back to top
2025. július 11. 08:32
Kezdőlap Blog Oldal 372

Mikor emelheti fel a trófeát Bagnaia, és mikor Martín? – a bajnoki cím matekja.

0

Az utolsó versenyre maradt az idei szezon legfontosabb kérdésének eldöntése: a Valencia Nagydíj főfutamán Francesco Bagnaia és Jorge Martín is megszerezheti a bajnoki címet. Bagnaia alhatott nyugodtabban az este, hiszen 14 pontos előnyből várja a viadalt, ráadásul a pontegyenlőség neki kedvez. Ennek ellenére Martín sem tekinthető esélytelennek, több olyan forgatókönyv is elképzelhető, amely bekövetkezése esetén ő emelheti majd fel a trófeát.

Végéhez érkezett a 2023-as MotoGP-szezon, 19 sprintet és 19 főfutamot követően idén utoljára csapnak össze a versenyzők a Valenciai Nagydíj vasárnapján. A semleges szurkolók legnagyobb örömére még nem dőlt el bajnoki cím sorsa, Francesco Bagnaia és Jorge Martín is eséllyel pályázik arra, hogy felemelje a trófeát. Bagnaia a hétvégét megelőzően 21 pontos előnyben volt Martínnal szemben, aki azonban a sprinten csökkenteni tudta a különbséget. A spanyol pilóta megnyerte a szombati viadalt, vetélytársa pedig csak az ötödik helyet tudta megszerezni, így a mindent eldöntő összecsapás előtt már csak 14 pont van kettőjük között a tabellán.

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

A Pramac versenyzőjének bajnoki esélyeit csökkenti, hogy a pontegyenlőség nem neki kedvez, hiszen abban az esetben, ha ugyanannyi egységgel zárná az évet a két motoros, akkor a győzelmek száma lenne a döntő, ebből Bagnaiának hat, Martínnak pedig csak négy van. Ennek ellenére a madridi pilóta előtt sem áll megoldhatatlan feladat, hiszen nem példa nélküli, hogy csak a szezon legvégén fordult meg a bajnokság állása. A 15 órakor rajtoló versenynek – amelyen Bagnaia a második, Martín a hatodik helyről fog elindulni – több olyan kimenetele is lehet, amelyet követően egyikük vagy másikuk örülhet.

Bagnaia lesz a világbajnok a következő esetekben:

  • Legalább ötödik lesz.
  • A hatodik és a tizedik hely között végez, és Martín legfeljebb második.
  • A tizenegyedik és tizennegyedik hely között végez, és Martín legfeljebb harmadik.
  • A tizenötödik helyen vagy hátrébb végez, és Martín legfeljebb negyedik.

Martín lesz a világbajnok a következő esetekben:

  • Megnyeri a futamot, és Bagnaia legfeljebb hatodik.
  • Második helyen végez, és Bagnaia legfeljebb tizenegyedik.
  • Harmadik helyen végez, és Bagnaia legfeljebb tizenötödik.

Az olasz pilóta számára előnyt jelenthet, hogy ő már átélte, hogy milyen Valenciában harcolni a bajnoki címért. Tavaly az ideinél jóval kényelmesebb, 23 pontos előnye volt Fabio Quartararóval szemben, tehát akkor egyedül a francia pilóta futamgyőzelme esetén maradt volna alul. Ma értelemszerűen ennél nagyobb nyomással kell majd szembenéznie, de szerinte a különbség nagyságának nincs is olyan nagy jelentősége.

Quartararo: Gyorsabb voltam Bagnaiánál, szinte számítottam az esésre

„Azt hiszem, hogy a nyomás mindkettőnkön ugyanakkora lesz. Szerintem [Martín] több problémával fog szembenézni, mint amennyivel most találkozott. 21 és 14 pont között csak kicsi a különbség, ráadásul neki nyernie kellene, és egyáltalán nem szabad hibáznia, de természetesen ez rám is igaz. Azt kell mondanom, hogy tavaly még a [mostaninál] kilenc ponttal nagyobb előnyöm ellenére is rosszabbul éreztem magam. Tanultam az előző évből, és ez az, ami igazán fontos” – mondta a címvédő a sprint után.

A pillanat, amit sokan elképzelni sem tudtak: Marc Márquez búcsúzik a Hondától

0

Elérkezett a nap, amikor Marc Márquez az utolsó futamát teljesíti a Repsol Honda színeiben. A spanyol versenyző számos rekordot megdöntött az elmúlt tizenegy évben, de még a búcsú napján is motivált maradt, és szeretne jó eredményt elérni.

Bár már több mint másfél hónapja hivatalos, hogy Marc Márquez a Gresini Ducatinál folytatja pályafutását, mégis sokak számára bizonyára a mai napig hihetetlennek tűnt, hogy a 30 éves versenyző más csapat színeiben fog versenyezni. A Valenciai Nagydíj szezonzáróján azonban ténylegesen véget ér minden idők legsikeresebb házassága a MotoGP-ben.

Merthogy sok szempontból teljesen egyértelmű, hogy a spanyol versenyző és a Honda párosítása minden idők legeredményesebb kapcsolata volt a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájában. Persze Giacomo Agostini hét világbajnoki címet szerzett az MV Agustával, míg a spanyol pilóta „csak hatot a japán márkával, ezzel együtt Márquez rengeteg rekordot állított fel a japán gyártóval, vagy éppen annak segítségével. Az alábbiakban fel is soroljuk ezeket a csúcsokat, már ami a királykategóriát illeti.

