back to top
2025. július 26. 14:39
Kezdőlap Blog Oldal 537

A MotoGP versenyzői nem tévedtek a legnagyobb esélyest illetően a középső géposztályban, Acosta hozta a kötelezőt

0

Több MotoGP-versenyző is egyetértett abban a csütörtöki sajtótájékoztatón, hogy Pedro Acosta a Moto2-es világbajnoki cím legnagyobb várományosa. A spanyol pilóta pénteken bebizonyította, hogy nem hiába említették a legesélyesebbként.

A Moto2-es világbajnokság 30 versenyzője közül 26 ül a német Kalex gyártó motorjára. A Boscoscuro és a Forward egy kis változatosságot tartogat a 2023-as szezonra.

Az élcsapatok közül a Marc VDS Sam Lowesszal és Tony Arbolinóval változatlanul ott lesz a hétvégén Portugáliában kezdődő 2023-as világbajnokságon. A Red Bull KTM Ajo csapat a világbajnok Augusto Fernándezt (a GASGAS MotoGP-nél versenyző) Albert Arenasra (a KTM Moto3-on 2020-as világbajnok) cserélte, és az aragóni győztes Pedro Acostával (a Moto3 2021-es világbajnoka) egészül ki. Acosta Fernández átigazolása után visszatért eredeti 37-es rajtszámára.

Jorge Martínez GASGAS csapata a Moto3-as világbajnok Izan Guevarával és Jake Dixonnal képviselteti magát idén.

Súlyosan megsérült a világbajnok, műtét vár rá a szezonkezdés helyett

A Team Pons Wegow Los40 Jorge Navarro helyére (a Supersport-világbajnokságban szereplő Ten Kate Yamahához távozott) a Moto3-as világbajnoki második Sergio Garcíát ültette, és megtartotta a tavalyi Moto2-es világbajnoki bronzérmes Arón Canetet.

Hiroshi Aoyama Idemitsu Honda Asia csapatát továbbra is Ai Ogura és Somkiat Chantra alkotja.

A Moto3-as világbajnokság bronzérmese, Dennis Foggia újoncként debütál az Italtrans csapat színeiben.

A 2022-es jerezi futam után Luca Boscoscuro SpeedUp alakulata a csalódást okozó olasz Romano Fenatit Alonso Lópezre cserélte, aki azóta kétszer is győzött. A mindössze 17 éves Fermín Aldueguerhez hasonlóan ő is a SpeedUpnál maradt. A 26 Kalex és a két Boscoscuro versenygép mellett a 30 fős mezőnyben két Forward jelzésű motort is látunk idén.

A Moto2-es géposztály versenyzői 2023-ban:

Rajtszám Név/nemzetiség Csapat Motor
3 Lukas Tulovic (D) Liqui Moly Husqvarna  Kalex
4 Sean Dylan Kelly (USA) American Racing Kalex
5 Kohta Nozane (J) Yamaha VR46 Master  Kalex
7 Barry Baltus (B) Fieten Olie Racing  Kalex
11 Sergio Garcia (E) Pons Wegow Los40 Kalex
12 Filip Salac (CZ) Gresini Racing  Kalex
13 Celestino Vietti (I) Fantic Motor Kalex
14 Tony Arbolino (I) Elf Marc VDS  Kalex
15 Darryn Binder (ZA) Liqui Moly Husqvarna  Kalex
16 Joe Roberts (USA) Italtrans Racing Kalex
17 Alex Escrig (E) Forward Forward
18 Manuel Gonzalez (E) Yamaha VR46 Master  Kalex
19 Lorenzo Dalla Porta (I) Pertamina Mandalika Kalex
21 Alonso Lopez (E) Speedup Racing Boscoscuro
22 Sam Lowes (GB) Elf Marc VDS  Kalex
24 Marcos Ramirez (E) Forward Forward
28 Izan Guevara (E) GASGAS Aspar Kalex
33 Rory Skinner (GB) American Racing Kalex
35 Somkiat Chantra (T) Idemitsu Honda  Kalex
37 Pedro Acosta (E) Red Bull KTM Ajo Kalex
40 Aron Canet (E) Pons Wegow Los40 Kalex
52 Jeremy Alcoba (E) Gresini Racing  Kalex
54 Fermin Aldeguer (E) Speedup Racing Boscoscuro
64 Bo Bendsneyder (NL) Pertamina Mandalika  Kalex
71 Dennis Foggia (I) Italtrans Racing Kalex
72 Borja Gomez (E) Fantic Motor Kalex
75 Albert Arenas (E) Red Bull KTM Ajo Kalex
79 Ai Ogura (J) Idemitsu Honda  Kalex
84 Zonta vd Goorbergh (NL) Fieten Olie Racing  Kalex
96 Jake Dixon (GB) GASGAS Aspar Kalex

Első szabadedzés:

A Moto2-esek első szereplésén Jake Dixon robbantott egy 1:43.046-os idővel rögtön az edzés elején. A brit versenyző maga mögé utasította a világbajnoki esélyes Pedro Acostát és az olasz Tony Arbolinót.

A 18 éves spanyol pár körrel később a nagy igyekezetben el is mérte a 11-es kanyart, és elhagyta a pályát. Szerencsére sikerült a motoron maradnia.

Dixon 20 perccel a szabadedzés leintésének vége előtt az 5-ös kanyarban kicsúszott, de még így is övé volt a legjobb idő.

Az eső azonban közbeszólt. Négy perccel az edzés vége előtt Acosta mindössze öt ezredmásodperccel volt lemaradva a továbbra is élen álló Dixon mögött, ám a brit elsőségét végül semmi nem veszélyeztette.

Az edzés elején megfutott idejével végül Dixon zárta a legjobban a délelőtti etapot. A top3-at Acosta és González egészítette ki. A mezőny rendkívül szoros, az első 12 versenyző végzett 1:43-as idővel.

