back to top
2025. augusztus 19. 20:28
Kezdőlap Blog Oldal 492

Unalmas a MotoGP, mert minden az időmérőn múlik?

0

Raúl Fernández és Aleix Espargaró is úgy gondolja, hogy a jelenlegi MotoGP-ben túlságosan sok múlik az időmérőn, mert a futamokon nagyon nehéz előzni. Véleményüket többé-kevésbé az adatok is alátámasztják.

Az elmúlt években rengeteget változott a MotoGP technikai szempontból, hiszen az aerodinamika manapság jóval nagyobb szerepet kap, mint néhány esztendővel ezelőtt. Mindez technológiai téren nyilvánvalóan előrelépés, ám ami a versenyzést illeti, már korábban is sokan panaszkodtak arra, hogy egyre kevesebb az előzést. Most az Aprilia két versenyzője fogalmazott meg komoly kritikát.

„Hogy őszinte legyek, van egy nagy problémánk a bajnokságban – nyilatkozta Raúl Fernández. – A futam kilencven százalékban a szombat délelőttön múlik, mert a végén nem lehet előzni. Az első körben két-három versenyzőt előztem meg, de később, amikor megpróbáltam előzni, nem lehetett megállítani a motort a szélárnyék miatt. Szélesen kellett mennem, máskülönben három vagy négy pilótával érintkezem. Ez a gond. Most olyan helyzetben vagyunk, hogy mindenki nagy kockázatot vállal csak azért, hogy egy gyorskört teljesítsen [az időmérőn]. A versenytempó ugyanis nem számít, nem számít, hogy az ember hogyan kezeli a gumit. Van egy vonat, és az ember ott ragad. Ha megpróbál előzni, nagy kockázatot vállal.”

MotoGP, Raúl Fernández, Portugál Nagydíj 2023
Fernández szerint a szárnyak miatt nehéz előzni (Fotó: MotoGP Media)

Az RNF pilótája mindezt még a Német Nagydíj után nyilatkozta. A sachsenringi pálya kifejezetten keskeny, így felmerül, hogy ez nem mérvadó a versenynaptár egészére nézve. A spanyol motoros azonban leszögezte, ez a probléma máshol is jelen van. „Argentínában ugyanez volt a helyzet –fogalmazott. – Úgy éreztem, hogy jobb a tempóm, mint [Johann] Zarcóé, de háromszor is megpróbáltam megelőzni, és rendre szélesre mentem. Ez most elég bonyolult.”

Amikor szóba kerül ez a téma, a MotoGP-t gyakran hasonlítják a Forma–1-hez. A négykerekűek csúcskategóriájában főleg pár évvel ezelőtt volt igazán nagy probléma az, hogy a „piszkos levegő” miatt nehezen lehetett követni a másikat. Tavaly jelentősen átalakították a technikai szabályokat, aminek következtében érezhetően javult a helyzet, ám a fejlesztésekkel a csapatok egyre inkább megtalálják azokat a megoldásokat, amelyekkel hátráltatják a mögöttük haladót.

„A probléma most nagyon hasonlít ahhoz, ami a Forma–1-ben van – folytatta Fernández. – Tiszta levegőre van szükség ahhoz, hogy a szárnyak működjenek, és az aszfalthoz nyomják a motort. A futamon szélárnyékban voltam, és az első kerekem még a dőlés során is elemelkedett. Azt mondtam, hogy »nem, nem, nem«, és gyorsan felszedtem a motort, mert különben elestem volna. Ez elképesztő, és ez a probléma. A Moto2-ben miért nincsenek gondok? Mert nincsenek szárnyaik. Persze ott [is] van szélárnyék, korán kell fékezni, de végső soron a gumik mindig ugyanannyira tapadnak, akár követnek egy másik pilótát, akár nem. A MotoGP-ben, ha nincs tiszta levegő, nem ugyanolyan a tapadása az abroncsoknak.”

A 22 éves versenyző azt is felelevenítette, amikor pár éve Marc Márquez öccsét, Álexet követve elesett. A nyolcszoros világbajnok ekkor azzal magyarázta a bukást, hogy a szárnyak miatt tapadást vesztett az első gumikon. Ám nemcsak Fernández volt kritikus a mai MotoGP-vel szemben, hanem a gyári Apriliánál szereplő Aleix Espargaró is, aki szerint az időmérő aránytalanul fontossá vált.

„Mindenki rengeteg leszorítóerővel rendelkezik, és nem akarom a MotoGP-t hibáztatni, de a MotoGP most unalmas – jelentette ki. – Minden az időmérőről szól. Ha az embernek jól sikerül a kvalifikáció, akkor a verseny is jól fog, mert a guminyomás és a tiszta levegő miatt más a motor [vezethetősége]. Sokkal gyorsabb lehet, sokkal könnyebb. Ha hátul van a rajtrácson, még ha nagyon erős is a tempója, akkor is nagyon nehéz. Ez bosszant minket, most [minden] az időmérőn múlik.”