  • Legtöbb győzelem egy szezonban: 13 (2014)
  • Legtöbb győzelem az első szezonban: 6
  • Legfiatalabb futamgyőztes: 20 év, 63 nap
  • Legtöbb dobogó egy szezonban: 18 (2019)
  • Legtöbb pont egy szezonban, a sprinteket nem számítva: 420 (2019)
  • Legtöbb pole pozíció: 64
  • Legtöbb pole pozíció egy szezonban: 13 (2014)
  • Legtöbb pole pozíció ugyanazon a nagydíjon: 7 (Amerikai és Német Nagydíj)
  • Pole pozíció és győzelem ugyanazon a hétvégén: 37 (Mick Doohannel holtversenyben)
  • Legfiatalabb világbajnok: 20 év, 266 nap

Márquez azok után mutatkozott be a MotoGP-ben, hogy a legkisebb és a középső kategóriában is világbajnok lett. 2013-ban valósággal berobbant a legmagasabb géposztályba, olyannyira, hogy már az első szezonjában felért a csúcsra, mindössze 4 ponttal megelőzve Jorge Lorenzót. Ezzel Umberto Masetti (1950) és idősebb Kenny Roberts (1978) után ő lett a harmadik pilóta, aki az első királykategóriás szezonjában felért a csúcsra.

2014-ben aztán számos rekordot átírt, és zsinórban elért tíz győzelmével a mai napig tartja a MotoGP-korszak rekordját. Természetesen abban az évben is világbajnok lett, aztán egy év kihagyás után 2016-tól 2019-igsorozatban négyszer ért fel a csúcsra. Azonban hozzá kell tenni, hogy a 2015-ös szezonban számos ellenséget szerzett magának, amikor sokak szerint az utolsó két fordulóban szándékosan gátolta meg Valentino Rossit, hogy megszerezze tizedik vb-címét, amit félig-meddig be is ismert.

Ezzel együtt Márquez első hét királykategóriás szezonjában hatszor felért a csúcsra, és úgy tűnt, hogy senki nem tudja megállítani. A 2020-as szezonnyitó Spanyol Nagydíjon azonban minden felborult: egy bukás következtében eltört a felkarcsontja. Az akkor 27 éves motorrost megműtötték, de túlságosan hamar, egészen konkrétan egy héttel a baleset után vissza akart térni, ami katasztrofális döntésnek bizonyult.

Azt mondanám, hogy a legrosszabb pillanat 2020-ban volt, amikor visszatértem – emlékezett vissza. – Az volt pályafutásom, illetve a Hondánál töltött hosszú korszakom legnagyobb hibája.” Nem véletlen, hogy Márquez ezt tartja a legnagyobb baklövésének, hiszen bár a második jerezi futamon a fájdalmai miatt nem tudott elindulni, így is megpecsételte saját sorsát. Újabb műtétre volt szüksége, majd miután a csont elfertőződött, még egyre.

2021-ben aztán visszatért, és három futamot is meg tudott nyerni. Azonban továbbra sem volt százszázalékos állapotban, és erre egy évvel később ő maga is rájött. Az idény közepén negyedszerre is kés alá feküdt, és később kiderült, hogy ekkor komolyan elgondolkozott a visszavonuláson. A műtét azonban sikeres volt, így erre nem volt szükség, és Márquez az idény végén egy pole pozíciót és egy dobogót is bezsebelt.

A mostani idénynek úgy vágott neki, hogy állítása szerint tökéletes fizikai állapotban volt. A szezonnyitó Portugál Nagydíjon viszont nagyot hibázott, és miután nekiment Jorge Martínnak, motorja irányíthatatlanul nekicsapódott Miguel Oliveirának. Ennek következtében több futamot is ki kellett hagynia.

Aztán visszatért, ám ebben sem volt sok köszönet. A mélypont talán a Német Nagydíj volt, ahol ötször is lesett, és több helyen is megsérült. Egyes információk szerint ekkor határozta el, hogy elhagyja a Hondát. Márquez állítása szerint csak az utolsó pillanatban döntött, az viszont tény, hogy a rossz szereplés miatt valóban távozik a japán gyártótól, amit október elején jelentettek be. Ezen a hétvégén pedig ténylegesen eljött a búcsú ideje.

Végre elérkeztünk az év végére – nyilatkozta még a hétvége előtt. – Ez az esztendő tele volt hullámhegyekkel és -völgyekkel, érzelmekkel és nehéz döntésekkel. Most úgy érkezünk meg Valenciába, hogy a lehető legjobban szeretnénk befejezni a szezont. Szeretem ezt a pályát, és jó emlékeim vannak róla. Természetesen ez nem akármilyen szezonzáró: nagyon érzelmes lesz, hiszen egy hihetetlen fejezet zárul le a sportolói karrieremben és az életemben.”

Márquez később azt is elmondta, hogy a nehéz idők segítettek neki abban, hogy olyan versenyzővé, illetve emberré váljon, aki jelenleg. Hozzátette, hogy az ünnepi fordulót az utolsó pillanatig élvezni akarja, és bár ezt nem lehet garantálni, a sprintfutamon alighanem jól érezte magát. Azonban már akkor kijött rajta némi érzelem.

Próbáltam uralkodni magamon ás az érzelmeimen – jelentette ki a különleges sisakkal versenyző pilóta. – Azonban nem tagadhatom, hogy amikor a dobogón álltam, és láttam az összes arcot a csapatból, elöntöttek az érzelmek, mert ők az én embereim, és mindig is azok lesznek. Persze ez csak egy sprintfutam volt, de igyekszem száz százalékot nyújtani ezen a hétvégén. Az időmérő után csalódott voltam, mert a kilencedik hely egyértelműen hátrányt jelent a rajtrácson. Azonban a mostanihoz hasonló eredmény a legnagyobb jutalom mindazoknak, akik segítettek és támogattak a Hondánál eltöltött tizenegy év során. Nélkülük soha nem tudtam volna valóra váltani az álmaimat.”

Megszólalásának utolsó részében Márquez a Valenciai Nagydíj sprintfutamára utalt, amelyet a harmadik helyen zárt. A főversenyt természetesen ismét kilencedikként fogja kezdeni, de ha megint sikerül felzárkóznia, akkor akár a világbajnoki címet is befolyásolhatja teljesítményével. Őt azonban ez Fabio Quartararóhoz hasonlóan nem érdekli.

