back to top
2025. augusztus 12. 13:42
Kezdőlap Blog Oldal 513

A KTM eloszlatta a pletykákat: Marc Márquez leigazolása szóba sem jöhet

0

Az elmúlt hónapokban futótűzként terjedt a pletyka, mely szerint Marc Márquez a KTM-nél folytatná a pályafutását abban az esetben, ha elhagyja a Hondát. Az osztrák gyártó egyértelműen kijelentette: szóba sem került ilyesmi köztük és a cerverai pilóta között.

Marc Márquez eddigi szezonja nem egészen úgy alakul, ahogyan azt a 30 éve versenyző elképzelte. A spanyol klasszis Le Mans-ban tért vissza korábbi sérüléséből, ezenkívül egy olyan motorral versenyez, mely jóval gyengébb, mint az ellenfeleké. Pletykaszinten felmerült, hogy Márquez esetleg a KTM-hez igazol a szezon végén, amennyiben a Honda nem talál megoldást a jelenleg fennálló problémákra. A spanyol azonban mindenkire rácáfolt, hiszen a Francia Nagydíjon briliáns teljesítményt nyújtott egészen addig, amíg az utolsó előtti körben ki nem esett a versenyből.

Pit Beirer, a KTM vezetője a SPEEDWEEK.com-nak nyilatkozva cáfolta a pletykát: „Jelenleg négy nagyon erős MotoGP-pilótával állunk szerződésben. Szóval számunkra bók, hogy az emberek arról beszélnek, hogy Marc Márquez esetleg csatlakozhat a Red Bull KTM-hez, így ez nem probléma.”

Stefan Pierer, a csapat versenyigazgatója egy kissé élesebben fogalmazott a téma kapcsán:

„Marc Márquez szóba sem jöhet a KTM számára, mert ha ő nyer, akkor azt fogják gondolni, hogy azért tudta behúzni a győzelmet, mert ő Marc Márquez. Ha viszont veszít, akkor minket fognak okolni, mert nem biztosítottunk versenyképes motort számára. Mi kitartunk a fiatal versenyzőink mellett.”

Bár a Red Bull szoros együttműködésben áll az osztrák márkával, de igyekeznek hangsúlyozni, Márqueznek nincs helye a márka hivatalos vagy szatellit struktúráiban.

Okként többek között az szerepelt, hogy Márqueznek 2024-ig 15-20 millió dollár közötti szerződése van a HRC-vel, és ilyen összegeket egyetlen más gyártó sem fizet.

Tavaly nem kapott segítséget a csapatától, ezzel magyarázza idei fejlődését a Ducati versenyzője

0

Fabio Di Giannantonio úgy véli, idén sokkal jobban teljesít, mint tavaly, de az időmérőn és a gumikezelésben tovább kell fejlődnie. A Gresini motorosának ezzel együtt is veszélyben lehet a helye a MotoGP-ben.

Fabio Di Giannantonio tavaly újoncként messze a leggyengébben szerepelt a Ducati állandó versenyzői közül. A Gresini pilótája mindössze 24 pontot szerzett a szezon során, amivel a bajnokság huszadik pozíciójában zárt. Különösen nagy volt a kontraszt akkori csapattársával, Enea Bastianinivel szemben, aki egészen az utolsó előtti futamig harcban volt a világbajnoki címért.

A másodéves pilóta teljesítménye az idei szezonra egyértelműen javult. 2022-ben a hetedik futamig kellett várni az első pontszerzésére, miközben idén a portimãói kiesését leszámítva rendre az első tizenötben végzett. Le Mans-i nyolcadik helye első ránézésre kifejezetten szépen fest, ám hozzá kell tenni, hogy sokan kiestek előle. Ennek ellenére Di Giannantonio elégedett a franciaországi szereplésével.

„Őszintén szólva jól ment, nagyon jól – nyilatkozta a The-Race.com-nak. – Szerintem ez volt az egyik legjobb teljesítményem a MotoGP-ben. Minden eddiginél kisebb, mindössze tizenöt másodperc volt a lemaradásom az első helytől, a dobogótól pedig csupán tíz másodperc. Ez azt jelenti, hogy körönként nagyjából csak két-három tized hiányzik, vagyis fejlődünk, vagy mondjuk úgy, hogy közeledünk. [Fabio] Quartararóhoz és [Brad] Binderhez is elég közel végeztem. Quartararo világbajnok, Binder pedig egyike a remek munkát végző srácoknak. Szóval elégedett vagyok ezzel.”

MotoGP, Fabio Di Giannantonio, Francia Nagydíj 2023, csütörtök
Di Giannantonio egyértelműen fejlődött, kérdés, hogy ez elég lesz-e (Fotó: Gresini Racing)

Mindezek ellenére Di Giannantonio helye veszélyben lehet év végén. A pletykák szerint a legnagyobb eséllyel a Moto2-es bajnokság listavezetője, Tony Arbolino pályázhat a helyére. Mindez nem alaptalan feltételezés, hiszen a menedzsere Carlo Pernat, aki korábban Loris Capirossi, Valentino Rossi és Marco Simoncelli útját is egyengette, most pedig Bastianini karrierjét segíti. Utóbbi révén pedig nyilvánvalóan megvan a kapcsolata a Gresinivel. Di Giannantoniónak tehát alighanem tovább kell javulnia, hogy megtarthassa az ülését, és elárulta, elsősorban miben kell fejlődnie.

