back to top
2025. július 11. 22:48
Kezdőlap Blog Oldal 401

A denevértől a kígyón át a kenguruig – csodálatos élővilág veszi körül a MotoGP pilótáit (galéria)

0

Ezen a hétvégén rendezik az Ausztrál Nagydíjat Phillip Islanden, amely sok szempontból a versenynaptár legkülönlegesebb helyszíne. Többek között az elhelyezkedése miatt is, hiszen a lenyűgöző kilátás mellett az élővilág is szenzációs. A Michelin fotósainak köszönhetően pedig számtalan állatot meg lehet csodálni, legyen szó hüllőkről, emlősökről vagy madarakról.

Martínt még a gyengesége is erősebbé teszi?

0

Jorge Martín és Francesco Bagnaia együtt nyilatkoztak a bajnokságért folyatott küzdelemről, és a fordulatos indonéziai futamról. A Ducati két pilótája kulisszatitkokat is megosztott az újságírókkal, például, hogy mit gondolnak egymás vezetési stílusáról.

Jorge Martín és Francesco Bagnaia csütörtökön közösen ültek le beszélni a sajtó képviselőivel. A legfontosabb téma természetesen a bajnoki címért folytatott harc volt, és az indonéziai forduló, amely során rövid időre ugyan, de változás történt az tabella éllovasának pozíciójában is. A spanyol versenyző 66 pontos hátrányban volt a szezon során a tavalyi bajnokhoz képest, de a Lombok szigeten megrendezett sprintfutam előtt már csak 7 pont volt a differencia kettőjük között, és ez Martín az azt megelőző hét futam alatt elért hat (sprintfutamokkal együtt) győzelmének volt köszönhető.

Az előző hétvége mindkét pilóta számára intenzív volt. A Pramac versenyzője azután, hogy szombaton megnyerte a sprintet – Bagnaia pedig csak a nyolcadik helyet tudta megszerezni –, átvette a vezetés a bajnokságban. A vasárnapi futamon azonban fordult a kocka, az olasz versenyző a 13. helyről indulva megnyerte a versenyt, spanyol vetélytársa pedig az élről kiesve nullázott. Ausztráliába úgy érkeztek meg a felek, hogy a rutinosabb motoros 18 pontos előnyt tudhat a magáénak.

Dráma Indonéziában: Martín óriásit hibázott, Bagnaia a 13. helyről indulva tarolt és ismét a tabella élén áll

Martín mindezek ellenére nem vesztette el humorérzékét, hiszen kiemelte, hogy egy különleges rekordot már biztos magáénak tudhat, ő lett a legrövidebb ideig a bajnokság élén álló pilóta valaha. Ez annak a következménye, hogy a sprintfutamokat az idei évben vezették be, így korábban hétről hétre változhatott csak az éllovas, most pedig már szombatról vasárnapra is cserélődhet.

„Azt hiszem, hogy ez volt a történelem legrövidebb bajnokoki vezetés, kevesebb, mint 24 óra! Remélhetőleg sikerül visszahoznom azokat a pontokat, nagyon jó lenne, ha Valenciában még eséllyel küzdhetnék a bajnoki címért. Minden megtörténhet, én csak versenyképes próbálok majd lenni” – mondta el a 25 éves versenyző.

„Az biztos, hogy a verseny után nem volt egyszerű, azon az estén sokat gondoltam a hibámra, de szerencsére közvetlenül utána jön ez a futam. Próbáljunk meg itt jól teljesíteni! Azt gondolom, hogy semmin sem kell változtatnunk, versenyképesek vagyunk az összes hétvégén, majdnem mindig a győzelemért küzdünk. Összességében minden téren megvan a magabiztosságom, úgy érzem, hogy erős és gyors vagyok, szóval nyugodtnak kell maradnom, és profitálni ebből a sebességből. Az biztos, hogy talán nem úgy kellene ezt tennem, ahogy Indonéziában!”

Bagnaia érhetően más tónusban értékelte a mögöttünk hagyott hétvégét. A tavalyi bajnok kiemelte, hogy mekkorát léptek előre a korábbi versenyekhez képest, és a számára sem egyszerű versenyről is kaphattunk tőle egy személyes beszámolót.

„Abszolút remek volt. Egy nehéz időszakot követően végre újra nyerni tudtam, ezzel a teljesítménnyel, a 13. helyről indulva, ez fantasztikus. A motoron tapasztalt érzések miatt is boldog vagyok, lenyűgöző volt, elégedett voltam a fékezéssel és a tapadással is. A szombati nappal összehasonlítva már sokkal jobb volt, és ez egy nagy lökést adott a szezon további részére.”

„Egyáltalán nem számítottam rá, hogy újra én fogok az élen állni, mivel jó munkát végeztem, a harmadik kör végén már harmadik helyen voltam, és láttam, hogy Jorge még mindig ugyanazt a pozíciót foglalja el. Két-három körrel a bukása előtt nagyon, de tényleg nagyon keményen kezdte el nyomni, aztán esett. Amikor ezt észrevettem, tudtam, hogy nyugodtnak kell maradnom. Tisztában voltam vele, hogy jól menedzseltem a hátsó gumit, és amikor már csak tíz kör volt hátra, megpróbáltam közeledni Maverickhez [Viñaleshez], és megelőzni őt a győzelemért.”

Martín kitért arra is, hogy milyen versenyt szeretne majd Ausztráliában, ahol 2013 és 2022 között Jorge Lorenzo tartotta a pályacsúcsot, ám tavaly pont a spanyol tudta ezt megdönteni az időmérőn futott körével.

Phillip Island – Martín körrekorddal nyerte a kvalifikációt

„Igazán különleges helyszín. Az előző szezonban, amikor a pályacsúcsot futottam, a verseny egy teljesen másik történet volt, nehéz volt elszakadni a többiektől, szóval ebben az évben meg kell próbálnunk erősebbnek lenni a küzdelemben, mint amilyenek tavaly voltunk, amikor kissé küszködtem a fékezéssel. Számunkra, akik a bajnokságért küzdünk, talán jobb lenne megpróbálni megoldani, hogy gyors verseny legyen, és akkor a csoport nem tizenöt, hanem csak hat vagy hét pilótából fog állni. Majd vasárnap meglátjuk.”

A két pilóta összehasonlította vezetési stílusukat, és megegyeztek abban, hogy mindketten különböző dolgokban erősek, máshol kerülnek előnybe a vetélytársakkal szemben.

„Ő a tapadás megtalálásában, és a kigyorsításban jó. A gyenge pontja – ami valójában nem gyenge pont, mert enélkül a vezetési stílus nélkül nem lenne ilyen gyors a kijáratoknál – a fékezés” – mondta el az olasz versenyző. „Igen, Pecco ennek az ellentéte, jól fékez, és talán a tapadáson veszít a kigyorsításoknál” – értett egyet márkatársával a Martín.

Marc Márquez aligha tette boldoggá szurkolóit pesszimista kijelentésével

0

Marc Márquez tavalyi második helye ellenére elvárások nélkül kezdi meg az ausztráliai versenyhétvégét. Rossz példát jelentett számára az idei Német Nagydíj, ahol pozitív hozzáállása és korábbi győzelmei ellenére is csak szenvedett.

Marc Márquez nem támaszt önmaga és a csapat felé elvárásokat a most következő futamon. A spanyol pilóta a motogp.com-nak beszélt arról, hogy Sachsenring után már nem kerget hiú ábrándokat az eredményességét illetően, hiszen azon a helyszínen – ahol MotoGP-karrierje során az idei évet megelőzően veretlen volt – a reményteljes kezdés ellenére katasztrofális ért véget számára az idei hétvége. A nyolcszoros bajnok arra is kitért, hogy Ausztráliában milyen módon fogja felépíteni a versenyét.