MotoGP, Aleix Espargaró, Aprilia, Francia Nagydíj 2023, péntek
Espargaró úgy véli, az időmérő aránytalanul fontossá vált (Fotó: Piaggio Group)

Persze ilyenkor mindig érdemes megnézni, hogy az adatok is alátámasztanak-e egy-egy véleményt. A Crash.net ezt megtette, és összehasonlították az eddig lezajlott tizenhat sprint- és főfutam első körének véget, illetve végeredményét az első három helyezett sorrendjének tekintetében. Ebből kiderült, hogy mindössze egyszer, a Francia Nagydíjon fordult elő, hogy olyan pilóta nyert, aki az első kör végén nem volt a legjobb háromban, akkor a későbbi győztes Marco Bezzecchi a hatodik helyet foglalta el. A másik fontos adat pedig az, hogy öt alkalommal az nyert, aki az első kör végén vezetett.

Csodálatos ajándékot kapott Aleix Espargaró egykori csapatától (videó)

0

Aleix Espargaró egy videóban számolt be arról, hogy megkapta a Suzukitól azt a motort, amellyel először versenyzett náluk. Mindezt azok után, hogy a japán gyártó sokáig nem akarta odaadni neki a gépet.

Aleix Espargaró 2015-ben és 2016-ban versenyzett a Suzukinál. A spanyol pilótának ez volt az első gyári csapata a MotoGP-ben, azok után, hogy négy teljes idényt szatellitistállónál húzott le. A japán gyártó ugyan egyetlen futam erejéig már 2014-ben visszatért a királykategóriába, de mindez lényegében 2015-ben valósult meg a most 33 éves versenyzővel, valamint Maverick Viñalesszel.

Espargaró ugyan dobogóra nem állt a Suzukival, hiszen a legjobb eredménye a 2016-os Japán Nagydíjon szerzett negyedik hely volt, az egy évvel korábbi barcelonai hétvégén pole pozíciót szerzett a GSX-RR-rel. Most pedig meg is kapta ezt a motort a csapat korábbi milánói központjában, és erről videót is készített.

Ez az ajándék izgatott fel a legjobban egész életem során – jelentette ki, majd leleplezte a versenygépet. – Szinte sírva fakadok tőle, hihetetlenül libabőrös vagyok.” Ezt követően köszönetet mondott a projekt vezetőinek, Szahara Sinicsinek, valamint Davide és Roberto Briviónak, illetve az egész cég felső vezetésének. Hozzátette, nem volt könnyű meggyőzni őket.

„Az emberek azt mondták, hogy ez lehetetlen, ők soha nem adnak vagy adnak el MotoGP-motorokat, de nagyon jó a kapcsolatom velük, és azóta erőltettem ezt náluk, amióta eljöttem a Suzukitól az Apriliáért – fogalmazott Espargaró. – Mindig azt mondták, hogy »nem, nem, nem, nem«. Amikor azonban kiszálltak, megkerestek, és mondták, megkaphatom azt a motort, amellyel a projekt elindult, amellyel Maverick futamot nyert, majd később Álex Rins, Joan Mir pedig világbajnokságot. Szóval ez egyfajta köszönet volt azért, hogy elkezdtem velük ezt a projektet. Amikor elmondták, azt hittem, hogy ez egy vicc. A Japánnal való 2 és fél évnyi szerződéskötés és papírmunka után pedig itt van a 41-es számú 2016-os GSX-RR, és az Apriliáim mellett lesz kiállítva.”

A motoron kívül az egyszeres MotoGP-futamgyőztes többféle burkolatot is kapott, valamint övé lettek azok a szárnyak, amelyeket először használt. Espargaró fel is ült a motorra, és megállapította, mennyire kicsi és keskeny a kijelző és a burkolat a mai motorokhoz képest, amelyeknél már sokkal nagyobb szerepet játszanak az aerodinamikai jelenségek.

„Úgy néz ki, mint egy Moto2-es Kalex – vélekedett. – Hihetetlen, mennyit fejlődtek. A GSX-RR ugyanakkor még mindig lenyűgözően szépnek tűnik. A Suzuki volt az első gyártó, amely hitt és bízott bennem, örökre megváltoztatva az én és a családom életét. Ennek köszönhetően kerültem az Apriliához, futamot nyertem, és dobogós helyezéseket szereztem. Szóval számomra nagyon különleges ez a motor.”

Testközelből látná a MotoGP sztárjait? – Marc Márquez révén akár meg is teheti

0

Marc Márquez az Airbnb nevű, lakáskiadással foglalkozó céggel együttműködve felajánlotta, hogy két szurkoló egy éjszakára az övével szomszédos motorhome-ban tartózkodjon a Katalán Nagydíj hétvégéjén. Ennek során a szerencséseknek egyedülálló lehetőségekben lesz részük.

Ahogyan ez a legtöbb népszerű sportágra igaz, a MotoGP világa is igencsak zárt, és a szurkolók nagyon ritkán kapnak lehetőséget arra, hogy hosszabb időt töltsenek a pilótákkal. Ezzel a „hagyománnyal” szakít egy alkalom erejéig Marc Márquez, aki a Katalán Nagydíj hétvégéjére különleges lehetőséget ajánlott fel a rajongóknak.

