Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatfőnöke elismerte, hogy a Mugello után Enea Bastianini akkora ponthátrányba kerül majd, hogy a 2023-as MotoGP-szezonban csapatutasításra kerülhet sor.
Enea Bastianini, aki a Gresini Ducatinál töltött lenyűgöző 2022-es szezonját követően szerződött a gyári csapathoz, eddig még nem tudta kibontakoztatni tehetségét sérülése miatt.
A GPOne.com podcast adásában Davide Tardozzi a következőket mondta Bastianini várható visszatéréséről a jövő hónapban Mugellóban:
„Nagyon reméljük, hogy Enea visszatér Mugellóban, ez szinte biztos, de majd az Olasz Nagydíj előtti hétfőn, az utolsó vizsgálatok után döntünk róla. Nem lesz száz százalékos, mert a sérülése meglehetősen összetett, érinti az idegeket és az izmokat. Hiszem és remélem, hogy versenyezhet és szerezhet pontokat.”
Amennyiben Bastianini végigcsinálja a versenyhétvégét és pontot szerez, a korábbi Moto2-es bajnok még mindig közel 100 pontos, vagy még nagyobb lemaradással néz szembe a tabellán. Mivel Bagnaia a jelenlegi állás szerint egyértelmű célja a bajnoki cím megvédése, így szükség lehet arra, hogy új csapattársa segítő kezet nyújtson a szezon végén.
„Enea lemaradása Mugello után nagyon nagy lesz, biztosan 100 pont fölött. Az utolsó néhány futamon meglátjuk majd, hogy áll a bajnokság, és döntünk arról, hogy segítsen-e Bagnaiának, de addig mindenképpen szabad kezet kap, hogy a saját versenyeit fussa.”
Giacomo Agostini szerint a hatszoros MotoGP-világbajnoknak, Marc Márqueznek maradnia kellene a Repsol Hondánál, mivel már csak egy kicsi hiányzik ahhoz, hogy behozzák a lemaradásukat a többi gyártóhoz képest.
A MotoGP versenyzői közül Marc Márquez hasonló helyzetben van, mint a Yamaha pilótája, Fabio Quartararo, vagyis egy olyan motoron ül, amely vitathatatlanul hátráltatja őt. A spanyol az idei szezonban eddig mégis lenyűgöző teljesítményt tudott nyújtani, miután Portugáliában a pole pozícióba kvalifikálta magát, Le Mans-ban pedig második lett, majd mindkét fordulóban a dobogóért küzdött. Márquez zsenialitása azonban mégsem tudta elfedni a Honda problémáit, ahogyan Álex Rins ragyogó győzelme sem Amerikában.
Márquez és Joan Mir már öt forduló alatt is jelentős mennyiségű bukást szenvedett, ebben benne van, hogy a 30 éves klasszis három futamot kihagyott sérülés miatt, míg Rins is többször a kavicságyban végezte. Ám Giacomo Agostini úgy véli, hogy Márqueznek továbbra is a japán gyártó színeiben kellene versenyeznie, mert csak idők kérdése, hogy behozzák a lemaradásukat.
„A Honda a világ legnagyobb gyártója” ─ kezdte Agostini.
„Nem könnyű elhagyni ezt az alakulatot. Jelenleg szenvednek, ahogy a Yamaha is. Nem mindenki versenyezhet Ducatival. Ott van az Aprilia vagy a KTM, amelyek szintén nagyon erősek. Nehéz meghozni a döntést egy esetleges váltásról. Azért is, mert például a Ducatinak már sok versenyzője van, és olyanok, akik nyernek. Nincs szükségük Márquezre. Igaz, hogy szeretnék őt, de már vannak olyan embereik, akik képesek a győzelemért harcolni. Meggyőződésem, hogy a Honda és a Yamaha is fel fog zárkózni. Tulajdonképpen egyenrangúak lesznek. Marcnak türelmesnek kell lennie, egy kicsit szenvedni fog, de a vihar után mindig kiderül az ég.”
A rendkívüli időjárás miatt elhalasztották azt az eseményt, amelyen Valentino Rossi átvehette volna Tavullia városkulcsait.
Az észak-olaszországi áradások nyolc ember halálát okozták, többen eltűntek, és ötezer embert kellett evakuálni az otthonából. Az időjárás miatt a hétvégi Forma-1-es Emilia Romagna Nagydíjat is törölték. Az árvíz áldozatai iránti tisztelet jeléül Rossi ünneplésére pénteken már nem kerül sor.
