back to top
2025. július 06. 16:18
Kezdőlap Blog Oldal 768

Jarvis szerint Quartararo egy a nagy nevek közül

0

A Yamaha főnöke úgy véli, a regnáló francia világbajnokot egy lapon lehet említeni olyan klasszisokkal, mint Rossi, Lorenzo vagy Márquez.

Fabio Quartararo úgy érkezett világbajnokság körforgásába, mint a következő Marc Márquez. Tehetsége vitathatatlan, de a Moto3-as és Moto2-es évei nem voltak épp zökkenőmentesek.

Az áttörést számára a 2019-es igény jelentette, amikor feligazolt a királykategóriába, és ülést kapott a Petronas Yamaha SRT csapatnál, ahol jelentős sikereket ért el. Hét alkalommal állt dobogóra, illetve hat pole pozíciót szerzett. Megtiszteltetésként érte, amikor 2021-ben megkapta Valentino Rossi helyét a gyári Yamaha alakulatnál, mivel az előző idénye is meglehetősen színvonalasra sikerült.

A francia pilóta volt az első, aki Jorge Lorenzo 2015-ös világbajnoki címe után, újra címet hozott a gyári Yamaha csapatnak.

Most – hazai futama előtt – minden szem a fiatal versenyzőre összpontosul, aki igyekszik növelni előnyét a pontversenyben. Számára természetesen a címvédés a cél, csapatfőnöke szerint erre pedig minden esélye megvan.

Lin Jarvis szerint Quartararo egy rendkívül pozitív jelenség, és egy lapon említhető olyan nagyszerű versenyzőkkel, mint Valentino Rossi, Jorge Lorenzo vagy Marc Márquez.

„Bizonyára megvan az a nyers tehetség benne, ami minden világbajnokban. Egy igazi bajnok zsebében mindig ott az a plusz, az a szikra, az a képesség, ami Rossiban, Lorenzóban, Márquezben vagy Stonerben is megvan. Fabiót abszolút ezek között a nevek között kell említeni. Épp csak 23 éves, nagyon fiatal még. Úgy gondolom, nagy jövő áll előtte.”

„Jelenleg az ő stílusa fekszik leginkább az M1-nek. Ha képesek vagyunk minden feltételt biztosítani számára, el fog jutni arra a szintre, hogy többszörös világbajnokká válik majd. Szóval remélem, hogy velünk marad. Nem csak azért, mert kirobbanó tehetség, hanem, mert nagyon szimpatikus srác, abszolút pozitív jelenség ebben a sportban. Az egész csapatnak, az egész Yamaha brand-nek jót tesz a jelenléte. Megvan benne a teljes csomag.”

A francia szerződése az idény végén lejár. Jelenleg is zajlanak a tárgyalások a márkával a hosszabbítást illetően.

Aegerter a Superbike világbajnokságba vágyik

A Supersport világbajnok Dominique Aegerter az idei évben szeretett volna feljutni a Superbike világbajnokság mezőnyébe. Ez nem jött össze neki, hiszen a Yamaha mind a négy helye foglalt volt. Ami 2023-at illeti, intenzív tárgyalásokat folytat a Yamahával.

Aegerter tavalyi Supersport világbajnoki győzelmét követően az idei esztendőt is meggyőzően kezdte. Az eddigi négy versenyből hármat behúzott, egy alkalommal pedig a dobogó második fokára állhatott fel, amivel már 30 ponttal előzi meg az újonc Lorenzo Baldassarrit.

Nem is lehetne más célja a svájcinak az idei évre, mint bajnoki címe megvédése, majd egy kategóriával feljebb kerülni és jövőre már a „nagyok” között versenyezni. Aegerter egyébként nem tartozik már az ifjú versenyzők körébe 31 esztendősen, így mihamarabb el kell érnie, hogy a Yamaha felajánljon neki egy Superbike világbajnoki ülést. Az nem valószínű, hogy a jelenlegi csapatával, a Ten Kate Yamahával sikerülhet neki a feljutás. A csapatnak 1,5 millió eurós nagyságrendű pluszköltségvetést kellene előteremtenie ahhoz, hogy két supersport versenygép mellett egy superbike-ot is indíthassanak.

A Pata Yamaha jövőre is Razgatlıoğluval és Locatellivel indul – természetesen, ha a török nem dönt úgy, hogy a MotoGP-ben folytatja pályafutását.

A GRT csapatnál lehet némi keresnivalója, előreláthatóan Kohta Nozane nem fogja folytatni pályafutását velük, hacsak nem javul masszívan. Ha meg is üresedik ott egy hely, a GRT profiljába egy 31 éves „újonc” nem feltétlenül illik bele.