A nyolcszoros világbajnok ugyanis felajánlotta, hogy egy ember és egy esetleges vendég egy éjszakát eltöltsön az övével szomszédos motorhome-ban a szeptember 1-e és 3-a között esedékes forduló szombati, illetve vasárnapi napján. Ennek az ára 93 euró, vagyis a spanyol motoros rajtszámának megfelelő összeg, amely egyébként közel 36 ezer forintnak felel meg. Az akciót az ismert, lakáskiadással foglalkozó céggel, az Airbnb-vel együttműködve szervezi.

„A nyolcszoros világbajnok motorversenyző, Marc Márquez most először kínál szállást csapata egyik motohome-jában, az Airbnb [közreműködésével], az idén nyári, Barcelona melletti Katalán Nagydíjra – olvasható a vállalat honlapján. – A motorhome, amely közvetlenül Marc privát motorhome-ja mellett található, egy olyan, pálya melletti területen áll, amely csak a pilóták számára hozzáférhető, így a vendégek ott lehetnek a pálya egyik legizgalmasabb kanyarjánál.”

A szerencsés drukkerek z út során megtekinthetik Márquez trófeagyűjteményét, sisakjait, versenyzői ruhát, valamint a különböző emléktárgyait. Emellett beléphetnek a MotoGP Village-be, a sorozat különleges vendéglátóegységébe, így közvetlen közelről láthatják a versenyzőket. H mindez nem lenne elég, a MotoGP szimulátorát is kipróbálhatják, valamint egy vezetett túra keretében a paddockot és a csapatok bokszait is megtekinthetik.

„A Marc néhány ikonikus sisakjával és versenyruhájával feldíszített tágas motorhome bepillantást enged minden idők egyik legsikeresebb motorversenyzőjének világába – folytatódott a leírás. – Az ott tartózkodás fénypontjai közé tartozik egy menet a MotoGP-szimulátoron, VIP-helyek a futam megtekintéséhez, valamint egy idegenvezetés a soha nem látott bokszokba. Miután megérkezel és bejelentkezel, Marc Márquez virtuálisan üdvözölni fog, míg csapatának egyik tagja gondoskodik a te és a vendéged kényelmes ott tartózkodásáról, beleértve a körbevezetést és az étkezés megszervezését.”

A különleges lehetőségre július 19-én, szerdán, este 7 órától lehet jelentkezni ezen a linken, a szállás pedig egy háló- és fürdőszobából, valamint egy ágyból áll. A cég ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az oda- és a visszaút megszervezése a vendégek felelősségi körébe tartozik, és a helyi koronavírus-törvényeket is be kell tartaniuk. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy Márquez idei szereplését látva egyáltalán nem biztos, hogy versenyezni tud a hétvégén, hiszen idén már többször is megsérült.

Aleix Espargaró a biztonságot tartja szem előtt, változtatásokat sürget az új formátummal kapcsolatban

0

Aleix Espargaró, az Aprilia gyári pilótája kritizálta az új formátummal kapcsolatos elképzeléseket, ezért alapvető változtatásokat sürget.

Az új GP-formátum, amely az idei szezonban jelent meg a királykategóriában, eddig nem minden versenyzőnél váltott ki lelkesedést. Különösen azt a tényt kritizálta sok pilóta, hogy már a pénteki első edzés dönt a Q2-be jutásról. A világbajnok Pecco Bagnaia például azt hangsúlyozta, hogy a hétvége első edzésének igazi „szabadedzésnek” kellene lennie a stratégia megtalálásához, hogy ebben a 45 percben mindenki a motorra és a gumikra koncentrálhasson.

A jövő évtől ismét változhat a MotoGP formátuma, Bagnaia pedig támogatja az elképzelést

A Dorna a formátum megváltoztatására tett javaslattal válaszolt. Ez azonban nem sikerült, mert a Ducati volt az egyetlen gyártó, aki nem egyezett bele. Időközben Carlos Ezpeleta megerősítette, hogy a formátumváltás 2024-ben léphet életbe.

Aleix Espargaró kiemelte, hogy tovább kell finomítani az új formátumon:

„Én csak a munkámat végzem, de azért mentem a Biztonsági Bizottsághoz, mert a pénteki napnak nyugodtabbnak kell lennie. Ahogy a bajnokság jelenleg alakul, ez így nem mehet tovább. Nem lehet, hogy minden nagydíjon két-három versenyző kórházban végzi. Remélem, hogy ott hamarosan változások lesznek. Nem tudom, hogy a többi versenyző hogyan viselkedik, de én továbbra is a biztonságunkért fogok küzdeni.”

Rossi hat másodperc alatt „takarította el” Gibernaut az útból, miután patkánynak nevezte őt

0

Közel 20 évvel ezelőtt Sete Gibernau a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi egyik legnagyobb riválisa volt a királykategóriában. 2003-ban és 2004-ben ketten harcoltak a világbajnoki címért. Gibernau mindkétszer négy futamgyőzelmet gyűjtött be, és mindkét alkalommal Rossi mögött a második helyen zárta a szezont. 2005-ben a spanyol ismét a világbajnokság egyik favoritja volt, de már nem nyert több futamot, miután Rossi a 2005-ös jerezi futamon összetűzésbe került vele. De kezdjük a történet legelején.

Manuel „Sete” Gibernau 1992-ben debütált a 250 köbcentis világbajnokságon. Az akkor 24 éves versenyző azonban csak négy évvel később került be állandó versenyzőként a mezőnybe. Akkoriban egy Honda NSR250-essel versenyzett az Axo Honda csapatnál, és az évet a 22. helyen zárta.

