back to top
2025. július 06. 01:57
Kezdőlap Blog Oldal 773

Aleix Espargaró: Nagyon is reális a vb-esélyünk

0

Aleix Espargaró Jerezben is dobogóra állhatott, így a vb-összetettben is előkelő helyen áll. És szerinte még több vár még rájuk.

Aleix Espargaró harmadikként ért célba a Spanyol Nagydíjon, ezzel pedig mindössze hét pont a lemaradása a vb-tabellán Fabio Quartararo mögött. Az Aprilia most már nyugodtan veteránnak tekinthető motorosa a verseny végén előzte meg a dobogóért harcoló Miller-Márquez párost. Espargaró soha karrierje során nem állt még két egymást követő futamon dobogó. Portugália és Jerez mellett pedig ott van már korábbról az argentin futamgyőzelem is.

Nem fogok felébredni, egészen Valenciáig. Katarban kezdtem álmodni, és bár továbbra sem szabad elragadtatni magunkat, (az esély) nagyon is reális)” – lelkendezik Espargaró a Motorsport.com kérdésére. „Nagyszerű munkát végzünk, és bár nincs meg az a sebességünk, mint mondjuk Fabiónak, az érzés jó. Valami még hiányzik, bár nem sok, de valami még hiányzik. Ha viszont nem ragadok be Jack és Marc mögé, ott lehettem volna az elejében. Így pedig a kulcs a stabilitás lesz. Nem szabad hibázni, ott kell mindig lenni. De túl vagyunk gyakorlatilag a bajnokság egyharmadán, és csak hét pont a hátrányunk.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, azzal, hogy Espargaró megint dobogóra állhatott, az Aprilia elvesztette a koncessziós kiváltságait.

Azt gondolom, ha hat verseny után csak hét pont a lemaradásunk, az azt jelenti, hogy a motor jól működik. Ez egy fair dolog, innentől egyenlő esélyekkel harcolhatunk a többi gyártóval. Talán Noalében a mérnökök kicsit stresszesebbek lesznek majd, de nem hiszem, hogy ez sok mindent megváltoztat majd. Az én életem viszont egyszerűbb lesz. Lett volna egy tesztem Le Mans-ban és Mugellóban, így viszont több időm lesz hazamenni. Ezt a szintet volt igazán nehéz elérni. Az erőforrásnak innentől egy kicsit tovább kell majd kitartania, de szerintem menni fog ez is.

Oliveira: Problémák vannak a gumival

0

A jerezi tesztnap nem éppen az elképzelései szerint alakult Oliveirának: a csapattársánál is több, mint egy másodpercet kapott.

A 27 éves versenyző 65 kört tett meg az előző futamnak otthont adó jerezi pályán, de mindössze a 21. időeredményt tudhatja magáénak. A teszt legeredményesebb pilótájánál, Johann Zarcónál 1,183 másodperccel volt lassabb.

„Nehéz nap volt” – kezdi Oliveira.

„Mindig akkor akadt gondunk, amikor friss gumival indultam ki a pályára. Így semmit nem tudtunk megvalósítani abból, amit elterveztünk, sem a teljesítményt illetően, sem pedig a sebesség kapcsán. Ezen kívül kipróbáltunk egy könnyebb bőrruhát és egy új kipufogót is. Elég erősen rázkódik a motor, amit már vasárnap a versenyen is észleltünk, de a teszt teljesen más. Végre ténylegesen megbizonyosodhattunk arról, hogy valami nem stimmel. Egy vagy két dolgot találtunk, amin mindenképpen javítani kell a francia futamig.”

Egyre kevesebb az előzés a MotoGP-ben

0

Egy a Forma-1-ben évtizedek óta fennálló probléma kezdi felütni a fejét a kétkerekűek csúcskategóriájában is. Az ok lényegében ugyanaz: túl sok aerodinamika, kevesebb előzés. Mértékében nyilván nem összehasonlítható a MotoGP motoron lévő elemek a Forma-1-es szárnyakkal, és egyéb kiegészítőkkel, de hasonló elvek szerint jelentkeznek a problémák. Egy online motoros magazin hosszabb véleménycikket közölt a hétvégi futam után, melyben kifejtette, hogy miért tűnhet unalmasabbnak így.