„Idén megérdemeltem volna a feljutást”mondta el csalódottan Aegerter. „És az idei első két verseny után látható, hogy jövőre is megérdemelném. Egyértelműen ez a célom. Nem az a célom, hogy még egy évig a Supersportban versenyezzek. A legjobb korban vagyok és fitt – de 31 éves vagyok és svájci. Szívesen versenyeznék a Yamaha gyári csapatánál, de a GRT is jó lenne. Csak annyit tehetek, hogy futamokat nyerek és felhívom magamra a figyelmet. Aztán remélhetőleg nem lesz akadály az úton.”

Aegerter intenzív megbeszéléseket folytat majd a Yamaha versenyfőnökével, Andrea Dosolival és menedzserével, Eric De Seynes-szel, hogy meggyőzze őket arról, hogy a teljesítménynek többet kell számítania, mint a kornak vagy a származásnak.

Schrötter: Nem kimondottan taktikára alapozunk

0

Le Mans-ban a legjobb helyekért harcolna Marcel Schrötter, aki az eddigi futamokon elért teljesítményével is rendkívül elégedett lehet.

A legutóbbi három versenyen rendre Top5-ös pozíciókat hoz a német. Most egy olyan aszfaltcsíkot hódít majd meg a mezőny, amit a pilóta nem kifejezetten kedvel, de pont ezért lenne nagyszerű, ha itt érhetne el kiugró eredményt.

„Nagyon motivált vagyok, és várom a francia hétvégét, függetlenül attól, hogy ez a pálya sosem tartozott a kedvenceim közé. Az utóbbi pár évben már hellyel-közzel sikerült kiismernem, szóval bizakodó vagyok. Az időjárás előreláthatólag kedvező lesz számunkra, aminek szintén örülök. A jerezi teszt valóban gyümölcsöző volt számunkra, felfelé vettük az irányt. Remélem, hogy ez a teljesítmény a futamon, illetve az azt megelőző edzéseken is visszaköszön majd. Nagyon oda kell figyelnünk, húznunk kell a gázt, de mindenekelőtt jó rajtpozíciót kell szereznünk. Próbálom a saját utamat járni majd a pályán, és kevésbé a taktikára építeni. Remélem, hogy 15 perc alatt sikerül majd értékelhető rajtpozíciót elérnem. Az utóbbi pár futamon is volt lehetőségem harcolni a dobogós helyezésekért, de legalább a Top5-be befértem. Szeretném ezt a szintet továbbvinni. Ha sikerül rendszeresen ezeket a pozíciókat elérnem, akkor fontos pontokat szállíthatok a csapatnak. A világbajnokság egyelőre nyitott, szóval fontos, hogy konstans teljesítményt nyújtsunk mind a versenyeken, mind az edzéseken. Ami pedig a legfontosabb, hogy jól is érezzük magunkat.”

 

A Suzuki közleményt adott ki a távozással kapcsolatban

0

Nemrégiben robbant a bomba, miszerint a Suzuki távozna év végén a MotoGP-ből, annak ellenére, hogy ők is aláírták a Dornával a szerződést, miszerint 2026-ig maradnak a Grand Prix porondján. Ez nem volt hivatalos bejelentés, csupán a jerezi teszten jelenlévő újságíróknak mondták el a csapat tagjai a belső információt (akiket ez szintén hidegzuhanyként ért), így tudni lehetett, hogy többről van szó puszta pletykánál.

A Suzuki azonban ma délelőtt megtörte a csendet, és kiadott egy sajtóközleményt. A bejelentés így szól:

„A Suzuki Motor Corporation egyeztetéseket folytat a Dornával a MotoGP-ből 2022 végén való távozás lehetőségéről.
Sajnos a jelenlegi gazdasági helyzetben azokra a nagy változásokra kell öszpontosítanunk, amelyek a járműiparra várnak az elkövetkező években, így a Suzuki az anyagi és emberi erőforrásait új technológiák kifejlesztésére fordítja.
Szeretnénk kifejezni a legmélyebb hálánkat a Suzuki Ecstar csapat felé; továbbá mindazok felé akik támogatták a Suzuki motorkerékpárversenyzését hosszú éveken át; valamint a rajongókért, akik a lelkesedésükkel buzdítottak minket.”