A Moto2-esek első szabadedzésének végeredménye:

Második szabadedzés:

A Moto2-esek második edzése viszonylag csendesen kezdődött, majd Salač érkezett a semmiből, átvette a vezetést, de nem sokáig élvezhette az elsőséget, mert szinte azonnal érkezett Acosta, aki letaszította a trónról a cseh versenyzőt.

A MotoGP-ből érkező Darryn Binder pár kör alatt beverekedte magát az első tizennégy közé.

Sam Lowes rántott elő egy zseniális kört, ami ugyan nem volt elég arra, hogy Acostát megelőzze, de így is nagyszerű idővel érkezett meg a második helyre, a 18 éves spanyol mögé. Csapattársa, Arbolino sikeresen visszaért a bokszba korábbi bukását követően.

20 perccel a leintés előtt Arón Canet lépett előre három pozíciót, így feljött az ötödik helyre. Eközben Acosta továbbra is konstans köröket motorozott, 12 kör megtétele után gurult be először a bokszba az edzés folyamán.

Amíg Acosta a bokszban osztotta meg tapasztalatait a csapattal, Jake Dixon vette át a vezetést egy hihetetlen körrel. Alig néhány pillanattal később Chantra bukott a 14-es kanyarban, amelynek eredményeképp véget is ért számára az edzés.

Az utolsó tíz perchez érkezve számos versenyző neve mellett megjelentek a piros szektorok, de Viettin kívül egyiküknek sem sikerült előrelépni. A negyedik szektor ismét áldozatot követelt, ezúttal Canet csúszott ki a kavicságyba.

Acosta végül nem hagyta annyiban Dixon elsőségét, azonnal az élre állt újra, amint visszatért a pályára.

 

A Moto2-esek második szabadedzésének végeredménye (kombinált eredmények alapján):

Az ötös kanyar szedte az áldozatait, de Holgado nem esett a csapdájába

0

Daniel Holgado lenyűgöző teljesítményt nyújtott a Moto3-asok szabadedzésein pénteken. A nagy nevek közül sokan kiszorultak az első tizennégyből az FP1-en, de a második etapra mindenki magára talált.

A 2022-es Moto3-as szezon három leggyorsabb versenyzője felkerült a Moto2-es géposztályba, így a legkisebbeknél új erőviszonyok alakulnak majd ki. A hétvége új lebonyolítási rendszere miatt már pénteken képet kapunk arról, mely versenyzők kerülnek az időmérőn a Q1-be és Q2-be.

A Moto3-as topcsapatok közül sokan keresik a legjobb versenyzőket, mert sok tehetséges pilóta siet feljebb lépni a Moto2-es világbajnokságba. Ez többek között a 2022-es Moto3-as világbajnokság első három helyezettjét is érintette: a világbajnok Izan Guevarát, aki a GASGAS Aspar csapatba lépett előre a Moto2-ben, valamint csapattársát, Sergio Garciát, aki Sito Pons alakulatához igazolt. Így Jorge Martínez csapatfőnök két új Moto3-as versenyzőt szerződtetett David Alonso (a Red Bull Rookies Cup 2021-es győztese) és Ryusei Yamanaka személyében.

A világbajnoki bronzérmes Dennis Foggia 2023-ban honfitársa, Lorenzo Dalla Porta helyét veszi át a Moto2-es géposztályban az Italtrans Racing Teamnél.

A QJMotor Avintia Racing KTM csapat, Elia Bartolinivel és Nicola Carraróval, nem kapott indulási jogot 2023-ra. 2021 végén a Gresini és a Petronas Sprinta felszámolta Moto3-as csapatát, így a Vision Track és az MT Helmets-MSi (a KTM-mel) újonnan érkezett a világbajnokságra ekkor.

Max Biaggi és Peter Öttl közös vállalkozása a 2022-es szezonnal véget ért. A bajor a 2023-as Moto3-as világbajnokságban a Husqvarna gyári csapatával a Liqui-Moly-Intacthoz csatlakozott, és két erős versenyzőt hozott magával: a vb-negyedik Ayumu Sasakit és a holland tehetséget, Collin Veijert. A memmingeni csapat a Moto2-es géposztályban is versenyezni fog (Lukas Tulovic, Darryn Binder) a Husqvarna Motorcycles márkanév alatt, de maradtak a Kalexnél.

A PrüstelGP csapat szerződtette az ausztrál Joel Kelsót, aki mellett Xavier Artigas fog versenyezni.

A Red Bull KTM Ajo 2023-ban Deniz Öncüt (korábban a Tech3-nál) és a junior világbajnok és Red Bull Rookies Cup bajnok José Antonio Ruedát fogja indítani. A Red Bull Tech3 KTM csapatfőnöke, Hervé Poncharal pedig Dani Holgadót és Filippo Fariolit vette szárnyai alá.

A Moto3-as kategória versenyzői 2023-ban:

Rajtszám Név/nemzetiség Csapat Motor
5 Jaume Masia (E) Leopard Racing Honda
6 Ryusei Yamanaka (J) GASGAS Aspar GASGAS
7 Filippo Farioli (I) Red Bull KTM Tech3 KTM
10 Diogo Moreira (BR) MT Helmets – MSi KTM
18 Matteo Bertelle (I) Rivacold Snipers Honda
19 Scott Ogden (GB) VisionTrack Racing Honda
20 Lorenzo Fellon (F) CIP Green Power KTM
22 Ana Carrasco (E) BOE Motorsports KTM
24 Tatsuki Suzuki (J) Leopard Racing Honda
27 Kaito Toba (J) SIC58 Squadra Honda
38 David Salvador (E) CIP Green Power KTM
43 Xavier Artigas (E) CFMOTO Racing CFMOTO
44 David Munoz (E) BOE Motorsports KTM
48 Ivan Ortolá (E) Angeluss MTA KTM
53 Deniz Öncü (TR) Red Bull KTM Ajo KTM
54 Riccardo Rossi (I) SIC58 Squadra  Honda
55 Romano Fenati (I) Rivacold Snipers Honda
63 Syarifuddin Azman (MAL) MT Helmets – MSi KTM
64 Mario Suryo Aji (RI) Honda Team Asia Honda
66 Joel Kelso (AUS) CFMOTO Racing  CFMOTO
70 Joshua Whatley (GB) VisionTrack Racing Honda
71 Ayumu Sasaki (J) Liqui Moly Husqvarna  Husqvarna
72 Taiyo Furusato (J) Honda Team Asia Honda
80 David Alonso (CO) GASGAS Aspar GASGAS
82 Stefano Nepa (I) Angeluss MTA KTM
95 Collin Veijer (NL) Liqui Moly Husqvarna  Husqvarna
96 Daniel Holgado (E) Red Bull KTM Tech3 KTM
99 Jose Antonio Rueda (E) Red Bull KTM Ajo KTM

