back to top
2025. július 12. 04:57
Kezdőlap Blog Oldal 402

Lánynak nevezte versenyzőjét a MotoGP csapatvezetője? – a szurkolók kifakadtak

0

Egyes szurkolók azt gondolták, hogy az RNF csapatigazgatója lánynak nevezte az istálló versenyzőjét, Miguel Oliveirát. Wilco Zeelenberg azonban tisztázta, hogy csupán egy szerencsétlen félreértésről van szó, és a portugál pilóta is vette a lapot.

Érdekes jelenet játszódott le az Indonéz Nagydíj előtt a rajtrácson. Simon Crafar, a MotoGP pálya széli riportere szokásos módon a rajtrácson sétált, és amikor odaért Raúl Fernández motorjához, megszólította Wilco Zeelenberget, az RNF Aprilia csapatigazgatóját. Az új-zélandi exmotoros arról kérdezte a holland szakembert, hogy mit vár a futamtól a spanyol versenyzővel, illetve csapattársával, Miguel Oliveirával kapcsolatban.

A válasz elsőre alighanem őt is meglepte. „A lányról nem tudok semmit, de Raúlról tudok mesélni” – felelte Zeelenberg. Pusztán ennyiből simán lehet úgy értelmezni az elhangzottakat, hogy nemes egyszerűséggel lánynak nevezte a 28 éves pilótát. A közösségi médiában sokan el is küldték őt melegebb éghajlatra, elsősorban a portugál szurkolók közül. A „szexista” és a „nőgyűlölő” jelző még a legenyhébbek közé tartozott.

A nagyobbik baj, hogy egyes spanyol és portugál médiumok is lehozták a megszólalást annak kontextusából teljesen kiragadva. Pedig volt kontextusa, és Zeelenberg el is magyarázta a történteket. Mint kiderült, egyszerűen egy félreértésről van szó, és az RNF csapatigazgatója azt hitte, hogy a mellettük álló rajtrácslányra vonatkozik a kérdés.

„A MotoGP.com-nak adott futam előtt interjú során néhányan azt gondolták, hogy a »lányról« szóló megjegyzésem Miguelre vonatkozott – áll a csapat közleményében. – Ez azonban tévedés. Ha megnézik az interjúról készült videót, láthatják, hogy a mellettünk lévő rajtrácslányról beszéltem. Soha nem beszélnék negatívan egyik versenyzőnkről sem. Remélem, ezzel tisztázódnak a dolgok.”

Hogy mennyire nem volt semmilyen rossz szándék, azt Oliveira Instagram-története is jelzi. A portugál pilóta vette a lapot, és megosztott egy közös képet, amelyhez annyit fűzött hozzá, hogy „Wilco és »a lány«”. Az esettel kapcsolatban egyébként Crafar is megnyilvánult, és rámutatott, hogy Zeelenberg miért érthette félre a kérdését.

„Wilcóval, Raúllal és a rajtrácslánnyal voltam a rajtrácson – írta az X-en. – Megkérdeztem őt »Raúlról és Miguelről«. A kiwi akcentusom és a bokszutcában töltött évtizedei következtében károsodott hallása miatt azt hallotta, hogy »Raúl és a lány [angolul the girl – a szerk.]. Zavarodottan válaszolt. »A lányról… nem tudok, de Raúlról igen«.”

Csúszik az Ausztrál Nagydíj programja

0

Logisztikai problémák miatt szerda helyett csak csütörtökön nyílik meg a paddock Phillip Islanden a csapatok számára. A teherszállító repülőgépek nem tudtak időben elindulni Indonéziából, kedden kora délután még legalább egy biztosan a levegőben tartózkodott.

A MotoGP-csapatokat az őket képviselő IRTA és a Dorna arról tájékoztatta, hogy késések miatt csúszik a felszerelés átszállítása Indonéziából Ausztráliába, ezért a királykategória alakulatai számára az előzetesen szerda 12 órára meghirdetett paddocknyitásra csak csütörtökön reggel 8 órakor fog sor kerülni.  A két kisebb géposztály mezőnye csütörtök reggel 9 órakor kezdheti meg a felkészülést a versenyre.

Előre sejteni lehetett, hogy hét egymást követő tengerentúli versenyhétvége kilenc hét alatti lebonyolítása nem lesz zökkenőmentes. Több alkalommal egymás után három futamot is a csapatok központjaitól messze rendeznek, ezért a Dorna négy teherszállító repülőgép bérlésével próbálta segíteni versenyhelyszínek közti mozgást. Ennek ellenére a felszerelés Lombok szigetéről Melbourne-be juttatásakor problémák merültek fel, ráadásul a Phillip Island Circuit adottságai miatt a reptértől további három órát kell megtenniük a csomagokat szállító kamionoknak a pályáig.