A „TavulliaVale” elnevezésű rendezvényt a város főterén tartották volna a MotoGP-legenda tiszteletére. Tavullia Marche régióban található, amely az Emilia Romagna régióval határos.
Marc Márquez a pályán kívüli kedves pillanatok rendszeres főszereplője. A Honda versenyzője akkor fogadja a szurkolókat, amikor csak teheti, vagy amikor lehetősége nyílik rá, ahogy azt már többször is láthattuk.
A gyerekek is nagy szerepet játszanak ezekben a pillanatokban. Tavaly láthattuk, ahogy Fabio Quartararo elkápráztatott egy fiatal motorost, aki a paddockban volt, és behívta a motorhome-jába, megmutatta neki, milyen odabent, fotózkodott vele, és még az egyik Alpinestars bakancsot is odaadta neki, amit a francia használ.
Ezúttal Marc Márquezen volt a sor, hogy egy kisfiút köszöntsön. A cerverai versenyzőt éppen a DAZN filmezte, amikor egy család egy kisgyerekkel Márquez-színekbe öltözve megérkezett a spanyol motorhome-jához.
Ártatlansága miatt a kisfiú kezdett ideges lenni, amikor Márquez aláírta a sapkáját, majd sírva fakadt.
Tranquilo, @marcmarquez93, sabemos que no has hecho nada 😬
„Jelenleg nem állok készen erre” ─ nevetett Márquez, aki még mindig inkább arra gondol, hogy újra MotoGP-világbajnok lesz, mint arra, hogy gyermeket vállal.
Ettől függetlenül a spanyol versenyző sosem zárta ki a családalapítás lehetőségét. Egyik rövid utalása a témára az volt, amikor az Antena 3 műsorában vendégeskedett, ahol a következőket mondta: „Ha lenne egy fiam, szeretném, ha versenyző lenne, feltéve, hogy ő választja. Azt sem bánnám, ha focista lenne, akkor kisebb veszélynek lenne kitéve.”
A szerelemről is beszélt, és elmondta, hogy elkötelezettségtől mentes embernek tartja magát, de elismerte, hogy 30 évesen ideje lenne barátnőt szerezni.
A Gresini Ducati versenyzője, Álex Márquez értetlenül áll a három rajthelyes büntetés előtt, amelyet a FIM MotoGP sportfelügyelői szabtak ki rá, amiért a Le Mans-i futam első körében Brad Binderrel ütközött.
Álex Márquez közvetlenül a verseny után versenybalesetnek minősítette az első körben történt incidenst, melynek következtében Brad Binder a 18. helyre esett vissza.
„Johann Zarco mögött voltam, és az ötös kanyar után nem számítottam arra, hogy nagyon korán fékez. Megpróbáltam kikerülni őt, és kissé hozzáértem Bradhez.”
Később azonban kiderült: a FIM MotoGP Stewards Panel, melynek tagjai Freddie Spencer, Andres Somolinos és Tamara Matko voltak, nem értett egyet.
Álex Márquez az első körben, a hatos kanyarban túlságosan agresszív volt, ami a versenybírók szerint a felelőtlen motorozás kategóriájába esett, veszélybe sodorva ezzel a többi versenyzőtársát. A Brad Binderrel való ütközés mellett Johann Zarcót is megzavarta a manővere.
A Gresini Ducati versenyzője ezért három rajthelyes büntetést kapott a következő főfutamra. Miután Álex Márquez tudomást szerzett erről, a DAZN-nek adott interjújában feldúltam nyilatkozott:
„Nem tudom, miért vizsgálták ki az esetet. Hogy őszinte legyek, nem értem, de ez sok más dologgal is így van a versenyfelügyelőket illetően. Őszintén szólva, szerintem tönkreteszik ezt a sportot. Szégyen, hogy idén ennyire belefolynak mindenbe, mert sok olyan dolog van, amit nem értünk. Mondtam nekik, hogy egyáltalán nem értek ezzel egyet. Ahogy mondtam, tönkreteszik a sportágat. A végén még úgy csináljuk, hogy egy-egy másodperces különbséggel indulunk, és a kvalifikáció dönti el a futam eredményét” ─ tette hozzá szarkasztikusan Márquez.
A Gresini Racing fellebbezést nyújtott be ugyan, de eredménytelenül. Álex Márquez neve mellett ott szerepel majd a három rajthelyes büntetés Mugellóban.
A Yamaha főnöke, Massimo Meregalli úgy véli, hogy a sportfelügyelőknek minden alkalommal „találniuk kell valakit, akit megbüntethetnek”, és szerinte ez a hozzáállás káros a MotoGP-re nézve.