Első szabadedzés:

A Moto3-asok mezőnyét kissé felhős idő fogadta Portugáliában. Diogo Moreira szinte azonnal az élre tört, és egymás után futotta a piros szektorokat.

Újoncként köszönthetjük a legkisebbek között José Antonio Ruedát, aki a tavalyi szezonban junior világbajnok lett, valamint a Red Bull Rookies Cupban is diadalmaskodott. A 17 éves pilóta már az első edzésen meglepte a többieket, hiszen azonnal a 6. helyet szerezte meg.

Természetesen a korábbi évek kulcsembereiről sem szabad megfeledkeznünk, például Ayumu Sasakiról, aki idén világbajnoki esélyesként indul. A japán versenyző csapattársaként debütál a szintén újonc, Collin Veijer.

Jaume Masiá erre a szezonra visszatért a Leopard Racing-hez, hátha ennél a csapatnál végre kijön neki a lépés. Az első szabadedzés azonban nem sikerült túl biztatóan számára, mindössze a 21. helyen zárt.

Az alapvetően nem túl eseménydús edzés végét megfűszerezték a nagy igyekezetben elszenvedett bukások. Az utolsó gyors körüket teljesítő Riccardo Rossi, Matteo Bertelle és Filippo Farioli is a kavicságyban végezte, de mindhárom versenyző sérülés nélkül megúszta bukását.

Diogo Moreirát végül senkinek nem sikerült letaszítania az élről. Az első háromba még Daniel Holgado és David Alonso fért be.

A Moto3-asok első szabadedzésének végeredménye:

Második szabadedzés:

A MotoGP szabadedzését keresztülhúzó eső immáron elállt, a felhők elvonultak, így napsütéses időben kezdtek a középső kategória versenyzői.

A nagy nevek közül többeknek azért kellett küzdenie, hogy bekerüljenek a legjobb 14 közé. 30 perccel a leintés előtt Kaito Tobának sikerült először javítani délelőtti idején, így feljött a 10. helyre, majd következett David Muñoz, aki a 7. pozícióba lépett előre. Pár perccel később David Alonso csúszott ki az ötös kanyarban.

Az edzés feléhez közeledve Toba már a második helyig zárkózott fel, Moreira idejét azonban továbbra sem sikerült megdönteni. David Alonsónak másodszor is sikerült eldobnia a motort, ismét az ötös kanyar áldozata lett a spanyol versenyző.

A semmiből Ayumu Sasaki rántott elő egy nagyszerű kört, és átvette a vezetést a délelőtti etapot uraló Moreirától. A japán elsősége azonban csak pár percig tartott, mivel megérkezett Iván Ortolá, majd Daniel Holgado is, akik a harmadik helyre taszították a Sasakit.

Az újonc, Rueda remekül teljesített, csak úgy dobálta a narancssárga szektorokat, és a komoly versenytársak teljesítménye ellenére a 14. helyen haladt. Három perccel a vége előtt Muñoz érkezett nagyszerű idővel, de az utolsó szektorban sok időt veszített, így körideje nem volt elég az első hely megszerzéséhez.

Jaume Masiá másfél perccel a leintés előtt végre magára talált, és narancssárga szektorokat kezdett motorozni, feljött a 11. helyre szélárnyék nélkül.

Végül Holgado elsőségét már senki nem veszélyeztette, így a legnagyobb sikert könyvelhette el a pénteki napon.

A Moto3-asok második szabadedzésének végeredménye (kombinált idők alapján):

Látványos bukással és Márquez-elsőséggel indult a MotoGP-szezon

0

Álex Márquez elsőségével zárult a Portugál Nagydíj első szabadedzése a MotoGP-ben, míg a gyári Ducatik várakozáson alul szerepeltek. A gyakorlás elején eleredt az eső, és Franco Morbidelli, majd Fabio Di Giannantonio is bukott, de mindketten vissza tudtak ülni a motorra.

Késő délelőtt eljött a pillanat, amire sokan vártak, és elkezdődött a MotoGP szezonnyitó Portugál Nagydíjának első szabadedzése. A sprintfutamok bevezetése miatt a hétvége korábbi részét illetően is változott a formátum. Az idei évben a harmadik helyett az első két gyakorláson alakul ki, hogy melyik tíz pilóta jut be automatikusan a Q2-be, ahol a jobbik eredmény számít. Ennélfogva már az első pályán zajló eseménynek volt tétje.

A legtöbben elöl lágy, hátul közepes gumikon jöttek ki az elején, egyedül Brad Binder és a GasGas pilótái döntöttek két közepes mellett. Azonban az időjárás nem volt kegyes a mezőnyhöz, ugyanis szinte azonnal elkezdett esni az eső. Ennek első áldozata Franco Morbidelli volt, aki a 8-as kanyarban látványos highside-ot szenvedett el. Az olasz versenyző vissza tudott ülni a motorra.

Az első próbálkozások során Johann Zarco 1:54.483 másodperccel állt az élre, de nem sokkal később Luca Marini 665 ezreddel felülmúlta a körét. Csapattársa, Marco Bezzecchi ennél jóval komolyabb kört rakott össze, és ezredre pontosan 1:49.000-val vette át a vezetést. Az első negyedórában azonban csak ők hárman teljesítettek mért kört.