Annak ellenére, hogy kedden kora délután még csak egy repülő ért földet, egy másik pedig még levegőben tartózkodott, az IRTA képviselői arról nyilatkoztak, hogy a pénteki edzéseket időben meg lehet majd tartani. Addig is a szervezet kijárta a csapatok számára, hogy motorhome-jaikat és a vendéglátóegységeiket felállíthassák, de ehhez kizárólag a tengeren keresztül leszállított eszközöket használhatják, repülővel ugyanis nagyrészt a versenyzéshez szükséges dolgokat mozgatják. Az istállók alkalmazottaival közölték, hogy ha a hivatalos paddocknyitás előtt hozzá is férnek a légi úton érkezett felszereléshez, azt semmiképpen sem nyithatják ki a megadott időpontnál korábban. A szervezők ezzel szeretnék elkerülni egyes csapatok jogosulatlan előnyszerzését, valamint azt, hogy a szétszóródó felszerelés akadályozza a később érkező kamionokat.

A Dorna általában négy darab repülőgépet – legtöbbször a videón látható Boeing 747 típusúakat – bérel, amelyeken a csapatok felszerelése mellett az időmérő eszközöket; a TV-adás elkészítéséhez szükséges berendezéseket; a Dorna és az IRTA irodáit; és a BMW által biztosított, hivatalos feladatot ellátó járműveket – ékes példa ezekre a biztonsági autó – is ezekkel szállítják. Nem az idei az első eset, hogy a probléma adódik ezzel a fuvarozási móddal, 2022-ben az Argentin Nagydíj pénteki napjának programját kellett törölni, mivel több Indonéziából induló gép meghibásodás miatt Kenyában rekedt két napra.

Igazságtalan előnyt élvez a Ducati az aránytalanul sok motorja miatt a MotoGP-ben?

0

Pol Espargaró úgy véli, a KTM-et és a GasGast birtokló cégcsoportnak még több motor járna a MotoGP-ben. A 2024-re állandó ülés nélkül maradt versenyző szerint a Ducati igazságtalan előnyben van a nyolc motorja miatt.

Hosszú huzavona után eldőlt, hogy Pol Espargaró lett a KTM pilótapolitikájának áldozata. Az osztrák gyártónak négy motorra kellett volna felültetnie öt versenyzőt, hiszen a mostani pilótáknak egyaránt volt szerződésük a jövő évre, Pedro Acosta pedig ígéretet kapott, hogy övé lesz az egyik motor. Mindez nyilvánvalóan nem volt lehetséges, és végül a 32 éves motorossal megegyeztek, hogy a következő idényben csak tesztpilóta lesz.

Hivatalos: Acosta debütál a MotoGP-ben, az utolsó pillanatban történt fordulat a KTM-nél

A gordiuszi csomót tehát így sikerült átvágni, de létre sem jött volna, ha a KTM-nek, pontosabban az azt birtokló Pierer Mobility Groupnak sikerül még egy szatellitcsapatot szereznie. A MotoGP kereskedelmi jogait tulajdonló Dorna azonban kikötötte, hogy a Suzuki tavalyi távozásával felszabadult két helyet csak egy új gyártó töltheti be, más gyártók szatellitcsapatait pedig nem tudták átcsábítani. Espargaró szerint munkáltatójának járna még motor, de persze tudja, hogy ez nem kívánságműsor.

„Megértem, hogy a Pierer Mobility Group több motort akart, de ez nem olyan egyszerű – nyilatkozta. – Nem várhatja el az ember, hogy meg is kapja, amit akar. Van egy folyamat, és végig kell menni ezen a folyamaton. Ha viszont engem kérdezel, a Pierer Mobility Group biztosan több helyet érdemelne a kategóriában.”

Bátyja egyszerre boldog és dühös Pol Espargaró miatt: Jobb, ha nem mondom ki, amit gondolok

Kétségtelen, hogy jelenleg meglehetősen aránytalan a szatellitcsapatok eloszlása. A Ducati nyolc motorral rendelkezik, ami kétszer annyi, mint amennyi a négy-négy versenygépet pályára küldő Apriliának, KTM-nek és Hondának van. Nem beszélve a Yamaháról, amely idénre ügyfél nélkül maradt, hiszen az RNF Apriliára váltott. Espargaró szerint ez az eloszlás nem igazságos.

„Van egy másik gyártó, amelyiknek nyolc motorja van a pályán, és amelyik jelenleg a legjobb – folytatta. – Ez szerintem annak a nyolc motornak köszönhető, amelyek a pályán vannak. Ez pedig nem igazságos a többi gyártóval és a pilótákkal szemben sem, mivel a bajnokság eléggé megváltozna, ha a Ducati srácai közül néhányan más motoron ülnének. Szóval ez alapján szerintem az lenne az igazságos, ha a Pierer Mobility Groupnak lenne még egy helye.”

Persze nyilvánvaló, hogy ha mindezt el is fogadjuk, akkor sem az a cél, hogy más gyártó lépjen a Ducati helyébe ezen a téren, és ezzel a nyolcszoros MotoGP-dobogós is tisztában van. „Megértem, hogy a bajnokság szempontjából az a tisztességes, hogy más gyártóknak nem tesszük lehetővé, hogy olyan helyzetbe kerüljenek, mint a Ducati most, mert előnyben vannak” – fogalmazott.

A tökéletes túraenduro nem létezik… Várjunk csak!

Pont ebben a kategóriában lenne lehetetlen a tökéletes motort feltalálni, hiszen teljesen ellentétes igényeknek kellene megfelelni az utcai és terephasználat között. Természetesen a Honda sem találta fel a tökéletes Africa Twint, csupán egy frissítéssel közelebb kerültek a tipikus felhasználók igényeihez.