A francia futamot megelőzően egy kulcsfontosságú megbeszélést tartottak a versenyzők és a sportfelügyelők között, ami egy lehetséges lehetőség volt a sérelmek hangoztatására és a megoldások megvitatására, ám úgy néz ki, nem történt érdemi változás.
A Yamaha duója, Fabio Quartararo és Franco Morbidelli is büntetést kapott a spanyol hétvégén olyan incidensek miatt, amelyeket csapatuk igazságtalannak tartott. Massimo Meregalli csapatigazgató a Le Mans-i találkozót követő napon a BT Sportnak nyilatkozott:
„Nem újdonság, ami Jerezben történt. Nagyon csalódottak voltunk, de néha úgy érzem, hogy amikor panaszkodunk, az szinte haszontalan, mert eddig nem történt semmi. Tavaly is ugyanezekkel a problémákkal küzdöttünk, idén is ugyanazokkal a gondokkal kell szembenéznünk. Ebben helyzetben nem a versenyzés kerül előtérbe, most minden alkalommal találni kell valakit, akit megbüntethetnek a sportfelügyelők.”
Az Aprilia versenyzője, Aleix Espargaró dühösen ragaszkodott ahhoz, hogy a szezon hátralévő részében már nem foglal állás a témában, mert nem hisz abban, hogy a problémák enyhülni fognak. Luca Marini a Mooney VR46 csapatból még azt is állította, hogy megkérdezte a sportfelügyelőket, hogy büntetik-e a versenyzőt, ha ütközik egy másik pilótával, de amikor Brad Binder koccant neki a futam során, mégsem szabtak ki semmilyen büntetést a dél-afrikaira.
Aleix Espargaró bírálta azokat a szurkolókat, akik szerint a kritika megfogalmazása egyet jelent a nyafogással. Az Aprilia versenyzője honfitársainak külön odaszúrt, mondván, Marc Márquezt másként kezelik, mint a többi spanyol pilótát.
Aleix Espargaró a MotoGP állandó mezőnyének legidősebb tagja, ennélfogva rengeteg tapasztalattal rendelkezik. A spanyol versenyző sokszor éles kritikát fogalmaz meg versenyzőtársaival, illetve adott esetben a sportfelügyelőkkel szemben. A Francia Nagydíj után is kifakadt, de ezúttal leginkább a szurkolók egy részét pécézte ki magának.
Az Aprilia motorosának nem kezdődött jól a futam, ugyanis ő is részese volt a rajt utáni incidensnek. Álex Márquez előbb Johann Zarcóval, majd Brad Binderrel ért össze, utóbbi pedig lesodródott a pályáról, amin Espargaró is rajtavesztett. Ő azonban nem volt hajlandó megnevezni, hogy kit tart felelősnek a történtekért, még akkor sem, amikor konkrétan rákérdeztek, hogy a Gresini 73-as rajtszámú versenyzőjére gondol-e.
„Ezt a nevet mondod, és ha ezt mondod, akkor azért mondod, mert láttad az ismétlést, függetlenül attól, hogy mi történt – válaszolta sokatmondóan. – Azt mondtam, hogy nem fogok többet beszélni az incidensekről. Rosszul érzem magam, szerintem jó, ha az ember kimondja, amire gondol. Ha idejövünk, és azt mondjuk, hogy »jó volt a mai nap, rossz volt a gumi, és a többi«, akkor elunod magad, de mindannyiunktól ezt fogjátok hallani, mert ha itt az ember panaszkodik, akkor [sokak szerint] egész nap csak nyafog, ha pedig kritizál, akkor minden rossznak tűnik.”
Espargaró szókimondása nem mindenkinek tetszik a szurkolók közül, és sokan a 33 éves versenyző közösségi oldalain töltik ki az ezzel kapcsolatos frusztrációjukat. A mezőny rangidőse úgy véli, hogy ha a saját értékrendjének megfelelően nyilvánul meg, akkor a rajongók egy része hajlamos hamis következtetéseket levonni ebből, amitől elbizonytalanodik.
„Mindig ugyanaz történik, és ettől nagyon rosszul érzem magam – fogalmazott. – Ha az ember elmondja a véleményét, és őszinte, amilyennek szerintem lennie kell, akkor [mások szerint] sír, mert egy bőgőmasina, és minden nap jönnek a hozzászólások, hogy miért kritizál. Eljön az idő, amikor az ember nem tudja, mit csináljon.”