Ezt követően viszont elállt az eső, így benépesült a pálya, és az eredményjelzőre is egyre többen feliratkoztak, miközben a köridők drasztikusan javultak. Jack Miller 1:46.120-szal vette át a vezetést, majd hamarosan Marini 1,280 másodperccel felülmúlta ezt az időt, de csak hogy utána az ausztrál versenyző 1,522 másodperces előnnyel ismét a tabella tetejére álljon. Az olasz versenyző utána kicsit javított, de nem tudott válaszolni, miközben ellenfele tovább gyorsult, ás már 1:41.520-nál tartott.

A következő esést Fabio Di Giannantonio produkálta, aki két hete agyrázkódást szenvedett ezen a pályán. Most szerencsére nem járt ennyire súlyos következményekkel, hogy az 5-ös kanyarban elvesztette az irányítást a motorja felett. Időközben az időeredmények tovább javultak, és Jorge Martín volt az első, aki bement 1:40 alá. A Pramac motorosa egészen pontosan 1:39.819 másodpercet motorozott, 486 ezreddel megelőzve Miguel Oliveirát, és további 41-gyel Marc Márquezt. Utóbbi öccse, Álex kisvártatva feljött a második helyre, 369 ezredes hátrányban.

Martín aztán tovább gyorsult, és 1:39.206-ra javította a legjobb időt, az idősebbik Márquez pedig 393 ezreddel volt lassabb nála. Fabio Quartararo körülbelül 20 perccel a vége előtt ugrott fel az élmezőnybe és 680 ezredes hátránnyal feljött az ötödik helyre, a két gyári Aprilia közé. Ami a gyári Ducatikat illeti, egyikük sem kezdett túl jól. Enea Bastianini a hetedik, míg Francesco Bagnaia csupán a tizenharmadik pozíciót foglalta el ebben az időszakban.

A címvédő aztán erősített, és feljött a negyedik helyre, de lemaradása így is jelentős, 436 ezredes volt Martín mögött. Bő 10 perccel a vége előtt azonban tovább javított, és 269 ezredre csökkentette a különbséget, amivel megelőzte a két Márquezt. Aleix Espargaró feljött az ötödik pozícióba, de csak addig, amíg csapattársa, Maverick Viñales meg nem előzte.

A hajrára aztán ismét felgyorsultak az események. Álex Márquez 19 századra csökkentette a hátrányát, így felugrott a második pozícióba. Sőt, a következő körében 1:38.782-vel átvette a vezetést, míg Marini 142 ezreddel volt lassabb nála. Meglepetésre Joan Mir foglalta el a harmadik helyet további 9 ezredes lemaradásban. Bastianini kevesebb mint 2 perccel a vége előtt csupán a tizenötödik helyen volt.

Az olasz versenyző ráadásul csak minimálisan tudott javítani, így csalódást keltő módon csak a tizennegyedik helyen végzett. Álex Márquez maradt az élen, míg mögötte Mir, Marini, Bezzecchi, Zarco, Viñales, Martín, Quartararo, Bagnaia és Marc Márquez lett az első tíz sorrendje. Mindez azt jelenti, hogy jelen állás szerint ők jutnának be automatikusan a Q2-be, de ez csak a 4-kor kezdődő második szabadedzésen dől el.

A MotoGP portimãói első szabadedzésének eredménye

Még az ünnep szelleme sem érinti meg Max Biaggit, ha Rossiról van szó

0

Mielőtt elutazott volna Portugáliába, ahol a MotoGP 2023-as szezonja ezen a hétvégén kezdetét veszi, Max Biaggi volt az egyik vendége a Stasera c’è Cattelan című műsornak, ahol természetesen a legfőbb téma Valentino Rossi volt.

A március 22-én, szerdán sugárzott epizódban Max Biaggi interjút adott, amelyben elmesélte, milyen viszonyban van most korábbi riválisával, Valentino Rossival:

„Rossi? Nincs benne a top 50-ben, akit karácsonykor felhívok” ─ jelentette ki az olasz.

„Az olyan párharcokra, mint ami Vale és köztem zajlott, örökké emlékszik az ember” ─ kezdte Biaggi, mielőtt a műsorvezető feltette volna azt a kérdést, hogy milyen kapcsolatban áll most a két visszavonult versenyző egymással.

„Mint korábban. Átéltük a nagy rivalizálás pillanatát, ami epikus volt, de amikor ennek vége lett, mindketten visszatértünk a saját szerepünkhöz. Nincs közös társadalmi életünk, nem beszélünk egymással. Mondjuk, hogy Vale nincs az első öt között, akit karácsonykor felhívok. Sőt, még az első 50 között sincs.”

Így rendezte viszonyát Rossi a riválisaival, miután „kiöblítette a száját”

Max két gyermekéről, Ines Angelicáról és Leon Alexanderről is ejtett pár szót: „Vajon a nyomdokaimba akarnak-e lépni? A lányom nem, a fiam néha felhozza a témát, de én rögtön lebeszélem róla, mert tisztában vagyok a versenyzői karrier kockázataival, szeretném távol tartani a veszélytől. Ő kosárlabdázik, az kevésbé veszélyes.”

A korábbi világbajnok elmondta, hol tartanak most a Yamahával

0

Fabio Quartararo előszezonja felemásra sikerült. A francia versenyző az előrelépés ellenére hangsúlyozta, hogy még sok munka vár rájuk, ha fel akarja venni a versenyt a Ducatikkal.

A Yamaha próbált sztárversenyzője kedvére tenni és javítani a motor csúcssebességén. A franciának azonban Sepangban és Portimãóban is akadtak gondjai. „Elsősorban a motoron javítottunk, ezt kértem. Bár a csapat keményen dolgozik, még mindig messze vagyunk attól, ahol a motorral lennünk kellene” mondta a francia pilóta.