„Nincsenek elvárásaim, a Sachsenringnek szintén olyan pályának kellett volna lennie, amely rendben van, de végül a naptár hétvégéi közül az volt a legrosszabb. Meglátjuk, hogy érzem majd magam az első szabadedzés közben, mivel ez is egy olyan pálya, amelyet ha nem érzel, akkor nem tudod nyomni, mert nagyon gyors kialakítású, szóval csak lépésről lépésre haladok.”

A spanyol versenyző rekordszámú, 11 egymás követő alkalommal hódította meg korábban Németországot. 2010 és 2022 csak abban az évben nem tudott nyerni az ország keleti felében fekvő aszfaltcsíkon, amikor nem rendezték meg a futamot, vagy sérülés miatt nem tudott rajta elindulni.

Ilyen előzményekkel jogosan várhatta az idei versenyt is, amely azonban semmi jót nem tartogatott a számára. Összesen ötször esett a hétvége során, ebből három az időmérőn történt, a második szabadedzésen ráadásul emlékezetes módon Johann Zarcót is magával vitte egy veszélyes bukásban. A nehézségek vasárnapra csúcsosodtak ki, hiszen Márquez a bemelegítés alkalmával újra meglátogatta a kavicságyat, a versenyre pedig az addig elszenvedett sérülései miatt már ki sem állt.

Az ő hibája idézte elő a látványos ütközést, de Marc Márquez Zarcót tette felelőssé

Az idei első vasárnapi dobogóját Japánban elérő pilóta Indonéziában nem produkált jó hétvégét, hiszen sem a sprint-, sem a főfutamot nem tudta befejezni. Márquez ennek ellenére úgy gondolja, hogy Ausztráliában más forgatókönyv valósulhat majd meg.

„Egy másfajta hétvégém lesz itt. Természetesen Mandalika nem volt a legjobb hétvégéim egyike, a péntek még teljesen jó volt, de a hétvége többi részében szenvedtünk, és a versenyt sem tudtam befejezni. Itt újra fel kell építenünk az önbizalmunkat, aztán majd meglátjuk, hogy mire vagyunk képesek.”

Zarco másra számított a Hondától, elárulta, hogy felül-e a gyári motorra

0

Johann Zarco lényegében megerősítette, hogy nem ő lesz Marc Márquez utódja a Honda gyári csapatánál. A francia pilóta azt gondolta, hogy a japánok magától értetődő módon őt akarják felültetni a motorra, ám azt nem akarja, hogy jövőre ismét új csapatot kelljen keresnie.

Továbbra is kérdéses, hogy ki lesz Marc Márquez utódja a Repsol Hondánál. Az utóbbi időszakban jó néhány név felmerült, de jelenleg úgy tűnik, hogy a japán gyártó elsősorban Miguel Oliveirát szeretné leigazolni az Apriliától, rajta kívül leginkább Maverick Viñales neve merült fel. Az viszont biztosnak tűnik, hogy nem „házon belülről” oldják meg a pótlást.

Az Apriliától kerülhet ki Marc Márquez utódja, az első számú jelölt ellentmondott főnökének

Az idézőjelre azért van szükség, mert Johann Zarcóról van szó, aki jelenleg szintén másik gyártónál versenyez, ám nyáron bejelentették, hogy jövőre az LCR-nél folytatja. Ennek tudatában valamilyen szinten adta volna magát, hogy máris előléptessék, de ez úgy tűnik, hogy nem fog megtörténni, hiszen a 33 éves pilóta lényegében megerősítette, hogy tényleg a monacói istállónál folytatja.

„Lucio [Cecchinello csapattulajdonosnál] fogom kitölteni a két évemet, mert ez két évre egy jó projekt, és szeretném, hogy a Honda még több energiát tudjon belefektetni Lucio csapatába – nyilatkozta az Ausztrál Nagydíj előtti sajtótájékoztatón. – Szerettem volna élni a lehetőséggel, hogy a gyári csapatra váltsak, de ha csak egy évre vállalhatom, és 2024 végén újra csapatot kell váltanom, annak nincs értelme. Inkább két éven át keményen dolgozom, fejlesztem a motort, és ráveszem a Hondát, hogy tegyen energiát az LCR-be, ahogyan a Ducati a Pramacba. Ez lesz az irány.”

Zarco a kevesek egyike a mezőnyben, aki nem 2024-ig rendelkezik szerződéssel, hiszen két évre írt alá új csapatához. A Hondánál viszont minden bizonnyal azt szeretnék, hogy amikor jó néhány versenyző szabaddá válhat, akkorra ők is maximális mozgásteret biztosítsanak maguknak. A francia motoros így csupán egy évig versenyezhetne a Repsolnál.

„A Honda kissé bajba került, amikor Marc úgy döntött, hogy elmegy – fogalmazott. – Én azonban egyszerűen nem lehetek az, aki betölti az űrt csak azért, mert most van egy üresedés. Én nem ilyen vagyok. Jobb, ha Lucióval és a Hondával vállalom ezt a projektet, mint ha megpróbálnék egy évre a gyári csapathoz menni. Lehet, hogy a fizetés kicsit érdekesebb lenne, de egy kétéves projekt során végső soron jobb pénzt kapok.”

Bár Zarco neve felmerült a sajtóban mint utódjelölt, inkább csak azért, mert nyilvánvalóan egyszerűbb választás lenne, mint kivásárolni valaki mást a szerződéséből. A jelek szerint azonban a Honda nem a 19-szeres MotoGP-dobogóst szeretné elsődlegesen felültetni a gyári motorra, ami kisebb csalódást keltett az érintettben.

„Tényleg arra gondoltam, hogy én leszek a magától értetődő jelölt – árulta el. – Azonban sok oka van annak, hogy ez nem így történt, ezért inkább jó munkát végzek Luciónál. Persze mindig nagyszerű lehetőség egy gyári csapathoz kerülni, de nem annyira jó, ha az ember csak azért kerül oda, mert mert van egy üres hely. Nem, én azért szeretnék ott lenni, mert ők engem akarnak. Ugyanakkor rengeteg szempont játszik szerepet, hogy ez nem magától értetődik. De igen, amikor Marc nemet mondott, nagyobb lelkesedést vártam a Hondától és a gyári istállótól, hogy ebbe az irányba menjenek.”

Cecchinello biztos benne, hogy nem Zarco kerül Marc Márquez helyére

Persze van egy másik szempontja is a történetnek, hogy Cecchinello nem igazán akarta „átadni” a gyári istállónak Zarcót. Az olasz exmotoros nemrég kijelentette, biztos benne, hogy a Pramac pilótája nála fogja megkezdeni az új szezont, amivel könnyen lehet, hogy nyomást akart gyakorolni a Hondára. A francia versenyző megérti az ő szempontjait.

„Ez normális, mert az első ötbe kerülésért küzdök a világbajnokságon, így motiválhatja a szponzorait – magyarázta. – Logikus volt, hogy engem akart. Azonban soha nem próbált meg igazán keresztbe tenni a karrieremnek. Nyitott volt a tárgyalásokra, a Hondával is voltak tárgyalások, de jelenleg úgy tűnik, jobb, ha az energiát olyasmibe fektetjük, amiről tudjuk [hogy létrejön].”