A jerezi futamon Marc Marquez akcióin kívül mindössze egyetlen pozícióváltás volt az első 7-ben. Történetesen Aleix Espargaro pont akkor előzte Millert, amikor Marquez hibázott. A futam ettől még nem feltétlenül volt unalmas, hiszen Quartararo végig közel volt Bagnaia-hoz, és a dobogóért is látványos csata volt. Előzések nélkül viszont az egész mit sem ér, nem is nagyon fogunk rá emlékezni. Jerez persze nem a legkönnyebb pálya előzésre, hiszen nem ez az első eset, hogy kevés helycsere van a futamon.

Forrás: Monster Energy Yamaha

Az aerodinamikán kívül van még egy jelentős dolog, ami különösen a melegebb futamokon érződik. Miután a motorok kipufogójából rengeteg hő távozik a verseny alatt, ezt a hátulról érkező erősen megkapja, így kevesebb menetszél hűti az első gumikat. Miután túlmelegszik, és a guminyomás is felszökik, ismét tapadásvesztés áll be – ezért volt Quartararo is esélytelen a támadásra. Ez persze nemcsak aerodinamika, hanem részben a Michelin gyengesége is, hiszen amióta visszatértek a sorozatba, mindig az első gumival van gondja a mezőnynek.

Mindez persze egy olyan korszakban zajlik, amikor a mezőny szorosabb, mint valaha. A 800-as érával ellentétben nem 2, maximum 3 márka gyári csapata érhet oda az elejére, hanem gyakorlatilag bárki. A Dorna mindent megtett azért, hogy a kisebb költségvetésű csapatok is felzárkózzanak, és szinte egyformák már a motorok. Enélkül persze nem is látnánk ennyi gyártót és motort a rajtrácson. A sok újítás viszont nemcsak azt jelenti, hogy a köridők javulnak, hanem hogy egyre jobb technikával versenyeznek. Már nem kell küzdeni a kigyorsításnál, a váz magassága alkalmazkodik a pályához. Így nem lehet egy jól elkapott kigyorsítással akkora sebességkülönbséget elérni. Féktávon is stabilabb a motor, így rövidebb a féktáv, nehezebb bemenni a másik mellé. A köridők ugrásszerűen javulnak, a pályacsúcsok megdőlnek.

Forrás: Repsol Honda

Köridők a számok nyelvén

Csak összehasonlításképp: Bagnaia a Q2-ben 1.36.1-es idővel állított fel új pályacsúcsot. Ugyanitt Jerezben 15 évvel ezelőtt Dani Pedrosa a Michelin kvalifikációs abroncsával 1.39.4-es körrel szerzett pole pozíciót. Bár ez már 2007-ben sem számított pályarekordnak, de akkor még felkaptuk a fejünket, hogy milyen kicsik voltak a köridők között a különbségek. Majd átlagot tekintve még az ezt követő 10 évben sem sűrűn mentek be 1.38 alá. Eltekintve attól, hogy az időjárásnak, meg a pálya állapotának egyébként komoly szerepe van, most visszatekintve a köridőkre ez óriási ugrás. A pálya vonalvezetése nem változott, maximum a rázóköveket lehet bátrabban támadni, mert aszfalt van mellette.  A szokásos kérdés mellett, hogy meddig lehet fejlődni, ezúttal azt is hozzátehetjük, hogy érdemes-e? Látványosabbak lesznek-e a futamok, ha 3 másodperccel gyorsabb körökre képesek, vagy ha 5 perccel hamarabb leinthetik? Vagy lehet-e úgy innovatív a sorozat, hogy az nem az előzések rovására megy?

Bagnaia: Visszatértem!

0

Először nyert 2022-ben Francesco Bagnaia. A Spanyol Nagydíj során az olasz minden egyes kört az élen töltött, így érthetően megjött az önbizalma.

