotoros-világbajnokság először 1971-ben vendégeskedett az országban, pontosabban a Salzburgringen, amelyre 1994-ig minden szezonban ellátogatott a mezőny. Ezután egy év szünet következett, majd 1996-ben és 1997-ben már az A1-Ring volt a forduló helyszíne. Azonban ezt követően hosszú ideig semelyik ausztriai pálya sem került bele a naptárba.

2016-ban bőgtek fel újra a motorok az akkor már Red Bull Ring nevet viselő A1-Ringen, és azóta a MotoGP az összes idényben megfordult Spielbergben. Szombaton pedig bejelentették, hogy ez legalább 2030-ig így is marad, ugyanis a sorozatot irányító Dorna meghosszabbította az eredetileg 2025 végéig szóló szerződését a nemrég kissé átszabott pályával. Ez sokaknak örömhír lehet, de a magyar szurkolóknak különösen, hiszen a mostani naptárból ez a helyszín fekszik a legközelebb hazánkhoz

Befejeződött a Red Bull Ring MotoGP-kompatibilissé tétele

„Nagy örömmel jelentjük be, hogy az Osztrák Nagydíj 2030-ig szerepelni fog a naptárban – mondta Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója. – A Red Bull Ring nemcsak a világ egyik legszebb versenypályája, hanem a fantasztikus létesítményeivel, nagyszerű szórakoztató eseményekkel és látványos versenyekkel egy hihetetlen hétvégét kínál a kilátogató szurkolóknak. Ez a pálya a MotoGP legikonikusabb pillanatai közül jó néhánynak volt a helyszíne, amióta visszatért a naptárba. A KTM hazai pályájaként és a Red Bull motorsport iránti hihetetlen elkötelezettsége miatt ez egy nagyon fontos helyszín, ahogy az osztrák motorsport egészének is. Tehát nagy örömmel jelentjük be, hogy 2030-ig minden évben visszatérünk ide, és várjuk a további közös munkát.”

„Aki szereti a motorsportot, az szereti a MotoGP-t. Ez a sorozat a versenyzés legtisztább formáját testesíti meg – nyilatkozta Mark Mateschitz, a Red Bull Ring egyik tulajdonosa. – Amikor a világ legjobb motorversenyzői csapnak össze, és egyetlen kör alatt többször is változnak a pozíciók, akkor senki sem tud ülve maradni. És ha egyszer megtapasztalod a szurkolók lelkesedését a Red Bull Ringen, akkor többet már nem tudsz betelni vele. Nagyon örülök, hogy sikerült biztosítanunk ezt a nagyszerű eseményt a nézőknek, Ausztriának és különösen Stájerországnak.”

Hivatalos: Acosta jövőre a KTM gyári csapatának pilótája lesz

0

Szombaton jelentették be, hogy Pedro Acosta többéves szerződést írt alá a KTM-mel, amelynek értelmében jövőre már a gyári csapatuknál fog versenyezni. A kétszeres világbajnok feltehetően Jack Millert váltja majd.

Már évek óta lehet tudni, hogy Pedro Acosta mennyire kiemelkedő tehetség. A mazarróni cápa 2021-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, és már az első szezonjában Moto3-as világbajnok lett. Tavaly aztán a középső kategóriában is felült a trónra, így senkit sem hökkentett meg, hogy idén bemutatkozhatott a MotoGP-ben a KTM szatellitcsapatát, a GasGast képviselve.

Acosta pedig egyenesen berobbant a királykategóriába. Az első hat forduló alatt négyszer felállhatott a dobogóra, két sprint és két főfutam után. A legjobb – a legtöbb pontot hozó – eredményét Austinban érte el, ahol vasárnap a második helyen végzett. Ráadás jelenleg a tabellán az előkelő hatodik pozíciót foglalja el.

Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a KTM szombaton bejelentette, Acosta jövőre már a gyári csapatuknál fog versenyezni, a felek egy több évre szóló szerződést írtak alá. Jelenleg Brad Binder és Jack Miller az alakulat pilótái, közülük csak Bindernek van kontraktusa a következő szezonra is, így várhatóan Millert váltja majd le a spanyol versenyző.

„Fontos volt nekem, hogy tovább nyomuljak a KTM-mel, hogy mostanáig átlássam az egész projektet és a teljes történetet, illetve azt, hogy miként fejlődünk a versenyzés tekintetében – nyilatkozta Acosta. – Szóval a jövőre nézve jó lesz folytatni: narancssárgába öltözni az olyan nekem, mintha hazatérnék. Az, ahogyan az elmúlt években előreléptek és fejlődtek, az is arra ösztönöz, hogy itt maradjak a következő években.”