Ahogyan arra Zarco már korábban utalt, az lesz a célja, hogy a Honda a jelenleginél jobban együttműködjön az LCR-rel. A 33 esztendős versenyző szerint ez a megfelelő irány, és ezt már más, a japánoknál mostanában jóval sikeresebb gyártók is megmutatták. Először a Ducati, de az utóbbi időszakban a KTM is erre az útra lépett.

„Szerintem ez egy jó lehetőség Lucio számára, hogy még szorosabban együttműködjön a Hondával, ahogyan azt az európaiak teszik [saját ügyfeleikkel] – vélekedett. – Ezért tett egy nagy lépést a KTM, jól megy nekik a gyári csapattal és a Tech3-mal, mert követték a Ducati példáját. A japánoknak is ugyanezt kell tenniük.”

Feltámad a szél, de vajon feltámad Martín is a bukása után? – hétvégi menetrend

0

A szezon egyik legnépszerűbb helyszínére látogat a MotoGP mezőnye, hiszen a hétvégén az Ausztrál Nagydíjat rendezik meg Phillip Islanden. Francesco Bagnaia továbbviheti az Indonéziában megszerzett lendületét, Jorge Martín esetében pedig kiderül, hogy a bukás valóban csak kisiklás volt-e. A számmisztika hívei pedig Marc Márquez és Fabio Quartararo győzelmében is bízhatnak.

Nincs megállás a MotoGP-ben, hiszen következik a tripla hétvége második felvonása. Azok után, hogy a mezőny tagjai múlt héten még Indonéziában versenyeztek, most még keletebbre, illetve még délebbre költöznek. A mostani forduló helyszíne ugyanis a sokak által kedvelt Phillip Island, ahol az Ausztrál Nagydíjat fogják megrendezni.

A Melbourne-től mindössze egyórányira található, alig több mint 100 négyzetkilométeres, illetve 10 ezer fős lakossággal rendelkező sziget a hosszú évek alatt az ausztrál kétkerekű motorsport otthonává vált. Már az 1920-as években rendeztek autóversenyeket, majd 1931-ben az első motorversenyt is megtartották, de akkor még csak közutakon. Maga a pálya 1956-ban épült, de a 70-es évek végére, illetve 80-as évek elejére meglehetősen rosszul festett. 1985-ben felvásárolták, és 5 millió ausztrál dollárért felújították.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárába 1989-ben került be, de az 1990-es futam után hat éven át Eastern Creek volt az Ausztrál Nagydíj helyszíne. 1997-ben viszont a mezőny visszatért Phillip Islandre, és a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es szezonokat leszámítva minden évben ellátogatott a közkedvelt helyszínre.

A legtöbb futamgyőzelmet minden géposztályt figyelembe véve Valentino Rossi aratta, aki nyolcszor szelte át elsőként a célvonalat. Ha viszont csak a királykategóriát vesszük alapul, akkor az olasz legenda hat diadallal rendelkezik, ugyanannyival, mint egykori riválisa, Casey Stoner. Az ausztrál pilóta ugyanakkor zsinórban hatszor nyerte meg hazája versenyét, és csupán bemutatkozó évében nem őt intették le elsőként, már persze amikor a mezőnyben volt.

A 4,445 kilométer hosszú, illetve 13 méter széles, rendkívül gyors aszfaltcsík hét bal- és öt jobbkanyart tartalmaz, és már ebből is valószínűsíthető, hogy a pályák többségével szemben az óramutató járásával ellentétes vonalvezetéssel rendelkezik. Az abszolút körrekordot Jorge Martín tartja 1:27.767 másodperccel a tavalyi időmérőről, a legnagyobb végsebesség pedig szintén a 2022-es hétvégéről származik, Enea Bastianini 356,4 km/h-val repesztett. A versenyben futott leggyorsabb kör viszont már tízéves, hiszen Marc Márquez 2013-ban felállított 1:28.108-as idejét azóta sem javították meg.

Mivel a pálya az óceán mellett található, festői táj veszi körbe, ám ezzel együtt óriási kihívásokat támaszt a pilóták felé. A helyszínen sokszor nagy a szél, és az eső is gyakran elered. Ami a mostani hétvégére vonatkozó előrejelzést illeti, péntekre 22 fokos hőmérsékletet, illetve erősödő szelet jósolnak, szombatra viszont már 70 százalék az eső valószínűsége, és 35 km/h-s sebességű szél várható. Vasárnapra pedig tovább romlanak a körülmények, hiszen a nap folyamán hat milliméternyi eső várható, a szél pedig 45 km/h-ra erősödik.

A vb-esélyesek vagy a szenvedő bajnokok lesznek előtérben?

Az Indonéz Nagydíj sprintfutamán Martín átvette a vezetést a világbajnoki tabellán, de mindez kérészéletű volt, hiszen másnap bukott, így Francesco Bagnaia ismét az élre állt. A címvédő 18 pontos előnyből várja az Ausztrál Nagydíjat, amelyen tavaly a harmadik helyen ért célba, és ezzel két fordulóval a vége előtt megfordította hátrányát, amely féltávnál 91 pont volt Fabio Quartararóval szemben.

Bagnaiának több szempontból is sokat jelent a történelmi győzelme

„Izgatott vagyok, hogy újra Ausztráliában versenyezhetek, egy gyors pályán, ahol megvan bennünk a potenciál, hogy jól teljesítsünk – nyilatkozta. – A csapatom hihetetlen munkát végzett az előző hétvégén, és a nehéz kezdés után olyan pozícióba hoztak, hogy nyerni tudtam. Éppen ezért készen állok arra, hogy bármilyen körülmények között nekivágjak a hétvégének itt, Ausztráliában. Mint mindig, most is megjósolhatatlan időjárásra számítunk, és a hőmérséklet is elég alacsony lesz.”

Bár kétségtelen, hogy Bagnaia viszonylag hosszú idő után visszatalált a győzelem útjára, ha nincs Martín bukása, akkor könnyen lehet, hogy a spanyol pilóta zsinórban a kilencedik versenyen (a sprinteket is beleszámítva) is legyőzi őt. A Pramac versenyzője a hibája után hangsúlyozta, hogy semmi nincs veszve, a tempó továbbra is megvan, amit most meglehetősen nehéz körülmények között bizonyíthat. Tavaly egyébként a hetedik lett, de mindössze 884 ezreddel maradt el az elképesztően izgalmas futamot megnyerő Álex Rinstől.

Martín: Senki nem volt a tempóm közelében, a bukás nem jelent katasztrófát

Marco Bezzecchi viszont talán végleg lemondhat a világbajnoki címről, amelyre valójában soha nem is volt reális esélye. A VR46 versenyzőjének hátránya már 63 pont honfitársával szemben, de így is elégedett lehet a szereplésével. Az Indonéziában mutatott teljesítményével pedig pláne, hiszen egy héttel a kulcscsonttörése után remekül versenyzett, és ezt a formát Phillip Islandre is átmentené.

Egy fantasztikus csapat volt Bezzecchi csodafegyvere a hétvégén ─ meg persze a sör

„Papíron itt, Phillip Islanden jobban kellene menniük a dolgoknak – nyilatkozta a háromszoros MotoGP-futamgyőztes. – A pálya gyors, de nincsenek kemény féktávok, ahol fizikai szempontból a legjobban szenvedek. Dolgozzunk tovább, tegyünk meg mindent, hogy a futamra formába lendüljünk. A pálya egyike az abszolút kedvenceimnek.”