A korábbi világbajnok szenved, idén nem a végsebesség a Yamaha legnagyobb problémája

Portimãóban a második tesztnapon találtak valamit, amivel Quartararo a harmadik helyre tudott odaérni. „A tesztelés utolsó napján sikerült egy remek köridőt futnom. De a Ducatihoz képest még mindig vannak lemaradásaink. Négy napot töltöttünk azzal, hogy megpróbáltuk megérteni az új alkatrészeket. De mivel ez nem működött, visszatértünk a 2022-es beállításaink alapbeállításaihoz, amivel rögtön jobban mentem. Nem tudom, hogy ez jó vagy rossz. Nagyjából ugyanabban a helyzetben vagyunk, mint tavaly, még akkor is, ha a végsebesség egy lépéssel előrébb van.”

Tudja, ha fel akarják venni a versenyt a Ducatikkal, még rengeteget kell dolgozniuk. „Előre kell lépnünk az év során. Azt hiszem, ez volt a gyenge pontunk az elmúlt években, mert a szezon eleje után nem kaptunk új alkatrészeket. Ha idén az élmezőnyben akarunk lenni, akkor fejlesztenünk kell év közben.”

A „Római Császár” azt sem tudta ki Agostini, de a motorozás szerelem lett első látásra, amit egy véletlen találkozás szült

0

Max Biaggi igen későn kezdte motoros pályafutását, de annál többre vitte. 3 nappal az idei első MotoGP-főfutam előtt, visszaszámlálásunk következő fejezete az olasz pilótáról szól, aki 3-as számmal versenyzett.

Max Biaggi nem készült gyerekkorától kezdve motorversenyzőnek. Sokáig inkább a futball, mint a kétkerekűek világa iránt érdeklődött. Kapcsolata a motorversenyzéssel egy kocsmában kezdődött, amikor egy barátja meggyőzte, hogy kövesse őt a Róma melletti Vallelunga pályára egy délutáni pályabejárásra. Ez szerelem volt első látásra az olasznak.

„Szerelem volt első látásra. Addig a pillanatig semmit sem tudtam a motorkerékpárokról, soha nem érdekeltek, nem a motorok földjén születtem, semmit sem tudtam a versenyzőkről, a versenyekről, a márkákról, még – elnézést kérek – a római versenyzőkről sem, mint Pelletier, Massimiani vagy mások. Még csak nem is hallottam Giacomo Agostini nevét, fogalmam sem volt róla, hogy létezik… Gondoljatok bele, milyen voltam! Teljes sötétség! Mégis azon a délutánon az Andrea Doria bárban, amikor Daniele barátom megérkezett egy fantasztikus, elegáns, gyönyörű Yamaha Tz 250-es motorral, piros sisakban és overallban… Beleszerettem, igazi villámcsapás volt! Ha azon a napon, abban az időben nem vagyok azon a helyen, ki tudja, mit csináltam volna az életemben. Ez volt a végzet, egy látnok író által megírt tündérmese, egy őrület, amit soha, de soha nem képzeltem volna, hogy megélhetek. Elmentünk Vallelungába, és rögtön jó köröket mentem, úgy éreztem, erre születtem. Ezért döntöttem úgy, hogy versenyezni fogok: akkor és az első években is Vallelunga tűnt számomra a legjobbnak, egy fantasztikus pálya, olyan, mint Sepang vagy Imola…” – emlékezett vissza a MotoGP-legenda.

Az 1971. június 26-án Rómában született, Massimiliano, hogy összekaparjon némi pénzt új szenvedélyére, először futárként kezdett dolgozni. Ezután azonban úgy döntött, hogy versenyezni szeretne. 1989-ben gurult először pályára, gyorsan fejlődött, így nem maradt kétsége, hogy motoroznia kell magasabb szinten. Apja, Pietro, egy római bolt tulajdonosa árnyékként követte fiát: nagy támasza volt Maxnak, miután szülei elváltak, amikor még egészen kicsi volt. Édesanyja, aki a különválás után eltűnt az életéből, csak azután adott hírt magáról, hogy Max győzni kezdett.

„Kezdetben apám, Pietro támogatott és segített nekem azzal is, hogy szerelőként dolgozott, csak mi ketten voltunk, de fogalmunk sem volt semmiről… Nulla mechanikai tudással kezdtünk. Volt egy Honda Nsr 125 Sport Production-ünk, amiből vettünk fényszórókat, indexeket, tükröket, állványt, de semmi mást. Mégis gyorsan mentem, így az Aprilia felfigyelt rám, és még egy szerelő is azt mondta apámnak, hogy jó lehetek, és 7 futamból 6-ot meg is nyertem” – emlékezett vissza a MotoGP-legenda.

250 köbcentis pályafutás

A „Kalóz” 250 köbcentis kategóriában való debütálása 1991-ben történt az Aprilia színeiben. Miután első sikereit elérte az olasz márka motorján, átigazolt a Hondához, ahol továbbra is jól teljesített.

Az 1994-es év volt a pályafutása kulcsfontosságú éve, amikor úgy döntött, hogy visszatér az Apriliához, és olyan domináns teljesítményt nyújtott, hogy 3 egymást követő évben bajnok tudott lenni az olasz márka versenygépének nyergében. Az első két szezonban Tadayuki Okada és Tetsuya Harada ellen küzdött, akik a Honda, illetve a Yamaha versenyzői voltak. A küzdelem 1996-ban vált igazán szorssá: abban az évben Biaggi nagy ellenfele a címért a német Ralf Waldman (Hondán) volt, és a küzdelem csak az utolsó futamon, az ausztráliai Eastern Creekben dőlt el az olasz javára. Sikerei érthető módon nagyon népszerűvé tették őt. „Tetszik vagy sem, ha Rómából származol, a semmiből leszel fontos és nyersz az Apriliával, vagyis egy olasz márkával abban az időszakban, amikor az Aprilia egy volt a Scarabeóval és egy egész színes, élénk, győztes világot jelentett, amely a mi nyelvünkön beszélt…”

1997-ben visszatért a Hondához, amire Max Biaggi úgy emlékszik vissza, mint pályafutása egyik legnehezebb, de legszebb éve. Sikerei folytatódtak ebben az évben is és ismét világbajnok lett. Az utolsó, Phillip Island-i futamon elért második helyezés lehetővé tette, hogy tizenöt izgalmas verseny után négy pont előnnyel Waldmannal szemben a negyedik koronát is elnyerje.