Fabio Quartararo csak megszorongatni tudta, legyőzni nem: Bagnaia Jerezben első győzelmét szerezte 2022-ben. Az olasz ráadásul már a pole-ból is indulhatott, valamint rajt-cél győzelmet aratott. Imponáló magabiztosság tehát a Ducati motorosától, amit láthattunk vasárnap.

Életem egyik legjobb rajtja volt” – lelkendezik Bagnaia. „Ezzel a motorral mindig nagy küzdelem, hogy ne egykerekezzek a rajtnál. Ott viszont minden tökéletesen alakult. A kettes kanyarban figyelnem kellett, mert hallottam, hogy ott van Fabio mögöttem. Aggódtam a 12-es kanyarban, mert tudtam, hogy ott nagyon erős. Az első körben csak őt igyekeztem akadályozni, aztán kezdtem tempót menni.

Ez elég jól sikerült Bagnaia részéről. És ez kellett is ahhoz, hogy ismét helyzetbe hozza magát. „Optimista voltam a tesztek után, de aztán a valóság kicsit mást hozott nekünk. Küszködtem. Aztán viszont sikerült összehangolni a stílusomat a motorral. Ehhez a motorhoz kicsit más kell, mint korábban. Most pedig visszatértem. Eszerint kell folytatni a továbbiakban. Több pontot viszont nem szórakozhatok el, mert már így is 33 pont a lemaradásom. Itt az ideje felzárkózni kicsit.

A vb-tabellát Fabio Quartararo vezeti 89 megszerzett ponttal, ez héttel több, mint amennyivel Aleix Espargaró rendelkezik. Győzelmének köszönhetően, amely egyben első dobogója is volt 2022-ben, Pecco Bagnaia jelenleg 56 ponton áll.

Mir menedzsere: Joan ledöbbent

0

Paco Sanchez, Joan Mir menedzsere is értetlenül áll az előtt a tény előtt, hogy a Suzuki év végén kivonulna a MotoGP-ből.

A fiatal spanyol 2019-ben debütált a királykategóriában a Suzuki csapatnál, majd rá egy évre a világbajnoki címig vezette a motort. Most tanácstalanul áll az események előtt.

Menedzsere a következőket nyilatkozta:

„Nem tudok egyelőre semmi megerősíteni vagy megcáfolni, mert még semmiféle hivatalos közleményt nem adott ki a csapat. Felvettem a kapcsolatot az istálló felelős vezetőivel, de választ nem kaptam az ügyben. Már beszéltünk a Yamahával, Hondával és a többi csapattal is, de az igazság az, hogy Joan a Suzukival szeretne szerződést hosszabbítani. Nem volt betervezve, hogy új gyártót kell keresnünk. Mir természetesen nyugtalan és ugyanúgy meglepődött, mint én. Senki nem számított erre. Még vasárnap azt az információt kapta a csapattól, hogy a szerződése lassan de biztosan halad. Az a benyomásom, hogy ez egy hirtelen döntés a Suzuki részéről, és lehetőséget sem adtak arra, hogy reagálhassunk rá.”

Dovizioso szerint a Yamaha kizárólag Quartararóra koncentrál

0

Andrea Dovizioso szerint a Yamahának változtatnia kellene, de ami neki probléma, az Fabio Quartararónak nem. Márpedig a japánok elsősorban rá figyelnek.

Andrea Dovizioso eddig mindössze nyolc pontot szerzett 2022-ben, legjobb eredménye egy tizenegyedik hely. Jerezben, a Spanyol Nagydíjon például csak 17. lett, ezzel pont nélkül maradt. Dovi ezzel mindössze 20. a tabellán, és beletörődni látszik a sorsába. A versenyhétvége után ugyanis, amikor a mezőny ott maradt tesztelni, az olasz szerint neki nem nagyon van mit…

Semmilyen újdonságot nem tudtunk ma tesztelni, így maradt a súlyelosztás” – kezdi a rezignált Dovizioso. „Jobb a helyzetünk, mert jobb féktávokat tudok venni azok után, amiket kipróbáltunk. De túl sok minden nem változott az eddigiekhez képest. Kevés a mozgástér, ez van.