Tehát ez még nem jelenti azt 100%-ban, hogy biztosan távoznak a MotoGP-ből év végén, de nagyon nagy a valószínűsége. Egy gyári MotoGP csapat fenntartása jelentős összegekbe kerül, a Suzuki pedig jóval kisebb gyár, mint mondjuk a Honda vagy a Yamaha – ráadásul tőkeerős szponzorok sem állnak mögötte.

Arról nem tudni, hogy a Suzukinál nemrég kipattant dízelbotrány hozzájárult-e a japánok döntéséhez.

19 éves már Rossi és Gibernau elképesztő Le Mans-i csatája

0

Ha már jön a MotoGP Francia Nagydíja, az egyik legemlékezetesebb csatát Le Mans-ban Valentino Rossi és Sete Gibernau vívta 2003-ban.

Változó időjárási körülmények között minden adott egy őrült versenyhez. Nem volt ez másképp a 2003-as Francia Nagydíjon sem, ahol Le Mans-t jó szokásához híven eső áztatta. 15 kör után meg is szakították piros zászlóval a versenyt, hogy aztán 13 további körre indítsák újra azt, némi késéssel.

A 13 kör során tulajdonképpen soha egy pillanatra nem szakadt el egymástól Valentino Rossi és Sete Gibernau. A Doktor, valamint spanyol riválisa oda-vissza előzgették egymást az egész verseny során, hol egyik, hol másik versenyző volt az élen. Ehhez kiváló színpadot adott a felszáradó francia pálya, ahol könnyű volt hibázni.

Hibáztak is bőséggel a motorosok, ennek is volt köszönhető a kimondottan látványos verseny. A hondás márkatárs Sete Gibernau meghajtotta rendesen a pénzéért a riválist, olyannyira, hogy végül ő volt az, aki elsőként haladt át a célvonalon. Gibernau számára egyébként 2003-ban reálisnak tűnhetett még akár a vb-cím is, nem volt ugyanis sokkal lemaradva Rossitól. Gibernau hátránya Németország és a sachsenringi futamgyőzelem után például mindössze 27 pont volt.

A spanyol viszont ezt követően nem nyert több futamot abban a szezonban, így tulajdonképpen díszkíséretet biztosított Rossi világbajnoki címéhez.

Sete Gibernau és Valentino Rossi Le Mans-i csatája:

Aleix Espargaró: Az Aprilia lenyűgöző

0

A szezon eddigi meglepetésembere alig várja, hogy a hétvégi futamon faraghasson a pontversenybeli hátrányából.

Eddig 3 dobogós pozícióval büszkélkedhet az az Aleix Espargaró, aki az idei szezonban szerezte meg első futamgyőzelmét. A francia futamon mindenekelőtt arra törekszik, hogy a világbajnoki pontversenyben csökkenteni tudja lemaradását az éllovas, Fabio Quartararóval szemben.

„Egy kiváló jerezi teszt után érkeztünk ide, Franciaországba. A rajttechnikánkon igyekeztünk javítani, szóval elmondhatom, hogy van valami új a tarsolyunkban. Nagyon fontos számunkra, hogy versenyről versenyre javulni tudjunk. A rajt befolyásolja leginkább a futamot esetünkben. Le Mans az a helyszín, ahol elengedhetetlen az összpontosítás és a nyugodt versenyzés. Úgy vélem, jó úton haladunk.”

Morbidelli: „Ha javítunk a kvalifikáción, jó versenyünk lehet Le Mans-ban”

0

A 2022-es szezon eddigi eredménytelensége ellenére Franco Morbidelli hisz abban, hogy bekövetkezik az áttörés és egy „új” szezon indulhat számára Le Mans-tól kezdve.

Franco Morbidelli Jerezben úgy érezte, hogy valami elindult, jobban érezte magát a motoron, remek köröket tudott futni a futam végén és a tesztelés is jól sikerült, így izgatottan várja a franciaországi versenyhétvégét.

„Érdekes hétvége lesz számunkra. Jerezben sok mindent kipróbáltunk, nagyon izgatottan várom, hogy a fejlődés Le Mans-ban folytatódik-e” – mondta Morbidelli.

„Jerezben nagyon jó köridőket mentem a futam végén, de a probléma a rossz rajtpozíció volt. Ezen a hétvégén ezen dolgoznunk kell” – tisztázta Morbidelli. „Ha javítunk a kvalifikáción, akkor jó versenyünk lehet Le Mans-ban.”

Massimo Meregalli a Monster Energy Yamaha MotoGP csapatfőnöke. Az olasz látta védence fejlődését. „Franky nagy önbizalommal távozott Jerezből, mert végre jobban ráérzett a motorjára” – mondta Meregalli. „Alig várja a GP-t, ez olyan számára, mintha a szezon igazi kezdete lenne. Általánosságban elmondható, hogy a Jerezben tesztelt dolgokat kell használnunk, mert pozitív visszajelzéseket kaptunk róluk.”