„Az biztos, hogy minden alkalommal, amikor az ember MotoGP-motorral hátulról indul, nagyon nehéz kezelni a gumikat, és a végén jobb tempót diktálni, de a versenyemet nézve szerintem ez jó futam volt – fogalmazott. – Az elektronika terén még javítanunk kell néhány dolgon, például a motorféken. A beállítások tökéletesek voltak, de a motor végső soron továbbra is kiszámíthatatlan. Lépéseket teszünk, és hiszem, hogy a következő futamokon még előrébb tudunk kerülni. Már csak az időmérőn kell [javulnunk], ahol minden alkalommal meglehetősen sz*rok vagyunk.”

Di Giannantonio már most túlszárnyalta a tavaly szerzett pontmennyiségét, vagyis a javulást valóban nem lehet tagadni. Hogy ennek mi az oka, arra érdekes magyarázatot adott, ugyanis szerinte csapata idén jobban segíti őt. Azt is hozzátette, hogy optimistán várja a soron következő Olasz Nagydíjat, de arra nem számít, hogy meg tudja ismételni a tavalyi meglepetésszerű pole pozícióját.

„Sokat fejlődtem ezeken a versenyeken, mert a csapatom elmagyarázta nekem, hogyan kell MotoGP-motort vezetni – jelentette ki. – Megértettem, hogyan kell kihozni a maximumot a motorból, nem úgy, mint tavaly, amikor csak próbáltam a lehető legjobban nyomni, mert senki sem magyarázta el nekem [hogy mire van szükség]. Úgy vélem, számos területen fejlődtem. Sokkal jobban bánok a gumikkal, és már minden manővert végrehajtok, amit a Ducatival végre kell ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozzam ki a motorból. Az adatainkat megnézve nagyon közel vagyok, csupán néhány dolog hiányzik. Úgy gondolom, hogy Mugellóban ismét remek hétvégét tudunk teljesíteni, de nem akarom a tavalyi évhez hasonlítani, mert a körülmények nem voltak tökéletesek. Csak szeretném, hogy folytatódjon az elmúlt néhány futamon látott fejlődésem.”

Senki nem bízik már a MotoGP kulcsfontosságú szereplőiben, véli a Yamaha főnöke

0

Lin Jarvis úgy véli, vissza kell állítani a sportfelügyelőkbe vetett bizalmat, amely jelenleg nincs jelen a sportágban. A Yamaha ügyvezető igazgatója egységes és következetes ítéleteket követel.

A MotoGP-ben egyre több kritika éri a sportfelügyelőket, illetve az ítéleteiket. Már a Spanyol Nagydíjon is több ítélet váltott ki felháborodást, aminek következtében a Le Mans-i hétvége elején történt megbeszélés a versenyzőkkel. Ennek azonban egyelőre nem látni az eredményét, hiszen a franciaországi sprintfutam után Luca Marini dühös volt a sportfelügyelőkre, mivel Brad Bindert nem büntették meg, míg a versenyt követően Álex Márquez fakadt ki a mugellói fordulóra vonatkozó háromhelyes rajtbüntetése miatt.

Legendából közfelháborodás tárgya lesz Freddie Spencerből az érthetetlen büntetések miatt?

A Yamahát elsősorban Jerezben érték általuk igazságtalannak vélt ítéletek, hiszen szombaton Franco Morbidellit, vasárnap Fabio Quartararót szankcionálták. Massimo Meregalli csapatigazgató nemrég fel is szólalt a következetlen döntések ellen, most pedig az ügyvezető igazgató, Lin Jarvis tette meg ugyanezt. A brit szakember egyetért Johann Zarco azon kijelentésével, hogy olyan sportfelügyelőket kellene alkalmazni, akik nem félnek az élpilótáktól, különösen Marc Márqueztől.

Meregalli: A sportfelügyelők minden alkalommal találni akarnak valakit, akit megbüntethetnek

„Igen, ez az egyik szempont – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. – Minden bizonnyal alaposan felül kell vizsgálnunk a sportfelügyelők viselkedését. Szerintem minden oldalról egyöntetű kritika éri a döntéseket. Az alapvető tényező az, hogy a sportágban résztvevők többé nem bíznak ebben a rendszerben. Ilyen körülmények között reagálniuk kell az illetékeseknek. Vissza kell állítaniuk a sportfelügyelők működésébe vetett bizalmat, és ez nem könnyű. Senki sem tagadja, hogy ebben a nagy sebességű sportágban nehéz feladat sportfelügyelőnek lenni ezekkel az előzési manőverekkel. Ugyanakkor kell lennie egy jobb módszernek arra, hogy javítsunk ezen a fajta ítélkezésen.”