A pálya egyik jellegzetessége, hogy az átlagosnál jobban előtérbe helyezi a versenyzői képességeket. Mindez pedig Marc Márqueznek kifejezetten kedvezhet, aki ugyan mostanában ismét többször esik a kelleténél, idén már többször bizonyította, hogy nem felejtett el vezetni. Sőt, a nyolcszoros világbajnoknak a számmisztika is kedvez: 2015-ben, 2017-ben és 2019-ben nyert ezen a helyszínen, majd a következő két év kimaradt, hogy aztán tavaly itt szerezze meg pályafutása századik királykategóriás dobogóját, és egyben az elsőt a negyedik karműtétje óta. A sorminta szerint tehát most győzelemnek kellene következnie.

Egyre mélyebb gödörben a Repsol Honda, Márquez lazasága sem segített

„Phillip Island egy olyan pálya, amelyhez sok jó emlékem fűződik – fogalmazott. – Eléggé egyedülálló helyszín a MotoGP naptárában, és nekem is sok emlékezetes futamom volt ott. Tavaly egy igazán szép dobogót szereztünk, a századik dobogós helyezésemet a királykategóriában. Mint mindig, most is meglátjuk, mi történik ezen a hétvégén, különösen itt, Ausztráliában, sokat változhat az időjárás, és a szél is megnehezítheti a dolgokat. Fontos lesz, hogy minden forgatókönyvre legyen egy tervünk.”

Más értelemben, de a szintén szenvedő, de az elmúlt időszakban Quartararo révén két dobogót is szerző Yamaha ugyancsak bízhat a számokban, pontosabban abban, hogy a történelem ismétli önmagát. A japán gyártó ugyanis beállított egy saját negatív rekordot: 25 (fő)futam óta nyeretlenek, amivel holtversenyben a legrosszabb időszakukat élik, amióta rendelkeznek gyári csapattal a királykategóriában. Rossinak a 2017-es Holland TT-n aratott győzelme után szintén 25 versenyen át nem ünnepelhettek a dobogó tetején, majd Maverick Viñales törte meg a rekordot 2018-ban… igen, az ausztráliai fordulóban.

„A mandalikai pályán elért dobogó nagyszerű volt – kezdte Quartararo. – A csapatnak is nagy lökést adott, de most egy új hétvégét kezdünk. Ezen a hétvégén nehezebb lesz dobogót elérni. Phillip Island egy olyan pálya, ahol spórolni kell a gumikkal. Nehéz lesz, de mindenképpen megpróbáljuk. Úgy gondolom, fontos, hogy futamról futamra haladjunk. Az előző három versenyen két dobogót szereztünk, szóval szerintem elégedettek lehetünk azzal, ahogyan mostanában alakulnak a dolgok, és ez mindannyiunknak lendületet ad a jövőre történő felkészüléshez.”

A helyi szurkolók ugyanakkor nem a fent felsorolt pilóták egyikének, hanem természetesen honfitársuknak, Jack Millernek szorítanak. Az akkor még a gyári Ducatinál versenyző KTM-es tavaly akár nyerhetett is volna, hiszen ő is ott volt az élbolyban, csak éppen a 9. körben Álex Márquez kiütötte őt. A 28 éves motoros bízik benne, hogy idén összejön neki a jó eredmény hazai pályán. „Úgy éreztem, hogy tavaly jó esélyünk volt arra, hogy a győzelemért harcoljunk – jelentette ki a Fox Sportsnak. – Szerintem idén ismét lehet esélyünk a diadalra.”

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
0:00 – 0:35 Moto3 1. edzés
0:50 – 1:30 Moto2 1. edzés
1:45 – 2:30 MotoGP 1. szabadedzés
4:15 – 4:50 Moto3 2. edzés
5:05 – 5:45 Moto2 2. edzés
6:00 – 7:00 MotoGP Edzés
23:40 – 0:10 Moto3 3. edzés
SZOMBAT
0:25 – 0:55 Moto2 3. edzés
1:10 – 1:40 MotoGP 2. szabadedzés
1:50 – 2:05 MotoGP 1. időmérő
2:15 – 2:30 MotoGP 2. időmérő
3:50 – 4:05 Moto3 1. időmérő
4:15 – 4:30 Moto3 2. időmérő
4:45 – 5:00 Moto2 1. időmérő
5:10 – 5:25 Moto2 2. időmérő
6:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
0:40 – 0:50 MotoGP Warm up
2:00 Moto3 Verseny
3:15 Moto2 Verseny
5:00 MotoGP Verseny

400 ausztrál motoros kísérhette Marc Márquezt a futamhétvége helyszínén (videó)

0

Marc Márquez különleges meglepetéssel szolgált az ausztráliai MotoGP-szurkolóknak, hiszen szerdán együtt motorozott 400 kiválasztott szimpatizánssal. Az egybegyűltek egy közeli városból közutakon közelítették meg a pályát, amelynek aszfaltjára is felgurulhattak a „Hazatérés Futam” szerencsés résztvevői.

Marc Márquez nem egyedül érkezett meg az előttünk álló hétvége helyszínére, hiszen a motogp.com szóhasználatával élve egy „ausztrál sereg” szegődött mellé. Több mint 400 szerencsés helyi motorverseny-fanatikus egy életre szóló élménnyel gazdagodott, hiszen egy nyolcszoros világbajnok kíséretében tették meg a San Remo – az ausztrál kisváros, nem a közkedvelt olasz üdülőhely – és a Phillip Island Grand Prix Circuit közt elterülő 15 kilométeres utat.

A tavalyi évben századik MotoGP-dobogóját éppen Ausztráliában megszerző pilótát többen is elkísérték a „Hazatérés Futam” elnevezésű eseményre, így tett Pedro Acosta – aki jövőre a GasGas versenyzőjeként debütál a MotoGP-ben –, és a Moto3 jelenlegi mezőnyének egyetlen ausztrál tagja, Joel Kelso is. Acosta és Kelso a pályán tartott kérdezz-felelek idején csatlakozott a menethez, amelynek tagjait aztán a festői fekvésű aszfaltcsíkon is körbevezették.

Nem Kelso volt az egyetlen, aki Ausztráliát képviselte a motorozás során, hiszen a helyszínen ott volt Wayne Gardner is, aki az 500 köbcentis géposztályban 1987-ben megszerzett világbajnoki címével érdemelte ki a legenda státuszt a szigetországban. Travis Auld, az AGPC (The Australian Grand Prix Corporation) vezérigazgatója is tiszteletét tette, ez a cég a szigetországban zajló MotoGP- és Forma-1-es versenyek szervezője és jogtulajdonosa.

A szurkolók kérdéseire válaszolva Márquez megerősítette, hogy jövőre a Gresini színeiben az idei, tehát nem a legújabb fejlesztésű konstrukciót fogja majd használni. A Hondát 11 év után a Ducati kedvéért elhagyó pilóta kiemelte, hogy egy olyan motorra fog felülni, amivel az idei világbajnokság győztese versenyez. A 2023-as bajnoki cím két esélyese, Francesco Bagnaia és Jorge Martín is Desmosedici GP23-at használ, Márquez jövőre ezt a gépet fogja majd a lábai közé venni.

A szezon, amikor a MotoGP minden tekintetben újrapozicionálódik

0

Lassan elkopik a krónikások klaviatúrája, annyi a feladat az idei MotoGP-szezonban. Nem is csoda, hiszen a sprintfutamok adta lehetőségek új perspektívát biztosítanak. Így történhetett, hogy az elmúlt hétvégén Jorge Martín lett az a versenyző, aki a királykategória összetettjét a legrövidebb ideig vezette. Ez egészen pontosan egy napot és egyetlen percet jelentett. És bizony a szombati sprintfutam nélkül ez nem történhetett volna meg.