1997-ben került fel az 500-asok közé, Wayne Rainey szerződtette, és debütáló szezonjában a 13. helyen végzett. A következő évben, a sérült Takuma Aoki helyetteseként Gibernau a madridi hétvégén elért 3. helyezésével ünnepelhette első dobogóját.

Gibernau az 1999-es szezont egy Honda NSR500V-vel kezdte. A jerezi futamtól kezdve lehetőséget kapott a sérült Mick Doohan helyettesítésére a négyhengeres Honda NSR500-on, amellyel a spanyol négy dobogós helyezést és a világbajnokság 5. helyét szerezte meg. A 2001-es szezonra a Suzukira váltott, ahol a valenciai esős futamon ünnepelhette első nagydíjgyőzelmét.

A MotoGP géposztály 2002-es bevezetése nagy nehézségeket hozott Gibernau számára, mivel az új Suzuki GSV-R technikailag gyengébb volt a többi gyártóhoz képest. A szezont csak a 16. helyen zárta, 16 futamon hét kiesést szenvedett. Gibernau egyetlen fénypontja a Portugál Nagydíj volt, ahol Valentino Rossi előtt az élen végzett. Azonban egy baleset három körrel a vége előtt idő előtt véget vetett a versenyének.

A 2003-as szezonra Gibernau a Gresini Hondához igazolt, ahol az RC211V 990 köbcentis öthengeres motorral versenyzett, és a világbajnok Valentino Rossi legnagyobb kihívójává vált. A barcelonai születésű Gibernau négy futamot nyert, további hatszor állt dobogón, és 277 ponttal Rossi mögött a második helyen végzett.

19 éves már Rossi és Gibernau elképesztő Le Mans-i csatája

2004-ben folytatódott a Gibernau és Rossi közötti csata. Míg a spanyol erősen kezdte a szezont hat dobogós helyezéssel, köztük két győzelemmel, a „Doktornak” még mindig volt néhány nehézség, amit le kellett küzdenie a Yamahára való átülése után. A Brazil Nagydíjat a világbajnoki küzdelem döntő pontjának tekintették. Mivel Gibernau Rióban és Németországban is bukott, olasz ellenfele 13 pontos előnyre tett szert. Gibernau további két győzelme ellenére Rossi végül 47 pontos előnnyel nyerte meg hatodik világbajnoki címét.

Rossi manővere és az azt követő igazságtalanság lökte a visszavonulás felé egykori riválisát

A 2004-es Katari Nagydíjon a korábban jóindulatú rivalizálásuk elmérgesedett. A pálya új volt abban az időben, így meglehetősen csúszott. Rossi csapata előző éjjel úgy döntött, kivisz egy robogót abba a rajtkockába, amiből az olasz indult, és felgumizzák vele a pályát. Rossi nem tudott az esetről, Davide Brivio azonban észrevette a fekete felületet a rajtkockában, így azonnal értesítette a pályamenedzsert, mert szabotázst szimatolt. Az esetről természetesen Gibernau csapatfőnöke, Fausto Gresini is értesült, aki úgy gondolta, hogy Rossi így próbált előnyt kovácsolni magának a futamra. Hivatalosan semmilyen szabályt nem szegett meg az olasz és csapata, mégis hat másodpercet hozzáadtak a kvalifikációs idejéhez, így a hátsó sorból kellett megkezdenie a futamot. Rossi úgy érezte, barátja hátba szúrta, így igyekezett a maga fura módján rendszeresen keresztbe tenni a spanyolnak. Malajziában például a futamot követően nem volt hajlandó kezet fogni vele, hanem felvett egy pólót, melyen kitalált takarítócégét reklámozta, majd mindenki füle hallatára kántálni kezdte: „Megszabadítjuk a patkányoktól. Fertőtlenítünk, lefolyót és rajtkockát is tisztítunk. Éjszaka is dolgozunk, hat másodperc alatt végzünk is.”

A 2005-ös jerezi futam további drámát kínált, amikor Rossi a verseny utolsó kanyarjában leszorította Gibernaut a pályáról. A spanyol szurkolók utána kifütyülték a futamgyőztest, és a manőver a MotoGP történetének egyik legvitatottabb megmozdulásaként vonult be a sporttörténelembe. Gibernau a hetedik helyen zárta az évet, de soha többé nem nyert GP-futamot.

A 2006-os szezonra Gibernau a Ducati gyári csapatához igazolt, ahol a Ducati Desmosedici motorral mutatta meg tehetségét. Azonban egy baleset a barcelonai hétvégén mindent megváltoztatott. Az első kanyarban Loris Capirossival ütközött, aminek következtében az első kereke blokkolt, ő pedig átrepült a kormány felett. A kórházba vezető úton Gibernau mentőautója újabb közlekedési balesetet szenvedett, és a kórháztól mindössze 50 méterre egy busznak ütközött. Később megerősítették, hogy Gibernau agyrázkódást kapott és eltört egy csontja is. Emellett az Assenben rásérült a már törött kulcscsontjára, így belátta, hogy ennek így nincs értelme. A szezon végén úgy döntött, hogy visszavonul, miután Casey Stoner váltotta a Ducati Marlboro csapatnál.