„Jelenleg nincs felismerhető egységesség és következetesség az ítéletekben – folytatta. – Nem minden esetet és versenyzőt kezelnek egyformán. Az egyensúly megteremtése nagyon fontos lenne, momentán viszont ez nem történik meg. Egyes esetekben szankcionálnak, máskor nem, még akkor is, ha ezek ugyanolyanok. Néha a legcsekélyebb szabálytalanságokért is büntetést szabnak ki. Mindig intézkednek, hogy mindenkinek megmutassák, hogy a sportfelügyelők végzik a munkájukat. Ám kinek kell ezt bizonyítaniuk? Ki adta nekik azt a feladatot, hogy hogy folyamatosan bizonyítsák, készek büntetéseket adni?”

Furcsa ítéletek már a szezon első hétvégéjén, a Portugál Nagydíjon is születtek. A sprintverseny után az Enea Bastianinit kiütő Marini megúszta a büntetést, míg a Quartararóval hasonló módon ütköző Joan Mir nem. Utána pedig jött a hercehurca Marc Márquez ügye körül egy rossz szövegezés miatt. Jarvis ebben is változást akar látni.

„A pilóták állítólag szigorú és egyértelmű büntetéseket követeltek – fogalmazott. – Azt mondanám, hogy ez tény. Ugyanakkor ezek korrekt büntetések kell hogy legyenek. Ha valaki helytelenül viselkedik, ennek megfelelően szigorúan szankcionálni kell a szabálytalanságot. Azonban senki nem akar gyerekes büntetéseket látni normális megmozdulásokért, mint például az előzés. Az ilyen nevetséges szankciók tönkretehetnek egy futamot vagy egy egész versenyhétvégét egy ember számára. Vegyük példaként Fabiót Jerezben. A legtöbb pilóta azt nyilatkozta, hogy »hova mehetett volna?«.”

Lin Jarvis
Jarvis is kifakadt a sportfelügyelők ítéleteire (Fotó: MotoGP Media)

A brit szakember ezt követően egy érdekes párhuzammal állt elő. Úgy véli, hogy a motorosok olykor hasonlóan viselkednek, mint egyes futballisták, akik színészkedéssel próbálnak meg kicsikarni számukra kedvező ítéletet. Szerinte ez a MotoGP-ben is megfigyelhető, de a döntéshozóknak ki kell szűrniük az ilyen típusú akciókat.

„A sportfelügyelőknek fel kell ismerniük a különbséget a szándékos és a hamis gesztusok között – jelentette ki. – Ez a labdarúgásból származik. Bármely támadó, akinek egy védő kicsit megérinti a sípcsontját, drámai módon elesik a büntetőterületen belül, hogy [hamis] benyomást keltsen a játékvezetőben, és befolyásolja őt, hogy büntetőt ítéljen. Ezeknek a módszereknek azonban nincs helyük a MotoGP-ben.”

Meglehet, hogy pirossá érik Acosta narancssárga szíve?

0

Pedro Acosta a KTM-nél akar maradni, ha feljebb lép a MotoGP-be, de emlékeztetett rá, hogy a Ducati is opció lehet, ha nem adnak neki egy esélyt a jelenlegi gyártójánál.

A Red Bull KTM Ajo versenyzője, Pedro Acosta még csak a napokban tölti be 19. életévét, de már a Moto2-ben bontogatja szárnyait. A KTM motorsport-igazgatója, Pit Beirer a SPEEDWEEK.com-nak elmondta, hogy a jelenlegi négy versenyzőjüket részesítik előnyben a 2024-es MotoGP rajtrácsra, de Acostát a Moto2-ben hagyják.

„Nem ismerem a helyzetet. Hiszek a KTM-ben, adtak nekem egy motort, amikor csapat nélkül voltam, de ha nem öltözhetek narancssárgába a MotoGP-ben, akkor talán pirosba…”

A MotoGP versenyzői nem tévedtek a legnagyobb esélyest illetően a középső géposztályban, Acosta hozta a kötelezőt

Acosta számára egyelőre nincs elérhető ülés a Ducatinál, azonban a MotoGP jövőbeli szupersztárjának tartják, és bizonyára minden csapatfőnök figyelmét felkelti majd a paddockban. Arra a kérdésre, hogy örül-e annak, hogy ragaszkodik a KTM jelenlegi tervéhez, miszerint jövőre a Moto2-ben marad, Acosta azt mondta:

„Megvan tapasztalatuk ahhoz, hogy eldöntsék, mi a legjobb a karrieremnek, és az [első] MotoGP-s szezonomnak. Mindenesetre a szívem narancssárga. Ők olyanok nekem, mint egy család, mindent megkaptam tőlük, amire szükségem van, valamint egy igazán versenyképes motort, amivel a bajnoki címért küzdhetek. Hálás vagyok nekik. Miért is ne mehetnék a MotoGP-be a KTM-mel?”

Beirer kifejtette Acostával kapcsolatos terveit: „Az elmúlt években nagyon keményen meg kellett tanulnunk, hogy az olyan fiatal versenyzők, mint Iker Lecuona vagy Raúl Fernández túl gyorsan kiégtek MotoGP-ben. Szeretném, ha Pedro Acosta még egy évig a Moto2-ben maradna. Ez a fiú még olyan fiatal! Amikor 19 évesen felkerül a MotoGP-be, nem szabad elfelejteni: Dani Pedrosa épp most mutatta meg Jerezben, hogy 37 évesen is sikeres lehetsz ebben a kategóriában.”