Espargaró azonban itt nem állt meg, és külön a honfitársainak is odaszúrt, hiszen nyilvánvalóan leginkább ők kommentelnek a közösségi médiában megjelenő bejegyzéseihez. Szavaiból arra lehet következtetni, hogy nem tartja egészségesnek a hazájában uralkodó szurkolói kultúrát, legalábbis ami a MotoGP-t illeti, hiszen úgy csinálnak, mintha csak egy pilótájuk lenne a mezőnyben.
„Végső soron mindannyian azt szeretnénk, hogy hazám támogassa a versenyzőit, ahogyan más országokban is [teszik], de úgy tűnik, hogy csak egy van, a többiek pedig csak nyafogógépek – célzott egyértelműen Marc Márquezre az egyszeres MotoGP-futamgyőztes. – Úgyhogy mostantól legyünk kicsit cinikusabbak, mosolyogjunk többet, és élvezzük az életet!”
Espargarónak nem tetszik egyes szurkolók viselkedése (Fotó: MotoGP Media)
Hozzá kell tenni, hogy Espargaró természetesen egyrészt nem csak másokat tud kritizálni, másrészt nem csupán bírálni tud. A Le Mans-i futam leintése után az volt az első dolga, hogy elnézést kérjen a csapatától, mivel úgy véli, hogy az időmérőn történt bukása negatívan befolyásolta a hétvége további részét. Emellett pedig gratulált Augusto Fernándeznek, aki közvetlenül előtte, a negyedik helyen ért célba vasárnap, és újoncként kifejezetten jól állta a sarat.
A címvédő Pecco Bagnaia a harmadik nullázását könyvelhette el a MotoGP idei szezonjának ötödik főfutamán. A Ducati versenyigazgatója, Gigi Dall’Igna így a szatellitcsapatok erős teljesítményével vigasztalódott.
Francesco Bagnaia Jerezben visszavette a vezetést a világbajnoki tabellán, de a vasárnapi Le Mans-i bukás után előnye egy pontra olvadt.
„Fontos lett volna a jerezi remek teljesítményt folytatni, de sajnos nem így alakult” ─ összegzett Gigi Dall’Igna.
„Ez annál is inkább elkeserítő, mert minden feltétel adott volt egy jó eredményhez: Peccónak kiváló tempója volt, ezt a pole pozícióval és a sprintfutamon elért dobogós helyezéssel bizonyította. A vasárnapi verseny korai szakaszát jól kezelte, de aztán tudjuk, mi történt.”
A világbajnok futama azonban csak öt körig tartott, mivel a harmadik helyért folytatott csatában összeütközött Maverick Viñalesszel.
„Sajnálatos, de ez egy versenybaleset volt, el kell fogadnunk” ─ hangsúlyozta Dall’Igna.
„Ettől eltekintve örülünk egy teljes Ducati-dobogónak, egy szenzációs Bezzecchinek, akiben a tehetség, az ambíció és az elszántság elegye egyre inkább megmutatkozik. Ő a legfényesebb csillaga a VR46 csapatnak, amely csodálatos munkát végez mindkét pilótával. Ugyanez vonatkozik a Pramacra is. Most várjuk Mugellót, ahol Bastianini is visszatér. Az a fontos, hogy motiváltak és koncentráltak maradjunk. A csapat ebben jó, és ennek kell ezúttal is a különbséget jelentenie.”
A kvalifikáción elért második helye után Marc Márquez a vasárnapi Le Mans-i futamon dobogóesélyes volt. A Repsol Honda csapatfőnöke, Alberto Puig elismerő szavakkal dicsérte versenyzőjét, pedig végül nullázott.
Marc Márquez eddig mindössze tizenkét világbajnoki pontot szerzett, a portimãói sprintfutam harmadik, és a szombati Le Mans-i ötödik helyéért. Lemaradása 82 pont a világbajnokságot vezető Pecco Bagnaia mögött, aki vasárnap megszerezte szezonbeli harmadik nullázását.
„Marc fantasztikus versenyt futott” ─ jegyezte meg Alberto Puig. Ezen még a nyolcszoros világbajnok bukása sem változtatott, aki két körrel a vége előtt a harmadik helyről esett el.
„Tudta, hogy Zarco mögötte van, így tovább kellett küzdenie. Ez egy bajnok ismérve, hogy mindig megpróbálja kihozni a maximumot minden helyzetből. Marc pontosan ezt tette. Úgy gondolom, most ugyanolyan szinten motorozik, mint a három évvel ezelőtti sérülését megelőzően. Briliánsan szerepelt, és a legtöbbet hozta ki abból, amink volt.”
A francia futam volt az első alkalom, hogy a Honda gyári versenyzői az új Kalex-futóművet használták, amelyet korábban Stefan Bradl már tesztelt a hétfői jerezi teszten.