Az eddigi nem meggyőző teljesítmény ellenére a Yamaha szeretné megtartani az olasz versenyzőt 2023-ban. „Franco Morbidelli 2023-ban is a Yamaha gyári csapatának tagja lesz” – mondta Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója. De reméli, hogy az olasz teljesítménye javulni fog.

Hétvégi menetrend – Le Mans

0

A hétvégén folytatódik a MotoGP világbajnokság – a soron következő állomás a Francia Nagydíj. A rendezvénynek a legendás Le Mans-i Bugatti aszfaltcsík fog otthont adni. Az előző két Francia Nagydíjon Ducati-győzelem született: 2020-ban Danilo Petrucci, 2021-ben pedig Jack Miller diadalmaskodott – amely pályafutásuk eddigi utolsó győzelme is egyben. Idén vajon ismét Ducati-győzelmet láthatunk, vagy a francia versenyzők megtörik végre a hazai átkot, és a díjkiosztón felcsendül a Marseillaise?

A Grand Prix-hétvégének két betétfutama lesz. Folytatódik a MotoE Világkupa a második fordulóval – az elsőben a brazil Eric Granado aratott kettős győzelmet. Valamint kezdetét veszi a Közép-és Észak-Európaiak számára kiírt utánpótlás-sorozat, a Northern Talent Cup 2022-es idénye, amelyben nem kevesebb, mint öt magyar tehetségnek szurkolhatunk! Név szerint: Rossi Moor, Farkas Kevin, Varga Tibor, Vincze Martin és Lőrinc László. A tavalyi évad, valamint az előszezoni teszt során jó magyar szereplésre számíthatunk idén is.

A MotoGP hétvégét ezúttal is az Arena4 televízió adja. Szombat délután a MotoGP és Moto2 időmérőit a Bundesliga-mérkőzések miatt a fizetős online Arena4+ platformon láthatjuk élőben, de a csatorna este felvételről leadja azokat. A vasárnap délelőtti warm-upokat hagyományosan csak online láthatjuk.
A MotoE világkupa két versenyét csak és kizárólag az Arena4+-on tekinthetjük meg élőben.
A Northern Talent Cup két versenyét a sorozat YouTube csatornáján fogják élőben közvetíteni.

Le Mans hétvégi menetrend:

PÉNTEK
08:25 – 08:45 MotoE 1. szabadedzés
09:00 – 09:40 Moto3 1. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 1. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 1. szabadedzés TV: Arena4
11:50 – 12:20 NTC 1. szabadedzés
12:40 – 13:00 MotoE 2. szabadedzés
13:15 – 13:55 Moto3 2. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:55 MotoGP 2. szabadedzés TV: Arena4
15:10 – 15:50 Moto2 2. szabadedzés TV: Arena4
16:05 – 16:35 NTC 2. szabadedzés
16:50 – 17:00 MotoE 1. időmérő
17:10 – 17:20 MotoE 2. időmérő
17:35 – 18:05 NTC Időmérő
SZOMBAT
09:00 – 09:40 Moto3 3. szabadedzés TV: Arena4
09:55 – 10:40 MotoGP 3. szabadedzés TV: Arena4
10:55 – 11:35 Moto2 3. szabadedzés TV: Arena4
12:35 – 12:50 Moto3 1. időmérő TV: Arena4
13:00 – 13:15 Moto3 2. időmérő TV: Arena4
13:30 – 14:00 MotoGP 4. szabadedzés TV: Arena4
14:10 – 14:25 MotoGP 1. időmérő TV: Arena4 (felv.: 18:00)
14:35 – 14:50 MotoGP 2. időmérő TV: Arena4 (felv.: 18:25)
15:10 – 15:25 Moto2 1. időmérő TV: Arena4 (felv.: 00:45)
15:35 – 15:50 Moto2 2. időmérő TV: Arena4 (felv.: 01:10)
16:25 MotoE 1. verseny
17:25 NTC 1. verseny Online: YouTube
VASÁRNAP
09:00 – 09:10 Moto3 Warm-up
09:20 – 09:30 Moto2 Warm-up
09:40 – 10:00 MotoGP Warm-up
11:00 Moto3 Verseny TV: Arena4
12:20 Moto2 Verseny TV: Arena4
14:00 MotoGP Verseny TV: Arena4
15:30 MotoE 2. verseny
16:30 NTC 2. verseny Online: YouTube

MotoGP botrány: szabálytalan guminyomás több versenyzőnél?