Új kihívás

Négy egymást követő 250-es bajnoki cím után új kalandokat keresett és 1998-ban úgy döntött, hogy kategóriát vált és az 500-asok között folytatja a japán márkával. Debütálása jól sikerült, megnyerte a szezon nyitófutamát, a Japán GP-t Suzukában, amit előtte csak Jarno Saarinnen tudott elérni 1973-ban. Debütáló évét nagyszerű eredménnyel zárta, Mick Doohan mögött az összesített tabella második helyén végzett. „A japán verseny nagyon jól sikerült, és megvertem Doohant, aki akkoriban szuperbajnok volt. És a szezon nagy részében én vezettem a bajnokságot.” – emlékezett vissza a szezonra.

A következő évben a Yamahához igazolt. 1999-ben negyedik lett, egy évvel később harmadik, 2001-ben pedig második, a kétütemű korszak utolsó évében. Elkezdődött a motorversenyzés új érája, immár MotoGP néven. A négyütemű Yamahával továbbra is remek teljesítményt nyújtott, azonban megjelent egy olyan legenda a mezőnyben, mint Valentino Rossi. 2002-ben honfitársa és nagy riválisa mögött a második helyet szerezte meg. A Hondához visszatérve 2003-ban és 2004-ben Rossi és Gibernau mögött két győzelemmel az összesített lista harmadik helyen végzett. Biaggi 214 indulása során 56 alkalommal indult a pole pozícióból és 42 alkalommal haladt át elsőként a célvonalon. Ezek olyan eredmények, amelyekkel minden idők tíz legjobb pilótája közé került.

Királykategóriás pályafutását megannyi nagy csata övezte, de legnagyobb riválisa egyértelműen Valentino Rossi volt, akivel a kezdetektől nem volt enyhén szólva sem kiegyensúlyozott a kapcsolata.

Így rendezte viszonyát Rossi a riválisaival, miután „kiöblítette a száját”

Arra a kérdésre, hogy kik voltak pályafutása legkeményebb ellenfelei, az olasz több nevet is említett: „Az első évben 250-ben azt mondanám, hogy Cadalora, aztán Harada, majd 500-ban Doohan és Rossi. Az SBK-ban a két Troy, Corser és Bayliss.”

Max Biaggi Valetino Rossi
Fotó: MotoGP Media
A Superbike-éra

2006-ban ülés nélkül maradt, majd 2007-ben szériát váltott és a Superbike-ban kezdett versenyezni a Suzukival, majd a GMB Ducati csapathoz igazolt. Az első perctől kezdve látszott, hogy a Superbike mezőnyében is sikeres lesz, első szezonjában a harmadik helyet szerezte meg, de az igazi áttörés akkor érkezett, amikor Apriliára váltott 2009-ben. Időközben, 2009. szeptember 22-én Montecarlóban megszületett legidősebb lánya, Ines Angelica.

Fotó: World Superbike Media

2009-es negyedik helye után a következő szezonban bajnoki címet tudott nyerni. A korona elnyerése után néhány hónappal ismét apa lett: Eleonora Pedron 2010. december 16-án adott életet fiának, Leon Alexandre-nak. 2012. októberében, 41 éves korában Max Biaggi hatodik alkalommal is világbajnok tudott lenni. John Kocinski és Álvaro Bautista mellett mindössze 3 olyan versenyző közé tartozik, akinek sikerült legalább egy bajnoki címet szereznie mind a GP-ken, mind Superbike-világbajnokságon.

A visszavonulás

Néhány héttel hatodik bajnoki címének megszerzése után bejelentette, hogy befejezi pályafutását. Visszavonulását egy sajtótájékoztatón jelentette be Vallelungában, ahol minden elkezdődött számára.

Vallelungát választottam, mert számomra itt kezdődött minden. Véletlenül kezdődött sok évvel ezelőtt, egyfajta varázsvilág egy fiatal srác számára, akinek abszolút semmi köze nem volt a motorok világához, de aztán érkezett egy szikra, és utána ez egy álommá vált, ami nagyon hosszú útra vitt. A versenyzés iránti szenvedélyem nagyszerű eredményeket hozott. Sok társam volt ezen az úton, de az egyik, aki igazán kiemelkedik, az az Aprilia, akivel együtt írtunk néhány fontos fejezetet a versenyzés történetében. Ez volt az igazi szerelem! Összejöttünk, elhagytuk egymást, majd újra együtt voltunk… Éppen ezért helyes és boldog vagyok, hogy világbajnokként vonulok vissza az Apriliával. Nem volt könnyű döntés, és a tegnap este volt életem leghosszabb éjszakája. Semmi sem lesz ugyanolyan, mint korábban, de nyugodt vagyok, mert ezt a döntést én akartam meghozni, nem pedig kényszerből született.” – ismertette döntését. 

A motorversenyzés világát azonban nem hagyta ott végleg. 2017-ben a teljes motoros társadalom szorított érte, amikor röviddel Nicky Hayden halála után Moto3-as versenyzőivel tréningezett és elesett, aminek következtében mentőhelikopterrel szállították kórházba. Több sérülést szenvedett, 9 bordája eltört, az egyik megsértette tüdejét és légmellet okozott. Napokig intenzív osztályon ápolták kritikus állapotban. Az olasz versenyző felépült, és 2018-ban az Aprilia nagykövete lett, majd visszatért a MotoGP paddockjába, ahol négy évig vezette a Max Racing csapatot Peter Öttllel karöltve, egészen tavaly év végéig, amikor elváltak útjaik. A Max Racing Team 72 versenyen vett részt, és 22 dobogós helyezést ért el, köztük 8 győzelmet és 8 pole pozíciót.