A kilencszeres GP-győztes 2009-ben visszatért a Ducatihoz, de visszatérése mindössze hat futamig tartott, mivel Francisco Hernando csapata pénzügyi okokból visszalépett a világbajnokságtól. Tíz évvel később Gibernau úgy döntött, hogy a MotoE-világbajnokságban próbál szerencsét, ahol 38 ponttal a tizenegyedik helyen végzett.

Marc Márquez: Le kell állnom

0

Marc Márquez úgy véli, meg kell vizsgálni, hogy a Dani Pedrosa után érkező csapattársai miért buktak meg egytől egyig a Hondánál. A spanyol versenyző elárulta, az előszezonban tele volt önbizalommal, most viszont úgy érzi, újra kell építenie magát.

Annak ellenére, hogy Álex Rins révén van egy futamgyőzelmük idén, a Honda története egyik legrosszabb idényét teljesíti a MotoGP-ben. A konstruktőri tabellán csupán a szintén gyenge Yamahát előzik meg, de ha így folytatják, akkor előbb-utóbb az utolsó helyre kerülnek: Assenben az állandó pilóták közül csak Nakagami Takaaki tudott rajthoz állni, a többiek mind sérüléssel küszködtek.

Ezúttal ráadásul már Marc Márquez sem képes csodát tenni. 2018-ban és 2019-ben úgy lett világbajnok, hogy aktuális csapattársa, Dani Pedrosa, majd Jorge Lorenzo egyetlen futamot sem tudott nyerni. Aztán jött a 2020-as karsérülés, de a következő évben behúzott három győzelmet, és tavaly is ő végzett a legelőkelőbb helyen a Honda motorosai közül. Mindeközben a csapattársak jöttek-mentek, de még csak futamot sem voltak képesek nyerni, és most már a 30 éves versenyzőt is foglalkoztatja, hogy ennek mi lehet az oka.

Fájdalmak között motorozott eredménytelenül, de Marc Márquez nem bánta meg döntését

„Láthattuk, hogy az elmúlt években olyan nagyszerű versenyzők jártak itt, mint Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo, az öcsém, Álex Márquez, Pol Espargaró, Joan Mir… és egyikük sem érte el a várt eredményeket a Repsol Honda csapatánál – nyilatkozta az AS-nek adott interjújában. – Ezen a ponton pedig ki kell értékelni, hogy miért.”

Márquez sérülése a Honda hanyatlásának kezdete is volt egyben, legalábbis ha a külső szemmel is jól látható jeleket tekintjük, hiszen valójában már korábban is követtek el hibákat. Mostanra eljutottak oda, hogy hiába épült fel több-kevésbé súlyos sérüléséből, ő sem tud jó eredményeket elérni a motorral, és túlzott kockázatvállalása rengeteg bukást hoz maga után.

„A valóságot nem lehet elrejteni – fogalmazott. – Ahogyan én sem titkoltam el a valóságot, amikor megsérültem, és azt mondtam, kicsit többet ki lehet hozni ebből a motorból, de korlátolt voltam. Az a feladatom a csapaton belül, hogy megpróbáljak tovább dolgozni, hogy a lehető legtöbb információval szolgáljak, és így a legtöbbet hozzam ki minden helyzetből.”

Márquez egyébként jó formában kezdte a szezont, hiszen az idénynyitó Portugál Nagydíjon megszerezte a pole pozíciót, a sprintfutamon pedig a harmadik helyen végzett. Aztán jött a vasárnapi verseny, amelyen nekiment Miguel Oliveirának, és sérülése miatt három fordulót ki kellett hagynia. Visszatérése után kétszer kiesett, majd a Sachsenringen és Assenben visszalépett a nagydíjtól, aminek következtében mélypontra került.

A futamok több mint felét kihagyta, de így is Marc Márquezé a legtöbb bukás az idei szezonban

„Idén az egyik legjobb előszezonom után érkeztem meg Portimãóba – folytatta. – Minden szempontból az egyik legstabilabb volt, és olyan erősnek éreztem magam akkor, hogy az ember ilyenkor próbálja figyelmen kívül hagyni a valóságot, és egy fallal szemben harcol. Én pedig ezt tettem. Nagy lelkesedéssel kezdtem, sok kockázatot vállaltam, és sok volt a bukás, alig négy hónap alatt sokszor megsérültem. Le kell állnom, fizikailag és mentálisan is újra kell építenem magam, mert sportolói pályafutásom egyik legrosszabb időszakában vagyok.”

Talmácsi egykori csapattársa és világbajnokok sora is ott lesz a legendás motorsporteseményen

0

Nyilvánosságra hozták, hogy kik lesznek ott az idei Goodwoodi Sebességfesztiválon a gyorsaságimotoros-világbajnokság jelenlegi és egykori pilótái közül. A mostani versenyzők közül a címvédő Francesco Bagnaia is képviselteti magát, emellett számos legenda is motorra fog ülni.

A jövő hét második felében, július 13-a és 16-a között rendezik a Goodwoodi Sebességfesztivált, ahol jelenlegi és régi motorokat, illetve autókat vezetnek. Ennek a legismertebb része a hegyi felfutás, amelyen számos jelenlegi MotoGP-versenyző részt vesz, de a korábbi 500 köbcentiméteres kategória legnagyobb alakjai is ott lesznek az eseményen.