0

A motorsportmagazine.com internetes oldal robbantott bombát a jerezi nagydíj után 9 nappal, amikor nyilvánosságra hozták a királykategória guminyomásának jelentését. Ezen az látszik, hogy a futamgyőztes Francesco Bagnaia, Jorge Martin a teljes verseny alatt, míg Alex Rins és Andrea Dovizioso a verseny egy szakaszában motorozott a megengedettnél alacsonyabb guminyomással.

Miért fontos a guminyomás?

Az első gumiabroncs a legfontosabb része egy versenymotornak, mivel ez dönti el, hogy milyen gyorsan megyünk be a kanyarokba, milyen gyorsan megyünk át a kanyarokon, és milyen gyorsan hagyjuk el a kanyarokat. Más szóval, jól működő első gumiabroncs nélkül nincs esélyed.

Ez különösen igaz a MotoGP-ben, ahol a Michelin szuperérzékeny első slick gumiabroncsainak pontosan a megfelelő hőmérsékleten és nyomáson kell működniük ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsák.

A nyomás kismértékű csökkentése javíthatja a tapadást, ráadásul az elmúlt években sok versenyző veszített eredményeket, mert az első gumiabroncs nyomása túlságosan megemelkedett, ami megváltoztatta a gumiabroncs profilját és csökkentette a tapadást.

Mi a szabály?

MotoGP-ben vannak minimális nyomásra vonatkozó szabályok, amelyek célja, hogy megakadályozzák, hogy a csapatok túl alacsony nyomást alkalmazzanak, ami a gumiabroncs burkolatának tönkremeneteléhez vezethet. Más, egyetlen abroncsmárkát használó bajnokságokban, mint például a Superbike-világbajnokságban és a Forma-1-ben is vannak minimumnyomás-korlátozások.

A királykategóriában a minimum guminyomás az első abroncs esetében 1.9 bar, míg a hátsónál 1.7 bar.

Hogyan mérik a guminyomást?

A 2016-os mugellói GP óta a hátsó és az első kerekeken szenzorokat kell elhelyezni a guminyomás ellenőrzésére. Ennek egyik oka a 2016. februári sepangi teszt során az Avintia-Ducatival versenyző Loris Baz hátsó gumija 330 km/órás sebességnél kiszakadt a célegyenesben. A Michelin, amely az első évben a széria abroncsokat szállította, az elégtelen guminyomást okolta.

Mi az oka annak, hogy tudnak a szabályszegésekről és mégsem szankcionálnak?

Van egy úgynevezett úriember megállapodás az MSMA (a gyártók szövetsége) és a Michelin között, miszerint nem hozzák nyilvánosságra a szabályszegést, és nem szankcionálják a regulák megsértését.

Ez a megállapodás nagyjából azóta van érvényben, hogy 2016-ban a Michelin lett a MotoGP  gumiszállítója, de mostanra legalább két gyártónak elege lett, azt állítva, hogy ők a szabályoknak megfelelően tartják a gumikat, miközben egyes riválisok rendszeresen alacsony guminyomással küldik ki a versenyzőiket a pályára. A pilóták valószínűleg nem tudják, hogy megszegik a szabályokat.

A KTM-es Sebastian Risse elmondta, hogy mi az oka annak, hogy megállapodtak a gyártók: „Ez egy nehéz téma. Sajnos a jelenlegi szenzorok nem túl megbízhatóak, és a jeleket olyan könnyű meghamisítani, hogy végül egyetlen gyártó sem fogadna el büntetést egy ilyen szenzorérték miatt. „

Ki nem tartotta be a szabályt Jerezben?

A jerezi adatokból kiderül, hogy Bagnaia első gumiabroncsa a verseny minden egyes körében a megengedett nyomás alatt volt, míg Martiné a 25 körből 24-ben a határérték alatt volt.

A gumiabroncsok teljesítménye annyira kritikus – a csapatok 0,1 bar vagy annál kisebb beállításokkal dolgoznak -, hogy nagyon valószínűtlen, hogy ezek a nyomások véletlenül a legális minimum alatt lettek volna.

Két másik versenyzőnek is szabálytalanul alacsony volt a guminyomása. Alex Rins első abroncsa 14 körön keresztül a minimum alatt volt, ahogy Andrea Dovizioso hátsó abroncsa is.

Mit reagált a csalás vádjára a Ducati?