„Nagy örömmel jelentjük be ezt – tette hozzá Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója. – Mi is ugyanolyan izgatottak voltunk, mint mindenki más, amikor Pedro megmutatta a gyorsaságát és a személyiségét. Úgy tűnik, hogy ez a srác már rengeteg rajongót szerzett magának világszerte. A Red Bull Rookies Cupban eltöltött első napjaitól kezdve lehetett látni, hogy ő egy igazán különleges versenyző. Olyasvalaki, aki másképp csinálja a dolgokat, és jó mentalitással a saját útját járja. Ez teszi őt egyedivé a MotoGP világában. Csodálatos, hogy még jó néhány évig velünk lesz. Nagy jövő áll előtte, és már alig várjuk, hogy velünk kezdje el a pályafutása következő fejezetét.”

A KTM technikai igazgatója elárulta, mi teszi „nagyon egyedivé” Acosta vezetési stílusát

Marc Márquez bukott, így senki sem tudta veszélyeztetni Martín pole pozícióját a mugellói időmérőn

0

Jorge Martín új körrekordot felállítva nyerte meg az Olasz Nagydíj időmérőjét. Mögötte Francesco Bagnaia és Maverick Viñales végzett.

Magyar idő szerint szombaton délelőtt került sor az Olasz Nagydíj időmérőjére. A pénteki edzés végeredménye alapján Francesco Bagnaia – aki Álex Márquez feltartása miatt háromhelyes rajtbüntetést kapott a főfutamra –, Pedro Acosta, Álex Rins, Miguel Oliveira, Marc Márquez, Enea Bastianini, Jorge Martín, Álex Márquez, Maverick Viñales és Aleix Espargaró mentesült a Q1-ben való részvétel alól. A tabella első tíz helyezettje közül Brad Bindernek, Fabio Di Giannantoniónak és Marco Bezzecchinek kellett motorra ülnie a kvalifikáció első szakaszában. Ennek kezdetén a mugellói pálya hőmérséklete 20, a levegőé 34 fokos volt, a körrekordot pedig 1:44.855-tel Bagnaia tartotta.

Az Álex Márquezt felbosszantó Bagnaia nagy fölénnyel zárta az edzést, Rinsé a nap meglepetése

A Q1 első gyorskörét Franco Morbidelli fejezte be, a Pramac motorosa 1:45.722 másodpercet futott, majd ezt rövidesen 1:45.465-re javította. A második továbbjutó helyen Di Giannantonio várta a Q2 második felét, a VR46 pilótájának neve mellé 1:45.494-es idő került.

Az utolsó percekre fordulva Raúl Fernández 1:44.868-cal átvette a vezetést, a második helyre 1:44.994-gyel Binder ugrott fel. Azonban nemsokára már újra Morbidelli áll az élen, az olasz versenyző 1:44.726-tal új körrekordot állított fel. Ezután pedig már senki sem tudott érdemben javítani, így Morbidelli mellett Fernández jutott a Q1-be. A végén még a KTM tesztpilótája, Pol Espargaró bukott a 10-es kanyarban.

A Q2-ben először Rins gurult ki a bokszból, majd az első idő, 1:45.812 másodperc is az ő neve mellé került. Azonban hamarosan már Martín vezetett, aki – persze új körrekordot felállítva – 1:44.504-et futott. Hozzá legközelebb Bagnaia került, a címvédő lemaradása 43 ezred volt. Mögötte a Q2 felénél Viñales, Marc Márquez, Bastianini volt az első öt további sorrendje.

A hajrában először Bagnaia kezdett el körözni, de nem tudta átvenni a vezetést. Az idősebb Márquez ellenben a részidejei alapján eséllyel pályázott volna erre, de elesett a 11-es kanyarban. A sárga zászló többeket megfosztott a javítás lehetőségétől, de attól függetlenül sem sokan tudtak már előrelépni. A mugellói időmérőt így Martín nyerte új körrekordot felállítva, mögötte a Bagnaia, Viñales, Marc Márquez, Enea Bastianini, Morbidelli, Acosta, Álex Márquez, Aleix Espargaró, Rins, Oliveira, Fernández sorrend alakult ki.