„A négy év alatt 8 versenyt nyertünk, minden szezonban legalább egyet, négy különböző versenyzővel. Elégedett vagyok ezzel a tapasztalattal” – mondta Biaggi a Sky-al készített interjújában.

Biaggi alulmaradt Öttllel szemben

2021-ben Max Biaggi a Voxan csapatával egy őrült sebességi világrekordot állított fel az elektromos motorkerékpárral: közel 470 km/órával száguldott a Venturi Automobiles monacói márkájával.

„Néhány évig dolgoztunk rajta, bár csendben, anélkül, hogy ezt kimondtuk volna. Egy 475 lóerős Mercedes motort használtunk. Eleinte jól mentek a dolgok, de nem túl jól, aztán egyik évről a másikra 100 km/órával javultunk. 340/350-ről 400 fölé… Aztán rájöttünk, hogy fantasztikus rekordot állíthattunk volna fel. 2020-ban elértük a 408 km/órát, 2021-ben pedig akár a 470-et is a floridai Kennedy Űrközpont kifutópályáján.”

Időközben az olasz versenyzőt 2022-ben MotoGP-legendává választották.

Fotó: MotoGP Media

Idei terveiről még nincsen biztos információ, az azonban bizonyos, hogy korábbi szponzora, a Sterilgarda az RNF Aprilia támogatója lett és felröppentek olyan pletykák, hogy az olasz legenda technikai tanácsadóként vagy a versenyzők edzőjeként csatlakozhat a noalei márka szatellit csapatához.

Súlyosan megsérült a világbajnok, műtét vár rá a szezonkezdés helyett

0

A Moto3-as világbajnok Izan Guevara kihagyja a Moto2-es újonc szezonjának első futamait. Helyettese a MotoE-ben versenyző Jordi Torres lesz Portimãóban és Argentínában.

Izan Guevara a tél folyamán szalagszakadást szenvedett a jobb csuklójában, majd a Moto2 téli tesztjein láthatóan küszködött, és a portimãói teszten sem teljesített jól. Hogy a fájdalom okát kiderítsék, a 18 éves mallorcai ezt követően orvosi vizsgálatokon esett át, amelyek krónikus rekeszszindrómát és a csuklóban található háromszögletű fibrocartilaginus komplex, egy rostos porckorong szalagsérülését mutatták ki. A 2022-es Moto3-világbajnok nem ússza meg a műtétet, még a héten kés alá fekszik. Legkorábban április közepén, Texasban gurulhat pályára.

Helyettesét is kijelölték, aki nem más lesz, mint a kétszeres MotoE-világkupa győztes Jordi Torres. A 35 éves pilóta 2011 és 2014 között 4 szezonon keresztül versenyzett a Moto2-ben, jelenleg a MotoE-ben rója a köröket az Aspar csapat színeiben.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Aspar Team (@asparteam) által megosztott bejegyzés

„Minden más, mint tíz évvel ezelőtt. Úgy tekintek erre, mint tapasztalatszerzésre és több edzésre a MotoE világbajnokságra. Ez egy nagy kihívás, és furcsa lesz visszatérni a középső géposztályba, de ez segíteni fog abban, hogy a MotoE-ben a célom felé haladjak.” – mondta Torres.

Több sérült versenyző is volt a kategóriákban. Róluk jó hírek érkeztek: a Portimãóban balesetet szenvedő Fabio Di Giannantonio, a műtéten átesett Aleix Espargaró és a Moto3-as Lorenzo Fellon megkapta az orvosi engedélyt a versenyzésre.

Ai Ogura már nem ilyen szerencsés, ő sem lesz ott a szezonnyitón korábbi sérülése miatt.

„Sajnos nem tudok versenyezni Portugáliában. Néhány hete buktam edzésen, és sérülést szereztem a bal csuklómon, ami a vártnál hosszabb felépülést igényel. Inkább nem kockáztatok, és nem indulok ezen a versenyen, hogy megpróbáljak minél hamarabb, valószínűleg Argentínára visszatérni. Most ez a tervünk. Meglátjuk, mikor tudok újra indulni” – mondta Ogura.

Marc Márquez ezt a témát nem akarta feszegetni, de sajnos muszáj volt

0

Marc Márquez elmondta, miért döntött úgy, hogy a Valentino Rossival való kapcsolatának sebeit újra feltépi legújabb dokumentum-sorozatában, annak ellenére, hogy nem akarta.

Marc Márquez részletesen beszélt a 2015-ös sepangi incidensről, és a három évvel később, Argentínában történtekről is, pedig nem kimondottan akart, de új dokumentum-sorozata megkövetelte tőle.

„Ha egy doku-sorozatot készítesz, akkor minden pillanatot fel kell dolgoznod” – mondta a spanyol versenyző a Marca.com-nak a hétvégi portugál szezonnyitó előtt.

„Természetesen leginkább a tavalyi évem volt fókuszban, de kitértük Lorenzóra, Pedrosára, de egyik rivalizálás sem ér fel azzal, amit Valentinóval folytattam, mert Valentino az Valentino. Nyitottnak kellett lennem, elmesélni mindent az én szemszögemből, pedig nem akartam.”

A hibáit megbánó Marc Márquez elmondta, mikor jöhet el az az idő, hogy újra beszélő viszonyban legyen Rossival

Elárulta azt is, hogy elégedetlen a Hondával, de véleménye szerint ezek csak olyan hullámvölgyek, mint amik egy házasságban is előfordulnak.

„Olyan, mint egy házasság, és egy házasság nem mindig jár együtt a boldogsággal. Vannak hullámvölgyek, olyan pillanatok, amikor jobban megy; olyan pillanatok, amikor rosszabbul, olyan pillanatok, amikor mindent együtt csináltok, és amikor nem. Hiszek ebben a együttműködésben, és remélem, tartós lesz, egy amolyan ’véget nem érő történet’.”