Gigi Dall’Igna az alábbiak szerint nyilatkozott a csalással kapcsolatban faggatózó újságíróknak:

„Nincs sok magyarázni való ebben a témában” mondta a Ducati versenyfőnöke. „Egy megbízható rendszert keresünk, amivel mérni tudjuk a guminyomást. Az MSMA még mindig azon vitatkozik, hogy hány körön kell a Michelin által biztonsági okokból előírt minimum érték felett maradni, és hogy mely körökre kell használni. „

„Ez egy nagyon fontos biztonsági kérdés is. Míg a hátsó gumiabroncs esetében viszonylag könnyű a Michelin által megadott értékeken belül mozogni, addig az első gumiabroncs esetében ez rendkívül bonyolult. A guminyomás, függ a hőmérséklettől, attól, hogy a szélárnyékban haladsz-e vagy sem. Ha valaki arra számít, hogy a versenyen a szélárnyékban fog haladni, akkor erre hangolják a rendszert. Másrészt, ha valaki úgy gondolja, hogy egyedül fog versenyezni, akkor másképp állítják be a paramétereket. De ha ennek az ellenkezője történik, akkor túl magasak az értékek. Ha például valaki arra állítja be a guminyomást a versenyre, hogy egyedül fog menni, de végül egy ellenfél mögé kerül, akkor a magas nyomást és a bukást kockáztatja.

„Jelenleg az a rendszer, amelyet minden csapat és üzem használ, nem megbízható” – hangsúlyozza Gigi Dall’Igna. „Ez azt jelenti, hogy különböző érzékelőket használunk. A rendszer nem csalásbiztos. Ha valaki akarja, átverheti a rendszert, módosíthatja vagy manipulálhatja a guminyomás értékét. Ezért nem lehet szankciókat vagy büntetéseket kiszabni, ha nem érik el a guminyomást”.

„Azt is el kell mondani, hogy a jelenleg gyűjtött adatok nem veszik figyelembe a lehetséges hibákat, amelyek bármely mérőrendszerben előfordulhatnak. A minimum alattinak tűnő értékek sem biztos, hogy azok. Olyan ez, mint a közúti forgalomban a sebességellenőrzés, ahol nem azt az értéket használjuk, amit a sebességmérő kamera mér, hanem egy korrigáltat.”

Voltak más MotoGP futamgyőztesek is ebben a szezonban, akik szintén nem tartották be a minimális guminyomást? „Igen – válaszolta Dall’Igna. Más márkáktól is? Igen” – mondta el a Ducati stratégája.

„A Ducatinál arra törekszünk, hogy minden nagydíjon betartsuk a Michelin előírásait” – mondta el az olasz szakember.

North West 200 – a keddi edzéseredmények

Kedden lezajlott a legnagyobb ír utcai verseny, a North West 200 első hivatalos edzésnapja. A COVID-járvány miatt utoljára 2019-ben láthattuk az utcai versenyzés legjobbjait. És most itt van minden nagy név – még olyanok is, akikre nem számítottunk.

Michael Dunlop végül a verseny előtti héten tudott magának Superbike motort szerezni: a korábbi csapata, a Hawk Racing (akikkel több TT-t is nyert, még BMW-vel, illetve Suzukival) felkészített számára egy GSX-R 1000-est a Superbike futamokra, így Paul Bird Ducatija helyett ismét Suzukival vág neki az utaknak (a Superstockban Hondával, a Supersportban pedig Yamahával indul).

Öregember nem vénember

a MotoGP-ben és a Superbike VB-n már ritkaságszámba megy a 40 év feletti versenyző, az utcai futamokon azonban nem: több 50 fölötti versenyzőt is találunk a mezőnyben. Egyrészt a két legenda, John McGuinness és Michael Rutter, akik idén 50 évesek, mégis húzzák a Superbike gázkart is – egyikük Hondán, másikuk BMW-n. És ahogyan alább az eredménylistákat megtekintjük: nem is rosszul. De meg kell említenünk a korábbi Grand Prix-győztes Jeremy McWilliamst, aki 58(!) évesen még ott van a Supersport mezőnyében:

A korelnök azonban a veterán David Madsen-Mygdal, aki 66(!) évesen is elindul a Supertwin kategóriában. Ő 1985-ben debütált a Man-szigeti TT-n, és senki más sem teljesített annyi Tourist Trophy-t, mint ő – számtalan más utcai versenyről nem is beszélve. A fia 2013-as halála sem tántorította el a szenvedélyétől.