Támadni fogok, ha megvan a ritmusom, és van rá lehetőségem – leszögezte. – Katarban például nem támadtam Peccót és Martínt. Peccót a sprintfutamon, Martínt a főversenyen. Nem volt meg a tempóm, és akkor nem volt értelme támadni és előzni. Itt viszont megvan a tempóm, és a saját versenyemért akarok küzdeni, a legjobbamat szeretném nyújtani. Mindig a határon belül, de ez a versenyzés.”

Márquez azóta, hogy bekerült a MotoGP-be, először fog más istálló versenyezni, mint a Honda. A spanyol versenyző követi öccsét, és 2024.től Álex Márquez csapattársa lesz a Gresini Ducatinál. Most viszont még a Honda kötelékében van, és tisztában van vele hogy jelenleg nem lehet más a célja, mint a minél szebb búcsú.

Sajnálom, de nem fogok [a Ducatiról] beszélni, főleg azért nem, mert nagyon tisztelem a Hondát, és az utolsó körig teljes mértékben elkötelezett leszek [irántuk] Valenciában – szögezte le. – Csak erre a hétvégére koncentrálok. Aztán hétfőn elkezdek dolgozni a jövő évi csapattal. Nem szeretm azt mondani, hogy ez lesz az utolsó futamom a Hondával, mert soha nem lehet tudni, de egy korszak és egy szép fejezet vége lesz, ahol tizenegy év alatt hat világbajnoki címet szereztünk, ami csodálatos volt. Ezen a hétvégén jól akarom érezni magam a pályán, és élvezni szeretnék minden pillanatot, mert nehéz elképzelni, hogy jövőre más csapattal dolgozzak. Ugyanakkor végső soron ez az én döntésem volt, ezt akarom tenni.”

Persze a keddi teszt előtt még teljesítenie kell egy futamot, ami érzelmi szempontból rendkívül nehéz lesz. Nagyon nehéz lesz uralkodni az érzelmeimen – fogalmazott Márquez. – Ez a hat közösen elért világbajnoki cím örökre összeköt minket. Ha ki kellene választanom a csúcspontot, az egyértelműen az első MotoGP-világbajnoki cím lenne 2013-ban.”

Azóta viszont eltelt tíz év, és az erőviszonyok jelentősen megváltoztak. Leginkább ez az, ami miatt a nyolcszoros világbajnok a távozás mellett döntött, és egy szatellitcsapatnál folytatja karrierjét. Sokak szerint a Gresini színeiben ismét esélyes lehet a végső győzelemre, de ő egyelőre sokkal kevesebbel is beérné.

Jövőre az az egyetlen célom, hogy újra élvezzem [a vezetést], hogy folytassam a pályafutásomat – mondta. – Ez az egyetlen cél, mert a mostani helyzetemben fél évet, egy évet »túl tudok élni«, de többet nem. Szóval ez a fő cél. Nem gondolhatok a bajnokság megnyerésére, mert az elmúlt két évben nem nyertem futamot, úgyhogy ettől messze vagyunk.”

Liszka bravúros 3. hellyel kezdett a Superenduro Junior-világbajnokságon

0

Liszka Roland hozta a kiemelkedő eredményt a Hungarian Motorsport Academy versenyzői közül a Superenduro-világbajnokság első, franciaországi fordulóján. A Junior-világbajnokság mezőnyében az összesített 3. helyen zárta az estét. A Prestige-ben nehéz feladat várt Zsigovits Norbertre és Szőke Márkra, de mindkettejük versenyzésében lehet pozitívumokat találni.

A franciaországi Liévinben kezdődött a 2023/2024-es FIM Superenduro-világbajnokság szezonja, ami 2024. február 3-án Budapestre, az MVM Dome-ba is ellátogat. Az idénynyitóra három magyar versenyző utazott el, a Hungarian Motorsport Academy kötelékét Liszka Roland, Szőke Márk és Zsigovits Norbert képviselte.

A magyar versenyzők szempontjából Liszka Roland volt az este legnagyobb esélyese: a váci versenyző a Junior-világbajnokságban a 3. helyet szerezte meg a kvalifikáción, így az első és a harmadik futamot az első sorból kezdhette meg. Az idénynyitó futamon a rajt után rögtön átvette a vezetést, így a Holeshot az övé lett, és az első két körben tartotta is az 1. helyet.

Úgy tűnt, hogy Liszka hamarabb elfáradt két közvetlen riválisánál, így a későbbi futamgyőztes Suff Sella nagy csatában megelőzte őt és később a brit Mitch Brightmore is elé tudott kerülni. Az izraeli és a brit versenyző küzdött a győzelemért, de Liszka bejött a 3. helyen, ami remek kezdet a fiatal versenyző számára.

A második futam ennél nehezebben alakult, mivel a szabályok szerint az időmérő eredményének fordított sorrendjében kellett rajtolni, így Liszka a második sorba került és egy szoros rajt után az utolsó helyen tudott csak eljönni. Utána viszont körről körre egyre javított a pozícióján, és végül a 6. helyen ért célba.

Két fő riválisa, Sella és Brightmore továbbra is jó tempóban motorozott, az izraeli versenyző a második kör elején már átvette a vezetést, és a brit pilóta is gyorsan feljött a 3. helyre, majd a cél előtti métereken a 2. helyet is megszerezte, így a küzdelem nyitott maradt köztük a szombati összetett győzelem érdekében.

A harmadik futamon Liszka ismét remekül kihasználta az első soros rajthelyét, a Holeshotnál ismét vezetett és az első futamnál tovább tartotta a vezetést. Sella ismét megelőzte, de Brightmore hiába érte utol, Liszka tökéletesen versenyzett és szoros küzdelemben, de a 2. helyen ért célba a harmadik futamon, ezzel bebiztosította a franciaországi fordulón az összesített 3. helyezését.

Erős mezőny várt a magyarokra a Prestige-ben

A Prestige mezőnyben papírforma eredmény született, a világbajnoki címvédő Billy Bolt nyerte az első versenyt Jonny Walker előtt, aki a verseny elején még támadni is tudta honfitársát, de később elesett, ezért megnőtt köztük a különbség. A 3. helyre a lengyel Dominik Olszowy jött be, aki az utolsó körben előzte vissza a 4. helyezett Manuel Lettenbichlert.