A mostani mezőnyből többek között Francesco Bagnaia is ott lesz, aki tavaly felült a királykategória trónjára, és jó esély van rá, hogy ezt idén is megteszi. A 26 éves motoros szombaton és vasárnap kap szerepet, ahogyan csapattársa, a szintén a gyári Ducatinál versenyző Enea Bastianini is. Az olasz gyártó tesztpilótáját, Michele Pirrót csütörtökön és pénteken láthatjuk majd.

A KTM állandó versenyzői közül Brad Binder fogja tiszteletét tenni az eseményen: a dél-afrikai pilóta áll egyébként a legjobban azok közül, akik nem a Ducati motorján versenyeznek. A kétszeres MotoGP-futamgyőztes a fesztivál második felén lesz ott, míg a KTM tesztpilótája, a 125 köbcentiméteres géposztályban Talmácsi Gábor csapattársaként is versenyző Mika Kallio az első két napon fogja vezetni a gépet.

MotoGP, Francesco Bagnaia, 2023
A jelenlegi mezőnyből Bagnaia a legnagyobb név, aki ott lesz Goodwoodban (Fotó: Ducati Media House)

A GasGas csapatából ugyanezen a két napon Pol Espargaró pattan majd motorra, akinek nagyon fontos lesz ez az esemény, hiszen ezzel bizonyos értelemben visszatér a Portugál Nagydíj második edzésén elszenvedett súlyos sérüléséből. Szombaton csapattársa, az újonc Augusto Fernández váltja őt, aki ezzel Goodwoodban is be fog mutatkozni.

Az Apriliától a gyári csapat tesztpilótája, Lorenzo Savadori lesz ott a helyszínen csütörtökön és pénteken, utána pedig az RNF állandó motorosai jönnek: Miguel Oliveira szombaton, míg Raúl Fernández a zárónapon kap lehetőséget. A Yamaha és a Honda versenyzői egyáltalán nem képviseltetik magukat, igaz, utóbbi esetében Álex Rins ott lenne, csak éppen a Mugellóban elszenvedett sérüléséből lábadozik.

Ez azonban még nem minden, ugyanis a jelenlegi pilóták mellett a sportág legendái is részt vesznek a Goodwoodi Sebességfesztiválon. Giacomo Agostini, Mick Doohan, Freddie Spencer, Casey Stoner, Kevin Schwantz, Wayne Gardner, Kenny Roberts Jr., Àlex Crivillé és Randy Mamola egyaránt párba lesz állítva valamelyik mostani motorossal. Az eseményeket a MotoGP hivatalos honlapján, valamint a közösségi médiás platformjain is élőben figyelemmel lehet követni.

Lenéző szavakkal illette a MotoGP-t minden idők egyik legsikeresebb F1-es csapatfőnöke

0

Toto Wolff, a Forma-1-es Mercedes csapatfőnöke szerint a MotoGP megmutatja, hogy egy sportágnak hogyan nem szabad működnie. Carlos Ezpeleta, a kétkerekű királykategória kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója kiállt az idei évre létrehozott formátum mellett.

A MotoGP megújult az idei évre, legalábbis ami a hétvége formátumát illeti, hiszen bevezették a sprintfutamokat. A koncepció nagy vitát váltott ki a sportág berkein belül, viszont a négykerekű királykategória, a Forma-1 jelenlegi és egykori szereplői dicsérték a sorozatot, és többen is kijelentették, hogy az F1 példát vehetne a MotoGP-ről. Ehhez hasonló gondolatokat fogalmazott meg Maurizio Arrivabene és Flavio Briatore, a Ferrari, illetve a Benetton és a Renault egykori csapatfőnöke, Helmut Marko, a Red Bull jelenlegi tanácsadója, valamint olyan többszörös futamgyőztesek, mint Ralf Schumacher, Mark Webber és Fernando Alonso.

Az egyetlen kivétel Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke volt. Az osztrák üzletembernek az az elsődleges problémája, hogy a Forma-1-gyel ellentétben a MotoGP minden hétvégén rendez sprintfutamot. Ezért pedig igencsak degradáló megjegyzéssel illette a kétkerekű sorozatot.

Forma-1, Toto Wolff, 2022
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke élesen bírálta a MotoGP-t (Fotó: Steve Etherington/Mercedes)

„Csak a magam nevében beszélhetek, de én hiszek a hagyományokban – nyilatkozta a csapatfőnökként hét egyéni és nyolc konstruktőri világbajnoki címet nyerő Wolff a Tiroler Tageszeitungnak adott interjújában. – Az ember mindig tudta, hogy vasárnap délután háromkor lesz a rajt. Ha Ázsiában rendezik a nagydíjat, akkor korán kell kelni, ha az Egyesült Államokban, akkor később. Követem a MotoGP-t, és nagyon szeretem, de sok mindent már nem értek. A versenyző szombaton panaszkodik, de vasárnap már boldog. Nem lehet lépést tartani. Egyáltalán nem érdekel. A MotoGP megmutatja, hogyan nem szabad csinálni.”