Edzéseredmények

SUPERBIKE

A Superbike géposztályban a „beugró” ausztrál Josh Brookes (nyitóképünkön) volt a leggyorsabb, megelőzve a Suzukira visszaszokó Michael Dunlopot. Akinek a visszaszokás kifejezetten jól ment, ugyanis egyből ugratott is vele:

A harmadik helyen a hondás Davey Todd, a negyediken pedig a verseny legeredményesebb motorosa, Alastair Seeley végzett. Ötödik lett a gyári hondás Glenn Irwin, a csapattárs John McGuinness pedig 12. helyen zárt.
Íme az első 20 helyezett, a teljes lista itt tekinthető meg.

1 Josh BROOKES MCE Ducati Racing DUCATI 4:29.000
2 Michael DUNLOP Hawk Racing SUZUKI 4:29.173 0.173
3 Davey TODD Milenco by Padgett’s HONDA 4:29.891 0.891
4 Alastair SEELEY IFS YAMAHA 4:29.909 0.909
5 Glenn IRWIN Honda Racing UK HONDA 4:31.145 2.145
6 James HILLIER RICH Energy OMG Racing YAMAHA 4:31.815 2.815
7 Richard COOPER Hawk Racing SUZUKI 4:32.485 3.485
8 Conor CUMMINS Milenco by Padgett’s HONDA 4:32.858 3.858
9 Michael RUTTER Bathams Racing BMW  4:33.403 4.403
10 Peter HICKMAN FHO Racing BMW  4:34.002 5.002
11 Ian HUTCHINSON Milwaukee BMW BMW  4:34.442 5.442
12 John McGUINNESS Honda Racing UK HONDA 4:35.388 6.388
13 Lee JOHNSTON Ashcourt Racing BMW  4:35.403 6.403
14 Dean HARRISON DAO Racing KAWASAKI 4:37.311 8.311
15 Jamie COWARD KTS Racing by Steadplan YAMAHA 4:38.106 9.106
16 Michael SWEENEY MJR Racing BMW  4:38.134 9.134
17 Paul JORDAN PreZ Racing YAMAHA 4:39.049 10.049
18 Sam WEST Moto Hub (PRL) BMW  4:39.369 10.369
19 Adam McLEAN McAdoo Kawasaki Racing KAWASAKI 4:39.755 10.755
20 Dom HERBERTSON Burrows by RK Racing SUZUKI 4:40.026 11.026

 

SUPERSTOCK

Az ezres stock motorok mezőnyében az északír mágus Michael Dunlop végzett a Honda Fireblade-del, 1,7 másodperccel megelőzve a veterán legenda Michael Ruttert.

A Hawk Racing Suzukiján ülő Richard Cooper lett a negyedik, a privát BMW-s Dominic Herbertson zárt negyedikként. Az ötödik és hatodik helyeken olyan neveket találunk, mint Ian Hutchinson vagy James Hillier.
Íme az első 20 helyezett, a teljes lista itt tekinthető meg:

1 Michael DUNLOP MD Racing HONDA 4:35.056
2 Michael RUTTER Bathams Racing BMW  4:36.814 1.758
3 Richard COOPER Hawk Racing SUZUKI 4:40.134 5.078
4 Dom HERBERTSON GB Racing BMW  4:40.974 5.918
5 Ian HUTCHINSON Milwaukee BMW BMW  4:41.880 6.824
6 James HILLIER RICH Energy OMG Racing YAMAHA 4:43.050 7.994
7 Craig NEVE CN Racing BMW  4:43.442 8.386
8 John McGUINNESS Honda Racing UK HONDA 4:45.330 10.274
9 Alastair SEELEY IFS YAMAHA 4:45.732 10.676
10 Peter HICKMAN FHO Racing BMW  4:46.090 11.034
11 Dean HARRISON DAO Racing KAWASAKI 4:47.384 12.328
12 Stefano BONETTI Speed Motor BMW  4:48.435 13.379
13 Adam McLEAN McAdoo Kawasaki Racing KAWASAKI 4:48.695 13.639
14 Davey TODD Milenco by Padgett’s HONDA 4:48.798 13.742
15 Carl PHILLIPS SBR SUZUKI 4:48.832 13.776
16 Sam WEST Moto Hub (PRL) BMW  4:48.977 13.921
17 Paul JORDAN PreZ Racing YAMAHA 4:50.622 15.566
18 Michael SWEENEY MJR Racing BMW  4:54.980 19.924
19 Brian McCORMACK FHO Racing BMW  4:55.094 20.038
20 Mark PURSLOW Never Be Clever Racing BMW  4:56.099 21.043

 

SUPERSPORT

A hatszázasoknál az Ashcourt Racing Yamaháján ülő Lee Johnston végzett az élen kedden, megelőzve Michael Dunlopot és a Man-szigeti TT második leggyorsabb emberét, a kawasakis Dean Harrisont.

