Katasztrófával végződött, de Marc Márquez 2020-as jerezi szereplése az egyik leglenyűgözőbb dolog, amit Herve Poncharal a nagydíjversenyzésben látott: „Nem hittem a szememnek”.
Bizonyára mindenki emlékszik arra a bukásra, mely Marc Márquez karrierjének kis híján véget vetett. A spanyol versenyző számos műtéten esett át, és lelkileg is nagyon megviselte az eset. Herve Poncharal azonban a mai napig alig talál szavakat Márquez akkori teljesítményére:
„Az egyik legelképesztőbb bravúr volt, amit életemben láttam, és 1985 óta minden nagydíjnak tanúja voltam ─ mondta a Tech3 főnöke és az IRTA elnöke a Crash.net-nek.
„Miután Marc a verseny elején a kavicságyba került, és majdnem utolsóként tért vissza, az, ahogyan mindenkit megelőzött, és még Fabiót is utolérte, hihetetlen volt. Nem hittem a szememnek. Soha senki nem volt még ilyen fölényben, azt hiszem. Még Freddie Spencer idejében sem, amikor a gyári motorok egészen mások voltak [mint az szatellitmotorok]. Most elenyésző köztük a különbség.”
„Oké, Marc nem ért célba, és az elképesztő verseny után hihetetlen nehézségeken ment keresztül, de senki más nem nyűgözött le ennyire. Ez egy hihetetlen teljesítmény volt, és a tehetség egy új szintjét mutatta meg.”
„Márquez újra teljesen egészséges, ami jó hír számára és a bajnokság számára is. Egyértelműen az egyik legjobb figura, talán ő a leghíresebb versenyzőnk most a rajtrácson, akkor is, ha olyan dolgokra gondolunk, mint az Amazonon futó sorozata.”
Öt Ducati-pilóta van a MotoGP-világbajnokság első hat helyezettje között öt nagydíj után, valamint Brad Binder. Hogyan értékeli a címvédő Pecco Bagnaia a 27 éves dél-afrikai és a KTM teljesítményét?
Francesco Bagnaia idén is vezeti a világbajnoki tabellát, de az eddig megrendezett öt fő futamon történt három kiesés után minimális előnnyel. Márkatársa, Marco Bezzecchi mindössze egy ponttal van lemaradva tőle. A harmadik helyen, 13 pontos hátrányban a Red Bull KTM ásza, Brad Binder áll.
Bagnaiához hasonlóan Binder is két sprintgyőzelmet ünnepelhetett már (Termas de Río Hondóban és Jerezben).
A Ducati gyári pilótája komolyan, majd Binder Moto3-as és Moto2-es osztályban elért sikereire utalva megjegyezte:
„Persze, Brad már évek óta jól szerepel. 2016-ban, amikor megnyerte a Moto3-as világbajnokságot, az hihetetlen volt. A 2019-es visszatérése ugyanilyen nagyszerű volt. Az én szemszögemből ő az egyik leggyorsabb itt. Nagyon versenyképes és nagyon következetes. Ő talán az egyik legnehezebben legyőzhető pilóta.”
Mindazonáltal a szezon kezdete előtt más nevek is felmerültek, amikor a Ducati armada ellenfeleiről volt szó, elsősorban a Yamaha sztárja, Fabio Quartararo, valamint a Repsol Honda reménysége, Marc Márquez.
A KTM versenyzőit még az idei téli tesztek után sem tartották olyan erősnek. Vajon most ők az első számú ellenfelek?
„Most még nagyon korai a világbajnokságról beszélni, mert könnyen lehet sok pontot szerezni vagy veszíteni. A KTM megmutatta, hogy nagyon versenyképes, több pályán is, de ahogy mondtam, még túl korai ezt firtatni. Tavaly 91 pontot szereztünk a nyári szünet után. Szóval nyugodtnak kell maradnunk, és csak a szezon későbbi szakaszában beszélni erről.”
Az olasz Moto2-es versenyző, Lorenzo Dalla Porta a spanyol SAG csapattól való távozása után Mugellótól a Forward Racing csapatban kap lehetőséget beugróként.