Az F1-ben tavaly és tavalyelőtt három sprintfutamot rendeztek, míg az idei évre ez a szám hatra nőtt, és a mezőny tagjai a versenytávnak körülbelül az egyharmadát futják le, ami a pontozásban is többé-kevésbé megnyilvánul. Ezzel szemben a MotoGP-ben mind a húsz hétvégén láthatnak ilyet a nézők, és mind a táv, mind a pontok tekintetében feleannyit ér, mint a vasárnapi főverseny. Carlos Ezpeleta kiállt a koncepció mellett.

„Mindenkinek megvan a saját véleménye, és nehéz objektíven ítélkezni, különösen, ha az ember maga is ebben az üzletben dolgozik – jelentette ki a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna sportigazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Egyetértek azzal, hogy nagyon fontos, hogy a sportág alapelemeit a lehető legegyszerűbb és legkönnyebben érthető módon tartsuk meg. Ez volt az egyik oka annak, hogy ezt az új MotoGP-formátumot választottuk, és 2023-ban minden hétvégébe integráltuk a sprinteket, A menetrend minden hétvégén azonos, az időmérő mindkét versenyre vonatkozik. A sprint a [főfutam] távjának felét teszi ki, ezért csak a pontok fele jár, vagyis a győztesnek tizenkettő, és így tovább a kilencedik helyig.”

Az F1-ben idén változtattak a szabályokon, és a sprinthétvégéken két időmérőt rendeznek: az első a vasárnapi, míg a második a szombati rajtsorrendet határozza meg. Ezpeleta szerint ez biztosan nem egyszerűbb, mint a MotoGP menetrendje. „A Forma-1-ben az ember pénteken kvalifikálja magát vasárnapra, szombaton pedig szombatra, pontot kap a leggyorsabb körért, és így tovább – fogalmazott. – Senki sem mondhatja, hogy ez könnyebben érthető, mint a MotoGP koncepciója.”

MotoGP, Carlos Ezpeleta, 2023
Carlos Ezpeleta kiállt a jelenlegi formátum mellett (Fotó: MotoGP Media)

Persze nyilvánvalóan van olyan szempont, amelyben a Forma-1 vitathatatlanul jobban áll a MotoGP-nél: a Netflixen öt éve futó Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című sorozat rengeteg új rajongót hozott a sportágnak, míg a MotoGP tavaly bemutatott Unlimited című szériája nem bizonyult sikernek, és egy évad után el is kaszálták. Másfelől viszont az F1-ben jelenleg dominancia van, ami aligha tesz jót a sportágnak.

„Nagyszerű munkát végeztek abban, hogy megpróbáltak új rajongókat szerezni, ez vitathatatlan. Sokan azt mondják, hogy a sport nem igazán számít, az embereket a show vonzza. Nem tudom, meddig tudnak még növekedni a sportág mai állapotában, ahol egy pilóta akár egy teljes perccel is nyerhet futamokat – utalt Max Verstappenre, aki jelenleg megállíthatatlannak tűnik. – Egyetértek, nagyon fontos, hogy jó műsorral és megfelelő marketingkoncepcióval álljunk elő. A marketing javítása érdekében is teszünk erőfeszítéseket. Ha látványos, izgalmas sportággal tudunk előrukkolni, az hatalmas különbséget jelent. A sportág minőségét tekintve pedig nem vagyunk a végsőkig elszállva.”

Fájdalmak között motorozott eredménytelenül, de Marc Márquez nem bánta meg döntését

0

Marc Márquez úgy véli, jól döntött azzal, hogy részt vett a Holland TT hétvégéjén, még úgy is, hogy a futamon már nem tudott elindulni. A nyolcszoros világbajnok szerint a sachsenringi forduló után borzalmas lett volna várni a nyári szünet utáni visszatérésig.

Marc Márquez pályafutása egyik legborzalmasabb hétvégéjét teljesítette a Német Nagydíjon. Pontosabban nem teljesítette, hiszen a bemelegítésen már az ötödször bukott három nap alatt, és ő maga döntött úgy, hogy a versenyen már nem vesz részt. Az akkori kommunikáció szerint bokazúzódást és ujjtörést szenvedett, később viszont kiderült, hogy a bordája is elrepedt.

A futamok több mint felét kihagyta, de így is Marc Márquezé a legtöbb bukás az idei szezonban

Ennek ellenére elindult az egy héttel később rendezett asseni fordulóban is. Már a pénteki nap után arra panaszkodott, hogy fájdalmakkal küszködik a repedt bordája miatt, és ez a hozzáállása is meglátszott: a sprintfutamon rá nem jellemző módon nem vállalt kockázatot, és a tizenhetedik pozícióban végzett. Másnap aztán jött a közlemény, hogy a Holland TT-n sem indul el. Mindezek ellenére nem bánta meg a döntését.

„Nem a legjobb így [elmenni a nyári szünetre], de jobb, mint ahogyan a Sachsenringen befejeztem – nyilatkozta. – A Sachsenringen egy hatalmas highside-dal fejeztem be [a hétvégét]. [Assenben] nem a legjobb érzésekkel fejeztem be, de képes voltam törött bordával és törött ujjal MotoGP-motort vezetni, és még így is hét-nyolc tizeddel voltam lemaradva a leggyorsabb srácok mögött. Szóval ez nagyobb önbizalmat ad, mint a sachsenringi vasárnap.”