A spanyol egyébként magabiztosan vezette a vasárnapi versenyt is, amikor saját bevallása szerint épp egy méterrel csúszott le az ideális ívről a tízes kanyarban, ahol az első abroncs összeszedett némi koszt, és amikor a tizenegyesbe érkezett, elesett. Pedig szombat este a legtöbbeket izgató téma az volt: vajon lehet-e világbajnok valaki egy szatellitcsapatban? Noha a Ducati korábban már többször jelezte, őket csak a győzelem érdekli, függetlenül a csapattól, többen mégis szabotázstól tartottak, hiszen azt azért mindenki tudja, Paolo Ciabatti és Davide Tardozzi leginkább akkor boldogok, amikor a piros motort látják elsőként átsuhanni a célvonalon.

A vasárnapi futam végeredménye viszont magáért beszélt, és megtörtént nagyjából az, amire senki nem számított. Egyrészt, hogy Martín hosszú idő után bakizott, másrészt Francesco Bagnaia a katalóniai bukását követően feltámadt, és a régi formáját mutatta. Azt sem szabad elfelednünk, hogy a regnáló világbajnok a tizenharmadik helyről zárkózott fel, és sokak szerint hasonlóra legutóbb akkor volt példa, amikor 2006-ban Marco Melandri a tizennegyedik helyről rajtolva nyerte a Török Nagydíjat. Pedig akkor még igencsak más időket éltünk, és a MotoGP sem volt ugyanaz. Mindenesetre hasonló csodákat látva továbbra is élhet bennünk a remény, hogy a kétkerekű motorsport azért mégiscsak más, aerocsomagoktól függetlenül.

Dráma Indonéziában: Martín óriásit hibázott, Bagnaia a 13. helyről indulva tarolt és ismét a tabella élén áll

Jelenleg ismét Bagnaia vezeti a bajnokságot, előnye tizennyolc pont, bár többen úgy vélik, Martínt nem szabad leírni, mert a hiba még precízebb motorozásra fogja sarkallni a következő hetekben. Ettől függetlenül azért hallottunk már konspirációs elméleteket is a spanyol bukásáról, de ezeket inkább ignoráljuk, mielőtt a laposföldhívők elit klubja beszippant bennünket.

Viszont, ha a dolgok mögé pillantunk legalább néhány percre, és megvizsgáljuk, a Martín garázsba való visszatérését követő tekinteteket, ezek közül egyvalaki különösen kiemelkedett. Ő pedig egyértelműen főmérnöke, Daniele Romagnoli. Az olasz szakember évtizedek óta a MotoGP egyik ikonikus mérnöke, és sokan talán még azokból az időkből is emlékeznek rá, amikor Colin Edwardsot segítette. A legendás barkóval bíró itáliait az elmúlt húsz évben szinte soha nem láttuk feszültnek, versenyzői felé mindig kedélyesen, nyugodtan közeledik. Így volt ez Edwards után Danilo Petruccival is, előbb a Pramac Ducatinál, majd a gyári alakulatnál. Miután Petrucci elhagyta a gyári istállót, Romagnoli visszatért a Pramachoz, és Martínnal kezdett dolgozni. Talán ő az, aki mindeközben töretlenül hitt a spanyolban, és feltétel nélküli bizalmat szavazott neki, támogatásáról pedig akkor is biztosította, amikor hibát hibára halmozott. Emlékszem, amikor Martín a tavalyi Osztrák Nagydíjon a dobogóért küzdött, majd az utolsó kör első kanyarjában bukott, miután megtámadta Jack Millert. A garázsba visszatérve Romagnoli mosolygott, szeretetteljesen hallgatta versenyzője okfejtéseit, minden intrika nélkül. És pont így viselkedett vasárnap is, miután Martin biztos előnyből bukott, és bukta az összetett első helyét is. Pedig, ha valaki, Romagnoli pont annyira rászolgálna egy világbajnoki címre, mint versenyzője, aki apró darabokból építette újra magát az elmúlt hónapokban.

Martín: Senki nem volt a tempóm közelében, a bukás nem jelent katasztrófát

Viszont a legnagyobb megdöbbenést minden bizonnyal Marco Bezzecchi okozta, mind a szakmának, mind a rajongóknak egyaránt. Erről pedig nem árt néhány szót ejteni. Történt ugyanis, hogy az indonéziai futamot megelőző egy hét szünetben Valentino Rossi akadémiájának tagjai összegyűltek a szokásos szombati flat track edzésre, amikor bizonyos értesülések arról számoltak be, hogy az olasz versenyző bukott, és kulcscsontját törte. Gyanítom, ha nincs kiszivárgás, inkább hírzárlatot rendeltek volna, így viszont beleálltak a történtekbe, és a következő képen a bajnokság harmadik helyezettje már műtét után mosolygott a kórházi ágyon. Ezt követően viszont pont az történt, amire senki nem számított: Bezzecchi elutazott Indonéziába, átment az orvosi alkalmassági vizsgálaton, a sprintfutamon dobogóra állt, vasárnap pedig ötödik lett. Néhány kérdést ugyan megérne ennek a mikéntje, és az alkalmazott fájdalomcsillapítók tárháza. Mert a show szempontjából bizonyára kifizetődő az álomgyár fenntartása, a jelenkori sportban alkalmazott szabályrendszerbe ettől függetlenül kötve hiszem, hogy beilleszthetőek lennének a MotoGP-ben alkalmazott módszerek. Csapattársa, Luca Marini egyébként szintén egy kulcscsonttörésből tért vissza, amelyet még Indiában szenvedett el – miután ők ketten egymásba akadtak. Marini a sprinten Bezzecchi előtt a második helyen végzett, a vasárnapi bravúrt pedig minden bizonnyal az akadályozta meg, hogy Brad Binderrel ütközött, és elesett. Az orvostudomány egy csoda: erre mást nem lehet mondani.

Egy fantasztikus csapat volt Bezzecchi csodafegyvere a hétvégén ─ meg persze a sör

A fenti esettel egyébként megérkeztünk a következő kérdéshez, amely sokakat igencsak foglalkoztatott a hétvégén. Miután Binder a vasárnapi futamon érintette a rázókövet, elment a fékerő egy pillanatra, így szerencsétlen módon kiütötte Marinit. Az eset után a sportfelügyelők megbüntették Bindert, aki természetesen alázattal elfogadta a döntést. Ezt megelőzően szombaton viszont épp ő volt egy hasonló ütközés elszenvedő alanya, amikor Aleix Espargaró előzés közben bukott, és magával rántotta. Ezért a manőverért ezzel szemben senki nem büntette a spanyolt. Így vasárnap jogosan felháborodtak, és ismét hangot adtak az idei évben többször tapasztalt igazságtalanságoknak, amelyek a versenybírók döntéseit jellemzik.

Binder elnézést kért az ütközésekért, Marininek előjött a korábbi problémája a bukás után

Úgy vélem, minden kritikus hangnak teljes mértékben igazat kell adnunk, még akkor is, ha a pálya széli riporter, Simon Crafar próbálta magyarázni a hivatalos álláspontot. Ez úgy hangzott, hogy Espargarót azért nem büntették, mert előzés közben bukott, és így rántotta magával Bindert, ezzel szemben egy nappal később Binder egyszerűen kiöklelte a pályáról Marinit, akit abban a pillanatban ítéltek hosszú körös büntetésre. Nyilvánvaló badarság az egész, és a magyarázat is gyenge lábakon áll, Marini kritikusai pedig rögtön jelezték, hogy az olasz a szezon során korábban könnyedén úszott meg hasonló eseteket büntetés nélkül. A szakemberek legnagyobb hányada inkább törölné az összes büntetést, mert ezek túlnyomó része versenybaleset, nem szándékos ütközés. De ettől függetlenül Freddie Spencer és csapata továbbra is tevékeny, amivel sokak szerint több áldozatot gyűjtenek, mint amennyit a versenyzők a futamon elkövetett hibáik során.