Pedig Dovizioso szerint munka, az lenne. „Van pár eszköz, amivel a Yamaha szeretne tapadást találni, de ezek haszontalanok, ha engem kérdeznek. Ezek csak finomítások, nem változtatások. A Yamaha semmi nagy dolgot nem akart hozni ennek a megváltoztatására. Meglátjuk, később lesz-e valami ilyen.

Valami átfogó kellene a hátsó tapadás kezelésére. „Ezt a beállítások finomításával nem lehet megoldani, valami nagyobb beavatkozás kell. Jelenleg senki nem tudja, merre induljon el ezzel kapcsolatban, de valamit tenni kell. Eljutott az illetékesekig a probléma, foglalkoznak vele, de válaszokat egyelőre még nem kaptam ezzel kapcsolatban. Most mindenki kizárólag Quartararóra és a boldogságára koncentrál, ami teljesen érthető is, elvégre a vb-címért harcol. Így hát abba, ami neki nem probléma, nem fektetnek akkora energiát. És ez egyébként teljesen érthető” – összegzett Dovizioso.

Csapattársa szerint Valentino Rossi nagyon gyorsan tanul

0

Második GT World Challenge Europe-hétvégéjén megszerezte első pontjait Valentino Rossi. Csapattársa is dicséri őt.

Egy tizenharmadik és egy nyolcadik hellyel folytatta teljes szezonos autóversenyzői karrierjét Valentino Rossi. A Doktor ezúttal Brands Hatch-ben vendégeskedett, ahol a GT World Challenge Europe Sprint Cup két versenyét rendezték. A Doktornak rögtön az első verseny első méterein egy baleset mellett kellett elmanővereznie, de sikeresen megúszta ezt.

Az első versenyen jókora szerencsém volt, hogy el tudtam kerülni a bajt” – ismeri el Rossi. „Aztán pedig nagyjából maradtam ott, ahol voltam. A második verseny aztán sokkal jobban alakult, mert rengeteget léptem előre a versenyzésemben. Rengeteget javultak a köridejeim, és nagyon jól éreztem magam a pályán. Nagyon élveztem az utolsó köröket!

A csapattárs, Frédéric Vervisch is elégedett. „Megszereztük első pontjainkat, és nagyon örülünk ennek az eredménynek. Nagyon jól haladunk, és Vale is rendkívül gyorsan tanul. A legfontosabb, amire most mindkettőnknek figyelnie kell, hogy javulni tudjon az időmérős tempónk is. De Vale a legjobb újonc, akivel valaha dolgoztam. Van némi tapasztalatom oktatóként is, és soha nem láttam még olyat, mint ő. Lenyűgöző, amit művel, ha valamit elmondok neki egyszer, ő megcsinálja. Ha esetleg nem, akkor meg megpróbálja még egyszer. Ugyanarra képes, mint mi, vagy még jobbra is. Csak még össze kell ezt a sok információt raknia.

Rossi komoly dicséreteket zsebelt be a csapatfőnök Vincent Vosse-tól is. „Vale rengeteget lépett előre, a második versenyen konkrétan a legjobbak között volt.

A Doktor nemrég még Imolában mutatkozhatott be GT-versenyzőként, ahol tizenhetedik lett. A legközelebbi bevetése újabb két sprintfutammal Franciaországban, Magny Cours-ban lesz. A versenyeket jövő hét végén rendezik.

A Dorna közleménye a Suzuki kiszállásáról

0

Alig egy nappal azután, hogy a jerezi futamot követő tesztek alatt szárnyra keltek a pletykák a Suzuki lehetséges kiszállásával kapcsolatban, a promóter elébe ment a dolgoknak. Noha eredetileg a Suzukitól vártuk volna, a Dorna adott ki friss közleményt.

A legújabb szóbeszédet követően, miszerint a Suzuki 2022 végén kiszáll a MotoGP-ből, a Dorna Sport hivatalosan is felvette a kapcsolatot a gyárral, hogy emlékeztesse őket arra, hogy a szerződésük a MotoGP-vel nem teszi lehetővé, hogy ilyen döntést egyoldalúan hozzanak. Azonban ha a két fél közös megállapodása szerint távoznak, a Dorna dönteni fog arról, hogy hány versenyző és csapat versenyezhet a MotoGP 2023-ban. 