Bautista elárulta, miben változott szemlélete 2019-hez képest

0

Játékosnak és könnyednek tűnik, ahogy a világbajnok Álvaro Bautista idén megnyeri a Superbike-futamokat. A Ducati gyári csapatának spanyolja elárulta, hogyan tudja ezeket a győzelmeket véghezvinni.

A Superbike-ban 2019-ben debütáló Álvaro Bautista az első tizenegy futamot megnyerte, de aztán megmagyarázhatatlan bukások következtek, így végül 165 pontos hátránnyal kapott ki Jonathan Rea-től.

Idén a spanyol az első tizenkét futamból tizenegyet megnyert, és négy hétvége után már 69 pont az előnye a második helyen álló Toprak Razgatlıoğluval szemben.

„Kívülről könnyűnek tűnhet, de nem az” ─ hangsúlyozta Bautista a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.

Újabb barcelonai mesterhármasával Bautista történelmet írt

„Néhány idei versenyen úgy éreztem, képtelen leszek akkor nyerni, ha az ellenfelem gyorsabb nálam. Ugyanakkor, ha úgy tudsz gyorsan menni, hogy nem nyomod különösebben keményen, akkor nincs az a plusz stressz. Segít, ha jól érzed magad a motoron, és élvezed a motorozást. Nyugodtan maradok, így arra tudok koncentrálni, hogy minden körben nagyon körültekintően motorozzak, és ne hibázzak. Kanyarról kanyarra élvezni akarom, és nem gondolkodom azon, hogy mekkora az előnyöm. Nem is nézem a köridőket, csak a bokszutcai táblára pillantok ki olykor, hogy hány kör van még hátra. Így meg tudom tartani a fókuszt és koncentrált tudok maradni.”

„A verseny előtt kidolgozhatsz egy taktikát igaz, de olyan értelemben felesleges, hogy úgysem tudod, mi fog történni. 2019-hez képest mindent jobban kézben tartok. Akkor domináns teljesítményt nyújtottam az első futamokon, és olykor 15 másodperces előnyöm is volt, de ez minden kontroll nélkül történt, egyszerűen csak gyors voltam. Minden körben egy másodperccel jobb akartam lenni a többieknél, de ez lehetetlen. Ma már tudom, hol van a határ. Ha ez elég ahhoz, hogy ellépjek, akkor tökéletes. Ha pedig csak az ötödik helyhez elég, akkor ennyit tudok tenni. Akkor rendkívüli győzelmeket akartam elérni, most csak a legjobbat akarom kihozni magamból.”

Komolyan elgondolkodott a visszavonuláson a súlyos sérülést szenvedő MotoGP-versenyző

0

Pol Espargaró bevallotta, portimãói balesete után komolyan felmerült benne, hogy visszavonul, de elmondása szerint felesége sok erőt adott neki. A Tech3 versenyzője nem zárja ki, hogy már a következő futamra visszatérjen.

Mindössze öt hétvége telt el a MotoGP-szezonból, de már így is jó néhány pilóta megsérült a különböző bukások során. Az eddigi legsúlyosabb balesetet Pol Espargaró szenvedte el, aki még a Portugál Nagydíj második edzésén esett nagyot. A spanyol versenyzőt percekig ápolták a pályán, majd kórházba szállították, és nem volt kérdés, hogy hosszú kihagyás vár rá.

A 31 éves motoros egészen pontosan tüdőzúzódásokat, csigolyasérüléseket, valamint állkapocstörést szenvedett. Másfél héttel a történtek után kiengedték a kórházból, de a visszatérés ekkor még nagyon messzinek tűnt. Olyannyira, hogy az is komolyan felmerült benne, hogy ez meg se történjen, ám végül felesége elég erőt adott neki, hogy ne hozza meg a fájdalmas döntést.

Becslések szerint ekkor térhet vissza Pol Espargaró

„Természetesen, ez nyilvánvaló – válaszolt a DAZN azon kérdésére, hogy felmerült-e benne a visszavonulás. – Sok időm volt gondolkodni, átgondolni, hogy mit is csinálok. Előfordult, hogy ott voltam az intenzív osztályon a feleségemmel. A legrosszabb időszakban a feleségem és a lányaim voltak mellettem. Nekik is rossz volt ez az időszak, de mindenekelőtt a feleségemnek volt az. Szenvedni láttam őt, és talán ez vezetett arra, hogy igazán elgondolkodjak a visszavonuláson, hogy vajon megéri-e ez nekem. Ő már találkozott velem motoron ülve [a baleset óta], ami boldoggá tesz. Szerencsés vagyok, hogy mellettem van, különösen most, mert nélküle elgondolkodtam volna azon, hogy folytassam-e a motorozást, mert később lehetetlen felépülni.”