A német versenyző a rajt után elesett, de a Hard Enduro-világbajnok utána majdnem odaért a dobogóra. A Hungarian Motorsport Academy kötelékéhez tartozó Zsigovits Norbert a 9. helyezett lett a Prestige első futamán, Szőke Márk a 14. helyen ért célba pályafutása első Prestige-futamán, de az ő esetében már az nagy eredmény, hogy rögtön továbbjutott az Open kategóriából a Prestige-be.

A második, fordított rajtrácsos futamon a magyar páros az első sorból, a rajtgép két végéről indult, de várható volt, hogy nem sokáig tudják megtartani a pozíciójukat. Zsigovits a Holeshotnál a 3. helyezett volt, az első kör végén a 7. helyet tartotta, majd visszajött az 5. pozícióba. Ezt sajnos nem tudta sokáig élvezni, 1 perccel az időtáv vége előtt elesett, így végül a 9. lett, míg Szőke a 13. helyen ért célba.

A papírformának megfelelően Bolt és Walker gyorsan átvette a vezetést, és magabiztosan haladtak az élen, a 3. helyezett Will Hoare lett, így a Juniorhoz hasonlóan itt is két élmenő küzdhetett a harmadik futamon a végső győzelemért. Az első versenyhez hasonlóan ezúttal sem jött ki a lépés a német Lettenbichlernek, aki ismét elesett.

A liévini este utolsó felvonásában Bolt ismét rajt-cél győzelmet aratott, Walker a 2. helyezett lett Hoare előtt. Zsigovits jól kezdett, az első kör végén a 6. helyen haladt, majd Olszowy és Lettenbichler esését kihasználva átmenetileg feljött az 5. helyre, végül a 6. helyen intette le a kockás zászló, és az összesítésben a 9. lett. Szőke a 13. helyen zárta első hétvégéjét a Prestige kategóriában.

Ez nem Błażusiak hétvégéje volt

A versenyről egy nagy név hiányzott, a hatszoros világbajnok Taddy Blazusiak nem állhatott rajthoz, miután a FIM nem engedte, hogy elinduljon elektromos Stark Future motorkerékpárjával. A sérüléssel bajlódó lengyel sztár egy bemutatót azért tartott az új motorral, de egy nagy ugrás után nem tudott kellően lelassítani és nekiment a falnak. Arról egyelőre nincs hír, hogy Błażusiak indulhat-e a szezon további versenyein.

Quartararo: Gyorsabb voltam Bagnaiánál, szinte számítottam az esésre

0

Fabio Quartararo annak ellenére is elégedetten nyilatkozott, hogy bukott a Valenciai Nagydíj sprintfutamán. A francia versenyző úgy érezte, gyorsabb az előtte motorozó Francesco Bagnaiánál.

Fabio Quartararo kifejezetten biztatóan kezdte a Valenciai Nagydíj sprintfutamát. A Yamaha pilótájának az időmérő nem sikerült jól, és csak a tizenötödik helyet szerezte meg, viszont a verseny eleje álomszerűen alakult számára. A kiváló rajtjának köszönhetően nagyon hamar a hatodik helyen találta magát, a világbajnoki címért küzdő Francesco Bagnaia mögött.

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

A francia motorost aztán Marco Bezzecchi maga mögé utasította, de hamar visszavette a pozícióját, és ismét megközelítette a címvédőt. Azonban támadásra nem került sor, ugyanis az 5. körben elesett a 6-os kanyarban, és a motorja meglehetősen közel csúszott el a Ducatihoz. Quartararo ennek ellenére elégedetten értékelte a történteket.

Minden rendben van – utalt az egészségi állapotára. – Jobban élveztem ezt a négy kört, mint bármelyik másik sprintfutamot ebben a szezonban. Jól rajtoltam, jól éreztem magam. Remélem, vasárnap is ilyen érzetre tudok építeni. Talán bejutunk az első ötbe, vagy még jobbak leszünk. Láthatják, hogy megvan a tempónk. A gond az időmérővel és a kigyorsítással van. Sajnos nem mindig tudunk úgy rajtolni, mint ma, és ezen rendre pozíciók múlnak. Ezzel együtt pozitív volt a mai nap. Bezzecchi megelőzött engem, én pedig vissza tudtam előzni. Remekül éreztem magam, és remélem, holnap is így lesz.”

Természetesen utólag nem lehet megmondani, hogy Quartararo meg tudta volna-e előzni Bagnaiát, mindenesetre alighanem lett volna rá esélye. Ez pedig akár kulcsfontosságú is lehetett volna, hiszen az olasz pilótának így vasárnap is elég lesz az ötödik hely, függetlenül Jorge Martín eredményétől, ha viszont a 26 éves versenyző hatodik lett volna, akkor csak a negyedik pozícióval mehetne biztosra. 2021 MotoGP-világbajnoka szerint gyorsabb volt ellenfelénél, de nem érte váratlanul a bukás.

Szinte már számítottam a balesetre – jelentette ki. – Már az első kanyarban túlvezettem a motort, az egyes kanyartól kezdve a határon voltam. Még soha nem jöttem fel a tizenötödikről a hatodik helyre egy kör alatt. Haza akartam hozni, de úgy éreztem, sokkal gyorsabb vagyok Peccónál. Azonban nagyon nehéz volt tisztán előzni. Most vasárnap már nincs vesztenivalóm. Sok múlik a rajton, és bízom benne, hogy jó eredményt tudok elérni. Ma nagyszerűen motoroztam. Még ha a győzelemért nem is harcolok, senki nem mondhatja, hogy nem küzdök. Pecco előttem, Bezzecchi a hátsó kerekemen volt.”

Amennyiben Quartararónak vasárnap is összejön egy jó rajt, ismét feljöhet közvetlenül az élmezőny mögé. Ebben az esetben pedig akár az is elképzelhető, hogy valamelyik bajnokaspiránssal kell összecsapnia, de ő ezzel nem foglalkozik. A világbajnoki címért folyó küzdelem miatt nem aggódom – fogalmazott. – Az a fontos, hogy magunkra koncentráljunk. Nem érdekel, hogy Pecco vagy Jorge nyer.”