 

Az 1100-as alapmodell most már peremen fűzött tömlő nélküli felniken fújhatja a földet, és végre rendelhető hozzá a duplakuplungos DCT váltó mellett elektromos futómű is. Ezzel végre országúton is nagyon jól használható motorrá válik, hiszen néhány gombnyomással az útminőséghez lehet állítani a rugózó elemeket. Ettől válik igazi mindenessé egy túraenduro – saját elméletem szerint tavasztól őszig a hegyek közötti kanyargásra pont olyan élvezetes, mint ősztől tavaszig terepgumival lazább talajon történő barangolásra. Bónuszként a plexi magassága is állítható.

Fotó: Honda

Az nagy tankos Adventure Sports változat deklaráltan az aszfaltos túrázók eszközévé válik, ugyanis az első kerék a 2024-es modellévtől már 21 helyett 19”-os, és csak DCT váltóval valamint elektromos futóművel elérhető. Ez némileg érthetetlen, hiszen még sokan ragaszkodnak a 12 kilóval könnyebb hagyományos váltóhoz.

Fotó: Honda

A teljesítmény változatlanul 105 lóerő marad, viszont a nyomaték 105-ről 112 nm-re nő, amit 6250 helyett már 5500-as fordulaton lead az öblös sorkettes. Ez teljesítmény ugyan messze elmarad az új GS vagy Multistrada V4 adataitól, de a Honda minden bizonnyal más közönségre lő. Az Africa Twin alapmodellje árban is a középutat képviseli, a teljes felszereltségű Adventure Sports pedig kifejezetten az automata váltó miatt tud magának tisztességes szeletet kihasítani a kifejezetten népszerű piaci szegmensből.

Fotó: Honda

 

Maradásra bírhatta volna Marc Márquezt a Ducati sikerkovácsának érkezése? – Dall’Igna válaszolt

0

Gigi Dall’Igna és Marc Márquez jövőre egy csónakban fognak evezni, a pilóta Gresinihez való átigazolásával mindketten a Ducati minél jobb eredményeiért dolgoznak majd. A Honda korábban sikertelenül próbálta elcsábítani magához a mérnököt, hogy a spanyol versenyzőt maradásra bírja. Az bolognai gyártó versenyrészlegének vezérigazgatója mind a saját, mind a 30 éves versenyző döntéséről beszélt.

Luigi Dall’Igna a Sky Sports olasz kiadásának adott interjújában betekintést engedett a kulisszák mögé. Sandro Donato Grosso a Talent Time műsorban kérdezte arról a Desmosedici-projekt agyának tartott mérnököt, hogy az ő Hondához történő távozása esetén Márquez maradt volna-e a japán márka kötelékében. „Azt gondolom, hogy erről őt kell megkérdezni, de neki valóban fel lehetne tenni ezt a kérdést, ezt csak ő válaszolhatja meg” – zárta rövidre a témát Dall’Igna, akit sajtóhírek szerint a Honda már évekkel ezelőtt leigazolhatott volna, de a csapat felső vezetése megakadályozta a szerződtetését.

Az „arrogáns” Honda évekkel ezelőtt megszerezhette volna a Ducati sikerkovácsát

„Az elmúlt években nagy erőfeszítést tettünk és tettem bele én is, most, hogy kiaknázzuk a munkánkból eredő előnyöket, rossz és buta lépésnek tűnt a távozás. Fantasztikus csapatom van, technikai és versenyzői téren is. Újra győzni akarok, nem szeretek második helyen végezni, fizikailag rosszul leszek tőle. Jelenleg a Ducati a legjobb hely, ahol csak lehetek” – sorolta maradásának okait a mérnök.

Az Indonéz Nagydíj hétvégéjén készült interjúban Márquez Ducatira gyakorolt hatásáról is szó esett. Dall’Igna elmondta nem félnek attól, hogy a spanyol pilóta érkezése elrontja a márka kötelékén belül kialakult jó hangulatot, mivel az elmúlt években megfelelő gyakorlatot szereztek a „kiemelkedő versenyzők” kezelésében. Az olasz szakember arra a sokakat foglalkoztató kérdésre is válaszolt, hogy kap-e majd Márquez különleges odafigyelést. „Nem hiszem, hogy szüksége van erre, sportszerűek leszünk, és a pilótáink számára a legjobb lehetőségeket fogjuk biztosítani, hogy minél jobban tudjanak majd teljesíteni.”

Márquezt Ducatira váltásának bejelentése előtt sokáig a KTM-mel hozták hírbe, és sokan úgy vélik, hogy a legenda számára új istállója csak egy közbülső megálló az osztrákokhoz való igazolás előtt. Ennek elkerülésére egy jó módszer lehet az olaszok számára, ha 2025-ben a gyári alakulat motorjára ültetik fel a spanyolt. Dall’Igna szerint azonban erre még gondolni sem kell, hiszen „2025 túl messze van, gyorsan változhatnak a dolgok”, Márquez KTM-hez való igazolásának lehetősége pedig számára nem annyira ijesztő lehetőség – legalábbis technikai szempontból –, mint ahogy azt mások hiszik.