A Bindert kiütő Aleix Espargaró elismerte hibáját, mégsem kapott büntetést (videó)

Kitekintve a sorozat üzleti részére komoly változások előtt állunk, miután Rossi és csapata bejelentette, hogy jövőre új főszponzorral állnak rajthoz. Ez a Pertamina Enduro indonéz nemzeti olajvállalat, amely egyébként mind az Indonéz Nagydíj névadó támogatója, mind pedig a Gresini csapat egyéni pártfogója is volt egyben. A döntéssel viszont többen úgy sejtik, a vállalat és a Gresini közötti együttműködés megszűnik. Bár feltehetőleg az olasz alakulat nagy bajba azért nem kerül, köszönhetően egyrészt a Red Bull Marc Márquezzel együtt érkező feltételezett támogatásának, valamint többen úgy vélik, a frissen bejelentett igazolás akár egy nagy spanyol befektetőt is hozhat. Fabio Di Giannantonio ezzel szemben bizonyítani akarja, MotoGP-motorra termett, és negyedik helyezése egészen megdöbbentő volt. Bár a lehetőségek korlátozottak, úgy tűnik, még nem adta fel.

Fontos döntést jelentettek be Rossi csapatánál, változik az istálló neve

Hozzá hasonlóan pedig van még egy rendkívül szomorú versenyző a mezőnyben: Pol Espargaró. Miután a KTM bejelentette, hogy végül az ő helyére érkezhet Pedro Acosta a MotoGP mezőnyébe, sokan csak megdöbbenten figyeltek. A bejelentés egyértelművé tette, hogy az osztrákok terve, miszerint megpróbálnak megegyezni a Dornával a hat motor kérdéséről, kudarcba fulladt. Espargaró háttérbe helyezésével pedig úgy tűnik, nem akarták elkövetni a tavalyihoz hasonló hibát, hogy az újoncukat – jelen esetben Augusto Fernandezt – egy szezon után kirúgják. Ezzel együtt, ha valami továbbra sem tökéletes az osztrákok háza táján, az a kommunikáció. Hiszen az alapfelállás továbbra is az, hogy öt versenyzőnek ígértek négy motort, úgy, hogy ezzel a végletekig elmentek, majd a terv meghiúsulását követően ismét erőből nyomták le a békát egy versenyzőjük torkán. A döntés persze érthető, az eset menedzselése ezzel szemben kicsit sem. Még úgy sem, hogy Espargaró végül maga kommunikálta közösségimédia-felületén, hogy közösen hozták meg a végső elhatározást. Leginkább azért, mert mindenki tudta, hogy sarokba szorították. Viszont az igazán groteszk helyzet akkor állt elő, amikor Espargaró fivére, Aleix úgy nyilatkozott: bár dühös, de inkább nem nyilvánul meg a témában, mert egyszerűen nonszensz, hogy valakit élő szerződéssel levegyenek egy motorról. A téma azért is különösen érzékeny az Espargaró családon belül, mert Aleix menedzsere, Albert Valera Martínhoz hasonlóan Acosta útját is egyengeti, így minden bizonnyal pont ő volt az, akinek közbenjárására öccsét elbocsátották a versenyzői pozícióból, miután Pol menedzsere nem Valera, hanem Homer Bosch.

Bátyja egyszerre boldog és dühös Pol Espargaró miatt: Jobb, ha nem mondom ki, amit gondolok

Így az üzleti érdekeket szem előtt tartva a felek inkább visszafogottá váltak a témában, de úgy tűnik, a MotoGP spanyol versenyzői részlegében tisztán látható gazdasági ellentétek ismét újrapozicionálták a piacot, aminek Márquez márkaváltásával minden bizonnyal még közel sincs vége.

A futam nagy meglepetése egyébként ismét Fabio Quartararo volt, aki vasárnap a harmadik helyen ért célba, vagyis úgy tűnik, az indonéziai pálya továbbra is fekszik a franciának és a Yamahának egyaránt. Mire felocsúdunk, a mezőny ismét motorra pattan, és Ausztráliában folytatják a küzdelmeket.

Martín: Senki nem volt a tempóm közelében, a bukás nem jelent katasztrófát

0

Jorge Martín nem tekint tragédiaként az Indonéz Nagydíjon történt bukására, de igyekszik tanulni a hibájából. Annak pedig kifejezetten örül, hogy addig a pontig ő volt a leggyorsabb a pályán.

Jorge Martínnak álomszerűen alakult az Indonéz Nagydíj hétvégéje a sprintfutamtól egészen a főverseny 13. köréig. A Pramac pilótája a hatodik helyről indulva megnyerte a szombati viadalt, és átvette a vezetést az összetettben Francesco Bagnaiától. Másnap már az első kanyarban élre állt, és 3 másodperces különbséget alakított ki a mezőnnyel szemben.

Dráma Indonéziában: Martín óriásit hibázott, Bagnaia a 13. helyről indulva tarolt és ismét a tabella élén áll

Ekkor azonban a 11-es kanyarban váratlanul elesett. Ha ez nem lenne elég, a tizenharmadik helyről rajtoló Bagnaia megnyerte a futamot, így nemcsak visszavette a vezetést az összetettben, hanem 18 pontra elhúzott riválisától. Martín ugyanakkor igyekszik nem tragédiaként kezelni az esést, és próbálja megtalálni a pozitívumokat.

„Nagyszerű futam volt addig a pontig – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapjának. – A tízes kanyarban kicsit szélesre mentem, arra gondoltam, hogy koszos, és igazam volt. A következő kanyarban elestem. Kár érte, mert a tizenhárom kör alatt ez volt az egyetlen hiba, amelyet elkövettem. Koncentrált voltam, és minden jól ment. Örülök, hogy én vagyok a leggyorsabb, és senki nem volt a tempóm közelében. Boldog vagyok, hogy ekkora a sebességünk.”

A mostani hibáját leszámítva Martín kifejezetten jó formában van, és Bagnaia montmelói balesetétől egészen idáig minden sprint- és főfutamon legyőzte riválisát, igaz, Motegiben a címvédő volt előrébb, amikor vasárnap bukott. Éppen ezért a spanyol motoros nem gondolja, hogy a bukásával elvesztette volna a világbajnoki címet.

„Teljes mértékben uraltam a motoromat, a gumikat, és magabiztosnak éreztem magam – fogalmazott, majd hozzátette, sok van még a szezonból. – Ez a versenyzés, ilyesmi megtörténhet. Még mindig van tíz futam, így hosszú út áll előttünk. Ha az utolsó előtti verseny lett volna, akkor talán katasztrófaként tekintenék rá.”

Martín a fájdalmas kiesés után: Eddig nem hibáztam, előbb-utóbb el kellett jönnie

Persze nyilvánvaló, hogy ha komoly következménye lesz, ha nem, az esés teljes mértékben Martín hibája volt, így okulnia kell belőle a jövőre nézve. „Próbáltam menedzselni [a tempót] – jelentette ki. – Azonban még tizennégy kör volt hátra, így hosszú volt még a futam. Ugyanakkor tanulni fogok a hibámból, és legközelebb, amikor három másodperes [előnyöm] lesz, kicsit lassítok majd.”