Bagnaia tudja, hol rontotta el a sprintet, a versenyen ezúttal ő fogja követni Martínt

0

Francesco Bagnaia elismerte, hogy rossz gumit választottak a Valenciai Nagydíj sprintfutamára, így hiába reménykedett, nem jött össze az igazán jó eredmény. A címvédő leszögezte, vasárnap követni fogja Jorge Martínt ebben a tekintetben.

Francesco Bagnaia az ötödik helyen zárta a Valenciai Nagydíj sprintfutamát, és mivel Jorge Martín nyert, 14 pontra csökkent az előnye egyetlen versennyel a vége előtt. A gyári Ducati versenyzője, mondhatni, hozta a minimumot, hiszen azt már a hétvége előtt tudni lehetett, hogy két ötödik pozícióval mindenképpen ő a világbajnok, csináljon ellenfele bármit.

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

Ezzel együtt az olasz motoros nem lehet elégedett, hiszen az időmérőn megszerzett második helye azt sugallta, hogy akár már most bebiztosíthatja második királykategóriás bajnoki címét. Ehelyett továbbra sem lehet nyugodt, ráadásul egy olyan eredmény után kell felkészülnie a mindent eldöntő viadalra, amely összességében csalódást keltő volt a számára.

Azzal a gondolattal indultam el, hogy ma nyerni fogok – nyilatkozta az olasz Sky-nak. – A kettes kanyarban [Maverick] Viñales szépen megelőzött. Megpróbáltam követni, de a kigyorsításom nem volt olyan, mint délelőtt. Ahelyett, hogy betapadt volna, nagyokat csúszkáltam, és sokat veszítettem. Meg kell néznünk az adatokat, nem éreztem jól magam. Amikor kereszteztük egymás útját Martínnal, és úgy is három pozíciót veszítettem, hogy elméletileg jobban gyorsítottam ki, tudtam, hogy nehéz futamom lesz.”

Bagnaia jól rajtolt, de aztán, ahogyan ő is utalt rá, Viñales hamar visszaelőzte. Nem sokkal később pedig Martín bevetődött mellé, és nemcsak vele, hanem Brad Binderrel és Marc Márquezzel szemben is pozíciót veszített. Ezután jelentősen lemaradt az első négyesről, és bár később közeledett rájuk, támadni nem volt esélye. A 26 éves versenyző azt is tudni véli, mi miatt volt ennyire lassú.

Sajnos rossz hátsó gumit választottunk – jelentette ki. – Délelőtt nagyon jól éreztem magam, de délutánra kicsit megváltoztak a körülmények. A futamon nem tudtam tartani a délelőtti tempómat. Kár érte, többet vártam. Elszalasztott lehetőség, hogy holnap jelentősebb legyen a különbség. Tudjuk, hogy milyen potenciállal rendelkezünk a hosszú futamokat illetően, újra megpróbáljuk, és szerintem holnap ez ki fog jönni.”

Bagnaia előre és hátra is közepes abroncsot tett fel, míg Martín esetében az utóbbi lágy gumi volt. A listavezető elárulta, nem ez volt az első gondolatuk. „A délelőttöt követően az első ötletünk a kemény-lágy volt, aztán közepes-közepest tettünk fel – magyarázta. – Nehéz döntés volt, a verseny alatt csökkent a hőmérséklet. Azt hiszem, előre a közepes volt a jó választás, még ha nem is rajongtam érte, de hátul a lágy volt a legjobb.”

Bagnaiával már nem először fordul elő, hogy a sprinten haloványan teljesít. Utoljára a Katalán Nagydíjon tudott nyerni ebben a műfajban, azóta egyetlen kivétellel Martín győzött. A címvédő viszont zsinórban másodszor volt lassú a szombati viadalon, és nem igazán tudja, hogy ennek mi az oka. A vasárnapi verseny tekintetében viszont továbbra is optimista.

Valamilyen oknál fogva soha nincs olyan tapadásom, mint más helyzetekben – fogalmazott. – A legutóbbi három sprint előtt rendre voltak furcsa dolgok. Az volt a cél, hogy az első ötben végezzünk, ha nyer, és tudjuk, hogy ugyanez az eredmény holnap a bajnoki címet jelentené. Elengedhetetlen lesz, hogy jól rajtoljunk, és jó helyzetben legyünk, mert a tempónk alkalmas a dobogóra.”

Emellett persze az is kulcsfontosságú, hogy jól válasszanak gumit. Ebben a tekintetben nincs könnyű dolga a mezőnynek, hiszen vasárnap egyrészt kétszer akkora lesz a táv, másrészt pedig valamivel alacsonyabb lesz a levegő és ezáltal a pálya hőmérséklete. Bagnaia azonban elmondása szerint nem fogja túlbonyolítani a helyzetet, és bár más értelemben, mint ahogyan az a pénteki edzésen történt, de ezúttal ő fogja követni Martínt.

Az első gumi furcsa érzetet keltett a hétvégén – mondta. – A kemény jobban blokkol, mint a lágy, és általában ez nem így szokott lenni. Délelőtt remekül éreztem magam a lágyon, de huszonhét körön keresztül ez nem kivitelezhető. A kemény jó opció lehet, még akkor is, ha holnap várhatóan hidegebb lesz. Nehéz lesz. Követjük az ellenfelünket, ráhagyjuk a választást.”

Több versenyzőt is megbüntettek, változott a valenciai sprintfutam végeredménye

0

A sportfelügyelők három versenyzőnél találták szabálytalannak a guminyomást a Valenciai Nagydíj sprintfutamán. Közülük kettőt meg is büntettek, mivel nekik ez már a második vétségük volt a szezon során.