„Ez a projekt már egy ideje tart, régóta dolgozunk velük. Most kezd beérni az elmúlt hónapok munkája, és úgy gondolom, hogy ez egy pozitív első lépés volt. Természetesen vannak még javítanivalók. Nem lehet öt perc alatt megváltoztatni egy olyan dolgot, mint a futómű.”
A június 11-i mugellói Olasz Nagydíjig három versenymentes hétvége jön, a gyári Honda csapat számára épp időben.
„Most itt az ideje, hogy elemezzük az első futamokon szerzett összes információt, tovább keressük a legjobb irányt, és dolgozzunk azon, hogy Mugellóban javítsunk a helyzetünkön.”
„Ahogy azt vasárnap is láthattuk, a világbajnokság nagyon nyitott, még sok minden történhet. Miután másfél hónapig egyáltalán nem ült motoron, Marc azonnal feltalálta magát. Ez fontos, és ezt csak akkor tudod megtenni, ha különleges versenyző vagy. Meglátjuk, mi történik a következő versenyeken.”
Vadonatúj versenypálya nyílt meg Balatonfőkajárnál, amely hamarosan a különböző versenysorozatok előtt is megnyitja kapuit. A Balaton Park Circuit kapcsolatban áll az FIM-mel, hogy a jövőben akár a MotoGP-nek is otthont adjon.
Kedden hivatalosan is megnyitotta kapuit a legújabb magyarországi versenypálya, a Balaton Park Circuit. A Balaton keleti partján található Balatonfőkajáron fekvő létesítmény egy több mint 200 millió eurós beruházás eredménye. Bár az utolsó simításokat még el kell végezni rajta, de a tervek szerint 2024-től vendégül láthatja a különböző versenysorozatok mezőnyét.
A pálya mindössze néhány száz méterre található az M7-es autópályától, míg Budapesttől 87, Szlovákiától 120, Ausztriától, illetve Horvátországtól 150, míg Olaszországtól 480 kilométerre fekszik. A létesítmény 10 ezer állandó ülőhellyel rendelkezik, de ideiglenes ülőhelyek felállításával akár 120 ezer néző befogadására is képes lesz.
Maga az aszfaltcsík 4,115 méter hosszú, hat bal- és tíz jobbkanyart tartalmaz, 12-15 méter széles, a menetirány pedig ellentétes az óramutató járásával. Mellette 48 garázs, valamint három különálló, de összeköthető paddock épült fel, továbbá ultramodern létesítményekkel igyekeznek kiszolgálni a rajongókat, a VIP vendégeket és a sajtó képviselőit egyaránt.
„Nagyon büszkék vagyunk, hogy ma ünnepelhetjük a Balaton Park Circuit hivatalos megnyitását – nyilatkozta a keddi sajtóeseményen Gianpaolo Matteucci, a Balaton Park Circuit vezetőségi tagja. – A projekt egy álomként kezdődött, de mára valósággá vált a Balaton Park Csoport rendíthetetlen elkötelezettségének köszönhetően. Az építkezés fő szakasza négy évvel ezelőtt kezdődött, különös figyelmet fordítottunk a biztonságra, az innovációra és a környezetre. Készen állunk nemzetközi motorsportesemények megrendezésére, a Balaton Park Circuit a legszigorúbb követelmények szerint épült, az FIA és az FIM előírásai alapján.”
Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet a két- és négykerekűek csúcskategóriáival, a MotoGP-vel és a Forma-1-gyel. Utóbbit nem kívánják megrendezni, hiszen annak évtizedek óta a Hungaroring ad otthont. Ami viszont előbbit illeti, miután a hajdúnánási projekt egyáltalán nem biztos, hogy megvalósul, mint ahogyan az sem vehető készpénznek, hogy a Hungaroring a felújítás után erre a célra is alkalmas lesz, akár a Balaton Park Circuit is jelentheti a megoldást. Ez azonban nem rövid távú cél.
„Remélhetőleg 2024-ben sok nemzetközi sorozat választ majd minket – jelentette ki Dancsó Adrienn, a Balaton Park Circuit motorsportrészlegének vezetője. – Egyelőre Grade 2-es licencet igényeltünk, ahhoz, hogy Grade 1-es legyen, több feltételnek kell megfelelni, de egyik sem teljesíthetetlen. Kapcsolatban állunk az FIM-mel, de a MotoGP-hez némi módosításra azért szükség lenne. Alapvetően nem célunk, hogy itt köszöntsük a Formula-1-et, hiszen az F1 a Hungaroringé.”