A következő versenyhétvégét három hét múlva, június 9-e és 11-e között rendezik Mugellóban. Espargaró elárulta, ha minden a lehető legjobban alakul, akkor már az Olasz Nagydíjra vissza fog térni. „Igen, nagyon szeretnék [ott lenni] – fogalmazott. – Ezért kelek fel minden nap, ez az, ami hajt. Az, hogy a sérülésem után újra motorra ülök, feltételezem, sokak számára nehezen érthető. Számomra és azok számára, akik elkötelezettek, ez az, amiért minden nap felkelek. Meghatároztam a visszatérés időpontját, és ez a célom. Minden nap megteszek minden tőlem telhetőt a rehabilitáció során, hogy azon a napon újra motorra ülhessek.”

Persze azért mérget nem érdemes venni, hogy a Tech3 pilótája ott lesz a következő forduló eseményein, de a nyári szünet előtt mindenképpen szeretne visszatérni. Tekintve, hogy a Kazah Nagydíjat idén mégsem fogják megrendezni, ez azt jelenti, hogy ha nem az Olasz, akkor a Német Nagydíjon vagy a Holland TT-n láthatjuk őt újra versenyezni.

„Arra gondoltam, hogy igyekszem a három közül valamelyiken visszatérni – magyarázta. – Szerettem volna Le Mans-ban visszajönni, de az orvos nyilván azt mondta, hogy ne őrüljek meg. A következő három futam egyikén szeretnék visszaülni a motorra. Nem tudom, hogy ez lehetséges lesz-e, de ez jár a fejemben, ezt akarom. Legyen az Mugello, Assen vagy a Sachsenring, a három közül az egyik, talán az utolsó a nyári szünet előtt, hiszen Kazahsztán nincs, hogy fel tudjak épülni. Ezek egyikén leszek ott [először]. Várok és folytatom a felépülést, amennyire csak tudom, várom, hogy az orvos zöld utat adjon.”

Súlyos balesete után először szólalt meg Pol Espargaró

„Szeretnék Mugellóban visszatérni. Igaz, hogy egy nagyon bonyolult pálya, mert minden kanyarban nagy a tempó, talán nem a legjobb hely a visszatérésre, úgyhogy lehetséges, hogy Mugellóban nem fogok visszajönni, és várok még pár futamot, nem tudom. Mindennek egy eljárás alapján kell történnie, amelyet be kell tartanom, különösen az orvosokra kell hallgatnom. Charte doktor az, aki az apám volt ezekben a napokban, aki minden nap felhívott, hogy megkérdezze, hogy vagyok, és akinek meg kell adnia a zöld utat. Akkor majd meglátom, hogy hogy állok erő és energia terén, és kiválasztom azt a nagydíjat, amelyik a legjobban megfelel a fizikai és a mentális állapotomnak, meg mindennek, hogy visszatérjek. Talán, ahogyan már említettem, Mugello az adottságai miatt nem a legmegfelelőbb pálya.”

Espargaró ezt követően a sérülését okozó balesetre is kitért. „Nagyon erős volt [az ütés] – emlékezett vissza. – Ez egy olyan becsapódás volt, amelyet az ember nem akar, hogy megismétlődjön, ráadásul olyan időpontban történt, amire nem számítottam. Akkor éppen kimentem a bokszból, készen álltam arra, hogy meghúzzam [a gázt], hogy teljesítsem azt a bizonyos leggyorsabb kört, és a következmények láncolatából adódott, hogy mi történt a bukásnál. Váratlanul ért, nem számítottam erre az esésre, úgyhogy amikor repültem, egy olyan pillanatban találtam magam, amit nem vártam, majd elkezdtem pörögni, és nem láttam, hogy hol vagyok. Sok tényező hozzájárult a balesetemhez és a sérüléseimhez. A legfontosabbak az én hibámból adódtak, hogy túl lassan mentem a bokszkiállás után az új abroncsokon.”

Baromságnak titulálták a MotoGP-címvédő nyilatkozatát, Bagnaiának elege van

0

Hervé Poncharal, a Tech3 csapattulajdonosa, egyben az istállók szakszervezetének elnöke meglepődött Francesco Bagnaia kijelentésén, amellyel egyáltalán nem ért egyet. A MotoGP címvédője szerint szavait kiragadták a szövegkörnyezetből, és elege van, hogy mindig magyarázkodnia kell.

Francesco Bagnaiát nemrég arról kérdezték, hogy szerinte idén miért gyakoribbak a balesetek, mint korábban, különösen a futamok elején. A Ducati versenyzője ennek kapcsán kijelentette, hogy most már nincs meg az a 6-7 tizedek különbség a gyári és a szatellitmotorok között, mint korábban, így lényegében mindenkinek van esélye a győzelemre, és a szoros mezőny automatikusan több bukással jár.

A világbajnok szerint ez lehet az oka a sok balesetnek a MotoGP-ben

A 26 éves pilóta megszólalása bejárta a világsajtót, és többen is felháborodtak a szavain. Ennek oka elsősorban az volt, hogy sokan azt szűrték le belőle, hogy gyári versenyzőként vissza akarja fogni az ügyfélcsapatokat, amelyek közül a VR46 motorosa, Marco Bezzecchi van hozzá a legközelebb a tabellán. Többek között Hervé Poncharal tetszését sem nyerte el a nyilatkozat.