A Dornánál folyamatosan érdeklődik számos gyár, és független csapat is, hogy beszállnának a MotoGP-be, amennyiben a sportág továbbra globális példája a szoros versenynek, az innovatív technológiának, a szórakoztatásnak, és eléri rajongók százmillióit a világban. Az érdeklődők az elmúlt 24 órában újra megerősítették szándékukat.

A Suzuki azóta sem adott ki hivatalos információt – bár ez lehet amiatt is, hogyha még  esetleg zajlanak a tárgyalások. Nem kizárt, hogy ezen a héten már nem is fognak mondani semmit, hiszen Japánban jelenleg úgy nevezett Arany Hét van, ami egy többnapos nemzeti ünnep. A Dorna közleményéből viszont nem derül ki, hogy pontosan kik lehetnek az érdeklődők. Amennyiben viszont sikeres a megegyezés, akkor is csak egy csapat léphet a Suzuki helyére, mivel vélhetően nem akarnak 24-nél több motort a rajtrácson. Ideális esetben ezt 6 gyártó között igazságosan lehetne elosztani egy gyári, és egy privát csapattal, de többek közt a Suzukinak sem volt sosem partnercsapata.

A Honda versenyzői nagyon várják Le Mans-t

0

Marc Márquez és Pol Espargaró keményen vetette bele magát a munkába a Honda garázsában a hétfői hivatalos teszten Jerezben, rengeteg kört tettek meg és kipróbáltak jó néhány változtatást. Hogy mennyire voltak elégedettek? Ezt is elmondták.

Márquez összesen 60 kört tett meg a jerezi aszfaltcsíkon és főként aerodinamikai fejlesztésekre koncentrált. Három motorral dolgozott a gyakorlás során, hogy megtalálhassák a Honda gyenge pontját és javítani tudjanak rajta. Márquez a tesztet végül a 15. helyen zárta, de a céljuk most nem az volt, hogy elől végezzenek.

„Ez egy jó és fontos nap volt, és ki tudtunk próbálni néhány dolgot. Mint mindig, néhány változtatás bevált, mások inkább csalódást okoztak. Kipróbáltunk néhány különböző aerodinamikai csomagot”erősítette meg a nyolcszoros bajnok spanyol.

„Fontos volt megérteni, hogyan működnek ezek a rövidebb és szűkebb pályákon, mert az előszezonban mindig a nagy pályákon voltunk, mint Sepang és Mandalika. Sok információt tudtunk gyűjteni, de tovább kell dolgoznunk” – hangsúlyozta Márquez. „Már nagyon várjuk Le Mans-t.”

Pol Espargaró 5. helyen végzett a tesztelésen és arra használta a napot, hogy minél több kört tegyen meg, mivel a jerezi hétvége nem a tervek szerint alakult számára. A Honda versenyzője 85 kört teljesített, és végül a spanyol elégedett volt a tesztnapjával. „Sok kört kellett megtennünk, hogy mindent megértsünk, és jól ment. Az adatok nagyon fontosak a MotoGP-ben” – mondta el Espargaró. „Nem számít, hogy mit próbálsz ki egy teszten, mindig fejlődsz. Sok mindent kipróbáltunk, egyes dolgok pozitívak, mások negatívak.”

„Természetesen gyorsabb akarsz lenni, de elégedett vagyok azokkal a körökkel, amelyeket a közepes gumikon tudtunk megtenni. Kíváncsian várjuk, hogy Le Mans-ban kifizetődik-e a munkánk.”

Espargaró dobogójával vége az Aprilia koncessziós kiváltságainak

0

A MotoGP mezőnyében 2021 óta a jerezi versenyig egy olyan gyártó szerepelt az Aprilia személyében, akik még élhettek a koncessziós jogok adta kiváltságokkal. A versenyhétvégére úgy érkeztek, hogy amennyiben valamelyik versenyzőjük dobogóra áll, ezeket a privilégiumokat elveszíti a noalei gyár.

Mit is jelent a koncesszió és miért hozták létre?