A Superbike-vb-n tér vissza a doppingolás miatt eltiltott Iannone

0

A Superbike-világbajnokság mezőnyében szereplő GoEleven csapata bejelentette, hogy Andrea Iannone jövőre náluk tér vissza a versenypályára. Az olasz versenyzőt négy évre tiltották el 2019-es doppingvétségéért.

Andrea Iannone jövőre visszatér a versenypályára a négy évre szóló eltiltásából. A 34 éves motoros a jelenleg Philipp Öttlt foglalkoztató GoEleven csapatának színeiben fog versenyezni a Superbike-világbajnokságban. Mindez azt jelenti, hogy a Ducati Panigale V4 R-t fogja vezetni, amellyel Álvaro Bautista minden bizonnyal zsinórban másodszor fogja megnyerni a világbajnokságot idén.

Iannone korábban a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző géposztályaiban versenyzett. 2005-ben mutatkozott be a 125 köbcentiméteres kategóriában, ám akkor és a következő két évben sem állhatott fel a dobogóra. 2008-ban is csak egyszer, ám az egy győzelem volt a Kínai Nagydíjon, Sepangban pedig megszerezte pályafutása első pole pozícióját.

Az igazi áttörés 2009-ben jött el, amikor megnyerte az első két futamot, a szezont pedig hatból három győzelemmel indította. Utána viszont visszaesett a formája, és csupán a hetedik helyen zárt az összetettben. A következő szezonra felkerült a Moto2-be, ahol három év alatt összesen nyolc győzelemig jutott, és mindháromszor a tabella harmadik pozíciójában zárt.

2013-ban mutatkozott be a MotoGP-ben, a Pramac Ducati pilótájaként. Az első két futamán egyaránt az első tízben ért célba, a szezon közben viszont kulcscsonttörést szenvedett a Sachsenringen. Ezzel együtt kijelenthető, hogy amikor célba ért, pontot szerzett, az összetettben pedig tizenkettedik lett. 2014-re érezhetően fejlődött, hiszen a szezonzáró Valenciai Nagydíj kivételével mindig ott volt az első tízben, amikor meglátta a kockás zászlót.

Ennek pedig meg is lett a jutalma, ugyanis 2015-ben felléphetett a gyári Ducatihoz Cal Crutchlow helyére. Katarban rögtön megszerezte első királykategóriás dobogóját, majd Mugellóban és Phillip Islanden is pezsgőzhetett. Összesítésben az ötödik pozícióban fejezte be a szezont, 26 ponttal megelőzve a már évek óta a csapatnál versenyző Andrea Doviziosót.

Közel egymillió euró választja el Andrea Iannonét a 2024-es Superbike-üléstől

A 2016-os idény viszont katasztrofálisan indult számára: Katarban a győzelemért csatázva bukott, Argentínában pedig dobogós helyről ütötte ki honfitársát a futam utolsó előtti kanyarjában. Év végén megköszönték neki a munkát, és ezen az sem változtatott, hogy az Osztrák Nagydíjon hat év szünet után szerzett győzelmet a gyártónak.

2017-ben a Suzukinál folytatta pályafutását, ahol első évében nehezen alkalmazkodott a soros négyhengeres motorblokkhoz, és még csak dobogót sem szerzett. Egy évvel később négyből két pódiummal kezdte az idényt, amihez még további kettőt hozzátett a szezon során. 2019-ben már az Aprilián ült, de az Ausztrál Nagydíjig csak kétszer végzett az első tízben, ott viszont a hatodik lett.

A sepangi és a valenciai versenyekről viszont kizárták, ugyanis előbbi futam után pozitív doppingtesztet produkált. Iannone hiába védekezett azzal, hogy Malajziában fertőzött húst evett, a Nemzetközi Sportdöntőbíróság 2020-ban úgy döntött, hogy négy évet kell kihagynia. Az eltiltás pedig az idei év végén jár le.

„Hosszú ideje vártam erre a pillanatra – nyilatkozta a bejelentés után. – Végre visszatérhetek a pályára, ahol az életemet töltöttem. Köszönöm Gigi Dall’Ignának, Paolo Ciabattinak, Claudio Domenicalinak, Marco Zambenedettinek és a GoEleven teljes csapatának a bizalmat, a támogatásukkal visszaszereztem a lelkesedést, amely gyerekként megvolt. Különösen köszönöm a Superbike-vb családjának a lehetőséget. Teljesen izgatott vagyok.”

Az Apriliától kerülhet ki Marc Márquez utódja, az első számú jelölt ellentmondott főnökének

0

Továbbra sem lehet tudni, hogy ki lesz Marc Márquez utódja a Hondánál, de a jelenlegi pletykák alapján úgy tűnik, hogy az Aprilia egyik versenyzőjét vásárolnák ki a szerződéséből. A nemzetközi sajtó leginkább Miguel Oliveirát és Maverick Viñalest emlegeti, de Aleix Espargaró neve is felmerült.

Az már biztos, hogy nemhogy az év, de az elmúlt évek legnagyobb horderejű átigazolási híre, hogy Marc Márquez 11 év után otthagyja a Hondát, és 2024-ben a Gresini Ducati versenyzője lesz. Ezzel egy fontos kérdésre választ kaptunk, de cserébe született egy új: ki lesz a nyolcszoros világbajnok utódja a japánok gyári istállójánál?

Az biztosnak tűnik, hogy Johann Zarcót nem fogják elorozni az LCR, illetve annak tulajdonosa, Lucio Cecchinello elől. Korábban több név is felmerült a sajtóban, de mostanra már egy irányba mutatnak a jelek. Ez az irány azonban nem egy pilótát jelent, hanem egy gyártót, történetesen az Apriliát. De hogy onnan kit fognak szerződtetni – már persze ha valóban onnan igazolnak –, az korántsem egyértelmű.

Az első számú jelöltnek Miguel Oliveira tűnik, aki a sajtóban vitába szállt saját főnökével, az RNF-et irányító Razlan Razalival. Utóbbi kijelentette, hogy a megjelent hírekkel ellentétben a portugál versenyző szerződésében semmilyen záradék nem teszi lehetővé, hogy idő előtt távozzon, ám az érintett erre csupán annyit reagált, hogy „ez nem igaz”.

Razali kifakadt: Hamisak a pletykák, nincs semmiféle záradék Oliveira szerződésében

Amennyiben nincsen záradék, Oliveirát nehéz lesz kivásárolni a szerződéséből, de a szatellitcsapatoknál bevett szokás, hogy gyári istálló ajánlata esetén elfogadhatja az ajánlatot, illetve alternatív megoldás, hogy az adott pilóta felkerül jelenlegi munkáltatójának gyári csapatába. Az viszont biztos, hogy ha ki is kell őt vásárolni, a Honda esetében ez aligha a pénzen fog múlni.

„Bonyolultnak hangzik – nyilatkozta a Superbike-világbajnokság 2003-as győztese, Neil Hodgson a TNT Sports szakértőjeként. – Miguelnek szerződése van a jövő évre, közvetlenül az Apriliával. Szerződése van a gyártóval. Ebből a szerződésből még ki lehet szállni, de az pénzbe kerül. A Honda most sok pénzt spórolt meg. [Márqueznek] kompenzációt is kell fizetnie, mivel nem tölti ki a szerződését. Tehát nemcsak hogy nem fizeti ki Márqueznek azt az összeget, de még a tetejébe egy kompenzáció is jár. A Hondának rengeteg pénze van, hogy egy igazán jó versenyzőt vásároljon. Miguel már meg volt említve, micsoda versenyző! Egy srác, akinek rengeteg tapasztalata van, aki a KTM-nél motorozott és az Aprilián ült, egy intelligens srác.”