„Nagyon meglepődtem ezen a regnáló világbajnoktól, egy olyan embertől, aki tiszteletet érdemel – jelentette ki a Paddock GP-nek a Tech3 csapattulajdonosa, és egyben az istállók szakszervezetének, az IRTA-nak az elnöke. – Nagyon tisztelem és csodálom őt, mindig nagyon higgadtan nyilatkozik. Aztán az ember olvas egy ilyen dolgot, vagy mondhatnám azt is, hogy ekkora baromságot, mert Pecco Bagnaia, mint minden versenyző, a Moto3-ból jött, megjárta a Moto2-t, a MotoGP-be pedig egy független csapattal érkezett meg, amelyet lehet privátnak vagy szatellitnek nevezni. Hívhatjuk, aminek akarjuk, ő pedig örült, hogy egy nagy teljesítményű motorral rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy felfigyeljenek rá. Aztán, ahogyan haladt előre a MotoGP géposztályában, gyári ülést ajánlottak neki, amolyan álomülést, amelyre minden tehetséges versenyző vágyik. Ebből a rendszerből profitált, független [csapatnál] is erős motorjai lehettek, így meglepődve olvastam, hogy [szerinte] jó lenne, ha körönként hat-hét tized lenne [a különbség], amiről a mezőnyben lévő gyártók mérnökei döntenek.”

A francia szakember azt is felrótta Bagnaiának, hogy a nagy négyes, azaz Valentino Rossi, Casey Stoner, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa időszakát hozta fel pozitív példaként, amikor még sokkal nagyobb volt a különbség a motorok között. Hozzátette, hogy a maguk részéről a jelenlegi helyzetet akarták elérni, és úgy véli, a jelenlegi szituáció jót tesz a sportágnak, hiszen egyrészt a fiatal versenyzők is meg tudják mutatni magukat, másrészt a szatellitcsapatok is könnyebben találnak szponzort. Csakhogy Bagnaia szerint a közvélemény nem úgy értelmezte a szavait, ahogyan kellett volna.

„Ami megjelent, azt kiragadták a kontextusból, mert egyesek úgy értelmezték – fogalmazott az Autosportnak. – A biztonságról és az egyre gyakoribb balesetekről kérdeztek, én pedig egyszerűen megpróbáltam felállítani egy párhuzamot, és azt mondtam, hogy ez korábban nem fordult elő. Úgy vélem, évekkel ezelőtt kevesebb volt az összeérés, mert nagy volt a különbség az élversenyzők és a többiek között. Most minden sokkal szorosabb. Én egy szatellitcsapattal kerültem a MotoGP-be. Azt javasolnám, hogy teremtsünk szakadékot a gyári és a szatellitmotorok között? A bukások számának növekedése annak köszönhető, hogy a világbajnokság ennyire szoros. Egyre közelebb kerülünk egymáshoz, és mindannyian a határon fékezünk. Még ha hátulról is indul az ember, és tudja, hogy nincs meg a tempója ahhoz, hogy az élre kerüljön, akkor is megpróbál a lehető legtöbbet javítani a rajtnál, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az új gumikból. Ezért történik olyan sok baleset a futamok elején.”

Francesco Bagnaia
Bagnaia szerint mondandóját félreértelmezték (Fotó: MotoGP Media)

A jelenlegi MotoGP-ben érzékelhetően sokkal kevesebb a konfliktus a versenyzők, illetve a csapatok között, mint néhány évvel ezelőtt, és ezt többen is kritikaként rótták fel a sportágnak. Bagnaia úgy véli, az, hogy szavait szerinte többen félreértették, egy újabb jele annak, hogy sokan a viszály szításában érdekeltek, de ő ebből nem kér.

„Le Mans után három napra mindent kikapcsoltam, nem volt telefon, és amikor újra felmentem [az internetre], láttam a Poncharal kapcsán kialakult vitát, amelyet a bajnokság hivatalos honlapja felnagyított – folytatta. – Egyre nagyobb és nagyobb lett a hógolyó, holott soha, semmilyen alkalommal nem tettem olyan megjegyzést, amellyel vitát szítottam volna. Épp ellenkezőleg, tisztában vagyok azzal, hogy a biztonság nagyon komoly kérdés. Sajnos egy olyan folyamatba kerülünk be, amelyben egyesek inkább a vitát keresik, minthogy arról beszéljenek, hogy ki nyer, vagy a pályán zajló gyönyörű csatákról. Az utóbbi időben túl sok szó esett olyan dolgokról, amelyek nem az én hatáskörömbe tartoznak. Versenyző vagyok, szeretem ezt a sportágat, az egyetlen célom pedig az, hogy futamokat nyerjek, és együtt dolgozzak a csapatommal. Mostantól csak a sportról fogok beszélni, amihez a legjobban értek, a többit pedig meghagyom másoknak. Elegem van abból, hogy minden egyes szót meg kell indokolnom, amit kiragadnak a szövegkörnyezetből, hogy ezzel az ürüggyel vitát nyissanak.”