Valóban, a Német és az augusztus első hétvégéjén esedékes Brit Nagydíj között hét hét a különbség. Márquez pedig azzal érvelt, hogy nem tett volna jót az önbizalmának, ha a katasztrofális sachsenringi hétvége után ennyi időt kényszerül kihagyni. Hozzátette, hogy ha nem indul el, akkor a motor sem fog javulni, hiszen nem tud adatokat gyűjteni.

„Két hónapig nem motorozni azután, ahogyan a Sachsenringen éreztem magam, az nem a legjobb egy versenyző számára, higgyétek el – magyarázta a hatszoros MotoGP-világbajnok. – Tovább kellett motoroznom, tovább kellett mennem, tovább kellett próbálkoznom. [Ha] otthon maradok, a helyzet soha nem fog változni.”

Marc Márquez elkeseredettségében szerettei körében keres vigaszt, és talál is

Márquez eddig 15 pontot szerzett ebben a szezonban, és eddig egyetlen főfutamot sem sikerült befejeznie, hiszen háromszor elesett, ötször pedig el sem indult. Jelenleg a tabella tizennyolcadik helyén áll, és ha ezen nem javít, akkor ez lesz pályafutása legrosszabb szezonja a 2020-as idényt leszámítva, amikor Jerezben súlyos sérülést szenvedett.

A MotoGP-ben szerepel jövőre az egyik legnagyobb tehetség, Pedro Acosta

0

Bár hivatalos bejelentés nem történt, biztosra vehető, hogy Pedro Acosta jövőre a MotoGP-ben fog szerepelni. Ezt a KTM csapatfőnöke, Francesco Guidotti erősítette meg, de hozzátette, azt még nem mondja el, hogy melyik csapatnál.

A MotoGP 2024-es pilótafelállásának egyik legfontosabb kérdése volt, hogy Pedro Acosta ott lesz-e a mezőnyben, és ha igen, akkor melyik gyártó, illetve csapat motorján fog versenyezni. Nos, a háromból kettő kérdésre kiderült a válasz: a 19 éves versenyző a KTM motorján fog debütálni jövőre, de azt nem tudni, hogy a gyári alakulat vagy a GasGas színeiben.

Acostát generációja egyik, ha nem a legnagyobb tehetségeként tartják számon. Nem véletlen, hiszen 2019-ben második lett a Red Bull Rookies Cupban, míg 2020-ban úgy nyerte meg a sorozatot, hogy az első három hétvégén egyaránt mindkét futamon győzött. 2021-ben első évében világbajnok lett a Moto3-ban, és bár a Moto2-ben nem sikerült jól a bemutatkozó idénye, idén már ismét jó formában versenyez.

A Marc Márquez által is nagyra tartott Acosta leszögezte, jövőre a MotoGP-ben szerepel

Ugyanakkor még mindig borzasztóan fiatal, éppen ezért sokáig kérdéses volt, hogy a KTM felviszi-e a királykategóriába, vagy az idei szereplésétől függetlenül még egy éven át a középső géposztályban tartják. Pit Beirer, az osztrák gyártó motorsport-igazgatója korábban utóbbi mellett foglalt állást, de Acosta nemrég leszögezte, hogy akárhol is, de 2024-ben a MotoGP-ben fog versenyezni.

A KTM-nek ugyanis június 30-áig volt lehetősége érvényesíteni azt az opciót, hogy Acostát magukhoz láncolják, onnantól kezdve bármelyik másik gyártóval tárgyalhatott volna. Mint kiderült, ez meg is történt, és jövőre a MotoGP-ben láthatjuk őt. Már csak az a kérdés, hogy melyik istállónál. „Volt egy opciónk, amellyel élhettünk, és nyilvánvalóan éltünk is vele – nyilatkozta a GPOne.com-nak Francesco Guidotti, a KTM csapatfőnöke. – A MotoGP-ben lesz, de hogy melyik csapathoz megy, az meglepetés.”

Innentől kezdve nyilvánvaló, hogy két lehetőség van: a gyári KTM vagy a GasGas. Előbbinél valamelyik jelenlegi versenyző szerződését fel kellene bontani, hiszen Brad Binder és Jack Miller is 2024-ig írt alá a csapathoz. Utóbbinál már nagyobb a mozgástér, hiszen Augusto Fernándezt csak az idei szezonra kötötték az istállóhoz, míg Pol Espargaró szerződése ugyan szintén jövőre jár le, de felmerül a kérdés, hogy a súlyos sérülése után mennyire akarja még erőltetni a versenyzést.

Augusto Fernández: Acosta megérdemel egy MotoGP-motort, de egyértelműen veszélyt jelent rám

Ami az idei szezont illeti, Acosta a futamok felét megnyerte, hiszen nyolc hétvégéből négyszer győztesként hagyhatta el az adott helyszínt. Ennek ellenére csupán második az összetettben az eddig kiegyensúlyozottabban teljesítő, a 2024-es MotoGP-s szereplésre szintén jó esélyekkel pályázó Tony Arbolino mögött. Persze még messze nem dőlt el semmi, hiszen a különbség csupán 8 pont kettőjük között.