A korábbi Moto3-as világbajnok Lorenzo Dalla Porta számára mégiscsak megnyílt egy új ajtó a Moto2-es kategóriában. A Pertamina Mandalika SAG csapattal kötött szerződésének idő előtti felbontása után a 25 éves olasz a Forward alakulatnál versenyez majd a következő futamokon.
Az ötszörös nagydíjgyőztes egyelőre a sérült Álex Escriget helyettesíti majd Mugellóban, Sachsenringen és Assenben. A spanyol várhatóan Silverstone-ban térhet vissza a versenyzéshez.
Érdekesség: Dalla Porta így a spanyol Marcos Ramírez csapattársa lesz a Forwardnál. A duó már a 2019-es Moto3-as idényben is együtt versenyzett a Leopard Racingnél, de akkor még mindketten a győzelemre esélyesek szerepében voltak.
„Nagyon örülök ennek a lehetőségnek” – mondta Dalla Porta.
„Szeretném megköszönni a Forwardnak, hogy a következő három futamra a csapatuk részévé tettek. Már most várom, hogy kipróbáljam ezt az új motort. Mindenképpen a legjobbamat fogom nyújtani, és nagyon motivált vagyok.”
Massimo Rivola elmondta, abban reménykednek, hogy a következő futamtól javulnak az eredményeik, ettől függetlenül jövőre is a jelenlegi négy versenyzővel terveznek. Az Aprilia vezérigazgatója egyúttal a Pedro Acostával kapcsolatos pletykákat is cáfolta.
Az Aprilia remekül szerepelt a tavalyi szezonban, Aleix Espargaró révén még futamgyőzelmet is ünnepelhettek, és a spanyol versenyző egészen az utolsó előtti futamig harcban volt a világbajnoki címért. Sokan azonban attól féltették a gyártót, hogy a koncessziós jogok elvesztésével az idei évre vissza fognak esni, ám ez csak részben történt meg.
Az idény elején csak a noaleiek voltak képesek valamelyest tartani a tempót a Ducatikkal, és a tempójuk azóta sem rossz, ám ez eredményekben nem feltétlenül nyilvánul meg. Maverick Viñales 49 ponttal a hetedik, míg Espargaró 42 egységgel a tizenegyedik helyen áll a tabellán. Massimo Rivola reméli, hogy hamarosan fordul a kocka.
„Aleix és Maverick jó formában vannak, ezért nagyon bízom benne, hogy Mugellóban igazán elindul számunkra a bajnokság – nyilatkozta az Aprilia vezérigazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának az Olasz Nagydíjra utalva. – Eddig jó tempót produkáltunk, de az eredmények nem jöttek. Szerencsére nagyon hosszú a bajnokság, így van időnk visszajönni.”
Ahogyan arról Luigi Dall’Igna nemrég beszélt a Ducati kapcsán, úgy lassan az Aprilia esetében is aktuálissá válik a pilótakérdés a jövő évet illetően. Igaz, papíron már most eldőlt minden, hiszen mind a gyári versenyzők, mind az RNF színeit képviselő Miguel Oliveira és Raúl Fernández szerződése 2024 végéig szól. Rivola megerősítette, hogy jövőre is velük terveznek.
„Egyáltalán nem – válaszolta arra a kérdésre, hogy lehet-e számítani változtatásra. – Teljes mértékben bízom ebben a négy motorosban. Lorenzo [Savadori, az Aprilia tesztpilótája] is ott van helyettesnek, vagy ha néha előfordulnak sérülések. Nagyon elégedett vagyok [a versenyzőkkel]. A következő két év szerződéses szempontból is fix, és remélhetőleg még tovább is. Abszolút meg vagyok győződve arról, hogy talán nekünk van a legjobb pilótafelállásunk a paddockban.”
Mindez azt jelenti, hogy nem várható új pilóta érkezése, így az Aprilia nem fogja szerződtetni az egyik legkeresettebb tehetséget, a Moto2-ben szereplő Pedro Acostát. Bár a spanyol versenyző esetében jelenlegi gyártóját, a KTM-et, esetleg Marc Márquez távozása esetén a Hondát emlegetik, az elmúlt időszakban az olaszok is szóba kerültek, ám Rivola cáfolta a pletykákat.