Vége a találgatásoknak ─ Marc Márquez a Gresininél folytatja

 

„Szeretném azt gondolni, hogy ő kifejezetten a Ducatit akarta. Élvezni fogjuk 2024-et, és meglátjuk, hogy mi lesz ebből. Már korábban is történt olyan, hogy valaki átjött a Ducatihoz, vagy elhagyta a márkát, de ekkor csak korlátozottan tudnak titkokat magukkal vinni. Amikor a technikai személyzet egy tagja távozik az sokkal nagyobb problémát jelent.”

Az olasz csapat versenyrészlegének vezérigazgatója leszögezte, hogy a pilóta leigazolása nem az ő vagy a gyári Ducati munkájának eredménye, és ezzel együtt elismerte a Gresini erőfeszítéseit, amivel egy nagyon erős versenyzőt hoztak a márka kötelékébe. Azt azonban nem tagadta, hogy mindig is szeretett volna vele dolgozni. „Marc a motorversenyzés-történelem egyik meghatározó bajnoka, csak egy bolond ne akarná őt. Az elmúlt évek során mindig a céljaink között volt, de eddig nem nyílt lehetőség arra, hogy vele dolgozzunk. Most szinte véletlenszerűen megtörtént, és nagy örömmel fogadjuk. Megpróbálunk nem belezavarni az elmúlt években kialakult egyensúlyi állapotba, és békés légkört biztosítani mindenki számára.”

A fájdalmakkal küszködő Rins nem tudott leszállni a motorról a „dobogóval felérő” eredménye után

0

Álex Rins több hónapos kihagyás után tudott újra rajthoz állni MotoGP-futamon, az Indonéz Nagydíjon a kilencedik helyen ért célba, legjobb Honda-motorral versenyző pilótaként. A hatszoros királykategóriás futamgyőztes őszintén beszél a verseny alatt átélt nehézségeiről, és arról, hogy milyen sokat jelentett számára ez az eredmény.

Álex Rins több mint négy hónap után térhetett vissza a MotoGP mezőnyébe. A június elején megrendezett Olasz Nagydíjon szenvedett el egy súlyos sérülést, amelyből még mindig nem épült fel teljesen, ennek ellenére az Indonéz Nagydíjon újra ott volt a rajtrácson. A spanyol pilóta a nehézségek ellenére is nagyon pozitívan értékelte az ott megszerzett kilencedik helyet.

„Kész vagyok. Sokat küzdöttem azért, hogy befejezzem a versenyt, mivel a 13-14. köröktől kezdve nagy fájdalmaim voltak, de legalább tudtam tartani a sebességet, ’32 alját, szóval ennek nagyon örülök. A verseny közben arra koncentráltam, hogy tartsam a tempót és a megfelelő íveket. A kockás zászló lengetését követően azonnal megcsapott a fáradtság. Amikor visszaértem a bokszba, beszélgetni kezdtem a csapattal, majd nem tudtam leszállni a motorról. Sok dologgal baj van, a mell- és az egyéb izmaim is elszálltak, a karomban kijött a kompartment szindróma (arm pump).”

Rins síp- és szárkapocscsonttörést szenvedett a mugellói sprintfutamon. A súlyos sérülést hosszú rehabilitációval töltött időszak követte, amelynek végét a pilóta és csapata is nagyon várta. Talán ennek a számlájára írható, hogy Rins már Japánban felült a motorra, ott azonban már az edzések során kiderült, hogy nem bírja végig a hétvégét, így még másfél hetet kellett várniuk a visszatéréssel.

Nem sikerült a visszatérés, de Rins ennek ellenére is boldog

A korábbi Suzuki-versenyző nem fogja kitölteni mostani szerződését, és egy év után elhagyja a LCR Hondát a Yamaha kedvéért, helyére Johann Zarco érkezik. Rins elmondása szerint az LCR-nél nagyon támogatóak voltak vele, így nemcsak önmaga, hanem a csapat miatt is sokat jelentett neki az egy pont megszerzése a Mandalika International Street Circuiten.

„Nagyon nehezek voltak ezek a versenyzés nélküli hónapok, amelyeket otthon töltöttem, fizioterápiával és edzéssel a teremben, éppen azért vasárnap egy sima kilencedik helynél többet értünk el. Olyan volt ez számomra, mint egy dobogós helyezés. Sokat küzdöttünk, számos napot töltöttem a kórházban, szóval az, hogy ebbe a pozícióba tudtunk befutni, egy nagyon jó eredmény, mi voltunk az elsők a Hondák közül. A motoron tudtam maradni az időjárási körülmények és a csúszós pálya ellenére is. Nagyon boldog vagyok!”

Marc Márquez akár már jövőre visszavonulhat

0

Álex Márquez szerint bátyja akár már a jövő év végén visszavonulhat, ha nem kezdi el újra élvezni a versenyzést. A fiatalabb Márquez jövőre csapattársként is üdvözölheti majd a nyolcszoros bajnokot, ezért bízik benne, hogy bátyjának sikerül visszatalálnia régi önmagához a Gresininél.

Marc Márquez 11 évig volt a Honda pilótája, jövőre azonban már nem a japánok gyári alakulatát, hanem a Gresini Ducatit fogja erősíteni. Korábban azt nyilatkozta, hogy a váltás mellett felmerült benne az az opció is, hogy kihagyja a következő szezont, mivel évek óta nem élvezi a versenyzést.