Marc Márquezt „máglyán égették volna el”, amiért mások még büntetést sem kaptak?

0

Paolo Simoncelli megnyilvánulásait semmi esetre sem szabad figyelmen kívül hagyni, főleg ha a versenyhétvége eltér a megszokottól, mint Le Mans-ban. Ezúttal a Sic58 Squadra Corse tulajdonosa a Marc Márquez körüli botrány ügyében szólalt meg.

Paolo Simoncellinek igaza van: a Le Mans-i futam elég témát szolgáltatott ahhoz, hogy rápihenhessünk az Olasz Nagydíjra. Két ilyen bukás, mint ami a futamon történt ─ ráadásul ugyanabban a körben ─ nem mindennapi, ezenkívül ott volt Marc Márquez visszatérése is. A Sic58 Squadra Corse tulajdonosa pedig pontosan ezzel foglalkozott a hétvége végén kiadott sajtóközleményében.

„Szeretnék mondani valamit a MotoGP kapcsán. Napjainkban, amikor a média gyakran hamis állításokat terjeszt, és csak azok körül csinál felhajtást, akiknek amúgy is vaj van a füle mögött, gyakran folyik vita a túl vakmerő előzésekről, vagy arról, hogy túl közel hajtanak egymáshoz a versenyzők, szeretnék feltenni egy kérdést: mi lett volna, ha vasárnap Márquez lett volna a középpontban? Mi lett volna, ha ő lett volna a tettes bármelyik incidensben, ami történt? Vajon a körülötte lévő dolgok tompították volna az esetek súlyát? Azt válaszolom, hogy természetesen nem! Jeanne d’Arc-módra máglyán égették volna el.”

Hiába a gyenge motor, a legenda nem javasolja a csapatváltást Marc Márqueznek

„Figyelembe véve, hogy amivel ma Márquezt vádolják, az számomra egy olyan történetnek tűnik, amit már hallottunk korábban. Abszurd, hogy egy ember negyvenöt nap lábadozás után felpattan egy olyan vázzal ellátott motorra, amit még soha nem próbáltak ki, és megkockáztatja, hogy megszerezze a pole pozíciót, és mi… még mindig arról beszélünk, hogy mi történt Portugáliában. Tényleg? Őt, másokkal ellentétben, azzal vádolják, hogy túl agresszíven előz, és a sportszerűség határát súrolja. Mindeközben az adrenalin és az izgalom a motorozás lényege, ami nélkül ez a sport nem létezne.”

Kifakadt a MotoGP legidősebbje, szerinte honfitársai kivételeznek Marc Márquezzel

Paolo Simoncelli úgy véli: „Ha Luca Marini manőverét Marc Márquez követte volna el, akkor az újságok egészen másképp beszélnének róla. Ez minden bizonnyal igaz, két okból: először is, a spanyolnak a többi versenyzőhöz képest megdöbbentő a bukási statisztikája, és ha őt túlzottan agresszív előzési manőverekkel vádolják, az azért van, mert sok-sok ilyet csinált már korábban. Márquez a karrierjét és a balesetekre, koccanásokra és a portugál balesethez hasonló incidensekre építette. Másodszor, ő egy bajnok. Ez minden nagyszerű emberrel így van, az ő tetteiknek más súlya van, mint a többieknek, és ez nem csoda. Gondoljunk csak Pecco Bagnaiára, akiről ma már csak akkor beszélnek, ha bukik. Amikor nyer, akkor ő az a hős, akit Olaszország megérdemel. Ha a sajtó másként kezeli Marc Márquezt, mint a többieket, az azért van, mert ő más, mint a többiek.”

Lorenzo szerint a sprintfutamokon még Marc Márquez sem győzte volna le

Pillanatok, amelyek olyan nagyszerű versenyzőket eredményeztek, mint Valentino Rossi, Marc Márquez és persze Marco Simoncelli, akit a spanyolok mindig azzal vádoltak, hogy túl agresszív a pályán. Ha ezek a manőverek izgalmasak, az azért is van, mert a józan ész határán mozognak.

„Marc Márquezt úgy kezelni, mint a többieket, nem lenne méltó ahhoz, amit tett és tesz: Ő nem olyan, mint a többiek, szerencsére.”

Lorenzo szerint a sprintfutamokon még Marc Márquez sem győzte volna le

0

Jorge Lorenzo nem irigykedik Dani Pedrosa áprilisi jerezi szabadkártyás indulására. Az egykori motoros elégedett az életével, amióta 2019 végén bejelentette, hogy visszavonul a profiktól, és bár egy évvel később a Yamaha tesztelőjeként továbbra is kapcsolatban maradt a MotoGP-világbajnoksággal, az iwatai gyárral való szövetsége alig néhány hónappal a rövid és eredménytelen tesztpilótaként végzett munkája után véget ért.