„Egy olyan óriási tehetség esetében, mint Pedro, akinek a nevét minden gyártóval összefüggésbe lehetne hozni, örülök, ha nálunk is felmerül – fogalmazott az 51 esztendős szakember. – Ez azt jelenti, hogy versenyképesek vagyunk, és jó motorral rendelkezünk, mert a nagy tehetségeket általában élmotorra ültetik. Jó hallani, de nem igaz.”
Luigi Dall’Igna reagált Jorge Lorenzo felvetésére, miszerint Marc Márquez a Ducatihoz igazolhat jelenlegi szerződése lejártával. A Ducati Corse vezérigazgatója a jövő évi pilótafelállásról is beszélt.
Jorge Lorenzo nemrég érdekes kijelentést tett Marc Márquez jövőjével kapcsolatban. Az ötszörös világbajnok szerint honfitársa a Ducatihoz fog igazolni jelenlegi szerződésének 2024-es lejárta után. A 36 éves exmotoros hozzátette, a Honda pilótája nem szívesen fog átszerződni, de addigra annyira éhes lesz a sikerre, hogy erre is hajlandó lesz.
Persze ezzel kapcsolatban sok kérdés merül fel. Márquez fizetése nyilvánvalóan jóval nagyobb lenne, mint bárki másé, így amennyiben tényleg valós opció, a bolognaiaknak át kell gondolniuk, hogy mekkora szükségük van rá. Ám az sem kizárt, hogy a folyamat idáig sem jut el, és Márquez hosszabbít a Hondával. Luigi Dall’Igna szerint ez teljesen reális forgatókönyv.
„Először is, nem hiszem, hogy Marc elfogadná, hogy ne egy gyári csapathoz menjen – nyilatkozta a GPone.com-nak a Ducati Corse vezérigazgatója, és kitért a Francia Nagydíjon nyújtott teljesítményére is. –Ő egy sztár, és a sztárok azt akarják, hogy ennek megfelelően bánjanak velük. Másodszor, csodálatosan versenyzett versenyzett a Hondával a visszatérésekor, még akkor is, ha aztán bukott. Szóval várnék azzal a kijelentéssel, hogy Marc és a Honda külön utakon folytatják 2024 végén. Véleményem szerint ez nem biztos, sőt, épp ellenkezőleg, úgy gondolom, hogy továbbra is minden esélyük megvan arra, hogy jól teljesítsenek közösen.”
Persze Márqueztől függetlenül is felmerül a kérdés, hogy mi lesz jövőre a gyári Ducatinál. Francesco Bagnaia ugyan vezeti a világbajnokságot, de többször is hibázott már az idény folyamán, míg Enea Bastianini továbbra is a portimãói sérüléséből lábadozik, és az a célja, hogy az Olasz Nagydíjra visszatérjen. Dall’Igna összefoglalta a helyzetet.
„Elégedettek vagyunk a jelenlegi versenyzőinkkel – fogalmazott. – Egyikük még semmit sem tudott mutatni, mert sajnos megsérült az első nagydíjon, de remélem, hogy Mugellóban ismét jó állapotban lesz. A másikuk Pecco. Tavaly rendkívüli dolgokat tett a motorunkkal. A MotoGP történetének legnagyobb fordítását hajtotta végre egy objektíve nehéz helyzetben, zsinórban négy győzelemmel. Ilyen dolgokra csak egy nagy bajnok képes.”
Ami a gyári üléseket illeti, egyelőre egyikükkel kapcsolatban sem merült fel, hogy helye veszélybe került volna. Marco Bezzecchiről viszont napvilágot láttak a pletykák, miszerint jövőre akár a gyári csapatba is felléphet. Dall’Igna leszögezte, hogy nem akarnak változtatni az eddigi módszereken, és azt is elmondta, hogy várhatóan mikor kezdik el átbeszélni a folytatást.