Marc Márquez elismerte, felmerült, hogy év végén elhagyja a MotoGP-t

Álex Márquez szerint Marc számára a visszavonulás lehetősége az új csapat jelentette kihívások dacára is fennáll, ha nem sikerül a tervnek megfelelően újra megtalálni régi önmagát, a lelkesedéssel teli pilótát. Ennek egyik lába lehet a sikerekhez való visszatalálás, hiszen az 59 MotoGP-futamgyőzelemmel rendelkező legenda már több mint 700 frusztráló napja nem tudott a pódium legfelső fokára lépni.

„Meglátjuk, hogy az egy éves szerződése alatt újra élvezni fogja-e. Azt mondta nekem, hogy ha nem élvezi, akkor visszavonul, ez is egy lehetőség. Meg akarja nézni, hogy képes-e újra lelkesedni, illetve, hogy tud-e gyors lenni a sérülése után is. Bennem nincsenek efelől kétségek, de ő kételkedik, és erre minden oka megvan, hiszen én is ugyanígy kételkedtem magamban az utolsó Hondánál töltött évem után. Biztos vagyok benne, hogy Valencia után újra megtalálja az örömöt a versenyzésben – akkor nagyon gyorsan el fog tűnni minden, ami most a fejében kavarog.”

A testvérek egy verseny erejéig már voltak csapattársak, jövőre pedig mindketten a Gresini pilótái lesznek. Álex már egy éve az olasz istálló motorján ül, így elég jól leírhatta bátyja számára is, hogy mit vár rá a következő szezonban. „Egy kiscsapathoz jön – de ez nem azt jelenti, hogy nem vagyunk profik –, ami olyan, mint egy család, mindig együtt. Ez segíthet majd Marcnak újra élvezni a motorozást.”

A csapat jövőre sem fogja megkapni a legújabb konstrukciót, így felmerül, hogy mire számíthat egy előző évi motortól a Ducati új versenyzője. „Egy igazán jó motorblokkot várhat. Egy motort, amely sok visszajelzést ad” – válaszolta meg a kérdést a fiatalabb testvér.

Álex – aki szintén Hondáról váltott Ducatira – számára egyértelmű, hogy egy ilyen váltás esetén maradhat minden a régi kerékvágásban. „Ő 11 évig ugyanazt a motort vezette, így biztos, hogy sok mindenen kell majd változtatnia. Én is változtattam, pedig én csak három évig ültem Hondán, szóval képzeljétek el, hogy milyen lehet 11 után, de nem lesz ezzel semmilyen problémája, és a pályán is gyors lesz.”

Bagnaia szerint Marc Márquez mindenkinél gyorsabb lesz, amikor először felül a Ducatira

Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a 30 éves legenda kikérte testvére véleményét a váltást illetően, most Álex abba is beavatta a nagyközönséget, hogy Marc számára nem ment egyszerűen a döntés, még az ő segítségével sem.

„Minden nap megváltoztatta a döntését. Sokszor – bár azért nem minden nap – beszéltem vele erről a témáról. Egyik alkalommal azt mondtam neki, hogy »sokszor változatod a véleményed, szóval most nem a Gresini Ducati pilótájaként, hanem testvérként adok tanácsot«. 2020 óta azt gondolom, hogy szüksége van a váltásra, és az érzelmeinek, valamint a szenvedélyének az újrafelfedezésére, amikor Motegiben a dobogón állt, nem látszott boldognak és a megszokott Marcnak sem. Ezért mondtam neki, hogy »oké, szükséged van a váltásra«.”

Lorenzo bírálta Bagnaiát, szerinte nem kellett volna így viselkednie a győzelem után

0

Jorge Lorenzo kritizálta Francesco Bagnaiát, mivel szerinte a címvédő túlságosan látványosan ünnepelt az Indonéz Nagydíjon aratott győzelme után. A spanyol expilóta úgy véli, a gyári Ducati versenyzője ezzel csak felbőszíti Jorge Martínt.

Óriási drámát hozott az Indonéz Nagydíj: Jorge Martín féltávhoz közeledve, senkitől sem zavartatva az első helyről bukott, így nem szerzett pontot. A győzelmet pedig így riválisa, Francesco Bagnaia szerezte meg, aki így visszavette a vezetést a tabellán. A Ducati két motorosa között így jelenleg 18 pont a különbség öt fordulóval a vége előtt.

Egy ilyen forgatókönyv után aligha meglepő, hogy a 26 éves versenyző látványosan ünnepelt, ha pedig hozzátesszük, hogy a Katalán Nagydíj sprintje óta ez volt az első győzelme, pláne érthető a dolog. Jorge Lorenzónak azonban nem nyerték el a tetszését Bagnaia gesztusai, és az ötszörös gyorsaságimotoros-világbajnok ennek hangot is adott.

„Ezek a mozdulatok nem szoktak jól elsülni – nyilatkozta a DAZN műsorában a manapság szakértőként dolgozó expilóta, utalva arra, hogy gyakran előfordul, hogy egy ilyen után fordul a kocka. – Ne dühítsd fel a fenevadat, ennek még nincs vége! Tartsd nyugton az ellenfelet, ne idegesítsd fel! Martín hibázott, [de] ő nyert volna.”