A mowmag.com-nak adott friss interjújában az ötszörös világbajnok arról beszél, hogy mennyire különbözik ő és Pedrosa, ezzel próbálva megmagyarázni, hogy mennyire más utat választottak a visszavonulásuk után; a spanyol úgy véli, hogy „Dani visszahúzódó ember, szeret otthon maradni és sokat edzeni”, míg ő ezzel szemben azt bizonygatja, hogy „teljesen felhagyott azzal az életmóddal, amit akkor űzött, amikor még versenyző volt”, miután 2019-ben búcsút intett a bajnokságnak.

Mivel a Yamahával való alkalmi tesztelésen kívül nincs más szakmai felelőssége, Lorenzo elismeri, hogy 2020-ban más dolgokkal kezdett el foglalkozni. Ez az életmód, amit a spanyol felvállalt, úgy tűnik, nem tetszett a Yamahának, akik egy olyan tesztelőt kerestek, aki jobban koncentrál a munkájára és elkötelezettebb:

„A Yamahának biztosan nem tetszett a döntésem, és ezért nem akartak tesztpilótának, bár szerintem ez hiba volt.”

„Remekül éreztem magam a motorral, és tökéletesen tudtam, mit kell és mit nem kell tennem, még akkor is, ha két-három másodperccel lassabban mentem, mint a gyári versenyzők. Valószínűleg előny lett volna, ha tesztpilótaként megtartanak, de én minden döntést tiszteletben tartok.”

Lorenzo elárulta korábbi, akkor érthetetlennek tűnő döntése okát

Folytatva a MotoGP-be való esetleges visszatérés teóriáját, a Yamaha, a Ducati és a Honda egykori versenyzője meg van győződve arról, hogy ha az ő idejében sprintversenyek lettek volna, akkor szombaton több futamot nyert volna, mint vasárnap:

 „A rajt utáni első körökben egy másodperc előnyt is képes voltam kimotorozni, majd pedig irányítottam a versenyt. Néha, mivel nagyon erőltettem, túlságosan elkoptattam a gumikat, és Márquez vagy Pedrosa az utolsó öt körben utolért. A sprintversenyen esélyük sem lett volna arra, hogy megelőzzenek.”

„Nagyon tetszik ez a formátum a látvány miatt, de szerintem a versenyigazgatásnak hajthatatlannak kellene lennie a versenyzőkkel szemben, hogy megvédje az életüket, mert jelentősen nagyobb a kockázat.”

Lorenzo azt állítja, utat tudott volna mutatni a Yamahának a fejlődés irányába

Miután világossá tette, hogy nem áll szándékában visszatérni a bajnokságba versenyzőként, vajon Lorenzo fontolóra venne egy új kalandot menedzserként vagy saját csapat tulajdonosaként?

„Egy ilyen dolog nagy felelősséget és sok időt igényel, túl sokat számomra. Mindig is nagyban gondolkodtam, ha arról van szó, hogy csináljak valamit, és nem vagyok túl lelkes, hogy ilyesmibe vágjak bele. Számomra az a fontos, hogy sok szabadidőm legyen, és hogy boldog legyek, ha bizonyos döntéseket kell hoznom ehhez, akkor megteszem, különben nem éri meg.”

Honfitársa szerint oroszlánként harcol az újonc versenyző

0

Augusto Fernández eddigi teljesítménye példátlan. Aleix Espargaró azonban kifejtette, milyen nehéz körülmények között kell idén a MotoGP újoncának helytállnia.

Míg 2022-ben öt újonc volt a MotoGP-ben Remy Gardner és Raúl Fernández (mindketten Tech3 KTM), Fabio Di Giannantonio (Gresini Ducati), Darryn Binder (WithU Yamaha) és Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Team) személyében, addig Augusto Fernández idén egyedüli pilótaként debütált a királykategóriában.

A spanyol az eddigi öt vasárnapi futam mindegyikén pontot szerzett, és összességében a 14. helyen áll 30 világbajnoki ponttal. A tavalyi Moto2-es világbajnok legutóbb Le Mans-ban brillírozott. Miután szombaton a Q2-be kvalifikálta magát, és a tizenkettedik helyet szerezte meg, Fernández vasárnap negyedikként zárta a futamot.

Csillaghullás Le Mans-ban a jubileumi futamon ─ Rossi versenyzője történelmet írt

Aleix Espargarót lenyűgözte honfitársa teljesítménye:

„Augusto nagyszerű versenyt futott, gratulálok neki. Egy dolog az élről indulni, de más dolog a KTM-eseket megelőzni, és ilyen stabil tempót mutatni”

Espargaró pontosan tudja, milyen nehéz az újoncoknak a géposztályban, ezért ismét kiemelte Fernández eddigi fejlődését.

„Ha meg akarod tartani a pozíciódat ebben a mezőnyben, úgy kell harcolnod, mint egy oroszlán. Neki ez sikerül egy olyan csapatban, ahol tudjuk, hogy mit csináltak a legutóbbi újonc versenyzőikkel. Nem könnyű a helyzete, de keményen dolgozik, és joggal Moto2-es világbajnok. Amit Fernández eddig művel, az igazán nagyszerű.”

Espargaró így kritizálta a Tech3 csapat hozzáállását, mivel az alakulat év végén cserélte le két újonc versenyzőjét, Remy Gardnert és Raúl Fernándezt mindössze egy teljesített szezon után.