Dall’Igna elárulta, hamarosan tárgyalni kezdenek a pilótákkal (Fotó: Ducati Media House)
„Fontos, hogy sok motor legyen a mezőnyben, hogy javulhasson a versenyzők teljesítménye, és velünk együtt fejlődjenek – jelentette ki a MotoGP hivatalos honlapján látható videóban. – Nem akarunk változtatni a megközelítésünkön. Fontos, hogy a legjobb pilóták legyenek a gyári csapatnál, de nem kérjük meg a többieket, hogy ne harcoljanak és nyerjenek futamokat, mert nekik is ezt kell tenniük. Végső soron ez egy Ducati-motor, nem akarom csökkenteni a teljesítményét. Mugello és a Sachsenring között megkezdhetjük a tárgyalásokat a versenyzőkkel a jövőre vonatkozóan.”
Luca Marinit meglepte, hogy Dani Pedrosa méltatta őt a Spanyol Nagydíj után, a remek csatájukat követően. Az olasz pilóta azt is elárulta, hogyan tekint saját csapattársára.
Kétségtelen, hogy a jerezi hétvége egyik, ha nem a legnagyobb sztárja Dani Pedrosa volt, aki közel két év után indult ismét egy MotoGP-versenyen. A spanyol motoros remek teljesítményt nyújtott, és az időmérőn, valamint a sprintfutamon a hatodik, míg a vasárnapi viadalon a hetedik pozíciót gyűjtötte be. Utóbbin remek csatát vívott Luca Marinivel, amiben végül a VR46 pilótája kerekedett felül.
Pedrosát rengetegen méltatták a hétvége után, de ő sem fukarkodott, ami a dicsérő szavakat illeti. A 37 éves versenyzőt lenyűgözte ellenfele teljesítménye, és rendkívül „tiszta versenyzőnek” titulálta őt. Emellett személyesen is beszélt vele, amit a kamerák rögzítettek, és nemrég szembesítették Marinit az akkor elhangzottakkal.
„Nagyon meglepett a sok dicséret, amit Danitól kaptam – nyilatkozta a MotoGP hivatalos honlapján közzétett videóban. –Megpróbáltam felhasználni az észrevételeit, hogy fejlesszem magamat és a motorozásomat. Többé-kevésbé azt mondta, hogy csináljak néhány őrültséget, hibázzak többet a kemény féktávokon, hogy a mögöttem lévő versenyzők ne tudják elemezni a vezetési stílusomat. Nagyra értékelem ezt tőle mint versenyző. A 250 köbcentiseket figyelve ő volt a példaképem és a viszonyítási pontom.”
Marini a harmadik idényét tölti a királykategóriában, és Austinban megszerezte élete első dobogóját a MotoGP-ben. Teljesítménye egyértelműen javult az előző két évhez képest, ám csapattársa, Marco Bezzecchi valamelyest beárnyékolja a szereplését: a 24 éves motoros két győzelemmel, illetve 93 egységgel rendelkezik, és mindössze 1 ponttal marad el a listavezető Francesco Bagnaiától. Marini szerint ennek tudatában is jó teljesítményt nyújt, és arra is kitért, hogy hogyan viszonyul a VR46 másik pilótájához.
„Nem hiszem, hogy kell még egy lépés – fogalmazott. – Most már erős, illetve gyors vagyok, és minden futamon a dobogóért próbálok küzdeni. Ha van lehetőség a futamgyőzelemre, az tökéletes, de ha nincs, akkor csak ott kell lenni minden alkalommal. Mindig ez a cél. A csapattársam gyors, és nagyszerű eredményeket ért el ebben a szezonban, én viszont magamra koncentrálok. A csapattárs egy rivális, mint a több pilóta. Ha az ember nem nyeri meg a versenyt, nem számít, hogy egy másik versenyző vagy a csapattársa győzött. Ez ugyanaz, és csak az a lényeg, hogy nem én nyertem.”