Nyilvánosságra hozták, hogy kik szegték meg a guminyomásra vonatkozó előírásokat a Valenciai Nagydíj sprintfutamán. Mint ismert, a silverstone-i futam óta a versenyzők kötelesek úgy teljesíteni a futamokat, hogy szombaton a távnak legalább 30, míg vasárnap minimum 50 százalékát a Michelin által meghatározott érték felett teljesítik mind az első, mind a hátsó abroncs esetében.

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

A valenciai sprint után három pilótánál találtak szabálytalanságot, és bár a végeredmény változott, a pontszerzőknél a személyi összetétel és a sorrend sem módosult. Az egyik érintett pilóta ugyan a hatodik helyen, közvetlenül Francesco Bagnaia mögött célba érő Fabio Di Giannantonio volt, de mivel neki ez volt az első kihágása, ezért megúszta egy figyelmeztetéssel.

Ellentétben Luca Marinivel és Franco Morbidellivel, de ők csupán a tizennegyedik, illetve a tizenötödik pozícióban látták meg a kockás zászlót. Mindkét versenyző másodszor szegte meg az előírást, így nekik már jár a 3 másodperces büntetés, aminek következtében három-három pozíciót buktak. Pol Espargaró, Enea Bastianini, valamint Nakagami Takaaki pedig így két helyet előrejött az eredményjelzőn, de az ő sorsuk sem változott érdemben, hiszen a pontszerző helyeket mindez nem befolyásolja.

Ugyanakkor mindez azt vetíti előre, hogy elképzelhető, hogy a vasárnapi futam leintése után még nem lehet teljes bizonyossággal világbajnokot hirdetni, mivel mind Francesco Bagnaia, mind Jorge Martín kapott már egy figyelmeztetést. Az pedig valódi rémálom lenne a sportág megítélése szempontjából, ha a végső győzelem kérdése azon dőlne el, hogy az egyiküket 3 másodperccel megbüntetik, és így a másik lesz a világbajnok.

Martín: Odatettem a golyóimat, úgy voltam vele, hogy győzelem vagy bukás

Persze az éllovas személye akkor is változhat, ha egyiküket sem büntetik, hiszen ha valamelyikük vagy akár mindkettőjük elől „kivesznek” egy harmadik versenyzőt, akkor módosulhat úgy a végeredmény, hogy az befolyásolja a sorrendet a tabella élén. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy Maverick Viñalesnek, Raúl Fernándeznek, Pol Espargarónak, Marco Bezzecchinek, Marc, illetve Álex Márqueznek, Jack Millernek, Johann Zarcónak, Augusto Fernándeznek és immáron Di Giannantoniónak is van már figyelmeztetése, míg Marini és Morbidelli Aleix Espargaróhoz csatlakozott, nekik már 6 másodperc járna a szabálysértésért.

Bár egyelőre az idei szezonra vonatkozó esetleges következmények jelentenek aggodalmat, az biztos, hogy jövőre valaminek változnia kell. Az utóbbi futamokon ugyanis rendre több pilótát figyelmeztettek, és a tervek szerint 2024-ben már automatikusan kizárást ér, ha valaki túl sokáig a határ alatt marad. Azt pedig aligha kell magyarázni, mennyire rosszat tenne a MotoGP-nek, ha minden alkalommal két-három versenyzőt diszkvalifikálnának.

Martín: Odatettem a golyóimat, úgy voltam vele, hogy győzelem vagy bukás

0

Jorge Martín rengeteget kockáztatott a Valenciai Nagydíj sprintfutamán, és tudta, hogy benne van a bukás abban, ahogyan vezet. Brad Binder az elején igyekezett agresszív lenni, míg Marc Márquez próbálta megörvendeztetni honfitársait és a Hondát.

Jorge Martín izgalmas csatában megnyerte a Valenciai Nagydíj sprintversenyét, így 14 pontra csökkentette hátrányát Francesco Bagnaia mögött, aki nem vállalt kockázatot, és ötödikként futott be. A Amennyiben a főfutamot is sikerül megnyernie, akkor riválisának minimum ugyanerre a pozícióra lesz szüksége ahhoz, hogy megvédje világbajnoki címét.

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

A Pramac versenyzője csupán a hatodik helyről indult, így előzetesen nehéz dolga volt. A rajtja azonban kifejezetten jól sikerült, és már az 1-es kanyarra feljött a harmadik helyre, majd Brad Binder sem tudta megelőzni. Legalábbis akkor, mert amikor Bagnaiát támadta, ő és Marc Márquez is elment mellettük, de cserébe maga mögé utasította az olasz versenyzőt. Ezt követően a két spanyol motoros összeért, de utána Martín Maverick Viñalest, majd a gyári KTM pilótáját is levadászta. Utólag elismerte, hogy rengeteg rizikót vállalt.

Sokat kockáztattunk azzal, hogy közepes első és lágy hátsó gumin versenyeztünk, kicsit a határon voltunk – nyilatkozta a leintés utáni interjúk során. – A futamon láttam, hogy Brad kezd elhúzni, és már akkor a határon voltam. Azonban odatettem a golyóimat, és száz százalékot beleadtam, úgy voltam vele, hogy győzelem vagy bukás. Jól alakult, holnap pedig remélhetőleg elöl és hátul is jó gumink lesz, és ismét nyerünk.”

Binder a negyedik helyről indulva lerajtolta Johann Zarcót, a másik Pramac viszont nála is jobban kezdett, amikor pedig bevetődött mellé, lecsúszott az ideális ívről. Utána viszont kihasználta Bagnaia és Martín csatáját, majd a visszalassuló Viñales mellett is elment. Martín ellen azonban nem volt esélye, de örül, hogy a Thai Nagydíj óta először az első háromban tudott végezni bármilyen versenyen.

Jó volt a mai futam – kezdte. – Az első körben próbáltam agresszív lenni, és korán átjutottam néhány srácon. Utána láttam, hogy Maverick ellépett tőlünk, így leszegtem a fejem, hogy elkapjam. Vesztettem egy kis időt, miközben megelőztem, aztán pedig volt néhány necces pillanatom. Nem volt elég [a tempóm], hogy Jorgéval harcoljak, de nagyon örülök, hogy visszatértem a dobogóra.”