Hogy mennyire nem számít a kor, azt az 58 éves Jeremy McWilliams hetedik helye jelzi.
Íme az első 20 helyezett, a teljes lista itt tekinthető meg.

1 Lee JOHNSTON Ashcourt Racing YAMAHA 4:42.935
2 Michael DUNLOP MD Racing YAMAHA 4:44.155 1.220
3 Dean HARRISON DAO Racing KAWASAKI 4:44.938 2.003
4 Davey TODD Milenco by Padgett’s HONDA 4:45.547 2.612
5 Alastair SEELEY IFS YAMAHA 4:45.966 3.031
6 Adam McLEAN McAdoo Kawasaki Racing KAWASAKI 4:46.029 3.094
7 Jeremy McWILLIAMS Burrows by RK Racing YAMAHA 4:47.417 4.482
8 Conor CUMMINS Milenco by Padgett’s HONDA 4:48.284 5.349
9 Ian HUTCHINSON BPE by Russell Racing YAMAHA 4:48.577 5.642
10 Joe LOUGHLIN Team ILR YAMAHA 4:48.706 5.771
11 Jamie COWARD KTS Racing by Steadplan YAMAHA 4:49.660 6.725
12 James HILLIER RICH Energy OMG Racing YAMAHA 4:49.857 6.922
13 Paul JORDAN PreZ Racing YAMAHA 4:51.205 8.270
14 Christian ELKIN Bob Wylie Racing YAMAHA 4:51.500 8.565
15 Michael SWEENEY EM Building YAMAHA 4:51.646 8.711
16 Pierre Yves BIAN Martimotos Racing KAWASAKI 4:52.803 9.868
17 Ryan MAHER YAMAHA 5:00.652 17.717
18 Nathan HARRISON Quayside Racing HONDA 5:01.240 18.305
19 Michael EVANS Heattech Racing YAMAHA 5:01.279 18.344
20 Xavier DENIS Optimark Road Racing HONDA 5:02.078 19.143

 

SUPERTWIN

Ebben a géposztályban legfeljebb 700 köbcentis, négyütemű, kéthengeres sorozatgyártás motorkerékpárokkal lehet elindulni. A japán márkák és az Aprilia mellett egy kis olasz manufaktúra, a Paton van még jelen – egész szép sikerekkel.

A keddi edzést azonban nem ez a márka, hanem a Kawasaki nyerte meg, Richard Cooper jóvoltából.
Íme az első 20 helyezett, a teljes lista itt tekinthető meg.

1 Richard COOPER  JMcC Roofing KAWASAKI 5:14.212
2 Pierre Yves BIAN VAS Engine Racing PATON 5:18.256 4.044
3 Jeremy McWILLIAMS IFS / Bayview Hotel PATON 5:19.801 5.589
4 Michael RUTTER Team ILR PATON 5:21.387 7.175
5 Joe LOUGHLIN Team ILR PATON 5:21.717 7.505
6 Christian ELKIN Dynocentre NI KAWASAKI 5:24.060 9.848
7 Peter HICKMAN PHR Performance APRILIA 5:25.304 11.092
8 Jamie COWARD KTS Racing by Steadplan KAWASAKI 5:26.970 12.758
9 Lee JOHNSTON Ashcourt Racing APRILIA 5:28.769 14.557
10 Craig NEVE RB Engineering KAWASAKI 5:29.535 15.323
11 Darren JAMES KMR Kawasaki KAWASAKI 5:30.344 16.132
12 Matthew REES KMR / Rees Racing KAWASAKI 5:31.636 17.424
13 Adam McLEAN McAdoo Kawasaki Racing KAWASAKI 5:31.833 17.621
14 Gary McCOY MadBros Racing KAWASAKI 5:33.134 18.922
15 Brian McCORMACK TJ Performance  APRILIA 5:33.297 19.085
16 Stefano BONETTI Speed Motor APRILIA 5:36.882 22.670
17 Marty LENNON ML Designs KAWASAKI 5:37.454 23.242
18 Ryan GIBSON Gibson Motors APRILIA 5:42.190 27.978
19 Emmet O’GRADY APRILIA 5:51.365 37.153
20 Anthony REDMOND Reds Garage IOM KAWASAKI 5:55.048 40.836

 

Csütörtökön rendezik a második időmérő edzéseket, valamint az első versenyeket is. A menetrend itt található.