Második helye mellett Marini egy hatodik és egy nyolcadik hellyel, valamint két kieséssel rendelkezik a főfutamokról. Valentino Rossi féltestvére így jelenleg a tabella hatodik helyén áll 54 ponttal. Ahogyan a mezőnyben oly sokan, a következő forduló helyszíne számára is hazai pályát fog jelenteni, hiszen jövő héten Mugellóba látogat a mezőny.
Pol Espargaró közel tíz héttel a portimãói balesete után nyilatkozott az egészségi állapotáról, és megnevezte visszatérésének lehetséges időpontjait.
A március 24-ei szezonnyitón Pol Espargaró a második edzésen a 10-es kanyarban bukott. A GASGAS gyári versenyzője súlyos sérüléseket szenvedett, összesen nyolc törést diagnosztizáltak. A katalán négy hétig csak folyékony táplálékot fogyaszthatott, ez idő alatt közel kilenc kilogrammot fogyott.
Alig tíz héttel később a Moto2-es géposztály 2013-as világbajnoka nyilatkozott visszatérését illetően: „Jövő héten alávetem magam egy kivizsgálásnak” ─ jelentette be Pol Espargaró a spanyol TV3 csatornának adott interjújában.
„Az orvosok leginkább a csigolyáimra kíváncsiak. Ha zöld utat adnak Mugellóba, akkor indulok a futamon. Ha ez nem lehetséges, akkor is ki kell hagynom ezt a versenyt, és megpróbálok visszatérni a következő vagy az azutáni futamra.”
Arra a kérdésre, hogy féltette-e az életét a baleset után, a 31 éves családapa utólag így válaszolt: „Igen, különösen az első néhány napban az intenzív osztályon. Amikor ott vagy, nem igazán vagy tudatában annak, hogy mi van veled, de tudod, hogy a dolgok nem mennek túl jól. Négy napig voltam ott. Nem voltam teljesen ébren, de tisztában voltam vele, hogy akik mellettem voltak, szenvedtek. A feleségem, Aleix, és a család többi tagja….”
„Most már elmondhatom, hogy jól vagyok. Két hónap után olyan kiváltságos helyzetben vagyok, hogy szinte semmi fájdalmam sincs. Ha 45 óra lenne egy nap, mindet kihasználnám. Reggelente az edzőteremben vagyok. Négy vagy öt kondigépem van otthon, és mindegyikre fél órát vagy 45 percet szánok.”
„Nagyon várom már, hogy visszatérjek, jobban, mint valaha. A motor nagyon jól működik, és alig várom, hogy minél hamarabb versenyezhessek.”
Maverick Viñales elismerte, hogy az elvárás vele és az Apriliával szemben az, hogy a győzelmekért harcoljanak a következő MotoGP-futamokon.
Bár a szezon nagy részében nagyon erős volt a tempójuk, Maverick Viñales és Aleix Espargaró nehezen tudta ezt jó eredményekre váltani. Espargaró már a tavalyi szezon ezen szakaszában futamgyőztes volt, míg Viñales azóta legalább egy futamot megnyerhetett volna, és talán meg is kellett volna nyernie. Ehelyett azonban a Ducati és a KTM az egyetlen gyártó, amely eddig győzelmet szerzett az idei szezonban.
Viñales Le Mans-ban győzelmi esélyesnek tűnt, mielőtt kiesett a Francesco Bagnaiával való ütközés következtében, és bár a spanyol nem hozta a teljesítménye által indokolt eredményeket 2023-ban, azt mondja, hogy számít arra, hogy ez megváltozik, kezdve Mugellóval.
A MotoGP.com-nak nyilatkozva Viñales így nyilatkozott:
„Arra számítok, hogy futamokat fogok nyerni. Ez az elvárásom magammal szemben, mert jó az az irány, amit képviselünk. Most itt az ideje, hogy végre a győzelemért harcoljunk.”
Az Aprilia garázs másik oldalán Espargaró szintén arra törekszik, hogy megszerezze első dobogós helyezését a szezonban az eddigi nehéz első néhány fordulóban. A tavalyi szezon ezen szakaszában Espargaró már egy győzelemmel és egy dobogóval rendelkezett.