A koncessziós jogok azokat a gyártókat segítik, akik be szeretnének szállni a királykategória küzdelmeibe. Azért be ezt a szabályt, hogy felzárkóztassák az újonnan érkezőket, mint a KTM, Suzuki és az Aprilia.

Egyébiránt ha bármelyik MotoGP-gyártó egy teljes szezont egyetlen dobogó nélkül teljesít, akkor az adott gyár koncessziós engedményt kap a következő szezontól.

Mikor törlik a koncessziós jogokat?

Amennyiben az új márka összegyűjt hat egységet – futamgyőzelem 3, második hely 2, harmadik hely 1 pontot jelent -, megszűnnek privilégiumaik.

Milyen plusz kiváltságokat jelent a koncesszió?
  • korlátlan tesztnapok
  • bármely pályán való tesztelési jog
  • kilenc motor felhasználásának lehetősége (a többi gyártónak járó hét helyett)
  • motorengedélyezési szabályok alóli mentesség
  • hat szabadkártyás indulási lehetőség (egyéb esetben ez három)
  • év közbeni fejlesztés lehetőség
Miért „veszítette” el ezt most az Aprilia?

A Suzuki és az Aprilia 2015-ben csatlakozott a királykategória mezőnyéhez és kezdték meg a felzárkózást a mezőnyhöz koncessziós privilégiumaik felhasználásával.

A japán gyártó azóta már világbajnoki címmel is büszkélkedhet, 2018 óta működik „normál” gyártóként a MotoGP-ben. Ekkor ugyanis Alex Rins és Andrea Iannone révén elérték azt a limitet, amelynél már megszűnnek a kiváltságok.

A KTM 2016 novemberében debütált a MotoGP kategóriában szabadkártyával, majd a 2017-es szezontól vett részt a királykategória küzdelmeiben teljes szezonban. Az osztrák gyártó a 2020-as spielbergi futam óta nem élhet a koncessziós privilégiumaival, hiszen itt Brad Binder brno-i első KTM-es győzelme után Oliveria is első helyen tudott célba érni.

Az Aprilia 2015-s királykategóriás debütálása óta élvezte a koncessziós jogokat, hiszen nem gyűjtötték még össze a 6 pontot, ami automatikusan elveszi a privilégiumokat a gyártótól. Azonban Aleix Espargaró serényen gyűjtögeti a dobogós helyezéseket az idei esztendőben, így a 2021-es silverstone-i dobogó, majd a termasi győzelemet követő portugáliai és spanyol harmadik helyezés után az olasz gyártó 2023-tól már nem élvezi a koncessziós jogok adta előnyöket.

Az Aprilia felzárkózásával immár egyetlen gyártó sem rendelkezik kiváltságokkal a királykategória mezőnyében.

 

Aleix Espargaró nem tűnik megilletődöttnek a privilégiumok elvesztése miatt, sőt ő kifejezetten várta ezt a pillanatot. A futamot megelőzően elmondta ezzel kapcsolatban véleményét:

„Lehet, hogy néhány mérnök egy kicsit jobban aggódik [az engedmények elvesztése miatt], mint én, de nekem ez sosem tetszett” – mondta Aleix Espargaró.

„Nem vagyok hülye, tudom, hogy ezek az engedmények segítenek nekünk, de egyáltalán nem tetszik. Úgy gondolom, hogy bebizonyítottam, hogy nagyon magas szinten motorozom, és az Aprilia GP is jó szinten van.

„Nem lehetetlen jó eredményeket elérni. Mostantól úgy gondolom, hogy jó alapunk van. Remélem, hogy már Jerezben el tudjuk veszíteni az engedményeket.”

A futamon elért harmadik helyezése után is magabiztosan nyilatkozott.

„Fabio tavaly bajnok volt, ismét vezeti a bajnokságot, és hat futam után mindössze hét pont a lemaradásunk”mondta boldogan a spanyol pilóta. „Még nem vagyunk egy szinten, tovább kell fejlesztenünk a motort, és nekem is jobbnak kell lennem. A végén az állandóság lesz a siker kulcsa, és megpróbálom Fabiót a végsőkig nyomás alá helyezni.”