Bagnaiának több szempontból is sokat jelent a történelmi győzelme

Lorenzo hozzátette, hogy két erős ellenfélről van szó, és úgy véli, hogy a világbajnoki csata tartogat még izgalmakat. A műsorvezető, Izaskun Ruiz felhívta a Yamaha, a Ducati és a Honda korábbi motorosának figyelmét, hogy ilyenkor nagyon nehéz kordában tartani az érzelmeket. Utóbbi ugyanakkor hangsúlyozta, hogy Bagnaiának kontrollálnia kell magát.

„Nem tudom, mit tennék – fogalmazott, majd ismét elkezdte magyarázni, hogy Martínt még nem lehet leírni ebben a küzdelemben. – Ugyanakkor az az okos dolog a részéről, ha visszafogja magát, kicsit szerencsés volt. Martín elkövette azt a hibát. Visszafogottnak [kell lennie], hogy ne dühítse fel Jorgét, mert erősebben fog visszatérni.”

Kétségtelen, hogy Bagnaiának minden bizonnyal az ölébe hullott a győzelem, bár azt nem tudni, hogy a spanyol versenyzőnek mennyire fogytak volna el a gumijai a végére. Mindenesetre tény, hogy a címvédőnek jóval nehezebb lett volna megnyerni a futamot, ha riválisa a motoron marad, és erre Lorenzo is rámutatott. „Nem Bagnaia nyerte meg ezt a versenyt, hanem Martín veszítette el” – jelentette ki.

Marc Márquez szívesen visszatérne majd a Hondához?

0

Marc Márquez elárulta, legjobb esetben is csak egy embert vihet át a Hondától a Gresinihez, ahol a Joan Mirrel 2020-ban vb-címet nyerő Frankie Carchedi lesz a főmérnöke. A 30 éves pilóta arra is utalt, hogy adott esetben szívesen visszatérne majd a japán gyártóhoz.

Marc Márquez jövőre a Gresininél folytatja pályafutását, vagyis 11 év után elhagyja legnagyobb sikereinek helyszínét, a Hondát. A nyolcszoros világbajnok először fog vezetni más motort a MotoGP-ben, és egyben először fog szatellitcsapatnál versenyezni. Azonban nem csak emiatt lesz nagy váltás számára az átigazolás.

Vége a találgatásoknak ─ Marc Márquez a Gresininél folytatja

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, korábbi sajtóértesülések szerint Márquez nem viheti át a közvetlenül vele együtt dolgozó stábját új csapatához. Ennek oka, hogy a Ducati állítólag nem akarja, hogy olyan szakemberek dolgozzanak a motoron, akik potenciálisan egy év után másik gyártóhoz igazolnak. A spanyol pilóta elárulta, hogy mi a helyzet ezzel kapcsolatban.

Főnöke mindent megpróbált, de több okból sem tarthatta vissza a sokáig hezitáló Marc Márquezt

„Még mindig zajlanak a megbeszélések – nyilatkozta. – Aláírtunk egy szándéknyilatkozatot a Gresinivel. Szerdán kezdtünk el beszélni a szerződésről, mert előtte nem akartam, hogy elterelődjön a figyelmem. A legnagyobb kétséget az egész csapatom jelentette. Mindannyiukkal mélyen elbeszélgettem, ők a barátaim, és barátilag adnak tanácsot. Ez a beszélgetés sokat segített a döntés meghozatalában. Megpróbálok legalább egy szerelőt átvinni, úgy gondolom, ez nem lesz probléma. Azonban az egész csapatot két okból nem tudom elvinni. Az egyik, hogy nem fogom tönkretenni a Repsol Honda alakulatát. A másik, hogy nem fogom tönkretenni a Gresinit, mert ők egy nagy családot alkotnak a szerelőkkel, így alkalmazkodnom kell a helyzethez. Én hoztam meg a döntést, tehát nekem kell alkalmazkodnom.”

Márquez a DAZN munkatársának azt is elmondta, hogy „jó esetben” a gumikért felelős szerelőt, Javi Ortizt tudja magával vinni. Az viszont teljesen biztos, hogy Frankie Carchedi veszi át Santi Hernández helyét, vagyis ő lesz az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes főmérnöke. Az olasz szakember jelenleg Fabio Di Giannantonióval dolgozik együtt, 2020-ban pedig Joan Mirrel nyertek világbajnoki címet. Mindezt Michele Masini, a Gresini sportigazgatója erősítette meg.

A másik fontos kérdés, hogy a Honda lehetővé teszi-e Márquez számára, hogy a november 28-án esedékes valenciai teszten már a Ducatin üljön. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a japán gyártó megteszi ezt a gesztust, és bár biztosat nem tudott mondani, a hatszoros MotoGP-világbajnok optimista. „Még mindig nem erősítették meg. Beszélgetünk, de úgy tűnik, lesz rá lehetőség.”

Marc Márqueznek megengedi a Honda, amit Rossinak nem tett lehetővé

Bár kétségtelen, hogy Márquez számára nagy lesz a váltás, azért nem teljesen lesz ismeretlen neki a környezet, hiszen öccse, Álex Márquez lesz a csapattársa. Ezt leszámítva viszont nagyon más környezethez kell hozzászoknia, olyasmihez, amilyet talán a Moto2-ben tapasztalt meg utoljára. Mindezt azonban a legkevésbé sem bánja.