„Remélhetőleg vasárnapra, ami a fontos nap, javítani tudunk. Nagyon jó a tempónk, és a legjobb versenyzőkkel tudok harcolni a kvalifikáción és az edzéseken, de aztán a futamokon vannak nehézségeink. Remélhetőleg a következő versenyeken a dobogóért harcolhatunk, pláne, hogy a mostani hazai pálya lesz az Aprilia számára.”
Az ex-Moto3-as világbajnok, Lorenzo Dalla Porta kétéves szerződést kötött a Pertamina Mandalika SAG csapattal, de mindössze öt nagydíj után ennek vége.
A Pertamina Mandalika SAG szerdán bejelentette, hogy azonnali hatállyal felbontja együttműködését Lorenzo Dalla Portával. Eduardo Perales Moto2-es csapata rövid közleményben tudatta, hogy a „jól átgondolt és nehéz” döntés közös megegyezéssel született.
„Biztosak vagyunk benne, hogy mindkét fél számára előnyös lesz” – jelentette ki Perales.
Végül a SAG megköszönte Dalla Porta elkötelezettségét, és a legjobbakat kívánta neki a további pályafutásához. Az azonban egyelőre nem világos, hogy mit hoz a jövő a 25 éves olasz számára.
Dalla Porta 2019-ben négy győzelemmel és összesen tizenegy dobogós helyezéssel nyerte meg a Moto3-as világbajnokságot a Leopard Hondával. 2020-ban a Moto2-es géposztályba lépett fel az Italtrans Racing csapatához csatlakozott Enea Bastianini mellé, aki abban a szezonban világbajnok lett.
A fiatal viszont küszködött a Kalexre való váltással, amit 2021-ben hosszú távú vállproblémái súlyosbítottak, majd végül műtétre kényszerült. A Moto2-ben töltött első három évében nem végzett a 27., 27. és 22. helynél előrébb az összesítésben.
A Pertamina Mandalika SAG csapata egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy ki lesz az olasz utódja.
Francesco Bagnaia szerepet kapott egy hamarosan megjelenő animációs filmben. A MotoGP címvédője az egyik karakternek kölcsönzött hangot.
Francesco Bagnaia tavaly megnyerte a MotoGP-világbajnokságot, amivel elérte élete eddigi legnagyobb sikerét. A 26 éves versenyző bajnoki címe több szempontból is sokat jelentett hazájának, hiszen Valentino Rossi 2009-es elsősége óta ő lett az első olasz bajnok, és 15 év után repítette vissza a Ducatit a csúcsra.
Ennek tudatában nem véletlen, hogy Bagnaia ismertsége jelentősen megnőtt Olaszországban, és egyre nagyobb sztárrá válik. Ezzel pedig nemcsak a rajongótábora bővül, hanem egyre több felkérés érkezik felé a motorozáson kívüli világból. Ilyen volt egy animációs film, amelyben az egyik karakternek ő lett az olasz szinkronhangja.
A június 21-én megjelenő, a Disney és a Pixar által forgalmazott ’Elemi’ című kalandfilmről van szó, amelyben a becenevének megfelelően egy Pecco nevű karakternek kölcsönzi a hangját. A valósággal való egyezés itt nem áll meg, ugyanis a karakter egy felhő, Bagnaiát pedig a Nuvola Rossa, azaz Vörös Felhő nevű szurkolói csoport támogatja
„Ha az ember a MotoGP Vörös Felhője, akkor nem tehet mást, mint hogy kölcsönzi a hangját… egy felhőnek” – a Disney olasz nyelvű Instagram-oldala. A szöveghez egy videót is mellékeltek, amelyben Bagnaia bővebben beszélt erről a lehetőségről, valamint olyan részletek is láthatóak a filmből, amelyben az ő hangját lehet hallani.
A Ducati motorosa alighanem izgatottan várja a bemutatót, de addig még az „eredeti” szakmájában is fontos feladata van, hiszen június 9-e és 11-e között rendezik az Olasz Nagydíjat, vagyis mind neki, mind csapatának hazai futam következik. Öt futam után jelenleg egyetlen ponttal vezeti a bajnokságot honfitársa, Marco Bezzecchi előtt.