A show már elkezdődött: debütál az új MotoGP-főcím (videó)

0
Bemutatták az Oscar-jelölt és Emmy-győztes zeneszerző által komponált új, a megújult világbajnoksághoz illő főcímdalt Portugáliában.
A MotoGP számára izgalmas év következik, hiszen a világbajnokság új korszakba lép. Az Oscar-díjra jelölt és Emmy-díjas Marco Beltrami által komponált zene minden bizonnyal izgalmas változást jelent. A zeneszerző általában a világ legnagyobb filmjeihez szerez zenét, mint például a Terminátor 3: A gépek lázadása, Die Hard 4.0 – Legdrágább az életed, a Z világháború, az Én, a robot, Sikoly filmek, Penge 2 és még sorolhatnánk a kasszasikereket.
Marco Beltrami a Motogp.com-nak mondta el, honnan jött az ötlet és mi ihlette a dallamot. „Azért kezdtem bele ebbe a projektbe, mert régóta rajongok a MotoGP-ért. Emlékszem a Rossi és Nicky Hayden közötti klasszikus versenyekre, és úgy gondoltam, hogy ezek a srácok számomra egyszerűen hősök. Annyira király. És úgy gondoltam, hogy szükségük van valamire, ami ezt összefoglalja. Szóval ez tényleg egy szenvedélyes projekt volt számomra. Ezek a srácok a hőseim, és vannak zenei hőseim is. Az egyik zenei hősöm Beethoven. Szóval amikor ezen gondolkodtam, rögtön arra gondoltam, hogy valami egyszerű, ritmikus, hősies dolognak kell lennie. Először Beethoven kilencedik szimfóniáját fókuszáltam, a második tételben van egy nagyon egyszerű ritmikus motívum, és arra gondoltam, talán ez a kiindulópontja a témámnak. Számomra az első dolog, amit tennem kellett, az volt, hogy összefoglaljam annak a hősies jellegét, amit ezek a srácok csinálnak. A második dolog… ezek a srácok számomra a legmenőbbek, és ezt kellett kifejeznie – dallamilag ez volt az, amit be akartam építeni. Ezeknek az ötleteknek az összerakása volt az, amivel zenei szempontból kezdtem.”

Carmelo Ezpeleta, a Dorna Sports vezérigazgatója is nagyon elégedett az eredménnyel: „Már nagyon várjuk, hogy bemutathassuk a MotoGP új zenéjét. Sportágunk látványos, és az volt a feladatunk, hogy olyan témát hozzunk létre, amely tükrözi a DNS-ét, és valódi identitást ad a show-nak a több millió rajongónk számára világszerte. Egy ilyen világszerte elismert hollywoodi zeneszerzővel dolgozni egyszerűen fantasztikus. Nem is lehetnénk boldogabbak az eredménnyel, és azzal sem, hogy Marco Beltrami a sportág részévé vált. Munkája és eredményei önmagukért beszélnek, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a MotoGP zenéje ilyen előkelő zeneszerzők és projektek listájához csatlakozik. Az is örömünkre szolgál, hogy Marco mennyire szereti a MotoGP-t. Ez a szenvedély átüt, és reméljük, ő is ugyanúgy élvezi, hogy a kész eredmény helyet kap a MotoGP-történelemben, mint mi.”

Íme az idei MotoGP-főcím
A szezonnyitó versenyhétvége előtt, csütörtökön bemutatták az új főcímet a versenyzőkkel és az új dallammal.

A világbajnok elárulta, idei vagy tavalyi motorja tetszik neki jobban

0

A gyári Ducati igazán erős versenyzőpárossal áll rajthoz az idei évben, hiszen a regnáló bajnok és a tavalyi harmadik helyezett is a bolognaiak versenygépén áll rajthoz 2023-ban. A felkészülés jól sikerült, így egyelőre úgy tűnik, ők a legnagyobb favoritok az idényre.

Francesco Bagnaia meggyőzően teljesített az előszezoni teszteken. Sepangban márkatársa, Luca Marini mögött a második helyen végzett, míg Portimãóban a hivatalos körrekordon belüli idővel nyerte a tesztet.  A legjobb nyolc versenyző között hét Ducatis szerepelt a portugál teszten.

Ilyen eredményekkel természetesen a Ducati a favoritja a hétvégén kezdődő 2023-as világbajnokságnak, amely több szempontból is újdonságokat tartogat, hiszen soha ennyi futamot nem láthattak még a nézők. 21 nagydíj-hétvége lesz idén, a sprintversenyek bevezetésével dupla annyi futammal.

A regnáló bajnok nagyon várja már a rajtot. „Végre újra kezdődik, nagyon izgatott vagyok. A téli tesztek jól sikerültek, és bizonyos szempontból még jobban is tetszik a Desmosedici GP23, mint a tavalyi motor. Minden feltétel adott ahhoz, hogy jól kezdjük az új szezont. Portimão egy olyan pálya, amit szeretek, és ahol általában gyors vagyok. Mindenesetre koncentráltnak kell maradnunk, mert a verseny minden bizonnyal nagyon erős lesz. Ez lesz az első GP, ahol sprintversenyt rendezünk, így hozzá kell szoknunk, hogy másképp közelítsük meg a hétvégét.”

Miután Jack Miller a Red Bull KTM-hez igazolt, Bagnaia új csapattársa az olasz Enea Bastianini lett.

„Ez lesz az első versenyem gyári versenyzőként, ezért még izgalmasabb lesz. A legutóbbi teszt Portimãóban jól sikerült, jók az alapok ahhoz, hogy megkezdjük a munkát a hétvégén. Sok versenyző megmutatta, hogy versenyképes. De biztos vagyok benne, hogy minden eszközünk megvan ahhoz, hogy az élmezőnyben legyünk.”