„Azért döntöttem úgy, hogy egy ismerős csapathoz megyek, mert ezt éreztem [jónak] – fogalmazott. – Kicsit visszatérni a kezdetekhez, egy kiscsapat légkörébe, egy ismerős istállóhoz egy jó motorral, amely vezeti a bajnokságot. Azután, hogy tizenegy évet voltam ugyanazon a motoron, nem lesz könnyű váltani. Alig várom, hogy újra mosolyogni tudjak, hogy várjam azt, hogy pályára menjek.”

Felmerül a nyilvánvaló kérdés, hogy az ifjabbik Márquez milyen szerepet játszott az átigazolásban, és adott-e esetleg olyan információkat bátyjának, amelyek megkönnyítették a döntését. Ezzel kapcsolatban a 27 éves motoros annyit mondott, hogy nem a Gresini versenyzőjeként, hanem testvérként adott neki tanácsot, és Marc Márquez is kijelentette, hogy ez elsősorban rajta múlott.

Bagnaia szerint Marc Márquez mindenkinél gyorsabb lesz, amikor először felül a Ducatira

„Az öcsém tud betekintést nyújtani, de nem sokat – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Ez az én felelősségem, nem az övé. Inkább a csapatról beszéltünk, nem a motorról. Minden versenyzőnek más a vezetési stílusa. Ezek a srácok fiatalabbak nálam, és most gyorsabbak, így számomra az a kihívás, hogy közelebb legyek hozzájuk.”

Hogy ki lesz Márquez utódja a Hondánál, az egyelőre a jövő zenéje. A mostani mezőnyből leginkább Miguel Oliveirát és Maverick Viñalest hozták szóba a japán gyártóval, de egy Di Giannantonióval történő helycsere lehetősége is felmerült. A spanyol versenyző erről nem volt hajlandó beszélni, arra viszont erősen utalt, hogy nem tekinti véglegesnek a szakítást.

„Nem, ebbe nem megyek bele – szögezte le, miután az utódjáról faggatták. – Természetesen vannak jó nevek a listán a híresztelések alapján. Úgy tudom, hogy száz pletykából egy igaz. Hogy melyik? Azt nem lehet tudni. A legjobbakat kívánom a Hondának. Ez nem egy »viszlát«, hanem egy »viszlát később«. Kívánom, hogy a következő években útjaink találkozzanak. Időre van szükségük, a költségvetésüket a motorra kell fordítaniuk. Egy gyártónak, egy márkának van ideje, de egy sportolónak nincs sok. Ha az ember veszít egy évet, az egy évvel kevesebb a pályafutásából.”

A váltás abból a szempontból is érdekes, hogy pont Márquez volt az, aki megakadályozta az olasz gyártót, hogy már jóval Francesco Bagnaia előtt egyéni világbajnoki címet ünnepelhessenek. 2017 és 2019 között ugyanis mindhárom évben Andrea Dovizioso volt a második, igaz, valójában csak az első évben tudta megszorítani az akkori címvédőt. Azóta pedig a Desmosedici csak fejlődött.

„2017 óta a Ducati volt az egyik legjobb – hangsúlyozta Márquez. – Nem mondom, hogy a legjobb, mert ’17-ben, ’18-ban és ’19-ben is én nyertem meg a bajnoki címet. Mindig én voltam az első hondás, a legjobb hondás a tabellán, ez segít abban, hogy továbbra is higgyek magamban. Hiszem, hogy most, ma ez a legjobb [döntés]. Talán a KTM tesz egy lépést jövőre, talán a Honda, talán a Yamaha, soha nem lehet tudni.”

A Forma–1-ben már hosszú évek óta létezik az, amit a MotoGP-ben most létre akarnak hozni

0

A MotoGP pilótái arra készülnek, hogy létrehozzanak egy versenyzői szakszervezetet, nagyjából olyan módon, ahogyan az a Forma–1-ben már évtizedek óta létezik. A mezőny tagjai ezzel a lépéssel akarják növelni érdekérvényesítő képességüket.

Bár a Biztonsági Bizottság ülésein a versenyzők is felszólalhatnak, és figyelembe veszik a szavukat, illetve a véleményüket, saját érdekvédelmi szervezettel nem rendelkeznek. Ellentétben a csapatokkal és a gyártókkal, hiszen előbbieket az IRTA, utóbbiakat az MSMA képviseli, adott esetben a sportág más érintettjeivel szemben. Azonban könnyen lehet, hogy mindez hamarosan megváltozik, és a pilóták megalapítják saját szövetségüket.

„Minden sportágban van sportolói szakszervezet – nyilatkozta Aleix Espargaró. – Erre szükség van.” A gyári Aprilia versenyzőjének igaza van, elég csak ránézni a négykerekű királykategóriára, a Forma–1-re. Az ott versenyző pilóták már 1961-ben megalapították a GPDA néven ismert szakszervezetüket, és bár ez 1982-ben feloszlott, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna imolai tragédiája után 1994-ben ismét létrehozták. A GPDA-nak rendszerint egy elnöke van egy korábbi vagy aktív versenyző személyében, illetve egy vagy több igazgatóval rendelkezik. Korábban csak aktív pilóták töltötték be ezt a pozíciót, de 2021 óta egy jogi és stratégiai tanácsadót is alkalmaznak ebben a szerepkörben.