Martínénál is nehezebb dolga volt Márqueznek, aki a kilencedik helyről jött előre. Honfitársa és Martín csatájából ő is profitált, és Viñalesnél is gyorsabbnak bizonyult, viszont az ellene is kockáztató Pramac-versenyző ellen neki sem volt esélye. A nyolcszoros világbajnok igyekszik megörvendeztetni a hazai nézősereget, valamint a Hondát, amellyel vasárnap teljesíti utolsó futamát.

Mindent megpróbáltam a nagyszerű spanyolországi közönség előtt, illetve a Repsol Hondánál töltött hosszú időszakom utolsó versenyhétvégéjén – fogalmazott. – A kilencedik helyről indulva tudtam, hogy nagyon nehéz lesz, de nagyon hajtottam, és sokszor majdnem kiestem. Azonban ismertek engem, holnap újra megpróbálom. Nehezebb lesz, mert a hosszú versenyen kicsit jobban szenvedek, de szeretnék köszönetet mondani ennek a csodálatos csapatnak.”

Martín megnyerte a sprintet, életben tartotta bajnoki reményeit a nem kockáztató Bagnaia ellen

0

Jorge Martín nyerte a Valenciai Nagydíj sprintfutamát, így 14 pontra csökkentette hátrányát a kockázatmentes versennyel az ötödik helyen befutó Francesco Bagnaiával szemben. Brad Binder a végén közel került a Pramac motorosához, a harmadik pedig Marc Márquez lett.

Maverick Viñales indulhatott az élről a Valenciai Nagydíj sprintfutamán, miután ő bizonyult a leggyorsabbnak az időmérőn. Mellőle Francesco Bagnaia és Johann Zarco várhatta a piros lámpák kialvását, előbbi pedig úgy vágott neki a 13 körös viadalnak, hogy bebiztosíthatta a világbajnoki címet. Ehhez 4 ponttal többet kellett szereznie Jorge Martínnál, aki mindössze a hatodik helyre kvalifikált. A címvédő két közepes, míg kihívója elöl közepes, hátul lágy abroncson indult.

Bagnaia nagy csapást mért Martínra, Viñalesé lett a szezon utolsó pole pozíciója

Bagnaia remekül kapta el a rajtot, de Viñales szokásával ellentétben csak egy pozíciót veszített, Martín pedig feljött a harmadik helyre. A gyári Aprilia versenyzője aztán visszaelőzte az olasz pilótát, míg Brad Binder nem tudott elmenni Martín mellett. A Pramac versenyzője aztán bevetődött riválisa mellé, amit a dél-afrikai versenyző és Marc Márquez is kihasznált, de Martín Bagnaia elé került.

A bajnokság második helyezettje aztán hamar visszaelőzte honfitársát, és Bindert vette üldözőbe. Eközben Fabio Quartararo közel motorozott Bagnaiához, de ahelyett, hogy ő támadott volna, Marco Bezzecchi megelőzte őt. A Yamaha pilótája aztán visszaelőzte ellenfelét, de amikor Bagnaia ellen próbálkozott volna, elesett a 6-os kanyarban.

A 6. körben Binder bevetődött Viñales mellé, de a spanyol pilóta rögtön visszajött elé, miközben Martín és Márquez egyelőre nem kockáztattak mögöttük. Egy körrel később viszont már összejött az előzés, így Binder átvette a vezetést. A 8. körben aztán Martín és Márquez is elment Viñales mellett.

Sőt, még ugyanebben a körben Martín maga mögé utasította Bindert, így átvette a vezetést. Mindeközben Bagnaia mögött Fabio Di Giannantonio megelőzte Bezzecchit, és a címvédő után eredt. Innentől kezdve viszont nem változott a sorrend az élmezőnyben, hiába volt Binder és Di Giannantonio is közel az előtte lévő bajnokaspiránshoz. Martín így 14 pontra csökkentette hátrányát, de ugyanez az eredmény vasárnap pontegyenlőséget és Bagnaia címvédését eredményezné. Binder mögött Márquez, Viñales, Bagnaia, Di Giannantonio, Bezzecchi, Álex Márquez és Zarco lett a pontszerzők sorrendje.

A MotoGP valenciai sprintfutamának végeredménye

Hivatalos: Marini távozik a VR46-tól

0

A VR46 bejelentette, hogy Luca Marini a szezon végén elhagyja a csapatot. Az istálló tagjai egy videóban köszöntek el az olasz pilótától, akiről borítékolható, hogy a Hondához tart.

Hivatalosan is megtörtént az, amit már jó ideje mindenki sejt: a VR46 bejelentette, hogy Luca Marini elhagyja az istállót, vagyis a mostani, valenciai forduló lesz az utolsó hétvégéje a csapattal. Bár ezt még nem erősítették meg, innentől kezdve teljesen biztosra vehető, hogy a 26 éve pilóta a gyári Hondánál, Marc Márquez utódjaként folytatja pályafutását.

Egyeseknek menekülés a győzelembe, másoknak talán az utolsó tánc – a MotoGP hat búcsúzója

Bár az elmúlt hetek hírei alapján nem az, de Marini váltása összességében meglepő fejlemény. Már csak azért is, mert a VR46 nemrég még azt jelentette be, hogy szerződést hosszabbítottak az olasz pilótával, és 2024-ben is együtt fognak versenyezni. Márquez döntése azonban felforgatta a pilótapiacot, és végül az olasz motoros lett a befutó.

A csapatot birtokló Valentino Rossi féltestvére a VR46 Akadémián nevelkedett, és utolsó három Moto2-es évében már az azonos néven futó csapat színeiben versenyzett. 2018 és 2020 között öt győzelemig és további öt dobogóig jutott, emellé három pole pozíciót szerzett. Az utolsó idénye sikerült a legjobban a középső géposztályban, amikor második lett az összetettben Enea Bastianini mögött.