Persze felmerül a kérdés, hogy Oliveira egyáltalán el akar-e menni az Apriliától. Persze anyagi szempontból nyilvánvalóan jobban járna a Hondával, viszont sportszakmailag egyértelműen az olasz gyártó áll jobban, legalábbis jelenleg. Ráadásul ott van az a szempont is, hogy 2025-re akár már a gyári motort is megkaphatja.

„Nagyszerű kérdés, mert úgy tűnik, hogy közvetlenül az Apriliával van szerződése, Aleix Espargaró pedig arról beszél, hogy nem akarja folytatni – jelentette ki Hodgson. – Én ezt hallottam. Tehát Miguel olyan helyzetben van, hogy felvihetik a gyári csapathoz. Melyik istállónál lenne most szívesebben az ember? Természetesen az Apriliánál. [A Honda] viszont majd megoldja. Az egyetlen út felfelé vezet. Aláírhatna egy hosszabb távú, nagy pénzt hozó szerződést a Hondával. Maverick Viñalest is meg lett említve, Jake Dixon neve is szóba került. Ez még mindig lóg a levegőben.”

Lavinát indíthat el Marc Márquez: Viñales a Hondánál, Quartararo az Apriliánál köthet ki?

Viñalesszel kapcsolatban már Márquez távozásának bejelentése előtt is felmerült, hogy a Honda vele pótolhatja a 30 éves versenyzőt. A kilencszeres MotoGP-futamgyőztes szintén 2024-ig rendelkezik szerződéssel, és őt biztosan ki kellene vásárolni belőle. Viñales ugyan méltatta a Hondát, de tagadta, hogy történt volna kapcsolatfelvétel.

„Mit mondjak neked? Nem kerestek – árulta el a DAZN-nak. – Az ügynökömet sem hívták fel. Mindig is úgy gondoltam, hogy az életben, ha megvan az a három összetevő, hogy egészség, feltétel nélküli szeretet és család, akkor minden mást meg kell hallgatni, mindenre nyitottnak kell lenni. Egyértelmű, hogy most száz százalékban elkötelezett vagyok az Aprilia mellett. Ha bármelyik versenyzőt megkérdezzük, a Honda az a csapat, ahová mindenki menni szeretne. Lehet, hogy nem a legjobb formában vannak, de öt évvel ezelőtt bármelyik pilóta becsukott szemmel ment volna. Ez valami nagyon vonzó, és egy nagyon nagy gyárról van szó, de az Aprilia lehetőséget adott nekem, hogy visszatérjek, és jelenleg feléjük vagyok elköteleződve.”

Bár az Apriliának Aleix Espargaró révén tavaly sokáig esélye volt az egyéni világbajnoki címre, idén pedig ez nem mondható el, összességében felfelé ívelő pályán vannak. Ahogyan tavaly, úgy idén is a harmadik helyet foglalják el a gyártók bajnokságában, de reális esélyük van megelőzni a KTM-et. Ráadásul a Ducati után ők nyerték idén a legtöbb futamot, így vélhetően jól érzik magukat a versenyzők, pláne a gyári istállónál.

„Beszéltem Viñalesszel, nagyon jól érzi magát nálunk – szögezte le Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója az olasz Sky-nak. – 2024 fontos év lesz számára. Vagy talán mi leszünk azok, akik azt mondják Mavericknek, hogy hogy ne folytassuk együtt, ezt most nem tudhatom. Jelenleg ideális a helyzetünk, négy versenyzőt fejlesztünk a motorunk tulajdonságai alapján. Az, hogy a többiek mit csinálnak, engem nem érdekel. Én a négy pilótámat akartam, és ezzel a négy pilótával akarom folytatni. Ha egy versenyző odajön hozzám, és azt mondja, hogy nem akar tovább az Apriliánál maradni, akkor leülünk, és megbeszéljük. Ez azonban nem fog megtörténni, nem ez a helyzet.”

Azonban nemcsak Oliveira és Viñales neve merült fel Márquez utódjaként, hanem Espargaróé is. Ahogyan arra Hodgson is utalt, és korábban a 34 éves pilóta beszélt róla, könnyen lehet, hogy a 2024-es lesz számára az utolsó év a MotoGP-ben. Ennek tudatában pedig meglepetés lenne, ha csapatot váltana, mindössze ő is dicsérte a japánokat.

Nincs ereje követni Rossi példáját – hamarosan visszavonulhat a MotoGP futamgyőztese

„A Honda mindig jó választás. Mindig azt a hasonlatot szoktam mondani, hogy a Honda számomra a Barcelona, a világ legjobb és legnagyobb csapata. Nehéz időszakon mennek keresztül, ez tagadhatatlan, de a Barça is átesik ezen, és minden játékos oda akar menni – jelentette ki, majd arra is reagált, hogy mit tenne, ha megkeresné a Honda. – Attól függ, az életben mindent elemezni kell. Miért ne? Ahogyan már mondtam, mindenki a Barçába akar menni.”

Mirt nem érdekli, ki lesz a csapattársa

Hogy ki lesz Márquez helyén, az vélhetően legfeljebb pár hét múlva kiderül, az viszont biztos, hogy ennek a versenyzőnek Joan Mir lesz a csapattársa. A 27 éves pilótát érthető módon szintén faggatták ezzel kapcsolatban, és feltették neki a kérdést, hogy kit szeretne látni maga mellett. Ő azonban kijelentette, hogy számára teljesen mindegy.

„Őszintén szólva nem érdekel, ki lesz a csapattársam – felelte. – Természetesen mint preferencia, mindig egy gyors és tapasztalt versenyzőt fogok kérni, aki segít nekünk kicsit felfejleszteni a projektet. Azonban nincsen kívánságom. Az együtt töltött fél év során láttam, hogy a motor fejlesztése nem egy pilótának való. Mindent láthattam, amire szükségem volt, és ha egy olyan motor kellett nekem, amely Marcnak nem tetszett, akkor megkaptam, és választhattam valami mást, mint Marc. Ez azt jelenti, hogy soha nem éreztem magam második számú versenyzőnek. Úgy gondolom, hogy a gyári csapatoknál ez már nem létezik. A szatellitistállóknál nem tudom, de a gyáriaknál nem.”

Joan Mir vakon hisz a Hondában, rendkívül merész kijelentést tett

Mir szavai alapján egyértelmű, hogy ő és a Honda is egyenrangúként fogja kezelni az újonnan érkezőt, legyen az bárki is. Persze ez nem mondható el mindenről, hiszen már most is javában zajlik a 2024-es motor fejlesztése, az új pilóta pedig még sehol. Márqueznek innentől kezdve nyilvánvalóan nem lesz beleszólása, így csak honfitársa, illetve a szatellitversenyzők maradtak.

„Nem nagyon fog változni a helyzet – mondta. – Valami változni fog, mert a következő évet illetően vélhetően én leszek az, aki eldönti, hogy milyen motorral, milyen irányba menjünk. Ez pozitívum, mert nem kell mással megharcolnom ezért. Marcnál idén azt láttam, hogy mindig ugyanazokat a megjegyzéseket tette, mindig egy adott irányba terelte a fejlődést.”