„Ez csak pozitív lehet számunkra, mert senki nincs, aki képviselje az érdekeinket – jelentette ki Joan Mir az esetleges szakszervezet-alapításról. – Az IRTA a csapatokért van, és mindenkinek van szövetsége, csak a pilótáknak nem. Mi csak képviselni akarjuk az érdekeinket, és hangot akarunk adni a véleményünknek. Úgy vélem, ez pozitív lesz számunkra.”

A pilótáknak már arra is van ötletük, hogy ki legyen a leendő szervezet elnöke. Szerintük a MotoGP-ben két teljes szezont eltöltő Sylvain Guintoli a legalkalmasabb jelölt. A francia motoros 2014-ben megnyerte a Superbike-világbajnokságot, majd 2017 és 2019 között néhány MotoGP-futamon szerepelt a Suzuki színeiben, amelynek egészen tavalyi kiszállásáig a tesztpilótája volt. Jelenleg a sorozat gumiszállítójánál, a Michelinnél tölti be ezt a szerepet.

„Ötleteltünk, és sok név felmerült – árulta el Espargaró, aki arra is kitért, hogy miért tartják jó megoldásnak Guintolit. – Nem emlékszem, hogy Sylvain kinek az ötlete volt, de szerintem ő egy jó jelölt. Jó srác, sok tapasztalattal, jól beszél angolul, ismeri a bajnokságot, és még mindig dolgozik a Michelinnél. Szerintem ő a megfelelő [személy].”

Sylvain Guintoli
Fotó: MotoGP Media

Felmerül a kérdés, hogy egészen pontosan mire lenne jó a pilóták érdekvédelmi szervezete, milyen kérdésekben tudnának kiállni. Nos, számtalan olyan téma van, amely közvetlenül érinti őket, a biztonságtól kezdve a technikai szabályokon, a hétvégék menetrendjén, a szerződések érvényességén át egészen a minimumbérig.

„A csapatfőnökök, különösen a Moto2-ben és a Moto3-ban bármikor felbonthatják a szerződést, amikor csak akarják – folytatta Espargaró. – Nekik pedig ott van az IRTA, a csapatok szövetsége, és semmi sem történik a versenyzőkkel. Szóval szerintem jó, ha a pilótáknak van egy szakszervezetük. Sok mindenen [lehet javítani], a menetrendtől a biztonságig. Szerintem jobb, ha egyelőre megtartjuk magunknak az ötleteinket, és előbb valósítsuk meg őket. Mert egyelőre csak Sylvainnal beszéltünk, de semmi másról nem esett szó, úgyhogy jobb, ha várunk.”

Ahogyan arra az állandó mezőny legidősebb tagja is utalt, a kisebb kategóriákat is be akarják ebbe vonni. Egyelőre azonban még nem tettek konkrét lépéseket az ügyben. Francesco Bagnaia elmondta, a pilóták egyelőre csak egy WhatsApp-csoportban kommunikálnak, hogy közösen megvitassák az esetlegesen felmerülő problémákat.

„Jelenleg inkább egy csoportot alkotunk, és több dologról beszélünk – fogalmazott a címvédő. – Az indiai [hétvége] előtt szerintem nagyon hasznos volt. Úgy gondolom, hogy ez nem fogja túlságosan megváltoztatni a helyzetünket. Nagyon jó helyzetben vagyunk, ehhez remek bajnokságunk van. Nincsenek gondjaink, de néha talán jobb, ha mindannyian beszélünk, mielőtt valamit teszünk.”

„Néha vizes pályán versenyzünk igazán nehéz [körülmények] között, mint például idén Silverstone-ban – vette át a szót Fabio Quartararo. – Kommunikálnunk kell valakivel, hogy »rendben, most nagyon kockázatos«. Amit kérdezünk, azt a legtöbb versenyző megkérdezi, de soha nem kapunk választ. Szerintem az, hogy mindannyian egy irányba tartunk, mindenki számára nagy segítség. Nincs olyan, hogy valaki azt mondja, hogy balra, a másik pedig azt, hogy jobbra. Jelenleg, ahogyan Pecco is mondta, ez egy beszélgetés köztünk. Majd meglátjuk.”

Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo
Fotó: MotoGP Media

Johann Zarco rámutatott, hogy a versenyzői szakszervezet lehetőséget teremtene számukra, hogy jobban beleszólhassanak abba, hogy milyenek legyenek a jövő motorjai. Mindez több szempontból is fontos kérdés, hiszen amellett, hogy jelentős mértékben ezen múlik a versenyzés minősége, nyilvánvalóan a biztonságot is figyelembe kell venni.

„Talán többet beszélhetünk néhány technikai szabályról – kezdte. – [Jelenleg] csak a csapatokkal folyik megbeszélés, és néhány ötlettel talán segíthetünk, hogy jobbá tegyük a hétvégét. Vagy biztonságosabbá, mert idén sok volt a baleset, mert már nem lehet előzni. Szóval az ilyenekért lenne [a szakszervezet].”