Nem meglepő módon a királykategóriában is maradt a VR46 kötelékében, amely először még csak szponzorként volt jelen az Avintia csapatánál. Tavaly viszont már a királykategóriában is saját istállót indítottak, ahol Marini fejlődhetett. Bár dobogóra 2021-ben és 2022-ben sem állt, az előrelépés jelei egyértelműen látszódtak.

Az idei szezonban aztán szintet lépett, és az Amerikai Nagydíjon először ünnepelhetett a pódiumon a MotoGP-ben. Összességében kifejezetten jó teljesítményt nyújtott, de a szezon első kétharmadában kissé beárnyékolta csapattársa, Marco Bezzecchi, akiről sokáig úgy tűnt, hogy a világbajnoki címért is harcban lehet.

Az elmúlt időszakban viszont Marini egyértelműen jobban szerepel honfitársánál, amit az Indonéziában és Katarban elért pole pozíciója és a Loszaílban megszerezett harmadik helye is igazol. Emellett a sprintfutamokon is gyűjtögette a pontokat, négy alkalommal is az első háromban tudott végezni. Ennek köszönhetően úgy érkezett meg a valenciai hétvégére, hogy akár az ötödik helyet is megszerezheti, de az időmérője nem sikerült jól, úgyhogy ez nem tűnik valószínűnek.

Rossiék átverik a világot, és már rég aláírtak új versenyzőjükkel?

Eljött az idő, hogy a két fél különböző utakon haladva ambiciózus célokat és eredményeket érjen el – olvasható a VR46 közleményében. – A vezetőség, a csapat és a projektben részt vevő összes ember a legjobbakat kívánja Lucának a jövőjéhez.” Az olasz alakulat emellett egy videót is készített, amelyben Bezzecchi és a többi csapattag elbúcsúzik a 26 éves pilótától, miközben felváltva sorolják a mondatokat.

Törődünk veled, láttuk, ahogyan felnősz – kezdik. – Ez a lépés a karrieredben pedig nekünk is nagyon sokat jelent csapatként. Két hónappal ezelőtt készítettünk egy videót, amelyben azt mondtuk, hogy számunkra csak egy tízes [rajtszámú versenyző] van, és ez nem fog változni. Sok szerencsét! Te vagy a mi tízesünk.”

Viñales szerint furcsa volt az időmérő, Bagnaia azonnal jobban érezte magát a motoron

0

Maverick Viñales úgy véli, a szezon korábbi szakaszában nem találták meg, amit a Valenciai Nagydíj időmérőjén igen. Francesco Bagnaia a pénteki naphoz képesti hatalmas előrelépésről beszélt, míg Johann Zarco bízik benne, hogy az idény során először az első háromban tud végezni a sprinten.

Francesco Bagnaia hatalmas lépést tett a világbajnoki cím felé a Valenciai Nagydíj időmérőjén, hiszen amíg ő a második, addig Jorge Martín csak a hatodik helyet szerezte meg. A Pramac versenyzője abban bízhat, hogy csapattársa, Johann Zarco közvetlenül riválisa mellől rajtolhat, de a pole pozíciót nem ő, hanem Maverick Viñales gyűjtötte be.

Bagnaia nagy csapást mért Martínra, Viñalesé lett a szezon utolsó pole pozíciója

A gyári Aprilia versenyzőjének sikere az edzéseken látottak alapján nem volt meglepő, de korábban többször is előfordult, hogy a noaleiek pénteken remekeltek, szombatra viszont eltűntek. Most viszont a mezőnyből egyedüliként 1:29 másodpercen belüli kört teljesített, így a 2021-es Holland TT után – amikor még a Yamahánál szerepelt – először indulhat majd elsőként.

Úgy érzem, sajnos hiányzott valami a szezon során – nyilatkozta keserédesen a 28 éves pilóta a leintés utáni interjúk során. – Mindenesetre megértettük a motor beállításait és egyensúlyát, emellett nagyobb terem volt úgy vezetni, ahogyan szeretek, kicsit jobban tudtam húzni. Nem volt szokványos, hogy a friss gumival mindig falnak ütköztem, és nem tudtam megtenni azt a lépést, amelyről azt gondoltam, hogy képes vagyok rá. Sepang után elég jól megértettük a motor egyensúlyát, hogy egy körön mire van szükségünk, Katarban és itt pedig remek munkát végeztünk.”

Bár Bagnaia 92 ezreddel lemaradt a pole pozícióról, de szomorúságra egyáltalán nincs oka. Azok után, hogy pénteken nem jutott be a Q2-be, az időmérő első szakaszában ezt magabiztosan megtette. A hajrában aztán vezetett is, végül másodikként zárt, de számára az a legfontosabb, hogy Martínhoz képest hol végez, amivel kifejezetten elégedett lehet.

Fantasztikus volt, nagyon boldog vagyok – kezdte. – Tegnap kicsit balszerencsések voltunk, nem volt időnk új beállításokat kipróbálni, amelyeket ma használtunk. Délelőtt máris jobban éreztem magam, ahogyan elkezdtem az edzést. Csodálatos az első sor, és készen állok a délutánra. Az első sor volt a cél, úgyhogy nagyszerű.”

Zarco az idény során először kvalifikálta magát az első sorba, ami egy szép búcsúra ad neki lehetőséget a Pramactól. Ugyanakkor nem kizárt, hogy amennyiben ez lehetséges, nem a saját versenyét kell futnia, hanem arra fogják utasítani, hogy hátráltassa Bagnaiát, amennyire csak lehet. A francia motoros ebbe nem akart belemenni, és hangsúlyozta, ehhez meg kell lennie a kellő tempónak.

Ezzel nem tudunk tervezni, a futam során majd meglátjuk, hogy versenyképes leszek-e a dobogót illetően – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Egyértelműen boldog vagyok, először vagyok idén az első sorban. Nem számítottam rá, mert az első körben, amikor a gumi a legjobb állapotban volt, 1:29.4 volt. Utána aggódtam, de nagyon elégedett vagyok az utolsó körrel. Nem volt sárga zászló, és jól sikerült a köröm, úgyhogy nagyon örülök. Ez egy lehetőség, hogy délután megszerezzem az első dobogómat sprintfutamon.”